kaatje Dani Kara van nva t ONTDEK DE VERSCHILLEN fte kunst" te keur kamp jr. Ruis op Oorsprong Sandberg Amsterdamse kunstprijzen PAGINA GIDSil :tta Meisne'r Tegenpolen tiheen Wiske: Het Delta-duel. Happie En De Pingel-Bibberatie Kaatje *>*nituu iimim frtHfm BHimon. nn= r M£QMAN VAN WXS- cxjmen zrr£R orr kEER MISSCHIEN NAAST EATDAAE K&V U£i S £ENA6- fVAiry WOUDEN'r- SCHBUF OP JUFFROUW LUISTERRIJK DE MEESTRED 6/N6U/r/)lS EE SEGEEKWOaeDEUKEEW-.JBfA /S'N PENAL TY/// üjya-x. Gjt^-öjtawto dqENSDAG 18 APRIL 1984 T3Z PAGINA GIDS 2 huiiihiminmmmmiiimmmmi (vervolg van pagina Gids-1) riaal, overgenomen van de as semblage, beklemtoont de tij delijkheid en de veranderlijk heid van deze environments in tegenstelling tot het 'eeuwige' kunstwerk. Met name vanuit de nouvelle tendance wordt geprobeerd een zuivere zin tuiglijke communicatie tot stand te brengen tussen werk en toeschouwer. Dani Karavan: „Is het thea ter strak programmatisch, bij environment maakt de toe schouwer zijn eigen program ma. Ik provoceer wel een in terferentie (wederzijdse in werking). In de spiegels, die ik als verlengde van de vensters van de Beyerd heb gemaakt worden lucht, gebouwen èn toeschouwers gereflecteerd in relatie met de omgeving, tel kens anders. Binnen in het gebouw heb ik gewerkt met goedkope mate rialen: hout, zand en water kunnen telkens, in recycling, weer opnieuw deel gaan uit maken van de natuur. Ik ben tegen destructie. Met deze ma terialen keren we hier terug haar de oorsprong van deze ruimte. De metalen framen in het zand gevuld met water hebben dezelfde afmeting als de ramen die reflecteren in het water. Als je door de ramen kijkt zie je buiten; tegelijk zie je datzelfde buiten gereflec teerd in het water op de vloer. Die reflectie is in voortduren de verandering. Het heeft ook een symbolische betekenis: je creëert je eigen land en natie; niet voor anderen. Dat is filo sofisch en politiek belangrijk voor me. De conus met het zand bij de ingang met tegelijk het element 'tijd'. Er is een relatie met de joodse traditie. Die is heel complex. Ik geloof in die tradi tie, wanneer ze het menselijke bestaan een spirituele dimen sie geeft en een dialoog creëert. Tolerantie ep vrede, gedragen door eeuwenoude tradities zijn belangrijk voor me. Ook bij mijn werk. Nee, ik heb Israël in 1978 niet defini tief verlaten. Ik heb er nog steeds mijn huis; mijn dochter was er twee jaar in militaire dienst en studeert er aan de universiteit. Mijn probleem is, dat ik succesvol ben en nu al lerlei opdrachten krijg in ver schillende landen: in Italië, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en nu Nederland. Het culturele klimaat is mo menteel in Israël niet goed voor beeldende kunstenaars. Dat komt ook door de econo mische omstandigheden. Ja, die zijn hier ook niet zo best, maar jullie hebben iets van respect voor kunstenaars. De literatuur staat hoger aange schreven in Israël. Die heeft een langere traditie. Er is erg veel talent. Ja, Sandberg heb ik goed gekend. Hij zou het voorwoord voor mijn catalo gus bij deze tentoonstelling in Breda schrijven. Maar het was al te laat.... Hij heeft in Israël ook grote invloed gehad. Hij was er een goeroe in de kunst. Hij bracht Israël op interna tionaal niveau in de kunst. Wie vorig jaar op de 17e biënnale Middelheim in Ant werpen was, heeft daar in de vijver een brug van Karavan zien liggen. Vrij in het water, als structuur voor beschou wing; ontkoppeld van oevers. 'Het resultaat van ruimte, budget en tijd' noemt hij het. In De Beyerd word je door middel van foto's, video's, dia's, modellen en tekeningen geïnformeerd over zijn envi ronment-activiteiten; onder andere van zijn werk in de woestijn. Daarbij geldt zijn volgende uitspraak: „Ik pro beer niet een vorm aan mijn grootschalige landschappelij ke werken op te leggen, maar eerder ze in het landschap of omgeving te integreren door ze een sociale functie en vorm- kwaliteit te schenken". Dat Negev-monument, ter nagedachtenis aan de slacht offers van de onafhankelijk heidsoorlog, zijn Holocaust Memorial in Rehovot e.d. staan niet ver af van zijn ac tuele environments zoals hij in De Beyerd realiseerde of waarmee hij momenteel (drie kilometer lang) bezig is in Ce- ry-Pontoise/Paris, want het gaat nog steeds om een be wustzijn van de mens betref fende zijn plaats en functione ren in tijd en ruimte. GOES Grandtheater - 14 u Wargames, a.l 20 u. Schot in de roos, 18). HULST Koning van Engeland 14.30 en 20 u. De vier vuisten slaan op hol, a.l. 14.30 en 20 u. Ciskfe de Rat, a.l. TERNEUZEN Luxor 20 u. Ciske de Rat, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 14 en 20 u. Ciske de rat, a.l. Alhambra 2 - 14 u. Robin Hood, a.l. 20 u Blow out, 12 j. ANTWERPEN Rex - 11.45, 14,16.30,19en 21.30 u. Silkwood. Rex—Club - 12, 14.20, 16.45, 19 10en 21.30u. L'Honneur d'un capitaine. Metro I - 12, 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Schatjes. Metro» - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les Mortalous. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Emmanuelle 4. Rubens - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Rumble fish. Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 uZware jongens. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Screwballs. Guellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Never cry wolf. Quellin II - 13.30,17 en 20.30 u. Scarface. Quellin III - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Gorky park. Astra - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. On her Majesty's secret service. Astrld - 12,14,16,18, 20en 22 u. Merlijn de tovenaar. Capitole - 12,14.20,16.45, 19.1 Oen 21.30 u. Krull. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Gwendoline. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30u. Don Camillo. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 uCarmen Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22u.Tchao pantin. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. The Osterman weekend. Ambassades-Club IV - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. L'ete meurtrier. Festa - 13,15,17 en 21 u. Les comperes. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22 u. Angel. TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Class. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Sahara. Zo mag u het verzekeringsadvies van een NVA-lid wel noemen. Want hij ziet het niet als zijn taak, u zo hóóg mogelijk te verzekeren maar zo goéd mogelijk. Als behartiger van uw belangen is hij dat aan u en aan zichzelf verplicht. Zo ontstaat een vertrouwensrelatie voorjaren. De NVA is de Nederlandse Vereniging van Makelaars in Assurantiën en Assurantie adviseurs, waarvan uitsluitend assurantie kantoren lid zijn, die zijn toegelaten op hun vakmanschap, hun kwaliteit van advies en begeleiding. aOOSa De NVA is uw verzekering voor het beste advies. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Schatjes. 22.30 u. L'ete meurtrier. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. Frances. 22.30 u. Garcon. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Comperes. Memling 14.30 en 20 u. Zware jongens. Rembrandt 14.30 en 20 u. Mad mission deel 2. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Brainstorm 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Children of the corn. 3 - 15, 20 en 22.30 u. Scarface. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Never cry wolf. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Gwendoline. 6 - 15,17.30, 20 en 22*30 u. Rumble fish. 7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. De slokkers. 8 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn de tovenaar. 9 - 15 en 17.30 u. De Daltons op de loop. 10 - 20 en 22.30 u. An officer and a gentleman. 11 - 22.30 u. Angel. 12 - 15,17.30 en 20 u. Emmanuelle 4. 13 - 15,17.30 en 20 u. Hot dog. 14 - 15 en 20 u. In naam van al de mijnen. 15 - 22.45 u. Femmes. 16 - 22.30 u. The draughtsman's contract. 17 - 22.30 u. Erendira. DE KLINGE R. de Moor - 15 u. schieting. ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehuis - Aquarel-etsen van Horst de Blae- re, lino's van Liesbeth Huser, et sen van Ernest Joachim, fotogra fieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wa stelt da noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. MIDDELBURG De Vleeshal - Sculpturen van David van de Kop en foto's/ tenten van Hans Biezen. Geop. di. t/m za. 13-17 u., zo. 14-17 u. (t/m 13 mei). OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/m za. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nleuwendijk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis'. Geop woe. t/m zat 13.30-17.30 u. zond 14-17 u. AMSTERDAM (ANP) - K. Schippers is onderscheiden met Multatuliprijs 1983 (proza) voor zijn boek 'Beweegre denen'. Dit is één van de drie prijzen die het Amsterdamse Fonds voor de Kunst heeft toegekend. De H.N. Werkmanprijs voor grafische vormgevers voor 1983 is verleend aan Gert Dumbar voor zijn gehele oeu vre. De dichter Jan Eijkel- boom ontvangt voor zijn bun del 'De gouden man' de Her man Gorterprijs. •snuii )ooa '3nj do doouj( 'supaj L90A 'stqoaj Atnout 'noij uba Mnoui Tuenizntu uba jeeq 'siqoaj iaiMO;ne 'snuii daasSpueq 'uappiui uCizohuieej 'i(05( uba s^njAl bewondering ge nder die grond al- rzitter Voedingsbond tentoonstellingen EIBDREDAKTIE HENK EGBERS met verf kunt omgaan is hier goed te zien. Het spon tane gebaar, ogenschijnlijk verlost van rationele over denkingen, door Cornelius tegenover het minutieus penselen vanuit zeer door dacht geplande composities door Marianne Bos-Koeten. Gedacht vanuit de geijkte gedachten over de mannelij ke en vrouwelijke psyche zou je kunnen denken dat beiden in de schilderkunst hun tegenpool vinden. Marianne Bos-Koeten past een bekend procédé toe: een fotografisch realisme met trekjes uit de zogeheten naïeve schilderkunst. Daar bij zijn twee accenten te FOTO ARCHIEF DE STEM Etta Meiner,schilderijen, Et- ietera, Markiezenhof, Isteenbergsestraat 9, Bergen n Zoom. T.m. 13 mei, open i. Lm. zo-13.30-17 u. de tweede maal expo- jërt de in 1942 in Rusland n Israëlische Etta Kleiner in Nederland. Ook al feit ze als lerares al lang in de kunst, haar loopbaan als ihilderes is nog kort. Maar Be zes jaren waarin ze effec tief werkzaam is zijn suc- esrijk geweest. Behalve in 1 heeft ze in Duitsland Nederland geëxposeerd j na Bergen op Zoom gaat Je collectie naar New York. Wat het werk van Etta zo Aantrekkelijk maakt, zijn Waarschijnlijk de verschil- invalshoeken voor de Beschouwer. De wonderlij- e mengeling van heden en en, sprookjesachtige Ifantasiën en tastbare wer kelijkheid, bieden vele mo- Igelijkheden tot interpreta- jr. volgt in het nieuwe ■esentator van de show I to. Willem Ruis verlaat zelfde seizoen gaat hij I 1 met een show ten bate maal in de maand j :n avond. De Humanitas I e buis: elke week in de art en april. Ruis' nieu- nder meer is er ruimte I t 'Kruis of Munt' heten. I ?rs brengen dan zijn uit-1 hoe precies, is nog nietl juut. In totaal worden er I en verenigingen die eenl t van de lotto en de total lis of Munt' wordt uitgej Hilversum. amp jr. nog een rol in 'DeJ :r. eRA: 7.00 Nws. 7.10 De wekk Jio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) N( 5 NOS-sportief. 9.24 Waters! n. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Foil I (27). VARA: 10.03 Uit het n van een kasteleinse, noo 23 Hoor haar! (10.30 Nws.) I ns. 11.33 Leef-tijd-genr rerh.voorl.: 12.16 De politie I. NOS: 12.26 Meded. v. land- inbouw. 12.30 Nws. VARA: 1 ngen van de dag. 13.00 Nws 1 eef-tijd-genoeg. (13.30 Nw^ Poppen en clowns zijn ge- iefde attributen, menselijke iguren zijn tot stijlvolle lerstarde elementen gewor- in. De oorsprong van deze ipvatting is tweeledig: Etta een groot bewonderaar- :r van de vroeg-Renais- itice, een periode waarin over ging van statische ildvorming naar de weer- van vlees en bloed, van leer realistische portretten, lat mechanische, stijve ka- akter van die periode komt (stekend overeen met de ilosofie van Etta Meiner: de lens is een marionet, door it lot gemanoevreerd. Het luist ontdekte perspectief lande Rennaissancetijd ne- [eeert Etta. Daarmee be- ikt ze dat haar werk geen loratief karakter krijgt, danks de rijk versierde ituums, de wonderlijke Jofdbedekkingen, die een intal van haar figuren :agen. de aandacht die ze de lijst besteedt is bui tgewoon; voor ieder the- la wordt een speciale lijst ptworpen; pas daarna be- ze te schilderen. Het is itrigerend hoe deze Israëli- :he in een eenvoudige tech- iek met behulp van anach- mistisch beeldmateriaal chzelf op een uitstekende lamer verstaanbaar weet maken. Lia Roose Kees Mol, schildereijen en iwazu, collages. Galerie Juist onder de Toren, To- Breda. Open: 3 Schuurpapier vanuit Dierga jLwoe., vrij,, za. 13-18 uur. Blijdorp. NOS-RVU: 14.33 tPMmei. ik. NOS: 15.03 Zo kan het .30 Nws. 15.32 NOS-Wereli zer. 16.00 Wat een taal. 16.3" CRV16.32 Studio 55. 17.30 f 36 Hier en nu. (18.00 Nws.) 1 .20 Uitz. van de VVD. n erb.: 18.30 Het voordeel van vijfel. NCRV: 19.00 Steen in jver. (19.00 NCRV-LeerhwsJ led van de week. 19.30 H"P et woord). 20.00 Nws. 20. uJ v es Heilskwartier. 20.18 De« 3»Mfflf/IlOmHO ngt Gods lof. 21.00 Bij SKH/l/fll «fMJfllffl ^L^Freducok°2P2.00RH^ ingerecht (4). 22.15 Taal, teken Itffl jf flflfly/jd egels (23). NCRV: 22.30 NWj; VilUmiK lil [H ederland en z'n buren, -uw Bjiijon an eigen tijd. 23.55 Nws. ■««WW. Deze foto werd gemaakt door Torbjörn Andersson van de Expressen uit Malmö (Zweden). 'Het huwelijk van de miliardair' (Simon Spies-61- en Janni-20-) in Denemarken werd bekroond in de categorie Happy Events (gelukkige gebeurtenissen) van de World Press Photo-wedstrijd. Deze categorie moet het feit dat nieuws alleen slecht nieuws is een beetje corrigeren. De bekroonde foto's van deze 28e wedstrijd (begonnen als een Nederlands initiatief), waarvoor gekozen moest worden uit 5000 inzendingen uit 50 landen, zijn mo menteel te zien in De Wieger, Liesselseweg 29, Deurne. Daar is ook 'de' bekroonde foto van een Turkse moeder en haar dode kinderen na een aardbeving. De gehele tentoonstelling omvat 175 foto's. Er is een boek van ge maakt, dat er voor f 15,95 te koop is. De Wieger, waar gelijktijdig nog de tentoonstelling 'Stromingen en in vloeden' te zien is, is open van ma. t/m vrij. van 13-17 uur en za. en zo. van 14-17 uur. De eerste paasdag geslo ten. Galeriehouder Harry Pul les maakt van Onder de To ren steeds meer een soort open kunst-instuif, waar de meest uiteenlopende arties ten onderdak vinden. Een manier van werken, die niet volgens het boekje van de geij kte commerciële galeries is, maar wel vaak inspeelt op dingen die er aan de hand zijn. Tegelijk. Het verwar rende ervan is dat het pu bliek (en hijzelf trouwens ook) voor positieve en nega tieve verrassingen komt te staan. Alle waardering hier voor! Deze keer heeft hij voor een punkachtige scène geko zen. Wie het werk van Kees Mol kent weet, dat de sa menhangende thema's van religie, sex en geweld hem voortdurend boeien. Op deze tentoonstelling zijn die wat milder geworden, met name door een grotere kleuren pracht. Zijn 'muurkranten' bestaan uit composities van vertellende, vaak wat strip achtige taferelen, waarbij mooie fragmenten strijd le veren met stoplappen. Maar alles bijeen gaat het op deze wijze om 'vrolijk leed'. Marianne Bos-Koeten; Cornelius, schilderijen en Rob Cerneüs, plastieken. Galerie De Vlaamse Schuur, Hoeveneind 21, Teteringen. Open: tweede paasdag en weekeinden, 12-18 uur. Tot en met 6 mei. Schilderen en schilderen is twee. Hoe verschillend je eder heel uur nieuws, irogr. kan tussen lieuws en reklame, morden voor aktual. van Iet leven begint na zeven, er Koelewijn. 9.04 Formule tadio 'De zwarte R?°s' fraag en antwoord. 13.04 ?n Wurlitzer. 14.04 And t 'oes on15.04 Komt er /an? 17.04 Weeshuis van MOS: 18.04 De avondspws. [9.02 Krachtvoer. 21.02 DerT1 Tocktempel. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het W woord. 7.10 Preludium. g 8.05 Platennws. 8.45 Music* - 9.15 Onder de hoogtezon- - A mermuz. uit de Barok, kestpalet: RIAS Jeugdo^J Symfonieën en concerte Chr. Bach (10). lp**® 13.00 Nws. 13.05 Orgel*®^! Wolfgang Baumgratz. A ij Herbert Blomstedt dirig Leden van het Nederlands u koor, met solisten: Muz. JJ 15.40 Quintette a vents a* Klass. muz. AVRO: 20.001* van César Franck. doc. rokkaans-Arabisch. 19.10 J omioDtniin miioin... (Via de AM-zender van I" bui| 1) NOS: 19.02 Nieuws vou landers. 19.02 Bulletin 111 in'het'Berbers. 19.20 ?ujjftSP'i Turks. 19.30 Bulletin m "K I zien: interesse voor portret schilderkunst - met name kinderen - en als polderbe woonster voor het vlakke land. Vlinderachtige roman tiek gevat in geometrische ijle tonen; met de in dit pro cédé passende (lichte) ver- vreemdingsverschij nselen. Niet altijd sluiten beide ge gevens goed op elkaar aan zodat figuren en objecten geappliqueerd lijken. In zijn genre overigens goed werk. Over Cornelius schreven we onlangs nog tamelijk uit voerig. Deze schilderènde Bruynzeel-directeur is zeer produktief, zodat hier weer veel nieuwe doeken te zien zijn. Gewaagde maar har monieuze kleurcombinaties spelen heel zonnig met men selijke thema's. Het zoeken naar half geabstraheerde vormen met vaak onge mengde verf wordt met een mooie spanning gedaan. Het was jammer dat Ernst van Altena, die de expositie opende enkel wist te spreken over Rob Cerneüs, zijn huis kunstenaar, want zijn werk is verreweg het minst. Wel maakt hij soms grappige en vindingrijke figuren uit me taal-afval. Maar als hij beelden maakt uit een drup peltechniek of in steen zie je hoe hij te kort schiet in vormkracht en zelfs tot kitsch komt. RIKY Schellart-van Deursen uit Tilburg, docent aan de Koninklijke Acade mie te Den Haag, exposeert tekeningen, olieverf en brons in het gemeentehuis van Dinteloord; tot en met 4 mei. Ma. t/m vrij. 9-12 uur, woe. 14-16 uur en za. 11-13 uur. Ongelukkige tijden. ZES kunstenaars expose ren tot en met 31 mei in kas teel Maurick te Vught. Het zijn Marianne Strooband (li thografie en objecten), Jan Mol (idem), Patty Boonstra (droge naald, inkt en vet- krijt), Thea Dam (ets en hoogdruk) en Bea de Visser (schilderijen). Met de groe ten van de zes bent u uitge nodigd van ma.-za. van 10- 16 uur. HANS Coper (1920-1981) heeft een keramiek-over- zichtstentoonstelling in mu seum Boymans-van Beu- ningen te Rotterdam. Hij had een grote invloed op de westerse studiokeramiek. Geometrische logica en so berheid zijn karakteristie ken. Bij de 123 geëxposeerde werken is een boek (208 pa gina's en 200 illustraties) te koop. Tot 20 mei (daarna Londen); ma.-zo. 10-17 uur. RIEJA van Aart, ooit re dacteur bij De Stem, expo seert momenteel foto's in de Vliegerzaal van 'Nieuw Per spectief', Amstel 34, Amster dam. Tot 28 april met Lukas Smits, schilderijen. Di. t/m vrij. 10-18 uur en za. 13-18 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21