MUNIETIJD
l/Vang Chung: aardig experiment
Joe Jackson's goed
geoliede showorkest
PW
«PI
nn
nntJiiTii
kaatje
MODE
V
Twaalf ploegen
in juli naar
Knokke-festival
ONTDEK DE
Ider-piessens
de betaalbar'
Kunstenbond tegen
korten omroepmusici
oPLössrrs
om een afspraak te
oor uw kommunie-foto's
ktie gouden en zilveren
ie-sieraden en horloges
s binnen.
leplein 22-kloosterzanc
efoon 01148-1836
F3Qr KORTING
ALTUP GCHIETKLARE
PfSC CAMERA AUS
iAW OCJPE CAMERA
INRUILT.
Overompelend
wsfce en Wiske: Het Delta-duel
|ST' c 'V9
Kaatjt
openhaard! )J| fiidonia htuMjelhun' Rh je)
- noeem ontploft doe hel dan jz,
Cdahaha Oe
\iihrih zit erin!
wel
zal
fpie Happie En De Pingel-Bibberatie
IE'
Boes.
Seigneur
d'Orange
Ml
USPAG 17 APRIL 1984
T3Z PAGINA GIDS 2
nummer
van de elpee
pE GROEP Wang Chung
scoort momenteel in de lij-
met 'Dance hall days'.
is afkomstig
Point on the
jürve', de tweede langspeler
,an deze groep.
'point on the curve' laat
horen, dat Wang Chung het
stijltje van 'Dance hall days'
over de hele plaat aanhoudt.
De drie leden maken licht-
gestoorde elektronische mu
ziek met veel aandacht voor
(uitheemse) percussie.
Een
belangrijke bijdrage aan de
elpee wordt geleverd door
gastmuzikant Mel Collins,
die met zijn saxofoon het ge
luid een menselijk gezicht
geeft.
'Point on the curve' is
geen slechte plaat en bij tijd
en wijle, zoals in 'Dance hall
days', 'Look at me now' en
'Wait', doet Wang Chung in
teressante dingen.
De groep
kan tot de synthi-pop gere
kend worden, maar is lang
niet zo kinderachtig als bij
voorbeeld Kajagoogoo en
Duran Duran.
Wang Chung laat een ge
zonde portie experimenteer
drift horen en het lijkt mij,
dat de groep het nu gebezig
de genre snel zal ontgroeien.
Het woord veelbelovend is
misschien niet op zijn plaats,
maar Wang Chung laat wel
nieuwe opvattingen horen
van elektronische popmu
ziek en dan zijn de ideeën
van Wang Chung lang de
slechtste niet.
BIJ ON'S
'-R OP PB ALTUP BCMETKLAPE
:amepa bn maak pb fotob ote u
T. BOVENPtEN ONTVANUT U NU
INKUIL VAN UWPUPB CAMERA BEN
JOKE KOKTINCS VAN F13,- OP PB
TVPEB 35CO BN NOOO. BN F30.' OP
$C TYPBB 6000BN
XAN&IEPINU IB AL'
5 IN PE MAAN PEN
C. DE CAMERA
IELGTE REFLEX.
AAK
e reparaties, stemmingen, taxaties en
middeling bij piano's en vleugels
echt bij de meester in zijn vale....
■gOPUt htAvlu*:
HEBEN8TRAJIT BA - MIDD1
INFO: 01180-33310
jOE JACKSON was in het
en hoe. Twee keer een
uitzinnig en stampvol
Sportpaleis Ahoy in Rotter-
(am bracht hulde aan de ar
tiest. die vanuit de new wa
re zijn fans heeft meegeno-
aen naar een rijker muzi
kaal leven.
Niet dat de fans er alles
van begrijpen, verre van
dat Bij het concert van za
terdagavond werd er in een
enthousiaste, maar stunteli
ge poging mee te swingen
voortdurend irritant meege-
klapt, werd er te vroeg
geapplaudiseerd, was het
nooit echt stil bij de rustige
nummers en ging men mas
saal naar voren, zodat het
prima geluid (een hele pres
tatie in het holle Ahoy)
neersloeg.
Juist door de aanwezig
heid van dit soort publiek
gingen er veel van de nuan-
tes verloren en zou een min
der integer figuur dan Joe
Jackson er zich op een goed
kope manier van af kunnen
;maken. Je zou je in het geval
van Jackson soms een klas
siek publiek wensen, waar
bij elk kuchje bestraffende
blikken oplevert.
Nu moest de vermanende
ringer door Joe Jackson zelf
geheven worden. Hij deed
iat bijvoorbeeld op het mo-
nnt, dat er veel te vroeg
>t werd bij 'It's diffe-
rent for girls'. Joe liet daar-
t)het slot van het nummer
eens afzonderlijk horen,
'ütwas een van de vele ma-
tijdens het concert, dat
zijn alsmaar groter wor-
k fende vaardigheden als po-
ïumartiest etaleerde. Als
tanger en saxofonist zweep
te hij zijn band op tot grote
hoogten. Het enige, dat hem
tcht van zijn stuk bracht,
was het ovationele applaus,
Jat steevast na elk nummer
volgde.
De beweringen, dat de
nieuwe elpee 'Body and soul'
tezweverig zou zijn, werden
Joor Joe Jackson en band
(logenstraft. Op het num
mer 'Not here, not now' na
werden alle stukken van die
Plaat gespeeld en live kre
gen ze een nog overrompe-
lender uitvoering.
Joe Jackson noemde zijn
Joe Jackson:onvermoede
en prachtige dingen
- f0t0a&m
begeleiders (dezelfde als op
'Body and soul') de beste
band, die hij ooit had. In
ieder geval zorgden Graham
Maby (bas), Vinnie Zumo
(gitaar, accordeon en xylo
foon), Gary Burke (drums),
Ed Roynesdal (keyboards en
viool) en de blazers Michael
Morreale en Tony Aiello
voor een overdonderend ge
luid.
De aanvankelijk als een
showorkest in smoking ge
hulde bandleden gaven de
songs door hun gedreven
spel een extra dimensie, ter
wij 1 ze ook voor het ongewo
ne niet terugschrokken. Zo
kreeg 'Is 5f?e really going out
with him' een verrassende
folky aanpak met een bezet
ting van accordeon, piccolo,
viool en tamboerijn. Jam
mer genoeg ging er veel van
het effect verloren door het
overenthousiast meezingen
de publiek.
De nadruk tijdens de con
certen lag op het recente
werk. Uit het 'grijze' verle
den werden enkel 'Is she
reallyen 'It's different
for girls' gespeeld. Het laat
ste nummer kreeg excact
hetzelfde arrengement als
indertijd, dus met de kale
bezetting van bas, drums,
gitaar en zang. Van 'Night
and day' werden 'Another
world', 'Breaking us in two'
'TV-age','Stepping out' en
als magistrale toegift 'A
slow song' gespeeld. De jazz,
doorlopend aanwezig op de
nieuwe elpee, kwam uitge
sproken naar voren in de
toegift 'Is she is, or is she
ain't my baby' en in 'Body
and soul', terwijl van de
soundtrack 'Mike's murder'
het nummer 'Memphis'
werd gespeeld.
Joe Jackson is allang niet
meer de new waver, die
messcherpe observaties op
een beperkte muzikale leest
schoeit. Hij heeft zijn positie
van slungelige underdog in
geruild voor die van een
zelfverzekerde muzikant,
die zijn eigen weg gaat. Zijn
voorliefde gaat uit naar de
jazz en aanverwante mu
zieksoorten. Dat is niet
vreemd, want met die mu
ziek hield hij zich al bezig,
voordat hij in de new wave
van rond '78 het middel vond
om door te breken.
Duidelijk is wel dat de
enorme populariteit de he
ren recensenten tegen de
borst stuit. Zoals bij zoveel
groepen is de enorme pu
blieke belangstelling voor
Joe Jackson voor de critici
aanleiding om hem te laten
vallen. Ik heb gisteren even
de recensies gelezen en ik
kreeg het idee, dat ik bij een
totaal ander concert was ge
weest.
Waarschijnlijk leeft bij
die mensen het ietwat be
krompen idee, dat een ar
tiest alleen in een miserabe
le positie tot memorabel
werk in staat is. Voor Joe
Jackson gaat die vlieger niet
op. Zijn groeiende zelfver
trouwen laat hem onver
moede en prachtige dingen
doen.
Niet dan Jackson een mu-
ziekvernieuwer is maar dat
is ook niet nodig. Hij bewijst
wel, dat hij wars van elke
trend in staat is zijn gehoor
te boeien. Wie liever wat
kinderen met jeugdpuistjes
en synthesizers hoort jenge
len, is inderdaad bij Jackson
aan het verkeerde adres, al
herbergt een nummer als
'Stepping out' meer visie op
het fenomeen synthesizer
dan de meeste plaatjes, die
nu als synthi-pop de blits
maken.
Joe Jackson heeft gekozen
voor de muzikale perfectie
en daardoor ziet alles er
wellicht niet meer zo specta
culair uit als bij zijn vorige
band toen de aanwezigheid
van percussionisten voor
nogal wat show zorgde. Joe
Jackson anno 1984 doet den
ken aan een goedgeöliede
big band, die een scala be-
EINDREDACTIE WIM VAN LEËST
strijkt van soul, jazz, latin,
salsa en rock. Joe vraagt zijn
luisteraars zich los te maken
van het vastgeroeste idee,
dat een nummer drie minu
ten moet duren, drie cou
pletten en evenveel ref
reintjes moet hebben. Zijn
muziek is ingewikkelder ge
worden, maar en spreekt
naar mijn idee meer bezie
ling uit dan uit de afgeronde
nummertjes op 'Look
sharp!', 'I'm the man' en
'Beat crazy'. Jackson was
goed in dat genre, maar
moest het toch afleggen te
gen figuren als Costello en
Hiatt. Nu staat hij, vergele
ken met veel van zijn mu-
ziekgeneratiegenoten op
eenzame hoogte.
Wim van Leest
Mighty Sparrow, 25 april in Rot
terdam (Doelen)
The Sound, Toontje Lager, Frank
Boeijen, De Dijk, Duplex Johnson,
Fiat Lux en Kabbala, 22 april op
Paaspop in Etten-Leur
Snowy White, 23 april in Schijndel
(paasfestival)
Loudness, 28 april in Rotterdam
(Arena)
Elton John, 6 mei in Rotterdam
(Ahoy)
Status Quo, 8 mei in Rotterdam
(Ahoy)
Camel, 15 mei in Utrecht (Vreden-
burg) en 16 mei in Rotterdam (Doe
len)
Paco da Lucia, 21 april in Utrecht
(Vredenburg)
Mink DeVille, 15 mei in Tilburg
(Noorderligt)
Sammie America's MAM, Tent en
Mekkanik Kommando, 28 april in
Tilburg (Noorderligt)
Het concert, dat John Watts tweede
paasdag in Noorderligt in Tilburg
zou spelen gaat niet door. John
Watts is ingestort en zijn Neder
landse toernee met zijn nieuw
groep The Cry is tot nader order
uitgesteld.
Kvoorzuhtii lit
mWrour
HALLO ,MET KAST- V NE£, JE
JE, ZOU JE EEN MOET
KEERTJE MET ME POSITIEVER
WILLEN GAANET0jf KLINKEN,'
Ie zullen het nu
Ylui d/itappen
baai Phwatilla
x v tevreden zijn
Ome
M.
do<n.
hallo bofkont/jé
leven gaat heel anp02s
worpen ik pik je OP OM
6 uur vanavonp/
M&S
S:
\BARTSPJKCHWAPD scuietIuallo nul-nul-acut,
met jonn
HEEFT U VOOS Mi)
'T NUMMER VAN HET
SR/NN/ES, SOOK
OF RECOK1P&
De VARA-ploeg voor Knokke, v.l.n.r. Astrid Marz,
Humphrey Cambell en Karin Bloemen. - foto anf
Door onze RTV-redactie
VREELAND - Van 2 t/m 7 juli wordt in het Casino van Knokke
voor de 3de maal gestreden om de 'Knokke Cup'. Dit is, zoals be
kend, een jaarlijks songfestival waarin ploegen van 12 Europese
omroepen met elkaar gaan uitmaken wie de beste is.
Voor Nederland doet ook nu weer de VARA mee met de kan
didaten Karin Bloemen, Astrid Marz en Humphrey Cambell.
Ploegleider Is Willem van Beusekom. De ploeg wordt muzikaal
begeleid door Rogier van Otterloo die de Big Band van gastheer,
de BRT zal dirigeren.
De VARA-radio brengt een live-verslag van de finale op 7 ju
li en komt verder op 'Knokke' terug op 14 en 21 juli.
De VARA die ten tijde van het festival geen tv-zendtijd heeft,
zal later wel een samenvatting hiervan geven plus een docu
mentaire waarin de deelnemers worden gevolgd.
De twaalf deelnemende ploegen zijn: de RAI uit Italië, de
RTP van Portugal, de RSR van Zwitserland, de RTBF van Bel
gië, de BBC Radio 2, uit Engeland, RTE uit Ierland, VARA uit
Nederland, Sveriges Radio Malmo uit Zweden, Danmarks Radio
uit Denemarken, Uij. Yleisradio 2 uit Finland, R-TV Roumai-
ne, uit Roemenië en uiteraard als organiserend omroep de BRT
uit België.
De formule van de Knokke Cup is dit jaar enigszins veran
derd. Op de slotavond wordt namelijk ook gestreden om de zo
genaamde personality prijs voor de beste individuele zanger of
zangeres. Van elke ploeg wordt een figuur uitgekozen die met de
elf anderen moet strijden om deze extra prijs. De Knokke Cup
betekent behalve glorie en een extra kans in de showbusiness
een geldprijs van 250.000, 150.000 en 100.000 Bfrs. voor respec
tievelijk de eerste, tweede en derde prijs. Voor de personality
prijs is nog 100.000 Bfrs. beschikbaar.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
AMSTERDAM (ANP) - Het is
ondenkbaar dat de vakbonden
een koppeling toe zouden
staan tussen de loonvorming
van de omroepmusici en die
van de overige orkesten,
waarop de overheid invloed
heeft. Het is dan ook onjuist
dat de NOS zonder overleg
met de bonden de trendvol
gerskorting van drie procent
toepast op de salarissen van de
omroepmusici.
Dit heeft de advocaat van de
Kunstenbond FNV, mr D.
Christe, gisteren gezegd tij
dens een kort geding tegen de
NOS voor de president van de
rechtbank in Amsterdam. Vol
gens de bond zijn de omroep
musici geen trendvolgers, zo
als hun collega's bij de door de
overheid gesubsidieerde or
kesten, en doorkruist de NOS
met haar handelswijze het on
langs gestarte overleg over de
omroep-cao 1984.
Christe betoogde dat welis
waar is afgesproken zoveel
mogelijk de lonen zoals die
worden vastgesteld door het
contactorgaan Nederlandse
orkesten (NCO) te volgen,
maar dat geen sprake is van
een automatische koppeling
van de lonen van de omroep
musici daaraan. „Er dient
eerst met de bonden overlegd
te worden. Het is in theorie
mogelijk dat die akkoord zou
den gaan, maar dan moet er
wel iets tegenover staan in de
vorm van bij voorbeeld werk
gelegenheid", aldus de raads
man.
HAI i SCHOONHEIP, Y
MET KAATJE, GA JE
MET ME UIT ETEN
HAI, MET KAATJE. IK
NOPkS OE UIT VOOR
EEN ETENTJE PATJE
NOOIT ZAL VERGETEN
nee, nos
posi
tiever.
kaatje/
GOES
Grandtheater - 20 u.
Schot in de roos, 18 j.
HULST
Koning van Engeland
14.30,19 en 21.30 u. De vier
vuisten slaan op hol, a.l.
14.30 u. Billie Turf, deel 3, a.l.
19 u. Schatjes, 12 j.
14.30,19 en 21.30 u. Ciske de
Rat, a.l.
21.30 u. Commando apocalypse,
16 j-
14.30 en 21.30 u. Schoolmeisjes,
16 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Ciske de Rat, a.l.
20 u. Who dares wins, a.l.
VLISSINGEN
Alhambral - 14 en 20 u.
Ciske de rat, a.l.
Alhambra2 - 14 u.
Robin Hood, a.l.
20 u. La Traviata, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. L'Honneur
d'un capitaine.
Metro I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Schatjes.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Les morfalous.
Odeon - 14,16, 18, 20 en 22
u. Emmanuelle 4.
Rubens - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Rumble fish.
Slnjoor - 12, 14.20, 16.45,
19.10en 21.30 u. Zware jongens
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Screwballs.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Never cry wolf.
Quellin II - 13.30,17 en
20 30 u Scarface.
Quellin III - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Gorky park.
Astra - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. On her Majesty's
secret service.
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Merlijn de tovenaar.
Capitole - 12,14.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Krull.
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. Gwendoline.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30u.
Don Camillo.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Carmen.
Ambassades-Club II - 12,
14, 16,18, 20 en 22 u. Tchao
pantin.
Ambassades-Club III - 12,
14, 16,18, 20 en 22 u.
The Osterman weekend.
Ambassades-Club
IV - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. L'ete meurtrier.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Les comperes.
Brabo - 12,14,16,18, 20en
22 u. Angel.
TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Class.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Sahara.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Schatjes.
22 30 u. L'ete meurtrier.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u Frances.
22.30 u. Garcon.
Gulden Vlies 3
14.30, 20 en 22.30 u. Comperes.
Memling
14.30 en 20 u. Zware jongens.
Rembrandt
14.30 en 20 u. Mad mission deel
2.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brainstorm.
2 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Children of the corn.
3 - 15, 20 en 22.30 u.
Scarface.
4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Never cry wolf.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Gwendoline.
6 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Rumble fish.
7 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
De slokkers.
8 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn
de tovenaar.
9 15 en 17.30 u. De Daltons
op de loop.
10 - 20 en 22.30 u. An officer
and a gentleman.
11 - 22.30 u. Angel.
12-15,17.30 en 20 u.
Emmanuelle 4.
13 - 15,17.30 en 20 u. Hot dog.
14 - 15 en 20 u. In naam van al
de mijnen.
15 - 22.45 u. Femmes.
16 - 22.30 u.
The draughtsman's contract.
17 22.30 u. Erendira.
KOEWACHT
G.v. Rumste - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
LAMSWAARDE
Café bij Tonnie - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehuls -
Aquarel-etsen van Horst de Blae-
re, lino's van Liesbeth Huser, et
sen van Ernest Joachim, fotogra
fieken van Wim Krull en etsen
van Dietmar Noworzyn, onder
het motto 'Wa stelt da noe voo?'.
Geop. tijd. kantooruren.
MIDDELBURG
De Vleeshal - Sculpturen
van David van de Kop en foto's/
tenten van Hans Biezen. Geop.
di. t/m za. 13-17 u., zo. 14-17 u.
(t/m 13 mei).
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop. di. t/m za.
10-12 en 14-18 u.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - Nieuwjaarstentoonstelling
'5 jaar Galerie Marquis'. Geop.
woe. t/m zat. 13.30-17.30 u.
zond. 14-17 u.
ADVERTENTIE
Vorstelijke Jjf
likeur
'n Melange van
sinaasappelen,
koffiebonen,
honingen
Franse brandy.
Uelcavê
cMÊSSSttf
wijn en gedistilleerd
Tel. (015)569324'
ZO MOET HET f PERFECT.'
GA JE GANG/
KAATJE i MOET JE
NOU NIET BELLEN r*
EK5ENLKK BEN IKTBGCEP
VCCR HEM.Vffvp
si V
Tsen uee doui) 'ueui
uba jspnoqos 'ftjepinps do sep 'uaoips 'ubui
uba isroq 'sppar ^n^suieoiq ')se>( ui J)UB)d
'ujooquoojaiaj 'sijuii 'siqaaj rsfqCijappqas