Beleggingsraad wist te weinig Rumoer over BTW voorbarig Ogen gericht op oppositie bij Egyptische verkiezingen Na de scheiding kun je 'gewoon' ouder blijven VERLOOP Ouders 01 arrestant vervolgin ABP-AFFAIRE 3 EN SLOT VOORSTEL EENHEIDSTARIEF IS GEEN NIEUW VERHAAL ZATERDAG 26 ME11984 ■ACHTERGROND Motieven België Fundamenteel DE EERLIJKSTE CAMPAGNE SINDS ONAFHANKELIJKHEID IN 1922 Tegenstander Oppositie DEN BOSCH - Bij de t dit moment een complet* VOORKE URSBE De ABP-affaire houdt al lange tijd de gemoederen bezig. Aanvankelijke buiten de strafrechtelijke sfeer, maar de of ficier van justitie is nu overgegaan tot vervolging van kop stukken, die naar zijn mening het strafrecht hebben over treden. In drie afleveringen schetst De Stem de geschiedenis die tot een affaire uitgroeide. Vandaag de derde. Van onze redactie binnenland De Centrale Beleggings raad werd bij herhaling onvolledig voorgelicht, wellicht zelfs om de tuin geleid. Zo werd bij voorbeeld op 14 september 1982, bij een voor stel om in Lelystad het jacht havenproject „Marina" te fi nancieren, verzwegen dat een lid van de bouwdirectie van het ABP daarin belan gen had. Bij een voordracht tot aankoop van kantoorge bouwen in Heerlen en Maas tricht, eveneens op 14 sep tember, werd onvermeld ge laten dat de verkoper nie mand minder was dan de on- roerend-goed handelaar „Bep" Groenendijk, die in verband met fiscale manipu laties geruime tijd in het Huis van Bewaring had ge zeten. En op 5 november 1982 spiegelde Masson de CBR voor dat het ABP een scha devergoeding van één mil joen zou krijgen als de aan koop van het Haagse winkel centrum Babyion, waarover makelaar Van Zadelhoff na mens het ABP met Centraal Beheer onderhandelde, niet door zou gaan. Dat het in werkelijkheid om twee mil joen ging, waarvan er één aan Van Zadelhoff was be loofd, zei hij er niet bij. De koop sprong inderdaad af. Het gigantische karwei om alle transacties op hun moge lij kse strafbaarheid te on derzoeken die het ABP de laatste jaren in opspraak hebben gebracht, en waaruit bovenstaande slechts een greep is, zal nog heel wat tijd vergen. Masson en Van Zon kunnen maximaal drie maal 101 dagen in voorlopige hech tenis worden vastgehouden. Mr Van Opstal heeft „goede hoop" dat de zaak binnen die termijn bij de rechtbank kan worden aangebracht. Maan dag 21 juni werd het voorar rest van Masson officiéél weer met zes dagen verlengd. Ondertussen zijn bij het fonds de eerste maatregelen genomen om organisatorisch wat orde op zaken te stellen. Hoofddirecteur dr J. W. van der Dussen moest op 21 maart het veld ruimen, nadat de commissie-Polak had geoordeeld dat het mede aan zijn ondeskundige leiding te wijten is geweest, dat het ABP van de strak geleide or ganisatie die zijn voorganger mr H.N. Wiarda had achter gelaten, was veranderd in een chaos, waar onroerend- goed aankopen als onderons jes werden afgehandeld en procedurevoorschriften met voeten werden getreden. Ex-PTT-topman Leenman neemt voorlopig als hoofddi recteur de honneurs waar, op de afdeling onroerend-goed waar Masson eigenmachtig de scepter zwaaide, is voor het eerst sinds mei 1982 weer een chef aangesteld (K.D. Waagenaar) en de Centrale Beleggingsraad is wakker geschrokken en heeft haastig een stokje gestoken voor twee transactiesde toestem ming voor de aankoop van Babyion en voor de uitbrei ding van het ABP-belang in het Amsterdamse World Trade Center zijn met terug werkende kracht ingetrok ken. Er is echter meer voor no dig dan het ontslag van een paar directeuren om het ABP weer degelijk in elkaar te schroeven, zoals Polak bij de presentatie van het onder zoeksrapport heeft opge merkt. De commissie legde de schuld voor het debacle na drukkelijk ook bij de toe zichthoudende organen. De minister van Binnen landse Zaken, die politiek verantwoordelijk is voor het functioneren van het fonds, werd daarbij niet uitgezon derd. De Raad van Toezicht, een college dat geacht wordt de directie te controleren, zag er slechts op toe dat de Pen sioenwet werd nageleefd zonder zich om de interne or ganisatie te bekommeren. Zij heeft dan ook voorge steld de huidige bezetting te wippen en de Raad van Toe zicht in de toekomst te be mannen met onafhankelijke deskundigen, die met name van de onroerend goedbran- che meer kaas hebben gege ten. Die kritiek is vooral de ambtenarenbonden, die kort tevoren nog zelf om het af treden van Rietkerk hadden gevraagd, koud op het dak gevallen. Zij zullen zich met hand en tand tegen hun ver wijdering uit de Raad van Toezicht verzetten. Het ABP-schandaal heeft overigens nog een ander euvel aan het licht gebracht, waarover de 374.000 pen sioentrekkers en de 940.000 premiebetalers van het amb- tenarenfonds zich misschien meer zorgen maken dan over de hele fraudezaak. De door de commissie-Polak voorge stelde reorganisatie is niet alleen nodig gebleken om het ABP te vrijwaren voor frau de, maar ook om het beter te beschermen tegen de over heid, die het fonds de laatste jaren steeds meer als melk koe is gaan gebruiken om de eigen tekorten te dekken. Sinds 1981, signaleerde de commissie, hebben opeenvol gende kabinetten ieder jaar opnieuw eigenmachtig de werkgeversbijdrage van de overheid aan het fonds met 900 miljoen gulden verlaagd. Bovendien moet het ABP grotendeels opdraaien voor de kosten van de VUT-rege- ling voor ambtenaren, die in 1981 onder minister Wiegel werd ingevoerd. De kosten daarvan werden aanvanke lijk geraamd op 6 miljard, maar zijn nu al uitgegroeid tot een bedrag van 13,4 mil jard, doordat het aantal ambtenaren dat er gebruik van maakt, veel hoger is uit gevallen dan werd verwacht. Zowel de verlaging van de werkgeversbijdrage als de uitvoering van de VUT zijn het ABP dwingend opgelegd, benadrukte de commissie- Polak zorgelijk, zonder dat daarvoor enige wettelijke basis bestaat. De twee afge zette directeuren kunnen zich troosten met de gedachte dat zij niet de enigen zijn die regels met voeten hebben ge treden. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J H.M Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883, Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150 Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, j 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Pri|zen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21 30 uur 076-236394/236911 Rpnk rplotiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door René de Vries STAATSSECRETARIS Koning (Financiën) heeft met zijn plan over de invoering van een eenheidstarief voor de BTW de kat in de gor dijnen gejaagd. Half Nederland is als een stel Poujadisten over hem heengevallen alsof hij een nieuw verhaal heeft verteld. Niets is echter minder waar. Toen in 1981 zijn voorganger Van Amelsvoort zijn nota over de aanzetten tot één ta rief voor de BTW presenteer de viel er nauwelijks een re actie te beluisteren. Maar nu 'zijn de tongen in beweging gekomen, omdat het tijdstip- van invoering dichterbij komt. De gemoederen zijn zo hoog opgelaaid, dat het plan als „verwerpelijk" wordt be schouwd zonder de daarbij passende argumentatie. Duizenden banen komen op de tocht te staan, omdat één BTW- tarief van zeg 14 procent op alle produkten leidt tot vermindering van de administratieve chaos. Vak bonden staan direct gereed met conclusies en mijnheer Donia van de Consumenten bond roept 'de ramp' over de Lage Landen af, omdat de consument opnieuw het ge lag van het financieringste kort zou moeten gaan beta len. Simpele redeneringen worden erop nagehouden omdat de goederen die tot de eerste levensbehoeften beho ren en nu belast worden met het 5 procent-tarief aanzien lijk duurder worden, maar verzwegen wordt het feit dat vele duurdere en duurzamere produkten procentueel veel goedkoper worden. Een oud verhaal in een nieuw jasje, waarvan kennelijk de critici de historie niet kennen of niet meer willen weten om dat elke discussie in het land onder beslag ligt van de pro blemen van de minstdraag- krachtigen of de kruisraket ten. Sinds de invoering van de BTW in 1969 is door de traps gewijze verhogingen van het algemene tarief van 12 naar 19 procent en van het lage ta rief van 4 naar 5 procent tus sen beide tarieven een grote spanning ontstaan. Het aan tal wensen om bepaalde goe deren of diensten over te brengen van het algemene naar het verlaagde tarief nam hoe langer hoe meer toe. Voor de Tweede Kamer was dat aanleiding de rege ring herhaalde malen te ver zoeken de tariefsindeling in heroverweging te nemen. De verdeling van goederen en diensten over de twee ta rieven is tot op zekere hoogte zeer willekeurig. Wat te den ken van bepaalde soorten ge neesmiddelen of medicijnen, die bij de apotheker onder het lage en bij de drogist on der het hoge tarief vallen of het zakje frites dat in een restaurant onder het 5-pro- centtarief valt en bij de kraam 19 procent BTW moet opbrengen. Datzelfde geldt voor een groot aantal voedings- en ge notmiddelen. Een vergelij king met de aangrenzende EG-landen leert, dat Neder land het laagste verlaagde en het hoogste algemene tarief heeft. De motieven om met goe deren en diensten te stoeien tussen het hoge en lage tarief zijn dusdanig verschillend en uiteenlopend van aard, dat geen regering er meer aan kan ontkomen enige orde ning te bewerkstellen, ook al vanwege de onvermijdelijke concurrentievervalsing, die daarvan het gevolg is. Staatssecretaris Koning heeft met de mededeling van zijn plan niet anders gehan deld dan het doortrekken van de lijn die zijn voorganger in de nota heeft uitgezet en die de Tweede Kamer na een de bat voor kennisgeving heeft aangenomen en waarbij er van wordt uitgegaan, dat niet in een klap de twee be staande tarieven worden sa mengevoegd tot een tarief, maar dat geleidelijk aan de twee naar elkaar moeten toe groeien. Nadrukkelijk is daarbij uitgesproken, dat nog slechts als motief voor het verlaagde tarief in overweging kan worden genomen „het ont zien van de noodzakelijke le vensbehoeften en uitgaven in verband met menselijk leed". Staatssecretaris Koning monisatie Behalve deze beperking van de motieven voor de ordening moeten ook knelpunten wor den weggenomen. Daaronder worden verstaan de gevallen waarin gelijksoortige en dui delijk met elkaar concurre rende produkten onder ver schillende tarieven vallen. Die knelpunten doen zich voornamelijk voor in de sec tor van de voedingsmiddelen en bij de geneesmiddelen. De enige manier om bij de voe dingsmiddelen een einde te maken aan de onevenwichti ge tariefindeling is om alle voedingsmiddelen aan het- begin gemaakt met har- - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP zelfde tarief te onderwerpen, waarbij een uitzondering kan worden gemaakt voor bepaalde dranken. Aange zien de meeste voedingsmid delen reeds aan het verlaag de tarief zijn onderworpen en vele voedingsmiddelen als noodzakelijke levensbehoef ten moeten worden aange merkt, ligt het voor de hand te kiezen voor het verlaagde tarief. Een dergelijke regeling be staat in België. Daar zijn alle produkten voor menselijke consumptie, met uitzonde ring van bepaalde dranken, aan het verlaagde tarief on derworpen. Navolging van het Belgi sche voorbeeld zou echter be tekenen, dat de schatkist bij na een half miljard gulden aan BTW-inkomsten derft. Bovendien heeft deze oplos sing als bezwaar, dat zij tot een aanzienlijke belasting verlaging zou leiden voor voedingsmiddelen die duide lijk niet tot de noodzakelijke levensbehoeften kunnen worden gerekend. Een oplossing voor dek king van dit budgettair ver lies kan alleen gevonden worden door het overbrengen van bepaalde goederen of diensten van het verlaagde naar het algemene tarief. Te vens wordt hiermee de weg gebaand voor verkleining van de afstand tussen het al gemene en het verlaagde ta rief, hoewel geen scherpe scheiding is te maken tussen noodzakelijke en andere le vensbehoeften. Een verkleining van de af stand tussen de twee tarieven zonder verlies aan BTW-in- komsten leidt rekenkundig tot de conclusie, dat tegen over een verlaging van het algemene tarief met een punt een verhoging van het lage tarief met twee punten moet staan. Een dergelijke maat regel leidt tot een stijging van de prijsindex van de ge zinsconsumptie voor werk nemersgezinnen met onge veer 0,14 procent. Wordt de toenadering doorgetrokken tot men eindelijk uitkomt tot een uniform tarief met ge lijkblijvende belastingop brengst dan zou dat tarief uitkomen op 13 of 14 procent. Dat betekent een stijging van de prijsindex met 0,6 procent. Een dergelijke fundamen tele wijziging wenste de vo rige staatssecretaris niet door te voeren. Ook de huidi ge is geenszins van plan deze operatie in die vorm door te zetten. De reden hiervoor is dat de omzetbelasting niet los kan worden gezien van <je andere belastingmaatrege. len, zowel de directe als <je indirecte. Nog onlangs heeft de be. kende fiscale deskundige en voormalige minister Hofstra van Financiën een ernstige waarschuwing gericht aan het adres van de politici, dat de belastingwetgeving geen adhoc-wetgeving mag zijn maar dat juist met het oog op het draagkrachtbeginsel de onderlinge samenhang in de gaten moet worden gehou den. Het is dan ook niet zonder reden, dat de nota over de ta riefstructuur omzetbelasting eindigt met de opmerking, „dat een wijziging van de ta rieven moet worden ingepast in een samenstel van maat regelen op belastinggebied", waarbij de effecten voor dé lagere inkomensgroepen kunnen worden opgevangen. En zoals bekend heeft de staatssecretaris voor 1985 nog al wat in petto op belasting gebied. Het siert juist deze staats secretaris om in het samen stel van komende belasting maatregelen een begin te maken met enige harmonisa tie in de BTW-structuur, die door de jaren heen alleen maar tot chaos heeft geleid. Daarbij valt niet te ontzien, dat de argumenten van 1969 om twee tarieven in te voe ren thans aan betekenis heb ben ingeboet door de sterk toegenomen welvaart. De uitgaven voor de eerste levensbehoeften spelen nu een kleinere rol in het totale bestedingspatroon dan des tijds, ondanks het feit dat het koopkrachtverlies door de overheidsbezuinigingen gro ter is geworden en zeker voor de ministdraakrachtigen. Maar dat mag geen belet sel zijn voor de overheid ook de BTW aan te pakken. Daarom lijkt bij de afweging van de zorgvuldige voorbe reiding van de staatssecreta ris het geschreeuw van ver schillende organisaties al te voorbarig. DEN HAAG (ANP) - „Wij gaan vrije en eer lijke verkiezingen hou den. Laten wij allen trots zijn op dit demo cratische leven, dat Egypte de afgelopen zes tig jaar niet eerder mee maakte". Met deze woorden luidde de Egyptische president Hos- ni Mubarak enkele weken geleden de campagne in voor de parlementsverkiezingen, die aanstaande zondag in zij n land worden gehouden. De nu bijna afgelopen ver kiezingscampagne kan in- derderdaad de eerlijkste worden genoemd vanaf 1922, het jaar dat het Britse pro tectoraat werd opgeheven en Egypte als onafhankelijke staat werd erkend. Er zijn of ficieel zes politieke partijen toegelaten en dat is het grootste aantal sinds de mili taire staatsgreep van 1952. Nadat jonge officieren onder leiding van Abdel Nasser ko ning Farouk ten val brachten is Egypte 24 jaar lang gere geerd door één partij. Onder president Sadat werd het meerpartijenstelsel weer in gevoerd, maar de regering bleef een stevige greep hou den op de verkiezingen. Van de zes geregistreerde politieke partijen doen er vijf mee aan de komende verkie zingen. Op de partijlijsten staan ruim vijfduizend kan didaten, die strijden om de 448 zetels in het nieuwe Egyptische parlement. De af gelopen jaren bestond de volksvertegenwoordiging uit 392 plaatsen. Niemand twij felt eraan dat de regerende Nationale Democratische Partij (NDP) van president Mubarak als winnaar uit de bus zal komen. De grote vraag is echter hoeveel zetels de enige oppositiepartij van betekenis, de Wafd, weet te behalen. De andere partijen zullen een zeer bescheiden rol spelen of beneden de kies drempel van acht procent vallen. Er wordt in Egypte reke ning mee gehouden dat de Wafd dertig procent van de stemmen verzamelt. Deze partij, die rechts van het midden staat, werd dertig jaar geleden door Nasser verboden en deed in januari van dit jaar definitief haar herintrede in de Egyptische politiek. Een rechtbank schoof bezwaren van de re gering terzijde en legaliseer de de Wafd. Kort daarop kreeg de leider van deze par tij, Fouad Serag Eddin, zijn politieke rechten terug. De wortels van de Wafd liggen in de strijd tegen de Britse overheersing van Egypte. Haar aanhangers zijn te vinden in verscheide ne geledingen van de samen- leving: de middenklasse, on der liberale intellectuelen en zelfs onder boeren. De Wafd is de enige partij, die kan worden beschouwd als een serieuze tegenstander van de NDP. Het beleid van de Wafd wijkt echter niet veel af van dat van de rege ringspartij. Gestreefd wordt naar een liberale economi sche koers, gebaseerd op vrij ondernemerschap. Wat de buitenlandse politiek betreft houdt de Wafd min of meer vast aan de ongebonden lijn van de NPD. Wel wordt het belang van de Egyptische banden met de Arabische wereld onderstreept en die nen de akkoorden van Camp David te veranderen waar het gaat om de beperking van Egypte's militaire kracht in de Sinai-woestijn. De Pa lestijnse zaak moet worden ondersteund. Opzienbarend is de allian tie die Wafd-leider Serag Ed din sloot met de fundamenta listische Moslimbroeder schap, een traditionele rivaal van de Wafd. Deze stap leid de tot verwarring bij de ach terban, vooral onder de libe rale bourgeoisie en de kopti- sche christenen. De rege ringsgezinde pers ging in de aanval en verweet de Wafd politiek opportunisme. Op de lijst van de Wafd komen 22 fundamentalistische kandi daten voor. Een NDP-blad berichtte dat een deel van de ze kandidaten in het verleden om veiligheidsredenen is gearresteerd. De eerste bar sten in de alliantie zijn echter al zichtbaar en in politieke kring wordt het niet uitge sloten dat aan de 'vriend schap' na de verkiezingen spoedig een einde komt. De Moslimbroederschap, die werd opgericht in 1929 en vertakkingen heeft in ver scheidene Arabische landen, wil onder meer dat de islami tische wet wordt ingevoerd. De beweging werd in Egypte in 1954 verboden na een mis lukte aanslag op president Nasser. Na de moord op pre sident Sadat in 1981 is de aanwezigheid van de funda mentalisten in Egypte steeds voelbaarder geworden. De kansen van de Socialis tische Arbeiderspartij onder President Mubarak eerlijke verkiezin gen - FOTO AP voorzitterschap van Ibrahim Shukri zijn onzeker. Het is niet duidelijk of deze partij het minimum aantal stem men zal halen. De Liberale partij van Mustafa Kamil Murad wordt kansloos geacht. De zesde partij is de Islamitische 'Umma'. Haar oprichter Ahmed As Sibahi zegt ooit te zijn gewekt door een stem, die hem de op dracht gaf een partij te vor men. De Umma-partij heeft zich echter teruggetrokken uit de verkiezingsstrijd om dat zij haar geringe moge lijkheden inzag. De NDP beroept zich op het principe van het 'demo cratische socialisme', geba seerd op de revolutie van 1952. De partij zoekt weer aansluiting in de Arabische wereld en hecht veel waarde aan het lidmaatschap van de beweging der niet-gebonden landen. Op binnenlands ter rein streeft zij naar voorzich tige liberalisering en verster king van de particuliere sec tor. President Mubarak is voorzitter van de partij en premier Fuad Mohieddin de secretaris-generaal. Om zoveel mogelijk tegen wicht te bieden tegen de op positie heeft de regering de sympathie van de kiezers proberen te werven door on der meer de pensioenen met tien en in sommige gevallen met twintig procent te verho gen. Ook is de distributie van bonnen, waarmee gesubsi dieerde voedingsmiddelen te krijgen zijn, uitgebreid. Hoewel de NDP haar meerderheid in het parle ment niet zal kwijtraken is zij toch gebrand op een zo groot mogelijk aantal zetels. Dit houdt onder andere ver band met de komende presi dentsverkiezingen. Het par lement kiest tijdens de ko mende zittingsperiode een president, die daarvoor een meerderheid van tweederde nodig heeft. Als de NDP bij de komende verkiezingen geen meerderheid van twee derde krijgt, is de verkiezing van de president mede af hankelijk van de steun van de oppositie. Dat is een situa tie waarop de regeringspartij zich bepaald niet verheugt. Daar komt bij dat alle op positiepartijen voorstander zijn van directe presidents verkiezingen. Zij willen het huidige systeem van benoe ming door het parlement en bekrachtiging van die keuze in een referendum afschaf fen. Mubaraks ambtstermijn loopt in 1987 af. De oppositie wil dat de rol van de presi dent in het staatsbestel wordt beperkt. Een deel van zijn bevoegdheden zou moeten worden verschoven naar de volksvertegenwoordiging. Het gaat hierbij onder meer om het recht van de presi dent de noodtoestand af te kondigen als hij dat noodza kelijk vindt. De verkiezingscampagne is overigens geen zaak die de gemoederen in Egypte inten sief bezighoudt. De bevolking staat vrij onverschillig te genover het politieke gekra keel. Gewoonlijk gaat slechts een klein deel van de kiesge rechtigde Egyptenaren naar de stembus. Er zijn naar schatting 25 miljoen mensen die hun stem mogen uitbrengen. Niet meer dan 12 miljoen personen staan ook daadwerkelijk in geschreven als kiezer. Naar verwachting gaat niet meer dan de helft van de inge schreven kiezers zondag naar het stemlokaal. Dit betekent dat tussen de tien en vijftien procent van alle Egyptena ren beslist over de politieke toekomst van het land. De kinderen hoeven niet meer te kiezen bij wie ze willen blijven. - fotokro Door onze verslaggever ROTTERDAM - 'Een onverwachte doorbraak' en 'het effect kan nau welijks worden over schat'. Dat zijn de reacties van or ganisaties van en voor ge scheiden mensen op het ar rest van de Hoge Raad, waarin de mogelijkheid voor gescheiden ouders wordt ge opend om 'gewoon' - net zoals vóór de scheiding, samen de ouderlijke macht over de kinderen te blijven uitoefe nen. Het onverwachte schuilt in het feit dat de uitspraak van de Hoge Raad - die moest oordelen over de wens van een Amsterdams paar om na de scheiding samen voor het kind verantwoordelijk te blijven - erg ver gaat: de hui dige regeling is in strijd met het verdrag van Rome, en een verdrag gaat boven de wet. Dat betekent dat nü al - terwijl een nieuwe echtschei dingswetgeving nog jaren op zich zal laten wachten - men sen die gaan scheiden de 'nieuwe weg' kunnen inslaan met verwijzing naar het ar rest. Wat is nu de grote winst van deze uitspraak? De heer Verhaaren, spre kend namens de Bond van Gescheiden Mensen: „Zonder twijfel het feit dat er nu een mogelijkheid is om, als je gaat scheiden, je kinderen de ellende van een juridische procedure te besparen. Een opgroeiend kind, dat voor de rechter moet kiezen voor één van de ouders - en dus impli ciet tégen de ander - dat is erg ingrijpend. Nu wordt de mogelijkheid geopend om on derling afspraken te maken over de praktische proble men, beiden ouder te blijven en het kind buiten de rech terlijke molen te houden. Tienduizenden kinderen moeten daar nu doorheen." Maar wat betekent het in de praktijk? Een week bij de moeder en een week bij de vader? Verhaaren: „In Amerika en Engeland proberen ze der gelijke dingen. Een week, een maand, een jaar. In de prak tijk werkt het niet. Op een gegeven moment kiezen de kinderen toch voor een vaste stek. Volgens Verhaaren zal een onderlinge afspraak 'in meer dan tachtig procent van alle gevallen' mogelijk blijken. „En lukt het niet, dan zijn er bestaande wetten genoeg om in te grijpen. Mensen kunnen uit de ouderlijke macht ont heven of ontzet worden, of ze kunnen onder toezicht ge plaatst worden. Getrouwd ol gescheiden, dat maakt niet uit." De organisaties beschou wen de uitspraak als een we zenlijke doorbraak - omdat voor het eerst niet meer de achterliggende gedachte van de een eeuw oude wettelijke regeling meespeelt dat 'men sen die gaan scheiden moree zó verwerpelijk handelen da de overheid alles moet gaan regelen.' Toch zit er nog een ad dertje onder het gras, wa de Hoge Raad heeft voorUi 'doorgaande ouderschap twee voorwaarden ëestv de ouders moeten het ee zijn en het moet 'in het be lang van het kind zijn'. Verhaaren: „De hemel be ware ons ervoor dat de rec ters in die tweede voorwaa de de noodzaak gaan zieni een uitvoerige 'toetsing m rapporten van de raad kinderbescherming et)? voorts. Dan gaat de wi weer verloren." 7ATERDAG 26 ME1198^ BOTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse politie gaat een onderzoek instellen naar een mogelijke fraude bij de Stichting siho, een organi satie die tracht werkloze managers aan de slag te hel pen. Dit gebeurt naar aanlei ding van een aanklacht die vrijdag bij de politie is inge diend door een ex-bestuurs lid en een zittend bestuurs lid van SIHO. Twee leden van het dagelijks bestuur zouden 72.500 gulden van SI HO ten onrechte hebben overgemaakt naar een eigen besloten vennootschap zon der enige juridische binding met SIHO. SIHO is twee jaar geleden opgericht met het doel werkloze managers met be- Lee Van onze redactie b Het verloop onder belast jaar zelfs een record te berei De inspecties staan flink on der druk omdat gebruik ge maakt wordt van de mogelijk heid om met veertig dienstja ren in de VUT te gaan. Daar door zwaaien zeer ervaren chefs, aanslagregelaars en controleurs af en verdwijnt er een flink brok ervaring bij de dienst. Dat was de kern van de op merkingen van voorzitter Vermeulen van de Vereniging van Inspecteurs van 's Rijks belastingen vrijdag tijdens een bijenkomst van deze vere niging in Den Bosch. Vermeulen wees erop dat de arbeidsmarkt uitwijst dat er aan ervaren fiscalisten nog steeds grote behoefte is. De bij de inspecteurs opgebouwde ervaring brokkelt als gevolg van het verloop weer voortdu rend af. Het personeelsbeleid bij de belastingdienst zou in een speciale aanpak tegen het Ontvoering EEN ontvoering van een 46- jarige Amsterdammer door vier mannen vrijdagmorgen vroeg, is mislukt omdat de auto van de ontvoerders op de snelweg bij Den Bosch zonder benzine kwam te staan. Hij zag door dat voorval kans aan zijn ontvoerders te ontsnap pen. Van Kemenade OUD-MINISTER Van Keme nade van Onderwijs wordt vrijwel zeker de nieuwe voor zitter van het College van Be stuur (CvB) van de Universi teit van Amsterdam. Hij is de enige serieuze kandidaat voor het voorzitterschap. Jeugdprojekten ONGEVEER 35 procent van de Experimentele Arbeidsprojec ten voor Jeugdige Werklozen (EAJ-projecten) in de niet- commerciële sector heeft een reële kans om zelfstandig voort te bestaan na afloop van de vier jaar durende subsidie- 1 periode. Dit staat in het onder- I zoek dat de Rijksuniversiteit c Leiden heeft gehouden. ^otterdam <anp> - de o |®'uk met een politiebusje Klnus de Groot hebben de pi ^rechtshof in Den Haag ven egens dood door schuld in t en Politie-agent. 0 29-jarige De Groot werd P 18 december vorig jaar in r h Politiebusje naar het 1 "Otdbureau vervoerd, om ar een bloedproef te onder- 1 bot"? Churchillplein e recht ^et busïe tegen een van h "J5 komende personenauto. c Uroot raakte zo ernstig ge- s in nci' dat hij na enkele weken j c°ma te hebben gelegen in te ZIekenhuis overleed. Daar s overigens vastgesteld, dat 1 J niet teveel had gedronken. arr 6 °ubers van de overleden i tnjS nt zijn er van over- 1 aan a be aëent schuld heeft g tiF. dood van hun zoon. Ge- c ifenv bebben verklaard dat 2 da^-rt eman te barb reed en 1 'aenri °°r geen voorrang ver- 2 Bov aan de personenauto. r (j6a6ndien zou De Groot door 1 Eenten zijn geboeid, waar- l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2