SHERRY KEAN: geldverspilling Radio Luxemburg meer dan 50 jaar 'Station of the stars' Spear of Destiny:overtuigingskracht Noodweer: 'n gunstige uitzondering TENEUR!! Jackson, Reed, en Young op Torhout Werchter L A .OPLOSSING Is en kinderen: in leuke, hele lus zoals: ^-SJAALSl enz. ikte staan wij e zaak: lektronische aimachine met jat en tricotsteek| DIT >APIER, RECEPTEN, BUMS ySDAG 8 ME11984 T3Z PAGINA GIDS 2 LAURA BRANI- GAN mke en Wiske: Het Delta-duel Piiwa/H aimibi tiii- Ppie Happie leest Marathonna En Het Brein Uit De TTR a 'Ct iff/frë/z/fyUórieftiJK Boes In alle prijzen en machines. prantie en gratis les!! SINGER 'aper Mate), 10.-, 15.-, 20.- pE SLECHTE gang van za- I ken in de platenindustrie lerhindert veelal, dat grote maatschappijen volstrekt I nieuwe artiesten een kans I «even. Ze houden zich liever I tij artiesten, die nauwelijks tan het geëffende pad af- I wijken en waarin handel I gezien wordt. Ietwat kortzichtig is dat I Wel, want de platenkoper 1 .'vil dan alleen het allerbeste èn neemt geen genoegen met I iets, dat daar in de verte wat van heeft. Zo kan ik me niet voorstellen, dat er mensen I ajn ,die zich de elpee 'People I talk' van Sherry Kean aan schaffen. Sherry blijft wel- I swaar keurig binnen de I perken van de verkoopbare Amerikaanse damesrock, Sherry Kean:fotoemi zonde van het geld maar ze is in al haar num mers zo nietszeggend, dat het moeite kost de hele elpee af te luisteren. Toch wordt zo'n plaat nog eens speciaal voor de Euro pese markt geperst en gedis tribueerd. Veel verder dan de uitverkoopbakken zal de elpee echter niet komen. In het thuisland Canada zal Sherry Kean op grond van chauvinistische gevoelens nog wel wat verkopen, maar hier in Europa is zo'n elpee je reinste geldverspilling. Niemand is daarmee ge diend. Sherry zelf niet, om dat ze de onterechte illussie heeft iets voor de popmuziek te betekenen; de platenfir ma niet, omdat het alleen maar geld kost; de platenko per niet, omdat dit soort pla ten het uitzicht op goede el pees alleen maar belemmert en ondergetekende niet, om dat 'verplicht' luisteren naar dit soort muziek alleen maar chagrijnig maakt. IN IETS mindere mate gaat dat verhaal ook op voor Laura Branigan en haar el pee 'Self control'. Die plaat staat vol met Amerikaanse versies van Europarade-hits en met het soort pop, dat het genre ook in driedelig kos tuum genietbaar maakt. Laura kan echter wel zin gen en zodoende is ze sinds ze in Amerika Umberto Toz- zi's 'Gloria' op plaat zette een ster. 'Self control' ont beert echter inhoud en per soonlijkheid. De elpee is niet meer dan een verzameling goedgezongen liedjes, die het ene oor in het andere oor uit gaat. 'Self control' behoort tot de categorie platen, die bij het vertonen van testbeel den of bordjes met pauze en even geduld a.u.b. op de tv gedraaid wordt. Als het pro gramma begint, weet je vaak niet eens meer, dat je die platen gehoord hebt. SOMS KRIJG ik wel eens het idee, dat al die Nederlandstalige pop een enorm waterhoofd i, dat op de veel te smalle nek van een te simpel deuntje rust. De meeste groepen lijken op elkaar en wij- I ken hooguit in de teksten van elkaar af. I Meestal blijkt het dat late twintigers en der- I tigers zich te buiten gaan aan puber-pro- bleempjes. De Rotterdamse groep Noodweer vormt in I dat geheel een gunstige uitzondering. Niet al- 1 leen is de muziek gevarieerder, maar boven- I dien zijn de teksten afwijkend genoeg om I Noodweer serieus te nemen. Na de mini-el- I pee 'Rotterdam bijvoorbeeld' is er nu de elpee I Het water stijgt' en dat is een aardige plaat I vol verstaanbaar grote mensen-leed anno 1 1984. Zo komen in de teksten de opgefoktheid van Amsterdam, de grauwheid van de sa menleving, de racistische tendenzen en volkstuincomplexen aan bod. De vier leden van Noodweer zien er niet uit als jonge meisjeshartenbrekers, dus moet de groep het gewoon van de teksten hebben. In vrijwel alle nummers slaagt zanger Jos Bloemkolk erin goedklinkende, ietwat linkse teksten te maken. Nummers als 'Grijze mui zen' en 'Ze schreeuwen' zijn geknipt voor Va ra's bevoogdende Verrukkelijke Vijftien. Niet overal komt de groep even sterk uit de verf. 'Diepzee' en 'Schervengeluk' zijn net iets te mager om 'Het water stijgt' de kwali ficatie uitstekend te geven. Maar als je be denkt, dat Bram Vermeulen voor een vol strekt nietszeggende elpee een Edison krijgt, dan kunnen ze er Noodweer ook wel een paar geven. POT SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST ZOALS DE laatste jaren steeds het geval was, over treft het Belgische dubbel festival van Torhout en Werchter het affiche van Pinkpop ruimschoots. Joe Jackson, Lou Reed, Simple Minds, Paul Young, Nona Hendryx en The Alarm staan geboekt, voor de festi- valdagen op 7 en 8 juli. Inmiddels is ook het pro gramma voor Pinkpop op 11 juni rond. Begonnen wordt met Wang Chung. Daarna spelen achtereenvolgens Marillion, John Hiatt, Ron nie James Dio, Big Country en Jimmy Cliff. DE AGENDA voor de komen de weken ziet er als volgt uit: Status Quo, 8 mei in Rotterdam (Ahoy) Camel, 15 mei in Utrecht (Vre- denburg) en 16 mei in Rotterdam (Doelen) Mink DeVille, 15 mei in Tilburg (Noorderligt) Bo Diddley, CCC Inc., Jack Bru ce, Mink DeVille, Waanzin en Clint Eastwood en General Saint, 31 mei op Lochem-festi- val. Roger Waters met Eric Clapton, 19 juni in Rotterdam (Ahoy) Talk Talk, 26 mei in Rotterdam (Arena) Chris Rea, 18 mei in Tilburg (Noorderligt) Nick Cave, 17 mei in Rotterdam (Lantaren) en 25 mei in Eindho ven (Effenaar) Spear of Destiny, 18 mei in Rot terdam (Arena) Barclay James Harvest, 28 mei in Amsterdam (Carré) Yes, 1 juli in Rotterdam (Ahoy) I DE LICHTVOETIGE funkpop en synthi-pop mogen dan in Ingeland en daarbuiten enorm succesvol zijn, joch zijn er in Engeland genoeg bands, die niet voor die makkelijke weg kiezen. Met als voorbeelden Joy Division aan de ene kant en The Clash aan de andere zijn er groepen ontstaan, die muzikale |cisie koppelen aan maatschappijkritiek en die emotionele liep gang samen laten gaan met uitbundige pop. Een goed voorbeeld daarvan is Spear of Destiny, die na het «1 sterke elpeedebuut 'Grapes of wrath' nu met 'One-eyed I jacks'een van de beste platen van dit jaar heeft afgeleverd. I Spear of Destiny komt voort uit Theatre of Hate en centrale' I figuur is zanger Kirk Brandon. Hij zet zich voortdurend af te mde ingeslapen mens, die de westerse maatschappij als za- I lijmakend beschouwt. Protest dus en dat gezongen met een I ■'■thousiasme, dat je ook bij een groep als The Alarm aan- keft. Naast Brandon heeft Spear of Destiny veel baat bij de saxo fonisten Neil Pyzer en Micky Donnely. Dat tweetal geeft de groep vaak een rhythm blues-tintje. Bovendien zijn de gi taarpartijen van Alan St. Clair conventioneel genoeg om zo en dan lijnen te trekken naar de jaren zestig en dan vooral - naat groepen als Jefferson Airplane en The Doors. Toch is Spear of Destiny eigentijds genoeg om een groot publiek achter zich te kunnen krijgen. In vergelijking met genoemde The Alarm ontbreekt bij Brandon c.s. het padvin derachtige en klinkt de muziek stukken rijper. In indrin gendheid en bijtende teksten doet Spear of Destiny niet on der voor The Clash, terwijl de muziek op een hoger niveau staat. 'One-eyed jacks' is een statement, dat in nummers als 'Rainmaker', 'Liberator', 'Playground of the rich', 'Forbidden planet' en 'Attica' ijzersterke songs herbergt. Spear of Destiny is een band met power en overtuigings kracht en op 'One-eyed jacks' is dat op soms overdonderende wijze te horen. Door Aad Jongbloed LUXEMBURG - Het meer dan 50 jaar bestaan van Europa's eerste onvervalste popzender, Radio Luxemburg, heeft bijna al tijd in het teken gestaan van een haat-liefde-verhouding met de BBC. Vanaf de geboorte, in 1920, tot nu toe, hebben de BBC en Radio Luxemburg elkaar in de haren gezeten, elkaar fel be concurreerd, elkaar nageaapt en eikaars populaire radio stemmen weggekaapt. En zelfs nu nog denkt de commerciële zender uit de mini-staat dat Groot-Britannië weer aan haar voeten ligt op ht moment dat de satelliet dat mogelijk maakt. De acht radio-amateurs, die in 1920 bijeenkwamen om de vereniging Les Amis de Télé- graphie sans Fils te stichten, zullen in hun stoutste dromen nooit vermoed hebben dat hun initiatief zou uitgroeien tot een zender, waar menige ge neratie mee opgroeide en waarmee menig huiswerk door verwaarloosd werd. Toch werd vier jaar na de oprichting in een pand aan de Luxemburgse Rue Beaumont al de eerste zender geïnstal leerd, 100 watt sterk en gesub sidieerd door de staat. In 1928 werd het serieus. Toen nam een zekere Henri Etienne het heft in handen. Hij wist een kapitaal van 300.000 francs bijeen te krijgen om een station te bouwen dat - en da was uniek - reclame-bood schappen begon uit te zenden. De BBC, die tot nu toe de enige serieuze zender in Europa was, kreeg daardoor de eerste klappen. Luisteraars bleken gvoelig voor de etherreclame en bovendien kon radio Lu xemburg met de niuwe zender zelfs Schotland bereiken. De BBC alarmeerde de regering, de regering ondernam stappen bij de Luxemburgers, maar bereikte niets. De Luxemburgse regering bleek niet weinig trots op de zender, die de naam van ht land over het grootste gedeelte van Europa kon strooien. Van daar dat er ook niets onderno men werd, toen Radio Luxem burg zich vervolgens doelbe wust op Engeland richtte met Engelstalige uitzendingen. Het antwoord van .de BBC kwam onmiddellijk: De kranten - en die werkten mee - zouden geen programma's van Radio Luxemburg meer afdrukken, de Britse regering kwam ook direct in aktie; Luxemburg mocht niet aangesloten wor den op de kabelverbinding van Londen met het vasteland. De populariteit van Radio Luxemburg werd echter steeds groter, ook in Groot- Brittannië, zeker door de wijze van presenteren. Terwijl de BBC-omroepers zich nog steeds zeer afstandelijk ten opzichte van het programma opstelden, begonnen de Lu xemburgse collega's al hele maal op de dj-toer. En dat be tekende dan weer dan omroe pers van naam bij de BBC probeerden zo snel mogelijk over te wippen naar Radio Lu xemburg om de gelegenheid te krijgen zich te profileren. In september 1937 begroef de BBC de strijdbijl; zij zou, volgens een lijfelijk rapport, niet meer trachten de grote concurrent in de wielen te rij den. Precies twee jaar later, op 21 september 1939 om 13.19 uur zou de concurrent het zwijgen opgelegd worden doordat voor Luxemburg de (wereld)oorlog uitgebroken was. Maar on danks het feit dat alle Britse employee's gvlucht, onderge doken of gevangen genomen waren, zou Radio Luxembur» nog een speciale rol in die ooi - log spelen vanwege een merk waardige figuur, William Joy ce. De man. had een Ierse va der, een Britse moeder, hij had een korte opleiding bij de BBC gehad en hij was op en top Na zi. Dusdanig, dat hij aan het begin van de oorlog Engeland ontvluchtte en zich meldde bij de Duitsers. Goebbels zag wel iets in hem en gaf hem een baan bij het in beslag geno men Radio Luxemburg, waar hij Nazistische commentaren verzorgde, gericht op Enge land, waar hij spoedig de bij naam Lord Haw Haw kreeg. De Britten rekenden na de oorlog snel met Lord Haw Haw af, hij werd ter dood ver oordeeld en op 3 januari 1946 geëxecuteerd. Radio Luxemburg had toen, vanaf 12 november 1945 de normale uitzendingen weer hervat met de historische woorden: „Bonjour Le Monde, ici Radio Luxembourg. Vanaf dat moment zou de zender niet meer weg te denken zijn uit Europa, vooral niet nadat zij als eerste ter wereld met een hitparade kwam. Binnen korte tijd kende Radio luxemburg 9 miljoen vaste luisteraars, mar toen begon spoedig de terug gang, die ingezet werd dank zij de Beatles, zij zorgden er namelijk voor dat de BBC weer volop terug in de belang stelling kwam bij het jeugdig luistervolk en dat zorgde er op zijn beurt weer voor dat BBC ook met de tijd meemoest door het starten van de popzender Radio I. Bovendien ondervond Radio Luxemburg sterke concurren tie van de talloze piraten, die al vanaf het eind van de jaren '60 tot dik einde van de zeven tiger jaren vanuit zee en vanaf het land het jonge volk be stookte met pop en rock. Maar de oudste popzender van Europa krabbelde weer over eind, heroverde langzaam maar zeker weer een groot deel van de markt en keerde terug naar de status die het nu alweer vele jaren heeft: The Station of the Stars. (Gegevens ontleend aan het boek 'Radio Luxemburg' van Richard Nichols. Uitgever: W.H. Allen Co, Londen. Prijs: £6.50) GOES Grandtheater - 20 u. The world according to Garp, a l HULST Koning van Engeland 20 u. Ciske de Rat, a l. 20 u. Zapped, a l. 20 u. Verpleegsters aan de wip, 18 j. 20 u. Vivement dimanche en Le grand frere, 16 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Love dreams, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Ciske de Rat, a l. 20 uSophie's choice, 12 j VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Ciske de rat, a.l. Alhambra 2 - 20 u. E la nave va. ANTWERPEN Rex - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Dieweisse ro- Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The evil that men do. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Les mortalous. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Les branches Saint-Tropez. Rubens - 12,15,18 en 21 u. Yentl Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Zware jongens. Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Un amour de swann. Quellin I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Get crazy. Quellin II - 14,16,18, 20 en 22 u. Schatjes. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Lefaucon. Astra - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Odds and evens. Astrld - 12,14,16,18, 20en 22 u. Merlijn de tovenaar. Capltole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The mad foxes. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Sadomania. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30u.Le bal. Ambassades-Club 1-11.45, 14,16.30,19 en 21.30 u. A la na ve va. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Risky bu siness. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Two of a kind-Second chance. Ambassades—Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Class. Festa - 13,15,17 en 21 u. Sahara. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22u. Basket case. TIJI - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30 u. Le bon plaisier. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Private school. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Gorky park. 22.30 u. Frances. Gulden Vlies 2 20 u. Screwballs. 22.30 u. Ik, Chrlstlaene F. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Terms of endear ment. Memling 20 u. Zware jongens. Rembrandt 20 u. Ilsa de bloedhond van de sjelk. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Terms of endearment. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Gwendoline. 3 - 15,17.30,20 en 22.30 u. Raiders of the loSst ark. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. To be or not to be. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Mesrlne. 6-15,17.30 en 20 u. Dead zo ne. 7 - 15,17.30 en 20 u. Morta lous. 8 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn. 9 - 15,17.30 en 20 u. Brain storm. 10 - 17.30,20 en 22.30 u. The hunger. 11 - 17.30,20 en 22.30 u. Viva la vie. 12 - 15 en 20 u. Scarface. 13 - 15 u. Two of a kind. 14 - 15 en 22.30 u. Never cry wolf. 15 - 22.30 u. Amour de swann. 16 - 22.30 u. Sitting ducks. 17 - 22.30 u. An officer and a gentleman. ANTWERPEN Kon. Ned. Schouw burg - 20.15 u.'Don Gil met de groene broek', door toneelgroep Theater uit Arnhem (Ned.). KLOOSTERZANDE De Reizende Man - 13.30 u. schieting voor bejaarden. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u. schieting voor bejaarden. R.v. Steene - 15 u. schieting. ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wè stelt dè noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. MIDDELBURG De Vleeshal - Sculpturen van David van de Kop en foto's/ tenten van Hans Biezen. Geop. di. t/m za. 13-17 u., zo. 14-17 u. (t/m 13 mei). NIEUW-NAMEN Roland van Damme - Foto tentoonstelling van Willy Blanc- kaert uit Kloosterzande. (tot 2 ju ni). OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/m za. 10-12 en 14-18 u. VEERE De Schotse Hulzen, Kaai 27 - Expositie getiteld 'Ver knocht en niet te scheiden', Mar kizaat en Oranje. De verbonden heid Oranje-Veere in beeld ge bracht (1581 -1984). Geop. di. t/m tja. 10-12.30 u,en 13.30-17 'J. (t/m 15 mei). VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendljk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis'. Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. HWWif/l HCBBCII m f* Bfrtö/Jfff JfJwVM.'J u/en Foord/esan- ~~j/\gespoe/de f/es ueeiput pueqjeeq 01 'uapptut 3aaq '6 'uapptut Sjaq g dsa§ 'i Jua; do ibSoa g 's^uti SooqSatxa g 'uieia 'b 'uaAoq ;uaf 'g 'uaAoqsijuii z 'snctyaa

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19