CARAVAN VOUWWAGEN EN...AUTO-OCCASION-SHOW van29t/m31 maart BUITENKANSEN BU AUSTIN .TRIUMPH BH ROVER. Seat brengt Fura als 2e model naast da Ronda t Dur :tl 'ai irnrmt 'AUTOTIPS DE NIEUWE SEAT FURA DE KREEKZOOM Tot 31 maart VAN PUTTEN ZN. B.V. AUTOBEDRIJF RISSEEUW TRAINER de BEULE b.v. GARAGE RIDA' ROELSE AXEL Keus uit verschillende modellen en merken. Alles overzichtelijk opgesteld. Ruime keuze in camping-artikelen. Nog enkele showtenten voor aantrekkelijke prijzen! ifnrrif'vnAIIJI AUTO- EN CARAVANBEDRIJF Ut KKttKiUUIVI I DEALER voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen Polenweg 1, Terneuzen. Tel. 01150-13106. V.V. BIERVLIET WEEKSE MEST- HANEN staat gereed voor een proefrit TERNEUZEN - AXELSESTRAAT 165 - TEL. 01150-13857 Biljarters ENZK vi( DE STEM VAN DONDERDAG 29 MAART 1984 Wie op zoek is naar een buitenkans kan tot 2 april nergens beter terecht dan bij ons. Ook in 1984 is het weer gelukt om de Austin Mini heel goedkoop te houden: vanaf f 10.590,-. Da's nog maar de eerste buitenkans. Buitenkans twee is nog spek- takulairder. Als u nu een Austin Metro koopt (v.a. 13.390,-; m.u.v. aktiemodel Moritz), kunt u voor maar 500,- een Sanyo videore corder VTC 5000 (Betamax; vgl. winkelwaar de 1.648,-) meepakken. Nu hoeft u als u toevallig een Austin Maestro (v.a. 16.995,-) of een Rover (v.a. 34.330,-) op 't oog hebt, niet teleurgesteld te zijn. De 500,- videorecorderaktie is ria- melijk ook van toepassing op deze twee kwaliteitsauto's. Maar hier houdt 't nog niet op. Ook de Triumph Acclaim (v.a. 18.700,-) valt in de ka- tegorie buitenkansen. Tijdelijk koopt u 'm met een 1.000,-inruil-voordeelcheque! Kort samengevat: Op naar de Austin- en Rover dealer dus. Nieuwstr. 3, 4503 BD Groede, 01171-1462 (4e kl. K.N.V.B.) 6- thuisbezorgd Tel. 01152-1663 01151-380 nnNPERDAG 29 -i INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER AUTO- EN CARAVANBEDRIJF Dealer voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen OFF. FORDDEACER AUTOMOBIELBEDRIJF AUS! IN MAISTRO (VA 16995,-) NU METSANY0 VIDEORECORDER VOOR 500,- IRIl IMI'H ACCI AIM VA 18 700,-) MET 1000- INRUIL-VOORDEELCHEOUE Prijzen zijn inkl. B.T.W. exkl. rijklaarmaakkosten. Pnjs- en specifi- katiewijzigingen voorbehouden. Hierbij komen alle voorgaande akties te vervallen. AUSTIN ROVER Gentsevaart 79, tel. 01140-12097, Kapellebrug Mr. EJ. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690, Terneuzen Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774, Axel *is ook Rover dealer cylinderkopvlakken zittingen vernieu wen, remschijven afslijpen zoekt m.i.v. seizoen '84-'85 een bevoegd voor de A-selectie en begeleiding op zon dag. Schriftelijke sollicitaties met opgaaf van referenties aan secr. dhr. C. Buijze, Kloosterstraat 9,4521 AP Biervliet. Nadat Seat onder een an dere merknaam meer dan één miljoen wagens naar de zeer veeleisende Europese markten had uitgevoerd, ging de maatschappij in 1983 als onafhankelijke on derneming van start met de uitvoer van haar modellen via een eigen distributienet. Eén van de hoofddoelen be staat er In tegen 1986 in Europa een marktaandeel van 1,5 pro cent te veroveren. Het eerste jaar van Seat-verkoop in Nederland is afgesloten met een totaal van plm. 1142 kentekenregistraties. Daarbij moet bedacht worden dat de verkoop vanaf nul begon op 21 april 1983, waarbij Neder land overigens de spits afbeet voor de export van Seat als onaf hankelijk autofabrikant. Gestart werd met een 35 dealers en aan het eind van dat jaar waren dat er 55, die te zamen In 1983 voor een gemiddelde dekking van 40% van de Nederlandse markt zorgden. Het marktaandeel ver toonde vooral In de laatste twee maanden van 1983 een spekta- kulaire groei met tiendaagse pe rloden van 1,33%. Dat werd be reikt met de Seat Ronda als enig model, weliswaar in een groot aantal aantrekkelijke uitvoerin gen. Per 1 januari 1984 is Seat-im- porteur Nibhart Car BV van start gegaan met 70 Seat-dealers, een aantal dat binnen een jaar zal uit groeien tot een honderd. De ge middelde dekking in 1984 zal daar mee stijgen tot 70%, Het verkoop programma is in januari 1984 uit gebreid met de Fura als zeer sterke aanbieding in de in betekenis toe nemende klasse van 10.000 f 12.000.-. Na de zomer komen de nieuwe Seat-modellen met mo toren van eigen ontwerp, waarvan de codebenamingen nu nog S1 en S3 luiden. Het groeiende wagen park van Seats in Nederland zal lei den tot een belangrijke bijdrage in de vorm van mond-tot-mond rekla- me. Nibhart Car BV mikt op grond van al deze gunstige faktoren op een marktaandeel van 1% voor Seat in een door Nibhart Car geschatte to taalmarkt van 500.000 personen auto's, Dat betekent dus een ver koop van 5.000 Seats in Nederland in 1984. De Seat Fura is van deze Spaanse fabriek het meest gepro duceerde model. Naar schatting heeft Seat per 1 januari 1984 meer Van onze I TERNEUZEN - Het proviiL «pril geopend met de dj rKHAV en baanwedstrjdf Junioren in Zierikzee. Het ij. Lder met een kleine zei „ioenschappen staan geplat „6 juni in Goes (200, 800 Vlissingen (meerkamp) enl rende onderdelen. De CD-junioren hebben] ie) in Terneuzen; 15 en Iff mej (individueel) in Hulstj Wee uitgebreid. Op 29 juij uiendaele-loop' over 10 kili jn Haamstede een 10 kiloml houden. pe volledige kalender ziet ea desport, dualmeeting Scheldesl Sppü uil dan 1,3 miljoen stuks van dit model geproduceerd en verkocht, waar van een half miljoen voor export. De driedreus en vijfdeursmodellen, die in Nederland worden verkocht verschillen in carrosserie van het ooispronkelijke ontwerp zoals dat in november 1981 op de Spaanse markt werd geïntroduceerd. De eigen verbeteringen van de Fura hebben betrekking op de meer aërodynamische vormgeving en het comfort in het interieur De technische uitvoering maakt de Fu ra tot één van de pittigste in zijn klasse. De Fura is geschikt voor vele doeleinden. De kompakte afmetin gen (lengte 3.71 m) maken hem handig in het stadsverkeer, maar hij biedt aan de andere kant zowel een hoge kruissnelheid en binnen ruimte, voor comfortabel reizen op de grote wegen. De Seat Fura is bovenal een economische auto. De motor meet 903 cc, is een dwarsgemonteerde viercihnder met een vermogen van 40 pk bij 5.800 t/mm. en een maxi- mum koppel van 6,7 mkg (63 Nm) bij slechts 3.000 t/min. en neemt genoegen met normale benzine. De lage compressieverhouding van 7,8:1 geeft een lage betasting van de motor en staat borg voor een lange levensduur en betrouw baar functioneren. De enkelvoudi ge valstroomcarburateur zorgt voor een benzineverbruik van slechts 5,7 liter per 100 km bij een constante snelheid van 90 km/u in de vijfde versnelling. De toegepaste brandstofpomp verzekert een vlotte koude start. In het brandstofsysteem is een kool- monoxyderegeling opgenomen. De elektrostatrisch aangedreven venti lator treedt in werking bij het over schrijden van 89 gr. koelwatertem- peratuur. De transmissie bestaat uit een enkelvoudige drogeplaatkoppeling, een 4-verscnellingsbak in de Fura L-versie en een 5-versnellingsbak in de Fura GL. De vijfde versnelling is met een overbrenging van 0,863:1 als overdrive uitgevoerd De eindoverbrenging van 4,85.1 is een goed compromis tussen pres taties en verbruik. De wielophanging van de Fura is rondom onafhankelijk met Mac- Pherson-poten voor, bijgestaan door een stabilisatorstang en dub- belwerkende hydraulische schok dempers en schroefveren. De ach tervering bestaat uit een dwarsge- plaatste bladveer en reactiearmen. De tandheugelbesturing wordt be diend door een gelede stuurkolom, die samenvouwt bii een ernstige FORD DIESEL INTRODUCTIE SHOW aanrijding. De draaicirkel meet 9.60 m. Het remsysteem bestaat uil I schijfremmen met zwevende rem- J tangen voor en zelfstellende trant I melremmen achter. Een rent I krachtbegrenzer verhindert In I blokkeren van de autowielen bj 1 noodstops. De 4'/2jx 13 velgen zijn I voorzien van 135 SR radiaalban-1 den. Het reservewiel is onder de I motorkap ondergebracht, waar- door de bagageruimte van de Fura I met een inhoud van 365 dm3 voor een auto van deze grootte uitzon-1 derlijk ruim en goed te gebruik» is Door de achterzitting neer li klappen kan deze ruimte vergrool I worden tot 1.070 dm3. Alle Furas zijn uitgerust met een grote ach terklep met een maximale laadope-1 ning. Het maximumgewicht voor een aanhangwagen bedraagt t remd 780 kg. Eén van de voornaamste kwali teiten van de Seat Fura is zijn ui-1 rusting en luxueuze afwerking. Zo I is de GL uitgerust met slaapstoelen met verstelbare hoofdsteunen, e sigarenaansteker, bekleding de stoelen met stof, tapijt in pas giersruimte en bagageruimte, van I binnenuit verstelbare buitenspie-1 gel, getint glas, toerenteller, di Ie electrische klok, halogeen kop-1 lampen, achteruitrijlicht, misllarr-1 pen, achterruitverwarming, ws' I wasinstallatie op de achter™' automatische rolgordels, gelai voorruit, brede stootprofielen opde zijkanten enzovoort De Fura 3-drs L kost 9.! de 3-drs. GL f 11.395 -. de 5-dts GL f 11 995 - «L. Penningmeester Juliën vt Van onze sportmedewerker PHILIPPINE - „Je moet °ö4 meer zien als een ge- «Wigheidsclubje. Daarom ook hebben we bewust niet 20 aan de weg getimmerd otn naar buiten te treden ««festiviteiten ter gele genheid van ons 50-jarig «staan. Het blijft wat dat rett beperkt tot een ne- «fK toernooi op kleine swiaal en een receptie met f» «aan verbonden de wt .avond", zegt Harry s^®rbe, bestuurslid van bijna vijftig jaar oude ri?nf('vereniging ENZK twk Naar zijn Kracht) uit «J'Ppine. I sn 38 ^eze vereniging hét I rpp|ar'8 jubileum niet di- t groots naar buiten orengen, aan de eigen le- kim ls we* gedacht. Die v-A^nen Sratis, vergezeld fjj, echtgenote of verloof- meen driedaagse reis remaken naar Parijs. L]..,"ebben het hoofdza- Ein binnen de vereni- H 8 gehouden", vervolgt den '7 ^iskerke. „We vin van de-leden bet meest nmf-f°'n jubileum mogen teisjg7ren' Vandaar dat ke'r")at 'eeb ons veel leu- j.2egt penningmeester den V,an Hurk- "We had" laaebüf een groot neder" hen no°i °P touw kun- mj,, zetten, maar in feite en wij toch de kwali-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 10