Sovjet-regering
hekelt eigen
filmindustrie
te kunst
te keur
Weer meer Vlaamse
hijkers naar
Nederlandse televisie
Zelfportretten
poëtisch
Plezier
Zeven nieuwe
produkties
bij Theater
mske en JViske: Het Delta-duel
Ppie Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR Boes
T3Z PAGINA GIDS 2
y/nENSDAG 9 ME11984
i dat het
e plaat-
Daardoor ontstaat bij veel
schilderijen een zwevend,
gewichtloos effect in de fi
guren, alsof de vrouwen niet
van deze wereld zijn.
Dit temeer wanneer de
achtergrond helemaal ge
doezeld is, zoals bijvoorbeeld
een wolkenlucht van haar
hand. Het beste voorbeeld
hiervan is haar laatste schil
derij, dat als titel 'Herken
ning' kreeg. Het is naar mijn
mening ook het beste schil
derij in deze serie. In de ijlte
van de lucht staat links een
geblinddoekte vrouw met
het hoofd verwachtingsvol
opgeheven, ze is een kwart
slag naar voren gedraaid.
Rechts staat in eenzelfde
transparante witte jurk een
kwart slag vanaf de rug ge
zien haar niet langer ge
blinddoekte evenbeeld, met
deemoedig geboden hoofd.
De spanning tussen de twee
figuren is tastbaar. Dit werk
is het resultaat van de voor
afgaande serie, waarin Ans
Markus in windselen en
maskers gehulde vrouwen
schilderde in lege architec
turen. Enkele daarvan zijn
verrassend van compositie,
zoals de vrouwen als pop
petjes op een stalen steiger
in de blauwe lucht neerge
zet. Aardig is ook de aanwe
zigheid van het schilderij
dat als cover voor het eerste
boek van Marijke Höweler
diende.
Lia Roze
schrijver
8-15,17.30 en 20 u. Merlijn.
9-15,17.30 en 20 u. Brain
storm.
10 - 17.30, 20 en 22.30 u. The
hunger.
11 - 17.30, 20 en 22.30 u. Viva
la vie.
12 - 15 en 20 u. Scarface.
13 - 15 u. Two of a kind.
14 - 15 en 22.30 u. Never cry
wolf.
15 - 22.30 u. Amour de swann.
16 - 22.30 u. Sitting ducks.
17 - 22.30 u. An officer and a
gentleman.
GOES
Grandtheater - 20 u
The world according to Garp, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Ciske de Rat, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Ciske de Rat, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Ciske de rat. a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
E la nave va.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood.
Rex-Club - 12, 14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Die weisse ro
se.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The evil that men do.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Les morfalous.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Les branches Saint-Tropez.
Rubens - 12,15,18 en 21 u.
Yentl.
Slnjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Zware jongens.
Vendome - 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Un amour de
swann.
Quellln I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Get crazy.
Quellln II - 14,16,18, 20 en
22 u. Schatjes.
Quellln III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Le faucon.
Astra - 12,14.2Q, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Odds and
evens.
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Merlijn de tovenaar.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. The mad foxes.
Savoy - 12,14, 16,18, 20 en
22 u. Sadomania.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30 u. Le bal.
Ambassades-Club I - 11.45,
14,16.30,19 en 21.30 u. A la na
ve va.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Risky bu
siness.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Two of a
kind-Second chance.
Ambassades—Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Class.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Sahara.
Brabo - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Basket case.
Tljl - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Le bon plaisier.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Private school.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Gorky park.
22.30 u. Frances.
Gulden Viles 2
14.30 en 20 u. Screwballs.
22.30 u. Ik, Christiaene F.
Guldenvlies 3
14.30, 20 en 22.30 u. Terms of
endearment.
Memling
14.30 en 20 u. Zware jongens.
Rembrandt
14.30 u. Mad mission deel 2.
20 u. Ilsa de bloedhond van de
sjeik.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Terms of endearment.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Gwendoline.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Raiders of the loSst ark.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
To be or not to be.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Mesrine.
6 - 15,17.30 en 20 uDead zo
ne.
7 - 15,17.30 en 20 u. Morfa
lous.
MOSKOU (RTR) - Regering
en partij van de Sovjetunie
hebben in een zeer kritisch
rapport geëist dat de Russi
sche film ideologisch en artis
tiek aanzienlijk beter wordt.
In een officiële verklaring
die in de Sovjetpers werd af
gedrukt stond dat bepaalde
regisseurs zelden de juiste
thema's kozen en anderen 'on
interessante, zwakke films'
maakten die niets met het le
ven van alledag te maken heb
ben, of ronduit vervelend zijn.
Er zijn filmmakers, aldus de
verklaring, die achterhaalde
levenswijzen en verouderde
moraal idealiseerden en 'niet
genoeg gebruik maakten van
het positieve communistische
heldendom, hoeksteen van het
socialistische realisme.
In de verklaring, die bin
dend is voor degenen tot wie
hij zich richt, wordt vrijwel
elk aspect van de filmindus
trie gehekeld, van ideologische
inhoud tot chronisch gebrek
aan aanbod. In die sectoren
eist zij grondige verbetering.
Het Staatscomité voor de
Cinematografie, het orgaan
dat voor de film verantwoor
delijk is, moet van de minis
terraad en het Centraal Comi
té van de partij, behulpzamer
zijn bij het volbrengen van de
'grote en moeilijke opdracht
van de communistische vor
ming' en in het werk van staat
en partij nieuwe thema's ont
dekken.
Volgens westerse diploma
tieke kringen in Moskou weer
spiegelt de verklaring, die
weinig positiefs in de Russi
sche filmindustrie aantreft,
het standpunt dat president en
partijleider Konstantin Tsjer-
nenko ten aanzien van ideolo
gie en kunst inneemt.
tentoonstelt ingen
EJNDREDAKTIE HENK EGBERS
i Mieke Duterloo; werken
op papier. Galeried.ee, Elft-
foig 2, Raamsdonksveer;
open: di. t/m zo. 12-17 uur.
Toten met 25 mei.
Een goede zaak, dat deze ga
lerie deze kunstenares met
een eigen expositie laat de
buteren. Zeven jaar na een
afsluitend examen op de
Bossche academie is dat niet
voortijdig. Echtgenoot-zijn
van de plaatselijke burge
meester kan zelfs remmend
werken op publiciteit-zoe-
ken. Maar ook de aard van
haar werk - het karakter
van de worsteling die zich
daarin openbaart - laat ver
moeden, dat het vooral om
een geïnterneerde roman
tiek gaat.
Uitgangspunt zijn meestal
mensen en dingen uit haar
eigen directe omgeving. Dat
is een ballonfestival in
Raamsdonksveer, de huizen
in dit polderlandachtige of
'zo maar' twee vrouwen.
Spontane, 'wilde' gebaren -
action-painting -, op de val
reep van abstrahisme en
suggereren; beelden worden
opgeroepen en tegelijk weer
bedwongen, alsof de kunste
nares er zelf van schrikt.
Geen direct gecontroleerde
technieken (die echt voor
handen zijn), maar een wis
selvallig aanwenden van al
les en nog wat, zodat de
kwaliteit ook wisselend is.
Er is een opvallend stuk,
waarop aanzetten zitten van
een schilderen met het grote
gebaar en dat lijkt veelbelo-
vender dan bij andere, naar
het genre-neigende tafere
len, waarbij de streek be
nauwd kort gehouden
wordt. Ze heeft veel plezier
in kleur. Daarvan wordt
vaak mooi gebruik gemaakt.
I Wat ouderwetserig lijken de
I geschilderde dichtregelbla-
I den. Maar dat gebeurt met
I een eigen bedacht hand-
I schrift, dat het heel aange-
I naam en poëtisch is. Een
I tentoonstelling met veel
I kanten; met talrijke per-
I spectieven, die vragen ver-
I dere uitwerking.
IArthur en Eleonore Le Mi-
Ischilderijen, tekeningen,
I eisen en aquarellen. Ge-
I rzentehuis Prinsenbeek.
I Open: ma.-wrij. 9-12 en 14-17
IMtr; zondag 14-17 uur. Tot en
I met 25 mei.
I De exposities in dit gemeen
tehuis worden steeds meer
I bepaald door het brengen
■an kunstenaars uit eigen
|:eBio, die kunst als hobby
Wben. Een gerechtvaar-
Net Van Gogh. Dat is ook de bedoeling van Leonard van der
Loo die dit doek schilderde. Net van Gogh Het dorp Nuenen
besteedt momenteel veel aandacht aan zijn voormalige inwo
ner Vincent, vanwege een of ander lustrum. In galerie 't
Weefhuis, Lucas van Hauthemlaan 1 te Nuenen, is daarom tot
en met 20 mei een tentoonstelling te zien met een zestigtal
doeken van Van der Loo, die zich helemaal met Van Gogh
geïndentificeerd heeft. Voor de een geweldig voor de ander
niet meer dan ordinair plagiaat. Van der Loo heeft enerzijds
gewoon replica's van Van Gogh gemaakt anderzijds 'origine
len' in de geest van Van Gogh. Bij zijn eerste expositie jubel
de de pers 'Van Gogh herboren', maar nadien werden er te
recht allerlei vraagtekens geplaatst. Is Van der Loo alleen
zichzelf via Van Gogh En welke waarde heeft dat dan Leo
nard van der Loo wil in Nuenen graag, in naam van Van
gogh, dit werk verkopen. Tot en met 20 mei op vrijdag, zater
dag en zondag van 14-17 uur. Je betaalt f 2 entree.
i gewend bent,
je niet meer zo
e eigen land. Bo-
ik door die tele-
n de gelegenheid
over te komen,
3 eigenlijk niet
Tsjernenko.
pesonages'.
'Losgeslagen
- foto ap
Tsjernenko zei in juni op het
plenum van het Centraal Co
mité al dat literatuur en film
in de Sovjetunie wemelden
van 'losgeslagen en jamme
rende personages', in plaats
van figuren met een doel in
het leven, ideologische over
tuiging, werkzaam en sterk,
aan wie men zich kon optrek
ken.
Wat de film betreft zegt de
verklaring dat de Russische
regisseurs meer werk moeten
afleveren dat het wezen bloot
legt van het huidige imperia
lisme en dat inspeelt op de
groeiende belangstelling voor
de Russische film in het bui
tenland en dat de communisti
sche levenswijze propageert.
Buitenlandse films die tot de
Sovjetunie worden toegelaten,
moeten beter worden geselec
teerd, zegt de verklaring.
y wèl mist is het
:ten. Het Ameri-
;dsel is niet te
ls ze zelf kookt
;stal op de Indi-
iaanse toer. „Die
a hebben eeht
ik," vertelt ze
kend. „Geen
de meesten van
dik zijn. Onge-
die naar binnen
digd streven, als professio
nals en prettige hobbyisten
maar niet door elkaar ge-
hussebusseld worden. Bij
deze expositie ligt de zaak
gecompliceerd. De schilde
rende broer en zus van deze
tentoonstelling blijken vol
gens de informatie beiden
een wat heet professionele
opleiding gehad te hebben
op de academie voor beel
dende en bouwende kunsten
in Tilburg. De kwaliteit van
het werk op deze tentoon
stelling heeft echter het ge
halte van- een prima ama
teurisme.
Eleonore schildert stille
ven-aquarellen als een Am
sterdamse joffer après la
lettre. Vriendelijke bloem-
stillevens, maar zonder
spanning. Arthur bezit echt
plezier in schilderen, het
geen vooral uit zijn bloem-
stillevens blijkt, maar een
echte greep op kleurig com
poneren van thema's die bo
ven hun materialiteit kun
nen uitstijgen heeft hij niet.
Pijnlijk wordt dit tot uit
drukking gebracht in zijn
naakten. De etsen zijn mo
gelijk Brabantse (boerderij
en) vertederend, maar vaak
dichtgepoetst. Het zijn twee
mensen, die echt plezier
hebben in beeldende kunst.
De vraag is of je ze op deze
manier moet overleveren
aan een tentoonstelling in
een publiekelijk gebouw.
geen opleiding. En dat heeft
voor iemand met een na
tuurlijk aanleg voordelen.
Onbekommerd en niet ge
hinderd door andermans vi
sie, ga je dan aan de slag.
Ans Markus begon, na een
moelijke periode, ongeveer
10 jaar geleden te schilderen
en liep prompt tegen zichzelf
aan. Ze schilderde zelfpor
tretten om zich de mogelijk
heid te gunnen een ant
woord te zoeken op de vraag
naar eigen indentiteit.
Uit het feit, dat Ans Mar
kus nog steeds voornamelijk
zelfportretten schildert, zal
geconcludeerd kunnen wor
den, dat ze voor zichzelf nog
steeds een raadsel is. Dat is
voor een deel ook zo, wie
kent ooit al haar of zijn zie-
le-roerselen? Haar schilder
kunstige opvattingen zijn
evenwel op een interessante
manier geëvolueerd: waren
vroegen haar figuren in een
landschap geplaatst op een
zeer geïsoleerde wijze, nu
anno 1984 neemt de vrouw
als gegeven een volstrekt
dominante plaats in. De
ruimte eromheen is ijl en
leeg. Niet langer heeft het
onderwerp uitsluitend be
trekking op haar zelf, maar
meer op het thema vrouw,
haar plaats en haar kwets
baarheid. Dat ze daarbij uit
sluitend zichzelf als model
gebruikt heeft een prakti
sche oorzaak: „Ikzelf ben al
tijd bij de hand".
Haar schildertechniek is
zeer bedachtzaam. Uiterst
dun zet ze de verf op en
maakt daarbij overvloedig
gebruik van glacis (door
schijnend schilderen). Ze
schildert met scherpe lijnen,
ook de plooival in de gewa
den is hard en tekenachtig.
Deze werkwijze veroorzaakt
dat figuren geen deel van
hun omgeving kunnen uit
maken. Ze zijn eruit gelicht.
TILBURG: Nog tot 17 mei
bij IFF - in de kantine van
deze reuk-(stink fabriek-
olieverf schilderij en van Hu-
bert Roestenburg; een avon
tuurlijke schilder - waar
mee we aleens een interview
maakten in De Stem. Tevens
bronsplastieken van Tjikkie
Kreuger. Heel gek om via de
kunst binnen te dringen in
Tilburgs industriegebied
(Zevenheuvelenweg 60),
waar van ma t/m vrij. van
10.45-11.45 uur en van 14-17
uur Teken' deze reukfabriek
in naam van de kunst bijeen
komen.
STEENSEL: De voormalig
Bredase Beatrijs van de Poel
heeft in galerie De Hoge
Hees de Bredase Chinees Li
Chi Man met zijn meditatie
ve beelden binnengehaald.
Maar ook Lia van Vught die
met haar sculpturen een ab-
stracterende poëtische span
ning probeert op te roepen,
is er tot 20 mei te zien. Woe.-
zo. 10-18 uur.
GEERTRUIDENBERG:
Piet van Riel laat in de tech
nische school aan de Strij en-
laan 2, olie, aquarel en ge
mengd zien, tot en met 15 ju
ni. Ma.-vrij. 10-12 uur en 14-
16 uur. Kunst gemaakt op de
maat van de muziek.
DEN HAAG: Galerie G.
Scherpel, Lange Voorhout
24e, toont in de voorjaars
tentoonstelling behalve
Breitner, Gestel, Schuma
cher en Sluyters, tien wer
ken van de in 1920, op 30-ja-
rige leeftijd, gestorven Jan
Menkes. Fraaie Menkes-ca-
talogus. Mooie inhoud. Da
gelijks, behalve ma. en zo.
van 13-17 uur. Tot en met 19
mei.
de Amerikaanse
ze niet te spre-
:1e dag die recla-
je wordt er gek
t die kast bijna
lee, dan is de Ne-
elevisie toch nog
er met Bananas-
:htgenoot Carlo,
ffers begint in te
or de zoveelste
uropa, krijgt van
p Italiaans te ho-
allemaal gebeld
els of Italiaans,
voor Patty alle-
/eel uit. Een paar
erland, een paar
en dan weer te
ns Angeles,
nag niet klagen
ze geamuseerd.
ARNHEM (ANP) - Toneel
groep Theater brengt het ko
mende seizoen zeven nieuwe
produkties uit: vier voor de
grote zaal, twee voor kleinere
zalen en een gezamenlijke
produktie van het gezelschap,
het Gelders orkest en Intro-
dans.
De eerste grote produktie
wordt in september gepresen
teerd en is een avond rond de
schrijver en acteur Molière,
geregisseerd door Linnebank
en Woudenberg. Zij tekenen
ook voor 'De koning en de Ko-'
ningin van Napels' een
sprookjesprogramma. 'Eg-
mond' van Goethe gaat in no
vember in première.
De laatste grote-zaalpro-
duktie voor het komende sei
zoen is 'Vrouwen van Troje'
van Euripides, bewerkt door
Jean Paul Sartre, geregisseerd
door Christiaan Nortier. Hier
aan werken ook leerlingen
van de Toneelschool mee.
Door onze correspondent in Brussel, Aad Jongbloed
BRUSSEL De Nederlandse televisie mag zich weer in een stij
gende belangstelling van Vlaamse kijkers verheugen. Daalde
een aantal jaren het aantal Vlaamse kijkers naar Hollands ver
maak, het afgelopen jaar steeg het percentage weer van 20 naar
25 procent. De gemiddelde kijktijd naar de BRT daalde van 63,9
procent in 1982 naar 59 procent in 1983.
De BBC, sinds kort op vrijwel alle Vlaamse kabels, steeg in
populariteit. In 1982 haalde de BBC een gemiddelde van 0,9 pro
cent, maar in 1983 steeg dat tot 1,8 procent met een scherpe piek
van 3,2 procent in het laatste kwartaal, toen ook Brussel de Brit
ten op de buis kon krijgen. De Vlaamse kijkers schakelen vooral
over op de BBC voor sport, speelfilms en popprogramma's.
Slachtoffer daarvan is waarschijnlijk de Luxemburgse zender
RTL, die in het laatste kwartaal van 1982 nog een kijktijd haalde
van 3,9 procent tegen 3,4 procent in het laatste kwartaal van
1983.
Opmerkelijk is dat informatieve programma's op de BRT, in
clusief het journaal, niet meer halen dan 13,5 procent, terwijl de
zogenaamde culturele programma's ruim 36 procent scoren. In
1983 was al het uitgezondene op de Belgische zenders voor ruim
60 procent eigen produktie. Nederland (slechts 0,3 procent),
Eurovisielanden (27,6 procent), de VS (41,5 procent) en commer
ciële ondernemingen (30,6 procent) namen in die percentuele
verhouding de rest voor hun rekening.
2 Nachtexpress. 6.02 In
;aan. 6.09 Vandaag-
>g-
Nws. 7.10 De wekker-
8.00 en 8.30 Nws.). NOS:
portief. 9.24 Waterstan-
ws. Teleac: 9.33 Follow
ARA: 10.03 Schoolradio,
haar! (10.30 Nws.) 11.30
33 Leef-tijd-genoeg.
1.: 12.16 Franco huis.
Meded. v. land- en tuin-
Nws. VARA: 12.36 Din-
e dag. 13.00 Nws. 13.10
enoeg. (13.30 Nws.) 14.00
papier vanuit Diergaar-
i. NOS-RVU: 14.33 't Gif
15.03 Zo kan het ook.
5.32 NOS-wereldwijzer,
een taal. 16.30 Nws.
12 Studio 55. 17.30 Nws.
en nu. 18.00 Nws. P.P.:
/an de PPR. Hum.Verb.:
'oordeel van de twijfel.
00 Steen in de vijver.
:V-Leerhuis. 19.15 Lied
eek. 19.30 Rondom het
00 Nws. 20.03 Leger des
der. 20.18 De wereld
s lof. 21.00 Bij de tUd.
ïr de kop. RVU: 21.40
Feduco: 22.00 Het kan
te). 22.15 Taal, tekens en
NCRV: 22.30 Nws. 22.40
en zijn buren. 23.00 Me
ng vertelt.23.25 Muz.
:ijd. 23.55 Nieuws.
Ans Markus, olieverfschilde
rijen. Galerie Mikro, Heuvel
19 Oosterhout. Open van
dinsdag t/m vrijdag van
10.00 - 12.00 en van 14.00 -
17.00 uur, vrijdagavond van
19.00 - 21.00 uur en zondag
van 14.00 - 17.00 uur, tot en
met 25 mei.
Als meer realistische schil
ders heeft ook Ans Markus
'Hoep. Bih verdwenen m reuieilolimp...weeréénm
die iehhe machines van Oeltabouwenfó aan nfff
uilfant mhten 1 /===ass II ""ij I IHtwrf/il L
j'mthe HHP i Ih han
p mi verwerenIhrs
WAA03M LEG JE
GEEN PLAAT OP 7
l'Jinm, wal hom ju hier doen aan
WmdeCardiuM),
Hu slofiuifer optjeiojen
'^rhom hem terughalen i j
hom. we Men <Jaan hijhen oj we
hem terugvindenj A
ALS IK NOG LANG
ZIT TE TWIJFELEN
VALT HET HELE'
Maalop,„ ik piker
GEWOON IETS DIT
EN PAT SPEEL IK
,„OH NEE WEER
PISCO DAT KAN NIET
,~aaamh'pvhk
IK H/Cat PUNK e
W5ACHT,^/OH NEE,-,
ALS IK PEZE OPZET,
GAAT HlvJ PENKEN
AAN Z'N VOOE&ERE
VRIENPIN EN ISMkJN
AVONP BEPOCVEN
ALS IK PEZE PLAAT
PRAAI (VERKNOEI IK
ZUN ROMANTISCHE
Pop-PUL-
LUP-PEE
fiöT-EH-
WORDT 'N
AOSS
L •Snno
■fuapinps do ufn oi 'tndsset '6 '^aopiapiups
luenfiz 8 'ipeCpis ribujooa 'i 'sinui iub^jooa
•9 'aapiiqos uba uiij 'g 'supaj gjoq -f 'sjee[
uba puÉj g 'P(s uba Rind g 'l3(Bd uba pUBJ 'I