VOLWASSEN GEWORDEN NEDERLANDSE
VOLVO-3 SERIE STEEDS MEER IN TREK
AUTOBEDRIJF
RISSEEUW
I pQNDERDAG26 APR
de BEULE b.v.
GARAGE RIDA
Elson Blue
ROELSE AXEL
BEHEERDER - BEDRUFSIEH
Nieuwstraat 3, 4503 BD Groede, 01171-1462
cylinderkopvlakken zittingen
vernieuwen, remschijven afslijpen
DE STEM VAN DONDERDAG 26 APRIL 1984
EVENEMENTENC
het in. Een goede reden om
snel eens langs te komen.
Bij ons kunt u 600,- of 1.000,- •xeSr
voordeel halen. Als u namelijk nu AUSTIN BOUWT NAAR DE NORMEN VAN MORGEN
UW SPAARGELD VERDIENT DE BESTE RENTE
„DE LEKKERBEK"
Piet Gerreman (links), zi
Van onze correspondente
TERNEUZEN - Terneuzei
staat bekend als een saai,
stad, waar niet veel te bele
ven valt. Piet Gerreman ei
Jan Jonkman, twee mensei
van het eerste uur van d
evenementencommissie 40
jaar Terneuzen, weten we
beter. „Terneuzen geei
feeststad? Kom nou toch'
zegt een verontwaardigd
Piet Gerreman.
„Sinds januari 1983 zijr
wij bezig met de organisatii
van de festiviteiten rondon
het jubileum en de verwach
tingen zijn ruimschoot:
overtroffen. Er zijn ver
schrikkelijk veel mensen ra
zend enthousiast bezig on
iedereen ervan te overtuigei
dat Terneuzen wel degelijl
een feeststad is. Alleen di
optocht al: 54 groepen ei
Praalwagens! Het overvoll
Programma bewijst de rest
Er zijn buurtverenigingei
opgericht, de horeca heef
zich verenigd, enfin, Ter
neuzen bruist eenvoudig vai
energie".
Nu de start van de feeste
lijkheden dichterbij kom
heeft de evenementencom
missie het drukker dan ooit
Be ongeopende enveloppei
hij Piet Gerreman vormei
a' een stapel en de tuin i
aan een opknapbeurt] e toe
„Je komt er eenvoudig nie
aan toe", vertelt Piet Gerre
man. „Iedere dag hebben w
wel een activiteit waardoo
T de huiselijke beslomme
rmgen op zijn beloop moe
'aten. Zeker sinds de oprich
lng van het promotietean
moeten we bij nacht en onti
m tenue verschijnen om on
te Presenteren. We zijn a
naar diverse steden gewees
en overal zijn we met opei
armen ontvangen. Ieder
6OOr&L0OQ
VOORDffl.
A-UStill Mini KOOpt, l0V0r0n Aktie geldig tot en met maandag 7 mei 1984. Prijzen zijn inkl. BTW, af
TA7ii '-kv-» Qtanrta^rrl ^"f mot oon ROH fabriek- exkl. rijklaarmaakkosten. Prijs- en specifikatiewijzigingen
WIJ 111 OLCIIILICICIILI ai 11 ld CC11 UvJvJ, voorbehouden. Hierbij komen alle voorgaande akties te vervallen.
Gentsevaart 79, tel. 01140-12097, Kapellebrug Mr. EJ. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690, Terneuzen
Van onze
W'ESTDORPE - De Westdorp
tien jaar te hebben bestaan oi
I jv'a de oprichting in augustus
succesvolle jaren met tiental!
teit bij de muziekliefhebbenc
«reten op te bouwen. Ook buil
son Blue in trek.
De groepsleden hebben besl
samenstelling op te houden. E
doende tijd. Elson Blue was
malige Poly Pam steeds van c
no in Brskens werden enkele
De laatste tijd werd het stil
tdere wegen, maar al gauw
[eigenlijk slechts bij een bepa;
Enkele leden zullen doorgaan
zal onder een andere naam
I gpuesens, Peter van Kouterer
een of meer andere muzikant!
In mei treedt de groep ii
keertje op tijdens een improv
dorpe. Een officieel afscheidsc
Van onze correspondent
TERNEUZEN - Tien schole
hadden ingeschreven voor h<
gisteren in sporthal
Zwaantje gespeeld badmin
tontoernooi voor de lagen
schooljeugd.
Er werd dubbel en mixe
gespeeld voor een scholenklas
sement en een individuet
klassement. De 100 deelnemer
(moesten ieder 3 wedstrijdei
spelen van een kwartiei
waarbij het gemiddelde gol
als eindstand.) Om de
satie vlot te laten verlope:
waren er zeven speelvelde
gecreëerd.
Om 09.00 uur was men be
Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774, Axel
Hr./Mevr.:
Adres:
Postcode:Woonplaats:
ABN Bank
Van de Volvo 3 serie kan met
recht gesteld worden dat het een
enorme slowstarter is. We hebben
het dan niet over het technische
aspect van het starten van deze
Volvo, maar over het marketing as
pect. de verkoop van de Volvo 3
serie
Het model is namelijk al vele
jaren op de markt. Zoals bekend
mag worden verondersteld is het
een voortzetting van onze eigen
Dat personenauto, na de Daf's
33, 44, 55 en de 66, die al de
naam Volvo kreeg, was het 3 se
rie model, het totaal nieuwe ont
werp van Dat, dat na het samen
gaan en overnemen door Volvo,
werd geproduceerd. We spreken
dan over het jaar 1976 en er zijn
maar weinig merken die zo lang,
8 Jaar dus, een model In produk-
tie houden.
Merkwaardiger is het misschien
nog dat juist nu, de laatste jaren,
dit model, deze 3 serie, zo in trek
is. Acht jaar heeft het model er dus
over moeten doen, om bij de top
verkopen te behoren. Er is natuur
lijk wel een verklaring voor. In de
beginjaren ging die 3 serie hele
maal niet zo, een complex van oor
zaken was daar debet aan, maar
de belangrijkste was toch wel de
prijs. Bezien we de prijs toen,
1976, en nu 1984, dan moeten we
erkennen dat de inflatie kennelijk
aan Volvo voorbij is gegaan. De
prijs van het basismodel toen, ver
schilt nauwelijks iets van de prijs
van het basismodel nu, wat minder
vriendelijk kan dus gesteld worden
dat de prijs toen, veel en veel te
hoog was. Een prijsverlaging enke
le jaren na de introduktie zorgde al
direct voor een piek in de verko
pen. Inmiddels was er ook het één
en ander gewijzigd. De motoren
waren sterk verbeterd, er kwam
een geschakelde versnellingsbak
in, voorheen was alléén de versie
met automaat, de variomatic van
Van Doorne, leverbaar Nog weer
later kwam er een nieuwe motor
bij, naast de 1400 motor een 2 liter
motor, waardoor de 3 serie sportie
ver, sneller en krachtiger werd.
Ook aan de carrosserie is gesleu
teld, hij werd moderner, gestroom-
lijnder en er kwamen 3- en 5-deurs
modellen en dan nu, na nog tal van
detailwijzigingen jaarlijks, kwam er
eind 1983 een sedanversie, dus
een vierdeursmodel, bij. De Volvo
3 serie is duidelijk volwassener ge
worden, Zij heeft een groot aantal
keuzemogelijkehden, eerst in mo
toren, een 340 met de B14, de
1397 cc met resp. 64 of 72 pk mo
tor of de 360 met de B19, de 1986
cc met resp 93 of 115 pk motor.
Ten tweede in modellen, de 3-, 5-
ot 4-deurs modellen, resp. de
hatch-back of sedanmodellen en
ten derde dan nog de vele uitvoe
ringen in min of meer luxe met
jaarlijks ook nog diverse aktiemo-
dellen.
Voor onze gebruikelijke rij-im-
pressie van de Volvo 3 serie kozen
wij het nieuwste model de 360 Se
dan en wel het type 360 GLE.
Daarnaast reden wij ook in een 5-
deurs model, de 340 GL en 360
GLS. Eerder hadden wij al met de
ze auto's gereden, In het verleden
testten wij reeds de 340, 3-drs.
automaat, de 340, 3-drs. met scha-
kelbak, vervolgens de versie met
sterkere motor de 360, daarna nog
eens de 5-drs modellen en nu dan
de Sedan met nog eens wat kleine
proefritten in hatchback om het ge
heugen op te frissen. Ik dacht dan
ook te mogen stellen dat een alge
hele indruk van de Volvo 3 serie
hier nu niet misstaat. Het is ook
niet zo moeilijk het in één te doen,
omdat er niet zulke grote verschil
len in de diverse utivoeringen zijn,
immers de onderstellen van alle
modellen zijn gelijk, de maatvoe
ring met name de wielbasis, spoor
breedte is overal gelijk. Ook aan
drijving, wielophanging, stuurin
richting e.d. verschillen niet. Ver
schillen komen dus alléén daar
voor waar het de motor betreft, de
uitvoering zich uitend in het com
fort, en In weggedrag, geluid, ver
bruik e.d. waar het de verschillen
betreft in Sedan en Hatchback.
Voor de prestaties en het ver
bruik zorgen in hoge mate de mo
toren en daar is dan de keuze in
een 1397 cc motor met resp, 64 of
72 PK en een 1986 cc motor met
resp, de keuze uit 93 en 115 pk.
De motoren van beide versies met
het hogere vermogen is uitsluitend
voorbehouden aan de duurdere
modellen zoals de 340 GL en de
260 GLT en GLE, alle ook alléén in
combinatie met 5 versnellingen.
Het zal duidelijk zijn dat het ver
schil in motoren zich ook uit in het
verschil in prestaties en in mindere
mate ook in het verbruik. De 340
met de 1397, 64 pk motor geeft
een topsnelheid van 150 km/u en
een acceleratie van 0-100 km/u in
16 sec,, de 72 pk motor geeft een
top van bijna 160 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u in 16
sec., de 72 pk motor geeft een top
van bijna 160 km/u en een accele
ratie van 0-100 km/u in 15 sec.,
duidelijk wat verschillen al zijn ze
niet erg groot. In de verbruikcijfers
zien we die verschillen minder te
rug, het ligt eigenlijk aan de rij-stijl
van de chauffeur of de ene auto
hoger uitvalt dan de ander. Norma
liter zal de 64 pk wat zuiniger zijn,
maar wie dezelfde prestatie met de
64 pk wil halen als met de 27 pk is
in verbruik dan duurder uit, de 64
pk moet er dan immers harder aan
trekken. Gemiddeld kwamen wij op
een verbruik van 1:11. De ECE cij
fers bij 90 km/u zijn resp. voor de
64 en 72 pk: 1:172, en 1:17,5; in
stadsverkeer zijn die cijfers resp.
1:11,3 en 1:10,5. De 360 met
1986, 93 pk motor geeft een top
snelheid van 170 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u in 12
sec., de 115 pk motor geeft een
top van ruim 180 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u in krap
10 sec. Deze laatste 115 pk motor
is een inspuitmotor met Bosch LE-
Jetronic. De verschillen tussen de
carburatie- en inspuitmotor zijn
wat duidelijker wat de prestaties
betreft, de verschillen in verbruik
zijn weer kleiner en ook hier afhan
kelijk van de berijder. Ons gemid
deld verbruik was 1:9,5; de inspui-
ter bleek bij ons in het verbruik iets
onzuiniger dan de carburatie, je
vergt nu eenmaal ongemerkt van
de inspuiter meer. De ECE-cijfers
geven het volgende beeld resp. de
93 pk en de 115 pk bij 90 km/u
1:16,3 en 1:16,2 en bij stadsver
keer resp. 1:9 en 1:8,3. Wij hebben
moeten constateren dat ondanks
een andere stroomlijn tussen Se
dan en Hatchback er nauwelijks
verschillen zijn in prestaties en ver
bruik, de Sedan is door zijn lengte
en gewicht ietsje in het nadeel.
Over de wegligging kunnen we
wat korter zijn, daar treden name
lijk nauwelijks verschillen op in de
diverse modellen bij eenzelfde ge
bruik. Het spreekt natuurlijk vanzelf
dat de trekkracht van de grotere
motoren ook groter is en dan mei
name in de bochten. Uitbreken in
bochten zal bij de 2 liter modellen
eerder voor kunnen komen omdat
de snelheden daar hoger kunnen
liggen. Dat soort verschillen is dus
inherent aan het motorvermogen
Wegligging verschillen in Hatch
back en Sedan zijn minder evident.
De Sedan is weer wat langer en
zwaarder, hij stuurt dan ook wat
zwaarder, doet het ook iets minder
in bochten, breekt hij een nat weg
dek wat sneller uit en heeft wat
meer last van zijwind, maar het is
allemaal nauwelijks van enig be
lang. In het algemeen kan gesteld
worden dat de Volvo 3 serie een
goede rustige wegligging heeft,
prima rij-eigenschappen, een indi
recte maar nauwkeurige besturing
met een duidelijk onderstuurkarak
ter. De bediening is licht al kan het
in bochten én bij parkeren voor
menigeen toch wat zwaar gaan. De
koersvastheid laat niets te wensen
over.
De 3 serie is Volvo-eigen bijzon
der comfortabel, duidelijk is te ont
dekken dat er veel uitwisseling is
tussen de diverse Volvo-typen en
veel comfortzaken van de topserie,
de 760/740 serie, ook in de 3 serie
is terug te vinden. Comfortverschil-
len in de 340-360 modellen wor
den hoofdzakelijk veroorzaakt door
het uitrustingsniveau, min of meer
luxe, andere bekleding en/of af
werking, meer isolatie, meer ex
tra's enz. Verschillen in comfort
tussen Sedan en Hatchback zijn er
uiteraard, de Sedan is duidelijk wat
ruimer, doordat de dakstijl achter
minder snel afloopt is er meer
hoofdruimte in de Sedan. De apar
te koffer isoleert meer geluiden
dan de weliswaar afgescheiden
open kofferruimte van de Hatch
back. Toch kan de achterbank van
de Sedan worden neergeklapt zo
dat wanneer nodig ook lange ma
terialen vervoerd kunnen worden.
In het algemeen kan weer gesteld
worden de Volvo 3 serie redelijk
cormfortabel is, met een soepele
vering en een goede schokdem
perwerking, met prima zetels, voor
goed geprofileerd en goede steun
biedend en in voldoende mate ver
stelbaar. Aan veiligheid is bij Volvo
volop gedacht, het merk staat er
om bekend. Besluiten we met de
geluidsproduktie, de Sedan is dan
wat stilter dan de Hatchback, veel
scheelt het niet zodat een gemid
delde waarde opgegeven kan wor
den van 69 dB (AS) bij 100 km/u
en 79 dB (A) bij topsnelheid.
Het is mogelijk dat de in dit arti
kel genoemde prijzen, inmiddels
zijn gewijzigd. Over de juiste prijs
stelling kan de Voivo-deaier u in
formeren).
met ervaring in horeca, eventueel ook echtparen
Voor sollicitaties:
Tel. afspraak 01150-20136
ABN Prima-spaarrekening
Hoge rente, vrij opnemen.
Voorbij is de tijd dat u uw spaargeld echt vast moest zet
ten om een flinke rente te krijgen. De ABN Prima-spaarreke
ning geeft u liefst 5'A% rente over uw saldo t/m f io.ooo,- en
6% rente over het meerdere.
U kunt van uw rekening iedere maand zonder kosten tot
f 3.000,- direct (dus zonder opzegtermijn) opnemen. Bijvoorbeeld
voor onverwachte uitgaven zoals een korte vakantie, een nieuwe
wasmachine of een buitenkansje in de uitverkoop. Pas over het
meerdere wordt i% opnamekosten berekend. Ook grotere
bedragen kunt u zonder kosten opnemen, als u een opzegtermijn
in acht neemt van: 3 maanden voor een bedrag van maximaal
f 10.000,- en 6 maanden voor elk gewenst bedrag boven f 10.000,-.
De ABN Prima-spaarrekening is een flexibele en gemakkelijke
rekening. U kunt een prima reserve opbouwen met een aantrek
kelijke rente, terwijl u de zekerheid heeft dat u zonodig flinke
bedragen vrij kunt opnemen.
Bent u van plan te zijner tijd een eigen huis te kopen dan is
de ABN Prima-spaarrekening voor u extra voordelig. U kunt dan
niet alleen het gehele saldo zonder kosten direct opnemen
maar ook in aanmerking komen voor een aantrekkelijke
premie. De ABN Prima-spaarrekening is maar één van de vele
spaarvormen van de ABN. Ze zijn stuk voor stuk interessant
genoeg om beter te leren kennen. De keuze hangt helemaal af
van uw persoonlijke wensen en mogelijkheden.
Gaat u eens langs bij het ABN-kantoor in uw omgeving en
laat u uitvoerig informeren. U kunt er de nieuwe brochure
'Sparen en Beleggen' meenemen, die u een volledig overzicht
van de mogelijkheden geeft. Om het u gemakkelijk te maken is
er een handig overzicht in opgenomen. Dit wijst u snel de weg
naar de spaarvorm die juist voor u geschikt is.
De brochure kunt u ook aanvragen met onderstaande cou
pon. In een envelop (zonder postzegel) zenden aan ABN Bank,
Antwoordnummer 1555,1000 PA Amsterdam.
Stuur mij de ABN-brochure 'Sparen en Beleggen'.
~-««A virvt (TflHVl) 'ff bonv"
7n'n nnnhiediriR kun ie toch niet laten loben."
GEVRAAGD:
CAFETARIA - PETIT RESTAURANT
Nieuwstraat 30 - Terneuzen