Sovjet-regering hekelt eigen filmindustrie te kunst te keur Weer meer Vlaamse hijkers naar Nederlandse televisie Zelfportretten poëtisch Plezier Zeven nieuwe produkties bij Theater mske en JViske: Het Delta-duel Ppie Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR Boes T3Z PAGINA GIDS 2 y/nENSDAG 9 ME11984 i dat het e plaat- Daardoor ontstaat bij veel schilderijen een zwevend, gewichtloos effect in de fi guren, alsof de vrouwen niet van deze wereld zijn. Dit temeer wanneer de achtergrond helemaal ge doezeld is, zoals bijvoorbeeld een wolkenlucht van haar hand. Het beste voorbeeld hiervan is haar laatste schil derij, dat als titel 'Herken ning' kreeg. Het is naar mijn mening ook het beste schil derij in deze serie. In de ijlte van de lucht staat links een geblinddoekte vrouw met het hoofd verwachtingsvol opgeheven, ze is een kwart slag naar voren gedraaid. Rechts staat in eenzelfde transparante witte jurk een kwart slag vanaf de rug ge zien haar niet langer ge blinddoekte evenbeeld, met deemoedig geboden hoofd. De spanning tussen de twee figuren is tastbaar. Dit werk is het resultaat van de voor afgaande serie, waarin Ans Markus in windselen en maskers gehulde vrouwen schilderde in lege architec turen. Enkele daarvan zijn verrassend van compositie, zoals de vrouwen als pop petjes op een stalen steiger in de blauwe lucht neerge zet. Aardig is ook de aanwe zigheid van het schilderij dat als cover voor het eerste boek van Marijke Höweler diende. Lia Roze schrijver 8-15,17.30 en 20 u. Merlijn. 9-15,17.30 en 20 u. Brain storm. 10 - 17.30, 20 en 22.30 u. The hunger. 11 - 17.30, 20 en 22.30 u. Viva la vie. 12 - 15 en 20 u. Scarface. 13 - 15 u. Two of a kind. 14 - 15 en 22.30 u. Never cry wolf. 15 - 22.30 u. Amour de swann. 16 - 22.30 u. Sitting ducks. 17 - 22.30 u. An officer and a gentleman. GOES Grandtheater - 20 u The world according to Garp, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Ciske de Rat, a.l. TERNEUZEN Luxor 20 u. Ciske de Rat, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Ciske de rat. a.l. Alhambra 2 - 20 u. E la nave va. ANTWERPEN Rex - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood. Rex-Club - 12, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Die weisse ro se. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The evil that men do. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les morfalous. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Les branches Saint-Tropez. Rubens - 12,15,18 en 21 u. Yentl. Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Zware jongens. Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Un amour de swann. Quellln I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Get crazy. Quellln II - 14,16,18, 20 en 22 u. Schatjes. Quellln III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Le faucon. Astra - 12,14.2Q, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Odds and evens. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Merlijn de tovenaar. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The mad foxes. Savoy - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Sadomania. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30 u. Le bal. Ambassades-Club I - 11.45, 14,16.30,19 en 21.30 u. A la na ve va. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Risky bu siness. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Two of a kind-Second chance. Ambassades—Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Class. Festa - 13,15,17 en 21 u. Sahara. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Basket case. Tljl - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Le bon plaisier. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Private school. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Gorky park. 22.30 u. Frances. Gulden Viles 2 14.30 en 20 u. Screwballs. 22.30 u. Ik, Christiaene F. Guldenvlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Terms of endearment. Memling 14.30 en 20 u. Zware jongens. Rembrandt 14.30 u. Mad mission deel 2. 20 u. Ilsa de bloedhond van de sjeik. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Terms of endearment. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Gwendoline. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Raiders of the loSst ark. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. To be or not to be. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Mesrine. 6 - 15,17.30 en 20 uDead zo ne. 7 - 15,17.30 en 20 u. Morfa lous. MOSKOU (RTR) - Regering en partij van de Sovjetunie hebben in een zeer kritisch rapport geëist dat de Russi sche film ideologisch en artis tiek aanzienlijk beter wordt. In een officiële verklaring die in de Sovjetpers werd af gedrukt stond dat bepaalde regisseurs zelden de juiste thema's kozen en anderen 'on interessante, zwakke films' maakten die niets met het le ven van alledag te maken heb ben, of ronduit vervelend zijn. Er zijn filmmakers, aldus de verklaring, die achterhaalde levenswijzen en verouderde moraal idealiseerden en 'niet genoeg gebruik maakten van het positieve communistische heldendom, hoeksteen van het socialistische realisme. In de verklaring, die bin dend is voor degenen tot wie hij zich richt, wordt vrijwel elk aspect van de filmindus trie gehekeld, van ideologische inhoud tot chronisch gebrek aan aanbod. In die sectoren eist zij grondige verbetering. Het Staatscomité voor de Cinematografie, het orgaan dat voor de film verantwoor delijk is, moet van de minis terraad en het Centraal Comi té van de partij, behulpzamer zijn bij het volbrengen van de 'grote en moeilijke opdracht van de communistische vor ming' en in het werk van staat en partij nieuwe thema's ont dekken. Volgens westerse diploma tieke kringen in Moskou weer spiegelt de verklaring, die weinig positiefs in de Russi sche filmindustrie aantreft, het standpunt dat president en partijleider Konstantin Tsjer- nenko ten aanzien van ideolo gie en kunst inneemt. tentoonstelt ingen EJNDREDAKTIE HENK EGBERS i Mieke Duterloo; werken op papier. Galeried.ee, Elft- foig 2, Raamsdonksveer; open: di. t/m zo. 12-17 uur. Toten met 25 mei. Een goede zaak, dat deze ga lerie deze kunstenares met een eigen expositie laat de buteren. Zeven jaar na een afsluitend examen op de Bossche academie is dat niet voortijdig. Echtgenoot-zijn van de plaatselijke burge meester kan zelfs remmend werken op publiciteit-zoe- ken. Maar ook de aard van haar werk - het karakter van de worsteling die zich daarin openbaart - laat ver moeden, dat het vooral om een geïnterneerde roman tiek gaat. Uitgangspunt zijn meestal mensen en dingen uit haar eigen directe omgeving. Dat is een ballonfestival in Raamsdonksveer, de huizen in dit polderlandachtige of 'zo maar' twee vrouwen. Spontane, 'wilde' gebaren - action-painting -, op de val reep van abstrahisme en suggereren; beelden worden opgeroepen en tegelijk weer bedwongen, alsof de kunste nares er zelf van schrikt. Geen direct gecontroleerde technieken (die echt voor handen zijn), maar een wis selvallig aanwenden van al les en nog wat, zodat de kwaliteit ook wisselend is. Er is een opvallend stuk, waarop aanzetten zitten van een schilderen met het grote gebaar en dat lijkt veelbelo- vender dan bij andere, naar het genre-neigende tafere len, waarbij de streek be nauwd kort gehouden wordt. Ze heeft veel plezier in kleur. Daarvan wordt vaak mooi gebruik gemaakt. I Wat ouderwetserig lijken de I geschilderde dichtregelbla- I den. Maar dat gebeurt met I een eigen bedacht hand- I schrift, dat het heel aange- I naam en poëtisch is. Een I tentoonstelling met veel I kanten; met talrijke per- I spectieven, die vragen ver- I dere uitwerking. IArthur en Eleonore Le Mi- Ischilderijen, tekeningen, I eisen en aquarellen. Ge- I rzentehuis Prinsenbeek. I Open: ma.-wrij. 9-12 en 14-17 IMtr; zondag 14-17 uur. Tot en I met 25 mei. I De exposities in dit gemeen tehuis worden steeds meer I bepaald door het brengen ■an kunstenaars uit eigen |:eBio, die kunst als hobby Wben. Een gerechtvaar- Net Van Gogh. Dat is ook de bedoeling van Leonard van der Loo die dit doek schilderde. Net van Gogh Het dorp Nuenen besteedt momenteel veel aandacht aan zijn voormalige inwo ner Vincent, vanwege een of ander lustrum. In galerie 't Weefhuis, Lucas van Hauthemlaan 1 te Nuenen, is daarom tot en met 20 mei een tentoonstelling te zien met een zestigtal doeken van Van der Loo, die zich helemaal met Van Gogh geïndentificeerd heeft. Voor de een geweldig voor de ander niet meer dan ordinair plagiaat. Van der Loo heeft enerzijds gewoon replica's van Van Gogh gemaakt anderzijds 'origine len' in de geest van Van Gogh. Bij zijn eerste expositie jubel de de pers 'Van Gogh herboren', maar nadien werden er te recht allerlei vraagtekens geplaatst. Is Van der Loo alleen zichzelf via Van Gogh En welke waarde heeft dat dan Leo nard van der Loo wil in Nuenen graag, in naam van Van gogh, dit werk verkopen. Tot en met 20 mei op vrijdag, zater dag en zondag van 14-17 uur. Je betaalt f 2 entree. i gewend bent, je niet meer zo e eigen land. Bo- ik door die tele- n de gelegenheid over te komen, 3 eigenlijk niet Tsjernenko. pesonages'. 'Losgeslagen - foto ap Tsjernenko zei in juni op het plenum van het Centraal Co mité al dat literatuur en film in de Sovjetunie wemelden van 'losgeslagen en jamme rende personages', in plaats van figuren met een doel in het leven, ideologische over tuiging, werkzaam en sterk, aan wie men zich kon optrek ken. Wat de film betreft zegt de verklaring dat de Russische regisseurs meer werk moeten afleveren dat het wezen bloot legt van het huidige imperia lisme en dat inspeelt op de groeiende belangstelling voor de Russische film in het bui tenland en dat de communisti sche levenswijze propageert. Buitenlandse films die tot de Sovjetunie worden toegelaten, moeten beter worden geselec teerd, zegt de verklaring. y wèl mist is het :ten. Het Ameri- ;dsel is niet te ls ze zelf kookt ;stal op de Indi- iaanse toer. „Die a hebben eeht ik," vertelt ze kend. „Geen de meesten van dik zijn. Onge- die naar binnen digd streven, als professio nals en prettige hobbyisten maar niet door elkaar ge- hussebusseld worden. Bij deze expositie ligt de zaak gecompliceerd. De schilde rende broer en zus van deze tentoonstelling blijken vol gens de informatie beiden een wat heet professionele opleiding gehad te hebben op de academie voor beel dende en bouwende kunsten in Tilburg. De kwaliteit van het werk op deze tentoon stelling heeft echter het ge halte van- een prima ama teurisme. Eleonore schildert stille ven-aquarellen als een Am sterdamse joffer après la lettre. Vriendelijke bloem- stillevens, maar zonder spanning. Arthur bezit echt plezier in schilderen, het geen vooral uit zijn bloem- stillevens blijkt, maar een echte greep op kleurig com poneren van thema's die bo ven hun materialiteit kun nen uitstijgen heeft hij niet. Pijnlijk wordt dit tot uit drukking gebracht in zijn naakten. De etsen zijn mo gelijk Brabantse (boerderij en) vertederend, maar vaak dichtgepoetst. Het zijn twee mensen, die echt plezier hebben in beeldende kunst. De vraag is of je ze op deze manier moet overleveren aan een tentoonstelling in een publiekelijk gebouw. geen opleiding. En dat heeft voor iemand met een na tuurlijk aanleg voordelen. Onbekommerd en niet ge hinderd door andermans vi sie, ga je dan aan de slag. Ans Markus begon, na een moelijke periode, ongeveer 10 jaar geleden te schilderen en liep prompt tegen zichzelf aan. Ze schilderde zelfpor tretten om zich de mogelijk heid te gunnen een ant woord te zoeken op de vraag naar eigen indentiteit. Uit het feit, dat Ans Mar kus nog steeds voornamelijk zelfportretten schildert, zal geconcludeerd kunnen wor den, dat ze voor zichzelf nog steeds een raadsel is. Dat is voor een deel ook zo, wie kent ooit al haar of zijn zie- le-roerselen? Haar schilder kunstige opvattingen zijn evenwel op een interessante manier geëvolueerd: waren vroegen haar figuren in een landschap geplaatst op een zeer geïsoleerde wijze, nu anno 1984 neemt de vrouw als gegeven een volstrekt dominante plaats in. De ruimte eromheen is ijl en leeg. Niet langer heeft het onderwerp uitsluitend be trekking op haar zelf, maar meer op het thema vrouw, haar plaats en haar kwets baarheid. Dat ze daarbij uit sluitend zichzelf als model gebruikt heeft een prakti sche oorzaak: „Ikzelf ben al tijd bij de hand". Haar schildertechniek is zeer bedachtzaam. Uiterst dun zet ze de verf op en maakt daarbij overvloedig gebruik van glacis (door schijnend schilderen). Ze schildert met scherpe lijnen, ook de plooival in de gewa den is hard en tekenachtig. Deze werkwijze veroorzaakt dat figuren geen deel van hun omgeving kunnen uit maken. Ze zijn eruit gelicht. TILBURG: Nog tot 17 mei bij IFF - in de kantine van deze reuk-(stink fabriek- olieverf schilderij en van Hu- bert Roestenburg; een avon tuurlijke schilder - waar mee we aleens een interview maakten in De Stem. Tevens bronsplastieken van Tjikkie Kreuger. Heel gek om via de kunst binnen te dringen in Tilburgs industriegebied (Zevenheuvelenweg 60), waar van ma t/m vrij. van 10.45-11.45 uur en van 14-17 uur Teken' deze reukfabriek in naam van de kunst bijeen komen. STEENSEL: De voormalig Bredase Beatrijs van de Poel heeft in galerie De Hoge Hees de Bredase Chinees Li Chi Man met zijn meditatie ve beelden binnengehaald. Maar ook Lia van Vught die met haar sculpturen een ab- stracterende poëtische span ning probeert op te roepen, is er tot 20 mei te zien. Woe.- zo. 10-18 uur. GEERTRUIDENBERG: Piet van Riel laat in de tech nische school aan de Strij en- laan 2, olie, aquarel en ge mengd zien, tot en met 15 ju ni. Ma.-vrij. 10-12 uur en 14- 16 uur. Kunst gemaakt op de maat van de muziek. DEN HAAG: Galerie G. Scherpel, Lange Voorhout 24e, toont in de voorjaars tentoonstelling behalve Breitner, Gestel, Schuma cher en Sluyters, tien wer ken van de in 1920, op 30-ja- rige leeftijd, gestorven Jan Menkes. Fraaie Menkes-ca- talogus. Mooie inhoud. Da gelijks, behalve ma. en zo. van 13-17 uur. Tot en met 19 mei. de Amerikaanse ze niet te spre- :1e dag die recla- je wordt er gek t die kast bijna lee, dan is de Ne- elevisie toch nog er met Bananas- :htgenoot Carlo, ffers begint in te or de zoveelste uropa, krijgt van p Italiaans te ho- allemaal gebeld els of Italiaans, voor Patty alle- /eel uit. Een paar erland, een paar en dan weer te ns Angeles, nag niet klagen ze geamuseerd. ARNHEM (ANP) - Toneel groep Theater brengt het ko mende seizoen zeven nieuwe produkties uit: vier voor de grote zaal, twee voor kleinere zalen en een gezamenlijke produktie van het gezelschap, het Gelders orkest en Intro- dans. De eerste grote produktie wordt in september gepresen teerd en is een avond rond de schrijver en acteur Molière, geregisseerd door Linnebank en Woudenberg. Zij tekenen ook voor 'De koning en de Ko-' ningin van Napels' een sprookjesprogramma. 'Eg- mond' van Goethe gaat in no vember in première. De laatste grote-zaalpro- duktie voor het komende sei zoen is 'Vrouwen van Troje' van Euripides, bewerkt door Jean Paul Sartre, geregisseerd door Christiaan Nortier. Hier aan werken ook leerlingen van de Toneelschool mee. Door onze correspondent in Brussel, Aad Jongbloed BRUSSEL De Nederlandse televisie mag zich weer in een stij gende belangstelling van Vlaamse kijkers verheugen. Daalde een aantal jaren het aantal Vlaamse kijkers naar Hollands ver maak, het afgelopen jaar steeg het percentage weer van 20 naar 25 procent. De gemiddelde kijktijd naar de BRT daalde van 63,9 procent in 1982 naar 59 procent in 1983. De BBC, sinds kort op vrijwel alle Vlaamse kabels, steeg in populariteit. In 1982 haalde de BBC een gemiddelde van 0,9 pro cent, maar in 1983 steeg dat tot 1,8 procent met een scherpe piek van 3,2 procent in het laatste kwartaal, toen ook Brussel de Brit ten op de buis kon krijgen. De Vlaamse kijkers schakelen vooral over op de BBC voor sport, speelfilms en popprogramma's. Slachtoffer daarvan is waarschijnlijk de Luxemburgse zender RTL, die in het laatste kwartaal van 1982 nog een kijktijd haalde van 3,9 procent tegen 3,4 procent in het laatste kwartaal van 1983. Opmerkelijk is dat informatieve programma's op de BRT, in clusief het journaal, niet meer halen dan 13,5 procent, terwijl de zogenaamde culturele programma's ruim 36 procent scoren. In 1983 was al het uitgezondene op de Belgische zenders voor ruim 60 procent eigen produktie. Nederland (slechts 0,3 procent), Eurovisielanden (27,6 procent), de VS (41,5 procent) en commer ciële ondernemingen (30,6 procent) namen in die percentuele verhouding de rest voor hun rekening. 2 Nachtexpress. 6.02 In ;aan. 6.09 Vandaag- >g- Nws. 7.10 De wekker- 8.00 en 8.30 Nws.). NOS: portief. 9.24 Waterstan- ws. Teleac: 9.33 Follow ARA: 10.03 Schoolradio, haar! (10.30 Nws.) 11.30 33 Leef-tijd-genoeg. 1.: 12.16 Franco huis. Meded. v. land- en tuin- Nws. VARA: 12.36 Din- e dag. 13.00 Nws. 13.10 enoeg. (13.30 Nws.) 14.00 papier vanuit Diergaar- i. NOS-RVU: 14.33 't Gif 15.03 Zo kan het ook. 5.32 NOS-wereldwijzer, een taal. 16.30 Nws. 12 Studio 55. 17.30 Nws. en nu. 18.00 Nws. P.P.: /an de PPR. Hum.Verb.: 'oordeel van de twijfel. 00 Steen in de vijver. :V-Leerhuis. 19.15 Lied eek. 19.30 Rondom het 00 Nws. 20.03 Leger des der. 20.18 De wereld s lof. 21.00 Bij de tUd. ïr de kop. RVU: 21.40 Feduco: 22.00 Het kan te). 22.15 Taal, tekens en NCRV: 22.30 Nws. 22.40 en zijn buren. 23.00 Me ng vertelt.23.25 Muz. :ijd. 23.55 Nieuws. Ans Markus, olieverfschilde rijen. Galerie Mikro, Heuvel 19 Oosterhout. Open van dinsdag t/m vrijdag van 10.00 - 12.00 en van 14.00 - 17.00 uur, vrijdagavond van 19.00 - 21.00 uur en zondag van 14.00 - 17.00 uur, tot en met 25 mei. Als meer realistische schil ders heeft ook Ans Markus 'Hoep. Bih verdwenen m reuieilolimp...weeréénm die iehhe machines van Oeltabouwenfó aan nfff uilfant mhten 1 /===ass II ""ij I IHtwrf/il L j'mthe HHP i Ih han p mi verwerenIhrs WAA03M LEG JE GEEN PLAAT OP 7 l'Jinm, wal hom ju hier doen aan WmdeCardiuM), Hu slofiuifer optjeiojen '^rhom hem terughalen i j hom. we Men <Jaan hijhen oj we hem terugvindenj A ALS IK NOG LANG ZIT TE TWIJFELEN VALT HET HELE' Maalop,„ ik piker GEWOON IETS DIT EN PAT SPEEL IK ,„OH NEE WEER PISCO DAT KAN NIET ,~aaamh'pvhk IK H/Cat PUNK e W5ACHT,^/OH NEE,-, ALS IK PEZE OPZET, GAAT HlvJ PENKEN AAN Z'N VOOE&ERE VRIENPIN EN ISMkJN AVONP BEPOCVEN ALS IK PEZE PLAAT PRAAI (VERKNOEI IK ZUN ROMANTISCHE Pop-PUL- LUP-PEE fiöT-EH- WORDT 'N AOSS L •Snno ■fuapinps do ufn oi 'tndsset '6 '^aopiapiups luenfiz 8 'ipeCpis ribujooa 'i 'sinui iub^jooa •9 'aapiiqos uba uiij 'g 'supaj gjoq -f 'sjee[ uba puÉj g 'P(s uba Rind g 'l3(Bd uba pUBJ 'I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17