u Flic: ppes FELIX NIEUWTJES Triumph Club bijeen in Breda Honda Civic: met de tijd mee Karakter Bluebird positief gewijzigd Schuurhulp voor carrosserie 'eeuwsch- tanseizoen KORT NIEUWS Arna nog- niet naar Nederland Porsche naar de beurs T14 PAGINA SPORT 2 uidersportpark VRIJDAG 13 APRIL 1984 T4 OP WEG Bollen. Trixie Bijen Eieren Antiek Zeilen Radio Geert Groote Katten Beekse Bergen Prettig weekeinde iekmedewerker i-Vlaamse atletiekseizoen op <le erneuzense Zuidersportpark ge. sen de beide Zeeuwsch-Vlaamse RKHAV en het Belgische AC rst dat de wedstrijd tot een drie- De afgelopen twee jaar beperkte eldesport. kant er zo'n honderd verwacht worden". Alle categorieën komen in j actie, te beginnen met de pu- pillen. Bij de heren/jongens A staan op het programma de loopnummers 100, 800 en 3000 meter en de technische num mers kogelstoten en versprin gen. De dames/meisjes A krij gen voorgeschoteld een 100 en 1500 meter, hoogspringen, ko gelstoten en discuswerpen. Voor het eindklassement ko men per onderdeel de eerste twee van iedere vereniging in aanmerking. De meeting wordt geopend om half twee. EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN sportredactie lie, het trimevenement bij uitstek erst vijf etappes. De Tour du Flic, maandag 4 tot en met donderdag 7 iag 2 juni. Het betreft een crite- nstad. De Tour du Flic werd vrij- ?l van de stad afgewerkt, maar de de binnenstad aan te doen. de organisatie er niet in ge slaagd 25 ploegen bij elkaar te krijgen uit Terneuzen zelf. Er is nu ruimte voor een vijftal Zeeuwse trimploegen van bui ten Terneuzen, omdat een vijftal oude formaties zich heeft teruggetrokken. Het ziet er nu naar uit dat de Tour du Flic 1984 zeker niet meer dan 20 Terneuzense formaties aan het vertrekt krijgt. Trimploe gen kunnen zich nog aanmel den tot 15 april. De Tour du Flic beleeft dit jaar de elfde editie. nemuiden met 2-1 gewonnen. De wedstrijd tussen Middel burg en Dinteloord ging niet door. Het duel is verzet naar zaterdag 21 april om half drie. VLISSINGEN - ARNEMII1- DEN 2-1 - Een pittige wed strijd met vrij veel overtre dingen. In de eerste helft kon Vlissingen op het betere spel bogen. Het kwam toen ver diend op 1-0 door een doelpunt van Huib Meerman. Na de pauze een sterker Arnemui- den, dat echter met een 2-0 achterstand geconfronteerd werd. doordat Jaap Meerman een strafschop verzilverde. Dennis Linkveld maakte er nog 2-1 van. In de tiende mi nuut van de tweede helft moest scheidsrechter Brekel- mans zich vanwege een zweepslag laten vervangen door Paul de Nooyer. ikomst Harley komt met nieuwe modellen I 1Qfïr7 tnnK nnirr nn nnpmpn Ho TT\rr»l 1 ïtion 1 11 SASSENHEIM - Harley-Da- vidson timmert als motor- 11 fiets fabrikant al 80 jaar aan de weg. En voorlopig denkt men er nog niet aan - on- danks het feit dat vooral in I Europa de belangstelling voor de motorfiets is afgeno- I men - de produktie te staken. 11 Kort geleden zijn zelfs twee nieuwe types aan het model programma (11 verschillende I i uitvoeringen) toegevoegd: de FXST Soft Tail en de FXRT II Sport Glide. Harley-Davidson, de enige fabrikant van tweewielers in de Verenigde Staten, heeft 11 ook het karakteristieke V- twin blok gerenoveerd. De belangrijkste veranderingen' I zijn: geheel nieuwe alumi- nium cilinders, totaal andere cilinderkoppen met verbran dingskamers, nieuwe alumi nium zuigers, een door de 1 computer ontworpen nokke- nas, zwaardere drijfstangen, nieuwe hydraulische klep- stoters en stoterstangen en een geheel andere elektroni sche ontsteking met vacuum vervroeging. Door deze wijzigingen le vert het 'blok' niet alleen meer vermogen (72 pk), maar is ook het brandstofverbruik gedaald en is het geheel ab soluut oliedicht geworden. Het nieuwe motorblok is al te vinden in de types Soft Tail. Low Glide, Sport Glide, Tour Glide, Classic en Elec- tra Glide Classic. De Harley modellen voor 1984 werden ook op andere punten aangepast: zo zijn er nu diverse typen met tube- less banden en hebben de grote toermodellen eveneens een anti-duik voorvork. Voor alle '84-modellen geldt ee^ garantie periode van 12 De nieuwe Harley-Davidson FXRT heeft een geheel nieuw anti-duik systeem. maanden, ongeacht het aan tal afgelegde kilometers. In Nederland rijden nog altijd honderden Harley-Da- vidson's rond die niet be schikken over achtervering. Om deze machines, het Hard-Taile type van voor 1957, toch enig comfort te ge ven, werd de motor voorzien van een zweefzadel. De Hard-Taile is op dit moment reeds de Harley-geschiede- nis binnengestapt als klas siek model. De Amerikanen willen het imago van de Hard-Taile echter zorgvuldig bewaren en dat leidde er toe dat de nieuwe FXST Soft Tail er bij de eerste aanblik uitziet als een motor die ook geen ach tervering heeft. Een hefboom systeem, dat 2 onder de versnellingsbak gemonteerde gasdempers be dient, zorgt er echter voor dat het moderne comfort wel op deze FXST is te vinden. Deze Soft Tail (prijs ƒ29.248.-) beschikt, evenals de nieuwe FXRT Sport Gli de, al over de nieuwe motor of zoals de Amerikanen dat noemen, de „Evolution Engi ne". Door langdurige proeven in de windtunnel heeft Har ley-Davidson voor de FXRT Sport Glide (een echt custom model) een stroomlijnkap ontwikkeld, die rijder en passagier afdoende bescher ming biedt tegen weers- en windinvloeden. Standaard zijn 2 forse koffers gemon teerd, waarin vrijwel de ge hele vakantiebagage in past. De Sport Glide (prijs ƒ28.298.-) heeft een nieuw anti-duik systeem, dat vol gens andere principes werkt als de Japanse constructie. Bij de FXRT voorvork wordt namelijk lucht samengeperst in plaats van olie, waardoor ook tijdens het remmen de vork blijft veren en niet hard wordt. Ook achter zijn lucht- gevulde schokbrekers gebracht. aan- illlllllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII[|||||||||||||||||llllllllllllllll||||||||||||||||||||||||||||||||lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll|llllllllllllllllllllllllllllllllllllllll'llllll'9'llllll'''llllll»ll|l'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll": In 1983 heeft de Italiaanse staatsautofabriek Alfa Romeo een verlies geleden van onge veer 130 miljoen gulden; in 1982 bedroeg het verlies rond 175 miljoen gulden. De winst van Saab-Scania steeg in 1983 met 46 procent tot ongeveer 770 miljoen gulden. Volgens het Statistisch zak boek van het Centraal Bureau voor de Statistiek, hadden in 1982 bijna 6 1/2 miljoen Neder landers een rijbewijs. In de leeftijdscategorie tussen 25 en 35jaar zijn de meeste rijbewijs bezitters te vinden: ruim 2 miljoen Nederlanders. Voor 1985 stond een nieuwe Polonez, een produkt van de Poolse autoindustrie, op het programma. Door de minder gunstige economische situatie in het land, kan men de nieu we wagen niet zo snel ontwik kelen. Gazelle heeft een fietsalarm bedacht dat eenvoudig achter ie reflector op de reflector beugel geschroefd kan wor den. Als de fiets wordt neerge zet, wordt het sleuteltje uit het ilarm gehaald. Als .gr even aan de fiets gemorreld wordt, gaat het alarm af. De prijs van dit alarm, inclusief batterij taf 39,75. tin Frankrijk is het niet lan ger meer verplicht dat brom fietsen voorzien moeten zijn van trappers. Nederland is in Europa nu het enige land waar een dergelijke verplich ting nog altijd van kracht is. Een handige hulp bij carrosserie-werkjes is dit vuistvlak- schuurmachientje. AMSTERDAM - Een kleine handige Japanse vuistvlakschuur- machine, met een schuurvoet van 7,2 x 10,4 cm, kan een hulpje zijn, wanneer van de carrosserie een roestplek verwijdert moet worden. Het apparaat, dat slechts 1,2 kilo weegt en een vermogen le vert van 170 Watt bij 12.000 omwentelingen per minuut, gaat 139.- kosten. Voor het dichten van eventuele gaatjes in de carrosserie zijn tegenwoordig twee komponenten pasta's op de markt en een glasvezel pasta. Grotere gaten moeten met een glasvezel mafje worden dichtgeplakt. AMSTERDAM - De Arna, de kleine personenwagen die Al fa Romeo en Nissan gezamen lijk hebben ontwikkeld, komt voorlopig nog niet naar Ne derland. De vraag op de Italiaanse markt is zo groot, dat nog niet aan export gedacht kan wor den. Op dit moment bedraagt de jaarproduktie 40.000 wa gens. Pas wanneer een totale produktie van 60.000 is bereikt (mogelijk in de herfst van dit jaar), bestaat de kans dat de Arna ook buiten Italië ver kocht gaat worden. De Italianen hebben overi gens het modelprogramma van de Arna al uitgebreid met een nieuwe variant. Op de auto-tentoonstelling in Gene ve was ook een sportieve TI- versie te zien. Hoewel er nog geen defini tieve beslissing is genomen, ziet het er naar uit dat Alfa Romeo de Arna in Nederland gaat verkopen. vereniging Oostburg. Links club- Ie jeugdcommissie Herman van - FOTOWIMKOOVMA" maar strelen. Geen jongetF van tien jaar uit het veld ha len als hij een kans mist. Laa die gasten zich uitleven. Waa gaan we in godsnaam naar toe als we die jongens al met op drachten het veld insturen, geniet meer als ze verliezen e leuk gespeeld hebben, dan da we winnen met gekanker' Dit slaat dan op zijn tea de D2-jongens, die hem dit se zoen zijn toevertrouwd. Je wijl lidnummer 126 zich v*a, e rinkelende telefoon in hui Van de Voorde aan de 0°s, Leden van de club tijdens een vorige bijeenkomst. Op de voorgtond een Triumph He- '"'d cabriolet. Be burgse Tragelsingel aanmi Leldt, |n, eens doorgenomen. De middag voor de pupillen weer een grandioos succ spel' «3S Van een onzer verslaggevers I^EDA - De Triumph Club Holland, die zich "®(!houdt met de instandhouding van vrijwel «Ue typen Triumph's, houdt op woensdag 18 I Ml een regionale meeting in Breda. T Waats van samenkomst is café Marianne, "burgse weg 16. De bijeenkomst heeft geen )f«ciaal programma: het is de bedoeling dat de "en informatie en ervaring uitwisselen on der het genot van hetgeen café Marianne aan versnaperingen te bieden heeft. Belangstellen den zijn van harte welkom. De meeting begint om 20 uur. De Triumph Club Holland heeft 600 leden, kent een eigen blad dat om de twee maanden verschijnt en richt zich vooral op de bezitters of liefhebbers van de Triumph's Herald, Vites se, Spitfire, 2500,2000 en GT6. BIJ Honda kan men in de nieuwe Civic-serie opnieuw kiezen voor een handge- schakelde versnellingsbak of voor de semi-automati- sche Hondamatic. De wagen voor de rijproef (de 1.3 liter de Luxe) was uitgerust met de Hondamatic. Over die transmissie zijn we minder te spreken. De Hondamatic past niet in deze auto, die werkelijk behoorlijke prestaties kan leveren. Door de vrijwel constante 'slip', die door de koppelomvormer ontstaat, gaat teveel van de aantrek kelijkheid van de nieuwe motoren verloren. Dat is jammer, want tij dens eerdere korte ritten met Civic's met 1,3- en 1,5 li ter motoren, die gekoppeld waren aan een handgescha- kelde bak, bleek juist dat deze wagens heel gemakke lijk met de concurrenten kunnen wedijveren. Voor de prijs van ƒ18.495,- heeft men dan een heel fijne auto voor de deur staan, die - en dat is natuurlijk het voor naamste - ook op de weg heel wat goede eigenschap pen te bieden heeft. Voor de uitvoering met Hondamatic moet 1.200,- worden bijge teld en dat is, omdat zoveel rij genot ingeleverd moet worden, aan de veel te hoge kant. De Hondamatic is boter noch vis. Vlot rijden is al leen maar mogelijk wanneer met de 'automaat' gescha keld wordt. Natuurlijk, de stand 'Overdrive' is onmid dellijk te gebruiken, maar dan 'sukkelt' de Civic wel heel erg langzaam naar de topsnelheid, die iets boven de 150 km/u ligt. Als de Hondamatic wordt gehol pen, dus als men met de licht werkende pook de drie gan gen zelf oproept, gaat het De nieuwe Honda Civic heeft een zeer karakteristie ke lijn gekregen. een stuk vlotter, maar ver liest men nog altijd erg veel van de 71 pk's die de motor aan vermogen kan leveren. De Civic, ook de 1.2 liter Special die voor Nederland als prij slokker aan de serie is toegevoegd, beschikt over een erg moderne motor. Al lemaal 4-cilinders met een lichtmetalen blok en een lichtmetalen cilinderkop. De cilinderkop heeft acht in- laatkleppen en dat draagt, in samenwerking met de vier inlaatkleppen, bij tot een erg gezonde ademhaling. In ieder toerengebied ge draagt de motor zich erg soepel. Het geluidsniveau blijft, ook op hoge snelheid, binnen alle perken. Over de consumptie kan men best tevreden zijn. Tus sen de 130 en 150 km /u neemt het brandstofver bruik, relatief gezien, wel erg snel toe, maar een ge middeld verbruik van 1 op 13 was heel gemakkelijk haalbaar. Bij 100 km/u rijdt de Civic zelfs 16 km op één liter normale benzine. Het interieur ziet er keu rig uit; het dashboard is be slist niet over compleet te noemen. Aan opbergruimte hebben de Japaners weinig aandacht besteed. Dat kan ook gezegd worden van de bagageruimte die zeer krap bemeten is. Alleen wanneer de achterbank wordt wegge- klapt, kan een behoorlijk aantal koffers worden mee genomen. Zelfs de goedkoopste ver sie van de Civic is rijkelijk voorzien van accessoires bvgetint glas, ruitewisser op de achterruit, halogeen licht en een neerklapbare achterbank. Door de vele goede kanten die aan de Civic zitten, zal deze Honda zeker zijn weg naar het publiek weten te vinden; zeker als voor de handgeschakelde versnel lingsbak wordt gekozen. De prijzen van de Civic's zijn: 1.2 Special ƒ17.295,-; 1.3 Luxe 18.495.-; Civic 1.5 S ƒ21.495.-; 1.5 Shuttle ƒ22.795.-; Civic 1.5 CRX Coupé 27.495.-. AAN de buitenkant mag dan de nieuwe Nissan Bluebird sterke overeenkomsten ver tonen met het voorgaande model, qua rij- en wegge drag zijn beide wagens niet met elkaar te vergelijken. De voorwielaandrijving die de nu gelanceerde Blue bird heeft gekregen, in com binatie met nieuwe benzine motoren van 1800 en 2OOOcc en een dieselkrachtbron van 2 liter, geeft de wagen een totaal ander karakter. Sa men met de zelfcorrigerende stuurinrichting en de erg fijn werkende onafhankelij ke wielophanging rondom, zorgt deze nieuwe voorwie laandrijver ervoor, dat de koerstabileit ineens op erg hoog niveau is gekomen, ter wijl de Bluebird zich nu ook in bochten heel gewillig ge- draagd. De besturing is erg fijn. Door gebruik te maken van voorwielaandrijving, was Nissan natuurlijk ook in staat om in het interieur meer ruimte te creeëren. De ruimtewinst is aanzienlijk, omdat ook de carrosserie (3,5 cm korter, maar wel 3,5 cm breder) wat wijzigingen on derging. Vooral de passa giers op de achterbank pro fiteren daar dankbaar van. De kofferruimte heeft er niet onder geleden, want de ze heeft in vergelijking met het voorgaande model, bijna tweemaal zoveel inhoud. Aan de buitenkant is de nieuwe Bluebird niet na drukkelijk gewijzigd. Door de opgaande, doorgetrokken lijn van de kofferruimte, wordt nu de wigvorm wat sterker geaccentueerd. De motorkap loopt nu ook door tot aan de voorruit. Daar naast zijn de wielkasten iets meer geprofileerd. Alle Bluebirds beschikken Bij het uiterlijk van de Nissan Bluebird is de enigs zins tijdloze, klassieke trend gehandhaafd. standaard over een vijf ver snellingsbak, terwijl voor de 2.0 liter benzinemotor ook een nieuwe automatische vier-versnellingsbak met het z.g. automatische 'lock up systeem' beschikbaar is gekomen. De 4de versnelling heeft een elektrisch inscha- kelbare overdrive. De hand- geschakelde bakken werken uiterst licht en vrij precies. Bij 120 km/u verbruikt de automaat - volgens de fa- briekscijfers - 1 op 11,2; de 1800cc motor met 5-bak 1 op 12,5 en de 2 liter motor met 5-bak 1 op 12. De prijzen van de Blue birds zijn: 1.8 DX 5-bak ƒ22.495.-; 2.0 GL ƒ23.895.-; 2.0 SGL ƒ26.395.-; 2.0 GL automaat ƒ25.995.-; 2.0 GL diesel ƒ26.895.-; stationwa gen 2.0 GL ƒ25.695 en sta tionwagen 2.0 GL-diesel ƒ28.695.-. De Japanse auto-indus trie krijgt steeds meer be langstelling voor de Europe se sportwagen-markt in de klasse tot 2,5 liter. Nissan brengt nu de Silvia in 3 ver schillende uitvoeringen naar ons land. De normale Silvia met 1,8 liter injectiemotor (met 5-bak of automatische transmikssie) heeft een tur bo-compressor; de Silvia 2.0 DOHC een motor met 4 kleppen per cilinder. Daar naast is nu ook de Nissan 300ZX, de derde generatie uit de Z-serie, geïntrodu ceerd. De prijzen van de Silvia beginnen bij ƒ39.950.- en van de 300ZX vanaf ƒ56.000.-. De auto's komen begin mei naar Nederland. staan volop in bloei, hoe onge lofelijk dat ook klinkt in deze natte koude dagen. Maar desalniettemin kunnen we voor de liefhebbers melden, dat in de kop van Noord- Holland, dat wil zeggen Den Hel der, Anna Paulowna en Juliana- dorp, de crocussen bijna zijn uit gebloeid, de narcissen in bloei staan en de eerste velden met vroege tulpen te zien zijn. In Ber gen, Egmond binnen, Egmond aan zee, Heiloo, Limmen en Cas- tricum staan de laatste crocussen nog in bloei en bloeien de narcis sen volop. Verder is het beeld min of meer hetzelfde, dat wil zeggen de crocussen zijn bijna uitge bloeid en de narcissen staan in bloei. Onder de gedurfde titel „Grootje in haar bijna-blootje... tot Trixie in haar nixie" is van 14 april tot en met 6 mei een tentoonstelling over badmode van 1850 tot nu te zien in het Achterhoes te Roden. En dat ligt in Drente. Dinsdag tot en met zondag 14 tot 17 uur, 2e paas dag 11 tot 17 uur. De traditionele bijenmarkt zal za terdag in Driebergen gehouden worden. Loven en bieden om bij envolken gaat hier nog ouderwets. Van 8-12 uur vindt het onderhan delen plaats en tussentijds kan de bezoeker volop honing en kaarsen kopen. Een film, een bezoek aan de heidetuin, demonstraties van ambachten verluchtigen het ge heel. De markt vindt plaats op het terrein van de Mavo School aan de Oranjelaan 10. Ideeën voor het versieren van eie ren kan men opdoen in het Noord brabantse Haaren, om precies te zijn op kasteel Nemerlaer, zater dag en zondag. Duizenden eieren worden daar getoond en verkocht, 10-17 uur. Op verschillende plaatsen worden echte kunst- en antiekbeurzen ge houden. 'Echt' omdat de ervaring leert, dat menige veredelde rom melmarkt zichzelf ook van de titel 'kunst- en antiek-markt' voorziet. We hebben het dus nadrukkelijk over échte kunst- en antiekbeur zen. Van 14 tot en met 23 april vindt de 18e jaarlijks terugkerende kunst- en antiekbeurs plaats in het Turfschip. Voorwerpen van vóór 1840 of Jugendstil- en Art Déco- stukken worden verhandeld. Open: 14-22 uur. Zondag/feestda gen 11-18 uur (incl.20/4). Zaterdag en zondag is er een antiekbeurs georganiseerd door St.Limburgse antiquairs in de Stadsschouwburg te Heerlen. Openingstijden: 14 april 14-22 uur en 15 april 11-18 uur. Vrijdag, zaterdag en zondag ne men vijftig antiquairs van het Ne derlands Antiquairs Gilde deel aan de elfde Kunst-en Antiekbeurs in de Hilversumse Expohal. Ook daar veel Art Déco en Jugendstil. Open vrijdag van 19 tot 22 uur, zaterdag en zondag van 11 tot 18 uur. De Eerste Brabantse Zeilschool De Biesbosch in Drimmelen be staat dit jaar 15 jaar. Dat wordt het komende weekeinde gevierd met een soort vlootschouw, een 'open weekend'. De zeilschoolschepen liggen opgetuigd en bemand met instructeurs te wachten op be langstellenden, die gratis kunnen meevaren - ook tijdens het 'admi raal-zeilen'. Bovendien ligt de schoener De Brabander klaar om bezichtigd te worden. In het museum Oud-Ede kan men een tentoonstelling bezoeken „Luisteraars-geschiedenis van de radio tot in de veertiger jaren", met merken als Loewe, Marconi, Telefunken, Vulcano etc. geboren in de eerste decennia van de twin tigste eeuw. Maandag tot en met vrijdag 10-12 uur en 14-17 uur, za terdag of feestdagen 14-17 uur. In het Rijksmuseum Het Catharij- neconvent, Nieuwe Gracht 63 wordt een tentoonstelling gehoi den genaamd „Geert Groote en Moderne Devotie", tot en met 24 juni. Dinsdag tot en met vrijdag 10 17, zaterdag/zondag/feestdagen 11-17 uur. DOOR HANS LUTZ Mediene In het Joods Historisch Museum wordt op 12 april een tentoonstel ling geopend „De Mediene, de ge schiedenis van het joodse leven in de Nederlandse provincie". De Mediene betekende in de wande ling „Nederland buiten Amster dam". Inhoud van de tentoonstel ling is de tegenstelling tussen Den Haag en de joodse gemeenschap in de gemeenschappen op het platteland en in de provincieste den. (Nieuwmarkt 4) 10-17 uur. De tentoonstelling duurt tot 25 no vember 1984. Gaudeamus Nog tot en met zaterdag wordt het Internationaal Gaudeaumus Con cours voor Vertolkers van Muziek van Onze Tijd gehouden. De deel nemers aan dit concours komen dit jaar uit 18 landen. Alle instru mentalisten en zangers zijn jonger dan 35 jaar en moeten werken van na 1940 spelen waaronder tenmin ste twee van na 1960 en twee van een Nederlandse componist. De eerste ronde van het Vertolkers Concours is op 9,10 en 11 april, de tweede op 12 en 13 april en de slotronde op 14 april. De eerste en tweede ronde zijn in het Rotter dams Conservatorium en de laat ste in De Doelen in de Maasstad. De AVRO-radio maakt een opna me van het slotconcert. Naast het Vertolkers Concours 1984 wordt van 10 tot en met 13 april in het Rotterdams Conservatorium het Internationaal Arnold Schönberg Piano Concours 1984 gehouden. De deelnemers voeren uitsluitend werken van Schönberg uit. De eer ste ronde van dit concours is op 10 en 11 april, de volgende op 12 april en de finale op 13 april. Alle uitvoeringen zijn gratis bij te wo nen. De Nederlandse kattenfokkersver eniging (NKFV) houdt op 15 april een kattententoonstelling in de Groenoordhallen in Leiden. Ruim zeshonderd raskatten zullen mee doen. Zaterdag opent het recreatiepark Beekse Bergen (bij Hilvarenbeek) de poorten. Er zijn twee nieuwe at tracties: een dubbele waterglij baan, een van 60 en een van 62 meter lang, en het orkaanschip, dat wordt opgezweept tot een hoogte van 24 meter en daarna over de kop slaat (zie foto). Modelbouw Zaal De Harmonie in Ulvenhout is zaterdag de plaats waar een mo delbouw-ruilbeurs wordt gehou den. Van 10 tot 16'uur kunnen daar modelbouwers in de sectoren autp's, boten, treinen en vliegtui gen terecht. STUTTGART - De Westduitse fabrikant van sportwagens Por sche stapt naar de beurs. Van de aandelen Dr. Ing. h.c. F. Por sche AG wordt vijftig procent te koop aangeboden. Daartoe wordt het maatschappelijk kapitaal eerst verhoogd van vijftig tot zeventig miljoen mark. De helft van het vergrote kapitaal wordt in preferente aande len zonder stemrecht omgezet, die eind april of begin mei in de notering op de beurzen van Frankfort, Stuttgart en Muenchen zullen worden opgenomen. Voorlopig wordt slechts voor een nominale waarde van 21 miljoen mark aan het publiek aangeboden. Over de resterende 14.miljoen kan de familie Porsche beschikken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 9