Chicago uitgeteld
Fela Kuti live:
zinderende swing
Little Steven:
bewogen protest
Gaat KEES BRUSSE met SON JA emigreren?
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Juni: boekenmaand
in teken van
Latijns-Amerika
Deze week in
kaatje
r
\v
,$pAG 29 ME11984
ïfK
KEES BRUSSE (59)
lijkt te zijn uitgekeken
op de jonge vrouwen
die hem de laatste
jaren omringden.
Hij vond nu het geluk
bij een rijpere vrouw
en koestert zelfs
EMIGRATIEPLANNEN
ANDRË VAN DUIN:
'Ik snak naar nieuwe
mensen om mij heen'
Trouwt RONNIE WOLFF
Voorburgse vriendin?
Prinses CAROLINE viel
flauw na doodsbericht
over haar man...
Het verborgen liefdes
leven van S0NJA
BAREND.
SYLVIA KRISTEL:
'Ik heb geen cent
meer, alleen maar
schulden...'
vske en Wiske: Het Delta-duel
Kaatje
%>te Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR
Boete
OPLOSSING
T3Z PAGINA GIDS 2
IEDERE nieuwe plaat
Chicago besef ik, dat
ff muzikanten een dagje
Tier kunnen worden zon-
Le meteen het spelen aan
,e»en. '17' is de titel van
t nieuwste Chicago-pro-
r'ten die titel zegt eigen-
rveel over de fantasie, die
Leband aanwezig is.
muziek op de nieuwe
.,i wijkt nauwelijks af
n pakweg de laatste vier
Jgo-platen. De stijl
Lt al jaren vast en het ge-
i wordt met de volgende
bat gepolijster. De band
heeft nog wel wat scherpe
kantjes, maar dat heeft
meer weg van brave huisva
ders, die nog eens een
keertje ruig willen doen. De
muziek lijkt vooral bestemd
voor leeftijdgenoten en die
zijn al ver in de dertig.
De komst van zanger
componist Bill Champlain,
hij doet mee sinds de vorige
elpee, heeft geen merkbare
veranderingen met zich mee
•gebracht. Op de vorige elpee
speelde hij keurig binnen
het Chicago-idioom en op
'17' blijkt hij ook uitstekend
iri dit genre te kunnen
schrijven.
Chicago anno 1984 klinkt
vooral prachtig in arrange
menten en instrumentaties.
Er wordt perfect gespeeld en
gezongen, maar meestal laat
deze muziek me volstrekt
onberoerd. Hij is net iets te
voorspelbaar en te gewoon
om met deze plaat meer te
doen dan hem voor kennis
geving aan te nemen.
Je weet van Chicago dat
ze dit kunnen en '17' voegt
niets aan het oeuvre toe. De
plaat is te doodgewoon en te
veel een nummer, dat logi
scherwijs op 16 volgt en ook
nog eens de belofte van een
nummertje 18 inhoudt. Nou
ja belofte, het is eerder iets
waar we niet onder uit kun
nen, vrees ik.
A «,t
ijfela Anikulapo Kuti:.opzwepende muziek met
Ijiiitonte teksten.-fotoanp
- foto's de stem/johan van gurp
Van Gennip heeft een
I kleine verzameling verschil
lende klompen. „De Bra
bantse zijn stomp van voren,
maar de Overijsselse klomp
daarentegen heeft een lange,
puntige neus. Dat zijn ty
pisch vrouwenklompen. De
boerin kon daar de kinderen
een schop mee verkopen als
ze lastig waren", grapt Van
Gennip. „De puntige klom
pen werden ook wel ge
bruikt door nettenknopers.
Met de punt van de klomp
werd het net vastgehouden".
„Vooral boeren hebben al
tijd op klompen gelopen.
Maar voor de veehouders
was dat toch niet zo handig
omdat ze in de mest behoor
lijk diep wegzakten. Daar
om sloegen ze een stuk rub
ber of leer bovenop de
klomp en maakten er zo een
soort laars van", zegt Van
Gennip.
Tegenwoordig zijn vooral
de houders van een volks
tuin en mensen met een ca
ravan klompendragers. De
klompen zijn immers ge
makkelijk aan en uit te
schieten. Je hoeft met je vui
le voeten niet naar binnen.
Van Gennip verkoopt
steeds meer klompen aan
kinderen. „Dat wordt ze
aangeraden door artsen en
specialisten. Klompen heb
ben een prima voetbed en de
belangrijke vijf teensneus.
Als ik ooit nog eens in de
vierdaagse mee loop, zal ik
dat zeker op klompen doen
iKHEB de laatste tijd wat
swingende concerten be-
'ttht en het is me opgeval
dat gemiddelde blanke
«ertganger hooguit drie
verschillende bewegingen
heeft om op de muziek te
teen. Negen van de tien
leer staat hij maar wat hou
terig van het ene been op het
andere te wippen, allang
blij, dat hij enigszins de
aaatkan houden.
Wat dat betreft leren we
het nooit. Negers en kleur
lingen swingen zeker twee
teer zo hard en dat is ook
san de muziek te merken.
Blanke dansmuziek is im
mers niet meer dan aange
taste zwarte muziek, die ook
mor een gewone westerse
sterveling te volgen is. Zo-
iia de muziek echt zwart
wordt, staan we onbeholpen
met handen en voeten in het
luchtledige te maaien.
Desondanks mag ik graag
luisteren naar alles wat
wart is. Lichamelijk kan ik
iet dan wel niet overal vol-
P.maar mijn hart stroomt
«er bij het horen van
Whentieke soul of R B.
Bi sinds ik ook Afrikaanse
l ben gaan beluisteren
beleving alleen maar
rijker geworden.
Zo ben ik al tijden kapot
tan Fela Anikulapo Kuti en
te nieuwe of oude, hier
eindelijk verkrijgbare plaat
heeft mijn intense belang
stelling. 'Live in Amster
dam' heet de dubbelelpee,
die me de komende zomer
nog heel wat prachtige
uurtjes gaat bezorgen.
De plaat werd eind vorig
jaar opgenomen in Paradiso
en laat drie stukken horen
van Kuti en zijn band Egypt
80. 'Movement of the people
political statement number
1' beslaat de eerste twee
plaatkanten en 'Gimme shit
i give you shit' en 'Custom
check point' vullen elk een
plaatkant.
De muziek is de van Kuti
bekende opzwepende mixtu
re van jazz a la Charlie Par
ker, James Brown-soul en
Afrikaanse rootsmuziek.
Dat alles wordt live in een
vliegende vaart gebracht en
is voorzien van militante
teksten, waarin voortdurend
de hang naar een Afrikaan
se eenheid hoorbaar is.
Het spreekt vanzelf dat
deze muziek swingt als een
trein. Hoewel ik hem niet
overal bij kan benen, zal ik
niet nalaten deze 'Live in
Amsterdam' veelvuldig te
draaien. De power, die er
voortdurend van af straalt,
maken dit album tot een van
de beste live-platen aller tij
den. De muziek is zinderend
en komt live stukken beter
tot zijn recht dan op Fela's
studio-elpees.
DE BV Springsteen Partners timmert dezer dagen stevig
aan de weg. The Boss zelf doet goede zaken met zijn single
'Dacing in the dark' en zijn rechterhand Miami Steve van
Zandt heeft als Little Steven met 'Voice of America' zijn
tweede elpee uitgebracht. Van Springsteen zelf ligt er vol
gende week maandag een nieuwe elpee in de winkel.
Little Steven, want over hem wou ik het hier hebben,
heeft zich met zijn begeleiders The Disciples of Soul toege
legd op rhythm blues van een jaar of 20 geleden. Althans,
dat was op de eerste elpee 'Men without women' het geval.
Op zijn nieuwe plaat komt daar ook reggae bij. De nummers
'Solidarity' en 'I am a patriot' laten een aantrekkelijke men
geling horen van Jamaicaans ritme en New Yorkse R B.
Met 'Voice of America' heeft Little Steven een regelrechte
protest-plaat gemaakt. In elke song komt protest of sociale
bewogenheid om de hoek kijken. Zo heeft hij het onder meer
over de rol van Amerika buiten de eigen landsgrenzen, over
de Berlijnse muur, over de verloedering van de VS en over
de verdwijningen in een land als Argentinië. Geen lichte
kost dus, maar verpakt in de bewogen muziek van Little
Steven c.s. klinkt het de ene keer als een vurig pleidooi en de
andere keer als een vlammend protest.
Onwillekeurig doet het geheel je zo nu en dan aan de
vroegere Bob Dylan denken. Little Steven is weliswaar niet
zo'n woordkunstenaar als Dylan, maar niettemin klinkt hij
oprecht genoeg om hem serieus te nemen. Ik heb Van Zandt
vorig jaar ontmoet en ik weet dat hij dit alles meent. Hij is
op de eerste plaats een sympathieke gast, die zo nu en dan
hartverwarmend enthousiast kan zijn.
Dat er anno 1984 nog een protest-plaat wordt gemaakt,
kan op het eerste gezicht bevreemdend zijn, maar er is nog
genoeg om tegen te protesteren. En eerlijk gezegd is het
eigenlijk triest, dat zo'n plaat pas na vier jaar Reagan ver
schijnt.
Puur muzikaal beschouwd komt Little Steven op 'Voice of
America' beter uit de verf dan op zijn eersteling. Zijn zang is
beter geworden en zijn flirt met reggae opent dezelfde per
spectieven, die een paar jaar geleden door Garland Jeffreys
met 'American boy girl' ook geboden werden, maar die
toen jammer genoeg niet voldoende zijn uitgewerkt. 'Voice
of America' komt zelfs dicht in de buurt van de door Van
Zandt geproduceerde elpee 'Hearts of stone' van Southside
Johnny and the Asbury Jukes'.
Met een nummer als 'I am a patriot' zit er miscchien wel
weer zo'n hit in als met 'For ever', terwijl het over de Ber
lijnse muur handelende 'Checkpoint Charlie' het vanwege
de thematiek in Duitsland best eens goed kan gaan doen. Het
nummer is geknipt om er een aflevering van 'Tatort' aan op
te hangen.
POT
f PR
AAR
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
DE AGENDA voor de komende weken
ziet er als volgt uit:
Bo Diddley, CCC Inc., Jack Bruce,
Mink DeVüle, Waanzin en Clint East
wood en General Saint, 31 mei op Lo-
chem-festival.
Roger Watera met Eric Clapton, 19 ju
ni in Rotterdam (Ahoy)
Barclay James Harvest, 28 mei in
Amsterdam (Carré)
Yes, 1 juli in Rotterdam (Ahoy)
Wang Chung, Marillion, John Hlatt,
Pretenders, Ronnie James Dio, Big
Country en Jimmy Cliff, 11 juni in
Geleen (Pinkpop)
Joe Jackson, Lou Reed, Simple Minds,
Paul Young, Nona Hendryx en The
Alarm, 7 juli in Torhout en 8 juli in
Werchter.
Psychedelic Furs, 2 juni in Tilburg
(Noorderligt)
John Watts en Duplex Johnson, 15 ju
ni in Tilburg (Noorderligt)
Bob Dylan en San tana, 4 en 6 juni in
Rotterdam (Ahoy)
King Sunny Adé en Black Uhuru, 24
juni in Amsterdam (Edenhal)
Talk Talk, 1 juni in Tilburg (Noorder
ligt)
Van onze kunstredactie
EEN Latijns-Amerika
krant in een oplage van
30.000 exemplaren (prijs
1,25) en een pocket 'De
toppen van Latijns-Ame
rika' (prijs 10) begeleiden
de actie die uitgeverij
Meulenhoff in de maand
juni houdt voor het La
tijns-Amerikaanse boek.
Driehonderd boekhandels
in Nederland en België
werken hieraan mee.
De 28 pagina's tellende
krant ligt in het verlengde
van eerder uitgebrachte li
teratuur-kranten: Het Mo
ment ('82, over nederlandse
schrijvers) en De Japan
krant ('83, over japanse li
teratuur). Dat Latijns-
Amerika nu de aandacht
krij gt ligt in de lij n van het
Meulenhoff-fonds. Deze
uitgeverij heeft namelijk
veel ertoe bijgedragen, dat
namen van schrijvers als
Marquez, Cortazar, Vargas
Llosa, Onetti en Paz hier
een bekende klank kregen.
„Geen continent kent
zo'n diaspora van zijn
schrijvers als Latijns-
Amerika, en tegelijk heeft
geen continent zo'n samen
hangende, typisch eigen,
grootse literatuur. Tegen
de onderdrukking, cen
suur, stilte en barbaars
heid in bloeit de Latijns-
Amerikaanse literatuur".
Zo begint het uitvoerige
overzicht dat Aafke Steen
huis voor de krant schreef
over de diaspora van de
Latijns-Amerikaanse
schrijvers. De 28 pagina's
tellende krant heeft verder
onder meer artikelen over
en werk van Borges, Neru-
da, Cort&zar, Paz, Trevi-
san, Vallejo. Ana Sebas
tian schrijft over 'Een la
cune: literatuur van vrou-
Gabriel Garcia Mar
quez: typisch eigen,
grootse literatuur.
- foto ap
wen in Latijns-Amerika'.
De pocket bevat negen
hoogtepunten uit de ver
halende literatuur van La
tijns-Amerika. Behalve
het verhaal van Joao Gui-
mares Rosa, verscheen de
rest al eerder. Maar de
bundel mikt dan ook op
een zeer groot publiek, dat
nog niet of nauwelijks
kennis heeft genomen van
deze literatuur.
Zojuist verschenen in
het Meulenhoff-fonds: 'De
oorlog van het einde van
de wereld'; roman van Ma
rio Vargas Llosa. 'Met en
zonder heimwee'; verhalen
van Mario Benedetti. 'Om
de grondvesten van de tijd
te slechten'; poëzie van
Marco Antonio Montes de
Oca. 'De kampioen van Co
lombia'; journalistiek pro
za van Gabriel Garcia
Marquez. 'De boog en de
lier'; essay van Octavio
Paz en 'Zes raadsels voor
Don Isidro Parodi'; verha
len van Jorge Luis Borges
en Adolfo Bioy Casares.
BOEKENBOEKENBOEKEJVBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKEN BOEK
ENBOEKENGOS-XSVBOEKENBOEKEUBOEKEN
BOEKENBOEKEUBOEKENBOEKENBOEKENBOE
GOES
Grandtheater - 20 u.
Ciske de Rat, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Ciske de Rat.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u.
Christine, 12 j.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood
Rex—Club - 12,14.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Lebal.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. 2019: After the fall of New
York.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. The evil that men do.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Hot dog.
Rubens - 12,15,18 en 21 u.
Yentl.
Sinjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Zware jongens.
Vendome - 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The chosen.
Quelllnl - 12,14,16,18,20
en 22 u. Schatjes.
Quellin II - 14,16,18, 20 en
22 u. Chained heat.
Quellin III - 12,14,16,18.20
en 22 u. Les morfalous.
Astra - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Conan, the
barbarian.
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Merlijn de tovenaar.
Capitole -12,14,16,18,20
en 22 u. Snake in the monkey's
shadow.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Baby cat.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30 u. The star
chamber.
Ambassades-Club I - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
Un amour de swann.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Private
school.
Ambassades-Club III - 12.
14,16,18, 20 en 22 u. White dog.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Norman
loves Rose.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
The Osterman weekend.
Brabo - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Children of the corn.
TiJI - 12,15,18en 21 u.
Carmen.
Wapper - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Viva la vie.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20.u. Zware Jongens.
22.30 u. Screwballs.
Gulden Vlies 2
20.u. Risky business.
22.30 u. Gorky park.
Guldenvlies 3
20 u. en 22.30 u. Terms of
endearment.
Memllng
20 u. Osterman Week-end.
Rembrandt
20 u. Cannibal ferox.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Terms of endearment.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Footloose.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Unfaithfully yours.
4 --15,17.30, 20 en 22.30 u
De verdelgers van het jaar 3000.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Yanks.
6 - 15en20u.Scarface.
7 - 15,17.30 en 20 u. Raiders
of the lost ark.
8 - 15,17.30 en 20 u. To be or
not to be.
9 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Boat people
10 - 15,17.30 en 20 u. Mesrine.
11 - 15 en 17.30 u. Merlijn de
tovenaar
12 - 22.30 u. Brainstorm.
13 - 22,30 u. L'argent.
14 - 22.30 u. Prenom Carmen.
15 - 20 en 22.30 u. An officer
and a gentleman.
16 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
The man with the golden gun.
theater
ST. NIKLAAS
Stadsschouwburg - 20 u.
Toneel: De kunst van de
Komedie.
exposities
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehuis-
Aquarel-etsen van Horst de Blae-
re, lino's van Liesbeth Huser, et
sen van Ernest Joachim, fotogra
fieken van Wim Krull en etsen
van Dietmar Noworzyn, onder
het motto 'Wè stelt da noe voo?'.
Geop. tijd. kantooruren.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendljk
15 - Nieuwjaarstentoonstelling
'5 jaar Galerie Marquis'. Geop.
woe. t/m zat. 13.30-17.30 u.
zond. 14-17 u.
(ADVERTENTIE)
Nieuwe romance voor ex-vriend
prinses IRENE.
Weeën begonnen.
Hoe vrienden haar be
roofden van geld, kleren
en juwelen.
POE VER BEM JE MET-JE BE
LASTlNGföPMULJSZEN .KAAWE
IK BEN BEGONNEN MET ALLE PAPlER&i U(T
ÏE SPR0DEN TOEN2AGJK DAT PE KEUKEN
TAFEL OPNIEUW GEVERFP WOEST WORPEN
KWASTVERFEN SCHUURPAPIER FL.45,**,
f$Er»06 nBflfl mi onatn wem vinommn
E™ w,6f 6f5fii of wnn cm
1 Uit di omm woin is wnn nmn nmirt'p
E3ofw.jicn nmmi-
bin vonino onn ooii,
id in in vmomino
op 'n on oil.
Mdd. dlle repslers o;
orhdon ïdl ih veroondhen
IH BÊGON ovve
KWITANTIES NA
TE KkJKEN EN
TOEN ZAG IK.
PAT M'N NAGELS
ERVRES6LKJK
UITZAGEN,,,
MANICURE -
a 1S.2?
IKZAGPE
CHAOTISCHE
TOESTANPVAN
M'NAPMNtSna-
T1E EN BESLOOT
C>lE BETS? TE.
ORGANISEREN,
ARCHIEFKAST,
ORDNSaS,EEKS*
MACHINE EN 'N
ETENTJE: ft.590,37
^^5
IK BEN IN M'N
KASTGEFOKEN
OMOUCE
CHEQUES TF
ZOEKEN EN
PAARONTPBC-
TE IK RAT MUN
KLEREN NIET
MEER KUNNEN.
NIEUWE
GARDEROBE
FLZ435,'
HET KOSTME IEDER UAARMEÖZ
OM MtUN BELASTINGFORMULIER
IN TE VULLEN,.,
d/o TZ\1T'uc'u f*=v, 'K
professor
.(se, een Brabantse en een
n exemplaar uit Gelderland.
Mij zè/f té de
crtef van de
Yei/igiïe/d&-
.d/errst'
•s2juii abpiq 01 'toojtd uba
,ad 6 'snuti 3howv '8 'afdej, 'i 'uaaoi uba uieej
'9 'sifuti iaoA g 'SirqSatiA afduiEBJ 'f 'siqaaj
mov, y 'riaoq a8oq y, '8mt3at(A tJBtns