even..t UITBLAZEN Van polarisatie naar concensus Nieuwe impuls voor Europees veiligheidsbeleid Diplomaten boven de wet? Turbulente tijden DE RUITER EN DE RAKETTEN borssele jjv| Centrales tiiatamaifltg Stad van vrede Hoe het kwaac 1 ZATERDAG 21 APRIL 1984 ACHTERGROND FRANKRIJK WIL WESTEUROPESE UNIE NIEUW LEVEN INBLAZEN ONSCHENDBAARHEID MINSTE VAN TWEE KWADEN Fout parkeren Eigen methodes 7ATERDAG 21 APRIi Vivisectie bond; rechter over dierproeven laten oordelei -g april 1945 was, Z I ne' als vandaag, een zaterdag. 0e Duitsers, nog met 'sch' ge schreven, ontruimden de Bommelerwaard. Het Brit se leger naderde in drie kolonnes Bremen. De. Amerikanen hadden net Neurenberg bevrijd en de Rus sen stonden, in een halve cirkel, op nog slechts 29 km van Hit- Iers bunker in Berlijn. Der Füh- rer zelf was vrijdags nog jarig geweest. 56 was hij geworden en hij had nog precies tien da- gén te gaan. Het zijn turbulente tijden, groots en meeslepend. Drama, sensatie, helden, martelaren en monsters. De verhalen liggen voor het opschrijven, maar de Zuidnederlandse journalist moet met handen die jeuken toezien hoe zijn epos dagelijks wordt gemillimeterd tot het ab solute minimum. Hij geniet weer persvrijheid, maar nu heerst er papierschaarste. De krant is maar vier paginaatjes groot en zelfs de vouw in het midden wordt benut door het afdrukken van Kleintjes die dan - althans in De Stem - Jeeps heten, naar het stoere, gealliëer- de terreinwagentje dat onder de bevrijden net zoveel verraste genegenheid ontmoette als later alleen de Lelijke Eend nog ten deel zou vallen. De Stem van 21 april 1945 heeft foto's van de bevrijding van Enschede. Die roepen na tuurlijk nog verse herinnerin gen op aan de eigen bevrijding, een half jaar eerder. „De strijd krachten van Maarschalk Montgommery hebben de laat ste dagen tienduizenden Neder landers bevrijd tijdens hun op mars door N.O. Nederland." De actie Zuid helpt Noord is in volle gang. Uit verschillende plaatsen worden activiteiten ge meld. „De paketten-inzameling in Hoeven is een groot sukses geworden." Ook Bosschen- hoofd „overtrof verre de ver wachtingen". Op de actie slaat kennelijk ook de advertentie: DENKT aan het 70.000 brooden plan. Stort uw bon hiervoor in de busjes, geplaatst in de bakkers winkels. Uniformen Ook de H.A.R.K. is in elke plaats actief. Hulp Actie Roode Kruis zamelt goederen in voor oorlogsgetroffenen. „Stop Uw hamer in die leege handen! Uw dak lekt niet. Uw ruiten zijn heel, Uw muren zijn gaaf. Dui zenden woningen in de getrof fen gebieden moeten nog vóór de winter invalt, worden her steld. De vaklieden staan er voor klaar. Geeft Uw gereed schap in hun handen. Geeft ge reedschap aan H.A.R.K." Deze advertentie komt uit een andere krant, september 1945. Heel Nederland is dan bevrijd. Hij staat pal onder een advertentie van de Expeditionnaire Macht. Een in battle dress geklede leeuw blaast op een hoorn. „30.000 uniformen zijn onder weg! 30.000 battle-dresses, schoenen, overhemden enz. enz. Onze mannen zullen goed gekleed de militaire training beginnen. Met alle macht wordt er aan gewerkt onze vrij willigers zoo spoedig mogelijk naar de trainingskampen over zee af te voeren. Meldt u voor de Expeditionnaire Macht." De OVW-ers. Nieuw in het pak en zonder bonnen! Interessant in die septem- ber-krant is de advertentie van het Ministerie van Financiën. De geldzuivering! Veel over ge hoord, nooit precies begrepen T5 WIM KOCK hoe het zat. De advertentie ver telt het in vijf punten (het gaat om de tweede fase van de geld zuivering. Eerder al was men verplicht alle biljetten van 100 gulden op een bank- of girore kening te storten, waarna die rekeningen werden geblok- keeerd): 1. zoveel mogelijk geld (papie ren geld, munten waren niet bij de sanering betrokken) voor 26 september naar bank, giro of spaarbank brengen want straks mag niemand meer dan 300 gulden inleverden. Wat je méér hebt aan contanten wordt dan op slag waardeloos. 2. kom precies op de aangewe zen dag naar het inleverkan- toor, kan men zelf niet, zorg dan dat een ander je geld voor je inlevert. 3. „Zorgt dat U geen geld ver geet." Spaarpot, verenigings kas, nood-envelop van werkge ver, collectebus etc. „Heeft U indertijd geld verstopt? Zoekt het tijdig op!", zo voegt het mi nisterie er zorgzaam aan toe. 4. Schenkt geen aandacht aan geruchten over verbeurdverkla ring. „Al zal het teveel aan geld worden geblokkeerd, dit betee- kent allerminst dat hetgeen U te goeder trouw bezit, zal wor den onteigend." Te goeder trouw ..Wat je te kwader trouw had vergaard, op de zwarte markt, was je natuurlijk wél kwijt. Volgens de overleve ring hebben echter heel wat zwarte kapitalen de geldzuive ring overleefd en als ik mijn oudere tijdgenoten mag gelo ven, kan ik de villa's die ervan gebouwd zijn zó aanwijzen. 5. Hebt vertrouwen in de be stemming. „Wat op den duur niet wordt vrijgegeven of wat niet voor belasting noodig is, zal Uw spaargeld vermeerde ren." Hebt vertrouwen! De meeste mensen hadden dat nog ook en gingen rustig slapen met hun nieuwe tientje aan huishoudgeld. Salarissen Terug naar de krant van 21 april 1945. De burgemeester van Halsteren „verzoekt nog maals aan een ieder, die bekend is met plaatsen waar mijnen of onontplofte projectielen liggen, hiervan zoowel in eigen belang als dat van anderen, ten spoe digste opgave te doen ter ge meentesecretarie." De ambtenarensalarissen worden bij Koninklijk Besluit verhoogd. De hogere salarissen tot 20 procent boven het niveau van 1940, de lagere (tot 3000 gulden per jaar voor gehuwden) tot 25 procent boven het peil 1940. Ondanks het papiergebrek is er af en toe nog ruimte voor de menselijke noot in de ach tergrondverhalen: Harry Tru man gaf zich slechts enkele oogenblikken over aan het ver driet, dat de dood van presi dent Roosevelt hem bezorgde. Terstond daarop nam hij het werk over, waar zijn voorgan ger het had laten liggen." De distributie maakt be kend dat tussen 21 april en 5 mei de tabaksbonnen 03 en 04 recht geven op respectievelijk vijf en tien sigaren. Dat is een sigaar per dag. Het gaat dus al weer wat beter met Zuid-Ne derland op 21 april 1945. llllllillllllHllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllln; Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stem-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Max de Bok EEN 'zeer verstard vraagstuk' noemde pre mier Lubbers vorige week het probleem van de kruisraketten. Deze week zei minister De Ruiter (Defensie) het hem na. Hij gaf er nog zwaarder accent aan door zijn bezorgdheid te uiten over 'de sfeer van nationale verscheurd heid' die rond de raket- tenkwestie is gaan ont staan. 'Er is', zo sprak de ze voorzichtige jurist, wie het gebruik van grote woorden vreemd is, „bij na geen groepering in de samenleving die niet is aangeraakt door een geest van bitterheid, ver deeldheid en polarisatie". De Ruiter heeft gelijk wanneer hij vaststelt dat de kwestie moeilijk zakelijk en objectief bespreekbaar is geworden. Hoe komen we hier uit? vroeg hij zich in een gezel schap van hoofdredacteuren en politieke redacteuren af. Tastend naar een antwoord kwam de minister niet veel verder dan een soort appèl aan het gezonde verstand, op een nationale 'consensus', al zwakte hij die term zelf weer af. Hij hield het liever op 'het zoeken naar een uit komst die voor politiek Ne derland gelegenheid biedt met elkaar door te gaan.' In een hier en daar filoso fisch getint betoog plaatste De Ruiter een aantal opmer- sterk te binden aan mogelij ke uitkomsten voor het wa- penoverleg". Die uitspraak slaat rechtstreeks op het dubbelbesluit, waarin im mers het uitblijven van re sultaat direct gekoppeld was aan het plaatsen van nieuwe kernraketten. Onderhande len onder dreiging van plaatsing. Twijfel De Ruiter .spanning kelijke uitlatingen. Zo ver sterkte hij de indruk dat hij niet gelukkig is met het NA- VO-dubbelbesluit van de cember 1979, de bron van de nationale verscheurdheid waarover hij zo bezorgd is. De Ruiter: „Hoe komt het dat we in ons land tot een peil van opperste spanning zijn gekomen?" Dat heeft volgens hem te maken met de verbinding die gelegd is met de besprekingen over wapenbeheersing. „In plaats dat de mensen denken: zo lang er gepraat wordt zal het wel rustig zijn, worden zij ongerust over het uitblij ven van resultaten. Zo wordt de spanning eerder vergroot dan verkleind. Ik denk daarom dat het geen goede weg is in de toekomst de onderhandelingen zo Die opvatting van De Rui ter hoeft niet te verwonde ren als men bedenkt dat hij - toen nog als minister van justitie - in het kabinet Van Agt de enige was die zich keerde tegen dat dubbelbe sluit. Trouwens ook CDA- fractieleider Lubbers hield toen vast aan de overtuiging dat Nederland niet mede verantwoordelijk gehouden kon worden aan dat NAVO- besluit. En ook nu nog zegt Lubbers dat hij 'ernstige twijfel had of het gekozen model goed was.' Maar met anderen heeft hij, heeft ook De Ruiter, dat model later als gegeven aanvaard. De Defensie-minister ziet de polarisatie ook veroor zaakt door „de radicale op positie van de PvdA, de te absolute aandacht die het probleem krijgt in de pers ('letterlijk alles wat met de ze kwestie te maken heeft is nieuws; zelfs als ik geen nieuws te melden heb is dat nieuws') en het toeslaan van dit vraagstuk binnen de Kerken." Enkele kanttekeningen hierbij Uit zichzelf kwam de mi- Lubbers .éénstem. - FOTO'S DE STEM/J0HAN VAN GURP nister er niet op om naast de PvdA ook de WD te noe men. Deze kleinste van de twee regeringspartners le vert immers met haar even zeer radicale opvatting: er moet hoe dan ook geplaatst worden, een bijdrage tot po larisatie tot in het kabinet toe. De minister gaf een po litiek handig antwoord toen hij op de vraag naar de op stelling van de WD ver klaarde, dat die partij welis waar dreigende taal spreekt, maar in de praktijk toch be reid is te praten. Stellen de WD-ministers, die ver klaard hebben dat ze het ka binet zullen verlaten indien er een besluit tot niet-plaat- sen wordt genomen, zich naar buiten toe anders op dan naar binnen? Zo ja, wie roept dan wie tot de orde? Van Aardenne Nijpels of omgekeerd? Voor wat 'de pers' betreft vergeet de minister dat het niet de taak van de journa listiek is 'rust' te scheppen rond het probleem opdat er zo groot mogelijke concen sus kan ontstaan. Niet de media maar de politiek zelf 'belemmert verantwoorde lijken, die een sfeer van ruimte en vrijheid willen'. De media vormen ook nu een spiegel van wat er lerft in brede lagen van de bevol king. De boodschapper van de onrust, de spanning, de polarisatie moet niet ver ward worden met de bood schap. Gelukkig erkende de minister ook dat het 'een minpunt is voor de Neder landse politiek dat er sinds 1979 geen oplossing is gevon den' voor het toen gecreeër- de probleem. Bovendien gaf De Ruiter desgevraagd toe dat de polarisatie ook geim- porteerd is vanuit Amerika, waar Reagan en de zijnen elke kans aangrijpen om de kachel aan te maken met het Kremlin. Die sfeer van vij andig blokdenken doet men sen niet geloven in ontspan ning, maar voert de span ning op. De opvatting van De Rui ter over de rol van de Ker ken staat ver af van wat zijn partijvoorzitter Bukman daarover eerder te berde bracht. Deze CDA-minister heeft er, sprekend als politi cus en niet als kerklid, geen bezwaar tegen dat de Ker ken zich in deze politieke kwestie gemengd hebben. Alsof hij Bukman zelf aan sprak zei De Ruiter: 'Als po liticus moet je niet zeggen dat Kerken zich er niet mee mogen inlaten.' De beschouwingen van de minister vonden hun sluit, stuk in een pleidooi voor een zo breed mogelijke eenheid rond de rakettenkwestie. H> vreest dat Nederland poijl tiek onbestuurbaar wordt als die eenheid tussen de be trokken partijen - en daar rekende hij de PvdA uit. drukkelijk toe - niet tot stand komt. Politieke partij, en in Nederland moeten met elkaaar verder, aldus zijn redenering. Als de oplossing die het kabinet zoekt voor dt rakettenkwestie niet breed gedragen wordt, is het vaar niet denkbeeldig dat de rakettenkwestie samenwer king in de toekomst onmo gelijk maakt. Het is een opvatting dje totaal afwijkt van die var, Lubbers. Die vindt dat besluit tot plaatsing zelfs met één stem meerderheid kan worden geregeld, wanl 'de democratie werkt zoals ze werkt'. Dat is heel for- meel geredeneerd, geheel passend in de stijl van ren die Lubbers ten toon spreidt. Beide ministers worstelen met de zaak, maar het lijkt er op dat De Ruiter dat vanuit een grotere per soonlijke betrokkenheid en bezorgdheid om de gevolgen doet dan de pragmatischer minister-president. Te vre zen valt echter dat De Rui- ters oproep tot zo breed mo gelijke concensus een vrome wens blijft. De politiek zelf heeft de tijd verspeeld om polarisatie om te buigen tot concensus. Van den Broek .niet gelijk. Van onze redactie buitenland DEN HAAG - Sterker dan ooit te voren heeft een verjaardag van de NAVO - de 35ste, deze maand - aanleiding ge geven tot uitspraken en bespiegelingen over een Europese 'identiteit' op defensiegebied, een Europese 'peiler' van -de NAVO, en versterking van de Europese defen- siesamenwerking. Deze uitspraken gaan, ze-, ker in Nederland, onveran derlijk gepaard met her haalde verklaringen dat het bondgenootschap met de Verenigde Staten de hoek steen blijft van de Westelij ke verdediging en dat een zelfstandige Westeuropese defensie ondenkbaar is. Maar sinds vorig jaar kunnen de ministers van Buitenlandse Zaken van de EG-landen zich ook formeel bezighouden met de politie ke en economische aspecten van veiligheidsproblemen, iets wat ze informeel al lang deden. Bovendien zal op 23 en 24 mei in Parijs, voor het eerst in de geschiedenis van de Westeuropese Unie, het ministerscomité van dit mi litaire bondgenootschap van zeven Europese landen ook werkelijk op het niveau van ministers bijeenkomen. Niet langer wordt verhuld dat er in de NAVO, in de woorden van minister De Ruiter, 'spanningen en irri taties' zijn, meer openlijk dan vroeger wordt gespro ken over belangen van ener zijds de VS en anderzijds West-Europa die, opnieuw in de woorden van de minis ter van Defensie „niet altijd behoeven samen te vallen" of, zoals minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) het doet, over „een verschil lende kij k op veiligheidspro blemen". Frankrijk heeft zijn Westeuropese bondgenoten enkele weken geleden een memorandum gezonden over het nieuw leven inbla zen van de WEU-samen- werking. Opeenvolgende Franse regeringen hebben de bijeenkomsten van de WEU-Assemblee - een ver gadering van parlementa riërs uit de zeven aangeslo ten landen - vooral gebruikt voor het propageren van ideëen over een meer zelf standige Europese defensie, maar hadden tot nu toe geen initiatieven genomen voor ministersbijeenkomsten. Nederland, aldus de woordvoerder van Buiten landse Zaken in Den Haag, heeft „met positieve belang stelling" kennis genomen van 'ftè't Franse memoran dum. Maar de inhoud van het Nederlandse antwoord zal waarschijnlijk pas blij ken uit wat minister Van den Broek in Parijs ten ber de zal brengen. De rechtstreeks betrokken ministers hebben zich tot nu toe op de vlakte gehouden. Volgens minister De Ruiter is het „zonder meer de moei te waard actief mee te den ken over de toekomst van de WEU", nu initiatieven zijn genomen tot reactivering van een organisatie waarin „nauwelijks sprake was van enige activiteit" op rege ringsniveau. Volgens minister Van den Broek roept de vraag of de WEU ook een forum zou kunnen zijn voor veilig heidsdiscussies tussen de ze ven regeringen nieuwe vra gen op: de positie van de Europese NAVO-landen die geen deel uitmaken van de WEU moet bijzondere aan dacht krijgen, en er mag geen afbreuk worden ge daan aan wat reeds is be reikt in het kader van de Europese Politieke Samen werking (der tien EG-lan den). Het Europese veilig- heidssamenwerking moet ingebed blijven in het bre dere streven naar een Euro pese Unie - een vorm van samenwerking tussen de EG-landen die verder gaat dan de huidige. Frankrijk heeft eerder dit jaar stappen genomen om een einde te maken aan de bestaande discriminatie binnen de WEU, door voor te stellen dat de beperkingen die nog steeds gelden voor West-Duitsland binnen een bepaalde periode worden opgeheven. Het oorspronke lijke WEU-verdrag van 1948 werd namelijk in 1954 met het oog op de toetreding van de Bondsrepubliek zodanig gewijzigd dat West-Duits land de vervaardiging van atomaire, biologische en chemische bewapening op haar grondgebied werd ver boden, en andere WEU-lan- den de Westduitse conven tionele bewapening aan re gelmatige controle onder wierpen. Een deel van deze controles is in de loop der ja ren al gedeeltelijk opgehe ven. Tot nu toe heeft geen en kele Westeuropese regering zich duidelijk uitgelaten over wat zij zich bij nauwer Europese defensiesamen- werking precies voorstelt. Het ligt voor de hand dat de ze vaagheid vooral ten doel heeft te voorkomen dat Washington nog sterker neigt tot isolationisme of sterker oriëntatie op Oost Azië ten koste van West- Europa. Ook wil men gevoe ligheden ontzien van EG- landen die geen deel uitma ken van de WRU - Ierland, Denemarken en Grieken land - of van de NAVO - Ierland. Minister De Ruiter heeft zich onomwonden uitge sproken voor de EPS - het overleg over samenwerking op het gebied van de buiten landse politiek waaraan alle tien EG-landen deelnemen - als „het meest voor de hand liggende forum om Europese samenwerking op veilig heidsgebied gestalte te ge ven". Grotere politieke een heid is een voorwaarde voor een volwaardig Europees veiligheidsbeleid, aldus de minister, maar de ontwikke ling van de EPS wordt afge remd door de stagnatie van de Europese integratie als zodanig. Minister Van den Broek ziet juist in de formulering van het besluit dat in EPS- kader het beleid voor poli tieke en economische aspec ten van veiligheidsproble men kan worden gecoördi neerd, een aanwijzing dat „voor de militaire aspecten van de veiligheid de NAVO het aangewezen kader blijft". Toen West-Duitsland bij het overleg over deze for mulering voorstelde in de toekomst ook bijeenkomsten van Westeuropese ministers van Defensie te beleggen stuitte dit op verzet van met name Nederland. De huidige Westeuropese defensiesamenwerking heeft voornamelijk betrek king op materieel, niet in de laatste plaats omdat de VS hun Westeuropese bondge noten gemiddeld veertien maal zo veel militair mate rieel verkopen dan zij zelf in West-Europa kopen. De Eurogróep van de NAVO - waarvan Frankrijk gëen deel uitmaakt - heeft op het gebied van materieelont- wikkeling en -productie nog geen spectuculaire successen behaald, en heeft zich als or gaan voor politieke overleg, in de woorden van minister De Ruiter, „tot dusverre niet kunnen ontwikkelen". Juist om Frankrijk bij de Europese samenwerking te betrekken heeft de toenma lige minister van Defensie Vredeling het intiatief geno men voor de oprichting van de zogenoemde Independent European Programme Group, waarin dertien Europese NAVO-landen sa menwerken. Maar omdat ook deze samenwerking tot nu toe weinig concrete re sultaten heeft afgeworpen, heeft de huidige voorzitter van de IEPG, staatsssecreta- ris Van Houwelingen, initia tieven genomen voor bijeen komsten op politiek niveau. vergrijp Door Frans Boogaard DEN HAAG - Libisch ambassadepersoneel in Londen of andere perso nen in het ambassadege bouw openen het vuur op betogers. Elf Libische be togers raken gewond, een Brits politie-agente wordt gedood. De dader of daders (dat is nog on bekend) maken een heel goeie kans vrijuit te gaan. Kan dat allemaal zomaar 'Ja', is in eerste instantie het antwoord van terzake deskundigen. Voor het diplomatieke verkeer en het gedrag van diplomaten gelden namelijk heel aparte regels, die gro tendeels vastliggen in het op 18 april 1961 tot stand geko men Verdrag van Wenen. In dat begin dit jaar ein delijk ook door het Neder landse parlement geratifi ceerde verdrag is ook vast gelegd dat de diplomatieke ambtenaar 'volledige imm uniteit van rechtsmacht' ge niet. In gewoon Nederlands houdt dat in dat diplomaten boven de wet - althans, bo ven die van het gastland - staan. Waarom wordt diploma ten in het buitenland feite lijk straffeloos toegestaan wat eigen burgers niet mo gen? Een woordvoerder van minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) heeft op die - algemene - vraag een kort antwoord: om te garanderen dat ze hun werk optimaal kunnen doen. En om te voorkomen dat diplo maten onder druk komen te staan van de autoriteiten van het land waarin ze wer ken. Zo bezien is hun on schendbaarheid het minste van twee kwaden. In de Nederlandse situatie is het misschien wat moei lijk voorstelbaar dat de (bij ons onafhankelijke) rechter op verzoek van Van den Broek het bepaalde diplo maten extra lastig maakt, maar er zijn nog landen waar ook magistraten nog met een tros bananen om te kopen zijn. Vandaar dat geen van de verdragspartners kort na de Tweede Wereldoorlog, toen de al lang bestaande onge schreven regels van volken recht schriftelijk moesten worden vastgelegd, diplo maten aan het gezag van de burgerrechter in het gast land wilde onderwerpen. Vandaar dat zelfs Neder landse pogingen de immuni teit van diplomaten met be trekking tot verkeersdelic ten op te heffen, schipbreuk leden. „Vrees voor misbruik weerhield de meeste delega ties van steun aan de Neder landse wens", zo liet (toen nog) minister Van der Klaauw vier jaar geleden de Kamer weten. En Nederland heeft zich vervolgens trouw aan ook dat onderdeel van het Ver drag van Wenen gehouden. Toen een tijd geleden de Rotterdamse gemeentepoli tie de auto van Sovjet-am bassadeur Victor Beletsky van een keurige parkeer- prent voorzag, tekende Be letsky daar met succes pro test tegen aan. Zijn toenmalige baas Joe- ri Andropov heeft de 35 piek, of de tegenwaarde daarvan in roebels, nimmer aan het Rotterdamse politiekorps hoeven overmaken. Binnen het diplomatieke gebruik heeft ieder land zo de eigen methodes om op misstappen van diplomaten te reageren. Zo wist Neder land al eens gedaan te krij gen dat een diplomaat die op heterdaad werd betrapt op smokkel van verdovende middelen, door zijn eigen land werd teruggeroepen. Zo kunnen plooien worden gladgestreken zonder dat bi laterale betrekkingen eron der lijden. Harder maatregelen, zoals het uitzetten van diploma ten, worden doorgaans pas getroffen als ambtenaren in de buitenlandse dienst van een vreemd land diploma tieke codes schenden. In het diplomatieke jargon bestaan daarvoor welluidende for mules, die al aan het vertrek van tal van Sovjet-diploma ten uit Westeuropese landen ten grondslag hebben gele gen. Spionage is voor een di plomaat een doodzonde, zo als ook inmenging in bin nenlandse aangelegenheden dat is. Maar tegelijk wordt van hem (of haar) verwacht dat hij of zij zich ook aan al le 'inheemse' wetten en re gels onderwerpt. Het ver schil met de doorsnee burger zit'em niet daar, maar in de sancties die op overtreding staan. Niet absoluut Hoewel de onschendbaar heid van diplomaten bijna zo oud is als de wereld (ze genieten feitelijk de on schendbaarheid van het staatshoofd, van wie ze de hoogste vertegenwoordiger in het buitenland zijn), is hun immuniteit verre van absoluut, zeker in die geval len waarin ze hun boekje zover te buiten gaan dat de uitzendende autoriteiten (hun regering thuis dus) hun gedrag veroordeelt. De thuisregering kan in die gevallen de immuniteit opheffen (waardoor de di plomaat toch in het land waar hij dient kan worden berecht), of hij kan worden teruggeroepen en vervol gens worden berecht in zijn thuisland. Het gastland kan in een aantal gevallen trou wens zelf ingrijpen, omdat de onschendbaarheid van diplomatieke vertegenwoor digers geringer is naarmate ze lager in rang zijn. Alleen als ook de politieke leiding haar diplomatieke personeel tot het eind blijf dekken, staat het ontvan gende land tamelijk mach teloos. Zij het dat het zich dan wel tweemaal zal bedenken, voordat het weer diploma ten van een land waarmee het zulke negatieve ervarin gen heeft opgedaan, toegang verleent. ARNHEM (ANP) - De direct^ menwerkende Elektriciteit^ bedrijven (SEP) wil het fint jeel, dat wordt behaald mei goedkope stroom uit Frank# jj,en voor de ombouw op ko elektriciteitscentrales in Be genum en op de Maasvlakte.] pe investeringskosten vd MUw kunnen daardoor onrl door de toekomstige stroofl veer een halve cent per DEN HAAG (ANP) - De nJ derlandse Bond tot Bestrif ding van de Vivisectie (NBB' wil de rechter laten uitmako welke dierproeven wel en wil ge niet door de beugel kunne! Aanleiding tot dit plan Wereld Proefdierendag i dinsdag 24 april. Per jaar wol den ongeveer 1,5 miljoen dij ren in laboratoria aan allerll proeven onderworpen. VerrS weg de meeste gaan dood, hel zij door de proeven, hetzij dol de hand van de onderzoeker. I Voorlopig richten de bl strijders van vivisectie zich <f de LD50-proef, volgens he het meest omstreden experj ment. V. - A ;v. avN DE Amsterdamse politie kledingzaakje in de Damstr beslag genomen. Op de shi hoofd van koningin Beatris egel stond de tekst 'lik mij'. Tegen de eigenaar van de naakt, onder andere wegen ioeveelheid in beslag geno ïvenmin wie de fabrikant vi N deze dagen zijn de ogen va rjzalem, de Heilige Stad var vaar 2.000 jaar geleden voor tan de wederopstanding werd Fasen een trefpunt moeten zi <711 met elkaar, over theologi (Ver vrede en verzoening. De FBI, symbool van de onverdra ten maar ook christenen verde Paus Johannes Paulus II wi rationale status krijgt en eer (hristenen als mohammedane Itm veilig naast de leeuw kan I 11 Israel en de rest van de we (at die dag ooit komen zal. KALVEN', volgens de Dikke öieventaaltje) betekent sch spreekt men van 'dalven' als nakende van hun positie, bi, 11 ruil voor bepaalde gunsten lorren, krijgt bijvoorbeeld gee iinger openblijven of is ervan •xtra in het oog houdt. Volge 'ormafwijkend gedrag (in gey loofdstedelijke politiekorps w snkele politiefunctionarissen rr lemeentelijke overheid de op '00Pcentrale, waar de Amsteri ei gebruiksartikelen met aantn Het bedrijfsleven kent meer Je FNV ten behoeve van zijn <e°d postorderbedrijf en bestu ■(oopjeswinkels voor het eigei veten nog niet voorgekomen om corruptie 'op grote schaal' Ten c.q. af te kopen. De misd \A?amse P°''tie weten ze wel We weten natuurlijk allema: ™aardenpatroon in Nederlan< iieerd is. Belastingen worden waie voorzieningen misbruikt, ervaagt. Te veel steden kei vonds niet meer veilig over s °n de samenleving verontrus ont en v°lksverte9eriwoordig °k nog eens de indruk opge ^tkbare bii gezagshandhavr m hen op het rechte pad te h

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2