KOSTEN ZIJN NOG NIET TE BECIJFEREN In deze Gids- Weekend: siats! AARTSBISSCHOP SIMONIS OVER 'HET BEZOEK': Andriessen: Europa heeft verdergaande democratisering nodig Bezuiniging treft probleem kinderen Caravan rijders kunnen nog veel leren Weg vrij voor ruisarm asfalt mm ZATERDAG 9 JUN11984 tv-programma's van het weekend He .et bezoek van de paus aan ons land volgend voorjaar komt steeds sterker in de belangstelling. Over de betekenis van dat bezoek en vooral over het thema had Jan Hooyman een gesprek met aartsbisschop dr. A.J. •Simonis. Frans Wijnands legde hier en daar zijn oor te luisteren over enkele andere aspecten van het bezoek. Heilsstaat Religi gelmaat van een uurwerk ploffen ieburelen lijvige 1 die vaak qua Vergelijking met 'erken glansrijk u-staan. Sonuni- werkelijk een sou ze zo een op |tsje in de boe- en. het stuk het re- een ambtelijk \i worden de be- Ivan een werk- (hting er in opge- napluizen van welhaast dage- foor de redacteur, pers altijd sprake >uws, en je weet |t stuk hebt door- het linea recta |ak in kan of dat en stukje in zit. Ie nota's in soor- Jige ambtenaren de beschouwer door op de (nas van het stuk aclusies neer te dat een globaal fenvoudiger wordt (ijker, het de pro- ezer veel tijd be- i niet iedere amb- |voorkomend. Een ramp is ook dat nota's opgesteld soort van wel- jrlands, een jar- vellicht dagelijks fzigd in de kanto- maatschappelij- ngen, ziekenhui- Ide gemeentelijke delingen, maar publiek toch slecht voeten kan. |lt de laatste tijd envoudig en hei- Bands lijkt ook in (ollen-sokken-we- wat opgang te kar bij tijd en wij- hog zo'n praktisch nota in de brie- (verdag prbeeld. De nota erdag. Een lijvig dat op het eerste pel aardig oogt. moet de lezer in lm met zinnen als: mogelijk dat er van dissonatie- ptreedt'... Wie het het zeggen. |g geeft de samen- uitleg van zijn 'Dat wil zeggen |genspraak tussen eit onder invloed lei krachten min- I'. Dat is tenminste (lij ke uitleg en de t zich nu niet meer (en of zijn ontwik- wel voldoende op Irworstelend stuit iet lezen van Sport Regelmatig op der- voordconstructies: natieve arbeidsbe- zich in de rich- Ihet feitelijk vrije- fl...' Een open boek, I nietwaar? leurt. 3 DE STEM/COR J. DE BOER grondige verfbeurt. ihard te ontvangen, enen, maar wel met an de fabriek ver- Het Casino is echter zaken die 'niet a la eval watervrij zijn. zerd", zegt een NSM- helemaal bij toeval jkt duidelijk: „Ach, H. Gregorius de Grote- zet né - L. Vr. Hemelvaart L. zond. 9.30 u. zona. y.su u. n„ Gent - Maria Hemelvaar* zond. 9 en llu. aat - H. Pastoor van ia* ten - H. Wi llibrordus(Triri' k). zat. 19 u. zond. 9.15 Verrezen Christus: Maan"- 19 u. zond. 9.30 en 11JOJJ' H. Kruiskerk, zond. 10.39 rpe - H. Maria Hemelvaar i. zond. 9.45 u. 3EHISTENKERKEN l (Koudekerke) - zond. W rg (Badhuisweg) - zat inpolder (Fort de HaakveH' u. zond. 10 u. ,q u inde (Bosweg) - zat )u. Beveland ,o u. rland (Molenweg) -z81' )u. sch-Vlaanderen mu. id-Bad - zat 19 u. zond-1" Door Jan Hooyman „Ik hoop van het pausbezoek dat er een nieuw fundamen teel gemeenschapsidee gaat groeien. Wij horen bij elkaar. En ook een beter Godsbegrip. De mensen denken teveel, dat God alleen maar in de mede mens is te vinden. Maar God gaat boven alles uit." Aan het woord is aartsbisschop dr. Ad Simonis van Utrecht in een ge sprek over het thema van het bezoek van de paus volgend jaar: het Onze Vader. Het onderwerp is de aartsbis schop uit het hart gegrepen. „Het On ze Vader is daarom zo'n goede keus, omdat het inspeelt op de geloofscrisis van onze dagen. 'Heer, leer ons bid den' vroegen de leerlingen aan Jezus. En toen bad Hij hun het Onze Vader voor. Het Onze Vader is dus zeer fun damenteel voor een juist Godsbeeld en een juiste Godsbeleving", zegt hij. Wie heeft dat thema eigenlijk aan gereikt? Dr. Simonis: „Wie op dat lumineu ze idee van het Onze Vader is geko men, weet ik niet precies. Het is niet de paus geweest. Ik meen dat het af komstig is van kardinaal Wille- brands. Hij heeft naar een oecume nisch thema gezocht. Het Onze Vader is het gebed van alle christenen. De keuze is in Rome zeer gunstig ont vangen en ook in de andere Benelux- landen." Over de uitleg van het Onze Vader zijn momenteel katechetische projec ten in de maak voor jong en oud ter voorbereiding van het bezoek van de paus. In het najaar zullen die klaar zijn. Maar daarop kunnen de exegeet Vier miljoen en vooral de pastor in aartsbisschop Simonis niet wachten. Waar het hart vol van is, daar vloeit ook bij hem de mond van over. En met een overvloed van woorden, schermend met gespreide handen die de rotsvastheid van zijn overtuiging moeten onderstrepen, stort hij zijn geloofsverkondiging van 'het gebed van de christen' uit over het hoofd van zijn gesprekspartner. Citaten uit de bijbel - compleet met vindplaatsen - markeren als exegetische voltref fers zijn betoog. Dr. Simonis: „Waarom bidden we? Waarom spreken God met 'Vader' aan en niet - zoals de feministische theologie wil - met een andere titel? Waarom spreken we van 'onze' Vader en niet van 'mijn' Vader? De achtergrond daarvan is Mat- theus 5,45. Daar wordt gesproken van 'uw Vader die het laat regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen'. Fundamenteel zijn we dus allemaal kinderen van de Vader. Daarom spreken we ook van 'ons' brood en niet van 'mijn' brood. Ik kan niet voor mijn brood bidden, als anderen hon ger en armoede lijden. De mensen die geen brood hebben, dat zijn natuur lijk de armen par excellence. Maar fundamenteel zijn we allemaal arm. En vergeef ons 'onze' schuld. Daar mee wordt gezegd dat we allemaal zondaars zijn. Er wordt geen splitsing gemaakt tussen zondaars en heiligen, want voor God staan we allemaal schuldig." Vraag: vernieuwers in de kerk én behoudzuchtigen, Nederland én Ro me? Dr. Simonis: „Ik hoop dat die bede vragen gaat oproepen: is er sprake van schuld? Dat kon wel eens zuive rend werken in de verhouding tussen Rome en Nederland." Hij hervat onmiddellijk zijn uitleg van het Onze Vader. „Die beden om brood en vergeving van schuld wor den in het Onze Vader onderbouwd. 'Onze Vader die in de hemel zijt'. Het gaat hier om een uniek vaderschap, waarvan het aardse vaderschap maar een afstraling is. Het gaat om een transcendent vaderschap, om God die in zijn wereld verblijft, God bóven ons. 'Uw naam worde geheiigd, Uw Rijk kome, Uw wil geschiede op aar de zoals in de hemel'. Met dat woord 'naam' wordt Gods wezen bedoeld. En wat bedoelen we met 'geheiligd'? Is dat een steun in de rug van de bond tegen het vloeken? Het is veel méér. Het wil zeggen dat het wezen van God gerespecteerd dient te worden." Die onderbouw van de bede om brood in het Onze Vader is voor aartsbis schop Simonis wezenlijk voor een juiste heilsverwachting. „Waar gaat het om?" vraagt hij lichtelijk rheto- risch. „Om een heilsstaat hier op aar de? Of om een actieve heerschappij van God in de harten van de mensen? Misschien waren onze verwachtin gen vroeger wel te eenzijdig hemels gericht, te 'jenseitig' zoals dat heet. Maar tegenwoordig vatten veel men sen het heil te 'diesseitig' op, te hori zontaal, eenzijdig aards. Ze denken dat het heil op deze geschapen wereld gevonden kan worden, dat het ge zocht moet worden in het opkomen voor de armen, in het slechten van de kloof tussen rijke en arme landen, in het opkomen voor werklozen. Ik zeg niet dat die dingen er niet bijhoren, maar wél dat het heil daar toe niet beperkt blijft. Ik denk aan die man die op een discussie-avond al maar had zitten zwijgen. En toen iedereen was uitgesproken over de betere samenleving die we van de na leving van de evangelische boodschap mogen verwachten, zei hij heel een voudig: 'Maar ik wil ook nog naar de hemel'. Kijk, die man sloeg de spijker op de kop. We mogen het eindperspectief niet vergeten. Het heil dat God ons heeft beloofd, dat zal echt een nieuwe schepping zijn, een toestand waarin wij God zullen aanschouwen." Vraag: zijn wij geschapen wezens daar wel capabel voor, ik bedoel voor het aanschouwen van de ongeschapen God? Dr. Simonis: „Daar maakt God ons capabel voor. Zalig zijn de zuiveren van hart, want zij zullen God zien: Mattheus 5,8. En wie zijn dan die zui veren van hart? Dat zijn zij die op God gericht zijn. Dat is ook Gods wil, dat wij heilig zijn, zoals Paulus zegt. Daarom staan die drie eerste gebeden ook voorop. Als Gods koninkrijk voorop staat, mag er geen armoede zijn in de wereld. Op het Eucharistisch Congres in Lourdes heeft een bisschop uit de Derde Wereld dat heel duidelijk ge zegd: „Jullie in het Westen hebben wel veel gegeven, maar jullie hebben niet gedééld." Zie verder pagina Gids Weekend Door Frans Wijnands Triomfalisme is een woord dat de organisatoren van de pausreis naar Nederland absoluut niet willen ho ren. Het is een van de twee hard nekkige vooroordelen die over de komst van de paus bestaan: dat het een triomfalistisch bezoek moet worden, de zegepralende kerk dus, èn dat het bezoek tien miljoen gul den of daaromtrent moet gaan kos ten. Hoe duur de reis dan wél zal uit vallen is nog op geen stukken na te becijferen. Er is nauwelijks nog een schets van een begroting of een budget. Dat is niet zo verwonderlijk want een paar stevige onkosten-posten zijn nog niet bekend. Zoals de bevei liging. In Engeland, waar de konin gin hoogstpersoonlijk aan het hoofd van de Anglicaanse staatskerk staat, moest elk overuur van iedere politie-man door de organisatoren zelf bekostigd worden. Zo'n vaart zal het in Nederland niet lopen, hopen de organisatoren. Het aanstaande bezoek van de paus aan Zwiterland, komende week, staat ook in financieel opzicht een beetje model voor ons land. En dat bezoek kost nog geen vier miljoen gulden. Tegenstanders van het pausbe zoek maken zich boos over het feit dat de - wat dan gemakshalve de vaderlandse belastingbetaler wordt genoemd - moet opdraaien voor die kosten. Het zijn mensen die kenne lijk niet verder denken dan dit ene bezoek en vergeten dat de overheid dagelijks kosten maakt voor bevei liging van personen en gebeurtenis sen. Het is een vanzelfsprekende zaak dat de staat zorgt voor de be veiliging van belangrijke personen die ons land bezoeken. Dat zou dus ook voor de paus moeten gelden. Ze kerheid daaromtrent is er evenwel nog niet. De organisatoren, verenigd in de Stichting Pausbezoek, kennen de brieven waarin mensen zich afvra gen of de paus niet gewoon per trein kan komen, en per auto van de ene stad naar de andere kan rijden. En of de eucharistie-viering op vlieg veld Beek, waar een paar honderd duizend mensen verwacht worden, beslist op zo'n groot podium gevierd moet worden. Dat kan toch ook 'be- ganegronds'? De paus komt naar Nederland om zoveel mogelijk mensen te zien en om door zoveel mogelijk mensen ge zien te worden. Düs moet er een po dium gebouwd worden, en een groot. Wellicht dat een aantal ka tholieke aannemers de handen in een slaan en hun vakmanschap pro Deo aanbieden. Collecte Overigens komen de eerste giften al binnen. Van particulieren en be drijven, grote en kleine bedragen. Hele kleine soms, als de 'pennings kes van de weduwe'. In het najaar start de georganiseerde inzameling. Een delicate onderneming, afgezien van de recht-toe-recht-aan-collecte die onder de Nederlandse katholie ken gehouden zal worden. In een eerste reactie liet de top van de overkoepelende religieuzen- organisatie weten geen geld voor het pausbezoek te zullen geven. Men dacht het beter aan andere zaken te kunnen besteden. Intussen is duide lijk geworden dat niet alle ordes en congregaties er zo over denken. euzen Toch is het een wat merkwaardig fenomeen dat uitgerekend de reli gieuzen die in het verleden door op eenvolgende pausen geprezen zijn om hun loyaliteit en bijdrage aan de Kerk, nu zo terughoudend doen. Een andere aanzienlijke kostenpost is het vervoer. Dat moet veilig en vooral snel gebeuren; het program ma is overvol en de tijd beperkt. Maar een helikopter huren kost meer dan een huur-limousine. Voor de korte afstanden die de paus over de weg moet afleggen wordt een van de 'pausmobielen' uit het Vaticaan naar Nederland overgej/logen. Draaiboek Het Vaticaan wacht intussêns op het draaiboek van het hele bezoek. Als dat akkoord wordt bevonden kan begonnen worden met de minu tieuze uitwerking van het program ma. Utrecht, Maastricht, Den Bosch en Den Haag staan vast. Nog niet de juiste tijd van aankomst, op zondag Aartsbisschop Simonis. 12 mei. Het is bekend dat de paus grote waarde hecht aan zijn weke lijkse Angelus, 's zondagsmorgens op het Sint Pietersplein. Als hij daar ook op zondag 12 mei wil zijn komt hij dus pas laat in de middag aan, vermoedelijk op de vliegbasis Wel schap bij Eindhoven. Het Kremlin Hij verblijft gedurende zijn be zoek aan Nederland in het internaat Maria ter Eem bij Amersfoort, van wege bouwstijl en „onneembaar heid" in de volksmond ook wel 'het Kremlin' genoemd. Vandaarult zal de paus zijn vele bezoeken afleggen: naar Den Haag waar hij vermoede lijk door koningin Beatrix en de mi nister-president zal worden ont vangen. Mogelijk ontmoet hij er ook de staf van het Internationale Hof van Justitie; naar Utrecht waar Willi- brordus in het middelpunt zal staan, waar hij gesprekken met diverse groepen uit de katholieke samenle ving zal hebben en een mis zal op dragen in het (te huren?) stadion Galgenwaard. En natuurlijk bezoe ken aan het Zuiden, Den Bosch en Maastricht. Journalisten Daarna gaat het verder naar Bel gië en Luxemburg. In de zekerheid daar een ontspannend enthousias me aan te treffen, plus de complica ties van de tweetaligheid. Het is voor de Vlamingen een geruststel lende gedachte dat de paus Neder lands leert en wat spreek-ervaring kan opdoen alvorens naar België te reizen. Een uitsluitend Frans pra tende paus in Vlaanderen zou het nieuwe verdriet van België kunnen worden. Nederland zal volgend voorjaar wereldwijde belangstelling onder vinden. Al ruim duizend journalis ten hebben laten weten de paus op de voet te willen volgen op zijn tocht door het 'rebelse' Nederland. Het grote persbureau Associated Press kómt met twintig man. Ze hebben hun hotelkamers al bespro ken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21