Overheid moet dat Imiseks-idee \wt propageren' NVOUD VAN DER GRINTEN: 1 er 1 juli gaan de huren (in de meeste gevallen) met drie procent omhoog. Deze huurstijging kan hoger uitvallen als u toevallig in het verleden te weinig huur betaald hebt in vergelijking met de kwaliteit van de woning, óf na revovatie of verbetering van de huurwoning. Die huurverhoging is voor de huurder veelal gemakkelijk te berekenen. Minder gemakkelijk zullen huurders het hebben met de huursubsidieregeling die per 1 juli n.s. sterk gaat veranderen. Een regeling met een wirwar van voorschriften, uitzonderingen en overgangsbepalingen waar een normaal mens maar moeizaam mee uit de voeten kan. Tabellen Wijziging Vrijstellingen Wirwar II Door Bert van Velzen ge jongens. Blazertjes. geknipt. Geen spuit- in de achterzak, geen ftjes in de aanslag om deuren en openbaar er te merken met de ge- tekens van de popeul- 'e kunt het onmiddellijk lie jongens zijn echt niet nd. Dat kan ook niet in arre tijden, waarin het rom ligt te kermen en te n op de maat van de be- igen van de korzelige ■t van het nationale te- Marcel van Dam. ivoud, nog net geen wa- broodsfeer, waarin onze n opgroeien, ontneemt e ferventste republikein ns hen te berispen we- ïet naar buiten dragen stentatieve welvaart. We n het bij de festiviteiten ninginnedag kunnen zen klein ijsje, een ioor een radijsje. Wat vrolijk iak in de botsautootjes i mechanische spin. insen verschenen niet in aalscostuum, gezeten op oudbestikte dekens en snoeren gedrapeerde oli- n, voorafgegaan door een on buikdanseressen en gd door een gros lakeien chalmeien. Nee, ze ver ten zich in een prozaï- ius en in een oude paar- m. Ze hadden het naar in. In Engeland gaat dat l anders. De monarchie is bog een mysterieus kje waar geen daglicht, alleen kaarslicht op mag n. Sprookjes kunnen, zo- weet, het daglicht niet agenOnze monarchie is g geen sprookje meer. Ive de afwezigheid van en schemer komen er te 'ietsen en te weinig paar- ,n voor. ebben in ons land een burger-monarchie die liet slecht lijkt te beko- Voor de pracht en de en de op duizelingwek- e hoogte wiekende ma- it moeten we naar Enge- Daar wordt voor prins am, die op 21 juni twee wordt een miniatuurauto, vijfde van de ware groot- bouwd, die ruim een •t miljoen gulden gaat >n. Het wordt een Jaguar sabriolet die, aangedreven een elektromotor, een leid van rond 23 kilome- er uur kan ontwikkelen, ien dat gozertje al bij ons de gangen van Bucking - Palace scheuren. Van de ars zal een hoge graad van ndigheid worden vereist, weet waar ze op zijn der- 3i-jaardag mee aankomen, chien wel een kleine Jum- Vat moet er van hem wor- e patrouille prinsen kte een dagelijkse indruk, wellicht loopt er eentje zn die in staat is„Vive la ublique" op de tegels van koninklijke badkamer te .en, maar enige vrees voor e de Rat-achtige typen met katapulten de duiven •n de Hofvijver neerhalen, nog ver gezocht. Argeloze sen met witte verf bespui- naar het prinselijke voor- d van Andrew, dat zie ik ze niet doen. Ik acht het wel lelijk dat er straks een met hoofd hoogopgetaste krul- thuiskomt dankzij een vuldig bijeengespaarde nanent. ik het goed heb gezien wa de Koninginnedag ges ken van praktische aard. maaltje groenten. Voorde mis was van te voren be rt, zo meen ik te hebben be ien. De Engelse koningin gt altijd sprookjesge- znken, zoals een mandje seieren van jade, met zil- besiag en reeksen edelste- Wij geven met een royaal aar een bloemkooltje weg. koninklijke kermistoer c me overigens niet van ge- r ontbloot. Was die kermis- r met de flaporen, die ko- gin Beatrix mocht mee- gen wel grondig doorge it? Heel wat hoge heren in Haagse hadden klamme idjes van de zenuwen tij- is het gedrang op het an- s zo ingetogen Voorhout, nses Juliana, zo moet u zijn levallen, valt altijd in een tengewoon leergierig pos- x als haar wordt uitgelegd een behoorlijk vat in el- ir moet worden geslagen en kropje sla wordt geoogst, ns Bernhard leek een beetje niet geheel en al ontdaan i chagrin, maar die indruk akt een mens al gauw met stevige verkoudheid onder leden. eegd mag worden dat de fa lie een voortreffelijke in- ik heeft achtergelaten in n Haag. Het door crisis be- lefde volk is niet getart met entatieve rijkdom, niet op- zotst door vermoedens van iteinen champagne en heu- s kaviaar. Neen, de geur van ze heldere monarchie is die a runderlappen, rode kool spruitjes. En af en toe een nde vink. Nieuwe regeling huursubsidie enorme wirwar Deze week gaven ambtena ren van het ministerie van volkshuisvesting in het ge bouw van de sociale dienst in Breda een uitgebreide toelich ting op de nieuwe huursubsi- sieregeling aan huisvestings ambtenaren van een grrot aan tal Westbrabantse gemeenten. - FOTODESTEM/JOHANVANGURP Tabellen 1. meerpersoonstabel („familietabel") 2. eenpersoons vanaf 23 jaar (alleenstaandentabel) 3. eenpersoonstabel tot 23 jaar (nieuwe jongerentabel) 4. meerpersoonstabel voor 650,- grens overschrij ding 5. overgangstabel voor alleenstaanden uit oude gezin stabel 6. overgangstabel voor alleenstaanden uit oude gezin stabel in kombinatie met 650,- grens overschrij ding Maximum Huurgrenzen Maximale tabel laagste hoogste subsidie inkomen (maandbasis) (maand (jaarbasis) basis) 34.000 239,58 650 360 30.000 239,58 650 360 26.000 179.58 510 285 36.000 650.01 - 410 33 000 239,58 650 360 35.000 650,01 410 Van een onzer verslaggevers BREDA - We zijn een land van regeltjes en voorschrif ten. De bureaucratie is, on danks de eerste voorzichtige stappen tot deregulering, tot een gigantische en schier on beweeglijke kolos uitgegroeid waarin nog slechts specialis ten een begaanbaar pad lijken te vinden. Een dergelijke onontwarbare klu wen lijkt ook te bestaan rondom de nieuwe huursubsidieregeling die per 1 juli a.s. ingaat. Ambtenaren en functionarissen van woningbouwcor poraties, belast met het geven van voorlichting over huursubsidiezaken, worden deze maanden over de nieu we huursubsidieregeling uitvoerig geinstrueerd door ambtenaren van het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieube heer. Met het doel te bezuinigingen heeft het kabinet de huursubsidieregeling dit jaar drastisch veranderd. Na ster ke protesten uit de tweede kamer zijn voor die veranderingen wel een aan tal 'overgangsmaatregelen' getroffen om de ergste pijn voor de huurders enigszins te verzachten. Maar pijn zal het doen. De meest opvallende wijziging die zich in de 'Regeling Individuele Huursubsidie' (IHS) (zoals de regeling officieel heet) voordoet is wel de toe name van het aantal tabellen van twee tot zes. Naast de hoogte van het inkomen van de huurder speelt in de toekomst ook de draagkracht, gekop peld aan de leefsituatie een steeds be langrijker rol. Die draagkracht wordt (naast het belastbaar inkomen) onder andere bepaald door de vraag of de aanvrager met één of meerdere per sonen samenleeft in dezelfde huur woning. Als die wijziging tot een scherpe daling van de huursubsidie en daardoor tot veel hogere woonlas ten zou leiden, dan gaan via de nieu we regeling een aantal overgangs maatregelingen gelden om die koop-, krachtdaling over een aantal opeen volgendejaren te spreiden. De huursubsidie kende tot nog toe twee tabellen, één voor alleenstaan den tot dertig jaar, één voor alle an dere huurders. In de zes nieuwe ta bellen gelden nu verschillende bepa lingen over inkomens en maximale huurprijs. De gezinssituatie van de aanvrager van de huursubsidie is erg bepalend en vooral de oudere alleen staanden kunnen er van 1 juli a.s. tientjes per maand op achteruit gaan. Voor die groep die in de komende ja ren het verlies aan koopkracht tot 140 gulden per maand kan zien oplopen, geldt dan ook de overgangsregeling. De gezinssamenstelling is, zoals ge zegd, in de nieuwe regeling erg bepa lend voor de vraag of nog huursubsi die wordt uitgekeerd. In een gezin met bijvoorbeeld één of meerdere kinderen die nog thuis wonen én die een uitkering of werk hebben, zal de huursubsidie in de meeste gevallen vervallen. Maar ook in een gezin of huishouden waarin opa of oma met een eigen AOW-pensioen inwoont, vervalt de subsidie veelal omdat dan het maximuminkomen (in de zoge naamde 'meerpersoonstabel' of ma- milietabel opgenomen) wordt bereikt. Een andere belangrijke wijziging is het maximuminkomen (het belast baar inkomen) van 36.000 gulden. Wie meer dan dit bedrag verdient ont vangt, ongeacht de hoogte van de huur, geen huursubsidie meer. In de oude regeling gold nog een inkomen van 39.000 gulden. Het laagste tabel inkomen (waarmee subsidie kan worden aangevraagd) in de gezinsta bel bedraagt vanaf juli 21.500 gulden, lager dus dan het oude minimum van 22.500 gulden. Deze verlagingen zijn vooral het gevolg van het gevoerde inkomensbeleid waardoor volgens het kabinet het gemiddelde inkomen met 2 procent is gedaald. De tweede reden van deze verlaging is het resul taat van een nieuwe definitie die wordt gegeven aan het inkomensbe grip per 1 januari '83. De scherpe terugval in de huursub sidie voor alleenstaanden wordt in vier jaar 'opgevangen' met de 'over gangsregeling voor alleenstaanden'. Bij de bepaling van het inkomen wordt dus ook het inkomen van ande re huisgenoten, inwonende kinderen, inkomende broers of zusters, opa en oma die inwonen, meegerekend. Wel geldt in deze tabel dan een vrijstel ling van 7.000 gulden per inwonende. Anders gezegd, als alle inkomens in een dergelijk gezin worden opgeteld dan mag voor elk inkomen 7.000 gul den worden afgetrokken. Het resul taat van die rékensom is dan de maatstaf voor de huursubsidie-aan vrage. Overigens geldt geen aftrek van 7.000 gulden van het inkomen van echtgenoten of volwassenen die als partner worden gezien. Vorig gold nog dat elk inkomen volledig werd meegerekend bij de berekening van de huursubsidie. De vrijstellingen die eerder voor inwonende kinderen gol den, zijn dit jaar ook niet meer van toepassing. Deze vrijstelling (of franchise) kan betekenen dat gezinnen die vorig jaar geen huursubsidie meer kregen om dat ook het inkomen van kinderen meetelde, dit jaar wellicht weer wél huursubsidie kunnen krijgen. Het kabinet heeft het aantal tabel len uitgebreid omdat het onredelijk werd gevonden dat oudere alleen staanden (boven de dertig jaar) bij een gelijk inkomen met gezinnen net zoveel huursubsidie kregen. Overi gens betekent deze wijziging bijvoor beeld niet dat een groep als de bij standsmoeders minder huursubsidie zouden kunnen krijgen. Onder de al leenstaandentabel wordt in dit geval verstaan iemand die ook werkelijk helemaal alléén woont. Voor een bijstandsmoeder zal de nieuwe meerpersoonstabel gelden omdat haar kinderen bij haar inwo nen. Omdat de bezuinigingen voor de (oudere) alleenstaanden bij de nieuwe berekening dus hard zullen aanko men, geldt de 'overgangstabel voor alleenstaanden uit de oude gezinsta bel' waardoor de huursubsudiever- mindering over vier jaar wordt uit gesmeerd. Een alleenwonende die dit jaar voor het eerst huursubsidie zal aanvragen valt meteen in de nieuwe, 'zwaardere' tabel. Alleenstaanden onder de dertig jaar kregen via de bestaande huur subsidieregeling al minder huursub sidie dan andere groepen. Voor die groep is er nu een nieuwe tabel die loopt tot en met 23 jaar, de 'eenper soonstabel tot 23 jaar' (nieuwe jonge rentabel). Voor de groep tussen de 23 en 30 geldt ook een overgangsrege ling, een groep die er relatief gezien nog wél op vooruit zal gaan bij de nieuwe huursubsidieregeling. Een ander niet onbelangrijk ver schil met de oude regeling is de verla ging van de maximale huurgrens van 735 gulden tot 650 gulden per maand in de nieuwe regeling. Die verlaging heeft het kabinet gemotvieerd met het streven om de stichtingskosten van nieuwbouwwoningen te verla gen. De overgangsmaatregel die bij deze verlaging hoort houdt in dat huurders met een huur van tussen de 650 en 735 gulden per maand voor in dividuele huursubsidie in aanmer king kunnen blijven komen. Ook is het kabinet tegemoet geko men aan protesten uit de tweede ka mer waardoor 'zittende huurders' met een huur van meer dan 650 gul den die eerst nog geen huursubsidie kregen maar door een inkomenste rugval via die oude regeling wél sub sidie zouden kunnen krijgen, nu ook gebruik kunnen maken van de over gangsregeling. Die regeling geldt weer niet als men na 30 juni van dit jaar verhuist naar een woning die meer 'doet' dan 650 gulden huur per maand. En, om het nog ingewikkelder te maken, ook al diegenen die nu mét huursubsidie en mét een huur van tussen de 650 en 735 gulden, gaan ver huizen naar eenzelfde woning, kun nen via de nieuwe regeling geen huursubsidie meer krijgen. Kortom, een wirwar van regels, wijzigingen, uitzonderingen, over gangsregelingen en bepalingen die gelden bij de nieuwe huursubsidiere geling. Vast staat in ieder geval dat iedereen minder huur gesubsidieerd krijgt dan voorheen. En hoeveel dat minder zal zijn zal vooral afhangen van het inkomen, eventueel opgeteld met het inkomen van andere huisge noten, het aantal personen per huis houden en mogelijk zelfs de datum van een verhuizing. Alle huurders die eerder via hun verhuurder individue le huursubsidie ontvingen (de zoge naamde huurmatiging) krijgen auto matisch een aparte folder toegezon den waarin de belangrijkste wijzigin gen in de regeling voor het komende tijdvak van 1 juli 1984 tot 1 juli 1985 zijn vermeld. Het ministerie ver wacht op die manier 200.000 huurders te bereiken. Daarnaast krijgen onge veer 500.000 huurders die eerder ook huursubsidie ontvingen, hun formu lieren voor de aanvraag rechtstreeks thuisgestuurd. Daarbij zit ook een uitvoerige toelichting. Op deze manier krijgen dus 700.000 huurders hun informatie rechts- streeks. Ook voor de buitenlanders onder hen is een mededeling opgeno men waardoor ze tijdig kunnen we ten waar hun aanvraagformulier naar toe moet. Verder kan vanaf eind deze maand alle informatie over de nieuwe huursubsidieregeling worden ingewonnen bij de woningcorpora ties, bij gemeentelijke woningbedrij ven en bij gemeentelijke informatie centra. De huursubsidieaanvraag kan vóór 1 juli (alléén bij de gemeente) worden ingediend, maar de aanvraag kan nog worden verstuurd tot 31 de cember van dit jaar. Hoe eerder de aanvraag echter wordt verstuurd, hoe eerder de huursubsidie afkomt. Vervolg van pagina 3 van weekendbijlage reld leeft dat niet zo sterk. Katholie ken zijn veel pragmatischer. Je moet samenwerken, waarden in plaats van ideologieën laten tellen. Bij uw afscheid van de Sociaal Econo mische Raad uitte u uw zorg over het groepsbelang dat daar dreigt te gaan overheersen. Aanvankelijk, bij de oprichting van de SER, werd zeker niet gedacht dat er groepsgewijs zou worden gestemd. Maar de ontwikkeling is toch zo ge gaan dat de werkgevers de laatste tien jaar als blok stemmen. Dat is toch eigenlijk vreemd, want midden stand en landbouw hebben niet de zelfde belangen als de industriële werkgevers. Zover is het gekomen met het voorafgaand overleg, dat men slechts bij uitzondering verdeeld stemt. Voor de werknemers geldt het zelfde, zij het dat daar de MHP er nog wel eens buiten valt. Ik heb ervoor gepleit dat men zich niet primair als vertegenwoordiger van een organisatie, van een groep, beschouwt, bereidheid heeft tot con sensus te komen en niet door dik en dun het eigen standpunt inneemt en vasthoudt. Zie het meest recente SER-advies over het economisch beleid op mid dellange termijn. In de analyse van de economische problemen heeft men elkaar zeer overwegend kunnen vin den, maart als het over de oplossin gen gaat, spat de boel uit elkaar. Geen wonder als het keer op keer zo gaat, dat een kabinet een commissie-Wag- ner instelt om te adviseren op terrei nen waarop ook de SER een taak heeft. U waarschuwt dus eigenlijk: SER, pas op je zaak, anders word je door de re gering niet meer serieus genomen. Van der Grinten als informateur in 1977 met Wiegel en Van Agt. Ja, want wat heb je aan een sterk verdeeld advies? Dat wordt een sa menvatting van de verschillende standpunten en daar kun je niks mee. Van der Grinten stond, als staatssecre taris, aan de wieg van de PBO, hij mag de vader van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie genoemd worden. Is hij teleurgesteld dat dat er van de PBO niet veel terecht is gekomen? Ja, je kunt niet zeggen dat het een be langrijke maatschappelijke zaak is geworden. Ik heb er in die jaren an ders tegen aan gekeken dan nu. Maar teleurgesteld? Dat is het woord niet. Je ziet dat de maatschappelijke ont wikkeling anders is dan je dacht, en nou goed, dat weet je dan. Je moet nooit proberen een ontwikkeling te forceren tegen de maatschappelijke intenties in. U bent zo ontstellend gelijkmatig in het vertolken van uw opinies. Je bent bezig met adviseren in de maatschappelijke realiteit, nooit ideologisch. Is er wel enige gedrevenheid in Van der Grinten? Ik had en heb geen gedrevenheid om de bedrijfsorganisatie tot stand te brengen. Nooit eens: waarom kan dat verdorie nou niet, nooit eens met de vuist op tafel? Je kunt wel gedrevenheid hebben over principiële kwesties. Euthanasie bijvoorbeeld. Ik vind dat je daar als christelijke partij volstrekt afwijzend tegenover moet staan. Ook al heb je een maatschappelijke ontwikkeling, die daarin een grote mate van.tole rantie kent. Kan van der Grinten wel kwaad wor den, of is hij het vleesgeworden har moniemodel? De bedachtzaam aan z'n pijp lurken de hoogleraar lijkt eerst lichtelijk geamuseerd, maar komt dan - vrij zeldzaam voor hem - toch los met een persoonlijke kijk op de samenleving. Ik word minder vaak kwaad dan vroeger. Je moet begrip opbrengen, naar anderen weten te luisteren. Die acties tegen de kernbewapening, dat vind ik grote onzin. Maar kwaad er over wordenIk wil best zien dat die mensen in gemoede overtuigd zijn, ik wil hun opvattingen ook best respecteren, maar ik vind dat ze de maatschappelijke waarden uit het oog verliezen. Kwaad worden? Het is de beperktheid van de menselijke geest. Er is met die mensen geen re delijk gesprek meer mogelijk, elke gespreksbasis ontbreekt. Met een hem ontlokte verwijzing naar het kabinet-Den Uyl: Ik ben niet zo voor maatschappij hervormen de maatregelen. Die zijn reuze ge vaarlijk, omdat ze de ideologie van de machthebbers opleggen aan de maat schappij. Wetgeving moet neutraal zijn? Zo scherp ligt het niet. De sociale wetgeving is een zegen geweest en ze ker maatschappij hervormend, door de overheid gepousseerd. Maar de overheid moet bijvoorbeeld niet gaan zeggen dat het ideaal is wanneer ge huwde vrouwenbuitenshuis gaan werken. De overheid moet dat uni- seks-idee niet propageren. Maar mag de overheid het klimaat scheppen, waarin gehuwde vrouwen buitenshuis kunnen gaan werken? Het is geen taak van de overheid kin dercrèches te stimuleren. Is het de taak van de overheid belas ting en sociale zekerheid te individua liseren? Moet jé wel zo ver gaan met indivi dualiseren? De overheid moet gezins politiek voeren. Ze moet wel degelijk huwelijk en samenlevingsvormen anders behandelen dan alleenstaan den. Ik vind de bescherming van hu welijk en gezin door de overheid een goede zaak. Uit het oogpunt van maatschappijstructuur is het heel be langrijk huwelijk en gezin niet gelijk te stellen met andere samenlevings vormen. Het is mijn overtuiging dat de maatschappij gediend is met de vastheid van het samenleven in een huwelijk. U kunt mij tegenwerpen: kijk naar de praktijk, kijk naar de echtschei dingen. Dan zeg ik: dat is een in trieste zaak, maar dat mag geen ar gument zijn. 'Uw' oud-minister Van den Brink sprak deze week voor de parlementai re enquêtecommissie over 'de gede railleerde maatschappij' van de jaren zeventig. Wat vindt u van de huidige maatschappij Je hebt natuurlijk déraillementen in de samenleving. Er zijn zeer nare om standigheden, zoals het druggebruik, de onveiligheid, diefstal - zelfs in dit instituut wordt gestolen, bestelen studenten elkaar. Het is erg dat er geen onderling vertrouwen bestaat, dat mensen hun huizen moeten be veiligen. Ikzelf voel me wel prettig in de huidige samenleving, maar dat zegt niet zoveel. De vraag is of de meeste mensen zich prettig voelen. Het vennootschapsrecht heeft altijd uw bijzondere aandacht gehad. On langs heeft o.a. de Haagse rechter commissaris mr. Rutgers gewezen op enkele gaten in de wetgeving, waar door fraude met besloten vennoot schappen soms wel erg gemakkelijk wordt gemaakt. Aan twee van elke drie faillissementen bij BWs zit een luchtje. De betekenis van BWs wordt schro melijk overschat. Een koppelbaas heeft de BV niet van node. Als de BV's er niet waren, zou er ook worden gef raudeerd. Ik kan zo een groot aantal andere ontduikingsmogelijkheden opnoemen. Maar je kunt het voor iemand die wil knoeien, toch minder aantrekkelijk maken? Het is reuze moeilijk om regels te ma ken die de goeden ontzien en de kwa den treffen. Frauderen is vooral ook een kwestie van moraliteit. Die staat in veel gevallen zeker niet hoog aan geschreven. Neem het verschijnsel steunfraude. Veel mensen ervaren dat niet eens als immoreel. Elke sa menleving zal met een zekere fraude moeten leren leven. En op het totaal aantal BV's gezien valt het aantal frauderenden nog wel mee. Wat wilde de jonge Van der Grinten worden? Dat weet ik niet. Ik ben rechten gaan studeren, waarschijnlijk omdat mijn vader hoogleraar recht was. Het was niet direct een beroepskeuze. Wat ik daarna gedaan heb is een beetje door het toeval bepaald. Ik ben begonnen op een advocatenkantoor voor 50 gul den per maand. Daarna kwam ik bij Unilever. Naar het staatssecretariaat heb ik nooit gestreefd. Toen werd ik hoogle raar in Tilburg, later hier. Mijn leven is sterk door het toeval bepaald; dat gebeurt geloof ik bij veel juristen. Eerder liet u al eens uw ongenoegen blijken over de regelingen en papier bergen die de universiteit vanuit Den Haag bereiken. De rectoren van de universiteiten hebben zich vorig jaar voor het eerst gezamenlijk druk ge maakt over 'de Haagse regelzucht'. Bij de taakverdelingsoperatie vond ik het goed te verdedigen dat de minis ter minder vestigingsplaatsen voor opleidingen wil. Evenmin is het onre delijk van de minister, dat hij met zijn stelsel van voorwaardelijke fi nanciering wil weten hoe universitei ten hun onderzoeksgeld uitgeven. Als het er maar niet toe leidt dat mede werkers een belangrijk deel van hun tijd moeten stoppen in staafjes en be rekeningen. Alsjeblieft geen romp slomp. Maar een ander plan van de minister vind ik ronduit funest voor het we tenschappelijk onderwijs: de voor schriften die hij wil geven voor de ge talsverhoudingen tussen hoogleraren, hoofddocenten en docenten. Die verhoudingen komen neer op een flinke inkrimping van het aantal hoogleraren. Daardoor komt het on derwijs in zeer overwegende mate in handen van docenten, terwijl hoogle raren beduidend meer presteren. Als je door het terugbrengen van het aantal hoogleraren vakken moet gaan samenvoegen, maak je hoogle raren ook verantwoordelijk voor ge bieden waarop zij niet bij uitstek des kundig zijn. Zo verzwak je de weten schappelijke betekenis van de uni versiteit. Voor mij is het de vraag of met het zo centraal stellen van het behoud van werkgelegenheid de kwaliteit van het onderwijs niet wordt aangetast. Aan de universiteit heeft in de zestiger en begin zeventiger jaren een vrij onge controleerde wildgroei plaatsgevon den. Maar als er moet worden inge krompen, zoek het dan eerder in de medewerkersplaatsen dan bij de hoogleraren. Valt er nog veel te bezuinigen in het wetenschappelijk onderwijs? Na enige aarzeling: Ja. Bij een effi ciëntere organisatie en werkwijze kan het met minder geld en mensen. Het aantal arbeidsplaatsen aan de universiteit blijft nog altijd groot. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of stu denten wel zo intensief door de staf moeten worden begeleid als nu meestal gebeurt. Tenslotte moeten studenten juist zelfstandig leren wer ken. Verder blijkt uit Amerikaans onderzoek, dat het rendement van die intensieve begeleiding daar vrij ge ring is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 27