aooi
icht
NIEUWTJES
Renault 'Espace'met
ruimte voor 5 -7 man
OOK LICHTSTE MOTOR P
Brandstofprijzen
in vakantielanden
felix
mis
velen
Nederlander
rijdt meer
Koplamp
is snel
vuil
KORT
NIEUWS
Igmond
Spelen
n stopt
>oksen
VRIJDAG 22 JUN11984
OP WEG
Zomer.
Stoom
St. Maartensmaal
Kersen eten
Kaart
Prettig weekeinde
INA SPORT2
(ANP) - Dick van
1 van de achtervol.
zal kunnen deel.
de Spelen van Los
De moeilijkheden
Egmond onbetaald
ijgen voor de oly®.
lerwedstrijden zijn,
medewerking van
ever, opgelost,
rond was met Jelie
ik Moorman, Marco
juist en Ralf Elshof
n voor het achter-
rartet. Indien Van
ch niet zou hebben
rij maken, had Ab
i plaats in de groep
(AFP) - De Pana-
ser en drievoudig
ikampioen Roberto
:ft woensdag be-
ikt, dat hij zijn
eëindigt.
n vrijdag verloor
_,as Vegas een ge-
e wereldtitel in het
ïrgewieht, volgens
'an de WBC, tegen
rikaan Thomas
de tweede ronde
heidsrechter in. De
Juran heeft nu de
ies uit dit zware
okken.
legon zijn carrière
leeftijd en werd in
r jaren achtereen-
'ereldkampioen in
ewicht, welterge-
vaarweltergewicht.
'Rtr) - De uitslagen
nderdag gespeelde
s van het toernooi
zijn: Johan Kriek
Gulikson (VSt) 6-
yd Bourne (VSt) -
nder (Aus) 6-3, 6-4,
her (VSt) - Marty
t) 6-3, 7-5, Nduka
ig) - Jeff Turpin
6.
gen van de kwart-
het damestoernooi
urne zijn: Martina
(VSt) - Wendy
\us) 6-3, 6-2, Kathy
it) - Terry Phelps
i-3, Claudia Kohde
rbara Potter (VSt)
hris Lloyd-Evert
na Sukova (Tsj) 6-
ling halve finales:
- Kohde, Jordan -
ndt door een lekke
der Meerssche op
vijl Gino de Jonghe
oepje en in de slag
Door een val kon De
Jansen echter niet
ig Eduard van de
Ischap van enkele
r, zoals Erwin Ga
in. Grote namen die
aan zijn laars ge-
imme pech vroegtij-
In de tweede reeks
nelijk zonder benzi-
anche pakte Van de
send de zege, want
n Van Gijseghem de
tvallen van Gabriel
de beide Honda-rij-
Van de Klooster het
e maken en nam in
kop over, waarna
er het hoofd zag.pit.
elen. Axel; 2. Henk Buys,
elwaarde; 4. Tonnie Colijn,
van Espen. Axel; 8. Rudi
quaert, Wetteren; 2. Mare
3. Gino de Jonghe, Axel; 4,
Cortvriendt, Axel; 6. Ron-
(ieman. Axel; 9. Sam Jan-
dale; 11. Hans Kolijn, Ter-
n, Aalst; 2. Danny Gabriel,
■skens; 4. Gerry Francken,
leuzen; 6. Chris de Pooter,
es vóór Sandra Be-
Huilst van de partij
stipt vóór de (even-
Marion Schellekens
het in de D-catego-
;ir als favoriet kent.
en werd vorig jaar,
het toernooi gewipt
ie echter naar de C-
msiag-speler Peter
er succesvol tijdens
wordt mogelij ker-
ït. Mark Pellemans,
Jeij, Frank Schelle-
'os Dullaert zijn, in
eplaatsten.
de C-categorie van
•ijgt de D-categorie
•e bezetting. Marjan
ig jaar kansloos ten
■aeten, voert nu het
Maat (Kapelle) en
rijke Robesin werd
inden van Jean De*
De partijen begin"
ïnales zijn gepland
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Stirlingmotor komt van de grond
door Jack Arentsen
EINDHOVEN - De eerst ko
mende jaren hoeft de auto
wereld nog niet te rekenen
op de komst van de Stirling-
j motor. Buitenboordmotoren
en aandrijfunits voor gras-
maaimachines komen als
j eersten in aanmerking voor
deze hetelucht-krachtbron.
Deze energie-besparende
i motor is, ruim 170 jaar na de
vinding van de Schotse do-
minee Robert Stirling, weer
I in de belangstelling komen te
staan, omdat kort geleden in
I Eindhoven is opgericht de
„B.V. Stirling Motors Euro-
pa"; een organisatie die zich
I bezig gaat houden met het
I assembleren, testen en inno-
I veren van een al jaren op
I stapel staand proj eet.
I Bij het Ministerie van Eco-
nomische Zaken ligt op dit
I moment een aanvraag voor
I financiële steun. Wanneer
I Den Haag het sein op groen
I zet, komt in de omgeving van
Eindhoven een nieuw bedrijf
te staan. Philips en Daf
Trucks zullen als de belang
rijkste toeleveringsbedrijven
gaan optreden.
Over 2 jaar kunnen dan de
eerste stille, schok- en tril-
vrije, milieuvriendelijke,
energiebesparende en een
voudig te onderhouden mo
toren afgeleverd worden.
Wanneer de planning vol
gens plan blijft verlopen, zal
in 1990 de jaarproduktie tot
100.000 stuks zijn gestegen.
Het project, waarvoor in to
taal 10 miljoen gulden be
schikbaar moet komen, le
vert dan 300 arbeidsplaatsen
op. De jaaromzet wordt ge
schat op rond 150 miljoen
gulden.
Op de achtergrond van de
ontwikkeling van de Stir
ling-motor, speelt nog altijd
Dr. ir. Frits Philips, de voor
malige president-directeur
van het Brabantse concern,
een belangrijke rol. Frits
Philips (79) heeft met een
staf van mensen jaren aan
het project gewerkt, maar
moest de verdere ontwikke
ling staken, omdat rond 1970
de komst van de elektronika
alle aandacht voor zich ging
opeisen. De 100 miljoen gul
den die het concern in het
Stirling-project had gesto
ken, leken verloren te zijn,
toen de Brabanders met Ford
Amerika in zee gingen. Dr.
ir. Roelf Meijer (64) werd
echter door Frits Philips als
belangrijke 'pion' meege
stuurd naar Henri Ford.
De Stirling-motor kon de
testen in de autowereld niet
doorstaan, omdat - en daarin
is nog geen grote verande
ring gekomen - het koelsys
teem voor de krachtbron als
aandrijving van een auto, te
omslachtig was. Roelf Meijer
en Frits Philips, die in 1977
afscheid nam van zijn Eind-
hovens bedrijf, bleven echter
hun geloof in het principe
behouden.
Meijer, die al bijna 40 jaar
aan de Stirling-motor werkt,
perfectioneerde ondertussen
wel het geheel en in de om
geving van Detroit startte hij
met „Stirling Thermal Mo
tors Inc."; een onderneming
die zich de laatste jaren
vporal verdienstelijk maakte
voor de ruimtevaart. Hier
door kwamen niet alleen an
dere toepassingsmogelijkhe
den van deze motor naar vo
ren, maar werden ook gelijk
tijdig materialen ontdekt die
voor een ruimere toepassing
van het principe zorgden.
Het werk van Dr. Ir. Meij
er voor de NASA heeft er
toegeleid dat het Stirling-
project in een stroomver
snelling is terecht gekomen
en opnieuw wereldwijd be
kend werd. De Japanse rege
ring stelde nog niet zo lang
geleden 40 miljoen dollar be
schikbaar voor de technolo
gie die de Schotse dominee
Stirling voor het eerst in 1812
aan de openbaarheid prijs
gaf.
Wat er ook in de naaste
toekomst met deze motor
gaat gebeuren, Frits Philips,
die als adviseur bij het Ne
derlands bedrijf gaat optre
den, zal de geschiedenis in
gaan als dé man die niet al
leen in de bruikbaarheid van
project heeft geloofd, maar
die er ook als eerste de groot
ste milieuvoordelen van
heeft ingezien.
De Stirling-motor is in ve
le opzichten opvallend: hij
gebruikt zeker 40 procent
minder brandstof dan de
conventionele motor; elke
brandstof kan ervoor ge
bruikt worden; bij de fabri
cage zijn slechts 200 onderde
len nodig tegen 1000 bij an
dere motoren; de slijtage is
gering; motorlawaai is nau
welijks aanwezig; de uitlaat
gassen bevatten 10 tot 100
maal minder verontreiniging
dan we van de huidige moto-
ren gewend zijn.
De fabriek in Nederland
wil zich ook sterk gaan toe-
leggen op de fabrikage van
motoren voor verwarming E
van tuinbouwkassen en van E
generatoren voor verwar- E
ming van grote gebouwen. S
De motor hoeft dan alleen I
maar gekoppeld te worden
aan een warmtepomp. Toe-
passingen in de auto-indus-
trie zijn niet eerder dan over j|
een jaar of tien te verwach-
ten, hoewel....
De „B.V. Stirling Motors E
Europe" sluit niets meer uit, S
want in de eerste folder wor- 5
den nu al als toepassingsmo-
gelijkheden genoemd: aan-
drijving voor heteluchtpom-
pen en totale energie syste-
men; generatoren voor civiel
en militair gebruik; kracht- s
bron voor vrijetijds-faceli-
teiten (in dat verband wordt
de caravan genoemd), water- 1
sport, dieselmotoren en bij....
voertuigen.
AMSTERDAM - De Neder
landse automobilisten, die ge
zamenlijk ruim 4 miljoen
700.000 personenwagens tot
hun beschikking hebben, gaan
weer wat meer van hun voer
tuig gebruik maken.
Over 1983 zal, wanneer de
trend zich van de eerste 9
maanden heeft doorgezet, het
jaargemiddelde voor perso
nenauto's boven de 15.000 ki
lometer uitkomen.
Het jaarkilometrage voor
personenauto's lag voor het
jaar 1982 op 14.900, wat een
lichte stijging inhield in ver
gelijking met de 14.765 km
van het j aar daarvoor.
Volgens de RAI rijden per
sonenauto's met dieselmotor
iets meer dan auto's op LPG
(27.180 km tegenover 25.110
hm). Het gemiddelde voor
personenauto's met benzine
motor kwam in 1982 uit op iets
meer dan 13.000 km.
DEN HAAG - Er wordt veel te
weinig aandacht geschonken
aan de koplampen van een
auto. Deze onachtzaamheid
van de automobilist heeft er al
toegeleid dat in landen als
Finland en Zweden de over
heid reinigingsinstallaties
voor de koplampen verplicht
heeft gesteld. In Noorwegen is
een dergelijke maatregel, in
het kader van de bevordering
van de verkeersveiligheid, in
voorbereiding.
Een kort geleden in West
Duitsland gehouden onder
zoek, heeft duidelijk gemaakt
oat de koplamp minstens voor
50 procent vervuild moet zijn,
voordat de meeste automobi
listen merken dat de lichtop
brengst minder is geworden.
Proeven rond het al of niet
voorlaten van licht door de
hoplampglazen, leverden eni-
8eopvallende cijfers op. Reeds
ia een rit van een half uur op
oen droge weg, zijn de kop-
'ampen al voor 14 procent ver-
Tijdens een zelfde pe
riode op een natte weg is de
vervuilingsgraad reeds 43
Procent; op een smerige weg
alfe 63 procent.
Uit
door
metingen bleek dat al
oen geringe vervuiling
van de koplamp, de lichtbun-
seen 100 meter, maar nog
slechts 93
meter ver reikt.
Vanaf 1 juli dit jaar is het
ook in Oostenrijk verplicht om
veiligheidsgordels te dragen.
Fiat heeft in 1983 een positief
resultaat geboekt van 390 mil
joen gulden; bijna een verdub
beling vergeleken met de winst
van 202 miljoen gulden over
1982.
Lancia heeft vorig jaar 27
procent meer auto's geprodu
ceerd dan het jaar daarvoor. In
1983 kwamen 185.047 auto's uit
de fabriek in Turijn.
Eind april werd, sinds de op
richting van Nissan Motor Co
Ltd, de 20 miljoenste Nissan in
Japan geregistreerd, waarvan
66 procent personenwagens en
34 procent bedrijfswagens.
Voor het eerst sinds jaren
heeft British Leyland niet al
leen méér auto's verkocht,
maar ook weer winst gemaakt.
Het handelsresultaat (dus vóór
rente en belasting) kwam vorig
jaar uit op een positief saldo
van 4,1 miljoen Pond (onge
veer 18 miljoen gulden). In
1982 stond het verliescijfer op
125,8 miljoen Pound.
De Austin Rover Groep ver
kocht vorig jaar 437.000 auto's;
van dat aantal werd 20 procent
geëxporteerd. Jaguar kwam tot
28.400 verkopen (75 procent
export) en Land Rover bracht
39. 700 (70 procent export) aan
de man.
Ondanks het feit dat vorig
jaar het marktaandeel van Fiat
in eigen land van 51,6 naar 55,4
procent steeg, daalde het aan
tal verkopen op eigen grond
gebied van 1.682.000 in 1982
naar 1.582.000 in 1983. Buiten
Italië ging het met Fiat beter;
in de rest van Europa steeg in
1983 de verkoop met meer dan
5 procent.
Audi komt nog dit jaar met
een Quattro (vierwielaandri) -
ving) in de 200-serie.
In samenwerking met Matra heeft Ranault de 'Espace' ontwikkeld.
AMSTERDAM - Als eerste
Europese fabrikant gaat Re
nault een „Space-Wagon",
een begrip dat de Japanners
via de Nissan Prairie en b.v.
de Mitsubishi Space Wagon
hebben geïntroduceerd, in
serie-produktie maken.
In de maand juli zullen
per dag zo'n 50 'Espace'-mo-
dellen van de band komen.
De eerste wagens zijn voor
de thuismarkt; eind dit jaar,
voor Nederland begin vol
gendjaar, start de export.
Met het lanceren van de
'Espace', houdt Renault een
oude traditie in ere. Waren
de Renault 4 en de Renault
16 in de zestiger jaren al
goede voorbeelden van
auto's waarbij de interieur
ruimte optimaal werd be
nut, met de 'Espace' is nu
wel het maximale bereikt.
Bij de R 4 en de R 16 werd
ook voor de eerste maal de
z.g. 'vijfde deur' en de
neerklapbare achterbank in
de praktijk gebracht; prin
cipes die later - om meer
ruimte in het interieur be
schikbaar te krijgen - ook
door heel wat andere auto-
Door het verdraaien van de stoelen zijn de toepas
singsmogelijkheden in het interieur van de 'Espace'
erg groot.
fabrikanten werden overge
nomen.
De nieuwe 'Espace' is niet
alleen aan de buitenkant een
opvallende wagen. De ge
heel uit glasvezel bestaande
carrosserie, die 4,25 meter
lang en 1,77 meter breed is,
biedt aan de binnenkant
ruimte voor 5 tot 7 personen.
Doordat alle stoelen (ook de
voorste twee) geheel ge
draaid kunnen worden, kent
het interieur een ongekend
aantal toepassingsmogelijk
heden.
De 'Espace' wordt in
Frankrijk geleverd in 4 ty
pen. Een 2000 GTS en een
2000 TSE, beide uitgerust
met de lichtmetalen 2 liter
benzinemotor (110 DIN pk)
en twee turbo dieselversies
(88 DIN pk).
Hoewel de prijs van deze
opvallende Renault nog niet
vaststaat, mag worden aan
genomen dat de 30.000.-
ruim wordt overschreden.
Qua uitrusting beschikt de
wagen over zaken die ook in
de duurdere Renault 25 zijn
te vinden, zoals centrale
deurvergrendeling met in
frarood afstandsbediening,
elektrische zijruitbedienin-
gen, lichtmetalen velgen en
elektrische verstelbare bui
tenspiegels.
iiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
LEUSDEN - De auto met con
ventionele lijnen, dus met een
normale kofferbak, spreekt
weer aan.
In eerste instantie hebben
de auto fabrikanten de kat nog
een beetje uit de boom geke
ken, maar nu wordt op de
nieuwe vraag volledig inge
speeld. Werd eerst op simpele
wijze een kofferbak aan het
bestaande 3- of 5-deurs model
'geplakt', tegenwoordig krij
gen deze sedans weer extra
veel aandacht.
Vooral de Jetta heeft in het
VW-programma een geheel
eigen plaats heeft gekregen.
De wagen is niet alleen een
stuk groter dan de Golf, maar
ook de binnenmaten zijn
enorm gestegen. De vraag was
echter, nadat wij in eerste in
stantie kennis hadden kunnen
maken met de 1,8 liter motor
of ook de lichtste krachtbron,
de 1,3" liter, in de nieuwste
VW-lichting zou passen.
Volkwagen had immers het
vermogen van de krachtbron
Duidelijke kenmerken van het nieuwe Jetta-ontwerp zijn
de uitgesproken wigvorm van de carrosserie en de in de car-
rosserievorm geïntegreerde hoge achterkant.
tot 55 pk teruggebracht en dat
betekende dat er nu 5 'paar
den' minder onder de motor
kap zitten.
Daarnaast werkt
de nieuwe motor met een hoge
compressie van 9,5 1; volgens
het High Compression and
Squish-proces. Dankzij dit
verbrandingsproces is het mo
gelijk toch op normale benzine
te rijden. Door toepassingen
als o.a. de moderne register-
carburateur met startauto
maat en verwarming van de
aanzuigbuis, moesten ook ver-
bruikswaarden mogelijk zijn,
die duidelijk onder die van de
vroegere 60 pk-motor lagen.
De cijfers spreken in het
voordeel van de goedkoopste
Jetta: dus met 1,3 liter motor
en 4-versnellingsbak. Het ge
middelde brandstofverbruik
kwam heel erg dicht tegen de 1
om 12; de laatste maal dat we
met de Jetta reden was dat
nog niet eens 1 op 11. En ook
ditmaal werd gedurende de
hele rit veel van de motor ge
vraagd. Als topsnelheid werd
149 km/u gemeten en de sprint
van 0 naar 100 km/u ging in
17,2 seconden.
Ondanks het geringere ge
wicht van de motor en het la
gere vermogen in het vooron
der, bleven tijdens het rijden
de overeenkomsten met de 1,8
liter versie overeind. Ook met
een 1,3 motor heeft de Jetta
een stabiel weggedrag, onder
vindt geen invloed van zij
wind en ook wanneer de kof
ferbak, die de kolossale inhoud
heeft van 575 liter - zelfs een
stuk groter als bij de Santana
-, behoorlijk beladen is, kan de
wagen niet echt staartlastig
genoemd worden. De duidelij
ke overstuurneiging is vrij ge
makkelijk te corrigeren. De
McPherson veerpoten voor en
de bekende semi-onafhanke-
lijke achteras, kunnen hun
werk gemakkelijk aan.
Doordat de 4-bak erg korte
schakelwegen heeft en goed
gekozen overbrengingsver
houdingen voor handen zijn, is
het een koud kunstje om het
volle rendement uit deze mo
tor te halen. Ook bij sportief
rijden, dus wanneer nogal
eens hoge toetentallen worden
bereikt, valt het motorgeluid
dat tot het interieur door
dringt, bijzonder mee. Het uit
de Golf overgenomen remsys-
teem (schijfremmen voor,
trommels achter en een rem-
bekrachtiger) zorgt niet alleen
voor een prima vertraging,
maar is ook goed doseerbaar.
De goedkoopste Jetta heeft
momenteel een prijs van
ƒ20.694.-; als 1.6 liter kost de
wagen ƒ22.342.- en met 1,8 li
ter heeft de goedkoopste uit
voering een prijs van 26.798.-
Voor de eenvoudigste diesel
met 1,6 liter zelfontsteker,
moet een bedrag van 25.382.-
worden uitgetrokken.
lijkt het nu toch echt te wor
den. En met de zomer komen zo
als de attente lezer zich wellicht
herinnert van vorig jaar wat veran
deringen in de krant. In ieder geval
staat deze rubriek voor het laatst
op deze pagina. De hele pagina
verdwijnt in de zomerperiode en
dus moet U vanaf volgende week
elders in de krant kijken. Daarom
voor de laatste keer op de 'ver
trouwde' stek nog een aantal mo
gelijke uitstapjes.
In Medemblik wordt van 22 tot en
met 24 juni het Stoomfestival 1984
gehouden. In de grote winkelstraat
bij het stoomtramstation zijn dan
talloze op stoom werkende be
zienswaardigheden te bewonde
ren, zoals walsen, carroussels,
schepen, brandspuiten, autos en
trams. Op het spoorlijntje Hoorn-
Medemblik wordt ter gelegenheid
van het festival een uitgebreide
dienstregeling uitgevoerd. Zowel
op zaterdag als op zondag zijn er
vijf ritten met de stoomtram.
Openlucht toneel
Een groep toneelspelers uit de
Kempen zal zich zaterdagavond in
het openluchttheater van Luyks-
gestel manifesteren in een uitvoe
ring van het spel „De Chinese
Muur" van Max Frisch. Regisseu
se is Marian Maas uit Eersel, die
vorig jaar met het door haar gere
gisseerde stuk de Anton Huijbers-
prijs behaalde.
Udenhout
Onder het motto 'Udenhout in
touw' worden twee dagen lang tal
van evenementen gehouden. Zo is
er een mini-playbackshow, een
prestatieloop, een wedstrijdloop
(zaterdag) en kan men zich zon
dag vermaken met touwtrekken,
hobbelpaardraces en parapluhan-
gen. Een en ander wordt gepre
senteerd door Pierre van Ostade.
Klompgooien
Zogenaamde Caber Games wor
den vandaag, zaterdag en zondag
gehouden in Tiel. Dit soort Games
bestaat uit drie onderdelen: boom-
zagen, klompgooien (de klomp
weegt 25 kilo) en het caber- of
paalgooien.
Autotron
Autotron 'heeft weer wat'. Dit
weekeinde wordt er de nieuwe
Veronica Automobielclubsmani-
festatie gehouden. En dat bete
kent, dat 420 historische en bij
zondere 'karren' niet alleen te be
zichtigen zijn, maar ook actief zul
len zijn. Zaterdag en zondag kan
men van tien uur tot zes uur te
recht in Drunen.
DOOR HANS LUTZ
Zaterdag wordt in Doesburg een
enorme maaltijd gehouden voor
tweeduizend mensen, de zoge
naamde Sint Maartensmaaltijd. De
traditie is gebaseerd op de legen
de, waarin St. Martinus een grote
menigte mensen op wonderlijke
wijze soep, brood en vruchten te
eten gaf. Men kan van twaalf tot
vier uur terecht in Doesburg.
In de Betuwe worden zondag 24
juni en zondag 1 juli bijzondere
kersenritten gehouden. Vanuit
twintig koetsen en twee Jan Ple
zieren kunnen de deelnemers de
omgeving verkennen. Onderweg
wordt een paar keer gestopt om
van het uitzicht te genieten en ker
sen te eten in de bongerd. Zondag
is de start om half elf en om een
uur vanaf de rijstel in Bergharen
(Land van Maas en Waal) en vol
gende week zondag vanaf manege
De Roskam in Kerk-Avezaath.
De bekende Autosnelwegenkaart
van België en Luxemburg van de
uitgeverij Carto is in een nieuwe
versie uitgekomen. Veranderingen
zijn onder meer een volledig over
zicht op de kaart van de parkeer
plaatsen, benzinestations, eetgele-
genheden en motels langs de
autosnelwegen. Aan de achterkant
van de kaart behalve plattegron
den van Antwerpen, Brussel, Luik,
Gent en Charleroi ook een zeer in
formatief beeldoverizht van de toe
ristische attracties bij onze zuider
buren. Men kan de kaart bestellen
door 9,75 te storten op de Ne
derlandse postrekening 580689
t.n.v. Carpress, Gaucheretstraat
139 1000 Brussel.
(Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatselijke afwijkingen
blijven echter mogelijk)
Onderstaande prijzen gelden vandaag (22 juni 1984)
Normaal Super Diesel LPG
België1,77 1,81 1,36 0,85
Denemarken2,00 2,04 1,24 1,11
Frankrijk1,86 1,98 1,52 1,27
Griekenland1,86 2,00 1,00 0,96
Engeland1,67 1,78 1,67 1,44
Ierland2,21 2,23 2,02 1,60
Italië*2,39 2,48 1,20 1,70
Luxemburg1,45 1,49 1,15 0,78
Nederland (gem.)1,85 1,88 1,21 0,76
Noorwegen2,05 2,11 1,13 1,23
Oostenrijk1,77 1,85 1,70 1,07
Portugal2,30 2,43 1,40
Spanje1,82 2,03 1,21
W.Duitsland**1,58 1,66 1,56 1,20
Zweden1,64 1,67 1,11 1,06
Zwitserland1,61 1,67 1,71 1,38
De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de vrije pompen. De
toeristen kunnen via de ANWB een beperkt aantal benzine
bonnen kopen, welke voor noord en/of zuid Italië (afzonderlijk)
gebruikt kunnen worden. De bonnen zijn ook aan de Italiaanse
grens te koop. Korting ongeveer 20 procent.** Langs de West-
duitse autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen.
In verschillende Oosteuropese landen, zoals Roemenië en
Hongarije, zijn benzinebonnen verplicht. Deze bonnen kan men
aan de grens kopen. Hiervoor moet men wel Westerse valuta
(liefst Amerikaanse dollars) inwisselen. Door de dubbele wissel
koers kan de prijs per dag sterk uiteenlopen. Een vaste richt
prijs is zodoende ook niet te geven.
In Joegoslavië zijn eveneens benzinebonnen verplicht. Deze
zijn te koop bij de ANWB-kantoren en het Joegoslavisch Ver
keersbureau in Amsterdam.
In vele landen kan men bij 'witte' benzine-stations voor een
lagere prijs terecht.