0ND USTIG S. NIEUWE ONTWIKKELING BIJ HELLA: Face lift bij Renault 18 FELIX N T J E S Mini Jumbo weer onder f 10.000.- UW NIEUWE Aino HOEFT NIETALTUD NIEUW TE ZIJN. IF f13.795,- Audi 80 verandert Files kosten ieder jaar 660 miljoen Lichtsymbolen verdwijnen van snelwegen 5 Gemiddelde leeftijd van auto's Am i top van maar ier uur. ische derde deur che neerldapbare st lage onder- net een opmerke- normale benzine: 1 op 14,9 bij 120 et stadsverbruik. ij den in de klasse eindelijk volwas- at klaar voor een d adres. VRIJDAG 15 JUNI 1984 ■ju OPWEGsE Vaders. Straatmakers Vliegers Corso Orgels Wegen De aanschaf van een nieuwe auto dwingt u tot keuzes. Wat is het u waard? Waarvoor gaat u de auto gebruiken? Met dat soort vragen kunt u voortaan terecht bij de deskundi gen van het ANWB Technocentrum. Want misschien is in uw geval een gebruikte auto wel beter. ANWB-leden krijgen daar over gratis advies. En kunnen tegen 'n spe ciale prijs hun auto laten keuren. Zo heeft het ANWB Technocentrum trouwens ook de nodige informatie over motoren, cara vans, bromfietsen en fietsen. U kunt naar het Technocentrum toe gaan, maar ook even bellen. Uit en thuis met de ANWB. TECHNOCENTRA. ZE STAAN U BU MET RAAD EN DAAD. A53 üttchen krijgt u 'e-termijn. gedurende 14 dagen ccasion zijn voor :e (excl. banden). LVO 66 b.j. Okt.'SO, st.30.000 (weg.fam.om- .h.) Tel. 076-145794 "LVO 244 GL, '76. Tel. 672-4035. Na 20.00 uur 8-153096. OLVO 244 GLE, '80, G, m. ANWB keuring. I. 076-134056. LVO 244GL, bj 1979. -I. 01696-3718 na 17 uur. OLVO Amazone '64, op- apper Tel. 01653-6377. OLVO stationcar, '73, .pr. 1800,- Tel. 01608- 626. Golf Diesel '80, .g.st., pr. 8750.-. Tel. 621-21660. GOLF diesel, keuring egest. pr. 4650.-. Ma- Ihaensstr. 4, Breda. T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Meer dimlicht in de toekomst door Jack Arentsen UTRECHT - De auto krijgt een steeds betere verlich ting. Nadat eerst bij de Aus tin Maestro en de Audi 100 gebruik is gemaakt van multi-focus reflectoren (ge maakt door respectievelijk Lucas en Bosch) heeft nu ook Bella een nieuw kop lampsysteem voorhanden. Het nieuwe principe is niet meer gebaseerd op een re- Hector, samengesteld uit meerdere paraboolvormen, maar gaat uit van een drie- assige ellipsoïde. In de praktijk betekent dit dat er, waarschijnlijk eind van dit jaar, een koplamp verschijnt die voor veel meer dimlicht zorgt, zonder dat verblinding op gaat tre den. Vlekken en strepen zijn ook verdwenen. De licht bundel van deze DE-lamp is breed en homogeen. De straat wordt egaal verlicht. De kostprijs van deze lamp komt ongeveer 20 procent hoger te liggen. Hella heeft niet alleen bij de ontwikkeling van deze lamp willen inspelen op de wens van een welhaast per fecte (totale) verlichting, maar men heeft tevens ge hoor gegeven aan de oproep van de auto-industrie om een koplamp te ontwikkelen die het mogelijk maakt om verdere verbeteringen op het gebied van de aërodyna mica te realiseren. Twee zaken stonden cen traal: de nieuwe koplamp mocht niet hoog zijn en het lampglas moest vrij schuin geplaatst kunnen worden. Een lage koplamp maakt het immers mogelijk om de mo torkap ook dichter bij de grond te laten beginnen en hoe schuiner het glas ge plaatst kan worden, des te vloeiender kan de neus van de wagen gebouwd worden. Factoren die van groot be lang zijn voor de aërodyna mica. Een koplamp met pa rabolische reflector kan niet aan deze wensen/eisen vol doen, omdat bij dit principe alleen maar echt goed dim licht wordt bereikt, wanneer de totale lamp groot is. Het al langer bekende principe van een projectie koplamp in combinatie met de eigenschappen van de drie-assige ellipsvormige reflector (een toepassings vorm die bij een huis-tuin- en-keuken dia projector wordt gebruikt) leek voor de producenten van autolam pen onrealiseerbaar, omdat de ellipsoïde-reflector een stuk moeilijker te maken is dan een van het gewone pa rabooltype. Om zo'n reflector te fabri ceren moeten minstens een half miljoen lichtpunten worden bepaald. Een derge lijk loepzuiver fabricage proces leek onhaalbaar. Hel la wist echter niet alleen met behulp van een compu ter de juiste berekeningen te vinden, maar slaagde er ook in om een programma sa men te stellen, waardoor een computergestuurde microf reesmachine alle opdrachten perfect blijft uitvoeren. Deze fabricage-techniek maakt het nu mogelijk om een kop lamp-unit te maken die nog maar 10 cm hoog is (de plas tic-reflector is 8 cm), terwijl de lichtopbrengst in verge lijking met bestaande typen zelfs groter is geworden. Bij dit lampentype wordt ook een ander verstrooiings principe voor het dimlicht toegepast. Het door de kop lamp uitgestraalde licht, wordt niet door geprofileerd De totale koplamp-unit heeft bij het nieuwe systeem een minimale hoogte van 12,5 cm en een breedte van 27 cm. Links het deel voor groot licht en rechts dimlicht. Op de tekening rechts is vóór de lamp de verzamellens te zien. Voor het lamp glas wordt normaal gesproken rekening gehouden met een maximale hellingshoek van 30 graden, de DE-lamp gaat zon der moeite tot 45 graden. Vooral belangrijk voor lage auto's. lampglas (de ribbels die no dig zijn om het kaarsrecht uitgestraalde licht enigszins om te buigen) over de weg verdeeld, maar door een verzamellens rechtstreeks geprojecteerd. Door de speciale vormge ving van de reflector wordt een veel grotere lichtop brengst verkregen, terwijl de lens er voor zorgt dat het geprojecteerde licht gelijk matig van helderheid is over het gehele verlichte opper vlak en desgewinst in breed te, kan worden verstrooid. Een belangrijk ander voordeel is dat bij mist, sneeuwval en ook bij een stevige regenbui de koplamp niet meer zorgt voor z.g. zelfverblinding; dit euvel is bij de DE-lamp tot een mini mum beperkt. Naast de hogere kosten zijn er ook andere nadelen aan het nieuwe principe verbonden. Omdat voor dim- en groot licht nu twee verschillende reflectoren nodig zijn, kan geen gebruik gemaakt worden van de be kende duo-koplamp. De breedte van de totale kop lamp moet danook benut worden om twee verschil lende reflectoren met de daarbij behorende lampen te monteren. Buiten de hoge kosten van het produktie-proces, heeft de DE-lamp ook het pro bleem van de nogal diepe in bouw. In vergelijking met de huidige koplamp vraagt de lamp danook meer inbouw- ruimte in het motorcompar timent. Maar daarover maakt de auto-industrie zich geen problemen. Hoog uit kan het voor de accessoi- re-markt nadelen opleveren. De DE-lamp, die uitslui tend voor dimlicht bedoelt is, want voor verstralers en groot licht is de parabolische vorm optimaal, is op dit mo ment niet alleen rijp voor produktie, maar het Duitse rotatie-as \y\ brandpunt Het verschil tussen de parabool- en de ellipsoïde re flector. Bij de bovenste reflector worden de stralen ho rizontaal uit de reflector weerkaatst; de tweede teke ning laat de nieuwe reflector zien. De lichtstralen ont moeten elkaar in een tweede brandpunt. Kraftfahrtbundesamt heeft de Hella-constructie ook al goedgekeurd. Volgend jaar zijn danook de eerste West- duitse auto's te verwachten die, vanaf de fabriek, gele verd worden met het nieu we, veel sterkere dimlicht. De gemoderniseerde Renault 18. AMSTERDAM - De Renault 18 heeft een face-lift onder gaan. De veranderingen aan het type 2 (zoals de 1984-versie ran de R 18 wordt genoemd), hebben vooral betrekking op het interieur en het dash board. De carrosserie heeft minder opvallende wijzigin gen ondergaan. Alle 'type 2' modellen heb ben een dashboard gekregen 'n de stijl van de Fuego; een uitvoering die vroeger ook al was te vinden in de dure GTX-versie. De wagens heb ben allemaal in de consule een digitaalklokje. Vanaf de goed koopste uitvoering, de TL, is Wens het nieuwe stuurwiel van de Fuego in de R 18 te vin den. Uiterlijk vallen de gewijzig de grille, achterspoiler, nieuwe striping, beschermstrips en wielen op. Op de TL, GTL, Automatic, TD en GTD zijn nieuwe aërodynamische wiel doppen te vinden, terwijl lichtmetalen velgen de GTX- versies sieren. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van 165 R '3 H banden; de 185/65 R 14 H banden zijn niet meer lever baar. Gelijktijdsig met de intro- duktie van de Renault 18 type 2, is het totale leveringspro gramma in omvang afgeno men. Het gamma van de R 18 bestaat nu uit 6 verschillende modelen in sedan-uitvoering en 5 stationcars. De TL met de 1397cc motor (64 pk) en 4 versnellingsbak is de goedkoopste uitvoering voor ƒ21.395.-. Daarna volgt de GTL met 1647cc motor (73 pk) en 5-bak voor ƒ23.395.-. De GTX met 1995cc motor (104 pk) en 5-bak kost 28.395.-; de automaat staat voor ƒ25.175.- op de prijslijst. In het R 18-serie bleven de dieselversies TD en GTD. Bei de wagens beschikken over een 2268cc zelfontsteker, die een maximaal vermogen le vert van 67 pk en die stan daard gekoppeld is aan een 5- bak. De wagens kosten respec tievelijk 27.550.- en 28.850.- Voor de goedkoopste station car (de R 18 TL) is de prijs vastgesteld op 22.995.-. LEUSDEN - Zes jaar na de in- troduktie zal de Audi 80 een aantal belangrijke wijzigin gen ondergaan. De veranderingen omvatten niet alleen technische zaken, maar ook het interieur en de buitenkant van de wagen heb ben een 'cosmetische' behan delingen ondergaan. Audi heeft nog geen details verstrekt, maar foto's hebben al laten zien dat b.v. de onder zijde van de kofferdeksel, nu tot aan de bumper doorloppt. In het motorenprogramma zijn voor de Audi 80 uitslui tend vier cilinder benzine- en dieselkrachtbronnen tussen 54 en 112 pk beschikbaar. De nieuwe Audi 80 Quattro (met 1.8 liter 4-cilinder van 90 pk) vormt de afsluiting van deze serie. DEN HAAG - Symbolen die met behulp van lampjes aan geven dat er op een gedeelte van een autosnelweg iets aan de hand is (b.v. werk in uit voering, mist of een ongeval) gaan weer verdwijnen. De afgelopen maanden is in Nederland op enkele plaatsen een proef genomen met dit systeem van verkeerssignale- ring. Naast de bekende getal len die de maximumsnelheid aangaven en de rode pijlen die voor het afsluiten van een rij baan zorgden, waren in een aantal 'portalen' boven het wegdek ook de zogenaamde pictogrammen te vinden. Deze symbolen, die een toe lichting geven op de getoonde adviesnelheden, blijken geen enkele invloed te hebben op het rijgedrag van de automo bilisten. De chauffeurs wor den er alleen maar door afge leid. AMSTERDAM - Files vormen vaak niet alleen een bron van ergernis voor de weggebrui ker, maar kosten de automobi list ook jaarlijks veel geld: ruim 660 miljoen gulden. Het zakelijk verkeer en het woon-werkverkeer met perso nenauto's, ondervinden een di recte schade van zo'n 550 mil joen gulden. Daarbij komt dan nog de schade voor het goede renvervoer over de weg, die op circa 110 miljoen gulden ge steld kan worden. Hoger brandstofverbruik, extra slijtage en indirecte schade zijn in deze bedragen niet begrepen. In opdracht van de „Stich ting Weg" voerde de Neder landse Stichting voor Statis tiek in 1982 en 1983 een repre sentatieve steekproef uit. Het onderzoek leerde dat in 14 pro cent van alle huishoudens een file-rijder voorkomt. STOCKHOLM - Ieder jaar wordt in Zweden een over zicht gegeven over de ge middelde leeftijd van het autopark. De Zweden kunnen ge makkelijk aan deze cijfers komen, omdat in Scandi navië de periodieke auto keuring verplicht is. Uit de laatste cijfers blijkt dat de levensduur van alle auto merken de afgelopen jaren weer is gestegen. Was in 1965 de gemid delde leeftijd van een auto in Zweden 10 jaar, in 1982 was dit cijfer opgelopen tot 16,2 jaar. Volvo voert met een gemiddelde levens duur van iets minder dan 21 jaar de lijst aan. Daarna volgen: Merce des 19,6 jaar; Volkswagen 16,7 jaar; BMW 15,5 jaar; Saab 15,3 jaar en Opel met 14,9 jaar. De striping op deze Mini Jumbo van Subaru behoort niet tot de standaard uitrusting. AALSMEER - Het aantal auto's in de prijsklasse onder de 10.000.- is vergroot. Van de Subaru Mini Jumbo is een 3-deurs versie verschenen met een prijs van 9.995.-. De 5-deurs uitvoering van de Jumbo is gelijktijdig 600.- in prijs naar beneden gegaan en kost thans 10.795.-. De 3-deurs Mini Jumbo be schikt over een 665cc dwarsge- plaatste 2-cilinder lijnmotor, die een maximaal vermogen van 37 pk levert. De maxi mumsnelheid ligt op rond 125 km/u en het gemiddeld brand stofverbruik komt - volgens ECE-normen - uit op rond 1 op 16. Doordat de Japanners de 2-ci- linder watergekoelde 4-takt motor hebben voorzien van twee ingebouwde balans-as sen, die in tegengestelde rich ting van de krukasbeweging draaien, is het geluidsniveau van de krachtbron danig terug gedrongen. De wagen is standaard voorzien van een diagonaal gescheiden remsysteem, ■schijfremmen voor, rembe- krachtiging, remdrukbegren- zer voor de achterrem, onaf hankelijke wielophanging en een voorruit van gelaagd glas. dit is uw weekeinde. Na een hele week autorijden een hele zondag niets doen. Onderuit zit ten, vertroeteld worden, alleen maar de dingen doen, waarin nu eens zin hebt. Of wordt het toch een ritje maken met het gezin. Mis schien zelfs is er een ander, die chauffeur wil zijn en u rondrijdt. Voor deze gevallen toch wat mo gelijkheden om het weekeinde door te brengen. Touwtrekken Van 15 juni tot 11 augustus staat elke zaterdag in Enschede in het teken van de stads-erffeesten. De stads-erffeesten beginnen op 15 juni met een 24 uur durende markt, met o.a. het kampioen schap touwtrekken. Voor meer in formatie: WV enschede, 053- 323200. Schilderen Wie 16 juni in de omgeving van Harderwijk is en zich met verf uit wil leven, kan deelnemen aan de Vischpoort Schilderkampioen schappen. Voor volwassenen en kinderen is die dag een schilder wedstrijd uitgeschreven. Inschrij ven bij de kraam op de Visch- markt. Straatmakers in opleiding kunnen op 15 en 16 juni de resultaten van hun training laten zien aan het pu bliek door sierstraatwerk te ver vaardigen op de boulevard in Noordwijk. Een demonstratie para chutespringen zal op 15 juni om 13.00 uur voor sensatie zorgen. Een indrukwekkende hoeveelheid vliegers, vliegersystemen en de monstraties biedt het Internatio naal Fokker Vliegfestival, dat voor de zevende keer in Scheveningen gaat plaatsvinden op zaterdag 16 en zondag 17 juni, beide dagen van 11-18 uur. ledereen kan zijn of haar vlieger oplaten op het Sche- veningse strand. Goochelen Het nationale goochelconcours 1984 heeft op 16 juni een open dag voor het publiek, met 's avonds een galashow met magic- ball. Het hele concours vindt plaats van 15 t/m 17 juni in het Ne derlands Congresgebouw in Den Haag. De WV in 's-Gravenzande organi seert ter gelegenheid van de ope ning van het badseizoen 1984 een corso. De corsowagens zijn op 15 juni al te bezichtigen in veilinghal Westland-Zuid, vanaf 18 uur. Za terdag 16 juni trekt het corso door een deel van het Westland. Infor matie: VVV 's-Gravenzande, 01748-7315. Voor orgelliefhebbers bestaat de mogelijkheid om op 16 juni acht grote en kleinere orgels te bespe len in de volgende plaatsen (in di verse kerken): Zevenbergen (Ned. Herv. St.Catharinakerk), Moerdijk (R-K St.Stephanuskerk), Klundert (Ned. Herv., Geref., en Christ. Ge- ref. kerk) Fijnaart (Ned. Herv. kerk), en Willemstad (Ned. Herv. kerk). De orgels zullen op bepaal de tijden door bekende organisten worden bespeeld. Er kan een 'ge organiseerde' tocht langs de or gels gemaakt worden, die om 10 uur in Zevenbergen begint en in Zevenbergen eindigt met een slot- concert. Informatie: prov. VVV Noord-Brabant, 076-225733. Volksspelen Een weekend vol oud volksver maak, waarbij oude volksspelen door jong en oud beoefend kun nen worden. Dit kan in het week end van 16 en 17 juni in streekmu- DOOR HANS LUTZ seum De Acht Zaligheden in Eer- sel. T/m 1 juli is een tentoonstel ling te bezichtigen met muziekin strumenten en t/m 5 augustus poppen van Lenie van Lissum. Ma t/m vr 10-17, zo. 13-17 uur. Ringrijden Voor demonstraties van o.a. echte Zeeuwse volkssporten, waaronder ringrijden met sjezen, moet men naar Middelburg op 14,15 en 16 juni. Op de markt is donderdag en vrijdag van 10.00-21.30 en zater dag van 10-17 uur van alles te zien in het kader van „Middelburg Folk- lorestad". Overzicht van werkzaamheden aan de doorgaande wegen in Ne derland: Amsterdam - Den Bosch - Eindho ven - Maastricht (A2) - T.h.v. Nieuwegein/IJsselstein - bouw viaduct - in richting Utrecht/Amsterdam maar een rijstrook beschikbaar - omleiding via A27 aangegeven - duur: half juli 1984. - Ter hoogte van Beesd - schilder werkzaamheden aan viaduct - in richting Utrecht een der rijstroken afgesloten - duur:15juni1984. - Verkeersknooppunt Deil (gem. Geldermalsen) - reconstructie knooppunt met de A15, Gorkum - Tiel - in beide richtingen rijbaan verlegging - duur: 1989. - T.h.v. Eindhoven - rijstrookafslui tingen in beide richtingen - duur: 06 juli 1984. Rotterdam - Breda (A16) -T.h.v. Rotterdam/Ridderkerk/ Hendrik Ido Ambacht - reconstruc tie knooppunt Ridderkerk (A15/ A16) - in beide richtingen rijbaan verleggingen - duur: begin 1985. - T.h.v. Zwijndrecht/Dordrecht - Drechttunnel - een der tunnelbui zen buiten de spitsuren afgesloten - duur: 17 november 1984. - T.h.v. Moerdijkbrug - asfalte- ringswerkzaamheden - in richting Rotterdam een der rijstroken dag en nacht afgesloten - duur: 16 juli 1984. Den Bosch - Arnhem (A/N50) - Tussen Nuland en Rosmalen - re constructiewerkzaamheden - in beide richtingen rijstrookafsluitin gen - duur: eind september 1984. - Tussen Beuningen en Valburg (brug bij Ewijk) - in beide richtin gen rijstrookafsluitingen - duur: 06 juli 1984. Nijmegen - Arnhem (A52) - Tussen Arnhem en Eist - richting Nijmegen een der rijstroken afge sloten - duur: 01 juli 1984. Bergen op Zoom - Breda - Tilburg - Eindhoven (A58) - Tussen Moergestel en Oirschot - reconstructiewerkzaamheden - beide richtingen - diverse afzettin gen en rijstrookverleggingen - duur: eind november 1984. - Richting Eindhoven - af- en toerit Moergestel afgesloten - omleiding staat aangegeven - duur: 15 sep tember 1984. Zuidelijke rondweg Breda - Onderhoud tunneltraverse -15/ 16 juni en 19/20 juni tussen 19.30 en 06.00 uur rijbaan richting Rot terdam/Breda afgesloten -20/21 juni tussen 19.30 en 06.00 uur rij baan richting Utrecht/Tilburg af gesloten - in beide gevallen wordt een omleiding aangegeven. ADVERTENTIE Gratis voor ANWB-leden. Een keuze uit testrapporten I van meer dan 130 verschillende auto's. I Breda, Wilhelminapark 25, tel. 076-223895. Openingstijden Technocentrum: maandag t/m vrijdag 08.00-17.30 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 9