Manoeuvreercursus ANWB biedt oplossing j
Rijden
met een caravan lijkt niet zo
moeilijk. Vooruit valt het inderdaad wel mee.
Wel moet toch rekening gehouden worden
met het feit dat de auto zich niet gedraagt als
anders. Maar achteruit rijden met de
caravan? Dat is een heel andere zaak. Een
Stem-duo deed mee aan een ANWB-cursus
'manoeuvreren met de caravan'. Allebei
rijden ze al jaren met de caravan. Vooruit
gaat prima. Achteruit levert hen echter veel
problemen op. Nog liever ontkoppelen ze de
caravan en draaien de woning op wielen dan
met handkracht om. Tijdens de cursus
leerden ze dat het achteruitrijden met de
caravan toch ook goed kan gaan. Deze zomer
gaan ze toch een stukje geruster op vakantie.
>merplezier
4 inl krant"
1 Een van de eerste
oefeningen bestaat
uit het achteruit par
keren van de cara
van tussen twee
auto's.
2 Aanwijzingen van
de aanwezige
ANWB-instructeur
H. de' Groot (links
van de auto) zijn on
ontbeerlijk.
3 De caravan recht
op zijn plaats krijgen
is niet eenvoudig.
Het gevaarte 'luis
tert' naar elke bewe
ging van het autos
tuur.
Alleen vooruit
Twee cursussen
Iets meer
Speelgoed
Weinig sturen
Beginnersgeluk
Niet eenvoudig
Af.!
ZATERDAG 9 JUN11984
W4
Jen de Dordogne)
Ibron, midden in een
Egt het mooie bungal.p" n
I bung, of actief zijn in zWeJ:
Jen. Rest/supermarkt aan»
naseizoen. Aangesl. bij stich
b. bond. Inform. Rebouw bv
(sbrug, 05249-350.
ERINGSAANBOD!!!!
OGEZEN
(vakantiewoning. 077-17013
FRANKRIJK via "I.R.
tance). Schrijf/bel in Nedér
B75948567.
plaatsen vrijHotels en a
jloek via Ned. agente. Tel. 5
|„Habitat", Via Garibaldi lij
115873 (weekends).
t.k./t.h. app. a. zee, Vl,
tgere termijnh. Tel. 04937-5Q5I
ESTARXIT, t.h. app. bung'!
300 mtr. v. zee gelegen In
tel. 076-413141.
L.IGSTE BUSREIZEN
lof appartement met de best
1077-34900 (tot 22.00 u.)
SNT t.h., juni, aug. en sept
Ipello. Inl. 08896-1572.
Luxe busreis en app. jüni, v.a
oreizen. Tel. 05255-1206.
snelle beslissers nog enkeli
- p.w. Tel. 043-476086.
comfortabele 00RINT Hotels met
overdekt zwembad, solaria, saona.
sn. Ideaal om door bossen en wijn-
Postbus 6314
6074 ZG Melick
Tel. 047 52-4800
Telex 36 956
Blokker, van:
tot en met
P.K.
Toezending van:
tot en met
d.a.
m.d.
Het is voor de caravanrijder van belang te weten hoe
groot zijn schaarhoek is. Op die manier kan hij de
kortste cirkels maken, een bocht zo scherp mogelijk
nemen en vanuit een geschaarde positie weer in het
rechte spoor komen.
- FOTO'S DICK DE BOER
De achteruit-angst van de caravanrijder
Door Bas Augustijn
j KAPELLE - „Probeer de
j caravan maar eens ach-
teruit in die parkeer-
i ruimte te krijgen", wijst
j ANWB-instructeur H. de
Groot. De caravan staat
i niet recht voor het gat
i tussen twee geparkeerde
j auto's. Eerst het autos-
tuur naar rechts. De ca-
ravan maakt een bocht
naar links. En dan het
i stuur naar links want de
caravan moet een bocht
j naar rechts maken om
j recht de parkeerruimte
i in te rijden.
Op het parkeerterrein van
het wegenwachtstation van de
ANWB in Kapelle gaat het de
eerste keer van geen kanten.
De caravan draait niet ver
genoeg door en dreigt een van
de geparkeerde auto's te raken.
Met het zweet in de handen dan
maar auto en caravan wat naar
voren rij den in een wat rechtlij -
niger positie ten opzichte van
het vrije parkeervak. En weer
achterwaarts. Even dreigt het
gevaar dat de caravan te ver
naar rechts uitzwenkt. Met de
j aanwijzingen van De Groot hoe
en hoever het autostuur dan
naar links moet lukt het even
later om de caravan op de ge-
j wenste plaats te krijgen. Een
I tweede keer levert al minder
problemen op en de derde keer
krijgt je het gevoel van 'het
j gaat'.
j Een tevreden gevoel is dat,
want aan het begin van de
ANWB-cursus 'manoeuvreren
met de caravan' zinkt af en toe
I de moed in de schoenen als je in
I plaats van links naar rechts
draait en blijkt dat de lading
theorie, die j e tevoren hebt mee-
gekregen, toch niet eenvoudig in
I praktijk is te brengen. Tenmin-
j ste, niet in het begin. Later krijg
j je wel het gevoel wat er achter-
j waarts met de caravan gebeurt
als je naar links of naar rechts
I stuurt.
Op dat achteruit rijden met
de caravan had ik het vroeger
nooit zo begrepen. Al een j aar of
vijftien rij ik in de zomerva
kantie met een eigen verblijf op
wielen naar het 'zonnige' zuir
den. De eerste jaren met een
kampeerwagen en de laatste
tien jaar met een caravan. Het
rijden vooruit was voor mij
nooit een probleem. Of het nu
naar Frankrijk, Spanje, Oosten
rijk, Italië of welk ander vakan
tieland was: de duizend of meer
kilometers afstand, vaak berg
op of berg-af in regen of zonne
schijn, deerden me weinig als
het maar in 'zijn vooruit' was.
Maar drie, vier, vijf meter of
meer achteruit rijden met kam
peerwagen of caravan was voor
mij altijd een groot struikel
blok. Pogingen om zoiets te doen
ontaardden altijd in gestuntel,
schampere opmerkingen van de
huisgenoten en gegrinnik van
omstanders. Het 'ding' ging al
tijd scheef, draaide net de ande
re kant uit dan je wilde en soms
kwam je zo moeilijk te staan dat
je de weg blokkeerde. Met name
in Italië levert zoiets altijd een
toeterconcert als beloning op.
Na een paar van dat soort
traumatische ervaringen begon
ik er -als het 'vooruit' niet ver
der ging- niet meer aan om ach
teruit te rijden. Nee, de caravan
loskoppelen, draaien, de auto
keren en het span weer aan el
kaar koppelen, was veel een
voudiger en ging veel sneller.
Tenminste, in mijn geval.
In een gesprek met De Groot
van de ANWB blijkt dat ik in
dit opzicht beslist niet het enige
'geval' ben. „Er komen hier
mensen die al vele jaren vooruit
rijden met de caravan, maar bij
wie het achteruit nog geen me
ter lukt", zegt de ANWB-in
structeur.
Gemiddeld doen er zo'n vijf
tienhonderd mensen per jaar
aan de manoeuvreercursus mee.
En behalve mensen, die al jaren
met een of ander verlengstuk
achter de auto rijden, komen er
ook mensen die pas een caravan
hebben gekocht en eerst de fijne
kneepjes van het caravanrijden
willen leren.
Overigens heeft de ANWB
voor de caravanrijders twee
cursussen. Bij de manoeuvreer
cursus, waarmee de ANWB al
in 1976 is gestart, is er twee jaar
geleden een cursus voor het
goed leren rijden met de cara
van in het verkeer bijgekomen.
Gereden wordt dan binnen en
buiten de bebouwde kom. De
cursist leert dat de auto anders
reageert dan normaal als er een
caravan achter hangt. „En dat
overvalt de meeste mensen. Het
sturen, het remmen, het boch
tenwerk gaat allemaal net iets
anders dan ze gewend zijn. En
ook moeten ze eraan wennen
niet harder te rijden dan tach
tig, negentig kilometer", aldus
De Groot.
De caravancursussen worden
gegeven door de afdeling rij
vaardigheid van de ANWB. Die
afdeling verzorgt een tiental
cursussen, zoals economisch rij
den, terreinrijden, motorrijden,
en dergelijke. Allemaal bestemd
voor de mensen die al een rijbe
wijs hebben en iets meer willen
leren dan in de opleiding voor
het normale rijbewijs.
„De rijscholen zorgen ervoor
dat aan de eisen van het CBR
wordt voldaan. Meer kunnen ze
ook niet doen. Een rijschool, die
meer in het cursuspakket stopt
dan nodig is voor het rij-exa
men, wordt te duur en klanten
van hem gaan vanwege de kos
ten naar een ander. Wat wij met
onze cursussen beogen is het
verbeteren van de rijstijl van de
mensen en het beter leren be
heersen van het voertuig", legt
De Groot uit.
De cursussen rijvaardigheid
worden gegeven door ANWB-
instructeurs, die vaak een oplei
ding tot autorij-instructeur
achter de rug hebben en daarna
diverse cursussen hebben ge
volgd. „Wat het rijden betreft
heeft de ANWB veel know-how
vergaard", zegt De Groot in
verband hiermee.
De caravancursussen worden
gegeven in de wegenwachtsta
tions te Assen, Badhoevedorp,
Heerlen, Kapelle, Lexmond,
Maarheeze, Markelo en Wolfhe-
ze. Voor de inwoners van Zee
land en West-Brabant is het
station in Kapelle bij Goes de
dichtstbijzijnde. De manoeu
vreercursus kost ƒ130 en duurt
drie uur, de instructiecursus rij
den met caravan kost ƒ165 en
duurt wat langer.
Als het Stern-team, bestaande
uit verslaggever en fotograaf,
aan de cursus in Kapelle begint,
blijkt dat De Groot zijn speel
goedauto's met dito aanhang
wagens thuis heeft laten staan.
Dat speelgoed krijgen de cursis
ten voorgeschoteld voordat er
nog maar een meter met auto en
caravan wordt gereden. Met de
autootjes en minitatuur-cara-
vans laat men zien hoe de cara
van reageert op de bewegingen
aan het autostuur.
Uitgelegd wordt bijvoorbeeld
het ontstaan van de S-figuur.
Als je bij het achteruitrijden het
stuur naar links draait, dan
zwenkt de caravan naar rechts
uit. En stuur je naar rechts, dan
gaat de caravan naar links. Dat
gegeven is een van de basisprin
cipes bij het achteruit rijden
met de aanhanger, zo laat De
Groot zien. Bij gebrek aan
speelgoedauto's demonstreert
hij die theorie meteen in de
praktijk.
We zijn dan overigens nog
niet toe aan het zelf uitproberen
van die stelling. Eerst bekijkt
De Groot of bij auto en caravan
technisch alles in orde is. Of de
spiegels goed staan, of de lich
ten van auto en caravan het
doen, of de koppeling goed tot
stand is gekomen, of de los-
breekkabel goed bevestigd is.
En ook of de combinatie van
auto en caravan goed is.
Het gebeurt bijvoorbeeld
nogal eens, zo is er ervaring van
de ANWB, dat mensen een te
grote caravan achter hun auto
hangen. Tegen die mensen
wordt dan niet keihard gezegd
dat ze beter een grotere auto of
anders een kleinere caravan
kan kopen. Wel wordt gewezen
op de ANWB-tabellen over de
relatie tussen auto's en cara
vans en de maximaal te nemen
hellingspercentages. Ook hoort
men in zo'n geval dat men niet
hard moet rijden en zeker niet
over de tachtig kilometer heen
moet gaan.
Voordat aan het echte prak
tij kwerk wordt begonnen krijgt
de cursist verder een ogentest
en wordt met hem of haar het
instructieboekje doorgenomen.
Een boekje vol aanwijzingen
voor het rijden met de caravan,
het beladen van de aanhanger,
wat te doen met slingeren (rem
men blijkt dan de beste oplos
sing), het rijden van hellingen
en dergelijke.
En pas na alle theorie en
technische inspectie de praktijk
van het achteruitrijden. „Bij
recht achteruit rijden moet je zo
min mogelijk sturen. Het is
zaak de caravan constant in de
gaten te houden, in de spiegels
kijken, langzaam rijden en tij
dig reageren. Pas als de caravan
gaat afwijken, dus naar links of
naar rechts gaat, dan corrige
ren. Als de caravan naar links
gaat geef je tegenstuur naar
rechts. Niet veel, een halve slag
van het stuur is voldoende. De
meeste mensen draaien veel te
veel. Je hoeft maar weinig aan
hetstuur te doen en hup, daar
gaat de caravan naar links of
rechts", legt De Groot uit.
Op basis van zijn aanwijzin
gen lukt het al vrij snel' om
recht (maar nog niet kaars
recht) naar achteren te rijden.
Daarna moet er een cirkel wor
den gemaakt. Langzaam rij
dend komt de achterkant van de
caravan steeds dichter bij de
voorkant van de caravan. Net
voordat auto en caravan elkaar
raken geeft De Groot het sein
om te stoppen.
De hoek, die auto en caravan
dan vormen, is de schaarhoek,
zo doceert hij. Voor een cara
vanrijder is het van belang die
hoek te kennen omdat hij dan
weet hoe scherp hij bij het ne
men van een bocht kan draaien.
En ook hoe hij vanuit de situatie
dat auto en caravan staan ge
schaard, achteruit de beide wa
gens weer op één lijn kan bren
gen. Als je het een paar keer ge
daan hebt blijkt het een kunstje
van een cent te zijn.
Moeilijker is het rijden van
een hoek. Uiteraard achteruit.
Op tijd draaien aan het stuur
blijkt de juiste formule. De eer
ste keer lukt het prima. De ca
ravan staat na de manoeuvre op
de juiste plaats. „Beginnersge
luk", oordeelt De Groot. „Doe
het nog maar eens een keer".
Bewijzen dat hij ongelijk heeft
valt niet mee. De tweede keer
staat de caravan niet recht
maar bijna dwars op de aange
wezen plek.
Na even oefenen op deze fi
guur krijgen we de opdracht
naar een 'moelijk bereikbare
plaats' te rijden. Op het par
keerterrein van het ANWB-sta-
tion maakt De Groot met be
hulp van een paar auto's een
dergelijke situatie. Halverwege
de plek het stuur naar links, rij
den tot de caravan staat in de
richting van de plaats waar die
moet komen, en dan eenvoudig
naar achter.
Het lijkt zo gemakkelijk als
De Groot het even voor doet.
Maar zelf achter het stuur gaat
het mis. Het blijkt dan aller
minst eenvoudig te zijn. De ca
ravan komt niet in de goede
richting. Pas na een grondige
herhalingsoefening en constan
te aanwijzingen van de instruc
teur lukt het wel.
En zo gaat het ook met andere
oefeningen, zoals bijvoorbeeld
met het parkeren in een vak
van dertien meter lang. Het
lijkt erg klein om daar auto en
caravan in neer te zetten. En
een 'troittoirband pakken' is
volgens De Groot niet de bedoe
ling. Net als voor alle andere si
tuaties zijn er voor het klaren
van deze klus ook weer speciale
techniekjes. Eenvoudig op zich,
maar je moet ze maar kennen.
Na afloop van de cursus voel
je een stuk zekerder als het om
'achteruit' gaat. Maar toch is
daarna nog heel wat oefening
nodig. „We geven de mensen het
advies om op een parkeerplaats
de figuren nogeens door te ne
men", zegt De Groot. Dus: als u
op een parkeerplaats iemand
vreemde (nog stuntelige) ca
priolen ziet uithalen met een ca
ravan, dan is de kans groot u te
maken hebt met iemand die pas
op cursus is geweest.
Ruisarm asfalt rekent
af met verkeerslawaai
Door Piet de Bont
ROSMALEN - In het Oost
brabantse Zeeland, een uit de
kluiten gewassen dorp niet
ver van Uden, wordt het ver
keerslawaai op de drukke
weg om het dorp een - schakel
in de verbinding Nijmegen-
Eindhoven - aan banden ge
legd. Dinsdag 12 juni geeft de
Brabantse gedeputeerde voor
Verkeer en Waterstaat, drs.
Jan de Geus, er het startsein
voor een proef met geluid
sarm asfalt.
Door dat asfalt wordt een betonnen
weg van bijna twee kilometer lengte
tot grote blijdschap van de honderden
omwonenden, die al sinds jaar en dag
over het razende verkeer klagen, stil
ler gemaakt. En niet een beetje stiller,
maar fors stiller, zoals de zevenen-
dertigjarige Jan Heijmans, directeur
van Wegenbouwmaatschappij J.
Heijmans BV in Rosmalen bij Den
Bosch weet te vertellen. „Het geluids
niveau neemt er met ongeveer 7 dB af
en dat is nogal wat".
Heijmans' wegenbouwbedrijf heeft
zich in de afgelopen twee jaren, in sa
menwerking met het in Arnhem ge
vestigde Akoestisch Adviesbureau M
P, intensief beziggehouden met de
bestrijding van verkeerslawaai bij de
bron. In opdracht van het ministerie
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer (VROM)
ontwikkelde het een geluidsarm as
falt, dat zich kenmerkt door een zeer
hoog percentage holle ruimten, die
met elkaar in verbinding staan. In dit
nieuwe asfalt worden vermalen, oude
autobanden gebruikt. Laboratorium
proeven hebben aangetoond, dat bij
snelheden boven de 70 kilometer per
uur het lawaai sterk wordt geredu
ceerd.
De idee om oude autobanden in as
falt te gaan gebruiken is in de Vere
nigde Staten ontwikkeld en door het
Rosmalense wegenbbouwbedrijf ver
beterd. Via de Belgische vestiging
van Esso introduceerden de Ameri
kanen onlangs ruisarm asfalt in
Europa. Inmiddels zijn er in België -
onder meer tussen Luik en Visé - al
wegen mee aangelegd. Heijmans, die
de Nederlandse rechten kon verwer
ven, brengt zijn produkt, waarvoor al
grote belangstelling bestaat, onder de
naam 'Poro-elastisch asfalt' op de
markt.
Jan Heijmans vertelt, dat zijn rui
sarm asfalt nóg een voordeel heeft:
het heeft een zeer grote drainerende
werking, waardoor water op het as
falt uitermate snel wordt afgevoerd,
wat belangrijk is voor de verkeers
veiligheid. En: op wegen met dit type
asfalt is de kans op spoorvorming
klein. Een nadeel is, dat het duurder
is dan normaal asfalt. Heijmans:
„Dat komt omdat je het (nog) op be
perkte schaal toepast. We hebben er
speciale machines voor nodig, die we
in België hebben gehuurd, waar men
al enige ervaring heeft met het rui-
sarme asfalt". Heijmans geeft zijn
poro-elastisch asfalt, dat aftrekent
met de gesel van het verkeerslawaai,
meer dan een goede kans. Het zou wel
eens kunnen zijn, dat zijn asfalt de
bouw van geluidswallen overbodig
maakt. En dat is mooi meegenomen.