aooi icht NIEUWTJES Renault 'Espace'met ruimte voor 5 -7 man OOK LICHTSTE MOTOR P Brandstofprijzen in vakantielanden felix mis velen Nederlander rijdt meer Koplamp is snel vuil KORT NIEUWS Igmond Spelen n stopt >oksen VRIJDAG 22 JUN11984 OP WEG Zomer. Stoom St. Maartensmaal Kersen eten Kaart Prettig weekeinde INA SPORT2 (ANP) - Dick van 1 van de achtervol. zal kunnen deel. de Spelen van Los De moeilijkheden Egmond onbetaald ijgen voor de oly®. lerwedstrijden zijn, medewerking van ever, opgelost, rond was met Jelie ik Moorman, Marco juist en Ralf Elshof n voor het achter- rartet. Indien Van ch niet zou hebben rij maken, had Ab i plaats in de groep (AFP) - De Pana- ser en drievoudig ikampioen Roberto :ft woensdag be- ikt, dat hij zijn eëindigt. n vrijdag verloor _,as Vegas een ge- e wereldtitel in het ïrgewieht, volgens 'an de WBC, tegen rikaan Thomas de tweede ronde heidsrechter in. De Juran heeft nu de ies uit dit zware okken. legon zijn carrière leeftijd en werd in r jaren achtereen- 'ereldkampioen in ewicht, welterge- vaarweltergewicht. 'Rtr) - De uitslagen nderdag gespeelde s van het toernooi zijn: Johan Kriek Gulikson (VSt) 6- yd Bourne (VSt) - nder (Aus) 6-3, 6-4, her (VSt) - Marty t) 6-3, 7-5, Nduka ig) - Jeff Turpin 6. gen van de kwart- het damestoernooi urne zijn: Martina (VSt) - Wendy \us) 6-3, 6-2, Kathy it) - Terry Phelps i-3, Claudia Kohde rbara Potter (VSt) hris Lloyd-Evert na Sukova (Tsj) 6- ling halve finales: - Kohde, Jordan - ndt door een lekke der Meerssche op vijl Gino de Jonghe oepje en in de slag Door een val kon De Jansen echter niet ig Eduard van de Ischap van enkele r, zoals Erwin Ga in. Grote namen die aan zijn laars ge- imme pech vroegtij- In de tweede reeks nelijk zonder benzi- anche pakte Van de send de zege, want n Van Gijseghem de tvallen van Gabriel de beide Honda-rij- Van de Klooster het e maken en nam in kop over, waarna er het hoofd zag.pit. elen. Axel; 2. Henk Buys, elwaarde; 4. Tonnie Colijn, van Espen. Axel; 8. Rudi quaert, Wetteren; 2. Mare 3. Gino de Jonghe, Axel; 4, Cortvriendt, Axel; 6. Ron- (ieman. Axel; 9. Sam Jan- dale; 11. Hans Kolijn, Ter- n, Aalst; 2. Danny Gabriel, ■skens; 4. Gerry Francken, leuzen; 6. Chris de Pooter, es vóór Sandra Be- Huilst van de partij stipt vóór de (even- Marion Schellekens het in de D-catego- ;ir als favoriet kent. en werd vorig jaar, het toernooi gewipt ie echter naar de C- msiag-speler Peter er succesvol tijdens wordt mogelij ker- ït. Mark Pellemans, Jeij, Frank Schelle- 'os Dullaert zijn, in eplaatsten. de C-categorie van •ijgt de D-categorie •e bezetting. Marjan ig jaar kansloos ten ■aeten, voert nu het Maat (Kapelle) en rijke Robesin werd inden van Jean De* De partijen begin" ïnales zijn gepland EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Stirlingmotor komt van de grond door Jack Arentsen EINDHOVEN - De eerst ko mende jaren hoeft de auto wereld nog niet te rekenen op de komst van de Stirling- j motor. Buitenboordmotoren en aandrijfunits voor gras- maaimachines komen als j eersten in aanmerking voor deze hetelucht-krachtbron. Deze energie-besparende i motor is, ruim 170 jaar na de vinding van de Schotse do- minee Robert Stirling, weer I in de belangstelling komen te staan, omdat kort geleden in I Eindhoven is opgericht de „B.V. Stirling Motors Euro- pa"; een organisatie die zich I bezig gaat houden met het I assembleren, testen en inno- I veren van een al jaren op I stapel staand proj eet. I Bij het Ministerie van Eco- nomische Zaken ligt op dit I moment een aanvraag voor I financiële steun. Wanneer I Den Haag het sein op groen I zet, komt in de omgeving van Eindhoven een nieuw bedrijf te staan. Philips en Daf Trucks zullen als de belang rijkste toeleveringsbedrijven gaan optreden. Over 2 jaar kunnen dan de eerste stille, schok- en tril- vrije, milieuvriendelijke, energiebesparende en een voudig te onderhouden mo toren afgeleverd worden. Wanneer de planning vol gens plan blijft verlopen, zal in 1990 de jaarproduktie tot 100.000 stuks zijn gestegen. Het project, waarvoor in to taal 10 miljoen gulden be schikbaar moet komen, le vert dan 300 arbeidsplaatsen op. De jaaromzet wordt ge schat op rond 150 miljoen gulden. Op de achtergrond van de ontwikkeling van de Stir ling-motor, speelt nog altijd Dr. ir. Frits Philips, de voor malige president-directeur van het Brabantse concern, een belangrijke rol. Frits Philips (79) heeft met een staf van mensen jaren aan het project gewerkt, maar moest de verdere ontwikke ling staken, omdat rond 1970 de komst van de elektronika alle aandacht voor zich ging opeisen. De 100 miljoen gul den die het concern in het Stirling-project had gesto ken, leken verloren te zijn, toen de Brabanders met Ford Amerika in zee gingen. Dr. ir. Roelf Meijer (64) werd echter door Frits Philips als belangrijke 'pion' meege stuurd naar Henri Ford. De Stirling-motor kon de testen in de autowereld niet doorstaan, omdat - en daarin is nog geen grote verande ring gekomen - het koelsys teem voor de krachtbron als aandrijving van een auto, te omslachtig was. Roelf Meijer en Frits Philips, die in 1977 afscheid nam van zijn Eind- hovens bedrijf, bleven echter hun geloof in het principe behouden. Meijer, die al bijna 40 jaar aan de Stirling-motor werkt, perfectioneerde ondertussen wel het geheel en in de om geving van Detroit startte hij met „Stirling Thermal Mo tors Inc."; een onderneming die zich de laatste jaren vporal verdienstelijk maakte voor de ruimtevaart. Hier door kwamen niet alleen an dere toepassingsmogelijkhe den van deze motor naar vo ren, maar werden ook gelijk tijdig materialen ontdekt die voor een ruimere toepassing van het principe zorgden. Het werk van Dr. Ir. Meij er voor de NASA heeft er toegeleid dat het Stirling- project in een stroomver snelling is terecht gekomen en opnieuw wereldwijd be kend werd. De Japanse rege ring stelde nog niet zo lang geleden 40 miljoen dollar be schikbaar voor de technolo gie die de Schotse dominee Stirling voor het eerst in 1812 aan de openbaarheid prijs gaf. Wat er ook in de naaste toekomst met deze motor gaat gebeuren, Frits Philips, die als adviseur bij het Ne derlands bedrijf gaat optre den, zal de geschiedenis in gaan als dé man die niet al leen in de bruikbaarheid van project heeft geloofd, maar die er ook als eerste de groot ste milieuvoordelen van heeft ingezien. De Stirling-motor is in ve le opzichten opvallend: hij gebruikt zeker 40 procent minder brandstof dan de conventionele motor; elke brandstof kan ervoor ge bruikt worden; bij de fabri cage zijn slechts 200 onderde len nodig tegen 1000 bij an dere motoren; de slijtage is gering; motorlawaai is nau welijks aanwezig; de uitlaat gassen bevatten 10 tot 100 maal minder verontreiniging dan we van de huidige moto- ren gewend zijn. De fabriek in Nederland wil zich ook sterk gaan toe- leggen op de fabrikage van motoren voor verwarming E van tuinbouwkassen en van E generatoren voor verwar- E ming van grote gebouwen. S De motor hoeft dan alleen I maar gekoppeld te worden aan een warmtepomp. Toe- passingen in de auto-indus- trie zijn niet eerder dan over j| een jaar of tien te verwach- ten, hoewel.... De „B.V. Stirling Motors E Europe" sluit niets meer uit, S want in de eerste folder wor- 5 den nu al als toepassingsmo- gelijkheden genoemd: aan- drijving voor heteluchtpom- pen en totale energie syste- men; generatoren voor civiel en militair gebruik; kracht- s bron voor vrijetijds-faceli- teiten (in dat verband wordt de caravan genoemd), water- 1 sport, dieselmotoren en bij.... voertuigen. AMSTERDAM - De Neder landse automobilisten, die ge zamenlijk ruim 4 miljoen 700.000 personenwagens tot hun beschikking hebben, gaan weer wat meer van hun voer tuig gebruik maken. Over 1983 zal, wanneer de trend zich van de eerste 9 maanden heeft doorgezet, het jaargemiddelde voor perso nenauto's boven de 15.000 ki lometer uitkomen. Het jaarkilometrage voor personenauto's lag voor het jaar 1982 op 14.900, wat een lichte stijging inhield in ver gelijking met de 14.765 km van het j aar daarvoor. Volgens de RAI rijden per sonenauto's met dieselmotor iets meer dan auto's op LPG (27.180 km tegenover 25.110 hm). Het gemiddelde voor personenauto's met benzine motor kwam in 1982 uit op iets meer dan 13.000 km. DEN HAAG - Er wordt veel te weinig aandacht geschonken aan de koplampen van een auto. Deze onachtzaamheid van de automobilist heeft er al toegeleid dat in landen als Finland en Zweden de over heid reinigingsinstallaties voor de koplampen verplicht heeft gesteld. In Noorwegen is een dergelijke maatregel, in het kader van de bevordering van de verkeersveiligheid, in voorbereiding. Een kort geleden in West Duitsland gehouden onder zoek, heeft duidelijk gemaakt oat de koplamp minstens voor 50 procent vervuild moet zijn, voordat de meeste automobi listen merken dat de lichtop brengst minder is geworden. Proeven rond het al of niet voorlaten van licht door de hoplampglazen, leverden eni- 8eopvallende cijfers op. Reeds ia een rit van een half uur op oen droge weg, zijn de kop- 'ampen al voor 14 procent ver- Tijdens een zelfde pe riode op een natte weg is de vervuilingsgraad reeds 43 Procent; op een smerige weg alfe 63 procent. Uit door metingen bleek dat al oen geringe vervuiling van de koplamp, de lichtbun- seen 100 meter, maar nog slechts 93 meter ver reikt. Vanaf 1 juli dit jaar is het ook in Oostenrijk verplicht om veiligheidsgordels te dragen. Fiat heeft in 1983 een positief resultaat geboekt van 390 mil joen gulden; bijna een verdub beling vergeleken met de winst van 202 miljoen gulden over 1982. Lancia heeft vorig jaar 27 procent meer auto's geprodu ceerd dan het jaar daarvoor. In 1983 kwamen 185.047 auto's uit de fabriek in Turijn. Eind april werd, sinds de op richting van Nissan Motor Co Ltd, de 20 miljoenste Nissan in Japan geregistreerd, waarvan 66 procent personenwagens en 34 procent bedrijfswagens. Voor het eerst sinds jaren heeft British Leyland niet al leen méér auto's verkocht, maar ook weer winst gemaakt. Het handelsresultaat (dus vóór rente en belasting) kwam vorig jaar uit op een positief saldo van 4,1 miljoen Pond (onge veer 18 miljoen gulden). In 1982 stond het verliescijfer op 125,8 miljoen Pound. De Austin Rover Groep ver kocht vorig jaar 437.000 auto's; van dat aantal werd 20 procent geëxporteerd. Jaguar kwam tot 28.400 verkopen (75 procent export) en Land Rover bracht 39. 700 (70 procent export) aan de man. Ondanks het feit dat vorig jaar het marktaandeel van Fiat in eigen land van 51,6 naar 55,4 procent steeg, daalde het aan tal verkopen op eigen grond gebied van 1.682.000 in 1982 naar 1.582.000 in 1983. Buiten Italië ging het met Fiat beter; in de rest van Europa steeg in 1983 de verkoop met meer dan 5 procent. Audi komt nog dit jaar met een Quattro (vierwielaandri) - ving) in de 200-serie. In samenwerking met Matra heeft Ranault de 'Espace' ontwikkeld. AMSTERDAM - Als eerste Europese fabrikant gaat Re nault een „Space-Wagon", een begrip dat de Japanners via de Nissan Prairie en b.v. de Mitsubishi Space Wagon hebben geïntroduceerd, in serie-produktie maken. In de maand juli zullen per dag zo'n 50 'Espace'-mo- dellen van de band komen. De eerste wagens zijn voor de thuismarkt; eind dit jaar, voor Nederland begin vol gendjaar, start de export. Met het lanceren van de 'Espace', houdt Renault een oude traditie in ere. Waren de Renault 4 en de Renault 16 in de zestiger jaren al goede voorbeelden van auto's waarbij de interieur ruimte optimaal werd be nut, met de 'Espace' is nu wel het maximale bereikt. Bij de R 4 en de R 16 werd ook voor de eerste maal de z.g. 'vijfde deur' en de neerklapbare achterbank in de praktijk gebracht; prin cipes die later - om meer ruimte in het interieur be schikbaar te krijgen - ook door heel wat andere auto- Door het verdraaien van de stoelen zijn de toepas singsmogelijkheden in het interieur van de 'Espace' erg groot. fabrikanten werden overge nomen. De nieuwe 'Espace' is niet alleen aan de buitenkant een opvallende wagen. De ge heel uit glasvezel bestaande carrosserie, die 4,25 meter lang en 1,77 meter breed is, biedt aan de binnenkant ruimte voor 5 tot 7 personen. Doordat alle stoelen (ook de voorste twee) geheel ge draaid kunnen worden, kent het interieur een ongekend aantal toepassingsmogelijk heden. De 'Espace' wordt in Frankrijk geleverd in 4 ty pen. Een 2000 GTS en een 2000 TSE, beide uitgerust met de lichtmetalen 2 liter benzinemotor (110 DIN pk) en twee turbo dieselversies (88 DIN pk). Hoewel de prijs van deze opvallende Renault nog niet vaststaat, mag worden aan genomen dat de 30.000.- ruim wordt overschreden. Qua uitrusting beschikt de wagen over zaken die ook in de duurdere Renault 25 zijn te vinden, zoals centrale deurvergrendeling met in frarood afstandsbediening, elektrische zijruitbedienin- gen, lichtmetalen velgen en elektrische verstelbare bui tenspiegels. iiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii LEUSDEN - De auto met con ventionele lijnen, dus met een normale kofferbak, spreekt weer aan. In eerste instantie hebben de auto fabrikanten de kat nog een beetje uit de boom geke ken, maar nu wordt op de nieuwe vraag volledig inge speeld. Werd eerst op simpele wijze een kofferbak aan het bestaande 3- of 5-deurs model 'geplakt', tegenwoordig krij gen deze sedans weer extra veel aandacht. Vooral de Jetta heeft in het VW-programma een geheel eigen plaats heeft gekregen. De wagen is niet alleen een stuk groter dan de Golf, maar ook de binnenmaten zijn enorm gestegen. De vraag was echter, nadat wij in eerste in stantie kennis hadden kunnen maken met de 1,8 liter motor of ook de lichtste krachtbron, de 1,3" liter, in de nieuwste VW-lichting zou passen. Volkwagen had immers het vermogen van de krachtbron Duidelijke kenmerken van het nieuwe Jetta-ontwerp zijn de uitgesproken wigvorm van de carrosserie en de in de car- rosserievorm geïntegreerde hoge achterkant. tot 55 pk teruggebracht en dat betekende dat er nu 5 'paar den' minder onder de motor kap zitten. Daarnaast werkt de nieuwe motor met een hoge compressie van 9,5 1; volgens het High Compression and Squish-proces. Dankzij dit verbrandingsproces is het mo gelijk toch op normale benzine te rijden. Door toepassingen als o.a. de moderne register- carburateur met startauto maat en verwarming van de aanzuigbuis, moesten ook ver- bruikswaarden mogelijk zijn, die duidelijk onder die van de vroegere 60 pk-motor lagen. De cijfers spreken in het voordeel van de goedkoopste Jetta: dus met 1,3 liter motor en 4-versnellingsbak. Het ge middelde brandstofverbruik kwam heel erg dicht tegen de 1 om 12; de laatste maal dat we met de Jetta reden was dat nog niet eens 1 op 11. En ook ditmaal werd gedurende de hele rit veel van de motor ge vraagd. Als topsnelheid werd 149 km/u gemeten en de sprint van 0 naar 100 km/u ging in 17,2 seconden. Ondanks het geringere ge wicht van de motor en het la gere vermogen in het vooron der, bleven tijdens het rijden de overeenkomsten met de 1,8 liter versie overeind. Ook met een 1,3 motor heeft de Jetta een stabiel weggedrag, onder vindt geen invloed van zij wind en ook wanneer de kof ferbak, die de kolossale inhoud heeft van 575 liter - zelfs een stuk groter als bij de Santana -, behoorlijk beladen is, kan de wagen niet echt staartlastig genoemd worden. De duidelij ke overstuurneiging is vrij ge makkelijk te corrigeren. De McPherson veerpoten voor en de bekende semi-onafhanke- lijke achteras, kunnen hun werk gemakkelijk aan. Doordat de 4-bak erg korte schakelwegen heeft en goed gekozen overbrengingsver houdingen voor handen zijn, is het een koud kunstje om het volle rendement uit deze mo tor te halen. Ook bij sportief rijden, dus wanneer nogal eens hoge toetentallen worden bereikt, valt het motorgeluid dat tot het interieur door dringt, bijzonder mee. Het uit de Golf overgenomen remsys- teem (schijfremmen voor, trommels achter en een rem- bekrachtiger) zorgt niet alleen voor een prima vertraging, maar is ook goed doseerbaar. De goedkoopste Jetta heeft momenteel een prijs van ƒ20.694.-; als 1.6 liter kost de wagen ƒ22.342.- en met 1,8 li ter heeft de goedkoopste uit voering een prijs van 26.798.- Voor de eenvoudigste diesel met 1,6 liter zelfontsteker, moet een bedrag van 25.382.- worden uitgetrokken. lijkt het nu toch echt te wor den. En met de zomer komen zo als de attente lezer zich wellicht herinnert van vorig jaar wat veran deringen in de krant. In ieder geval staat deze rubriek voor het laatst op deze pagina. De hele pagina verdwijnt in de zomerperiode en dus moet U vanaf volgende week elders in de krant kijken. Daarom voor de laatste keer op de 'ver trouwde' stek nog een aantal mo gelijke uitstapjes. In Medemblik wordt van 22 tot en met 24 juni het Stoomfestival 1984 gehouden. In de grote winkelstraat bij het stoomtramstation zijn dan talloze op stoom werkende be zienswaardigheden te bewonde ren, zoals walsen, carroussels, schepen, brandspuiten, autos en trams. Op het spoorlijntje Hoorn- Medemblik wordt ter gelegenheid van het festival een uitgebreide dienstregeling uitgevoerd. Zowel op zaterdag als op zondag zijn er vijf ritten met de stoomtram. Openlucht toneel Een groep toneelspelers uit de Kempen zal zich zaterdagavond in het openluchttheater van Luyks- gestel manifesteren in een uitvoe ring van het spel „De Chinese Muur" van Max Frisch. Regisseu se is Marian Maas uit Eersel, die vorig jaar met het door haar gere gisseerde stuk de Anton Huijbers- prijs behaalde. Udenhout Onder het motto 'Udenhout in touw' worden twee dagen lang tal van evenementen gehouden. Zo is er een mini-playbackshow, een prestatieloop, een wedstrijdloop (zaterdag) en kan men zich zon dag vermaken met touwtrekken, hobbelpaardraces en parapluhan- gen. Een en ander wordt gepre senteerd door Pierre van Ostade. Klompgooien Zogenaamde Caber Games wor den vandaag, zaterdag en zondag gehouden in Tiel. Dit soort Games bestaat uit drie onderdelen: boom- zagen, klompgooien (de klomp weegt 25 kilo) en het caber- of paalgooien. Autotron Autotron 'heeft weer wat'. Dit weekeinde wordt er de nieuwe Veronica Automobielclubsmani- festatie gehouden. En dat bete kent, dat 420 historische en bij zondere 'karren' niet alleen te be zichtigen zijn, maar ook actief zul len zijn. Zaterdag en zondag kan men van tien uur tot zes uur te recht in Drunen. DOOR HANS LUTZ Zaterdag wordt in Doesburg een enorme maaltijd gehouden voor tweeduizend mensen, de zoge naamde Sint Maartensmaaltijd. De traditie is gebaseerd op de legen de, waarin St. Martinus een grote menigte mensen op wonderlijke wijze soep, brood en vruchten te eten gaf. Men kan van twaalf tot vier uur terecht in Doesburg. In de Betuwe worden zondag 24 juni en zondag 1 juli bijzondere kersenritten gehouden. Vanuit twintig koetsen en twee Jan Ple zieren kunnen de deelnemers de omgeving verkennen. Onderweg wordt een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten en ker sen te eten in de bongerd. Zondag is de start om half elf en om een uur vanaf de rijstel in Bergharen (Land van Maas en Waal) en vol gende week zondag vanaf manege De Roskam in Kerk-Avezaath. De bekende Autosnelwegenkaart van België en Luxemburg van de uitgeverij Carto is in een nieuwe versie uitgekomen. Veranderingen zijn onder meer een volledig over zicht op de kaart van de parkeer plaatsen, benzinestations, eetgele- genheden en motels langs de autosnelwegen. Aan de achterkant van de kaart behalve plattegron den van Antwerpen, Brussel, Luik, Gent en Charleroi ook een zeer in formatief beeldoverizht van de toe ristische attracties bij onze zuider buren. Men kan de kaart bestellen door 9,75 te storten op de Ne derlandse postrekening 580689 t.n.v. Carpress, Gaucheretstraat 139 1000 Brussel. (Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatselijke afwijkingen blijven echter mogelijk) Onderstaande prijzen gelden vandaag (22 juni 1984) Normaal Super Diesel LPG België1,77 1,81 1,36 0,85 Denemarken2,00 2,04 1,24 1,11 Frankrijk1,86 1,98 1,52 1,27 Griekenland1,86 2,00 1,00 0,96 Engeland1,67 1,78 1,67 1,44 Ierland2,21 2,23 2,02 1,60 Italië*2,39 2,48 1,20 1,70 Luxemburg1,45 1,49 1,15 0,78 Nederland (gem.)1,85 1,88 1,21 0,76 Noorwegen2,05 2,11 1,13 1,23 Oostenrijk1,77 1,85 1,70 1,07 Portugal2,30 2,43 1,40 Spanje1,82 2,03 1,21 W.Duitsland**1,58 1,66 1,56 1,20 Zweden1,64 1,67 1,11 1,06 Zwitserland1,61 1,67 1,71 1,38 De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de vrije pompen. De toeristen kunnen via de ANWB een beperkt aantal benzine bonnen kopen, welke voor noord en/of zuid Italië (afzonderlijk) gebruikt kunnen worden. De bonnen zijn ook aan de Italiaanse grens te koop. Korting ongeveer 20 procent.** Langs de West- duitse autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen. In verschillende Oosteuropese landen, zoals Roemenië en Hongarije, zijn benzinebonnen verplicht. Deze bonnen kan men aan de grens kopen. Hiervoor moet men wel Westerse valuta (liefst Amerikaanse dollars) inwisselen. Door de dubbele wissel koers kan de prijs per dag sterk uiteenlopen. Een vaste richt prijs is zodoende ook niet te geven. In Joegoslavië zijn eveneens benzinebonnen verplicht. Deze zijn te koop bij de ANWB-kantoren en het Joegoslavisch Ver keersbureau in Amsterdam. In vele landen kan men bij 'witte' benzine-stations voor een lagere prijs terecht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 9