IN
6
\KVAN
NNIET
ZEN!
Surfplank met
nieuw bodemontwerp
alles
i Philips P70
luchtreiniger
Brabanders
kunnen met
schubben
bord het
Wereld
record breken
PAGINA
PHILIPS
graauw
Wij hebben gelukkig de
tijd; we kunnen de reacties
van de markt rustig afwach
ten. Op dit moment verdienen
we geen fortuinen aan onze
wereldprimeur, maar we leg
gen er gelukkig ook niets op
toe. De toekomst zal moeten
leren of we werkelijk iets
groots hebben ontwikkeld".
DINSDAG 3 APRIL 1984
LOSSE BODEM -
OPVALLEND
BIJ WIND
kleding dat's een gooi
waliteitkeuzevoorlichting
ïg prijs en service
4524 CL SLUIS
Kaai 1
Tel. 01178-1719
d van 2.00 tot 6.00 uur
>n nieuwe stofzuigèr
B.V.
U weet ook
's morgens gebeld
3n. Ze blazen, via hun
baar is, maar dat zich
een uniek schone
nttrekt praktisch al dat
er resultaat!
tregelaar in de pistoolgreep.
i capaciteit van 4,4 liter,
netalen buizen
Dorpsstraat 39
01143-328
Toen nasa-ingenieur Jim Drake
twaalf jeer geleden een zeiltje met
g[eK en roterende mast op zijn golf-
surfplank zette, had hij maar één ide-
aal: „Niet meer zo'n vreselijk eind
moeten peddelen". Want Drake was
«sngolvensurfer, een van de vele
Caiilornische freaks die op een
plankje zonder tuig, de brandings-
golt afreden en daar een geweldige
kick aan ontleenden.
Set probleem was alleen het terugko
men, nadat de plank op het strand
was gespoeld. Daarom, en nergens
anders om, vond Drake het windsurf
ing uit. Hij had er geen idee van dat
tijde grootste nautische ontdekking
van de twintigste eeuw deed en dat
hij onbedoeld de grootvader was ge
worden van de snelstgroeiende wa
tersport aller tijden.
Zijn vriend, de computerdeskundige
Hoyle Schweitzer, had dat beter in de
gaten. Hij kocht alle patenten op en
ging de wereld veroveren. Daarbij
had hij het geluk dat een inventieve
Nederlander, Martin Spanjer, er ook
teel in zag.
Spanjer overtuigde textielfabrikant
ten Cate in Almelo dat dit nu een
echte onvervalste revolutie was en
vandaar begon de victorie. Ten Cate
produceerde de Windsurfer; de oer-
plank der planken en nu nog altijd
een van de meest verkochte model
len ter wereld.
ledereen werd rijk: Schweitzer, Ten
Cate en een groot aantal andere fa
brikanten. Alleen Jim Drake bleef wat
hij was. Ondertussen zijn miljoenen
planken in de wereld verkocht en
was de groei van de windsurfsport in
ons land zo spektaculair dat van de
snelst groeiende sportorganisatie
ton worden gesproken.
Windsurfen is niet meer weg te den
ten uit het recreatieve en het echte
wedstrijdgebeuren. Vele Nederlan
ders hebben de laatste jaren wereld
kampioenschappen in de wacht ge
sleept. De komende zomer zal tijdens
deOlympische Zomerspelen in Los
Angelos, (toevallig de geboortestad
nn Holy Schweitzer) voor het eerst
^surfplank in het Olympisch ge
pen present zijn. En dat gebeurt
12 jaar (op 17 maart 1972 ari-
rde de eerste container met surf-
ilanken) nadat Nederland voor het
rst met de zeilplank kennis maak
baar de ontwikkeling staan nog
s niet stil. Nog niet zo lang ge-
den hebben de Brabanders Ronald
Ifierrits en Peter Verhallen weer een
|nieuw element aan het geheel toege-
d: een funboard van 315 cm met
sen erg afwijkende bodemvorm.
De 'Scaie-Hull'-bodem van de
I.Ron 315" is een geavanceerde vlak-
Ibodem, bestaande uit 25 scherp af-
Ijekante vlakjes (schubben), die on-
■der een kleine hoek achter elkaar lig-
]p. Testpiloot Frank Jansen kwam
"Brest al tot een snelheid van 56
pn/u; ruim boven het wereldrecord
pop rond 54 km/u staat.
-□
DOOR JACK ARENTSEN
Ronald Gerrits (ing. werktuigbouw)
en Peter Verhallen, vertellen erg ont
spannen over hun nieuwe vinding
's avond hersteld
ratie - KTV - stereo - was-,
lijk - gas - elektro fornuizen
(een soort wasbord onder de surf
plank) die zij ruim een jaar geleden
op de Nederlandse markt hebben ge
bracht. Ruim 200 planken zijn onder
tussen aan de man en de vrouw ge
bracht; geen spektaculaire cijfers in
een markt die nog jaarlijks met tien
duizenden nieuwe beoefenaars
'groeit. „Ons principe is in eerste in
stantie met de nodige argwaan ont
vangen; thans komen echter de vra
gen steeds meer los", zegt Peter Ver
hallen.
In het buitenland begint de surfplank
met het nieuwe bodemontwerp on
dertussen ook de aandacht te trek
ken. Naast Nederland en België,
wordt dit jaar de „Ron 315" in West
Duitsland uitgebracht, terwijl de ex
port besprekingen met Oostenrijk en
Italië in een ver gevorderd stadium
zijn. Daarnaast heeft een zeer beken
de zeilfabrikant besloten om één van
de 5 superzeilen die gemaakt worden
voor wereldrecordjachten voor de
„Ron 315" beschikbaar te stellen.
Vorig werden met de nieuwe plank
als snelheden gehaald die ruim bo
ven de 56 km/u lagen. Daarom wordt
dit jaar definitief de jacht ingezet op
het bestaande officiële wereldrecord
van ruim 54 km/u.
Surf Magazin: „We hebben de plank
met een strelende en een geselende
wind in het zeil getest. Het opmerke
lijke was dat de plank bij hoge snel
heid met 7 Beaufort, zich net zo mak
gedroeg als een pasgeboren lam
metje, terwijl andere niet nader te
noemen planken als een dolle stier
tekeer gingen. Bij weinig wind liep de
plank net zo rustig en was net zo
goed onder controle te houden als bij
veel wind".
In de surfwereld wordt nu al gespro
ken over een revolutionaire hydrody-
namische bodemvorm, die uiterlijk
erg veel overeenkomsten heeft met
een wasbord uit al lang vervlogen ja
ren. Reeds eerder waren pogingen
ondernomen om tot een dergelijke
bodem te komen, maar tijdens testen
bleek het tweevlaksbodemprincipe in
eerste instantie niet te functionneren.
Ronald Gerrits: „Ondanks allerlei ne
gatieve berichten ben ik met mijn
vriend Peter Verhallen in het principe
blijven geloven. Waar anderen faal
den, hadden wij uiteindelijk wel suc
ces. Ons prototype functioneerde
wel, omdat wij het geluk hadden om
precies die millimeters verschil te ont
dekken die het verschil zijn tussen
succes en een mislukking. Onze bo
dem had ineens wel die verbeterde
vaareigenschappen die met oploe
ven, richtingsstabiliteit en een veel
hogere eindsnelheid verband hou
den".
De afgelopen maanden hebben Ro
nald Gerrits en Peter Verhallen het
besluit genomen zich niet langer be
zig te houden met de totale ontwikke
ling van een surfplank. „De laatste ja
ren", zegt Peter Verhallen, „is de
surfmarkt erg wild geweest. Wij heb
ben afscheid genomen van z.g. mo
de-wensen. Wij blijven ons volledig
concentreren op de bodem".
Dat heeft er al toegeleid dat er moge
lijkheden zijn gekomen om bestaande
planken van de door Ronald Gerrits
ontwikkelde schubbenbodem te voor
zien. „Als men een plank heeft van
polyester of polyester thermoplast,
dan kan de doe-het-zelver op gemak
kelijke wijze er onze bodem onder
aanbrengen. Voor een 3.15 meter
plank gaat zo'n nieuwe bodem onge
veer 170 gulden kosten. Van een ge
woon board maakt men dan ineens
een supersnelle plank; een snelheids
monster die ook nog gemakkelijk te
bevaren is", zegt Peter Verhallen.
Naast de geschubde bodemvorm is
deze nieuwe plank uitgerust met 3
vinnen, geplaatst in de Thruster-com-
binatie (1 grote vin, 2 trackersteun-
vinnen). De hoofdvin is een anticavi-
tatievin; eigenlijk een omgekeerde vin
wat model betreft; scherp van voren
en rond van achteren. Dus een over-
drukvin. „Het voordeel van deze ook
door Ronald Gerrits ontwikkelde vin
is, dat bij extreem hoge snelheden to
taal geen spin-outs optreden. Nadeel
is", aldus het testteam van Surf Ma
gazin, „dat bij lagere snelheden dit
vinprofiel wat meer weerstand ople
vert dan een standaardvinprofiel".
Over de prijs 1.190,- gulden inclu
sief vinnen, mastvoet en voetbanden)
en de eindconclusie zegt tenslotte
Surf Magazin: „Een goed funboard
voor de beginnende funpiloot. Niet te
spectaculair, maar degelijk en doel
treffend tegen een aantrekkelijke
prijs".
>'ï<:iC?le'Hul'-bodem bestaat uit 25 scherp afgekante vlakjes (schubben), die onder een kleine
1*"% elkaar liggen.
Wat maakt de „Ron 315" (315 cm
lang, 60 cm breed, 170 liter volume
en 15,5 kg zwaar en ook geschikt
voor surfers in de klasse tot 85 kg) tot
zo'n opvallende verschijning? Ronald
Gerrits: „Op zes onderdelen valt onze
Scale-Hull bodem op: meer snelheid;
rustiger vaargedrag, vroeger in plané,
koersvaster, hij is stabiler en heeft be
tere Fun Jump eigenschappen".
Dat de Brabander zich niet te over
dreven uitdrukt, bewees kort geleden
een test in het Surf Magazin, waarin
wordt gesteld: „Zolang de „Ron 315"
niet planeert, zijn de vaareigenschap
pen niet beter of slechter dan een ge
lijkwaardige plank met een normale
bodem. Zodra de plank echter gaat
planeren, gebeurt er iets bijzonders.
Het water laat dan door de scherpe
overgangen achter ieder vlakje dat
het water nog raakt, de bodem over
een korte afstand los. Gevolg is dat
het planeervlak in tegenstelling tot
een vlakke bodem, verdeeld wordt
over meer onderbroken kleine vakjes.
Het resultaat van dit technisch won
der is dat de Scale-Hull-bodem in pla
né over een grotere lengte contact
houdt met het water, maar wel met
minder weerstand".
En verder oordeelde het testteam van Ronald Gerrits met de door hem ontwikkelde „Ron 315".