even..L UITBLAZEN Nooit meer (zo) doen Franse schoolstrijd laait weer op Kamer zoekt 'zondebok' voor pijlerdam-debacle POKERSPEL ROND OOSTERSCHELDE-MILJARDEN We zijn toch verzekerd? DE STEM CC Weer goed r Met vereent WOENSDAG 27 JUN11984 ACHTERGROND Verdeeld Garantie Beducht Tupamaros Zondebok WOENSDAG 27 JUN 1 Onderonsje Tandarts tot 19 jaar in ziekenfonds Tien proeven middenschool Al jaren draag ik een zonnebril, voorname lijk in de auto, maar tot voor zeer kort had ik nog nooit van bepaalde en naar mij nu gebleken is be faamde zonnebril-merken gehoord. Carrera (ik hoop dat ik het goed spel) en RayBan. Er werd nog zo'n duur merk genoemd, maar dat ben ik weer vergeten. Toch koop ik mijn zonnebrillen altijd met zorg. Ik let op de kleurintensi- teit van de glazen, op het ge wicht van het montuur en ik laat de bril door de opticien goed passend maken. Polaroid was natuurlijk een naam die ik, net als iedereen, wèl kende. Ik heb er maar één gehad. Nam de schittering van het zonlicht inderdaad uitste kend weg, maar bleek niet ge schikt voor achter het stuur. Je zag rare olie-achtige vlekken op de voorruit en je werd bijna met blindheid geslagen, telkens wanneer je met je auto van een door de felle zon beschenen stukje weg de schaduw inreed. Vooral als de zon vóór je stond en het wegdek dus 'tegenlicht' weerkaatste. RayBan kwam ik vorige week voor het eerst tegen, toen ik een nieuwe zonnebril ging kopen. De opticien had al met een in de gaten dat het mij om een goede te doen was. De bril- lenmolen naast de ingang sloeg hij dus maar over. „We hebben RayBan in de aanbieding", zei hij. Ik verstond Reben en het zei me niets. „Klinkt Duits", dacht ik, „Duits zal wel goed zijn." Ik hoor nog altijd lot de generatie die met anti-Duitse ideeën werd gevoed, maar tegelijker tijd de overtuiging is bijge bracht dat Duitsers géén rom mel maken. Ik kocht de RayBan want de bril voldeed aan mijn eisen en de aanbieding hield in (en dit zal de kenners zeker interesse ren) dat de prijs met bijna de helft was teruggebracht. „Zeker een model van vorige maand", dacht ik nog. Ik veerde dus verheugd op toen ene meneer Leeuwin gis teravond in het televisiepro gramma 'Hier en Nu' RayBan noemde als een van de drie top merken op het gebied van zon nebrillen. De heer Leeuwin is iets hoogs op het gebied van verzekeringen en het gesprek ging daar ook over. Reisverze keringen in het bijzonder. Leeuwin vertelde dat er vorig jaar bij de reisverzekeringen méér zonnebrillen als verloren waren opgegeven dan er alles bij elkaar in Nederland waren gemaakt én geïmporteerd. Het was daarbij opvallend, zei hij, hoeveel van die als verloren of gestolen opgegeven brillen van een duur merk waren als Carre ra, RayBan en nog een naam. Leeuwin zei het niet, daar was hij te mild voor, maar het was wel duidelijk dat hij wist dat menige zonnebril van twee tientjes meer dan tweedubbel en dubbeldwars was vergoed. WIM KOCK radio-cassetterecorder kwijtge raakt. Gestolen. Had het ding op het vliegveld bij z'n handba gage gezet, de slimmerik. Het deed hem niks, hij was toch verzekerd. Hij had alleen tij dens zijn vakantie zonder mu ziek gezeten. Dat was alles. Toen de verslaggever hem vroeg of hij er een been in zou zien bij de verzekering een ont erechte claim in te dienen, keek hij zijn ondervrager aan alsof die niet wel bij zijn hoofd was: „Allicht niet. Iedereen tilt de staat(\) toch, dus waarom ik niet?" Terwijl er hele volksstam men zijn die een verloren zon nebril rubriceren onder het hoofdje Pech gehad en niet eens op het idee komen de reisverze kering daarover aan te spreken („die is immers voor je koffers, voor vervoer naar huis als er iets met je gebeurt en dat soort dure calamiteiten") zijn er an deren die hun in Torremotinos verloren Hema-brilletje bij de verzekering declareren als een RayBan van 150 gulden. En de heer Leewin maar denken (of in elk geval zéggen dat hij het denkt) dat die mensen niet in de peiling hebben dat ze over de schreef gaan. Kruimeldieven Z'n mildheid kende geen grenzen. Hij had het over de lieden die, nu het vakantiesei zoen nadert, „de vingers uit het vet halen" om straks de toeris ten weer het een en ander af handig te maken. „Ach", zei hij, „de mensen zijn afgeleid door hun vakantieplezier. Ze letten niet zo op en daar maken dieven dan gebruik van." Ja, afgeleid. En toch verzekerd na tuurlijk. Leeuwin had er zelfs begrip voor dat iemand die zijn zonne bril verloor vlak voor de vakan tie - de reisverzekering al ge kocht - in de verleiding kwam de bril bij de verzekering te de clareren. Ik snapte maar niet waar meneer Leeuwin al dat begrip vandaan haalde. Naar zijn woorden luisterend dacht ik aan parasieten, kruimeldie ven die andermans premies in de zak steken en daardoor de verzekeringen weer duurder maken. 'Slimme' jongens die glunderend rondvertellen hoe ze de verzekering een poot heb ben uitgedraaid. Wie heeft zo iemand nog nooit ontmoet? Maar ja, ik zat niet voor een ca mera en ik hoef geen verzeke ringen te verkopen. Leeuwin had het per slot van rekening over zijn klanten. Computers, zo begrijp ik, gaan verhinderen dat het groeiende leger oplichtertjes de premies al te zeer opschroeft. Die registreert de vaste klantjes en haalt er straks degenen feil loos uit „die jaarlijks een bril verliezen of voor de tweede keer van dezelfde camera be roofd worden." Opdat ze in hun vriendekring niet als slim meriken te boek staan, maar gewoon als wat ze zijn: krui meldiefjes, oplichtertjes. Calamiteiten Uit zijn antwoorden bleek dat de reisverzekeraars jaarlijks voor minstens 3,5 miljoen wor den getild door verzekerden die onterecht schade claimen. Leeuwin dacht dat het met 'normverschuiving' te maken had. Hij dacht niet - zei hij - dat mensen die een valse claim indienen zich er werkelijk van bewust zijn dat ze zich aan op- S lichting schuldig maken. Een 5 gedupeerde voorbijganger op Schiphol hielp hem wat dat be- |j treft uit de droom. Hij was een llllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlP Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14. 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920 Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur: overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17 00 uur Abonnementen: 22,10 per maand: 63,70 per kwartaal of 247,60 per |aar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888 Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8 30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter-Jan Dekkers DE zogeheten economische deskundigen van de So ciaal-Economische Raad - door het kabinet 'inge huurde' economen en monetaristen - zijn het weer eens roerend met elkaar eens. In hun onlangs verschenen rapport over het te voeren fi- nancieel-economisch beleid op middellange termijn laten ze weinig keus over voor regering en sociale partners: nü be zuinigen en inkomens matigen om bij een volgende gelegen heid beter bestand te zijn tegen een economische teruggang. Nu hoeft dat unanieme advies op zich geen verwondering te wekken. Ondanks het feit dat de hooggeleerde heren van diverse politieke pluimage zijn, denken ze vrijwel hetzelfde over de kwaal, waaraan de Nederlandse economie lijdt, al thans, ze zijn het eens over de oorzaken daarvan. Verdeeldheid treedt gewoonlijk pas aan het licht als het kabinet geadviseerd moet worden welke maatregelen het beste zouden zijn om de crisis te lijf te gaan. De partijen val len dan steevast in twee kampen uiteen: de uit werkgevers- of financiële kringen afkomstige Kroonleden en degenen, die politiek ter linkerzijde kunnen worden ingedeeld of eni ge binding hebben met de vakbonden. Voor de eerste groep kan er niet genoeg beknibbeld en geknepen worden, voor de tweede groep staat extra stimuleren van de economie voor op. De economisch deskundige Kroonleden van de SER heb ben nu de handen ineen geslagen in een poging het kabinet een eensgezind advies voor te schotelen. En daar zijn de he ren dus in geslaagd. Ze hebben de economische vooruitzich ten voor de komende vier op een rij gezet en de periode in tweeën gedeeld. In de eerste periode komen de knijpers en beknibbelaars aan hun trekken, in de tweede periode dege nen die de economie willen stimuleren. Voor elk wat wils dus en men is dan ook snel geneigd te spreken van een Salomons-oordeel. Maar dan doet men ze toch tekort. Want hun advies is geen samenraapsel van aan wezige standpunten, maar een goed in elkaar getimmerde analyse van de economische situatie, gekoppeld aan maatre gelen, die daar logisch uit voortvloeien. Centraal staat in het rapport het conjunctuurbeleid, zoals dat de laatste twintig jaar door achtereenvolgende regerin gen is gevoerd. Tot het midden van de zestiger jaren waren de conjuncturele inzinkingen van korte duur en bovendien erg mild. Nederland stond al op z'n kop als er meer dan 75.000 werklozen waren. Vanaf het midden van de jaren ze ventig - ingeluid door de eerste oliecrisis - werden de perio den van economische teruggang langer, slechts onderbroken door steeds korter wordende perioden van economische op gang. Volgens de SER-deskundigen zijn in die periode maatre gelen genomen die, achteraf bekeken, de structuur van de Nederlandse economie danig hebben aangeast. Dermate zelfs dat, anno 1984, de Nederlandse economie niet ten volle kan profiteren van de internationale economische opleving. Dat nooit meer, luidt dan ook hun conclusie. En dus moet van dit en volgend jaar, als de economie volgens alle voor spellers behoorlijk groeit, gebruik worden gemaakt om het overheidstekort verder terug te dringen, de lonen te matigen en het bedrijfsleven op te peppen. Dus voortgaan op de inge slagen weg. Voor de jaren '86 en '87 voorspellen de deskundigen weer een economische recessie, dezelfde die de OESO vorige week al aankondigde, al 'plant' de OESO die inzinking al volgend jaar. We zitten dan in een situatie waarin het financierings tekort van de overheid al fors is teruggedrongen en de con currentiepositie van de bedrijven door loonmatiging verder is versterkt. In die situatie mag het kabinet niet meer vervallen in de fout van voorgaande jaren, toen naar de mening van de SER- deskundigen in een tijd van conjunctuurdaling teveel is be zuinigd. Bovendien zijn toen lonen en uitkeringen fors ge daald en de lasten (belastingen, premies) verder verhoogd. Dat standpunt heeft als consequentie dat in '86 en '87 een eventuele vergroting van het overheidstekort ter stimulering van de economie moet worden geaccepteerd. Het accent moet daarbij gelegd worden op meer materiële overheidsbestedin gen. Bovendien moet de regering tegen die tijd zorgen voor lastenverlichting voor bedrijfsleven èn consumenten. Ruim baan dus voor de stimuleerders. Aldus ontstaat het beeld van enerzijds bezuinigen in een tijd van economische opleving, gevolgd door stimulering als het weer wat slechter gaat. Met het eerste kan de structurele positie van de Nederlandse economie worden versterkt, met het tweede wordt voorkomen dat een optredende recessie de zelfde diepte bereikt als de afgelopen jaren. Er is nog een tweede reden waarom de SER-deskundigen voor deze oplossing kiezen: de sterk uiteenlopende ontwikke lingen binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Aan de ene kant de op export gerichte ondernemingen, die ten volle pro fiteren van de internationale opleving. Aan de andere kant de op de binnenlandse markt gerichte bedrijven, die steeds verder in de problemen komen door loonmatiging en korting van uitkeringen en ambtenarensalarissen. De sterk gedaalde consumptie de eerste maanden van dit jaar is daarvoor het bewijs. Heeft het in het verleden gevoerde overheidsbeleid geleid tot ernstige onevenwichtigheden in de Nederlandse econo mie, gewaakt moet worden dat de komende jaren dezelfde fouten worden gemaakt. Het kan op den duur niet gezond voor een economie zijn als het bedrijfsleven gespleten wordt in forse winst makende export-bedrijven (die bovendien vaak niet arbeidsintensief zijn) en in de problemen geraakte bedrijven, die afhankelijk zijn van de binnenlandse con sumptie. Misschien dat het kabinet straks iets moois van dit nuchte re advies kan maken. T5 PAGINA Jongeren molesteren een politie-auto tijdens de protesten tegen onderwijshervormingen van de regering. Van ome correspondent PARIJS - Als de hervor mingsplannen voor het Franse onderwijs van de socialistische minister van Onderwijs, Alain Sa- vary, tot doel hebben ge had de verdeeldheid on der de Fransen in de nu ruim honderd jaar du rende schoolstrijd weg te nemen, dan is dat in een opzicht zeker gelukt. Zowel de leiders van het katholieke onderwijs als hun tegenstanders, die van de openbare neutrale school, aangeduid als de 'laiques' zijn het er namelijk roerend over eens dat de in eerste le zing al door de Nationale Vergadering aanvaarde 'wet-Savary' absoluut niet deugt. Wat betreft de uitleg van de wetstekst voelt zowel links als rechts, katholiek als leek, zich bekocht. De aanhangers van de 'vrije' (katholieke) school menen dat de minister op onverant woorde wijze bezig is met een inperking van het ge- subsidiëerde bijzondere on derwijs en zelfs het voortbe staan daarvan op het spel zet. De 'laiques' op hun beurt betichten de socialist Savary van half werk en woord breuk, aangezien het nieuwe wetsvoorstel nauwelijks in de buurt komt van de ver kiezingsbeloftes van 1981 toen links de Fransen een 'verenigde openbare neutra le onderwijsdienst' in het vooruitzicht stelde. Kortom, niemand is tevreden en dat is het enige waarover men het wel eens is. Dat de, in de jaren zestig en zeventig tijdelijk begraven, schoolstrijd is opgelaaid en de Fransen opnieuw in twee kampen zijn verdeeld moge blijken uit de grote demon straties die hier de afgelo pen maanden rond de 'école' zijn gehouden. In maart pro testeerden in Versailles 800.000 mensen tegen de ideeën van de regering, in april kwamen een half mil joen Fransen op straat ter verdediging van het open baar onderwijs en het afge lopen weekeinde beleefde Parijs een invasie van tus sen de anderhalf en twee miljoen verontruste ouders, onderwijzers en leerlingen, die wederom tegen de her vormingsplannen van de re gering kwamen demonstre ren. Het was de grootste ma nifestatie uit de Franse ge schiedenis. De beroering is vooral ontstaan na het 'historisch compromis' dat vorige maand alleen door het stel len van de vertrouwens vraag in het parlement kon worden aangenomen. Hierin wordt de verhouding tussen de neutrale en de katholieke school geregeld. Een com promis, dat hier wat betreft de uitleg variëert van een onevenredige vrijheid voor de particuliere school tot uiteindelijke ontbinding van diezelfde instelling. Desal niettemin heeft minister Sa vary zijn omstreden wets voorstel in Le Monde om schreven als „duidelijk en progressief", want voor het eerst, zo zegt hij, zijn de par ticuliere scholen in Frank rijk (voor 92,8 procent be staande uit katholiek onder wijs en voor de rest uit jood se, protestante en niet-con- fessionele instellingen) bij de wet erkend. Die garantie van een plura listisch onderwijssysteem geniet uiteraard de instem ming van Pierre Daniel, de leider van de 'Unapel', de belangenorganisatie van de vrije school, die 700.000 ge zinnen verenigt. Wat katho liek Frankrijk onder rechtse regeringen nooit voor elkaar heeft kunnen krijgen is uit gerekend onder socialistisch bewind gelukt: wettelijke erkenning van (in het schooljaar 1982-1983) 1.900.000 leerlingen, 120.000 onderwijzers, 9600 school hoofden en 123.000 admini stratieve en huishoudelijke krachten. Minder gelukkig is Pierre Daniel - en met hem de Franse geestelijk heid van wie pater Paul Guiberteau, secretaris-ge neraal van het overkoepe lend bureau voor het katho lieke onderwijs en Jean- Marie Lustiger, kardinaal aartsbisschop van Parijs tot nu toe het meest in de open baarheid zijn getreden - met de consequenties die aan de gelijkstelling vastzitten daar het vrije onderwijs veel meer dan vroeger onder staatstoezicht zal worden gesteld. Zo zal de begroting van de vrije scholen voor taan aan dezelfde eisen en kriteria moeten voldoen als die van de openbare onder wijsinstellingen. Bovendien krijgen de leraren van par ticuliere scholen de moge lijkheid net als hun collega's in het openbaar onderwijs 'ambtenaar' te worden. Af gezien van de twijfels die menig katholiek heeft over de juiste motivatie van de dan in staatsdienst getreden leraren voelt men zich voor al bedreigd door de koppe ling, die minister Savary tot stand heeft gebracht tussen die nieuwe ambtenarensta- tus en de subsidiëring van de vrije scholen in de toe komst. De wet bepaalt im mers dat als de gemeenten hun aandeel in de financie ring van een particuliere school weigeren te betalen omdat minder dan de helft van de leraren ambtenaar is, de staat zich maar elf jaar garant hoeft te stellen om de financiering van de gemeen te over te nemen. Daarna moet de school zelf maar zien hoe men de eindjes aan elkaar knoopt. Het gaat hier om een gemeentelijke bij drage van 2,5 procent op een totaalbudget voor het bij zonder onderwijs dat vorig jaar 18 miljard franc be droeg. Daar de gemeenten in hoofdzaak bijdragen in de kosten van de huur van de schoolgebouwen, verwar mingen en dergelijke (de staat blijft hoe dan ook het salaris van de onderwijzers garanderen) betekent dit volgens de Unapel dat er op den duur vrije scholen zul len moeten sluiten omdat de leerlingen geen onderkomen hebben. Tijdens de grote demonstra tie van zondag bleek dat veel katholieke ouders be ducht zijn voor het mogelij ke ambtenarenstatus van de leraren, dat volgens een on derzoek door zestig procent van hen zal worden aan vaard. Die vrees komt voort uit de slechte reputatie van de 'echte ambtenaren', de onderwijzers op de openbare scholen. In verband mei herscholingscursussen, exa mens of stakingen, vallen ei in die sector nogal wat les uren uit, die niet altijd kun nen worden ingehaald. In het bijzonder onderwijs daarentegen wordt nooit ge staakt en zorgt de schook meteen voor een vervanger als een leraar om de een ol andere reden absent is. De examens van de vrije scho len worden op openbare in stellingen gehouden, wat ie vrije scholen dus nooit ruimte kost. Een ander voordeel van de vrije school boven het openbaar onder wijs noemen de meeste ouders de grotere betrok kenheid bij de opleiding van hun kinderen. Omdat de fi nanciering van het bijzon dere onderwijs tendele door de ouders zelf wordt bekos tigd, hebben zij een behoor lijke invloed op de samen stelling van het pedagogisch plan, iets wat in het open baar onderwijs in mindere mate speelt. Tot slot wijst men op het zogenaamde 'echec scolair' wat op open bare scholen vaker zou voorkomen in verband met de grotere klassen en de gro tere verscheidenheid aan leerlingen. Dat laatste argu ment is overigens niet hele maal terecht daar leerlingen die het op de vrije school niet kunnen redden slechts kunnen terugvallen op het openbare onderwijs. Hoe moet het nu -verder! De wet van minister Savary ligt op dit ogenblik ter be handeling bij de Franse se naat. Aangezien de oppositie daar in de meerderheid is zal de wet op vele punten worden gewijzigd, zo niet volkomen worden omge bouwd. Die gewijzigde tekst wordt dan weer voorgelegd aan de Nationale Vergade ring, waar de socialisten een ruime meerderheid hebben Omdat het niet waarschijn lijk is dat de laatste met de amendementen van de se naat akkoord zullen gaan, zal er vervolgens overleg worden gevoerd tussen ver tegenwoordigers van de se naat en de Nationale Verga dering. In laatste instantie zal de Nationale Vergade ring, lees de socialisten, over de definitieve lezing oorde len. Door Frans Boogaard DEN HAAG - „Ik hecht eraan verantwoorde lijkheid te dragen voor dit besluit, waarvoor ik ook ten volle verant woordelijk ben. Maar meteen in '74, toen ik zag hoe de verhoudingen in het kabinet lagen, heb ik al gezegd: ik weet wel hoe de hazen lopen." Tjerk Westerterp, minister van Verkeer en Waterstaat in het (eerste) kabinet-Den Uyl, was gisteren niet uit zijn rol te krijgen. Onverstoor baar alle kritiek parerend, a la Wiegel recht in de NOS- camera blikkend; niet de Ka mer, maar over haar hoofd heen het publiek thuis toe sprekend. En met overtuiging. Want was het parlement niet net zo mede-verant woordelijk voor de peperdu re pijlerdam in de Ooster- schelde als het kabinet-Den Uyl, dat onder druk van PPR en D'66 en vooral onder druk van een dreigende kabinets crisis zuchtend met dit 'acht ste wereldwonder' (Wester terp) instemde? Had niet elk Kamerlid uit die tijd net zoveel boter op het hoofd als de toenmalige bewindslieden? Westerterp had het alle maal graag uitgelegd, met de precieze verhoudingen in het kabinet erbij, maar helaas: ministerraadsnotulen blijven in dit land vijftig jaar ge heim - tenzij Westerterp daagde de Ka mercommissie voor de Rijks uitgaven, die nu in het spoor van de Algemene Rekenka mer de (financiële) besluit vorming rond de Ooster- schelde onderzoekt, recht streeks uit: „U had moeten wachten tot de werken klaar zijn. En dan had u een parle mentaire enqüete moeten houden. Dat was beter ge weest, want nu zijn wij, mijn opvolgers en ik, niet vrij, wént niet gedwongen, om be paalde mededelingen te doen. Ik zal dat nu omfloerst moe ten doen." Kombrink (PvdA): „Als u dan maar zegt wanneer u omfloerst praat!" Westerterp: „Dat zal ik doen!" Hoe de verhoudingen la gen, ook in het kabinet, is trouwens al lang zo geheim niet meer als Westerterp dat gisteren deed voorkomen. In Zeeland had de vraag 'Oos- terschelde: open of dicht' de gemeenschap zo gepolari seerd, dat woningen van po litici door 'openhouders' wer den beklad, de hoofdredac teur van de grootste provin ciale krant deze activisten voor 'Tupamaros' uitschold en de politici zelf in ordinaire scheldpartijen vervielen. In het kabinet lagen de verhoudingen misschien iets beschaafder, maar overigens niet veel anders: premier Den Uyl wilde, zij het om puur politieke en dus tame lijk opportunistische rede nen, van de gesloten dam af, Duisenberg (PvdA, Finan ciën), Vredeling (PvdA, De fensie) en aanvankelijk ook Westerterp zagen in een an dere oplossing geen brood. Vredeling was er wellicht het duidelijkst in: „Nu heb je in de Oosterschelde kluten, of hoe heten die vogels, en straks ooievaars. Die zijn nog veel mooier ook!" Maar Westerterp wilde daar gisteren niet meer van horen. Voor 614 gulden per Nederlander werd hier een wereldwonder gewrocht, dat al met al, inflatie daargela ten, ook nog maar 0,3 miljard duurder wordt dan in '76 het geval leek. „We komen uit tussen de ƒ8,6 en ƒ8,9 mil jard. Welnu, dat kost het openbaar vervoer in drie jaar ook." Zo kwam de half-open dam er, en zo kwamen, onder het eerste kabinet-Van Agt en onder Tuynman, de over schrijdingen er ook: ƒ730 miljoen in mei '81. Tuynman, die immers het nakomen van de beloften aan Zeeland centraal stelde, die voorrang gaf aan de afbouw van de werken en aan de tijdslimiet. Die alle geruch ten over kostenoverschrij- dingen tot in de winter van '81 afdeed als 'indianenver halen', en die het nu natuur lijk gedaan heeft. En Zeevalking, die de te korten weer tot 160 miljoen terug wist te brengen, maar die niettemin de Kamer on dubbelzinnig duidelijk maakte dat zij en niemand anders voor het pokerspel rond de Oosterschelde ver antwoordelijk is: „Ik heb u nooit iets wijs gemaakt. Ik heb u altijd eerlijk voorge licht. Maar u bent altijd doorgegaan. En terecht!" De Kamer, die volledig heidshalve gisteravond ook de president van de Algeme ne Rekenkamer, drs. H. Pe- schar, nog aan de tand voel de, zal dit soort uitspraken van Westerterp èn Zeeval king liefst vergeten, omdat zij inderdaad de parlemen taire verantwoordelijkheid precies aangeven. De drie beruchte ontbin dende voorwaarden (de dam moest technisch te realiseren zijn, moest op tijd klaar kun nen zijn en moest binnen het budget gebouwd kunnen worden) zijn namelijk door toedoen van de Kamer nooit ontbindend geweest. Of zijn het, zoals Zeeval king zei, nog steeds, maar dan zonder dat iemand er een beroep op doet. Hoe dan ook: in het parlementaire debat van '76, twee jaar na het ka binetsbesluit, was al duide lijk dat de weg terug niet eenvoudig meer zou zijn. De overschrijdingen die onder Tuynman tot stand zijn ge komen hebben dat achteraf ook bewezen. Deze gang van zaken na melijk was vooral door de Kamer gewild. Niet door Westerterp, die zich slechts onder politieke druk tot de door hem vooraf zo veraf schuwde pijlerdam bekeerde; niet door Tuynman, die geen kans meer zag de klok terug te draaien en de Oosterschel- dedam toch geheel gesloten te doen bouwen, en die van een geheel open Schelde een persoonlijke afkeer had. En niet door Zeevalking, die de Schelde liefst geheel open had gehouden maar dat niet meer kon realiseren, die een dichte Schelde weigerde en daarom gedwongen was met de half-open dam door te gaan. Hennekam, Verkeer en Waterstaatsspecialist van het CDA, zat het gisteren al lemaal hoofdschuddend aan te kijken. „Deze discussie,1 noteerde hij nog tijdens het debat op een briefje aan deze krant, „is naar mijn smaak voor een groot deel oneigen lijk. De Kamer maakt ver wijten aan het adres van oud-bewindslieden. Neen: de Kamer heeft in het verleden zélf al deze dingen gewild of tenminste getolereerd. De aanklacht van vandaag Is dus een aanklacht aan het eigen adres. Holland op zijn smalst bij dit waarlijk groot ste werk. Deze mededelingen mag je - desgewenst - ge- bruiken." Terwijl Hennekam schrijft, probeert zijn fractie genoot Eversdijk WD-m>- nister Tuynman tot woede van WD-collega Te Veld huis in de mond te leggen dat hij bewust het 'point of no re turn' heeft laten passeren. Inderdaad, Holland op zijn smalst. Op een afscheidsre- 1 ceptie van de scheiden- de secretaris-generaal van het departement van Defensie G. Peij- nenburg onderhield prinses Juliana zich ge- ruime tijd met oud- premier Biesheuvel. Het was blijkbaar niet voor andere oren bestemd. - FOTO ANP lm,mumurnui Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De Zieken fondsraad wil dat vanaf 1 januari aanstaande iedereen tot 19 jaar recht moet hebben op tand heelkundige hulp. Tot nu toe komen al leen bepaalde jongeren van 13 tot 21 jaar in aan merking voor integrale hulp. Met de invoering van het nieuwe pakket is 265 miljoen gulden ge moeid. Jongeren die ouder zijn dan 19 jaar zullen in het vervolg gelijk worden gesteld aan volwassenen. Alleen handelingen die in het ziekenfonds zitten worden betaald, voor de rest gelden bijbetalingen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Minister Dec man (Onderwijs) komt met I genzin tegemoet aan de we van de Kamer om een niern serie experimenten met middenschool te starten. De Kamer vroeg om vijfti tot twintig experimenten, bewindsman spreekt v „hooguit tien" en hij ben drukt nog eens dat hij de proeven eigenlijk „niet wens lijk acht". De fracties van PvdA, CE en WD hebben gisteren i stemmend gereageerd op de toezegging. De WD toon zich vorige week nog een i tegenstander van uitbreidii van de experimenten met middenschool, maar gaat i toch akkoord met dit 'compr mis'. EINDELIJK - het werd de h weer eens goed nieuws te van de zeer slechte opkomst se parlement, een publieke klungel, hebben de Westeur Fontainebleau dan toch een voor de zogeheten Britse kv deeltelijk) haar zin: het Ver dragen (de anderen meer) Gemeenschap. Daardoor kc die maandenlang allerlei EG in die mate, dat de Gemeen leek af te glijden. Daarmee is echter nog n naissanee van de Europese Het gisteren gesloten akkoc zal tegen 1986-1987 opniet Tegen die tijd zal ook het groot deel aan de landbou moeten worden op andere genheid. Ook dat zal een ge Maar desondanks rechtv bleau een gematigd optimis nen in ieder geval de eerst subsidies rekenen; er kan r den over een sterkere econi werking binnen de EG en vi kan serieus onderhandeld vi en Portugal, die onbehoor moeten antichambreren. ONS (gematigd) optimisme is eveneens bekend geworc se concerns, waaronder Ph gaat investeren in jonge oi gebied nog nauwelijks betre Dit soort ondernemingen h< nieuwe werkgelegenheid c echter moeilijk van de gror schaars. Wie hier geld heeft om te rika waar de hoge rente e< deert. Dat president Reagai begrotingstekort kan financ dien voor de met miljardens landen maar ook voor dt schijnt in dit verband geen r Als de geschiedenis late 1984 voor de Europese Ger weest, dan zou het ons nie van het Europese topmanac den gezet. De politieke leidt nieuwe, hoopgevende inter aantal topondernemers als woord gevoegd. Zij zijn de i menwerking, die West-Euro werkgelegenheid moet inslc ter raken bij hooggeïndustrii West-Europa telt ook (r stuurders, die over grenzen het georganiseerde bedrijfs beeldfunctie te vervullen, m nationalistische zelfgenoeg politieke leiders te doorbrei krachten op het goede spoc Europa.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2