Toyota Car, perfect reit BEREKEND OP DE TOEKOMST. upIJPAG 11 ME11984 wiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiii! Classic, Ford Sierra, Volvo340, Volvo360, Hier komen de Opel-Testshows: Mazda 626, Peugeot 305 of een Nissan Stanza, ze staan voor u klaar. Want alleen Pellikaanhal te Tilburg, 12 mei, van 09.00 zo ontdekt u waarin Opeis zich van ande- tot 17.00 uur. Houtrusthal te DenHaag, re auto's onderscheiden. En neem gerust 19 mei, van 09.00 tot 17.00 uur. Prins uw gezin of vrienden mee. De Opel- Bernhardhoeve te Zuidlaren, 26 mei, Testshbws hebben heel wat meer te bie- van 09.00 tot 17.00 uur. Twentehal te den. Gratis hapjes en drankjes, een kinder- Enschede. 9 juni, van 09.00 tot 17.00 uur. kermis, crèche, noem maar op. JfclfcYI A #*Y IIN Yl ISfl Tot ziens op de Opel-Testshows. UP EL I)AA UI UIT! iM» lijkende testrit voor de aanstaande koper zo gek nog niet zijn. En dat is precies wat Opel voor u in petto heeft. Omdat de praktijk nu een maal altijd 't bewijs is. Op de grote Opel- Testshows kunt u zelf de Corsa en de Ascona èn hun direkte konkurrenten aan de tand voelen. Zo kritisch als u maar wilt. Kom dus een Renault 5 uittesten, of een Ford Fiësta, Nissan Micra, Polo De keuze tussen auto's van één en dezelfde prijsklasse is vaak moei lijk. Op 't eerste gezicht lijken ze nogal op elkaar en ontlopen elkaar ook niet echt wat komfort, zuinigheid, betrouwbaar heid of inruilwaarde betreft. Om precies te weten of het nu bij voorbeelcf een Corsa, Polo dan wel een Nissan Micra, Renault 5, Ford Fiësta of Fiat Uno moet worden, zou een verge- De nieuwe Cadillac De Villi DE ontwerpers van General I Motors hebben zich inge- j i spannen om him nieuwe ge- I neratie 'technologisch ver- j fjjnde en luxueuze' limousi- 1 nes, de 85'ers dus, nog lichter i en compacter te maken, i Mooier zijn ze daarop helaas i ook dit jaar weer niet ge- i worden. De kofferbakken I zijn nog korter, de neuzen i nog onaanzienlijker en van i een harmonieus model is bij de nieuwe Amerikanen nog minder sprake. RAAMSDONKSVEER - In de prijsklasse tussen 25.000 en 30.000 gulden zijn de verschillen tussen de auto's niet erg groot, niet alleen wat comfort betreft maar ook als het om rij- kwaliteiten en prestaties gaat. In hun strijd om zo zuinig mogelijke auto's te bouwen, hebben alle fabri kanten hun toevlucht ge zocht tot de windtunnel. En dat heeft er ondertus sen toegeleid dat er -zeker in deze prijsklasse- een grote 'eenheidsworst' van de produktielijnen komt, waaraan de Japanners veelvuldig bijdragen leve ren. De Ford Sierra is in wezen de enige wagen die een duidelijk afwijkend beeld laat zien. De Toyota Camry on derscheidt zich geenszins van de massa. Ten opzichte van de naaste concurren ten -de Nissan Bluebird, de Mazda 626 en de Mitsubishi Galant- heeft Toyota qua uiterlijk weinig nieuws te bieden. Verschillen zijn er dan ook alleen in details te vinden. Toyota ('s werelds grootste autofabrikant op General Motors na) is in dat opzicht niet over een nacht ijs gegaan. Laten we met de motor beginnen. De Camry was Toyota's eerste wagen die een dwars voorin geplaat ste, nieuw ontwikkelde 4- cilinder motor kreeg. Na dat eerder de Tercel al van voorwielaandrijving was voorzien, trokken de Ja panners deze lijn in de Camry door. Als gevolg van de ruimtebesparende Plaatsing van het mecha niek, gecombineerd met de torse wielbasis, ontstond binnenruimte die in deze prijsklasse opvallend De nieuw ontwikkelde motoren, zowel een 1.8 als 2.0 liter, onderscheiden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 10