STUDIEG WOENSDAG 6 JUN11984 EXTRA Mandement: dertig jaar later iH/OENSDAG 6 JU SU vei Shell helpt Russische landbouw Egyptische premier overleden Win een schit Amerika met4 de Poolse Bovendien kc duizend guldek Doe mee met prive'szomerpri festival! 16 wekei 5ESE T47 30 mei 1954. De katholieken die op die dag hun zondags plicht hadden vervuld - en dat deden ze in die tijd nog trouw - konden na de Mis op het kerkplein een boekje ko pen. Voor een kwartje. De grijs-groene kaft meldde: 'De katholiek in het openbare leven van deze tijd'. Bisschop pelijk Mandement 1954. Op de laatste bladzijde stond: 'Gegeven te Utrecht 1 Mei van het Mariajaar 1954.Daaronder de namen van de bisschoppen die het Hoogwaardig Episcopaat vormden. De Jong en Alfrink van Utrecht, Lemmens van Roermond, Huibers van Haarlem, Mutsaerts van 's Hertogenbosch, Baeten van Breda en Hanssen van Roermond. 1 mei. Voor socialisten, tegen wie het Mandement zich keerde, de Dag van de Arbeid. Het Mandement - verordening, vermaan - bracht ver rassing, verontwaardiging, vervreemding en verwijdering. En vooral gewetensnood. Dertig jaar later. De bisschoppen van toen zijn, op Kardinaal Alfrink na, overleden. Na hen bestuurt nu een derde generatie bis schoppen de Kerk van Nederland. De meesten van hen, als een duidelijk vermaan, zo niet verwijt aan hun voor gangers en aan de katholieken in dit land, door harde in grepen van Rome op hun zetels geplaatst. Het socialistische NVV en de katholieke KAB (NKV) zijn al weer geruime tijd gefuseerd. Het erfdeel van de Katho lieke Volks Partij is overgenomen door het CDA. Katholie ken zijn lid van andere politieke partijen. Katholieken stemmen in grote getale op andere politieke partijen. Dag bladen hebben het 'door en voor katholiekengeschrapt. De VARA kent problemen, maar niet omdat er geen katho lieken lid van zijn of er niet naar luisteren en kijken. Ook de socialistische pers - Het Vrije Volk voorop - raakte om andere redenen in de problemen, maar de katholiek die er nu op geabonneerd is, mag toch rekenen op een kerkelij ke begrafenis. Dertig jaar later. De Katholieke Universiteit van Nijmegen is op zoek naar haar identiteit. De KRO schrijft de K in een groter letterty pe dan de R en de O. De PvdA-fractietop heeft geregeld contact met de bisschoppen. De CDA-voorzitter is kwaad als de kerken uitspraken doen over de kernraketten. Dertig jaar later. Is een verloren achterhoedegevecht voorgoed verloren Is de grote K-familie definitief uiteen gevallen Zou een Mandement nog mogelijk zijn Door Max de Bok "Wij blijven daarom van oordeel, dat het voor een katholiek ongeoorloofd is lid te zijn van socialistische verenigingen, zoals het NVV en daarbij aangesloten verenigin gen, of regelmatig socialistische vergade ringen te bezoeken, regelmatig de socialisti sche pers te lezen of regelmatig de VARA te beluisteren. Wij handhaven de bepaling, dat de Heilige Sa cramenten moeten geweigerd worden - en als hij zonder bekering sterft, ook de kerkelijke begrafe nis - aan de katholiek, van wie bekend is dat hij lid is van een socialistische vereniging, of dat hij, zon der lid te zijn, toch geregeld socialistische geschrif ten of bladen leest of socialistische vergaderingen bijwoont." Het was niet alleen deze passage uit het Mandement die de aandacht trok. Ten slotte was dit een bevesti ging van een al sinds 1946 geldend verbod. Veel sterker aandacht nog kreeg de pas sage over het lidmaatschap van katholieken van de Par tij van de Arbeid. „Dierbare gelovigen, wel ke subjectief goede bedoe lingen enkele katholieken ook mogen hebben bewogen om aan de z. g. doorbraak mee te doen, uw bisschoppen zijn van mening dat dit niet de weg is om de maatschap pij in christelijke geest op te bouwen en de door Paus Pius XI zo noodzakelijk geachte hervorming der ze den door te voeren. Zij me nen, dat het onverantwoord is deze weg te gaan." Een verbod op het lid maatschap van de PvdA stond nog in het laatste ont werp van het Mandement. Door ingrijpen van Haar lems bisschop Huibers is dat verbod kort voor de publi- katie geschrapt. Sancties tegen het lid maatschap van de PvdA vaardigden de bisschoppen niet uit. "Enerzijds omdat het hier een betrekkelijk kleine groep betreft, die bo vendien ook zonder sancties duidelijk kan weten wat de Bisschoppen bedoelen, en anderzijds uit een bijzonde re reserve, die zij willen in acht nemen tegenover het gebruik van politieke vrij heid, en uit grote bezorgd heid voor het zieleheil van hen, die tot nog toe aan Ons bisschoppelijk vermaan geen gehoor gegeven heb ben, en van Wie wij hopen dat zij thans ons woord zul len willen verstaan. Wij ver trouwen dat het voor ieder duidelijk zal zijn, wat de Bisschoppen bedoelen en vragen." Politiek Was hier sprake van op rechte bezorgdheid van KERKleiders om het uiteen vallen van het katholieke volksdeel, of speelden er in hun opstelling puur POLI TIEKE motieven mee Hoe stonden de partijpoli tieke zaken ervoor in 1954 Bij de Kamerverkiezingen van 1952 was de KVP van 31,04% van de stemmen in 1948 teruggevallen tot 28,67 De PvdA was geste gen van 25,61 tot 28,97 en werd daarmee voor het eerst de grootste partij. Bij de Statenverkiezingen van 1954, tien dagen voor de datum waarop de bisschoppen hun herderlijk vermaan dateer- Beroering Het Mandement bracht grote beroering. De verbo den en geboden trokken de aandacht weg van het veel omvangrijker pastorale deel van het Mandement. In een terugblik zou het onrecht vaardig zijn te doen alsof het Mandement niet meer te bieden had. Bijna de helft van de 20.000 woorden tel lende tekst was gewijd aan de 'Grootse taak op sociaal terrein'. De bisschoppen be pleitten samenwerking van katholieken met anderen, er PvdA-er mr. Burger destijds een spraakmakende opponent van de bisschoppen om hun mandement. - FOTO ARCHIEF DE STEM Twintig jaar na het Mandement: de socialistische leider drs. J. den Uyl prijst kardinaal Alfrink. - FOTO ANP Oud-KVP-leider Romme. Mandement onbedoeld breekijzer naar emancipatie - FOTO ARCHIEF DE STEM den, herstelde de KVP zich naar 31,5%, maar ook de winst van de PvdA steeg naar 29,4 Er heerste diepe bezorgdheid in KVP-kring. Welter had zich, vanwege de Indië politiek, afgescheiden; sinds de oprichting van de PvdA (februari 1946) deed ook de 'doorbraak' van zich spreken. Katholieken en mensen van protestants- christelijke huize kozen voor de socialisten. Niet alleen in de beslotenheid van het stemhokje, ook openlijk. En kele namen: de katholieken Ruygers, Willems, Tans, van Lier, Daams; de protestan ten Van Walsum, Buskes, Lieftinck. Het land werd bestuurd door het tweede Kabinet- Drees, de brede basis van PvdA, KVP, ARP en CHU. De vrees voor het verlies aan invloed van de KVP, de angst dat de doorbraak in de politiek zou slagen en een olievlekwerking zou hebben op andere katholieke maat schappelijke verbanden, zo als de vakbeweging, de pers, de omroep, heeft de bis schoppen tot hun vermaan gebracht. Maar een verbod op het lidmaatschap van de PvdA, dat ging de bisschoppen uit eindelijk toch te ver. Onge twijfeld zullen zij vertrouwd hebben dat de schaapjes zouden terugkeren, wanneer het kerkelijk gezag zo dui delijk had gesproken. Maar zij moeten ook beseft hebben welke gevolgen een verbod zou kunnen hebben op de samenwerking tussen KVP en PvdA in het kabinet- Drees. Die samenwerking - we zitten dan nog volop in de opbouw van een door de oorlog geteisterd land - wil de de bisschoppen niet in de waagschaal stellen. Boven dien lokte hen een samen gaan van katholieken en li beralen zeker niet. In het Mandement oordeelden zij: „Katholicisme en Liberalis me in zijn huidige vorm zijn onverenigbaar". Kardinaal J. de Jong. was in hun redenering al een zekere hang naar een meer open katholicisme her kenbaar. Maar samenwer king en openheid vanuit een hechte eenheid. Talloze zin nen uit het Mandement be wijzen dat. „Wanneer wij meer in de diepte willen werken, moe ten wij toch de ui terlij ke ge lederen niet verzwakken." „Wij willen en moeten ook van harte samenwerken met allen die waarlijk het goede van de gemeenschap beogen. Niet dus de afzijdigheid of het isolement is ons ideaal, maar wel kracht door een heid. Hoe hechter onze een heid is, des te meer mogen en kunnen wij openstaan voor samenwerking." Het mandement houdt echter ook bij herlezing een tweeslachtig karakter. De eenheid is het hoogste goed, de openheid wordt daaraan ondergeschikt gemaakt. Dat beeld wordt des te sterker wanneer de bisschoppen te gen het einde van hun schrijven 'de vijanden' van de katholieke leer, van het katholieke organisatieleven opsommen. Liberalisme, so cialisme, humanisme, bond voor seksuele hervorming, communisme, NVV, VARA, EenheidsVakBeweging, PvdA. Zij allen krijgen hun plaats onder de algemene aanduiding 'Onchristelijke Stromingen'. FOTO CINETEX In een van die onchriste lijke stromingen was een voorhoede van katholieken werkzaam. Zij, de katholie ke leden van de PvdA, had den zich verenigd in de Ka tholieke Werkgemeenschap. Uit de verzetsgroepen Christophoor en Je Main- tiendrai hadden zij het ide aal van vervagende en ver dwijnende grenzen meege bracht. Het moest mogelijk zijn mensen vanuit verschil lende levenbeschouwelijke achtergronden te verenigen op een zelfde politiek pro gramma. Zij kozen voor het programma van de socialis ten, dat in hun opvatting het meest hun visie op de in richting van de samenleving nabij kwam. Deze mensen ervoeren het Mandement als een vuist slag in hun gezicht. Sommi gen van hen waren al te vo ren door bisschoppen of an dere hoge geestelijken onder druk gezet om terug te keren in het katholieke kamp. Die druk werd groter na de pu- blikatie van het Mande ment. Tans verspeelde het leraarschap aan een katho lieke gymnasium in Maas tricht. KVP-leider Romme schreef via de abt van Slan genburg (een zwager van Willems) een brief aan de vier katholieke leden van de PvdA-fractie. Op voorwaar de dat zij de PvdA vaarwel zouden zeggen zou Romme hen wel aan een baan hel pen. 'Functies in het buiten land zouden mij het meest aangewezen en aantrekke lijk lijken', liet hij weten. Iemands bekering vragen en hem, na bekering alsnog verbannen, cynischer kan het niet. Het viertal vond Romme's voorstel noch aan gewezen, noch aantrekkelijk en vertrouwde de brief aan de archieven toe. Stormen De stormen gingen hoog. Op 8 juni reageerde de PvdA met wat wel eens het rode tegen-Mandement is ge noemd. „Indien voor een zo grote groep als het rooms- katholieke volksdeel richt lijnen worden gegeven voor het maatschappelijke en staatkundige leven op een wijze zoals thans is geschied, dan brengt dit gevolgen met zich mee voor de structuur van de gehele Nederlandse samenleving. Wanneer daarbij het episcopaat uit spraken doet, die het wezen der partijvorming raken, dan is daarmee een punt in de discussie gebracht, dat niet alleen de katholieken, doch iedere burger aan gaat." Een maand later zaagde een nationale kader dag, met Ruygers, Drees en Burger als sprekers, van dik hout planken. Het NVV verbrak de sa menwerking met KAB en CNV. Gesprekken van Ruy gers en Willems met bis schop Huibers leidden tot niets. Op 22 februari 1955 zei Willems tot het congres van de PvdA: „Onze plaats is en blijft in de PvdA. Ons uit treden zou de verhouding tussen katholiek en niet-ka- tholiek voor lange tijd ver giftigen. Beslissend is voor ons geweest dat wij er in ge weten van overtuigd zijn, dat de doorbraak zoals deze belichaamd is in de PvdA een betere weg is dan het confessionele partijsys teem." Het mandement trok diepe en pijnlijke scheidslij nen. Gemeenteraden wei gerden of schrapten subsi dies voor katholieke organi saties. Al lang vanzelfspre kende vormen van samen werking werden verbroken of kwamen onder spanning te staan. Maar de verontwaardi ging, het uiterlijk verzet eb de weg. Het werd stil rond het Mandement. Binnenska mers echter kwam overleg op gang. Kon de aangerichte schade hersteld worden en zo ja hoe DRIE JAAR LA TER. Oud KAB-voorzitter De Bruyn brengt de NVV'ers Oosterhuis en Roemers in Een nog jonge kardinaal Alfrink. contact met Alfrink. Dat leidt tot herstel van de sa menwerking tussen NVV, KAB en CNV. ELF JAAR LATER. De bisschoppen trekken in een officiële verklaring de verbodsbepalingen tegen het NW (met name in de ver klaring genoemd, maar zij geldt ook voor andere ver boden organisaties) en de sancties in. „Vlag uit op een historische dag, een grie vend onrecht weggenomen schreef NW-voorzitter Roemers. VIJFTIEN JAAR LATER. De Katholieke Werkge meenschap in de PvdA wordt opgeheven. Bisschop Bluyssen van Den Bosch vertegenwoordigt het epis copaat. Een kerkelijke be grafenis. Laatste KWG- voorzitter Frits Daams: "Mede dank zij de KWG is de doorbraak in beginsel ge slaagd, zij het niet kwanti tatief." TWINTIG JAAR LATER. De socialistische minis ter-president Den Uyl prijst bij diens vijftigjarig pries terfeest kardinaal Alfrink als „een van de leiders van de vernieuwingsgezinden in de kerk, een leider die ge tuigd heeft van het inzicht dat de tijd van het isolement voorbij is. Hij looft de wijze waarop Alfrink „bij uitstek leiding wist te geven aan de ontwikkelingen van het Mandement naar de oecu mene en de dienst aan de wereld nu - een proces van emancipatie en bevrijding, niet alleen voor de katholie ke volksgemeenschap maar voor ons hele volk." „Hebben Wij vruchtbaar werk gedaan met dit te schrijvem, dierbare gelovi gen Zullen onze leringen en richtlijnen door u gevolgd en de daarin vervatte idea len door u verwezenlijkt worden 7" Het antwoord op deze bij na -slotzinnen van het Man dement valt op te maken uit de ontwikkelingen nadien. De Nijmeegse hoogleraar Rogier, een van de actiefste critici van het Mandement, oordeelde in 1973: „Zelden zal een bisschoppelijke lei draad vooor het openbare leven zo spoedig door de evolutie van de tijd achter haald en - om zo te zeggen - weggespoeld zijn als het Mandement van 1954." Het Mandement heeft in de ontwikkelingen van het katholicisme in Nederland een breekijzerfunctie ver vuld. De ontkerstening, de geloofsafval, de ontkerkelij king, de ontzuiling zijn in versneld tempo doorgegaan. Deuren en ramen gingen wijd open. Het 'aggiorna- mento' van Johannes XXIII Een van de bekendste doorbraak-katholieken was de latere PvdA- voorzitter J. Tans. - FOTO ANP viel hier in zeer vruchtbare aarde. Het Mandement wees vele katholieken de weg naar emancipatie. DERTIG JAAR LA TER. Wanneer de aartsbisschop spreekt over de noodzaak leerkrachten te selecteren op katholiciteit, wordt openlijk gevraagd welke katholiciteit hij bedoelt. Wanneer een be zoek van de paus wordt aan gekondigd, nemen katholie ken daar openlijk afstand van. Herlezing van een passage uit het Mandement brengt de kwalificatie 'visionair' in beeld. „Wanneer katholie ken onder elkander ver schillen, leidt dit gemakke lijk tot onenigheid en twist. Maar wanneer leiders twis ten, hoe zal dat - als de maat wordt overschreden en de zin voor eenheid niet be waard blijft - geen nadelige invloed hebben op de volg zaamheid van de eenvoudige katholieken en hoe be vreemdend zal het werken op mensen die staan buiten ons geloof De ene grote K-familie is niet meer. Het Mandement was al een achterhoedege vecht dat, paradoxaal ge noeg, het verzet van enkelen tegen aantasting van geeste lijke en politieke vrijheid tot een voorhoedegevecht maakte. Zou een Mandement nog mogelijk zijn Bij zijn af scheid deze week toelating van gelovigen maar juist uitnodigend zijn voor ieder die zijn geloof vorm wil ge ven." Daarmee zei hij niets over de mogelijkheid van een Mandement, wel over de on wenselijkheid ervan. Mochten de bisschoppen er niettemin toch nog eens over denken, eens te meer gelden in deze tijd de woor den van de Nijmeegse histo ricus Rogier: „Het met het bisschoppelijk woord 'n substantie eens te zijn im pliceert immers nog ge®11 vreugde over het uitspreken ervan en ook hij, die niet twijfelt aan het recht der bisschoppen om te interve niëren, behoeft er nog niet blij om te zijn, dat zij van dn recht gebruik hebben ge' maakt." MOSKOU (AFP) - De S Unie heeft het Amerik voorstel verworpen om i derhandelen over een ak wt afzien van het gebrui geweld in Europa. pit initiatiel is bedoel tegenwerkende ho van de VS en de NAVO t» hullen. Het voorstel, maandag door president .an werd gedaan in het parlement, draagt een junctureel karakter, zo z Sovjetpersbureau Tass. Ook bepaalde Reagan gens Tass, dat een der Eu kot LONDEN (UPI) - She International Petri leum, onderdeel van Koninklijke/Shell Groep, heeft met h Russische minister van landbouw een s: menwerkingsovereen komst ondertekend, zo in Londen bekendgi maakt. Volgens Tearlach M: cLean, directeur va Shell Agrochemical D vision, gaat het om ee belangrijke doorbraa van Shell op de Russ sche markt en kan verkoop van landbouw chemicaliën aan Sowjet-Unie de komei de jaren verdubbele Voor hoeveel Shell het ogenblik levert wi de MacLean niet kwijt. CAIRO (UPI) - De Egyptl premier, Fuad Mohieddi gisteren op 58-jarige le< overleden. Doodsoorzaa vermoedelijk een hartaan Premier Mohieddin, gezondheid had geleden c de spanning van de jo: verkiezingscampagne, °P zijn bureau in elkaar werd naar het legerhosi Maadi vervoerd, maar a konden slechts de dood co: teren. De 62-jarige generaal mal Hassan Ali is na het lijden van de Egyptische mier benoemd tot premii mterim. Hassan Ali was Premier en minister van tenlandse zaken sinds 198(

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 4