ONTDEK DE VERSCHILLEN ANNABEL LAMB WIL GEEN GOEDKOOP SUCCES Liefde en angst Communica tie OPLOSSING I niMSDAG 22 MEM 984 ïs Bouwman i ig bij AVRO v 1ILVERSUM 2 iimainil HILVERSUM 5 02 2"raS Bul3 Passie hske en Wiske: Het Delta-duel- Kaatje kaai; je 1 films theater T3Z PAGINA GIDS 2 na één keer ingen «r flLVERSUM(ANP) lies Bouwman keert het I omen d winterseizoen Lrug bij de AVRO-tele- flsie. Na een onderbre- I ng van bijna twee jaar ftl zij voor de AVRo pht amusementspro- ramma's presenteren, le maandelijks op de za- I Irdagavond worden uit- ®-onden. I Hoe het nieuwe pro-11 pamma er zal uitzien on hij nog niet zeggen. leker is wel dat het geen elprogramma zal wor- I en. Mies Bouwman, al I Inds mensenheugenis i I pn bekende verschijning 1 de Nederlandse televi- Ie, presenteerde in de- ember 1982 haar laatste raatprogramma 'Mies'. De AVRO heeft radio- Iresentator Karei van de traaf gevraagd om in et winterseizoen weke- J| [jks aan het eind van de aste maandagavond een lieuwe informatieve braat)show te verzorgen. t)ok over de inhoud van fit programma kon de I ^VRO nog geen exacte j| hededelingen doen. RO's radiojourn. 18.25 Toppi toen. 19.02 Pim Jacobs' p)| pcala 19.45 Hollywood Boul d. 20.03 Operette/musical. 2 I CS vas maar één getuige, hoors Lichte grammofoonmuzieljj AVRO's sportpanorama erf |une. NOS: 23.02 Met het oog q rgen. VARA: 0.02 Elpee-tui' I Groot licht. 5.02 Truck. -O: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort. 7 t levende woord. 7.21 Echo (7. en 8.30 Nws.). 8.55 Postbus 9 JS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 Wl standen. 9.30 Nws. KRO: 9.33 e ïaar maar goed zit. 10.00 Ang klemmen (10.30 Nws). 11 der worden we allemaal. 11 rs. 11.33 Met Anne. 12.00 Kru' nt. Overh.voorl.: 12.16 Uitz. dbouw. NOS: 12.26 Meded d- en tuinbouw. 12.30 N tO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. Ij- no-politiek. 13.30 Nws. 13J 1 ooiradio. 14.30 Nws. Feduco. 12 Zicht op werk. NOS: 15® >S-ombudsman. 15.30 Nws. 1534 i leven lang. TROS: 16.00 TROS 's.show. (16.30, 17.30 en /s. 16.00, 16.35, 17.00 en 17.3b ak PP.: 18.20 Uitzending van P. Hum. Verb.: 18.30 Het voor- 1 van de twijfel. TROS 19 OS-klantenservice. 20.00 Nws. )3 Finale. 21.00 Om het boek. e- c: 21.30 Innovatie, kreahef on- nemen (4). 22.00 Tekenen en lilderen (2). TROS: 22.30 40 Op zoek naar de aarde f|, 55 Nws. der heel uur nieuws. VARA: Tsn 10-18.00 Aktualiteiten via Ding»' n de dag. 7.03 Gesodemeurders. 3 In afwachting van... »rloper. 12.03 Paviljoen 3. i«g ter Holland. 16.03 De verruWte- ke 15. NOS: 18.04 De avond®» \RA: 19.02 Hof van Heden. 2W» pkrant. 21.02 Moondogs. ROS: 7.00 Nws. 7.02 Een g°<& horgen met Daniel Way® 100 Nws). 9.00 Continu klassk* 1.00 TROS Concertzaal, «eu inds Studentenork., met 1.00 Nws. 13.05 De klass. toP CRV: 14.00 Vocaal recital, u» ;n van Bartok. 14.33 In klei stting. Duo Crommelynck, p uatre mains. 15.15 Beroemde sol»; >nc. Werken v. Mozart, lo.w ima of: Het kunstbedrijt- foord in de middag. NC«>- e ie Eurovisie-wedstrijd vooJ lusici. Voor Nederland tr g.d abelle van Keulen, viool, j^o- x>r het Orchestre de Ia Suiss ande. Via AM-zender Hilversum, IOS: 19.02-19.40 Nws voor^ zender ruivc* .„ten- 19.40 Nws voor b KKaans-zvrabisch. 191 j,ct het Berbers. 19.20 Bulletin irks. 19.30 Bulletin m het sp Door Wim van Leest EEN MENS kan in zijn leven drastische dingen doen. Ook in de popmuziek. Zo kwam Annabel Lamb op een mooie dag in 1981 tot de conclusie, dat haar leventje in de Lon- dense voorstad Surrey lang «enoeg had geduurd. Ze zei haar echtgenoot, haar baan en haar familie vaarwel om in Londen een carrière in de „opmuziek na te gaan jagen. Anno 1984 doet Annabel van zich spreken met de sterke elpee 'The flame'. Ibissen die plaat en haar vertrek uit Surrey ligt een periode van veel sessiewerk L, een eerste elpee, 'Once bitten'. Een tijdje terug was An nabel in het land om de pers kennis te laten maken met de vrouw achter 'The flame'. Bij die gelegenheid sprak ik met haar over haar carrière en haar voor Britse begrip pen nogal afwijkende plaat. Annabel Lamb wijkt af van het inmiddels al geijkte patroon van bandjes, die het van uiterlijkheden moeten hebben. Haar eerste elpee Once bitten' liet al een rede lijk eigenwijs geluid horen. Met een beetje jazzy onder toon en nummers die je eer der van traditionele Ameri kaanse singer songwriters zou verwachten, creëerde Annabel sfeermuziek, die weldadig aandeed in die tijd. Die weldaad bekruipt je ook bij het luisteren naar haar nieuwe elpee 'The flame'. Die plaat ligt bijna recht streeks in het verlengde van het werk van artiesten als Dory Previn en Joni Mit chell, terwijl de plaat je ook aan een groep als Euryth- mics doet denken. Net als zoveel singer writers hangt Annabel haar muziek aan haar teksten op. Daardoor is The flame' een plaat, die wat te vertellen heeft. Annabel heeft het op 'The flame' uitgebreid over de liefde. Dat doet ze juist niet in hou-van-jou-blijf-je- trouw-teksten maar in vaak onverbloemd erotische songs. Een openhartige plaat dus. Annabel: „Ik schrijf num mers over iets echts, iets wat mij overkomen is. Ik kan niet iets verzinnen en zo maar een nummertje schrij ven. Daarin verschil ik van veel Engelse bandjes. Die maken een melodietje en schrijven daar dan later een tekst bij. Bij mij gaat het precies andersom. Ik pas mijn muziek aan aan de tek sten. 'The flame' is een ge passioneerde plaat, omdat passie de laatste tijd nou eenmaal veel voor me bete kend heeft. De eerste elpee ging een beeije mank aan de hoeveelheid materiaal, die ik er op kwijt wilde. Ik was te krampachtig bezig om al mijn jaren van muzikale ideeën erop vast te leggen. Daardoor was er ook geen ruimte voor experiment. The flame' beslaat een jaar van schrijven en vormt veel meer een geheel." Anders dan zoveel band jes, die het van veel optre den of een plotseling single succes moeten hebben, raak te Annabel Lamb aan een platencontract via haar ses siewerk als keyboardsspe- Annabel Lamb:.vaak onverbloemd erotisch. FOTO A M P#P 'Ik ben een SP8 ▲AI zangeres, EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Ier zangeres. In de studio's deed ze ervaring op en leer de ze ook de muzikanten kennen, die haar op haar platen en op het podium be geleiden. Annabel: „Als je eenmaal in dat sessiewereldje ge raakt bent, is het een stuk makkelijker voor je om con tacten te leggen. Er schieten na die sessies altijd wel een paar uurtjes over en er is al tijd wel een studio vrij om demo's te kunnen maken. Dat kost je dan niks en met die demo's kun je de platen maatschappijen af. Omdat je door je werk zoveel con tacten met allerlei mensen krijgt, is dat sessiewerk een goed opstapje naar een pla tencontract. In dat sessiewe reldje een poot aan de grond krijgen is een ander verhaal. Ik tekende altijd in voor ses sies met de naam A. Lamb. Want de meeste producers hebben vooroordelen tegen vrouwen, zeker als die, zoals ik, beweren dat ze synthesi zers programmeren. Die producers keken dan ook raar op als ik op die sessies met mijn twee synths bin nen kwam. Ik moest voor hun ogen alles programme ren om te bewijzen, dat ik het echt kon." geen model' De meeste beginnende ar tiesten zullen het niet in hun hoofd halen om een op het oog aantrekkelijk platen contract af te slaan. Annabel deed dat wel. Ze weigerde er zelfs drie op rij alvorens ze met A M in zee ging. Annabel: „Die eerste con tracten waren voor singles en ze waren zo opgesteld, dat ik veel succes moest hebben met die eerste single of an ders weer op kon stappen. Daar had ik geen belang stelling voor. Ik ben op de eerste plaats songwriter en ik heb mijn tijd nodig. Bij A M gaven ze me die tijd. Die maatschappij heeft een zekere naam opgebouwd bij het zorgvuldig cultiveren van acts. Artiesten als Joan Armatrading en Joe Jack son zijn daar voorbeelden van. Die hebben het grote succes bereikt, maar tegelij kertijd ook hun integriteit behouden. Joan Armatra- ding heeft het stap voor stap gedaan, terwijl ze misschien al veel eerder een wereld succes had kunnen zijn. Maar ik denk dat Joan dankbaar is voor die leer school van jaren iets zorg vuldig koesteren tot het tot zijn volle wasdom is geko men. Kijk, ik wil geen ty petje worden, dat toegesne den is op snel succes. Ik wil mijn persoonlijkheid ont wikkelen. Ik ben geen mo del, ik ben een zangeres." Annabel Lamb is een vrouw, die zich niets wijs laat maken door producers en andere figuren in de pla tenindustrie. Nu ze eenmaal voor de muziek gekozen heeft, wil ze ook alle facet ten onder de knie krijgen. Annabel: „In tegenstelling tot de meeste sessiemuzi kanten, die hun partijtje in speelden en daarna weer vertrokken, bleef ik altijd hangen in de studio. Ik wilde dat hele proces van opnemen leren kennen. Ik wilde we ten wat er met je stemgeluid gebeurde als je het eenmaal aan een microfoon had toe vertrouwd. Ik vind het be langrijk om te weten wat er gedaan kan worden als je vind, dat je stem op een op name niet goed klinkt, dat je tegen een producer kunt zeggen, 'zet er eens wat min der harmonizer en echo op'." 'The flame' gaat vooral over de liefde en alles wat daarbij komt kijken, dus ook de angsten voor het alleen zijn en de pijn die geliefden elkaar aan kunnen doen. Annabel: „We hebben al lemaal onze angsten, maar we durven er meestal niet in het openbaar over te spre ken. Er wordt bij liefde vaak enkel maar over rozegeur en maneschijn gezongen. Ik ge loof ook wel dat die roman tische kant ervan zijn char mes heeft, maar er is meer. Als je pas op elkaar verliefd bent, die eerste nacht alleen samen, als je je met zijn tweeën opsluit in de slaap kamer om elkaar te ontdek ken, daar wordt te weinig over gezongen. En er zijn ook donkere kanten aan de liefde. Tussen liefde en haat loopt een hele dunne scheidslijn en daar heb ik het bijvoorbeeld in het num mer 'Weapon of love' over. Als het fout gaat tussen twee mensen kun je de an der ontzettend pijn doen door al die intieme wetens waardigheden als wapens tegen hem te gebruiken. Liefde is niet iets dat altijd mooi eindigt, met een ver liefd paartje dat de zonson dergang tegemoet loopt. Daar ben ik mijn leven wel achter gekomen en daar moet ik over schrijven." Annabel's muzikale we reld kent allerlei invloeden. Van huis uit kreeg ze jazz, klassiek en pop mee. Annabel: „Toen ik een jaar of drie was zong mijn vader me altijd in slaap. Hij zong dan altijd jazz-liedjes van mensen als Cole Porter en Hoagy Carmichel. Die jazz-invloed zit er nog steeds in. Bovendien was ik de jongste van vijf kinderen, allemaal zussen. Zodoende hoorde ik op jonge leeftijd al muziek, die mijn oudere zussen prachtig vonden. De ene hield veel van Miles Da- vis, terwijl een andere zus weg was van de Stones. Zo kwam ik als vijfjarige al in contact met muziek, die ik anders misschien pas als tie ner ontdekt zou hebben. Daarnaast heb ik vanaf mijn vijfde jaar ook nog pia no-lessen gehad, waardoor ik veel klassieke muziek leerde kennen." Annabel Lamb staat op integriteit. Ze is niet uit op gigantische successen en ze is niet van plan omwille van dat succes haar muzikale koers drastisch te wijzigen. Annabel: „Je moet niet proberen met muziek men sen te behagen in de zin dat ze je aardig zullen vinden of door aan hun smaak tege moet te komen. Dan kom je immers al gauw bij imitatie terecht van goed in de smaak gevallen stijltjes en voor mij zijn er al veel te veel imitaties. Het zou toch prachtig zijn als alle muzi kanten eens probeerden ori gineel te zijn in hun muziek. Voor mij is het belangrijkste om via mijn platen met mensen te communiceren. Ik ben in mijn opzet geslaagd als mensen me zeggen, dat ze zich in mijn nummers herkennen of soortgelijke ervaringen hebben of er door geraakt worden. Een boodschap heb ik niet. Ik zeg niet zo of zo is het en niet 'anders. Daarvoor is mijn muziek te persoonlijk." DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Bo Diddley» CCC Inc., Jack Bruce, Mink DeVille, Waanzin en Clint Eastwood en General Saint, 31 mei op Lochem-festival. Roger Waters met Eric Clapton, 19 juni in Rotterdam (Ahoy) Talk Talk, 26 mei in Rotterdam (Arena) Nico en Gregory Corso, 23 mei in Tilburg (Noorderligt) Barclay James Harvest, 28 mei in Amsterdam (Carré) Yes, 1 juli in Rotterdam (Ahoy) Huang Chung, Marillion, John Hiatt, Pretenders, Ronnie James Dio, Big Country en Jimmy Cliff, 11 juni in Geleen (Pinkpop) Joe Jackson, Lou Reed, Simple Minds, Paul Young, Nona Hendryx en The Alarm, 7 juli in Torhout en 8 juli in Werchter. Psychedelic Furs, 2 juni in Tilburg (Noorderligt) Shriekback, 8 juni in Tilburg (Noorderligt) John Watts en Duplex Johnson, 15 juni in Tilburg (Noorderligt) Bob Dylan en Santana, 4 en 6 juni in Rotterdam (Ahoy) King Sunny Adé en Black Uhuru, 24 juni in Amsterdam (Edenhal) Cathy Guisewite GOES Grandtheater - 20 u. Ciske de Rat, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Ciske de Rat. a.l. 20 u. Christine, a.l. 20 u. To be or not to be, a.l. 20 u. De wulpse maagden, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Meisjes om te blussen, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Hercules, a.l. 20 u. Piranha II, 12 j. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. An officer and a gentleman, 12 j. Alhambra 2 - 20 u. To be or not to be, a.l. ANTWERPEN Rex - 13.30,17, en 20.30 u. Fort Sagane. Rex-Club - 12,14,16,20 en 22 u. Scandalous. Metro I - 12,14,16,18, 20en 22 u. The evil that men do. Metro» - 12,14,16,18,20 en 22 u. Chained Heat. Odeon - 14,16,18,20 en 22 u. Patricia, un voyage pour I'a- mour. Rubens - 12,15,18 en 21 u. Yentl. Sinjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Zware jongens. Vendome - 14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood. Ouellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Schatjes. Quellln II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Les morlalous. Quellln III -12,14,16,18,20 en 22 u. White dog. Astra - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Alien. Astrld - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Merlijn de tovenaar. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u. The mad foxes. Savoy - 12,14,16,18,20 en 22 u. I Isa. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Seniors. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Shame of the jungle. Ambassades-Club» - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Risky bu siness. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Two of a kind-Second chance. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18,20 en 22 u. Class. BOEKENBOEKENBOE. BOEK EVBOEKEIVBOEKEN B ENBOEKENBOgTZgVBOl BOEKEABOEKENBOEKEN BAREN - Een uitgave van Stich ting Lichaamstaal, Lindestraat 6, 6096 BX Grathem. Een boek met kleurenfoto's, interviews en informatie over bevallen door Beatrijs Smul ders, Saskia van Rees, Astrid Limburg en professor dr. G.J. Kloosterman (gynaecoloog). Verticale baringshoudingen, de eerste contacten tussen moeder en kind, de invloed van water op de baring wor den beschreven vanuit de vroedvrouwenpraktijk. De fo to's werden gemaakt tijdens een bevalling. Het boek geeft niet alleen technische infor matie maar roept ook de sfeer op die een bevalling omgeeft. De interviews geven inzicht in de gevoelens vóór, tijdens en vlak na de bevalling die vrou wen ieder op hun eigen manier verwerken en onder woorden brengen. BAREN is op bestelling bij de Stichting Lichaamstaal verkrijgbaar. Festa - 13,15.30,18 en 20.30 u. Sudden impact. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22 u. Children o» the corn. TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ronde de nuit. Wapper 12,14,16,18,20 en 22 u. Private school. BRUGGE Komplex Zwart-Hufs Gulden Vlies 1 20 u. Zware jongens. 22.30 u. Screwballs. Gulden Vlies 2 20 u. Gorky Park. 22.30 u. Ik, Christiaene F. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Terms of endear ment. Memllng 20 u. Osterman weekend. Rembrandt 20 u. Cannibal ferox. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Terms of endearment. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Footloose. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Unfaithfully yours. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Mesrine. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Louisiana. 6 - 20 en 22.30 u. Viva la vie. 7 - 20 u. Scarf ace. 8 - 15,15,17.30en20u.Rai ders of the lost ark. 9 - 15,17.30 en 20 u. To be or not to be. 10 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Terugkeer naar Da-nang. 11 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Prenom Carmen. 12 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn de tovenaar. 13 - 15 en 17.30 u. Dead zone. 14 - 22.30 u. Brainstorm. 15 - 22.30 u. The hunger. 16 - 22.30 u. Liquid sky. 17 - 22.30 u. An officer and a gentleman. 18 - 15 en 17.30u. LesMorfa- lous. ST. NIKLAAS Stadsschouwburg - 20 u. 'De Kunst van Komedie' HULST De Blaauwe Hoeve - 14.30 uur schieting voor bejaarden. KOEWACHT Zaal Oude Molen - 13.30 uur schieting voor bejaarden. AXEL 'Hel Land van Axel', Noordstr. 11 - Olieverfschilderijen van Dick Bakker. Geop. woe. t/m. za. 13.30-17 u. en vrij. ook 19-21 u. (t/m 26 mei). ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehul- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wè stelt dè noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. NIEUW-NAMEN Roland van Damme - Foto tentoonstelling van Willy Blanc- kaert uit Kloosterzande. (tot 2 ju ni), OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/m za. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nleuwendljk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis'Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. IK ZAG HEUS WEI PAT U PgPEfcfcNI IN MIJN LFEaueSCEK TE KIJKEN OM TE ZBN MOE GBÖOT MIJN TE GCeP IS HA H4/IK WEETNIET HOEVEEL. IK HES.' P£ LAATSTE KEEE PAT IK MIJN TESOEP WET WAS 4S MINUTEN NKbT IK PE EEKENING HAPGEOPENP. HA HA/ HET ZOO EL, GOQ- KUNNEN ZLM, MAAC IK KAN OOK WEL FT, tZOOr ROOP STAANWIE WEETHA HA/ l'pie Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR Boes •srnoej ubui UBA jaoA -qt 's^uij la^OBJ 6 'sifuii uaoips '8 'smif ui uibbj 'i 4;au uba uappiui *9 'sufuii ubui uba ^au g 's^uti Avnoui f 'sbiS ui -g 's^ipaj jaSua^z z 's^oai ^sp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17