I
se Koerier
Ass!
gemeente)
ppertje in het
gepast.
rlaagde prijzen.
Nieuwe Quattro
door Ad Pertijs
Merkentitel
Weelde
DE
RALLYKANONNEN
van dit moment zijn
de Quattro van Audi
en de 037 van Lancia.
Evenais vorig ja ar zijn
het deze twee auto's
die de dienst uit gaan
maken in het WK
rallyrijden. Na drie
rally's heeft Audi ai
een comfortabele
voorsprong
opgebouwd. Tijdens
de Safart-raliy (van 12
tot 16 april in Kenia)
krijgen de Lancia's de
kans om iets terug te
doen.
Het voordeel van de
raöykanonnen boven
de Formule 1-wagens
te voigens de
raiiyiiefhebbers de
tastbaarheid van de
wagens. De gewone
man kan er zich ook
een aanschaffen. Dan
moeter echter diep in
de buidel worden
getast Een Audi
Quattro haalt u voor
125.000 gulden uit de
showroom en voor
een Lancia moet u de
grens over. Bij onze
oosterburen kunt u
voor zo'n 100.000
gulden een Lancia
037 op de kop tikken.
Dan rijdt u uiteraard
nog niet in de wagen
van Waiter Röhrl of
Markku Aién.
Exclusiviteit is echter
zeker. Van de Lancia
037 zijn bijvoorbeeld
slechts 200
exemplaren
Franse charme
euzen brengt ter algeme-
ag 12 april 1984 te 19 30
rneuzen openbare verga-
ihouden van de volgende
ciale zaken en volksge-
en personeelszaken,
van toepassing de daarop
cept-raadsvoorstellen zijn
ns de vergaderingen voor
ijgbaar.
burgemeester voornoemd,
C. Ockeloen
Oet
m
n
i800 MB Breda
it u moet betalen. Voor
en. Als contante betaling
1 (dus géén giro- of
u een acceptgirokaart
moeten brengen.
of komma een vakje
Prijs incl.
5% BTW
5.10
6.80
8.50
10.20
J 11*90
13.60
i Na drie WK-rally hebben de Quattro'sal een fikse voorsprong opgebouwd op
Quattro regeert
.Lancia. De Italianen leden drie nederlagen op rij.
rallywereld
'A Quattro is born to win', is de advertentie
slogan van Audi. Die slogan maken de rij
ders van het WK-rallyteam van Audi mo
menteel keihard waar. Drie rally's zijn er
tot dusverre gereden voor het wereldkam
pioenschap en evenzovele malen triomfeer
de de Quattro. Daarmee lijkt Audi een be
slissende voorsprong te hebben genomen op
Lancia, de wereldkampioen van vorig jaar.
Tevredenheid, alom in In-
golstadt (West-Duitsland),
waar jare]^ gewerkt is aan
het ambitieuzerallypro
gramma van Audi. „Alles
loopt naar wens", aldus Die
ter Scharnagel, perschef van
Audi. „Monte Carlo was een
mooie triomf, in Zweden
hadden we niets anders ver
wacht dan te winnen en in
Portugal was het toch wel
een harde strijd":
Met deze drie rally's is de
strijd om het wereldkam
pioenschap rally's volgens
Schamagel zeker nog niet
beslist. De eerst volgende
WK-rally is de Safari-rally
in Kenia- „En in die rally
weetjerhetrmaar nooit. Daar
spelen wel.zoveel dingen een
rol, waarop je totaal geen
vat hebt. Neem vorig jaar.
Wie had nu verwacht dat
Ari Vatanen daar zou win
nen."
In de daaropvolgende ral
ly van Corsica introduceert
Audi haar nieuwe verkorte
Quattro. De korte Quattro is
lichter en gemakkelijker
manoeuvreerbaar. De ont
wikkelingen staah-niet stil
bij Audi en dat terwijl Audi
tesamen met Lancia een le
vensgrote voorsprong heeft
op de rest. „De superioriteit
i van Audi en Lancia is mijns
j inziens te wijten aan de
i enorme voorsprong in de
j ontwikkeling van rallyau
to's, die wij hebben. Ik denk
dat we de rest zeker twee
jaar voor zijn. Ik verwacht
pas weer wat aansluiting
van de concurrentie wan
neer ook zij volledig zijn
overgeschakeld op de vier-
wiel-aandrijving".
Scharnagel mag dan nog
zijn twijfels hebben, alge
meen wordt verwacht dat
Audi dit jaar beide WK-ti
tels pakt. De beslissende
slag leverde Audi eind vorig
jaar. Toen werd Walter
Röhrl toegevoegd aan het
WK-team van Audi. Röhrl
reed in 1983 voor aartsrivaal
Lancia. En dat legde Lancia
geen windeieren. De Duitser
won de publicitair erg be
langrijke rally van Monte
Carlo en hielp de Italianen
aan de wereldtitel bij de
merkenteams. In het per
soonlijk WK-klassement
eindigde Röhrl als tweede
achter Quattro-rijder Han-
nu Mikkola. Met Röhrl heeft
Audi nu de complete we
reldtop onder contract. We
reldkampioen Mikkola, het
Zweedse wonderkind Stig
Blomqvist en de Frangaise
Michele Mouton waren al
onder contract bij Audi.
De merkentitel heeft dit
jaar de hoogste prioriteit bij
Audi. Niet zo vreemd, want
het zit de Duiters nog steeds
niet lekker dat Lancia vorig
jaar met twee punten ver
schil de wereldtitel greep.
Vandaar ook dat de Audi-
toppers in de eerste plaats
voor het team moeten rijden.
Uiteraard zullen daardoor
de Audi-rijders hoge ogen
gooien in het individuele
klassement. Stig Blomqvist
wordt gezien als de man die
in 1984 naar voren wordt ge
schoven voor de rijderstitel.
Scharnagel: „Dat is echter
niet zo. Blomqvist wordt
door ons niet naar voren ge
schoven als de man voor het
WK. Nogmaals het team
staat voorop. Daarnaast is
het wel zo dat Stig de meeste
rally's rijdt, ongeveer tien.
Daardoor heeft hij automa
tisch de meeste kansen op de
titel. Maar ook Walter
Röhrl, Hannu Mikkola en
Michele Mouton mogen voor
ons de titel grijpen. Alleen
zij rijden gemiddeld slechts
vijf of zes rally's".
Het tekent de weelde van
Audi, dat Scharnagel het
heeft over het interne kam
pioenschap van Audi, daar
mee doelend op het WK.
T47
Het ijzersterke Audi Quattro-team viert een feestje na de driedubbele triomf in de Monte Carlo-rally. V.l.n.r.: Björn Ceder-
berg (navigator Blomqvist), Christian Geistdorfer (navigator Röhrl), Walter Röhrl, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola en Arne
Hertz (navigator Mikkola).
DE UITSLAGEN van de tot
dusverre verreden WK-
rally's:
MONTE CARLO: 1. Röhrl
(Audi Quattro), 2. Blomq
vist (Audi Qauttro), 3. Mik
kola (Audi Quattro), 4. The-
rier (Renault 5 Turbo), 5.
Bettega (Lancia 037), 6. Bia-
sion (Lancia 037), 7. Darni-
che (Audi Quattro), 8. Alen
(Lancia 037), 9. Grundel
(VW Golf), 10. Salonen
(Nissan).
ZWEDEN: 1. Blomqvist
(Audi Quattro), 2. Mouton
(Audi Quattro), 3. Eklund
(Audi Quattro), 4. Jonsson
(Opel Ascona 400), 5. Torph
(Opel Ascona), 6. Johansson
(Opel Ascona 400), 7. Eriks
son (Opel Kadett), 8. An-
dervang (Ford Escort), 9.
Petterson (Audi 80 Quat
tro), 10. Ahlin (Opel Ascona
200).
PORTUGAL: 1. Mikkola
(Audi Quattro), 2. Alen
(Lancia 037), 3. Bettega
(Lancia 037), 4. Biasion
(Lancia 037), 5. Ranguotti
(Renault 5 Turbo), 6. Röhrl
(Audi Quattro), 7. Grundel
(VW Golf), 8. Ortigao
(Toyota Celica), 9. DÖrsche
(Citroën Visa), 10. Gooding
(Vauxhall Chevette).
TUSSENSTAND WK:
RIJDERS: 1. Blomqvist
(Zwe) 35 punten, 2. Mikkola
(Fin) 32,3. Röhrl (Wdl) 26,4.
Bettega (Ita) 20, 5. Alen
(Fin) 18,6. Biasion (Fra) 16.
MERKEN: 1. Audi 36 pnt.,
2. Lancia 26,3. Renault 22,4.
Volkswagen 21, 5. Toyota
10.
Toch zullen zijn rijders niet
zonder slag of stoot de titel
kunnen pakken. Het is be
kend dat de Audi het tegen
Lancia moet afleggen wan
neer het om pure snelheid
gaat. Op het asfalt (San Re-
mo, Corsica, Griekenland) is
Lancia dan ook een nauwe-
lijk te kloppen tegenstander.
Sneeuw en ijs bepalen ech
ter het succes van Audi.
Lancia won vorig jaar een
sneeuwvrije Monte Carlo en
presteerde dit jaar niets,
toen die sneeuw wel aanwe
zig was.
Audi kan met de snelle
Lancia_ 037 in het kielzog
echter niet op haar lauwe
ren gaan rusten. Vandaar
Op het (sneeuwvrije) asfalt is de Lancia 037 sneller. Audi werkt dan ook driftig aan een
nieuw snellere Quattro. In de rally van Corsica maakt de nieuwe, verkorte, Quattro haar
febuut.
ook de ontwikkeling van de
nieuwe verkorte Quattro,
een minder zware, wend
baardere wagen, die ook op
het asfalt de strijd met Lan
cia kan aanbinden. Het
wachten is nog op de homo
logatie van de wagen. Audi
hoopt dat de goedkeuring
voor de rally van Corsica,
van 4 tot 6 mei, afkomt.
Het is jaren geleden dat
een merk er in slaagde om
zoveel toppers in dienst te
hebben. Een tiental jaren
geleden lukte dat Ford eens.
Audi begon haar opmars in
1981. Toen kregen Mikkola
en Mouton een contract aan
geboden. Scharnagel: „Onze
wens was- om van start te
gaan met de combinatie
Mikkola/Röhrl. Walter wil
de toen echter niet. Uit com
merciële overwegingen zijn
we toen op zoek gegaan naar
een Franse rijder. De Franse
nummer een was toevallig
een vrouw, Michele Mouton.
Dat was voor ons een lot uit
de loterij". De combinatie
Franse charme/snelle wa
gen sloeg aan bij het pu
bliek, te meer daar Audi de
beeldschone Fabrizia Pons
als navigator naast Mouton
posteerde. Het Audi-team
zit commercieel gezien toch
al sterk in elkaar. Na Mik
kola en Mouton kwamen
immers Blomqvist en Röhrl
naar Audi. Een samenscho
ling derhalve van de num
mers een van Finland (Mik
kola), Zweden (Blomqvist),
West-Duitsland (Röhrl) en
Frankrijk (Mouton). De con
centratie van toppers bete
kent tevens dat de rallylief
hebbers de toppers op on
derlinge krachtsverschillen
kunnen beoordelen. Het ver
gelijken van de kwaliteiten
van de rijders wordt immers
altijd beïnvloed door de
prestaties van de wagen.
Röhrl, Mikkola, Blomqvist
en Mouton meten hun
krachten in eenzelfde type
wagen en kunnen zich der
halve niet verstoppen achter
de beperktheden van een
wagen.
Met name aan de capaci
teiten van Röhrl werd wel
eens getwijfeld. Hij zou
Monte Carlo alleen maar
kunnen winnen met een
snelle Lancia op een par
koers zonder sneeuw en ijs.
Nu heeft Walter Röhrl altijd
al erkend dat hij een minde
re ijsspecialist is dan het he
le leger Finnen en Zweden.
Tijdens de afgelopen Monte
Carlo-rally gaf Röhrl echter
al zijn critici het nakijken.
In een Quattro en op sneeuw
en ijs bleef hij de sneeuw-
specialisten Mikkola en
«Blomqvist voor. Het is dan
ook diezelfde Walter Röhrl,
die volgens Audi zijn loop
baan bij die firma zal beëin
digen, die de WK-balans in
het voordeel van Audi kan
doen doorslaan.
De vrouwelijke Audi-équipe. Op de voorgrond Michele Mouton en daarachter Fabrizia
Pons.
De Scandinaviërs in hun element. Hannu Mikkola
bij de start van een proef.
.aan de wagen van Stig Blomqvist wordt onder
tussen hard gesleuteld.