I se Koerier Ass! gemeente) ppertje in het gepast. rlaagde prijzen. Nieuwe Quattro door Ad Pertijs Merkentitel Weelde DE RALLYKANONNEN van dit moment zijn de Quattro van Audi en de 037 van Lancia. Evenais vorig ja ar zijn het deze twee auto's die de dienst uit gaan maken in het WK rallyrijden. Na drie rally's heeft Audi ai een comfortabele voorsprong opgebouwd. Tijdens de Safart-raliy (van 12 tot 16 april in Kenia) krijgen de Lancia's de kans om iets terug te doen. Het voordeel van de raöykanonnen boven de Formule 1-wagens te voigens de raiiyiiefhebbers de tastbaarheid van de wagens. De gewone man kan er zich ook een aanschaffen. Dan moeter echter diep in de buidel worden getast Een Audi Quattro haalt u voor 125.000 gulden uit de showroom en voor een Lancia moet u de grens over. Bij onze oosterburen kunt u voor zo'n 100.000 gulden een Lancia 037 op de kop tikken. Dan rijdt u uiteraard nog niet in de wagen van Waiter Röhrl of Markku Aién. Exclusiviteit is echter zeker. Van de Lancia 037 zijn bijvoorbeeld slechts 200 exemplaren Franse charme euzen brengt ter algeme- ag 12 april 1984 te 19 30 rneuzen openbare verga- ihouden van de volgende ciale zaken en volksge- en personeelszaken, van toepassing de daarop cept-raadsvoorstellen zijn ns de vergaderingen voor ijgbaar. burgemeester voornoemd, C. Ockeloen Oet m n i800 MB Breda it u moet betalen. Voor en. Als contante betaling 1 (dus géén giro- of u een acceptgirokaart moeten brengen. of komma een vakje Prijs incl. 5% BTW 5.10 6.80 8.50 10.20 J 11*90 13.60 i Na drie WK-rally hebben de Quattro'sal een fikse voorsprong opgebouwd op Quattro regeert .Lancia. De Italianen leden drie nederlagen op rij. rallywereld 'A Quattro is born to win', is de advertentie slogan van Audi. Die slogan maken de rij ders van het WK-rallyteam van Audi mo menteel keihard waar. Drie rally's zijn er tot dusverre gereden voor het wereldkam pioenschap en evenzovele malen triomfeer de de Quattro. Daarmee lijkt Audi een be slissende voorsprong te hebben genomen op Lancia, de wereldkampioen van vorig jaar. Tevredenheid, alom in In- golstadt (West-Duitsland), waar jare]^ gewerkt is aan het ambitieuzerallypro gramma van Audi. „Alles loopt naar wens", aldus Die ter Scharnagel, perschef van Audi. „Monte Carlo was een mooie triomf, in Zweden hadden we niets anders ver wacht dan te winnen en in Portugal was het toch wel een harde strijd": Met deze drie rally's is de strijd om het wereldkam pioenschap rally's volgens Schamagel zeker nog niet beslist. De eerst volgende WK-rally is de Safari-rally in Kenia- „En in die rally weetjerhetrmaar nooit. Daar spelen wel.zoveel dingen een rol, waarop je totaal geen vat hebt. Neem vorig jaar. Wie had nu verwacht dat Ari Vatanen daar zou win nen." In de daaropvolgende ral ly van Corsica introduceert Audi haar nieuwe verkorte Quattro. De korte Quattro is lichter en gemakkelijker manoeuvreerbaar. De ont wikkelingen staah-niet stil bij Audi en dat terwijl Audi tesamen met Lancia een le vensgrote voorsprong heeft op de rest. „De superioriteit i van Audi en Lancia is mijns j inziens te wijten aan de i enorme voorsprong in de j ontwikkeling van rallyau to's, die wij hebben. Ik denk dat we de rest zeker twee jaar voor zijn. Ik verwacht pas weer wat aansluiting van de concurrentie wan neer ook zij volledig zijn overgeschakeld op de vier- wiel-aandrijving". Scharnagel mag dan nog zijn twijfels hebben, alge meen wordt verwacht dat Audi dit jaar beide WK-ti tels pakt. De beslissende slag leverde Audi eind vorig jaar. Toen werd Walter Röhrl toegevoegd aan het WK-team van Audi. Röhrl reed in 1983 voor aartsrivaal Lancia. En dat legde Lancia geen windeieren. De Duitser won de publicitair erg be langrijke rally van Monte Carlo en hielp de Italianen aan de wereldtitel bij de merkenteams. In het per soonlijk WK-klassement eindigde Röhrl als tweede achter Quattro-rijder Han- nu Mikkola. Met Röhrl heeft Audi nu de complete we reldtop onder contract. We reldkampioen Mikkola, het Zweedse wonderkind Stig Blomqvist en de Frangaise Michele Mouton waren al onder contract bij Audi. De merkentitel heeft dit jaar de hoogste prioriteit bij Audi. Niet zo vreemd, want het zit de Duiters nog steeds niet lekker dat Lancia vorig jaar met twee punten ver schil de wereldtitel greep. Vandaar ook dat de Audi- toppers in de eerste plaats voor het team moeten rijden. Uiteraard zullen daardoor de Audi-rijders hoge ogen gooien in het individuele klassement. Stig Blomqvist wordt gezien als de man die in 1984 naar voren wordt ge schoven voor de rijderstitel. Scharnagel: „Dat is echter niet zo. Blomqvist wordt door ons niet naar voren ge schoven als de man voor het WK. Nogmaals het team staat voorop. Daarnaast is het wel zo dat Stig de meeste rally's rijdt, ongeveer tien. Daardoor heeft hij automa tisch de meeste kansen op de titel. Maar ook Walter Röhrl, Hannu Mikkola en Michele Mouton mogen voor ons de titel grijpen. Alleen zij rijden gemiddeld slechts vijf of zes rally's". Het tekent de weelde van Audi, dat Scharnagel het heeft over het interne kam pioenschap van Audi, daar mee doelend op het WK. T47 Het ijzersterke Audi Quattro-team viert een feestje na de driedubbele triomf in de Monte Carlo-rally. V.l.n.r.: Björn Ceder- berg (navigator Blomqvist), Christian Geistdorfer (navigator Röhrl), Walter Röhrl, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola en Arne Hertz (navigator Mikkola). DE UITSLAGEN van de tot dusverre verreden WK- rally's: MONTE CARLO: 1. Röhrl (Audi Quattro), 2. Blomq vist (Audi Qauttro), 3. Mik kola (Audi Quattro), 4. The- rier (Renault 5 Turbo), 5. Bettega (Lancia 037), 6. Bia- sion (Lancia 037), 7. Darni- che (Audi Quattro), 8. Alen (Lancia 037), 9. Grundel (VW Golf), 10. Salonen (Nissan). ZWEDEN: 1. Blomqvist (Audi Quattro), 2. Mouton (Audi Quattro), 3. Eklund (Audi Quattro), 4. Jonsson (Opel Ascona 400), 5. Torph (Opel Ascona), 6. Johansson (Opel Ascona 400), 7. Eriks son (Opel Kadett), 8. An- dervang (Ford Escort), 9. Petterson (Audi 80 Quat tro), 10. Ahlin (Opel Ascona 200). PORTUGAL: 1. Mikkola (Audi Quattro), 2. Alen (Lancia 037), 3. Bettega (Lancia 037), 4. Biasion (Lancia 037), 5. Ranguotti (Renault 5 Turbo), 6. Röhrl (Audi Quattro), 7. Grundel (VW Golf), 8. Ortigao (Toyota Celica), 9. DÖrsche (Citroën Visa), 10. Gooding (Vauxhall Chevette). TUSSENSTAND WK: RIJDERS: 1. Blomqvist (Zwe) 35 punten, 2. Mikkola (Fin) 32,3. Röhrl (Wdl) 26,4. Bettega (Ita) 20, 5. Alen (Fin) 18,6. Biasion (Fra) 16. MERKEN: 1. Audi 36 pnt., 2. Lancia 26,3. Renault 22,4. Volkswagen 21, 5. Toyota 10. Toch zullen zijn rijders niet zonder slag of stoot de titel kunnen pakken. Het is be kend dat de Audi het tegen Lancia moet afleggen wan neer het om pure snelheid gaat. Op het asfalt (San Re- mo, Corsica, Griekenland) is Lancia dan ook een nauwe- lijk te kloppen tegenstander. Sneeuw en ijs bepalen ech ter het succes van Audi. Lancia won vorig jaar een sneeuwvrije Monte Carlo en presteerde dit jaar niets, toen die sneeuw wel aanwe zig was. Audi kan met de snelle Lancia_ 037 in het kielzog echter niet op haar lauwe ren gaan rusten. Vandaar Op het (sneeuwvrije) asfalt is de Lancia 037 sneller. Audi werkt dan ook driftig aan een nieuw snellere Quattro. In de rally van Corsica maakt de nieuwe, verkorte, Quattro haar febuut. ook de ontwikkeling van de nieuwe verkorte Quattro, een minder zware, wend baardere wagen, die ook op het asfalt de strijd met Lan cia kan aanbinden. Het wachten is nog op de homo logatie van de wagen. Audi hoopt dat de goedkeuring voor de rally van Corsica, van 4 tot 6 mei, afkomt. Het is jaren geleden dat een merk er in slaagde om zoveel toppers in dienst te hebben. Een tiental jaren geleden lukte dat Ford eens. Audi begon haar opmars in 1981. Toen kregen Mikkola en Mouton een contract aan geboden. Scharnagel: „Onze wens was- om van start te gaan met de combinatie Mikkola/Röhrl. Walter wil de toen echter niet. Uit com merciële overwegingen zijn we toen op zoek gegaan naar een Franse rijder. De Franse nummer een was toevallig een vrouw, Michele Mouton. Dat was voor ons een lot uit de loterij". De combinatie Franse charme/snelle wa gen sloeg aan bij het pu bliek, te meer daar Audi de beeldschone Fabrizia Pons als navigator naast Mouton posteerde. Het Audi-team zit commercieel gezien toch al sterk in elkaar. Na Mik kola en Mouton kwamen immers Blomqvist en Röhrl naar Audi. Een samenscho ling derhalve van de num mers een van Finland (Mik kola), Zweden (Blomqvist), West-Duitsland (Röhrl) en Frankrijk (Mouton). De con centratie van toppers bete kent tevens dat de rallylief hebbers de toppers op on derlinge krachtsverschillen kunnen beoordelen. Het ver gelijken van de kwaliteiten van de rijders wordt immers altijd beïnvloed door de prestaties van de wagen. Röhrl, Mikkola, Blomqvist en Mouton meten hun krachten in eenzelfde type wagen en kunnen zich der halve niet verstoppen achter de beperktheden van een wagen. Met name aan de capaci teiten van Röhrl werd wel eens getwijfeld. Hij zou Monte Carlo alleen maar kunnen winnen met een snelle Lancia op een par koers zonder sneeuw en ijs. Nu heeft Walter Röhrl altijd al erkend dat hij een minde re ijsspecialist is dan het he le leger Finnen en Zweden. Tijdens de afgelopen Monte Carlo-rally gaf Röhrl echter al zijn critici het nakijken. In een Quattro en op sneeuw en ijs bleef hij de sneeuw- specialisten Mikkola en «Blomqvist voor. Het is dan ook diezelfde Walter Röhrl, die volgens Audi zijn loop baan bij die firma zal beëin digen, die de WK-balans in het voordeel van Audi kan doen doorslaan. De vrouwelijke Audi-équipe. Op de voorgrond Michele Mouton en daarachter Fabrizia Pons. De Scandinaviërs in hun element. Hannu Mikkola bij de start van een proef. .aan de wagen van Stig Blomqvist wordt onder tussen hard gesleuteld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 9