I ANACHRONISME VAN MARILLON
DOODGEWONE POPSONGS VAN
THE CARS
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Spoi
begc
Roger Dal trey
j nabestaanden vani
j TonnydeQueljoe
DE SPORTSCHOEN
agfelopen Jaren een I
ke functie wijziging o
gaan. Werd vroeger c
schoeisel alleen gebr
gymnastiekzalen, in i
len of tijdens sportev
ten, steeds meer mer
pen ook op andere m<
op dit soort schoeise
leidde tot geheel and<
maatstaven die voor
sportschoeisel aange
moeten worden.
DINSDAG 3 APRIL 1984
Concert voor de
'Gezellige'
plaat van de
Dolly Dots
60EERSTE KLAS FIETSEN!
Suske en Wiske: Het Delta-duel
Kaatje
Appie Happie En De Pingel-Bibberatie
Boes
.0P L 0 S S I"
MATEN-
giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiÉ
VORIG JAAR trof ik bij een zending platen
'Script for a jester's tear' van Marillon aan.
Ik dacht bij het beluisteren van die plaat
eerst nog even, dat er door de platenfirma
per ongeluk een plaat van 10 jaar terug bij
de zendings was gestoken, maar op het label
stond echt 1983.
Marillon klonk als het Genesis van jaren
geleden met Peter Gabriel nog in de gelede
ren en de teksten* van Marillon waren al
even vreemd als die van toen. Toch was Ma
rillon een nieuwe Britse groep, die meer dan
10 jaar na dato met zwaar symfonische mu
ziek aan kwam zetten en daar nog veel suc
ces mee had ook. Van die eerste elpee wer
den in krap twee weken tijd in Engeland
ruim 60.000 exemplaren verkocht, terwijl de
singles zonder noemenswaardige promotie
in de Britse hitparade belandden.
Inmiddels is de tweede elpee 'Fugazi' uit
en op die plaat gaat Marillon onverdroten
voort op de ingeslagen weg. Het moet gezegd
worden, Marillon beheerst het genre perfect
en de groep heeft in Fish een figuur, die zo
wel qua zang als qua teksten zo in het Gene
sis van toen Peter Gabriel had kunnen ver
vangen.
Maar het is 1984 nu en ik vind Marillon op
zijn zachtst gezegd misplaatst. Want het wa
ren juist de groepen als Genesis, die halver
wege de jaren zeventig de popmuziek tot een
log instituut maakten, dat gedoemd was te
sterven. De punk leek aan dat soort onzin
een definitief einde te hebben gemaakt.
Leek, want Marillon is er nu en onder de
nieuwe lichting Britse synthesizer-bandjes
zitten er, die minstens even zweverig zijn.
Daardoor loopt de popmuziek het gevaar
weer even bombastisch te worden als tien
jaar geleden en dat is iets, wat ik liever niet
zie gebeuren.
Wim van Leest
HET VERVELENDE van
topgroepen, die ophouden te
bestaan, is, dat de afzonder
lijke leden vaak menen in
hun eentje door te moeten
gaan. Denk je eindelijk eens
van ze af te zijn en dan laten
ze weten uit te zien naar een
lange vruchtbare solo-car
rière.
Zo kan ik me niet voorstel
len, dat er buiten de fans
mensen zitten te wachten op
een solo-elpee van Roger
Daltrey. Goed, de man heeft
met de Who prachtige din
gen gedaan, maar de Who is
niet meer en ik ben daar niet
echt rouwig om.
Daltrey's plaat, 'Parting
should be painless', is er een,
waar ogenschijnlijk niks op
af te dingen valt. Er wordt
goed gezongen, goed ge
speeld en de songs zijn goed
gekozen. Maar daar is met
een ook alles mee gezegd.
Ik heb hele rijen van dat
soort platen staan en draai
en doe ik ze nooit. Ik ben er
na een paar keer afspelen al
op uitgeluisterd geraakt en
met 'Parting should be pain
less' is dat net zo.
WIM VAN LEEST
The Cars.
IN AMERIKA werd en
wordt alles wat maar mo-
derner klinkt dan pakweg
Fleetwood Mac consequent
'new wave' genoemd. Van-
daar dat dat label opgeplakt
H werd toen de eerste Cars-el-
jg pee verscheen en het zal ook
nog wel op de nieuwe elpee
'Heartbeat city' geplakt
worden.
Maar eigenlijk zijn de
Cars nooit wave geweest en
2 ze zijn dat op de nieuwe el-
pee ook niet. De Cars maken
3 al jaren doodgewone pop-
songs volgens de beste Ame-
rikaanse tradities en alleen
de geaffecteerde zang a la
3 Talking Heads van jaren her
en de inbreng van de elek-
3 tronica hebben iets wave-
achtigs.
Daarmee is niet gezegd,
dat de Cars een slechte groep
is. Vooral de elpee 'Candy-O'
en in mindere mate 'Shake it
up' en 'Panorama' geven een
goed beeld van hetgeen
waartoe dé moderne Ameri
kaanse popmuziek in staat is
en dat geldt ook voor deze
'Heartbeat city'. Voorman
Ric Ocasek pende 10 num
mers, waarvan een samen
met Greg Hawkes, en die
nummers hebben een aange
naam eigen geluid.
Producer John 'Mutt'
Lange (o.a. Def Leppard en
City Boy) heeft voor een hel-
FOTO WEA
der geluid gezorgd en zo nu
en dan, zoals in 'It's not the
night', klinkt het bijna als
hardrock.
Wat me enigszins be
vreemdt, is het feit dat het
drie jaar geduurd heeft 'eer
'Heartbeat city' er was. In
tussen verschenen er wel so
lo-platen van Ocasek en
Hawkes, maar die waren
niet van dien aard, dat ze
zo'n lange periode van afwe
zigheid rechtvaardigden. We
zullen het maar houden op
een creatieve impasse bin
nen de groep.
Die impasse is nu met
'Heartbeat city' duidelijk
voorbij. Nummers als 'Drive'
en 'Why can't i have you' be
horen tot het beste, dat de
groep ooit op de plaat zette.
Wim van Leest
IN DEN Bosch vindt onder
het motto 'Tonny's concert'
zaterdag 7 april een bijzon-
der popfestival plaats. Dan
spelen Delrose, Tjakka Soul- I
3 train His Harmony Horns,
3 Impulse, Brainbox, Massada,
Jan Akkerman Band, André'
Hazes en Daniel Sahuleka
Band in de Brabanthallen
3 voor een goed doel
Dat goede doel is een
fonds, dat is bestemd voor de
3 nabestaanden van de vorig
3 jaar overleden Bredase pop-
3 muzikant Tonny de Queljoe.
Eerder werden al benefiet-
2 concerten gehouden in Bre-|
3 da en Vlissingen. De netto-
3 opbrengst van de concerten
gaat naar de weduwe en
kinderen van Tonny.
Tonny de Queljoe heeft in
zijn carrière in een aantal
bekende groepen gespeeld.
Samen met zijn broer Rudy
(nu in Massada) richtte hij
Dragon Fly op en hij speelde
ook in Delrose. Een van zijn
laatste muzikale activiteiten
was de Bredase groep Decoy I
met daarin Kaz Lux, Cyriel:
Havermans en Roel Bis
schop.
Het festival in de Meierij-
hal van de Brabanthallen
begint om 7 uur 's avonds
terwijl de afsluiting rond 4
uur 's nachts gepland is. Die,
afsluiting bestaat uit eenj
sessie van André Hazes en
de muzikanten van Massada.
De toegangsprijs bedraagt,
20 gulden aan de zaal. Er is'
voorverkoop a 17,50 bij de
VVV in Den Bosch.
UB 40, 7 april in Amsterdam
(Edenhal)
Doe Maar, 14 april in Den
Bosch (Maaspoort)
David Thomas Legs, 6
april in Tilburg (Noorder-
ligt)
Style Council, 3 april in
Utrecht (Vredenburg)
Percy Sledge, 11 april in Rot
terdam (Parkzicht)
Mighty Sparrow, 25 april in
Rotterdam (Doelen)
Emmylou Harris, Glenn
Campbell e.a., 21 april in
Rotterdam (Ahoy)
John Watts, 23 april in Til
burg (Noorderligt)
The Sound, Toontje Lager,
Frank Boeijen, De Dijk, Du
plex Johnson, Fiat Lux en
Kabbala, 22 april op Paaspop
in Etten-Leur
TOEN IK een tijdje terug bij
het verschijnen van de Dolly 3
Dots-elpee 'Display' schreef,
dat de meisjes niet echt kon- S
den zingen, kreeg ik prompt S
een boze promo-boy aan de
telefoon, die zei dat ik maar 5
eens naar de lives-show van 3
de meisjes moest gaan kij- 3
ken en dat ik dan wel van 3
gedachten zou veranderen. 3
Ik ben gaan kijken en heb 3
mijn mening enigszins moe- S
ten herzien. Drie konden er 3
live maat èn toon houden,
eentje had toevallig net 3
griep en was dus slecht bij 3
stem en de twee anderen 3
konden het echt niet.
Maar ik blijf er bij, dat
echt zingen nog iets anders 3
is dan niet vals klinken. Een 3
stem, die persoonlijkheid 3
ontbeert, vergeet je meteen. 3
De Dolly Dots gooien al 3
hun troeven op tafel met 'Li-
ve in Carré', een live-regi- 3
stratie van een concert daar. 3
De verkoop van de plaat
werd op gang gebracht met 3
een Tros-tv-special van het- 3
zelfde concert en om de ko- 3
pertjes te lokken is er ook 3
nog een levensgrote poster 3
van de groep bij de elpee ge- S
stoken.
'Live in Carré' bevat ver- 3
sies van een aantal hits en 3
minder bekend elpee-mate- 3
riaal.
WIM VAN LEEST 3
=iflli:illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllllrc
Marvin Gaye met de
Grammy Award, die hij vo
rig jaar voor de single 'Se
xual healing'kreeg. - FOTO AP
Vervolg van pagina Gids 14
Die nummers zijn stuk voor
stuk geschreven door het pa
sontdekte duo Nickolas Ash-
ford en Valerie Simpson, dat
later smaakbepalend zal blij
ken voor de soulmuziek. Aan
de unieke muziek van Marvin
en Tammi komt jammerlijk
een einde als Tammi tijdens
een optreden in 1970 overlijdt
aan de gevolgen van een her
sentumor.
Als solo-artiest heeft Mar
vin Gaye rond '68 een giganti
sche hit met de klassieker 'I
heard it through the grapevi
ne'.
De dood van Tammi Terrell
doet Gaye besluiten voorlopig
niet op te treden en dat voorlo
pig duurt vijf jaar. Wel profi
leert hij zich in die tijd steeds
meer als elpee-artiest. 'What's
going on' is de eerste concept
elpee. waarop hij zijn visie op
de wereld ontvouwt. De mu
ziek is een zeer smaakvolle
mengeling van jazz, blues en
soul en Marvin Gaye zingt als
nooit tevoren.
De singles van die elpee ver
kopen elk meer dan een mil
joen exemplaren en Marvin
Gaye vestigt naam als een
baanbrekende zwarte muzi
kant. Er volgen nog een aantal
elpees in de dezelfde stijl plus
een een paar live-platen. In
1979 volgt de verbijsterende
dubbelelpee 'Here my dear'.
Op die plaat 'verwerkt' hij de
scheiding van zijn vrouw An
na. Met als noemers 'Love and
marriage' en 'Pain and divor
ce' behandelt hij alle stadia
van hun relatie; vanaf de eer
ste verliefdheden tot en met de
regeling van de alimentatie.
Marvin Gaye staat op dat
moment op eenzame hoogte,
maar moelijkheden met Mo
town verhinderen dat de pla-
tenstroom gecontinueerd
wordt. De aangekondigde el
pee 'Loveman' blijft op de
plank liggen en pas eind 1980
verschijnt 'In our lifetime'.'
Dat is meteen de laatste plaat
voor Motown. En een elpee die
zonder zijn toestemming uit
kwam.
Marvin Gaye keert, net als
zoveel Motown-sterren van
weleer, het label de rug toe. Bij
De Stem reageren we ietwat
verbaasd als we horen, dat hij
zich in Teteringen (of all pla
ces) bevindt. Niettemin is
Marvin daar bij de ouders van
zijn vriendin Eugenie Vis en
een interview volgt.
In dat interview met De
Stem verklaart hij in 1981
Europa als ballingsoord geko
zen te hebben. Over de breuk
met Motown zegt hij dan:
„Van mijn muzikale ideeën is
niks meer terug te vinden. Ze
hebben de muziek op 'In our
lifetime' aangepast aan het
Motowngeluid. Daar ben ik
niet zo blij mee."
Vroeger was het leuker bij
Motown, aldus Marvin tegen
over De Stem. „Motown had de
sfeer van een familie. We had
den picknicks met elkaar en
we hebben een jaar of zeven,
acht met elkaar kerstmis ge
vierd. We gingen als vrienden
de studio in, deden de deur
dicht en dan was het, werken
maar."
Over zijn werk als artiest
zei hij toen: „Mijn muziek re
flecteert mijn hoop, verdriet,
apathie, zorg, pijn, problemen.
Mijn teksten zijn vaak te per
soonlijk geweest. Het was een
rotgewoonte om op die manier
te werk te gaan. Persoonlijke
zaken zijn echt niet zo belang
rijk, er zijn veel grotere za
ken."
Pas in 1982 verschijnt er bij
CBS weer (en zoals nu geble
ken is zijn laatste) elpee. 'Mid
night love' heet die plaat en hij
werd grotendeels in België op
genomen. De elpee is opnieuw
een bewijs van Marvin's muzi
kale meesterschap en niets
lijkt een glorierijke muzikale
toekomst in de weg te staan.
Het is wellicht een cliché om
te zeggen, dat Marvin Gaye
veel te vroeg gestorven is,
maar ik weet niets beters te
bedenken. Marvin Gaye gaf de
soulmuziek een intensiteit, die
je zelden of nooit tegenkomt.
Zijn stemgeluid had bij tijd en
wijle een sensualiteit, die hem
tot de vertolker bij uitstek van
lovesongs maakte. Zijn platen
laten een muzikant horen, die
alles geeft en die voortdurend
bezig is naar nieuwe wegen te
zoeken. Een muzikant, die die
wegen ook gevonden heeft en
op vaak adembenemende wij
ze daarvan op zijn platen blijk
van geeft.
GOES
Grandtheater - 20 u.
The day after, 12 j.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Schatjes, 12 j.
20 u. Table for five, a.l.
20 u. American gigolo, 16 j.
20 u. Hollywood in love, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater
Schatjes, 12 j.
20 u.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Moord in extase, 12 j.
20 u. Caligula, deel 2,18 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Ciskede rat, 12j.
Alhambra 2 - 20 u.
Trading places, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en22
I I IpQC
Rex-Club - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. Krieg und friede.
Metro I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Les morfalous.
Metro II - 12, 14,16,18, 20
en 22 u. Screwballs.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Emmanuelle 4.
Rubens - 12,14,16,18,20
en 22 u Rumble fish.
Slnjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Zware jongens.
Vendome - 14.20,16 45,
19.10 en 21.30 u. Without a tra
ce.
Quellln I - 13.30,17 en 20.30
u. Scarface
Quellln II - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. Gorky park.
Quellln III - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. De leeuw van
Vlaanderen.
Astra - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Thunderball.
Astrld - 12,14,16,18, 20en
22 u. Herbie rides again.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u, Eddie and the cruisers.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Gwendoline.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Angel.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Carmen.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Tchao
pantin.
Ambassades-Club III - 12,
14,16, 18, 20 en 22 u. De duivel
van het eiland.
Ambassades-Club
IV - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. L'ete meurtrier.
Festa - 13,15,17,1c
Xtro.
Brabo - 12,14,16,18, jj
22 uThe last savage deel 2
Shocking Afrika.
TIJI - 12,14,16,18,20,m
u. Sahara.
Wapper - 12,14,16,18 5»
en 22 u. The Osterman weeliej
GENT
Decascoop
1 - 15, 20en22.30u.ScMi
C6.
2 - 15, 17.30, 20 en 22.30,
Emmanuelle 4.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30,
Jaws 3.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30,
Les morfalous.
5 - 22.30 u. The mafucaoi
6 - 15,17.30, 20 en 22.30,
Rumble fish.
7 - 15,17.30, 20 en 22 u Hi
dog.
8 - 17.30, 20 en 22 u. Anoe
9 - 15,17.30, 20 en 22.30
Operatie roze panter
10 - 20 en 22.30 u. An office
and a gentleman.
11 - 15,17.30 en 20 u. DonC
millo.
12 - 15 en 20 u. In naam var
de mijnen.
13 - 15,17.30, 20 en 22 u,Tt
draughtsman's contract.
14 - 15 u. Sneeuwwitje.
15 - 17.30, 20 en 22.30 u Ei
dira.
An.n.nm
KOEWACHT
G.v. Rumste - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
VOGELWAARDE
J.v. Schaijk - 13.30 u.
schieting voor bejaarden
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeente
huis - Aquarel-etsen van Ho
de Blaere, lino's van Liesbett
Huser, etsen van Ernest Joa
chim, fotografieken van Wim
Krull en etsen van DietmarNo
worzyn, onder het motto 'WS
stelt da noe voo?'. Geop. tijd.
kantooruren.
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop. di. t/mza.
10-12 en 14-18 u.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nleuwend
15 - Nieuwjaarstentoonstelln
'5 jaar Galerie Marquis'. Get
woe t/m zat. 13.30-17.30 u.
zond. 14-17 u.
(ADVERTENTIE)
EXTRA
PRUZENIN
CIJFERSPE
LOTTO- EN TOTO-SPELERS: DEZE WEEK INLEVEREN!
Deze week hebben
Lotto- en Toto-spelers grat
jj- - extra kans op een dames-
herenfiets door mee te doen
het Cijferspel. Trekking:
8 april. Natuurlij!
is er ook de gebruik
lijke Cijferspel-prij:e
pot: hoofdprijs
f 100.000,-. Vraag na
de speciale folder.
En wat voor een tie
Metallic bruin, trommel
men voor en achter, 3-sp
Sturmey Archer- y-TX
naaf, lamp, jüs-
beschermers,
pompje.
W inkeladvies-
pnjs:,f 595,-.
lOllOXltll
■jajeq apuoa uBAjood 01 j
uapprui -6 ';sCt[ ajEAo ut '8
DOOR JACK ARENTSEN
Voor de industrie zou d
moeten betekenen, dat d€
ook aangepast is aan
eisen. Maar in heel wat ge
deze toch zo voor de han
concluisie niet op. Vooral i
van de kinderspotfschoen
de ogen goed de kost gev
teriaal tegen te komen dat
rig gebruik niet leidt tot
voor het kind kwalijke cons
Het regelmatig dragen
schoenen hoeft beslist nie
den dat men met een
zaak bezig is. Het verht
angdurig dragen van spo
leidt tot knie- en rugklact
het ook funest zou zijn vc
ten, is ondertussen wel act
Desondanks blijft het bij d
van sportschoenen - omd<
tr|e zich massaal heeft ge
ra9e van het bewegen -
9eblazen. Onderzoeking*
overigens geleerd dat bei
duurste schoenen ook ge
eesten zijn. Eén ding sta;
een sportschoen of een z<
Vrijetijdsmodel, moet men
tussen 'neus en lippen' g
Neem er rustig de tijd voc
eeri aantal zaken.
Voordat we aan het mat
oacht besteden eerst eve
^veelheid aan maten dit
*ais zijn te vinden. Bij de
"an geiden vaak andere
net normale schoeisel
an men in de regel maar
®riiaat. Dat laatste kan er
fl'ri; zeker voor de ki
aarom wordt ook afgerao
aren langer dan noodzal
POrtschoenen te laten Ic
aer een schoen van ee
®rk te smal of te breed
jan het beste ineens over
an ander merk. De met
aanse schoenen zijn b.v
ukendste Europese scho
L oti?en aan de smalle kan
tiirt i tiet passen van de
J 0P Het feit of tussen dé
neus van de schoer
f.." halve centimeter spet
hst ®pelin9 is noodzakelij
aJ.dragen van de schoer
nJ, wat gaat uitzetten. V
druk» van de schoen op
ziiu en bepaalde nade
'n- 'eg dan onmiddellijk
-tajBj l 'jtru ut atjjapeiqaS '9 'jal'
uba ;aoA g 'sjjuij qaqoueui '1
Sutppz e Jawoi 'Z ftjapiW0S u