N I E T J E S FELIX' ROUTE MINIST 4On DE STEM Antenne in achterruit Seat krijgt van Porsche volledig motoren programma Driewielers beginnen televen Citroën CX- turbodiesel KORT NIEUWS Motorfiets- industrie in Japan levert in 'Sirene' tegen diefstal Einde van Hispano- Suiza inzicht Austin heeft weer 'n kofferbak VRIJDAG 27 APRIL 1984 OP WEG T4 Zet de autoradio ook eens uil AMSTERDAM - De radio is niet meer weg te denken uit de auto. De Stichting Ether Reclame (STER) becijferde dat op 1 januari 1983 85 pro cent van het Nederlands autopark was uitgerust met een radio; in 1980 hadden nog maar 77 van alle 100 auto's een radio aan boord. De autoradio heeft in de loop van de jaren een duide lijk gewijzigde functie ge kregen. Was de radio in de aanloopperiode alleen van belang voor hen die onder weg informatie wilden ont vangen of ontspanning wil den beleven, door de grote verkeersstroom op de wegen is de radio nu ook een erg nuttige bron voor verkeers informatie. Ondanks het feit dat door de moderne apparatuur de kwaliteit van de radio's, met bijbehorende boxen en cas settespelers, de laatste jaren het HiFi-niveau heel erg dicht benadert, wordt een automobilist toch op heel andere wijze door b.v. mu ziek beïnvloed, dan een luis teraar in de huiskamer. „Wat ervaart u, als u mu ziek hoort", vroeg een tijd schrift aan zijn lezers. De nieuwe autoradio/cassettespeler voor kortegolf-ontvangst heeft een automatische bandspooromschakeling, waardoor de cassette niet meer hoeft worden omgedraaid. Tweederde van de onder vraagden bracht bepaalde muziekstukken in verband met mooie herinneringen; één op de twee zingt of neu riet vaak mee. Ruim 42 pro cent zei bij het luisteren naar muziek goed te kunnen dromen en 32 procent wil al les om zich heen vergeten, als er muziek op staat. En dan vond 13 procent van de ondervraagden dat sommige muziek agressief maakt. In de auto wordt muziek evenwel geheel anders ont vangen. „Van emotionele betrokkenheid en opwinding is in de auto bijna nooit iets te merken", zegt de West- duitse communicatieonder zoeker Franz Gass. Hij waarschuwt echter wel voor een nieuw gevaar. Steeds meer jonge automobilisten zitten met een hoofdtelefoon of een z.g. 'walk-man' op achter het stuur. Franz Gass daarover: „Wie de geluidsapparatuur in zijn auto te hard afstelt, sluit zich meer af van de buitenwereld dan goed is voor zijn/haar veiligheid en voor die van de andere ver keersdeelnemers. En als men een koptelefoon opzet, wordt de risico factor nog groter. Het oog alleen kan n.l. niet alle gevaren regi streren. De geluiden in het verkeersgebeuren horen er bij om de actuele verkeerssi tuatie juist te kunnen beoor delen. Bij grote snelheden, grote verkeersdichtheid, moeilijke weggedeelten, is muziek in de auto niet op zijn plaats". De volgende richtlijnen moeten danook volgens Gass aangehouden worden: Bij verkeerssituaties die veel aandacht eisen, is het beter om radio en cassette recorder uit te schakelen; Als men niet de muziek kan vinden welke men graag hoort, zet dan de radio alleen aan op de momenten dat men verkeersinformatie kan ontvangen; Wie over een cassettere corder beschikt dient spe ciaal bij lange ritten en nachtritten zijn favoriete muziek uit te zoeken. Mu- ziektherapeuten adviseren stukken zonder zang en zon der snelle tempowisselin gen; Gemakkelijke bediening van het apparaat is belang rijk. Schrik niet terug voor de extra kosten van een voorkeuzesysteem Niet vergeten mag worden het automatische verkeers informatiesysteem zoals dat nu al in Duitsland, Oosten rijk en Zwitserland wordt gebruikt. Is er dringende verkeersinformatie, dan wordt de normale ontvangst en zelfs de weergave van de cassette hiervoor automa tisch onderbroken. Hoewel in Nederland deze service nog niet wordt geboden, kan het bij buitenlandse reizen toch nuttig zijn. De laatste jaren heeft het beluisteren van de kortegolf een steeds grotere belang stelling gekregen. Enerzijds is die toenemende populari teit toe te schrijven aan de activiteiten van Radio Ne derland Wereldomroep met de vele directe (sport)-re portages in de zomermaan den die door vakantiegan gers in het buitenland te ontvangen zijn, en ander zijds aan de interesse van buitenlandse landgenoten om uitzendingen uit het moederland (Spanje, Ma rokko, Turkije etc.) ook in de auto te beluisteren. Philips heeft met de AC 739 op deze behoefte inge speeld en heeft een autora dio/cassettespeler combina tie geïntroduceerd, die naast middengolf en FM-stereo ook geschikt is voor de ont vangst van kortegolfzen- ders. De prijs bedraagt 609.-. AMSTERDAM - Alfa Romeo is er de laatste jaren toe over gegaan om bij de nieuwste modellen de auto-antenne bij na onzichtbaar op te bergen. De 'antenne-draad' zit bij deze wagens in de voorruit. Ford heeft dit principe ver der uitgewerkt en past op de Orion een aardige variant toe: radio-antenne in combinatie met het verwarmingselement van de achterruit. Afgezien van de voor de hand liggende voordelen als het ontbreken van de nogal eens 'zwiepende' antenne op de carrosserie en de ongevoe ligheid voor vandalisme, geeft dit nieuwe antennesysteem ook een betere ontvangskwa- liteit dan de staafantenne. Bij de Orion heeft men het achterruit verwarmingsele ment natuurlijk moeten aan passen aan de dubbele funck- tie. Nieuwe technieken heb ben geleid tot een enkelzijdige stroomaansluiting om de kortst mogelijke verbinding tussen de versterkereenheid en de verwarmingsdraden op het achterruitglas tot stand te brengen. De versterker zelf is uit het zicht gemonteerd in de linker achterruitstijl. De stroom wordt via de ver sterker naar de achterruitan tenne toegevoerd. Daarente gen voorkomt de versterker dat radiosignalen die door het verwarmingselement zijn op gevangen naar de elektrische installatie van de wagen kun nen worden teruggevoerd en zo verdwijnen. De versterker transporteert de signalen via een conventio nele coaxiale kabel naar de radio. Het inschakelen van het verwarmingselement heeft geen nadelige invloed op de antenne-ontvangst. Aange zien de achterruitverwarming slechts af en toe in gebruik is, heeft de versterker een eigen 12V voeding vanaf de aanslui ting voor een elektrische be diende antenne op de achter zijde van de radio. Deze achterruit-antenne kan in combinatie met alle in de handel zijnde autoradio's worden gebruikt en is ge schikt voor ontvangst van alle vier golfbanden. VOORSCHOTEN - Porsche heeft grote ernst gemaakt met de ontwikkeling van nieuwe motoren voor Seat. Niet alleen werd bij de ont wikkeling al rekening gehou den met het feit dat de moto ren een grote betrouwbaar heid moeten hebben, („het dealernet in Europa is nog niet zo groot, zodat het onder houd tot een minimum be perkt moet blijven"), ook is al rekening gehouden met de mogelijkheid om de 1,2 en 1,5 liter motoren als uitgangspunt te nemen voor een hele motor- groep. Porsche zegt zelf: „In die doelstelling zijn we geslaagd. Zo kunnen deze motoren ook als sportieve motoren met in spuiting of met een turbo- charger worden gebouwd. Het is echter ook mogelijk - en Seat heeft ons reeds een op dracht gegeven om dit te on derzoeken - om de 1,2 liter- -motor als zuinig 3-cilinder- model te bouwen. En dat op dezelfde produktieinrichting als de 4-cilinder". EINDHOVEN - De belang stelling voor de fiets op drie- wielen (veelal ligfiets ge noemd), neemt de laatste tijd toe. De fabrikanten hebben het experimentele stadium nu verlaten en daardoor ver schijnen steeds meer van deze driewielers (wel of niet over kapt) in de winkels. De Solo, een co-produktie van Batavus, Vicon en Schim- melpennink, is ongetwijfeld een van de meest opvallende. Door de speciale aërodynami sche lijn van de 'kap', is bij de Solo de luchtweerstand, en dit in vergelijking met een nor male fiets, met liefst 80 pro cent vermindert. Deze fiets, die iets meer dan 2 meter lang is, 75 cm breed en ruim 140 cm hoog, wordt in se- rie-produktie gemaakt en gaat 1.900.- kosten. De fabrikanten zeggen dat bij gelijke inspanning van de fietser, de snelheid van de So lo aanzienlijk hoger ligt: 18 te genover 21 km/u. In deze overdekte fiets is voldoende ruimte aanwezig om bagage mee te nemen. Als extra accessoire levert Batavus voor de Solo een boordcomputer, waarop de man/ vrouw in de 'cabine', kan aflezen wat b.v. de snel heid en de kruissnelheid is en hoeveel kilometer er zijn af gelegd. De Citroen CX turbodiesel is een wagen met een eigen(wijs) karakter. AMSTERDAM - Sinds het af gelopen najaar heeft de Ci troen CX er een extra diesel versie bij gekregen: een 2,5 li ter turbo. De allereerste CX diesel, toen nog met 2144cc, verscheen aan het einde van de zeventiger jaren, maar werd weldra vervangen door een sterkere versie met 2,5 li ter cilinderinhoud. Die laatste wordt nog steeds geleverd, maar daarnaast is er dan nu ook een 'geblazen' uit voering verkrijgbaar die nog meer prestaties levert. De CX turbodiesel is vooral bedoeld voor die lieden die graag hoge gemiddelden over wat langere afstanden rijden, getuige de topsnelheid van een dikke 170 km/u. De motor le vert een vermogen van 94 pk bij 3700/min en een koppel van 216 Nm (22,2 kgm) bij 2000/min, waarmee de 1400 kg zware wagen in krap 15 se conden tot 100 km/u kan acce- leren. Er zijn weliswaar al snellere diesels te koop, maar de CX turbo draait met deze prestatie toch wel vlak onder de top mee en heeft daarbij een gemiddeld brandstofver bruik van 1 op 12 a 13. Als het over comfort gaat, heeft Citroen door de jaren heen een goede reputatie op gebouwd, die met de CX weer eens wordt onderstreept. Voorstoelen zowel als achter- bank, zijn in hoge mate com fortabel. De bestuurdersstoel is bovendien voorzien van hoogteverstelling. Vanzelf sprekend zijn de rugleuningen ook verstelbaar. Ruimte is er in overvloed. Met name de be schikbare beenruimte is - zelfs in deze prijsklasse - een uitschieter in positieve zin. De uitmonstering van deze auto is eigenlijk een verhaal op zichzelf: er zit veel op en aan, hoewel niet alles altijd even praktisch is uitgevoerd. Om eens een flinke greep uit het geheel te doen: centrale vergrendeling rondom, ther- mostatisch geregelde inte rieurverwarming, getinte rui ten, elektrisch bediende zij ruiten vóór, rolgordijntjes op de hoedenplank, zonneklep- pen boven de achterportieren, van binnenuit verstelbare buitenspiegel, mistachterlich- ten en een 'Haagse' radio. Voor wie die laatste uitdruk king niet kent: alle benodig- heden zijn er, behalve de radio zelf. Heel apart, om niet te zeg gen soms extreem, is de vorm geving van de bedieningsor ganen en instrumenten. De GELUKKIG.'T IS ALLEEN MAAR 0t ONPfcRKANT Er zijn weer twee nieuwe Mobylettes. Het type Eli moet aangetrapt worden; de U-versie heeft een elektri sche starter. De laatste uit voering kost f 1.495.-; zonder elektrische starter is de prijs rond f 300.- goedkoper. De 'Auto voor de 90-jaren', noemt Ford het nieuwe prin cipe dat aan de 'All-Purpose Verhicle' ten grondslag ligt. Het gaat om een wagen waarin 7 personen een plaats kunnen vinden. De auto kan omgebouwd worden tot kampeer- of bestelauto. De produktie van brom fietsen in Nederland is - voor het eerst sinds jaren - in 1983 gestegen. Er werden er vorig jaar iets meer dan 8.000 ver vaardigd; in 1982 waren dat er nog 6.100. De Nederlandse industrie haalde in de topja ren (de zeventiger jaren) een produktie van rond 100.000 stuks. Donderdag 31 mei (Hemel vaartsdag) wordt de lste Na tionale Old-Timer-Jaarbeurs geopend in Utrecht. De ma nifestatie duurt tot en met zondag 3 juni. Antieke, klas sieke, historische en exclu sieve auto's zijn in de Julia- nahal te zien. Ook zeldzame, historische motorfietsen hebben een plaats gekregen in de Jaarbeurs. Bij autoverhuurbedrijven zijn ook exclusieve auto's vaak gevraagd. Dat heeft Hertz Automobielen Neder land er toe gebracht om vier Porsches 944 aan te schaffen, die beschikbaar zijn voor verhuur. schakelaars voor buitenver lichting, ruitewisser (jawel, slechts één) en sproeier, cla xons, richtingaanwijzers zijn als het ware in twee blokken samengebracht, die vanaf het dashboard, naar weerskanten van het stuurwiel, uitsteken. Het geheel is daardoor prettig en gemakkelijk te bedienen. De wegligging van de CX vertoont, welhaast vanzelf sprekend, enige neiging tot onderstuur. Bijkomend gevolg daarvan is dat de wagen na genoeg ongevoelig is voor zij wind, al is dat natuurlijk ook mede te danken aan vormge ving, wielophanging, ge wichtsverdeling, etc. In de momenteel explosief groeiende dieselmarkt, is de CX in elk geval een auto die beslist niet als grauwe een heidsworst kan worden be stempeld. De CX TRD kost ƒ47.650.-. Er is ook een iets eenvoudiger uitgevoerde ver sie (RD) voor 45.050.-. Qua ruimte, comfort en prestaties kan de CX in de dieselsector goed meekomen, maar het blijft een typische auto, waaraan iedere middel matigheid vreemd is. Bepaal de punten zijn ronduit on doordacht, terwijl je over an dere aspecten regelrecht ver rukt kunt zijn. In elk geval een automobiel met een eigent wijs) karakter. AMSTERDAM - De Japanse motorfietsindustrie heeft het afgelopen jaar belangrijk moeten inleveren. Ruim 4,8 miljoen machines kwamen uit de fabrieken; liefst 32 procent minder dan in 1982. Alle fabrikanten namen een deel van het verlies voor hun rekening. Honda zag de pro duktie van 3 miljoen machines in 1982, vorig jaar teruglopen naar 2,4 miljoen. Yamaha liep een nog groter produktie-verlies op: 2,4 mil joen in 1982 en 12 maanden Ia- ter slechts 1,3 miljoen, stuks. Bij Suzuki en Kawasaki waren de cijfers respectieve lijk 907.000 (1,4 miljoen in 1982) en 245.000 (was 302.000 in '821. Binnen 5 minuten is de 'Big Mouth' onder de motor kap aangebracht. VEENENDAAL - Om auto diefstal of inbraak tegen te gaan, zijn tegenwoordig syste men gemaakt die reageren op geluid, beweging of stroomon- derbreking. Wanneer een inbreker een ruitje in slaat, kan een ge luidsalarm in werking treden en wanneer de dief de beweegt, dan alarmeert sensor-signaal. Maar de dief kan ook int werk gestoord worden ïi. een systeem dat werkt stroomonderbreking; b.v. het openen van een portier bij het starten van de motor Een krachtig alarm dan b.v. de 'Big Mouth' n Halfords. Hij heeft een ala niveau van liefst 110 DB. 'sirene', die 69.- kost, ki binnen 5 minuten onder motorkap gemonteerd v;t den. GENEVE - Het einde van wat er nog over was van de eens wereldberoemde autofabriek Hispano-Suiza is in zicht ge komen. De wagens die de Zwitsers-Spaanse onderne ming ver voor de tweede we reldoorlog maakte vormden een geduchte concurrentie voor de Britse autofabriek Rolls-Royce. De autoproduk- tie werd overigens al in 1938 gestaakt. Hispano-Suiza was oor spronkelijk in Barcelona ge vestigd. De onderneming werd opgericht door een Zwit serse ingenieur en een Spaan se financier en heette voluit Fabrica la Hispano-Suiza de Automobiles. Behalve de be roemde auto's, die geliefd wa ren bij vorsten en filmstar; maakte de fabriek in 1911 50.000 vliegtuigmotoren p jaar. Zij had toen vestigingen Spanje, Frankrijk, Engela en Zwitserland, waar in toti 70.000 mensen werkten 1938 bestond de produktie sluitend uit vliegtuigmoto en wapens. De fabriek werd in I® via overgenomen door de Zw serse wapenfabrikant Oet kon-Buehrle en herdoopt Hispano-Oerlikon. De laat jaren gaat het haar erg sled Een kapitaalinjectie van w van de moedermaatschap heeft niet mogen baten. De produktie bestaat nu radarantennes voor gelei wapensystemen. De Hispano-Suiza jaar dicht. eind volgt Drie van de uitverko jaar) uit Ooostburg, va jaar) eveneens uit Tern ook DEN HAAG - Ino voor alle grote kol een wettelijke schreven, valt de eer buiten. Minister Winsemius lijke Ordening en Mili tig miljoen Zwitserse frai meegedeeld aan leden t van PvdA, CDA, D'66,1 schriftelijke vragen ha<? Intussen vindt nader ove voorraad is sterk gekromp leg plaats over de mate waar en er is nog maar werkvo en het tijdstip waarop een vo 150 van de 450 werknemt ledige rookgasontzwavelii Als er geen nieuwe orders 1 bij bestaande kolengestook men en er geen koper voorl centrales zal worden voorg bedrijf wordt gevonden m schreven, aldus de minister. De introduktie van de Austin Rover 'Montego' is een nieuwe mijlpaal in het produkten vernieuwingspro gramma dat in 1980 is ingezet met de Metro. GOUDA - De Austin Maestro is volwassen geworden. At ders gezegd: de Maestro is niet alleen meer leverbaar W een extra 'achterdeur', maar vanaf oktober dit jaar ook een echte kofferbak. Austin Rover komt, nadat de wagen eerst in Engeland;" 'vuurdoop' heeft gehad, pas over enkele maanden mets nieuwe 'Montego' naar Nederland. Het gaat in dit geval ui' om een 'Maestro' met een kofferbak, maar om een wag" met nieuwe motoren en versnellingsbakken, die van Volk' wagen en Honda zijn overgenomen. De 'Montego', een produkt uit een 210 miljoen koster.; investeringsprogramma, zal overigens geen echte 'public'-'" trekker' worden. Tijdens de eerste rij-indruk bleek dat* wagen is gebouwd - zowel het uiterlijk als het interieur ge ven daar direct de eerste indicaties over - als een echt degt lijk stuk 'gereedschap'. Op dit moment staat nog niet exact vast welke mode® in het najaar van de 'Montego' naar ons land komen. Het® in de lijn van de verwachtingen dat dezelfde formule wort gevolgd als bij de 'Maestro'; één wagen in de goedkoop»' klasse (met een 1.3 liter motor en een vier versnellingsbak terwijl daarna twee uitvoeringen in de 1.6 liter en de 21® klasse zullen volgen, terwijl natuurlijk ook een MG-ved aan het programma wordt toegevoegd. De laatste vijf voeringen beschikken allemaal over een 5-bak. De prijp1 zullen zo goed als zeker tussen de 21.000,- en 32.000,- men te liggen. In het programma is ook een geheel nieuwe 1.6 liter 'S'--"" rie motor te vinden, die natuurlijk, zoals ook bij de and® versies het geval is, de voorwielen aandrijft. Voor de 'Montego' zijn 3 verschillende motoren leverbar een 1.3 liter 'A', een 1.6 liter 'S'-serie en een uitgebreid ge^ zigde 2.0 liter 'O-serie'. De eerste twee motoren zijn geconk neerd met de soepele en exact schakelende versnellingsbak ken van Volkswagen, terwijl de 2.0 liter-versies hun krat leveren aan de hand van de door Honda nieuw ontwikkel' bakken. „Wij hebben", zeggen de Britten, „voor deze intensieve# menwerking gekozen, omdat wij in erg korte tijd een nieuwe wagens op de weg wilden hebben. De tijd en het ge ontbrak om zelf die ontwikkeling in korte tijd te kun" realiseren. Daarom werd de hulp van gerenomeerde fa® kanten in huis gehaald". De directie van de SEP (S menwerkende Elektriciteit producenten) is door de reg ring geïnformeerd over h jaanbod van het rijk om 20 mi ioen gulden van de extra esteringskosten te drage Daarbij is de SEP gewezen het feit dat een dergelijke bi 'rage uiteraard niet van to; assing is indien volledif 'ookgasontzwaveling ve •licht wordt gesteld. Realisering van volledij rookgasontzwaveling ko; Volgens opgave van de Pr vinciale Zeeuwse Elektric teitsmaatschappij (PZEM) oi geveer 13 miljoen gulden p "aar extra. Wanneer de ext: kosten voor de volledige on zwaveling omgeslagen zoude orden over alle kleinve •ruikers in Nederland (29 pr cent van het totale elektric teitsverbruik van ongeveer ■biljard kWh) treedt een prij verhoging op van 0,086 ce Per kWh. Wanneer wordt on geslagen over alle Nederlant afnemers treedt een prij f tij ging op van 0,025 cent p kWh. Provinciale Staten v; Friesland willen dat de SE terugkomen op hun besluit o be rookgassen van de op k< 'enstook om te bouwen elel triciteitscentrale in h ïï^tAD VOOR ZUCWEST NEOERLAND Kantoren 'n Temeuzen, Hulst en Goes. Adressen en telefoonnum- mers op pagina 2. ^Penlngstijden: 8 30-12.30/13.30-17.00 uur. Redactie terneuzen: Rein van der telm (editie-chef), Jan Jan- p6n (plv. chef), Frank Dey, Faul de Schipper, Cor de °°er (foto), Ton Koomen (sPort). Hulst: Eugène Ver beten. Goes: Gé van Ber- Kel- Middelburg: Henk Post je. Oostburg: Co Meertens. ®ervicepunten Kjoosterzande: mevr. Neve, Z Alexanderstr. 4, 01148- 2250. Advertentie-expl. hspecteur Zeeland: C. Me- nriuó m 1 Rn.QRR.RQ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 8