NS!! Antwerpse havenradar in gebruik Reynaertstoet wordt meer de stem prijzen ;hoenen Nieuwe fabriek Kruiningen is goed voor zestig banen PIJLERDAM VAN BOVEN INPLANTEN 3 3CHE ISCHOEN 49.00 Boete voor 'tandarts' Rijders onder invloed voor politierechter WOENSDAG 16 MEI 1984 I [Juist moet woonwagenbevolking spreiden UITINGEN tSPLANTEN BLOEMENHAL IN PRIJS ireparatie ima) Terneuzen, I "^ertentie-expl. Zeeuws Orkest in Terneuzen A; VAN ZEELAND T27 PAGINA ZEELAND 1 sortering gen kweek. 100 Plaatsen nodig voor woonwagens MIDDELBURG - In Zeeuwsch-Vlaanderen moeten tussen 1985 en 1992 nog 62 nieuwe woonwagenstandplaatsen worden geschapen. Daarnaast moeten nog 40 standplaatsen worden gerealiseerd uit het vertraagde programma voor de jaren 1980-1984. jr bij ons op de KEES ELKE BROM 33 - 4541 AE Sluiskil delwagen ikeerbaar le wielen, oorten en roetenzak everbaar. ODE 5.90 Dat blijkt uit een nieuw ontwerp-woonwagenplan van het Zeeuws provin ciebestuur. De nieuwe standplaatsen zijn toebe deeld aan de gemeenten Hulst (32), Oostburg (11), Axel (5), Sluis (4), Terneu zen (6) en Hontenisse (4). De eerste vier gemeenten moeten het karwei voor 1990 geklaard hebben, de laatste twee voor 1992. Vier gemeenten kijken ver der nog tegen verplichtingen aan uit het vorige woonwa genplan. Het zijn de gemeen ten Terneuzen (15 standplaat sen), Axel (12), Hontenisse (7) en Aardenburg (6). Terneuzen heeft nog geen aanstalten ge maakt aan deze verplichting te voldoen. Het provinciebestuur ANTWERPEN - In het bedieningsgebouw van de Zandvlietsluis is gistermorgen de Antwerpse haven radar, een volwaardige tegenhanger van de radarke len langs de Wester schelde, officieel in gebruik geno- men. Het totale project omvat I acht 45 meter hoge stalen on- I bemande radarpylonen met antennes van 514 meter. De ontvangen beelden wor- I den per kabel naar het toren- I gebouw aan de Zandvlietsluis I overgebracht, waar op de der- verdieping een radarcen- 13um is ingericht. De totale I kosten van het project bedra- gen 300 milj oen frank. Gisteren werd de eerste fa- I se, te weten de bouw van twee I pylonen en de inrichting van I tet radarcentrum afgesloten. I Daarmee was dik 70 miljoen I frank gemoeid. De twee cylin- Idervormige torens zijn respec tievelijk bij de Zandvlietsluis |en de Boude wij nsluis ge- I plaatst. In '88 moet het hele I Project, dat door Belgische en I Britse ondernemingen wordt I -tgevoerd, voltooid zij n. De directeur van de techni sche dienst van het Antwerpse ravenbedrijf, ir. G. Thues, zei I Weren dat de havenradar een belangrijk instrument zal I cijn voor de vlotte en veilige I «handeling van zee- en bin- I Penvaart in het Antwerpse 1 havengebied. In Antwerpen gaan dagelijks 50 zeeschepen I '1200 binnenschepen in en uit. De Antwerpse havensche- Pen, mr. Jan Huyghebaert, zei Joat een haven zonder radar I hen dode is opgeschreven. Ant- ,erPen heeft de achterstand '"gelopen. De officiële in gebruikne ming gisteren werd verricht door een vijfmansschap, ge vormd door minister Olivier van openbare werken, de Brit se ambassadeur in Belgische sir Edward Jackson, gouver neur Kinsbergen van de pro vincie Antwerpen, burge meester Bob Cools en haven schepen Huyghebaert. dreigt daar nu zelf een plaats aan te wijzen. In Axel is men het verst. De standplaatsen zullen daar nog dit jaar wor den aangelegd, nog net binnen de geplande termijn. Opvallendste onderdeel in het nieuwe woonwagenplan is de opheffing van het huidige 32 standplaatsen tellende woonwagencentrum te Hulst. Deze standplaatsen moeten worden verdeeld over nieuwe kleinere centrumpjes. De mi nisteries van VROM en WVC hebben al een afkoopregeling getroffen voor de nog op het huidige centrum drukkende afschrij vingskosten. De opheffing heeft te maken met het streven de woonwa genbevolking meer te spreiden en dichter bij allerlei gemeen schapsvoorzieningen te bren gen. Het nieuwe plan noemt als ideale grootte woonwagen- een trumpj es van niet meer dan 3 tot 7 eenheden. Een loca tie kan echter dusdanig gun stig gelegen liggen dat van de ze beleidslijn kan worden af geweken. Het huidige Hulster cen trum telt momenteel 17 woon wagens meer dan er stand plaatsen zijn. Deze 'bovental ligen' zullen vooral gehuisvest worden in nieuwe centra in Axel, maar ook in Hontenisse. De toedeling van de nieuwe standplaatsen is gebaseerd op inwonertallen, integratiemo gelijkheden en (voor zover mogelijk) de wensen van de woonwagenbewoners zelf. Dertig nieuwe standplaatsen zijn bedoeld om de groei van de woonwagenbevolking op te vangen. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Aardappel- handel C. Meijer wil de activi teiten bij het NS-station Krui- ningen-Yerseke uitbreiden met een fabriek voor diepge vroren aardappelprodukten. Het gaat om een investering van 20 miljoen gulden, goed voor zestig nieuwe arbeids plaatsen. De gemeente Reimerswaal wil het bedrijf tegemoet ko men door een rioolpersleiding (kosten 600.000 gulden) voor het bedrijf aan te leggen. Het dagelijks provinciebestuur is ingegaan op een verzoek van de gemeente om 200.000 gulden bij te dragen uit het fonds 'bij zondere voorzieningen'. Daarmee zou voorkomen kunnen worden dat de nieuwe fabriek wordt gevestigd in Le lystad, waar al een goedkope lozingsmogelijkheid aanwezig is en subsidies van 20.000 per arbeidsplaats liggen te wach ten. Het bedrijf zal in Kruinin gen een eigen zuiveringsin stallatie oprichten, die water aflevert dat voor 95 procent gezuiverd is. De hoeveelheden water die het bedrijf gaat lo zen zijn te groot voor afvoer via de zuiveringsinstallatie bij Waarde. Reden waarom men het grotendeels gezuiverde water rechtstreeks op de Wes- terschelde wil lozen. Daarbij kan gebruik wor den gemaakt van een oude af- voerleiding van het dorp Kruiningen. Het overheids geld is nodig om een ruim drie kilometer lange verbinding tussen het nieuwe bedrijf en deze oude afvoerleiding tot stand te kunnen brengen. Zo ziet de pijlerdam in het tweede stroomgat in de Schaar er van hoven uitDuidelijk is de sterke stroming te zien langs de pijlers. Die stroming is ook de grootste moeilijkheid geweest bij de aanleg van de dam - foto paul dijkstra Van onze correspondent TERNEUZEN - De tand heelkundige hulp die de Hulstenaar A. de G. aan een aantal patiënten heeft gege ven, was onbevoegd. Ze was ook niet te vergelijken met de prik die een verpleegster geeft, zoals de raadsman mr. Van Hasselt, die de verdedi ging van De G. op zich had genomen, stelde. G. stond gistermorgen voor het kantongerecht te Terneuzen terecht voor deze feiten, gepleegd in de perio de maart 1982 tot oktober 1983 te Hulst. Mr. Van Has selt kon ook de heren achter de groene tafel er niet van overtuigen dat zijn cliënt de tandheelkundige hulp enkel heeft verleend onder het toeziend oog van een be voegd arts. Het tegendeel bleek ook uit de schriftelijke verkla ring van deze arts, waarin hij te kennen gaf dat De G. in sommige gevallen mis bruik maakte van zijn ver trouwen door eigenmachtig patiënten te behandelen. Voor drie van deze gevallen waarin dat was gebeurd, stond De G. gistermorgen terecht. Alleen voor het geval, waarin enkel sprake was van het aanpassen van een prothese, werd hij door kan tonrechter, mr. H. de Mul vrijgesproken. In twee an dere gevallen werd hij ver oordeeld tot een boete van twee maal vijfhonderd gul den waarvan 250 gulden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. SgAP VOOR ZUPWEST NEDERLANO I Kantoren Ikneuzen, Hulst en Goes. I bressen en telefoonnum- I ":6rs op pagina 2. Ppeningstijden: I 30-12.30/13.30-17.00 uur. factie geuzen: Rein van der alm (editie-chef), Jan Jan- '6n (plv, chef), Frank Dey, aul de Schipper, Cor de (0er (foto), Ton Koomen .aport). Hulst: Eugène Ver beten Goes: Gé van Ber- Middelburg: Henk Post- I a Oostburg Co Meertens. jjervicepunten °osterzande: mevr. Neve, :'_5 Alexanderstr. 4, 01148- aspecteur Zeeland: C. Me- 'J PDvé 01150-95839. b' De repetities voor de Reynaertoptocht, die wordt geregisseerd door Piet Verwer, zijn in volle gang. Wekelijks oefenen groepen acteurs en actrices in het Houtenkwartier - foto's de stem/cor j. de boer Van een onzer verslaggevers HULST - De zesde uitgave van de Reynaertoptocht, die op 16 september door de Hulster straten zal trekken, zal meer dan ooit het karak ter krijgen van een 'kijk spektakel'. Van de ongeveer 700 ac teurs en actrices wordt in veel mindere mate gevraagd dat zij teksten leren en voor dragen. De aandacht gaat uit naar het beeldendvermo gen, waarin mime, dans, muziek, grime, fraaie kos tuums en wagens de belang rijkste aspecten zijn om het Reynaertverhaal aanschou welijk te maken. „De nadruk ligt dit jaar niet zo zeer op het literaire maar op de aanleiding, waardoor het Reynaert-epos zo'n grote internationale be kendheid heeft", zegt W. Everaert. De 'Ommeganck' bestaat uit een historisch deel, een Reynaert deel en een moraal deel. Bij het historische ligt de nadruk op de rijkdom van die tijd en wil men aan geven hoe de samenleving er in Hulst en verre omgeving uitzag. Hoe de adel uit die dagen reageerde op het Rey naertverhaal, waarin zij be spot werd en de bevolking van Hulst daar weer op rea geerde. In het tweede gedeelte van de optocht wordt het Reynaertverhaal beeldend weergegeven met het accent op het statige, het boertige en schakse, zoals dit in de roman tot uitdrukking komt. Het publiek moet ver maakt worden en gelijktij dig het Reynaert-epos aan de ogen voorbij zien trek ken. In het moraal-deel wordt gepoogd aan de te ge ven dat het Reynaertverhaal tijdloos is en dat het even goed in deze tijd de mens een spiegel kan voorhouden. De stoet wordt besloten met vlaggen van Hulst, Zee land, Nederland en België, om aan te geven dat men te maken heeft met iets dat de nationale grenzen over schrijdt. De optocht zal bin nen de wallen van de stad rondtrekken. Op de Grote Markt wordt een tribune ge bouwd en daar zal het effect nog verhoogd worden met aangepaste muziek. In het historisch deel zul len onder meer te zien zijn de magistratuur van de stad Hulst, de stadsnar, de plaat selijke adel op weg naar het hof, de wagen van het hof van Karei V en de poorters van Hulst, die luisteren naar de stadsroddelaar. Het Rey- naertdeel is het langste en en toont alle dieren die in het verhaal voorkomen, het hof van koning Nobel en de belangrijkste en meest tot de verbeelding sprekende on derdelen van het verhaal. Van onze correspondente MIDDELBURG - „Ik verzet me tegen de toenemende ge woonte om door middel van een verklaring van de werk gever het rijbewijs (dat zo no dig zou zijn voor het behoud van de baan) veilig te stellen. Het betekent een beïnvloe ding van de rechtsgang en dat acht ik onaanvaardbaar", al dus officier van justitie mr. Van Marion in zijn requisitoir tegen één van de vele overtre ders van artikel 26 van de we genverkeerswet (alcohol en verkeer) gisteren tijdens de zitting van de politierechter in Middelburg. „Bovendien vraag ik me af", zo vervolgde hij, „of een werk gever wel gerechtigd is een werknemer te ontslaan, wan neer niet met zoveel woorden in een arbeidscontract is opge nomen dat een rijbewijs strikt noodzakelijk is". Ook in het opleggen van een weekend-rijverbod (zoals toch dikwijls gebeurt) zag mr. Van Marion geen heil: „De enige echte controlemogelijkheid zou zijn een aantekening op het rijbewijs, maar daartoe is het Openbaar Ministerie niet bevoegd". De opmerkingen maakte hij vooral in de zaak tegen de 38- jarige J. S. uit Kruiningen die op 12 juli in Midden-Schou wen gepakt was met een alco holpromillage van 2.13. Tegen hem eiste de officier van justi tie een straf van 1000 gulden, twee weken voorwaardelijk gevangenisstraf en negen maanden, waarvan drie maanden voorwaardelijk niet rijden. Verdachte's verdediger mr. Olie, was van oordeel dat juist een dergelijke straf voor zijn cliënt rechtsongelijkheid zou betekenen: immers met de werkgeversverklaring in de hand, toonde hij aan dat S. zonder rijbewijs zijn baan be slist zou kwijtraken. Hij pleit te dan ook voor een andersoor tige straf (weekendverbod of onvoorwaardelijke gevange nis). Politierechter mr. Verste gen toonde zich voor de argu menten wel gevoelig en ver oordeelde de man tot een boete van 1000 gulden, twee weken gevangenis waarvan de helft voorwaardelijk en een geheel voorwaardelijke rijontzegging voor de duur van negen maan den met een proeftijd van twee jaar. De 47-jarige A. V. uit Zaam- slag dacht op 1 juli na een feestrje in een café in Terneu zen dat hij best nog in staat was zijn auto te besturen. Sur veillerende politie-agenten dachten daar anders over en de bloedproef toonde aan dat zij het bij het rechte eind had den (2.89). Omdat het voor V. de vierde keer was dat hij voor een dergelijke zaak terecht stond, werd hij conform de eis veroordeeld tot een gevange nisstraf van twee weken en een jaar niet rijden. De 47-jarige W. A. uit Sluis kil tenslotte was op 13 juli op gevallen, omdat hij slingerend door Terneuzen reed en tel kens vergat zijn richting aanwijzer in werking te stel len. Na onderzoek bleek dat A. gereden had met een alcohol promillage van 2.26. A. werd conform de eis veroordeeld tot een boete van 500 gulden, twee weken voorwaardelijk en een jaar niet rijden. Van onze correspondente TERNEUZEN - Het Zeeuws Orkest onder leiding van Louis Stotijn geeft morgen avond om 20.00 uur in de Grote Kerk te Terneuzen een concert met werken van Ravel, Ibert, Debussy en Saint Saens. Als soliste treedt op de in Nederland zeer bekende dwarsfluitiste Abbie de Quant. Kaarten te verkrijgen voor aanvang van het concert aan de kerk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 13