NS!!
Antwerpse
havenradar
in gebruik
Reynaertstoet wordt meer
de stem
prijzen
;hoenen
Nieuwe fabriek Kruiningen is goed voor zestig banen
PIJLERDAM VAN BOVEN
INPLANTEN 3
3CHE
ISCHOEN
49.00
Boete voor 'tandarts'
Rijders onder
invloed voor
politierechter
WOENSDAG
16 MEI 1984
I [Juist moet woonwagenbevolking spreiden
UITINGEN
tSPLANTEN
BLOEMENHAL
IN PRIJS
ireparatie
ima) Terneuzen,
I "^ertentie-expl.
Zeeuws Orkest
in Terneuzen
A;
VAN ZEELAND
T27 PAGINA ZEELAND 1
sortering
gen kweek.
100 Plaatsen
nodig voor
woonwagens
MIDDELBURG - In Zeeuwsch-Vlaanderen moeten tussen 1985 en 1992
nog 62 nieuwe woonwagenstandplaatsen worden geschapen. Daarnaast
moeten nog 40 standplaatsen worden gerealiseerd uit het vertraagde
programma voor de jaren 1980-1984.
jr
bij ons op de
KEES ELKE BROM
33 - 4541 AE Sluiskil
delwagen
ikeerbaar
le wielen,
oorten en
roetenzak
everbaar.
ODE
5.90
Dat blijkt uit een nieuw
ontwerp-woonwagenplan
van het Zeeuws provin
ciebestuur. De nieuwe
standplaatsen zijn toebe
deeld aan de gemeenten
Hulst (32), Oostburg (11),
Axel (5), Sluis (4), Terneu
zen (6) en Hontenisse (4).
De eerste vier gemeenten
moeten het karwei voor
1990 geklaard hebben, de
laatste twee voor 1992.
Vier gemeenten kijken ver
der nog tegen verplichtingen
aan uit het vorige woonwa
genplan. Het zijn de gemeen
ten Terneuzen (15 standplaat
sen), Axel (12), Hontenisse (7)
en Aardenburg (6). Terneuzen
heeft nog geen aanstalten ge
maakt aan deze verplichting te
voldoen. Het provinciebestuur
ANTWERPEN - In het bedieningsgebouw van de
Zandvlietsluis is gistermorgen de Antwerpse haven
radar, een volwaardige tegenhanger van de radarke
len langs de Wester schelde, officieel in gebruik geno-
men.
Het totale project omvat
I acht 45 meter hoge stalen on-
I bemande radarpylonen met
antennes van 514 meter.
De ontvangen beelden wor-
I den per kabel naar het toren-
I gebouw aan de Zandvlietsluis
I overgebracht, waar op de der-
verdieping een radarcen-
13um is ingericht. De totale
I kosten van het project bedra-
gen 300 milj oen frank.
Gisteren werd de eerste fa-
I se, te weten de bouw van twee
I pylonen en de inrichting van
I tet radarcentrum afgesloten.
I Daarmee was dik 70 miljoen
I frank gemoeid. De twee cylin-
Idervormige torens zijn respec
tievelijk bij de Zandvlietsluis
|en de Boude wij nsluis ge-
I plaatst. In '88 moet het hele
I Project, dat door Belgische en
I Britse ondernemingen wordt
I -tgevoerd, voltooid zij n.
De directeur van de techni
sche dienst van het Antwerpse
ravenbedrijf, ir. G. Thues, zei
I Weren dat de havenradar
een belangrijk instrument zal
I cijn voor de vlotte en veilige
I «handeling van zee- en bin-
I Penvaart in het Antwerpse
1 havengebied. In Antwerpen
gaan dagelijks 50 zeeschepen
I '1200 binnenschepen in en uit.
De Antwerpse havensche-
Pen, mr. Jan Huyghebaert, zei
Joat een haven zonder radar
I hen dode is opgeschreven. Ant-
,erPen heeft de achterstand
'"gelopen.
De officiële in gebruikne
ming gisteren werd verricht
door een vijfmansschap, ge
vormd door minister Olivier
van openbare werken, de Brit
se ambassadeur in Belgische
sir Edward Jackson, gouver
neur Kinsbergen van de pro
vincie Antwerpen, burge
meester Bob Cools en haven
schepen Huyghebaert.
dreigt daar nu zelf een plaats
aan te wijzen. In Axel is men
het verst. De standplaatsen
zullen daar nog dit jaar wor
den aangelegd, nog net binnen
de geplande termijn.
Opvallendste onderdeel in
het nieuwe woonwagenplan is
de opheffing van het huidige
32 standplaatsen tellende
woonwagencentrum te Hulst.
Deze standplaatsen moeten
worden verdeeld over nieuwe
kleinere centrumpjes. De mi
nisteries van VROM en WVC
hebben al een afkoopregeling
getroffen voor de nog op het
huidige centrum drukkende
afschrij vingskosten.
De opheffing heeft te maken
met het streven de woonwa
genbevolking meer te spreiden
en dichter bij allerlei gemeen
schapsvoorzieningen te bren
gen. Het nieuwe plan noemt
als ideale grootte woonwagen-
een trumpj es van niet meer
dan 3 tot 7 eenheden. Een loca
tie kan echter dusdanig gun
stig gelegen liggen dat van de
ze beleidslijn kan worden af
geweken.
Het huidige Hulster cen
trum telt momenteel 17 woon
wagens meer dan er stand
plaatsen zijn. Deze 'bovental
ligen' zullen vooral gehuisvest
worden in nieuwe centra in
Axel, maar ook in Hontenisse.
De toedeling van de nieuwe
standplaatsen is gebaseerd op
inwonertallen, integratiemo
gelijkheden en (voor zover
mogelijk) de wensen van de
woonwagenbewoners zelf.
Dertig nieuwe standplaatsen
zijn bedoeld om de groei van
de woonwagenbevolking op te
vangen.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Aardappel-
handel C. Meijer wil de activi
teiten bij het NS-station Krui-
ningen-Yerseke uitbreiden
met een fabriek voor diepge
vroren aardappelprodukten.
Het gaat om een investering
van 20 miljoen gulden, goed
voor zestig nieuwe arbeids
plaatsen.
De gemeente Reimerswaal
wil het bedrijf tegemoet ko
men door een rioolpersleiding
(kosten 600.000 gulden) voor
het bedrijf aan te leggen. Het
dagelijks provinciebestuur is
ingegaan op een verzoek van
de gemeente om 200.000 gulden
bij te dragen uit het fonds 'bij
zondere voorzieningen'.
Daarmee zou voorkomen
kunnen worden dat de nieuwe
fabriek wordt gevestigd in Le
lystad, waar al een goedkope
lozingsmogelijkheid aanwezig
is en subsidies van 20.000 per
arbeidsplaats liggen te wach
ten.
Het bedrijf zal in Kruinin
gen een eigen zuiveringsin
stallatie oprichten, die water
aflevert dat voor 95 procent
gezuiverd is. De hoeveelheden
water die het bedrijf gaat lo
zen zijn te groot voor afvoer
via de zuiveringsinstallatie bij
Waarde.
Reden waarom men
het grotendeels gezuiverde
water rechtstreeks op de Wes-
terschelde wil lozen.
Daarbij kan gebruik wor
den gemaakt van een oude af-
voerleiding van het dorp
Kruiningen.
Het overheids
geld is nodig om een ruim drie
kilometer lange verbinding
tussen het nieuwe bedrijf en
deze oude afvoerleiding tot
stand te kunnen brengen.
Zo ziet de pijlerdam in het tweede stroomgat in de Schaar er van hoven uitDuidelijk is de sterke stroming te zien langs de
pijlers. Die stroming is ook de grootste moeilijkheid geweest bij de aanleg van de dam - foto paul dijkstra
Van onze correspondent
TERNEUZEN - De tand
heelkundige hulp die de
Hulstenaar A. de G. aan een
aantal patiënten heeft gege
ven, was onbevoegd. Ze was
ook niet te vergelijken met
de prik die een verpleegster
geeft, zoals de raadsman mr.
Van Hasselt, die de verdedi
ging van De G. op zich had
genomen, stelde.
G. stond gistermorgen
voor het kantongerecht te
Terneuzen terecht voor deze
feiten, gepleegd in de perio
de maart 1982 tot oktober
1983 te Hulst.
Mr. Van Has
selt kon ook de heren achter
de groene tafel er niet van
overtuigen dat zijn cliënt de
tandheelkundige hulp enkel
heeft verleend onder het
toeziend oog van een be
voegd arts.
Het tegendeel bleek ook
uit de schriftelijke verkla
ring van deze arts, waarin
hij te kennen gaf dat De G.
in sommige gevallen mis
bruik maakte van zijn ver
trouwen door eigenmachtig
patiënten te behandelen.
Voor drie van deze gevallen
waarin dat was gebeurd,
stond De G. gistermorgen
terecht.
Alleen voor het geval,
waarin enkel sprake was
van het aanpassen van een
prothese, werd hij door kan
tonrechter, mr. H. de Mul
vrijgesproken. In twee an
dere gevallen werd hij ver
oordeeld tot een boete van
twee maal vijfhonderd gul
den waarvan 250 gulden
voorwaardelijk met een
proeftijd van twee jaar.
SgAP VOOR ZUPWEST NEDERLANO
I Kantoren
Ikneuzen, Hulst en Goes.
I bressen en telefoonnum-
I ":6rs op pagina 2.
Ppeningstijden:
I 30-12.30/13.30-17.00 uur.
factie
geuzen: Rein van der
alm (editie-chef), Jan Jan-
'6n (plv, chef), Frank Dey,
aul de Schipper, Cor de
(0er (foto), Ton Koomen
.aport). Hulst: Eugène Ver
beten Goes: Gé van Ber-
Middelburg: Henk Post-
I a Oostburg Co Meertens.
jjervicepunten
°osterzande: mevr. Neve,
:'_5 Alexanderstr. 4, 01148-
aspecteur Zeeland: C. Me-
'J PDvé 01150-95839.
b'
De repetities voor de Reynaertoptocht, die wordt geregisseerd door Piet Verwer, zijn in volle gang. Wekelijks oefenen groepen acteurs en actrices in het Houtenkwartier
- foto's de stem/cor j. de boer
Van een
onzer verslaggevers
HULST - De zesde uitgave
van de Reynaertoptocht, die
op 16 september door de
Hulster straten zal trekken,
zal meer dan ooit het karak
ter krijgen van een 'kijk
spektakel'.
Van de ongeveer 700 ac
teurs en actrices wordt in
veel mindere mate gevraagd
dat zij teksten leren en voor
dragen. De aandacht gaat
uit naar het beeldendvermo
gen, waarin mime, dans,
muziek, grime, fraaie kos
tuums en wagens de belang
rijkste aspecten zijn om het
Reynaertverhaal aanschou
welijk te maken.
„De nadruk ligt dit jaar
niet zo zeer op het literaire
maar op de aanleiding,
waardoor het Reynaert-epos
zo'n grote internationale be
kendheid heeft", zegt W.
Everaert.
De 'Ommeganck' bestaat
uit een historisch deel, een
Reynaert deel en een moraal
deel. Bij het historische ligt
de nadruk op de rijkdom
van die tijd en wil men aan
geven hoe de samenleving er
in Hulst en verre omgeving
uitzag. Hoe de adel uit die
dagen reageerde op het Rey
naertverhaal, waarin zij be
spot werd en de bevolking
van Hulst daar weer op rea
geerde.
In het tweede gedeelte
van de optocht wordt het
Reynaertverhaal beeldend
weergegeven met het accent
op het statige, het boertige
en schakse, zoals dit in de
roman tot uitdrukking
komt. Het publiek moet ver
maakt worden en gelijktij
dig het Reynaert-epos aan
de ogen voorbij zien trek
ken. In het moraal-deel
wordt gepoogd aan de te ge
ven dat het Reynaertverhaal
tijdloos is en dat het even
goed in deze tijd de mens een
spiegel kan voorhouden.
De stoet wordt besloten
met vlaggen van Hulst, Zee
land, Nederland en België,
om aan te geven dat men te
maken heeft met iets dat de
nationale grenzen over
schrijdt. De optocht zal bin
nen de wallen van de stad
rondtrekken. Op de Grote
Markt wordt een tribune ge
bouwd en daar zal het effect
nog verhoogd worden met
aangepaste muziek.
In het historisch deel zul
len onder meer te zien zijn
de magistratuur van de stad
Hulst, de stadsnar, de plaat
selijke adel op weg naar het
hof, de wagen van het hof
van Karei V en de poorters
van Hulst, die luisteren naar
de stadsroddelaar. Het Rey-
naertdeel is het langste en
en toont alle dieren die in
het verhaal voorkomen, het
hof van koning Nobel en de
belangrijkste en meest tot de
verbeelding sprekende on
derdelen van het verhaal.
Van onze correspondente
MIDDELBURG - „Ik verzet
me tegen de toenemende ge
woonte om door middel van
een verklaring van de werk
gever het rijbewijs (dat zo no
dig zou zijn voor het behoud
van de baan) veilig te stellen.
Het betekent een beïnvloe
ding van de rechtsgang en dat
acht ik onaanvaardbaar", al
dus officier van justitie mr.
Van Marion in zijn requisitoir
tegen één van de vele overtre
ders van artikel 26 van de we
genverkeerswet (alcohol en
verkeer) gisteren tijdens de
zitting van de politierechter in
Middelburg.
„Bovendien vraag ik me af",
zo vervolgde hij, „of een werk
gever wel gerechtigd is een
werknemer te ontslaan, wan
neer niet met zoveel woorden
in een arbeidscontract is opge
nomen dat een rijbewijs strikt
noodzakelijk is".
Ook in het opleggen van een
weekend-rijverbod (zoals toch
dikwijls gebeurt) zag mr. Van
Marion geen heil: „De enige
echte controlemogelijkheid
zou zijn een aantekening op
het rijbewijs, maar daartoe is
het Openbaar Ministerie niet
bevoegd".
De opmerkingen maakte hij
vooral in de zaak tegen de 38-
jarige J. S. uit Kruiningen die
op 12 juli in Midden-Schou
wen gepakt was met een alco
holpromillage van 2.13. Tegen
hem eiste de officier van justi
tie een straf van 1000 gulden,
twee weken voorwaardelijk
gevangenisstraf en negen
maanden, waarvan drie
maanden voorwaardelijk niet
rijden.
Verdachte's verdediger mr.
Olie, was van oordeel dat juist
een dergelijke straf voor zijn
cliënt rechtsongelijkheid zou
betekenen: immers met de
werkgeversverklaring in de
hand, toonde hij aan dat S.
zonder rijbewijs zijn baan be
slist zou kwijtraken. Hij pleit
te dan ook voor een andersoor
tige straf (weekendverbod of
onvoorwaardelijke gevange
nis).
Politierechter mr. Verste
gen toonde zich voor de argu
menten wel gevoelig en ver
oordeelde de man tot een boete
van 1000 gulden, twee weken
gevangenis waarvan de helft
voorwaardelijk en een geheel
voorwaardelijke rijontzegging
voor de duur van negen maan
den met een proeftijd van
twee jaar.
De 47-jarige A. V. uit Zaam-
slag dacht op 1 juli na een
feestrje in een café in Terneu
zen dat hij best nog in staat
was zijn auto te besturen. Sur
veillerende politie-agenten
dachten daar anders over en
de bloedproef toonde aan dat
zij het bij het rechte eind had
den (2.89). Omdat het voor V.
de vierde keer was dat hij voor
een dergelijke zaak terecht
stond, werd hij conform de eis
veroordeeld tot een gevange
nisstraf van twee weken en
een jaar niet rijden.
De 47-jarige W. A. uit Sluis
kil tenslotte was op 13 juli op
gevallen, omdat hij slingerend
door Terneuzen reed en tel
kens vergat zijn richting
aanwijzer in werking te stel
len. Na onderzoek bleek dat A.
gereden had met een alcohol
promillage van 2.26. A. werd
conform de eis veroordeeld tot
een boete van 500 gulden, twee
weken voorwaardelijk en een
jaar niet rijden.
Van onze correspondente
TERNEUZEN - Het Zeeuws
Orkest onder leiding van
Louis Stotijn geeft morgen
avond om 20.00 uur in de Grote
Kerk te Terneuzen een concert
met werken van Ravel, Ibert,
Debussy en Saint Saens.
Als soliste treedt op de in
Nederland zeer bekende
dwarsfluitiste Abbie de
Quant. Kaarten te verkrijgen
voor aanvang van het concert
aan de kerk.