Waardevol fotoboek
over Elvis Presley
Rakethandel met
dubbele bodem
De odyssee van
een zondagskind
van
tijdens
JAN WILLEM VAN DE WETERING:
'Classics'
Kloos
weer
binnen
bereik
B,
vc
va
VRIJDAG 20 APRIL 1984
EXTRA
folvoLCP vraagt
\elft aan energie
Ri
T471
Een rijk leven vol
moord en doodslag
Door John van Oppen
Tien jaar geleden ver
kocht Jan Willem van
de Wetering zijn hele
hebben en houwen in
Nederland en vestigde
hij zich, met echtge
note en destijds 12-ja-
rige dochter, in de
bossen van Maine in
het noordoosten van
de Verenigde Staten,
om in alle rust politie
romans te kunnen
schrijven.
Een a twee keer per jaar
komt hij voor een bliksembe
zoek terug naar Nederland.
Dan bezoekt hij vrienden, fa
milie, relaties en zakt hij ge
heid door met de Amsterdam
se politiechef Gerard Toore-
naar, zijn trouwe tipgever die
vanuit de dagelijkse praktijk
bouwstenen aandraagt voor
sappige verhalen.
Tijdens die bezoeken schuimt
Van de Wetering door de Am
sterdamse binnenstad en zuigt
hij zich zolang vol met indruk
ken totdat hij er sponzig van
wordt. Dan vliegt hij terug
naar de bossen van Maine en
moet het verhaal eruit. „Net
als bij een zwangere vrouw.
Die heeft ook niet te kiezen.
Op een gegeven moment moet
het eruit. Zo is het ook als het
boek in mijn hoofd voldragen
is. Dan werk ik me verrot en
hamer ik hele nachten en
weekeinden op de typemachi
ne, totdat het kind geboren is."
De schrijver, ondanks zijn
53 jaar een jeugdig elan uit
stralend, geeft zich bloot op
het terras van Hotel Ameri-
cain, op het Leidseplein in
Amsterdam. De stotterende
Volkswagen van Grijpstra en
De Gier zou zo vanuit de fan
tasiewereld de hoek om kun
nen scheuren. Van de Wete
ring schrijft nu eenmaal mee
slepende, eigentijdse sages.
De kracht van zijn boeken
schuilt niet in het plot, in de
planning van de misdaad en
de ontmaskering van de dader.
De opbouw van de intrige ia
bij hem ondergeschikt aan de
beschrijving van het slonzige
gesjacher rond de Zeedijk en
de Warmoesstraat, waar maar
een kleinigheid verkeerd hoeft
te vallen of er ligt een lijk in
de gracht. Die misdaad voor
Van de Wetering echter niet
meer dan een handzame kap
stok, waar hij zijn observaties
van morsig Amsterdam en ex
centrieke Amsterdammers
aan kan ophangen.
Van de Wetering onthult
dat hij zo'n Grijpstra &De
Gier-boek in enkele weken
tijds schrijft. „Een hele tijd lig
ik gewoon te luieren in mijn
roeiboot in Maine. Dan zoek ik
dus een beginpunt. Als ik dat
gevonden heb, begint het te
broeien in mijn hoofd. Als het
kant en klaar in mijn hoofd
zit, ram ik het er binnen drie
weken helemaal uit. Dan
neem ik amper tijd om te eten
of te slapen."
Heteluchtballon
De omstandigheden in Maine,
waar hij nu tien jaar woont,
noemt Van de Wetering „ide
aal" voor zijn schrijverschap.
Hij is er eigenaar van een be
bost landgoed ter grootte van
80 hectare, dat grenst aan het
buitenverblijf van de ban
kiersfamilie Rockefeller en
gelegen is aan een baai.
„In de helft van die wilder
nis heb ik nog geen voet gezet.
Wel ben ik er een paar weken
geleden,voor het eerst, met een
heteluchtballon overheen ge
vlogen. Ik zag een kudde her
ten. Ergens in het woud moet
zich ook een beer schuilhou
den. Ik heb hem nog nooit ge
zien, maar wel zijn poep ge
vonden."
Op de landtong heeft Van de
Wetering een houten huis la
ten bouwen, in Japanse stijl.
„Een Chinese legpuzzel, uit
zonderlijk en mooi. Net een
houten sierdoos."
Is het niet eenzaam, daar in
die houten sierdoos in Maine?
„Het is rustig, maar niet
eenzaam. Om de haverklap
komt er bezoek uit Nederland.
Elke Hollander die naar Ame
rika reist denkt: ah, Amerika,
daar woont Jan Willem, laten
we die maar eens gedag gaan
zeggen. Maar dan blijkt Maine
toch twee dagen rijden vanaf
New York en als ze dan bij ons
aankomen, blijven ze meteen
maar een paar dagen logeren.
Van de zomer heb ik in Ame
rika meer Nederlands dan En
gels gesproken."
Milj oenen
Jan Willem van de Wetering.
Hij zegt er geen idee van te
hebben hoeveel boeken er nu
in totaal van hem verkocht
zijn. Het moeten er miljoenen
zijn. Hij is in vijftien talen
vertaald, tot het Turks, Fins,
Japans en Ijslands toe. „Grap
pig, ik kan mijn verhalen vaak
niet eens meer lezen."
Alleen al in de Verenigde
Staten gingen er in de tien
jaar dat hij schrijft 1,5 miljoen
over de toonbank, in Neder
land 800.000. Zelfs in het Oost
blok is hij bestseller. In Polen
is zojuist zijn 150.000ste boek
verkocht, de recesie ten spijt.
In Tsjecho-Slowakije is de tel
ler de 130.000 gepasseerd.
In de Bondsrepubliek is hij
zelfs de best verkochte niet-
Duitse crimi-auteur. Hij
wordt in West-Duitsland be
ter verkocht dan Angelsaksi
sche giganten als Ludlum, Le
Carré, Deighton en Forsyth.
„Toch is elke mof die ik be
schrijf vadsig, vraatzuchtig,
ongelikt en opgezadeld met
een oorlogsverleden. Ze moe
ten het prachtig vinden om ge-
koeieneerd te worden."
Verfoeilijke
Hoe komt het, dat misdaad
verhalen zo populair zijn? Wat
trekt ons brave burgers, die zo
keurig door het alledaage be-
- FOTO ARCHIEF DE STEM
staan heenglijden, zo aan het
verfoeilijke van alledag?
Van de Wetering: „Het goe
de bezielt slechts de helft van
de geest. Je probeert het
kwaad wel met alle macht
buiten houden, maar tegelij
kertijd wil je toch ook wel zien
wat er aan de andere kant van
onze geest gist en borrelt.
Vandaar de behoefte om mis-
daadberichten in de krant uit
te spellen en spannende films
te bekijken. Dat geeft vanaf
veilige afstand een kijkje in de
donkere spelonken van ons
onbekende zelf. Niet voor niets
vonden Freud en Jung het al
heerlijk om misdaadboeken te
lezen. Ze hadden stapels naast
hun bed liggen."
BOEKENBOEKENBQEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKEJVBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOl
BOEEEiVBOEKEiVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEK BOEEE/VB0EKE/VBOEKENBOEKENBOEKENBOEK BOEEEVBOEEE/VBOEKENBOEKENBOEKEN!
ENBOEKENSOSKg-TtBOEKENBOEKENBOEKEN ENBOEKENSOg-^g^BOEKENBOE K EN BOEKEN E NBOEKENSOgTCg TfBOEKENEOE K E N BOEKEN ENBOEKENSOg"Xg 7ZBOEKENBO E K E NBOj
BOEKENBOEXENBOEKENBOEKENBOEKENBOE BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOE BOEKENBOEKESBOEKENBOEKEUBOEKENBOE BOEKENBOEKENBOEKENBOEKEUBOEKEt
Een boek schrijven over het leven van Elvis Presley lijkt heel wat makkelijker dan één
hoofdstuk samen te stellen over Simon Vestdijk. Wie alle boeken over Elvis verzamelt,
moet onderhand een forse boekenkast vol hebben. De laatste aanwinst is een fotoboek
met tekst van Dave Marsh, een productie van het blad Rolling Stone, en zeker niet de
slechtste bijdrage aan de Presley-cultuur.
Vooral de foto's uit de eerste jaren zijn de moeite waard. Elvis
was nog bereikbaar voor zijn fans en zag er uiterst modieus uit,
zeker in vergelijking met zijn publiek, de tieners in het conser
vatieve zuiden van de VS. Er staan bekende kiekjes in, maar ook
foto's die nooit eerder zijn gepubliceerd.
De tekst van Dave Marsh is evenwichtig en toch niet kleur
loos. Hij houdt zich vooral bezig met de muzikale inbreng van
Elvis zelf, met name in het begin van zijn carrière. Hij kiest een
weg tussen de kritiek- en kleurloze biografieën en het bewust
afbrekende boek van Albert Goldman.
Marsh meent dat Elvis wel degelijk een eigen smaak had,
maar dat die systematisch werd onderdrukt, door RCA en de
muziekuitgverij Hill and Range, maar ook al door Sam Phillips,
de man van Sun Records. De rol van Phillips wordt altijd zwaar
overdreven, meent de schrijver. Phillips had snel zijn Presley-
formule gevonden en hield daar verder fantasieloos aan vast.
Volgens Dave Marsh was Elvis zelf verantwoordelijk voor het
succes van de grote NBC Singer's Special (kerst 1968). Die show
bracht hem terug in de belangstelling. Noch manager Colonel
Parker, die hem louter kerstliedjes wilde laten zingen, noch pro
ducer Steve Binder kunnen zich voor die come-back op de borst
slaan.
De tekst beperkt zich tot de belangrijkste muzikale momenten
in Presley's carrière en laat dus veel onbesproken (de films, het
optreden in Las Vegas). Dave Marsh concludeert dat Elvis op
zijn manier heeft gezocht naar muzikale ontplooiing en ondanks
de tegenwerking van manager, platenbazen en anderen, zijn
weg heeft gevonden.
Achterin het boek worden alle platen en films genoemd en
worden dertig boeken over Elvis in het kort besproken.
'Elvis', door Dave Marsh, Warner Books, geïmporteerd door
Van Ditmar, Amsterdam, prijs 49,70.
Thriller-auteur Jack Higgins wordt vaak gerekend tot de mid
delmaat, maar dat is net iets te karig geoordeeld. Misschien
heeft hij dat te danken aan zijn topper: 'De Adelaar is geland'.
Dat niveau heeft hij inderdaad niet meer geëvenaard, ook niet
met zijn nieuwste en inmiddels ook in het Nederlands vertaalde
'Exocet'.
Het verhaal speelt tegen de achtergrond van de Falklandoor-
log, waarvan de lezer een klein stukje meepikt dankzij twee
hoofdrolspelers: een majoor van de Special Air Service en een
piloot van de Argentijnse luchtmacht. De laatste is van zijn di
plomatieke post in Londen teruggeroepen naar het luchtfront in
de Zuidatlantische Oceaan, maar wordt opnieuw naar Europa
gestuurd voor de Exocet-deal die centraal staat in het verhaal.
Argentinië zit zeer dringend verlegen om een aanvullende
partij Exocet-geleidewapens. De Argentijnse ambassade in Pa
rijs heeft een contact dat beweert daarvoor te kunnen zorgen.
Het is een deal met een doortrapt geconstrueerde dubbele bo
dem, maar daarover zal ik hier niet uitwijden.
Het verhaal is met vaart geschreven. De wat onwaarschijnlij
ke liefdegeschiedenis die er als een rode draad doorheen loopt,
krijgt relatief wat veel nadruk en houdt af en toe de handeling
op. Zeer verrassend is het begin, temeer daar het slechts dient
om de lezer kennis te laten maken met enkele hoofdpersonen en
het soort werk dat ze doen.
Enfin, „Exocet" is weer geen „Adelaar", maar voor een regen
achtige zondagmiddag of een avond met een slecht tv-program-
ma mag het er wezen.
WK
Exocet. Jack Higgins. Van Holkema en Warendorf, Weesp.
24,50.
Door John van Oppen
Jan Willem van de Wetering
werd in 1931 in Rotterdam ge
boren, als nakomeling in een
welgesteld gezin met vijf kim
deren. Zijn ouders hadden ja
renlang in Indië gewoond
maar keerden terug naar Ne
derland toen vader werd be
noemd tot directeur van de
multinational Internatio Mül-
ler. Ook Jan Willem werd een
Elvis Presley tijdens de kerstshow van 1968.
FOTO ARCHIEF DE STEM
BOEKENBOEKENBOEKEJVBOIBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN
BOEEE/VBOEKE/VBOEKE.NBOEKENEBOEKEABOEKEJVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK
ENBOEKEN&ÓSKSTtBOEKENBO ENBOEKENSag-ZgTtBOEKENBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKEIBOEKENBOEKEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE
BOEKENBOEKE/VBOEKENBOEKENIBOEKE1VB0EJCEIVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK
ENBOEKENSOS-KS'HBOEKENEOENBOEKENGOg'XS'KBOEKEmOEKEHBOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKE\BOEKENBOEXENBOEKENBOEKENBOEKENBOE
glansvolle carrière in het be
drijfsleven toebedacht.
Na de HBS en een exquise
opleiding in het kasteel Nijen-
jrode besloot hij af te zwenken
van het voorgeplaveide le
venspad. In een hang naar
avontuur vertrok hij op 19-ja-
rige leeftijd naar Zuid-Afrika,
dat hij jarenlang in een af
tandse bibliotheek-bus door
kruiste.
Later toog hij naar Londen
om wijsbegeerte te studeren,
maar zijn vragen lagen buiten
het leerprogramma en Van de
Wetering vertrok in 1957 naar
een Zen-klooster in Japan,
waar hij twee jaar zou verblij
ven. Zijn unieke ervaringen
als westerling in het klooster -
waar een strenge boeddhisti
sche hiërarchie heerste en Ja
pans de enig toegestane taal
was - beschreef hij bijna vijf
tien jaar later in het boek De
lege Spiegel, dat in de Vere
nigde Staten uitgroeide tot een
'undergroud-classic' en daar
nog elk jaar herdrukt wordt.
Juanita
Na de mystieke periode in Ja
pan reisde hij door naar Co
lumbia waar hij een groothan
del in chemicaliën beheerde en
Juanita ontmoette, zijn elf
jaar jongere Spaanse echtge
note.
Vier jaar woonden ze in Bo
gota, daarna vertrok het gezin
dat inmiddels een dochter
(Thea) rijker was naar
Australië, waar Jan Willem
twee jaar lang land verkocht.
In 1965 keren ze terug naar
Nederland. Van de Wetering
werd directeur van een Am
sterdams textielbedrijf dat hij
overnam van een tante.
Amper terug in Nederland
riep het ministerie van Defen
sie hem op om alsnog zijn
dienstplicht te vervullen. Hij
weigerde het soldatenkloffie,
kreeg bonje maar mocht ten
slotte in zijn vrije uren ver
vangende dienstplicht doen:
als vrijwillig agent bij de Am
sterdamse Gemeentepolitie.
Na enkele cursussen deed de
'textielbaron' tenslotte zelfs
zijn inspecteursexamen. Toch
hield hij zijn rang van agent,
zodat hij gedurende avonden
en weekeinden de binnenstad
kon beleven vanuit de surveil
lance-auto.
De sfeer diehij vanuit die
positie opsnoof en de anecdo
tes die hij op het bureau hoor
de, inspireerden hem tot de
succesvolle Grijpstra &De
Gier-saga.
In 1975 debuteerde hij met
'Het lijk in de Haarlemmer
Houttuinen', dat later door
Rob Houwer verfilmd werd en
ook in de bioscoop een kassuc
ces werd, met Rijk de Gooyer
als de uitgewoonde, weemoe
dige adjudant Grijpstra en
Rutger Hauer als de kwieke,
flamboyante brigadier De
Gier. Toen dit boek een succes
bleek, besloot Van de Wete
ring zijn goed renderend tex
tielbedrijf te verkopen. Hij
verhuisde naar een riant land
goed in Maine in de VS om
zich geheel aan het schrijven
te kunnen wijden.
Vah zijn hand kwamëh se
dertdien 20 boeken uit. Daar
bij zijn niet alleen politiero
mans en misdaadverhalen
maar ook essayistische vertel
lingen en twee kinderboeken,
waarvan En samen kwamen ze
heel verde boeddhistische be
ginselen uitlegt in een door
acht kleine dieren beleefd ver
haal.
Nieuwe boeken
Dit voorjaar zullen liefst drie
nieuwe boeken van Van de
Wetering uitkomen :De doos-
jesvuller wordt een bundel
misdaadverhalen, Een aflo
pende geschiedenis een nieuwe
serie saillante verhalen rond
Grijpstra en De Gier, terwijl
Het veilige gevoel de herschre
ven versie van een 'whodon-
nut' is, die eerder al gedrukt
werd als relatiegeschenk van
de beleggingsmaatschappij
Robeco.
Van de Wetering bereidt bo
vendien een nieuwe politiero
man rond Grijpstra en De
Gier voor, die zich deze keer
niet in Amsterdam maar in
Friesland en op Ameland zal
afspelen: „Uitgeverij Bruna is
overgenomen door de Friesche
Pers. Vandaar dit uitstapje
naar het platteland."
Hij hoopt dit jaar ook te de
buteren als strip-auteur. Het
eerste platenboek handelt over
een moord in het Amerikaanse
Maine, zijn huidige woon
plaats. De tekst ligt al twee
jaar klaar en de Amerikaan
Paul Kirchner tekent nu de
slotprenten voor deze 'graphic
novel'.
Grijpstra en De Gier zouden
eveneens striphelden moeten
worden. Theo Steenman le
verde de prenten bij hun eer
ste getekende avontuur, waar
van nog niet vaststaat of dit
eerst als krantenfeuilleton, of
meteen als boek uitgegeven
zal worden.
Verder wordt zijn boek De
dood van een Marktkoopman
momenteel in Duitsland ver
werkt tot een tv-film, terwijl
er ook onderhandelingen
gaande zijn voor het leveren
van het script voor een hele
crimi-serie op het Duitse net.
Van de Wetering: „De com
merciële Engelse tv bood 400
pond 1.600) per aflevering.
Voor dat bedrag geef ik een
kort verhaal niet ter beschik
king, want na uitzending kun
je er niets meer mee doen. De
kans op een akkoord met de
Duitsers schat ik hoger in."
Tenslotte speelt Van de We
tering met het plan voor een
voetreis door oostelijk Nieuw
Guinea: „Irian Yaya is een on
beschreven blad. Daar wemelt
het van de frisse bronnen voor
fascinerende, exotische verha
len."
Hans Rooseboon I
Het zal wel met het oog
op het komende herden-
kingsjaar zijn dat de uit.
geverij BZZTóH de be.
faamde „Verzen" van
Willem Kloos (negende
druk) op de markt hi
gebracht.
Volgend jaar zal
immers honderd jaar
leden zijn dat met de op
richting van „De Nieuwe
Gids" de moderne Neder
landse literatuur werd
ingeluid, althans volgens
de mythe die wij allen op
school leren.
Willem Kloos, de dich
ter van het onpeilbare
leed, was de artistieke
leider van die jongelings-
club die in 1885 besloot
een tijdschrift te stichten
voor zijn literaire pro
ducten, en hij was ook de
beste dichter van hen
(Herman Gorter ver
scheen pas later op hel
toneel).
Kloos' roem is eigenlijk
gebaseerd op zo'n stuk oi
twaalf sonnetten, aldus
een andere literaire com
munis opinio. Die twaali
schreef hij ruwweg in de
periode 1881-1886. In de
zee van jaren die hij
daarna als moegestreden
titaan nog doorleefde (tot
1938) schreef hij welis
waar nog ontelbare ge
dichten maar die zijn te
recht in de vergetelheid
geraakt.
Die twaalf sonnetten!
zijn allemaal 'classics'
van de Nederlandse poé
zie geworden, vooral hui
beginzinnen: Ik ben een
God in 't diepst van mij»
gedachten, O dat ik hala
moet en niet vergeten, Ik
denk altoos aan u als aa
die droomen, Want Ik, dit
I k ben, haat u om m
slechtheid, Ik had 200
gaarn dit Boek in vreugd
geschreven, De boomen
dorren in het laat seizoen
Ik zal mooi doodgaan als
een vlammend vuur, De
Zee, de Zee klotst voort it
eindelooze deining, Ik lap
en weende om droomt
die vervlogen, Ik ween ott
bloemen in den knop ge
broken, en, misschien dt
mooiste: Liefde is eet
macht van lief-zijn en 'I
begeeren/Om zelf et»
beetje lief-gedaan te we
zen.
Deze en andere gedich
ten, samen zo'n kleine
tweehonderd, staan in
Kloos eigen definitieve
'canon', die nu dus weer
verkrijgbaar is.
Overigens is het tragi
sche leven van Kloos veel
interessanter dan zij"
werk. Maar ondanks een
voortreffelijke poging
van de neerlandicus Hu-
bert Michael over de ja
ren tot 1885, moet de bio
grafie grotendeels nog
geschreven worden: over
zijn (vermeende) homo
seksualiteit en verhou
dingen met Jacques Perk
en Albert Verwey, zij"
alcoholisme (ter ontnuch
tering bij Frederik van
Eeden logerend vond de
gastheer na Kloos' ver
trek de ruimte onder M
logeerbed afgeladen mei
lege flessen), zijn krank
zinnigheid, zijn huwelijk
(zijn vrouw verbrandde
compromitterende brie
ven en veranderde
Willems poëzie 'hij' over
al in 'zij'), en zijn jaren
lange burgermansbe-
staan aan de Haagse Re
gentesselaan („Dat moe-
vroeger nog een beroemj
artiest geweest zijn
hoorde de jonge Sim®
Carmiggelt een tramcon
ducteur zeggen, toen
versleten grijze bard vlak
bij zijn woonhuis strom
pelend de tram verliet)-
Maar van dat alles islC
zijn gedichten niets terug
te vinden. Die zijn op 1*
eigen verdienste klassiek
geworden.
Willem Kloos, Ver»®
Definitieve tekst. Uw
BZZTöH. 's Gravenhui'
1984. 200 p. Negende dn»
naar de laatste, door d
auteur gecorrigeerde uit
gave. Prijs 29,50.
VRIJDAG 20 APRIL 1984
Vraagte
door Jack Arentsen
pEN HAAG - „Ronduit ontoelaa
baar en schandelijk". Deze ui
spraak komt uit de mond van m
p,t. van Oers, directeur van t
Landelijke Inspectiedienst Dierei
bescherming. Zijn felle uitlatir
heeft betrekking op het vervoer va
z.g. 'wrakke' (zieke) dieren.
Reeds geruime tijd voert de N<
derlandse Vereniging tot Beschei
ming van Dieren acties om te k<
men tot betere wettelijke regelir
gen rond het veevervoer.
„De Europese richtlijn die m<
menteel wordt aangehouden, werl
niet dierenbeschermend, maar
rechtstreeks dierenmishandelend
zegt de schadedeskundige op vei
vervoergebied J. Cnossen.
„Door totale onkunde van de m;
terie en verregaande eigenwijshei
zijn grove blunders begaan", 00:
delde deze schade-expert tijdens c
NOB themadag 'Diervriendelijk
heid en veevervoer'.
„Aan de opstellers van de w<
dierenvervoer is gezegd dat het b.
onjuist is om rundvee een vri;
staan- c.q. ligplaats te geven tij der
transport. Maar de laadruimte", a
EESD - Ruim vier jaar gele-
1 is Volvo gestart met expe-
uentele studies voor auto's
1 de 21ste eeuw. Op het ogen-
bik is men in het Light Com-
bnent Project (LCP) zover
fcvorderd dat er prototypes
kn diverse experimentele
kto's zijn.
Al deze wagens hebben van-
lege de gekozen afmetingen
orwielaandrijving. De reeds
femaakte berekeningen tonen
gn dat de betreffende motor-
1 versnellingsbak alternatie-
fen, de experimentele auto's
en acceleratie en topsnelheid
pven, welke overeenkomen
et de gestelde eisen: accele-
Itie van 0 naar 100 km/u in 12
pc. en een topsnelheid van 150
n/u. Ook ten aanzien van het
pandstof verbruik komt men
Bn de voorafgestelde eis van
|et meer dan 4 liter per 100
Voorlopige cijfers tonen aan
at de Volvo LCP de helft van
totale energiebehoefte zal
Itrgen in vergelij king met een
pnventionele auto met verge-
Bkbare afmetingen.
[Het energieverbruik van de
pmiddelde moderne auto ge
urende de levensduur van de
pagen, bedraagt momenteel
ageveer 133.000 kWh; voor de
lolvo LCP komt men uit op
og geen 77.000 kWh, inclusief
recycling-waarde.
Ook heeft men in het project
en groot aantal alternatieve
estudeerd voor motoren en
ersnellingsbakken. Binnen
let kader van de LCP-studie
Jleek dat in de te voorziene
ekomst, zuiver vanuit het
ogpunt van brandstofecono-
nie de turbo aangedreven die-
elmotor het meest geschikt is.
3e alternatieve krachtsover-
rengings-systemen bestaan
ut een automatische en onein-
|ig variabele transmissie met
en elektronisch besturings
ysteem en een handgescha-
|telde vijf-bak.
Veel werk heeft men ook
gemaakt van de studie over de
materialen, welke binnen 10
Dt 15 jaar gebruikt moeten
vorden. Gezocht is naar licht
gewicht materiaal, zonder eni-
pe concessie te doen met be-
rekking tot economie, veilig
heid of kwalitei'
Volvo heeft geen plannen
pm het concept in haar huidige
vorm in serieproduktie te ne-
"hen, maar de uit de studie
verkregen resultaten zullen in
|asen worden geïntegreerd in
vet huidige produktieontwik-
kelingswerk bij Volvo.
O1
cons
zen 1
sen
appt
voor
bom
doe-
nisc
heid
Hi
teen
lanc
bedi
cent
nog
li
men
pers
ni
gen
AM
heef
panj
wag
staa
H
wag
pers
de o
heei
vari
Ran
deel
D
lijk
troc
zek<
4 cil
aan
AM
zijn
nen
fabi
zijn
BM
Ir
Fori
broi
BM
cilir
gen
van
F
ove:
eers
ont:
lanc
sch<