I ANACHRONISME VAN MARILLON DOODGEWONE POPSONGS VAN THE CARS ONTDEK DE VERSCHILLEN Spoi begc Roger Dal trey j nabestaanden vani j TonnydeQueljoe DE SPORTSCHOEN agfelopen Jaren een I ke functie wijziging o gaan. Werd vroeger c schoeisel alleen gebr gymnastiekzalen, in i len of tijdens sportev ten, steeds meer mer pen ook op andere m< op dit soort schoeise leidde tot geheel and< maatstaven die voor sportschoeisel aange moeten worden. DINSDAG 3 APRIL 1984 Concert voor de 'Gezellige' plaat van de Dolly Dots 60EERSTE KLAS FIETSEN! Suske en Wiske: Het Delta-duel Kaatje Appie Happie En De Pingel-Bibberatie Boes .0P L 0 S S I" MATEN- giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiÉ VORIG JAAR trof ik bij een zending platen 'Script for a jester's tear' van Marillon aan. Ik dacht bij het beluisteren van die plaat eerst nog even, dat er door de platenfirma per ongeluk een plaat van 10 jaar terug bij de zendings was gestoken, maar op het label stond echt 1983. Marillon klonk als het Genesis van jaren geleden met Peter Gabriel nog in de gelede ren en de teksten* van Marillon waren al even vreemd als die van toen. Toch was Ma rillon een nieuwe Britse groep, die meer dan 10 jaar na dato met zwaar symfonische mu ziek aan kwam zetten en daar nog veel suc ces mee had ook. Van die eerste elpee wer den in krap twee weken tijd in Engeland ruim 60.000 exemplaren verkocht, terwijl de singles zonder noemenswaardige promotie in de Britse hitparade belandden. Inmiddels is de tweede elpee 'Fugazi' uit en op die plaat gaat Marillon onverdroten voort op de ingeslagen weg. Het moet gezegd worden, Marillon beheerst het genre perfect en de groep heeft in Fish een figuur, die zo wel qua zang als qua teksten zo in het Gene sis van toen Peter Gabriel had kunnen ver vangen. Maar het is 1984 nu en ik vind Marillon op zijn zachtst gezegd misplaatst. Want het wa ren juist de groepen als Genesis, die halver wege de jaren zeventig de popmuziek tot een log instituut maakten, dat gedoemd was te sterven. De punk leek aan dat soort onzin een definitief einde te hebben gemaakt. Leek, want Marillon is er nu en onder de nieuwe lichting Britse synthesizer-bandjes zitten er, die minstens even zweverig zijn. Daardoor loopt de popmuziek het gevaar weer even bombastisch te worden als tien jaar geleden en dat is iets, wat ik liever niet zie gebeuren. Wim van Leest HET VERVELENDE van topgroepen, die ophouden te bestaan, is, dat de afzonder lijke leden vaak menen in hun eentje door te moeten gaan. Denk je eindelijk eens van ze af te zijn en dan laten ze weten uit te zien naar een lange vruchtbare solo-car rière. Zo kan ik me niet voorstel len, dat er buiten de fans mensen zitten te wachten op een solo-elpee van Roger Daltrey. Goed, de man heeft met de Who prachtige din gen gedaan, maar de Who is niet meer en ik ben daar niet echt rouwig om. Daltrey's plaat, 'Parting should be painless', is er een, waar ogenschijnlijk niks op af te dingen valt. Er wordt goed gezongen, goed ge speeld en de songs zijn goed gekozen. Maar daar is met een ook alles mee gezegd. Ik heb hele rijen van dat soort platen staan en draai en doe ik ze nooit. Ik ben er na een paar keer afspelen al op uitgeluisterd geraakt en met 'Parting should be pain less' is dat net zo. WIM VAN LEEST The Cars. IN AMERIKA werd en wordt alles wat maar mo- derner klinkt dan pakweg Fleetwood Mac consequent 'new wave' genoemd. Van- daar dat dat label opgeplakt H werd toen de eerste Cars-el- jg pee verscheen en het zal ook nog wel op de nieuwe elpee 'Heartbeat city' geplakt worden. Maar eigenlijk zijn de Cars nooit wave geweest en 2 ze zijn dat op de nieuwe el- pee ook niet. De Cars maken 3 al jaren doodgewone pop- songs volgens de beste Ame- rikaanse tradities en alleen de geaffecteerde zang a la 3 Talking Heads van jaren her en de inbreng van de elek- 3 tronica hebben iets wave- achtigs. Daarmee is niet gezegd, dat de Cars een slechte groep is. Vooral de elpee 'Candy-O' en in mindere mate 'Shake it up' en 'Panorama' geven een goed beeld van hetgeen waartoe dé moderne Ameri kaanse popmuziek in staat is en dat geldt ook voor deze 'Heartbeat city'. Voorman Ric Ocasek pende 10 num mers, waarvan een samen met Greg Hawkes, en die nummers hebben een aange naam eigen geluid. Producer John 'Mutt' Lange (o.a. Def Leppard en City Boy) heeft voor een hel- FOTO WEA der geluid gezorgd en zo nu en dan, zoals in 'It's not the night', klinkt het bijna als hardrock. Wat me enigszins be vreemdt, is het feit dat het drie jaar geduurd heeft 'eer 'Heartbeat city' er was. In tussen verschenen er wel so lo-platen van Ocasek en Hawkes, maar die waren niet van dien aard, dat ze zo'n lange periode van afwe zigheid rechtvaardigden. We zullen het maar houden op een creatieve impasse bin nen de groep. Die impasse is nu met 'Heartbeat city' duidelijk voorbij. Nummers als 'Drive' en 'Why can't i have you' be horen tot het beste, dat de groep ooit op de plaat zette. Wim van Leest IN DEN Bosch vindt onder het motto 'Tonny's concert' zaterdag 7 april een bijzon- der popfestival plaats. Dan spelen Delrose, Tjakka Soul- I 3 train His Harmony Horns, 3 Impulse, Brainbox, Massada, Jan Akkerman Band, André' Hazes en Daniel Sahuleka Band in de Brabanthallen 3 voor een goed doel Dat goede doel is een fonds, dat is bestemd voor de 3 nabestaanden van de vorig 3 jaar overleden Bredase pop- 3 muzikant Tonny de Queljoe. Eerder werden al benefiet- 2 concerten gehouden in Bre-| 3 da en Vlissingen. De netto- 3 opbrengst van de concerten gaat naar de weduwe en kinderen van Tonny. Tonny de Queljoe heeft in zijn carrière in een aantal bekende groepen gespeeld. Samen met zijn broer Rudy (nu in Massada) richtte hij Dragon Fly op en hij speelde ook in Delrose. Een van zijn laatste muzikale activiteiten was de Bredase groep Decoy I met daarin Kaz Lux, Cyriel: Havermans en Roel Bis schop. Het festival in de Meierij- hal van de Brabanthallen begint om 7 uur 's avonds terwijl de afsluiting rond 4 uur 's nachts gepland is. Die, afsluiting bestaat uit eenj sessie van André Hazes en de muzikanten van Massada. De toegangsprijs bedraagt, 20 gulden aan de zaal. Er is' voorverkoop a 17,50 bij de VVV in Den Bosch. UB 40, 7 april in Amsterdam (Edenhal) Doe Maar, 14 april in Den Bosch (Maaspoort) David Thomas Legs, 6 april in Tilburg (Noorder- ligt) Style Council, 3 april in Utrecht (Vredenburg) Percy Sledge, 11 april in Rot terdam (Parkzicht) Mighty Sparrow, 25 april in Rotterdam (Doelen) Emmylou Harris, Glenn Campbell e.a., 21 april in Rotterdam (Ahoy) John Watts, 23 april in Til burg (Noorderligt) The Sound, Toontje Lager, Frank Boeijen, De Dijk, Du plex Johnson, Fiat Lux en Kabbala, 22 april op Paaspop in Etten-Leur TOEN IK een tijdje terug bij het verschijnen van de Dolly 3 Dots-elpee 'Display' schreef, dat de meisjes niet echt kon- S den zingen, kreeg ik prompt S een boze promo-boy aan de telefoon, die zei dat ik maar 5 eens naar de lives-show van 3 de meisjes moest gaan kij- 3 ken en dat ik dan wel van 3 gedachten zou veranderen. 3 Ik ben gaan kijken en heb 3 mijn mening enigszins moe- S ten herzien. Drie konden er 3 live maat èn toon houden, eentje had toevallig net 3 griep en was dus slecht bij 3 stem en de twee anderen 3 konden het echt niet. Maar ik blijf er bij, dat echt zingen nog iets anders 3 is dan niet vals klinken. Een 3 stem, die persoonlijkheid 3 ontbeert, vergeet je meteen. 3 De Dolly Dots gooien al 3 hun troeven op tafel met 'Li- ve in Carré', een live-regi- 3 stratie van een concert daar. 3 De verkoop van de plaat werd op gang gebracht met 3 een Tros-tv-special van het- 3 zelfde concert en om de ko- 3 pertjes te lokken is er ook 3 nog een levensgrote poster 3 van de groep bij de elpee ge- S stoken. 'Live in Carré' bevat ver- 3 sies van een aantal hits en 3 minder bekend elpee-mate- 3 riaal. WIM VAN LEEST 3 =iflli:illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllllrc Marvin Gaye met de Grammy Award, die hij vo rig jaar voor de single 'Se xual healing'kreeg. - FOTO AP Vervolg van pagina Gids 14 Die nummers zijn stuk voor stuk geschreven door het pa sontdekte duo Nickolas Ash- ford en Valerie Simpson, dat later smaakbepalend zal blij ken voor de soulmuziek. Aan de unieke muziek van Marvin en Tammi komt jammerlijk een einde als Tammi tijdens een optreden in 1970 overlijdt aan de gevolgen van een her sentumor. Als solo-artiest heeft Mar vin Gaye rond '68 een giganti sche hit met de klassieker 'I heard it through the grapevi ne'. De dood van Tammi Terrell doet Gaye besluiten voorlopig niet op te treden en dat voorlo pig duurt vijf jaar. Wel profi leert hij zich in die tijd steeds meer als elpee-artiest. 'What's going on' is de eerste concept elpee. waarop hij zijn visie op de wereld ontvouwt. De mu ziek is een zeer smaakvolle mengeling van jazz, blues en soul en Marvin Gaye zingt als nooit tevoren. De singles van die elpee ver kopen elk meer dan een mil joen exemplaren en Marvin Gaye vestigt naam als een baanbrekende zwarte muzi kant. Er volgen nog een aantal elpees in de dezelfde stijl plus een een paar live-platen. In 1979 volgt de verbijsterende dubbelelpee 'Here my dear'. Op die plaat 'verwerkt' hij de scheiding van zijn vrouw An na. Met als noemers 'Love and marriage' en 'Pain and divor ce' behandelt hij alle stadia van hun relatie; vanaf de eer ste verliefdheden tot en met de regeling van de alimentatie. Marvin Gaye staat op dat moment op eenzame hoogte, maar moelijkheden met Mo town verhinderen dat de pla- tenstroom gecontinueerd wordt. De aangekondigde el pee 'Loveman' blijft op de plank liggen en pas eind 1980 verschijnt 'In our lifetime'.' Dat is meteen de laatste plaat voor Motown. En een elpee die zonder zijn toestemming uit kwam. Marvin Gaye keert, net als zoveel Motown-sterren van weleer, het label de rug toe. Bij De Stem reageren we ietwat verbaasd als we horen, dat hij zich in Teteringen (of all pla ces) bevindt. Niettemin is Marvin daar bij de ouders van zijn vriendin Eugenie Vis en een interview volgt. In dat interview met De Stem verklaart hij in 1981 Europa als ballingsoord geko zen te hebben. Over de breuk met Motown zegt hij dan: „Van mijn muzikale ideeën is niks meer terug te vinden. Ze hebben de muziek op 'In our lifetime' aangepast aan het Motowngeluid. Daar ben ik niet zo blij mee." Vroeger was het leuker bij Motown, aldus Marvin tegen over De Stem. „Motown had de sfeer van een familie. We had den picknicks met elkaar en we hebben een jaar of zeven, acht met elkaar kerstmis ge vierd. We gingen als vrienden de studio in, deden de deur dicht en dan was het, werken maar." Over zijn werk als artiest zei hij toen: „Mijn muziek re flecteert mijn hoop, verdriet, apathie, zorg, pijn, problemen. Mijn teksten zijn vaak te per soonlijk geweest. Het was een rotgewoonte om op die manier te werk te gaan. Persoonlijke zaken zijn echt niet zo belang rijk, er zijn veel grotere za ken." Pas in 1982 verschijnt er bij CBS weer (en zoals nu geble ken is zijn laatste) elpee. 'Mid night love' heet die plaat en hij werd grotendeels in België op genomen. De elpee is opnieuw een bewijs van Marvin's muzi kale meesterschap en niets lijkt een glorierijke muzikale toekomst in de weg te staan. Het is wellicht een cliché om te zeggen, dat Marvin Gaye veel te vroeg gestorven is, maar ik weet niets beters te bedenken. Marvin Gaye gaf de soulmuziek een intensiteit, die je zelden of nooit tegenkomt. Zijn stemgeluid had bij tijd en wijle een sensualiteit, die hem tot de vertolker bij uitstek van lovesongs maakte. Zijn platen laten een muzikant horen, die alles geeft en die voortdurend bezig is naar nieuwe wegen te zoeken. Een muzikant, die die wegen ook gevonden heeft en op vaak adembenemende wij ze daarvan op zijn platen blijk van geeft. GOES Grandtheater - 20 u. The day after, 12 j. HULST Koning van Engeland 20 u. Schatjes, 12 j. 20 u. Table for five, a.l. 20 u. American gigolo, 16 j. 20 u. Hollywood in love, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater Schatjes, 12 j. 20 u. TERNEUZEN Luxor 20 u. Moord in extase, 12 j. 20 u. Caligula, deel 2,18 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Ciskede rat, 12j. Alhambra 2 - 20 u. Trading places, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 I I IpQC Rex-Club - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Krieg und friede. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les morfalous. Metro II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Screwballs. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Emmanuelle 4. Rubens - 12,14,16,18,20 en 22 u Rumble fish. Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Zware jongens. Vendome - 14.20,16 45, 19.10 en 21.30 u. Without a tra ce. Quellln I - 13.30,17 en 20.30 u. Scarface Quellln II - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Gorky park. Quellln III - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. De leeuw van Vlaanderen. Astra - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Thunderball. Astrld - 12,14,16,18, 20en 22 u. Herbie rides again. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u, Eddie and the cruisers. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Gwendoline. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Angel. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Carmen. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Tchao pantin. Ambassades-Club III - 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. De duivel van het eiland. Ambassades-Club IV - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. L'ete meurtrier. Festa - 13,15,17,1c Xtro. Brabo - 12,14,16,18, jj 22 uThe last savage deel 2 Shocking Afrika. TIJI - 12,14,16,18,20,m u. Sahara. Wapper - 12,14,16,18 5» en 22 u. The Osterman weeliej GENT Decascoop 1 - 15, 20en22.30u.ScMi C6. 2 - 15, 17.30, 20 en 22.30, Emmanuelle 4. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30, Jaws 3. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30, Les morfalous. 5 - 22.30 u. The mafucaoi 6 - 15,17.30, 20 en 22.30, Rumble fish. 7 - 15,17.30, 20 en 22 u Hi dog. 8 - 17.30, 20 en 22 u. Anoe 9 - 15,17.30, 20 en 22.30 Operatie roze panter 10 - 20 en 22.30 u. An office and a gentleman. 11 - 15,17.30 en 20 u. DonC millo. 12 - 15 en 20 u. In naam var de mijnen. 13 - 15,17.30, 20 en 22 u,Tt draughtsman's contract. 14 - 15 u. Sneeuwwitje. 15 - 17.30, 20 en 22.30 u Ei dira. An.n.nm KOEWACHT G.v. Rumste - 13.30 u. schieting voor bejaarden. VOGELWAARDE J.v. Schaijk - 13.30 u. schieting voor bejaarden ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeente huis - Aquarel-etsen van Ho de Blaere, lino's van Liesbett Huser, etsen van Ernest Joa chim, fotografieken van Wim Krull en etsen van DietmarNo worzyn, onder het motto 'WS stelt da noe voo?'. Geop. tijd. kantooruren. OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/mza. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nleuwend 15 - Nieuwjaarstentoonstelln '5 jaar Galerie Marquis'. Get woe t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. (ADVERTENTIE) EXTRA PRUZENIN CIJFERSPE LOTTO- EN TOTO-SPELERS: DEZE WEEK INLEVEREN! Deze week hebben Lotto- en Toto-spelers grat jj- - extra kans op een dames- herenfiets door mee te doen het Cijferspel. Trekking: 8 april. Natuurlij! is er ook de gebruik lijke Cijferspel-prij:e pot: hoofdprijs f 100.000,-. Vraag na de speciale folder. En wat voor een tie Metallic bruin, trommel men voor en achter, 3-sp Sturmey Archer- y-TX naaf, lamp, jüs- beschermers, pompje. W inkeladvies- pnjs:,f 595,-. lOllOXltll ■jajeq apuoa uBAjood 01 j uapprui -6 ';sCt[ ajEAo ut '8 DOOR JACK ARENTSEN Voor de industrie zou d moeten betekenen, dat d€ ook aangepast is aan eisen. Maar in heel wat ge deze toch zo voor de han concluisie niet op. Vooral i van de kinderspotfschoen de ogen goed de kost gev teriaal tegen te komen dat rig gebruik niet leidt tot voor het kind kwalijke cons Het regelmatig dragen schoenen hoeft beslist nie den dat men met een zaak bezig is. Het verht angdurig dragen van spo leidt tot knie- en rugklact het ook funest zou zijn vc ten, is ondertussen wel act Desondanks blijft het bij d van sportschoenen - omd< tr|e zich massaal heeft ge ra9e van het bewegen - 9eblazen. Onderzoeking* overigens geleerd dat bei duurste schoenen ook ge eesten zijn. Eén ding sta; een sportschoen of een z< Vrijetijdsmodel, moet men tussen 'neus en lippen' g Neem er rustig de tijd voc eeri aantal zaken. Voordat we aan het mat oacht besteden eerst eve ^veelheid aan maten dit *ais zijn te vinden. Bij de "an geiden vaak andere net normale schoeisel an men in de regel maar ®riiaat. Dat laatste kan er fl'ri; zeker voor de ki aarom wordt ook afgerao aren langer dan noodzal POrtschoenen te laten Ic aer een schoen van ee ®rk te smal of te breed jan het beste ineens over an ander merk. De met aanse schoenen zijn b.v ukendste Europese scho L oti?en aan de smalle kan tiirt i tiet passen van de J 0P Het feit of tussen dé neus van de schoer f.." halve centimeter spet hst ®pelin9 is noodzakelij aJ.dragen van de schoer nJ, wat gaat uitzetten. V druk» van de schoen op ziiu en bepaalde nade 'n- 'eg dan onmiddellijk -tajBj l 'jtru ut atjjapeiqaS '9 'jal' uba ;aoA g 'sjjuij qaqoueui '1 Sutppz e Jawoi 'Z ftjapiW0S u

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 14