ïren 350 jaar passiespelen aan de voet van de Beierse Alpen W4 I ZATERDAG 26 ME11984 Jn Oberammergau loopt weer een serie Passiespelen, die met vijf opvoeringen per week tot eind september zal duren. Normaal worden de spelen eens in de tien jaren, op een afgerond jaartal, gehouden. Voor het laatst was dat nog in 1980. Voor dit jaar maakte men echter een uitzondering, omdat het precies 3 V2 eeuw geleden is, dat het spel voor het eerst opgevoerd werd. Toen het dorp in 1633 door de pest geteisterd werd, deed de bevolking de gelofte elke tien jaar een spel ter herdenking van het lijden en de dood van Jezus op te voeren. In 1634 voegde men voor het eerst de daad bij het woord. Toen geschiedde dat in alle afzondering in een uitgelegen uithoek aan de voet van de Beierse Alpen. Maar nu al sinds generaties trekken de uitvoeringen van Oberammergau bezoekers uit de hele wereld. Beloften Welvarend Kritiek Vogeltjes Aandrang Artistiek Zonder hulp W5 ran anderen. Het is bijzonder! jk te benadrukken dat del en van de ontwapening nied n kunnen worden van de an-| ïdamentele aspecten van del ning. Te weten de vers ter kin» vertrouwen tussen de volken rzwakking van het totalitaire r van de Sovj et-maatschap. spanning is nu eenmaal on-| acharov, in zijn afkeer van del jressie in de Sovjet-Unie, het zou idealiseren, is een dènk- ziet bliksems goed wat er inl europese landen gebeurt en| daar niet zonder humor over daar zie, heeft hij letterlijk ren, lijkt vaak zo chaotisch Rus die het Westen bezoek, indruk moet krijgen in een] tuis te zijn beland. Men zou opmerken, dat dit niet in de plaats voor Nederland geldt, voor- en tegenstanders van atsingsbesluit soms op het een te staan elkaar met kleine cetjes te gaan bestoken, 'an de mondiale verdraag- id viert de onverdraagzaam- er eens op typisch vaderland- hoogtij. :isch dus. Maar Sacharov lat juist deze chaos, of ver-j| chaos, het paradoxale waar van de democratie. In zijr in andere Oosteuropese sta-] ;t hij, krijgt die chaos geen eer, omdat men met de liqui-J van tevens het recht op vrije iuiting om zeep heeft ge-j En daarmee vanzelfsprekend ere rechten, die mensen nodig om niet tot robots te worde ideerd. irov - en hij mag op zijn minst leien in staat worden geacht erhalen, dat elk eenzijdig gi m het Westen de machthet het Kremlin alleen maar in ds an spelen, omdat zij niet wer- p ontspanning uit zijn. Dat zij] niet kunnen, omdat zelfs eer aar onschuldig gesprek 'aar lis' (zie Mient Jan) al di ading kan bevatten voor eer lijke meningsexplosie, met alk >n vandien. Van eerdere erva- in eigen land, en vooral in en- urlanden, hebben zij in dit of >k heel wat geleerd, eigenzinnige en alleen door i gedreven dissident, óf eer n integer mens met een rusti) te verwaarlozen inzicht, dis zijn gedwongen isolement er ;te van zijn eigen gezondheic van zijn vrouw het Westen te- ilijft waarschuwen voor licht en wat hij noemt gevaarlijke ngen? Er is, dacht ik, alle re it voorlopig op het laatste t' l Daarom - en juist daarom nuttig kunnen zijn de jongst en over het lot van de Sacha- et te negeren. In hun beknopt- raar indringende betekenis zijr ïenteel veelzeggender, en zeke inder actueel, dan de diepzin- paneldiscussie in Hilversum, oe dan ook: een diep besef var chuwelijke gevaar van atoom- s kan men Andrej Sacharov liet ontzeggen. Hij heeft er te* relf een paar gemaakt. jinnen. De bruid in fraai an lege vaas in de hand en sluiil 1 aan in de rij voor het loKeil beurt kiepert ze de vaas om en den centen liggen voor loke 1 'illiam Heige (temidden van a» me gebeuren hebben enkel en zichtbaar namen). 'Hoev waard?' William schiet in a bedenkt, dat de bruid erm j e Nederlandse Bank moet; o l ileveren op postkantoren to mogelij k was... ,f pinguins' gaan in pr°L eff markt, met wierook, rijs muziek. Voorop een zw met een beeld. 'De dwaze rn n Argentinië', roept een j s op een fiets passeert- w i in cowboy-dress komt ia s- lie 'erbij'? En die matroos da postkantoor binnengaat, n aar evengoed niet. Even 1 matroos met de n>ann_iJ jas een helse baby Ion i verwarring aan. Er word ;edanst onder heftig ha ten echte gastarbeider tra mkbrauwen. 'Wat is da weet niet wat het is^ j niets van zeggen'.- tje? is mee., ig er le lechtig t het tale «ar iets stoep ink en vaarom een oudere heer 'HetJJ 1 apart!1" Plotseling te zingen... Veelste I ,6. Onverstaanbaar. hrf| t stil. Na een «"rhXpoSt-« e leven in en rond her v teruggekeerd Nieman^^ iemand. Een Zee - zegt geval egroep dat 1 erbij i van iemand. Een t;| van het postkantoo t j het de bedoeling E 1 lgj^weei j na gaan denkea ^1 n het gaat. Ten bate 1 Mensen reageren zo pjl lacht. De ander was het in ieder g De Voor meemd' een hier JUBILEUM in Oberammergau Door Frans Wennek.es Na de heftige verwijten, dat de Passiespelen anti-semi- tisch zouden zijn, beleefde Oberammergau deze keer voor het eerst sinds tientallen jaren een tamelijk rustig voorspel. Alleen de kritiek, dat de spelen meer de commercie dan de religie dienen, wordt nog van diverse zijden gehoord. Reeds een eerste blik op het dorp maakt duidelijk, dat hier inder daad welvaart heerst, maar enerzijds is er geen enkel argument te vinden om maar een einde aan de spelen te maken en anderzijds zijn de bewo ners er er in de loop der eeuwen eco nomisch zo afhankelijk van gewor den, dat een abrupt einde hen op de rand van de armoede zou brengen. Voor de Jezusfiguur heeft de regie weer het oog laten vallen op de 25-ja- rige Rudi Zwink, die deze rol reeds in 1980 speelde en in Keulen voor tand arts studeert. Vier jaar geleden was hij de jongste Christus in de lange ge schiedenis van de spelen. Wegens de grote inspanning, die het spel vergt, wordt hij afgewisseld door de 39-jari- ge drogist Max Jabonkla, chef van 'Christkindlmarkt', waar men het he le jaar door kerstattributen kan ko-. pen. Voor Maria speelt de 22-jarige, zwartharige verpleegster Ursula Burkhart. Zij heeft weliswaar een vriend, maar de Maria's van tegen woordig hoeven niet meer aan te to nen, dat zij nog maagd zijn. De regie, tenslotte, wordt gevoerd door de 57- jarige Hans Maier, houtsnijder van beroep, die langer dan een jaar met de voorbereidingen en repetities be zig is geweest. Bij de reisbureaux kunnen liefheb bers ervaren of er nog kaartjes ver krijgbaar zijn. g Pestepidemie Op de keeper beschouwd is Zweden aan alles schuld. In de zeventiende eeuw had het zijn soldaten over West-Europa laten uitwaaieren om hun aandeel te leveren in de Dertig jarige Oorlog. Zelfs tot in de uithoe ken van Beieren waren de mannen uit het hoge noorden doorgedrongen. Maar hiervan zou tegenwoordig nie mand meer wakker gelegen hebben wanneer in hun kielzog niet de pest was meegetrokken. Voor zo ver ze de Zweden buiten de deur konden houden, hielden steden en dorpen hun poorten voor iedereen stijf gesloten. Zo wilden ze verhinde ren, dat de zwarte dood van elders naar binnen gesmokkeld zou worden. Ook Oberammergau in zijn gracieuze dal aan de voet van de Beierse Alpen, een hondertal kilometers ten zuiden van München, had zich afgegrendeld voor 'mensen van buiten'. Talrijke plaatsen in de omgeving waren al besmet. Overal waarde de dood rond, en bij gebrek aan medi sche kennis trachtten de mensen met beloften aan de hemel het spookbeeld op de vlucht te jagen. Zij zouden ka pelletjes gaan bouwen, kruiswegen aanleggen en op bedevaart tijgen wanneer de zwarte dood hen maar zou verlaten. Ook Oberammergau moest er uit eindelijk aan geloven. Directe schuld was de boerenknecht Caspar Schisler, die eens de wijde wereld was inge trokken, maar door heimwee naar zijn geboortedorp terug werd gedre ven. Op sluipersvoeten slaagde hij er in de bewaking te omzeilen. Niet lang daarna begon de zeis van de pest ook in Oberammergau te maaien. Met zijn lichaam had Caspar de dodelijke bacillen binnen de veste gebracht. Niemand kon de uitzaai er van tegenhouden. Tenzij ook weer een belofte. De dorpsbewoners beloofden geen kerk of een kapelletje aan de helpen de hand uit de hemel te wijden, maar uit dankbaarheid ééns in de tien jaar het spel 'dess bitteren Leydens und Sterbens Jesu Christi' op te voeren. Ook in deze gelofte stond het dorp niet alleen, maar het zou wel een van de heel weinige worden die hem van af 1634 tot op de dag van vandaag ge stand deden houden. Daarom zou datgene wat toen, in 1633, als een on heil over het dorp kwam, zich in de loop der eeuwen ontpoppen als de ba sis van een heil, dat van de Oberam- mergauers een van de meest welva rende gemeenschappen in de wereld heeft gemaakt. Vele eeuwen lang was het passie spel een vroom onderonsje, waaraan zich ook niets veranderde toen Obe rammergau steeds meer mensen uit de directe omgeving begon aan te trekken. Het zou de moderne techniek voorbehouden blijven de bezoekers in massa's aan te trekken. Het begon allemaal met de stoom locomotief. Toen deze in het begin van de vorige eeuw over de mensheid begon te walsen en tegen het einde ervan door Thomas Cook benut werd om de grondslag van het moderne toerisme te leggen, kwam Oberam mergau in de navel van de wereldbe langstelling te liggen. Terwijl aanvankelijk de dorpskerk voldoende was geweest om alle toe schouwers te bevatten en men het daarna ook nog afkon op het ruim ge plande kerkhof, moesten er nader hand theaters gebouwd worden, die uiteindelijk zouden aanzwellen tot het grootste, zij het lang niet fraaiste, podium te wereld. Nu alweer sinds lang koppelt het hieraan de faam ook het meest succesvolle en zo ongeveer het enige schouwtoneel zonder subsi die te zijn: in 1980 werden er tien mil joen guldens pure winst gemaakt en sommigen beweren zelfs, dat het er vijftien miljoen waren. Met het steeds welvarender wor den van hoteliers, pensionhouders, andere neringdoenden en van het uiterlijke aanzien van Oberammer gau begon de kritiek zijn stekelige vingers naar het dorp uit te steken. De gelofte zou alleen maar een alibi zijn om de geldbuidels van gemeente en bewonqjs te spekken. Maar deze bijtende opmerkingen waren nog slechts een speldeprikje in vergelij king met de verwijten, dat het passie spel anti-semitisch zou zijn. Om het zo ver te laten komen was de milj oenenvoudige moord van de Nazi's op de joden nodig. Vooral de American Jewish Association vond na Wereldoorlog II gretig voedsel in de 'lofprijzing' van de man, die in 1934 burgemeester van Oberammergau was. In het aangezicht van bezoeker Adolf Hitler zei hij toen trots: „Het anti-semitische spel, dat wij hebben, is typisch voor het ons aangeboren, echte Duitse gevoel." De om wraak roepende woorden van de burgemeester zouden blijven schrijnen totdat in 1970, en nog meer in 1980, kreten als 'vervloekte joden' uit de in 1860 door pastoor Daisenber- ger bewerkte tekst gezuiverd werden. Het was een lange, stormachtige periode, waarin bijna de hele wereld zich met Oberammergau ging be moeien, en zelfs ook vooruitstrevende dorpelingen poogden een revolutio naire vernieuwing van het spel te be vechten. Er veranderde niets. Afge zien van enkele woorden, die door de joden als kwetsend aangevoeld zou den kunnen worden, triomfeerde steeds weer de pittoreske taal van de 'geistlicher Rat'. Het dorp is zo onlosmakelijk met zijn traditie verbonden, dat alle mo derne teksten op de dikke schedels van de burgers strandden. Hetzelde lot ondergingen de pogingen om een korter spel, van een halve dag bij voorbeeld, door het 'Passionshaus' te jagen. Het bleef bij de hele dag van toeschouwen; van voordat om 9.05 uur Adam en Eva uit het papadijs verdreven worden tot kort na 17.08 uur wanneer de hemelvaart van het toneel vertrekt. Modernisten wilden het niet gelo ven, maar het bleek, dat ook van de mens van heden verlangd kan wor den zeven uren lang op ongemakke lijke stoelen met weinig kniespeling te blijven hokken. Het theater kan 4.700 bezoekers herbergen en in elk passiejaar zijn er 98 voorstellingen. Van midden mei tot eind september zijn ze steeds weer allemaal uitver kocht. Dat maakt dus ongeveer 460.000 bezoekers. Zij zijn bereid te lijden onder de ongemakken van een theater, waar van het podium in de openlucht ligt. Weliswaar krijgen ze zo de natuurlij ke toegift van vogeltjes, die met het orkest komen meezingen, maar zij riskeren ook, dat zij in lente en nazo mer geteisterd worden door neersui- zende alpenwinden. Daar helpt alleen maar tegen het advies van de spellei- ding op te volgen en zich te voorzien van een warme deken. Het kleine halve miljoen toeschou wers zou gemakkelijk verdrievou digd kunnen worden als men het speelseizoen of het theater zou kun nen laten uitdijen. De aandrang is zo groot, dat - vooral Amerikaanse en Engelse- liefhebbers reeds jaren voordat er weer een passiejaar begint kaartjes trachten te bemachtigen. De voorverkoop begint echter 'pas' in augustus van het voorafgaande jaar. Dan heeft men weliswaar nog altijd acht maanden de tijd, maar telkens weer staat er een publiek van ander half miljoen belangstellenden te dringen. Zaak dus, om er als de kip pen bij te zijn. Ook voor de uitvoeringen van dit jaar was het weer zo, dat vooral de mensen met een smallere beurs het nakijken hadden. De ongeveer hon derdduizend 'pure' entreebiljetten, die voor de zaterdagse uitvoeringen in de verkoop komen, waren in goed twee weken uitverkocht. De overgro te meerderheid kan dus alleen maar terecht wanneer zij dure arrange menten koopt; in prijs variërend van ongeveer 300 tot 550 gulden. Daarvoor kan men zich dan 1 of 2 keer onder de donzen dekbedden van een behaag lijk pension of gerieflijk hotel neer- vleien en zich enkele keren te goed doen aan een stevige maaltijd. De hoofdzaak blijft uiteraard het spektakel. Hoewel zelfs scherpe criti ci toegeven, dat het zijn weerga niet heeft, zijn er nogal wat, die de 'live' ten tonele gevoerde kruiziging van Christus en dergelijke scenes pure kitsch vinden. Over de grenzen van deze kwalificatie kan men twisten, maar niemand zal kunnen ontken nen, dat de uit levende mensengroe pen samengestelde oudtestamentaire taferelen uitermate smaakvol en een lust voor het oog zijn. Ook talrijke andere scenes getuigen ervan dat de burgers van Oberammergau niet van artistieke kwaliteiten gespeend zijn. Dit dwingt vooral respect af, omdat dit dorp van nog geen vijfduizend in woners deze gigantische passie zon der de geringste hulp van buitenaf laat afspelen. Liefst zeventienhon derd van hen zijn er rechtstreeks bij betrokken. Zij vormen de regie, de spelers, het koor, de orkestleden met hun dirigent en de toneelknechten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 29