Ik heb het nog eens nagerekend maar volgens mii houd ik aan miinTbyota over. Ifrpona Een top van 180 km per uur voor Fiësta XR-2 AUTOTIPS FRA van 29 PYREI LAATSTE NIEUWS: J GEURT NIET,'T ROOKT MAAR 40 MINUTEN WERKEN EN ZONDER DAT JE NET WEET ZIJN WIJ MUGGEN ERAAN! JC Opvallende prestaties van de Honda Jazz jMimriDC SPA M Ami- M De nieuwe elektrische insecticideverspreider tegen muggen. DE STEM VAN DONDERDAG 21 JUN11984 Met mijn budget val ik in de middenklasse. Vind ik mooi genoeg. Maar dan ga ik eens rekenen. Dan vergelijk ik niet alleen aanschafprijzen, maar kijk ook naar de andere kasten. Aantal kilometers, onderhoudsbeurten. Als ik dan Toyota neem. Met de gedachte dat ik verder geen je-weet-wel aan die auto krijg. En ik houd in mijn achterhoofd dat ik van de zaak nog een kilometer vergoeding krijgdan houd ik er voorlopig aan over! Reken maar. rantie met Bovendien geeft Toyota 2 jaar ga- ct^rh moor Will een maximum van 100.000 km. lUVUul^ JtCIJx llldcH Wet UI» GA NU LANGS DE TOYOTA-DEALER. DIE DOET U EEN ZEER ROYAAL INRUILAANBOD ALS U DEZE MAAND OVERWEEGT EEN STARLET 1.0 TE KOPEN (V.A. F 13.695,-). INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER L'EQUIPE Le Parisien 2500 2000 1500 1000 500 .S_§_ DE NIEUWE TERCEL 1.3 XG, VOOR Z'N KLASSE ONGEKEND LUXE UITGEVOERD. MET TAL VAN EXTRA'S. F 16.995,-. COROLLA 1.6 LIFTBACK GL, 5-DEURS. F 21.995,-(AFGEBEELD). ER IS AL EEN COROLLA 1.3 SEDAN, 4-DEURS. V.A. F 17.850,-. DE NIEUWE CARINA II 1.6 SEDAN GL, 4-DEURS, 5-BAK, F 24.795,-(AFGEBEELD). ER IS AL EEN CARINA II 1.6 SEDAN,4-DEURS. V.A. F 22.595,-, EN EEN CARINA II 1.6 LIFTBACK, 5-DEURS. V.A. F 24.995,-. wm PRIJZEN INKL. BTW AF DEPOT. WIJZIGINGEN IN PRIJS EN UITVOERING VOORBEHOUDEN. IMPORTEUR: LOUWMAN PARQUI B.V.. INDUSTRIETERREIN DOMBOSCH 1. STEURWEG 8, 4941 VR RAAMSDONKSVEER, TELEFOON: 01621 85900. AXEL - GARAGE DE TOL-VERVAET - Vaartstraat 1 - Tel. 01155-1628 BERGEN OP ZOOM - AUTOBEDRIJF WIERIKX B.V. - Edisonlaan 7 - Tel. 01640-41250. BREDA-AUTOBEDRIJF VAN DORSTB.V.-Speelhuislaan 156A-Tel. 076-712000. GOES-AUTOM.BEDRIJFA.C. DE JONGE B.V. - Van Hertumweg 7-13 - Tel. 01100-14810 'S-GRAVENMOER - AUTOBEDRIJF V. RAAMSDONK - Molendijk 1A - Tel. 01623-12896 ROOSEN DAAL-AUTOBEDRIJF J.V.ABEELEN B.V.-Ftechtzaad1 -Tel. 01650-32050.RIJEN-AUTOM.BEDRIJFVAN DORST B.V.-Stationsstraat 25-Tel 01612-3655 TERNEUZEN - AUTOBEDRIJF DE TOL-VERVAET - Lange Reksestraat 13 - Tel. 01150-12258 ZEVENBERGEN - AUTOM.BEDRIJF ANDREAE B.V. - De Hil 2 - Tel. 01680-24150 ZUIDZANDE - AUTOM.BEDRIJF P.G. V.D. VELDE ZN. - Mariastraat 1-5 - Tel. 01170-2232. 53 .fk Nu hebben muggen echt reden om ongerust te zijn en u hebt het vooruitzicht op muggenvrije zomernachten. Want nu is er Anti-mug van Vapona. Anti-mug is de handigste manier om met muggen af te rekenen. Zowel in uw slaapkamer als elders in huis. Gewoon een tablet in het apparaat schuiven en in het stopkontakt steken. Een 40-tal minuten in 'n gesloten ruimte zijn werk laten doen en geen mug die het navertelt. Na het gebruik kunt u zelfs het raam of de deur even openzetten. Anti-mug is zuinig. Het apparaat gaat lang mee en het stroomverbruik is te verwaarlozen. Terwijl grijpgrage kinderhandjes met het apparaat geen kwaad kunnen. Anti-mug wordt geleverd met 5 gratis tabletten. Navultabletten zijn verkrijgbaar in doosjes van 15 stuks. Leer de muggen deze zomer een lesje. Haal gewoon Anti-mug in huis. Een voor Nederland heel nieu we Honda is de Honda Jazz, al mogen we dit jaar, 1984, wat Honda betreft wel van bijna al lemaal nieuwe modellen spre ken, want bijvoorbeeld de Civic is dusdanig vernieuwd en in zoveel nieuwe uitvoeringen op de markt gebracht dat wel haast van een totaal nieuw mo del gesproken mag worden Maar de Jazz was, laten we het dan zo stellen, in ons land nog geen bestaand mo del. Anders is dat voor het land van herkomst Japan, waar de Jazz al bijna 3 jaar rondrijdt. Hij heet daar ech ter Honda City, In Europa kon die naam niet gehand haafd blijven, omdat er al di verse andere merken de naam City kenden, zoals o.a. Opel met de Kadett City. De Jazz is wel een typisch autootje Het verkleinwoord „tje" wordt gebruikt omdat hij inderdaad klein toont, als zo danig hoort hij ook thuis in de kleine klasse, maar qua binne- nafmetingen blijkt de Jazz best over een behoorlijke ruimte be schikken, althans voor de chauffeur en de passagiers, voor de bagage ligt dat wat an ders. Qua prestaties heeft de Jazz ook heel wat in zijn mars, de 1231 cc motor met resp 45 PK voor de Special en 56 PK voor de Luxe, zorgt daar wel voor. Een in gebruik vol wassen auto dus met een toch wel wat gedrongen, merkwaar dig klein voorkomen. Geen en kele testauto maakte tijdens onze testritten zoveel verdeel de reakties los bij het publiek. Zolang de Jazz nog niet volop ingeburgerd is, kan de berijder ook rekenen op grote belang stelling van zijn medewegge bruikers. In het kort hebben we het al gememoreerd, de Jazz hoort thuis In de kleine klasse, aanvankelijk werd daar des tijds de Civic voor gebracht, maar die is in de loop der jaren naar een (kleine) middenklasse auto gegroeid. De Jazz is er in 2 uitvoèringen, een Special en een Luxe. Het grote verschil is hoofdzakelijk technisch, een verschil in vermogen, in 4 of5 bak en verder in wat min of meer luxe. Het prijsverschil is met groot, de Special kost rond de 15.500.-, de Luxe rond de 16.000.- een overige pittige prijs. We reden de Jazz met de pitti ge motor, de luxe versie dus. Het voordeel is ook dat dit mo del uitgerust is met een 5-bak, al is de 5 duidelijk een overdri ve. Neemt niet weg dat hij op de grote weg het geluid en ver bruik duidelijk terugbrengt. Prestaties en verbruik In de Jazz ligt een nieuwe, eigen motor, die nergens el ders wordt toegepast. Het is een dwarsgeplaatste, vloeistof- gekoelde, viercilinder in lijn motor met een behoorlijk lange slag. Hij meet 1231 cc heeft een vermogen 56 PK (45 PK voor de Special) en een koppel van 93 Nm bij 3500 toeren. De prestaties zijn voor een derge lijk kleine en tamelijk hoge wa gen uitzonderlijk. De top be draagt 144 km/u, de accelera tie van 0-100 km/u verloopt in 14.5 sec., versnellen van 60 naar 120 km/u in de 4e ver snelling kost 23 sec., zeer goe de cijfers in deze klasse. Het verbruik valt alles mee. bij 90 km/u meten wij een verbruik van 1:16 5 bij 120 km/u 1:12, de ECE cijfers vallen zoals ge bruikelijk wat gunstiger uit, bij 90 1:20, bij 120 1:14 en in stadsvervoer 1:16 gemiddeld reden wij 1.14. Wegllgglng De jazz heeft voorwielaandrij ving, de besturing is direct en tamelijk nauwkeurig. Het stuur- karakter vrij neutraal. De be sturing is licht, ook bij parke ren, de draaicirkel 9,9 meter. De koersvastheid op de rechte weg is goed, zijwind en/of wegoneffenheden hebben nauwelijks invloed op de koers. In de bochten gedraagt de Jazz zich eveneens goed, de carrosserie helt wel wat over. Al met al heeft de Jazz een goede, rustige wegligging. Comfort Als we het over comfort gaan hebben, moeten we begrijpen dat we spreken over een auto in de kleine klasse. Het één en ander moet dus tegen die ach tergrond gezien worden. De vering is dan ook wat kort, maar toch voldoende soepel en comfortabel, de schokdem perwerking is goed. De stoelen en bank zitten goed al zit men wat hoog en rechtop. Voorin is de ruimte toereikend, de hoofdruimte geeft ook achterin weinig problemen, met de beenruimte wordt het voor lan ge mensen dan wel wat woe keren. De bagageruimte is klein, maar kan vergroot wor den als de achterbank wordt neergeklapt. De afwerking is simpel maar netjes, alle beno digde apparatuur is aanwezig. Aan veiligheid noteerden wij al het nodige, een rustige bestu ring, goede rijeigenschappen, goede diagonaal gescheiden remmen. De remweg bij U km/u bedroeg precies 50* ter. Verder zijn er standa» hoofdsteunen, 3 pts; aut ligheidsgordels voorin, heuf gordels achterin. Een stuurkolom, een voorruit, achterruitverwarn^ achteruitrijlampen, mistacl* licht, halogeenkoplampen een wis-was installatie op terruit. Tot slot de geluidsp duktie, die is bij een derge kleine wagen natuurlijk lom dan bij een grote limousine B 100 km/u gaf de decibelme'e 75 dBA aan, bij 120 km/u8 dBA en bij topsnelheid 84 dB bejalve het motorgeluid is ook nog wat windgeruis Honda Jazz is in gebruik heel fijne auto, een opvalW verschijning met ook opv# de prestaties. De prijs is aars hoge kant want voor dat f< komt men ook in de Corsa.r lo, Fiesta en Uno klasse üe nieuwste sportieve Fora, de Fiësta XR2, zal binnenkort in heel Europa leverbaar zijn. Het model bevat alle verbete ringen die op de overige ver sies van de 1984 Fiësta-serie zijn doorgevoerd - zoals een nieuwe voonwietophanging, stuurinrichting en carrosserie structuur - plus enkele speciale voorzieningen op het gebied van de motor, de transmissie, de carrosserie-uitrusting en het onderstel om het uitgesproken sportieve karakter van de wa gen te onderstrepen. De Fiësta XR2 heeft een top snelheid van 180 km/h en ac celereert van 0 tot 100 km/h in 9,9 seconden, maar heeft des ondanks een brandstofverbruik van slechts 5,7 1/100 km (1:17,5) bij 90 km/h. Sinds de Ford Fiësta XR 2 in december 1981 werd geïntroduceerd neeft dit model onyeveerze' procent van alle Fiësta-va'1 pen voor zijn rekening 9^ men, hetgeen duidelijk succes weerspiegelt var sportieve XR-versies var Ford modellen. De ruft' Fiësta XR2 is ontwikkeld vi geheel herziene Fiësta-S aan het einde van de zo van 1983 werd aangekonOr De wagen heeft een nieu»! aërodynamische verbet® carrosserie die de inbouw gelijk maakt van de 96'pk' cilinder CHV-motor voorheen in de Escort (carburateurversie) wera gepast, alsmede een w snellingsbak met dicht op® volgende overbrengingen de verdere verandering®) horen een nieuwe wieloP' ging, een verbeterde sM richting en nieuwe motoi®1 nen. 60.84 .c 3-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 8