IN 6 \KVAN NNIET ZEN! Surfplank met nieuw bodemontwerp alles i Philips P70 luchtreiniger Brabanders kunnen met schubben bord het Wereld record breken PAGINA PHILIPS graauw Wij hebben gelukkig de tijd; we kunnen de reacties van de markt rustig afwach ten. Op dit moment verdienen we geen fortuinen aan onze wereldprimeur, maar we leg gen er gelukkig ook niets op toe. De toekomst zal moeten leren of we werkelijk iets groots hebben ontwikkeld". DINSDAG 3 APRIL 1984 LOSSE BODEM - OPVALLEND BIJ WIND kleding dat's een gooi waliteitkeuzevoorlichting ïg prijs en service 4524 CL SLUIS Kaai 1 Tel. 01178-1719 d van 2.00 tot 6.00 uur >n nieuwe stofzuigèr B.V. U weet ook 's morgens gebeld 3n. Ze blazen, via hun baar is, maar dat zich een uniek schone nttrekt praktisch al dat er resultaat! tregelaar in de pistoolgreep. i capaciteit van 4,4 liter, netalen buizen Dorpsstraat 39 01143-328 Toen nasa-ingenieur Jim Drake twaalf jeer geleden een zeiltje met g[eK en roterende mast op zijn golf- surfplank zette, had hij maar één ide- aal: „Niet meer zo'n vreselijk eind moeten peddelen". Want Drake was «sngolvensurfer, een van de vele Caiilornische freaks die op een plankje zonder tuig, de brandings- golt afreden en daar een geweldige kick aan ontleenden. Set probleem was alleen het terugko men, nadat de plank op het strand was gespoeld. Daarom, en nergens anders om, vond Drake het windsurf ing uit. Hij had er geen idee van dat tijde grootste nautische ontdekking van de twintigste eeuw deed en dat hij onbedoeld de grootvader was ge worden van de snelstgroeiende wa tersport aller tijden. Zijn vriend, de computerdeskundige Hoyle Schweitzer, had dat beter in de gaten. Hij kocht alle patenten op en ging de wereld veroveren. Daarbij had hij het geluk dat een inventieve Nederlander, Martin Spanjer, er ook teel in zag. Spanjer overtuigde textielfabrikant ten Cate in Almelo dat dit nu een echte onvervalste revolutie was en vandaar begon de victorie. Ten Cate produceerde de Windsurfer; de oer- plank der planken en nu nog altijd een van de meest verkochte model len ter wereld. ledereen werd rijk: Schweitzer, Ten Cate en een groot aantal andere fa brikanten. Alleen Jim Drake bleef wat hij was. Ondertussen zijn miljoenen planken in de wereld verkocht en was de groei van de windsurfsport in ons land zo spektaculair dat van de snelst groeiende sportorganisatie ton worden gesproken. Windsurfen is niet meer weg te den ten uit het recreatieve en het echte wedstrijdgebeuren. Vele Nederlan ders hebben de laatste jaren wereld kampioenschappen in de wacht ge sleept. De komende zomer zal tijdens deOlympische Zomerspelen in Los Angelos, (toevallig de geboortestad nn Holy Schweitzer) voor het eerst ^surfplank in het Olympisch ge pen present zijn. En dat gebeurt 12 jaar (op 17 maart 1972 ari- rde de eerste container met surf- ilanken) nadat Nederland voor het rst met de zeilplank kennis maak baar de ontwikkeling staan nog s niet stil. Nog niet zo lang ge- den hebben de Brabanders Ronald Ifierrits en Peter Verhallen weer een |nieuw element aan het geheel toege- d: een funboard van 315 cm met sen erg afwijkende bodemvorm. De 'Scaie-Hull'-bodem van de I.Ron 315" is een geavanceerde vlak- Ibodem, bestaande uit 25 scherp af- Ijekante vlakjes (schubben), die on- ■der een kleine hoek achter elkaar lig- ]p. Testpiloot Frank Jansen kwam "Brest al tot een snelheid van 56 pn/u; ruim boven het wereldrecord pop rond 54 km/u staat. -□ DOOR JACK ARENTSEN Ronald Gerrits (ing. werktuigbouw) en Peter Verhallen, vertellen erg ont spannen over hun nieuwe vinding 's avond hersteld ratie - KTV - stereo - was-, lijk - gas - elektro fornuizen (een soort wasbord onder de surf plank) die zij ruim een jaar geleden op de Nederlandse markt hebben ge bracht. Ruim 200 planken zijn onder tussen aan de man en de vrouw ge bracht; geen spektaculaire cijfers in een markt die nog jaarlijks met tien duizenden nieuwe beoefenaars 'groeit. „Ons principe is in eerste in stantie met de nodige argwaan ont vangen; thans komen echter de vra gen steeds meer los", zegt Peter Ver hallen. In het buitenland begint de surfplank met het nieuwe bodemontwerp on dertussen ook de aandacht te trek ken. Naast Nederland en België, wordt dit jaar de „Ron 315" in West Duitsland uitgebracht, terwijl de ex port besprekingen met Oostenrijk en Italië in een ver gevorderd stadium zijn. Daarnaast heeft een zeer beken de zeilfabrikant besloten om één van de 5 superzeilen die gemaakt worden voor wereldrecordjachten voor de „Ron 315" beschikbaar te stellen. Vorig werden met de nieuwe plank als snelheden gehaald die ruim bo ven de 56 km/u lagen. Daarom wordt dit jaar definitief de jacht ingezet op het bestaande officiële wereldrecord van ruim 54 km/u. Surf Magazin: „We hebben de plank met een strelende en een geselende wind in het zeil getest. Het opmerke lijke was dat de plank bij hoge snel heid met 7 Beaufort, zich net zo mak gedroeg als een pasgeboren lam metje, terwijl andere niet nader te noemen planken als een dolle stier tekeer gingen. Bij weinig wind liep de plank net zo rustig en was net zo goed onder controle te houden als bij veel wind". In de surfwereld wordt nu al gespro ken over een revolutionaire hydrody- namische bodemvorm, die uiterlijk erg veel overeenkomsten heeft met een wasbord uit al lang vervlogen ja ren. Reeds eerder waren pogingen ondernomen om tot een dergelijke bodem te komen, maar tijdens testen bleek het tweevlaksbodemprincipe in eerste instantie niet te functionneren. Ronald Gerrits: „Ondanks allerlei ne gatieve berichten ben ik met mijn vriend Peter Verhallen in het principe blijven geloven. Waar anderen faal den, hadden wij uiteindelijk wel suc ces. Ons prototype functioneerde wel, omdat wij het geluk hadden om precies die millimeters verschil te ont dekken die het verschil zijn tussen succes en een mislukking. Onze bo dem had ineens wel die verbeterde vaareigenschappen die met oploe ven, richtingsstabiliteit en een veel hogere eindsnelheid verband hou den". De afgelopen maanden hebben Ro nald Gerrits en Peter Verhallen het besluit genomen zich niet langer be zig te houden met de totale ontwikke ling van een surfplank. „De laatste ja ren", zegt Peter Verhallen, „is de surfmarkt erg wild geweest. Wij heb ben afscheid genomen van z.g. mo de-wensen. Wij blijven ons volledig concentreren op de bodem". Dat heeft er al toegeleid dat er moge lijkheden zijn gekomen om bestaande planken van de door Ronald Gerrits ontwikkelde schubbenbodem te voor zien. „Als men een plank heeft van polyester of polyester thermoplast, dan kan de doe-het-zelver op gemak kelijke wijze er onze bodem onder aanbrengen. Voor een 3.15 meter plank gaat zo'n nieuwe bodem onge veer 170 gulden kosten. Van een ge woon board maakt men dan ineens een supersnelle plank; een snelheids monster die ook nog gemakkelijk te bevaren is", zegt Peter Verhallen. Naast de geschubde bodemvorm is deze nieuwe plank uitgerust met 3 vinnen, geplaatst in de Thruster-com- binatie (1 grote vin, 2 trackersteun- vinnen). De hoofdvin is een anticavi- tatievin; eigenlijk een omgekeerde vin wat model betreft; scherp van voren en rond van achteren. Dus een over- drukvin. „Het voordeel van deze ook door Ronald Gerrits ontwikkelde vin is, dat bij extreem hoge snelheden to taal geen spin-outs optreden. Nadeel is", aldus het testteam van Surf Ma gazin, „dat bij lagere snelheden dit vinprofiel wat meer weerstand ople vert dan een standaardvinprofiel". Over de prijs 1.190,- gulden inclu sief vinnen, mastvoet en voetbanden) en de eindconclusie zegt tenslotte Surf Magazin: „Een goed funboard voor de beginnende funpiloot. Niet te spectaculair, maar degelijk en doel treffend tegen een aantrekkelijke prijs". >'ï<:iC?le'Hul'-bodem bestaat uit 25 scherp afgekante vlakjes (schubben), die onder een kleine 1*"% elkaar liggen. Wat maakt de „Ron 315" (315 cm lang, 60 cm breed, 170 liter volume en 15,5 kg zwaar en ook geschikt voor surfers in de klasse tot 85 kg) tot zo'n opvallende verschijning? Ronald Gerrits: „Op zes onderdelen valt onze Scale-Hull bodem op: meer snelheid; rustiger vaargedrag, vroeger in plané, koersvaster, hij is stabiler en heeft be tere Fun Jump eigenschappen". Dat de Brabander zich niet te over dreven uitdrukt, bewees kort geleden een test in het Surf Magazin, waarin wordt gesteld: „Zolang de „Ron 315" niet planeert, zijn de vaareigenschap pen niet beter of slechter dan een ge lijkwaardige plank met een normale bodem. Zodra de plank echter gaat planeren, gebeurt er iets bijzonders. Het water laat dan door de scherpe overgangen achter ieder vlakje dat het water nog raakt, de bodem over een korte afstand los. Gevolg is dat het planeervlak in tegenstelling tot een vlakke bodem, verdeeld wordt over meer onderbroken kleine vakjes. Het resultaat van dit technisch won der is dat de Scale-Hull-bodem in pla né over een grotere lengte contact houdt met het water, maar wel met minder weerstand". En verder oordeelde het testteam van Ronald Gerrits met de door hem ontwikkelde „Ron 315".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17