NIEUWTJES
Nieuwe Lada: luxueus
PSA-diesel Citroen Visa
Exclusieve
Peugeot-Talbot
la
Gekrakeel rond
eeuwfeest
van de auto
Kleuterhandvat
FELIX
UIDPLEIN
KORT
NIEUWS
nog ambi
Renault 9
in Avenue
uitvoering
Cassettes
opnemen in aé
Metro-fabriek
scoort hoog
VRIJDAG 30 MAART 1984 T4
0IOHM OP WEG
Hoger
Lager
VAN VRIJDA(
T
Fransen zijn Duitsers twee jaar voor
Mwbrfam!
Een dagje wi
grootste ovet
van Rotterda
EINDREDAKTIE LEON
KRUNEI
ZURICH - Financiële hulp
verlening bij extreem hoge
technische autokosten. Dat
doel heeft de Friese garage
houder G. Scheepvaart voor
ogen bij het in het leven roe
pen van een organisatie voor
particulieren.
Scheepvaart: „Als eige
naar van een klein garage
bedrijf vlak bij de Afsluit
dijk, kom ik nogal eens fi
nanciële drama's tegen. Fe
bruari dit jaar b.v. een geval
van een gebroken distribu
tieketting, waardoor de nok-
kenasstand veranderde en
de zuigers tegen de kleppen
kwamen. Hierdoor werden
de klepstelen krom gedrukt.
Totale reparatiekosten
ƒ1.637,49.-. Niet iedereen
schudt tegenwoordig een
dergelijk bedrag eventjes
vlot uit de mouw".
Voor de al 30 jaar in het
vak zittende Scheepvaart
Financiële
hulp bij
autokosten
was deze zaak aanleiding
(„Ik loop al 6 jaar met het
plan rond") om vaart te zet
ten achter het idee om aan
een organisatie 'in oprich
ting' in het leven te roepen
ten behoeve van de automo
bilist: geen verzekeringsop-
zet maar een collectief sys
teem.
Wanneer de financiële
hulpverlening van de grond
komt, hoe kan men dan lid
worden? Scheepvaar: „Het
contributiebedrag van de le
den wordt vastgesteld aan
de hand van de leeftijd van
de auto (datum afgifte ken
tekenbewijs deel 1). Wan
neer de auto 2 jaar oud is,
bedraagt de contributie
ƒ20.- per jaar, oplopend tot
het zesde jaar tot 60.-.
Wanneer reparaties door
een erkend garagebedrijf
zijn uitgevoerd, gaat de vol
ledige vergoeding in vanaf 1
minimaal 650.- (excl. BTW)
tot maximaal ƒ2.750.- (excl.
BTW). De betaling van de
reparatie wordt rechtstreeks
gedaan aan de reparateur".
De volgende zaken moe
ten volgens de visie van de
Friese garagehouder onder
de financiële hulpverlening
vallen: gescheurde of krom
me cilinderkop, kromme of j
ingeslagen nokkenas, krom- j
me of gebroken kleppen, ge
broken zuigerveren, kapotte
zuigers, defecte drijfstang
en hoofdlagers, defecte kru
kas, gescheurd motorblok,
eventueel ruilmotor, ernsti
ge afwijkingen aan rem-
trommels en remschijven,
beschadiging of breuk van
de tandwielen-lagers en
synchromes-ringen in de
versnellingsbak, beschadi
ging of breuk van de tand
wielen en lager in de achter-
brug, defect stuurhuis en
b.v. revisie van de brandstof
injectie/inspuit pomp. De
schade mag niet ontstaan
zijn door een aanrijding.
Het is niet de bedoeling
van de initiatiefnemer om
reeds nu van start te gaan
met zijn organisatie. „De
BOVAG heb ik via de tus
senpersoon in Friesland al
ingelicht over mijn plan. Nu
wil ik weten of er voldoende
Nederlanders zijn die lid
willen worden. Een reken
sommetje heeft duidelijk ge
maakt dat ik minstens 50.000
mensen in de organisatie
moet hebben, om langdurig
te kunnen werken. Op dit
moment heeft het totaal
geen zin om geld voor het
lidmaatschap op te sturen of
over te maken. Ik wil alleen
weten of de Nederlandse
automobilisten belangstel
ling voor een dergelijk pro
ject hebben, dat hem tot en
met het zevende levensjaar
van zijn auto ƒ270- gaat
kosten. Ik ben louter infor
matief bezig".
Wanneer men meer infor
matie wil hebben over deze
financiële hulpverlening,
dan moet men een voldoende
gefrankeerde enveloppe
(met naam en adres van af
zender) sturen naar: G.
Scheepvaart, It Leech 17,
8751 TE Zurich (Fr).
Het kleuterhandvat wordt onder het zadel aan het frame
bevestigd.
HEERENVEEN - Fietsende ouders met kinderen maken in de
regel gebruik van speciale kinderzitjes en voetsteunen, die aan
zienlijk bijdragen tot de veiligheid.
Batavus heeft een nieuw element aan het geheel toegevoegd:
het kleuterhandvat. Het kind hoeft zich nu niet meer aan jas of
vest van de fietser vast te houden. Het kleuterhandvat, dat
14,50 kost, kan snel en eenvoudig onder ieder zadel gemonteerd
worden.
De Franse overheid zal aan
P.S.A. (Citroen, Peugeot en
Talbot) een lening van 500 mil
joen Franse Francs verstrek
ken. Met dit geld zal de fa
briek in Poissy gemoderni
seerd moeten worden. Eerder
dit jaar kreeg Renault een le
ning van 750 miljoen Francs.
Talbot werkt aan een nieu
we wagen. De directie van
Peugeot-Talbot heeft al ken
baar gemaakt dat het nieuwe
model eind 1985/begin 1986
geïntroduceerd gaat worden.
„DAFvan verleden tot
heden.Dat is de titel van
een compleet standaardwerk
over hetgeen zich de afgelopen
50 jaar in en rond de autofa-
brieken in Brabant heeft afge
speeld. Het bijna 200 pagina
tellende historisch overzicht
van DAF, is uitgegeven door
uitgeverij Truckstar in Ha-
zerswoude en kost 35,25.
Het Japanse autoradio-
merk Kenwood heeft een
nieuw systeem autoradio -cas
setterecorder uitgebracht met
een speciaal anti-diefstalfra-
me. Radio en slede passen in
de bestaande ruimte voor de
autoradio. Deze KRC-626 D
heeft een verfijnd automati
sche zoek- en afstelsysteem.
Prijs 1.099.-.
De nieuwe Seat, die tussen
de reeds bestaande modellen
Fura en Ronda een plaats
krijgt, zal zo goed als zeker
'Ibiza' genoemd worden.
De wagen, met door Porsche
ontwikkelde 1200 - en 1500 cc
motoren, wordt 3,65 meter
lang en heeft een wielbasis
van 2,44 meter. De 'Ibiza'
wordt na de zomer geïntrodu
ceerd.
Mercedes-Benz Nederland
B.V. en Planconsult Vastgoed
B.V. hebben een kontrakt af
gesloten voor de bouw van 13
nieuwe Mercedes-Benz eigen
dealerbedrijven.
GRONINGEN - Lada heeft
in Nederland goede jaren
achter de rug. Het lijkt er op
dat de opmars van deze Rus
voorlopig niet wordt afge
remd. Lada volgt nadrukke
lijk het spoor van andere
Oosteuropese merken als
Skoda en Zastava die in ons
land ook behoorlijk in de lift
zitten.
De degelijk en vaak ro
buust uitziende auto's uit de
Oostbloklanden, spreken -
ook al door hun gunstige
prijzen - steeds meer men
sen aan. Het nog altijd stevi
ge plaatwerk mag dan in
wat ouderwetse lijnen onder
de persen van de fabrieken
vandaan komen, vorig jaar
waren er toch bijna 14.000
Nederlanders die in derge
lijke auto's stapten.
Lada heeft kort geleden
het modelprogramma aan
de top uitgebreid met de
„2107"; een wagen die een
duidelijke verwantschap
heeft met de „2105", maar
zowel van buiten (voorna
melijk de grille) als van bin
nen, een groot aantal veran
deringen heeft ondergaan.
De „2107" heeft een front dat
een beetje is afgekeken van
Mercedes. De nieuwe grille
heeft aan weerskanten vier
kante koplampen, terwijl
ook de bumper anders is ge
vormd. Verder dubbele rub
berstrips op de zijkanten
van de carrosserie te vinden.
Dat de Russen de periode
hebben afgesloten van het
produceren van alleen maar
erg degelijke produkten,
wordt met het nieuwe top
model bewezen. De „2107"
heeft behoorlijk veel luxe
aan boord; zeker voor een
auto onder de 15.000.-. Aan
de buitenkant vallen de kop-
lampwissers en -sproeiers
direct op. In het interieur
zijn op en rond het dash
board ook een aantal zaken
te vinden die heel wat Euro
pese producenten pas in een
duurdere prijsklasse leve
ren: toerenteller, dagteller,
voltmeter, oliedrukmeter,
een draaiknop voor het in
stellen van de koplampen,
veiligheidsgordels voor 5
personen (3 op de achter
bank), een van binnenuit
verstelbare buitenspiegel en
een gelaagde voorruit, beho
ren o.a. tot de standaarduit
rusting van de „2107".
En wat te zeggen van de
ruime kofferbak, waarin de
reserve band en het groot
Het nieuwe front ishetmèest opvallende bij de „2107"; het topmodel van Lada.
gereedschap in hoezen zitten
en het kleine gereedschap
keurig in een doos is gestopt.
Tussen het gereedschap is
zelfs een pechlamp en een
.fietspomp te vinden.
Al deze zaken kunnen
toch niet verbloemen dat
ook deze nieuwe Lada nog
altijd een wat ouderwetse
auto is. Het basis-model (de
Fiat 124) stamt danook uit de
zestiger jaren. En dat is
vooral aan de techniek te
merken. Onder de motorkap
hebben de Russen niets
nieuws bedacht. De 4-cilin-
der krachtbron komt regel
recht uit de 2105 GL; een dat
betekent dat bij snelheden
boven 120 km/u het nogal
rumoerig wordt in het inte
rieur.
Bij lage snelheden is de
trekkracht niet al te groot;
boven in het toerengebied is
de werklust van de Rus bij
na ontembaar. Bij 130 km/u
heeft men nog maar 1000
toeren per minuut over om
niet het rode gebied van de
toerenteller binnen te drin
gen.
De 5000 toeren die bij 130
km/u worden gemaakt, vra
gen overigens wel het een en
ander van het brandstofver
bruik. Kan men tot rond de
100 km/u op een liter super-
benzine zo'n 12 kilometer
rijden, daarna loopt de con
sumptie erg snel op. Als men
daarnaast nog de gewoonte
heeft om in het stadsverkeer
de bijna 1000 kg wegende
wagen vlot in beweging te
brengen, dan moet met een
gemiddeld brandstofver
bruik van rond 1 op 10 reke
ning worden gehouden. De
topsnelheid van de Lada
2107 ligt rond de 150 km/u en
de acceleratie van 0 naar 100
km/u gaat in 15 seconden.
Dat bij de wagen gebruik
wordt gemaakt van wat
oudere, beslist betrouwbare
principes, kan o.a. worden
afgeleid van de kracht die
nodig is voor de bediening
van rem- en koppelingspe
daal. Ook het nieuwe, nog
altijd wat forse stuur, be
hoort niet tot de lichtst wer
kende.
De bediening van de
versnellingsbak (erg direct
en gevoelig) laat niets te
wensen over. Over de schok
dempers minder lof en de
minder prettige werking
komt natuurlijk de weglig-
ging niet ten goede. De ach
teras volgt in een snel geno
men bocht - zeker wanneer
het wegdek uit klinkers be
staat - met erg veel moeite
het gekozen spoor.
Ondanks het feit dat de
motor goed hoorbaar is, kan
voor het comfort toch een
ruime voldoende gegeven
worden. De nieuwe stoelen
(enigszins in kuipvorm) met
geïntegreerde hoofdsteunen,
zitten prettig en bieden ook
een behoorlijke zijdelingse
steun. Aan hoofd- en been
ruimte heeft men zowel
voorin als achterin geen ge
brek. De bedieningsorganen
zijn goed te bereiken, maar
de ventilatie en verwarming
zijn wat lastig doseerbaar en
de hendels zijn moeilijk ver
schuifbaar.
De Lada „2107" is een de
gelijke auto die beslist aan
trekkelijk is voor hen die
jaarlijks niet al teveel kilo
meters moeten rijden, maar
is ook geschikt voor hen die
beslist niet van plan zijn om
hun wagen te ontzien. Met
een Lada kan men heel wat
jaartjes vooruit.
De Lada-serie omvat op
dit moment 9 typen. De
goedkoopste is de Lada 1200-
S voor 10.325.-; het topmo
del, de „2107", kost 14.615.-.
AMSTERDAM -Wat in de
lijn van de verwachtinge
lag, gaat dan binnenkort ge
beuren. De krachtige, soepe
le en zuinige dieselmotor die
door de PSA-groep (Peu-
geot-Talbot-Citroën) werd
ontwikkeld, is niet langer
alleen beschikbaar voor de
Peugeot 205.
In Frankrijk zijn de eer
ste Visa's met deze motor
verschenen en in de loop van
het najaar (misschien al in
september) zal de wagen ook
naar Nederland komen.
De wagen wordt direct in
3 verschillende versies uit
gebracht: de Visa 17 D, de
Visa 17 RD en de Visa 17 D
Service. De eerste 2 wagens
verschillende qua uitvoering
en luxe van elkaar; de laat
ste versie heeft geen achter
bank, maar een vlakke laad
vloer. Over de prijzen valt
nog weinig te zeggen, maar
door de prijsstelling in
Frankrijk mag verwacht
worden dat ook de Visa in
ons land in een gunstige
prijsklasse terecht komt.
Om een grotere spoorbreedte te kunnen verwerken, zijn de voorschermen van de Visa
diesel voorzien van verbreders.
De Visa diesel is uitgerust
met de XUD 7 motor, 4 cilin-
der-in-lijn, van 1769cc en is
afgeleid van de 1905cc motor
die ook in de BX-diesel zit.
Dezelfde krachtbron zit ook
in de Peugeot 205. Door het
wat grotere gewicht van de
Visa en de iets minder gun
stige aërodynamische lijn
ten opzichte van de „205",
ligt het brandstofverbruik
bij de Visa iets hoger dan bij
de versie van Peugeot. Ci-
troën zegt dat het gemiddeld
verbruik van de wagen met
een 4 versnellingsbak uit
komt op rond 1 op 19; voor
de wagen met 5-bak op bijna
1 op 18.
De verhoging van het ge
wicht op de vooras maakte
bij de BX diesel een wijzi
ging in de mechanische
tandheugel stuuroverbren-
ging noodzakelijk. Een
stuurbekrachtiging (die
1.235.- extra kost) is sinds
kort beschikbaar voor hen
die een directere overbren
ging wensen op de BX diesel
en de BX 16 RS en de BX 16
TRS.
Het aantal VAN-versies
(personenwagens zonder
achterbank, maar met por
tierruiten en een vlakke
laadvloer) heeft Citroën
aanzienlijk uitgebreid.
Doordat de Bijzondere Ver
bruiksbelasting op deze wa
gens niet van toepassing is,
zijn de prijzen, in vergelij
king met de normale model
len, aanzienlijk lager.
In plaats van 'Van' noemt
Citroën deze wagens 'Servi-
ce'-modellen. De nieuwe
versies zijn: BX 14 E Service
ƒ14.900.; BX 16 RS Service
ƒ16.400.-; BX 19 D Service
17.600.-; CX 20 Break Ser
vice ƒ23.122.-; CX 25 D
Break Service 28.958.-.
Reeds leverbaar waren:
Visa 11 E Service voor
10.298.- en de GSA Spécial
Service voor 11.601.-.
t;
l!'l
STEM
Geen extra kosten.
Nooit of te nimmer onvoorziene uitj
slechts één prijs: de maandelijkse h
O^iiënwanneer u wilt.
A!ti|d de mogelijkheid om 't nieuwstl
Hoe' Gewoon uw toestel even omr J
ïjjjürkontrakt al vanaf 6 maandt
Met Skala kunt u alle kanten op, wal
0f drie keer 6 maanden. Hoe langer!
366 Dagen échte service per ja;
Het volle pond aan kijkplezier met dl
razendsnelle service. Oók op zon- eij
-gTnCr de allerlaagste prijzen. Ski-
Kom meteen langs en profiteer vanl
Of bel voor de dichtstbijzijnde vestil
naast ziet is slechts 'n voorbeeld uin
Hud»Pr'lzen gebaseerd op 3 x 6 maanden huurperidj
-
De Talbot Horizon Sherlock; een Franse auto met eenfl
gels accent.
Bred,
Goes,
UTRECHT - Peugeot-Talbot
komt met een aantal exclusie
ve modellen naar Nederland.
In de Peugeot 104-serie ver
schijnt een 'Confort'-versie.
De wagen beschikt over een
1.1 liter motor, heeft grotere
wielen, een voorspoiler en is
voorzien van een 5-bak en een
sportstuur. De prijs wordt
ƒ16.610.-.
De Talbot Horizon Sherlock,
die begin dit jaar op de auto
tentoonstelling in Brussel
stond, komt in een 'oplage' van
500 stuks naar ons land. Deze
wagen, die 19.315.- gaat kos
ten, heeft zowel van buiten als
in het interieur een aantal J
tra's: zoals een dashboard4
ingelegd is met gevernist hl
hoofdsteunen, speciale uil
doppen, voorspoiler en o
Britax zonnedak.
De derde 'nieuweling'
de Peugeot 505 Turbo Im'J
tion, die tot nu toe alleen
voor de Franse markt wt|
gemaakt. De 4-cilinder n
heeft een inhoud van 2(
en levert een vermogen
160 pk; goed voor een tops
heid van 205 km/u. V
fabriek is het gemiddj
brandstof verbruik 1 op lij
wagen is geprijsd op ƒ46.9
PARIJS - Een dezer dagen
verschijnt een 'replica' op de
weg van de auto waarmee de
Franse textielfabrikant Dela-
mare-Deboutteville in 1884
(dus nu 100 jaar geleden) niet
alleen een geslaagde proefrit
maakte, maar er gelijktijdig
patent op aanvroeg.
De Fransman heeft echter
nooit iets met dit patent, dat
onder de titel „Geperfectio
neerde gasmotor met toepas
singen" in de boeken ver
dween, gedaan. In zijn verdere
leven ging hij zich voorname
lijk toeleggen op de bouw van
zware industriële motoren.
Korte nadat Delamare-De-
boutteville met 's werelds eer
ste vierwielige voertuig met
viertakt verbrandingsmotor
op de weg verscheen, was de
zaak voor hem al afgedaan.
Hij haalde van het voertuig
alle zaken die eventueel voor
andere doeleinden te gebrui
ken waren en liet het restant
van zijn auto, naar de sloop
brengen.
De Franse auto-industrie
heeft de handen ineen gesla
gen om toch weer - zij het dan
nagebouwd - dat eerste pro-
dukt op de weg te krijgen. Aan
de hand van bewaard geble
ven tekeningen, is zorgvuldig
gewerkt aan een replica. En
dat niet alleen voor de speciale
tentoonstelling die deze zomer
(van half juni tot eind augus
tus) in het Grand Palais in Pa
rijs wordt gewijd aan 100 jaar
automobilisme, maar ook om
de wagen terug te brengen op
de weg die een eeuw geleden
werd afgelegd.
Eind mei zal de replica, ge
bouwd in eendrachtige sa
menwerking door Peugeot
Talbot, Renault en Citroën,
meerijden in een herdenkings-
rit van Parijs naar Rouaan.
Gestart wordt er op de Place
de la Concorde, voor het ge
bouw van „Automobile Club
de France".
Doel van de rit is het weg
getje tussen Fontaine-le-
Bourg en Cailly, even ten
noorden van Rouaan, waar
Delemare-Deboutteville heeft
gewoond en waar hij in 1884
die eerste historische rit
maakte.
Het nog niet zo lang geleden
opgedoken patent van Dele-
mare-Debouttevile, heeft er
toegeleid dat een lelijke streep
door de rekening is gezet van
de Westduitse auto-industrie,
die er nog maar kort geleden
prat opging dat het in 198#I
jaar geleden is dat GottliJ
Daimler, de eerste auto t
wereld bouwde.
In 1883 waren er al patenlj
toegekend aan de Daimij
motor, maar in maart 1
stelde hij pas een paardekca
waarin hij zijn staande ééi)
linder-motor bouwde. In i
zelfde jaar kwam ook
Benz met zijn 3-vrieJige pl
tent-motorwagen, die volgen
een geheel ander concept w|
ontwikkeld.
De Westduitse auto-inöj
trie neemt het project van J
lemare-Deboutteville nog I
tijd niet zo serieus. lï|
Duitsland gaat in
eewfeest van de auto viera'
De korte notitie die in deNeij
Badische Landeszeitung van
juli 1886 verscheen, is voorh
het eerste van neutrale zij|
afkomstige bericht over i
funktionaliteit van een
auto in de huidige betekeii
van het woord.
Turnhout
AMSTERDAM - In navolging
van de R 4 Aerobic, de R 5 Pa-
risienne en de R 18 Avenue,
komt Renault nu ook met een
speciale uitvoering van de Re
nault 9; de Avenue.
In technisch opzicht is de
wagen grotendeels gelijk aan
de 9 GTL, maar het uitrus
tingsniveau is aanzienlijk uit
gebreid. Deze exclusieve wa
gen - met een 'oplage' van
1.000 stuks - gaat ƒ21.600.-
kosten.
DOETINCHEM - Het op
men van muziek en het
spreken van tekst op een n:
male compactcassette,
slechts via een beperkt aant
autoradio/ cassettecombina
ties mogelijk.
Enkele jaren geleden i
Philips en Grundig op de
markt aktief geweest, maar;
belangstelling was niet oii
weldigend. Audioline Car H
fi uit Doetinchem, gaat a
nieuwe poging onderneffl
met een autoradio met ir
bouwde cassetterecorder:
type 438 met een bruto-ad
viesprijs van 798.-.
LONDEN - Een onderz#
,van het Engelse tijdsei»
'Engineer Magazine'
volgens een publikatie in
'Auto Kampioen', uitgew®
dat in de Austin Rover-'
briek in Longbridge, de ma
efficiënte bouwwijze we"
toegepast.
In Longbridge, waar
nieuwe Metro's vandaan
men, neemt iedere werkne»
(ster) per jaar 55 auto's
zijn/haar rekening. j
'Engine Magazin'
natuurlijk ook de Prod j
cijfers van een aantal co"
renten. De werknemers
Mulhouse, waar de Pel®
205 van de band komt,
deren met 54,7 auto's pa»
de Engelsen het dichts';
na volgde de Fiat-fa"»16
Rivalta met 50,5 eenheden
personeelslid. a
Het ranglijstje van n»
gelse technisch tijdschn
er als volgt uit: 1-
Rover, Longbridge 55
I
1
I
den per man; 2. Peugeo''
house 54,7; 3. Fiat, Rh®
4. Ford, Saarlouis
Volkswagen, WoifsW»S
6. Renault, Flins 38,6;
bot, Ryton 37,6 en 8.
lewood met 26,2
werkgever per jaar.
I
De winkeliers van het overde
gezellige winkelcentrum Zuid
Rotterdam nodigen u uit voor
da9je 'Zuidplein Uitplein'. U
gehaald en gebracht voor eer
onvergetelijk dagje uit in o.a.
winkelcentrum met 143winki
9'oot tot klein.
Dp de dinsdagen: 3 april,
april, 17 april en 24 april a
"Strekken bussen van Snel
vanuit Zeeland en West-Brab;
achting Rotterdam.
wreis begint al goed: bij aar
n oet winkelcentrum Zuidplei
otvangt u een verrassingspa
een plastic boodschappe
^et een boekje ZUIDPLEIN
VOORDEELCHEQUES, een D
iM„h °or het tiele gezin, koffi;
h cheques, een Zuidplein
"dogballpoint, een Metrokaar
'reebewijs voor de EUROM
vnn"een invu
D reenverrassingspakket!
Dl ,rnaast zit ook in uw tasje i
en hie,9rond van het winkelcen
ver °kumentatie van de
schillende te bezoeken attr
r-«
i Wilt
Wilt
u een gezellig dagje uit
,u voor mij (ons) cor
'aplein-Uitpleinbus, voor
3april 10april
ujdplein-Uitplein, Postbus
Naam:.
Adres;
l p°stcode:
j!lefo°n:
hi'!!^s,a(an)klaarom
°Pstapplaats
Lbjide