N I E
T J E S
FELIX' ROUTE
MINIST
4On
DE STEM
Antenne in
achterruit
Seat krijgt
van Porsche
volledig
motoren
programma
Driewielers
beginnen
televen
Citroën CX-
turbodiesel
KORT
NIEUWS
Motorfiets-
industrie in
Japan levert in
'Sirene'
tegen
diefstal
Einde van
Hispano-
Suiza
inzicht
Austin heeft weer 'n kofferbak
VRIJDAG 27 APRIL 1984
OP WEG
T4
Zet de autoradio ook eens uil
AMSTERDAM - De radio is
niet meer weg te denken uit
de auto. De Stichting Ether
Reclame (STER) becijferde
dat op 1 januari 1983 85 pro
cent van het Nederlands
autopark was uitgerust met
een radio; in 1980 hadden
nog maar 77 van alle 100
auto's een radio aan boord.
De autoradio heeft in de
loop van de jaren een duide
lijk gewijzigde functie ge
kregen. Was de radio in de
aanloopperiode alleen van
belang voor hen die onder
weg informatie wilden ont
vangen of ontspanning wil
den beleven, door de grote
verkeersstroom op de wegen
is de radio nu ook een erg
nuttige bron voor verkeers
informatie.
Ondanks het feit dat door
de moderne apparatuur de
kwaliteit van de radio's, met
bijbehorende boxen en cas
settespelers, de laatste jaren
het HiFi-niveau heel erg
dicht benadert, wordt een
automobilist toch op heel
andere wijze door b.v. mu
ziek beïnvloed, dan een luis
teraar in de huiskamer.
„Wat ervaart u, als u mu
ziek hoort", vroeg een tijd
schrift aan zijn lezers.
De nieuwe autoradio/cassettespeler voor kortegolf-ontvangst heeft een automatische
bandspooromschakeling, waardoor de cassette niet meer hoeft worden omgedraaid.
Tweederde van de onder
vraagden bracht bepaalde
muziekstukken in verband
met mooie herinneringen;
één op de twee zingt of neu
riet vaak mee. Ruim 42 pro
cent zei bij het luisteren
naar muziek goed te kunnen
dromen en 32 procent wil al
les om zich heen vergeten,
als er muziek op staat. En
dan vond 13 procent van de
ondervraagden dat sommige
muziek agressief maakt.
In de auto wordt muziek
evenwel geheel anders ont
vangen. „Van emotionele
betrokkenheid en opwinding
is in de auto bijna nooit iets
te merken", zegt de West-
duitse communicatieonder
zoeker Franz Gass. Hij
waarschuwt echter wel voor
een nieuw gevaar. Steeds
meer jonge automobilisten
zitten met een hoofdtelefoon
of een z.g. 'walk-man' op
achter het stuur.
Franz Gass daarover:
„Wie de geluidsapparatuur
in zijn auto te hard afstelt,
sluit zich meer af van de
buitenwereld dan goed is
voor zijn/haar veiligheid en
voor die van de andere ver
keersdeelnemers. En als
men een koptelefoon opzet,
wordt de risico factor nog
groter. Het oog alleen kan
n.l. niet alle gevaren regi
streren. De geluiden in het
verkeersgebeuren horen er
bij om de actuele verkeerssi
tuatie juist te kunnen beoor
delen. Bij grote snelheden,
grote verkeersdichtheid,
moeilijke weggedeelten, is
muziek in de auto niet op
zijn plaats".
De volgende richtlijnen
moeten danook volgens Gass
aangehouden worden:
Bij verkeerssituaties die
veel aandacht eisen, is het
beter om radio en cassette
recorder uit te schakelen;
Als men niet de muziek
kan vinden welke men
graag hoort, zet dan de radio
alleen aan op de momenten
dat men verkeersinformatie
kan ontvangen;
Wie over een cassettere
corder beschikt dient spe
ciaal bij lange ritten en
nachtritten zijn favoriete
muziek uit te zoeken. Mu-
ziektherapeuten adviseren
stukken zonder zang en zon
der snelle tempowisselin
gen;
Gemakkelijke bediening
van het apparaat is belang
rijk. Schrik niet terug voor
de extra kosten van een
voorkeuzesysteem
Niet vergeten mag worden
het automatische verkeers
informatiesysteem zoals dat
nu al in Duitsland, Oosten
rijk en Zwitserland wordt
gebruikt. Is er dringende
verkeersinformatie, dan
wordt de normale ontvangst
en zelfs de weergave van de
cassette hiervoor automa
tisch onderbroken. Hoewel
in Nederland deze service
nog niet wordt geboden, kan
het bij buitenlandse reizen
toch nuttig zijn.
De laatste jaren heeft het
beluisteren van de kortegolf
een steeds grotere belang
stelling gekregen. Enerzijds
is die toenemende populari
teit toe te schrijven aan de
activiteiten van Radio Ne
derland Wereldomroep met
de vele directe (sport)-re
portages in de zomermaan
den die door vakantiegan
gers in het buitenland te
ontvangen zijn, en ander
zijds aan de interesse van
buitenlandse landgenoten
om uitzendingen uit het
moederland (Spanje, Ma
rokko, Turkije etc.) ook in de
auto te beluisteren.
Philips heeft met de AC
739 op deze behoefte inge
speeld en heeft een autora
dio/cassettespeler combina
tie geïntroduceerd, die naast
middengolf en FM-stereo
ook geschikt is voor de ont
vangst van kortegolfzen-
ders. De prijs bedraagt
609.-.
AMSTERDAM - Alfa Romeo
is er de laatste jaren toe over
gegaan om bij de nieuwste
modellen de auto-antenne bij
na onzichtbaar op te bergen.
De 'antenne-draad' zit bij deze
wagens in de voorruit.
Ford heeft dit principe ver
der uitgewerkt en past op de
Orion een aardige variant toe:
radio-antenne in combinatie
met het verwarmingselement
van de achterruit.
Afgezien van de voor de
hand liggende voordelen als
het ontbreken van de nogal
eens 'zwiepende' antenne op
de carrosserie en de ongevoe
ligheid voor vandalisme, geeft
dit nieuwe antennesysteem
ook een betere ontvangskwa-
liteit dan de staafantenne.
Bij de Orion heeft men het
achterruit verwarmingsele
ment natuurlijk moeten aan
passen aan de dubbele funck-
tie. Nieuwe technieken heb
ben geleid tot een enkelzijdige
stroomaansluiting om de
kortst mogelijke verbinding
tussen de versterkereenheid
en de verwarmingsdraden op
het achterruitglas tot stand te
brengen. De versterker zelf is
uit het zicht gemonteerd in de
linker achterruitstijl.
De stroom wordt via de ver
sterker naar de achterruitan
tenne toegevoerd. Daarente
gen voorkomt de versterker
dat radiosignalen die door het
verwarmingselement zijn op
gevangen naar de elektrische
installatie van de wagen kun
nen worden teruggevoerd en
zo verdwijnen.
De versterker transporteert
de signalen via een conventio
nele coaxiale kabel naar de
radio. Het inschakelen van het
verwarmingselement heeft
geen nadelige invloed op de
antenne-ontvangst. Aange
zien de achterruitverwarming
slechts af en toe in gebruik is,
heeft de versterker een eigen
12V voeding vanaf de aanslui
ting voor een elektrische be
diende antenne op de achter
zijde van de radio.
Deze achterruit-antenne
kan in combinatie met alle in
de handel zijnde autoradio's
worden gebruikt en is ge
schikt voor ontvangst van alle
vier golfbanden.
VOORSCHOTEN - Porsche
heeft grote ernst gemaakt met
de ontwikkeling van nieuwe
motoren voor Seat.
Niet alleen werd bij de ont
wikkeling al rekening gehou
den met het feit dat de moto
ren een grote betrouwbaar
heid moeten hebben, („het
dealernet in Europa is nog
niet zo groot, zodat het onder
houd tot een minimum be
perkt moet blijven"), ook is al
rekening gehouden met de
mogelijkheid om de 1,2 en 1,5
liter motoren als uitgangspunt
te nemen voor een hele motor-
groep.
Porsche zegt zelf: „In die
doelstelling zijn we geslaagd.
Zo kunnen deze motoren ook
als sportieve motoren met in
spuiting of met een turbo-
charger worden gebouwd. Het
is echter ook mogelijk - en
Seat heeft ons reeds een op
dracht gegeven om dit te on
derzoeken - om de 1,2 liter-
-motor als zuinig 3-cilinder-
model te bouwen. En dat op
dezelfde produktieinrichting
als de 4-cilinder".
EINDHOVEN - De belang
stelling voor de fiets op drie-
wielen (veelal ligfiets ge
noemd), neemt de laatste tijd
toe.
De fabrikanten hebben het
experimentele stadium nu
verlaten en daardoor ver
schijnen steeds meer van deze
driewielers (wel of niet over
kapt) in de winkels.
De Solo, een co-produktie
van Batavus, Vicon en Schim-
melpennink, is ongetwijfeld
een van de meest opvallende.
Door de speciale aërodynami
sche lijn van de 'kap', is bij de
Solo de luchtweerstand, en dit
in vergelijking met een nor
male fiets, met liefst 80 pro
cent vermindert.
Deze fiets, die iets meer dan
2 meter lang is, 75 cm breed en
ruim 140 cm hoog, wordt in se-
rie-produktie gemaakt en
gaat 1.900.- kosten.
De fabrikanten zeggen dat
bij gelijke inspanning van de
fietser, de snelheid van de So
lo aanzienlijk hoger ligt: 18 te
genover 21 km/u. In deze
overdekte fiets is voldoende
ruimte aanwezig om bagage
mee te nemen.
Als extra accessoire levert
Batavus voor de Solo een
boordcomputer, waarop de
man/ vrouw in de 'cabine',
kan aflezen wat b.v. de snel
heid en de kruissnelheid is en
hoeveel kilometer er zijn af
gelegd.
De Citroen CX turbodiesel is een wagen met een eigen(wijs) karakter.
AMSTERDAM - Sinds het af
gelopen najaar heeft de Ci
troen CX er een extra diesel
versie bij gekregen: een 2,5 li
ter turbo. De allereerste CX
diesel, toen nog met 2144cc,
verscheen aan het einde van
de zeventiger jaren, maar
werd weldra vervangen door
een sterkere versie met 2,5 li
ter cilinderinhoud.
Die laatste wordt nog steeds
geleverd, maar daarnaast is er
dan nu ook een 'geblazen' uit
voering verkrijgbaar die nog
meer prestaties levert.
De CX turbodiesel is vooral
bedoeld voor die lieden die
graag hoge gemiddelden over
wat langere afstanden rijden,
getuige de topsnelheid van een
dikke 170 km/u. De motor le
vert een vermogen van 94 pk
bij 3700/min en een koppel
van 216 Nm (22,2 kgm) bij
2000/min, waarmee de 1400 kg
zware wagen in krap 15 se
conden tot 100 km/u kan acce-
leren. Er zijn weliswaar al
snellere diesels te koop, maar
de CX turbo draait met deze
prestatie toch wel vlak onder
de top mee en heeft daarbij
een gemiddeld brandstofver
bruik van 1 op 12 a 13.
Als het over comfort gaat,
heeft Citroen door de jaren
heen een goede reputatie op
gebouwd, die met de CX weer
eens wordt onderstreept.
Voorstoelen zowel als achter-
bank, zijn in hoge mate com
fortabel. De bestuurdersstoel
is bovendien voorzien van
hoogteverstelling. Vanzelf
sprekend zijn de rugleuningen
ook verstelbaar. Ruimte is er
in overvloed. Met name de be
schikbare beenruimte is -
zelfs in deze prijsklasse - een
uitschieter in positieve zin.
De uitmonstering van deze
auto is eigenlijk een verhaal
op zichzelf: er zit veel op en
aan, hoewel niet alles altijd
even praktisch is uitgevoerd.
Om eens een flinke greep uit
het geheel te doen: centrale
vergrendeling rondom, ther-
mostatisch geregelde inte
rieurverwarming, getinte rui
ten, elektrisch bediende zij
ruiten vóór, rolgordijntjes op
de hoedenplank, zonneklep-
pen boven de achterportieren,
van binnenuit verstelbare
buitenspiegel, mistachterlich-
ten en een 'Haagse' radio.
Voor wie die laatste uitdruk
king niet kent: alle benodig-
heden zijn er, behalve de radio
zelf.
Heel apart, om niet te zeg
gen soms extreem, is de vorm
geving van de bedieningsor
ganen en instrumenten. De
GELUKKIG.'T IS ALLEEN
MAAR 0t ONPfcRKANT
Er zijn weer twee nieuwe
Mobylettes. Het type Eli
moet aangetrapt worden; de
U-versie heeft een elektri
sche starter. De laatste uit
voering kost f 1.495.-; zonder
elektrische starter is de prijs
rond f 300.- goedkoper.
De 'Auto voor de 90-jaren',
noemt Ford het nieuwe prin
cipe dat aan de 'All-Purpose
Verhicle' ten grondslag ligt.
Het gaat om een wagen
waarin 7 personen een plaats
kunnen vinden. De auto kan
omgebouwd worden tot
kampeer- of bestelauto.
De produktie van brom
fietsen in Nederland is - voor
het eerst sinds jaren - in 1983
gestegen. Er werden er vorig
jaar iets meer dan 8.000 ver
vaardigd; in 1982 waren dat
er nog 6.100. De Nederlandse
industrie haalde in de topja
ren (de zeventiger jaren) een
produktie van rond 100.000
stuks.
Donderdag 31 mei (Hemel
vaartsdag) wordt de lste Na
tionale Old-Timer-Jaarbeurs
geopend in Utrecht. De ma
nifestatie duurt tot en met
zondag 3 juni. Antieke, klas
sieke, historische en exclu
sieve auto's zijn in de Julia-
nahal te zien. Ook zeldzame,
historische motorfietsen
hebben een plaats gekregen
in de Jaarbeurs.
Bij autoverhuurbedrijven
zijn ook exclusieve auto's
vaak gevraagd. Dat heeft
Hertz Automobielen Neder
land er toe gebracht om vier
Porsches 944 aan te schaffen,
die beschikbaar zijn voor
verhuur.
schakelaars voor buitenver
lichting, ruitewisser (jawel,
slechts één) en sproeier, cla
xons, richtingaanwijzers zijn
als het ware in twee blokken
samengebracht, die vanaf het
dashboard, naar weerskanten
van het stuurwiel, uitsteken.
Het geheel is daardoor prettig
en gemakkelijk te bedienen.
De wegligging van de CX
vertoont, welhaast vanzelf
sprekend, enige neiging tot
onderstuur. Bijkomend gevolg
daarvan is dat de wagen na
genoeg ongevoelig is voor zij
wind, al is dat natuurlijk ook
mede te danken aan vormge
ving, wielophanging, ge
wichtsverdeling, etc.
In de momenteel explosief
groeiende dieselmarkt, is de
CX in elk geval een auto die
beslist niet als grauwe een
heidsworst kan worden be
stempeld. De CX TRD kost
ƒ47.650.-. Er is ook een iets
eenvoudiger uitgevoerde ver
sie (RD) voor 45.050.-.
Qua ruimte, comfort en
prestaties kan de CX in de
dieselsector goed meekomen,
maar het blijft een typische
auto, waaraan iedere middel
matigheid vreemd is. Bepaal
de punten zijn ronduit on
doordacht, terwijl je over an
dere aspecten regelrecht ver
rukt kunt zijn. In elk geval
een automobiel met een
eigent wijs) karakter.
AMSTERDAM - De Japanse
motorfietsindustrie heeft het
afgelopen jaar belangrijk
moeten inleveren. Ruim 4,8
miljoen machines kwamen uit
de fabrieken; liefst 32 procent
minder dan in 1982.
Alle fabrikanten namen een
deel van het verlies voor hun
rekening. Honda zag de pro
duktie van 3 miljoen machines
in 1982, vorig jaar teruglopen
naar 2,4 miljoen.
Yamaha liep een nog groter
produktie-verlies op: 2,4 mil
joen in 1982 en 12 maanden Ia-
ter slechts 1,3 miljoen, stuks.
Bij Suzuki en Kawasaki
waren de cijfers respectieve
lijk 907.000 (1,4 miljoen in
1982) en 245.000 (was 302.000 in
'821.
Binnen 5 minuten is de 'Big Mouth' onder de motor
kap aangebracht.
VEENENDAAL - Om auto
diefstal of inbraak tegen te
gaan, zijn tegenwoordig syste
men gemaakt die reageren op
geluid, beweging of stroomon-
derbreking.
Wanneer een inbreker een
ruitje in slaat, kan een ge
luidsalarm in werking treden
en wanneer de dief de
beweegt, dan alarmeert
sensor-signaal.
Maar de dief kan ook int
werk gestoord worden ïi.
een systeem dat werkt
stroomonderbreking; b.v.
het openen van een portier
bij het starten van de motor
Een krachtig alarm
dan b.v. de 'Big Mouth' n
Halfords. Hij heeft een ala
niveau van liefst 110 DB.
'sirene', die 69.- kost, ki
binnen 5 minuten onder
motorkap gemonteerd v;t
den.
GENEVE - Het einde van wat
er nog over was van de eens
wereldberoemde autofabriek
Hispano-Suiza is in zicht ge
komen. De wagens die de
Zwitsers-Spaanse onderne
ming ver voor de tweede we
reldoorlog maakte vormden
een geduchte concurrentie
voor de Britse autofabriek
Rolls-Royce. De autoproduk-
tie werd overigens al in 1938
gestaakt.
Hispano-Suiza was oor
spronkelijk in Barcelona ge
vestigd. De onderneming
werd opgericht door een Zwit
serse ingenieur en een Spaan
se financier en heette voluit
Fabrica la Hispano-Suiza de
Automobiles. Behalve de be
roemde auto's, die geliefd wa
ren bij vorsten en filmstar;
maakte de fabriek in 1911
50.000 vliegtuigmotoren p
jaar.
Zij had toen vestigingen
Spanje, Frankrijk, Engela
en Zwitserland, waar in toti
70.000 mensen werkten
1938 bestond de produktie
sluitend uit vliegtuigmoto
en wapens.
De fabriek werd in I® via
overgenomen door de Zw
serse wapenfabrikant Oet
kon-Buehrle en herdoopt
Hispano-Oerlikon. De laat
jaren gaat het haar erg sled
Een kapitaalinjectie van w
van de moedermaatschap
heeft niet mogen baten.
De produktie bestaat nu
radarantennes voor gelei
wapensystemen. De
Hispano-Suiza
jaar dicht.
eind volgt
Drie van de uitverko
jaar) uit Ooostburg, va
jaar) eveneens uit Tern
ook
DEN HAAG - Ino
voor alle grote kol
een wettelijke
schreven, valt de eer
buiten.
Minister Winsemius
lijke Ordening en Mili
tig miljoen Zwitserse frai meegedeeld aan leden t
van PvdA, CDA, D'66,1
schriftelijke vragen ha<?
Intussen vindt nader ove
voorraad is sterk gekromp leg plaats over de mate waar
en er is nog maar werkvo en het tijdstip waarop een vo
150 van de 450 werknemt ledige rookgasontzwavelii
Als er geen nieuwe orders 1 bij bestaande kolengestook
men en er geen koper voorl centrales zal worden voorg
bedrijf wordt gevonden m schreven, aldus de minister.
De introduktie van de Austin Rover 'Montego' is een
nieuwe mijlpaal in het produkten vernieuwingspro
gramma dat in 1980 is ingezet met de Metro.
GOUDA - De Austin Maestro is volwassen geworden. At
ders gezegd: de Maestro is niet alleen meer leverbaar W
een extra 'achterdeur', maar vanaf oktober dit jaar ook
een echte kofferbak.
Austin Rover komt, nadat de wagen eerst in Engeland;"
'vuurdoop' heeft gehad, pas over enkele maanden mets
nieuwe 'Montego' naar Nederland. Het gaat in dit geval ui'
om een 'Maestro' met een kofferbak, maar om een wag"
met nieuwe motoren en versnellingsbakken, die van Volk'
wagen en Honda zijn overgenomen.
De 'Montego', een produkt uit een 210 miljoen koster.;
investeringsprogramma, zal overigens geen echte 'public'-'"
trekker' worden. Tijdens de eerste rij-indruk bleek dat*
wagen is gebouwd - zowel het uiterlijk als het interieur ge
ven daar direct de eerste indicaties over - als een echt degt
lijk stuk 'gereedschap'.
Op dit moment staat nog niet exact vast welke mode®
in het najaar van de 'Montego' naar ons land komen. Het®
in de lijn van de verwachtingen dat dezelfde formule wort
gevolgd als bij de 'Maestro'; één wagen in de goedkoop»'
klasse (met een 1.3 liter motor en een vier versnellingsbak
terwijl daarna twee uitvoeringen in de 1.6 liter en de 21®
klasse zullen volgen, terwijl natuurlijk ook een MG-ved
aan het programma wordt toegevoegd. De laatste vijf
voeringen beschikken allemaal over een 5-bak. De prijp1
zullen zo goed als zeker tussen de 21.000,- en 32.000,-
men te liggen.
In het programma is ook een geheel nieuwe 1.6 liter 'S'--""
rie motor te vinden, die natuurlijk, zoals ook bij de and®
versies het geval is, de voorwielen aandrijft.
Voor de 'Montego' zijn 3 verschillende motoren leverbar
een 1.3 liter 'A', een 1.6 liter 'S'-serie en een uitgebreid ge^
zigde 2.0 liter 'O-serie'. De eerste twee motoren zijn geconk
neerd met de soepele en exact schakelende versnellingsbak
ken van Volkswagen, terwijl de 2.0 liter-versies hun krat
leveren aan de hand van de door Honda nieuw ontwikkel'
bakken.
„Wij hebben", zeggen de Britten, „voor deze intensieve#
menwerking gekozen, omdat wij in erg korte tijd een
nieuwe wagens op de weg wilden hebben. De tijd en het ge
ontbrak om zelf die ontwikkeling in korte tijd te kun"
realiseren. Daarom werd de hulp van gerenomeerde fa®
kanten in huis gehaald".
De directie van de SEP (S
menwerkende Elektriciteit
producenten) is door de reg
ring geïnformeerd over h
jaanbod van het rijk om 20 mi
ioen gulden van de extra
esteringskosten te drage
Daarbij is de SEP gewezen
het feit dat een dergelijke bi
'rage uiteraard niet van to;
assing is indien volledif
'ookgasontzwaveling ve
•licht wordt gesteld.
Realisering van volledij
rookgasontzwaveling ko;
Volgens opgave van de Pr
vinciale Zeeuwse Elektric
teitsmaatschappij (PZEM) oi
geveer 13 miljoen gulden p
"aar extra. Wanneer de ext:
kosten voor de volledige on
zwaveling omgeslagen zoude
orden over alle kleinve
•ruikers in Nederland (29 pr
cent van het totale elektric
teitsverbruik van ongeveer
■biljard kWh) treedt een prij
verhoging op van 0,086 ce
Per kWh. Wanneer wordt on
geslagen over alle Nederlant
afnemers treedt een prij
f tij ging op van 0,025 cent p
kWh.
Provinciale Staten v;
Friesland willen dat de SE
terugkomen op hun besluit o
be rookgassen van de op k<
'enstook om te bouwen elel
triciteitscentrale in h
ïï^tAD VOOR ZUCWEST NEOERLAND
Kantoren
'n Temeuzen, Hulst en Goes.
Adressen en telefoonnum-
mers op pagina 2.
^Penlngstijden:
8 30-12.30/13.30-17.00 uur.
Redactie
terneuzen: Rein van der
telm (editie-chef), Jan Jan-
p6n (plv. chef), Frank Dey,
Faul de Schipper, Cor de
°°er (foto), Ton Koomen
(sPort). Hulst: Eugène Ver
beten. Goes: Gé van Ber-
Kel- Middelburg: Henk Post
je. Oostburg: Co Meertens.
®ervicepunten
Kjoosterzande: mevr. Neve,
Z Alexanderstr. 4, 01148-
2250.
Advertentie-expl.
hspecteur Zeeland: C. Me-
nriuó m 1 Rn.QRR.RQ