0ND
USTIG
S.
NIEUWE ONTWIKKELING BIJ HELLA:
Face lift bij Renault 18
FELIX
N
T J E S
Mini Jumbo weer
onder f 10.000.-
UW NIEUWE Aino HOEFT NIETALTUD NIEUW TE ZIJN.
IF f13.795,-
Audi 80
verandert
Files kosten
ieder jaar
660 miljoen
Lichtsymbolen
verdwijnen
van snelwegen
5
Gemiddelde
leeftijd
van auto's
Am
i top van maar
ier uur.
ische derde deur
che neerldapbare
st lage onder-
net een opmerke-
normale benzine:
1 op 14,9 bij 120
et stadsverbruik.
ij den in de klasse
eindelijk volwas-
at klaar voor een
d adres.
VRIJDAG 15 JUNI 1984
■ju
OPWEGsE
Vaders.
Straatmakers
Vliegers
Corso
Orgels
Wegen
De aanschaf van een nieuwe auto dwingt u tot keuzes. Wat is het u waard? Waarvoor gaat u
de auto gebruiken? Met dat soort vragen
kunt u voortaan terecht bij de deskundi
gen van het ANWB Technocentrum. Want
misschien is in uw geval een gebruikte
auto wel beter. ANWB-leden krijgen daar
over gratis advies. En kunnen tegen 'n spe
ciale prijs hun auto laten keuren. Zo heeft
het ANWB Technocentrum trouwens ook
de nodige informatie over motoren, cara
vans, bromfietsen en fietsen. U kunt naar
het Technocentrum toe gaan, maar ook
even bellen. Uit en thuis met de ANWB.
TECHNOCENTRA. ZE STAAN U BU MET RAAD EN DAAD.
A53
üttchen krijgt u
'e-termijn.
gedurende 14 dagen
ccasion zijn voor
:e (excl. banden).
LVO 66 b.j. Okt.'SO,
st.30.000 (weg.fam.om-
.h.) Tel. 076-145794
"LVO 244 GL, '76. Tel.
672-4035. Na 20.00 uur
8-153096.
OLVO 244 GLE, '80,
G, m. ANWB keuring.
I. 076-134056.
LVO 244GL, bj 1979.
-I. 01696-3718 na 17 uur.
OLVO Amazone '64, op-
apper Tel. 01653-6377.
OLVO stationcar, '73,
.pr. 1800,- Tel. 01608-
626.
Golf Diesel '80,
.g.st., pr. 8750.-. Tel.
621-21660.
GOLF diesel, keuring
egest. pr. 4650.-. Ma-
Ihaensstr. 4, Breda.
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Meer dimlicht in de toekomst
door Jack Arentsen
UTRECHT - De auto krijgt
een steeds betere verlich
ting. Nadat eerst bij de Aus
tin Maestro en de Audi 100
gebruik is gemaakt van
multi-focus reflectoren (ge
maakt door respectievelijk
Lucas en Bosch) heeft nu
ook Bella een nieuw kop
lampsysteem voorhanden.
Het nieuwe principe is niet
meer gebaseerd op een re-
Hector, samengesteld uit
meerdere paraboolvormen,
maar gaat uit van een drie-
assige ellipsoïde.
In de praktijk betekent dit
dat er, waarschijnlijk eind
van dit jaar, een koplamp
verschijnt die voor veel
meer dimlicht zorgt, zonder
dat verblinding op gaat tre
den. Vlekken en strepen zijn
ook verdwenen. De licht
bundel van deze DE-lamp is
breed en homogeen. De
straat wordt egaal verlicht.
De kostprijs van deze lamp
komt ongeveer 20 procent
hoger te liggen.
Hella heeft niet alleen bij
de ontwikkeling van deze
lamp willen inspelen op de
wens van een welhaast per
fecte (totale) verlichting,
maar men heeft tevens ge
hoor gegeven aan de oproep
van de auto-industrie om
een koplamp te ontwikkelen
die het mogelijk maakt om
verdere verbeteringen op
het gebied van de aërodyna
mica te realiseren.
Twee zaken stonden cen
traal: de nieuwe koplamp
mocht niet hoog zijn en het
lampglas moest vrij schuin
geplaatst kunnen worden.
Een lage koplamp maakt het
immers mogelijk om de mo
torkap ook dichter bij de
grond te laten beginnen en
hoe schuiner het glas ge
plaatst kan worden, des te
vloeiender kan de neus van
de wagen gebouwd worden.
Factoren die van groot be
lang zijn voor de aërodyna
mica. Een koplamp met pa
rabolische reflector kan niet
aan deze wensen/eisen vol
doen, omdat bij dit principe
alleen maar echt goed dim
licht wordt bereikt, wanneer
de totale lamp groot is.
Het al langer bekende
principe van een projectie
koplamp in combinatie met
de eigenschappen van de
drie-assige ellipsvormige
reflector (een toepassings
vorm die bij een huis-tuin-
en-keuken dia projector
wordt gebruikt) leek voor de
producenten van autolam
pen onrealiseerbaar, omdat
de ellipsoïde-reflector een
stuk moeilijker te maken is
dan een van het gewone pa
rabooltype.
Om zo'n reflector te fabri
ceren moeten minstens een
half miljoen lichtpunten
worden bepaald. Een derge
lijk loepzuiver fabricage
proces leek onhaalbaar. Hel
la wist echter niet alleen
met behulp van een compu
ter de juiste berekeningen te
vinden, maar slaagde er ook
in om een programma sa
men te stellen, waardoor een
computergestuurde microf
reesmachine alle opdrachten
perfect blijft uitvoeren. Deze
fabricage-techniek maakt
het nu mogelijk om een kop
lamp-unit te maken die nog
maar 10 cm hoog is (de plas
tic-reflector is 8 cm), terwijl
de lichtopbrengst in verge
lijking met bestaande typen
zelfs groter is geworden.
Bij dit lampentype wordt
ook een ander verstrooiings
principe voor het dimlicht
toegepast. Het door de kop
lamp uitgestraalde licht,
wordt niet door geprofileerd
De totale koplamp-unit heeft bij het nieuwe systeem een minimale hoogte van 12,5 cm en een breedte van 27 cm. Links
het deel voor groot licht en rechts dimlicht. Op de tekening rechts is vóór de lamp de verzamellens te zien. Voor het lamp
glas wordt normaal gesproken rekening gehouden met een maximale hellingshoek van 30 graden, de DE-lamp gaat zon
der moeite tot 45 graden. Vooral belangrijk voor lage auto's.
lampglas (de ribbels die no
dig zijn om het kaarsrecht
uitgestraalde licht enigszins
om te buigen) over de weg
verdeeld, maar door een
verzamellens rechtstreeks
geprojecteerd.
Door de speciale vormge
ving van de reflector wordt
een veel grotere lichtop
brengst verkregen, terwijl
de lens er voor zorgt dat het
geprojecteerde licht gelijk
matig van helderheid is over
het gehele verlichte opper
vlak en desgewinst in breed
te, kan worden verstrooid.
Een belangrijk ander
voordeel is dat bij mist,
sneeuwval en ook bij een
stevige regenbui de koplamp
niet meer zorgt voor z.g.
zelfverblinding; dit euvel is
bij de DE-lamp tot een mini
mum beperkt.
Naast de hogere kosten
zijn er ook andere nadelen
aan het nieuwe principe
verbonden. Omdat voor
dim- en groot licht nu twee
verschillende reflectoren
nodig zijn, kan geen gebruik
gemaakt worden van de be
kende duo-koplamp. De
breedte van de totale kop
lamp moet danook benut
worden om twee verschil
lende reflectoren met de
daarbij behorende lampen
te monteren.
Buiten de hoge kosten van
het produktie-proces, heeft
de DE-lamp ook het pro
bleem van de nogal diepe in
bouw. In vergelijking met de
huidige koplamp vraagt de
lamp danook meer inbouw-
ruimte in het motorcompar
timent. Maar daarover
maakt de auto-industrie
zich geen problemen. Hoog
uit kan het voor de accessoi-
re-markt nadelen opleveren.
De DE-lamp, die uitslui
tend voor dimlicht bedoelt
is, want voor verstralers en
groot licht is de parabolische
vorm optimaal, is op dit mo
ment niet alleen rijp voor
produktie, maar het Duitse
rotatie-as
\y\ brandpunt
Het verschil tussen de parabool- en de ellipsoïde re
flector. Bij de bovenste reflector worden de stralen ho
rizontaal uit de reflector weerkaatst; de tweede teke
ning laat de nieuwe reflector zien. De lichtstralen ont
moeten elkaar in een tweede brandpunt.
Kraftfahrtbundesamt heeft
de Hella-constructie ook al
goedgekeurd. Volgend jaar
zijn danook de eerste West-
duitse auto's te verwachten
die, vanaf de fabriek, gele
verd worden met het nieu
we, veel sterkere dimlicht.
De gemoderniseerde Renault 18.
AMSTERDAM - De Renault
18 heeft een face-lift onder
gaan. De veranderingen aan
het type 2 (zoals de 1984-versie
ran de R 18 wordt genoemd),
hebben vooral betrekking op
het interieur en het dash
board. De carrosserie heeft
minder opvallende wijzigin
gen ondergaan.
Alle 'type 2' modellen heb
ben een dashboard gekregen
'n de stijl van de Fuego; een
uitvoering die vroeger ook al
was te vinden in de dure
GTX-versie. De wagens heb
ben allemaal in de consule een
digitaalklokje. Vanaf de goed
koopste uitvoering, de TL, is
Wens het nieuwe stuurwiel
van de Fuego in de R 18 te vin
den.
Uiterlijk vallen de gewijzig
de grille, achterspoiler, nieuwe
striping, beschermstrips en
wielen op. Op de TL, GTL,
Automatic, TD en GTD zijn
nieuwe aërodynamische wiel
doppen te vinden, terwijl
lichtmetalen velgen de GTX-
versies sieren. De lichtmetalen
velgen zijn voorzien van 165 R
'3 H banden; de 185/65 R 14 H
banden zijn niet meer lever
baar.
Gelijktijdsig met de intro-
duktie van de Renault 18 type
2, is het totale leveringspro
gramma in omvang afgeno
men. Het gamma van de R 18
bestaat nu uit 6 verschillende
modelen in sedan-uitvoering
en 5 stationcars.
De TL met de 1397cc motor
(64 pk) en 4 versnellingsbak is
de goedkoopste uitvoering
voor ƒ21.395.-. Daarna volgt
de GTL met 1647cc motor (73
pk) en 5-bak voor ƒ23.395.-.
De GTX met 1995cc motor (104
pk) en 5-bak kost 28.395.-; de
automaat staat voor ƒ25.175.-
op de prijslijst.
In het R 18-serie bleven de
dieselversies TD en GTD. Bei
de wagens beschikken over
een 2268cc zelfontsteker, die
een maximaal vermogen le
vert van 67 pk en die stan
daard gekoppeld is aan een 5-
bak. De wagens kosten respec
tievelijk 27.550.- en 28.850.-
Voor de goedkoopste station
car (de R 18 TL) is de prijs
vastgesteld op 22.995.-.
LEUSDEN - Zes jaar na de in-
troduktie zal de Audi 80 een
aantal belangrijke wijzigin
gen ondergaan.
De veranderingen omvatten
niet alleen technische zaken,
maar ook het interieur en de
buitenkant van de wagen heb
ben een 'cosmetische' behan
delingen ondergaan.
Audi heeft nog geen details
verstrekt, maar foto's hebben
al laten zien dat b.v. de onder
zijde van de kofferdeksel, nu
tot aan de bumper doorloppt.
In het motorenprogramma
zijn voor de Audi 80 uitslui
tend vier cilinder benzine- en
dieselkrachtbronnen tussen 54
en 112 pk beschikbaar. De
nieuwe Audi 80 Quattro (met
1.8 liter 4-cilinder van 90 pk)
vormt de afsluiting van deze
serie.
DEN HAAG - Symbolen die
met behulp van lampjes aan
geven dat er op een gedeelte
van een autosnelweg iets aan
de hand is (b.v. werk in uit
voering, mist of een ongeval)
gaan weer verdwijnen.
De afgelopen maanden is in
Nederland op enkele plaatsen
een proef genomen met dit
systeem van verkeerssignale-
ring. Naast de bekende getal
len die de maximumsnelheid
aangaven en de rode pijlen die
voor het afsluiten van een rij
baan zorgden, waren in een
aantal 'portalen' boven het
wegdek ook de zogenaamde
pictogrammen te vinden.
Deze symbolen, die een toe
lichting geven op de getoonde
adviesnelheden, blijken geen
enkele invloed te hebben op
het rijgedrag van de automo
bilisten. De chauffeurs wor
den er alleen maar door afge
leid.
AMSTERDAM - Files vormen
vaak niet alleen een bron van
ergernis voor de weggebrui
ker, maar kosten de automobi
list ook jaarlijks veel geld:
ruim 660 miljoen gulden.
Het zakelijk verkeer en het
woon-werkverkeer met perso
nenauto's, ondervinden een di
recte schade van zo'n 550 mil
joen gulden. Daarbij komt dan
nog de schade voor het goede
renvervoer over de weg, die op
circa 110 miljoen gulden ge
steld kan worden.
Hoger brandstofverbruik,
extra slijtage en indirecte
schade zijn in deze bedragen
niet begrepen.
In opdracht van de „Stich
ting Weg" voerde de Neder
landse Stichting voor Statis
tiek in 1982 en 1983 een repre
sentatieve steekproef uit. Het
onderzoek leerde dat in 14 pro
cent van alle huishoudens een
file-rijder voorkomt.
STOCKHOLM - Ieder jaar
wordt in Zweden een over
zicht gegeven over de ge
middelde leeftijd van het
autopark.
De Zweden kunnen ge
makkelijk aan deze cijfers
komen, omdat in Scandi
navië de periodieke auto
keuring verplicht is. Uit de
laatste cijfers blijkt dat de
levensduur van alle auto
merken de afgelopen jaren
weer is gestegen.
Was in 1965 de gemid
delde leeftijd van een auto
in Zweden 10 jaar, in 1982
was dit cijfer opgelopen tot
16,2 jaar. Volvo voert met
een gemiddelde levens
duur van iets minder dan
21 jaar de lijst aan.
Daarna volgen: Merce
des 19,6 jaar; Volkswagen
16,7 jaar; BMW 15,5 jaar;
Saab 15,3 jaar en Opel met
14,9 jaar.
De striping op deze Mini Jumbo van Subaru behoort niet
tot de standaard uitrusting.
AALSMEER - Het aantal
auto's in de prijsklasse onder
de 10.000.- is vergroot. Van
de Subaru Mini Jumbo is een
3-deurs versie verschenen met
een prijs van 9.995.-.
De 5-deurs uitvoering van
de Jumbo is gelijktijdig 600.-
in prijs naar beneden gegaan
en kost thans 10.795.-.
De 3-deurs Mini Jumbo be
schikt over een 665cc dwarsge-
plaatste 2-cilinder lijnmotor,
die een maximaal vermogen
van 37 pk levert. De maxi
mumsnelheid ligt op rond 125
km/u en het gemiddeld brand
stofverbruik komt - volgens
ECE-normen - uit op rond 1 op
16.
Doordat de Japanners de 2-ci-
linder watergekoelde 4-takt
motor hebben voorzien van
twee ingebouwde balans-as
sen, die in tegengestelde rich
ting van de krukasbeweging
draaien, is het geluidsniveau
van de krachtbron danig terug
gedrongen.
De wagen is standaard
voorzien van een diagonaal
gescheiden remsysteem,
■schijfremmen voor, rembe-
krachtiging, remdrukbegren-
zer voor de achterrem, onaf
hankelijke wielophanging en
een voorruit van gelaagd glas.
dit is uw weekeinde. Na een
hele week autorijden een hele
zondag niets doen. Onderuit zit
ten, vertroeteld worden, alleen
maar de dingen doen, waarin nu
eens zin hebt. Of wordt het toch
een ritje maken met het gezin. Mis
schien zelfs is er een ander, die
chauffeur wil zijn en u rondrijdt.
Voor deze gevallen toch wat mo
gelijkheden om het weekeinde
door te brengen.
Touwtrekken
Van 15 juni tot 11 augustus staat
elke zaterdag in Enschede in het
teken van de stads-erffeesten. De
stads-erffeesten beginnen op 15
juni met een 24 uur durende
markt, met o.a. het kampioen
schap touwtrekken. Voor meer in
formatie: WV enschede, 053-
323200.
Schilderen
Wie 16 juni in de omgeving van
Harderwijk is en zich met verf uit
wil leven, kan deelnemen aan de
Vischpoort Schilderkampioen
schappen. Voor volwassenen en
kinderen is die dag een schilder
wedstrijd uitgeschreven. Inschrij
ven bij de kraam op de Visch-
markt.
Straatmakers in opleiding kunnen
op 15 en 16 juni de resultaten van
hun training laten zien aan het pu
bliek door sierstraatwerk te ver
vaardigen op de boulevard in
Noordwijk. Een demonstratie para
chutespringen zal op 15 juni om
13.00 uur voor sensatie zorgen.
Een indrukwekkende hoeveelheid
vliegers, vliegersystemen en de
monstraties biedt het Internatio
naal Fokker Vliegfestival, dat voor
de zevende keer in Scheveningen
gaat plaatsvinden op zaterdag 16
en zondag 17 juni, beide dagen
van 11-18 uur. ledereen kan zijn of
haar vlieger oplaten op het Sche-
veningse strand.
Goochelen
Het nationale goochelconcours
1984 heeft op 16 juni een open
dag voor het publiek, met 's
avonds een galashow met magic-
ball. Het hele concours vindt
plaats van 15 t/m 17 juni in het Ne
derlands Congresgebouw in Den
Haag.
De WV in 's-Gravenzande organi
seert ter gelegenheid van de ope
ning van het badseizoen 1984 een
corso. De corsowagens zijn op 15
juni al te bezichtigen in veilinghal
Westland-Zuid, vanaf 18 uur. Za
terdag 16 juni trekt het corso door
een deel van het Westland. Infor
matie: VVV 's-Gravenzande,
01748-7315.
Voor orgelliefhebbers bestaat de
mogelijkheid om op 16 juni acht
grote en kleinere orgels te bespe
len in de volgende plaatsen (in di
verse kerken): Zevenbergen (Ned.
Herv. St.Catharinakerk), Moerdijk
(R-K St.Stephanuskerk), Klundert
(Ned. Herv., Geref., en Christ. Ge-
ref. kerk) Fijnaart (Ned. Herv.
kerk), en Willemstad (Ned. Herv.
kerk). De orgels zullen op bepaal
de tijden door bekende organisten
worden bespeeld. Er kan een 'ge
organiseerde' tocht langs de or
gels gemaakt worden, die om 10
uur in Zevenbergen begint en in
Zevenbergen eindigt met een slot-
concert. Informatie: prov. VVV
Noord-Brabant, 076-225733.
Volksspelen
Een weekend vol oud volksver
maak, waarbij oude volksspelen
door jong en oud beoefend kun
nen worden. Dit kan in het week
end van 16 en 17 juni in streekmu-
DOOR HANS LUTZ
seum De Acht Zaligheden in Eer-
sel. T/m 1 juli is een tentoonstel
ling te bezichtigen met muziekin
strumenten en t/m 5 augustus
poppen van Lenie van Lissum. Ma
t/m vr 10-17, zo. 13-17 uur.
Ringrijden
Voor demonstraties van o.a. echte
Zeeuwse volkssporten, waaronder
ringrijden met sjezen, moet men
naar Middelburg op 14,15 en 16
juni. Op de markt is donderdag en
vrijdag van 10.00-21.30 en zater
dag van 10-17 uur van alles te zien
in het kader van „Middelburg Folk-
lorestad".
Overzicht van werkzaamheden
aan de doorgaande wegen in Ne
derland:
Amsterdam - Den Bosch - Eindho
ven - Maastricht (A2)
- T.h.v. Nieuwegein/IJsselstein
- bouw viaduct
- in richting Utrecht/Amsterdam
maar een rijstrook beschikbaar -
omleiding via A27 aangegeven -
duur: half juli 1984.
- Ter hoogte van Beesd - schilder
werkzaamheden aan viaduct - in
richting Utrecht een der rijstroken
afgesloten - duur:15juni1984.
- Verkeersknooppunt Deil (gem.
Geldermalsen) - reconstructie
knooppunt met de A15, Gorkum -
Tiel - in beide richtingen rijbaan
verlegging - duur: 1989.
- T.h.v. Eindhoven - rijstrookafslui
tingen in beide richtingen - duur:
06 juli 1984.
Rotterdam - Breda (A16)
-T.h.v. Rotterdam/Ridderkerk/
Hendrik Ido Ambacht - reconstruc
tie knooppunt Ridderkerk (A15/
A16) - in beide richtingen rijbaan
verleggingen - duur: begin 1985.
- T.h.v. Zwijndrecht/Dordrecht -
Drechttunnel - een der tunnelbui
zen buiten de spitsuren afgesloten
- duur: 17 november 1984.
- T.h.v. Moerdijkbrug - asfalte-
ringswerkzaamheden - in richting
Rotterdam een der rijstroken dag
en nacht afgesloten - duur: 16 juli
1984.
Den Bosch - Arnhem (A/N50)
- Tussen Nuland en Rosmalen - re
constructiewerkzaamheden - in
beide richtingen rijstrookafsluitin
gen - duur: eind september 1984.
- Tussen Beuningen en Valburg
(brug bij Ewijk) - in beide richtin
gen rijstrookafsluitingen - duur: 06
juli 1984.
Nijmegen - Arnhem (A52)
- Tussen Arnhem en Eist - richting
Nijmegen een der rijstroken afge
sloten - duur: 01 juli 1984.
Bergen op Zoom - Breda - Tilburg
- Eindhoven (A58)
- Tussen Moergestel en Oirschot -
reconstructiewerkzaamheden -
beide richtingen - diverse afzettin
gen en rijstrookverleggingen -
duur: eind november 1984.
- Richting Eindhoven - af- en toerit
Moergestel afgesloten - omleiding
staat aangegeven - duur: 15 sep
tember 1984.
Zuidelijke rondweg Breda
- Onderhoud tunneltraverse -15/
16 juni en 19/20 juni tussen 19.30
en 06.00 uur rijbaan richting Rot
terdam/Breda afgesloten -20/21
juni tussen 19.30 en 06.00 uur rij
baan richting Utrecht/Tilburg af
gesloten - in beide gevallen wordt
een omleiding aangegeven.
ADVERTENTIE
Gratis voor ANWB-leden. Een keuze uit testrapporten I
van meer dan 130 verschillende auto's. I
Breda, Wilhelminapark 25, tel. 076-223895. Openingstijden Technocentrum: maandag t/m vrijdag 08.00-17.30 uur.