Toyota Car,
perfect reit
BEREKEND OP DE TOEKOMST.
upIJPAG 11 ME11984
wiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiii!
Classic, Ford Sierra, Volvo340, Volvo360, Hier komen de Opel-Testshows:
Mazda 626, Peugeot 305 of een Nissan
Stanza, ze staan voor u klaar. Want alleen Pellikaanhal te Tilburg, 12 mei, van 09.00
zo ontdekt u waarin Opeis zich van ande- tot 17.00 uur. Houtrusthal te DenHaag,
re auto's onderscheiden. En neem gerust 19 mei, van 09.00 tot 17.00 uur. Prins
uw gezin of vrienden mee. De Opel- Bernhardhoeve te Zuidlaren, 26 mei,
Testshbws hebben heel wat meer te bie- van 09.00 tot 17.00 uur. Twentehal te
den. Gratis hapjes en drankjes, een kinder- Enschede. 9 juni, van 09.00 tot 17.00 uur.
kermis, crèche, noem maar op. JfclfcYI A #*Y IIN Yl ISfl
Tot ziens op de Opel-Testshows. UP EL I)AA UI UIT! iM»
lijkende testrit voor de aanstaande koper
zo gek nog niet zijn.
En dat is precies wat Opel voor u in
petto heeft. Omdat de praktijk nu een
maal altijd 't bewijs is. Op de grote Opel-
Testshows kunt u zelf de Corsa en de
Ascona èn hun direkte konkurrenten aan
de tand voelen. Zo kritisch als u maar
wilt. Kom dus een Renault 5 uittesten,
of een Ford Fiësta, Nissan Micra, Polo
De keuze tussen auto's van één en
dezelfde prijsklasse is vaak moei
lijk. Op 't eerste gezicht lijken ze nogal op
elkaar en ontlopen elkaar ook niet echt
wat komfort, zuinigheid, betrouwbaar
heid of inruilwaarde betreft.
Om precies te weten of het nu
bij voorbeelcf een Corsa, Polo dan wel een
Nissan Micra, Renault 5, Ford Fiësta of
Fiat Uno moet worden, zou een verge-
De nieuwe Cadillac De Villi
DE ontwerpers van General
I Motors hebben zich inge- j
i spannen om him nieuwe ge-
I neratie 'technologisch ver-
j fjjnde en luxueuze' limousi- 1
nes, de 85'ers dus, nog lichter i
en compacter te maken,
i Mooier zijn ze daarop helaas
i ook dit jaar weer niet ge-
i worden. De kofferbakken I
zijn nog korter, de neuzen
i nog onaanzienlijker en van
i een harmonieus model is bij
de nieuwe Amerikanen nog
minder sprake.
RAAMSDONKSVEER - In
de prijsklasse tussen 25.000
en 30.000 gulden zijn de
verschillen tussen de
auto's niet erg groot, niet
alleen wat comfort betreft
maar ook als het om rij-
kwaliteiten en prestaties
gaat. In hun strijd om zo
zuinig mogelijke auto's te
bouwen, hebben alle fabri
kanten hun toevlucht ge
zocht tot de windtunnel.
En dat heeft er ondertus
sen toegeleid dat er -zeker
in deze prijsklasse- een
grote 'eenheidsworst' van
de produktielijnen komt,
waaraan de Japanners
veelvuldig bijdragen leve
ren. De Ford Sierra is in
wezen de enige wagen die
een duidelijk afwijkend
beeld laat zien.
De Toyota Camry on
derscheidt zich geenszins
van de massa. Ten opzichte
van de naaste concurren
ten -de Nissan Bluebird, de
Mazda 626 en de Mitsubishi
Galant- heeft Toyota qua
uiterlijk weinig nieuws te
bieden. Verschillen zijn er
dan ook alleen in details te
vinden. Toyota ('s werelds
grootste autofabrikant op
General Motors na) is in
dat opzicht niet over een
nacht ijs gegaan.
Laten we met de motor
beginnen. De Camry was
Toyota's eerste wagen die
een dwars voorin geplaat
ste, nieuw ontwikkelde 4-
cilinder motor kreeg. Na
dat eerder de Tercel al van
voorwielaandrijving was
voorzien, trokken de Ja
panners deze lijn in de
Camry door. Als gevolg
van de ruimtebesparende
Plaatsing van het mecha
niek, gecombineerd met de
torse wielbasis, ontstond
binnenruimte die in
deze prijsklasse opvallend
De nieuw ontwikkelde
motoren, zowel een 1.8 als
2.0 liter, onderscheiden