Beleggingsraad
wist te weinig
Rumoer over BTW voorbarig
Ogen gericht op oppositie
bij Egyptische verkiezingen
Na de scheiding kun je
'gewoon' ouder blijven
VERLOOP
Ouders 01
arrestant
vervolgin
ABP-AFFAIRE 3 EN SLOT
VOORSTEL EENHEIDSTARIEF IS GEEN NIEUW VERHAAL
ZATERDAG 26 ME11984
■ACHTERGROND
Motieven
België
Fundamenteel
DE EERLIJKSTE CAMPAGNE SINDS
ONAFHANKELIJKHEID IN 1922
Tegenstander
Oppositie
DEN BOSCH - Bij de t
dit moment een complet*
VOORKE URSBE
De ABP-affaire houdt al lange tijd de gemoederen bezig.
Aanvankelijke buiten de strafrechtelijke sfeer, maar de of
ficier van justitie is nu overgegaan tot vervolging van kop
stukken, die naar zijn mening het strafrecht hebben over
treden. In drie afleveringen schetst De Stem de geschiedenis
die tot een affaire uitgroeide. Vandaag de derde.
Van onze redactie
binnenland
De Centrale Beleggings
raad werd bij herhaling
onvolledig voorgelicht,
wellicht zelfs om de tuin
geleid.
Zo werd bij voorbeeld op 14
september 1982, bij een voor
stel om in Lelystad het jacht
havenproject „Marina" te fi
nancieren, verzwegen dat
een lid van de bouwdirectie
van het ABP daarin belan
gen had. Bij een voordracht
tot aankoop van kantoorge
bouwen in Heerlen en Maas
tricht, eveneens op 14 sep
tember, werd onvermeld ge
laten dat de verkoper nie
mand minder was dan de on-
roerend-goed handelaar
„Bep" Groenendijk, die in
verband met fiscale manipu
laties geruime tijd in het
Huis van Bewaring had ge
zeten.
En op 5 november 1982
spiegelde Masson de CBR
voor dat het ABP een scha
devergoeding van één mil
joen zou krijgen als de aan
koop van het Haagse winkel
centrum Babyion, waarover
makelaar Van Zadelhoff na
mens het ABP met Centraal
Beheer onderhandelde, niet
door zou gaan. Dat het in
werkelijkheid om twee mil
joen ging, waarvan er één
aan Van Zadelhoff was be
loofd, zei hij er niet bij. De
koop sprong inderdaad af.
Het gigantische karwei om
alle transacties op hun moge
lij kse strafbaarheid te on
derzoeken die het ABP de
laatste jaren in opspraak
hebben gebracht, en waaruit
bovenstaande slechts een
greep is, zal nog heel wat tijd
vergen. Masson en Van Zon
kunnen maximaal drie maal
101 dagen in voorlopige hech
tenis worden vastgehouden.
Mr Van Opstal heeft „goede
hoop" dat de zaak binnen die
termijn bij de rechtbank kan
worden aangebracht. Maan
dag 21 juni werd het voorar
rest van Masson officiéél
weer met zes dagen verlengd.
Ondertussen zijn bij het
fonds de eerste maatregelen
genomen om organisatorisch
wat orde op zaken te stellen.
Hoofddirecteur dr J. W. van
der Dussen moest op 21
maart het veld ruimen, nadat
de commissie-Polak had
geoordeeld dat het mede aan
zijn ondeskundige leiding te
wijten is geweest, dat het
ABP van de strak geleide or
ganisatie die zijn voorganger
mr H.N. Wiarda had achter
gelaten, was veranderd in
een chaos, waar onroerend-
goed aankopen als onderons
jes werden afgehandeld en
procedurevoorschriften met
voeten werden getreden.
Ex-PTT-topman Leenman
neemt voorlopig als hoofddi
recteur de honneurs waar, op
de afdeling onroerend-goed
waar Masson eigenmachtig
de scepter zwaaide, is voor
het eerst sinds mei 1982 weer
een chef aangesteld (K.D.
Waagenaar) en de Centrale
Beleggingsraad is wakker
geschrokken en heeft haastig
een stokje gestoken voor
twee transactiesde toestem
ming voor de aankoop van
Babyion en voor de uitbrei
ding van het ABP-belang in
het Amsterdamse World
Trade Center zijn met terug
werkende kracht ingetrok
ken.
Er is echter meer voor no
dig dan het ontslag van een
paar directeuren om het ABP
weer degelijk in elkaar te
schroeven, zoals Polak bij de
presentatie van het onder
zoeksrapport heeft opge
merkt. De commissie legde de
schuld voor het debacle na
drukkelijk ook bij de toe
zichthoudende organen.
De minister van Binnen
landse Zaken, die politiek
verantwoordelijk is voor het
functioneren van het fonds,
werd daarbij niet uitgezon
derd. De Raad van Toezicht,
een college dat geacht wordt
de directie te controleren, zag
er slechts op toe dat de Pen
sioenwet werd nageleefd
zonder zich om de interne or
ganisatie te bekommeren.
Zij heeft dan ook voorge
steld de huidige bezetting te
wippen en de Raad van Toe
zicht in de toekomst te be
mannen met onafhankelijke
deskundigen, die met name
van de onroerend goedbran-
che meer kaas hebben gege
ten. Die kritiek is vooral de
ambtenarenbonden, die kort
tevoren nog zelf om het af
treden van Rietkerk hadden
gevraagd, koud op het dak
gevallen. Zij zullen zich met
hand en tand tegen hun ver
wijdering uit de Raad van
Toezicht verzetten.
Het ABP-schandaal heeft
overigens nog een ander
euvel aan het licht gebracht,
waarover de 374.000 pen
sioentrekkers en de 940.000
premiebetalers van het amb-
tenarenfonds zich misschien
meer zorgen maken dan over
de hele fraudezaak. De door
de commissie-Polak voorge
stelde reorganisatie is niet
alleen nodig gebleken om het
ABP te vrijwaren voor frau
de, maar ook om het beter te
beschermen tegen de over
heid, die het fonds de laatste
jaren steeds meer als melk
koe is gaan gebruiken om de
eigen tekorten te dekken.
Sinds 1981, signaleerde de
commissie, hebben opeenvol
gende kabinetten ieder jaar
opnieuw eigenmachtig de
werkgeversbijdrage van de
overheid aan het fonds met
900 miljoen gulden verlaagd.
Bovendien moet het ABP
grotendeels opdraaien voor
de kosten van de VUT-rege-
ling voor ambtenaren, die in
1981 onder minister Wiegel
werd ingevoerd. De kosten
daarvan werden aanvanke
lijk geraamd op 6 miljard,
maar zijn nu al uitgegroeid
tot een bedrag van 13,4 mil
jard, doordat het aantal
ambtenaren dat er gebruik
van maakt, veel hoger is uit
gevallen dan werd verwacht.
Zowel de verlaging van de
werkgeversbijdrage als de
uitvoering van de VUT zijn
het ABP dwingend opgelegd,
benadrukte de commissie-
Polak zorgelijk, zonder dat
daarvoor enige wettelijke
basis bestaat. De twee afge
zette directeuren kunnen
zich troosten met de gedachte
dat zij niet de enigen zijn die
regels met voeten hebben ge
treden.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J H.M Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883,
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150
Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen:
22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
j 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Pri|zen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor
Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21 30 uur 076-236394/236911
Rpnk rplotiPQ'
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door René de Vries
STAATSSECRETARIS
Koning (Financiën)
heeft met zijn plan over
de invoering van een
eenheidstarief voor de
BTW de kat in de gor
dijnen gejaagd.
Half Nederland is als een
stel Poujadisten over hem
heengevallen alsof hij een
nieuw verhaal heeft verteld.
Niets is echter minder waar.
Toen in 1981 zijn voorganger
Van Amelsvoort zijn nota
over de aanzetten tot één ta
rief voor de BTW presenteer
de viel er nauwelijks een re
actie te beluisteren. Maar nu
'zijn de tongen in beweging
gekomen, omdat het tijdstip-
van invoering dichterbij
komt. De gemoederen zijn zo
hoog opgelaaid, dat het plan
als „verwerpelijk" wordt be
schouwd zonder de daarbij
passende argumentatie.
Duizenden banen komen
op de tocht te staan, omdat
één BTW- tarief van zeg 14
procent op alle produkten
leidt tot vermindering van de
administratieve chaos. Vak
bonden staan direct gereed
met conclusies en mijnheer
Donia van de Consumenten
bond roept 'de ramp' over de
Lage Landen af, omdat de
consument opnieuw het ge
lag van het financieringste
kort zou moeten gaan beta
len.
Simpele redeneringen
worden erop nagehouden
omdat de goederen die tot de
eerste levensbehoeften beho
ren en nu belast worden met
het 5 procent-tarief aanzien
lijk duurder worden, maar
verzwegen wordt het feit dat
vele duurdere en duurzamere
produkten procentueel veel
goedkoper worden. Een oud
verhaal in een nieuw jasje,
waarvan kennelijk de critici
de historie niet kennen of
niet meer willen weten om
dat elke discussie in het land
onder beslag ligt van de pro
blemen van de minstdraag-
krachtigen of de kruisraket
ten.
Sinds de invoering van de
BTW in 1969 is door de traps
gewijze verhogingen van het
algemene tarief van 12 naar
19 procent en van het lage ta
rief van 4 naar 5 procent tus
sen beide tarieven een grote
spanning ontstaan. Het aan
tal wensen om bepaalde goe
deren of diensten over te
brengen van het algemene
naar het verlaagde tarief
nam hoe langer hoe meer toe.
Voor de Tweede Kamer
was dat aanleiding de rege
ring herhaalde malen te ver
zoeken de tariefsindeling in
heroverweging te nemen.
De verdeling van goederen
en diensten over de twee ta
rieven is tot op zekere hoogte
zeer willekeurig. Wat te den
ken van bepaalde soorten ge
neesmiddelen of medicijnen,
die bij de apotheker onder
het lage en bij de drogist on
der het hoge tarief vallen of
het zakje frites dat in een
restaurant onder het 5-pro-
centtarief valt en bij de
kraam 19 procent BTW moet
opbrengen.
Datzelfde geldt voor een
groot aantal voedings- en ge
notmiddelen. Een vergelij
king met de aangrenzende
EG-landen leert, dat Neder
land het laagste verlaagde en
het hoogste algemene tarief
heeft.
De motieven om met goe
deren en diensten te stoeien
tussen het hoge en lage tarief
zijn dusdanig verschillend en
uiteenlopend van aard, dat
geen regering er meer aan
kan ontkomen enige orde
ning te bewerkstellen, ook al
vanwege de onvermijdelijke
concurrentievervalsing, die
daarvan het gevolg is.
Staatssecretaris Koning
heeft met de mededeling van
zijn plan niet anders gehan
deld dan het doortrekken van
de lijn die zijn voorganger in
de nota heeft uitgezet en die
de Tweede Kamer na een de
bat voor kennisgeving heeft
aangenomen en waarbij er
van wordt uitgegaan, dat
niet in een klap de twee be
staande tarieven worden sa
mengevoegd tot een tarief,
maar dat geleidelijk aan de
twee naar elkaar moeten toe
groeien.
Nadrukkelijk is daarbij
uitgesproken, dat nog slechts
als motief voor het verlaagde
tarief in overweging kan
worden genomen „het ont
zien van de noodzakelijke le
vensbehoeften en uitgaven in
verband met menselijk leed".
Staatssecretaris Koning
monisatie
Behalve deze beperking van
de motieven voor de ordening
moeten ook knelpunten wor
den weggenomen. Daaronder
worden verstaan de gevallen
waarin gelijksoortige en dui
delijk met elkaar concurre
rende produkten onder ver
schillende tarieven vallen.
Die knelpunten doen zich
voornamelijk voor in de sec
tor van de voedingsmiddelen
en bij de geneesmiddelen. De
enige manier om bij de voe
dingsmiddelen een einde te
maken aan de onevenwichti
ge tariefindeling is om alle
voedingsmiddelen aan het-
begin gemaakt met har-
- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
zelfde tarief te onderwerpen,
waarbij een uitzondering
kan worden gemaakt voor
bepaalde dranken. Aange
zien de meeste voedingsmid
delen reeds aan het verlaag
de tarief zijn onderworpen
en vele voedingsmiddelen als
noodzakelijke levensbehoef
ten moeten worden aange
merkt, ligt het voor de hand
te kiezen voor het verlaagde
tarief.
Een dergelijke regeling be
staat in België. Daar zijn alle
produkten voor menselijke
consumptie, met uitzonde
ring van bepaalde dranken,
aan het verlaagde tarief on
derworpen.
Navolging van het Belgi
sche voorbeeld zou echter be
tekenen, dat de schatkist bij
na een half miljard gulden
aan BTW-inkomsten derft.
Bovendien heeft deze oplos
sing als bezwaar, dat zij tot
een aanzienlijke belasting
verlaging zou leiden voor
voedingsmiddelen die duide
lijk niet tot de noodzakelijke
levensbehoeften kunnen
worden gerekend.
Een oplossing voor dek
king van dit budgettair ver
lies kan alleen gevonden
worden door het overbrengen
van bepaalde goederen of
diensten van het verlaagde
naar het algemene tarief. Te
vens wordt hiermee de weg
gebaand voor verkleining
van de afstand tussen het al
gemene en het verlaagde ta
rief, hoewel geen scherpe
scheiding is te maken tussen
noodzakelijke en andere le
vensbehoeften.
Een verkleining van de af
stand tussen de twee tarieven
zonder verlies aan BTW-in-
komsten leidt rekenkundig
tot de conclusie, dat tegen
over een verlaging van het
algemene tarief met een punt
een verhoging van het lage
tarief met twee punten moet
staan. Een dergelijke maat
regel leidt tot een stijging
van de prijsindex van de ge
zinsconsumptie voor werk
nemersgezinnen met onge
veer 0,14 procent. Wordt de
toenadering doorgetrokken
tot men eindelijk uitkomt tot
een uniform tarief met ge
lijkblijvende belastingop
brengst dan zou dat tarief
uitkomen op 13 of 14 procent.
Dat betekent een stijging van
de prijsindex met 0,6 procent.
Een dergelijke fundamen
tele wijziging wenste de vo
rige staatssecretaris niet
door te voeren. Ook de huidi
ge is geenszins van plan deze
operatie in die vorm door te
zetten. De reden hiervoor is
dat de omzetbelasting niet los
kan worden gezien van <je
andere belastingmaatrege.
len, zowel de directe als <je
indirecte.
Nog onlangs heeft de be.
kende fiscale deskundige en
voormalige minister Hofstra
van Financiën een ernstige
waarschuwing gericht aan
het adres van de politici, dat
de belastingwetgeving geen
adhoc-wetgeving mag zijn
maar dat juist met het oog op
het draagkrachtbeginsel de
onderlinge samenhang in de
gaten moet worden gehou
den.
Het is dan ook niet zonder
reden, dat de nota over de ta
riefstructuur omzetbelasting
eindigt met de opmerking,
„dat een wijziging van de ta
rieven moet worden ingepast
in een samenstel van maat
regelen op belastinggebied",
waarbij de effecten voor dé
lagere inkomensgroepen
kunnen worden opgevangen.
En zoals bekend heeft de
staatssecretaris voor 1985 nog
al wat in petto op belasting
gebied.
Het siert juist deze staats
secretaris om in het samen
stel van komende belasting
maatregelen een begin te
maken met enige harmonisa
tie in de BTW-structuur, die
door de jaren heen alleen
maar tot chaos heeft geleid.
Daarbij valt niet te ontzien,
dat de argumenten van 1969
om twee tarieven in te voe
ren thans aan betekenis heb
ben ingeboet door de sterk
toegenomen welvaart.
De uitgaven voor de eerste
levensbehoeften spelen nu
een kleinere rol in het totale
bestedingspatroon dan des
tijds, ondanks het feit dat het
koopkrachtverlies door de
overheidsbezuinigingen gro
ter is geworden en zeker voor
de ministdraakrachtigen.
Maar dat mag geen belet
sel zijn voor de overheid ook
de BTW aan te pakken.
Daarom lijkt bij de afweging
van de zorgvuldige voorbe
reiding van de staatssecreta
ris het geschreeuw van ver
schillende organisaties al te
voorbarig.
DEN HAAG (ANP) -
„Wij gaan vrije en eer
lijke verkiezingen hou
den. Laten wij allen
trots zijn op dit demo
cratische leven, dat
Egypte de afgelopen zes
tig jaar niet eerder mee
maakte".
Met deze woorden luidde
de Egyptische president Hos-
ni Mubarak enkele weken
geleden de campagne in voor
de parlementsverkiezingen,
die aanstaande zondag in zij n
land worden gehouden.
De nu bijna afgelopen ver
kiezingscampagne kan in-
derderdaad de eerlijkste
worden genoemd vanaf 1922,
het jaar dat het Britse pro
tectoraat werd opgeheven en
Egypte als onafhankelijke
staat werd erkend. Er zijn of
ficieel zes politieke partijen
toegelaten en dat is het
grootste aantal sinds de mili
taire staatsgreep van 1952.
Nadat jonge officieren onder
leiding van Abdel Nasser ko
ning Farouk ten val brachten
is Egypte 24 jaar lang gere
geerd door één partij. Onder
president Sadat werd het
meerpartijenstelsel weer in
gevoerd, maar de regering
bleef een stevige greep hou
den op de verkiezingen.
Van de zes geregistreerde
politieke partijen doen er vijf
mee aan de komende verkie
zingen. Op de partijlijsten
staan ruim vijfduizend kan
didaten, die strijden om de
448 zetels in het nieuwe
Egyptische parlement. De af
gelopen jaren bestond de
volksvertegenwoordiging uit
392 plaatsen. Niemand twij
felt eraan dat de regerende
Nationale Democratische
Partij (NDP) van president
Mubarak als winnaar uit de
bus zal komen. De grote
vraag is echter hoeveel zetels
de enige oppositiepartij van
betekenis, de Wafd, weet te
behalen. De andere partijen
zullen een zeer bescheiden
rol spelen of beneden de kies
drempel van acht procent
vallen.
Er wordt in Egypte reke
ning mee gehouden dat de
Wafd dertig procent van de
stemmen verzamelt. Deze
partij, die rechts van het
midden staat, werd dertig
jaar geleden door Nasser
verboden en deed in januari
van dit jaar definitief haar
herintrede in de Egyptische
politiek. Een rechtbank
schoof bezwaren van de re
gering terzijde en legaliseer
de de Wafd. Kort daarop
kreeg de leider van deze par
tij, Fouad Serag Eddin, zijn
politieke rechten terug.
De wortels van de Wafd
liggen in de strijd tegen de
Britse overheersing van
Egypte. Haar aanhangers
zijn te vinden in verscheide
ne geledingen van de samen-
leving: de middenklasse, on
der liberale intellectuelen en
zelfs onder boeren.
De Wafd is de enige partij,
die kan worden beschouwd
als een serieuze tegenstander
van de NDP. Het beleid van
de Wafd wijkt echter niet
veel af van dat van de rege
ringspartij. Gestreefd wordt
naar een liberale economi
sche koers, gebaseerd op vrij
ondernemerschap. Wat de
buitenlandse politiek betreft
houdt de Wafd min of meer
vast aan de ongebonden lijn
van de NPD. Wel wordt het
belang van de Egyptische
banden met de Arabische
wereld onderstreept en die
nen de akkoorden van Camp
David te veranderen waar
het gaat om de beperking
van Egypte's militaire kracht
in de Sinai-woestijn. De Pa
lestijnse zaak moet worden
ondersteund.
Opzienbarend is de allian
tie die Wafd-leider Serag Ed
din sloot met de fundamenta
listische Moslimbroeder
schap, een traditionele rivaal
van de Wafd. Deze stap leid
de tot verwarring bij de ach
terban, vooral onder de libe
rale bourgeoisie en de kopti-
sche christenen. De rege
ringsgezinde pers ging in de
aanval en verweet de Wafd
politiek opportunisme. Op de
lijst van de Wafd komen 22
fundamentalistische kandi
daten voor. Een NDP-blad
berichtte dat een deel van de
ze kandidaten in het verleden
om veiligheidsredenen is
gearresteerd. De eerste bar
sten in de alliantie zijn echter
al zichtbaar en in politieke
kring wordt het niet uitge
sloten dat aan de 'vriend
schap' na de verkiezingen
spoedig een einde komt.
De Moslimbroederschap,
die werd opgericht in 1929 en
vertakkingen heeft in ver
scheidene Arabische landen,
wil onder meer dat de islami
tische wet wordt ingevoerd.
De beweging werd in Egypte
in 1954 verboden na een mis
lukte aanslag op president
Nasser. Na de moord op pre
sident Sadat in 1981 is de
aanwezigheid van de funda
mentalisten in Egypte steeds
voelbaarder geworden.
De kansen van de Socialis
tische Arbeiderspartij onder
President Mubarak
eerlijke verkiezin
gen - FOTO AP
voorzitterschap van Ibrahim
Shukri zijn onzeker. Het is
niet duidelijk of deze partij
het minimum aantal stem
men zal halen. De Liberale
partij van Mustafa Kamil
Murad wordt kansloos
geacht. De zesde partij is de
Islamitische 'Umma'. Haar
oprichter Ahmed As Sibahi
zegt ooit te zijn gewekt door
een stem, die hem de op
dracht gaf een partij te vor
men. De Umma-partij heeft
zich echter teruggetrokken
uit de verkiezingsstrijd om
dat zij haar geringe moge
lijkheden inzag.
De NDP beroept zich op
het principe van het 'demo
cratische socialisme', geba
seerd op de revolutie van
1952. De partij zoekt weer
aansluiting in de Arabische
wereld en hecht veel waarde
aan het lidmaatschap van de
beweging der niet-gebonden
landen. Op binnenlands ter
rein streeft zij naar voorzich
tige liberalisering en verster
king van de particuliere sec
tor. President Mubarak is
voorzitter van de partij en
premier Fuad Mohieddin de
secretaris-generaal.
Om zoveel mogelijk tegen
wicht te bieden tegen de op
positie heeft de regering de
sympathie van de kiezers
proberen te werven door on
der meer de pensioenen met
tien en in sommige gevallen
met twintig procent te verho
gen. Ook is de distributie van
bonnen, waarmee gesubsi
dieerde voedingsmiddelen te
krijgen zijn, uitgebreid.
Hoewel de NDP haar
meerderheid in het parle
ment niet zal kwijtraken is
zij toch gebrand op een zo
groot mogelijk aantal zetels.
Dit houdt onder andere ver
band met de komende presi
dentsverkiezingen. Het par
lement kiest tijdens de ko
mende zittingsperiode een
president, die daarvoor een
meerderheid van tweederde
nodig heeft. Als de NDP bij
de komende verkiezingen
geen meerderheid van twee
derde krijgt, is de verkiezing
van de president mede af
hankelijk van de steun van
de oppositie. Dat is een situa
tie waarop de regeringspartij
zich bepaald niet verheugt.
Daar komt bij dat alle op
positiepartijen voorstander
zijn van directe presidents
verkiezingen. Zij willen het
huidige systeem van benoe
ming door het parlement en
bekrachtiging van die keuze
in een referendum afschaf
fen.
Mubaraks ambtstermijn
loopt in 1987 af. De oppositie
wil dat de rol van de presi
dent in het staatsbestel wordt
beperkt. Een deel van zijn
bevoegdheden zou moeten
worden verschoven naar de
volksvertegenwoordiging.
Het gaat hierbij onder meer
om het recht van de presi
dent de noodtoestand af te
kondigen als hij dat noodza
kelijk vindt.
De verkiezingscampagne
is overigens geen zaak die de
gemoederen in Egypte inten
sief bezighoudt. De bevolking
staat vrij onverschillig te
genover het politieke gekra
keel. Gewoonlijk gaat slechts
een klein deel van de kiesge
rechtigde Egyptenaren naar
de stembus.
Er zijn naar schatting 25
miljoen mensen die hun stem
mogen uitbrengen. Niet meer
dan 12 miljoen personen
staan ook daadwerkelijk in
geschreven als kiezer. Naar
verwachting gaat niet meer
dan de helft van de inge
schreven kiezers zondag naar
het stemlokaal. Dit betekent
dat tussen de tien en vijftien
procent van alle Egyptena
ren beslist over de politieke
toekomst van het land.
De kinderen hoeven niet meer te kiezen bij wie ze
willen blijven. - fotokro
Door onze verslaggever
ROTTERDAM - 'Een
onverwachte doorbraak'
en 'het effect kan nau
welijks worden over
schat'.
Dat zijn de reacties van or
ganisaties van en voor ge
scheiden mensen op het ar
rest van de Hoge Raad,
waarin de mogelijkheid voor
gescheiden ouders wordt ge
opend om 'gewoon' - net zoals
vóór de scheiding, samen de
ouderlijke macht over de
kinderen te blijven uitoefe
nen.
Het onverwachte schuilt in
het feit dat de uitspraak van
de Hoge Raad - die moest
oordelen over de wens van
een Amsterdams paar om na
de scheiding samen voor het
kind verantwoordelijk te
blijven - erg ver gaat: de hui
dige regeling is in strijd met
het verdrag van Rome, en
een verdrag gaat boven de
wet. Dat betekent dat nü al -
terwijl een nieuwe echtschei
dingswetgeving nog jaren op
zich zal laten wachten - men
sen die gaan scheiden de
'nieuwe weg' kunnen inslaan
met verwijzing naar het ar
rest.
Wat is nu de grote winst van
deze uitspraak?
De heer Verhaaren, spre
kend namens de Bond van
Gescheiden Mensen: „Zonder
twijfel het feit dat er nu een
mogelijkheid is om, als je
gaat scheiden, je kinderen de
ellende van een juridische
procedure te besparen. Een
opgroeiend kind, dat voor de
rechter moet kiezen voor één
van de ouders - en dus impli
ciet tégen de ander - dat is
erg ingrijpend. Nu wordt de
mogelijkheid geopend om on
derling afspraken te maken
over de praktische proble
men, beiden ouder te blijven
en het kind buiten de rech
terlijke molen te houden.
Tienduizenden kinderen
moeten daar nu doorheen."
Maar wat betekent het in de
praktijk? Een week bij de
moeder en een week bij de
vader?
Verhaaren: „In Amerika
en Engeland proberen ze der
gelijke dingen. Een week, een
maand, een jaar. In de prak
tijk werkt het niet. Op een
gegeven moment kiezen de
kinderen toch voor een vaste
stek.
Volgens Verhaaren zal een
onderlinge afspraak 'in meer
dan tachtig procent van alle
gevallen' mogelijk blijken.
„En lukt het niet, dan zijn er
bestaande wetten genoeg om
in te grijpen. Mensen kunnen
uit de ouderlijke macht ont
heven of ontzet worden, of ze
kunnen onder toezicht ge
plaatst worden. Getrouwd ol
gescheiden, dat maakt niet
uit."
De organisaties beschou
wen de uitspraak als een we
zenlijke doorbraak - omdat
voor het eerst niet meer de
achterliggende gedachte van
de een eeuw oude wettelijke
regeling meespeelt dat 'men
sen die gaan scheiden moree
zó verwerpelijk handelen da
de overheid alles moet gaan
regelen.'
Toch zit er nog een ad
dertje onder het gras, wa
de Hoge Raad heeft voorUi
'doorgaande ouderschap
twee voorwaarden ëestv
de ouders moeten het ee
zijn en het moet 'in het be
lang van het kind zijn'.
Verhaaren: „De hemel be
ware ons ervoor dat de rec
ters in die tweede voorwaa
de de noodzaak gaan zieni
een uitvoerige 'toetsing m
rapporten van de raad
kinderbescherming et)?
voorts. Dan gaat de wi
weer verloren."
7ATERDAG 26 ME1198^
BOTTERDAM (ANP) - De
Rotterdamse politie gaat een
onderzoek instellen naar een
mogelijke fraude bij de
Stichting siho, een organi
satie die tracht werkloze
managers aan de slag te hel
pen.
Dit gebeurt naar aanlei
ding van een aanklacht die
vrijdag bij de politie is inge
diend door een ex-bestuurs
lid en een zittend bestuurs
lid van SIHO. Twee leden
van het dagelijks bestuur
zouden 72.500 gulden van SI
HO ten onrechte hebben
overgemaakt naar een eigen
besloten vennootschap zon
der enige juridische binding
met SIHO.
SIHO is twee jaar geleden
opgericht met het doel
werkloze managers met be-
Lee
Van onze redactie b
Het verloop onder belast
jaar zelfs een record te berei
De inspecties staan flink on
der druk omdat gebruik ge
maakt wordt van de mogelijk
heid om met veertig dienstja
ren in de VUT te gaan. Daar
door zwaaien zeer ervaren
chefs, aanslagregelaars en
controleurs af en verdwijnt er
een flink brok ervaring bij de
dienst.
Dat was de kern van de op
merkingen van voorzitter
Vermeulen van de Vereniging
van Inspecteurs van 's Rijks
belastingen vrijdag tijdens
een bijenkomst van deze vere
niging in Den Bosch.
Vermeulen wees erop dat de
arbeidsmarkt uitwijst dat er
aan ervaren fiscalisten nog
steeds grote behoefte is. De bij
de inspecteurs opgebouwde
ervaring brokkelt als gevolg
van het verloop weer voortdu
rend af. Het personeelsbeleid
bij de belastingdienst zou in
een speciale aanpak tegen het
Ontvoering
EEN ontvoering van een 46-
jarige Amsterdammer door
vier mannen vrijdagmorgen
vroeg, is mislukt omdat de
auto van de ontvoerders op de
snelweg bij Den Bosch zonder
benzine kwam te staan. Hij
zag door dat voorval kans aan
zijn ontvoerders te ontsnap
pen.
Van Kemenade
OUD-MINISTER Van Keme
nade van Onderwijs wordt
vrijwel zeker de nieuwe voor
zitter van het College van Be
stuur (CvB) van de Universi
teit van Amsterdam. Hij is de
enige serieuze kandidaat voor
het voorzitterschap.
Jeugdprojekten
ONGEVEER 35 procent van de
Experimentele Arbeidsprojec
ten voor Jeugdige Werklozen
(EAJ-projecten) in de niet-
commerciële sector heeft een
reële kans om zelfstandig
voort te bestaan na afloop van
de vier jaar durende subsidie- 1
periode. Dit staat in het onder- I
zoek dat de Rijksuniversiteit c
Leiden heeft gehouden.
^otterdam <anp> - de o
|®'uk met een politiebusje
Klnus de Groot hebben de pi
^rechtshof in Den Haag ven
egens dood door schuld in t
en Politie-agent.
0 29-jarige De Groot werd
P 18 december vorig jaar in r
h Politiebusje naar het 1
"Otdbureau vervoerd, om
ar een bloedproef te onder- 1
bot"? Churchillplein e
recht ^et busïe tegen een van
h "J5 komende personenauto. c
Uroot raakte zo ernstig ge- s
in nci' dat hij na enkele weken j
c°ma te hebben gelegen in
te ZIekenhuis overleed. Daar
s overigens vastgesteld, dat 1
J niet teveel had gedronken.
arr 6 °ubers van de overleden i
tnjS nt zijn er van over- 1
aan a be aëent schuld heeft g
tiF. dood van hun zoon. Ge- c
ifenv bebben verklaard dat 2
da^-rt eman te barb reed en 1
'aenri °°r geen voorrang ver- 2
Bov aan de personenauto. r
(j6a6ndien zou De Groot door 1
Eenten zijn geboeid, waar- l