■Kwart miljoen doet eindexamen Centraal schriftelijk straks allesbepalend? Kinderleed EMAYEi Dubieuze dialogen SCHOOLONDERZOEK LIJKT LANGSTE TIJD GEHAD Hypotheekrente per 17 april '84 ZATERDAG 21 APRIL 1984 :EXTRA OP ZATERDAG5 Vakken Rooster Degenen die dit en het volgend jaar eindexamen doen mogen nog van geluk spreken. Ook al zullen sommigen het eerder er varen als een geluk bij een on geluk, want examen doen is lang niet altijd een lolletje. Toch zij n de huidige leerlingen nog in het voordeel vergeleken bij hun jongere collega's. De eersten hoeven in ieder geval niet op één paard te wedden. Einde Discrediet Objectief Strenger PAPIER i VOOR UW PEN Gevangenissen SATERDAG 21 APRIL bbjjplaDtu? VASTEN AKTII BUITENLAND Til ^uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiimiiniiiiiiiiiiiiiiiniuuiiiiiiiiiiiniiiiiiiinij Dit jaar doen 255.000 leerlingen van 3570 scholen voor voort- Ij gezet onderwijs centraal schriftelijk eindexamen. De groot- ste groep wordt gevormd door het mavo (middelbaar alge- meen voortgezet onderwijs): 100.000 kandidaten van 1200 E scholen. De 630-havoscholen (hoger algemeen voortgezet on- E derwijs) brengen 60.000 eindexamen kandidaten in, de 1200 E lbo-scholen (lager beroeps onderwijs) 50.000 en de 540 vwo- E scholen (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) 45.000. E Onder het lbo vallen het Ito (lager technisch onderwijs), het lmo (lager middenstands onderwijs), het llo (lager land- bouw onderwijs), lhno (lager huishoud- en nijverheids on- derwijs) en het leao (lager economisch en administratief on- derwijs). Er wordt eindexamen afgenomen in de volgende vakken: E Grieks, Latijn, Nederlands, Frans, Duits, Engels, Spaans, Russisch, wiskunde (I en II), natuurkunde, scheikunde, bio- 5 logie, handelskennis (I en II), economische wetenschappen (I en II), aardrijkskunde, geschiedenis en staatsinrichting, ex pressie vakken (tekenen, handvaardigheid I en II en mu ziek), beeldende vakken (tekenen en handvaardigheid I en II), Fries, filosofie, machineschrijven, warenkennis, etale ren, reclametheorie en tekenen, verkoopbevordering. Het eindexamenrooster ziet er als volgt uit: vrijdag 27 april: vwo: 9.00-12.00 Nederlands (stelopdracht), 13.30-16.30 Grieks. woensdag 2 mei: vwo: 9.00-11.30 Nederlands (samenvat ting), 13.30-16.30 Latijn; havo: 9.00-12.00 handelswetenschap pen, 13.30-15.30 Nederlands (tekst); mavo C en D: 9.00-11.00 Nederlands (tekst), 13.30-15.30 Frans; lbo: 9.00-11.00 Neder lands (open vragen), 13.30-15.30 uur (alleen leao) Frans (meerkeuzevragen). donderdag 3 mei: vwo: 9.00-11.30 Frans, 13.30-16.00 geschie denis en staatsinrichting; havo: 9.00-11.30 Frans, 13.30-16.00 geschiedenis en staatsinrichting; mavo C en D: 9.00-11.00 Ne derlands (stelopdracht), 13.30-15.30 geschiedenis en staatsin richting; lbo: 9.00-11.00 Nederlands (meerkeuzevragen) voor Ito, llo, lhno en leao, reclametheorie en tekenen voor lmo, 13.30-15.30 verkoopbevordering (alleen lmo). vrijdag 4 mei: vwo: 9.00-12.00 scheikunde, 13.30-16.00 En gels; havo: 9.00-12.00 scheikunde, 13.30-16.00 economie; mavo C en D: 9.00-11.00 scheikunde, 13.30-15.30 Engels; lbo: 9.00- 11.00 handelskennis II (alleen lmo), 13.30-15.30 Engels (meer keuzevragen uitgezonderd lmo). maandag 7 mei: vwo: 9.00-11.30 economische wetenschap pen I, 13.30-16.00 aardrijkskunde; havo: 9.00-12.00 Neder lands (stelopdracht), 13.30-16.00 aardrijkskunde; mavo C en D: 9.00-11.00 handelskennis II (open vragen) of handelsken nis (alleen voor scholen die het experimentele examenpro gramma handelskennis volgen), 13.30-15.30 aardrijkskunde; lbo: 9.00-11.00 natuurkunde (open vragen) alleen voor Ito, handelskennis I voor leao en lmo (van 9.00 tot 10.30) en han delskennis voor llo. dinsdag 8 mei: vwo en havo: 9.00-12.00 natuurkunde, 13.30- 16.00 Duits; mavo C en D: 9.00-11.00 natuurkunde, 13.30-15.30 Duits; lbo: 9.00-11.00 natuurkunde (alleen Ito), 9.00-10.30 eta leren (alleen lmo), 13.30-15.00 Duits (meerkeuzevragen) voor Ito, llo, lhno en leao, Duits/Frans alleen lmo. woensdag 9 mei: vwo: 9,00-12.00 wiskunde I, 13.30-16.00 biologie; havo: 9.00-12.00 wiskunde, 13.30-16.00 biologie; ma vo C en D: 9.00-11.00 wiskunde I (meerkeuzevragen), 13.30- 15.30 biologie; lbo: 9.00-11.00 wiskunde (meerkeuzevragen), 13.30-15.00 Engels (open vragen) voor Ito, llo, lhno en leao, warenkennis voor lmo. donderdag 10 mei: vwo: 9.00-12.00 economische weten schappen II, 13.30-16.00 expressie vakken; havo: 9.00-11.30 Engels, 13.30-16.00 beeldende vakken; mavo C en D: 9.00-11.00 handelskennis I (meerkeuzevragen), 13.30-15.30 expressie vakken; lbo: 9.00-11.00 handelskennis II voor Ito, lhno en leao, 13.30-15.00 Duits (open vragen) voor Ito,llo, lhno en leao. vrijdag 11 mei: vwo: 9.00-12.00 wiskunde II, 13.30-16.00 Spaans, Russisch, 13.30-16.30 filosofie; havo: 9.00-11.30 mu ziek, 13.30-16.00 Spaans, Russisch; mavo C en D: 9.00-11.00 wiskunde II (open vragen), 13.30-15.30 Spaans; lbo: 9.00-ll.no wiskunde (open vragen), 13.30-15.30 Spaans allen voor leao. maandag 14 mei: lbo: 9.00-11.00 biologie alleen voor llo, 9.00-11.30 en 11.45-14.15 machineschrijven voor lhno en leao. 13.30-15.30 natuurkunde alleen voor llo. dinsdag 15 mei: lbo: 9.00-11.30 en 11.45-14.15 machine schrijven voor lhno en leao. Door Frits Stommels Vanaf 1986 zal dat hoogst waarschijnlijk wél het geval zijn. Staatssecretaris Ginjaar- Maas van onderwijs wil na melijk een zogenaamde ont koppeling van het schoolon derzoek en het centraal schrif telijk. Aan een notitie daar omtrent wordt momenteel, al dus een woordvoerder van het ministerie, hard gewerkt. Ofschoon nog niet duidelijk is wat straks de waarde zal zijn van het schoolonderzoek-cij fer is wel duidelijk dat het dan niet meer gemiddeld mag worden met het cijfer van het centraal schriftelijk. Dat laat ste zal in ieder geval veel zwaarder gaan wegen en mo gelijk exclusief als eindcijfer gelden. Dat zou, aldus rector Dijk huis van het Dominicuscollege in Nijmegen, het begin van het einde van het schoolonderzoek betekenen. Op het ogenblik is het zo dat leerlingen voordat ze aan het centraal schriftelijk beginnen al een schoolonderzoek-cijfer hebben staan dat even zwaar telt als het cijfer van het cen traal schriftelijk. Het school onderzoek is een soort eindex amen van de school, waarvan de opgaven door de eigen lera ren zijn gemaakt. Op basis van dat cijfer kun nen ze al vast hun kansen voor de einduitslag berekenen. Het gemiddelde van het cijfer van het schoolonderzoek en dat van het centraal schriftelijk vormt namelijk het uiteinde lijke cijfer op de eindlijst. Iemand die hoog heeft ge scoord bij het schoolonderzoek hoeft niet meer in de rats te zitten voor het centraal schrif telijk. Het moet al gek gaan wil hij of zij er niet door slof fen. In een uitzonderlijk gun- MET Pasen aten we traditie getrouw matzes. Hele kleine weliswaar, uit een pakje waarop grote letters vertel len dat het om 'tea crackers' gaat, maar waarop de klein- gedrukte tekst in drie talen onthult, dat er matzes in zit ten: ongedesemd baksel van puur tarwemeel en helder water en verder niks. Toen onze kinderen nog klein wa ren, hadden we juist hele grote matzes, als wagenwie len. Voor wie er van hield al tijd een reuzesport zo'n droog geval krakend en knisperend weg te werken. En een reuze- geknoei, want we eten ze al tijd met boter en suiker, hoe wel meneer tea cracker kaas of honing als beleg adviseert en het joodse kookboek on belemmerd met matzes goo chelt en ze werkelijk overal in stopt. Dat moet je natuur lijk wel, want 'zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten, dadelijk op de eerste dag zult gij het zuurdeeg uit uw huizen verwijderen'. Als je met Pasen verwijst naar de uittocht uit Egypte en het feest van de ongezuur de broden, dan moet je ook een bord extra neerzetten en de deur open laten, zei er een. Voor wie? Voor een voorbij komende reiziger, voor een onverwachte gast, voor Elia, zo proberen we te bewijzen, dat we er heus wel iets van weten, van de historie en de rijke traditie van het joodse volk. Mag ook wel, ze hebben dezelfde geloofsachtergrond, stig geval hoeft dat centraal schriftelijk nauwelijks nog gemaakt te worden. Stel, aldus Dijkhuis, dat iemand een tien heeft gehaald bij het schoolonderzoek. Dan hoeft hij of zij bij wijze van spreken alleen maar even zijn of haar naam te komen zetten bij het centraal schriftelijk om weer meteen veilig tè kunnen vertrekken. Hij of zij krijgt dan een één, een nul wordt niet gegeven. Samen met de tien van het schoolonderzoek maakt dat elf, gemiddeld dus een vijfeneenhalf, die naar bo ven wordt afgerond tot een zes. Ofschoon dit een situatie is die slechts zelden zal voorko men brengen soortgelijke din gen - maar dan minder ex treem - het schoolonderzoek in discrediet. Puntenverschillen als een acht of een negen bij het schoolonderzoek en een drie of een vier bij het schrif telijk komen voor. En daarbij hebben we niet altijd te maken met leerlingen met typische examenkoorts. Over het algemeen is het zo dat de cijfers van het school onderzoek hoger liggen dan die van het centraal schrifte lijk. Scholen hebben via het school onderzoek de mogelijkheid leerlingen erdoorheen te sle pen. Een zichzelf respecteren de school zal dat niet doen, maar de mogelijkheid ertoe blijft bestaan. Daarmee is meteen het grootste bezwaar tegen het schoolonderzoek aangegeven: het heeft de schijn tegen zich waar het een objectieve beoor deling betreft. In tegenstelling tot het cen traal schriftelijk is het school onderzoek - en dat is het posi tieve ervan - meer toegesne den op de capaciteit van een .bepaalde leerling of op een be paalde school. De leraar stelt vragen over de behandelde stof en de leerlingen weten dus wat er gevraagd kan gaan worden. Bij het centraal schriftelijk gaat het om een nieuwe opgave. Maar omdat het diploma te vens vaak geldt als toelatings examen voor een vorm van vervolgonderwijs trekt 'Den Haag' er zwaar aan dat het be halen van het diploma zo ob jectief mogelijk tot stand komt. Een andere angst is ook dat het diploma devalueert. Ondanks slechte cijfers bij het centraal schriftelijk slaagt men dank zij het schoolonder zoek. Via het schoolonderzoek zijn Tegelijk met de ontkoppe- ze er dan wellicht toch door- IinS zal dadelijk als maatregel Omdat in de krant van a.s. dinsdag de gebruikelijke 'Pagina Extra' zal ontbre ken en Coks van Eijsden juist op die pagina haar vaste plek heeft, plaatsen wij haar column alvast van daag. eenzelfde stuk bijbel, ze wo nen al eeuwen bij ons, zijn Nederlanders als wij. 'Een mooi gebruik zo'n extra bord, heel zinvol', het wordt nadenkend gezegd. Maar de deur open laten, 'dat kun je tegenwoordig toch niet ma ken'. Ik heb geen joodse kennis sen aan wie ik. zo maar even kan vragen: „Doen jullie dat tegenwoordig nog met die deur?" En ik zou zo graag van ze willen weten, op wel ke manier ze de diepe bete kenis van hun gebruiken duidelijk maken aan hun kinderen. Want meer nog dan door het uittocht-ver- haal ben ik gegrepen door de jeugdherinneringen van een klein joods meisje, dat juist in die nacht van de vurig verwachte vreemdeling na tintelend blije verwachting wegzakt in het doffe niets - door die deur. In 1921 schreef Carry van Bruggen 'Het huisje aan de sloot', waarin zij terugkijkt op haar jeugd als kind uit een joods gezin in een afgele gen dorpje, ergens in Neder land. Niet de nostalgie om dat leventje in het begin van deze eeuw, maar de intense reikwijdte van de kinder geest maken dit boekje tot een verrukking. Tegelijk tot een opgeheven vinger, een spiegel voor ouders en op voeders: zó kan een kind er varen, wat door groten ach teloos wordt gezegd of ge daan. Hoe zal dat moeten gaan, denkt het meisje, als het gro te feest nadert. Want er zijn twee urouioen uermoord in het dorp en de dader loopt nog vrij rond. 'In alle huizen zullen sleutels en knippen op schildwacht staan, maar zij alleen zullen slapen achter ongegrendelde en ongesloten deur, omdat het de Nacht van de Bijzondere Bewaking is'. De woorden worden gespro ken over het brood 'dat onze Ook de terugloop van het aan tal leerlingen werkt bij scho len soms in de hand dat leer lingen niet naar een lager schooltype worden verwezen, maar dat men ze vasthoudt vanwege de werkgelegenheid. vaderen aten in Egypte', de schotel met als voetstuk een in wit servet gevouwen mat- ze wordt voorzichtig op tafel gezet en dan krijgt het broertje een teken om de deur te openen. Ze ligt later in bed, denkt niet aan Elia of de hongerige vreemdeling, maar aan de moordenaar en toch is ze niet bang. 'Het is heerlijk gevaar dichtbij te weten en niet bang te zijn - dit is eigenlijk de heel-enige nacht in het jaar, dat ze niet bang is'. Het is immers de nacht van de Bijzondere Be waking, weet ze. En ook: va der en moeder passen op hun kinderen, ook nu met die moordenaar. Vader zou zeker voor ze vechten en moeder met ze vluchten. Midden in die zoete roes van veiligheid en mysterie gebeurt er iets dat haar over eind doet komen en doet ver killen. Haar vader gaat naar de straatdeur en draait de sleutel om. Ze wordt over spoeld door vragen, door twijfel. Acht haar vader de moordenaar sterker dan de doodsengel in Egypte? Ver trouwde hij niet op de Bij zondere Bewaking? En het kleine meisje wordt 'banger nu achter sleutel en knip dan ze ooit kan zijn met wijd-open deur, in deze of enige andere nacht'. Joodse ouders, vasthou dend aan de traditie, hoe doen jullie dat in deze tijd met die deur? C. v. E. heen te slepen. Ofschoon in onderwijskun dig Nederland nauwelijks een voorstander van de ontkoppe ling te vinden is wordt er al wel rekening mee gehouden. Nu al wordt, volgens Dijkhuis, in de lagere klassen strenger geselecteerd of worden soms zwakkere leerlingen toch naar een hogere klas doorgeschoven om nog te kunnen 'genieten' van het schoolonderzoek. vanuit 'Den Haag' komen dat het aantal eindexamenvakken moet worden uitgebreid. Ook wat dat betreft zal het voor toekomstige eindexamenkan didaten lastiger worden om het diploma te halen. Zoals het er nu uitziet geldt het huidige eindexamen nog maar twee jaar. Vanaf 1986 zal het centraal schriftelijk bepa lend zo niet alles bepalend zijn. Het wedden op meer dan één paard lijkt dan te zijn af gelopen. v.d. M: Zullen we een spel letje woordslangen? O'Mill: Ja, leuk, wie be gint? v.d. M: Jij. O'Mill: Aal. v.d. M: Aalmoes. O'MillAalmoezenier, v.d. M: Aalmoezeniersteen. O'Mill: Aalmoezenier steenhouwer. v.d. M: Aalmoezenier steenhouwerij. O'Mill: Aalmoezenier steenhouwerij les. v.d. M: Fout! Bij rijles be gint een nieuw woord. Je kunt geen les nemen in het aalmoezeniersteenhouwe rijen. O'Mill: Zo vang je me geen tweede keer. Nog een spel letje. Ik heb recht op re vanche en nou begin ik eens 'n keer. v.d. M: O.K. begin maar. O'Mill: Klok. v.d. M: Klokhuis. O'Mill: Klokhuisjes. v.d. M: Klokhuisjes? Wat is dat nou? O'Mill: Meervoud van het verkleinwoord van 'klok huis'. v.d. M: Ik kan je spelstijl niet bewonderen, maar vooruit maar. Klokhuisj es- melker. O'Mill: Klokhuisjesmelke- rij. v.d. M: O'Mill: Jij bent aan de beurt en denk er om: rijles kan niet. v.d. M: Klokhuisjesmelke- rijbewijs. O'Mill: Als je geen rijles kunt nemen in het klok huisj esmelken, kun je er ook geen rijbewijs in ha len. v.d. M: Ik wou helemaal geen les nemen, ik wou naar het gemeentehuis om een bewijs te halen dat ik een klokhuisj esmelkerij mag runnen omdat ik een bevoegd klokhuisjesmel- ker ben. O'Mill: Ik doe niet meer. Jij speelt vals. Stik jij maar met heel je klokhuis- j esmelkerij John O'Mill - np S"^nt 7fc f»** Ik heb bezwaar tegen het verslag van een met mij ge voerd gesprek (gepubliceerd in uw krant van 31 maart j.l.). Dat geldt in het bijzon der voor een door de inter viewer gestelde vraag over de mogelijke effecten van een staking door het gevan genispersoneel, die wordt weergegeven als een door mij gemaakte opmerking en mijn afwijzende antwoord op de in de vraag besloten liggende suggestie als een verzwakking of clausulering daarvan. Ik zou de mij toe geschreven suggestie ko mend uit mijn mond, niet al leen dom, maar ook aanma tigend vinden. Ik betreur het op uw verslaggever niette min een dergelijke indruk te hbben gemaakt. Den Haag J.F. Glastra vanLoon NASCHRIFT: De heer Van Loon is ogen schijnlijk tijdens het lezen van het interview geschrok ken van zijn eigen uitspraak. Dat komt in politieke kring jamergenoeg vaker voor. (J.G.). (ADVERTENTIES) PITTSBURG (RNS) - Som mige gelovigen moeten er nog erg aan wennen, maar over het algemeen ontmoet pastoor John Harvey van de ylariakerk te Pittsburg toch weinig gemor over de elek trificatie van de devotie- gaarsen in zijn kerk. VVie nu uit devotie of dankbaarheid een kaars wil branden, werpt een geldstuk in een gleuf en een elektri sche kaars brandt geduren de een vooraf bepaald aan tal uren. Een tijdklok regelt dit religieuze gebeuren. pastoor Harvey zegt dat Permanente show ii onze showroom, 1000 m Abdijplavuizen zijn onverslijtbaar en ivarmtevasthoudend. Deze ambachtelijke plavuizen zijn uit een speciale klei vervaardigd en op ouderwetse manier I gebakken. I P.S. Onze uitgebreide folder kunt u schriftelijk aanvragen. Hoedt u voor misbruik van de naam. Alleenverkoper en fabrikant van abdijplavuizen. Van de Voort Abdijplavuizen Industrielaan 13, 5721 BC Asten Bui 3EIROET/ DAMASCUS janese president Amin che ambtsgenoot Hafe [ens hun overleg in Da jver een plan van zes pi [e moet brengen. Dat is vrijdag in Libanes ïomen. Enkele uren na Ge n Beiroet nam de neutrale ie lijn' posities in tussen lich verbroederden en bego Gemayel en Assad zijn het t Damascus eens geworden ver „de principes van vrede n nationale verzoening in Li- anon", zo verluidde officieel Libanese en Syrische rege- ingskringen. 1 Beide leiders waren het ook ■ens over de noodzaak snel een deuw Libanees kabinet op irede basis te vormen. In som- liige Syrische kringen wordt Als lullie vuien. vul dsn to- besln/d elk» vorm ven onderdrukking Deel ie brood mei wie honger h/dl. heel ermen en dskkuen in huis, geel kleren esn wie nsskl is onttrek ie met esn de zorg voor i» nut GIBO:5850 BANKNUMMER :70.70.70.H rentepe rcentages NAAM BANK bet. rente afsl.- met zonder wijze vast prov. gemeentegar. gemeentegar. ged. in opgave werke opgave werke bank lijk bank lijk Annuïteiten hypntheken ABN M/A 1 jr. 1,5 7,4 7,82 7,6 8,04 M/A 3 jr. 1,5 8,2 8,69 8,4 8,9 8,91 M/A 5 jr. 1,5 8,7 9,24 9,46 AMR0 M/A var. 1,5 7,3 7,71 7,5 7,93 M/A 2 jr. 1,5 8,1 8,6 8,43 8,3 8,8 8,64 M/A 5 jr. 1,5 9,13 9,35 Centr. Volksb. M/A 5 jr. 1 8,4 8,85 8,6 9,0? Direktbank/ M/A 1 jr. 1,5 7,6 8,14 7,8 8,36 NCB bank M/A 3 jr. 1,5 8,0 8,57 8,2 8,79 M/A 5 jr. 1,5 8,4 9,01 8,6 9,23 Grenswissel- M/A 1 jr. 1 7,9 8,31 7,9 8,31 8,85 kant. CDK M/A 5 jr. 1 8,4 8,85 8,4 HJ/A 1 jr. 1 8,1 8,38 8,1 8,38 HJ/A 5 jr. 1 8,6 8,90 8,6 8,90 Hypoth.fonds M/A 5/10 jr. 1,25 8,75 9,36 8,75 9,36 N.-Br. Gem. M/A renter. 1,5 8,6 9,23 8,6 9,23 M/A 15 jr. 1,25 8,875 9,48 8,875 9,48 v. Lanschot/ KW/A var. 1,5 7,5 788 Woonfonds M/V var. 1,5 7,2 7,77 6,9 7,34 Holland* M/V 1 jr. 1,5 7,6 8,21 7,3 7,79 M/V 2 jr. 1,5 7,9 8,54 8,2 8,77 M/V 3 jr. 1,5 8,5 9,21 -i - M/V 5 jr. 1,5 8,5 9,21 8,7 9,33 NMB M/A 1 jr. 1,5 7,3 7,71 7,5 7,93 M/A 3 jr. 1,5 8,3 8,80 8,5 8,9 9,02 M/A 5 jr. 1,5 8,7 9,24 9,46 Postg./RPS M/A 2 jr. 1 7,9 8,31 8,1 8,52 M/A 5 jr. 1 8,4 8,85 8,6 9,07 RABO (adv.) M/A var. 1,25 7,9 8,33 8,1 8,55 M/A 3 jr. 1,25 8,2 8,66 8,4 8,68 M/A 5 jr. 1,25 8,4 8,88 8,6 9,10 M/A stabiel 1,25 8,75 9,26 8,95 9,48 HJ/A var. 1,25 8,1 8,41 8,3 8,62 HJ/A 3 jr. 1,25 8,4 8,72 8,6 8,94 HJ/A 5 jr. 1,25 8,6 8,94 8,8 9.14 HJ/A stabiel 1,25 8,95 9,48 9,15 9,70 RABO (hypo) M/A 3 jr. 1,5 8,2 8,69 8,4 8,91 M/A 5 jr. 1,5 8,4 8,91 8,6 9,13 HJ/A 3 jr. 1,5 8,4 8,75 8,6 8,8 8,96 HJ/A 5 jr. 1,5 8,6 8,96 9,1/ Verenigde M/A K jr. 1 7,6 7,98 7,8 8,20 spaarbank M/A 3 jr. 1 8,2 8,63 8,4 8,85 M/A 5 jr. 1 8,4 8,85 8,6 9,0/ Westl. Utr. st. M/V 2 jr. 1,5 8,2 8,87 8,4 9,09 standaard M/V 5/10 jr. 1,5 8,8 9,54 9,98 9,0 9,76 standaard M/V 11/15 jr. 1,5 9,2 9,4 10,21 no-risk M/V 5 jr. 1,5 op aanvr. op aanvr. interim M/V 1 jr. 1,5 7,4 7,99 7,4 7,99 2e kw. '84 Oudg M/V var. 1,5 8,7 9,43 8,7 9,43 Leven- hypotheken Centr. Beheer M/A 5/10 jr. - 8,3 8,62 8,3 8,62 Levensverz. aangesl.bij NVL KW/A 5/10 jr. - 8,4 8,67 8,4 8,67_ Van Lanschot/ Woonfonds Holland met gemeentegarantie Woonfonds Holland zonder gemeentegarantie Van Lanschot M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooruit KW/A kwartaalbetaling achtera! Uit de marginale verlagingen die deze week door Van Lanschot en de Verenig de Spaarbank zijn doorgevoerd kunnen naar onze mening geen conclusies gs- trokken worden dat de rente over de gehele linie op dalen staat. De reden van deze verlagingen lijkt eerder te zijn ingegeven uit concurrentie- overwegingen. Copyright „Vereniging Eigen Huis' hm in Vashington ISTEROCHTEND vroeg is in officiersclub van de Ameri- aanse marine in Washington sn bom ontploft. In het ge euw werd' grote schade aan dicht. De verantwoordelijk- lid werd opgeëist door een ationalistische Portoricaanse •ganisatie die zei te proteste- tegen de grote Ameri- aanse militaire oefening in et Caraibisch gebied. 'oolse kolen E uitvoer van kolen uit Po li is in de eerste drie maan- van dit jaar aanzienlijk ogenomen en heeft daarmee :n bijdrage geleverd aan het wangen van de slechte gang an zaken in de verwerkende idustrie. oegoslavië '-ent van IMF ET Internationale Monetaire onds zal Joegoslavië een le- 'ng verstrekken van 390 mil- «n dollar om het land te hel- an het voortdurende tekort de betalingsbalans te ver- leinen. onden voor VS ■OMENDE maand gaat het merikaanse leger waakhon- en kopen in Duitsland, Ne erland en België. Het gaat om hutse herders, rottweilers en puviers. Europese honden in niet beter dan Ameri- aanse maar er zijn er in merika gewoon niet genoeg, egt het Pentagon. 'pper- Volta 'E regering van Opper-Volta ett een verordening afge tuigd die de staat de exclu de controle geeft over de la om 'imperialistische nopolies' te bannen uit de euwsvoorziening. Sterke n Sankara kwam in augus- rvorig jaar na een linkse aire coup aan de macht. it. Everest E Bulgaar Hristo Prodanov Us er als eerste in geslaagd h.,/1 aPril langs de langste ik 6 0ver moeilijke weste- T rand aan Nepalese zijde P van de Mount Everest te «reiken. Prodanov deed dit tof trSte zoncier extra zuur- oerr) ®ebruiken. Niettemin 3 rt beklimming met oit a®en ook sneller uit dan '('li de Paz 'even via Boliviaanse hoofdstad zijn vrijdag met explo- !ehn,„ aanslagen gepleegd op Diari van het dagblad El en de radiozender Nue- ncro eri°a' Er is grote schade an»o„- ls grote scnaae tën H Jr De afgelopen da- iek latbeiden feUe kri- haddt horen op de bezuini aatregelen die de Boli- regering heeft geno- fgsmi ^aattse ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 4