ONTDEK DE
VERSCHILLEN
ANNABEL LAMB WIL GEEN GOEDKOOP SUCCES
Liefde
en angst
Communica
tie
OPLOSSING
I niMSDAG 22 MEM 984
ïs Bouwman i
ig bij AVRO
v
1ILVERSUM 2
iimainil
HILVERSUM 5
02 2"raS Bul3
Passie
hske en Wiske: Het Delta-duel-
Kaatje
kaai;
je
1
films
theater
T3Z PAGINA GIDS 2
na één keer
ingen
«r
flLVERSUM(ANP)
lies Bouwman keert het I
omen d winterseizoen
Lrug bij de AVRO-tele-
flsie. Na een onderbre- I
ng van bijna twee jaar
ftl zij voor de AVRo
pht amusementspro-
ramma's presenteren,
le maandelijks op de za- I
Irdagavond worden uit-
®-onden.
I Hoe het nieuwe pro-11
pamma er zal uitzien
on hij nog niet zeggen.
leker is wel dat het geen
elprogramma zal wor- I
en. Mies Bouwman, al I
Inds mensenheugenis i I
pn bekende verschijning 1
de Nederlandse televi-
Ie, presenteerde in de-
ember 1982 haar laatste
raatprogramma 'Mies'.
De AVRO heeft radio-
Iresentator Karei van de
traaf gevraagd om in
et winterseizoen weke- J|
[jks aan het eind van de
aste maandagavond een
lieuwe informatieve
braat)show te verzorgen.
t)ok over de inhoud van
fit programma kon de I
^VRO nog geen exacte j|
hededelingen doen.
RO's radiojourn. 18.25 Toppi
toen. 19.02 Pim Jacobs' p)|
pcala 19.45 Hollywood Boul
d. 20.03 Operette/musical. 2 I CS
vas maar één getuige, hoors
Lichte grammofoonmuzieljj
AVRO's sportpanorama erf
|une. NOS: 23.02 Met het oog q
rgen. VARA: 0.02 Elpee-tui'
I Groot licht. 5.02 Truck.
-O: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort. 7
t levende woord. 7.21 Echo (7.
en 8.30 Nws.). 8.55 Postbus 9
JS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 Wl
standen. 9.30 Nws. KRO: 9.33 e
ïaar maar goed zit. 10.00 Ang
klemmen (10.30 Nws). 11
der worden we allemaal. 11
rs. 11.33 Met Anne. 12.00 Kru'
nt. Overh.voorl.: 12.16 Uitz.
dbouw. NOS: 12.26 Meded
d- en tuinbouw. 12.30 N
tO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. Ij-
no-politiek. 13.30 Nws. 13J
1 ooiradio. 14.30 Nws. Feduco.
12 Zicht op werk. NOS: 15®
>S-ombudsman. 15.30 Nws. 1534
i leven lang. TROS: 16.00 TROS
's.show. (16.30, 17.30 en
/s. 16.00, 16.35, 17.00 en 17.3b ak
PP.: 18.20 Uitzending van
P. Hum. Verb.: 18.30 Het voor-
1 van de twijfel. TROS 19
OS-klantenservice. 20.00 Nws.
)3 Finale. 21.00 Om het boek. e-
c: 21.30 Innovatie, kreahef on-
nemen (4). 22.00 Tekenen en
lilderen (2). TROS: 22.30
40 Op zoek naar de aarde f|,
55 Nws.
der heel uur nieuws. VARA: Tsn
10-18.00 Aktualiteiten via Ding»'
n de dag. 7.03 Gesodemeurders.
3 In afwachting van...
»rloper. 12.03 Paviljoen 3. i«g
ter Holland. 16.03 De verruWte-
ke 15. NOS: 18.04 De avond®»
\RA: 19.02 Hof van Heden. 2W»
pkrant. 21.02 Moondogs.
ROS: 7.00 Nws. 7.02 Een g°<&
horgen met Daniel Way®
100 Nws). 9.00 Continu klassk*
1.00 TROS Concertzaal, «eu
inds Studentenork., met
1.00 Nws. 13.05 De klass. toP
CRV: 14.00 Vocaal recital, u»
;n van Bartok. 14.33 In klei
stting. Duo Crommelynck, p
uatre mains. 15.15 Beroemde sol»;
>nc. Werken v. Mozart, lo.w
ima of: Het kunstbedrijt-
foord in de middag. NC«>- e
ie Eurovisie-wedstrijd vooJ
lusici. Voor Nederland tr g.d
abelle van Keulen, viool, j^o-
x>r het Orchestre de Ia Suiss
ande.
Via AM-zender Hilversum,
IOS: 19.02-19.40 Nws voor^
zender ruivc* .„ten-
19.40 Nws voor b
KKaans-zvrabisch. 191 j,ct
het Berbers. 19.20 Bulletin
irks. 19.30 Bulletin m het sp
Door Wim van Leest
EEN MENS kan in zijn leven
drastische dingen doen. Ook
in de popmuziek. Zo kwam
Annabel Lamb op een mooie
dag in 1981 tot de conclusie,
dat haar leventje in de Lon-
dense voorstad Surrey lang
«enoeg had geduurd. Ze zei
haar echtgenoot, haar baan
en haar familie vaarwel om
in Londen een carrière in de
„opmuziek na te gaan jagen.
Anno 1984 doet Annabel
van zich spreken met de
sterke elpee 'The flame'.
Ibissen die plaat en haar
vertrek uit Surrey ligt een
periode van veel sessiewerk
L, een eerste elpee, 'Once
bitten'.
Een tijdje terug was An
nabel in het land om de pers
kennis te laten maken met
de vrouw achter 'The flame'.
Bij die gelegenheid sprak ik
met haar over haar carrière
en haar voor Britse begrip
pen nogal afwijkende plaat.
Annabel Lamb wijkt af
van het inmiddels al geijkte
patroon van bandjes, die het
van uiterlijkheden moeten
hebben. Haar eerste elpee
Once bitten' liet al een rede
lijk eigenwijs geluid horen.
Met een beetje jazzy onder
toon en nummers die je eer
der van traditionele Ameri
kaanse singer songwriters
zou verwachten, creëerde
Annabel sfeermuziek, die
weldadig aandeed in die tijd.
Die weldaad bekruipt je ook
bij het luisteren naar haar
nieuwe elpee 'The flame'.
Die plaat ligt bijna recht
streeks in het verlengde van
het werk van artiesten als
Dory Previn en Joni Mit
chell, terwijl de plaat je ook
aan een groep als Euryth-
mics doet denken. Net als
zoveel singer writers hangt
Annabel haar muziek aan
haar teksten op. Daardoor is
The flame' een plaat, die
wat te vertellen heeft.
Annabel heeft het op 'The
flame' uitgebreid over de
liefde. Dat doet ze juist niet
in hou-van-jou-blijf-je-
trouw-teksten maar in vaak
onverbloemd erotische
songs.
Een openhartige plaat
dus.
Annabel: „Ik schrijf num
mers over iets echts, iets wat
mij overkomen is. Ik kan
niet iets verzinnen en zo
maar een nummertje schrij
ven. Daarin verschil ik van
veel Engelse bandjes. Die
maken een melodietje en
schrijven daar dan later een
tekst bij. Bij mij gaat het
precies andersom. Ik pas
mijn muziek aan aan de tek
sten. 'The flame' is een ge
passioneerde plaat, omdat
passie de laatste tijd nou
eenmaal veel voor me bete
kend heeft. De eerste elpee
ging een beeije mank aan de
hoeveelheid materiaal, die
ik er op kwijt wilde. Ik was
te krampachtig bezig om al
mijn jaren van muzikale
ideeën erop vast te leggen.
Daardoor was er ook geen
ruimte voor experiment.
The flame' beslaat een jaar
van schrijven en vormt veel
meer een geheel."
Anders dan zoveel band
jes, die het van veel optre
den of een plotseling single
succes moeten hebben, raak
te Annabel Lamb aan een
platencontract via haar ses
siewerk als keyboardsspe-
Annabel Lamb:.vaak onverbloemd erotisch.
FOTO A M
P#P 'Ik ben een
SP8
▲AI
zangeres,
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
Ier zangeres. In de studio's
deed ze ervaring op en leer
de ze ook de muzikanten
kennen, die haar op haar
platen en op het podium be
geleiden.
Annabel: „Als je eenmaal
in dat sessiewereldje ge
raakt bent, is het een stuk
makkelijker voor je om con
tacten te leggen. Er schieten
na die sessies altijd wel een
paar uurtjes over en er is al
tijd wel een studio vrij om
demo's te kunnen maken.
Dat kost je dan niks en met
die demo's kun je de platen
maatschappijen af. Omdat
je door je werk zoveel con
tacten met allerlei mensen
krijgt, is dat sessiewerk een
goed opstapje naar een pla
tencontract. In dat sessiewe
reldje een poot aan de grond
krijgen is een ander verhaal.
Ik tekende altijd in voor ses
sies met de naam A. Lamb.
Want de meeste producers
hebben vooroordelen tegen
vrouwen, zeker als die, zoals
ik, beweren dat ze synthesi
zers programmeren. Die
producers keken dan ook
raar op als ik op die sessies
met mijn twee synths bin
nen kwam. Ik moest voor
hun ogen alles programme
ren om te bewijzen, dat ik
het echt kon."
geen model'
De meeste beginnende ar
tiesten zullen het niet in hun
hoofd halen om een op het
oog aantrekkelijk platen
contract af te slaan. Annabel
deed dat wel. Ze weigerde er
zelfs drie op rij alvorens ze
met A M in zee ging.
Annabel: „Die eerste con
tracten waren voor singles
en ze waren zo opgesteld, dat
ik veel succes moest hebben
met die eerste single of an
ders weer op kon stappen.
Daar had ik geen belang
stelling voor. Ik ben op de
eerste plaats songwriter en
ik heb mijn tijd nodig. Bij
A M gaven ze me die tijd.
Die maatschappij heeft een
zekere naam opgebouwd bij
het zorgvuldig cultiveren
van acts. Artiesten als Joan
Armatrading en Joe Jack
son zijn daar voorbeelden
van. Die hebben het grote
succes bereikt, maar tegelij
kertijd ook hun integriteit
behouden. Joan Armatra-
ding heeft het stap voor stap
gedaan, terwijl ze misschien
al veel eerder een wereld
succes had kunnen zijn.
Maar ik denk dat Joan
dankbaar is voor die leer
school van jaren iets zorg
vuldig koesteren tot het tot
zijn volle wasdom is geko
men. Kijk, ik wil geen ty
petje worden, dat toegesne
den is op snel succes. Ik wil
mijn persoonlijkheid ont
wikkelen. Ik ben geen mo
del, ik ben een zangeres."
Annabel Lamb is een
vrouw, die zich niets wijs
laat maken door producers
en andere figuren in de pla
tenindustrie. Nu ze eenmaal
voor de muziek gekozen
heeft, wil ze ook alle facet
ten onder de knie krijgen.
Annabel: „In tegenstelling
tot de meeste sessiemuzi
kanten, die hun partijtje in
speelden en daarna weer
vertrokken, bleef ik altijd
hangen in de studio. Ik wilde
dat hele proces van opnemen
leren kennen. Ik wilde we
ten wat er met je stemgeluid
gebeurde als je het eenmaal
aan een microfoon had toe
vertrouwd. Ik vind het be
langrijk om te weten wat er
gedaan kan worden als je
vind, dat je stem op een op
name niet goed klinkt, dat je
tegen een producer kunt
zeggen, 'zet er eens wat min
der harmonizer en echo op'."
'The flame' gaat vooral
over de liefde en alles wat
daarbij komt kijken, dus ook
de angsten voor het alleen
zijn en de pijn die geliefden
elkaar aan kunnen doen.
Annabel: „We hebben al
lemaal onze angsten, maar
we durven er meestal niet in
het openbaar over te spre
ken. Er wordt bij liefde vaak
enkel maar over rozegeur en
maneschijn gezongen. Ik ge
loof ook wel dat die roman
tische kant ervan zijn char
mes heeft, maar er is meer.
Als je pas op elkaar verliefd
bent, die eerste nacht alleen
samen, als je je met zijn
tweeën opsluit in de slaap
kamer om elkaar te ontdek
ken, daar wordt te weinig
over gezongen. En er zijn
ook donkere kanten aan de
liefde. Tussen liefde en haat
loopt een hele dunne
scheidslijn en daar heb ik
het bijvoorbeeld in het num
mer 'Weapon of love' over.
Als het fout gaat tussen
twee mensen kun je de an
der ontzettend pijn doen
door al die intieme wetens
waardigheden als wapens
tegen hem te gebruiken.
Liefde is niet iets dat altijd
mooi eindigt, met een ver
liefd paartje dat de zonson
dergang tegemoet loopt.
Daar ben ik mijn leven wel
achter gekomen en daar
moet ik over schrijven."
Annabel's muzikale we
reld kent allerlei invloeden.
Van huis uit kreeg ze jazz,
klassiek en pop mee.
Annabel: „Toen ik een
jaar of drie was zong mijn
vader me altijd in slaap. Hij
zong dan altijd jazz-liedjes
van mensen als Cole Porter
en Hoagy Carmichel. Die
jazz-invloed zit er nog
steeds in. Bovendien was ik
de jongste van vijf kinderen,
allemaal zussen. Zodoende
hoorde ik op jonge leeftijd al
muziek, die mijn oudere
zussen prachtig vonden. De
ene hield veel van Miles Da-
vis, terwijl een andere zus
weg was van de Stones. Zo
kwam ik als vijfjarige al in
contact met muziek, die ik
anders misschien pas als tie
ner ontdekt zou hebben.
Daarnaast heb ik vanaf
mijn vijfde jaar ook nog pia
no-lessen gehad, waardoor
ik veel klassieke muziek
leerde kennen."
Annabel Lamb staat op
integriteit. Ze is niet uit op
gigantische successen en ze
is niet van plan omwille van
dat succes haar muzikale
koers drastisch te wijzigen.
Annabel: „Je moet niet
proberen met muziek men
sen te behagen in de zin dat
ze je aardig zullen vinden of
door aan hun smaak tege
moet te komen. Dan kom je
immers al gauw bij imitatie
terecht van goed in de
smaak gevallen stijltjes en
voor mij zijn er al veel te
veel imitaties. Het zou toch
prachtig zijn als alle muzi
kanten eens probeerden ori
gineel te zijn in hun muziek.
Voor mij is het belangrijkste
om via mijn platen met
mensen te communiceren. Ik
ben in mijn opzet geslaagd
als mensen me zeggen, dat
ze zich in mijn nummers
herkennen of soortgelijke
ervaringen hebben of er
door geraakt worden. Een
boodschap heb ik niet. Ik zeg
niet zo of zo is het en niet
'anders. Daarvoor is mijn
muziek te persoonlijk."
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Bo Diddley» CCC Inc., Jack Bruce,
Mink DeVille, Waanzin en Clint
Eastwood en General Saint, 31 mei
op Lochem-festival.
Roger Waters met Eric Clapton, 19
juni in Rotterdam (Ahoy)
Talk Talk, 26 mei in Rotterdam
(Arena)
Nico en Gregory Corso, 23 mei in
Tilburg (Noorderligt)
Barclay James Harvest, 28 mei in
Amsterdam (Carré)
Yes, 1 juli in Rotterdam (Ahoy)
Huang Chung, Marillion, John
Hiatt, Pretenders, Ronnie James
Dio, Big Country en Jimmy Cliff,
11 juni in Geleen (Pinkpop)
Joe Jackson, Lou Reed, Simple
Minds, Paul Young, Nona Hendryx
en The Alarm, 7 juli in Torhout en
8 juli in Werchter.
Psychedelic Furs, 2 juni in Tilburg
(Noorderligt)
Shriekback, 8 juni in Tilburg
(Noorderligt)
John Watts en Duplex Johnson, 15
juni in Tilburg (Noorderligt)
Bob Dylan en Santana, 4 en 6 juni
in Rotterdam (Ahoy)
King Sunny Adé en Black Uhuru,
24 juni in Amsterdam (Edenhal)
Cathy
Guisewite
GOES
Grandtheater - 20 u.
Ciske de Rat, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Ciske de Rat. a.l.
20 u. Christine, a.l.
20 u. To be or not to be, a.l.
20 u. De wulpse maagden, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Meisjes om te blussen, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Hercules, a.l.
20 u. Piranha II, 12 j.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u.
An officer and a gentleman, 12 j.
Alhambra 2 - 20 u.
To be or not to be, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 13.30,17, en 20.30 u.
Fort Sagane.
Rex-Club - 12,14,16,20 en
22 u. Scandalous.
Metro I - 12,14,16,18, 20en
22 u. The evil that men do.
Metro» - 12,14,16,18,20
en 22 u. Chained Heat.
Odeon - 14,16,18,20 en 22
u. Patricia, un voyage pour I'a-
mour.
Rubens - 12,15,18 en 21 u.
Yentl.
Sinjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Zware jongens.
Vendome - 14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood.
Ouellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Schatjes.
Quellln II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Les morlalous.
Quellln III -12,14,16,18,20
en 22 u. White dog.
Astra - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Alien.
Astrld - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Merlijn de tovenaar.
Capltole - 12,14,16,18,20
en 22 u. The mad foxes.
Savoy - 12,14,16,18,20 en
22 u. I Isa.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Seniors.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Shame of the
jungle.
Ambassades-Club» - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Risky bu
siness.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Two of a
kind-Second chance.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18,20 en 22 u. Class.
BOEKENBOEKENBOE.
BOEK EVBOEKEIVBOEKEN B
ENBOEKENBOgTZgVBOl
BOEKEABOEKENBOEKEN
BAREN - Een uitgave van Stich
ting Lichaamstaal, Lindestraat 6,
6096 BX Grathem.
Een boek met kleurenfoto's,
interviews en informatie over
bevallen door Beatrijs Smul
ders, Saskia van Rees, Astrid
Limburg en professor dr. G.J.
Kloosterman (gynaecoloog).
Verticale baringshoudingen,
de eerste contacten tussen
moeder en kind, de invloed
van water op de baring wor
den beschreven vanuit de
vroedvrouwenpraktijk. De fo
to's werden gemaakt tijdens
een bevalling. Het boek geeft
niet alleen technische infor
matie maar roept ook de sfeer
op die een bevalling omgeeft.
De interviews geven inzicht in
de gevoelens vóór, tijdens en
vlak na de bevalling die vrou
wen ieder op hun eigen manier
verwerken en onder woorden
brengen.
BAREN is op bestelling bij
de Stichting Lichaamstaal
verkrijgbaar.
Festa - 13,15.30,18 en 20.30
u. Sudden impact.
Brabo - 12,14,16,18, 20en
22 u. Children o» the corn.
TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Ronde de nuit.
Wapper 12,14,16,18,20
en 22 u. Private school.
BRUGGE
Komplex Zwart-Hufs
Gulden Vlies 1
20 u. Zware jongens.
22.30 u. Screwballs.
Gulden Vlies 2
20 u. Gorky Park.
22.30 u. Ik, Christiaene F.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Terms of endear
ment.
Memllng
20 u. Osterman weekend.
Rembrandt
20 u. Cannibal ferox.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Terms of endearment.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Footloose.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Unfaithfully yours.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Mesrine.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Louisiana.
6 - 20 en 22.30 u. Viva la vie.
7 - 20 u. Scarf ace.
8 - 15,15,17.30en20u.Rai
ders of the lost ark.
9 - 15,17.30 en 20 u. To be or
not to be.
10 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Terugkeer naar Da-nang.
11 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Prenom Carmen.
12 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn
de tovenaar.
13 - 15 en 17.30 u. Dead zone.
14 - 22.30 u. Brainstorm.
15 - 22.30 u. The hunger.
16 - 22.30 u. Liquid sky.
17 - 22.30 u. An officer and a
gentleman.
18 - 15 en 17.30u. LesMorfa-
lous.
ST. NIKLAAS
Stadsschouwburg - 20 u.
'De Kunst van Komedie'
HULST
De Blaauwe Hoeve - 14.30
uur
schieting voor bejaarden.
KOEWACHT
Zaal Oude Molen - 13.30 uur
schieting voor bejaarden.
AXEL
'Hel Land van Axel', Noordstr.
11 - Olieverfschilderijen van
Dick Bakker. Geop. woe. t/m. za.
13.30-17 u. en vrij. ook 19-21 u.
(t/m 26 mei).
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehul-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto 'Wè stelt dè noe
voo?'. Geop. tijd. kantooruren.
NIEUW-NAMEN
Roland van Damme - Foto
tentoonstelling van Willy Blanc-
kaert uit Kloosterzande. (tot 2 ju
ni),
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop. di. t/m za.
10-12 en 14-18 u.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nleuwendljk
15 - Nieuwjaarstentoonstelling
'5 jaar Galerie Marquis'Geop.
woe. t/m zat. 13.30-17.30 u.
zond. 14-17 u.
IK ZAG HEUS WEI PAT U PgPEfcfcNI IN MIJN
LFEaueSCEK TE KIJKEN OM TE ZBN MOE
GBÖOT MIJN TE GCeP IS
HA H4/IK WEETNIET HOEVEEL. IK HES.'
P£ LAATSTE KEEE PAT IK MIJN TESOEP
WET WAS 4S MINUTEN NKbT IK PE
EEKENING HAPGEOPENP.
HA HA/ HET ZOO EL, GOQ- KUNNEN
ZLM, MAAC IK KAN OOK WEL FT, tZOOr
ROOP STAANWIE WEETHA HA/
l'pie Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR Boes
•srnoej ubui UBA jaoA -qt 's^uij la^OBJ
6 'sifuii uaoips '8 'smif ui uibbj 'i 4;au uba
uappiui *9 'sufuii ubui uba ^au g 's^uti Avnoui
f 'sbiS ui -g 's^ipaj jaSua^z z 's^oai ^sp