Rabobank Q
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
'Je moet wel gek
zijn om alleen naar
pop te luisteren'
Sun Ra en Mongo
Santamaria naar
Sfinks-festival
Ik ga nooit op
vakantie zonoer
een goede reis
verzekering.
STANWEKE I I/AAC
.VERSUM 2
-VERSUM 3
IVERSUM 4
LVERSUM5
rste nummer van
fipblad 'Titanic' is
lagen
henen. Het
Jbfad is het
1 stripblad van
jlandse bodem
:h op een breed
ssen publiek richt
i gelden als
langer voor het
aide' blad 'Wordt
jd'.
Is het verdwijnen
sndagsviinders'
>mics', 'Campus'
ipton' beschikte
tland niet meer
sn stripblad
i (Nederlandse)
aars een
Issen publiek
ïn aanspreken,
■afisch
ettelijk uitgevoerd
iiedt een
fjdig pakket strips,
sine team achter i
ad is er stellig van
jiigd dat 'Titanic'
gemaal gaat
i. Een
smaking.
DINSDAG 3 JUL11984
Vakmensen
inVakantiewensen.
Suske en Wiske: Het Delta-duel
Even Piekeren
Appie Happie als Laag-bij-de-grondse tourrijder
Talk Talk is gek op veranderingen
Jazz
njjuinimj
Die dikke uu uoocrr 6'J <3VZ£"
VAM JULLIE RUOTI 6FDM5OC
VOCXZ PE IOEC- r>—1 r—2"M£T ZM
>ö£ECZJe A f '6WRERI&E
P/.Oé£<2>.' JJ&- LA SMOELWERK1
QvS APPIE APPlE
doormaakt me ra.
T MEUSE V£PZL/AKKIW®
M KOÊ0JT 6ELÜK WE POT
'T IS NO®
MAAR 2^63
KILOMETER-
~m. TjE»'
«afitzr--
0£ KOM I II I II
S feELUK WIOPK
klK^PINDA
PW
IP!
▲AK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
jazz en klassieke muziek. De
eerdergenoemde hommage
aan Miles Davis doet een
beetje denken aan Joe Jack
son, die inmiddels al een
heel eind gevorderd is met
het verweven van zijn lieve
lingsmuziek jazz in de pop.
Mark Hollis: „Ik luister
naar jazz en klassiek, omdat
je die muziek nergens hoort
en vooral omdat het muziek
soorten zijn, die zonder tek
sten een overvloed aan ge
voel weten over te brengen.
Wat Joe Jackson doet vind
ik toch iets te veel het trach
ten te doen herleven van iets
dat voorbij is. Hij copieert
zelfs de hoezen en dat gaat
me een beetje te ver. Ik voel
altijd zoiets als wrevel als
iemand zegt, dat hij vroege
re muziek wil laten herle
ven. Maar er naar luisteren
kan geen kwaad, je moet wel
gek zijn om alleen maar
naar pop te luisteren."
Onderwijs
Mark Hollis is in zijn hart
nog steeds een luisteraar en
hij neemt het vooral de Brit
se muziekpers kwalijk, dat
er zo weinig te lezen valt
over andere dan de trendy
groepjes.
Mark Hollis: „De Britse
muziekbladen tonen maar
een beperkt deel van de mu
ziek wereld en omdat ze het
beperken krijg je in de pers
van die domme uitspraken
als 'de synthesizer zal de gi
taar vervangen' en meer van
dat soort onzin. Toen ik een
jaar of zestien was kende ik
de blues enkel in zijn blanke
Britse vorm met figuren als
Keef Hartley. Daar vond ik
geen bal aan, maar dat er
meer was dan die zo ver van
het origineel verwijderde
Engelse variant, werd niet
geschreven. Pas toen ik John
Lee Hooker hoorde, voelde
ik hoe te gek die blues was.
De pers is te veel de richting
van de kritiek op gegaan,
terwijl de informatieve en
onderwijzende taak nauwe
lijks nog wordt vervuld."
DE AGENDA voor de ko
mende weken ziet er als
volgt uit:
Joe Jackson, Lou Reed, Sim
ple Minds, Paul Young, No
na Hendryx en The Alarm, 7
juli in Torhout en 8 juli in
Werchter.
Wishbone Ash, 6 juli in Rot
terdam (Parkzicht)
Joe Cocker, 4 juli in Leiden
(Groenoordhal)
)weten niet snij-
de mode van dit
I Hellman, schrijfster
Ikeling van hobbyisme
êfessionalisme is ook de
Ting van de redactie. Een;
laan de Amsterdamse!
ersgracht, waar een:
he entree vol glas bru-
at te glanzen temidden
Jstalgische herenhuizen,
in het redactielokaal
ten zijn rechtgetrokken
Ëerwit zijn gekwast.
(ie Design heet de club,
anic' uitgeeft. En dat is'
am die artistieke ruimte
leert - en volgens de
Redacteuren ook biedt
het 'echte, onverhoopte
I dat de weg vindt naar
Ificiënte optrekje in de
stedelijke binnenstad.
17.03 Pim Jacobs' platen-
hoscala. 17.52 Per saldo. 17.55
l(NOS). 18.06 AVRO's radio-
118.25 Toppers van toen. 19.02
Icobs' platenscala. 19.45 Hol-
Boulevard. 20.03 Operet-
Eical. 20.30 AVRO's sportpa-
a. 22.02 Drie dode dwergen
jorspel. 22.36 AVRO's sport-
Ima. NOS: 23.07 Met het oog
Irgen. VARA: 00.02 Elpee-
1.02 Groot licht. 05.02 Truck.
7.00 Nws. 7.11 Echo-kort. 7.13.
rende woord. 7.21 Echo (7.30,
8.30 Nws.). 8.55 Postbus 900.
9.05 NOS-sportief. 9.24 Wa
lden. 9.30 Nws. KRO: 9.33 Op
laar de heilstaat. 10.00 Zo
oeten (10.30 Nws.). 11.00
worden we allemaal. 11.30
1:33 Met Anne. 12.00 Kruis-
Jverh.voorl.: 12.16 Uitz. v.d.
uw. NOS: 12.26 Meded. v.
en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.10
lolitiek. 13.30 Nws. 13.33
me is over. 14.30 Nws. NOS:
ollanditis: Ziekte of genees-
(3). 15.03 NOS-Ombudsman.
Jws. 15.33 Een leven lang.
16.00 TROS Nieuwsshow
16.35, 17.00 en 17.36 Aktua.
17.30 en 18.00 Nws.). Hum.
18.30 Het voordeel van de
TROS: 19.00 TROS - Klan-
rice. 20.00 Nws. 20.03 Finale,
m het boek. Teleac: 21.30 In-
kreatief ondernemen (7c).
'ekenen en schilderen (8).
22.30 Nws. 22.40 De weg ligt
23.00 Proeflokaal: De sleu
ren. 23.55 Nieuws.
leel uur nieuws. VARA: Van
.00 uur aktualiteiten via
van de Dag. 7.03 Gesode-
ers. 9.03 In afwachting
11.03 Doorloper. 12.03 Pavil-
14.03 Peter Holland. 16.03 De
kelijke vijftien. NOS: 18.04
rondspits. VARA: 19.02 De
nde VARA: En heel veel suc-
:t uw programma. 20.02 Pop-
21.02 Moondogs.
7.00 Nws. 7.02 Een goede
n met Cees Spaan (8.00 Nws).
ontinu klassiek. 11.00 TROS
rtzaal. 13.00 Nws. 13.05 De
top tien. NCRV: 14.00 Vocaal
door Ezter Kovacs, sopraan
lam Fellegi, piano. 14.30 In
bezetting: Thrio di Milano.
Beroemde soloconcerten.
__>n v. Glière. 16.00 In de scha-
van de meesters. De vroege
se school (1). 16.45 Pinksteren.
20.00 Schubert in Kassei (1).
nen van de Schubertiade van
1982. 21.30 Literama.
AM-zender Hilversum 1)
19.02-19.40 Nws voor buiten-
rs. 19.02 Bulletin in het Ma-
ans-Arabisch. 19.10 Bulletin
Berbers. 19.20 Bulletin in het
19.30 Bulletin in het Spaans.
T3Z PAGINA GIDS 2
In het figuur komen woorden van vier let
ters te staan. De l&atste letter van een
woord is tevens de beginletter van het
volgende woord. De woorden overlappen
elkaar dus steeds met één letter.
Horizontaal: 1. stenen berg - niet breed, 3.
kerkelijke rechtbank, 4. vierkante kant
zuil, 6. slag - schijf, 8. schuin toelopend -
knevel, 10. vertaler - onbegroeid, 11. cir
kelvormig - verpakking, 13. grondsoort -
denkbeeld, 15. bijbelse figuur - plaats in
Gelderland, 17. rivier in Duitsland, 18.
bloedvat, 19. harde vrucht - deel van de
voet.
Verticaal: 1. groot ongeluk - vlak, 2. steek
wapen - as, 3. spoorstaaf, 5. dus (Latijn), 6.
jong mens - modder, 7. gewicht - bez.
voornaamwoord, 8. bruine verfstof - taaie
lekkernij, 9. vreemd - schoorsteenzwart,
11. toespraak - gelijk, 12. paar - weg met
bomen, 14. gast, 16. boonvormige klier.
zant '9r 's6o\ pi 'um>\ - jajs zi
'U3U3 - apax ii '}30u - xovx g 'nöou - uw) g
'azuo - opn "j/azp - puiy g 'oBxa g jmj
'pds - suv\ z 'iv}d - dvivx j_ :itiv3ijx3/y uaa%
- )oou gi 'xapv si 'aqig n 'tuai - \aqy gr
•aapi - tajjj gr 'soop - puox u 'joro; - JJJOJ
0r 'xous-sdrn g 'nrqd-dvw g 'apuv -p 'viox
'f 'imus - sjox r nvvpuozuoH - 6u?ssojdo
Door Wim van Leest
IN EEN tijd waarin veel
Britse groepen hun carrière
bij de kapper lijken te be
ginnen, doet Mark Hollis, de
voorman van Talk Talk,
merkwaardig aan. Zijn stij-
le haar valt piekerig over
zijn flaporen en hij lijkt in
niets op al die mooie jon
gens, die het in de synthi-
pop helemaal maken.
Welbeschouwd heeft de
muziek van Talk Talk ook
niets van doen met de syn
thesizer-pop, die in enorme
hoeveelheden van de andere
kant van de Noordzee komt
overgestoken. Mark Hollis
c.s. hebben weliswaar raak-
I vlakken met de stroming,
maar de muziek heeft meer
diepgang. Het komt waar
schijnlijk doordat de jon
gens van Talk Talk wat
ouder zijn en meer inhoud
hebben. Mark Hollis is 29 en
heeft een muzikaal leven
achter zich.
In ieder geval zijn de mu
zikale opvattingen van Talk
Talk goed voor fiks platen-
succes en uitverkochte za
len. De singles 'It's my life'
en 'Such a shame' verkoch
ten prima en ook de elpee
'It's my life' doet het goed.
Een onlangs gehouden toer-
nee langs het Nederlandse
clubcircuit zorgde voor uit
verkochte zalen vol laaiend
enthousiast publiek. Te
recht, want Talk Talk is ook
live de moeite waard.
Ik praatte met Mark Hol
lis na een concert in Tilburg.
Hij was zichtbaar ontdaan
door de overenthousiaste re
acties. Ontdaan, maar blij.
Hollis geeft zich voor hon
derd procent en zijn inzet
door de jaren heen begint nu
I rendement op te leveren.
Hollis heeft iets van
Woody Allen. Hij heeft ook
dat verstrooid onhandige,
dat Woody zo'n apart figuur
maakt. Als ik met Mark
praat zit hij ondertussen een
plastic bekertje aan reepjes
te scheuren. Er blijkt echter
nog wat in te zitten en hij
kijkt bijna hulpeloos als het
langzaam op zijn broek
druppelt. Hij is ook een
spraakwaterval, die om de
andere zin 'you know' zegt
en die een redelijk eigenwij
ze kijk op de popmuziek
heeft.
Geen single-groep
Zo begint Talk Talk het
concert met 'Such a shame',
terwijl normaal gesproken
een band zijn hits voor de
toegiften bewaart. Talk
Talk live verschilt sterk van
de plaat. De sfeerrijke mu
ziek van de elpee is inge
ruild voor een zo nu en dan
I stevig rockend groepsgeluid.
Mark Hollis: „Ik vind het
een goede plaats voor zo'n
hit. Het is om meteen aan te
geven, dat we meer dan een
single-groepje zijn. Ik ver
gelijk ons graag met groe
pen als Spooky Tooth, Traf
fic en King Crimson, die
maakten ook wel singles,
maar op de elpees was er een
goede balans tussen die
nummers en typische elpee
stukken. Wij proberen dat
ook. Voor mij zijn 'Such a
I shame' en 'It's my life' zeker
niet de beste nummers van
de elpee. 'Tomorrow started'
en 'Renée' zijn mijn favorie
ten. Onze Nederlandse pla
tenmaatschappij wil 'To
rn» 't Udi maar eenppje. fioor^)
Talk Talk met uiterst rechts Mark Hollis.
morrow started' misschien
als single uitbrengen. Dat
zou prachtig zijn in een tijd,
waarin met singles op safe
gespeeld wordt. Onze Engel
se firma peinst daar niet
over."
„Het verschil tussen de el
pee en het live-geluid ligt
voor de hand. Een plaat
moet iets boeiends zijn, dat
niet meteen al zijn geheimen
prijs geeft, maar juist gelei
delijk aan steeds rijker
wordt. Live is dat anders.
Een concert is iets eenmaligs
en dan moet je subtiliteit
vervangen door iets pak-
kends, dat indruk maakt."
Verandering
Verandering is het sleu
telwoord voor Mark Hollis.
Hij heeft de pest aan voor
spelbare dingen en het liefst
zou hij steeds nieuwe pro
jecten willen starten.
Mark Hollis: „Ik hou er
van dingen te doen, die de
mensen niet verwachten. Ik
vind het niets om op zaken
of personen te vertrouwen
en daar je verwachtingen op
te baseren. Verandering is
ook in muziek voor mij het
belangrijkste. Figuren als
David Bowie en Van Morri-
spn bewonder ik alleen al,
omdat ze constant verande
ren, zich verder ontwikke
len. Dat durven gokken is
voor mij belangrijk, ook in
het dagelijkse leven. Toen ik
vroeger nog werkte, vond ik
al die baantjes juist zo ver
schrikkelijk omdat ik wist,
dat als ik bleef, ik over tien
jaar nog hetzelfde zou doen.
Nu weet ik niet eens wat ik
volgende week gan doen en
dat bevalt me prima. Tim
Friese-Green, die de plaat
produceerde, kijkt er net zo
tegenaan. Hij is na het ver
schijnen van de plaat naar
de Kalahari-woestijn in
Botswana vertrokken en hij
komt zeker het eertse jaar
niet boven water."
Miles Davis
Talk Talk is op dit mo
ment een driemanschap, dat
naast Hollis bestaat uit
drummer Lee Harris en bas
sist Paul Webb. Op het po
dium zijn er nog drie muzi
kanten bij en op de plaat
worden sessie-muzikanten
ingehuurd.
Mark Hollis: „Met drieën
ben je erg flexibel en kun je
mensen inhuren voor pre
cies dat ene stukje muziek,
terwijl je met een grotere
groep al gauw met muzikale
compromissen wordt ge
huurd. Het nummer 'Renée'
is zo ongeveer gebaseerd op
'Sketches of Spain' van Mi-
les Davis. Voor het instru
mentale deel hebben we toen
een muzikant ingehuurd, die
Davis' werk kende en die het
gevoel van Miles in dat
nummer over kon brengen.
Wij gaan er van uit, dat een
nummer gevoel moet blijven
houden. Techniek is niet zo
belangrijk. Je hoeft niet
klassiek geschoold te zijn om
de juiste toon aan te slaan.
Als je geschoold bent, zul je
het misschien makkelijker
doen, maar met veel probe
ren kom je er ook."
Mark Hollis is vrij laat
actief geworden in de pop
muziek. Pas toen punk en
later new wave de muziek-
scene opengebroken hadden,
zette hij zijn eerste schreden
op het glibbèrige pad van de
roem.
Mark Hollis: „Talk Talk is
onstaan na veel proberen.
Punk en new wave hebben
me indertijd de ogen ge
opend. Daarvoor was ik een
echte luisteraar, die er nooit
over gedacht had het zelf te
gaan doen. Punk was, on
danks alle tekortkomingen
juist daarom goed. Iedereen
kon ineens muziekmaken en
veel mensen zijn juist daar
door over de drempel gehol
pen. In het begin was dat
wel lastig, want de concur
rentie was moordend, maar
geleidelijk aan zijn de echt
waardevolle bands overge
bleven."
Als Mark Hollis een thuis
is, luistert hij het liefst naar
GOES
Grandtheater - 20 u.
Raiders of the lost ark, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Alpacino scarface, 16 j.
20 u. Jaws deel 3 in 3 D„ a.l.
20 u. Raiders of the lost ark, a.l.
20 u. Meisjes die 'm weten te ra
ken, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Hey baby hey, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Risky business, a.l.
20 u. Pornolekkerland in Zwe
den, 18 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Silkwood, 12 j.
Alhambra 2 - 20 u.
3 D. Vrijdag de 13-de, deel 3,16
j-
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel 1 - 20.30 u.
The Osterman weekend, 12 j.
Cinem'actueel 2 - 20.30 u.
Drie knuisten op de snelweg, a.l.
Cinem'actueel 3 - 20.30 u.
The twilight zone, 12j.
Roxy Club - 20 u. Hotel New
Hampshire, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Harry Son.
Rex-Club - 12,14,16,18,20
en 22 u Tender mercies.
Metro I - 12,14,16,18, 20en
22 u. Beat street.
(ADVERTENTIE)
KOEWACHT
G.v. Rumste - 13.3ÖU.
schieting voor bejaarden.
AXEL
Streekmuseum 'Het LancLvan
Axel', Noordstr. 11 - Olieverf
schilderijen, aquarellen, tekenin
gen en etsen van Henriëtte Fie-
rens. Geop. woe. t/m za. 13.30-
17 u. op vrijd. ook 19-21 u. (t/m
7 juli).
MIDDELBURG
Vleeshal - Festival Nieuwe
Muziek. Expositie Bill Beckley
(USA) 'Musical pieces' en expo
sitie 'Kijken naar muziek', (t/m 7
juli.)
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop. di. t/m za.
10-12 en 14-18 u.
spjoaj ueui jbbu
01 'supaj jauiBq 6 'squq uaua^s 8 'squq ueui
Snj i SEEjq g ';ad uba dapj g 'japuosppaj
uaajs p 'pjoqjBds g 'uaAoqsqqoaj g 'q ja;jat j
Sun Ra Arkestra en Mongo
Santamaria zijn de belang
rijkste attracties op het acht
ste Sfinks-festival dat op za
terdag 28 en zondag 29 juli in
het Sfinks-park aan de Heu
velstraat in het Belgische Boe-
chout wordt gehouden. Er zijn
diverse vormen van niet-wes-
terse muziek te beluisteren en
de organsiatie vraagt speciale
aandacht voor de Berbermu-
ziek.
Sun Ra is, vooral sinds de
jaren zestig, een bekende fi
guur in de wereld van de free-
jazz. Er hangt een waas van
geheimzinnigheid om hem
heen. Men neemt aan dat hij
Herman Blount heet en ver
moedt dat hij tussen 1910 en
1916 geboren is. Zijn musici le
ven samen met hem in een
commune waar een strenge
discipline heerst. Zijn filosofie
is dat de zwarte inwoners van
Amerika aan een lange ruim
tereis bezig zijn en slechts tij
delijk in de VS verkeren.
De muziek van Sun Ra Ar
kestra is gebaseerd op Duke
Ellington, Fletcher Henderon
en Jerry Roll Morton. De her
interpretatie van Sun Ra zorgt
voor een geheel nieuwe stijl,
waarin verwijzingen zitten
naar de oud-Egyptische cul
tuur en de verre toekomst, die
hij nu reeds zegt te kennen.
Mongo Santamaria is een
van de belangrijkste Latijns-
Amerikaanse percussionisten
van dit moment. Hij is afkom
stig van Cuba, speelde jazz in
Mongo Santamaria.
- FOTO'S DE STEM
Amerika en had een wereldhit
met 'Watermelon Man'. In zijn
opzwepende muziek zitten sal
sa- en jazz-invloeden.
Verder treden in Boechout
op: El Kholoud (Marokko),
Ekome Dance Company (En
geland), Machitun (Chili),
Fawzi Al Aiedy (Irak), Bakla
va (België), Orchestre E Jazira
(Engeland), Malembe (Guade
loupe), Andy Narell (Ameri
ka), Camagoya (Zaïre), Idir
(Algerije), Original Bushtown
Rumours (Afrika), Franko et
son T.P.O.K. Jazz (Zaïre).
Kaarten kosten 25 gulden
voor één dag en 45 gulden voor
het hele weekend. In de voor
verkoop betaalt met respectie
velijk 20 en 35 gulden. In Ne
derland kan men kaarten krij
gen bij Spronk. Veemarkt,
Breda, bij De Groene Water
man, Wolstraat 7 in Antwer
pen en Music Man, N.de Spar-
straat 1, Brussel.
MIDDELBURG
Vleeshal - 16-18 u. Festival
Nieuwe Muziek (t/m 6 juli). 20.30
u. 'Rova Saxophone Quartet
(USA).
Als ik op vakantie ga,
sluit ik altijd een reisver
zekering af. Bij m'n eigen
Rabobank. Dan weet ik zeker
dat, mocht ik schade krijgen, de afwikkeling
ervan in vertrouwde handen is.
Trouwens m'n buitenlands geld,
de reischeques en andere vakantiezaken regel
ik er ook altijd. Evenals de reis zelf.
Dat is handig en gemakkelijk.
De Rabobank. Altijd in de buurt,
snel aan de beurt.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u Beat street.
22.30 u. Operation Opium.
Gulden Vlies 2
20 u. The concrete jungle.
22.30 u. Class.
Gulden Vlies 3
14.30, 20 u. en 22.30 u. Sahara.
Memling
20 u. The evil that men do.
Rembrandt
20 u. Mothers day.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Jungle warriors.
Odeon 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The last Ameri
can virgin.
Rubens - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Terug naar de
hel.
Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Die flambierte frau.
Vendome 14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Dead zone.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Monthy Fython's life of
Brian.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Schatjes.
Astra - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Rocky 2.
Astrid - 12,14,16,18, 20en
22 u. Bedknobs and broom-
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. The sword of the barba
rians.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Reifeprüfung auf der schul-
bank.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Zware jongens
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Shame of the
jungle.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Private
school.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. If you
could see what I hear.
Ambassades-Club
IV - 13.30,17 en 20.30 u. Fort
Saganne.
Brabo - 12,14.16,18, 20en
22 u. Savage man savage beast.
Tijl - 11.45,14,16.30,19.10
en 21.30 u. Yentl.
Wapper 12,15,18 en 21 u.
Tess.