MUNIETIJD l/Vang Chung: aardig experiment Joe Jackson's goed geoliede showorkest PW «PI nn nntJiiTii kaatje MODE V Twaalf ploegen in juli naar Knokke-festival ONTDEK DE Ider-piessens de betaalbar' Kunstenbond tegen korten omroepmusici oPLössrrs om een afspraak te oor uw kommunie-foto's ktie gouden en zilveren ie-sieraden en horloges s binnen. leplein 22-kloosterzanc efoon 01148-1836 F3Qr KORTING ALTUP GCHIETKLARE PfSC CAMERA AUS iAW OCJPE CAMERA INRUILT. Overompelend wsfce en Wiske: Het Delta-duel |ST' c 'V9 Kaatjt openhaard! )J| fiidonia htuMjelhun' Rh je) - noeem ontploft doe hel dan jz, Cdahaha Oe \iihrih zit erin! wel zal fpie Happie En De Pingel-Bibberatie IE' Boes. Seigneur d'Orange Ml USPAG 17 APRIL 1984 T3Z PAGINA GIDS 2 nummer van de elpee pE GROEP Wang Chung scoort momenteel in de lij- met 'Dance hall days'. is afkomstig Point on the jürve', de tweede langspeler ,an deze groep. 'point on the curve' laat horen, dat Wang Chung het stijltje van 'Dance hall days' over de hele plaat aanhoudt. De drie leden maken licht- gestoorde elektronische mu ziek met veel aandacht voor (uitheemse) percussie. Een belangrijke bijdrage aan de elpee wordt geleverd door gastmuzikant Mel Collins, die met zijn saxofoon het ge luid een menselijk gezicht geeft. 'Point on the curve' is geen slechte plaat en bij tijd en wijle, zoals in 'Dance hall days', 'Look at me now' en 'Wait', doet Wang Chung in teressante dingen. De groep kan tot de synthi-pop gere kend worden, maar is lang niet zo kinderachtig als bij voorbeeld Kajagoogoo en Duran Duran. Wang Chung laat een ge zonde portie experimenteer drift horen en het lijkt mij, dat de groep het nu gebezig de genre snel zal ontgroeien. Het woord veelbelovend is misschien niet op zijn plaats, maar Wang Chung laat wel nieuwe opvattingen horen van elektronische popmu ziek en dan zijn de ideeën van Wang Chung lang de slechtste niet. BIJ ON'S '-R OP PB ALTUP BCMETKLAPE :amepa bn maak pb fotob ote u T. BOVENPtEN ONTVANUT U NU INKUIL VAN UWPUPB CAMERA BEN JOKE KOKTINCS VAN F13,- OP PB TVPEB 35CO BN NOOO. BN F30.' OP $C TYPBB 6000BN XAN&IEPINU IB AL' 5 IN PE MAAN PEN C. DE CAMERA IELGTE REFLEX. AAK e reparaties, stemmingen, taxaties en middeling bij piano's en vleugels echt bij de meester in zijn vale.... ■gOPUt htAvlu*: HEBEN8TRAJIT BA - MIDD1 INFO: 01180-33310 jOE JACKSON was in het en hoe. Twee keer een uitzinnig en stampvol Sportpaleis Ahoy in Rotter- (am bracht hulde aan de ar tiest. die vanuit de new wa re zijn fans heeft meegeno- aen naar een rijker muzi kaal leven. Niet dat de fans er alles van begrijpen, verre van dat Bij het concert van za terdagavond werd er in een enthousiaste, maar stunteli ge poging mee te swingen voortdurend irritant meege- klapt, werd er te vroeg geapplaudiseerd, was het nooit echt stil bij de rustige nummers en ging men mas saal naar voren, zodat het prima geluid (een hele pres tatie in het holle Ahoy) neersloeg. Juist door de aanwezig heid van dit soort publiek gingen er veel van de nuan- tes verloren en zou een min der integer figuur dan Joe Jackson er zich op een goed kope manier van af kunnen ;maken. Je zou je in het geval van Jackson soms een klas siek publiek wensen, waar bij elk kuchje bestraffende blikken oplevert. Nu moest de vermanende ringer door Joe Jackson zelf geheven worden. Hij deed iat bijvoorbeeld op het mo- nnt, dat er veel te vroeg >t werd bij 'It's diffe- rent for girls'. Joe liet daar- t)het slot van het nummer eens afzonderlijk horen, 'ütwas een van de vele ma- tijdens het concert, dat zijn alsmaar groter wor- k fende vaardigheden als po- ïumartiest etaleerde. Als tanger en saxofonist zweep te hij zijn band op tot grote hoogten. Het enige, dat hem tcht van zijn stuk bracht, was het ovationele applaus, Jat steevast na elk nummer volgde. De beweringen, dat de nieuwe elpee 'Body and soul' tezweverig zou zijn, werden Joor Joe Jackson en band (logenstraft. Op het num mer 'Not here, not now' na werden alle stukken van die Plaat gespeeld en live kre gen ze een nog overrompe- lender uitvoering. Joe Jackson noemde zijn Joe Jackson:onvermoede en prachtige dingen - f0t0a&m begeleiders (dezelfde als op 'Body and soul') de beste band, die hij ooit had. In ieder geval zorgden Graham Maby (bas), Vinnie Zumo (gitaar, accordeon en xylo foon), Gary Burke (drums), Ed Roynesdal (keyboards en viool) en de blazers Michael Morreale en Tony Aiello voor een overdonderend ge luid. De aanvankelijk als een showorkest in smoking ge hulde bandleden gaven de songs door hun gedreven spel een extra dimensie, ter wij 1 ze ook voor het ongewo ne niet terugschrokken. Zo kreeg 'Is 5f?e really going out with him' een verrassende folky aanpak met een bezet ting van accordeon, piccolo, viool en tamboerijn. Jam mer genoeg ging er veel van het effect verloren door het overenthousiast meezingen de publiek. De nadruk tijdens de con certen lag op het recente werk. Uit het 'grijze' verle den werden enkel 'Is she reallyen 'It's different for girls' gespeeld. Het laat ste nummer kreeg excact hetzelfde arrengement als indertijd, dus met de kale bezetting van bas, drums, gitaar en zang. Van 'Night and day' werden 'Another world', 'Breaking us in two' 'TV-age','Stepping out' en als magistrale toegift 'A slow song' gespeeld. De jazz, doorlopend aanwezig op de nieuwe elpee, kwam uitge sproken naar voren in de toegift 'Is she is, or is she ain't my baby' en in 'Body and soul', terwijl van de soundtrack 'Mike's murder' het nummer 'Memphis' werd gespeeld. Joe Jackson is allang niet meer de new waver, die messcherpe observaties op een beperkte muzikale leest schoeit. Hij heeft zijn positie van slungelige underdog in geruild voor die van een zelfverzekerde muzikant, die zijn eigen weg gaat. Zijn voorliefde gaat uit naar de jazz en aanverwante mu zieksoorten. Dat is niet vreemd, want met die mu ziek hield hij zich al bezig, voordat hij in de new wave van rond '78 het middel vond om door te breken. Duidelijk is wel dat de enorme populariteit de he ren recensenten tegen de borst stuit. Zoals bij zoveel groepen is de enorme pu blieke belangstelling voor Joe Jackson voor de critici aanleiding om hem te laten vallen. Ik heb gisteren even de recensies gelezen en ik kreeg het idee, dat ik bij een totaal ander concert was ge weest. Waarschijnlijk leeft bij die mensen het ietwat be krompen idee, dat een ar tiest alleen in een miserabe le positie tot memorabel werk in staat is. Voor Joe Jackson gaat die vlieger niet op. Zijn groeiende zelfver trouwen laat hem onver moede en prachtige dingen doen. Niet dan Jackson een mu- ziekvernieuwer is maar dat is ook niet nodig. Hij bewijst wel, dat hij wars van elke trend in staat is zijn gehoor te boeien. Wie liever wat kinderen met jeugdpuistjes en synthesizers hoort jenge len, is inderdaad bij Jackson aan het verkeerde adres, al herbergt een nummer als 'Stepping out' meer visie op het fenomeen synthesizer dan de meeste plaatjes, die nu als synthi-pop de blits maken. Joe Jackson heeft gekozen voor de muzikale perfectie en daardoor ziet alles er wellicht niet meer zo specta culair uit als bij zijn vorige band toen de aanwezigheid van percussionisten voor nogal wat show zorgde. Joe Jackson anno 1984 doet den ken aan een goedgeöliede big band, die een scala be- EINDREDACTIE WIM VAN LEËST strijkt van soul, jazz, latin, salsa en rock. Joe vraagt zijn luisteraars zich los te maken van het vastgeroeste idee, dat een nummer drie minu ten moet duren, drie cou pletten en evenveel ref reintjes moet hebben. Zijn muziek is ingewikkelder ge worden, maar en spreekt naar mijn idee meer bezie ling uit dan uit de afgeronde nummertjes op 'Look sharp!', 'I'm the man' en 'Beat crazy'. Jackson was goed in dat genre, maar moest het toch afleggen te gen figuren als Costello en Hiatt. Nu staat hij, vergele ken met veel van zijn mu- ziekgeneratiegenoten op eenzame hoogte. Wim van Leest Mighty Sparrow, 25 april in Rot terdam (Doelen) The Sound, Toontje Lager, Frank Boeijen, De Dijk, Duplex Johnson, Fiat Lux en Kabbala, 22 april op Paaspop in Etten-Leur Snowy White, 23 april in Schijndel (paasfestival) Loudness, 28 april in Rotterdam (Arena) Elton John, 6 mei in Rotterdam (Ahoy) Status Quo, 8 mei in Rotterdam (Ahoy) Camel, 15 mei in Utrecht (Vreden- burg) en 16 mei in Rotterdam (Doe len) Paco da Lucia, 21 april in Utrecht (Vredenburg) Mink DeVille, 15 mei in Tilburg (Noorderligt) Sammie America's MAM, Tent en Mekkanik Kommando, 28 april in Tilburg (Noorderligt) Het concert, dat John Watts tweede paasdag in Noorderligt in Tilburg zou spelen gaat niet door. John Watts is ingestort en zijn Neder landse toernee met zijn nieuw groep The Cry is tot nader order uitgesteld. Kvoorzuhtii lit mWrour HALLO ,MET KAST- V NE£, JE JE, ZOU JE EEN MOET KEERTJE MET ME POSITIEVER WILLEN GAANET0jf KLINKEN,' Ie zullen het nu Ylui d/itappen baai Phwatilla x v tevreden zijn Ome M. do<n. hallo bofkont/jé leven gaat heel anp02s worpen ik pik je OP OM 6 uur vanavonp/ M&S S: \BARTSPJKCHWAPD scuietIuallo nul-nul-acut, met jonn HEEFT U VOOS Mi) 'T NUMMER VAN HET SR/NN/ES, SOOK OF RECOK1P& De VARA-ploeg voor Knokke, v.l.n.r. Astrid Marz, Humphrey Cambell en Karin Bloemen. - foto anf Door onze RTV-redactie VREELAND - Van 2 t/m 7 juli wordt in het Casino van Knokke voor de 3de maal gestreden om de 'Knokke Cup'. Dit is, zoals be kend, een jaarlijks songfestival waarin ploegen van 12 Europese omroepen met elkaar gaan uitmaken wie de beste is. Voor Nederland doet ook nu weer de VARA mee met de kan didaten Karin Bloemen, Astrid Marz en Humphrey Cambell. Ploegleider Is Willem van Beusekom. De ploeg wordt muzikaal begeleid door Rogier van Otterloo die de Big Band van gastheer, de BRT zal dirigeren. De VARA-radio brengt een live-verslag van de finale op 7 ju li en komt verder op 'Knokke' terug op 14 en 21 juli. De VARA die ten tijde van het festival geen tv-zendtijd heeft, zal later wel een samenvatting hiervan geven plus een docu mentaire waarin de deelnemers worden gevolgd. De twaalf deelnemende ploegen zijn: de RAI uit Italië, de RTP van Portugal, de RSR van Zwitserland, de RTBF van Bel gië, de BBC Radio 2, uit Engeland, RTE uit Ierland, VARA uit Nederland, Sveriges Radio Malmo uit Zweden, Danmarks Radio uit Denemarken, Uij. Yleisradio 2 uit Finland, R-TV Roumai- ne, uit Roemenië en uiteraard als organiserend omroep de BRT uit België. De formule van de Knokke Cup is dit jaar enigszins veran derd. Op de slotavond wordt namelijk ook gestreden om de zo genaamde personality prijs voor de beste individuele zanger of zangeres. Van elke ploeg wordt een figuur uitgekozen die met de elf anderen moet strijden om deze extra prijs. De Knokke Cup betekent behalve glorie en een extra kans in de showbusiness een geldprijs van 250.000, 150.000 en 100.000 Bfrs. voor respec tievelijk de eerste, tweede en derde prijs. Voor de personality prijs is nog 100.000 Bfrs. beschikbaar. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll AMSTERDAM (ANP) - Het is ondenkbaar dat de vakbonden een koppeling toe zouden staan tussen de loonvorming van de omroepmusici en die van de overige orkesten, waarop de overheid invloed heeft. Het is dan ook onjuist dat de NOS zonder overleg met de bonden de trendvol gerskorting van drie procent toepast op de salarissen van de omroepmusici. Dit heeft de advocaat van de Kunstenbond FNV, mr D. Christe, gisteren gezegd tij dens een kort geding tegen de NOS voor de president van de rechtbank in Amsterdam. Vol gens de bond zijn de omroep musici geen trendvolgers, zo als hun collega's bij de door de overheid gesubsidieerde or kesten, en doorkruist de NOS met haar handelswijze het on langs gestarte overleg over de omroep-cao 1984. Christe betoogde dat welis waar is afgesproken zoveel mogelijk de lonen zoals die worden vastgesteld door het contactorgaan Nederlandse orkesten (NCO) te volgen, maar dat geen sprake is van een automatische koppeling van de lonen van de omroep musici daaraan. „Er dient eerst met de bonden overlegd te worden. Het is in theorie mogelijk dat die akkoord zou den gaan, maar dan moet er wel iets tegenover staan in de vorm van bij voorbeeld werk gelegenheid", aldus de raads man. HAI i SCHOONHEIP, Y MET KAATJE, GA JE MET ME UIT ETEN HAI, MET KAATJE. IK NOPkS OE UIT VOOR EEN ETENTJE PATJE NOOIT ZAL VERGETEN nee, nos posi tiever. kaatje/ GOES Grandtheater - 20 u. Schot in de roos, 18 j. HULST Koning van Engeland 14.30,19 en 21.30 u. De vier vuisten slaan op hol, a.l. 14.30 u. Billie Turf, deel 3, a.l. 19 u. Schatjes, 12 j. 14.30,19 en 21.30 u. Ciske de Rat, a.l. 21.30 u. Commando apocalypse, 16 j- 14.30 en 21.30 u. Schoolmeisjes, 16 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Ciske de Rat, a.l. 20 u. Who dares wins, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 14 en 20 u. Ciske de rat, a.l. Alhambra2 - 14 u. Robin Hood, a.l. 20 u. La Traviata, a.l. ANTWERPEN Rex - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. L'Honneur d'un capitaine. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Schatjes. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les morfalous. Odeon - 14,16, 18, 20 en 22 u. Emmanuelle 4. Rubens - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Rumble fish. Slnjoor - 12, 14.20, 16.45, 19.10en 21.30 u. Zware jongens Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Screwballs. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Never cry wolf. Quellin II - 13.30,17 en 20 30 u Scarface. Quellin III - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Gorky park. Astra - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. On her Majesty's secret service. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Merlijn de tovenaar. Capitole - 12,14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Krull. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Gwendoline. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30u. Don Camillo. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Carmen. Ambassades-Club II - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. Tchao pantin. Ambassades-Club III - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. The Osterman weekend. Ambassades-Club IV - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. L'ete meurtrier. Festa - 13,15,17 en 21 u. Les comperes. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22 u. Angel. TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Class. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Sahara. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Schatjes. 22 30 u. L'ete meurtrier. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u Frances. 22.30 u. Garcon. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Comperes. Memling 14.30 en 20 u. Zware jongens. Rembrandt 14.30 en 20 u. Mad mission deel 2. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Brainstorm. 2 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Children of the corn. 3 - 15, 20 en 22.30 u. Scarface. 4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Never cry wolf. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Gwendoline. 6 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Rumble fish. 7 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. De slokkers. 8 - 15,17.30 en 20 u. Merlijn de tovenaar. 9 15 en 17.30 u. De Daltons op de loop. 10 - 20 en 22.30 u. An officer and a gentleman. 11 - 22.30 u. Angel. 12-15,17.30 en 20 u. Emmanuelle 4. 13 - 15,17.30 en 20 u. Hot dog. 14 - 15 en 20 u. In naam van al de mijnen. 15 - 22.45 u. Femmes. 16 - 22.30 u. The draughtsman's contract. 17 22.30 u. Erendira. KOEWACHT G.v. Rumste - 13.30 u. schieting voor bejaarden. LAMSWAARDE Café bij Tonnie - 13.30 u. schieting voor bejaarden. ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehuls - Aquarel-etsen van Horst de Blae- re, lino's van Liesbeth Huser, et sen van Ernest Joachim, fotogra fieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wa stelt da noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. MIDDELBURG De Vleeshal - Sculpturen van David van de Kop en foto's/ tenten van Hans Biezen. Geop. di. t/m za. 13-17 u., zo. 14-17 u. (t/m 13 mei). OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/m za. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis'. Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. ADVERTENTIE Vorstelijke Jjf likeur 'n Melange van sinaasappelen, koffiebonen, honingen Franse brandy. Uelcavê cMÊSSSttf wijn en gedistilleerd Tel. (015)569324' ZO MOET HET f PERFECT.' GA JE GANG/ KAATJE i MOET JE NOU NIET BELLEN r* EK5ENLKK BEN IKTBGCEP VCCR HEM.Vffvp si V Tsen uee doui) 'ueui uba jspnoqos 'ftjepinps do sep 'uaoips 'ubui uba isroq 'sppar ^n^suieoiq ')se>( ui J)UB)d 'ujooquoojaiaj 'sijuii 'siqaaj rsfqCijappqas

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 23