■Kwart miljoen doet eindexamen
Centraal schriftelijk
straks allesbepalend?
Kinderleed
EMAYEi
Dubieuze dialogen
SCHOOLONDERZOEK LIJKT LANGSTE TIJD GEHAD
Hypotheekrente per 17 april '84
ZATERDAG 21 APRIL 1984
:EXTRA OP ZATERDAG5
Vakken
Rooster
Degenen die dit en het volgend
jaar eindexamen doen mogen
nog van geluk spreken. Ook al
zullen sommigen het eerder er
varen als een geluk bij een on
geluk, want examen doen is
lang niet altijd een lolletje. Toch
zij n de huidige leerlingen nog in
het voordeel vergeleken bij hun
jongere collega's. De eersten
hoeven in ieder geval niet op
één paard te wedden.
Einde
Discrediet
Objectief
Strenger
PAPIER i
VOOR UW PEN
Gevangenissen
SATERDAG 21 APRIL
bbjjplaDtu?
VASTEN AKTII
BUITENLAND
Til
^uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiimiiniiiiiiiiiiiiiiiniuuiiiiiiiiiiiniiiiiiiinij
Dit jaar doen 255.000 leerlingen van 3570 scholen voor voort-
Ij gezet onderwijs centraal schriftelijk eindexamen. De groot-
ste groep wordt gevormd door het mavo (middelbaar alge-
meen voortgezet onderwijs): 100.000 kandidaten van 1200
E scholen. De 630-havoscholen (hoger algemeen voortgezet on-
E derwijs) brengen 60.000 eindexamen kandidaten in, de 1200
E lbo-scholen (lager beroeps onderwijs) 50.000 en de 540 vwo-
E scholen (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) 45.000.
E Onder het lbo vallen het Ito (lager technisch onderwijs),
het lmo (lager middenstands onderwijs), het llo (lager land-
bouw onderwijs), lhno (lager huishoud- en nijverheids on-
derwijs) en het leao (lager economisch en administratief on-
derwijs).
Er wordt eindexamen afgenomen in de volgende vakken:
E Grieks, Latijn, Nederlands, Frans, Duits, Engels, Spaans,
Russisch, wiskunde (I en II), natuurkunde, scheikunde, bio-
5 logie, handelskennis (I en II), economische wetenschappen (I
en II), aardrijkskunde, geschiedenis en staatsinrichting, ex
pressie vakken (tekenen, handvaardigheid I en II en mu
ziek), beeldende vakken (tekenen en handvaardigheid I en
II), Fries, filosofie, machineschrijven, warenkennis, etale
ren, reclametheorie en tekenen, verkoopbevordering.
Het eindexamenrooster ziet er als volgt uit:
vrijdag 27 april: vwo: 9.00-12.00 Nederlands (stelopdracht),
13.30-16.30 Grieks.
woensdag 2 mei: vwo: 9.00-11.30 Nederlands (samenvat
ting), 13.30-16.30 Latijn; havo: 9.00-12.00 handelswetenschap
pen, 13.30-15.30 Nederlands (tekst); mavo C en D: 9.00-11.00
Nederlands (tekst), 13.30-15.30 Frans; lbo: 9.00-11.00 Neder
lands (open vragen), 13.30-15.30 uur (alleen leao) Frans
(meerkeuzevragen).
donderdag 3 mei: vwo: 9.00-11.30 Frans, 13.30-16.00 geschie
denis en staatsinrichting; havo: 9.00-11.30 Frans, 13.30-16.00
geschiedenis en staatsinrichting; mavo C en D: 9.00-11.00 Ne
derlands (stelopdracht), 13.30-15.30 geschiedenis en staatsin
richting; lbo: 9.00-11.00 Nederlands (meerkeuzevragen) voor
Ito, llo, lhno en leao, reclametheorie en tekenen voor lmo,
13.30-15.30 verkoopbevordering (alleen lmo).
vrijdag 4 mei: vwo: 9.00-12.00 scheikunde, 13.30-16.00 En
gels; havo: 9.00-12.00 scheikunde, 13.30-16.00 economie; mavo
C en D: 9.00-11.00 scheikunde, 13.30-15.30 Engels; lbo: 9.00-
11.00 handelskennis II (alleen lmo), 13.30-15.30 Engels (meer
keuzevragen uitgezonderd lmo).
maandag 7 mei: vwo: 9.00-11.30 economische wetenschap
pen I, 13.30-16.00 aardrijkskunde; havo: 9.00-12.00 Neder
lands (stelopdracht), 13.30-16.00 aardrijkskunde; mavo C en
D: 9.00-11.00 handelskennis II (open vragen) of handelsken
nis (alleen voor scholen die het experimentele examenpro
gramma handelskennis volgen), 13.30-15.30 aardrijkskunde;
lbo: 9.00-11.00 natuurkunde (open vragen) alleen voor Ito,
handelskennis I voor leao en lmo (van 9.00 tot 10.30) en han
delskennis voor llo.
dinsdag 8 mei: vwo en havo: 9.00-12.00 natuurkunde, 13.30-
16.00 Duits; mavo C en D: 9.00-11.00 natuurkunde, 13.30-15.30
Duits; lbo: 9.00-11.00 natuurkunde (alleen Ito), 9.00-10.30 eta
leren (alleen lmo), 13.30-15.00 Duits (meerkeuzevragen) voor
Ito, llo, lhno en leao, Duits/Frans alleen lmo.
woensdag 9 mei: vwo: 9,00-12.00 wiskunde I, 13.30-16.00
biologie; havo: 9.00-12.00 wiskunde, 13.30-16.00 biologie; ma
vo C en D: 9.00-11.00 wiskunde I (meerkeuzevragen), 13.30-
15.30 biologie; lbo: 9.00-11.00 wiskunde (meerkeuzevragen),
13.30-15.00 Engels (open vragen) voor Ito, llo, lhno en leao,
warenkennis voor lmo.
donderdag 10 mei: vwo: 9.00-12.00 economische weten
schappen II, 13.30-16.00 expressie vakken; havo: 9.00-11.30
Engels, 13.30-16.00 beeldende vakken; mavo C en D: 9.00-11.00
handelskennis I (meerkeuzevragen), 13.30-15.30 expressie
vakken; lbo: 9.00-11.00 handelskennis II voor Ito, lhno en
leao, 13.30-15.00 Duits (open vragen) voor Ito,llo, lhno en leao.
vrijdag 11 mei: vwo: 9.00-12.00 wiskunde II, 13.30-16.00
Spaans, Russisch, 13.30-16.30 filosofie; havo: 9.00-11.30 mu
ziek, 13.30-16.00 Spaans, Russisch; mavo C en D: 9.00-11.00
wiskunde II (open vragen), 13.30-15.30 Spaans; lbo: 9.00-ll.no
wiskunde (open vragen), 13.30-15.30 Spaans allen voor leao.
maandag 14 mei: lbo: 9.00-11.00 biologie alleen voor llo,
9.00-11.30 en 11.45-14.15 machineschrijven voor lhno en leao.
13.30-15.30 natuurkunde alleen voor llo.
dinsdag 15 mei: lbo: 9.00-11.30 en 11.45-14.15 machine
schrijven voor lhno en leao.
Door Frits Stommels
Vanaf 1986 zal dat hoogst
waarschijnlijk wél het geval
zijn. Staatssecretaris Ginjaar-
Maas van onderwijs wil na
melijk een zogenaamde ont
koppeling van het schoolon
derzoek en het centraal schrif
telijk. Aan een notitie daar
omtrent wordt momenteel, al
dus een woordvoerder van het
ministerie, hard gewerkt.
Ofschoon nog niet duidelijk is
wat straks de waarde zal zijn
van het schoolonderzoek-cij
fer is wel duidelijk dat het dan
niet meer gemiddeld mag
worden met het cijfer van het
centraal schriftelijk. Dat laat
ste zal in ieder geval veel
zwaarder gaan wegen en mo
gelijk exclusief als eindcijfer
gelden.
Dat zou, aldus rector Dijk
huis van het Dominicuscollege
in Nijmegen, het begin van het
einde van het schoolonderzoek
betekenen.
Op het ogenblik is het zo dat
leerlingen voordat ze aan het
centraal schriftelijk beginnen
al een schoolonderzoek-cijfer
hebben staan dat even zwaar
telt als het cijfer van het cen
traal schriftelijk. Het school
onderzoek is een soort eindex
amen van de school, waarvan
de opgaven door de eigen lera
ren zijn gemaakt.
Op basis van dat cijfer kun
nen ze al vast hun kansen voor
de einduitslag berekenen. Het
gemiddelde van het cijfer van
het schoolonderzoek en dat
van het centraal schriftelijk
vormt namelijk het uiteinde
lijke cijfer op de eindlijst.
Iemand die hoog heeft ge
scoord bij het schoolonderzoek
hoeft niet meer in de rats te
zitten voor het centraal schrif
telijk. Het moet al gek gaan
wil hij of zij er niet door slof
fen. In een uitzonderlijk gun-
MET Pasen aten we traditie
getrouw matzes. Hele kleine
weliswaar, uit een pakje
waarop grote letters vertel
len dat het om 'tea crackers'
gaat, maar waarop de klein-
gedrukte tekst in drie talen
onthult, dat er matzes in zit
ten: ongedesemd baksel van
puur tarwemeel en helder
water en verder niks. Toen
onze kinderen nog klein wa
ren, hadden we juist hele
grote matzes, als wagenwie
len. Voor wie er van hield al
tijd een reuzesport zo'n droog
geval krakend en knisperend
weg te werken. En een reuze-
geknoei, want we eten ze al
tijd met boter en suiker, hoe
wel meneer tea cracker kaas
of honing als beleg adviseert
en het joodse kookboek on
belemmerd met matzes goo
chelt en ze werkelijk overal
in stopt. Dat moet je natuur
lijk wel, want 'zeven dagen
zult gij ongezuurde broden
eten, dadelijk op de eerste
dag zult gij het zuurdeeg uit
uw huizen verwijderen'.
Als je met Pasen verwijst
naar de uittocht uit Egypte
en het feest van de ongezuur
de broden, dan moet je ook
een bord extra neerzetten en
de deur open laten, zei er een.
Voor wie? Voor een voorbij
komende reiziger, voor een
onverwachte gast, voor Elia,
zo proberen we te bewijzen,
dat we er heus wel iets van
weten, van de historie en de
rijke traditie van het joodse
volk. Mag ook wel, ze hebben
dezelfde geloofsachtergrond,
stig geval hoeft dat centraal
schriftelijk nauwelijks nog
gemaakt te worden.
Stel, aldus Dijkhuis, dat
iemand een tien heeft gehaald
bij het schoolonderzoek. Dan
hoeft hij of zij bij wijze van
spreken alleen maar even zijn
of haar naam te komen zetten
bij het centraal schriftelijk om
weer meteen veilig tè kunnen
vertrekken. Hij of zij krijgt
dan een één, een nul wordt
niet gegeven. Samen met de
tien van het schoolonderzoek
maakt dat elf, gemiddeld dus
een vijfeneenhalf, die naar bo
ven wordt afgerond tot een
zes.
Ofschoon dit een situatie is
die slechts zelden zal voorko
men brengen soortgelijke din
gen - maar dan minder ex
treem - het schoolonderzoek in
discrediet. Puntenverschillen
als een acht of een negen bij
het schoolonderzoek en een
drie of een vier bij het schrif
telijk komen voor. En daarbij
hebben we niet altijd te maken
met leerlingen met typische
examenkoorts.
Over het algemeen is het zo
dat de cijfers van het school
onderzoek hoger liggen dan
die van het centraal schrifte
lijk.
Scholen hebben via het school
onderzoek de mogelijkheid
leerlingen erdoorheen te sle
pen. Een zichzelf respecteren
de school zal dat niet doen,
maar de mogelijkheid ertoe
blijft bestaan.
Daarmee is meteen het
grootste bezwaar tegen het
schoolonderzoek aangegeven:
het heeft de schijn tegen zich
waar het een objectieve beoor
deling betreft.
In tegenstelling tot het cen
traal schriftelijk is het school
onderzoek - en dat is het posi
tieve ervan - meer toegesne
den op de capaciteit van een
.bepaalde leerling of op een be
paalde school. De leraar stelt
vragen over de behandelde
stof en de leerlingen weten dus
wat er gevraagd kan gaan
worden. Bij het centraal
schriftelijk gaat het om een
nieuwe opgave.
Maar omdat het diploma te
vens vaak geldt als toelatings
examen voor een vorm van
vervolgonderwijs trekt 'Den
Haag' er zwaar aan dat het be
halen van het diploma zo ob
jectief mogelijk tot stand
komt. Een andere angst is ook
dat het diploma devalueert.
Ondanks slechte cijfers bij het
centraal schriftelijk slaagt
men dank zij het schoolonder
zoek.
Via het schoolonderzoek zijn Tegelijk met de ontkoppe-
ze er dan wellicht toch door- IinS zal dadelijk als maatregel
Omdat in de krant van a.s.
dinsdag de gebruikelijke
'Pagina Extra' zal ontbre
ken en Coks van Eijsden
juist op die pagina haar
vaste plek heeft, plaatsen
wij haar column alvast van
daag.
eenzelfde stuk bijbel, ze wo
nen al eeuwen bij ons, zijn
Nederlanders als wij. 'Een
mooi gebruik zo'n extra
bord, heel zinvol', het wordt
nadenkend gezegd. Maar de
deur open laten, 'dat kun je
tegenwoordig toch niet ma
ken'.
Ik heb geen joodse kennis
sen aan wie ik. zo maar even
kan vragen: „Doen jullie dat
tegenwoordig nog met die
deur?" En ik zou zo graag
van ze willen weten, op wel
ke manier ze de diepe bete
kenis van hun gebruiken
duidelijk maken aan hun
kinderen. Want meer nog
dan door het uittocht-ver-
haal ben ik gegrepen door de
jeugdherinneringen van een
klein joods meisje, dat juist
in die nacht van de vurig
verwachte vreemdeling na
tintelend blije verwachting
wegzakt in het doffe niets -
door die deur.
In 1921 schreef Carry van
Bruggen 'Het huisje aan de
sloot', waarin zij terugkijkt
op haar jeugd als kind uit
een joods gezin in een afgele
gen dorpje, ergens in Neder
land. Niet de nostalgie om
dat leventje in het begin van
deze eeuw, maar de intense
reikwijdte van de kinder
geest maken dit boekje tot
een verrukking. Tegelijk tot
een opgeheven vinger, een
spiegel voor ouders en op
voeders: zó kan een kind er
varen, wat door groten ach
teloos wordt gezegd of ge
daan.
Hoe zal dat moeten gaan,
denkt het meisje, als het gro
te feest nadert. Want er zijn
twee urouioen uermoord in
het dorp en de dader loopt
nog vrij rond. 'In alle huizen
zullen sleutels en knippen op
schildwacht staan, maar zij
alleen zullen slapen achter
ongegrendelde en ongesloten
deur, omdat het de Nacht van
de Bijzondere Bewaking is'.
De woorden worden gespro
ken over het brood 'dat onze
Ook de terugloop van het aan
tal leerlingen werkt bij scho
len soms in de hand dat leer
lingen niet naar een lager
schooltype worden verwezen,
maar dat men ze vasthoudt
vanwege de werkgelegenheid.
vaderen aten in Egypte', de
schotel met als voetstuk een
in wit servet gevouwen mat-
ze wordt voorzichtig op tafel
gezet en dan krijgt het
broertje een teken om de
deur te openen. Ze ligt later
in bed, denkt niet aan Elia of
de hongerige vreemdeling,
maar aan de moordenaar en
toch is ze niet bang. 'Het is
heerlijk gevaar dichtbij te
weten en niet bang te zijn -
dit is eigenlijk de heel-enige
nacht in het jaar, dat ze niet
bang is'. Het is immers de
nacht van de Bijzondere Be
waking, weet ze. En ook: va
der en moeder passen op hun
kinderen, ook nu met die
moordenaar. Vader zou zeker
voor ze vechten en moeder
met ze vluchten.
Midden in die zoete roes
van veiligheid en mysterie
gebeurt er iets dat haar over
eind doet komen en doet ver
killen. Haar vader gaat naar
de straatdeur en draait de
sleutel om. Ze wordt over
spoeld door vragen, door
twijfel. Acht haar vader de
moordenaar sterker dan de
doodsengel in Egypte? Ver
trouwde hij niet op de Bij
zondere Bewaking? En het
kleine meisje wordt 'banger
nu achter sleutel en knip
dan ze ooit kan zijn met
wijd-open deur, in deze of
enige andere nacht'.
Joodse ouders, vasthou
dend aan de traditie, hoe
doen jullie dat in deze tijd
met die deur?
C. v. E.
heen te slepen.
Ofschoon in onderwijskun
dig Nederland nauwelijks een
voorstander van de ontkoppe
ling te vinden is wordt er al
wel rekening mee gehouden.
Nu al wordt, volgens Dijkhuis,
in de lagere klassen strenger
geselecteerd of worden soms
zwakkere leerlingen toch naar
een hogere klas doorgeschoven
om nog te kunnen 'genieten'
van het schoolonderzoek.
vanuit 'Den Haag' komen dat
het aantal eindexamenvakken
moet worden uitgebreid. Ook
wat dat betreft zal het voor
toekomstige eindexamenkan
didaten lastiger worden om
het diploma te halen.
Zoals het er nu uitziet geldt
het huidige eindexamen nog
maar twee jaar. Vanaf 1986 zal
het centraal schriftelijk bepa
lend zo niet alles bepalend
zijn. Het wedden op meer dan
één paard lijkt dan te zijn af
gelopen.
v.d. M: Zullen we een spel
letje woordslangen?
O'Mill: Ja, leuk, wie be
gint?
v.d. M: Jij.
O'Mill: Aal.
v.d. M: Aalmoes.
O'MillAalmoezenier,
v.d. M: Aalmoezeniersteen.
O'Mill: Aalmoezenier
steenhouwer.
v.d. M: Aalmoezenier
steenhouwerij.
O'Mill: Aalmoezenier
steenhouwerij les.
v.d. M: Fout! Bij rijles be
gint een nieuw woord. Je
kunt geen les nemen in het
aalmoezeniersteenhouwe
rijen.
O'Mill: Zo vang je me geen
tweede keer. Nog een spel
letje. Ik heb recht op re
vanche en nou begin ik
eens 'n keer.
v.d. M: O.K. begin maar.
O'Mill: Klok.
v.d. M: Klokhuis.
O'Mill: Klokhuisjes.
v.d. M: Klokhuisjes? Wat is
dat nou?
O'Mill: Meervoud van het
verkleinwoord van 'klok
huis'.
v.d. M: Ik kan je spelstijl
niet bewonderen, maar
vooruit maar. Klokhuisj es-
melker.
O'Mill: Klokhuisjesmelke-
rij.
v.d. M:
O'Mill: Jij bent aan de
beurt en denk er om: rijles
kan niet.
v.d. M: Klokhuisjesmelke-
rijbewijs.
O'Mill: Als je geen rijles
kunt nemen in het klok
huisj esmelken, kun je er
ook geen rijbewijs in ha
len.
v.d. M: Ik wou helemaal
geen les nemen, ik wou
naar het gemeentehuis om
een bewijs te halen dat ik
een klokhuisj esmelkerij
mag runnen omdat ik een
bevoegd klokhuisjesmel-
ker ben.
O'Mill: Ik doe niet meer.
Jij speelt vals. Stik jij
maar met heel je klokhuis-
j esmelkerij
John O'Mill
- np S"^nt 7fc f»**
Ik heb bezwaar tegen het
verslag van een met mij ge
voerd gesprek (gepubliceerd
in uw krant van 31 maart
j.l.). Dat geldt in het bijzon
der voor een door de inter
viewer gestelde vraag over
de mogelijke effecten van
een staking door het gevan
genispersoneel, die wordt
weergegeven als een door
mij gemaakte opmerking en
mijn afwijzende antwoord
op de in de vraag besloten
liggende suggestie als een
verzwakking of clausulering
daarvan. Ik zou de mij toe
geschreven suggestie ko
mend uit mijn mond, niet al
leen dom, maar ook aanma
tigend vinden. Ik betreur het
op uw verslaggever niette
min een dergelijke indruk te
hbben gemaakt.
Den Haag
J.F. Glastra vanLoon
NASCHRIFT:
De heer Van Loon is ogen
schijnlijk tijdens het lezen
van het interview geschrok
ken van zijn eigen uitspraak.
Dat komt in politieke kring
jamergenoeg vaker voor.
(J.G.).
(ADVERTENTIES)
PITTSBURG (RNS) - Som
mige gelovigen moeten er
nog erg aan wennen, maar
over het algemeen ontmoet
pastoor John Harvey van de
ylariakerk te Pittsburg toch
weinig gemor over de elek
trificatie van de devotie-
gaarsen in zijn kerk.
VVie nu uit devotie of
dankbaarheid een kaars wil
branden, werpt een geldstuk
in een gleuf en een elektri
sche kaars brandt geduren
de een vooraf bepaald aan
tal uren. Een tijdklok regelt
dit religieuze gebeuren.
pastoor Harvey zegt dat
Permanente show ii
onze showroom, 1000 m
Abdijplavuizen zijn
onverslijtbaar en
ivarmtevasthoudend.
Deze ambachtelijke
plavuizen zijn uit een
speciale klei
vervaardigd en op
ouderwetse manier I
gebakken. I
P.S. Onze uitgebreide folder
kunt u schriftelijk aanvragen.
Hoedt u voor misbruik van de
naam. Alleenverkoper en
fabrikant van abdijplavuizen.
Van de Voort
Abdijplavuizen
Industrielaan 13, 5721 BC Asten
Bui
3EIROET/ DAMASCUS
janese president Amin
che ambtsgenoot Hafe
[ens hun overleg in Da
jver een plan van zes pi
[e moet brengen.
Dat is vrijdag in Libanes
ïomen. Enkele uren na Ge
n Beiroet nam de neutrale
ie lijn' posities in tussen
lich verbroederden en bego
Gemayel en Assad zijn het
t Damascus eens geworden
ver „de principes van vrede
n nationale verzoening in Li-
anon", zo verluidde officieel
Libanese en Syrische rege-
ingskringen.
1 Beide leiders waren het ook
■ens over de noodzaak snel een
deuw Libanees kabinet op
irede basis te vormen. In som-
liige Syrische kringen wordt
Als lullie vuien. vul dsn to-
besln/d elk» vorm ven onderdrukking
Deel ie brood mei wie honger h/dl.
heel ermen en dskkuen in huis,
geel kleren esn wie nsskl is
onttrek ie met esn de zorg voor i» nut
GIBO:5850 BANKNUMMER :70.70.70.H
rentepe
rcentages
NAAM BANK
bet.
rente
afsl.-
met
zonder
wijze
vast
prov.
gemeentegar.
gemeentegar.
ged.
in
opgave
werke
opgave
werke
bank
lijk
bank
lijk
Annuïteiten
hypntheken
ABN
M/A
1 jr.
1,5
7,4
7,82
7,6
8,04
M/A
3 jr.
1,5
8,2
8,69
8,4
8,9
8,91
M/A
5 jr.
1,5
8,7
9,24
9,46
AMR0
M/A
var.
1,5
7,3
7,71
7,5
7,93
M/A
2 jr.
1,5
8,1
8,6
8,43
8,3
8,8
8,64
M/A
5 jr.
1,5
9,13
9,35
Centr. Volksb.
M/A
5 jr.
1
8,4
8,85
8,6
9,0?
Direktbank/
M/A
1 jr.
1,5
7,6
8,14
7,8
8,36
NCB bank
M/A
3 jr.
1,5
8,0
8,57
8,2
8,79
M/A
5 jr.
1,5
8,4
9,01
8,6
9,23
Grenswissel-
M/A
1 jr.
1
7,9
8,31
7,9
8,31
8,85
kant. CDK
M/A
5 jr.
1
8,4
8,85
8,4
HJ/A
1 jr.
1
8,1
8,38
8,1
8,38
HJ/A
5 jr.
1
8,6
8,90
8,6
8,90
Hypoth.fonds
M/A
5/10 jr.
1,25
8,75
9,36
8,75
9,36
N.-Br. Gem.
M/A
renter.
1,5
8,6
9,23
8,6
9,23
M/A
15 jr.
1,25
8,875
9,48
8,875
9,48
v. Lanschot/
KW/A
var.
1,5
7,5
788
Woonfonds
M/V
var.
1,5
7,2
7,77
6,9
7,34
Holland*
M/V
1 jr.
1,5
7,6
8,21
7,3
7,79
M/V
2 jr.
1,5
7,9
8,54
8,2
8,77
M/V
3 jr.
1,5
8,5
9,21
-i -
M/V
5 jr.
1,5
8,5
9,21
8,7
9,33
NMB
M/A
1 jr.
1,5
7,3
7,71
7,5
7,93
M/A
3 jr.
1,5
8,3
8,80
8,5
8,9
9,02
M/A
5 jr.
1,5
8,7
9,24
9,46
Postg./RPS
M/A
2 jr.
1
7,9
8,31
8,1
8,52
M/A
5 jr.
1
8,4
8,85
8,6
9,07
RABO (adv.)
M/A
var.
1,25
7,9
8,33
8,1
8,55
M/A
3 jr.
1,25
8,2
8,66
8,4
8,68
M/A
5 jr.
1,25
8,4
8,88
8,6
9,10
M/A
stabiel
1,25
8,75
9,26
8,95
9,48
HJ/A
var.
1,25
8,1
8,41
8,3
8,62
HJ/A
3 jr.
1,25
8,4
8,72
8,6
8,94
HJ/A
5 jr.
1,25
8,6
8,94
8,8
9.14
HJ/A
stabiel
1,25
8,95
9,48
9,15
9,70
RABO (hypo)
M/A
3 jr.
1,5
8,2
8,69
8,4
8,91
M/A
5 jr.
1,5
8,4
8,91
8,6
9,13
HJ/A
3 jr.
1,5
8,4
8,75
8,6
8,8
8,96
HJ/A
5 jr.
1,5
8,6
8,96
9,1/
Verenigde
M/A
K jr.
1
7,6
7,98
7,8
8,20
spaarbank
M/A
3 jr.
1
8,2
8,63
8,4
8,85
M/A
5 jr.
1
8,4
8,85
8,6
9,0/
Westl. Utr. st.
M/V
2 jr.
1,5
8,2
8,87
8,4
9,09
standaard
M/V
5/10 jr.
1,5
8,8
9,54
9,98
9,0
9,76
standaard
M/V
11/15 jr.
1,5
9,2
9,4
10,21
no-risk
M/V
5 jr.
1,5
op
aanvr.
op
aanvr.
interim
M/V
1 jr.
1,5
7,4
7,99
7,4
7,99
2e kw. '84 Oudg
M/V
var.
1,5
8,7
9,43
8,7
9,43
Leven-
hypotheken
Centr. Beheer
M/A
5/10 jr.
-
8,3
8,62
8,3
8,62
Levensverz.
aangesl.bij NVL
KW/A
5/10 jr.
-
8,4
8,67
8,4
8,67_
Van Lanschot/
Woonfonds Holland
met gemeentegarantie Woonfonds Holland
zonder gemeentegarantie Van Lanschot
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooruit KW/A kwartaalbetaling achtera!
Uit de marginale verlagingen die deze week door Van Lanschot en de Verenig
de Spaarbank zijn doorgevoerd kunnen naar onze mening geen conclusies gs-
trokken worden dat de rente over de gehele linie op dalen staat.
De reden van deze verlagingen lijkt eerder te zijn ingegeven uit concurrentie-
overwegingen.
Copyright „Vereniging Eigen Huis'
hm in
Vashington
ISTEROCHTEND vroeg is in
officiersclub van de Ameri-
aanse marine in Washington
sn bom ontploft. In het ge
euw werd' grote schade aan
dicht. De verantwoordelijk-
lid werd opgeëist door een
ationalistische Portoricaanse
•ganisatie die zei te proteste-
tegen de grote Ameri-
aanse militaire oefening in
et Caraibisch gebied.
'oolse kolen
E uitvoer van kolen uit Po
li is in de eerste drie maan-
van dit jaar aanzienlijk
ogenomen en heeft daarmee
:n bijdrage geleverd aan het
wangen van de slechte gang
an zaken in de verwerkende
idustrie.
oegoslavië
'-ent van IMF
ET Internationale Monetaire
onds zal Joegoslavië een le-
'ng verstrekken van 390 mil-
«n dollar om het land te hel-
an het voortdurende tekort
de betalingsbalans te ver-
leinen.
onden voor VS
■OMENDE maand gaat het
merikaanse leger waakhon-
en kopen in Duitsland, Ne
erland en België. Het gaat om
hutse herders, rottweilers en
puviers. Europese honden
in niet beter dan Ameri-
aanse maar er zijn er in
merika gewoon niet genoeg,
egt het Pentagon.
'pper- Volta
'E regering van Opper-Volta
ett een verordening afge
tuigd die de staat de exclu
de controle geeft over de
la om 'imperialistische
nopolies' te bannen uit de
euwsvoorziening. Sterke
n Sankara kwam in augus-
rvorig jaar na een linkse
aire coup aan de macht.
it. Everest
E Bulgaar Hristo Prodanov
Us er als eerste in geslaagd
h.,/1 aPril langs de langste
ik 6 0ver moeilijke weste-
T rand aan Nepalese zijde
P van de Mount Everest te
«reiken.
Prodanov deed dit
tof trSte zoncier extra zuur-
oerr) ®ebruiken. Niettemin
3 rt beklimming met
oit a®en ook sneller uit dan
'('li
de
Paz
'even
via
Boliviaanse hoofdstad
zijn vrijdag met explo-
!ehn,„ aanslagen gepleegd op
Diari van het dagblad El
en de radiozender Nue-
ncro eri°a' Er is grote schade
an»o„- ls grote scnaae
tën H Jr De afgelopen da-
iek latbeiden feUe kri-
haddt
horen op de bezuini
aatregelen die de Boli-
regering heeft geno-
fgsmi
^aattse
ten.