Joyota Camry:
{perfect remsysteem
MS ROM
Opwarmer voor Paris-Moscou-Paris
NAAR
TOE?
Fransen zetten 'verwarrend
verkeersbordop rotondes
0E NIEUWE AMERIKANEN:
KORT
NIEUWS
Ontspannen
6-pitter
voor
kleine BMW's
liii
■Testshows:
mei, van 09.00
te Den Haag,
uur. Prins
ren, 26 mei,
ventehal te
tot 17.00 uur.
GM
OP WEG
ha»
Bar en boos.
Handig
Kant
Taart
Wegen
ANWB verrast door Franse maatregel
I VRIJDAG 11 ME11984
ÏÈU
OB
■©-
OPEL
14
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Mooie techniek, lelijke carrosserie
fDe nieuwe Cadillac De Ville: 66 centimeter korter dan zijn voorganger.
DE ontwerpers van General
Motors hebben zich inge
spannen om hun nieuwe ge
neratie 'technologisch ver
fijnde en luxueuze' limousi
nes, de 85'ers dus, nog lichter
tn compacter te maken.
Mooier zijn ze daarop helaas
ook dit jaar weer niet ge
worden. De kofferbakken
lijn nog korter, de neuzen
nog onaanzienlijker en van
een harmonieus model is bij
je nieuwe Amerikanen nog
minder sprake.
Het zal dan ook niet lang
meer duren of de magische
klank van de namen Cadil
lac, Oldsmobile en Buick be
hoort voorgoed tot het verle
den. In de nieuwe Olds Re
gency, Buicks Electra en
Park Avenue en de Cadillacs
Fleetwood en De Ville zal
geen zichzelf respecterend
autoliefhebber zich verto
nen, de grote hoeveelheid
vernuft die er is ingebouwd
ten spijt, of hij of zij moet
over een op z'n zachtst ge
zegd nogal merkwaardige
smaak beschikken.
De tijd moet nabij zijn dat
de Amerikanen korter wor
den dan ze breed zijn. Eigen
lijk alleen maar een kwestie
van de wielen verdraaien
(een kwartslag) en het dash
board verplaatsen. Jammer,
jammer, want prachtauto's
maken konden ze in de VS
wel. In het Autotron in Dru-
nen is daarvan het bewijs te
vinden in de prachtige col
lectie Amerikanen 'from the
De Buick Electra, model '85.
sixties'.
De nieuwe Buick Electra
is 61 centimeter korter dan
zijn voorganger en de Cadil
lac de Ville 66. De binnen
ruimte is onaangetast geble
ven. De Buick is tevens 400
kilo lichter geworden en de
Cadillac 292, aanzienlijke
besparingen. De ruimte
winst is bereikt door de mo
tor dwars voorin te bouwen
en de voorwielen te laten
aandrijven, een knap
staaltje werk, waarop veel
Amerikanen gewacht moe
ten hebben.
De Buick Electra heeft
een V6 inspuitmotor van 3,8
liter met een maximaal ver
mogen van 125 pk. De motor
is gekoppeld aan een auto
maat met vier versnellingen.
De Cadillac De Ville heeft
V8 van 4,1 liter in het voor
onder die, geholpen door een
digitaal geregelde inspui
ting, 144 pk levert.
De prestaties van de beide
motoren zijn geenszins op
vallend. De Electra is goed
voor een topsnelheid van 172
km/u en de Cadillac De Ville
voor 174. Beide wagens zijn
uitgerust met alle denkbare
accessoires.
Voor de Buick
moet 95.000 gulden neerge
teld worden en voor de De
Ville 106.000 gulden. Voor de
royale aanschafprijs van
beide wagens kan men niet
alleen veel mooier, maar ook
veel sneller rijden.
bnilllllllllllllllllNIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIM
IRAAMSDONKSVEER - In
I je prijsklasse tussen 25.000
I tn 30.000 gulden zijn de
I verschillen tussen de
1 silo's niet erg groot, niet
I alleen wat comfort betreft
I maar ook als het om rij-
I kwaliteiten en prestaties
I pat. In hun strijd om zo
I zuinig mogelijke auto's te
1 bouwen, hebben alle fabri-
I kanten hun toevlucht ge-
zocht tot de windtunnel.
1 dat heeft er ondertus-
I sen toegeleid dat er -zeker
I in deze prijsklasse- een
I grote 'eenheidsworst' van
I de produktielijnen komt,
(waaraan de Japanners
I veelvuldig bijdragen leve-
I ren. De Ford Sierra is in
I wezen de enige wagen die
I een duidelijk afwijkend
1 beeld laat zien.
De Toyota Camry on-
I derscheidt zich geenszins
I van de massa. Ten opzichte
I van de naaste concurren-
ten -de Nissan Bluebird, de
I Mazda 626 en de Mitsubishi
1 Galant- heeft Toyota qua
I uiterlijk weinig nieuws te
I bieden. Verschillen zijn er
I dan ook alleen in details te
1 vinden. Toyota ('s werelds
I grootste autofabrikant op
I General Motors na) is in
I dat opzicht niet over een
I nacht ijs gegaan.
1 Laten we met de motor
Ilsginnen. De Camry was
|%ota's eerste wagen die
I sn dwars voorin geplaat-
Iste, nieuw ontwikkelde 4-
1 tilinder motor kreeg. Na-
I dat eerder de Tercel al van
I voorwielaandrijving was
I voorzien, trokken de Ja-
IWnners deze lijn in de
I Camry door. Als gevolg
Ivan de ruimtebesparende
I P'aatsing van het mecha-
J1*, gecombineerd met de
I forse wielbasis, ontstond
Ij® binnenruimte die in
Itee prijsklasse opvallend
be nieuw ontwikkelde
Isotoren, zowel een 1.8 als
I een 2.0 liter, onderscheiden
zich eveneens, maar
slechts enigszins, van die
van de concurrenten. Ze
hebben een holle krukas en
nokkenas, voorts worden
de kleppen middels hy
draulische stoters bediend,
waardoor de klepstelling
constant blijft, en een elek
tronische ontsteking.
De prestaties: de 1800
krachtbron is goed voor
een top van bijna 165 km/u
en accelereert van 0 naar
100 km/u in 12,5 seconden,
voor de 2.0 liter computer
gestuurde injectiemotor
van de GLi zijn deze cijfers
respectievelijk 185 km/u
en 11,5 seconden. Het ge
middeld brandstofver
bruik van de 1.8 liter ligt
op bijna 1 op 11, terwijl de
injectiemotor zo'n 10 kilo
meter op een liter super af
legt.
Storend te noemer^ zijn
het motorgeluid en het
windgeruis in het inte
rieur. Tijdens het rijden
valt de goede koerstabili-
teit van de Camry op. De
rondom onafhankelijke
wielophanging, met veer-
poten en stabilisatoren
voor en achter, zorgt voor
een goede wegligging, ter
wijl in snel genomen boch
ten de carrosserie bijna
niet overhelt.
Een belangrijk veilig
heidsaspect vormen de in
wendig geventileerde
schijfremmen vóór en de
trommelremmen achter.
Remdrukbegrenzing naar
de achterwielen en een
goed doseerbare bekrach
tiging, plaatsen het totale
remsysteem op een bijzon
der hoog niveau. In één
woord: perfect.
De prijslijst ziet er als-
volgt uit: Camry 1.8 DX
ƒ24.995.-; GL ƒ26.395.-;
1.8 DX turbo diesel
ƒ30.250.-; 1.8 GL turbo
diesel ƒ32 750.-; 2.0 GLi
ƒ29.995.-. Voor een auto
matische transmissie
2.300.-/2.400.- extra.
Ford heeft het plan opgevat
om 120 miljoen gulden te in
vesteren voor de produktie van
een nieuwe automatische
transmissie: de CVT. De Van
Doorne's Transmissie vormt de
basis van deze automaat.Ford
wil Van Doorne's produkt aan
passen aan de eigen eisen. Nog
deze zomer zal de Ford Fiesta
verschijnen met deze auto
maat. d Fiesta met deze auto
maat. Voorlopig zal de assem
blage bij Van Doorne's Trans
missie plaatshebben. In de loop
van 1986 zal de gehele produk
tie overgaan naar de Ford-fa
briek in Bordeaux, waar dan
gelijktijdig de transmissie zal
worden gemaakt, die Fiat gaat
gebruiken in de Uno.
Seat heeft in Spanje de eerste
VW Polo gebouwd. Met uitzon
dering van het mechanische
deel, dat uit Duitsland komt, is
voor de afbouw geheel van
Spaanse materialen gebruik
gemaakt. Dit jaar moeten uit
de fabriek in Pamplona 400.000
Polo's komen. Samen met de
Seat-fabriek in Barcelona gaat
Seat dit jaar ook nog 90.000
Santana's, Passats en Derby's
bouwen voor de Westduitsers.
Een deel van deze wagens
hoopt VW af te zetten op de
steeds groter wordende Spaan
se markt.
De 5de editie van de „Brand
stofverbruikscijfers personen
auto's" is verschenen. In deze
uitgave van de Ministeries van
Economische Zaken en Ver
keer en Waterstaat, de Stich
ting Voorlichting Energiebe
sparing Nederland en de RAI
zijn de verbruikscijfers te vin
den van vrijwel alle auto's die
in ons land te koop zijn. Het
boekje is gratis af te halen bij
de ANWB-kantoren.
Volkswagen heeft de snelle
Scirocco (een 16-klepper met
een vermogen van 136 pk) nog
niet in produktie genomen.
Deze 1.8 liter 4-cilinder, die
goed is voor een top van 210
km/u, zou begin dit jaar ver
schijnen. De introduktie is
verschoven naar eind 1984.
Vijftig jaar geleden liep in de Citroen-fabriek aan de Parijse Quai de Javel de eerste Ci
troen '7' van de band, de eerste in serie gebouwde voorwielaandrijver. Deze wagen is intussen
opgevolgd door de DS, SM, CX, GS en nu de BX.
AMSTERDAM - Op het Sta
dionplein in Amsterdam ko
men morgen (zaterdag 12 mei)
de 150 deelnemers aan de his
torische rit Paris-Moscou-Pa-
ris samen, met hun Traction
Avants natuurlijk.
Aan de his
torische rit doen 100 Nederlan
ders, 20 Duitsers, 20 Fransen, 5
Engelsen en 5 Zwitsers mee.
De rit wordt gehouden om het
feit te vieren dat Citroen 50
jaar geleden de eerste Trac
tion Avant maakte.
De eigen
lijke start heeft plaats in Pa
rijs op 17 juli. Op 18 en 19 juli
trekt de colonne door Neder
land om via Scandinavië op 30
juli Moskou te bereiken. Via
Polen en Oost-Duitsland wor
den de deelnemers op 11
augustus weer in Parijs ver
wacht.
BMW gaat de 'kleintjes' uit de
3-serie leveren met de motor
uit de 525e. Het model, dat 325e
zal gaan heten, is voorlopig al
leen nog maar bestemd voor
de Amerikaanse markt. De
zespitter past zonder proble
men onder de kap. Dat zal
voor de kenners van de 320/6,
een tweeliter zescilinder, geen
verrassing zijn.
De motor van de 525e, reeds
geruime tijd in dit land ver
krijgbaar, houdt ervan ont
spannen dravend, maar res
pectabel snel kilometers af te
leggen. De zes cilinders bren
gen al bij lage toertallen veel
kracht op de krukas, met het
aangename gevolg dat het in
het interieur heel rustig is en
dat het brandstofverbruik be
scheiden is. Wie lange tijd een
snelheid van 120 kilometer per
uur aanhoudt, mag er op reke
nen dat de 525e voor 1 liter
benzine 13,1 kilometer aflegt.
De 525i zet daarvoor 'maar'
11,6 kilometer op de teller,
overigens ook geen onvrien
delijk verbruik.
Het geluidsniveau in het in
terieur is vooral zo laag door
het geringe toerental waarbij
het BMW-blok in het vooron
der al 'power' levert. Het
maximale vermogen (123 pk)
wordt al geleverd als de naald
van de toerenteller op 4250
staat.
Wie zich aan de maximum
snelheid van 100 kilometer per
uur wil houden, en zulke men
sen zijn er, hoeft de zescilinder
maar 2000 toeren per minuut
te laten maken.
De Westduitsers denken
nog dit jaar 12.000 235e's aan
de Amerikanen te verkopen.
.is het eigenlijk in deze lente.
Want laten we wel wezen, écht lek
ker is het nog maar heel weinig
geweest. Desondanks is er toch
behoefte aan een paar mogelijke
uitjes. En die volgen dan ook hier
onder.
Zandvoort
Op het circuit van Zandvoort is er
tijdens het weekend van 12 en 13
mei een historische automobielra
ce. De wagens die aan deze race
deelnemen zijn gebouwd vóór
1962. Aanvang 13 uur.
Onder de titel „Handige handen"
wordt 12 en 13 mei in de Houtrust-
hallen in Den Haag een happening
gehouden, waarbij circa 100 kra
men werk tonen van creatieve
mensen. Schilderijen, sieraden,
wandkleden en andere voorwer
pen zijn door 'handige handen'
vervaardigd. Op de beide dagen
vinden ook diverse demonstraties
plaats. Van 10-17 uur beide dagen
in de Houtrusthallen.
Kunst in kant is de naam van een
expositie van kanten mutsen in het
museum voor Zuid- en Noord-Be
veland in Goes. De tentoonstelling
duurt t/m 30 september. Ope
ningstijden dinsdag t/m vrijdag
10-17 uur. Eaterdag 11-17 uur.
De open Nederlandse kampioen
schappen taartgooien gaan
plaatsvinden in het centrum van
Sprundel op 13 mei om 13 uur.
Aansluitend zijn er hoela hoep
wedstrijden en is er een braderie.
Bloesem
De bloei van de bollenvelden is net
over het hoogtepunt heen, hoewel
er nog veel tulpenvelden en paars
blauwe akkers met blauwe druifjes
te vinden zijn langs de hele bollen
streek in Noord- en Zuid-Holland.
Van noord naar zuid vindt men
van Den Helder tot Leiden overal
bloeiende tulpenvelden. Op de
Keukenhof staat alles in volle bloei
en ook in de kassen is daar van al
les te zien, tot zeer exotische va
rianten van onze gewone bolbloe-
men.
Het einde van het bollenseizoen
mag dan in zicht zijn (de Keuken
hof gaat op 20 mei dicht) de fuit-
bomen in veel Nederlandse boom
gaarden staan momenteel volop in
bloei. Dat is het geval in de Betu
we, waar pere- en pruimebloesem
te zien zijn, alsmede de 'zure' ker
sebloesem. Ook de vroegbloeien-
de appels beginnen nu uit te lo
pen. De verwachting bestaat dat
de andere appelbomen volgende
week beginnen te bloeien. In Zuid-
Limburg, rond Maastricht, Margra
ten en Noorbeek bloeien de pere
bomen volop terwijl de appelbloe
sem net begint te kleuren.
Tot slot van deze bloesem- en
bollenberichten nog twee evene
menten: in het Haagse park Clin-
gendael is de Japanse tuin weer
voor het publiek opengesteld. In
Wassenaar zijn tot en met 3 juni de
koninklijke landgoederen De Hor
sten voor het publiek opengesteld.
Als het weer iets warmer wordt
staan met ingang van volgende
week de seringenstruiken op de
Seringenberg in bloei. De ingang
is aan de Papeweg te Wassenaar.
Wie de weg op gaat moet ook re
kening houden met werkzaamhe
den. Een deel daarvan volgt hier
onder:
Amsterdam - Den Bosch -
Eindhoven - Maastricht (A2)
t.h.v. Nieuwegein/IJsselstein:
bouw viadukt - rijbaan verleg
gingen en rijstrookafsluitingen
in beide richtingen - duur: eind
1984
t.h.v. Beesd: schilderwerk
zaamheden - in richting
Utrecht een der rijstroken afge
sloten - duur: half mei 1984;
verkeersknooppunt Deil (gem.
Geldermalsen): reconstructie
knooppunt met de A15, Gor-
kum - Tiel - rijbaanverlegging -
duur: 1989;
t.h.v. de brug over de zuid-Wil
lemsvaart: werkzaamheden
aan de vangrail - beide richtin
gen - duur: 31 mei 1984;
t.h.v. Eindhoven: reconstructie
werkzaamheden - in beide rich-
DOOR HANS LUTZ
tingen - duur: 11 mei 1984;
Rotterdam - Breda (A16)
T.h.v. Rotterdam/Ridderkerk/
Hendrik Ido Ambacht: recon
structie knooppunt Ridderkerk
(A15/A16) - in beide richtingen
rijbaanverleggingen en rijst
rookafsluitingen - duur: begin
1985;
t.h.v. Drechttunnel: één der
tunnelbuizen buiten de spitsu
ren afgesloten - duur: 17 no
vember 1984
t.h.v. Moerdijkbrug: asfalte-
ringswerkzaamheden - in rich
tingen Rotterdam één der rij
stroken dag en nacht afgeslo
ten - duur: 20 mei 1984
Utrecht - Breda (A27)
tussen Hageste'in en Houten:
reconstructie- en asfalterings-
werkzaamheden met rijbaan
versmallingen - in beide richtin
gen - duur: t/m 21 mei 1984 (1e
fase)
Amersfoort - Zwolle (A28)
tussen Harderwijk en Nun-
speet: reconstructiewerkzaam
heden, slechts één rijstrook
voor het verkeer beschikbaar -
aanvang: 9 mei - duur: 1 okto
ber. (NB. deze werkzaamheden
worden gestaakt tussen 06 juli
en 31 juli) - afsluiting af-en toe-
rit Elspeet - aanvang: 14 mei -
duur: 1 juli
Den Bosch - Arnhem (A/N50)
tussen Nuland en Rosmalen -
reconstructiewerkzaamheden -
in beide richtingen rijstrookaf
sluitingen - duur: eind septem
ber 1984
tussen Beuningen en Valburg
(brug bij Ewijk) - in beide rich
tingen rijstrookafsluitingen -
duur: 6 juli 1984
Tilburg - Eindhoven (A58)
tussen Moergestel en Oirschot:
reconstructiewerkzaamheden -
beide richtingen - diverse af
zettingen en rijstrookverleggin
gen - duur: t/m eind november
1984
Fietsen
Na al die wegenellende lijkt het ge
past om te eindigen met enige
aandacht voor de tweewieler. De
ANWB organiseert zaterdag voor
de elfde keer de landelijke fiets
dag. Zoals de voorgaande jaren
gebeurt dat ook dit jaar weer in sa
menwerking met de WV's en de
TROS. Dit jaar is een record-aan
tal fietsroutes (124) uitgezet. Het
fietsevenement is sterk weersaf
hankelijk, maar wind en weder die
nende mikt de ANWB dit jaar op
500.000 deelnemers.
Een deel van het inschrijfgeld
wordt door de organisatoren ge
bruikt voor recreatiemogelijkhe
den voor lichamelijk gehandicap
ten. Vorig jaar werd 20.000 gulden
geschonken aan de sportfederatie
Visueel Gehandicapten Neder
land. Dit jaar wordt bijgedragen
aan de aanschaf van een kam
peerauto voor gehandicapten.
In de routes, die 30 tot 40 kilo
meter lang zijn, is geen wedstrijd
element opgenomen. Dat betekent
dat de deelnemers er qet zo lang
over mogen doen als ze willen. Wil
de betreffende fietser echter voor
een prijs in aanmerking komen,
dan moet worden getracht voor
15.00 uur weer op het vertrekpunt
terug te zijn, aldus de ANWB.
Traditiegetrouw valt dit landelijk
evenement samen met de Nationa
le Molendag. Bij voldoende wind
draaien ongeveer 500 molens in
het hele land. Als een vlag of wim
pel aan een molen waait, betekent
dit dat de molen kan worden be
zocht. Veel fietsroutes zijn zo uit
gezet dat ze langs een of meer
molens voeren.
Door Jack Arentsen
DEN HAAG De nieuwe
voorrangsregels die Frankrijk
op rotondes gaat toepassen,
hebben niet alleen bij de
Franse organisatie van weg
gebruikers kritiek opgeroe
pen, maar ook bij de verkeers-
deskundigen van de ANWB.
Zij noemen de Franse oplos
sing 'op z'n minst verrassend'.
„Juridisch is er geen speld
tussen te krijgen, maar de
Fransen hebben de praktijk
uit het oog verloren", aldus de
ANWB in Den Haag. „Frank
rijk heeft met de nieuwe regel
het akkoord ontkracht, dat dat
verkeer van rechts altijd voor
rang heeft, met uitzondering
op die plaatsen waar voor
rangsborden anders voor
schrijven. Die nieuwe regeling
zal in Europa weer een stevige
discussie op gang brengen".
Met ingang van 1 mei geldt
in Frankrijk niet meer de re-
geling dat verkeer van rechts
automatisch voorrang heeft.
Op een groot aantal rotondes
gaat andere regeling gelden.
„Frankrijk heeft plotseling
ook 'links voorrang' in de
eigen reglementen opgeno
men. Er is zelfs een nieuw,
eigen verkeersbord voor be
dacht", zeggen de verkeers-
deskundigen van de ANWB.
Ook in West-Duitsland, en
op enkele plaatsen in Neder
land (bijvoorbeeld Venlo),
wordt verkeer van links wel
voorrang op verkeerspleinen
gegeven, maar iedere automo
bilist wordt daarvan duidelijk
op de hoogte gesteld. „Zowel in
West-Duitsland, als in Venlo
en Zaandam, maken de beken
de driehoekige borden met de
punt naar beneden iedere
Europeaan duidelijk dat ver
keer op het verkeersplein
voorrang heeft. „Wat doen de
Fransen?' Zij introduceren een
nieuw, driehoekig verkeers
bord met uitgerekend de punt
naar boven -met daarop wat
pijltjes- om aan te geven dat
men een rotonde nadert waar
op de regel 'rechts gaat voor'
niet meer van kracht is. En dat
nieuwe Franse bord lijkt -op
enige afstand- belangrijk op
het in vele Europese landen
gebruikelijke bord 'gevaarlij
ke kruising"', aldus de ANWB.
Omdat de Fransen inzien
dat niet iedereen onmiddellijk
begrijpt wat het bord bete
kent, wordt voorlopig nog een
onderbord aangebracht,
waarop staat te lezen dat men
op die plaats voorrang moet
geven aan verkeer dat zich
reeds op het verkeersplein be
vindt. „Onze kritiek richt zich
volledig op het volkomen on
bekende verkeersbord, met
een onderbord dat slechts wei
nige buitenlanders-begrijpen
en pas van heel dichtbij te le
zen is", aldus de ANWB.
De Fransen hebben de si
tuatie nog wat onoverzichte
lijker gemaakt door de nieuwe
regeling niet voor alle roton
des te laten gelden. Lagere
overheden mogen zelf bepalen
op welke rotondes de nieuwe
regels van kracht zijn. „Omdat
de meeste buitenlandse auto
mobilisten het nieuwe bord
niet zullen begrijpen en daar
naast met willekeur de borden
worden geplaatst, gaat in
Frankrijk een uiterst verwar
rende en gevaarlijke toestand
ontstaan", waarschuwt de
ANWB die aankondigt zeker
te zullen protesteren.