Manoeuvreercursus ANWB biedt oplossing j Rijden met een caravan lijkt niet zo moeilijk. Vooruit valt het inderdaad wel mee. Wel moet toch rekening gehouden worden met het feit dat de auto zich niet gedraagt als anders. Maar achteruit rijden met de caravan? Dat is een heel andere zaak. Een Stem-duo deed mee aan een ANWB-cursus 'manoeuvreren met de caravan'. Allebei rijden ze al jaren met de caravan. Vooruit gaat prima. Achteruit levert hen echter veel problemen op. Nog liever ontkoppelen ze de caravan en draaien de woning op wielen dan met handkracht om. Tijdens de cursus leerden ze dat het achteruitrijden met de caravan toch ook goed kan gaan. Deze zomer gaan ze toch een stukje geruster op vakantie. >merplezier 4 inl krant" 1 Een van de eerste oefeningen bestaat uit het achteruit par keren van de cara van tussen twee auto's. 2 Aanwijzingen van de aanwezige ANWB-instructeur H. de' Groot (links van de auto) zijn on ontbeerlijk. 3 De caravan recht op zijn plaats krijgen is niet eenvoudig. Het gevaarte 'luis tert' naar elke bewe ging van het autos tuur. Alleen vooruit Twee cursussen Iets meer Speelgoed Weinig sturen Beginnersgeluk Niet eenvoudig Af.! ZATERDAG 9 JUN11984 W4 Jen de Dordogne) Ibron, midden in een Egt het mooie bungal.p" n I bung, of actief zijn in zWeJ: Jen. Rest/supermarkt aan» naseizoen. Aangesl. bij stich b. bond. Inform. Rebouw bv (sbrug, 05249-350. ERINGSAANBOD!!!! OGEZEN (vakantiewoning. 077-17013 FRANKRIJK via "I.R. tance). Schrijf/bel in Nedér B75948567. plaatsen vrijHotels en a jloek via Ned. agente. Tel. 5 |„Habitat", Via Garibaldi lij 115873 (weekends). t.k./t.h. app. a. zee, Vl, tgere termijnh. Tel. 04937-5Q5I ESTARXIT, t.h. app. bung'! 300 mtr. v. zee gelegen In tel. 076-413141. L.IGSTE BUSREIZEN lof appartement met de best 1077-34900 (tot 22.00 u.) SNT t.h., juni, aug. en sept Ipello. Inl. 08896-1572. Luxe busreis en app. jüni, v.a oreizen. Tel. 05255-1206. snelle beslissers nog enkeli - p.w. Tel. 043-476086. comfortabele 00RINT Hotels met overdekt zwembad, solaria, saona. sn. Ideaal om door bossen en wijn- Postbus 6314 6074 ZG Melick Tel. 047 52-4800 Telex 36 956 Blokker, van: tot en met P.K. Toezending van: tot en met d.a. m.d. Het is voor de caravanrijder van belang te weten hoe groot zijn schaarhoek is. Op die manier kan hij de kortste cirkels maken, een bocht zo scherp mogelijk nemen en vanuit een geschaarde positie weer in het rechte spoor komen. - FOTO'S DICK DE BOER De achteruit-angst van de caravanrijder Door Bas Augustijn j KAPELLE - „Probeer de j caravan maar eens ach- teruit in die parkeer- i ruimte te krijgen", wijst j ANWB-instructeur H. de Groot. De caravan staat i niet recht voor het gat i tussen twee geparkeerde j auto's. Eerst het autos- tuur naar rechts. De ca- ravan maakt een bocht naar links. En dan het i stuur naar links want de caravan moet een bocht j naar rechts maken om j recht de parkeerruimte i in te rijden. Op het parkeerterrein van het wegenwachtstation van de ANWB in Kapelle gaat het de eerste keer van geen kanten. De caravan draait niet ver genoeg door en dreigt een van de geparkeerde auto's te raken. Met het zweet in de handen dan maar auto en caravan wat naar voren rij den in een wat rechtlij - niger positie ten opzichte van het vrije parkeervak. En weer achterwaarts. Even dreigt het gevaar dat de caravan te ver naar rechts uitzwenkt. Met de j aanwijzingen van De Groot hoe en hoever het autostuur dan naar links moet lukt het even later om de caravan op de ge- j wenste plaats te krijgen. Een I tweede keer levert al minder problemen op en de derde keer krijgt je het gevoel van 'het j gaat'. j Een tevreden gevoel is dat, want aan het begin van de ANWB-cursus 'manoeuvreren met de caravan' zinkt af en toe I de moed in de schoenen als je in I plaats van links naar rechts draait en blijkt dat de lading theorie, die j e tevoren hebt mee- gekregen, toch niet eenvoudig in I praktijk is te brengen. Tenmin- j ste, niet in het begin. Later krijg j je wel het gevoel wat er achter- j waarts met de caravan gebeurt als je naar links of naar rechts I stuurt. Op dat achteruit rijden met de caravan had ik het vroeger nooit zo begrepen. Al een j aar of vijftien rij ik in de zomerva kantie met een eigen verblijf op wielen naar het 'zonnige' zuir den. De eerste jaren met een kampeerwagen en de laatste tien jaar met een caravan. Het rijden vooruit was voor mij nooit een probleem. Of het nu naar Frankrijk, Spanje, Oosten rijk, Italië of welk ander vakan tieland was: de duizend of meer kilometers afstand, vaak berg op of berg-af in regen of zonne schijn, deerden me weinig als het maar in 'zijn vooruit' was. Maar drie, vier, vijf meter of meer achteruit rijden met kam peerwagen of caravan was voor mij altijd een groot struikel blok. Pogingen om zoiets te doen ontaardden altijd in gestuntel, schampere opmerkingen van de huisgenoten en gegrinnik van omstanders. Het 'ding' ging al tijd scheef, draaide net de ande re kant uit dan je wilde en soms kwam je zo moeilijk te staan dat je de weg blokkeerde. Met name in Italië levert zoiets altijd een toeterconcert als beloning op. Na een paar van dat soort traumatische ervaringen begon ik er -als het 'vooruit' niet ver der ging- niet meer aan om ach teruit te rijden. Nee, de caravan loskoppelen, draaien, de auto keren en het span weer aan el kaar koppelen, was veel een voudiger en ging veel sneller. Tenminste, in mijn geval. In een gesprek met De Groot van de ANWB blijkt dat ik in dit opzicht beslist niet het enige 'geval' ben. „Er komen hier mensen die al vele jaren vooruit rijden met de caravan, maar bij wie het achteruit nog geen me ter lukt", zegt de ANWB-in structeur. Gemiddeld doen er zo'n vijf tienhonderd mensen per jaar aan de manoeuvreercursus mee. En behalve mensen, die al jaren met een of ander verlengstuk achter de auto rijden, komen er ook mensen die pas een caravan hebben gekocht en eerst de fijne kneepjes van het caravanrijden willen leren. Overigens heeft de ANWB voor de caravanrijders twee cursussen. Bij de manoeuvreer cursus, waarmee de ANWB al in 1976 is gestart, is er twee jaar geleden een cursus voor het goed leren rijden met de cara van in het verkeer bijgekomen. Gereden wordt dan binnen en buiten de bebouwde kom. De cursist leert dat de auto anders reageert dan normaal als er een caravan achter hangt. „En dat overvalt de meeste mensen. Het sturen, het remmen, het boch tenwerk gaat allemaal net iets anders dan ze gewend zijn. En ook moeten ze eraan wennen niet harder te rijden dan tach tig, negentig kilometer", aldus De Groot. De caravancursussen worden gegeven door de afdeling rij vaardigheid van de ANWB. Die afdeling verzorgt een tiental cursussen, zoals economisch rij den, terreinrijden, motorrijden, en dergelijke. Allemaal bestemd voor de mensen die al een rijbe wijs hebben en iets meer willen leren dan in de opleiding voor het normale rijbewijs. „De rijscholen zorgen ervoor dat aan de eisen van het CBR wordt voldaan. Meer kunnen ze ook niet doen. Een rijschool, die meer in het cursuspakket stopt dan nodig is voor het rij-exa men, wordt te duur en klanten van hem gaan vanwege de kos ten naar een ander. Wat wij met onze cursussen beogen is het verbeteren van de rijstijl van de mensen en het beter leren be heersen van het voertuig", legt De Groot uit. De cursussen rijvaardigheid worden gegeven door ANWB- instructeurs, die vaak een oplei ding tot autorij-instructeur achter de rug hebben en daarna diverse cursussen hebben ge volgd. „Wat het rijden betreft heeft de ANWB veel know-how vergaard", zegt De Groot in verband hiermee. De caravancursussen worden gegeven in de wegenwachtsta tions te Assen, Badhoevedorp, Heerlen, Kapelle, Lexmond, Maarheeze, Markelo en Wolfhe- ze. Voor de inwoners van Zee land en West-Brabant is het station in Kapelle bij Goes de dichtstbijzijnde. De manoeu vreercursus kost ƒ130 en duurt drie uur, de instructiecursus rij den met caravan kost ƒ165 en duurt wat langer. Als het Stern-team, bestaande uit verslaggever en fotograaf, aan de cursus in Kapelle begint, blijkt dat De Groot zijn speel goedauto's met dito aanhang wagens thuis heeft laten staan. Dat speelgoed krijgen de cursis ten voorgeschoteld voordat er nog maar een meter met auto en caravan wordt gereden. Met de autootjes en minitatuur-cara- vans laat men zien hoe de cara van reageert op de bewegingen aan het autostuur. Uitgelegd wordt bijvoorbeeld het ontstaan van de S-figuur. Als je bij het achteruitrijden het stuur naar links draait, dan zwenkt de caravan naar rechts uit. En stuur je naar rechts, dan gaat de caravan naar links. Dat gegeven is een van de basisprin cipes bij het achteruit rijden met de aanhanger, zo laat De Groot zien. Bij gebrek aan speelgoedauto's demonstreert hij die theorie meteen in de praktijk. We zijn dan overigens nog niet toe aan het zelf uitproberen van die stelling. Eerst bekijkt De Groot of bij auto en caravan technisch alles in orde is. Of de spiegels goed staan, of de lich ten van auto en caravan het doen, of de koppeling goed tot stand is gekomen, of de los- breekkabel goed bevestigd is. En ook of de combinatie van auto en caravan goed is. Het gebeurt bijvoorbeeld nogal eens, zo is er ervaring van de ANWB, dat mensen een te grote caravan achter hun auto hangen. Tegen die mensen wordt dan niet keihard gezegd dat ze beter een grotere auto of anders een kleinere caravan kan kopen. Wel wordt gewezen op de ANWB-tabellen over de relatie tussen auto's en cara vans en de maximaal te nemen hellingspercentages. Ook hoort men in zo'n geval dat men niet hard moet rijden en zeker niet over de tachtig kilometer heen moet gaan. Voordat aan het echte prak tij kwerk wordt begonnen krijgt de cursist verder een ogentest en wordt met hem of haar het instructieboekje doorgenomen. Een boekje vol aanwijzingen voor het rijden met de caravan, het beladen van de aanhanger, wat te doen met slingeren (rem men blijkt dan de beste oplos sing), het rijden van hellingen en dergelijke. En pas na alle theorie en technische inspectie de praktijk van het achteruitrijden. „Bij recht achteruit rijden moet je zo min mogelijk sturen. Het is zaak de caravan constant in de gaten te houden, in de spiegels kijken, langzaam rijden en tij dig reageren. Pas als de caravan gaat afwijken, dus naar links of naar rechts gaat, dan corrige ren. Als de caravan naar links gaat geef je tegenstuur naar rechts. Niet veel, een halve slag van het stuur is voldoende. De meeste mensen draaien veel te veel. Je hoeft maar weinig aan hetstuur te doen en hup, daar gaat de caravan naar links of rechts", legt De Groot uit. Op basis van zijn aanwijzin gen lukt het al vrij snel' om recht (maar nog niet kaars recht) naar achteren te rijden. Daarna moet er een cirkel wor den gemaakt. Langzaam rij dend komt de achterkant van de caravan steeds dichter bij de voorkant van de caravan. Net voordat auto en caravan elkaar raken geeft De Groot het sein om te stoppen. De hoek, die auto en caravan dan vormen, is de schaarhoek, zo doceert hij. Voor een cara vanrijder is het van belang die hoek te kennen omdat hij dan weet hoe scherp hij bij het ne men van een bocht kan draaien. En ook hoe hij vanuit de situatie dat auto en caravan staan ge schaard, achteruit de beide wa gens weer op één lijn kan bren gen. Als je het een paar keer ge daan hebt blijkt het een kunstje van een cent te zijn. Moeilijker is het rijden van een hoek. Uiteraard achteruit. Op tijd draaien aan het stuur blijkt de juiste formule. De eer ste keer lukt het prima. De ca ravan staat na de manoeuvre op de juiste plaats. „Beginnersge luk", oordeelt De Groot. „Doe het nog maar eens een keer". Bewijzen dat hij ongelijk heeft valt niet mee. De tweede keer staat de caravan niet recht maar bijna dwars op de aange wezen plek. Na even oefenen op deze fi guur krijgen we de opdracht naar een 'moelijk bereikbare plaats' te rijden. Op het par keerterrein van het ANWB-sta- tion maakt De Groot met be hulp van een paar auto's een dergelijke situatie. Halverwege de plek het stuur naar links, rij den tot de caravan staat in de richting van de plaats waar die moet komen, en dan eenvoudig naar achter. Het lijkt zo gemakkelijk als De Groot het even voor doet. Maar zelf achter het stuur gaat het mis. Het blijkt dan aller minst eenvoudig te zijn. De ca ravan komt niet in de goede richting. Pas na een grondige herhalingsoefening en constan te aanwijzingen van de instruc teur lukt het wel. En zo gaat het ook met andere oefeningen, zoals bijvoorbeeld met het parkeren in een vak van dertien meter lang. Het lijkt erg klein om daar auto en caravan in neer te zetten. En een 'troittoirband pakken' is volgens De Groot niet de bedoe ling. Net als voor alle andere si tuaties zijn er voor het klaren van deze klus ook weer speciale techniekjes. Eenvoudig op zich, maar je moet ze maar kennen. Na afloop van de cursus voel je een stuk zekerder als het om 'achteruit' gaat. Maar toch is daarna nog heel wat oefening nodig. „We geven de mensen het advies om op een parkeerplaats de figuren nogeens door te ne men", zegt De Groot. Dus: als u op een parkeerplaats iemand vreemde (nog stuntelige) ca priolen ziet uithalen met een ca ravan, dan is de kans groot u te maken hebt met iemand die pas op cursus is geweest. Ruisarm asfalt rekent af met verkeerslawaai Door Piet de Bont ROSMALEN - In het Oost brabantse Zeeland, een uit de kluiten gewassen dorp niet ver van Uden, wordt het ver keerslawaai op de drukke weg om het dorp een - schakel in de verbinding Nijmegen- Eindhoven - aan banden ge legd. Dinsdag 12 juni geeft de Brabantse gedeputeerde voor Verkeer en Waterstaat, drs. Jan de Geus, er het startsein voor een proef met geluid sarm asfalt. Door dat asfalt wordt een betonnen weg van bijna twee kilometer lengte tot grote blijdschap van de honderden omwonenden, die al sinds jaar en dag over het razende verkeer klagen, stil ler gemaakt. En niet een beetje stiller, maar fors stiller, zoals de zevenen- dertigjarige Jan Heijmans, directeur van Wegenbouwmaatschappij J. Heijmans BV in Rosmalen bij Den Bosch weet te vertellen. „Het geluids niveau neemt er met ongeveer 7 dB af en dat is nogal wat". Heijmans' wegenbouwbedrijf heeft zich in de afgelopen twee jaren, in sa menwerking met het in Arnhem ge vestigde Akoestisch Adviesbureau M P, intensief beziggehouden met de bestrijding van verkeerslawaai bij de bron. In opdracht van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) ontwikkelde het een geluidsarm as falt, dat zich kenmerkt door een zeer hoog percentage holle ruimten, die met elkaar in verbinding staan. In dit nieuwe asfalt worden vermalen, oude autobanden gebruikt. Laboratorium proeven hebben aangetoond, dat bij snelheden boven de 70 kilometer per uur het lawaai sterk wordt geredu ceerd. De idee om oude autobanden in as falt te gaan gebruiken is in de Vere nigde Staten ontwikkeld en door het Rosmalense wegenbbouwbedrijf ver beterd. Via de Belgische vestiging van Esso introduceerden de Ameri kanen onlangs ruisarm asfalt in Europa. Inmiddels zijn er in België - onder meer tussen Luik en Visé - al wegen mee aangelegd. Heijmans, die de Nederlandse rechten kon verwer ven, brengt zijn produkt, waarvoor al grote belangstelling bestaat, onder de naam 'Poro-elastisch asfalt' op de markt. Jan Heijmans vertelt, dat zijn rui sarm asfalt nóg een voordeel heeft: het heeft een zeer grote drainerende werking, waardoor water op het as falt uitermate snel wordt afgevoerd, wat belangrijk is voor de verkeers veiligheid. En: op wegen met dit type asfalt is de kans op spoorvorming klein. Een nadeel is, dat het duurder is dan normaal asfalt. Heijmans: „Dat komt omdat je het (nog) op be perkte schaal toepast. We hebben er speciale machines voor nodig, die we in België hebben gehuurd, waar men al enige ervaring heeft met het rui- sarme asfalt". Heijmans geeft zijn poro-elastisch asfalt, dat aftrekent met de gesel van het verkeerslawaai, meer dan een goede kans. Het zou wel eens kunnen zijn, dat zijn asfalt de bouw van geluidswallen overbodig maakt. En dat is mooi meegenomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 25