NIEUWTJES Nieuwe Lada: luxueus PSA-diesel Citroen Visa Exclusieve Peugeot-Talbot la Gekrakeel rond eeuwfeest van de auto Kleuterhandvat FELIX UIDPLEIN KORT NIEUWS nog ambi Renault 9 in Avenue uitvoering Cassettes opnemen in aé Metro-fabriek scoort hoog VRIJDAG 30 MAART 1984 T4 0IOHM OP WEG Hoger Lager VAN VRIJDA( T Fransen zijn Duitsers twee jaar voor Mwbrfam! Een dagje wi grootste ovet van Rotterda EINDREDAKTIE LEON KRUNEI ZURICH - Financiële hulp verlening bij extreem hoge technische autokosten. Dat doel heeft de Friese garage houder G. Scheepvaart voor ogen bij het in het leven roe pen van een organisatie voor particulieren. Scheepvaart: „Als eige naar van een klein garage bedrijf vlak bij de Afsluit dijk, kom ik nogal eens fi nanciële drama's tegen. Fe bruari dit jaar b.v. een geval van een gebroken distribu tieketting, waardoor de nok- kenasstand veranderde en de zuigers tegen de kleppen kwamen. Hierdoor werden de klepstelen krom gedrukt. Totale reparatiekosten ƒ1.637,49.-. Niet iedereen schudt tegenwoordig een dergelijk bedrag eventjes vlot uit de mouw". Voor de al 30 jaar in het vak zittende Scheepvaart Financiële hulp bij autokosten was deze zaak aanleiding („Ik loop al 6 jaar met het plan rond") om vaart te zet ten achter het idee om aan een organisatie 'in oprich ting' in het leven te roepen ten behoeve van de automo bilist: geen verzekeringsop- zet maar een collectief sys teem. Wanneer de financiële hulpverlening van de grond komt, hoe kan men dan lid worden? Scheepvaar: „Het contributiebedrag van de le den wordt vastgesteld aan de hand van de leeftijd van de auto (datum afgifte ken tekenbewijs deel 1). Wan neer de auto 2 jaar oud is, bedraagt de contributie ƒ20.- per jaar, oplopend tot het zesde jaar tot 60.-. Wanneer reparaties door een erkend garagebedrijf zijn uitgevoerd, gaat de vol ledige vergoeding in vanaf 1 minimaal 650.- (excl. BTW) tot maximaal ƒ2.750.- (excl. BTW). De betaling van de reparatie wordt rechtstreeks gedaan aan de reparateur". De volgende zaken moe ten volgens de visie van de Friese garagehouder onder de financiële hulpverlening vallen: gescheurde of krom me cilinderkop, kromme of j ingeslagen nokkenas, krom- j me of gebroken kleppen, ge broken zuigerveren, kapotte zuigers, defecte drijfstang en hoofdlagers, defecte kru kas, gescheurd motorblok, eventueel ruilmotor, ernsti ge afwijkingen aan rem- trommels en remschijven, beschadiging of breuk van de tandwielen-lagers en synchromes-ringen in de versnellingsbak, beschadi ging of breuk van de tand wielen en lager in de achter- brug, defect stuurhuis en b.v. revisie van de brandstof injectie/inspuit pomp. De schade mag niet ontstaan zijn door een aanrijding. Het is niet de bedoeling van de initiatiefnemer om reeds nu van start te gaan met zijn organisatie. „De BOVAG heb ik via de tus senpersoon in Friesland al ingelicht over mijn plan. Nu wil ik weten of er voldoende Nederlanders zijn die lid willen worden. Een reken sommetje heeft duidelijk ge maakt dat ik minstens 50.000 mensen in de organisatie moet hebben, om langdurig te kunnen werken. Op dit moment heeft het totaal geen zin om geld voor het lidmaatschap op te sturen of over te maken. Ik wil alleen weten of de Nederlandse automobilisten belangstel ling voor een dergelijk pro ject hebben, dat hem tot en met het zevende levensjaar van zijn auto ƒ270- gaat kosten. Ik ben louter infor matief bezig". Wanneer men meer infor matie wil hebben over deze financiële hulpverlening, dan moet men een voldoende gefrankeerde enveloppe (met naam en adres van af zender) sturen naar: G. Scheepvaart, It Leech 17, 8751 TE Zurich (Fr). Het kleuterhandvat wordt onder het zadel aan het frame bevestigd. HEERENVEEN - Fietsende ouders met kinderen maken in de regel gebruik van speciale kinderzitjes en voetsteunen, die aan zienlijk bijdragen tot de veiligheid. Batavus heeft een nieuw element aan het geheel toegevoegd: het kleuterhandvat. Het kind hoeft zich nu niet meer aan jas of vest van de fietser vast te houden. Het kleuterhandvat, dat 14,50 kost, kan snel en eenvoudig onder ieder zadel gemonteerd worden. De Franse overheid zal aan P.S.A. (Citroen, Peugeot en Talbot) een lening van 500 mil joen Franse Francs verstrek ken. Met dit geld zal de fa briek in Poissy gemoderni seerd moeten worden. Eerder dit jaar kreeg Renault een le ning van 750 miljoen Francs. Talbot werkt aan een nieu we wagen. De directie van Peugeot-Talbot heeft al ken baar gemaakt dat het nieuwe model eind 1985/begin 1986 geïntroduceerd gaat worden. „DAFvan verleden tot heden.Dat is de titel van een compleet standaardwerk over hetgeen zich de afgelopen 50 jaar in en rond de autofa- brieken in Brabant heeft afge speeld. Het bijna 200 pagina tellende historisch overzicht van DAF, is uitgegeven door uitgeverij Truckstar in Ha- zerswoude en kost 35,25. Het Japanse autoradio- merk Kenwood heeft een nieuw systeem autoradio -cas setterecorder uitgebracht met een speciaal anti-diefstalfra- me. Radio en slede passen in de bestaande ruimte voor de autoradio. Deze KRC-626 D heeft een verfijnd automati sche zoek- en afstelsysteem. Prijs 1.099.-. De nieuwe Seat, die tussen de reeds bestaande modellen Fura en Ronda een plaats krijgt, zal zo goed als zeker 'Ibiza' genoemd worden. De wagen, met door Porsche ontwikkelde 1200 - en 1500 cc motoren, wordt 3,65 meter lang en heeft een wielbasis van 2,44 meter. De 'Ibiza' wordt na de zomer geïntrodu ceerd. Mercedes-Benz Nederland B.V. en Planconsult Vastgoed B.V. hebben een kontrakt af gesloten voor de bouw van 13 nieuwe Mercedes-Benz eigen dealerbedrijven. GRONINGEN - Lada heeft in Nederland goede jaren achter de rug. Het lijkt er op dat de opmars van deze Rus voorlopig niet wordt afge remd. Lada volgt nadrukke lijk het spoor van andere Oosteuropese merken als Skoda en Zastava die in ons land ook behoorlijk in de lift zitten. De degelijk en vaak ro buust uitziende auto's uit de Oostbloklanden, spreken - ook al door hun gunstige prijzen - steeds meer men sen aan. Het nog altijd stevi ge plaatwerk mag dan in wat ouderwetse lijnen onder de persen van de fabrieken vandaan komen, vorig jaar waren er toch bijna 14.000 Nederlanders die in derge lijke auto's stapten. Lada heeft kort geleden het modelprogramma aan de top uitgebreid met de „2107"; een wagen die een duidelijke verwantschap heeft met de „2105", maar zowel van buiten (voorna melijk de grille) als van bin nen, een groot aantal veran deringen heeft ondergaan. De „2107" heeft een front dat een beetje is afgekeken van Mercedes. De nieuwe grille heeft aan weerskanten vier kante koplampen, terwijl ook de bumper anders is ge vormd. Verder dubbele rub berstrips op de zijkanten van de carrosserie te vinden. Dat de Russen de periode hebben afgesloten van het produceren van alleen maar erg degelijke produkten, wordt met het nieuwe top model bewezen. De „2107" heeft behoorlijk veel luxe aan boord; zeker voor een auto onder de 15.000.-. Aan de buitenkant vallen de kop- lampwissers en -sproeiers direct op. In het interieur zijn op en rond het dash board ook een aantal zaken te vinden die heel wat Euro pese producenten pas in een duurdere prijsklasse leve ren: toerenteller, dagteller, voltmeter, oliedrukmeter, een draaiknop voor het in stellen van de koplampen, veiligheidsgordels voor 5 personen (3 op de achter bank), een van binnenuit verstelbare buitenspiegel en een gelaagde voorruit, beho ren o.a. tot de standaarduit rusting van de „2107". En wat te zeggen van de ruime kofferbak, waarin de reserve band en het groot Het nieuwe front ishetmèest opvallende bij de „2107"; het topmodel van Lada. gereedschap in hoezen zitten en het kleine gereedschap keurig in een doos is gestopt. Tussen het gereedschap is zelfs een pechlamp en een .fietspomp te vinden. Al deze zaken kunnen toch niet verbloemen dat ook deze nieuwe Lada nog altijd een wat ouderwetse auto is. Het basis-model (de Fiat 124) stamt danook uit de zestiger jaren. En dat is vooral aan de techniek te merken. Onder de motorkap hebben de Russen niets nieuws bedacht. De 4-cilin- der krachtbron komt regel recht uit de 2105 GL; een dat betekent dat bij snelheden boven 120 km/u het nogal rumoerig wordt in het inte rieur. Bij lage snelheden is de trekkracht niet al te groot; boven in het toerengebied is de werklust van de Rus bij na ontembaar. Bij 130 km/u heeft men nog maar 1000 toeren per minuut over om niet het rode gebied van de toerenteller binnen te drin gen. De 5000 toeren die bij 130 km/u worden gemaakt, vra gen overigens wel het een en ander van het brandstofver bruik. Kan men tot rond de 100 km/u op een liter super- benzine zo'n 12 kilometer rijden, daarna loopt de con sumptie erg snel op. Als men daarnaast nog de gewoonte heeft om in het stadsverkeer de bijna 1000 kg wegende wagen vlot in beweging te brengen, dan moet met een gemiddeld brandstofver bruik van rond 1 op 10 reke ning worden gehouden. De topsnelheid van de Lada 2107 ligt rond de 150 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in 15 seconden. Dat bij de wagen gebruik wordt gemaakt van wat oudere, beslist betrouwbare principes, kan o.a. worden afgeleid van de kracht die nodig is voor de bediening van rem- en koppelingspe daal. Ook het nieuwe, nog altijd wat forse stuur, be hoort niet tot de lichtst wer kende. De bediening van de versnellingsbak (erg direct en gevoelig) laat niets te wensen over. Over de schok dempers minder lof en de minder prettige werking komt natuurlijk de weglig- ging niet ten goede. De ach teras volgt in een snel geno men bocht - zeker wanneer het wegdek uit klinkers be staat - met erg veel moeite het gekozen spoor. Ondanks het feit dat de motor goed hoorbaar is, kan voor het comfort toch een ruime voldoende gegeven worden. De nieuwe stoelen (enigszins in kuipvorm) met geïntegreerde hoofdsteunen, zitten prettig en bieden ook een behoorlijke zijdelingse steun. Aan hoofd- en been ruimte heeft men zowel voorin als achterin geen ge brek. De bedieningsorganen zijn goed te bereiken, maar de ventilatie en verwarming zijn wat lastig doseerbaar en de hendels zijn moeilijk ver schuifbaar. De Lada „2107" is een de gelijke auto die beslist aan trekkelijk is voor hen die jaarlijks niet al teveel kilo meters moeten rijden, maar is ook geschikt voor hen die beslist niet van plan zijn om hun wagen te ontzien. Met een Lada kan men heel wat jaartjes vooruit. De Lada-serie omvat op dit moment 9 typen. De goedkoopste is de Lada 1200- S voor 10.325.-; het topmo del, de „2107", kost 14.615.-. AMSTERDAM -Wat in de lijn van de verwachtinge lag, gaat dan binnenkort ge beuren. De krachtige, soepe le en zuinige dieselmotor die door de PSA-groep (Peu- geot-Talbot-Citroën) werd ontwikkeld, is niet langer alleen beschikbaar voor de Peugeot 205. In Frankrijk zijn de eer ste Visa's met deze motor verschenen en in de loop van het najaar (misschien al in september) zal de wagen ook naar Nederland komen. De wagen wordt direct in 3 verschillende versies uit gebracht: de Visa 17 D, de Visa 17 RD en de Visa 17 D Service. De eerste 2 wagens verschillende qua uitvoering en luxe van elkaar; de laat ste versie heeft geen achter bank, maar een vlakke laad vloer. Over de prijzen valt nog weinig te zeggen, maar door de prijsstelling in Frankrijk mag verwacht worden dat ook de Visa in ons land in een gunstige prijsklasse terecht komt. Om een grotere spoorbreedte te kunnen verwerken, zijn de voorschermen van de Visa diesel voorzien van verbreders. De Visa diesel is uitgerust met de XUD 7 motor, 4 cilin- der-in-lijn, van 1769cc en is afgeleid van de 1905cc motor die ook in de BX-diesel zit. Dezelfde krachtbron zit ook in de Peugeot 205. Door het wat grotere gewicht van de Visa en de iets minder gun stige aërodynamische lijn ten opzichte van de „205", ligt het brandstofverbruik bij de Visa iets hoger dan bij de versie van Peugeot. Ci- troën zegt dat het gemiddeld verbruik van de wagen met een 4 versnellingsbak uit komt op rond 1 op 19; voor de wagen met 5-bak op bijna 1 op 18. De verhoging van het ge wicht op de vooras maakte bij de BX diesel een wijzi ging in de mechanische tandheugel stuuroverbren- ging noodzakelijk. Een stuurbekrachtiging (die 1.235.- extra kost) is sinds kort beschikbaar voor hen die een directere overbren ging wensen op de BX diesel en de BX 16 RS en de BX 16 TRS. Het aantal VAN-versies (personenwagens zonder achterbank, maar met por tierruiten en een vlakke laadvloer) heeft Citroën aanzienlijk uitgebreid. Doordat de Bijzondere Ver bruiksbelasting op deze wa gens niet van toepassing is, zijn de prijzen, in vergelij king met de normale model len, aanzienlijk lager. In plaats van 'Van' noemt Citroën deze wagens 'Servi- ce'-modellen. De nieuwe versies zijn: BX 14 E Service ƒ14.900.; BX 16 RS Service ƒ16.400.-; BX 19 D Service 17.600.-; CX 20 Break Ser vice ƒ23.122.-; CX 25 D Break Service 28.958.-. Reeds leverbaar waren: Visa 11 E Service voor 10.298.- en de GSA Spécial Service voor 11.601.-. t; l!'l STEM Geen extra kosten. Nooit of te nimmer onvoorziene uitj slechts één prijs: de maandelijkse h O^iiënwanneer u wilt. A!ti|d de mogelijkheid om 't nieuwstl Hoe' Gewoon uw toestel even omr J ïjjjürkontrakt al vanaf 6 maandt Met Skala kunt u alle kanten op, wal 0f drie keer 6 maanden. Hoe langer! 366 Dagen échte service per ja; Het volle pond aan kijkplezier met dl razendsnelle service. Oók op zon- eij -gTnCr de allerlaagste prijzen. Ski- Kom meteen langs en profiteer vanl Of bel voor de dichtstbijzijnde vestil naast ziet is slechts 'n voorbeeld uin Hud»Pr'lzen gebaseerd op 3 x 6 maanden huurperidj - De Talbot Horizon Sherlock; een Franse auto met eenfl gels accent. Bred, Goes, UTRECHT - Peugeot-Talbot komt met een aantal exclusie ve modellen naar Nederland. In de Peugeot 104-serie ver schijnt een 'Confort'-versie. De wagen beschikt over een 1.1 liter motor, heeft grotere wielen, een voorspoiler en is voorzien van een 5-bak en een sportstuur. De prijs wordt ƒ16.610.-. De Talbot Horizon Sherlock, die begin dit jaar op de auto tentoonstelling in Brussel stond, komt in een 'oplage' van 500 stuks naar ons land. Deze wagen, die 19.315.- gaat kos ten, heeft zowel van buiten als in het interieur een aantal J tra's: zoals een dashboard4 ingelegd is met gevernist hl hoofdsteunen, speciale uil doppen, voorspoiler en o Britax zonnedak. De derde 'nieuweling' de Peugeot 505 Turbo Im'J tion, die tot nu toe alleen voor de Franse markt wt| gemaakt. De 4-cilinder n heeft een inhoud van 2( en levert een vermogen 160 pk; goed voor een tops heid van 205 km/u. V fabriek is het gemiddj brandstof verbruik 1 op lij wagen is geprijsd op ƒ46.9 PARIJS - Een dezer dagen verschijnt een 'replica' op de weg van de auto waarmee de Franse textielfabrikant Dela- mare-Deboutteville in 1884 (dus nu 100 jaar geleden) niet alleen een geslaagde proefrit maakte, maar er gelijktijdig patent op aanvroeg. De Fransman heeft echter nooit iets met dit patent, dat onder de titel „Geperfectio neerde gasmotor met toepas singen" in de boeken ver dween, gedaan. In zijn verdere leven ging hij zich voorname lijk toeleggen op de bouw van zware industriële motoren. Korte nadat Delamare-De- boutteville met 's werelds eer ste vierwielige voertuig met viertakt verbrandingsmotor op de weg verscheen, was de zaak voor hem al afgedaan. Hij haalde van het voertuig alle zaken die eventueel voor andere doeleinden te gebrui ken waren en liet het restant van zijn auto, naar de sloop brengen. De Franse auto-industrie heeft de handen ineen gesla gen om toch weer - zij het dan nagebouwd - dat eerste pro- dukt op de weg te krijgen. Aan de hand van bewaard geble ven tekeningen, is zorgvuldig gewerkt aan een replica. En dat niet alleen voor de speciale tentoonstelling die deze zomer (van half juni tot eind augus tus) in het Grand Palais in Pa rijs wordt gewijd aan 100 jaar automobilisme, maar ook om de wagen terug te brengen op de weg die een eeuw geleden werd afgelegd. Eind mei zal de replica, ge bouwd in eendrachtige sa menwerking door Peugeot Talbot, Renault en Citroën, meerijden in een herdenkings- rit van Parijs naar Rouaan. Gestart wordt er op de Place de la Concorde, voor het ge bouw van „Automobile Club de France". Doel van de rit is het weg getje tussen Fontaine-le- Bourg en Cailly, even ten noorden van Rouaan, waar Delemare-Deboutteville heeft gewoond en waar hij in 1884 die eerste historische rit maakte. Het nog niet zo lang geleden opgedoken patent van Dele- mare-Debouttevile, heeft er toegeleid dat een lelijke streep door de rekening is gezet van de Westduitse auto-industrie, die er nog maar kort geleden prat opging dat het in 198#I jaar geleden is dat GottliJ Daimler, de eerste auto t wereld bouwde. In 1883 waren er al patenlj toegekend aan de Daimij motor, maar in maart 1 stelde hij pas een paardekca waarin hij zijn staande ééi) linder-motor bouwde. In i zelfde jaar kwam ook Benz met zijn 3-vrieJige pl tent-motorwagen, die volgen een geheel ander concept w| ontwikkeld. De Westduitse auto-inöj trie neemt het project van J lemare-Deboutteville nog I tijd niet zo serieus. lï| Duitsland gaat in eewfeest van de auto viera' De korte notitie die in deNeij Badische Landeszeitung van juli 1886 verscheen, is voorh het eerste van neutrale zij| afkomstige bericht over i funktionaliteit van een auto in de huidige betekeii van het woord. Turnhout AMSTERDAM - In navolging van de R 4 Aerobic, de R 5 Pa- risienne en de R 18 Avenue, komt Renault nu ook met een speciale uitvoering van de Re nault 9; de Avenue. In technisch opzicht is de wagen grotendeels gelijk aan de 9 GTL, maar het uitrus tingsniveau is aanzienlijk uit gebreid. Deze exclusieve wa gen - met een 'oplage' van 1.000 stuks - gaat ƒ21.600.- kosten. DOETINCHEM - Het op men van muziek en het spreken van tekst op een n: male compactcassette, slechts via een beperkt aant autoradio/ cassettecombina ties mogelijk. Enkele jaren geleden i Philips en Grundig op de markt aktief geweest, maar; belangstelling was niet oii weldigend. Audioline Car H fi uit Doetinchem, gaat a nieuwe poging onderneffl met een autoradio met ir bouwde cassetterecorder: type 438 met een bruto-ad viesprijs van 798.-. LONDEN - Een onderz# ,van het Engelse tijdsei» 'Engineer Magazine' volgens een publikatie in 'Auto Kampioen', uitgew® dat in de Austin Rover-' briek in Longbridge, de ma efficiënte bouwwijze we" toegepast. In Longbridge, waar nieuwe Metro's vandaan men, neemt iedere werkne» (ster) per jaar 55 auto's zijn/haar rekening. j 'Engine Magazin' natuurlijk ook de Prod j cijfers van een aantal co" renten. De werknemers Mulhouse, waar de Pel® 205 van de band komt, deren met 54,7 auto's pa» de Engelsen het dichts'; na volgde de Fiat-fa"»16 Rivalta met 50,5 eenheden personeelslid. a Het ranglijstje van n» gelse technisch tijdschn er als volgt uit: 1- Rover, Longbridge 55 I 1 I den per man; 2. Peugeo'' house 54,7; 3. Fiat, Rh® 4. Ford, Saarlouis Volkswagen, WoifsW»S 6. Renault, Flins 38,6; bot, Ryton 37,6 en 8. lewood met 26,2 werkgever per jaar. I De winkeliers van het overde gezellige winkelcentrum Zuid Rotterdam nodigen u uit voor da9je 'Zuidplein Uitplein'. U gehaald en gebracht voor eer onvergetelijk dagje uit in o.a. winkelcentrum met 143winki 9'oot tot klein. Dp de dinsdagen: 3 april, april, 17 april en 24 april a "Strekken bussen van Snel vanuit Zeeland en West-Brab; achting Rotterdam. wreis begint al goed: bij aar n oet winkelcentrum Zuidplei otvangt u een verrassingspa een plastic boodschappe ^et een boekje ZUIDPLEIN VOORDEELCHEQUES, een D iM„h °or het tiele gezin, koffi; h cheques, een Zuidplein "dogballpoint, een Metrokaar 'reebewijs voor de EUROM vnn"een invu D reenverrassingspakket! Dl ,rnaast zit ook in uw tasje i en hie,9rond van het winkelcen ver °kumentatie van de schillende te bezoeken attr r-« i Wilt Wilt u een gezellig dagje uit ,u voor mij (ons) cor 'aplein-Uitpleinbus, voor 3april 10april ujdplein-Uitplein, Postbus Naam:. Adres; l p°stcode: j!lefo°n: hi'!!^s,a(an)klaarom °Pstapplaats Lbjide

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 10