N T J E S de stem Lancer stuk ruimer a i i in» j»N - BP* JU Te Veldhuis landelijke kr op Zeeuwse 0^ Visa Spirit Opel in Korea Bluebird hoekig gebleven Yamaha met komt met XJ600 Peugeot kiest voor ZF-automaat in 205 en 305 KORT NIEUWS \8RANDBRIEF: 'VI Boek over raiiysport Gelaagd glas nog niet verplicht R VRIJDAG 23 MAART 1984 OP WEG KRUNEhI Schrikkel. Vliegtuigen Handig [goes - Het CNV in Zeeland beschouwt het dreigende verlies van de lerarenoplei ding voor technische Ivakken in Goes als 'een dramatische ont wikkeling'. Borssele 'schoon' V EINDREDAKTIE LEON Zuinig rijden, maar met ergernis door Jack Arentsen 1 LEUSDEN - Eerst is het leuk, maar daarna gaat roept het bij de meeste auto- mobilisten ergernis op. We hebben het over de me- tertjes, de pijltjes en de klei- S ne lampjes, die hoe hoe lan- ger hoe meer op het dash- board van de auto zijn te S vinden en die een indicatie geven van het brandstofver- bruik. De autofabrikanten heb- H ben deze apparatuur overi- gens niet als extra 'speeltje' in de wagen gebracht. Sinds het moment dat Europa ge- confronteerd werd met steeds duurdere brandstof, ging men naar mogelijkhe- E den zoeken om de automobi- E list energie bewuster te ma- ken. De snelle ontwikkeling van de elektronika in de auto was daarbij een belan- gijke steun. E Het gevolg: pijltjes geven E nu aan wanneer het beslist E gewenst is om op te schake- E len; rode en groene lampjes attenderen op het feit dat door te stevig indrukken S van het gaspedaal (onnodig) E veel brandstof wordt ge- bruikkt. Als de voet ineens E wat al te fors op het gaspe- E daal wordt gezet, geeft een E meter ineens aan dat op zo'n E moment het verbruik is toe- E genomen tot b.v. 1 op 8 ge- stegen. Volkswagen heeft al en- Ëj kele jaren geleden de for- mule E-modellen van een E schakel- en verbruiksindi- E catie voorzien. De schake- E lindicatie licht op, zodra de E bestuurder in de eerstvól- E gende hogere versnelling E economischer kan rijden. In E de hoogste versnelling gaat de verbruiksindicatie mee- I rmm Onsteking Contactslot SVA- stuureenheid Motortoerental van bobinc Onderdrukschakelaar Vcrsnellingsbakschakelaar werkt alleen in de hoogste versnelling Deze elementen komen er aan te pas om de schakel- en verbruiksaanwijzingen op het dashboard zichtbaar te maken. spelen en geeft een aandui ding van het gebruik in li ters per 100 km op dat mo ment. En als men helemaal zui nig met de brandstof wil omspringen, dan is er ook nog een stop-start mecha nisme, waardoor de motor bij verkeerslichten of ande re stopplaatsen, automatisch afslaat. Het opnieuw starten geschiedt door bediening van het koppelings- en gas pedaal. Bijzonder verbruiksbe- wuste automobilisten kun nen met al die informatie geed uit de voeten; voor de man/vrouw die wil autorij den zoals het hem/haar het beste uitkomt, werken de den duur zeer irritant. Het komt danook steeds vaker voor dat brandstof-indica ties op het dashboard wor den afgeplakt of, zoals ook bij een aantal merken moge lijk is, de fel oplichtende lampjes buiten werking worden gesteld. Maar ondertussen heeft dit stukje elektronika er wel toebijgedragen dat iedereen toch een beetje bewuster met het gaspedaal is gaan omspringen. Met eigen ogen heeft men immers kunnen waarnemen dat iedere ver andering van de stand op het gaspedaal onmiddellijk wordt omgezet in een hoger verbruik. Tot welke besparingen goed schakelen en een 'vaste' voet op het gaspedaal kun nen leiden, heeft Volkswa gen bij een aatal modellen uitgerekend. Zelfs bij stads- ritten. Enkele voorbeelden: door goed gebruik te maken van de schakel- en ver bruiksindicatie verbruikt een VW Polo in stadsver keer 1 op 14,3; zonder deze hulp gemiddeld 1 op 13,2; voor de Golf zijn de ver schillen 1 op 13,9 tegen 1 op 12,8 en bij de Passat 1 op 13,9 tegen 1 op 12,8. De systemen werken dus perfect. 'Als het gaspedaal dan zo gevoelig is voor iedere beweging, geeft ons dan weer gauw het z.g. 'handgas' terug, dat jaren geleden nogwel eens in auto's was te vinden", is een De schakel- en ver- bruiksaanwijzing bij Formel E van Volkswa gen. Van boven naar onderen: opschakelen; rijden in de lagere ver snelling; verbruiksaan- wijzing in de hoogste versnelling. bij velen opkomende ge dachte. Het systeem van 'handgas' is door de moderne technie ken volkomen achterhaald. In een aantal auto's boven de 30000.- is tegenwoordig al wel een z.g. snelheidsre gelaar ingebouwd. Een sys teem waardoor men een constante rijsnelheid krijgt. De voet kan dan van het gaspedaal los gelaten wor den. Tijdens lange trajecten kan beslist enige brandstof besparing optreden, maar dan moet de weg wel over een bijna vlak traject gaan. Want als de weg maar een kleine stijging heeft, b.v. voor een brug, dan zorgt de automaat ervoor dat de snelheid blijft gehandhaafd en dus wordt er automatisch mee gas gegeven. En dat kost ook bij een ingescha kelde 'cruise-controle' extra brandstof. Fabrikanten confronteren de automobilisten de laatste jaren met verbruikscijfers die niet haalbaar zijn. En dat komt omdat de DIN- normen die de autofabri kanten gebruiken bij het meten van het brandstof verbruik, niet zijn afge stemd op de praktijk. De metingen, allemaal volgens hetzelfde programma, ko men tot stand met behulp van een rollentestbank. De motor moet alleen de weerstanden overwinnen die hem - bij verschillende snelheden - worden toege speeld. Om het verbruik van een stadsrit te kunnen na gaan, moet de motor niet al leen regelmatig accelereren en 'afremmen', maar wordt ook een aantal malen de stop-procedure in het pro gramma gestopt. Desondanks komt er geen realistisch verbruikscijfer te voorschijn. In de praktijk is het onmogelijk om constant 90 of 120 km/u te rijden. Want op de weg verandert veelvuldig de stand van de gasklep (lees gaspedaal) en dus wijzigt ook steeds het mengsel van lucht en benzi ne. En juist het wel of niet veranderen van de meng- verhouding is bepalend voor het brandstofverbruik. Op de rollentestbank is die mengverhouding altijd con stant. Verbruikscijfers van de fabrikanten zijn zodoen de in de praktijk nooit haal baar. lampjes en de metertjes op flIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIWIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllinilllllllllllimUUMillllllllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIM De kenners was het vorige week al opgevallen; door een technisch foutje stond bij het verhaal van de Peu geot 205 GTI een foto van de Visa Spirit 330. Hierbij nogmaals de betreffende foto, maar nu bij het daarbij passende verhaal. zijn, terwijl achter een flinke torsiestabilisator is te vinden, ligt de wagen als een 'blok' op de weg. De aangepaste sehok- brekerkarakteristiek en de gewijzigde veeruitslagbegren- zing, hebben in samenwerking met de speciale wielen en ban den en erg gunstige invloed op het weggedrag. In de bocht ligt de wagen 'muurvast' en ook de invloed van zijwind is minimaal. De kuipstoelen mogen dan vrij hard zijn, de 'zit' is voor treffelijk. De stoel is ook goed verstelbaar. Ook op de zitposi- tie achter het vrij direct rea gerend stuur, valt niets aan te merken. De tandheugelbestu ring werkt licht. Wanneer in een bocht het gas wordt losge laten, heeft het stuur wel de neiging om de dan ingenomen stand vast te houden. Het stuur komt dan niet vanzelf naar de neutrale stand terug. Opvallend is het dat Citroen bij de „Spirit" afgestapt is van het vertrouwde 'sateliet-sys- teem' voor de bediening van ruitewisser en richtingaanw ijzer. Ditmaal moet gewoon met behulp van een hendel het e.e.a. worden gedaan. De rich tingaanwijzer stopt, na de bocht, automatisch zijn werk zaamheden. Uniek bij Citroen. De instrumenten op het ouderwets ogende dahsboard, zijn goed afleesbaar. Jammer is het dat 's avonds niet alle bedieningsknoppen gemakke lijk te vinden zijn. In het interieur laat de mo tor zich pas echt nadrukkelijk horen wanneer het toerental erg hoog is opgelopen. Tot 120 km/u is er niets bijzonders aan de hand. Qua zitruimte komen de passagiers op de achterbank er niet al te best af. De beenruimte is niet over matig, terwijl ook de hoofd ruimte niet ruim bemeten is. De leuning van de achterbank is wegklapbaar. Exclusief de afleverings- kosten 725.-) kost de exclu sieve Visa „Spirit" 18.200.-. AMSTERDAM - Als men op snelheid en prestaties belust is en voor een bedrag onder de 20.000.- wil slagen, dan hoort de Visa „Spirit", eerder be kend geworden door zijn op vallende rode en blauwe uit monstering onder de naam „Chrono", beslist in het hele kleine rijtje van gegadigden thuis. Citroën heeft van de „Spi rit" de afgelopen maanden een bijzondere auto gemaakt, want in ons land zullen er niet meer dan 330 verkocht wor den. De eigenaars krijgen zelfs op het dashboard een speciaal registratie-plaatje waarop staat de hoeveelste „Spirit" het in Nederland is. Dit grapje zal het misschien best doen, maar belangrijker is natuurlijk wat maakt de geheel witte „Spirit" tot zo'n bijzondere Visa. De prijs van 18.200.- zou dat kunnen zijn, want in vergelijking met de „Chrono" van enkele maan den geleden, betekent het toch een prijsdaling van rond ƒ3.000.-. Als we even die rode en blauwe strepen van de vroe gere „Chrono" vergeten, dan is er bij de „Spirit" niet veel ge wijzigd. De motor is gelijk ge bleven, het interieur is nau welijks gewijzigd en ook de carrosserielij n stemt overeen met de vroegere versie voor de sportieve Citroën-rijder. Onder de motorkap is de 1360cc motor te vinden, die ook voor de Visa GT wordt ge bruikt. En dat betekent een topsnelheid van ruim 160 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in bijna 11 se conden. Als met de wagen flink wordt doorgetrokken stijgt het brandstofverbruik vrij snel: een sportieve rijder moet erg blij zijn als het ver bruik rond de 1 op 10 gehou den kan worden. Eerlij kheids- halve moet gesteld worden dat er ook maar weinig pittige auto's zijn, die betere cijfers halen. De kwaliteiten van de mo tor mogen er zijn. Als goed ge bruik wordt gemaakt van de overbrengingen in de 5 ver snellingsbak (ook afkomstig uit de GT), zijn leuke presta ties met de „Spirit" te leveren. Het is wel even- wennen aan de vrij korte derde versnel ling. De bak schakelt precies en vrij licht. Tijdens het rijden valt het voor Citroën ongewone weg gedrag op. Doordat de veren een stuk korter en stugger ROTTERDAM - General Mo tors en de Daewoo groep uit Korea, gaan in 1986 gezamen lijk een personenwagen in de lagere middenklasse bouwen. Jaarlijks denkt men 150.000 automobielen te kunnen afle veren. De auto's die niet onder de merknaam Opel worden verkocht, zullen niet naar Europa geëxporteerd worden. De nieuwe Mitsubishi Lancer heeft niet alleen van buiten wat forsere afmetingen gekregen, maar biedt ook in het interieur meer ruimte. SASSENHEIM - Mitsubishi heeft het aangedurfd om het jaar 1984 binnen te stappen met liefst drie nieuwe model len: de Colt, de Lancer en de Space Wagon. Ruim twee maanden na de Brusselse Autotentoonstelling, waar de wagens hun Europese debuut maakten, zijn de nieuwelin gen nu ook in ons land. Strakke aërodynamische lijnen zijn aan de wagen te ontdekken. In de slanke wig- vorm zijn de stijlen en regen goten verwerkt; de ruitewis- sers zijn in de lijn van de mo torkap opgesteld, terwijl ver zonken deurhendels er toe hebben bijgedragen dat het luchtweerstandscoëfficiënt weer wat gunstiger is gewor den (Cw-0,38), waardoor het brandstofverbruik kon wor den terug gedrongen. Gelijktijdig bedacht Mitsu bishi enkele construkties waardoor het gewicht van de ze ruime middenklasser af nam. Al deze zaken hebben er toegeleid dat b.v. de Lancer 1200 GL met vijfbak bij 120 km/u bijna 1 op 14 loopt. In de stad ligt het verbruik volgens de fabriek op bijna 1 op 12. Bij de Lancer, die altijd over 4 deuren beschikt en een flinke kofferruimte heeft, kan men kiezen uit 3 verschillende motoen: twee benzineversies van 1,2 liter (55 pk) en 1,5 liter (75 pk) en een nieuwe diesel krachtbron van 1,8 liter (58 pk), die gekoppeld is aan een vijf versnellingsbak. De 1,5 li ter benzine heeft een 5-bak of een drieversnellingsautomaat. Bij de 1,2 liter motor kan ge kozen worden tussen een 4- of 5-bak. De dieselkrachtbron is na tuurlijk voorzien van de door Mitsubishi zelf ontwikkelde balansassen, die het motorge luid aanzienlijk terugdringen en de motortrillingen bijna volledig nivelleren. Lichtge wicht aluminiumlegeringen en een nieuwe brandstofinjec tiepomp, hebben er overigens niet toegeleid dat over een heel moderne 'zelfontsteker' kan worden gesproken. Tot 90 km/u accelereert de Lancer diesel behoorlijk, maar daar na heeft de wagen nogal wat tijd nodig om de topsnelheid van 145 km/u te halen. Het ge middeld verbruik zou rond de 1 op 14,5 moeten liggen. Opvallend is de bijzonder korte voorgloeitijd van de die sel. Na één seconde kan de motor al gestart worden. Door toepassing van een nagloei- element loopt de motor reeds tijdens de eerste kilometers vrij stil en soepel. De grote kwaliteiten van de diesel ko men pas echt tot hun recht, wanneer de motor echt goed warm is. Valt bij nieuwe ben zine-versies van Mitsubishi de zware besturing en de vrij stugge vering op, de Lancer diesel vraagt nog meer arm- kracht van de bestuurder. De prijzen van de sedan versie van de Colt, zo mag im mers de nieuwe Lancer wor den aangemerkt zijn: Lancer 1200 EL ƒ18.895.-; 1200 GL 20.195.-; 1500 GLX 22.445.-; 1500 GLX automaat 24.195.-; 1800 EL diesel ƒ22.495; 1800 GL diesel ƒ23.795.-. SW&i Pininfarina nam de carrosserie van de Alfa "33" on der handen en maakte er deze 4x4 stationwagen van. GENEVE - Uiterlijk is er wei nig verandert aan de ver nieuwde Nissan Bluebird, die tijdens de autosalon van Gê né ve zijn Europese première beleefde. De carrosserie is hoekig gebleven. Onder de motorkap liggen nu waterge- koelde 18 en 20 liter 4-cilin- der motoren, die dwars zijn geplaatst. De krachtbronnen drijven voor het eerst bij dit type de voorwielen aan. De Bluebird heeft achter onaf hankelijke ophanging gekre gen. In het interieur is door een aantal kleine detailwijzigin gen, wat meer ruimte voor be stuurder en passagiers be schikbaar gekomen. In Zwitserland kwam Alfa Romeo met een stationwagen op basis van de Alfa 33 op de proppen. Pininfarina nam de carrosserie van de "33", met aandrijving op alle vier de wielen, onder handen en on der de naam „Giardinette 4x4" zal de wagen verder door het leven gaan. Verrassend was de 4-deurs versie die Honda in Geneve toonde van de kort geleden geïntroduceerde nieuwe Ci- vic-lijn. Doordat eerder al de 3-deurs versie, de Shuttle en de coupé gelanceerd waren, gaat Honda in korte tijd een complete lijn aan Civic's voe ren. Voor de Opel Rekord is nu ook een turbo diesel beschik baar. De 23 liter motor (86 pk) is goed voor een topsnelheid van 168 km/u en een accelera tietij d van 0 naar 100 km/u in 15.5 seconden. De nieuwe krachtbron is ontwikkeld uit de reeds eerder bestaande 2.3 liter diesel met een vermogen van 71 pk. Het gemiddeld brandstofverbruik moet bo ven de 1 op 14 komen te liggen. Fiat heeft met de Argenta Volumex een nieuw raspaard- je in huis gekregen. De 1995cc benzinemotor heeft de mecha nisch aangedreven compres sor van Lancia onder de neus gekregen. Daardoor komt er meer vermogen beschikbaar en dat heeft weer geleid tot een betere acceleratie en de verhoging van de topsnelheid: met Volumex nu 185 km/u. Naast de fraaie stroomlijn vallen bij de Yamaha XJ 600 ook de nieuwe 3-spaaks gegoten wielen op. ROTTERDAM - In de motor wereld staat de 'zware mid denklasse' al een groot aantal jaren sterk in de belangstel ling. Een nieuweling in deze categorie, in dit geval de Yamaha XJ 600, verdient daarom extra aandacht. In de klasse tussen de 500 en 700cc zorgen laag machinege wicht en een krachtige motor, altijd wel voor opvallende prestaties. Yamaha heeft dit concept met de XJ 600 verder uitgewerkt. De motor, die een prijs heeft van ƒ9.999.-, be schikt over een smalle 4 cilin der in lijn krachtbron, met de generator aandrijving achter de cilinders. De complete motorfiets, die bij 10.000 toeren per minuut het maximale vermogen afle vert, weegt slechts 188 kg. Met behulp van een 6-versnel- lingsbak kan optimaal gepro fiteerd worden van de 72 pk's die in het blok 'zitten'. Het nieuw ontworpen stijve frame heeft monoshock ach terwielophanging. De machi ne heeft drie geventileerde schijfremmen. lente is het, zoals U hebt kun nen lezen. Dan is de lente een dag eerder begonnen. Maar lente is het en zelfs al is het wat kil af en toe, de zin om er uit te breken wordt met de dag groter. Vandaar enige tips. De Tilburgse modelvliegclub houdt zondag in de Studio-zal van de Stadsschouwburg een tentoon stelling van modelvliegtuigen en alles wat daarbij komt kijken. Men kan er van 12 tot 17 uur terecht. Vrouwen De Vrouw en haar Wereld, een speciaal op de vrouw gerichte consumentenbeurs in het Turf schip in Breda, duurt nog tot en met dinsdag. DOOR HANS LUTZ Handige Handen is de titel van een verkooptentoonstelling voor ama teurkunstenaars. Zaterdag van 13 tot 21 uur en zondag van 11 tot 17 uur kan men terecht in de evene mentenhal Leysdream in Roosen daal. Amateurs En als we dan toch in de amateur- kunstsfeer zijn willen we nog eve-l wijzen op de Kulturele Amateur- manifestatie, die zaterdag van 19.30 tot 23.30 uur en zondag va-I 12 tot 18.30 uur in Concordia m Breda wordt gehouden. Ruim veertig harmonieën, orkesten, fel pellen, koren, dans- en balletsch" len nemen aan de manifestatie deel. Prettig weekeinêl UTRECHT - De automatische versnellingsbak van Van Doorne, zal niet door Peugeot gebruikt worden. Direkteur Provera zegt dat Peugeot gekozen heeft voor een automaat die in samen werking met ZF is ontwik keld. Het is een vierversnel- lingsbak met overdrive en een vaste koppeling boven een be paalde snelheid. Deze auto maat zal nog voor de zomer maanden beschikbaar komen voor de Peugeot 305 en later voor de '205'. N Het '205'-programma zal volgens directeur Provera worden uitgebreid met een 3- deurs versie, terwijl het niet uitgesloten is dat ook een cou pé op de markt komt. De Peugeot 205 Turbo, die wanneer er eenmaal 200 wa gens van verkocht zijn in de internationale rally-wereld z'n debuut zal maken, is klaar voor verkoop. Deze vierwie- laangedreven wagen heeft een dwarsgeplaatste Turbo 16 mo tor, die vóór de achteras is ge plaatst. Bij 6750 omwentelin gen per minuut levert de krachtbron een vermogen van bijna 200 pk. Van 0 naar 100 km/ accelereert de 205 Turbo in slechts 6 seconden; de top snelheid ligt op 210 km/u. De carrosserie is voor het grootste deel gemaakt van po lyester. Sperdifferentieel, ge ventileerde schijven vóór en achter en onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen vóór en achter, zijn op dit exclusieve, sportie ve model te vinden. In ons land gaat de prijs van de 205 Turbo boven de honderddui zend gulden komen te liggen. k De nieuwe Seat Ibiza, met 1,2- en 1,5 liter Porsche-mo- toren, zal deze zomer met een produktie van 450 auto's van start gaan. De produktie zal geleidelijk stijgen tot 700 auto's per dag, oftewel 10.000 auto's per maand, k De nieuwe Ferrari 308 GTO heeft een 285Scc V8- middenmotor gekregen, die goed is voor een vermogen van liefst 400 pk. k Ford heeft een nieuwe ver sie van de Escort: een pick up. Volgens de voorlopige gegevens zal deze uitvoering een laadvermogen bieden van 500 kg en leverbaar wor den met 1,3 en 1,6 liter benzi- nemnotor, maar mogelijk ook met de nieuwe dieselmo tor. k Toyota heeft het Tercel- programma uitgebreid met een XG-versie. Deze nieuwe Tercel, die f 16.995.- kost, heeft een even krachtige mo tor als de duurderde Tercel- modellen: een 1,3 liter motor met een vermogen van 65 pk en een topsnelheid van 155 km/u. In vergelijking met de andere Tercels heeft deze speciale uitvoering een groot aantal extra's, in standaard uitvoering meegekregen, k Volkswagen neemt proe ven met een Transporter met vier wiel aandrijving. Het bijzondere van deze aandrij ving is, dat de tractie auto matisch wordt bijgescha- keld, wanneer dat nodig is. Als extra's zijn zowel vóór als achter sperdifferentieels be schikbaar. Begin 1985 komt deze 4x4 Transporter, met 1,9 liter motor (78 pk), op de markt. CNV lerar Van een onzer verslaggevers Dat staat in een brandbrief Ivan CNV-districtsbestuurder L. Phe vincial met a belang Volg raad ii Nederl Opleid het (NGOI se ople een w land r men, is Om De omslag van Rally- sport 83/84. Onder de titel 'Raiiysport I 84' heeft de uitgeverij Groe-I nendijk een interessant boeil over de raiiysport op de markt| gebracht. Het 88 pagina's lende boekwerk biedt overzicht van de hedendaap| raiiysport in zowel binne als buitenland. Auteur Hu» Dubbelman heeft er tevensl een standaardwerkje over het| voorbije rallyjaar van maakt. Alle uitslagen vanl binnen- en buitenlandse ral-F ly's, alsmede alle nationale enl internationale rallytitels zijd er overzichtelijk in opgem>| men. De diverse tabellen wordenl omringd door de nodige ver-I halen over de raiiysport enl actiefoto's. De diverse karr.j pioenschappen van 1983 wor-l den belicht en per renstal wordt het jaar 1984 voorbej schouwd. Jammer is wel i sommige informatie nu achterhaald is. Met name del ontwikkeling in de Neder-T landse raiiysport heeft de| auteur niet tijdig in zijn kunnen verwerken. Voor de liefhebbers bevatl het boek tevens de nodigl technische informatie over del huidige rally kanonnen, él Audi Quattro en de Lande 037. Raiiysport 83/84 is uitgege-l ven bij Uitgeverij Groenen-I dijk in Rotterdam en toll 27,50. DEN HAAG - De kans EG-ministers van EconomH sche Zaken het er binnenkort over eens worden dat autos verplicht worden voorzien van voorruiten van gelaagd glas ('laminated glass') is erS| klein. De afgelopen tien jaar de zogeheten 'interne mar»' raad van ministers hier viff maal, zonder resultaat, ov« vergaderd. Als het ministefi' beraad blijft mislukken zal" Europese Commissie naar an- j dere oplossingen moeten z«' ken om goedkeuring van, richtlijn 'veiligheidsruiten door te krijgen. Dit heeft de Commissie, I dagelijks bestuur van de Ge meenschap, meegedeeld aa een Engels lid van het Ear" pees Parlement, Alexan»- Sherlock. Hij had vragen steld over het groeiend aar ongelukken met ernstige zichts- en oogverwonding' bij het verbrijzelen van naamd geharde voorruiten Sherlock had met name 8 Informeerd wat de Commit doet om haar al uit 1972 da rende voorstellen nieuw Ie* in te blazen of te vernieuw om fabrikanten te verpW11^ alle nieuwe voertuigen voorzien van gelaagde vj® ruiten 'die in geval van n|) in de praktijk veel blijken te zijn'. Van onze parlementaire redactie |DEN HAAG - Zeeland en I West-Brabant moeten ervoor I waken dat zij het doelwit wor- 1 een van landelijke kritiek op de dure Deltawerken. De PvdA houdt kennelijk ern- rekening met de mogelijk heid dat die verplichting zal voortvloeien uit het Kamerde bat over deze nota. Uit de vragen blijkt ook dat volgens de Kamermeerderheid de regering nu al de elektrici teitsleveranciers duidelijk moet maken dat voor 1990 vol ledige rookgasontzwaveling van alle grote kolengestookte centrales zal worden geëist, maar dan zonder dat de over heid daaraan finacnieel nog zoveel bijdraagt. In het geval van Borssele (extra kosten: ƒ53 miljoen eenmalig en voorts 13 miljoen per jaar) waren de eerste 26 miljoen al toegezegd. Van Winsemius willen de Kamerfracties ook weten welk verschil het voor de klein- en grootverbruikersprijzen van elektriciteit maakt of de volle dige rookgasontzwaveling nu of pas over een aantal jaren verplicht wordt gesteld. In die berekening dient meegenomen te worden het feit dat latere aanpassing van de centrale aanzienlijk hogere kosten met aich meebrengt dan wanneer die voorzieningen al tijdens de ombouw worden aangebracht. De Boois liet in deze krant al eerder weten dat volgens haar de SEP ervan uitgaan dat Z11 Pas halverwege de jaren negentig voor 'schone' produc- he zouden moeten zorgen, haar opzet is dat Winsemius zijn beantwoording de SEP die illusie ontneemt. Nu Zeelai schad koster mee gaan. ten d< benac lighei dat h- later lieubi voege Te speci; Kami vana beurt Vol de De halfj; leid schrij van Om c Kami ren ii de pi: Kroe om r tij dei werk apar1 conti „li daar gesp aan heeft avon licht: wx*t ZUIOWfcST NEDERLAND Kantoren jh Terneuzen, Hulst en Goes. ressen en telefoonnum mers op pagina 2. Openingstijden: uO-12.30/13.30-17.00 uur. "edactie Terneuzen Rein van der "elm (editie-chef), Jan Jan- pen (plv. chef), Frank Dey, b de Schipper, Cor de °®r (foto), Ton Koomen l Port). Hulst: Eugène Ver beten. Goes: Gé van Ber- 1 Middelburg: Henk Post- a Oostburg: Co Meertens. Servj, Kloi lcepunten - osterzande: mevr. Neve, j'^'exanderstr. 4, 01148- j^vertentie-expl. hspecteur Zeeland: C. Me- u' Pnvé 01150-95839. MID op 3 Vlaa voor strei Dt lede alsrr van YEI mili altij stor dini wel of mo( D dat hyd uit opd coir ken uit\

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 8