Ik heb het nog eens nagerekend
maar volgens mii
houd ik aan miinTbyota over.
Ifrpona
Een top van 180 km per
uur voor Fiësta XR-2
AUTOTIPS
FRA
van 29
PYREI
LAATSTE NIEUWS:
J GEURT NIET,'T ROOKT
MAAR 40 MINUTEN WERKEN EN ZONDER DAT
JE NET WEET ZIJN WIJ MUGGEN ERAAN!
JC
Opvallende prestaties van de Honda Jazz
jMimriDC
SPA
M
Ami-
M
De nieuwe elektrische insecticideverspreider tegen muggen.
DE STEM VAN DONDERDAG 21 JUN11984
Met mijn budget val ik in de middenklasse. Vind ik mooi genoeg. Maar dan
ga ik eens rekenen. Dan vergelijk ik niet alleen aanschafprijzen, maar kijk ook naar de
andere kasten. Aantal kilometers, onderhoudsbeurten.
Als ik dan Toyota neem. Met de gedachte dat ik verder geen je-weet-wel
aan die auto krijg. En ik houd in mijn achterhoofd dat ik van de zaak nog een kilometer
vergoeding krijgdan houd ik er voorlopig aan over! Reken maar.
rantie met
Bovendien geeft Toyota 2 jaar ga- ct^rh moor Will
een maximum van 100.000 km. lUVUul^ JtCIJx llldcH Wet UI»
GA NU LANGS DE TOYOTA-DEALER. DIE DOET
U EEN ZEER ROYAAL INRUILAANBOD ALS U
DEZE MAAND OVERWEEGT EEN STARLET 1.0
TE KOPEN (V.A. F 13.695,-).
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
L'EQUIPE
Le Parisien
2500
2000
1500
1000
500
.S_§_
DE NIEUWE TERCEL 1.3 XG, VOOR Z'N KLASSE ONGEKEND LUXE UITGEVOERD. MET TAL VAN EXTRA'S. F 16.995,-.
COROLLA 1.6 LIFTBACK GL, 5-DEURS. F 21.995,-(AFGEBEELD). ER IS AL EEN COROLLA 1.3 SEDAN, 4-DEURS. V.A. F 17.850,-.
DE NIEUWE CARINA II 1.6 SEDAN GL, 4-DEURS, 5-BAK, F 24.795,-(AFGEBEELD). ER IS AL EEN CARINA II 1.6 SEDAN,4-DEURS.
V.A. F 22.595,-, EN EEN CARINA II 1.6 LIFTBACK, 5-DEURS. V.A. F 24.995,-.
wm
PRIJZEN INKL. BTW AF DEPOT. WIJZIGINGEN IN PRIJS EN UITVOERING VOORBEHOUDEN.
IMPORTEUR: LOUWMAN PARQUI B.V.. INDUSTRIETERREIN DOMBOSCH 1. STEURWEG 8, 4941 VR RAAMSDONKSVEER, TELEFOON: 01621 85900.
AXEL - GARAGE DE TOL-VERVAET - Vaartstraat 1 - Tel. 01155-1628 BERGEN OP ZOOM - AUTOBEDRIJF WIERIKX B.V. - Edisonlaan 7 - Tel.
01640-41250. BREDA-AUTOBEDRIJF VAN DORSTB.V.-Speelhuislaan 156A-Tel. 076-712000. GOES-AUTOM.BEDRIJFA.C. DE JONGE B.V.
- Van Hertumweg 7-13 - Tel. 01100-14810 'S-GRAVENMOER - AUTOBEDRIJF V. RAAMSDONK - Molendijk 1A - Tel. 01623-12896 ROOSEN
DAAL-AUTOBEDRIJF J.V.ABEELEN B.V.-Ftechtzaad1 -Tel. 01650-32050.RIJEN-AUTOM.BEDRIJFVAN DORST B.V.-Stationsstraat 25-Tel
01612-3655 TERNEUZEN - AUTOBEDRIJF DE TOL-VERVAET - Lange Reksestraat 13 - Tel. 01150-12258 ZEVENBERGEN - AUTOM.BEDRIJF
ANDREAE B.V. - De Hil 2 - Tel. 01680-24150 ZUIDZANDE - AUTOM.BEDRIJF P.G. V.D. VELDE ZN. - Mariastraat 1-5 - Tel. 01170-2232.
53
.fk
Nu hebben muggen echt reden om
ongerust te zijn en u hebt het vooruitzicht
op muggenvrije zomernachten.
Want nu is er Anti-mug van Vapona.
Anti-mug is de handigste manier om met
muggen af te rekenen. Zowel in uw slaapkamer
als elders in huis. Gewoon een tablet in het
apparaat schuiven en in
het stopkontakt steken.
Een 40-tal minuten in 'n
gesloten ruimte zijn werk
laten doen en geen mug
die het navertelt. Na het
gebruik kunt u zelfs het raam of de deur even
openzetten.
Anti-mug is zuinig. Het apparaat gaat lang
mee en het stroomverbruik is te verwaarlozen.
Terwijl grijpgrage kinderhandjes met het
apparaat geen kwaad kunnen.
Anti-mug wordt geleverd met 5 gratis
tabletten. Navultabletten
zijn verkrijgbaar in
doosjes van 15 stuks.
Leer de muggen deze
zomer een lesje. Haal
gewoon Anti-mug in huis.
Een voor Nederland heel nieu
we Honda is de Honda Jazz, al
mogen we dit jaar, 1984, wat
Honda betreft wel van bijna al
lemaal nieuwe modellen spre
ken, want bijvoorbeeld de Civic
is dusdanig vernieuwd en in
zoveel nieuwe uitvoeringen op
de markt gebracht dat wel
haast van een totaal nieuw mo
del gesproken mag worden
Maar de Jazz was, laten we
het dan zo stellen, in ons
land nog geen bestaand mo
del. Anders is dat voor het
land van herkomst Japan,
waar de Jazz al bijna 3 jaar
rondrijdt. Hij heet daar ech
ter Honda City, In Europa
kon die naam niet gehand
haafd blijven, omdat er al di
verse andere merken de
naam City kenden, zoals o.a.
Opel met de Kadett City.
De Jazz is wel een typisch
autootje Het verkleinwoord
„tje" wordt gebruikt omdat hij
inderdaad klein toont, als zo
danig hoort hij ook thuis in de
kleine klasse, maar qua binne-
nafmetingen blijkt de Jazz best
over een behoorlijke ruimte be
schikken, althans voor de
chauffeur en de passagiers,
voor de bagage ligt dat wat an
ders. Qua prestaties heeft de
Jazz ook heel wat in zijn mars,
de 1231 cc motor met resp
45 PK voor de Special en
56 PK voor de Luxe, zorgt daar
wel voor. Een in gebruik vol
wassen auto dus met een toch
wel wat gedrongen, merkwaar
dig klein voorkomen. Geen en
kele testauto maakte tijdens
onze testritten zoveel verdeel
de reakties los bij het publiek.
Zolang de Jazz nog niet volop
ingeburgerd is, kan de berijder
ook rekenen op grote belang
stelling van zijn medewegge
bruikers. In het kort hebben we
het al gememoreerd, de Jazz
hoort thuis In de kleine klasse,
aanvankelijk werd daar des
tijds de Civic voor gebracht,
maar die is in de loop der jaren
naar een (kleine) middenklasse
auto gegroeid. De Jazz is er in
2 uitvoèringen, een Special en
een Luxe. Het grote verschil is
hoofdzakelijk technisch, een
verschil in vermogen, in
4 of5 bak en verder in wat min
of meer luxe. Het prijsverschil
is met groot, de Special kost
rond de 15.500.-, de Luxe
rond de 16.000.- een overige
pittige prijs.
We reden de Jazz met de pitti
ge motor, de luxe versie dus.
Het voordeel is ook dat dit mo
del uitgerust is met een 5-bak,
al is de 5 duidelijk een overdri
ve. Neemt niet weg dat hij op
de grote weg het geluid en ver
bruik duidelijk terugbrengt.
Prestaties en verbruik
In de Jazz ligt een nieuwe,
eigen motor, die nergens el
ders wordt toegepast. Het is
een dwarsgeplaatste, vloeistof-
gekoelde, viercilinder in lijn
motor met een behoorlijk lange
slag. Hij meet 1231 cc heeft
een vermogen 56 PK (45 PK
voor de Special) en een koppel
van 93 Nm bij 3500 toeren. De
prestaties zijn voor een derge
lijk kleine en tamelijk hoge wa
gen uitzonderlijk. De top be
draagt 144 km/u, de accelera
tie van 0-100 km/u verloopt in
14.5 sec., versnellen van 60
naar 120 km/u in de 4e ver
snelling kost 23 sec., zeer goe
de cijfers in deze klasse. Het
verbruik valt alles mee. bij 90
km/u meten wij een verbruik
van 1:16 5 bij 120 km/u 1:12,
de ECE cijfers vallen zoals ge
bruikelijk wat gunstiger uit, bij
90 1:20, bij 120 1:14 en in
stadsvervoer 1:16 gemiddeld
reden wij 1.14.
Wegllgglng
De jazz heeft voorwielaandrij
ving, de besturing is direct en
tamelijk nauwkeurig. Het stuur-
karakter vrij neutraal. De be
sturing is licht, ook bij parke
ren, de draaicirkel 9,9 meter.
De koersvastheid op de rechte
weg is goed, zijwind en/of
wegoneffenheden hebben
nauwelijks invloed op de koers.
In de bochten gedraagt de
Jazz zich eveneens goed, de
carrosserie helt wel wat over.
Al met al heeft de Jazz een
goede, rustige wegligging.
Comfort
Als we het over comfort gaan
hebben, moeten we begrijpen
dat we spreken over een auto
in de kleine klasse. Het één en
ander moet dus tegen die ach
tergrond gezien worden. De
vering is dan ook wat kort,
maar toch voldoende soepel
en comfortabel, de schokdem
perwerking is goed.
De stoelen
en bank zitten goed al zit men
wat hoog en rechtop. Voorin is
de ruimte toereikend, de
hoofdruimte geeft ook achterin
weinig problemen, met de
beenruimte wordt het voor lan
ge mensen dan wel wat woe
keren. De bagageruimte is
klein, maar kan vergroot wor
den als de achterbank wordt
neergeklapt. De afwerking is
simpel maar netjes, alle beno
digde apparatuur is aanwezig.
Aan veiligheid noteerden wij al
het nodige, een rustige bestu
ring, goede rijeigenschappen,
goede diagonaal gescheiden
remmen. De remweg bij U
km/u bedroeg precies 50*
ter. Verder zijn er standa»
hoofdsteunen, 3 pts; aut
ligheidsgordels voorin, heuf
gordels achterin. Een
stuurkolom, een
voorruit, achterruitverwarn^
achteruitrijlampen, mistacl*
licht, halogeenkoplampen
een wis-was installatie op
terruit. Tot slot de geluidsp
duktie, die is bij een derge
kleine wagen natuurlijk lom
dan bij een grote limousine B
100 km/u gaf de decibelme'e
75 dBA aan, bij 120 km/u8
dBA en bij topsnelheid 84 dB
bejalve het motorgeluid is
ook nog wat windgeruis
Honda Jazz is in gebruik
heel fijne auto, een opvalW
verschijning met ook opv#
de prestaties. De prijs is aars
hoge kant want voor dat f<
komt men ook in de Corsa.r
lo, Fiesta en Uno klasse
üe nieuwste sportieve Fora,
de Fiësta XR2, zal binnenkort
in heel Europa leverbaar zijn.
Het model bevat alle verbete
ringen die op de overige ver
sies van de 1984 Fiësta-serie
zijn doorgevoerd - zoals een
nieuwe voonwietophanging,
stuurinrichting en carrosserie
structuur - plus enkele speciale
voorzieningen op het gebied
van de motor, de transmissie,
de carrosserie-uitrusting en het
onderstel om het uitgesproken
sportieve karakter van de wa
gen te onderstrepen.
De Fiësta XR2 heeft een top
snelheid van 180 km/h en ac
celereert van 0 tot 100 km/h in
9,9 seconden, maar heeft des
ondanks een brandstofverbruik
van slechts 5,7 1/100 km
(1:17,5) bij 90 km/h. Sinds de
Ford Fiësta XR 2 in december
1981 werd geïntroduceerd
neeft dit model onyeveerze'
procent van alle Fiësta-va'1
pen voor zijn rekening 9^
men, hetgeen duidelijk
succes weerspiegelt var
sportieve XR-versies var
Ford modellen. De ruft'
Fiësta XR2 is ontwikkeld vi
geheel herziene Fiësta-S
aan het einde van de zo
van 1983 werd aangekonOr
De wagen heeft een nieu»!
aërodynamische verbet®
carrosserie die de inbouw
gelijk maakt van de 96'pk'
cilinder CHV-motor
voorheen in de Escort
(carburateurversie) wera
gepast, alsmede een w
snellingsbak met dicht op®
volgende overbrengingen
de verdere verandering®)
horen een nieuwe wieloP'
ging, een verbeterde sM
richting en nieuwe motoi®1
nen.
60.84
.c
3-