Marathon van Gouadeloupe naar iets dat op een 'ja' lijkt Koeweit knel tussen Irak en Iran Het Minimum bestaat niet DE STEM LUBBERS Acceptabel bes Bredase Sociale Dienst-directeur Naus: DE STEM COM ZATERDAG 2 JUN11984 =ACHTERGROND: HET KABINET EN DE KRUISRAKETTEN: Op het spoor 'Folklore' Onfortuinlijk Religieuze staat Rek is er uit De kortingen, die het kabinet per 1 juli wil doorvoeren, komen volgende week in de Tweede Kamer in behandeling. Daar zal men zich afvragen wat redelijk is. Een vraag die door de Bredase directeur van de sociale dienst niet is te beantwoorden, omdat er niet achter te komen valt van welk absoluut minimum is te leven. Parkeerplaats Hogere huren ZATERDAG 2 JUN1198 T5 Door Pieter Eggen HET duistere schaak spelletje rond de statio nering van 48 kruisra ketten op de vliegbasis bij Woensdrecht lijkt plotseling toch nog wat doorzichtelijker te wor den. Of het aan Hemelvaarts dag gelegen heeft is moeilijk te zeggen, maar dat de Ne derlandse regering nog lan ger 'nee' zal zeggen tegen die stationering is onwaar schijnlijk geworden. Uit de vloed aan varianten, die de laatste weken over Neder land werd uitgestort, lijkt zich langzamerhand de con tour van een 'ja' tegen plaat sing in enige vorm af te teke nen. Het in Haagse termen 'hink-stap-sprong-naar een nee' van het kabinet lijkt niet meer aan de orde. Reden voor het zo verras send gekomen, weliswaar nog zwakke licht, in deze zaak is in Washington moge lijk gemaakt. Toen minister Van den Broek op de Navo- top van ministers van Bui tenlandse Zaken liet weten dat Nederland geen negatief besluit zal nemen en hij ver volgens een supersnelle Con corde naar Londen nam was duidelijk dat hij een belang rijke boodschap van zijn Amerikaanse collega Shultz mee terug zou nemen. Daarmee lijkt een vijf jaar slepende kwestie - nog nooit werden Nederlandse politie ke verhoudingen zolang ge kleurd door een vraagstuk - zijn hoogtepunt te bereiken. Vijf jaar geleden begon het allemaal op een van de laat ste restjes Franse koloniale geschiedenis in de Caraibi- sche Zee, het eiland Gouade loupe. De staatshoofden en regeringsleiders van vier van de zeven grootste westerse landen, president Carter, zijn Franse collega Giscard d'Es- taing, de Britse premier Cal lahan en Bondskanselier Schmidt besloten daar in ja nuari 1979 dat vijf Westeuro- pese Navo-lidstaten bereid waren een passend militair antwoord te geven op de toe nemende kernwapendruk van Moskou, gesymboliseerd in de inmiddels fameuze SS- 20's. De vier spraken af 572 kernwapens voor de middel lange afstand in Engeland, Duitsland, Italië, België en Nederland te plaatsen. De als modernisering aangekondig de nieuwe stap in de weste lijke bewapening. Dat de kernwapendiscus sie toendertijd nog niet zo 'gedemocratiseerd' was bleek wel uit het feit dat het plaat- singsbesluit pas vele maan den na Gouadeloupe in Ne derland de tongen los begon te maken. Nederlandse poli tici en de vredesbeweging waren in wezen door de dis cussies binnen de Westduitse regeringspartij de SPD op het spoor gezet. Binnen de SPD was op dat moment de heersende opvatting dat 'mo derniseren' geen kwaad kon, tenzij de Russen bereid wa ren te praten over een ver mindering of totale vernieti ging van hun eigen arsenaal aan SS-20's. Met die opvatting werd een onderhandelingsaanbod ge koppeld aan de 'modernise ring', een daad die later tot heel wat politieke buitelin gen zou leiden. Eind oktober nam dan de High Level Group van de Navo het be sluit over van Gouadeloupe. Toen ook werd verklapt wat de 'doos van Pandora' van de Navo-ministers zou bevat ten. Voor Nederland waren dat 48 kruisraketten. In december van dat jaar kwam de 'modernisering' in de Tweede Kamer. Wat toen en daar gebeurde hoort tot het schimmigste uit de parle mentaire geschiedenis. Kern punt van de discussie was welk uitgangspunt Neder land zou innemen op de Na- vo-top van later die maand. PvdA was in grote lijnen te gen de modernisering, WD er voor en het CDA wilde zo wel onderhandelingen met de Sovjets, die zouden leiden tot geen of geringe plaatsing én een zogeheten 'shift-studie', waarin de zes bestaande kerntaken van Nederland af gezet zouden worden tegen eventuele 'modernisering'. Met die boodschap ging het duo Van Agt-Van der Klaauw naar Brussel. Wat daar precies gebeurde is nooit duidelijk geworden. Weliswaar bedongen de bei de bewindslieden een 'voor behoud' op een besluit, maar dat 'voorbehoud' bleek ner gens terug te vinden in de slotverklaring van de zitting. In de Tweede Kamer vie len de oppositie en een be langrijk deel van het CDA over de regering heen. Die redde zich er uiteindelijk uit door vol te houden dat het 'voorbehoud' weliswaar in een voetnoot stond, maar wel degelijk door de Navo-part- ners erkend werd. Vastgelegd werd dat Ne derland in 1981 zou beslissen over de plaatsing „in het licht van de onderhandelingen" tussen de VS en Moskou over het terugdringen van de rol van kernwapens. In dat jaar bleek dat Russen en Ameri kanen op het moment van beslissen op zijn best net zou den zijn begonnen met on derhandelen en onder druk van het CDA - dat zich op zijn beurt in een toenemende 'belangstelling' van de vre desbeweging mocht verheu gen - werd de datum van 1981 vervangen door 1983. Eind '81 werd - mede door aandrin gen van de Duitse regering - een begin gemaakt met het overleg, waar vooral het Washington van Reagan aanvankelijk weinig voor voelde. Dat overleg, eerst zonder agenda, later op basis van de 'nul-optie' (hier geen, daar geen raketten) verliep zonder een spoortje van bereidwil ligheid. Een informeel geslo ten akkoord tussen de Russi sche en Amerikaanse onder handelaar in de zomer van 1982 bereikt, werd spoorslags door de regeringen in Wash ington en Moskou getorpe deerd. In ons land was inmiddels een coalitie van VVD en CDA, onder leiding van Lub bers in het zadel geholpen. De erfenis van de raketten- kwestie bleek ook het kabi net zwaar op de maag te lig gen. Begin '83 werd duidelijk dat een besluit eind dat jaar onhaalbaar zou zijn. Uitein delijk werd besloten in de 'eerste helft van 1984' een de finitief besluit te nemen. Maar om dan te kunnen be slissen moest in de zomer van het vorige jaar wél alvast een basis worden aangewezen waarop eventuele raketten geplaatst zouden kunnen worden. Defensieminister De Ruiter maakte daarbij han dige gebruik van een kunst matige verschil tussen 'actie ve' en 'passieve' plaatsing dat zijn voorganger Van Mierlo een jaar daarvoor had uitge broed. Hoe het zij, 28 juni werd dan Woensdrecht aangewe zen als stationeringsplaats, dat daarmee tot mikpunt van Op het Haagse Malieveld waren verleden jaar zo'n half miljoen mensen bij el kaar om te demonstreren tegen de voorgenomen plaatsing. - fotoanp politiek handelen en tot 'be devaartsoord' van de vredes beweging werd. Sinds die aanwijzing heeft de 'nationa le discussiemachine' niet meer stil gestaan. Het afbre ken van het Geneefse overleg door de Russen eind verleden jaar en het gelijktijdige be gin van plaatsing in Duits land en Engeland was de meest brandbare 'brandstof' voor deze machine. Aan de andere kant ontnam het wegvallen van het overleg de Nederlandse politici een alibi om niet of nog niet te hoeven beslissen. Dat gecombineerd met de toenemende tijdsdruk op de Nederlandse regering ver schafte het besluitvormings proces een 'folkloristisch' trekje. Sinds begin dit jaar putten vooral CDA-kringen zich uit in bedenken van va rianten, die een besluit nu kunnen voorkomen, danwel een mooi glansje kunnen verlenen. Daarenboven wer den ook in de boezem van het kabinet, de 'Pentagijs' (Lub bers, Van den Broek, De Rui ter, Van Aardenne en Kort hals Altes) de scheurtjes en scheuren duidelijk, varië rend van een 'aangekleed nee' (De Ruiter) via een 'aan gekleed ja' (Van den Broek en mogelijk Lubbers) tot een volmondig 'ja' (Van Aarden ne en Korthals Altes). Een woud aan CDA-suggesties van 'crisisvariant', 'vlagge- stok-variant' en tal van tus senvormen werd successie velijk door coalitiegenoot VVD omgehakt. Dreigen met een kabinetscrisis werd in die rijen de hoogst bereikba re vorm van politiek hande len, terwijl minister Van den Broek gemakshalve als ze vende liberale bewindsman werd geadopteerd. Deze week dan leek er ein delijk schot in de zaak te ko men. In het opkamertje dat Lubbers tot zijn 'honk' heeft gemaakt werd een compro- mis uitgebroed waarin zowe; I Van den Broek als De Ruiter I zich konden vinden. Dat zot I neerkomen uit een uitstei I van een definitief besluit tot 1 1988. In de tussentijd zou Ne-1 derland wel een soort var. positief besluit nemen, waar-1 bij Woensdrecht stoomklaarl gemaakt wordt, onderhande-1 lingen tussen de grootmach-l ten beslissend zullen zijjl voor het aantal raketten (0, f 16, 32 of 48) en waarbij even tueel de crisisvariant ('in. vliegen' van de raketten t tijde van crisis) toegep; kan worden. De WD zei moeite te heb-1 ben met zo'n 'open einde maar zal het ontbreken var. een in hun ogen 'happy en-1 ding' mogelijk toch accepte-I ren. De lust tot slikken var. I dit slot kan danig vergroot worden door Van den Br< opmerkingen in Washington! („geen absoluut nee tegen del kruisraketten"). Het kabinet I is nu bezig aan het laatste I stukje van een moeizame I marathon die in Gouadelou-| pe begon. Van onze redactie buitenland KOEWEIT - De proble men die Koeweit op dit ogenblik heeft als resul taat van de Golfoorlog dateren al van vele ja ren terug, om precies te zijn van 1978. In dat jaar wees de Iraakse president Hoessein de toen in ballingschap levende Kho- meiny zijn land uit. Toen de ayatollah aan de grens met Koeweit arriveerde gaf de regering van dat land hem te kennen dat hij Irak maar op een andere manier moest zien te verlaten. Een onjuiste beslissing, volgens sommige Koeweiti, genomen door een regering die op dat moment niet in staat was het feno meen van het sji'itisch fun damentalisme naar waarde te schatten. Een tweede 'verkeerde' be slissing volgde in 1980, aan het begin van de nu al 44 maanden durende oorlog tus sen Irak en Iran. Koeweit, dat toen in de veronderstel ling leefde dat de oorlog een kwestie van dagen zou zijn, koos met enthousiasme de zijde van Irak. Als deze beslissingen in derdaad vergissingen waren - en sommigen beweren het tegendeel - dan moet Koe weit hiervan nu de gevolgen onder ogen zien. Het land maakt op dit moment de diepste crisis door sinds het in 1961 onafhankelijk werd. Nog geen week nadat Koe weit in 1961 onafhankelijk was geworden hernieuwde de Iraakse generaal Kasem zijn claim dat het land een integraal deel uitmaakte van Iraaks grondgebied. Het leek er zelfs even op dat Irak met geweld het 'recht' op Koeweit zou afdwingen. Groot-Brit- tannië stuurde echter ogen blikkelijk - en met succes - een troepenmacht naar Koe weit om een oorlog te voor komen. Tegenwoordig vormt Iran de belangrijkste bedreiging voor Koeweit. Het is dan ook waarschijnlijk dat Koeweit en de andere Golfstaten om Westerse militaire interven tie zullen vragen als de toe stand uit de hand dreigt te lopen. Maar in dat geval zal waarschijnlijk de rust niet zo gemakkelijk worden hersteld als in 1961. In Koeweit overheerst nu de mening dat het verbond met Irak aan het begin van de Golfoorlog een 'onfortuin lijke noodzakelijkheid' was. onfortuinlijk, omdat Koeweit altijd gestreefd heeft naar een onafhankelijke positie ten opzichte van de drie grote mogendheden die het land omringen. Ook was het on fortuinlijk, omdat Koeweit -DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEOERLANO Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14. 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of f 247,60 per jaar. Bij automatsche betaling geldt een korting van 1,- per maand, f 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rpnkrplfltipc' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. altijd een neutrale buiten landse politiek had gevoerd. De regering van Koeweit koos in september 1981 niet uit liefde voor president Sad dam Hoessein de zijde van Irak. Het wantrouwen onder de Koeweiti's voor deze man is zelfs zo groot dat bij de eerste aanvallen op Koeweit se olietankers men dacht te maken te hebben met een Iraakse aanval. Hoessein zou dit uit wraak hebben gedaan, omdat hij niet voldoende fi nanciële steun zou hebben ontvangen van de Arabische olielanden, zo dacht men in Koeweit. Toch heeft Koeweit de af gelopen jaren flink wat geld overgemaakt naar Bagdad. Koeweit heeft een groot deel geleverd van de 30 miljard dollar, die Irak gedurende de Golfoorlog van zijn rijke Arabische buurtstaten heeft ontvangen. Daar komt bij dat Koeweit namens Irak olie verkoopt voor de niet geringe som van 4 miljoen dollar per dag. Tevens worden via Koe weit Russische wapens en ander oorlogsmaterieel naar Irak vervoerd. Nadat echter duidelijk was geworden dat niet Irak, maar Iran de Koeweitse olietan kers had beschoten, besloot de regering van Koeweit als eerste stappen te onderne men om Arabische en inter nationale hulp te zoeken te gen Iran. Volgens een regerings functionaris is deze beslis sing zeer hachelijk, maar heeft Koeweit uit twee kwa den moeten kiezen. „Maar," zo verduidelijkte de functio naris, „wij kunnen Hoessein nu niet de rug toe keren, zelfs al zouden we dat willen. Dat zou opgevat kunnen worden als een pro-Iraanse stelling- name." „En de Iraniërs zijn niet te vertrouwen. Ze zeggen wel dat zij er alleen op uit zijn om Hoessein en de Ba'athpartij ten val te brengen. Maar hoe kunnen wij daar zeker van zijn. Als hen dat is gelukt, dan kunnen zij evenzeer be ginnen met een aanval op ons land." De angst voor Iran hangt nauw samen met het sji'i tisch fundamentalisme. Een Iraanse krant beweerde on langs nog dat Iran wat be treft Koeweit twee troeven in handen had een buiten landse en een binnenlanse. Deze mededeling zorgde voor de nodige paniek bij al die Koeweiti's, die het behoud van Koeweit niet los kunnen zien van de traditioneel over heersende positie die de soennieten innemen. Het krantenartikel doelde duide lijk op de sji'iten in Koeweit, die in de ogen van de rege ring een mogelijke bedrei ging van binnenuit vormen en daarmee de rol hebben overgenomen van de Pales tij nen. „Alle sji'iten zijn hetzelfde, of ze nu uit Jordanië, Iran, Koeweit of Libanon komen. Ze willen ons met geweld veertien eeuwen terugdraai en en zullen niet rusten voor ze een eigen religieuze staat hebben", aldus de uitgever van een vooraanstaande krant in Koeweit. Ruim 20% van de bevolking bestaat uit sji'iten. De wat meer ruimdenken de soennieten in Koeweit willen niets te maken hebben met dergelijke anti-sji'itische vooroordelen. Zij zijn van mening dat het islamitisch fundamentalisme een ideolo gie is die zijn natuurlijk be loop moet hebben en dat Khomeiny's revolutie in Iran hem eerder tegenstanders dan aanhangers oplevert on der de sji-iten in Koeweit. Helaas is de regering min der ruimdenkend en discri mineert zij openlijk sji'iten. Zij krijgen geen aanstelling in het leger en komen langer in aanmerking voor een hoge administratieve functie. Vol gens een sji'itische hoogle raar aan de Universiteit van Koeweit probeert de regering niet alleen de sji'iten te on derdrukken, maar legt zij ook nog eens de macht in handen van zeer extreme soennieten. Volgens hem leidt dit tot onrust onder de sji'iten. Hoewel de binnenlandse problemen van Koeweit dus niet gering zijn, komt op dit moment de grootste dreiging echter van buitenaf. Nie mand heeft veel vertrouwen in de militaire kracht van het land. Iedereen weet dat als er bijvoorbeeld twee of drie electriciteitscentrales uitge- schakels zouden worden, dit onmiddellijk een einde zou maken aan het goede leven in Koeweit. De steeds sterker worden de opvatting dat het land zichzelf niet kan verdedigen, zou weieens tot gevolg kun nen hebben dat de regering van Koeweit een beroep zal moeten doen op het Westen. Amerika heeft laten weten dat het alleen op een officieel verzoek om hulp zal reageren en dat Koeweit in dat geval toestemming moet geven voor Amerikaanse bases in het land. En dat is nu juist wat de Koeweiti met hun po litiek van regionale en inter nationale onafhankelijkheid altijd hebben trachten te ver mijden. Maar als de overleving van Koeweit op het spel staat, dan zullen de Koeweiti's ook hiervan moeten afzien en buitenlandse troepen op hun grondgebied moeten accepte ren. Volgens de sji'itische hoogleraar betekent dit niets anders, dan dat Koeweit een doelwit voor Iran zal gaan vormen. De Koeweitse auto riteiten zijn hier ook wel van overtuigd, maar verbergen zich achter het argument, dat hier opnieuw sprake is van een onfortuinlijke noodzake lijkheid omdat ayatollah Khomeiny hen geen ander alternatief biedt. Door Louis van de Geijn „Toen Van Gogh de aardappeleters schilder de, overleefden de men sen blijkbaar ook. Dan zou je 'wetenschappe lijk' kunnen zeggen dat een dieet van aardap pelen het minimum is". De wetenschap kan Het Minimum niet aangeven, wil armoede-specialist G. Oude Engberink daarmee maar zeggen. „De wetenschap on derzoekt wat de feiten zijn. Niet wat ze zouden móeten zijn". Aangeven wat de bodem is in het bestaan, dat is louter een politieke zaak. „De sa menleving moet bereid zijn vast te stellen wat zij als mi nimum aanvaardbaar vindt", aldus Oude Engberink. Toen hij als ontwikkelingswerker in Zuid-Amerika zat, vroeg de politiek hem ook voortdu rend om een wetenschappe lijk vastgesteld minimum. Dat is er dus niet. Armoede is een zeer aan de tijd en de plaats gebonden begrip. Mensen die ouder zijn dan 65 stellen minder eisen aan het leven dan jonge moeders met kinderen. En in Nederland, waar een koelkast, een was machine, een tv en een tele foon tot de 'normale' voorzie ningen worden gerekend, ligt het begrip 'armoede' weer even anders dan in Tanzania, waar bestaanszekerheid schuilt in een schamele hut en een handvol rijst. Oude Engberink is hoofd van de sociaal-wetenschap pelijke afdeling van de Rot terdamse Sociale Dienst. Hij leidt het project 'Minima zonder marge'. Onder die titel heeft een tiental grote en middelgrote gemeenten de laatste tijd onderzoek gedaan onder 1100 huishoudens, die tot de zogenaamde 'echte mi nima' behoren. Dat zijn men sen die de 'eenmalige uitke ring' ontvangen die nodig is om hun koopkracht op peil te houden. De conclusie van het on derzoek blijkt al uit de titel: er is geen marge meer, de rek is er uit. In een voorlopige versie van het eindrapport blijk hoe weinig grote groe pen die van een uitkering moeten leven, werkelij k 'vrij te besteden over houden. De helft van deze echte minima betaalt meer dan de helft van het maandinkomen aan vaste lasten. Een kwart houdt min der dan 500 per maand over voor eten, drinken, kleding etc., en zeven procent moet met het met minder dan foe:300 vrij te besteden maandinkomen doen. „Het is geen vetpot", be aamt directeur drs. M. H. J. Naus van de gemeentelijke sociale dienst in Breda. Als in een bijstandsgezin de koel kast uitvalt, is dat een kleine Drs. M. Naus, directeur sociale dienst Breda ramp. Geeft bovendien de- wasmachine het op, dan is de situatie op slag uitzichtloos. In de officiële norm voor de bijstand zit een stukje 'elas tiek' van 10%, bedoeld om re serveringen te doen waarmee grotere uitgaven kunnen worden betaald. Maar in de praktijk komt daarvan al lang niets meer terecht. De ruimte is er niet meer. Daar komt bij dat onge veer de helft van de 'echte minima' te kampen heeft met schulden. Met de lasten daar van houdt de bijstand geen rekening. Die behoren niet tot 'de noodzakelijke kosten van levensonderhoud'. Wat opzij gelegd zou moeten wor den om mettertijd een nieuw bankstel te kopen, gaat daar dus maandelijks op aan rente en aflossing. De sociale diensten consta teren dat de lange verblijfs duur van de mensen in de bijstand zich op die manier steeds meer gaat wreken. Naus rekent voor dat een kwart van zijn cliënten in de Algemene Bijstand Wet lan ger dan vijf jaar in het be stand zit. Van de bijstands trekkers die als schoolverla ters of na langdurige werk loosheid in de RWW (Rijks groepsregeling Werkloze Werknemers) zijn beland, is ruim 22% langer dan twee jaar afhankelijk van de so ciale dienst. Vooral in de gro te steden is de harde kern van de bijstandstrekkers de laatste jaren sterk toegeno men. Naus: „De bijstand is nooit bedoeld geweest als een soort sociale parkeerplaats. Maar het gaat een beetje lijken op de noodwoningen van na de oorlog: daar staan er 40 jaar later ook nog heel wat van". Zijn belangrijkste bezwaar tegen de op handen zijnde kortingsmaatregelen is dat niemand kan becijferen hoe die in de praktijk precies uit pakken. Voor sommigen scheelt het tientallen gul- .dens, maar het kan ook om honderden guldens (per maand!) gaan. Dat hangt af van de omstandigheden en de hoogte van de uitkering. Naus bestrijdt echter dat de minima per 1 juli buiten schot blijven. Het zogenaamde 1-juli- pakket heeft weliswaar geen directe gevolgen voor de mensen met een minimum uitkering. Alleen de uitke ringen boven het minimum worden immers 3% gekort. Het betekent wel dat een groot aantal mensen (volgens de FNV 400.000) tot op de 'bo dem' zakt. Iemand die nu nog een WW V-uitkering heeft van 2745,30 per maand bru to (exclusief vakantiegeld) komt straks uit op het mini male niveau van 2663,30 per maand. Enkele andere maatrege len die ook per 1 juli gaan werken, grijpen wel degelijk in op de het besteedbaar in komen van de minima. Daar bij worden sommige groepen zwaarder getroffen dan an dere. Zo wordt de uitkerings norm voor mensen die samen met een ander een woning bewonen, verlaagd tot 60% van de norm voor een gezin. In guldens: een 23-jarige 'voordeurdeler' krijgt voor taan 860,55 in plaats van I 1012,85. Ook op de le juli gaat de I wijziging van de huursubsi- dieregeling in. Bijvoorbeeld: een gezin met een minimum- I uitkering heeft nu bij een huur van 735 (de hoogste huur die nog wordt dieerd) een subsidie van 44(11 per maand. Per 1 juli daarvan 30 af. Bij de li ste huur die voor subsidie in I aanmerking komt, gaat de subsidie 7 naar beneden. De overgangsregeling die in dit verband is voorzien, neemt niet weg dat de woonlasten hierdoor stijgen, ook voor de minima. Overigens worden nieuwe subsidie-aanvrager, straks alleen nog gehono- reerd tot een huur van 650. Het 1-juli-verhaal is nog niet af: per die datum gaan de nieuwe huren in. Gemid deld bedraagt de stijging 3%. De huursubsidie vangt die lastenverzwaring maar voor een deel op. Wie een huur van 500 heeft, betaalt van de 15 verhoging ondanks de subsidie toch ƒ5 zelf. Dan is er nog het achter wege blijven van de prijs compensatie, die in betere tijden per 1 juli in de lonen en uitkeringen werd verrekend. Dat betekent dat de prijsstij gingen van het afgelopen half jaar ten koste gaan van de koopkracht. Vanaf juk 1983 gaat het om een kleine 3% koopkrachtverlies. Dat zelfde effect treedt op bij de kinderbijslag. Normaal ge sproken wordt de hoogte van de uitkeringen van de kin derbijslag aangepast aan het prijsindexcijfer. Net als par' januari blijft op 1 juli dia aanpassing uit. Mensen me' uun^/uoouig ui»- i kinderen (ook de minimal moeten de stijgende koste daarvan dus zelf opvangen. Niemand kan aangeven wat de gevolgen van al dj wijzigingen per 1 juli voor d diverse groepen minima zij Niemand weet of er bij minima nog wat af kan en ja, hoe veel. De Tweede mer en de directeuren v sociale diensten hebben regering een half Jaar 8e„,j i den gevraagd duidelijke te verschaffen over de pos' van de minima. Het gevolg dat er nu onderzocht wo hoe zo'n onderzoek er moeten uitzien. In wezen blijkt echter de regering wel in te wen de minima te weinig h6 om rond te komen. De hoo? van de eenmalige uitkerk duidt er op dat som mensen op het minimum zo'n 100 per maand te komen. De norm is dus g woon te laag. Het toppyj wel, aldus drs. Naus, c minimumlijder in £elte overheid dat bedrag I voorschieten. Van onze parlementaire redactie pEN HAAG - Het Nederland se leger heeft anno 1984 (nog) ies atoomtaken, keurig ver deeld over de legeronderdelen: drie bij de landmacht, twee bij de luchtmacht en een bij de le marine. d Het is de bedoeling dat één taak binnen afzienbare tijd r wordt afgestoten. Het gaat L daarbij om het 'inwisselen' van nucleair afweergeschut Ie (de Nike) voor conventioneel gj afweergeschut (de Patriot), m dat pas is besteld. w Een andere atoomtaak be- ki treft de zogenaamde Atomic p Demolition Munitions ce (ADM's), atoommijnen. Deze OI mijnen zijn volgens defensie- ja zegslieden 'verouderd' en zul- di Geei geer Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - „We hebben geen dag lan ger nodig gehad dan strikt nodig", zei mi nister-president Lub bers opgewekt na af loop van de speciale ministerraad, zinspe lend op de twijfels die in binnen- en buiten land werden geuit over het kabinets voornemen in juni een besluit te nemen. „We hebben een oplossing die recht doet aan het verlan gen naar wapenbeheersing, zonder dat we ons gezicht van het vraagstuk hoeven af te wenden. Bovendien gaan we uit van het standpunt: geen wapen meer dan nodig, geen wapen eerder dan nodig", merkte Lubbers op. Lubbers schetste uitgebreid de 'boodschap' aan de Sovjet- Unie, die hij opriep „radikaal te stoppen met de uitbouw van het aantal wapensystemen". Het kabinetsbesluit is volgens Lubbers de opheffing van het Nederlandse voorbehoud uit 1979, maar ook het vaststellen van een nieuw „zichtbaar" cri terium. las Schema In het schema van de NAVO Del, is december 1988 voorzien als scj. HET KABINET heeft, eerder nog dan omstreden kruisrakettenkwestie doi wijze- op 1 november 1985 - dus n< van het kabinet - zal zonder verder v kruisraketten op de basis Woensdrec Het aantal te plaatsen kernraketter oe resultaten van de (nu afgebroken Perhandelingen over wederzijdse ker Door het plaatsingsbesluit nog een ven, denkt premier Lubbers een bijd oe wapenbeheersing zonder daar! schap geweld aan te doen. Als Nee Plaatsing van kruisraketten begint, I Pinnen het plaatsingsschema van de Het lijkt niet erg waarschijnlijk da om nu nog niet te besluiten, de Rus °!a9s naar Genève zal doen vertre Washington zal er geen enkele twijfel Sln9 van het kabinet op de eerste pla wegingen van binnenlandse politieke zoals de kaarten nu liggen zou een ment, gezien de verdeeldheid binnen kabinetskrisis hebben geleid, die sn aangenomen een centrum-links I "ebben gebracht. Wat de WD en de NAVO-bondgen sing van het kabinet mogen denk zi/h 'n9enomen standpunten insli hin .2eer happy bij het financieel-ecc et en de NAVO is er alles aan gel< l'n9 te houden. Want dan zal het n het Atlantisch bondgenootschap "fen te staan. wan'ons betrett mag het tot uitstel v m„„®ncornPr°mis van het kabinet de dian orndat het alle betrokkenen d< binn 0ver deze doodernstige zaak L l b!!jft8hnet2l)n ,e'9en zittingsperiode een ^ijkhlid!' in ieder geval trouw I sin* een lan9durige kabinetscrisis is de Z niemand gediend. De PvdA t stiQse9', rT1aar de opvolging van Den l I tekens° Van de PvdA z''n omgeve deri="ïr 9ezien is de plaatsing van pand niet nodig, deri" tenslotte is het een goede zaak, ven t 'R bond9enootschappelijk verl 'dat de ven t "onagenootscnappenjK veri een ;^6n.de schenen van grote broe ik„heactie nu nog geen enkele ine nington. Want wat de supermogei @9n - - - IV ITMl V1V I I lU^I ^speldenprik op de wereldbol - I ontien mensen overal in de wereld ninneu.dat volgehouden verzet tege I ieiden p' 00k van de straat' op

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2