Willem Sandberg zag kunst en leven als experiment De voor- en jnadelen van de soul pir Missing Persons: new wave op z'n amerikaanse Recordbezoek Stedelijk Museum in Amsterdam ■iiwhm'IM PAGINA GIDS 2 ALS MUSEUMMAN INTERNA TIONALE FAAM HILVERSUM 2 PATTI AUSTIN Cobra pe Happie En De Pingel-Bibberatie- Boes t LOSS I K G lentaliteit van de Bel- Lk nog altijd van Geert de Jong, actrice eruur 0 DE band van Frank Zap- m spelen betekent, dat je als Muzikant tot het uiterste ge- jrili wordt. Zappa benut ^rkelijk al je mogelijkhe- iin (zelfs je onvermoede) en gul een ijzeren discipline. I Zo herinner ik me een mo- I jj«nt tijdens het laatste con- I jjfi van Zappa in Ahoy, I [aarop Frank zijn band I abrupt tot zwijgen bracht. I fZ sprak daarna het publiek I vermanend toe, omdat er I imgen op het podium wer- I iin gegooid. Vervolgens hief I hj zijn dirigeerstok en de id ging volledig gelijktij- j weer verder bij precies I 'ju noot, waar er even tevo- I ren plotseling was gestopt. I Dal voorval tekent de ma- I „hr waarop Zappa met zijn begeleiders omgaat. Indivi- \iueel hebben ze vrijwel niets 1 m te brengen, maar wie een- I -nal bij Zappa heeft ge- I speeid, is een ontwikkelde [miizifomt. I De groep Missing Persons I beslaat uit ex-Zappa-muzi- I tinten. Drummer Terry I Bozzio is als zanger te horen in illustere nummers als I 'Titties 'n' beer', 'Broken he- I arts are for assholes' en 1 'frying to grow me a chin'. I Zijn vrouw Dale is bij de I -ans bekend als het geile meisje Mary from Canooga Park, dat de Joe's Garage platen opfleurt met haar ge kir. Bassist Patrick O'Hearn speelde tegelijk met Terry Bozzio bij Zappa en toetse nist Chuck Wild liep even stage bij FZ. Gitarist Warren Cuccu- rullo is een geval apart. Zap pa nam hem in zijn band op, omdat Warren alle gitaar partijen, die Zappa ooit had opgenomen, moeiteloos na kon spelen. Warren mocht dat bij concerten voortaan ook doen, terwijl Frank zelf zich op de soli concentreerde. Missing Persons is met 'Rhyme reason' aan de tweede elpee toe. De eerste langspeler 'Spring Session M' was in de VS goed voor goud, maar hier deed de plaat nau welijks iets. :t de invloed van tv-geweld op - fotodesteuI eind is er dan 'Harten Twee'l de volwassen-variant van The| A-Team." Juist kinderen zijn het ont-l vankelijkst voor tv-geweli| „In Utrecht lieten we kinderen een poppenfilm zien. Daar wa ren drie versies van: een neu-l trale, een agressieve en een) vriendelijke. En het kind dat] gekeken had, moest aan eet peuter in de wieg een masker tonen. Daar hadden we erl twee van: een vriendelijk ko nijn en een lelijke heks. Vanj tevoren hadden we tegen de kinderen gezegd dat de peuter zou gaan huilen als hij het heksen-masker zag. Nou, kin] deren die de agressieve filr hadden gezien, lieten ve meer de heks zien dan het ko nijn." Missing Persons maakt new wave volgens de Ameri kaanse opvatting. Dat bete kent, dat goeddoorwrochte popsongs ingekleurd worden met licht elektronische mu ziek. Instrumentaal staat de plaat als een huis. Met name Terry Bozzio toont aan, dat hij tot de absolute top van de drummers behoort, terwijl Cuccurullo zo nu en dan flink uitfreakt op gitaar. Vocaal is Missing Persons iets minder. Dale Bozzio heeft een beperkt bereik en ik kan me voorstellen, dat er mensen afknappen op haar toontje. Is dat niet het geval, dan is 'Rhyme reason' een leuke plaat met een breed en uitermate verzorgd popge luid. Het is niet wereld schokkend, maar leuker dan de meeste Britse synthi-pop- groepen. Maastricht. 21.02 Muziek met de Dutch Swing College Band. 22.0 Reportages. NOS: 23.02 met hetoo op morgen. AVRO: 23.30 Verslag aankomst van de Benelux-special in Amsterdam. VARA: 0.02 Elpee- tuin. 2.02 Groot licht. 5.02 Truck, KRO: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort. 711 Het levende woord. 7.20 Echo. (7.30. 8.00 en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus 90U- NOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 W terstanden. 9.30 Nws. KRO: 9.33 Ai je haar maar goed zit. 10.00 Angel! w en klemmen. (10.30 Nws.) lj-jj leen de voor het souleeluid /-»J__ „lUn.nil 11.h„..:l i I DE ZWARTE muziek zit nog [altijd in de lift omhoog. Nog [afgezien van tijdsgebonden als scratch en electric Iboogie krijgt de normale |soulmuziek een steeds grote- |re inhoud. Aan de ene kant zijn de Iteksten stukken beter dan |bi] de blanke popmuziek, [terwijl aan de andere kant [de instrumentaties steeds [verfijnder worden. Figuren Nile Rodgers, George iDuke, Stanley Clarke en prbie Hancock zijn ook [voor de popmuziek baanbre kende muzikanten gewor- len. Maar daarmee is nog niet jpegd, dat elke soulplaat [ueteen goed is. Er wordt [lerwille van het bereiken Ivm een groot, dus ook blank [publiek veel van de rauwe |kantjes weggeslepen, waar- [door de soul vaak iets mier zoets of onpersoonlij ks Ikrijgt. Met de nieuwe elpee van IConnection, 'Take it to the [uit', zit het wel goed. Het Irogstaande peil van de vo- jige elpee 'The game of life' gehandhaafd gebleven, al igt de nadruk dit keer wel es meer op de dansbare tent van de soul. T-Connection heeft zijn Misbasis op de Bahama's had indertijd met 'Do that you wanna do' een hnke disco-hit. De disco is ■a goeddeels uit de muziek ,an de groep verdwenen, al- iruikbare elementen zitten :rn°g in. De muziek van T- Connection is een vloeiend geheel met veel aandacht voor fraai verzorgde voca len. Baanbrekend werk ver richt de groep niet, maar wel worden de mogelijkheden optimaal benut. MET 'EVERY home should have one' maakte Patti Austin indertijd onder leiding van Quincy Jones een verpletterend debuut. Het overbekende Jones-ge- luid werd gekoppeld aan een uitstekende zangeres en een elpee lang zong Patti de sterren van de hemel. De opvolger 'Patti Austin' is een ambitieus project ge worden, dat volgens mij zijn doel voorbij is geschoten. Patti is dit keer gekoppeld aan vijf verschillende pro ducers, onder wie Narada Michael Walden, Ollie Brown en Quincy Jones, ter wijl Jones en Ed Eckstine de algehele supervisie hadden. Daarnaast is er ook nog eens in een stuk of vijf verschil lende studio's opgenomen met het legertje sèssiemuzi- kanten, dat je op zoveel Amerikaanse platen aan treft. Die veelheid aan mensen is de plaat niet ten goede ge komen. De producers zitten niet zozeer op één lijn, maar zijn uitgekomen op een grootst gemene deler. Tech nisch en instrumentaal ge zien is de plaat perfect, maar vooral in de composities EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Ouder worden we allemaal. 113* Nws. 11.33 Met Anne. 12.00 Kruis punt. Overh.voorl.12.16 Uitz. v.fl landbouw. NOS: 12.26 Meded. voo landt en tuinbouw. 12.30 NW» KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.M Echo-politiek. 13.30 Nws. 13-4 Schoolradio. 14.30 Nws. Feduoo 14.32 Open Schooltijd-Thema -nrr* tt t-v i -t Nos-Smbudsmakneni5.3oSws.| an Wiske: Het Delta-duel Een leven lang. TROS: 16.00 TRU Nws.show. (16.30, 17.30 en 1»»1 scheelt er het een en ander aan. Was er voor elk nummer een andere zangeres geno men, dan was er hetzelfde uitgekomen als nu. Er wordt in de diverse nummers te weinig nadruk gelegd op de persoon Patti Austin. Daar door klinkt het geheel tame lijk onpersoonlijk en krijg je als luisteraar vrijwel ner gens de gelegenheid om je in de plaat in te leven. Joe Jackson, 14 april en 15 april in Rotterdam (Ahoy) Doe Maar, 14 april in Den Bosch (Maaspoort) Percy Sledge, 11 april in Rotter dam (Parkzicht) Mighty Sparrow, 25 april in Rot terdam (Doelen) John Watts, 23 april in Tilburg (Noorderligt) The Sound, Toontje Lager, Frank Boeijen, De Dijk, Duplex Johnson, Fiat Lux en Kabbala, 22 april op Paaspop in Etten- Leur Snowy White, 23 april in Schijn- del (paasfestival) Loudness, 28 april in Rotterdam (Arena) Elton John, 6 mei in Rotterdam (Ahoy) Status Quo, 8 mei in Rotterdam (Ahoy) Camel, 15 mei in Utrecht (Vre- denburg) en 16 mei in Rotterdam (Doelen) Paco da Lucia, 21 april in Utrecht (Vredenburg) Door Henk Egbers „Zien heeft niets te maken met kennis; het is een le venshouding". Typerende uitspraak van Willem Sand berg, die op 86-jarige leef tijd is overleden. Zijn le venshouding kan enigszins gevat worden in zijn eigen woorden: „Vanuit het oog punt van de kunst bezien, telt slechts de creativiteit. Niets is belangwekkend al leen omdat het oud is". Vooral als directeur van het Stedelijk Museum in Am sterdam heeft hij interna tionale faam verworven. Je kunt niet zeggen dat nu de 'generatie Sandberg' is afge sloten, omdat veel van zijn ideeën en praktijken nog pas aan het begin van hun door werking staan. „Wanneer ik voor belang rijke beslissingen sta, dan vast ik een paar dagen", vertelde hij me eens. Sand berg was een man met een balans tussen uitersten en daardoor in staat heel crea tief met het leven om te gaan. Omdat hijzelf goed communiceerde met het le ven kon hij veel mensen op een nieuwe manier leren omgaan met kunst. Zo werd hij in de na-oorlogse periode de man, die internationaal het museum als kunsttempel 'ontheiligde' door er een 'dy namisch labyrinth' van te maken. Omdat hijzelf als grafisch vormgever veel en goed werk op zijn naam heeft staan, kende hij ook de spanningen van een kunste- naasleven.. Willem Sandberg werd in 1897 te Amersfoort geboren. In zijn twintiger jaren zette hij zich in voor de Mazda- nanbeweging en studeerde psychologie in Wenen en Utrecht. In 1938 wordt hij conservator aan het Stede lijk Museum van Amster dam. Hij leert de drukker H.N. Werkman kennen. Die heeft invloed op hem. Als hij in de oorlog moet onderdui ken experimenteert hij met typografie en als hij in 1945 directeur wordt van 'het Stedelijk' maakt hij zelf bij tentoonstellingen vaak de .catalogi en affiches. Hij werd de 'ontdekker' van de Cobra-beweging (Appel c.s.); gaf ze althans in zijn museum de eerste kan sen. Deze en andere experi mentele exposities lokten nogal eens rellen uit en Sandberg noemde de pers niet zijn vriend in die dagen. Ondanks negatieve kritiek werd hij veel gevraagd in belangrijke internationale jury's en zal hij in 1968 de staatsprijs voor beeldende kunst en architebtuur krij gen en in 1975 de Erasmus prijs. In Amerika ontvangt hij twee ere-doctoraten. Hij was de 'Columbus van de Amerikaanse kunst', de ont dekker van de na-oorlogse Sandberg voor een typisch grafisch teken van zijn hand, als wandversiering uitgevoerd in De Beyerd te Breda (oktober 1983). kunst in dt land. Via zijn in vloed kregen de Amerikaan se museumdirecteuren pas een gevoel van eigenwaarde voor de kunst in de Verenig de Staten. De museum-architectuur, de manier waarop het pu bliek met beeldende kunst geconfronteerd moet wor den, kreeg via Sandberg ook nieuwe impulsen. De aanzet zat in de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum in Amsterdam, die onder zijn leiding in 1954 gereed kwam. Vanuit verschillende kanten in de wereld kwam men er naar kijken. Toen hij in 1962 met pensioen ging en 100 kunstwerken cadeau kreeg, die hij afstond aan het mu seum, werd hij gevraagd de leiding op zich te nemen van de opbouw van het Israël Museum in Jeruzualem. En kele jaren later wordt hij betrokken bij de ontwikke ling van het Centre Pompi dou in Parijs. Sandberg bleef actief. In 1982 verscheen deel 5 van zijn Experimenta Typogra- fica. In 1979 maakte hij een wand-ontwerp voor het me- - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP trostation Waterlooplein. In oktober '83 was hij nog aan wezig bij de opening van de publieksruimte in De Beyerd te Breda, waarin een wandversiering naar een van zijn 'scheur-grafiek-te- kens' werd onthuld. Sandberg zag een mu seum vooral als een middel tot contact met het heden. „Het museum is niet de meest geëigende sleutel om de XXe eeuw voor ons te openen", heeft hij eens ge zegd. Daaraan heeft hij wel iets gedaan. Toch consta teerde hij„De samenleving die wij hebben voorbereid om door te geven aan de vol gende generatie is somber. Hier zijn wij tekort gescho ten". Hij kende zijn verant woordelijkheid in de geest van: „Iedereen heeft in spraak, maar ik beslis". Daarmee was hij in de ogen van velen tevens een direc teur van de oude stempel. Maar omdat hij leven en kunst steeds als experiment is blijven zien, is Sandberg een doorbraakfiguur ge weest, die iets van tijdloos heid met zich meevoerde. GOES Grandtheater La traviata, 12 j. 20 u. HULST Koning van Engeland 20 u. Schatjes, 12 j. 20 u. Zelig, a.l. 20 u. Ciskede Rat, a.l. 20 u. Gelaarsde poesjes, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater 20 u. Trahi, vrouw van uw dromen. TERNEUZEN Luxor 20 u. Ciske de Rat, a.l. 20 u. Trading places, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Ciske de rat, a.l. Alhambra 2 - 20 u Caligula deel 2,16 j. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Class. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. That cham pionship season. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les morfalous. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Screwballs. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Emmanuelle 4. Rubens - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. Rumble fish. Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Zware jongens. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. The man with two brains. Quellin I - 13.30,17 en 20.30 u Scarface. Quellin II - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Gorky park. Quellin III - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. La vie est un roman. Astra - 12,14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. You only live twice. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Merlijn de tovenaar. Capitole - 12,14,16,18. 20 en 22 u. The hunters of the gol den cobra. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Gwendoline. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u Angel. Ambassades—Club I - 12,14, 16, 18, 20 en 22 u. Carmen. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Tchao pantin. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. De duivel van het eiland. Ambassades-Club IV - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. L'ete meurtrier. Festa - 13,15.30,18 en 20.30 u. Table for five. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22 u, Galaxina. Tijl - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Sahara. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. The Osterman weekend. BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 20 u. Les comperes. 22.30 u. L'ete meurtrier. Gulden Vlies 2 20 u. Garcon. 22.30 u. The ninth configuration. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Staying alive. Memling 20 u. Zware jongens. Rembrandt 20 u. Hercules. GENT Decascoop 1 - 15, 20 en 22.30 u. Scarfa- cs. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Merlin de tovenaar. 3 - 15 en 17.30 u. Lucky Luke: De Daltons op de loop. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Les morfalous. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Rumble fish. 6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Emmanuelle. 7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. For a fistfull of dollars. 8 - 15 en 17.30 u. Papyfaitde la resistance. 9-15,17.30 en 20 u. Jaws 3. 10 - 20 en 22.30 u. An officer and a gentleman 11 - 22.30 u. Angel. 12 - 20 u. In naam van al de mijnen. 13 - 15,17.30 en 20 u. Hot dog. 14 - 15,17.30 en 20 u. Operatie roze panter. 15 - 15 en 17.30 u. Don Camil- lo. 16 - 22.30 u. The draughts man's contract. 17 - 23 u. Le lit. 18 20 en 22.30 u. Erendira. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u. schieting voor bejaarden. KLOOSTERZANDE Reizende Man - 13.30 u. schieting voor bejaarden. ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wa stelt dé noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/m za. 10-12 en 14-18 u VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieliwendijk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis'. Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. AMSTERDAM (ANP) - Het bezoek aan de Stedelijk Museum in Amsterdam heeft in de maand maart een recordhoogte bereikt. In totaal kwamen 62.000 bezoekers naar dit Amsterdamse mu seum tegenover 36.500 in dezelfde maand van vorig jaar. Dit heeft een woordvoerder van het Stedelijk meegedeeld. Volgens hem kwam dit record door twee publiekstrekkers: de tentoonstelling van muurschilderingen en -tekeningen van de Amerikaanse kunstenaar Sol Lewitt en de expositie van de pri- v^verzameling van het echtpaar Agnes en Frits Becht. In de eerste drie maanden van dit jaar bezochten 117.000 men sen het Stedelijk Museum in Amsterdam. INWS.SriOW. 110..JU, 1 -<jU Jnni n„ h— Nws. 16.00, 16.35, 17.00 en 17.36 Ak WJIBfm moajti Vertillen tua). P.P.: 18.20 Uitzending van EVP. Hum. Verb.: 18.30 Het voOT deel van de twijfel. TROS: TROS-klantenservice. 20,00 20.03 Finale 21.00 Om het boek. leac: 21.30 Reuma-voorlichting 22.00 Por Favor, herh. 17. Tnu 22.30 Nws. 22.40 Op zoek naar aarde (6), hoorsp. 23.00 ProefloM2 23.55 Nws. omddl je VjifteJmpaM hent.he uiihe! tb hierdltijé'l iel[de. Omddl we hm deren run worden we metpoo/d I f/teriu, de imtemin le ■IIH'IJlMHi'iH .02 ïin ek m- ra- Dr- lal. de aal tu in). 1.10 cht :he :ial 7.30 De ed. ai- in Ieder heel uur nieuws. VARA- 7.00-18.00 Aktualiteiten via Ding van de dag. 7.02 Gesodemeurae 9.03 In afwachting van j Doorloper. 12.03 Paviljoen 3. i Peter Holland. 16.03 De verruKKj lijke 15. NOS: 18.04 De avondsP'j VARA: 19.02 Hof van heden. Popkrant. 21.02 Moondogs. TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een morgen met Cees Goedkoop- Nws). 9.00 Continu klassiek- TROS Concertzaal. Muz. voor en piano. 13.00 Nws. 13.05 De top tien. NCRV: 14.00 Vocaal tal door Elisabeth Schv/arz 14.28 In kleine bezetting- 1®;* roemde soloconcerten. Werke Schumann. 16.00 Literama, o kunstbedrijf. 16.45 Woord "'j middag. NCRV: 20.00 Raf^ harm. Ork. 21.15 Duo Cro lynck. 21.30 Literama. 22.20 korgelconcert. ■:ilM4;Wlll'lH (Via AM-zender Hilversu^n NOS: 19.02-19.40 Nws voor landers. 19.02 Bulletin in h ,ietiT rokkaans-Arabisch. 19.10 in het Berbers. 19.20 Bulletin Turks. 19.30 Bulletin in het i?P v.t TSttr f 's>jui[ uaduiej 'jadonjaA ;aoA 'ja^pe jajEjSBA\ 'auiep uea faoA 'jadojjjaA jeeq 'afse; Suttynjs 'afsBf ut IHds 'tftd 'aqonop ;uBquaAoq 'squq ubbjji

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19