m In deze Gids- Weekend: V. ZUNDERTSE TRAPPISTEN-ABT WOONDE EEN MAAND IN BOEDDHISTISCHE KLOOSTERS V! Handel in afluister apparatuur groeit onhoorbaar Van der Grinten: de laatste der ware KVP-ers Amnesty ten strijde tegen folteraars Huursubsidie: het wordt steeds moeilijker VISTRATIE r Wat heeft een trappist uit Zundert, zo geworteld in de eigen, rijke meditatietraditie van het christelijke westen, wat heeft die te zoeken bij oosterse monniken dat hij hier niet vinden kan? Een bondige vraag. Maar niet alle bondige vragen lenen zich voor een bondig antwoord. Alle radio en tv-programma's van het weekend op de achterpagina Houding Verzet Regels Meer christen Motieven a - .■in i Jnmissie voor de *1G NIJS- EN )ER at zij voornemens is om op 34 een algemene voorlich- uden. t voorlichting zal be- ben op het „Vooront- le ruilverkaveling Nijs- polder. rden gehouden in „Hof ter te Ossenisse. deze hiervoor uitgenodigd. ieze vergadering luidt als oorzitter van de Voorberei- e heer K.J.A. Baron Collöt eer M.J. Scheele van de Pi laster en de Openbare Re- icie Zeeland, over de „Ruil- dure" heer A.H. Heeman van de ir het voorgestelde plan en ide kostenbegroting et stellen van vragen en tot 3 Voorbereidingscommissie, n Collöt d'Escury, voorzitter Ir. M.S. Bos, secretaris ICHTING CENTRUM zNSTVERLENING IN TLAND VAN HULST gezinsverzorging, ali iformatie en advies; an 20 werkzaam op kan- nten. aassing en ervaring enfonds) schriftelijk te solliciteren 5, 4560 AB Hulst. Kloostergang in de Zundertse abdij Door Toon Kloet ZUNDERT - U bent gewaar schuwd: dit wordt misschien een wat moeilijk verhaal. Het verslag van een gesprek met broeder Jeroen Witkam, de abt van de trappistenabdij Onze Lieve Vrouw Toevlucht in Zundert. Een gesprek in een klein, sober spreekka mertje in het poortgebouw van de abdij. Met langzaam kouder wordende koffie. Maar met een hart dat war mer wordt door het enthou siasme waarmee broeder Je roen vertelt over de maand die hij doorbracht in Japanse boeddhistische kloosters Waar hij nader kennis maak te met de zen-medidatie. In het tweemaandelijkse periodiek 'Monastieke informatie', waarin Je roen Witkam verslag gedaan heeft van zijn reis, besluit hij zijn relaas met de volgende woorden: „Dankbaar kijk ik terug op een reis die zoveel voor mij betekend heeft, die voor mij een echte ontmoeting is geworden. Ontmoeting: zelf zo verruimd worden dat je de ander kunt toelaten, en door de ander weer een nieuwe blik krij gen op jezelf, in staat te zijn weer een heleboel vragen naar jezelf te stel len". Voor insiders van het beschouwend leven kan dat best de kern van het verhaal zijn. Voor anderen zou het misschien ook kunnen slaan op twee weken bergsportvakantie in de Al pen, maar de reis van Jeroen Witkam en 16 andere monniken, mannen en Door zen - meditatie meer oververtuigd christen geworden .ver van de verstedelijkte cultuur. FOTO'S DE STEM/ DICK DE BOER vrouwen, onder wie 4 uit Nederland, was iets anders. Ook wel lijfelijk ver moeiend, maar toch meer in de sfeer van geestelijke klauterpartijen. Het was de tweede in een reeks van 'geestelijke uitwisselingen' tussen ka tholieke en boeddhistische monniken. De eerste in die reeks, in 1979, had veertig Japanners naar Europese kloosters gebracht. Nu, dat wil zeg gen in oktober vorig jaar, was het de beurt aan de Europeanen om zich te verdiepen in het boeddhistische kloosterleven, in de zen-meditatie. Verdiepen. Dat betekende in dit geval niet het bijwonen van een congres of zo, maar het zo indringend mogelijk meedoen aan het leven van Japanse monniken. Hun regels, hun dagorde (lees: dag- en nachtorde) volgen. Die 'geestelijke uitwisselingen' zijn voortgevloeid uit een contact, al sinds een j aar of 15, van christenen en men sen die in de zen-traditie staan. Toen een pater jezuiet, Lasalle gehe ten, al jaren voor het Tweede Vati caans concilie in de leer ging bij zen monniken wekte dat in Rome groot wantrouwen. Het klimaat is intussen, mede dank zij het werk van het Vati caanse secretariaat voor de niet- christelijke godsdiensten, zoveel be ter geworden, dat een geestelijke uit wisseling nu geen Romeinse ziel meer echt onrustig maakt. Trouwens, voor Jeroen Witkam had de zen-meditatie al veel ver trouwds. „Wij hier in Zundert", ver telt hij, „zijn al sinds 1970 met zen meditatie bezig. Dat is bij ons een van de vernieuwingen. Die twee vormen van meditatie, de onze en de zen-me- Abt Jeroen Witkam .trouwd zen-meditatie ditatie, kunnen elkaar beïnvloeden en bevruchten. Volgens mij zijn ze met elkaar verenigbaar, al denken ande ren daar anders over. In onze comm uniteit wordt zen-meditatie in elk ge val geaccepteerd. Laat ik zeggen: het is geen conflictpunt, maar sommigen doen er niet aan mee." Dat neemt niet weg, dat er wel de gelijk wezenlijke verschillen zijn. Je roen Witkam: „In de zen-meditatie spelen de lichaamshouding -de be kende lotuszit- en de ademhaling een grote rol, wat in het westen, in het christendom, veel minder het geval is. Al kent ook de christelijke gods dienst, zeker het katholicisme, van ouds houdingen als knielen en han den vouwen, gebaren als het kruiste ken en ook de uiterlijke tekens van de sacramenten. Maar de christelijke meditatie steunt op 'het wiegen van het woord', het woord in je laten be zinken, terwijl de oosterse methode als bron heeft het lichaam, de adem haling, de diepte van je eigen bestaan. Tijdens urenlange meditaties probeer je je innerlijk helemaal te zuiveren van je eigen-ik, innerlijk leeg te wor den, je eigen gedachten en voor-oor- delen kwijt te raken." Dat verschil zet zich ook voort in - als je dat zo kunt noemen- het doel van de meditatie. Broeder Jeroen: „In het christendom gaat het altijd om de relatie met een persoonlijke God, bij de boeddhisten meer om het beleven van je eigen ware natuur." Uit het artikel van broeder Jeroen in 'Monastrieke informatie' leer ik voorts, dat het beschouwende kloos terleven in Japan, waar zen als boed dhistische 'school' het zuiverste be waard is gebleven, niet het levenslan ge karakter heeft van een katholiek kloosterleven. Daar is het kloosterle ven van unsui, jonge monniken, meer De meditatieruimte In de abdij van Onze Lieve Vrouw Toevlucht in Zundert een training van enkele jaren voor het latere tempelpriesterschap. Zou het toeval zijn, vraag ik aan Jeroen Witkam, dat zen-meditatie in de Zundertse abdij werd ingevoerd in een tijd waarin ook buiten de kloos ters de belangstelling voor oosterse meditatie zo opmerkelijk opkwam? Zijn antwoord is tweeledig. Over de hang naar het spirituele zegt hij„Wij leven in een tijd waarin het rationele, het verstandelijke, en het kunstmati ge zo benadrukt worden, dat we ver vreemd zijn van ons eigen lichaam en van de natuur in het algemeen. We leven in een verstedelijkte cultuur, omringd en geleid door veel techni sche ontwikkelingen en onder zware beroepseisen." Ook oplevende vor men van lichaamscultuur, joggen en trimmen, en de toenemende belang stelling voor de bedreigde natuur passen volgens hem in dat beeld, ko men uit dezelfde situatie voort. Dat de geestelijke opleving in het westen zich zo duidelijk gericht heeft op het oosten en niet op onze eigen christelijke traditie ziet hij als wel licht een vorm van verzet. „Verzet te gen de te autoritaire opstelling van de kerken, met van bovenaf opgelegde leefregels, terwijl de oosterse gods diensten meer gewicht geven aan de eigen ervaring. In die godsdiensten worden mensen begeleid op hun weg van eigen ervaring, op de weg van 'wat ik beleef'. Meer dan regels bie den de oosterse godsdiensten metho den aan waarmee je je bewustzijn kunt uitdiepen en verfijnen." Hoewel, regelsgeen leefregels, maar het bestaan van een zen-mon nik is wel degelijk in regels verpakt. De eerste week die de Europese mon niken in het Sogenji-klooster bij Okayama doorbrachten was voor een groot deel een kennismaking met 'het ceremonieel', de manier waarop je de zendo, de meditatieruimte, in- en uit gaat, hoe je sandalen verwisselt, hoe je loopt, wanneer en hoe je buigingen maakt, hoe je, beroofd van je horloge, reageert op signalen met een klok of een trom, hoe je zit tijdens de uren lange zozen, het zitten in meditatie, en vooral de regels voor de snel verlo pende maaltijden. Ook het baden is er met veel ritueel omgeven en het da gelijks schoonmaken van de klooster gebouwen en de tuin heeft al even zeer een geestelijke betekenis: om de monnik zelf te herstellen in de oor spronkelijke zuiverheid van zijn diepste wezen. Aan het eind van de 'maand Japan', waarin nog een verblijf in twee ande re kloosters en bezoeken aan tempels en heiligdommen, ging de belangstel ling van de Europese monniken heel sterk uit naar de zin van al dat ritu eel, dat nu juist in het westerse kloos terleven veelal plaats heeft gemaakt voor een vrijere, minder 'gerituali seerde' omgang met elkaar. Het blijkt o.a. te maken te hebben met de waar de die gehecht wordt aan ordening. Leven in de juiste ordening van je na tuur, of er nu anderen bij zijn of niet, druk je uit in gebaren, in je houding, in alles watje doet. De Zundertse abt, die zelf dus de zen meditatie al jaren beoefent en er veel over heeft gelezen, heeft in Japan geen nieuwe ontdekkingen gedaan, zegt hij. „Wat ik wist uit boeken heb ik nu in de concrete beleving daar kunnen zien." Geruststellend voegt hij eraan toe, dat hij ook geen boed dhist is geworden. „Ik vind zelfs", zegt hij, „dat ik door zen-meditatie met meer overtuiging christen ben geworden". Wat hij in Japan wel heeft geleerd is, dat de Japanners meer van het christendom afweten dan wij hier in het westen van het boeddhisme. „Ik heb gemerkt dat de Japanse monni ken bijvoorbeeld het Nieuwe Testa ment goed kennen", vertelt hij. „On geveer 1% van de Japanse bevolking is christen en de helft daarvan is ka tholiek. Maar de morele invloed van het christendom is er heel groot". Voor zijn eigen belangstelling voor zen-meditatie noemt hij drie motie ven. In de eerste plaats de persoonlij - ke verrijking die er het gevolg van kan zijn. Vervolgens zegt hij„Als je ziet dat er in het westen zo'n spiritue le honger is die zich richt op het oos ten, dan is het goed dat monniken vanuit onze traditie daarin een plaats innemen". En in de derde plaats wijst hij op de dialoog tussen christendom en boeddhisme, die op het ogenblik door de kerk bevestigd wordt. Daar om -en dat is dus het antwoord op mijn vraag- gaat een westerse mon nik zich in het oosten oriënteren. De monastieke belangstelling voor zen-meditatie in Zundert (en in de benedictijner abdij 'Slangenburg' in Doetinchem) wekt overigens ook hon ger op buiten de abdij. Jeroen Wit kam: „Wij beleggen hier regelmatig meditatie-sessies. Tien keer per jaar een weekend en drie keer per jaar een week. Voor groepen van 20 tot 25 man. Als je nagaat dat daar wachtlijsten voor zijn „In de zen-meditatie", legt broeder Jeroen uit, „wordt gesproken over 'het sterven van de grote dood'. Dat betekent: een totale onthechting aan je op jezelf gerichte ik. Daar ligt voor mij de samenhang met het sterven en de verrijzenis van Jezus Christus."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 25