UITBLAZEN! Ex-minister Pym aast op post Thatcher 'Volk wil dat er geregeerd wordt' Zuid-Amerikaanse schuldentango nachtmerrie voor menige bankier even Burgemeester Kamer wil met voor thuisverp Mient Jan I Mient Jan II Vreemde zaken MSffiESM DOLKSTEEK IN RUG BRITSE PREMIER MINISTER BRINKMAN: OOK NEDERLANDSE BANKEN DOOR SCHULDENCRISIS IN DE PROBLEMEN Botsing tussen mi Kamer wil geen ko vergoeding van raa DESTEMCOMMEr WIM KOCK WOENSDAG 20 JUN11984 ACHTERGROND WOENSDAG 20 JUN11984 PvdA-kamerlid Nederlanders op vaka- nie houden ervan waar voor hun geld te krijgen. Daarom hou den ze met argusogen het weer in Nederland in de gaten. Er zijn nogal wat mensen die in Spanje of Frankrijk de Nederlandse kranten kopen om in hun moers taal Wimbledon of de Tour de France te volgen, maar de meesten schijnen alleen maar geïnteresseerd te zijn in het weeroverzicht. Amsterdam. Motregen. 16 graden. Dét wil len ze zien. De Wereldomroep Neder land geneert zich een beetje voor TROS-coryfee en weer man Jan Pelleboer, maar ze kunnen hem niet missen want hij zorgt voor de gewenste luis terdichtheid. Overal waar Ne derlanders 'staan' schalt halver wege de voormiddag de agrari sche kopstem van Pelleboer over de camping. De blijde boodschap wordt gulzig ver werkt. In Holland is 't nou droog Mienmaar het stelt nog niks voor. Bewolkt en maar 17 gra den. Hahaha! Die Henk met z'n Veluwe zal z'n lachen nou zo on derhand wel kunnen houwe Waar voor je geld. Dat is slecht weer in Nederland. Ten minste als je helemaal naar Spanje bent gegaan. De rechterlijke autoriteiten in Melbourne krijgen eerst daags een macaber probleem voorgelegd. Maar éérst moeten medici een ethisch vraagstuk oplossen. Zij zitten opge scheept met twee ingevroren embryo's waarvan de ouders zijn verongelukt. Een extra complicatie is dat het rijke ouders waren. De embryo's, in 1981 ontstaan in de reageer buis, zijn de mogelijke erfgena men van een vermogen van drie miljoen gulden. Pas vorige week hoorden de betrokken dokters dat de ouders Mario (57) en Elsa (40) Rios eind vorig jaar zijn omge komen bij een vliegtuigongeluk in Chili. De eerste en al meteen voor onbepaalde tijd uitgestel de beslissing waarvoor men staat is of de embryo's moeten worden vernietigd of ingeplant in iemand's (wiens?) baarmoe der. Valt die beslissing positief uit en mogen de embryo's zich ontwikkelen, dan volgt de juri dische vraag: zijn zij de wettige erfgenamen van de omgekomen ouders of niet? Hoe pas ik in de statistiek? Dat is een vraag voor dezelfde gemiddelde Nederlander van wiens doen en laten de statis tiek het spiegelbeeld beweert te zijn. Vanmorgen worstel ik er zelf ook weer mee. Vorig jaar hield de stijging van de autoverkoop het bestedingspeil wat betreft duurzame con sumptiegoederen op peil, maar ik heb geen auto gekocht. In het eerste kwartaal van dit jaar dalen de bestedingen voor duurzame consumptiegoederen weer en dat terwijl ik een nieu we koelkast aanschafte. Altijd uit de pas en het overkomt iedereen die je erover hoort. Het enige wat klopt is dat het 'inkomensbeleid van de regering' nog altijd voelbaar is. En als ik lees dat de stijging van de bestedingen terzake 'overige consumptiegoederen' voornamelijk te danken is aan een hogere gasafname (koud weer) dan vrees ik dat ook die statistische waarneming straks wel zal blijken te kloppen met de eindafrekening 1984 van het energiebedrijf. Mient Jan Faber heeft nu E zijn eigen variant die - hoe je 1 het ook bekijkt - toch op 'Ja, mits' neerkomt. Viereneenhalf E jaar lang hebben redelijke men- S sen (geen atoomhaviken) tegen Faber en zijn IKV-ers hetzelfde betoogd. Absoluut zonder re- 5 sultaat. Het IKV was onver- 1 murwbaar. Er viel geen voor mee te ploegen. Onvoorweaar- E delijk, absoluut, eeuwigdurend NEE!. 1 Als dan na veel politieke pijn en moeite door de regering E een besluit is genomen dat ver- volgens door het parlement is geslikt, verandert Faber van positie: Nee tegen de kruisra- ketten als einddoelniet als on- g wrikbaar axioma of dogma. Kruisraketten en Pershings-2 waren ook volgens het beruchte jf NAVO-dubbelbesluit toch een tussenstation om, in afwachting 5 van een ontwapeningsakkoord, 5 een evenwicht - politiek of mi- litair - te bewaren? Goed, 48 kruisraketten j§ plaatsen is natuurlijk wel iets anders dan een paar raketten E van de Duitsers zolang opslaan 5 in het kader van de omzichtige uitvoering van een eventueel ontwapeningsakkoord, maar niet te ontwijken is de conclu- 5 sie dat Faber uit z'n loopgraaf E is gekomen. De honende ver- guizing die hem nu te wachten staat zal niet mis zijn want ver- E baal geweld staat ook bij de 5 vredesbeweging nog steeds niet in het verdomboekje. Hoofdredacteuren klagen steen en been over de taalvaar- digheid van hun journalisten. Krantelezers trouwens ook. Zelfs de directeur van de Aca- demie voor de Journalistiek in 7= Tilburg negeerde de eventuele boter op zijn hoofd toen hij, vo- rige week tijdens de diploma- 5 uitreiking, erover sprak dat voor een adspirant-journalist een 7 voor Nederlands op de E eindlijst van havo of gymna- E sium, wel een minimum-eis zou moeten mogen zijn. Weinig krantelezers zullen van dit standpunt achterover zijn ge- vallen. Directeur G. van den Heuvel zelf bij nader inziens echter wél. Hij is er weer op teruggeko- E men. „Het is beslist niet zo dat de aankomende studenten dit cijfer moeten hebben om bij 5 ons te komen studeren. Ik heb dit alleen als een overweging ter sprake gebracht", zei hij te- M gen het Algemeen Dagblad. Ge- E noeg is genoeg en een zes is vol- doende. De smid, de dokter, de timmerman, de ingenieur, de balie-employé en de minister doen het er ook mee. Vreemd eigenlijk dat iemand in de posi- tie van Van den Heuvel zich ge- |j noodzaakt ziet zich op zo'n punt publiekelijk nader te ver- klaren. De eerste zomervakantie- kaart is ook weer binnen. Hele- E maal uit Amerika. Wijnanda en E Kees Santegoets doen me de hartelijke groeten vanuit Yel- lowstone Park. De kaart ver- toont de Yellowstone Gift Shop S waar de kaart vermoedelijk is E gekocht. Leuk dat lezers tijdens zo'n verre, opwindende vakan- 5 tie nog even aan je denken. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllimillllllllllll Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatsche betaling geldt een korting van ƒ1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Roger Simons „Francis, jongen", zei de Britse premier Thatcher vrijdagavond 10 juni 1983 tegen Francis Pym, „ik ga iemand anders tot minister van Buiten landse Zaken benoe men". „En zo wist ik dan", schrijft ex-minister van Bui tenlandse Zaken Francis Pym in zijn boek 'The Poli tics of Consent', „dat ik mijn koffers mocht pakken". Pym was twaalf maanden staatssecretaris van Buiten landse Zaken geweest. Pre mier Thatcher had hem be noemd na het ontslag van Lord Carrington naar aan leiding van de Falkland-cri sis. Onmiddellijk na haar overwinning in de parle mentsverkiezingen van juni 1983, wilde ze Pym eruit om dat hij kritische dingen had gezegd over haar beleid. De positie van minister van Buitenlandse Zaken is Pym ..dolksteek.. - FOTO ARCHIEF DE STEM (na die van premier) de twee de belangrijkste van de Brit se politiek. Pym was de eer ste minister van Buitenland se Zaken in tweehonderd jaar die uit zijn ambt ontsla gen werd. Een jaar later publiceert Pym een boek (het verschijnt volgende week, maar de Lon- dense Sunday Times publi ceert er uittreksels van), waarin hij duidelijk laat doorschemeren dat hij kan didaat is voor de Conserva tieve Partijleiding en het Thatcher ..dictator.. - FOTO ARCHIEF DE STEM premierschap wanneer That cher er op haar beurt uitge wipt wordt. Volgens Londense waar nemers staat het vast dat de Conservatieve premier vroeg of laat een politieke dolk steek in de rug zal krijgen - met andere woorden: dat zij door haar partijgenoten ge dwongen zal worden ontslag te nemen. Zo gaat het altijd met Britse minister-presi denten, die te lang aanblijven en dan dictator gaan spelen. Het is alleen een kwestie van tijd. Thatchers beurt komt onvermijdelijk ook. Het boek van Francis Pym betekent, dat de positie van premier Thatcher steeds meer bedreigd wordt. Het komt uit terwijl de Conser vatieven minder wind in de zeilen hebben. Hun bittere nederlaag in de recente tus sentijdse verkiezingen van Portsmouth-Zuid en hun forse achteruitgang in de Europese verkiezingen be wijzen dit. De Falkland-roes is nu de finitief voorbij. Pym schrijft in zijn boek dat Thatchers „schitterende" overwinning in de parlementsverkiezin gen van juni '83 voor haar hoofdzakelijk een kwestie van geluk was. Vandaag de dag kunnen steeds minder Britten Margaret Thatcher appreciëren. In de campagne voor de tussentijdse verkiezing in Portsmouth-Zuid, dat vroe ger solide conservatief ge zind was, kreeg de kandidaat van de regeringspartij, die overal ging aanbellen, gere geld van de kiezers te horen: „U bent de Conservatieve kandidaat? Hoepel dan maar gauw op, want wij kunnen dat wijf niet uitstaan". De arme man wist wie men bedoelde. Hij werkt trouwens op het bureau van premier Margaret Thatcher in Dow ning Street 10. Ex-minister van Buitenlandse Zaken Francis Pym, klein van ge stalte maar zeker niet de eer ste de beste, legt in zijn ge ruchtmakend boek uit, waar om zoveel Britten nu zo'n he kel aan Margaret Thatcher hebben. „Ze denkt altijd dat zij al leen gelijk heeft", schrijft hij. „Haar stijl van regeren werkt bekrompenheid en het gebrek aan tolerantie van haar medewerkers in de hand". Pym wijst er ook op, dat de regering-Thatcher hoe langer hoe meer een dictato riaal bewind geworden is. Dank zij haar reusachtige meerderheid in het Lager huis kan Thatcher het land haar wil opdringen. In de omgeving van de Britse regeringsleidster wordt schamper opgemerkt, dat Francis Pym last heeft van druiven die te zuur zijn. „In plaats van 'Politics of Consent' zou hij zijn boek 'Het relaas van een teleurge steld man' moeten noemen", zegt een van Thatchers woordvoerders. Maar Francis Pym schrijft ook lovende dingen over zijn vroegere meesteres. Die was lijst is zelfs vrij lang. „Haar privatiseringsprogramma is een succesnummer", aldus Pym. „Het buitenlandse ima go van Groot-Brittannië ziet er stukken beter uit. De Brit se industriële produktiviteit is toegenomen. De regering heeft op doeltreffende wijze de inflatie de voet dwars ge zet. Margaret Thatcher is een bijzonder handige politicus; ze regeert met vaste hand". Francis Pym geeft toe dat Groot-Brittannië iemand no dig heeft die de teugels strak houdt. „Maar wij hebben ook behoefte aan mensen met een goed hart", zegt hij, „die met anderen kunnen meevoielen, maar daar is Margaret That cher te hard voor". Door onze redactie binnenland „IK heb de rol van de regerende regering niet overtrokken uit zelfoverschatting maar vanuit een diepgevoelde overtuiging dat geregeerden willen dat er geregeerd wordt. Eh dan nog liefst met beslissingen die ook de gewone burger en de middel baar begaafde doctorandus snapt". Aldus minister Brinkman (Welzijn, Volks- gzondheid en Cultuur) op een lezing deze week in Den Haag over het management in het openbaar bestuur en de politiek. Brinkman, die zich eerder de woede van de hele Tweede Kamer op z'n hals haalde door forse kri tiek te uiten op de werkwijze van de parlementa riërs, bepleit dat de alledaagse beslommeringen ambtelijk en politiek niet de overhand blijven houden en dat het beleid niet louter gericht blijft op beheer in een conserverende zin. Brinkman heeft als ambtenaar ervaren dat de overheid heel goed is in nota's schrijven, analyse ren en intelligente beschrijvingen maken van maatschappelijke ontwikkelingen. Minder goed lijkt men in het ontwikkelen, voorbereiden en ne men van besluiten die boven het niveau van alle daagse besognes uitstijgen. Alle grote operaties stranden, of verlopen traag, of blijken geld en/of energie te verslinden. Hij zegt sterk de behoefte te hebben gevoeld aan politieke sturing, aan politieke besluiten, aan dui delijke opdrachten voor het ambtelijk apparaat. Brinkman stelt dat het kabinet voor grote uit dagingen staat. In financieel opzicht is de speel ruimte nu en in de toekomst beperkt. Dat betekent een oriëntatie op inkrimpen van activiteiten, op doelmatiger omgaan met beschikbare middelen en op het groter belang van het afwegen van alterna tieven voor de uitgaven. Grote problemen ontmoeten overheid en maat schappij ook van het omvangrijke netwerk van regels. Telkens als de minister probeert tot veran deringen te komen, piept er wel een groep die voor zijn belangen vreest. Veranderen betekent ook veranderingen in onderlinge verhoudingen en waarderingen. Wie deze wijzigingen vreest en huidige omstandigheden wil bevriezen, is met recht conservatief, aldus Brinkman. Brinkman stelt vast dat de ontwikkelingen wor den onderkend, maar ook dat, wat politiek wense lijk wordt geacht, niet of te traag gebeurt, of dat er helemaal geen of onvoldoende manoeuvreerruim te is, niet bij de overheid, noch in de maatschappij. Toch zullen er dingen veranderen. De vraag is wanneer en hoe. Hij ziet liever geen ongestuurde veranderingen, waarbij de politiek buitenspel staat, maar wenst een bewust vormgegeven maat schappelijke ontwikkeling. Wat de samenleving betreft ziet de minister een wirwar van belangengroepen, het krampachtig vasthouden aan verworven rechten en het afwen telen van verantwoordelijkheid op de overheid. Inkomensachteruitgang, werkloosheid, belasting en premiedruk laten weinig ruimte voor een gro ter beroep op eigen verantwoordelijkheid voor de ander. Mogelijkheden om uit dit dilemma te komen ziet hij alleen als naast de afslankingen en ombuigin gen ook perspectief kan worden geboden op nieuw maar andersoortig beleid. Dat zijn de nieuwe 'gro te operaties' die nodig zijn, aldus Brinkman. Brinkman ..regeren.. - FOTOARCHIEF DE STEM Door Pieter-Jan Dekkers WIE denkt dat met de Latij ns-Amerikaanse schuldencrisis een 'Ver van m'n bed'-show wordt opgevoerd, kan straks wel eens bedro gen uitkomen. Want ook grote Nederlandse ban ken, die spaar- en pen sioengelden van inleve rende burgers beheren, zitten tot hun nek in de ze crisis. Niet dat deze conclusie die spaarders en masse naar de loketten zal jagen om hun zuur verdiende centjes in 'veiligheid' te brengen. Maar de nu al maanden voortsud- derende crisis tast wel het vertrouwen in het bankwe zen aan. Dat bleek niet alleen vori ge week in New York waar sommige bankaandelen sterk in waarde daalden, maar ook op de Amsterdamse Beurs nemen beleggers het zekere voor het onzekere en bieden bankaandelen te koop aan zolang de prijs nog 'redelijk' genoemd kan worden. Nog geen paniek overi gens. Per slot van rekening hebben de centrale banken gisteren beloofd, dat ze meer geld zullen drukken, als par ticuliere handelsbanken door de schuldencrisis in financië le problemen geraken. In Amerika deden die centrale banken dat enkele weken ge leden, toen de Continental Il linois op de rand van een faillissement balanceerde. Ook twee andere grote Ame rikaanse banken kregen fi nanciële ondersteuning om zich te kunnen handhaven. Zover is het in Nederland nog niet. Maar, zo voorspel len de somberste financiële deskundigen, dat is slechts een kwestie van tijd. De vier grootste Nederlandse ban ken, de Algemene Bank Ne derland, de Rabo, de Neder landse Middenstands Bank en de Amro, hebben samen voor maar liefst 23,3 miljard gulden uitstaan bij Oost- Europese en Latijns-Ameri kaanse landen. Er even van ..nog meer inleveren?.. uitgaande dat de Oostblok landen keurig hun financiële verplichtingen zullen nako men, resteert voor die Neder landse banken in Latij ns- Amerika een schuldenpro bleem, dat alleen al voor Brazilië, Venezuela, Mexico en Argentinië bijna 9 miljard gulden bedraagt. Als de Latijns-Ameri kaanse landen een schulden kartel gaan vormen - ze be sluiten dan samen dat ze niet meer aan hun financiële ver plichtingen zullen (kunnen) voldoen - komt niet één bank in de problemen, maar onge veer 1.100 banken in Amerika en West-Europa, die geld in die landen hebben uitstaan. En of de centrale banken die allemaal kunnen helpen is een aan zekerheid grenzende onwaarschijnlijkheid. Hoe enorm het schulden probleem is blijkt wel uit de volgende cijfers. Sinds de eerste oliecrisis in 1973 is de schuld van de niet-olie-pro- ducerende ontwikkelingslan den meer dan vervijfvou digd. Op dit moment staan die landen voor ruim 810 mil jard dollar dat is bijna 2.500 - FOTO ARCHIEF De Slem miljard gulden) bij de ban ken in het krijt. Een veelgehoord verwijt vanuit het welvarende wes ten is dat de ontwikkelings landen onverantwoord heb ben gehandeld, door zich zo diep in de schulden te steken. Maar dat is niet waar. Het is juist de politiek van de wes terse geïndustrialiseerde lan den geweest, die de arme lan den tot de bedelstaf hebben gebracht. Ontwikkelingslanden kunnen zich alleen econo misch ontwikkelen als ze zich in de schulden steken. En hoe meer natuurlijke hulpbron nen zo'n land heeft (olie), hoe meer het moet lenen om daar gebruik van te kunnen ma ken. Het is een economische waarheid dat arme landen om zich te kunnen ontwikke len meer geld moeten beste den, dan er wordt verdient. Een kwalijke rol is wel ge speeld door veel Amerikaan se en Westeuropese banken, die in het verleden - al dan niet aangemoedigd door hun regeringen - te gemakkelijk leningen hebben afgesloten in de veronderstelling, dat die zich zouden terugbetalen door de te verwachten econo mische groei van die arme landen. Er zijn enorme risi co's genomen in de jacht op gemakkelijke winsten. Totdat de tweede oliecrisis roet in het eten gooide. De westerse industrielanden draaiden de ontwikkelings hulp fors terug, maar 'advi seerden' tegelijkertijd de handelsbanken in dat 'gat' te springen. Die deden dat ook basis van positieve voorspel lingen van diverse regerin gen over een op handen zijn de opleving van de wereld handel en een lagere inflatie. Dat laatste is inderdaad uitgekomen. Maar daar houdt het dan ook mee op. Want de recessie bleek har- nekkiger en langduriger te zijn dan eerst werd aangeno men. De dure dollar bracht veel arme landen in ernstige betalingsproblemen (olie), hun export naar de rijke lan den liep drastisch terug, de prijzen van hun grondstoffen eveneens en bovendien legde de hoge rente in de VS hun een extra, niet van te voren voorziene financiële last op de schouders. Deze ontwikkeling bracht niet alleen de arme landen in financiële problemen maar ook de banken zelf. Ze moes ten noodgedwongen akkoord gaan met steeds weer nieuwe leningen om de rente op oude schulden te kunnen innen. Zo worden de banken door velen aangemerkt als de veroorza kers van de schuldencrisis èn als de verlengers daarvan. De banken weren zich met de verwijzing naar de druk van westerse regeringen om na de tweede oliecrisis de geldstroom naar de arme landen nog eens extra op te voeren, omdat er minder ont wikkelingsgeld naar die lan den word gepompt. Daar zit wel iets in. Het heeft het schuldenprobleem in ieder geval verergerd. Maar de ba sis is in de zeventiger jaren gelegd, toen die banken op jacht naar gemakkelijk be- haalbare winsten een groot deel van hun vermogen naar het zuidelijk halfrond over brachten. De Latijns-Amerikaanse schuldentango wordt aldus een heuse nachtmerrie voor menige westerse bankier. In de VS bijvoorbeeld wordt rente, die na 90 dagen niet invorderbaar blijkt te zijn, ook als zodanig afgeboekt. Daardoor kelderden een maand geleden (de kwartaal cijfers worden dan opge maakt) de winsten en moes ten de centrale banken er aan te pas komen om enkele van die banken voor een finan ciële afgrond te behoeden. In Latijns-Amerika zelf wordt nogal lakoniek op de problemen van die banken gereageerd. „Ik heb bankiers nog nooit een crisis zien voorkomen", zei onlangs de president van de Argentijnse nationale bank. „Ze leven van crises. Een aantal ban ken zal dan ook wel kapot gaan aan de huidige schul dencrisis". Als één van de 43 zich diep in de schulden gestoken arme landen de betaling van rente en aflossing staakt (Argenti nië) zal dat een kettingsreac tie teweeg kunnen brengen van failliete banken. Zeker als de Latijns-Amerikaanse landen morgen gezamenlijk daartoe mochten besluiten. Dat banken desondanks op beperktere schaal kredieten blijven verstrekken berust zeker niet op liefdadigheid. Het is puur eigenbelang in de hoop ooit nog iets van het in Latijns-Amerika gestoken geld (eigen vermogen) terug te zien. Willen de arme landen in aanmerking komen voor ex tra financiële hulp van het Internationaal Monetaire Fonds (IMF) dan moeten de broekriem, toch al behoorlijk gespannen, nog verder aan trekken. Zo eist het IMF dat de na tionale munt van zo'n land wordt gedevalueerd (in waarde gedaald), dat het de grenzen opent voor buiten landse bedrijven, dat de lo nen worden verlaagd en dat het begrotingstekort dras tisch wordt teruggebracht. Zuiver financieel bekeken stuk voor stuk maatregelen die verantwoord genoemd kunnen worden. Maar op langere termijn averechts werken. Zo'n land wordt overspoeld met importgoede ren uit rijke landen waarte gen de eigen, beperkte indus trie niet kan concurreren, Het devalueren van de natio nale munt kan een stimulans betekenen voor de uitvoer van een land. Maar in de Derde Wereld gaat dat niet op zolang de industrie daar beperkt is en afhankelijk van westerse geldschieters. En aan goedkope producten voor de export heeft zo'n land niets als er geen geld is om de productiemiddelen te kopen. Het terugdringen van het begrotingstekort leidt in een welvarend land als Neder land al tot heftige politieke beroering. Hoe met dat wel niet zijn in een land als Bra zilië, waar miljoenen mensen op de rand van het bestaan leven, honger lijden, ziek zijn en uiteindelijk letterlijk het loodje leggen. Extra bezuinigen betekent een nieuwe aanslag op de toch al beperkte gezond heidszorg, sociale voorzie ningen (voor zover aanwe zig), onderwijs en werkgele genheid. De arme landen worden nog armer. De politieke gevolgen van een dergelijk beleid zijn in Latijns-Amerika elke dag zichtbaar: stakingen, aansla gen, winkeldiefstallen op grote schaal, linkse geurril- la's. Er komt een moment waarop de armer wordende armen massaal grijpen naar het laatste redmiddel: de re volutie. Er zijn economen die de schuldencrisis beschouwen als een voorteken van een in ternationale aardverschui ving. Het is, zeggen ze, een wedstrijd tegen de tijd. De voorzuitzichten op een voor iedereen aanvaardbare op lossing zijn echter vooral na de Londense economische top niet best. Want daar besloten de zeven rijkste westerse landen immers dat de rijke landen eerst rijker moeten worden, alvorens de arme landen aan de beurt komen. En dat is, om met Reagan te spreken, inderdaad slechts een kwestie van tijd. Van onze parlementaire redactie pEN HAAG - De burgemees ter van Almere, Han Lam- mers, beeft in een brief aan de vaSte Kamercommissie voor justitie gevraagd bij' de minis ter van Justitie aan te dringen 0p een verbod van de Cen trumpartij. Lammers onderkent het ri sico, -dat de onafhankelijke rechter zc zen, maar nister en terie dat nemen. Grondwet tie op w< wordt ver Lammers worden. Han La burgemee Expe midc Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft gi niem aangedrongen op een betere financiële sen die thuis een zieke partner moeten verpli De Kamer wil dat aan de Nationale Ra; zondheid een advies wordt gevraagd om i bezien zo'n regeling mogelijk te maken. G aan tegemoetkomingen via de ziektekoster sociale verzekeringen. DEN HAAG - De Tweede Ka mer dreigt zich unaniem te. verzetten tegen een korting op de vergoedingen van leden van gemeenteraden en van provinciale staten. In een eer ste overleg met minister Riet kerk (Binnenlandse Zaken) gisteren, liet de vaste kamer commissie voor Binnenlandse Zaken gisteren geen spaan heel van de plannen van het kabinet. Een meerderheid van de Kamer overweegt nog vóór de zomervakantie een kamerde bat aan te vragen, om te voor komen dat Rietkerk zijn plan- DE econoom Willem Ver meend (35) is beëdigd tot lid voor de Tweede kamer voor de PvdA. Hij neemt de plaats in van Schelto Patijn die is be noemd tot commissaris van de koningin in Zuid-Holland. nen kan aanvankel korting o] per 1 juli ii turn is in baan nu m lijk uitste tussen Rie" commissie, nog steeds gevraagd. Met de 1 de vergoec den en sta herwaarde positie v< nauw same elke duidel kent, wen klaar dat miljoen di( de vergoe voorgenom kan uitvoe de Verenig se Gemeer 10 %-kortin vijf milj oer MIENT JAN FABER, voor de een dé vredesbe der de Pelleboer onder de activisten, voor e gematigde vredesbrenger, voor anderen ui met valse kaarten in zijn mouwen, heeft ten Ie kend: de man die op de populistische toer o kreet 'Alle kernwapens de wereld uit, te begi vindt nu, dat kruisvluchtwapens aanvaardbaa naar nul. Wie, zoals wij, het streven van de vredesl kerkelijk Vredesberaad in het bijzonder, imm« vonden, zou kunnen concluderen, dat de vre ijk het Nieuwe Realisme heeft ontdekt. Fabe "jk, nu in de Kamer daarvoor een krappe me is, het regeringsbesluit en doet net alsof er v ber nog iets te beslissen zal zijn over het al de kernwapens in Woensdrecht. Wij gunnen halm, maar zijn grenzeloos optimisme is in onze. Mient Jan Faber zit in een uiterst moeilijk mer gezworen bij de 'Macht van de Instituties aesapostel dacht hij 'het CDA te kunnen r Nee, mits'. Faber heeft nimmer willen weter de straat', al bracht hij twee keer op indrukv nalf miljoen mensen op de been om het nee 'en kracht bij te zetten. Maar hij wilde nooit c met wat hardere acties rond de basis Woensd MIENT JAN FABER is daarmee in het Komitei ®en onmogelijke club van vredesbasisbeweg Partijen en vakbonden, bijna persona non c overkoepelende vredesbeweging, die altijd van de spanningen, is een club van dusdani oat daar Fabers optimisme-van-het-verstant zal worden. anna*kS 6011 jammerlijke ontwikkeling, want z anderhalf jaar zou de vredesbeweging op oo ™)ven, alleen al om het wapenbeheersings. Hs 'u'twa*meer dimensie te kunnen gev M'Pht dan Faber echter is voor de KKN no nraahrdig. De man, die inzette op een onvoor P het beslissende moment zijn definitieve b ®h tijdelijke (hoe lang?) plaatsing. Meer da 1,7 ''jdeüjk synoniem voor permanent. 'n 'KV-kring is de laatste weken herhaalde °rPen, of Mient Jan Faber daar in zijn posi beoiH00' secre,aris van he' Nederlandse vof heeft die vraag al ontkennend beantwoc een mensen binnen het IKV, dat Faber niet n vredesbeweging, die op een bredere basi ®9aat werken, nog kan leiden. v n dat licht bezien komt de 'draai' van Mie; om daglicht te staan. Is die gedeeltelijk 1 insinr voor ,e zor9en dat Faber aan de top bli muatie maar ie zou det ook realisme kunnf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2