Goedkope heruitgaven in 'Literair Moment' nva:. VERSCHILLEN 'te kunst1 te keur De Ploeg Symbolisch HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 Isometrische Landschappen Onbekend werk van Faulkner mkeen Wiske: Het Delta-duel Kaatje P'e Happie En De Pingel-Bibberatie HILVERSUM 5 Boes ft OPLOSSING WOENSDAG 4 APRIL 1984 T3Z PAGINA GIDS 2 Flip de Kam als 'no non sense' wethouder in 'Hui lend Beton'. - fotovprc tuigd dat de maatschappij in werkelijkheid nog bizarder is dan de groep schetst in het vaag in de nabije toekomst gesitueerde 'Huilend Beton'. „Het is allemaal nog veel er ger. Wist je dat er inderdaad al mensen zijn die in tele fooncellen leven? En wed den dat die gaarkeuken, dat wijkrestaurant - want een woord hè, verdomd, dat neemt het welzijnswerk straks over -er binnenkort ook komt!" Een van de leuke bijkom stigheden van 'Huilend Be ton' is het optreden van be kende Nederlanders in een gastrolletje. Zo is PvdA-Ka merlid Aad Kosto overtui gend als een barse deur waarder, brengt Viola van Emmenes geoefend het TV- Journaal en is de fiscaal-ju rist Flip de Kam heel geloof waardig als de goedbedoe lende wethouder die zijn ze geningen wil rammen door de strot van het morrende volk. Dat morrende volk wordt hoofdzakelijk uitge beeld door een kijvend wijl dat echter groot gelijk heeft en een radio-piraat die zich ook heeft opgeworpen al: ether-verslaggever. 'Meatbal' komt heel over tuigend over. Je gaat bijna vergeten dat er geacteerd wordt. En inderdaad gaan de spelers al improviserende soms zo in hun rollen op, dat ze tijdelijk hun creatie wor den. De scene tussen de wel zijnsleider en diens opstan dige onderling was pas goed toen de acteurs echt ruzie kregen. weg. 17.55 Meded. (NOS) 18.06 Tijd sein. 18.30 Kinderverhaal. 18.50 De wolkenwagen. 19.02 Ronduit-ra- diokrant. 19.20 Van U wil ik zingen. 19.40 De bijbel open. NOS: 20.03 Langs de lijn, sport en muziek. 23.02 Met het oog op morgen. NCRV: 0.02 Volgspot. 1.02 Metropo lis. 2.02 Nachtexpress. 6.02 In 't voorbijgaan. 6.09 Vandaag.don derdag. VARA: 7.00 Nws. 7.10 De wekker radio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). NOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstan den. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Follow Me I (25). VARA: 10.03 Schoolradio 10.23 Hoor haar! (10.30 Nws.) 11.30 Nws. 11.33 Leef-tijd-genoeg. Overh.voorl.: 12.16 Tekst en uitleg. NOS: 12.26 Meded. v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. VARA: 12.36 Din gen van de dag. 13.00 Nws. 13.10 Leef-tijd-genoeg. (13.30 Nws.) 14.00 De Schuurpapier vanuit Diergaar de Blijdorp. NOS-RVU: 14.33 't Git en ik. NOS: 15.03 Zo kan het ook. 15.30 Nws. 15.32 NOS-Wereldw- ijzer. 16.00 Wat een taal. 16.30 Nws. NCRV: 16.32 Studio 55. 17.30 Nws. 17.36 Hier en nu. (18.00 Nws.) P-P-- 18.20 Uitz. van de VVD. Hum. Verb.: 18.30 Het voordeel van de twijfel. NCRV: 19.00 Steen in vijver. (19.00 NCRV-leerhuis. 19.1» Lied van de week. 19.30 Rondom het woord). 20.00 Nws. 20.03 Leger des Heilskwartier. 20.18 De wereld zingt Gods lof. 21.00 Bij de tijd. 21.25 Onder de kop. RVU: 21.40 Co lours of English. Feduco: 22.00 Het Kantongerecht (2). 22.15 Taal, te kens en regels (21). NCRV: 223» Nws. 22.40 Nederland en z'n huren. 23.00 Muz. van eigen tiid. 23.55 Nws- Ieder heel uur nieuws. KRO: H progr. kan tussen 8.00-17-00. n nieuws en reklame, onderbroK worden voor aktual. van Echo. wr* Het leven begint na zeven, metr ter Koele wijn. 9.04 Formule 3. ij- Radio de 'De zwarte RoosI* Vraag en antwoord. 13.04 Seeourg en Wurlitzer. 14.04 And the be goes on15.04 Komt er nog w van? 17.04 Weeshuis van de n NOS: 18.04 De avondspits. 19.02 Krachtvoer. 21.02 Demo. W Rocktempel. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het tevende woord. 7.10 Preludium. 8.00 W 8.05 Platennws. 8.45 Musica ba 9.15 Onder de hoogtezon. 10-00 mermuz. uit de Barok. 10.30 kestpalet: Rotterdams *iin® Orkest. 11.40 Symf. en concen» van J. Chr. Bach (8). 12.10 Treil* see Blaasensemble. 13.00 Nws. 0 Kerkorgelconcert. AVRO: Edo de Waart dirigeert wel4 30 van Wagner en Stravinsky Amerikaanse muziek. 16.00 piade: Frankrijk. 20.00 Concerig bouw Ork. met soliste: Klass. 21.15 Kamermuz. van Bruno tentoonstellingen E1NDREDAKTIE HENK EGBERS Weverij „De Ploeg" van 1923 1957. Textielmuseum Gast- huisring 23 in Tilburg, tot en Let 20 mei. ploegstoffen, woningtex tiel die garant staat voor de goede smaak van de gebrui- iker, hebben zowel in sociaal hls'in artistiek opzicht een interessante geschiedenis. De totstandkoming van een ten toonstelling over dit onder werp is te danken aan Helen Eoterenbrood, die als kunst historisch studente aan de Rijksuniversiteit in Utrecht, hiervan haar doctoraal scriptie maakte. Deze bijzon- ire manier van afstuderen lis neergelegd in een fraai uitgevoerd boekwerk met beeldmateriaal zelf in kleur, dat als catalogus de tentoon stelling begeleidt. In deze studie is de ge- noemde periode behandeld een tijdperk in de ge- I schiedenis van dit bedrijf, I waarin de idealen waarmee men begon, tot bloei kwamen en uiteindelijk leidden tot het instellen van een andere vorm van bedrijfsvoering: de in 1957 gevestigde stichting. De Ploeg is in 1923 door I enkele idealisten, leden van I de Bond der Religieuzen I Amargo-Communisten als leen coöperatieve Produktie len Verbruiksvereniging op- I gericht. De utopische plan- Ir.en zijn in het beeldmerk Ivan De Ploeg fraai weerge geven: de man met de ploeg I symboliseerde 'de wereld 1 omploegt voor het nieuwe zaad, die opruimt militairis- drank, ellende, uitbui- en gevangenis, om I ruimte te geven aan de vrij- lhtid. De opkomende zon op |fe achtergrond stond voor htl'groeiend socialisme' te- Jltmver 'de bonte vloek van fta kapitaal'. A^n de wereld- liiervomende idealen bleken lïat praktische bezwaren te lileven zoals het collectief sa- liienwonen en het werken |ionder loon, maar uiteinde- startte men met negen Iwefgetouvven, een naaima chine en twee wevers het be- drijf. Men ging er vanuit dat er lioor en voor geestverwan- -en, die we nu alternatieve- :n zouden noemen, ge- I werkt moest worden. Enige hanpassing aan het leven Ivan alledag in de wereld van pen leek onvermijdelijk, I hetgeen voortreffelijk werk- I te, want in 1935 had De Ploeg I al meer dan 1000 verschillend [gedessineerde stoffen in de produktie, alle van hoog- I waardige materialen en lich- I Wit. 1 Meter katoenen gor dijnstof van 120 centimeter oreed, kostte in die tijd 1,45. De progressieve ideeën van de Ploeg-coöperanten statisch karakter krijgen. Zeker wanneer hij nogal ab straherende styleringen doorvoert kun je de indruk krijgen dat bijvoorbeeld twee herten een min of meer religieuze totempaal gewor den zijn. De vereenvoudigin gen die hij soms doorvoert bij mens- en dierfiguren doen denken aan oude grot tekeningen. Zelfs wanneer hij zichzelf verleidt om wat naturalistischer te werken (bijvoorbeeld zittend naakt) wordt de symmetrie weer aangewend om het beeldje rust te geven. In wat grotere stukken als Klaroenstoot en Schijf ontknoping worden genoemde gegevens wel ge hanteerd, maar veel vrijer gecombineerd zodat daar door de sterkste sculpturen ontstaan. In de hal van de Technische Hogeschool te Eindhoven exposeert de Belgische kunstenaar RAYMOND BARION 'Isometrische Landschappen'. Via dertien doeken laat hij zien afstand te nemen van de traditionele schilderkunst en op zoek te zijn naar beeldingen, die inspelen op het actuele leefgevoel. Kwast en olieverf zijn vervangen door airbrush en acryl; het beroemde éénpuntsperspectief der Renaissance wordt opgeheven door desoriëntatie, gevat in een isometrisch raster (een aaneenschakeling van rui ten met twee hoeken van 30°). Gesproken wordt van een anti-representatie, metamorfose, panoptische macht en architectonische vormen. Dat vlakbij deze tentoonstel ling nog een andere staat opgesteld met de titel 'Ogen be drogen' berust niet op toeval. Daarop kun je inzicht krij gen in beoordelingsfouten door ogen. Dagelijks te zien van 9-18 uur en in de weekends van 14-18 uur. sloten onmiddellijk aan bij de veranderingen in de ar chitectuur van die tijd die zeer vernieuwend werkte. Het grote belang van de Ploegstoffen is de invloed geweest die ze op onze inte rieurs hebben gehad. De weg van de negentiende eeuwse velours en pluche naar de moderne wollen en katoenen stoffen is uitvoerig gedocu menteerd aan de hand van stalen en teksten, die samen een stevige basis vormen voor de historische waarde van het Ploegstofje. L.R. Tineke van Trigt, gobelins en Joep Coppens, beelden. Het Tongerlohuys, Molen straat 2, Roosendaal. Open dagelijks van 14-17 uurjtot en met 29 april) Een mooie tentoonstelling om te zien. Gobelins met bronzen beelden vormen hier een aangename combinatie. De thema's, die belden be spelen, hebben te maken met oergegevens en worden on dersteund door hele aarden materialen (brons en textiel- vezels). Tineke van Trigt uit Heeze kreeg haar opleiding bij Al- bert Troost aan de Van Eyk- academie in Maastricht en bij niemand minder dan Abakanowicz in Polen. Maar haar werk heeft niets van doen met de ruimtelijke tex- tielstructuren, waardoor de ze laatste hier vooral be kendheid kreeg (de immense textiele objecten in het Bos sche provinciehuis). Ze maakt wandtapijten in de letterlijke zin van het woord. De grote doeken zijn allen geinspireerd door (onneder- landse) stenen. Ze schetst van te voren veel. Haar werkstukken hebben ook dan ook een schilderkunstig aspect. Maar het strak gewe ven materiaal „voelt" an ders. De stenen zijn niet na drukkelijk uitgewerkt, maar bij na alleen contouren uitge werkt. Doordat ze met lichte nuanceverschillen werkt in enkel groen en licht gebro ken witten worden de stenen bijna etherisch, iets sacraals. Er gaat rust van uit. Beheer ste monumentaliteit. Verder zijn er nog miniaturen aan wezig als lieve kleine vertel lingen. Prijzen vanaf 390.-. Joep Coppens uit Vlierden bij Deurne studeerde in Maastricht bij Carasso en in Amsterdam bij Couzijn. Hij vindt zelf dat uit de invloed van deze beide tegengestelde beeldhouwers zijn kunst is ontstaan; hij zijn eigen weg is gegaan. Zijn beelden zijn doorgaans zeer symmetrisch opgebouwd, waardoor ze een IN MIDDELBURG expo seert in de Vleeshal ttn 18 april de Ij slander Magnus Gudlaugsson. Hij zegt: „Mijn schilderijen zijn een protest tegen de traditionele schil derkunst. Ik heb altijd ge houden van het gevoel van leegte, dat het verschijnsel contradictie wekt". In elkaar spiegelende lichtdicht ver pakte spiegels demonstreren dat onder meer. Di tón za 13- 17 en zo 14-17 uur. IN HOEVELAKEN bij nv Bouwfonds Nederlandse Ge meenten exposeert de bra- bander Theo Kuijpers zijn laatste ontwikkelingen: cal- ligrafische tekens, geschil derd op papier. Ze hebben zich ontwikkeld uit zijn ar chaïsche, boerenfetisjisme als reactie op een stadscultuur. Op werkdagen van 9-17 uur. Voor andere tijdstippen tel. 03495-39207. FOURFOLD heet een groep van vier vlaamse ar- tisten, die elkaar leerden kennen op het Masereelcen- trum te Kasterlee, België. Samen maakten zij een kunstmap (zeefdruk, litho en 2x lino). De eenheid van de vormtaal (grafiek) was hun leidraad. Zestig exemplaren. BFR 8000 per stuk. (inlichtin gen: tel. 09-32.3.311.56.19). IN EINDHOVEN heeft Ar- nulf Rainer zijn 'Hand- und Fingermalereien' tot 15 april opgehangen in de nieuw bouw van het Van Abbemu- seum. Op zoek naar wegen om de huidige cultuur te ont snappen heeft hij een groot aantal schilderijen gemaakt met een veredelde vorm van vinger-painting. Deze zoge noemde 'labiele vrijheid van het ik in een donkere inner lijke dialoog met zichzelf wordt vaak even verdienste lijk beoefend op creatieve centra. IN AMSTERDAM is tot de zomervakantie in het Allard Pierson Museum - archeolo gisch museum van de uni versiteit van Amsterdam aan de Oude Turfmarkt 127 - een tentoonstelling te zien met de titel 'Drank Drama Dood-Dionysius'. Het mu seum, dat zijn 50 jarig be staan nu viert, kreeg daarom een oude sarkofaag (stenen doodskist) cadeau met voor stelling die betrekkingen hebben op de wijngod Dio- nysius. Aan de hand van an tieke voorwerpen is rond de ze sarkofaag een expositie gebouwd, die gewijd is aan deze wijngod en zijn ere dienst. Di tón vr 10-17 en za en zo 13-17 uur. Van onze kunstredactie De uitgeverij Meulenhoff is begonnen met de serie 'Lite rair Moment', waarin vier keer per jaar literaire 'monu menten' uit eigen fonds ver schijnen. Bij deze heruitgaven wordt gratis een informatie boekje geleverd bij ieder boek (los 2,50). Als eerste boek ver scheen het debuut van Frans Kellendonk uit 1977, de verha lenbundel 'Bouwval'. Dat boek kost nu 14,50. Het volgende deel, dat in juni uitkomt, is aan Strindberg gewijd. Een zinvolle inhaalmanoeuvre voor onder meer middelbare scholieren en een publiek, dat altijd even moet wennen aan auteurs, die bij hun start con troversieel zijn of stof doen opwaaien. De discussie rond Kellen donk bij dit debuut (onder meer in de Haagse Post), waarbij hij met enkele ande ren werd ondergebracht bij een zogenaamde nieuwe rich ting, die van de 'Acedemisten', is interessant geweest voor een incrowd. Als Frans Kus- ters, die letterlijk het Njmeeg- se academiemilieu in zijn be schouwend proza betrekt, is bij Kellendonk een weliswaar ander Nijmeegs milieu onder werp van een 'gelijksoortige vorm van denken, die het be grip 'Acedemisten', kan oproe pen. Maar nu, op wat afstand, zie je heel andere processen, die minder nieuw zijn dan ze lijken. Zij horen bij dat slag mi- lieuvervreemders als Wolkers en 't Hart. Namen zij in hun boeken afscheid van een calvi nistisch milieu uit de jaren dertig en veertig, bij figuren als Kellendonk en Kusters zie je hetzelfde proces, maar dan gericht tegen de jaren vijftig en zestig. Culturele puber teitsverschijnselen! Vers twee is dan dat ze het min of meer NEW YORK (DPA) - De uit geverij van de universiteit van Texas publiceert in mei 14 tot dusver onbekende liefdesge dichten die William Faulkner in 1921 schreef voor zijn toe komstige vrouw Estelle Franklin en zelf inbond. Naar de New York Times berichtte schreef Faulkner de gedichten onder de titel 'Vision in Spring' in de jaren waarin hij zich beschouwde als een 'mis lukt dichter'. 'Vision in Spring' behandelt volgens de N.Y. Times seks, liefde, impotentie en dood, eenzaamheid en verlangen 'te gen de achtergrond van stad en strand'. De gedichten van de 24-jarige Faulkner, die als geestelijke oefeningen voor zijn latere proza kunnen wor den beschouwd, kwamen na de dood van de schrijver in 1962 in handen van zijn vrouw. De oorspronkelijke band is verloren gegaan, maar de Faulkner-wetenschapper Ju dith Sensibar trof bij de doch ter van de schrijver een foto kopie aan. Frans Kellendonk literair-technisch knap doen. Wolkers schrijft heel wat be ter dan 't Hart en - daarover gaat het hier - Kellendonk is een streekromanschrijver op een manier als de uitgeverij Meulenhoff staat tot de uitge verij Westfriesland ('groot' in het uitgeven van streekro mans). 'Bouwval' is inmiddels ze ven jaar oud. In deze weggooi- maatschappij, waarbij De Slegte al na nauwelijks één jaar goede boeken in de ramsch gooit (en daarmee po tentiële auteurs de pin op de neus geeft), lijken zeven jaren al een verouderingsproces van jewelste. Nu heeft Kellendonk vorig jaar nog een verhalen bundel bij Meulenhoff uitge geven (Namen en gezichten) zodat de vraag: Kellendonk, wie was dat ook weer? niet ge rechtvaardigd is. Maar zijn 'Bouwval' is dus al héél oud... Frans de Rover schreef in het informatieboekje de inlei ding op Kellendonk onder de titel 'Clio kan niet zonder my then'. Daarin komt alles aan de orde wat Kellendonk tot nu toe schreef. In een collage van teksten volgt dan een ant woord door de auteur waarom het hier gaat. 'Schrijven is een langzame zelfvernietiging een schrijver is geëngageerd met mensen, niet met ideolo gieën. Een ideologie is een moedwillige versimpeling van de werkelijkheid'. Wat is wer kelijkheid, wat is vervalsing; wat is realisme, wat idealis me...? Waar deze tegenge stelden met elkaar in conflict komen ontstaan er bouwval len. films GOES Grandtheater - 20 u. The day after, 12 j. TERNEUZEN Luxor - 20 u. Moord in extase, 12 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Ciske de rat, 12 j. Alhambra 2 - 20 u. Lanuit de Varennes, 16 j. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 Rex-Club - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Krieg und friede. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les morfalous. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Screwballs. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Emmandelle 4. Rubens - 12,14,16,18,20 en 22 u. Rumble fish. Sinjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Zware jongens Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Without a tra- ce. Quellln I - 13.30,17 en 20.30 u. Scarface. Quellln II - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Gorky park. Quellln III - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. De leeuw van Vlaanderen. Astra - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Thunderball. Astrld - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Herbie rides again. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Eddie and the cruisers. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Gwendoline. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Angel. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Carmen. Ambassades-Club II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Tchao pantin. Ambassades-Club III - 12, 14,16, 18,20 en 22 u. De duivel van het eiland. Ambassades-Club IV - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. L'ete meurtrier. Festa - 13,15,17,19 en 21 u Xtro. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The last savage deel 2, Shocking Afrika. TIJI - 12,14,16,18, 20en22 u. Sahara. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The Osterman weekend. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Garcon. 22.30 u. L'ete meurtrier. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. Hercules. 22.30 u. Sudden impact. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Staying ali ve. Memling 20 u. Zware jongens. Rembrandt 20 u. De sadist met de ketting zaag. GENT Decascoop 1 - 15, 20 en 22.30 u. Scarfa ce. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Emmanuelle4. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Jaws 3. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Les morfalous. 5 - 22.30 u. The mafu cage. 6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Rumble fish. 7 - 15,17.30, 20 en 22 u. Hot dog. 8 - 17.30,20 en 22 u. Angel. 9 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Operatie roze panter. 10 - 20 en 22.30 u. An officer and a gentleman. 11 - 15,17.30 en 20 u.Don Ca- millo. 12 - 15 en 20 u. In naam van al de mijnen. 13 - 15,17.30, 20 en 22 u.The draughtsman's contract. 14 - 15 u. Sneeuwwitje. 15 - 17.30,20 en 22.30 u. Eren dira. KOEWACHT J. de Kind - 14.30 u. schieting. R.v. Steene 9.30 u. kloefkensschieting. 15 u. schieting. exposities ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wa stelt da noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/m za. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis'. Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. (ADVERTENTIE) Doordacht Zo mag u het verzekeringsadvies van een NVA-lid wel noemen. Hij neemt er de tijd voor, u rustig te advi seren. Onafhankelijk van welke maatschap pij ook. Behoedt u voor „te weinig" maar ook voor „te veel". Kortom, hij ziet het als zijn taak üw belangen te behartigen. Bij schade- afhandeling bijvoorbeeld. De NVA is de Nederlandse Vereniging van Makelaars in Assurantiën en Assurantie adviseurs, waarvan uitsluitend assurantie kantoren lid zijn, die zijn toegelaten op hun vakmanschap, hun kwaliteit f van advies en begeleiding. De NVA is uw verzekering voor het beste advies. chten derna. 21.30 Muzikale ëe2Al van Medea. (Via de AM-zender van HiNe( 1) NOS: 19.02 Nieuws voor landers. 19.02 Bulletin in Wl rokkaans-Arabisch. 19-1°,. .^het i Bulle® in het Berbers. 19.20 Bulletin1'' Turks. 19.30 Bulletin in het Spa" i 'oineupejA uibbj oi 'omwe-iA snau do '6 'laauiBJi uba qnq '8 'taauiBq uba ;ood 'i 'Jnap daauSpueq -g 'sqqaaj tuooquqBd g 'pjoqtBdsja;qoB -f 'jnajjneqa qaoppjooq g 'jaaiUBij uba ijbb;S g 'oineiqoejA tuBjffrz q

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17