Chicago uitgeteld Fela Kuti live: zinderende swing Little Steven: bewogen protest Gaat KEES BRUSSE met SON JA emigreren? ONTDEK DE VERSCHILLEN Juni: boekenmaand in teken van Latijns-Amerika Deze week in kaatje r \v ,$pAG 29 ME11984 ïfK KEES BRUSSE (59) lijkt te zijn uitgekeken op de jonge vrouwen die hem de laatste jaren omringden. Hij vond nu het geluk bij een rijpere vrouw en koestert zelfs EMIGRATIEPLANNEN ANDRË VAN DUIN: 'Ik snak naar nieuwe mensen om mij heen' Trouwt RONNIE WOLFF Voorburgse vriendin? Prinses CAROLINE viel flauw na doodsbericht over haar man... Het verborgen liefdes leven van S0NJA BAREND. SYLVIA KRISTEL: 'Ik heb geen cent meer, alleen maar schulden...' vske en Wiske: Het Delta-duel Kaatje %>te Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR Boete OPLOSSING T3Z PAGINA GIDS 2 IEDERE nieuwe plaat Chicago besef ik, dat ff muzikanten een dagje Tier kunnen worden zon- Le meteen het spelen aan ,e»en. '17' is de titel van t nieuwste Chicago-pro- r'ten die titel zegt eigen- rveel over de fantasie, die Leband aanwezig is. muziek op de nieuwe .,i wijkt nauwelijks af n pakweg de laatste vier Jgo-platen. De stijl Lt al jaren vast en het ge- i wordt met de volgende bat gepolijster. De band heeft nog wel wat scherpe kantjes, maar dat heeft meer weg van brave huisva ders, die nog eens een keertje ruig willen doen. De muziek lijkt vooral bestemd voor leeftijdgenoten en die zijn al ver in de dertig. De komst van zanger componist Bill Champlain, hij doet mee sinds de vorige elpee, heeft geen merkbare veranderingen met zich mee •gebracht. Op de vorige elpee speelde hij keurig binnen het Chicago-idioom en op '17' blijkt hij ook uitstekend iri dit genre te kunnen schrijven. Chicago anno 1984 klinkt vooral prachtig in arrange menten en instrumentaties. Er wordt perfect gespeeld en gezongen, maar meestal laat deze muziek me volstrekt onberoerd. Hij is net iets te voorspelbaar en te gewoon om met deze plaat meer te doen dan hem voor kennis geving aan te nemen. Je weet van Chicago dat ze dit kunnen en '17' voegt niets aan het oeuvre toe. De plaat is te doodgewoon en te veel een nummer, dat logi scherwijs op 16 volgt en ook nog eens de belofte van een nummertje 18 inhoudt. Nou ja belofte, het is eerder iets waar we niet onder uit kun nen, vrees ik. A «,t ijfela Anikulapo Kuti:.opzwepende muziek met Ijiiitonte teksten.-fotoanp - foto's de stem/johan van gurp Van Gennip heeft een I kleine verzameling verschil lende klompen. „De Bra bantse zijn stomp van voren, maar de Overijsselse klomp daarentegen heeft een lange, puntige neus. Dat zijn ty pisch vrouwenklompen. De boerin kon daar de kinderen een schop mee verkopen als ze lastig waren", grapt Van Gennip. „De puntige klom pen werden ook wel ge bruikt door nettenknopers. Met de punt van de klomp werd het net vastgehouden". „Vooral boeren hebben al tijd op klompen gelopen. Maar voor de veehouders was dat toch niet zo handig omdat ze in de mest behoor lijk diep wegzakten. Daar om sloegen ze een stuk rub ber of leer bovenop de klomp en maakten er zo een soort laars van", zegt Van Gennip. Tegenwoordig zijn vooral de houders van een volks tuin en mensen met een ca ravan klompendragers. De klompen zijn immers ge makkelijk aan en uit te schieten. Je hoeft met je vui le voeten niet naar binnen. Van Gennip verkoopt steeds meer klompen aan kinderen. „Dat wordt ze aangeraden door artsen en specialisten. Klompen heb ben een prima voetbed en de belangrijke vijf teensneus. Als ik ooit nog eens in de vierdaagse mee loop, zal ik dat zeker op klompen doen iKHEB de laatste tijd wat swingende concerten be- 'ttht en het is me opgeval dat gemiddelde blanke «ertganger hooguit drie verschillende bewegingen heeft om op de muziek te teen. Negen van de tien leer staat hij maar wat hou terig van het ene been op het andere te wippen, allang blij, dat hij enigszins de aaatkan houden. Wat dat betreft leren we het nooit. Negers en kleur lingen swingen zeker twee teer zo hard en dat is ook san de muziek te merken. Blanke dansmuziek is im mers niet meer dan aange taste zwarte muziek, die ook mor een gewone westerse sterveling te volgen is. Zo- iia de muziek echt zwart wordt, staan we onbeholpen met handen en voeten in het luchtledige te maaien. Desondanks mag ik graag luisteren naar alles wat wart is. Lichamelijk kan ik iet dan wel niet overal vol- P.maar mijn hart stroomt «er bij het horen van Whentieke soul of R B. Bi sinds ik ook Afrikaanse l ben gaan beluisteren beleving alleen maar rijker geworden. Zo ben ik al tijden kapot tan Fela Anikulapo Kuti en te nieuwe of oude, hier eindelijk verkrijgbare plaat heeft mijn intense belang stelling. 'Live in Amster dam' heet de dubbelelpee, die me de komende zomer nog heel wat prachtige uurtjes gaat bezorgen. De plaat werd eind vorig jaar opgenomen in Paradiso en laat drie stukken horen van Kuti en zijn band Egypt 80. 'Movement of the people political statement number 1' beslaat de eerste twee plaatkanten en 'Gimme shit i give you shit' en 'Custom check point' vullen elk een plaatkant. De muziek is de van Kuti bekende opzwepende mixtu re van jazz a la Charlie Par ker, James Brown-soul en Afrikaanse rootsmuziek. Dat alles wordt live in een vliegende vaart gebracht en is voorzien van militante teksten, waarin voortdurend de hang naar een Afrikaan se eenheid hoorbaar is. Het spreekt vanzelf dat deze muziek swingt als een trein. Hoewel ik hem niet overal bij kan benen, zal ik niet nalaten deze 'Live in Amsterdam' veelvuldig te draaien. De power, die er voortdurend van af straalt, maken dit album tot een van de beste live-platen aller tij den. De muziek is zinderend en komt live stukken beter tot zijn recht dan op Fela's studio-elpees. DE BV Springsteen Partners timmert dezer dagen stevig aan de weg. The Boss zelf doet goede zaken met zijn single 'Dacing in the dark' en zijn rechterhand Miami Steve van Zandt heeft als Little Steven met 'Voice of America' zijn tweede elpee uitgebracht. Van Springsteen zelf ligt er vol gende week maandag een nieuwe elpee in de winkel. Little Steven, want over hem wou ik het hier hebben, heeft zich met zijn begeleiders The Disciples of Soul toege legd op rhythm blues van een jaar of 20 geleden. Althans, dat was op de eerste elpee 'Men without women' het geval. Op zijn nieuwe plaat komt daar ook reggae bij. De nummers 'Solidarity' en 'I am a patriot' laten een aantrekkelijke men geling horen van Jamaicaans ritme en New Yorkse R B. Met 'Voice of America' heeft Little Steven een regelrechte protest-plaat gemaakt. In elke song komt protest of sociale bewogenheid om de hoek kijken. Zo heeft hij het onder meer over de rol van Amerika buiten de eigen landsgrenzen, over de Berlijnse muur, over de verloedering van de VS en over de verdwijningen in een land als Argentinië. Geen lichte kost dus, maar verpakt in de bewogen muziek van Little Steven c.s. klinkt het de ene keer als een vurig pleidooi en de andere keer als een vlammend protest. Onwillekeurig doet het geheel je zo nu en dan aan de vroegere Bob Dylan denken. Little Steven is weliswaar niet zo'n woordkunstenaar als Dylan, maar niettemin klinkt hij oprecht genoeg om hem serieus te nemen. Ik heb Van Zandt vorig jaar ontmoet en ik weet dat hij dit alles meent. Hij is op de eerste plaats een sympathieke gast, die zo nu en dan hartverwarmend enthousiast kan zijn. Dat er anno 1984 nog een protest-plaat wordt gemaakt, kan op het eerste gezicht bevreemdend zijn, maar er is nog genoeg om tegen te protesteren. En eerlijk gezegd is het eigenlijk triest, dat zo'n plaat pas na vier jaar Reagan ver schijnt. Puur muzikaal beschouwd komt Little Steven op 'Voice of America' beter uit de verf dan op zijn eersteling. Zijn zang is beter geworden en zijn flirt met reggae opent dezelfde per spectieven, die een paar jaar geleden door Garland Jeffreys met 'American boy girl' ook geboden werden, maar die toen jammer genoeg niet voldoende zijn uitgewerkt. 'Voice of America' komt zelfs dicht in de buurt van de door Van Zandt geproduceerde elpee 'Hearts of stone' van Southside Johnny and the Asbury Jukes'. Met een nummer als 'I am a patriot' zit er miscchien wel weer zo'n hit in als met 'For ever', terwijl het over de Ber lijnse muur handelende 'Checkpoint Charlie' het vanwege de thematiek in Duitsland best eens goed kan gaan doen. Het nummer is geknipt om er een aflevering van 'Tatort' aan op te hangen. POT f PR AAR EINDREDACTIE WIM VAN LEEST DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Bo Diddley, CCC Inc., Jack Bruce, Mink DeVüle, Waanzin en Clint East wood en General Saint, 31 mei op Lo- chem-festival. Roger Watera met Eric Clapton, 19 ju ni in Rotterdam (Ahoy) Barclay James Harvest, 28 mei in Amsterdam (Carré) Yes, 1 juli in Rotterdam (Ahoy) Wang Chung, Marillion, John Hlatt, Pretenders, Ronnie James Dio, Big Country en Jimmy Cliff, 11 juni in Geleen (Pinkpop) Joe Jackson, Lou Reed, Simple Minds, Paul Young, Nona Hendryx en The Alarm, 7 juli in Torhout en 8 juli in Werchter. Psychedelic Furs, 2 juni in Tilburg (Noorderligt) John Watts en Duplex Johnson, 15 ju ni in Tilburg (Noorderligt) Bob Dylan en San tana, 4 en 6 juni in Rotterdam (Ahoy) King Sunny Adé en Black Uhuru, 24 juni in Amsterdam (Edenhal) Talk Talk, 1 juni in Tilburg (Noorder ligt) Van onze kunstredactie EEN Latijns-Amerika krant in een oplage van 30.000 exemplaren (prijs 1,25) en een pocket 'De toppen van Latijns-Ame rika' (prijs 10) begeleiden de actie die uitgeverij Meulenhoff in de maand juni houdt voor het La tijns-Amerikaanse boek. Driehonderd boekhandels in Nederland en België werken hieraan mee. De 28 pagina's tellende krant ligt in het verlengde van eerder uitgebrachte li teratuur-kranten: Het Mo ment ('82, over nederlandse schrijvers) en De Japan krant ('83, over japanse li teratuur). Dat Latijns- Amerika nu de aandacht krij gt ligt in de lij n van het Meulenhoff-fonds. Deze uitgeverij heeft namelijk veel ertoe bijgedragen, dat namen van schrijvers als Marquez, Cortazar, Vargas Llosa, Onetti en Paz hier een bekende klank kregen. „Geen continent kent zo'n diaspora van zijn schrijvers als Latijns- Amerika, en tegelijk heeft geen continent zo'n samen hangende, typisch eigen, grootse literatuur. Tegen de onderdrukking, cen suur, stilte en barbaars heid in bloeit de Latijns- Amerikaanse literatuur". Zo begint het uitvoerige overzicht dat Aafke Steen huis voor de krant schreef over de diaspora van de Latijns-Amerikaanse schrijvers. De 28 pagina's tellende krant heeft verder onder meer artikelen over en werk van Borges, Neru- da, Cort&zar, Paz, Trevi- san, Vallejo. Ana Sebas tian schrijft over 'Een la cune: literatuur van vrou- Gabriel Garcia Mar quez: typisch eigen, grootse literatuur. - foto ap wen in Latijns-Amerika'. De pocket bevat negen hoogtepunten uit de ver halende literatuur van La tijns-Amerika. Behalve het verhaal van Joao Gui- mares Rosa, verscheen de rest al eerder. Maar de bundel mikt dan ook op een zeer groot publiek, dat nog niet of nauwelijks kennis heeft genomen van deze literatuur. Zojuist verschenen in het Meulenhoff-fonds: 'De oorlog van het einde van de wereld'; roman van Ma rio Vargas Llosa. 'Met en zonder heimwee'; verhalen van Mario Benedetti. 'Om de grondvesten van de tijd te slechten'; poëzie van Marco Antonio Montes de Oca. 'De kampioen van Co lombia'; journalistiek pro za van Gabriel Garcia Marquez. 'De boog en de lier'; essay van Octavio Paz en 'Zes raadsels voor Don Isidro Parodi'; verha len van Jorge Luis Borges en Adolfo Bioy Casares. BOEKENBOEKENBOEKEJVBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKEN BOEK ENBOEKENGOS-XSVBOEKENBOEKEUBOEKEN BOEKENBOEKEUBOEKENBOEKENBOEKENBOE GOES Grandtheater - 20 u. Ciske de Rat, a.l. TERNEUZEN Luxor 20 u. Ciske de Rat. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Christine, 12 j. ANTWERPEN Rex - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood Rex—Club - 12,14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Lebal. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. 2019: After the fall of New York. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. The evil that men do. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Hot dog. Rubens - 12,15,18 en 21 u. Yentl. Sinjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Zware jongens. Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The chosen. Quelllnl - 12,14,16,18,20 en 22 u. Schatjes. Quellin II - 14,16,18, 20 en 22 u. Chained heat. Quellin III - 12,14,16,18.20 en 22 u. Les morfalous. Astra - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Conan, the barbarian. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Merlijn de tovenaar. Capitole -12,14,16,18,20 en 22 u. Snake in the monkey's shadow. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Baby cat. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30 u. The star chamber. Ambassades-Club I - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Un amour de swann. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Private school. Ambassades-Club III - 12. 14,16,18, 20 en 22 u. White dog. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Norman loves Rose. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. The Osterman weekend. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Children of the corn. TiJI - 12,15,18en 21 u. Carmen. Wapper - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Viva la vie. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20.u. Zware Jongens. 22.30 u. Screwballs. Gulden Vlies 2 20.u. Risky business. 22.30 u. Gorky park. Guldenvlies 3 20 u. en 22.30 u. Terms of endearment. Memllng 20 u. Osterman Week-end. Rembrandt 20 u. Cannibal ferox. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Terms of endearment. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Footloose. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Unfaithfully yours. 4 --15,17.30, 20 en 22.30 u De verdelgers van het jaar 3000. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Yanks. 6 - 15en20u.Scarface. 7 - 15,17.30 en 20 u. Raiders of the lost ark. 8 - 15,17.30 en 20 u. To be or not to be. 9 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Boat people 10 - 15,17.30 en 20 u. Mesrine. 11 - 15 en 17.30 u. Merlijn de tovenaar 12 - 22.30 u. Brainstorm. 13 - 22,30 u. L'argent. 14 - 22.30 u. Prenom Carmen. 15 - 20 en 22.30 u. An officer and a gentleman. 16 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. The man with the golden gun. theater ST. NIKLAAS Stadsschouwburg - 20 u. Toneel: De kunst van de Komedie. exposities ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehuis- Aquarel-etsen van Horst de Blae- re, lino's van Liesbeth Huser, et sen van Ernest Joachim, fotogra fieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wè stelt da noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendljk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis'. Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. (ADVERTENTIE) Nieuwe romance voor ex-vriend prinses IRENE. Weeën begonnen. Hoe vrienden haar be roofden van geld, kleren en juwelen. POE VER BEM JE MET-JE BE LASTlNGföPMULJSZEN .KAAWE IK BEN BEGONNEN MET ALLE PAPlER&i U(T ÏE SPR0DEN TOEN2AGJK DAT PE KEUKEN TAFEL OPNIEUW GEVERFP WOEST WORPEN KWASTVERFEN SCHUURPAPIER FL.45,**, f$Er»06 nBflfl mi onatn wem vinommn E™ w,6f 6f5fii of wnn cm 1 Uit di omm woin is wnn nmn nmirt'p E3ofw.jicn nmmi- bin vonino onn ooii, id in in vmomino op 'n on oil. Mdd. dlle repslers o; orhdon ïdl ih veroondhen IH BÊGON ovve KWITANTIES NA TE KkJKEN EN TOEN ZAG IK. PAT M'N NAGELS ERVRES6LKJK UITZAGEN,,, MANICURE - a 1S.2? IKZAGPE CHAOTISCHE TOESTANPVAN M'NAPMNtSna- T1E EN BESLOOT C>lE BETS? TE. ORGANISEREN, ARCHIEFKAST, ORDNSaS,EEKS* MACHINE EN 'N ETENTJE: ft.590,37 ^^5 IK BEN IN M'N KASTGEFOKEN OMOUCE CHEQUES TF ZOEKEN EN PAARONTPBC- TE IK RAT MUN KLEREN NIET MEER KUNNEN. NIEUWE GARDEROBE FLZ435,' HET KOSTME IEDER UAARMEÖZ OM MtUN BELASTINGFORMULIER IN TE VULLEN,., d/o TZ\1T'uc'u f*=v, 'K professor .(se, een Brabantse en een n exemplaar uit Gelderland. Mij zè/f té de crtef van de Yei/igiïe/d&- .d/errst' •s2juii abpiq 01 'toojtd uba ,ad 6 'snuti 3howv '8 'afdej, 'i 'uaaoi uba uieej '9 'sifuti iaoA g 'SirqSatiA afduiEBJ 'f 'siqaaj mov, y 'riaoq a8oq y, '8mt3at(A tJBtns

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19