Rabobank Q ONTDEK DE VERSCHILLEN 'Je moet wel gek zijn om alleen naar pop te luisteren' Sun Ra en Mongo Santamaria naar Sfinks-festival Ik ga nooit op vakantie zonoer een goede reis verzekering. STANWEKE I I/AAC .VERSUM 2 -VERSUM 3 IVERSUM 4 LVERSUM5 rste nummer van fipblad 'Titanic' is lagen henen. Het Jbfad is het 1 stripblad van jlandse bodem :h op een breed ssen publiek richt i gelden als langer voor het aide' blad 'Wordt jd'. Is het verdwijnen sndagsviinders' >mics', 'Campus' ipton' beschikte tland niet meer sn stripblad i (Nederlandse) aars een Issen publiek ïn aanspreken, ■afisch ettelijk uitgevoerd iiedt een fjdig pakket strips, sine team achter i ad is er stellig van jiigd dat 'Titanic' gemaal gaat i. Een smaking. DINSDAG 3 JUL11984 Vakmensen inVakantiewensen. Suske en Wiske: Het Delta-duel Even Piekeren Appie Happie als Laag-bij-de-grondse tourrijder Talk Talk is gek op veranderingen Jazz njjuinimj Die dikke uu uoocrr 6'J <3VZ£" VAM JULLIE RUOTI 6FDM5OC VOCXZ PE IOEC- r>—1 r—2"M£T ZM >ö£ECZJe A f '6WRERI&E P/.Oé£<2>.' JJ&- LA SMOELWERK1 QvS APPIE APPlE doormaakt me ra. T MEUSE V£PZL/AKKIW® M KOÊ0JT 6ELÜK WE POT 'T IS NO® MAAR 2^63 KILOMETER- ~m. TjE»' «afitzr-- 0£ KOM I II I II S feELUK WIOPK klK^PINDA PW IP! ▲AK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST jazz en klassieke muziek. De eerdergenoemde hommage aan Miles Davis doet een beetje denken aan Joe Jack son, die inmiddels al een heel eind gevorderd is met het verweven van zijn lieve lingsmuziek jazz in de pop. Mark Hollis: „Ik luister naar jazz en klassiek, omdat je die muziek nergens hoort en vooral omdat het muziek soorten zijn, die zonder tek sten een overvloed aan ge voel weten over te brengen. Wat Joe Jackson doet vind ik toch iets te veel het trach ten te doen herleven van iets dat voorbij is. Hij copieert zelfs de hoezen en dat gaat me een beetje te ver. Ik voel altijd zoiets als wrevel als iemand zegt, dat hij vroege re muziek wil laten herle ven. Maar er naar luisteren kan geen kwaad, je moet wel gek zijn om alleen maar naar pop te luisteren." Onderwijs Mark Hollis is in zijn hart nog steeds een luisteraar en hij neemt het vooral de Brit se muziekpers kwalijk, dat er zo weinig te lezen valt over andere dan de trendy groepjes. Mark Hollis: „De Britse muziekbladen tonen maar een beperkt deel van de mu ziek wereld en omdat ze het beperken krijg je in de pers van die domme uitspraken als 'de synthesizer zal de gi taar vervangen' en meer van dat soort onzin. Toen ik een jaar of zestien was kende ik de blues enkel in zijn blanke Britse vorm met figuren als Keef Hartley. Daar vond ik geen bal aan, maar dat er meer was dan die zo ver van het origineel verwijderde Engelse variant, werd niet geschreven. Pas toen ik John Lee Hooker hoorde, voelde ik hoe te gek die blues was. De pers is te veel de richting van de kritiek op gegaan, terwijl de informatieve en onderwijzende taak nauwe lijks nog wordt vervuld." DE AGENDA voor de ko mende weken ziet er als volgt uit: Joe Jackson, Lou Reed, Sim ple Minds, Paul Young, No na Hendryx en The Alarm, 7 juli in Torhout en 8 juli in Werchter. Wishbone Ash, 6 juli in Rot terdam (Parkzicht) Joe Cocker, 4 juli in Leiden (Groenoordhal) )weten niet snij- de mode van dit I Hellman, schrijfster Ikeling van hobbyisme êfessionalisme is ook de Ting van de redactie. Een; laan de Amsterdamse! ersgracht, waar een: he entree vol glas bru- at te glanzen temidden Jstalgische herenhuizen, in het redactielokaal ten zijn rechtgetrokken Ëerwit zijn gekwast. (ie Design heet de club, anic' uitgeeft. En dat is' am die artistieke ruimte leert - en volgens de Redacteuren ook biedt het 'echte, onverhoopte I dat de weg vindt naar Ificiënte optrekje in de stedelijke binnenstad. 17.03 Pim Jacobs' platen- hoscala. 17.52 Per saldo. 17.55 l(NOS). 18.06 AVRO's radio- 118.25 Toppers van toen. 19.02 Icobs' platenscala. 19.45 Hol- Boulevard. 20.03 Operet- Eical. 20.30 AVRO's sportpa- a. 22.02 Drie dode dwergen jorspel. 22.36 AVRO's sport- Ima. NOS: 23.07 Met het oog Irgen. VARA: 00.02 Elpee- 1.02 Groot licht. 05.02 Truck. 7.00 Nws. 7.11 Echo-kort. 7.13. rende woord. 7.21 Echo (7.30, 8.30 Nws.). 8.55 Postbus 900. 9.05 NOS-sportief. 9.24 Wa lden. 9.30 Nws. KRO: 9.33 Op laar de heilstaat. 10.00 Zo oeten (10.30 Nws.). 11.00 worden we allemaal. 11.30 1:33 Met Anne. 12.00 Kruis- Jverh.voorl.: 12.16 Uitz. v.d. uw. NOS: 12.26 Meded. v. en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.10 lolitiek. 13.30 Nws. 13.33 me is over. 14.30 Nws. NOS: ollanditis: Ziekte of genees- (3). 15.03 NOS-Ombudsman. Jws. 15.33 Een leven lang. 16.00 TROS Nieuwsshow 16.35, 17.00 en 17.36 Aktua. 17.30 en 18.00 Nws.). Hum. 18.30 Het voordeel van de TROS: 19.00 TROS - Klan- rice. 20.00 Nws. 20.03 Finale, m het boek. Teleac: 21.30 In- kreatief ondernemen (7c). 'ekenen en schilderen (8). 22.30 Nws. 22.40 De weg ligt 23.00 Proeflokaal: De sleu ren. 23.55 Nieuws. leel uur nieuws. VARA: Van .00 uur aktualiteiten via van de Dag. 7.03 Gesode- ers. 9.03 In afwachting 11.03 Doorloper. 12.03 Pavil- 14.03 Peter Holland. 16.03 De kelijke vijftien. NOS: 18.04 rondspits. VARA: 19.02 De nde VARA: En heel veel suc- :t uw programma. 20.02 Pop- 21.02 Moondogs. 7.00 Nws. 7.02 Een goede n met Cees Spaan (8.00 Nws). ontinu klassiek. 11.00 TROS rtzaal. 13.00 Nws. 13.05 De top tien. NCRV: 14.00 Vocaal door Ezter Kovacs, sopraan lam Fellegi, piano. 14.30 In bezetting: Thrio di Milano. Beroemde soloconcerten. __>n v. Glière. 16.00 In de scha- van de meesters. De vroege se school (1). 16.45 Pinksteren. 20.00 Schubert in Kassei (1). nen van de Schubertiade van 1982. 21.30 Literama. AM-zender Hilversum 1) 19.02-19.40 Nws voor buiten- rs. 19.02 Bulletin in het Ma- ans-Arabisch. 19.10 Bulletin Berbers. 19.20 Bulletin in het 19.30 Bulletin in het Spaans. T3Z PAGINA GIDS 2 In het figuur komen woorden van vier let ters te staan. De l&atste letter van een woord is tevens de beginletter van het volgende woord. De woorden overlappen elkaar dus steeds met één letter. Horizontaal: 1. stenen berg - niet breed, 3. kerkelijke rechtbank, 4. vierkante kant zuil, 6. slag - schijf, 8. schuin toelopend - knevel, 10. vertaler - onbegroeid, 11. cir kelvormig - verpakking, 13. grondsoort - denkbeeld, 15. bijbelse figuur - plaats in Gelderland, 17. rivier in Duitsland, 18. bloedvat, 19. harde vrucht - deel van de voet. Verticaal: 1. groot ongeluk - vlak, 2. steek wapen - as, 3. spoorstaaf, 5. dus (Latijn), 6. jong mens - modder, 7. gewicht - bez. voornaamwoord, 8. bruine verfstof - taaie lekkernij, 9. vreemd - schoorsteenzwart, 11. toespraak - gelijk, 12. paar - weg met bomen, 14. gast, 16. boonvormige klier. zant '9r 's6o\ pi 'um>\ - jajs zi 'U3U3 - apax ii '}30u - xovx g 'nöou - uw) g 'azuo - opn "j/azp - puiy g 'oBxa g jmj 'pds - suv\ z 'iv}d - dvivx j_ :itiv3ijx3/y uaa% - )oou gi 'xapv si 'aqig n 'tuai - \aqy gr •aapi - tajjj gr 'soop - puox u 'joro; - JJJOJ 0r 'xous-sdrn g 'nrqd-dvw g 'apuv -p 'viox 'f 'imus - sjox r nvvpuozuoH - 6u?ssojdo Door Wim van Leest IN EEN tijd waarin veel Britse groepen hun carrière bij de kapper lijken te be ginnen, doet Mark Hollis, de voorman van Talk Talk, merkwaardig aan. Zijn stij- le haar valt piekerig over zijn flaporen en hij lijkt in niets op al die mooie jon gens, die het in de synthi- pop helemaal maken. Welbeschouwd heeft de muziek van Talk Talk ook niets van doen met de syn thesizer-pop, die in enorme hoeveelheden van de andere kant van de Noordzee komt overgestoken. Mark Hollis c.s. hebben weliswaar raak- I vlakken met de stroming, maar de muziek heeft meer diepgang. Het komt waar schijnlijk doordat de jon gens van Talk Talk wat ouder zijn en meer inhoud hebben. Mark Hollis is 29 en heeft een muzikaal leven achter zich. In ieder geval zijn de mu zikale opvattingen van Talk Talk goed voor fiks platen- succes en uitverkochte za len. De singles 'It's my life' en 'Such a shame' verkoch ten prima en ook de elpee 'It's my life' doet het goed. Een onlangs gehouden toer- nee langs het Nederlandse clubcircuit zorgde voor uit verkochte zalen vol laaiend enthousiast publiek. Te recht, want Talk Talk is ook live de moeite waard. Ik praatte met Mark Hol lis na een concert in Tilburg. Hij was zichtbaar ontdaan door de overenthousiaste re acties. Ontdaan, maar blij. Hollis geeft zich voor hon derd procent en zijn inzet door de jaren heen begint nu I rendement op te leveren. Hollis heeft iets van Woody Allen. Hij heeft ook dat verstrooid onhandige, dat Woody zo'n apart figuur maakt. Als ik met Mark praat zit hij ondertussen een plastic bekertje aan reepjes te scheuren. Er blijkt echter nog wat in te zitten en hij kijkt bijna hulpeloos als het langzaam op zijn broek druppelt. Hij is ook een spraakwaterval, die om de andere zin 'you know' zegt en die een redelijk eigenwij ze kijk op de popmuziek heeft. Geen single-groep Zo begint Talk Talk het concert met 'Such a shame', terwijl normaal gesproken een band zijn hits voor de toegiften bewaart. Talk Talk live verschilt sterk van de plaat. De sfeerrijke mu ziek van de elpee is inge ruild voor een zo nu en dan I stevig rockend groepsgeluid. Mark Hollis: „Ik vind het een goede plaats voor zo'n hit. Het is om meteen aan te geven, dat we meer dan een single-groepje zijn. Ik ver gelijk ons graag met groe pen als Spooky Tooth, Traf fic en King Crimson, die maakten ook wel singles, maar op de elpees was er een goede balans tussen die nummers en typische elpee stukken. Wij proberen dat ook. Voor mij zijn 'Such a I shame' en 'It's my life' zeker niet de beste nummers van de elpee. 'Tomorrow started' en 'Renée' zijn mijn favorie ten. Onze Nederlandse pla tenmaatschappij wil 'To rn» 't Udi maar eenppje. fioor^) Talk Talk met uiterst rechts Mark Hollis. morrow started' misschien als single uitbrengen. Dat zou prachtig zijn in een tijd, waarin met singles op safe gespeeld wordt. Onze Engel se firma peinst daar niet over." „Het verschil tussen de el pee en het live-geluid ligt voor de hand. Een plaat moet iets boeiends zijn, dat niet meteen al zijn geheimen prijs geeft, maar juist gelei delijk aan steeds rijker wordt. Live is dat anders. Een concert is iets eenmaligs en dan moet je subtiliteit vervangen door iets pak- kends, dat indruk maakt." Verandering Verandering is het sleu telwoord voor Mark Hollis. Hij heeft de pest aan voor spelbare dingen en het liefst zou hij steeds nieuwe pro jecten willen starten. Mark Hollis: „Ik hou er van dingen te doen, die de mensen niet verwachten. Ik vind het niets om op zaken of personen te vertrouwen en daar je verwachtingen op te baseren. Verandering is ook in muziek voor mij het belangrijkste. Figuren als David Bowie en Van Morri- spn bewonder ik alleen al, omdat ze constant verande ren, zich verder ontwikke len. Dat durven gokken is voor mij belangrijk, ook in het dagelijkse leven. Toen ik vroeger nog werkte, vond ik al die baantjes juist zo ver schrikkelijk omdat ik wist, dat als ik bleef, ik over tien jaar nog hetzelfde zou doen. Nu weet ik niet eens wat ik volgende week gan doen en dat bevalt me prima. Tim Friese-Green, die de plaat produceerde, kijkt er net zo tegenaan. Hij is na het ver schijnen van de plaat naar de Kalahari-woestijn in Botswana vertrokken en hij komt zeker het eertse jaar niet boven water." Miles Davis Talk Talk is op dit mo ment een driemanschap, dat naast Hollis bestaat uit drummer Lee Harris en bas sist Paul Webb. Op het po dium zijn er nog drie muzi kanten bij en op de plaat worden sessie-muzikanten ingehuurd. Mark Hollis: „Met drieën ben je erg flexibel en kun je mensen inhuren voor pre cies dat ene stukje muziek, terwijl je met een grotere groep al gauw met muzikale compromissen wordt ge huurd. Het nummer 'Renée' is zo ongeveer gebaseerd op 'Sketches of Spain' van Mi- les Davis. Voor het instru mentale deel hebben we toen een muzikant ingehuurd, die Davis' werk kende en die het gevoel van Miles in dat nummer over kon brengen. Wij gaan er van uit, dat een nummer gevoel moet blijven houden. Techniek is niet zo belangrijk. Je hoeft niet klassiek geschoold te zijn om de juiste toon aan te slaan. Als je geschoold bent, zul je het misschien makkelijker doen, maar met veel probe ren kom je er ook." Mark Hollis is vrij laat actief geworden in de pop muziek. Pas toen punk en later new wave de muziek- scene opengebroken hadden, zette hij zijn eerste schreden op het glibbèrige pad van de roem. Mark Hollis: „Talk Talk is onstaan na veel proberen. Punk en new wave hebben me indertijd de ogen ge opend. Daarvoor was ik een echte luisteraar, die er nooit over gedacht had het zelf te gaan doen. Punk was, on danks alle tekortkomingen juist daarom goed. Iedereen kon ineens muziekmaken en veel mensen zijn juist daar door over de drempel gehol pen. In het begin was dat wel lastig, want de concur rentie was moordend, maar geleidelijk aan zijn de echt waardevolle bands overge bleven." Als Mark Hollis een thuis is, luistert hij het liefst naar GOES Grandtheater - 20 u. Raiders of the lost ark, a.l. HULST De Koning van Engeland 20 u. Alpacino scarface, 16 j. 20 u. Jaws deel 3 in 3 D„ a.l. 20 u. Raiders of the lost ark, a.l. 20 u. Meisjes die 'm weten te ra ken, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Hey baby hey, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Risky business, a.l. 20 u. Pornolekkerland in Zwe den, 18 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Silkwood, 12 j. Alhambra 2 - 20 u. 3 D. Vrijdag de 13-de, deel 3,16 j- BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel 1 - 20.30 u. The Osterman weekend, 12 j. Cinem'actueel 2 - 20.30 u. Drie knuisten op de snelweg, a.l. Cinem'actueel 3 - 20.30 u. The twilight zone, 12j. Roxy Club - 20 u. Hotel New Hampshire, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Harry Son. Rex-Club - 12,14,16,18,20 en 22 u Tender mercies. Metro I - 12,14,16,18, 20en 22 u. Beat street. (ADVERTENTIE) KOEWACHT G.v. Rumste - 13.3ÖU. schieting voor bejaarden. AXEL Streekmuseum 'Het LancLvan Axel', Noordstr. 11 - Olieverf schilderijen, aquarellen, tekenin gen en etsen van Henriëtte Fie- rens. Geop. woe. t/m za. 13.30- 17 u. op vrijd. ook 19-21 u. (t/m 7 juli). MIDDELBURG Vleeshal - Festival Nieuwe Muziek. Expositie Bill Beckley (USA) 'Musical pieces' en expo sitie 'Kijken naar muziek', (t/m 7 juli.) OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/m za. 10-12 en 14-18 u. spjoaj ueui jbbu 01 'supaj jauiBq 6 'squq uaua^s 8 'squq ueui Snj i SEEjq g ';ad uba dapj g 'japuosppaj uaajs p 'pjoqjBds g 'uaAoqsqqoaj g 'q ja;jat j Sun Ra Arkestra en Mongo Santamaria zijn de belang rijkste attracties op het acht ste Sfinks-festival dat op za terdag 28 en zondag 29 juli in het Sfinks-park aan de Heu velstraat in het Belgische Boe- chout wordt gehouden. Er zijn diverse vormen van niet-wes- terse muziek te beluisteren en de organsiatie vraagt speciale aandacht voor de Berbermu- ziek. Sun Ra is, vooral sinds de jaren zestig, een bekende fi guur in de wereld van de free- jazz. Er hangt een waas van geheimzinnigheid om hem heen. Men neemt aan dat hij Herman Blount heet en ver moedt dat hij tussen 1910 en 1916 geboren is. Zijn musici le ven samen met hem in een commune waar een strenge discipline heerst. Zijn filosofie is dat de zwarte inwoners van Amerika aan een lange ruim tereis bezig zijn en slechts tij delijk in de VS verkeren. De muziek van Sun Ra Ar kestra is gebaseerd op Duke Ellington, Fletcher Henderon en Jerry Roll Morton. De her interpretatie van Sun Ra zorgt voor een geheel nieuwe stijl, waarin verwijzingen zitten naar de oud-Egyptische cul tuur en de verre toekomst, die hij nu reeds zegt te kennen. Mongo Santamaria is een van de belangrijkste Latijns- Amerikaanse percussionisten van dit moment. Hij is afkom stig van Cuba, speelde jazz in Mongo Santamaria. - FOTO'S DE STEM Amerika en had een wereldhit met 'Watermelon Man'. In zijn opzwepende muziek zitten sal sa- en jazz-invloeden. Verder treden in Boechout op: El Kholoud (Marokko), Ekome Dance Company (En geland), Machitun (Chili), Fawzi Al Aiedy (Irak), Bakla va (België), Orchestre E Jazira (Engeland), Malembe (Guade loupe), Andy Narell (Ameri ka), Camagoya (Zaïre), Idir (Algerije), Original Bushtown Rumours (Afrika), Franko et son T.P.O.K. Jazz (Zaïre). Kaarten kosten 25 gulden voor één dag en 45 gulden voor het hele weekend. In de voor verkoop betaalt met respectie velijk 20 en 35 gulden. In Ne derland kan men kaarten krij gen bij Spronk. Veemarkt, Breda, bij De Groene Water man, Wolstraat 7 in Antwer pen en Music Man, N.de Spar- straat 1, Brussel. MIDDELBURG Vleeshal - 16-18 u. Festival Nieuwe Muziek (t/m 6 juli). 20.30 u. 'Rova Saxophone Quartet (USA). Als ik op vakantie ga, sluit ik altijd een reisver zekering af. Bij m'n eigen Rabobank. Dan weet ik zeker dat, mocht ik schade krijgen, de afwikkeling ervan in vertrouwde handen is. Trouwens m'n buitenlands geld, de reischeques en andere vakantiezaken regel ik er ook altijd. Evenals de reis zelf. Dat is handig en gemakkelijk. De Rabobank. Altijd in de buurt, snel aan de beurt. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u Beat street. 22.30 u. Operation Opium. Gulden Vlies 2 20 u. The concrete jungle. 22.30 u. Class. Gulden Vlies 3 14.30, 20 u. en 22.30 u. Sahara. Memling 20 u. The evil that men do. Rembrandt 20 u. Mothers day. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Jungle warriors. Odeon 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The last Ameri can virgin. Rubens - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Terug naar de hel. Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Die flambierte frau. Vendome 14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Dead zone. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Monthy Fython's life of Brian. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Schatjes. Astra - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Rocky 2. Astrid - 12,14,16,18, 20en 22 u. Bedknobs and broom- Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The sword of the barba rians. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Reifeprüfung auf der schul- bank. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zware jongens Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Shame of the jungle. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Private school. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. If you could see what I hear. Ambassades-Club IV - 13.30,17 en 20.30 u. Fort Saganne. Brabo - 12,14.16,18, 20en 22 u. Savage man savage beast. Tijl - 11.45,14,16.30,19.10 en 21.30 u. Yentl. Wapper 12,15,18 en 21 u. Tess.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 15