SHERRY KEAN:
geldverspilling
Radio Luxemburg meer
dan 50 jaar
'Station of the stars'
Spear of Destiny:overtuigingskracht
Noodweer: 'n gunstige uitzondering
TENEUR!!
Jackson,
Reed,
en Young
op Torhout
Werchter
L A
.OPLOSSING
Is en kinderen:
in leuke, hele
lus zoals:
^-SJAALSl
enz.
ikte staan wij
e zaak:
lektronische
aimachine met
jat en tricotsteek|
DIT
>APIER,
RECEPTEN,
BUMS
ySDAG 8 ME11984
T3Z PAGINA GIDS 2
LAURA BRANI-
GAN
mke en Wiske: Het Delta-duel
Piiwa/H aimibi tiii-
Ppie Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR
a
'Ct
iff/frë/z/fyUórieftiJK
Boes
In alle prijzen en
machines.
prantie en gratis les!!
SINGER
'aper Mate),
10.-, 15.-, 20.-
pE SLECHTE gang van za-
I ken in de platenindustrie
lerhindert veelal, dat grote
maatschappijen volstrekt
I nieuwe artiesten een kans
I «even. Ze houden zich liever
I tij artiesten, die nauwelijks
tan het geëffende pad af-
I wijken en waarin handel
I gezien wordt.
Ietwat kortzichtig is dat
I Wel, want de platenkoper
1 .'vil dan alleen het allerbeste
èn neemt geen genoegen met
I iets, dat daar in de verte wat
van heeft. Zo kan ik me niet
voorstellen, dat er mensen
I ajn ,die zich de elpee 'People
I talk' van Sherry Kean aan
schaffen. Sherry blijft wel-
I swaar keurig binnen de
I perken van de verkoopbare
Amerikaanse damesrock,
Sherry Kean:fotoemi
zonde van het geld
maar ze is in al haar num
mers zo nietszeggend, dat
het moeite kost de hele elpee
af te luisteren.
Toch wordt zo'n plaat nog
eens speciaal voor de Euro
pese markt geperst en gedis
tribueerd. Veel verder dan
de uitverkoopbakken zal de
elpee echter niet komen. In
het thuisland Canada zal
Sherry Kean op grond van
chauvinistische gevoelens
nog wel wat verkopen, maar
hier in Europa is zo'n elpee
je reinste geldverspilling.
Niemand is daarmee ge
diend. Sherry zelf niet, om
dat ze de onterechte illussie
heeft iets voor de popmuziek
te betekenen; de platenfir
ma niet, omdat het alleen
maar geld kost; de platenko
per niet, omdat dit soort pla
ten het uitzicht op goede el
pees alleen maar belemmert
en ondergetekende niet, om
dat 'verplicht' luisteren naar
dit soort muziek alleen maar
chagrijnig maakt.
IN IETS mindere mate
gaat dat verhaal ook op voor
Laura Branigan en haar el
pee 'Self control'. Die plaat
staat vol met Amerikaanse
versies van Europarade-hits
en met het soort pop, dat het
genre ook in driedelig kos
tuum genietbaar maakt.
Laura kan echter wel zin
gen en zodoende is ze sinds
ze in Amerika Umberto Toz-
zi's 'Gloria' op plaat zette
een ster. 'Self control' ont
beert echter inhoud en per
soonlijkheid. De elpee is niet
meer dan een verzameling
goedgezongen liedjes, die het
ene oor in het andere oor uit
gaat.
'Self control' behoort tot
de categorie platen, die bij
het vertonen van testbeel
den of bordjes met pauze en
even geduld a.u.b. op de tv
gedraaid wordt. Als het pro
gramma begint, weet je
vaak niet eens meer, dat je
die platen gehoord hebt.
SOMS KRIJG ik wel eens het idee, dat al die
Nederlandstalige pop een enorm waterhoofd
i, dat op de veel te smalle nek van een te
simpel deuntje rust.
De meeste groepen lijken op elkaar en wij-
I ken hooguit in de teksten van elkaar af.
I Meestal blijkt het dat late twintigers en der-
I tigers zich te buiten gaan aan puber-pro-
bleempjes.
De Rotterdamse groep Noodweer vormt in
I dat geheel een gunstige uitzondering. Niet al-
1 leen is de muziek gevarieerder, maar boven-
I dien zijn de teksten afwijkend genoeg om
I Noodweer serieus te nemen. Na de mini-el-
I pee 'Rotterdam bijvoorbeeld' is er nu de elpee
I Het water stijgt' en dat is een aardige plaat
I vol verstaanbaar grote mensen-leed anno
1 1984. Zo komen in de teksten de opgefoktheid
van Amsterdam, de grauwheid van de sa
menleving, de racistische tendenzen en
volkstuincomplexen aan bod.
De vier leden van Noodweer zien er niet uit
als jonge meisjeshartenbrekers, dus moet de
groep het gewoon van de teksten hebben. In
vrijwel alle nummers slaagt zanger Jos
Bloemkolk erin goedklinkende, ietwat linkse
teksten te maken. Nummers als 'Grijze mui
zen' en 'Ze schreeuwen' zijn geknipt voor Va
ra's bevoogdende Verrukkelijke Vijftien.
Niet overal komt de groep even sterk uit de
verf. 'Diepzee' en 'Schervengeluk' zijn net
iets te mager om 'Het water stijgt' de kwali
ficatie uitstekend te geven. Maar als je be
denkt, dat Bram Vermeulen voor een vol
strekt nietszeggende elpee een Edison krijgt,
dan kunnen ze er Noodweer ook wel een paar
geven.
POT
SPI
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
ZOALS DE laatste jaren
steeds het geval was, over
treft het Belgische dubbel
festival van Torhout en
Werchter het affiche van
Pinkpop ruimschoots. Joe
Jackson, Lou Reed, Simple
Minds, Paul Young, Nona
Hendryx en The Alarm
staan geboekt, voor de festi-
valdagen op 7 en 8 juli.
Inmiddels is ook het pro
gramma voor Pinkpop op 11
juni rond. Begonnen wordt
met Wang Chung. Daarna
spelen achtereenvolgens
Marillion, John Hiatt, Ron
nie James Dio, Big Country
en Jimmy Cliff.
DE AGENDA voor de komen
de weken ziet er als volgt uit:
Status Quo, 8 mei in Rotterdam
(Ahoy)
Camel, 15 mei in Utrecht (Vre-
denburg) en 16 mei in Rotterdam
(Doelen)
Mink DeVille, 15 mei in Tilburg
(Noorderligt)
Bo Diddley, CCC Inc., Jack Bru
ce, Mink DeVille, Waanzin en
Clint Eastwood en General
Saint, 31 mei op Lochem-festi-
val.
Roger Waters met Eric Clapton,
19 juni in Rotterdam (Ahoy)
Talk Talk, 26 mei in Rotterdam
(Arena)
Chris Rea, 18 mei in Tilburg
(Noorderligt)
Nick Cave, 17 mei in Rotterdam
(Lantaren) en 25 mei in Eindho
ven (Effenaar)
Spear of Destiny, 18 mei in Rot
terdam (Arena)
Barclay James Harvest, 28 mei
in Amsterdam (Carré)
Yes, 1 juli in Rotterdam (Ahoy)
I DE LICHTVOETIGE funkpop en synthi-pop mogen dan in
Ingeland en daarbuiten enorm succesvol zijn, joch zijn er in
Engeland genoeg bands, die niet voor die makkelijke weg
kiezen.
Met als voorbeelden Joy Division aan de ene kant en The
Clash aan de andere zijn er groepen ontstaan, die muzikale
|cisie koppelen aan maatschappijkritiek en die emotionele
liep gang samen laten gaan met uitbundige pop.
Een goed voorbeeld daarvan is Spear of Destiny, die na het
«1 sterke elpeedebuut 'Grapes of wrath' nu met 'One-eyed
I jacks'een van de beste platen van dit jaar heeft afgeleverd.
I Spear of Destiny komt voort uit Theatre of Hate en centrale'
I figuur is zanger Kirk Brandon. Hij zet zich voortdurend af te
mde ingeslapen mens, die de westerse maatschappij als za-
I lijmakend beschouwt. Protest dus en dat gezongen met een
I ■'■thousiasme, dat je ook bij een groep als The Alarm aan-
keft.
Naast Brandon heeft Spear of Destiny veel baat bij de saxo
fonisten Neil Pyzer en Micky Donnely. Dat tweetal geeft de
groep vaak een rhythm blues-tintje. Bovendien zijn de gi
taarpartijen van Alan St. Clair conventioneel genoeg om zo
en dan lijnen te trekken naar de jaren zestig en dan vooral
- naat groepen als Jefferson Airplane en The Doors.
Toch is Spear of Destiny eigentijds genoeg om een groot
publiek achter zich te kunnen krijgen. In vergelijking met
genoemde The Alarm ontbreekt bij Brandon c.s. het padvin
derachtige en klinkt de muziek stukken rijper. In indrin
gendheid en bijtende teksten doet Spear of Destiny niet on
der voor The Clash, terwijl de muziek op een hoger niveau
staat.
'One-eyed jacks' is een statement, dat in nummers als
'Rainmaker', 'Liberator', 'Playground of the rich', 'Forbidden
planet' en 'Attica' ijzersterke songs herbergt.
Spear of Destiny is een band met power en overtuigings
kracht en op 'One-eyed jacks' is dat op soms overdonderende
wijze te horen.
Door Aad Jongbloed
LUXEMBURG - Het meer dan 50 jaar bestaan van Europa's
eerste onvervalste popzender, Radio Luxemburg, heeft bijna al
tijd in het teken gestaan van een haat-liefde-verhouding met de
BBC.
Vanaf de geboorte, in 1920,
tot nu toe, hebben de BBC en
Radio Luxemburg elkaar in de
haren gezeten, elkaar fel be
concurreerd, elkaar nageaapt
en eikaars populaire radio
stemmen weggekaapt. En zelfs
nu nog denkt de commerciële
zender uit de mini-staat dat
Groot-Britannië weer aan
haar voeten ligt op ht moment
dat de satelliet dat mogelijk
maakt.
De acht radio-amateurs, die
in 1920 bijeenkwamen om de
vereniging Les Amis de Télé-
graphie sans Fils te stichten,
zullen in hun stoutste dromen
nooit vermoed hebben dat hun
initiatief zou uitgroeien tot
een zender, waar menige ge
neratie mee opgroeide en
waarmee menig huiswerk
door verwaarloosd werd.
Toch werd vier jaar na de
oprichting in een pand aan de
Luxemburgse Rue Beaumont
al de eerste zender geïnstal
leerd, 100 watt sterk en gesub
sidieerd door de staat.
In 1928 werd het serieus.
Toen nam een zekere Henri
Etienne het heft in handen. Hij
wist een kapitaal van 300.000
francs bijeen te krijgen om
een station te bouwen dat - en
da was uniek - reclame-bood
schappen begon uit te zenden.
De BBC, die tot nu toe de enige
serieuze zender in Europa
was, kreeg daardoor de eerste
klappen. Luisteraars bleken
gvoelig voor de etherreclame
en bovendien kon radio Lu
xemburg met de niuwe zender
zelfs Schotland bereiken. De
BBC alarmeerde de regering,
de regering ondernam stappen
bij de Luxemburgers, maar
bereikte niets.
De Luxemburgse regering
bleek niet weinig trots op de
zender, die de naam van ht
land over het grootste gedeelte
van Europa kon strooien. Van
daar dat er ook niets onderno
men werd, toen Radio Luxem
burg zich vervolgens doelbe
wust op Engeland richtte met
Engelstalige uitzendingen. Het
antwoord van .de BBC kwam
onmiddellijk: De kranten - en
die werkten mee - zouden
geen programma's van Radio
Luxemburg meer afdrukken,
de Britse regering kwam ook
direct in aktie; Luxemburg
mocht niet aangesloten wor
den op de kabelverbinding
van Londen met het vasteland.
De populariteit van Radio
Luxemburg werd echter
steeds groter, ook in Groot-
Brittannië, zeker door de wijze
van presenteren. Terwijl de
BBC-omroepers zich nog
steeds zeer afstandelijk ten
opzichte van het programma
opstelden, begonnen de Lu
xemburgse collega's al hele
maal op de dj-toer. En dat be
tekende dan weer dan omroe
pers van naam bij de BBC
probeerden zo snel mogelijk
over te wippen naar Radio Lu
xemburg om de gelegenheid te
krijgen zich te profileren.
In september 1937 begroef
de BBC de strijdbijl; zij zou,
volgens een lijfelijk rapport,
niet meer trachten de grote
concurrent in de wielen te rij
den. Precies twee jaar later, op
21 september 1939 om 13.19 uur
zou de concurrent het zwijgen
opgelegd worden doordat voor
Luxemburg de (wereld)oorlog
uitgebroken was. Maar on
danks het feit dat alle Britse
employee's gvlucht, onderge
doken of gevangen genomen
waren, zou Radio Luxembur»
nog een speciale rol in die ooi -
log spelen vanwege een merk
waardige figuur, William Joy
ce. De man. had een Ierse va
der, een Britse moeder, hij had
een korte opleiding bij de BBC
gehad en hij was op en top Na
zi. Dusdanig, dat hij aan het
begin van de oorlog Engeland
ontvluchtte en zich meldde bij
de Duitsers. Goebbels zag wel
iets in hem en gaf hem een
baan bij het in beslag geno
men Radio Luxemburg, waar
hij Nazistische commentaren
verzorgde, gericht op Enge
land, waar hij spoedig de bij
naam Lord Haw Haw kreeg.
De Britten rekenden na de
oorlog snel met Lord Haw
Haw af, hij werd ter dood ver
oordeeld en op 3 januari 1946
geëxecuteerd.
Radio Luxemburg had toen,
vanaf 12 november 1945 de
normale uitzendingen weer
hervat met de historische
woorden: „Bonjour Le Monde,
ici Radio Luxembourg. Vanaf
dat moment zou de zender niet
meer weg te denken zijn uit
Europa, vooral niet nadat zij
als eerste ter wereld met een
hitparade kwam. Binnen korte
tijd kende Radio luxemburg 9
miljoen vaste luisteraars, mar
toen begon spoedig de terug
gang, die ingezet werd dank
zij de Beatles, zij zorgden er
namelijk voor dat de BBC
weer volop terug in de belang
stelling kwam bij het jeugdig
luistervolk en dat zorgde er op
zijn beurt weer voor dat BBC
ook met de tijd meemoest door
het starten van de popzender
Radio I.
Bovendien ondervond Radio
Luxemburg sterke concurren
tie van de talloze piraten, die
al vanaf het eind van de jaren
'60 tot dik einde van de zeven
tiger jaren vanuit zee en vanaf
het land het jonge volk be
stookte met pop en rock. Maar
de oudste popzender van
Europa krabbelde weer over
eind, heroverde langzaam
maar zeker weer een groot
deel van de markt en keerde
terug naar de status die het nu
alweer vele jaren heeft: The
Station of the Stars.
(Gegevens ontleend aan het boek
'Radio Luxemburg' van Richard
Nichols. Uitgever: W.H. Allen Co,
Londen. Prijs: £6.50)
GOES
Grandtheater - 20 u.
The world according to Garp, a l
HULST
Koning van Engeland
20 u. Ciske de Rat, a l.
20 u. Zapped, a l.
20 u. Verpleegsters aan de wip,
18 j.
20 u. Vivement dimanche en Le
grand frere, 16 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Love dreams, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Ciske de Rat, a l.
20 uSophie's choice, 12 j
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Ciske de rat, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
E la nave va.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Dieweisse ro-
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The evil that men do.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Les mortalous.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Les branches Saint-Tropez.
Rubens - 12,15,18 en 21 u.
Yentl
Slnjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Zware jongens.
Vendome - 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Un amour de
swann.
Quellin I - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Get crazy.
Quellin II - 14,16,18, 20 en
22 u. Schatjes.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Lefaucon.
Astra - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Odds and
evens.
Astrld - 12,14,16,18, 20en
22 u. Merlijn de tovenaar.
Capltole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. The mad foxes.
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. Sadomania.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30u.Le bal.
Ambassades-Club 1-11.45,
14,16.30,19 en 21.30 u. A la na
ve va.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Risky bu
siness.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Two of a
kind-Second chance.
Ambassades—Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Class.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Sahara.
Brabo - 12,14,16,18, 20en
22u. Basket case.
TIJI - 12,14.20, 16.45,19.10
en 21.30 u. Le bon plaisier.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Private school.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Gorky park.
22.30 u. Frances.
Gulden Vlies 2
20 u. Screwballs.
22.30 u. Ik, Chrlstlaene F.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Terms of endear
ment.
Memling
20 u. Zware jongens.
Rembrandt
20 u. Ilsa de bloedhond van de
sjelk.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Terms of endearment.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Gwendoline.
3 - 15,17.30,20 en 22.30 u.
Raiders of the loSst ark.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
To be or not to be.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Mesrlne.
6-15,17.30 en 20 u. Dead zo
ne.
7 - 15,17.30 en 20 u. Morta
lous.
8 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn.
9 - 15,17.30 en 20 u. Brain
storm.
10 - 17.30,20 en 22.30 u. The
hunger.
11 - 17.30,20 en 22.30 u. Viva
la vie.
12 - 15 en 20 u. Scarface.
13 - 15 u. Two of a kind.
14 - 15 en 22.30 u. Never cry
wolf.
15 - 22.30 u. Amour de swann.
16 - 22.30 u. Sitting ducks.
17 - 22.30 u. An officer and a
gentleman.
ANTWERPEN
Kon. Ned. Schouw
burg - 20.15 u.'Don Gil met de
groene broek', door toneelgroep
Theater uit Arnhem (Ned.).
KLOOSTERZANDE
De Reizende Man - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
R.v. Steene - 15 u.
schieting.
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto 'Wè stelt dè noe
voo?'. Geop. tijd. kantooruren.
MIDDELBURG
De Vleeshal - Sculpturen
van David van de Kop en foto's/
tenten van Hans Biezen. Geop.
di. t/m za. 13-17 u., zo. 14-17 u.
(t/m 13 mei).
NIEUW-NAMEN
Roland van Damme - Foto
tentoonstelling van Willy Blanc-
kaert uit Kloosterzande. (tot 2 ju
ni).
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 Werken van Jan
Verschoore. Geop. di. t/m za.
10-12 en 14-18 u.
VEERE
De Schotse Hulzen, Kaai
27 - Expositie getiteld 'Ver
knocht en niet te scheiden', Mar
kizaat en Oranje. De verbonden
heid Oranje-Veere in beeld ge
bracht (1581 -1984). Geop. di.
t/m tja. 10-12.30 u,en 13.30-17
'J. (t/m 15 mei).
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendljk
15 - Nieuwjaarstentoonstelling
'5 jaar Galerie Marquis'. Geop.
woe. t/m zat. 13.30-17.30 u.
zond. 14-17 u.
HWWif/l HCBBCII m
f* Bfrtö/Jfff
JfJwVM.'J u/en Foord/esan-
~~j/\gespoe/de f/es
ueeiput pueqjeeq
01 'uapptut 3aaq '6 'uapptut Sjaq g
dsa§ 'i Jua; do ibSoa g 's^uti SooqSatxa g
'uieia 'b 'uaAoq ;uaf 'g 'uaAoqsijuii z 'snctyaa