u
Flic:
ppes
FELIX
NIEUWTJES
Triumph Club bijeen in Breda
Honda Civic: met de tijd mee
Karakter Bluebird
positief gewijzigd
Schuurhulp voor carrosserie
'eeuwsch-
tanseizoen
KORT
NIEUWS
Arna nog-
niet naar
Nederland
Porsche naar de beurs
T14 PAGINA SPORT 2
uidersportpark
VRIJDAG 13 APRIL 1984 T4
OP WEG
Bollen.
Trixie
Bijen
Eieren
Antiek
Zeilen
Radio
Geert Groote
Katten
Beekse Bergen
Prettig weekeinde
iekmedewerker
i-Vlaamse atletiekseizoen op <le
erneuzense Zuidersportpark ge.
sen de beide Zeeuwsch-Vlaamse
RKHAV en het Belgische AC
rst dat de wedstrijd tot een drie-
De afgelopen twee jaar beperkte
eldesport.
kant er zo'n honderd verwacht
worden".
Alle categorieën komen in j
actie, te beginnen met de pu-
pillen. Bij de heren/jongens A
staan op het programma de
loopnummers 100, 800 en 3000
meter en de technische num
mers kogelstoten en versprin
gen. De dames/meisjes A krij
gen voorgeschoteld een 100 en
1500 meter, hoogspringen, ko
gelstoten en discuswerpen.
Voor het eindklassement ko
men per onderdeel de eerste
twee van iedere vereniging in
aanmerking. De meeting
wordt geopend om half twee.
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
sportredactie
lie, het trimevenement bij uitstek
erst vijf etappes. De Tour du Flic,
maandag 4 tot en met donderdag 7
iag 2 juni. Het betreft een crite-
nstad. De Tour du Flic werd vrij-
?l van de stad afgewerkt, maar de
de binnenstad aan te doen.
de organisatie er niet in ge
slaagd 25 ploegen bij elkaar te
krijgen uit Terneuzen zelf. Er
is nu ruimte voor een vijftal
Zeeuwse trimploegen van bui
ten Terneuzen, omdat een
vijftal oude formaties zich
heeft teruggetrokken. Het ziet
er nu naar uit dat de Tour du
Flic 1984 zeker niet meer dan
20 Terneuzense formaties aan
het vertrekt krijgt. Trimploe
gen kunnen zich nog aanmel
den tot 15 april. De Tour du
Flic beleeft dit jaar de elfde
editie.
nemuiden met 2-1 gewonnen.
De wedstrijd tussen Middel
burg en Dinteloord ging niet
door. Het duel is verzet naar
zaterdag 21 april om half drie.
VLISSINGEN - ARNEMII1-
DEN 2-1 -
Een pittige wed
strijd met vrij veel overtre
dingen. In de eerste helft kon
Vlissingen op het betere spel
bogen. Het kwam toen ver
diend op 1-0 door een doelpunt
van Huib Meerman. Na de
pauze een sterker Arnemui-
den, dat echter met een 2-0
achterstand geconfronteerd
werd. doordat Jaap Meerman
een strafschop verzilverde.
Dennis Linkveld maakte er
nog 2-1 van. In de tiende mi
nuut van de tweede helft
moest scheidsrechter Brekel-
mans zich vanwege een
zweepslag laten vervangen
door Paul de Nooyer.
ikomst
Harley komt met nieuwe modellen
I 1Qfïr7 tnnK nnirr nn nnpmpn Ho TT\rr»l 1 ïtion 1
11 SASSENHEIM - Harley-Da-
vidson timmert als motor-
11 fiets fabrikant al 80 jaar aan
de weg. En voorlopig denkt
men er nog niet aan - on-
danks het feit dat vooral in
I Europa de belangstelling
voor de motorfiets is afgeno-
I men - de produktie te staken.
11 Kort geleden zijn zelfs twee
nieuwe types aan het model
programma (11 verschillende
I i uitvoeringen) toegevoegd: de
FXST Soft Tail en de FXRT
II Sport Glide.
Harley-Davidson, de enige
fabrikant van tweewielers in
de Verenigde Staten, heeft
11 ook het karakteristieke V-
twin blok gerenoveerd. De
belangrijkste veranderingen'
I zijn: geheel nieuwe alumi-
nium cilinders, totaal andere
cilinderkoppen met verbran
dingskamers, nieuwe alumi
nium zuigers, een door de
1 computer ontworpen nokke-
nas, zwaardere drijfstangen,
nieuwe hydraulische klep-
stoters en stoterstangen en
een geheel andere elektroni
sche ontsteking met vacuum
vervroeging.
Door deze wijzigingen le
vert het 'blok' niet alleen
meer vermogen (72 pk), maar
is ook het brandstofverbruik
gedaald en is het geheel ab
soluut oliedicht geworden.
Het nieuwe motorblok is al
te vinden in de types Soft
Tail. Low Glide, Sport Glide,
Tour Glide, Classic en Elec-
tra Glide Classic.
De Harley modellen voor
1984 werden ook op andere
punten aangepast: zo zijn er
nu diverse typen met tube-
less banden en hebben de
grote toermodellen eveneens
een anti-duik voorvork. Voor
alle '84-modellen geldt ee^
garantie periode van 12
De nieuwe Harley-Davidson FXRT heeft een geheel
nieuw anti-duik systeem.
maanden, ongeacht het aan
tal afgelegde kilometers.
In Nederland rijden nog
altijd honderden Harley-Da-
vidson's rond die niet be
schikken over achtervering.
Om deze machines, het
Hard-Taile type van voor
1957, toch enig comfort te ge
ven, werd de motor voorzien
van een zweefzadel. De
Hard-Taile is op dit moment
reeds de Harley-geschiede-
nis binnengestapt als klas
siek model.
De Amerikanen willen het
imago van de Hard-Taile
echter zorgvuldig bewaren
en dat leidde er toe dat de
nieuwe FXST Soft Tail er bij
de eerste aanblik uitziet als
een motor die ook geen ach
tervering heeft.
Een hefboom systeem, dat
2 onder de versnellingsbak
gemonteerde gasdempers be
dient, zorgt er echter voor
dat het moderne comfort wel
op deze FXST is te vinden.
Deze Soft Tail (prijs
ƒ29.248.-) beschikt, evenals
de nieuwe FXRT Sport Gli
de, al over de nieuwe motor
of zoals de Amerikanen dat
noemen, de „Evolution Engi
ne".
Door langdurige proeven
in de windtunnel heeft Har
ley-Davidson voor de FXRT
Sport Glide (een echt custom
model) een stroomlijnkap
ontwikkeld, die rijder en
passagier afdoende bescher
ming biedt tegen weers- en
windinvloeden. Standaard
zijn 2 forse koffers gemon
teerd, waarin vrijwel de ge
hele vakantiebagage in past.
De Sport Glide (prijs
ƒ28.298.-) heeft een nieuw
anti-duik systeem, dat vol
gens andere principes werkt
als de Japanse constructie.
Bij de FXRT voorvork wordt
namelijk lucht samengeperst
in plaats van olie, waardoor
ook tijdens het remmen de
vork blijft veren en niet hard
wordt. Ook achter zijn lucht-
gevulde schokbrekers
gebracht.
aan-
illlllllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII[|||||||||||||||||llllllllllllllll||||||||||||||||||||||||||||||||lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll|llllllllllllllllllllllllllllllllllllllll'llllll'9'llllll'''llllll»ll|l'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll":
In 1983 heeft de Italiaanse
staatsautofabriek Alfa Romeo
een verlies geleden van onge
veer 130 miljoen gulden; in
1982 bedroeg het verlies rond
175 miljoen gulden.
De winst van Saab-Scania
steeg in 1983 met 46 procent tot
ongeveer 770 miljoen gulden.
Volgens het Statistisch zak
boek van het Centraal Bureau
voor de Statistiek, hadden in
1982 bijna 6 1/2 miljoen Neder
landers een rijbewijs. In de
leeftijdscategorie tussen 25 en
35jaar zijn de meeste rijbewijs
bezitters te vinden: ruim 2
miljoen Nederlanders.
Voor 1985 stond een nieuwe
Polonez, een produkt van de
Poolse autoindustrie, op het
programma. Door de minder
gunstige economische situatie
in het land, kan men de nieu
we wagen niet zo snel ontwik
kelen.
Gazelle heeft een fietsalarm
bedacht dat eenvoudig achter
ie reflector op de reflector
beugel geschroefd kan wor
den. Als de fiets wordt neerge
zet, wordt het sleuteltje uit het
ilarm gehaald. Als .gr even
aan de fiets gemorreld wordt,
gaat het alarm af. De prijs van
dit alarm, inclusief batterij
taf 39,75.
tin Frankrijk is het niet lan
ger meer verplicht dat brom
fietsen voorzien moeten zijn
van trappers. Nederland is in
Europa nu het enige land
waar een dergelijke verplich
ting nog altijd van kracht is.
Een handige hulp bij carrosserie-werkjes is dit vuistvlak-
schuurmachientje.
AMSTERDAM - Een kleine handige Japanse vuistvlakschuur-
machine, met een schuurvoet van 7,2 x 10,4 cm, kan een hulpje
zijn, wanneer van de carrosserie een roestplek verwijdert moet
worden.
Het apparaat, dat slechts 1,2 kilo weegt en een vermogen le
vert van 170 Watt bij 12.000 omwentelingen per minuut, gaat
139.- kosten.
Voor het dichten van eventuele gaatjes in de carrosserie zijn
tegenwoordig twee komponenten pasta's op de markt en een
glasvezel pasta. Grotere gaten moeten met een glasvezel mafje
worden dichtgeplakt.
AMSTERDAM - De Arna, de
kleine personenwagen die Al
fa Romeo en Nissan gezamen
lijk hebben ontwikkeld, komt
voorlopig nog niet naar Ne
derland.
De vraag op de Italiaanse
markt is zo groot, dat nog niet
aan export gedacht kan wor
den. Op dit moment bedraagt
de jaarproduktie 40.000 wa
gens. Pas wanneer een totale
produktie van 60.000 is bereikt
(mogelijk in de herfst van dit
jaar), bestaat de kans dat de
Arna ook buiten Italië ver
kocht gaat worden.
De Italianen hebben overi
gens het modelprogramma
van de Arna al uitgebreid met
een nieuwe variant. Op de
auto-tentoonstelling in Gene
ve was ook een sportieve TI-
versie te zien.
Hoewel er nog geen defini
tieve beslissing is genomen,
ziet het er naar uit dat Alfa
Romeo de Arna in Nederland
gaat verkopen.
vereniging Oostburg. Links club-
Ie jeugdcommissie Herman van
- FOTOWIMKOOVMA"
maar strelen. Geen jongetF
van tien jaar uit het veld ha
len als hij een kans mist. Laa
die gasten zich uitleven. Waa
gaan we in godsnaam naar toe
als we die jongens al met op
drachten het veld insturen,
geniet meer als ze verliezen e
leuk gespeeld hebben, dan da
we winnen met gekanker'
Dit slaat dan op zijn tea
de D2-jongens, die hem dit se
zoen zijn toevertrouwd. Je
wijl lidnummer 126 zich v*a, e
rinkelende telefoon in hui
Van de Voorde aan de 0°s,
Leden van de club tijdens een vorige bijeenkomst. Op de voorgtond een Triumph He-
'"'d cabriolet.
Be burgse Tragelsingel aanmi
Leldt,
|n,
eens doorgenomen. De
middag voor de pupillen
weer een grandioos succ
spel'
«3S
Van een onzer verslaggevers
I^EDA - De Triumph Club Holland, die zich
"®(!houdt met de instandhouding van vrijwel
«Ue typen Triumph's, houdt op woensdag 18
I Ml een regionale meeting in Breda.
T Waats van samenkomst is café Marianne,
"burgse weg 16. De bijeenkomst heeft geen
)f«ciaal programma: het is de bedoeling dat de
"en informatie en ervaring uitwisselen on
der het genot van hetgeen café Marianne aan
versnaperingen te bieden heeft. Belangstellen
den zijn van harte welkom. De meeting begint
om 20 uur.
De Triumph Club Holland heeft 600 leden,
kent een eigen blad dat om de twee maanden
verschijnt en richt zich vooral op de bezitters
of liefhebbers van de Triumph's Herald, Vites
se, Spitfire, 2500,2000 en GT6.
BIJ Honda kan men in de
nieuwe Civic-serie opnieuw
kiezen voor een handge-
schakelde versnellingsbak
of voor de semi-automati-
sche Hondamatic. De wagen
voor de rijproef (de 1.3 liter
de Luxe) was uitgerust met
de Hondamatic. Over die
transmissie zijn we minder
te spreken.
De Hondamatic past niet
in deze auto, die werkelijk
behoorlijke prestaties kan
leveren. Door de vrijwel
constante 'slip', die door de
koppelomvormer ontstaat,
gaat teveel van de aantrek
kelijkheid van de nieuwe
motoren verloren.
Dat is jammer, want tij
dens eerdere korte ritten
met Civic's met 1,3- en 1,5 li
ter motoren, die gekoppeld
waren aan een handgescha-
kelde bak, bleek juist dat
deze wagens heel gemakke
lijk met de concurrenten
kunnen wedijveren. Voor de
prijs van ƒ18.495,- heeft
men dan een heel fijne auto
voor de deur staan, die - en
dat is natuurlijk het voor
naamste - ook op de weg
heel wat goede eigenschap
pen te bieden heeft. Voor de
uitvoering met Hondamatic
moet 1.200,- worden bijge
teld en dat is, omdat zoveel
rij genot ingeleverd moet
worden, aan de veel te hoge
kant.
De Hondamatic is boter
noch vis. Vlot rijden is al
leen maar mogelijk wanneer
met de 'automaat' gescha
keld wordt. Natuurlijk, de
stand 'Overdrive' is onmid
dellijk te gebruiken, maar
dan 'sukkelt' de Civic wel
heel erg langzaam naar de
topsnelheid, die iets boven
de 150 km/u ligt. Als de
Hondamatic wordt gehol
pen, dus als men met de licht
werkende pook de drie gan
gen zelf oproept, gaat het
De nieuwe Honda Civic heeft een zeer karakteristie
ke lijn gekregen.
een stuk vlotter, maar ver
liest men nog altijd erg veel
van de 71 pk's die de motor
aan vermogen kan leveren.
De Civic, ook de 1.2 liter
Special die voor Nederland
als prij slokker aan de serie
is toegevoegd, beschikt over
een erg moderne motor. Al
lemaal 4-cilinders met een
lichtmetalen blok en een
lichtmetalen cilinderkop. De
cilinderkop heeft acht in-
laatkleppen en dat draagt,
in samenwerking met de
vier inlaatkleppen, bij tot
een erg gezonde ademhaling.
In ieder toerengebied ge
draagt de motor zich erg
soepel. Het geluidsniveau
blijft, ook op hoge snelheid,
binnen alle perken.
Over de consumptie kan
men best tevreden zijn. Tus
sen de 130 en 150 km /u
neemt het brandstofver
bruik, relatief gezien, wel
erg snel toe, maar een ge
middeld verbruik van 1 op
13 was heel gemakkelijk
haalbaar. Bij 100 km/u rijdt
de Civic zelfs 16 km op één
liter normale benzine.
Het interieur ziet er keu
rig uit; het dashboard is be
slist niet over compleet te
noemen. Aan opbergruimte
hebben de Japaners weinig
aandacht besteed. Dat kan
ook gezegd worden van de
bagageruimte die zeer krap
bemeten is. Alleen wanneer
de achterbank wordt wegge-
klapt, kan een behoorlijk
aantal koffers worden mee
genomen.
Zelfs de goedkoopste ver
sie van de Civic is rijkelijk
voorzien van accessoires
bvgetint glas, ruitewisser
op de achterruit, halogeen
licht en een neerklapbare
achterbank.
Door de vele goede kanten
die aan de Civic zitten, zal
deze Honda zeker zijn weg
naar het publiek weten te
vinden; zeker als voor de
handgeschakelde versnel
lingsbak wordt gekozen.
De prijzen van de Civic's
zijn: 1.2 Special ƒ17.295,-;
1.3 Luxe 18.495.-; Civic 1.5
S ƒ21.495.-; 1.5 Shuttle
ƒ22.795.-; Civic 1.5 CRX
Coupé 27.495.-.
AAN de buitenkant mag dan
de nieuwe Nissan Bluebird
sterke overeenkomsten ver
tonen met het voorgaande
model, qua rij- en wegge
drag zijn beide wagens niet
met elkaar te vergelijken.
De voorwielaandrijving
die de nu gelanceerde Blue
bird heeft gekregen, in com
binatie met nieuwe benzine
motoren van 1800 en 2OOOcc
en een dieselkrachtbron van
2 liter, geeft de wagen een
totaal ander karakter. Sa
men met de zelfcorrigerende
stuurinrichting en de erg
fijn werkende onafhankelij
ke wielophanging rondom,
zorgt deze nieuwe voorwie
laandrijver ervoor, dat de
koerstabileit ineens op erg
hoog niveau is gekomen, ter
wijl de Bluebird zich nu ook
in bochten heel gewillig ge-
draagd. De besturing is erg
fijn.
Door gebruik te maken
van voorwielaandrijving,
was Nissan natuurlijk ook
in staat om in het interieur
meer ruimte te creeëren. De
ruimtewinst is aanzienlijk,
omdat ook de carrosserie (3,5
cm korter, maar wel 3,5 cm
breder) wat wijzigingen on
derging. Vooral de passa
giers op de achterbank pro
fiteren daar dankbaar van.
De kofferruimte heeft er
niet onder geleden, want de
ze heeft in vergelijking met
het voorgaande model, bijna
tweemaal zoveel inhoud.
Aan de buitenkant is de
nieuwe Bluebird niet na
drukkelijk gewijzigd. Door
de opgaande, doorgetrokken
lijn van de kofferruimte,
wordt nu de wigvorm wat
sterker geaccentueerd. De
motorkap loopt nu ook door
tot aan de voorruit. Daar
naast zijn de wielkasten iets
meer geprofileerd.
Alle Bluebirds beschikken
Bij het uiterlijk van de Nissan Bluebird is de enigs
zins tijdloze, klassieke trend gehandhaafd.
standaard over een vijf ver
snellingsbak, terwijl voor de
2.0 liter benzinemotor ook
een nieuwe automatische
vier-versnellingsbak met
het z.g. automatische 'lock
up systeem' beschikbaar is
gekomen. De 4de versnelling
heeft een elektrisch inscha-
kelbare overdrive. De hand-
geschakelde bakken werken
uiterst licht en vrij precies.
Bij 120 km/u verbruikt de
automaat - volgens de fa-
briekscijfers - 1 op 11,2; de
1800cc motor met 5-bak 1 op
12,5 en de 2 liter motor met
5-bak 1 op 12.
De prijzen van de Blue
birds zijn: 1.8 DX 5-bak
ƒ22.495.-; 2.0 GL ƒ23.895.-;
2.0 SGL ƒ26.395.-; 2.0 GL
automaat ƒ25.995.-; 2.0 GL
diesel ƒ26.895.-; stationwa
gen 2.0 GL ƒ25.695 en sta
tionwagen 2.0 GL-diesel
ƒ28.695.-.
De Japanse auto-indus
trie krijgt steeds meer be
langstelling voor de Europe
se sportwagen-markt in de
klasse tot 2,5 liter. Nissan
brengt nu de Silvia in 3 ver
schillende uitvoeringen naar
ons land. De normale Silvia
met 1,8 liter injectiemotor
(met 5-bak of automatische
transmikssie) heeft een tur
bo-compressor; de Silvia 2.0
DOHC een motor met 4
kleppen per cilinder. Daar
naast is nu ook de Nissan
300ZX, de derde generatie
uit de Z-serie, geïntrodu
ceerd.
De prijzen van de Silvia
beginnen bij ƒ39.950.- en
van de 300ZX vanaf
ƒ56.000.-. De auto's komen
begin mei naar Nederland.
staan volop in bloei, hoe onge
lofelijk dat ook klinkt in deze natte
koude dagen. Maar desalniettemin
kunnen we voor de liefhebbers
melden, dat in de kop van Noord-
Holland, dat wil zeggen Den Hel
der, Anna Paulowna en Juliana-
dorp, de crocussen bijna zijn uit
gebloeid, de narcissen in bloei
staan en de eerste velden met
vroege tulpen te zien zijn. In Ber
gen, Egmond binnen, Egmond
aan zee, Heiloo, Limmen en Cas-
tricum staan de laatste crocussen
nog in bloei en bloeien de narcis
sen volop. Verder is het beeld min
of meer hetzelfde, dat wil zeggen
de crocussen zijn bijna uitge
bloeid en de narcissen staan in
bloei.
Onder de gedurfde titel „Grootje
in haar bijna-blootje... tot Trixie in
haar nixie" is van 14 april tot en
met 6 mei een tentoonstelling over
badmode van 1850 tot nu te zien
in het Achterhoes te Roden. En
dat ligt in Drente. Dinsdag tot en
met zondag 14 tot 17 uur, 2e paas
dag 11 tot 17 uur.
De traditionele bijenmarkt zal za
terdag in Driebergen gehouden
worden. Loven en bieden om bij
envolken gaat hier nog ouderwets.
Van 8-12 uur vindt het onderhan
delen plaats en tussentijds kan de
bezoeker volop honing en kaarsen
kopen. Een film, een bezoek aan
de heidetuin, demonstraties van
ambachten verluchtigen het ge
heel. De markt vindt plaats op het
terrein van de Mavo School aan de
Oranjelaan 10.
Ideeën voor het versieren van eie
ren kan men opdoen in het Noord
brabantse Haaren, om precies te
zijn op kasteel Nemerlaer, zater
dag en zondag. Duizenden eieren
worden daar getoond en verkocht,
10-17 uur.
Op verschillende plaatsen worden
echte kunst- en antiekbeurzen ge
houden. 'Echt' omdat de ervaring
leert, dat menige veredelde rom
melmarkt zichzelf ook van de titel
'kunst- en antiek-markt' voorziet.
We hebben het dus nadrukkelijk
over échte kunst- en antiekbeur
zen. Van 14 tot en met 23 april
vindt de 18e jaarlijks terugkerende
kunst- en antiekbeurs plaats in het
Turfschip. Voorwerpen van vóór
1840 of Jugendstil- en Art Déco-
stukken worden verhandeld.
Open: 14-22 uur. Zondag/feestda
gen 11-18 uur (incl.20/4).
Zaterdag en zondag is er een
antiekbeurs georganiseerd door
St.Limburgse antiquairs in de
Stadsschouwburg te Heerlen.
Openingstijden: 14 april 14-22 uur
en 15 april 11-18 uur.
Vrijdag, zaterdag en zondag ne
men vijftig antiquairs van het Ne
derlands Antiquairs Gilde deel aan
de elfde Kunst-en Antiekbeurs in
de Hilversumse Expohal. Ook daar
veel Art Déco en Jugendstil. Open
vrijdag van 19 tot 22 uur, zaterdag
en zondag van 11 tot 18 uur.
De Eerste Brabantse Zeilschool
De Biesbosch in Drimmelen be
staat dit jaar 15 jaar. Dat wordt het
komende weekeinde gevierd met
een soort vlootschouw, een 'open
weekend'. De zeilschoolschepen
liggen opgetuigd en bemand met
instructeurs te wachten op be
langstellenden, die gratis kunnen
meevaren - ook tijdens het 'admi
raal-zeilen'. Bovendien ligt de
schoener De Brabander klaar om
bezichtigd te worden.
In het museum Oud-Ede kan men
een tentoonstelling bezoeken
„Luisteraars-geschiedenis van de
radio tot in de veertiger jaren",
met merken als Loewe, Marconi,
Telefunken, Vulcano etc. geboren
in de eerste decennia van de twin
tigste eeuw. Maandag tot en met
vrijdag 10-12 uur en 14-17 uur, za
terdag of feestdagen 14-17 uur.
In het Rijksmuseum Het Catharij-
neconvent, Nieuwe Gracht 63
wordt een tentoonstelling gehoi
den genaamd „Geert Groote en
Moderne Devotie", tot en met 24
juni. Dinsdag tot en met vrijdag 10
17, zaterdag/zondag/feestdagen
11-17 uur.
DOOR HANS LUTZ
Mediene
In het Joods Historisch Museum
wordt op 12 april een tentoonstel
ling geopend „De Mediene, de ge
schiedenis van het joodse leven in
de Nederlandse provincie". De
Mediene betekende in de wande
ling „Nederland buiten Amster
dam". Inhoud van de tentoonstel
ling is de tegenstelling tussen Den
Haag en de joodse gemeenschap
in de gemeenschappen op het
platteland en in de provincieste
den. (Nieuwmarkt 4) 10-17 uur. De
tentoonstelling duurt tot 25 no
vember 1984.
Gaudeamus
Nog tot en met zaterdag wordt het
Internationaal Gaudeaumus Con
cours voor Vertolkers van Muziek
van Onze Tijd gehouden. De deel
nemers aan dit concours komen
dit jaar uit 18 landen. Alle instru
mentalisten en zangers zijn jonger
dan 35 jaar en moeten werken van
na 1940 spelen waaronder tenmin
ste twee van na 1960 en twee van
een Nederlandse componist. De
eerste ronde van het Vertolkers
Concours is op 9,10 en 11 april,
de tweede op 12 en 13 april en de
slotronde op 14 april. De eerste en
tweede ronde zijn in het Rotter
dams Conservatorium en de laat
ste in De Doelen in de Maasstad.
De AVRO-radio maakt een opna
me van het slotconcert. Naast het
Vertolkers Concours 1984 wordt
van 10 tot en met 13 april in het
Rotterdams Conservatorium het
Internationaal Arnold Schönberg
Piano Concours 1984 gehouden.
De deelnemers voeren uitsluitend
werken van Schönberg uit. De eer
ste ronde van dit concours is op
10 en 11 april, de volgende op 12
april en de finale op 13 april. Alle
uitvoeringen zijn gratis bij te wo
nen.
De Nederlandse kattenfokkersver
eniging (NKFV) houdt op 15 april
een kattententoonstelling in de
Groenoordhallen in Leiden. Ruim
zeshonderd raskatten zullen mee
doen.
Zaterdag opent het recreatiepark
Beekse Bergen (bij Hilvarenbeek)
de poorten. Er zijn twee nieuwe at
tracties: een dubbele waterglij
baan, een van 60 en een van 62
meter lang, en het orkaanschip,
dat wordt opgezweept tot een
hoogte van 24 meter en daarna
over de kop slaat (zie foto).
Modelbouw
Zaal De Harmonie in Ulvenhout is
zaterdag de plaats waar een mo
delbouw-ruilbeurs wordt gehou
den. Van 10 tot 16'uur kunnen
daar modelbouwers in de sectoren
autp's, boten, treinen en vliegtui
gen terecht.
STUTTGART - De Westduitse fabrikant van sportwagens Por
sche stapt naar de beurs. Van de aandelen Dr. Ing. h.c. F. Por
sche AG wordt vijftig procent te koop aangeboden. Daartoe
wordt het maatschappelijk kapitaal eerst verhoogd van vijftig
tot zeventig miljoen mark.
De helft van het vergrote kapitaal wordt in preferente aande
len zonder stemrecht omgezet, die eind april of begin mei in de
notering op de beurzen van Frankfort, Stuttgart en Muenchen
zullen worden opgenomen.
Voorlopig wordt slechts voor een nominale waarde van 21
miljoen mark aan het publiek aangeboden. Over de resterende
14.miljoen kan de familie Porsche beschikken.