CARAVAN VOUWWAGEN EN...AUTO-OCCASION-SHOW
van29t/m31 maart
BUITENKANSEN BU
AUSTIN .TRIUMPH BH ROVER.
Seat brengt Fura als
2e model naast da Ronda
t Dur
:tl
'ai irnrmt
'AUTOTIPS
DE NIEUWE SEAT FURA
DE KREEKZOOM
Tot 31 maart
VAN PUTTEN ZN. B.V.
AUTOBEDRIJF
RISSEEUW
TRAINER
de BEULE b.v. GARAGE RIDA'
ROELSE AXEL
Keus uit verschillende modellen en merken.
Alles overzichtelijk opgesteld.
Ruime keuze in camping-artikelen.
Nog enkele showtenten voor aantrekkelijke prijzen! ifnrrif'vnAIIJI
AUTO- EN CARAVANBEDRIJF Ut KKttKiUUIVI
I DEALER voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen Polenweg 1, Terneuzen. Tel. 01150-13106.
V.V. BIERVLIET
WEEKSE
MEST-
HANEN
staat gereed voor een proefrit
TERNEUZEN - AXELSESTRAAT 165 - TEL. 01150-13857
Biljarters
ENZK vi(
DE STEM VAN DONDERDAG 29 MAART 1984
Wie op zoek is naar een buitenkans
kan tot 2 april nergens beter terecht
dan bij ons. Ook in 1984 is het weer gelukt
om de Austin Mini heel goedkoop te houden:
vanaf f 10.590,-.
Da's nog maar de eerste buitenkans.
Buitenkans
twee is
nog spek-
takulairder.
Als u nu een
Austin Metro
koopt (v.a.
13.390,-; m.u.v. aktiemodel Moritz), kunt
u voor maar 500,- een Sanyo videore
corder VTC 5000 (Betamax; vgl. winkelwaar
de 1.648,-) meepakken.
Nu hoeft u als u toevallig een Austin
Maestro (v.a. 16.995,-) of een Rover (v.a.
34.330,-) op 't oog hebt, niet teleurgesteld te
zijn. De 500,- videorecorderaktie is ria-
melijk ook van toepassing op deze
twee kwaliteitsauto's.
Maar hier houdt 't nog niet op. Ook de
Triumph Acclaim (v.a. 18.700,-) valt in de ka-
tegorie buitenkansen. Tijdelijk koopt
u 'm met een 1.000,-inruil-voordeelcheque!
Kort samengevat: Op naar de Austin- en
Rover dealer dus.
Nieuwstr. 3, 4503 BD Groede, 01171-1462
(4e kl. K.N.V.B.)
6-
thuisbezorgd
Tel. 01152-1663
01151-380
nnNPERDAG 29
-i
INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER
AUTO- EN CARAVANBEDRIJF
Dealer voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen
OFF. FORDDEACER
AUTOMOBIELBEDRIJF
AUS! IN MAISTRO (VA 16995,-) NU METSANY0 VIDEORECORDER VOOR 500,-
IRIl IMI'H ACCI AIM VA 18 700,-) MET 1000- INRUIL-VOORDEELCHEOUE
Prijzen zijn inkl. B.T.W. exkl. rijklaarmaakkosten. Pnjs- en specifi-
katiewijzigingen voorbehouden. Hierbij komen alle voorgaande
akties te vervallen.
AUSTIN ROVER
Gentsevaart 79, tel. 01140-12097, Kapellebrug Mr. EJ. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690, Terneuzen
Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774, Axel
*is ook Rover dealer
cylinderkopvlakken zittingen vernieu
wen, remschijven afslijpen
zoekt m.i.v. seizoen '84-'85 een bevoegd
voor de A-selectie en begeleiding op zon
dag. Schriftelijke sollicitaties met opgaaf
van referenties aan secr. dhr. C. Buijze,
Kloosterstraat 9,4521 AP Biervliet.
Nadat Seat onder een an
dere merknaam meer dan
één miljoen wagens naar de
zeer veeleisende Europese
markten had uitgevoerd,
ging de maatschappij in
1983 als onafhankelijke on
derneming van start met de
uitvoer van haar modellen
via een eigen distributienet.
Eén van de hoofddoelen be
staat er In tegen 1986 in Europa
een marktaandeel van 1,5 pro
cent te veroveren. Het eerste jaar
van Seat-verkoop in Nederland
is afgesloten met een totaal van
plm. 1142 kentekenregistraties.
Daarbij moet bedacht worden
dat de verkoop vanaf nul begon
op 21 april 1983, waarbij Neder
land overigens de spits afbeet
voor de export van Seat als onaf
hankelijk autofabrikant. Gestart
werd met een 35 dealers en aan
het eind van dat jaar waren dat
er 55, die te zamen In 1983 voor
een gemiddelde dekking van
40% van de Nederlandse markt
zorgden. Het marktaandeel ver
toonde vooral In de laatste twee
maanden van 1983 een spekta-
kulaire groei met tiendaagse pe
rloden van 1,33%. Dat werd be
reikt met de Seat Ronda als enig
model, weliswaar in een groot
aantal aantrekkelijke uitvoerin
gen.
Per 1 januari 1984 is Seat-im-
porteur Nibhart Car BV van start
gegaan met 70 Seat-dealers, een
aantal dat binnen een jaar zal uit
groeien tot een honderd. De ge
middelde dekking in 1984 zal daar
mee stijgen tot 70%, Het verkoop
programma is in januari 1984 uit
gebreid met de Fura als zeer sterke
aanbieding in de in betekenis toe
nemende klasse van 10.000
f 12.000.-. Na de zomer komen
de nieuwe Seat-modellen met mo
toren van eigen ontwerp, waarvan
de codebenamingen nu nog S1 en
S3 luiden. Het groeiende wagen
park van Seats in Nederland zal lei
den tot een belangrijke bijdrage in
de vorm van mond-tot-mond rekla-
me.
Nibhart Car BV mikt op grond van
al deze gunstige faktoren op een
marktaandeel van 1% voor Seat in
een door Nibhart Car geschatte to
taalmarkt van 500.000 personen
auto's, Dat betekent dus een ver
koop van 5.000 Seats in Nederland
in 1984. De Seat Fura is van deze
Spaanse fabriek het meest gepro
duceerde model. Naar schatting
heeft Seat per 1 januari 1984 meer
Van onze I
TERNEUZEN - Het proviiL
«pril geopend met de dj
rKHAV en baanwedstrjdf
Junioren in Zierikzee. Het ij.
Lder met een kleine zei
„ioenschappen staan geplat
„6 juni in Goes (200, 800
Vlissingen (meerkamp) enl
rende onderdelen.
De CD-junioren hebben]
ie) in Terneuzen; 15 en Iff
mej (individueel) in Hulstj
Wee uitgebreid. Op 29 juij
uiendaele-loop' over 10 kili
jn Haamstede een 10 kiloml
houden.
pe volledige kalender ziet ea
desport, dualmeeting Scheldesl
Sppü
uil
dan 1,3 miljoen stuks van dit model
geproduceerd en verkocht, waar
van een half miljoen voor export.
De driedreus en vijfdeursmodellen,
die in Nederland worden verkocht
verschillen in carrosserie van het
ooispronkelijke ontwerp zoals dat
in november 1981 op de Spaanse
markt werd geïntroduceerd. De
eigen verbeteringen van de Fura
hebben betrekking op de meer
aërodynamische vormgeving en
het comfort in het interieur De
technische uitvoering maakt de Fu
ra tot één van de pittigste in zijn
klasse.
De Fura is geschikt voor vele
doeleinden. De kompakte afmetin
gen (lengte 3.71 m) maken hem
handig in het stadsverkeer, maar
hij biedt aan de andere kant zowel
een hoge kruissnelheid en binnen
ruimte, voor comfortabel reizen op
de grote wegen.
De Seat Fura is bovenal een
economische auto. De motor meet
903 cc, is een dwarsgemonteerde
viercihnder met een vermogen van
40 pk bij 5.800 t/mm. en een maxi-
mum koppel van 6,7 mkg (63 Nm)
bij slechts 3.000 t/min. en neemt
genoegen met normale benzine.
De lage compressieverhouding
van 7,8:1 geeft een lage betasting
van de motor en staat borg voor
een lange levensduur en betrouw
baar functioneren. De enkelvoudi
ge valstroomcarburateur zorgt
voor een benzineverbruik van
slechts 5,7 liter per 100 km bij een
constante snelheid van 90 km/u in
de vijfde versnelling.
De toegepaste brandstofpomp
verzekert een vlotte koude start. In
het brandstofsysteem is een kool-
monoxyderegeling opgenomen. De
elektrostatrisch aangedreven venti
lator treedt in werking bij het over
schrijden van 89 gr. koelwatertem-
peratuur.
De transmissie bestaat uit een
enkelvoudige drogeplaatkoppeling,
een 4-verscnellingsbak in de Fura
L-versie en een 5-versnellingsbak
in de Fura GL. De vijfde versnelling
is met een overbrenging van
0,863:1 als overdrive uitgevoerd
De eindoverbrenging van 4,85.1 is
een goed compromis tussen pres
taties en verbruik.
De wielophanging van de Fura is
rondom onafhankelijk met Mac-
Pherson-poten voor, bijgestaan
door een stabilisatorstang en dub-
belwerkende hydraulische schok
dempers en schroefveren. De ach
tervering bestaat uit een dwarsge-
plaatste bladveer en reactiearmen.
De tandheugelbesturing wordt be
diend door een gelede stuurkolom,
die samenvouwt bii een ernstige
FORD DIESEL INTRODUCTIE SHOW
aanrijding. De draaicirkel meet
9.60 m.
Het remsysteem bestaat uil I
schijfremmen met zwevende rem- J
tangen voor en zelfstellende trant I
melremmen achter. Een rent I
krachtbegrenzer verhindert In I
blokkeren van de autowielen bj 1
noodstops. De 4'/2jx 13 velgen zijn I
voorzien van 135 SR radiaalban-1
den. Het reservewiel is onder de I
motorkap ondergebracht, waar-
door de bagageruimte van de Fura I
met een inhoud van 365 dm3 voor
een auto van deze grootte uitzon-1
derlijk ruim en goed te gebruik»
is Door de achterzitting neer li
klappen kan deze ruimte vergrool I
worden tot 1.070 dm3. Alle Furas
zijn uitgerust met een grote ach
terklep met een maximale laadope-1
ning. Het maximumgewicht voor
een aanhangwagen bedraagt t
remd 780 kg.
Eén van de voornaamste kwali
teiten van de Seat Fura is zijn ui-1
rusting en luxueuze afwerking. Zo I
is de GL uitgerust met slaapstoelen
met verstelbare hoofdsteunen, e
sigarenaansteker, bekleding
de stoelen met stof, tapijt in pas
giersruimte en bagageruimte, van I
binnenuit verstelbare buitenspie-1
gel, getint glas, toerenteller, di
Ie electrische klok, halogeen kop-1
lampen, achteruitrijlicht, misllarr-1
pen, achterruitverwarming, ws' I
wasinstallatie op de achter™'
automatische rolgordels, gelai
voorruit, brede stootprofielen opde
zijkanten enzovoort
De Fura 3-drs L kost 9.!
de 3-drs. GL f 11.395 -. de 5-dts
GL f 11 995 -
«L.
Penningmeester Juliën vt
Van onze sportmedewerker
PHILIPPINE - „Je moet
°ö4 meer zien als een ge-
«Wigheidsclubje. Daarom
ook hebben we bewust niet
20 aan de weg getimmerd
otn naar buiten te treden
««festiviteiten ter gele
genheid van ons 50-jarig
«staan. Het blijft wat dat
rett beperkt tot een ne-
«fK toernooi op kleine
swiaal en een receptie met
f» «aan verbonden de
wt .avond", zegt Harry
s^®rbe, bestuurslid van
bijna vijftig jaar oude
ri?nf('vereniging ENZK
twk Naar zijn Kracht) uit
«J'Ppine.
I sn 38 ^eze vereniging hét
I rpp|ar'8 jubileum niet di-
t groots naar buiten
orengen, aan de eigen le-
kim ls we* gedacht. Die
v-A^nen Sratis, vergezeld
fjj, echtgenote of verloof-
meen driedaagse reis
remaken naar Parijs.
L]..,"ebben het hoofdza-
Ein binnen de vereni-
H 8 gehouden", vervolgt
den '7 ^iskerke. „We vin
van de-leden bet meest
nmf-f°'n jubileum mogen
teisjg7ren' Vandaar dat
ke'r")at 'eeb ons veel leu-
j.2egt penningmeester
den V,an Hurk- "We had"
laaebüf een groot neder"
hen no°i °P touw kun-
mj,, zetten, maar in feite
en wij toch de kwali-