ertraging veerdienst Vlissingen Breskens 'LEIDOOI IN NCW-BLAD 'DE WERKGEVER' f 180.- Acht miljoen voor twee Muller-slepers 'Actief beheer van Oosterschelde moet beter functioneren' [nkeldekker prinses margriet in dok epel K^°°^ tlNGENNU SAP 50% DE STEM EÉN BIEDER BIJ OPENBARE VERKOOP Family- beurs geopend Bouw van weg over storm vloedkering op 3 mei van start DONDERDAG 26 APRIL 1984 Ambtelijke overleggroep opgericht W TOEKOMST? UW WEUK? pleidingen iing khouden in data bestanden 01608-33388 BELANGRIJKE IRKOOP WEGENS [LLISSEMENT MEUBELEN B.V. AAN ONZE ADVERTEERDERS EN LEZERS KANTOREN GESLOTEN Redactie Jongens uit Hulst gepakt bij inbraak KAMERLEDEN KOMEN OP BEZOEK Hol Bezoek A56| Vte"s *o°f-0nen en vtac^' I ee<^°' v>S<SetoT ui*le pets° VANZE i Van een onzer verslaggevers jrESKENS VLISSINGEN - Doordat de Prinses Margriet, een jcr enkeldekkers die dienst doen op de veerverbinding Bres- itns Vlissingen, voor onderhoudswerkzaamheden gedokt is, lieden behoorlijke vertragingen op. Gistermiddag moesten tal |(an automobilisten een uur of meer wachten voor zij konden lorden overgezet. „Het komt allemaal wat ongelukkig uit", aldus het hoofd van de nautische dienst van de Provinciale Stoombtootdiensten (PSD), de heer Huisman. „De dokperiode, die voor alle schepen eens per twee jaar is voorgeschreven, valt precies in de Paasvakantie. Dat gevoegt bij het mooie weer waardoor veel verkeer op de weg is, zorgt voor de vertragingen, want er zijn maar twee schepen beschikbaar. En je kunt ook niet gaan improviseren want de dokperiode is al lange tijd van te voren afgesproken". De Prinses Margriet komt vermoedelijk de dag voor Hemel vaartsdag weer in de vaart. Tot dan zullen vertragingen op de dienst Vlissingen-Breskens niet zijn uitgesloten. De veerdienst op Kruiningen-Perkpolder kent met zijn twee dubbeldekkers geen wachttijden. Automobilisten uit West-Zeeuwsch-Vlaande ren die richting Brabant/Holland moeten wordt dan ook aange raden van deze dienst gebruik te maken zodat zo min mogelijk tijdverlies voor hen optreedt. De zomerdiensten, waarin ook de drukke vakantieperiode, worden op Breskens/Vlissingen na Hemelvaartsdag dus met drie schepen uitgevoerd. Volgend jaar, wanneer in januari wordt begonnen met het aanpassen van de fuiken in het kader van de reconstratuewerken aan de veerpleinen, kunnen even eens weer vertragingen bij de veerdienst verwacht worden. ENDAAL-GOES Vaste oeververbinding is zinvolle investering' T27 PAGINA ZEELAND 1 Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Minister Braks van Landbouw en Visserij heeft het initiatief genomen voor de oprichting van een ambte lijke overleggroep, die zal bestuderen op welke wijze het actieve beheer over de Oosterschelde het beste kan functioneren. De provincie Zeeland juicht Met betrekking tot het be- een dergelijke overleggroep heer en de inrichting van het toe, omdat daarmee de verant- werkeiland Neeltje Jans woordelijkheid van het Rijk ten aanzien van de Ooster schelde wordt benadrukt. Dat zei gedeputeerde mr. J.P. Boersma, gisteren als voorzitter van de stuurgroep Oosterschelde. Volgens Boers ma maakte de stuurgroep zich aanvankelijk zorgen over de verdere ontwikkeling van de Oosterschelde, te meer omdat momenteel niet gedacht wordt aan een gemeenschappelijke regeling waarin ook het Rijk participeert. Hoewel in de intentie verklaring inzake de beleids coördinatie in het Oosterschel- de-gebied zowel het passief als actief beheer goed is geregeld, functioneert volgens Boersma het actief beheer, in tegenstel ling tot het passief beheer in het geheel niet. Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN - Wanneer mogelijkheden wor den geschapen om via het terugploegen van litkeringen werkloze en werkloos wordende bouwvakkers in te schakelen bij de aanleg van Westerschelde-Oeververbinding (WOV) zou dat een zinvolle en qua kosten verant woorde investering betekenen. Dit staat te lezen in het vandaag verschenen blad De IVerkgever, orgaan van de Nederlands Christelijke IVerkgevers. den lenheid >75.000.- k.k. >or Roosendaal 5 1650-40150 de praktijk In een uitvoerig artikel tordt een aantal argumenten angedragen voor de aanleg an de WOV, 'de enige nog aitbrekende schakel in het leggennet van Zuidwest-Ne- ieriand'. Zo zijn er vijf overwegingen die pleiten voot snelle uitvoe- :ing van het project: De WOV verdient zichzelf in Sjaar terug. Voortzetting van de huidige twee veerdiensten toekent alleen maar kosten- terhogingen. Een onderzoek van het Ne derlands Economisch Instituut Seeft aangetoond dat het pro ject qua maatschappelijke teten-baten zeker verant woord is. De Commissie-Wagner heeft I» haar laatste rapport uit drukkelijk gesteld dat het uit voeren van grote infra-struc- taele projecten een positieve Nidrage vormt aan de ont wikkeling van de Nederlandse economie. Onlangs verklaarde de heer Wagner in Zeeland .dat de tegenstanders van de »0V hun gelijk eerst maar eens moeten aantonen". De WOV past in het rege- 'ingsbeleid dat gericht is op «et versterken van de struc- van eweg 80, 's-Hertogenbosch. .v.v. belanghebbende I meubilair o.a.: jils* relaxstoelen» salontafels* mimisets dmeubels boekenkasten tv-kasten ipkamers matrassen lattenbodems gels lektuurbakken enz enz. te houden op: 1984 van 09.00 tot 21.00 uur, S4 van 09.00 tot 18 00 uur en 984 van 09.00 tot 17.00 uur. Inlichtingen, jarskantoren J. Abas B.V., Hoofdkantoor. 3662 KDEist (bij Arnhem), postadres. Post- D Arnhem, tel (08819) 5242 en (085) 67 abas nl. i 0p maandag 30 april (Koninginnedag) zijn onze Advertenties voor onze uit- 9ave van dinsdag 1 mei die nen vrijdag 27 april om 11'00 uur in ons bezit te zijn. Ï58.AD VOOR ZUCWEST NEDERLAND Storen Jferneuzen, Hulst en Goes, -«essen en telefoonnum- "e^op pagina 2. Openingstijden: "30-12.30/13.30-17.00 uur. "«neuzen: Rein van der e'm (editie-chef), Jan Jan- 6n (plv. chef), Frank Dey, „aul de Schipper, Cor de !r (foto), Ton Koomen )r0- Hulst: Eugène Ver beten. Goes: Gé van Ber- mei Middelburg: Henk Post- a Oostburg: Co Meertens. ^«vicepunten °osterzande: mevr. Neve, !25oAleXanderStr' 4' °1148" ^"ertentie-expl. Depecteur Zeeland: C. u. Privé 01150-95839. Me tuur van de Nederlands econo mie. Infrastructurele investe ringen zijn voor de economie produktief, in tegenstelling tot b.v. zwembaden en sporthal len. - Alks de Oosterscheldewer- ken zijn afgelopen legt dat in Zeeland en West-Brabant een druk op de arbeidsmarkt. Ve len hebben dan niets meer om handen. Herinnerd wordt aan een uitlating van minister Winsemius die zei dat bekeken moet worden wat na de beëin diging van de Oosterschelde- werken kan worden gedaan voor de sector grond-, weg- en waterbouw. De argumenten die in het verleden zijn aangedragen voor aanleg van de WOV gel den nog steeds. Daarbij zijn, zo meldt De Werkgever, zaken als: tijdwinst, snellere en be trouwbaarder aan- en afvoer van goederen, verruiming van de arbeidsmarkt, betere inte gratie van Zeeuwsch-Vlaan deren in de noordelijk en zui delijk ervan gelegen economi sche centra, doorbreking van het sociaal-culturele isole ment en het op de langere duur goedkoper zijn van de verbinding dan de veerdien sten. Opgemerkt is dat momen teel wordt voldaan aan de voorwaarden die het rijk in dertijd heeft gesteld aan het uitvoeren van het project: de rente is beduidend beneden 10 procent, de bouwkosten zijn - door afslanking van het pro ject - drastisch verlaagd tot 620 miljoen gulden en de pla nologische procedures zijn na genoeg rond. De Werkgever vindt het overigens onaanvaardbaar dat een gebied, waar een belang rijke bijdrage wordt geleverd aan het Nederlands nationaal produkt niet 24 uur per dag vanuit Nederland bereikbaar is. „De Westerschelde-oever- verbinding moet er gewoon komen", zo concludeert De Werkgever. JACQUELINE Baene, huisvrouw in Aardenburg, zag het thuiszitten niet langer zitten en heeft er wat op gevonden. Sinds januari is ze herderin. Langs dijken en bermen onder de rook van Aar denburg en Sluis hoedt ze samen met haar Duitse - FOTO DE STEM/CORJ.DE BOER herdershond 'Piekie' haar derig schapen en lamme- haar romantische activiteiten. In de winter moet ren. Hond en schapen heeft ze vooraf in een weide haar kudde bijgevoerd worden en er zijn nog wat getraind voor het buitengebeuren en nu loopt alles bijkomende kosten om haar stiel te kunnen uitoe- gesmeerd. fenen. Daar staat dan wel in de zomermaanden een Jacqueline verwacht niet rijk te worden van gezond leven in de vrije natuur tegenover. LAMSWAARDE - Dankzij oplettendheid van buurtbewo ners werden dinsdagavond Iaat om 23.00 uur, twee jeugdi ge Hulstenaren door de politie op heterdaad betrapt bij het plegen van een inbraak in een zomerwoning op Roversberg, nabij Lamswaarde. De woning is eigendom van de familie C. uit Antwerpen. Het betrof de 19-jarige dienst- plichting militair E. van G. en de 18-jarige E. van W. Beiden werden aangehouden en in verzekering gesteld. De buurtbewoners hadden gezien dat beide jongemannen zich verdfScht onhielden Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De zeesle pers Groenland en Schotland zijn gisteren in Middelburg openbaar verkocht voor een bedrag van bij elkaar 8 mil joen gulden. Koper is de Rot terdamse Scheepvaartmaat schappij Ewout BV. Deze makelaar en scheeps- handelaar bracht tevens het enige en daarmee hoogste bod uit: 4 miljoen gulden per sleepboot exlusief de executie kosten. De verkoping van de zeesle pers vond plaats in de Middel burgse rechtbank. Er was wel wat belangstelling op de pu blieke tribune, maar alleen mr.Brinkman optredend als bieder namen Ewout diende zich als enige kandidaat aan. Volgens een woordvoerder van het Rotterdamse bedrijf loopt Ewout BV met de aan koop vooruit op de Verwachte opleving van het affshore-ge- beuren op de Noordzee. Mo menteel zijn er nog afnemers voor de 6000 pk sterke boten. Men rekent er echter op om de boten nog tijdens de zomer, het werkseizoen bij uitstek in het oliebedrijf, weer van de hand te doen. Op sleepboten Groenland en Schotland rustte nog een hy potheek van respectievelijk f 9.707.079,09 en f4.911.755,50. De opbrengst van de verkoping gaat dus volledig naar de ban ken, in dit geval de Neder landse Scheepshypotheekbank en de Nationale Nederlanden Scheepshypotheekbank. Andere crediteuren vissen achter het net. Bij de recht bank lagen nog claims van een vijftal schuldeisers waaronder de Amerikaanse scheepswerf Bender Shipyard. Bij deze vorderingen gaat het om vele honderdduizenden guldens. Omdat het vorderingen zijn die de exploitatieen het in de vaart houden van de schepen betreft komen deze crediteu ren op het tweede plan en van gen geen cent. De betrokken crediteuren, zowel Amerikaanse als Neder landse hebben de Middelburg se rechtbank laten weten, dat de openbare verkoping van de sleepboten hun vorderingen ten laste van Willem Muller onverlet laat. Bij elkaar gaat het om een bedrag van 350.000 dollar. Be halve Bender Shipyard, be treft het hier de Amerikaanse motorenfabriek Alco, Old Ri ver Towing in Houston, Bu reau Veritas, Rotterdam (15.000 dollar) en het te New York gevestigde accountants kantoor Arthur Young (27.000 dollar). De vordering van Arthur Young is opvallend, omdat dit accountantskantoor veel za ken deed met de Nederlandse accountants Van Moret en Limperg, een kantoor dat in ieder geval tot voor kort een belangrijke adviserende en fi nancieel controlerende functie vervulde bij het Willem Mul- ler-bedrijf in Terneuzen. Volgens de Amerikaanse wetgeving is het in ieder ge val, wat betreft sommige sta ten in de VS mogelijk, om ook als schepen worden doorver kocht alsnog deze schepen aan de ketting te leggen wanneer ze zich in Amerikaanse havens laten zien onder een nieuwe vlag of onder een nieuwe eige naar. Van onze correspondente HOEK - Gisteravond werd voor een volle zaal de Family '84-beurs in De Braakman ge opend door de bekende illusio nist Richard Ross en burge meester C. Ockeloen. Nadat Richard Ross met zijn Magie Spray de robot Mickey tot leven had gebracht, mocht de burgemeester uit de mond van de robot het boek werk 'Gemeente Terneuzen 4 eeuwen in kaart' aannemen. Na de show kreeg burgemees ter Ockeloen van de IPD-or- ganisatie een luchtfoto-poster van de kern Terneuzen aange boden. In zijn toespraak wees de burgemeester op het belang om Zeeuws-Vlaanderen meer bekendheid te geveft. Hij hoopte dat deze beurs hierbij kon helpen. merkte de voorzitter van de stuurgroep op, dat ook indien Neeltje Jans geen speerpunt in het recreatief beleid zou zijn, het werkeiland toch een be langrijke toeristische trek pleister kan blijven vervullen, mede door de aanwezigheid van het voorlichtingscentrum van Rijkswaterstaat. De werkgroep die zich met dit onderwerp bezig houdt, sluit de mogelijkheid niet uit dat zich in de toekomst onge wenste ontwikkelingen rond Neeltje Jans zullen voordoen. Om dit te voorkomen zijn een goede planologische aanpak en de voorbereiding van een bestemmingsplan noodzake lijk. Daarnaast zullen goede toeristische voorzieningen ge troffen moeten worden, aldus Boersma. De voortgangsrapportage 1983 van het dagelijks bestuur van de stuurgroep gaf in de plenaire vergadering vrijwel geen aanleiding tot opmerkin gen. Van een onzer verslaggevers BURGHSLUIS - Volgende week donderdag 3 mei wordt een begin gemaakt met de aanleg van de weg over de stormvloedkering in de mon ding van de Oosterschelde. Die dag wordt de eerste van de 68 betonnen verkeerskokers geplaatst, die het wegdek van deze nieuwe Noord-Zuid-ver- binding gaan dragen. De eer ste koker -80 meter lang- overbrugt het stuk van de stormvloedkering dat ligt tus sen de damaanzet Schouwen en de eerste pijler in het sluit gat Hammen. De 68 betonnen verkeersko kers zijn in de afgelopen jaren door Dosbouw op een terrein in het Noordbevelandse Kats gemaakt. Dat terrein is eigen dom van de combinatie Oos terschelde, die destijds de Zee- landbrug heeft gebouwd. De kokers zijn hol. Men bergt er de aandrijfinstallaties in op voor het bewegen van de 62 stalen schuiven, waarmee de doorlaatbare dam in de Oosterschelde gesloten kan worden. De stomrvloedkering moet in het najaar van '86 ge reed zijn Donderdag 3 mei en vrijdag 4 mei brengt de vaste Kamer commissie voor Verkeer en Waterstaat een bezoek aan de Oosterscheldewerken. Vanwege andere verplich tingen is minister Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat er niet bij. Op slot Moermond is er 3 mei 's avonds informeel over leg met topambtenaren, onder wie de nieuwe secretaris-ge neraal van Verkeer en Water staat, drs. R. den Besten. Daags daarop gaan de Ka merleden een kijkje nemen op het werkeiland 'Neeltje Jans' en bij de eerste verkeerskoker in het sluitgat Hammen, 's Middags bezoeken de Kamer leden Grootint in Zwijndrecht, waar de 62 stalen schuiven voor de stormvloedkering worden gefabriceerd. Deze week wordt bij Grootint de eerste schuif in elkaar gezet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 13