kaatje
Dani Kara van
nva t
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
fte kunst"
te keur
kamp jr.
Ruis op
Oorsprong
Sandberg
Amsterdamse
kunstprijzen
PAGINA GIDSil
:tta Meisne'r
Tegenpolen
tiheen Wiske: Het Delta-duel.
Happie En De Pingel-Bibberatie
Kaatje
*>*nituu iimim frtHfm
BHimon. nn=
r M£QMAN VAN WXS-
cxjmen zrr£R orr
kEER MISSCHIEN
NAAST EATDAAE
K&V U£i S £ENA6-
fVAiry WOUDEN'r-
SCHBUF OP JUFFROUW LUISTERRIJK
DE MEESTRED 6/N6U/r/)lS EE
SEGEEKWOaeDEUKEEW-.JBfA
/S'N
PENAL
TY///
üjya-x.
Gjt^-öjtawto
dqENSDAG 18 APRIL 1984
T3Z PAGINA GIDS 2
huiiihiminmmmmiiimmmmi
(vervolg van pagina Gids-1)
riaal, overgenomen van de as
semblage, beklemtoont de tij
delijkheid en de veranderlijk
heid van deze environments in
tegenstelling tot het 'eeuwige'
kunstwerk. Met name vanuit
de nouvelle tendance wordt
geprobeerd een zuivere zin
tuiglijke communicatie tot
stand te brengen tussen werk
en toeschouwer.
Dani Karavan: „Is het thea
ter strak programmatisch, bij
environment maakt de toe
schouwer zijn eigen program
ma. Ik provoceer wel een in
terferentie (wederzijdse in
werking). In de spiegels, die ik
als verlengde van de vensters
van de Beyerd heb gemaakt
worden lucht, gebouwen èn
toeschouwers gereflecteerd in
relatie met de omgeving, tel
kens anders.
Binnen in het gebouw heb ik
gewerkt met goedkope mate
rialen: hout, zand en water
kunnen telkens, in recycling,
weer opnieuw deel gaan uit
maken van de natuur. Ik ben
tegen destructie. Met deze ma
terialen keren we hier terug
haar de oorsprong van deze
ruimte. De metalen framen in
het zand gevuld met water
hebben dezelfde afmeting als
de ramen die reflecteren in het
water. Als je door de ramen
kijkt zie je buiten; tegelijk zie
je datzelfde buiten gereflec
teerd in het water op de vloer.
Die reflectie is in voortduren
de verandering. Het heeft ook
een symbolische betekenis: je
creëert je eigen land en natie;
niet voor anderen. Dat is filo
sofisch en politiek belangrijk
voor me. De conus met het
zand bij de ingang met tegelijk
het element 'tijd'.
Er is een relatie met de
joodse traditie. Die is heel
complex. Ik geloof in die tradi
tie, wanneer ze het menselijke
bestaan een spirituele dimen
sie geeft en een dialoog
creëert. Tolerantie ep vrede,
gedragen door eeuwenoude
tradities zijn belangrijk voor
me. Ook bij mijn werk. Nee, ik
heb Israël in 1978 niet defini
tief verlaten. Ik heb er nog
steeds mijn huis; mijn dochter
was er twee jaar in militaire
dienst en studeert er aan de
universiteit. Mijn probleem is,
dat ik succesvol ben en nu al
lerlei opdrachten krijg in ver
schillende landen: in Italië,
Zwitserland, Duitsland,
Frankrijk en nu Nederland.
Het culturele klimaat is mo
menteel in Israël niet goed
voor beeldende kunstenaars.
Dat komt ook door de econo
mische omstandigheden. Ja,
die zijn hier ook niet zo best,
maar jullie hebben iets van
respect voor kunstenaars. De
literatuur staat hoger aange
schreven in Israël. Die heeft
een langere traditie. Er is erg
veel talent. Ja, Sandberg heb
ik goed gekend. Hij zou het
voorwoord voor mijn catalo
gus bij deze tentoonstelling in
Breda schrijven. Maar het was
al te laat.... Hij heeft in Israël
ook grote invloed gehad. Hij
was er een goeroe in de kunst.
Hij bracht Israël op interna
tionaal niveau in de kunst.
Wie vorig jaar op de 17e
biënnale Middelheim in Ant
werpen was, heeft daar in de
vijver een brug van Karavan
zien liggen. Vrij in het water,
als structuur voor beschou
wing; ontkoppeld van oevers.
'Het resultaat van ruimte,
budget en tijd' noemt hij het.
In De Beyerd word je door
middel van foto's, video's,
dia's, modellen en tekeningen
geïnformeerd over zijn envi
ronment-activiteiten; onder
andere van zijn werk in de
woestijn. Daarbij geldt zijn
volgende uitspraak: „Ik pro
beer niet een vorm aan mijn
grootschalige landschappelij
ke werken op te leggen, maar
eerder ze in het landschap of
omgeving te integreren door
ze een sociale functie en vorm-
kwaliteit te schenken".
Dat Negev-monument, ter
nagedachtenis aan de slacht
offers van de onafhankelijk
heidsoorlog, zijn Holocaust
Memorial in Rehovot e.d.
staan niet ver af van zijn ac
tuele environments zoals hij in
De Beyerd realiseerde of
waarmee hij momenteel (drie
kilometer lang) bezig is in Ce-
ry-Pontoise/Paris, want het
gaat nog steeds om een be
wustzijn van de mens betref
fende zijn plaats en functione
ren in tijd en ruimte.
GOES
Grandtheater - 14 u
Wargames, a.l
20 u. Schot in de roos, 18).
HULST
Koning van Engeland
14.30 en 20 u. De vier vuisten
slaan op hol, a.l.
14.30 en 20 u. Ciskfe de Rat, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Ciske de Rat, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 14 en 20 u.
Ciske de rat, a.l.
Alhambra 2 - 14 u.
Robin Hood, a.l.
20 u Blow out, 12 j.
ANTWERPEN
Rex - 11.45, 14,16.30,19en
21.30 u. Silkwood.
Rex—Club - 12, 14.20, 16.45,
19 10en 21.30u. L'Honneur
d'un capitaine.
Metro I - 12, 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Schatjes.
Metro» - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Les Mortalous.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Emmanuelle 4.
Rubens - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Rumble fish.
Slnjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 uZware jongens.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Screwballs.
Guellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Never cry wolf.
Quellin II - 13.30,17 en
20.30 u. Scarface.
Quellin III - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Gorky park.
Astra - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. On her Majesty's
secret service.
Astrld - 12,14,16,18, 20en
22 u. Merlijn de tovenaar.
Capitole - 12,14.20,16.45,
19.1 Oen 21.30 u. Krull.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Gwendoline.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30u.
Don Camillo.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 uCarmen
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22u.Tchao
pantin.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u.
The Osterman weekend.
Ambassades-Club
IV - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. L'ete meurtrier.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Les comperes.
Brabo - 12,14,16,18, 20en
22 u. Angel.
TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Class.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Sahara.
Zo mag u het verzekeringsadvies
van een NVA-lid wel noemen.
Want hij ziet het niet als zijn taak, u zo
hóóg mogelijk te verzekeren maar zo goéd
mogelijk. Als behartiger van uw belangen is
hij dat aan u en aan zichzelf verplicht. Zo
ontstaat een vertrouwensrelatie voorjaren.
De NVA is de Nederlandse Vereniging van
Makelaars in Assurantiën en Assurantie
adviseurs, waarvan uitsluitend assurantie
kantoren lid zijn, die zijn toegelaten op
hun vakmanschap, hun kwaliteit
van advies en begeleiding. aOOSa
De NVA is uw verzekering voor het beste advies.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Schatjes.
22.30 u. L'ete meurtrier.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. Frances.
22.30 u. Garcon.
Gulden Vlies 3
14.30, 20 en 22.30 u. Comperes.
Memling
14.30 en 20 u. Zware jongens.
Rembrandt
14.30 en 20 u. Mad mission deel
2.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brainstorm
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Children of the corn.
3 - 15, 20 en 22.30 u.
Scarface.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Never cry wolf.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Gwendoline.
6 - 15,17.30, 20 en 22*30 u.
Rumble fish.
7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
De slokkers.
8 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn
de tovenaar.
9 - 15 en 17.30 u. De Daltons
op de loop.
10 - 20 en 22.30 u. An officer
and a gentleman.
11 - 22.30 u. Angel.
12 - 15,17.30 en 20 u.
Emmanuelle 4.
13 - 15,17.30 en 20 u. Hot dog.
14 - 15 en 20 u. In naam van al
de mijnen.
15 - 22.45 u. Femmes.
16 - 22.30 u. The
draughtsman's contract.
17 - 22.30 u. Erendira.
DE KLINGE
R. de Moor - 15 u.
schieting.
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehuis -
Aquarel-etsen van Horst de Blae-
re, lino's van Liesbeth Huser, et
sen van Ernest Joachim, fotogra
fieken van Wim Krull en etsen
van Dietmar Noworzyn, onder
het motto 'Wa stelt da noe voo?'.
Geop. tijd. kantooruren.
MIDDELBURG
De Vleeshal - Sculpturen
van David van de Kop en foto's/
tenten van Hans Biezen. Geop.
di. t/m za. 13-17 u., zo. 14-17 u.
(t/m 13 mei).
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop. di. t/m za.
10-12 en 14-18 u.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nleuwendijk
15 - Nieuwjaarstentoonstelling
'5 jaar Galerie Marquis'. Geop
woe. t/m zat 13.30-17.30 u.
zond 14-17 u.
AMSTERDAM (ANP) - K.
Schippers is onderscheiden
met Multatuliprijs 1983 (proza)
voor zijn boek 'Beweegre
denen'. Dit is één van de drie
prijzen die het Amsterdamse
Fonds voor de Kunst heeft
toegekend.
De H.N. Werkmanprijs voor
grafische vormgevers voor
1983 is verleend aan Gert
Dumbar voor zijn gehele oeu
vre. De dichter Jan Eijkel-
boom ontvangt voor zijn bun
del 'De gouden man' de Her
man Gorterprijs.
•snuii )ooa '3nj do doouj(
'supaj L90A 'stqoaj Atnout 'noij uba Mnoui
Tuenizntu uba jeeq 'siqoaj iaiMO;ne 'snuii
daasSpueq 'uappiui uCizohuieej 'i(05( uba s^njAl
bewondering ge
nder die grond al-
rzitter Voedingsbond
tentoonstellingen
EIBDREDAKTIE
HENK EGBERS
met verf kunt omgaan is
hier goed te zien. Het spon
tane gebaar, ogenschijnlijk
verlost van rationele over
denkingen, door Cornelius
tegenover het minutieus
penselen vanuit zeer door
dacht geplande composities
door Marianne Bos-Koeten.
Gedacht vanuit de geijkte
gedachten over de mannelij
ke en vrouwelijke psyche
zou je kunnen denken dat
beiden in de schilderkunst
hun tegenpool vinden.
Marianne Bos-Koeten
past een bekend procédé toe:
een fotografisch realisme
met trekjes uit de zogeheten
naïeve schilderkunst. Daar
bij zijn twee accenten te
FOTO ARCHIEF DE STEM
Etta Meiner,schilderijen, Et-
ietera, Markiezenhof,
Isteenbergsestraat 9, Bergen
n Zoom. T.m. 13 mei, open
i. Lm. zo-13.30-17 u.
de tweede maal expo-
jërt de in 1942 in Rusland
n Israëlische Etta
Kleiner in Nederland. Ook al
feit ze als lerares al lang in de
kunst, haar loopbaan als
ihilderes is nog kort. Maar
Be zes jaren waarin ze effec
tief werkzaam is zijn suc-
esrijk geweest. Behalve in
1 heeft ze in Duitsland
Nederland geëxposeerd
j na Bergen op Zoom gaat
Je collectie naar New York.
Wat het werk van Etta zo
Aantrekkelijk maakt, zijn
Waarschijnlijk de verschil-
invalshoeken voor de
Beschouwer. De wonderlij-
e mengeling van heden en
en, sprookjesachtige
Ifantasiën en tastbare wer
kelijkheid, bieden vele mo-
Igelijkheden tot interpreta-
jr. volgt in het nieuwe
■esentator van de show I
to. Willem Ruis verlaat
zelfde seizoen gaat hij I
1 met een show ten bate
maal in de maand j
:n avond. De Humanitas I
e buis: elke week in de
art en april. Ruis' nieu-
nder meer is er ruimte I
t 'Kruis of Munt' heten. I
?rs brengen dan zijn uit-1
hoe precies, is nog nietl
juut. In totaal worden er I
en verenigingen die eenl
t van de lotto en de total
lis of Munt' wordt uitgej
Hilversum.
amp jr. nog een rol in 'DeJ
:r.
eRA: 7.00 Nws. 7.10 De wekk
Jio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) N(
5 NOS-sportief. 9.24 Waters!
n. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Foil
I (27). VARA: 10.03 Uit het
n van een kasteleinse, noo
23 Hoor haar! (10.30 Nws.) I
ns. 11.33 Leef-tijd-genr
rerh.voorl.: 12.16 De politie
I. NOS: 12.26 Meded. v. land-
inbouw. 12.30 Nws. VARA: 1
ngen van de dag. 13.00 Nws 1
eef-tijd-genoeg. (13.30 Nw^
Poppen en clowns zijn ge-
iefde attributen, menselijke
iguren zijn tot stijlvolle
lerstarde elementen gewor-
in. De oorsprong van deze
ipvatting is tweeledig: Etta
een groot bewonderaar-
:r van de vroeg-Renais-
itice, een periode waarin
over ging van statische
ildvorming naar de weer-
van vlees en bloed, van
leer realistische portretten,
lat mechanische, stijve ka-
akter van die periode komt
(stekend overeen met de
ilosofie van Etta Meiner: de
lens is een marionet, door
it lot gemanoevreerd. Het
luist ontdekte perspectief
lande Rennaissancetijd ne-
[eeert Etta. Daarmee be-
ikt ze dat haar werk geen
loratief karakter krijgt,
danks de rijk versierde
ituums, de wonderlijke
Jofdbedekkingen, die een
intal van haar figuren
:agen. de aandacht die ze
de lijst besteedt is bui
tgewoon; voor ieder the-
la wordt een speciale lijst
ptworpen; pas daarna be-
ze te schilderen. Het is
itrigerend hoe deze Israëli-
:he in een eenvoudige tech-
iek met behulp van anach-
mistisch beeldmateriaal
chzelf op een uitstekende
lamer verstaanbaar weet
maken.
Lia Roose
Kees Mol, schildereijen en
iwazu, collages. Galerie
Juist onder de Toren, To-
Breda. Open:
3 Schuurpapier vanuit Dierga jLwoe., vrij,, za. 13-18 uur.
Blijdorp. NOS-RVU: 14.33 tPMmei.
ik. NOS: 15.03 Zo kan het
.30 Nws. 15.32 NOS-Wereli
zer. 16.00 Wat een taal. 16.3"
CRV16.32 Studio 55. 17.30 f
36 Hier en nu. (18.00 Nws.) 1
.20 Uitz. van de VVD. n
erb.: 18.30 Het voordeel van
vijfel. NCRV: 19.00 Steen in
jver. (19.00 NCRV-LeerhwsJ
led van de week. 19.30 H"P
et woord). 20.00 Nws. 20. uJ v
es Heilskwartier. 20.18 De« 3»Mfflf/IlOmHO
ngt Gods lof. 21.00 Bij SKH/l/fll «fMJfllffl
^L^Freducok°2P2.00RH^
ingerecht (4). 22.15 Taal, teken Itffl jf flflfly/jd
egels (23). NCRV: 22.30 NWj; VilUmiK lil [H
ederland en z'n buren, -uw Bjiijon
an eigen tijd. 23.55 Nws. ■««WW.
Deze foto werd gemaakt door Torbjörn Andersson
van de Expressen uit Malmö (Zweden). 'Het huwelijk
van de miliardair' (Simon Spies-61- en Janni-20-) in
Denemarken werd bekroond in de categorie Happy
Events (gelukkige gebeurtenissen) van de World Press
Photo-wedstrijd. Deze categorie moet het feit dat
nieuws alleen slecht nieuws is een beetje corrigeren.
De bekroonde foto's van deze 28e wedstrijd (begonnen
als een Nederlands initiatief), waarvoor gekozen moest
worden uit 5000 inzendingen uit 50 landen, zijn mo
menteel te zien in De Wieger, Liesselseweg 29, Deurne.
Daar is ook 'de' bekroonde foto van een Turkse moeder
en haar dode kinderen na een aardbeving. De gehele
tentoonstelling omvat 175 foto's. Er is een boek van ge
maakt, dat er voor f 15,95 te koop is. De Wieger, waar
gelijktijdig nog de tentoonstelling 'Stromingen en in
vloeden' te zien is, is open van ma. t/m vrij. van 13-17
uur en za. en zo. van 14-17 uur. De eerste paasdag geslo
ten.
Galeriehouder Harry Pul
les maakt van Onder de To
ren steeds meer een soort
open kunst-instuif, waar de
meest uiteenlopende arties
ten onderdak vinden. Een
manier van werken, die niet
volgens het boekje van de
geij kte commerciële galeries
is, maar wel vaak inspeelt
op dingen die er aan de hand
zijn. Tegelijk. Het verwar
rende ervan is dat het pu
bliek (en hijzelf trouwens
ook) voor positieve en nega
tieve verrassingen komt te
staan. Alle waardering hier
voor!
Deze keer heeft hij voor
een punkachtige scène geko
zen. Wie het werk van Kees
Mol kent weet, dat de sa
menhangende thema's van
religie, sex en geweld hem
voortdurend boeien. Op deze
tentoonstelling zijn die wat
milder geworden, met name
door een grotere kleuren
pracht. Zijn 'muurkranten'
bestaan uit composities van
vertellende, vaak wat strip
achtige taferelen, waarbij
mooie fragmenten strijd le
veren met stoplappen. Maar
alles bijeen gaat het op deze
wijze om 'vrolijk leed'.
Marianne Bos-Koeten;
Cornelius, schilderijen en
Rob Cerneüs, plastieken.
Galerie De Vlaamse Schuur,
Hoeveneind 21, Teteringen.
Open: tweede paasdag en
weekeinden, 12-18 uur. Tot
en met 6 mei.
Schilderen en schilderen
is twee. Hoe verschillend je
eder heel uur nieuws,
irogr. kan tussen
lieuws en reklame,
morden voor aktual. van
Iet leven begint na zeven,
er Koelewijn. 9.04 Formule
tadio 'De zwarte R?°s'
fraag en antwoord. 13.04
?n Wurlitzer. 14.04 And t
'oes on15.04 Komt er
/an? 17.04 Weeshuis van
MOS: 18.04 De avondspws.
[9.02 Krachtvoer. 21.02 DerT1
Tocktempel.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het W
woord. 7.10 Preludium. g
8.05 Platennws. 8.45 Music* -
9.15 Onder de hoogtezon- - A
mermuz. uit de Barok,
kestpalet: RIAS Jeugdo^J
Symfonieën en concerte
Chr. Bach (10). lp**®
13.00 Nws. 13.05 Orgel*®^!
Wolfgang Baumgratz. A ij
Herbert Blomstedt dirig
Leden van het Nederlands u
koor, met solisten: Muz. JJ
15.40 Quintette a vents a*
Klass. muz. AVRO: 20.001*
van César Franck. doc.
rokkaans-Arabisch.
19.10 J
omioDtniin miioin...
(Via de AM-zender van I" bui|
1) NOS: 19.02 Nieuws vou
landers. 19.02 Bulletin 111
in'het'Berbers. 19.20 ?ujjftSP'i
Turks. 19.30 Bulletin m "K I
zien: interesse voor portret
schilderkunst - met name
kinderen - en als polderbe
woonster voor het vlakke
land. Vlinderachtige roman
tiek gevat in geometrische
ijle tonen; met de in dit pro
cédé passende (lichte) ver-
vreemdingsverschij nselen.
Niet altijd sluiten beide ge
gevens goed op elkaar aan
zodat figuren en objecten
geappliqueerd lijken. In zijn
genre overigens goed werk.
Over Cornelius schreven
we onlangs nog tamelijk uit
voerig. Deze schilderènde
Bruynzeel-directeur is zeer
produktief, zodat hier weer
veel nieuwe doeken te zien
zijn. Gewaagde maar har
monieuze kleurcombinaties
spelen heel zonnig met men
selijke thema's. Het zoeken
naar half geabstraheerde
vormen met vaak onge
mengde verf wordt met een
mooie spanning gedaan.
Het was jammer dat Ernst
van Altena, die de expositie
opende enkel wist te spreken
over Rob Cerneüs, zijn huis
kunstenaar, want zijn werk
is verreweg het minst. Wel
maakt hij soms grappige en
vindingrijke figuren uit me
taal-afval. Maar als hij
beelden maakt uit een drup
peltechniek of in steen zie je
hoe hij te kort schiet in
vormkracht en zelfs tot
kitsch komt.
RIKY Schellart-van
Deursen uit Tilburg, docent
aan de Koninklijke Acade
mie te Den Haag, exposeert
tekeningen, olieverf en
brons in het gemeentehuis
van Dinteloord; tot en met 4
mei. Ma. t/m vrij. 9-12 uur,
woe. 14-16 uur en za. 11-13
uur. Ongelukkige tijden.
ZES kunstenaars expose
ren tot en met 31 mei in kas
teel Maurick te Vught. Het
zijn Marianne Strooband (li
thografie en objecten), Jan
Mol (idem), Patty Boonstra
(droge naald, inkt en vet-
krijt), Thea Dam (ets en
hoogdruk) en Bea de Visser
(schilderijen). Met de groe
ten van de zes bent u uitge
nodigd van ma.-za. van 10-
16 uur.
HANS Coper (1920-1981)
heeft een keramiek-over-
zichtstentoonstelling in mu
seum Boymans-van Beu-
ningen te Rotterdam. Hij
had een grote invloed op de
westerse studiokeramiek.
Geometrische logica en so
berheid zijn karakteristie
ken. Bij de 123 geëxposeerde
werken is een boek (208 pa
gina's en 200 illustraties) te
koop. Tot 20 mei (daarna
Londen); ma.-zo. 10-17 uur.
RIEJA van Aart, ooit re
dacteur bij De Stem, expo
seert momenteel foto's in de
Vliegerzaal van 'Nieuw Per
spectief', Amstel 34, Amster
dam. Tot 28 april met Lukas
Smits, schilderijen. Di. t/m
vrij. 10-18 uur en za. 13-18
uur.