Joyota Camry: {perfect remsysteem MS ROM Opwarmer voor Paris-Moscou-Paris NAAR TOE? Fransen zetten 'verwarrend verkeersbordop rotondes 0E NIEUWE AMERIKANEN: KORT NIEUWS Ontspannen 6-pitter voor kleine BMW's liii ■Testshows: mei, van 09.00 te Den Haag, uur. Prins ren, 26 mei, ventehal te tot 17.00 uur. GM OP WEG ha» Bar en boos. Handig Kant Taart Wegen ANWB verrast door Franse maatregel I VRIJDAG 11 ME11984 ÏÈU OB ■©- OPEL 14 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Mooie techniek, lelijke carrosserie fDe nieuwe Cadillac De Ville: 66 centimeter korter dan zijn voorganger. DE ontwerpers van General Motors hebben zich inge spannen om hun nieuwe ge neratie 'technologisch ver fijnde en luxueuze' limousi nes, de 85'ers dus, nog lichter tn compacter te maken. Mooier zijn ze daarop helaas ook dit jaar weer niet ge worden. De kofferbakken lijn nog korter, de neuzen nog onaanzienlijker en van een harmonieus model is bij je nieuwe Amerikanen nog minder sprake. Het zal dan ook niet lang meer duren of de magische klank van de namen Cadil lac, Oldsmobile en Buick be hoort voorgoed tot het verle den. In de nieuwe Olds Re gency, Buicks Electra en Park Avenue en de Cadillacs Fleetwood en De Ville zal geen zichzelf respecterend autoliefhebber zich verto nen, de grote hoeveelheid vernuft die er is ingebouwd ten spijt, of hij of zij moet over een op z'n zachtst ge zegd nogal merkwaardige smaak beschikken. De tijd moet nabij zijn dat de Amerikanen korter wor den dan ze breed zijn. Eigen lijk alleen maar een kwestie van de wielen verdraaien (een kwartslag) en het dash board verplaatsen. Jammer, jammer, want prachtauto's maken konden ze in de VS wel. In het Autotron in Dru- nen is daarvan het bewijs te vinden in de prachtige col lectie Amerikanen 'from the De Buick Electra, model '85. sixties'. De nieuwe Buick Electra is 61 centimeter korter dan zijn voorganger en de Cadil lac de Ville 66. De binnen ruimte is onaangetast geble ven. De Buick is tevens 400 kilo lichter geworden en de Cadillac 292, aanzienlijke besparingen. De ruimte winst is bereikt door de mo tor dwars voorin te bouwen en de voorwielen te laten aandrijven, een knap staaltje werk, waarop veel Amerikanen gewacht moe ten hebben. De Buick Electra heeft een V6 inspuitmotor van 3,8 liter met een maximaal ver mogen van 125 pk. De motor is gekoppeld aan een auto maat met vier versnellingen. De Cadillac De Ville heeft V8 van 4,1 liter in het voor onder die, geholpen door een digitaal geregelde inspui ting, 144 pk levert. De prestaties van de beide motoren zijn geenszins op vallend. De Electra is goed voor een topsnelheid van 172 km/u en de Cadillac De Ville voor 174. Beide wagens zijn uitgerust met alle denkbare accessoires. Voor de Buick moet 95.000 gulden neerge teld worden en voor de De Ville 106.000 gulden. Voor de royale aanschafprijs van beide wagens kan men niet alleen veel mooier, maar ook veel sneller rijden. bnilllllllllllllllllNIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIM IRAAMSDONKSVEER - In I je prijsklasse tussen 25.000 I tn 30.000 gulden zijn de I verschillen tussen de 1 silo's niet erg groot, niet I alleen wat comfort betreft I maar ook als het om rij- I kwaliteiten en prestaties I pat. In hun strijd om zo I zuinig mogelijke auto's te 1 bouwen, hebben alle fabri- I kanten hun toevlucht ge- zocht tot de windtunnel. 1 dat heeft er ondertus- I sen toegeleid dat er -zeker I in deze prijsklasse- een I grote 'eenheidsworst' van I de produktielijnen komt, (waaraan de Japanners I veelvuldig bijdragen leve- I ren. De Ford Sierra is in I wezen de enige wagen die I een duidelijk afwijkend 1 beeld laat zien. De Toyota Camry on- I derscheidt zich geenszins I van de massa. Ten opzichte I van de naaste concurren- ten -de Nissan Bluebird, de I Mazda 626 en de Mitsubishi 1 Galant- heeft Toyota qua I uiterlijk weinig nieuws te I bieden. Verschillen zijn er I dan ook alleen in details te 1 vinden. Toyota ('s werelds I grootste autofabrikant op I General Motors na) is in I dat opzicht niet over een I nacht ijs gegaan. 1 Laten we met de motor Ilsginnen. De Camry was |%ota's eerste wagen die I sn dwars voorin geplaat- Iste, nieuw ontwikkelde 4- 1 tilinder motor kreeg. Na- I dat eerder de Tercel al van I voorwielaandrijving was I voorzien, trokken de Ja- IWnners deze lijn in de I Camry door. Als gevolg Ivan de ruimtebesparende I P'aatsing van het mecha- J1*, gecombineerd met de I forse wielbasis, ontstond Ij® binnenruimte die in Itee prijsklasse opvallend be nieuw ontwikkelde Isotoren, zowel een 1.8 als I een 2.0 liter, onderscheiden zich eveneens, maar slechts enigszins, van die van de concurrenten. Ze hebben een holle krukas en nokkenas, voorts worden de kleppen middels hy draulische stoters bediend, waardoor de klepstelling constant blijft, en een elek tronische ontsteking. De prestaties: de 1800 krachtbron is goed voor een top van bijna 165 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 12,5 seconden, voor de 2.0 liter computer gestuurde injectiemotor van de GLi zijn deze cijfers respectievelijk 185 km/u en 11,5 seconden. Het ge middeld brandstofver bruik van de 1.8 liter ligt op bijna 1 op 11, terwijl de injectiemotor zo'n 10 kilo meter op een liter super af legt. Storend te noemer^ zijn het motorgeluid en het windgeruis in het inte rieur. Tijdens het rijden valt de goede koerstabili- teit van de Camry op. De rondom onafhankelijke wielophanging, met veer- poten en stabilisatoren voor en achter, zorgt voor een goede wegligging, ter wijl in snel genomen boch ten de carrosserie bijna niet overhelt. Een belangrijk veilig heidsaspect vormen de in wendig geventileerde schijfremmen vóór en de trommelremmen achter. Remdrukbegrenzing naar de achterwielen en een goed doseerbare bekrach tiging, plaatsen het totale remsysteem op een bijzon der hoog niveau. In één woord: perfect. De prijslijst ziet er als- volgt uit: Camry 1.8 DX ƒ24.995.-; GL ƒ26.395.-; 1.8 DX turbo diesel ƒ30.250.-; 1.8 GL turbo diesel ƒ32 750.-; 2.0 GLi ƒ29.995.-. Voor een auto matische transmissie 2.300.-/2.400.- extra. Ford heeft het plan opgevat om 120 miljoen gulden te in vesteren voor de produktie van een nieuwe automatische transmissie: de CVT. De Van Doorne's Transmissie vormt de basis van deze automaat.Ford wil Van Doorne's produkt aan passen aan de eigen eisen. Nog deze zomer zal de Ford Fiesta verschijnen met deze auto maat. d Fiesta met deze auto maat. Voorlopig zal de assem blage bij Van Doorne's Trans missie plaatshebben. In de loop van 1986 zal de gehele produk tie overgaan naar de Ford-fa briek in Bordeaux, waar dan gelijktijdig de transmissie zal worden gemaakt, die Fiat gaat gebruiken in de Uno. Seat heeft in Spanje de eerste VW Polo gebouwd. Met uitzon dering van het mechanische deel, dat uit Duitsland komt, is voor de afbouw geheel van Spaanse materialen gebruik gemaakt. Dit jaar moeten uit de fabriek in Pamplona 400.000 Polo's komen. Samen met de Seat-fabriek in Barcelona gaat Seat dit jaar ook nog 90.000 Santana's, Passats en Derby's bouwen voor de Westduitsers. Een deel van deze wagens hoopt VW af te zetten op de steeds groter wordende Spaan se markt. De 5de editie van de „Brand stofverbruikscijfers personen auto's" is verschenen. In deze uitgave van de Ministeries van Economische Zaken en Ver keer en Waterstaat, de Stich ting Voorlichting Energiebe sparing Nederland en de RAI zijn de verbruikscijfers te vin den van vrijwel alle auto's die in ons land te koop zijn. Het boekje is gratis af te halen bij de ANWB-kantoren. Volkswagen heeft de snelle Scirocco (een 16-klepper met een vermogen van 136 pk) nog niet in produktie genomen. Deze 1.8 liter 4-cilinder, die goed is voor een top van 210 km/u, zou begin dit jaar ver schijnen. De introduktie is verschoven naar eind 1984. Vijftig jaar geleden liep in de Citroen-fabriek aan de Parijse Quai de Javel de eerste Ci troen '7' van de band, de eerste in serie gebouwde voorwielaandrijver. Deze wagen is intussen opgevolgd door de DS, SM, CX, GS en nu de BX. AMSTERDAM - Op het Sta dionplein in Amsterdam ko men morgen (zaterdag 12 mei) de 150 deelnemers aan de his torische rit Paris-Moscou-Pa- ris samen, met hun Traction Avants natuurlijk. Aan de his torische rit doen 100 Nederlan ders, 20 Duitsers, 20 Fransen, 5 Engelsen en 5 Zwitsers mee. De rit wordt gehouden om het feit te vieren dat Citroen 50 jaar geleden de eerste Trac tion Avant maakte. De eigen lijke start heeft plaats in Pa rijs op 17 juli. Op 18 en 19 juli trekt de colonne door Neder land om via Scandinavië op 30 juli Moskou te bereiken. Via Polen en Oost-Duitsland wor den de deelnemers op 11 augustus weer in Parijs ver wacht. BMW gaat de 'kleintjes' uit de 3-serie leveren met de motor uit de 525e. Het model, dat 325e zal gaan heten, is voorlopig al leen nog maar bestemd voor de Amerikaanse markt. De zespitter past zonder proble men onder de kap. Dat zal voor de kenners van de 320/6, een tweeliter zescilinder, geen verrassing zijn. De motor van de 525e, reeds geruime tijd in dit land ver krijgbaar, houdt ervan ont spannen dravend, maar res pectabel snel kilometers af te leggen. De zes cilinders bren gen al bij lage toertallen veel kracht op de krukas, met het aangename gevolg dat het in het interieur heel rustig is en dat het brandstofverbruik be scheiden is. Wie lange tijd een snelheid van 120 kilometer per uur aanhoudt, mag er op reke nen dat de 525e voor 1 liter benzine 13,1 kilometer aflegt. De 525i zet daarvoor 'maar' 11,6 kilometer op de teller, overigens ook geen onvrien delijk verbruik. Het geluidsniveau in het in terieur is vooral zo laag door het geringe toerental waarbij het BMW-blok in het vooron der al 'power' levert. Het maximale vermogen (123 pk) wordt al geleverd als de naald van de toerenteller op 4250 staat. Wie zich aan de maximum snelheid van 100 kilometer per uur wil houden, en zulke men sen zijn er, hoeft de zescilinder maar 2000 toeren per minuut te laten maken. De Westduitsers denken nog dit jaar 12.000 235e's aan de Amerikanen te verkopen. .is het eigenlijk in deze lente. Want laten we wel wezen, écht lek ker is het nog maar heel weinig geweest. Desondanks is er toch behoefte aan een paar mogelijke uitjes. En die volgen dan ook hier onder. Zandvoort Op het circuit van Zandvoort is er tijdens het weekend van 12 en 13 mei een historische automobielra ce. De wagens die aan deze race deelnemen zijn gebouwd vóór 1962. Aanvang 13 uur. Onder de titel „Handige handen" wordt 12 en 13 mei in de Houtrust- hallen in Den Haag een happening gehouden, waarbij circa 100 kra men werk tonen van creatieve mensen. Schilderijen, sieraden, wandkleden en andere voorwer pen zijn door 'handige handen' vervaardigd. Op de beide dagen vinden ook diverse demonstraties plaats. Van 10-17 uur beide dagen in de Houtrusthallen. Kunst in kant is de naam van een expositie van kanten mutsen in het museum voor Zuid- en Noord-Be veland in Goes. De tentoonstelling duurt t/m 30 september. Ope ningstijden dinsdag t/m vrijdag 10-17 uur. Eaterdag 11-17 uur. De open Nederlandse kampioen schappen taartgooien gaan plaatsvinden in het centrum van Sprundel op 13 mei om 13 uur. Aansluitend zijn er hoela hoep wedstrijden en is er een braderie. Bloesem De bloei van de bollenvelden is net over het hoogtepunt heen, hoewel er nog veel tulpenvelden en paars blauwe akkers met blauwe druifjes te vinden zijn langs de hele bollen streek in Noord- en Zuid-Holland. Van noord naar zuid vindt men van Den Helder tot Leiden overal bloeiende tulpenvelden. Op de Keukenhof staat alles in volle bloei en ook in de kassen is daar van al les te zien, tot zeer exotische va rianten van onze gewone bolbloe- men. Het einde van het bollenseizoen mag dan in zicht zijn (de Keuken hof gaat op 20 mei dicht) de fuit- bomen in veel Nederlandse boom gaarden staan momenteel volop in bloei. Dat is het geval in de Betu we, waar pere- en pruimebloesem te zien zijn, alsmede de 'zure' ker sebloesem. Ook de vroegbloeien- de appels beginnen nu uit te lo pen. De verwachting bestaat dat de andere appelbomen volgende week beginnen te bloeien. In Zuid- Limburg, rond Maastricht, Margra ten en Noorbeek bloeien de pere bomen volop terwijl de appelbloe sem net begint te kleuren. Tot slot van deze bloesem- en bollenberichten nog twee evene menten: in het Haagse park Clin- gendael is de Japanse tuin weer voor het publiek opengesteld. In Wassenaar zijn tot en met 3 juni de koninklijke landgoederen De Hor sten voor het publiek opengesteld. Als het weer iets warmer wordt staan met ingang van volgende week de seringenstruiken op de Seringenberg in bloei. De ingang is aan de Papeweg te Wassenaar. Wie de weg op gaat moet ook re kening houden met werkzaamhe den. Een deel daarvan volgt hier onder: Amsterdam - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht (A2) t.h.v. Nieuwegein/IJsselstein: bouw viadukt - rijbaan verleg gingen en rijstrookafsluitingen in beide richtingen - duur: eind 1984 t.h.v. Beesd: schilderwerk zaamheden - in richting Utrecht een der rijstroken afge sloten - duur: half mei 1984; verkeersknooppunt Deil (gem. Geldermalsen): reconstructie knooppunt met de A15, Gor- kum - Tiel - rijbaanverlegging - duur: 1989; t.h.v. de brug over de zuid-Wil lemsvaart: werkzaamheden aan de vangrail - beide richtin gen - duur: 31 mei 1984; t.h.v. Eindhoven: reconstructie werkzaamheden - in beide rich- DOOR HANS LUTZ tingen - duur: 11 mei 1984; Rotterdam - Breda (A16) T.h.v. Rotterdam/Ridderkerk/ Hendrik Ido Ambacht: recon structie knooppunt Ridderkerk (A15/A16) - in beide richtingen rijbaanverleggingen en rijst rookafsluitingen - duur: begin 1985; t.h.v. Drechttunnel: één der tunnelbuizen buiten de spitsu ren afgesloten - duur: 17 no vember 1984 t.h.v. Moerdijkbrug: asfalte- ringswerkzaamheden - in rich tingen Rotterdam één der rij stroken dag en nacht afgeslo ten - duur: 20 mei 1984 Utrecht - Breda (A27) tussen Hageste'in en Houten: reconstructie- en asfalterings- werkzaamheden met rijbaan versmallingen - in beide richtin gen - duur: t/m 21 mei 1984 (1e fase) Amersfoort - Zwolle (A28) tussen Harderwijk en Nun- speet: reconstructiewerkzaam heden, slechts één rijstrook voor het verkeer beschikbaar - aanvang: 9 mei - duur: 1 okto ber. (NB. deze werkzaamheden worden gestaakt tussen 06 juli en 31 juli) - afsluiting af-en toe- rit Elspeet - aanvang: 14 mei - duur: 1 juli Den Bosch - Arnhem (A/N50) tussen Nuland en Rosmalen - reconstructiewerkzaamheden - in beide richtingen rijstrookaf sluitingen - duur: eind septem ber 1984 tussen Beuningen en Valburg (brug bij Ewijk) - in beide rich tingen rijstrookafsluitingen - duur: 6 juli 1984 Tilburg - Eindhoven (A58) tussen Moergestel en Oirschot: reconstructiewerkzaamheden - beide richtingen - diverse af zettingen en rijstrookverleggin gen - duur: t/m eind november 1984 Fietsen Na al die wegenellende lijkt het ge past om te eindigen met enige aandacht voor de tweewieler. De ANWB organiseert zaterdag voor de elfde keer de landelijke fiets dag. Zoals de voorgaande jaren gebeurt dat ook dit jaar weer in sa menwerking met de WV's en de TROS. Dit jaar is een record-aan tal fietsroutes (124) uitgezet. Het fietsevenement is sterk weersaf hankelijk, maar wind en weder die nende mikt de ANWB dit jaar op 500.000 deelnemers. Een deel van het inschrijfgeld wordt door de organisatoren ge bruikt voor recreatiemogelijkhe den voor lichamelijk gehandicap ten. Vorig jaar werd 20.000 gulden geschonken aan de sportfederatie Visueel Gehandicapten Neder land. Dit jaar wordt bijgedragen aan de aanschaf van een kam peerauto voor gehandicapten. In de routes, die 30 tot 40 kilo meter lang zijn, is geen wedstrijd element opgenomen. Dat betekent dat de deelnemers er qet zo lang over mogen doen als ze willen. Wil de betreffende fietser echter voor een prijs in aanmerking komen, dan moet worden getracht voor 15.00 uur weer op het vertrekpunt terug te zijn, aldus de ANWB. Traditiegetrouw valt dit landelijk evenement samen met de Nationa le Molendag. Bij voldoende wind draaien ongeveer 500 molens in het hele land. Als een vlag of wim pel aan een molen waait, betekent dit dat de molen kan worden be zocht. Veel fietsroutes zijn zo uit gezet dat ze langs een of meer molens voeren. Door Jack Arentsen DEN HAAG De nieuwe voorrangsregels die Frankrijk op rotondes gaat toepassen, hebben niet alleen bij de Franse organisatie van weg gebruikers kritiek opgeroe pen, maar ook bij de verkeers- deskundigen van de ANWB. Zij noemen de Franse oplos sing 'op z'n minst verrassend'. „Juridisch is er geen speld tussen te krijgen, maar de Fransen hebben de praktijk uit het oog verloren", aldus de ANWB in Den Haag. „Frank rijk heeft met de nieuwe regel het akkoord ontkracht, dat dat verkeer van rechts altijd voor rang heeft, met uitzondering op die plaatsen waar voor rangsborden anders voor schrijven. Die nieuwe regeling zal in Europa weer een stevige discussie op gang brengen". Met ingang van 1 mei geldt in Frankrijk niet meer de re- geling dat verkeer van rechts automatisch voorrang heeft. Op een groot aantal rotondes gaat andere regeling gelden. „Frankrijk heeft plotseling ook 'links voorrang' in de eigen reglementen opgeno men. Er is zelfs een nieuw, eigen verkeersbord voor be dacht", zeggen de verkeers- deskundigen van de ANWB. Ook in West-Duitsland, en op enkele plaatsen in Neder land (bijvoorbeeld Venlo), wordt verkeer van links wel voorrang op verkeerspleinen gegeven, maar iedere automo bilist wordt daarvan duidelijk op de hoogte gesteld. „Zowel in West-Duitsland, als in Venlo en Zaandam, maken de beken de driehoekige borden met de punt naar beneden iedere Europeaan duidelijk dat ver keer op het verkeersplein voorrang heeft. „Wat doen de Fransen?' Zij introduceren een nieuw, driehoekig verkeers bord met uitgerekend de punt naar boven -met daarop wat pijltjes- om aan te geven dat men een rotonde nadert waar op de regel 'rechts gaat voor' niet meer van kracht is. En dat nieuwe Franse bord lijkt -op enige afstand- belangrijk op het in vele Europese landen gebruikelijke bord 'gevaarlij ke kruising"', aldus de ANWB. Omdat de Fransen inzien dat niet iedereen onmiddellijk begrijpt wat het bord bete kent, wordt voorlopig nog een onderbord aangebracht, waarop staat te lezen dat men op die plaats voorrang moet geven aan verkeer dat zich reeds op het verkeersplein be vindt. „Onze kritiek richt zich volledig op het volkomen on bekende verkeersbord, met een onderbord dat slechts wei nige buitenlanders-begrijpen en pas van heel dichtbij te le zen is", aldus de ANWB. De Fransen hebben de si tuatie nog wat onoverzichte lijker gemaakt door de nieuwe regeling niet voor alle roton des te laten gelden. Lagere overheden mogen zelf bepalen op welke rotondes de nieuwe regels van kracht zijn. „Omdat de meeste buitenlandse auto mobilisten het nieuwe bord niet zullen begrijpen en daar naast met willekeur de borden worden geplaatst, gaat in Frankrijk een uiterst verwar rende en gevaarlijke toestand ontstaan", waarschuwt de ANWB die aankondigt zeker te zullen protesteren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 11