N
T J E S
de stem
Lancer stuk ruimer
a
i
i in»
j»N -
BP*
JU
Te Veldhuis
landelijke kr
op Zeeuwse
0^
Visa Spirit
Opel in
Korea
Bluebird
hoekig
gebleven
Yamaha met
komt met
XJ600
Peugeot kiest
voor
ZF-automaat
in 205 en 305
KORT
NIEUWS
\8RANDBRIEF: 'VI
Boek over
raiiysport
Gelaagd glas
nog niet
verplicht
R
VRIJDAG 23 MAART 1984
OP WEG
KRUNEhI
Schrikkel.
Vliegtuigen
Handig
[goes - Het CNV in
Zeeland beschouwt
het dreigende verlies
van de lerarenoplei
ding voor technische
Ivakken in Goes als
'een dramatische ont
wikkeling'.
Borssele
'schoon'
V
EINDREDAKTIE LEON
Zuinig rijden, maar met ergernis
door Jack Arentsen
1 LEUSDEN - Eerst is het
leuk, maar daarna gaat
roept het bij de meeste auto-
mobilisten ergernis op. We
hebben het over de me-
tertjes, de pijltjes en de klei-
S ne lampjes, die hoe hoe lan-
ger hoe meer op het dash-
board van de auto zijn te
S vinden en die een indicatie
geven van het brandstofver-
bruik.
De autofabrikanten heb-
H ben deze apparatuur overi-
gens niet als extra 'speeltje'
in de wagen gebracht. Sinds
het moment dat Europa ge-
confronteerd werd met
steeds duurdere brandstof,
ging men naar mogelijkhe-
E den zoeken om de automobi-
E list energie bewuster te ma-
ken. De snelle ontwikkeling
van de elektronika in de
auto was daarbij een belan-
gijke steun.
E Het gevolg: pijltjes geven
E nu aan wanneer het beslist
E gewenst is om op te schake-
E len; rode en groene lampjes
attenderen op het feit dat
door te stevig indrukken
S van het gaspedaal (onnodig)
E veel brandstof wordt ge-
bruikkt. Als de voet ineens
E wat al te fors op het gaspe-
E daal wordt gezet, geeft een
E meter ineens aan dat op zo'n
E moment het verbruik is toe-
E genomen tot b.v. 1 op 8 ge-
stegen.
Volkswagen heeft al en-
Ëj kele jaren geleden de for-
mule E-modellen van een
E schakel- en verbruiksindi-
E catie voorzien. De schake-
E lindicatie licht op, zodra de
E bestuurder in de eerstvól-
E gende hogere versnelling
E economischer kan rijden. In
E de hoogste versnelling gaat
de verbruiksindicatie mee-
I rmm Onsteking
Contactslot
SVA-
stuureenheid
Motortoerental
van bobinc
Onderdrukschakelaar
Vcrsnellingsbakschakelaar
werkt alleen in de hoogste versnelling
Deze elementen komen er aan te pas om de schakel- en verbruiksaanwijzingen op het
dashboard zichtbaar te maken.
spelen en geeft een aandui
ding van het gebruik in li
ters per 100 km op dat mo
ment.
En als men helemaal zui
nig met de brandstof wil
omspringen, dan is er ook
nog een stop-start mecha
nisme, waardoor de motor
bij verkeerslichten of ande
re stopplaatsen, automatisch
afslaat. Het opnieuw starten
geschiedt door bediening
van het koppelings- en gas
pedaal.
Bijzonder verbruiksbe-
wuste automobilisten kun
nen met al die informatie
geed uit de voeten; voor de
man/vrouw die wil autorij
den zoals het hem/haar het
beste uitkomt, werken de
den duur zeer irritant. Het
komt danook steeds vaker
voor dat brandstof-indica
ties op het dashboard wor
den afgeplakt of, zoals ook
bij een aantal merken moge
lijk is, de fel oplichtende
lampjes buiten werking
worden gesteld.
Maar ondertussen heeft
dit stukje elektronika er wel
toebijgedragen dat iedereen
toch een beetje bewuster
met het gaspedaal is gaan
omspringen. Met eigen ogen
heeft men immers kunnen
waarnemen dat iedere ver
andering van de stand op
het gaspedaal onmiddellijk
wordt omgezet in een hoger
verbruik.
Tot welke besparingen
goed schakelen en een 'vaste'
voet op het gaspedaal kun
nen leiden, heeft Volkswa
gen bij een aatal modellen
uitgerekend. Zelfs bij stads-
ritten. Enkele voorbeelden:
door goed gebruik te maken
van de schakel- en ver
bruiksindicatie verbruikt
een VW Polo in stadsver
keer 1 op 14,3; zonder deze
hulp gemiddeld 1 op 13,2;
voor de Golf zijn de ver
schillen 1 op 13,9 tegen 1 op
12,8 en bij de Passat 1 op 13,9
tegen 1 op 12,8.
De systemen werken dus
perfect. 'Als het gaspedaal
dan zo gevoelig is voor
iedere beweging, geeft ons
dan weer gauw het z.g.
'handgas' terug, dat jaren
geleden nogwel eens in
auto's was te vinden", is een
De schakel- en ver-
bruiksaanwijzing bij
Formel E van Volkswa
gen. Van boven naar
onderen: opschakelen;
rijden in de lagere ver
snelling; verbruiksaan-
wijzing in de hoogste
versnelling.
bij velen opkomende ge
dachte.
Het systeem van 'handgas'
is door de moderne technie
ken volkomen achterhaald.
In een aantal auto's boven
de 30000.- is tegenwoordig
al wel een z.g. snelheidsre
gelaar ingebouwd. Een sys
teem waardoor men een
constante rijsnelheid krijgt.
De voet kan dan van het
gaspedaal los gelaten wor
den.
Tijdens lange trajecten
kan beslist enige brandstof
besparing optreden, maar
dan moet de weg wel over
een bijna vlak traject gaan.
Want als de weg maar een
kleine stijging heeft, b.v.
voor een brug, dan zorgt de
automaat ervoor dat de
snelheid blijft gehandhaafd
en dus wordt er automatisch
mee gas gegeven. En dat
kost ook bij een ingescha
kelde 'cruise-controle' extra
brandstof.
Fabrikanten confronteren
de automobilisten de laatste
jaren met verbruikscijfers
die niet haalbaar zijn. En
dat komt omdat de DIN-
normen die de autofabri
kanten gebruiken bij het
meten van het brandstof
verbruik, niet zijn afge
stemd op de praktijk. De
metingen, allemaal volgens
hetzelfde programma, ko
men tot stand met behulp
van een rollentestbank.
De motor moet alleen de
weerstanden overwinnen
die hem - bij verschillende
snelheden - worden toege
speeld. Om het verbruik van
een stadsrit te kunnen na
gaan, moet de motor niet al
leen regelmatig accelereren
en 'afremmen', maar wordt
ook een aantal malen de
stop-procedure in het pro
gramma gestopt.
Desondanks komt er geen
realistisch verbruikscijfer te
voorschijn. In de praktijk is
het onmogelijk om constant
90 of 120 km/u te rijden.
Want op de weg verandert
veelvuldig de stand van de
gasklep (lees gaspedaal) en
dus wijzigt ook steeds het
mengsel van lucht en benzi
ne. En juist het wel of niet
veranderen van de meng-
verhouding is bepalend voor
het brandstofverbruik. Op
de rollentestbank is die
mengverhouding altijd con
stant. Verbruikscijfers van
de fabrikanten zijn zodoen
de in de praktijk nooit haal
baar.
lampjes en de metertjes op
flIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIWIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllinilllllllllllimUUMillllllllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIM
De kenners was het vorige week al opgevallen; door
een technisch foutje stond bij het verhaal van de Peu
geot 205 GTI een foto van de Visa Spirit 330. Hierbij
nogmaals de betreffende foto, maar nu bij het daarbij
passende verhaal.
zijn, terwijl achter een flinke
torsiestabilisator is te vinden,
ligt de wagen als een 'blok' op
de weg. De aangepaste sehok-
brekerkarakteristiek en de
gewijzigde veeruitslagbegren-
zing, hebben in samenwerking
met de speciale wielen en ban
den en erg gunstige invloed op
het weggedrag. In de bocht
ligt de wagen 'muurvast' en
ook de invloed van zijwind is
minimaal.
De kuipstoelen mogen dan
vrij hard zijn, de 'zit' is voor
treffelijk. De stoel is ook goed
verstelbaar. Ook op de zitposi-
tie achter het vrij direct rea
gerend stuur, valt niets aan te
merken. De tandheugelbestu
ring werkt licht. Wanneer in
een bocht het gas wordt losge
laten, heeft het stuur wel de
neiging om de dan ingenomen
stand vast te houden. Het
stuur komt dan niet vanzelf
naar de neutrale stand terug.
Opvallend is het dat Citroen
bij de „Spirit" afgestapt is van
het vertrouwde 'sateliet-sys-
teem' voor de bediening van
ruitewisser en richtingaanw
ijzer. Ditmaal moet gewoon
met behulp van een hendel het
e.e.a. worden gedaan. De rich
tingaanwijzer stopt, na de
bocht, automatisch zijn werk
zaamheden. Uniek bij Citroen.
De instrumenten op het
ouderwets ogende dahsboard,
zijn goed afleesbaar. Jammer
is het dat 's avonds niet alle
bedieningsknoppen gemakke
lijk te vinden zijn.
In het interieur laat de mo
tor zich pas echt nadrukkelijk
horen wanneer het toerental
erg hoog is opgelopen. Tot 120
km/u is er niets bijzonders
aan de hand. Qua zitruimte
komen de passagiers op de
achterbank er niet al te best
af. De beenruimte is niet over
matig, terwijl ook de hoofd
ruimte niet ruim bemeten is.
De leuning van de achterbank
is wegklapbaar.
Exclusief de afleverings-
kosten 725.-) kost de exclu
sieve Visa „Spirit" 18.200.-.
AMSTERDAM - Als men op
snelheid en prestaties belust is
en voor een bedrag onder de
20.000.- wil slagen, dan hoort
de Visa „Spirit", eerder be
kend geworden door zijn op
vallende rode en blauwe uit
monstering onder de naam
„Chrono", beslist in het hele
kleine rijtje van gegadigden
thuis.
Citroën heeft van de „Spi
rit" de afgelopen maanden een
bijzondere auto gemaakt,
want in ons land zullen er niet
meer dan 330 verkocht wor
den. De eigenaars krijgen
zelfs op het dashboard een
speciaal registratie-plaatje
waarop staat de hoeveelste
„Spirit" het in Nederland is.
Dit grapje zal het misschien
best doen, maar belangrijker
is natuurlijk wat maakt de
geheel witte „Spirit" tot zo'n
bijzondere Visa. De prijs van
18.200.- zou dat kunnen zijn,
want in vergelijking met de
„Chrono" van enkele maan
den geleden, betekent het toch
een prijsdaling van rond
ƒ3.000.-.
Als we even die rode en
blauwe strepen van de vroe
gere „Chrono" vergeten, dan is
er bij de „Spirit" niet veel ge
wijzigd. De motor is gelijk ge
bleven, het interieur is nau
welijks gewijzigd en ook de
carrosserielij n stemt overeen
met de vroegere versie voor de
sportieve Citroën-rijder.
Onder de motorkap is de
1360cc motor te vinden, die ook
voor de Visa GT wordt ge
bruikt. En dat betekent een
topsnelheid van ruim 160
km/u en een acceleratie van 0
naar 100 km/u in bijna 11 se
conden. Als met de wagen
flink wordt doorgetrokken
stijgt het brandstofverbruik
vrij snel: een sportieve rijder
moet erg blij zijn als het ver
bruik rond de 1 op 10 gehou
den kan worden. Eerlij kheids-
halve moet gesteld worden dat
er ook maar weinig pittige
auto's zijn, die betere cijfers
halen.
De kwaliteiten van de mo
tor mogen er zijn. Als goed ge
bruik wordt gemaakt van de
overbrengingen in de 5 ver
snellingsbak (ook afkomstig
uit de GT), zijn leuke presta
ties met de „Spirit" te leveren.
Het is wel even- wennen aan
de vrij korte derde versnel
ling. De bak schakelt precies
en vrij licht.
Tijdens het rijden valt het
voor Citroën ongewone weg
gedrag op. Doordat de veren
een stuk korter en stugger
ROTTERDAM - General Mo
tors en de Daewoo groep uit
Korea, gaan in 1986 gezamen
lijk een personenwagen in de
lagere middenklasse bouwen.
Jaarlijks denkt men 150.000
automobielen te kunnen afle
veren. De auto's die niet onder
de merknaam Opel worden
verkocht, zullen niet naar
Europa geëxporteerd worden.
De nieuwe Mitsubishi Lancer heeft niet alleen van
buiten wat forsere afmetingen gekregen, maar biedt
ook in het interieur meer ruimte.
SASSENHEIM - Mitsubishi
heeft het aangedurfd om het
jaar 1984 binnen te stappen
met liefst drie nieuwe model
len: de Colt, de Lancer en de
Space Wagon. Ruim twee
maanden na de Brusselse
Autotentoonstelling, waar de
wagens hun Europese debuut
maakten, zijn de nieuwelin
gen nu ook in ons land.
Strakke aërodynamische
lijnen zijn aan de wagen te
ontdekken. In de slanke wig-
vorm zijn de stijlen en regen
goten verwerkt; de ruitewis-
sers zijn in de lijn van de mo
torkap opgesteld, terwijl ver
zonken deurhendels er toe
hebben bijgedragen dat het
luchtweerstandscoëfficiënt
weer wat gunstiger is gewor
den (Cw-0,38), waardoor het
brandstofverbruik kon wor
den terug gedrongen.
Gelijktijdig bedacht Mitsu
bishi enkele construkties
waardoor het gewicht van de
ze ruime middenklasser af
nam. Al deze zaken hebben er
toegeleid dat b.v. de Lancer
1200 GL met vijfbak bij 120
km/u bijna 1 op 14 loopt. In de
stad ligt het verbruik volgens
de fabriek op bijna 1 op 12.
Bij de Lancer, die altijd
over 4 deuren beschikt en een
flinke kofferruimte heeft, kan
men kiezen uit 3 verschillende
motoen: twee benzineversies
van 1,2 liter (55 pk) en 1,5 liter
(75 pk) en een nieuwe diesel
krachtbron van 1,8 liter (58
pk), die gekoppeld is aan een
vijf versnellingsbak. De 1,5 li
ter benzine heeft een 5-bak of
een drieversnellingsautomaat.
Bij de 1,2 liter motor kan ge
kozen worden tussen een 4- of
5-bak.
De dieselkrachtbron is na
tuurlijk voorzien van de door
Mitsubishi zelf ontwikkelde
balansassen, die het motorge
luid aanzienlijk terugdringen
en de motortrillingen bijna
volledig nivelleren. Lichtge
wicht aluminiumlegeringen
en een nieuwe brandstofinjec
tiepomp, hebben er overigens
niet toegeleid dat over een
heel moderne 'zelfontsteker'
kan worden gesproken. Tot 90
km/u accelereert de Lancer
diesel behoorlijk, maar daar
na heeft de wagen nogal wat
tijd nodig om de topsnelheid
van 145 km/u te halen. Het ge
middeld verbruik zou rond de
1 op 14,5 moeten liggen.
Opvallend is de bijzonder
korte voorgloeitijd van de die
sel. Na één seconde kan de
motor al gestart worden. Door
toepassing van een nagloei-
element loopt de motor reeds
tijdens de eerste kilometers
vrij stil en soepel. De grote
kwaliteiten van de diesel ko
men pas echt tot hun recht,
wanneer de motor echt goed
warm is. Valt bij nieuwe ben
zine-versies van Mitsubishi de
zware besturing en de vrij
stugge vering op, de Lancer
diesel vraagt nog meer arm-
kracht van de bestuurder.
De prijzen van de sedan
versie van de Colt, zo mag im
mers de nieuwe Lancer wor
den aangemerkt zijn: Lancer
1200 EL ƒ18.895.-; 1200 GL
20.195.-; 1500 GLX 22.445.-;
1500 GLX automaat 24.195.-;
1800 EL diesel ƒ22.495; 1800
GL diesel ƒ23.795.-.
SW&i
Pininfarina nam de carrosserie van de Alfa "33" on
der handen en maakte er deze 4x4 stationwagen van.
GENEVE - Uiterlijk is er wei
nig verandert aan de ver
nieuwde Nissan Bluebird, die
tijdens de autosalon van Gê
né ve zijn Europese première
beleefde. De carrosserie is
hoekig gebleven. Onder de
motorkap liggen nu waterge-
koelde 18 en 20 liter 4-cilin-
der motoren, die dwars zijn
geplaatst. De krachtbronnen
drijven voor het eerst bij dit
type de voorwielen aan. De
Bluebird heeft achter onaf
hankelijke ophanging gekre
gen.
In het interieur is door een
aantal kleine detailwijzigin
gen, wat meer ruimte voor be
stuurder en passagiers be
schikbaar gekomen.
In Zwitserland kwam Alfa
Romeo met een stationwagen
op basis van de Alfa 33 op de
proppen. Pininfarina nam de
carrosserie van de "33", met
aandrijving op alle vier de
wielen, onder handen en on
der de naam „Giardinette 4x4"
zal de wagen verder door het
leven gaan.
Verrassend was de 4-deurs
versie die Honda in Geneve
toonde van de kort geleden
geïntroduceerde nieuwe Ci-
vic-lijn. Doordat eerder al de
3-deurs versie, de Shuttle en
de coupé gelanceerd waren,
gaat Honda in korte tijd een
complete lijn aan Civic's voe
ren.
Voor de Opel Rekord is nu
ook een turbo diesel beschik
baar. De 23 liter motor (86 pk)
is goed voor een topsnelheid
van 168 km/u en een accelera
tietij d van 0 naar 100 km/u in
15.5 seconden. De nieuwe
krachtbron is ontwikkeld uit
de reeds eerder bestaande 2.3
liter diesel met een vermogen
van 71 pk. Het gemiddeld
brandstofverbruik moet bo
ven de 1 op 14 komen te liggen.
Fiat heeft met de Argenta
Volumex een nieuw raspaard-
je in huis gekregen. De 1995cc
benzinemotor heeft de mecha
nisch aangedreven compres
sor van Lancia onder de neus
gekregen. Daardoor komt er
meer vermogen beschikbaar
en dat heeft weer geleid tot
een betere acceleratie en de
verhoging van de topsnelheid:
met Volumex nu 185 km/u.
Naast de fraaie stroomlijn vallen bij de Yamaha XJ
600 ook de nieuwe 3-spaaks gegoten wielen op.
ROTTERDAM - In de motor
wereld staat de 'zware mid
denklasse' al een groot aantal
jaren sterk in de belangstel
ling. Een nieuweling in deze
categorie, in dit geval de
Yamaha XJ 600, verdient
daarom extra aandacht.
In de klasse tussen de 500 en
700cc zorgen laag machinege
wicht en een krachtige motor,
altijd wel voor opvallende
prestaties. Yamaha heeft dit
concept met de XJ 600 verder
uitgewerkt. De motor, die een
prijs heeft van ƒ9.999.-, be
schikt over een smalle 4 cilin
der in lijn krachtbron, met de
generator aandrijving achter
de cilinders.
De complete motorfiets, die
bij 10.000 toeren per minuut
het maximale vermogen afle
vert, weegt slechts 188 kg. Met
behulp van een 6-versnel-
lingsbak kan optimaal gepro
fiteerd worden van de 72 pk's
die in het blok 'zitten'.
Het nieuw ontworpen stijve
frame heeft monoshock ach
terwielophanging. De machi
ne heeft drie geventileerde
schijfremmen.
lente is het, zoals U hebt kun
nen lezen. Dan is de lente een dag
eerder begonnen. Maar lente is
het en zelfs al is het wat kil af en
toe, de zin om er uit te breken
wordt met de dag groter. Vandaar
enige tips.
De Tilburgse modelvliegclub
houdt zondag in de Studio-zal van
de Stadsschouwburg een tentoon
stelling van modelvliegtuigen en
alles wat daarbij komt kijken. Men
kan er van 12 tot 17 uur terecht.
Vrouwen
De Vrouw en haar Wereld, een
speciaal op de vrouw gerichte
consumentenbeurs in het Turf
schip in Breda, duurt nog tot en
met dinsdag.
DOOR HANS LUTZ
Handige Handen is de titel van een
verkooptentoonstelling voor ama
teurkunstenaars. Zaterdag van 13
tot 21 uur en zondag van 11 tot 17
uur kan men terecht in de evene
mentenhal Leysdream in Roosen
daal.
Amateurs
En als we dan toch in de amateur-
kunstsfeer zijn willen we nog eve-l
wijzen op de Kulturele Amateur-
manifestatie, die zaterdag van
19.30 tot 23.30 uur en zondag va-I
12 tot 18.30 uur in Concordia m
Breda wordt gehouden. Ruim
veertig harmonieën, orkesten, fel
pellen, koren, dans- en balletsch"
len nemen aan de manifestatie
deel.
Prettig weekeinêl
UTRECHT - De automatische
versnellingsbak van Van
Doorne, zal niet door Peugeot
gebruikt worden.
Direkteur Provera zegt dat
Peugeot gekozen heeft voor
een automaat die in samen
werking met ZF is ontwik
keld. Het is een vierversnel-
lingsbak met overdrive en een
vaste koppeling boven een be
paalde snelheid. Deze auto
maat zal nog voor de zomer
maanden beschikbaar komen
voor de Peugeot 305 en later
voor de '205'. N
Het '205'-programma zal
volgens directeur Provera
worden uitgebreid met een 3-
deurs versie, terwijl het niet
uitgesloten is dat ook een cou
pé op de markt komt.
De Peugeot 205 Turbo, die
wanneer er eenmaal 200 wa
gens van verkocht zijn in de
internationale rally-wereld
z'n debuut zal maken, is klaar
voor verkoop. Deze vierwie-
laangedreven wagen heeft een
dwarsgeplaatste Turbo 16 mo
tor, die vóór de achteras is ge
plaatst. Bij 6750 omwentelin
gen per minuut levert de
krachtbron een vermogen van
bijna 200 pk. Van 0 naar 100
km/ accelereert de 205 Turbo
in slechts 6 seconden; de top
snelheid ligt op 210 km/u.
De carrosserie is voor het
grootste deel gemaakt van po
lyester. Sperdifferentieel, ge
ventileerde schijven vóór en
achter en onafhankelijke
wielophanging met dubbele
draagarmen vóór en achter,
zijn op dit exclusieve, sportie
ve model te vinden. In ons
land gaat de prijs van de 205
Turbo boven de honderddui
zend gulden komen te liggen.
k De nieuwe Seat Ibiza, met
1,2- en 1,5 liter Porsche-mo-
toren, zal deze zomer met een
produktie van 450 auto's van
start gaan. De produktie zal
geleidelijk stijgen tot 700
auto's per dag, oftewel 10.000
auto's per maand,
k De nieuwe Ferrari 308
GTO heeft een 285Scc V8-
middenmotor gekregen, die
goed is voor een vermogen
van liefst 400 pk.
k Ford heeft een nieuwe ver
sie van de Escort: een pick
up. Volgens de voorlopige
gegevens zal deze uitvoering
een laadvermogen bieden
van 500 kg en leverbaar wor
den met 1,3 en 1,6 liter benzi-
nemnotor, maar mogelijk
ook met de nieuwe dieselmo
tor.
k Toyota heeft het Tercel-
programma uitgebreid met
een XG-versie. Deze nieuwe
Tercel, die f 16.995.- kost,
heeft een even krachtige mo
tor als de duurderde Tercel-
modellen: een 1,3 liter motor
met een vermogen van 65 pk
en een topsnelheid van 155
km/u. In vergelijking met de
andere Tercels heeft deze
speciale uitvoering een groot
aantal extra's, in standaard
uitvoering meegekregen,
k Volkswagen neemt proe
ven met een Transporter met
vier wiel aandrijving. Het
bijzondere van deze aandrij
ving is, dat de tractie auto
matisch wordt bijgescha-
keld, wanneer dat nodig is.
Als extra's zijn zowel vóór als
achter sperdifferentieels be
schikbaar. Begin 1985 komt
deze 4x4 Transporter, met
1,9 liter motor (78 pk), op de
markt.
CNV
lerar
Van een onzer verslaggevers
Dat staat in een brandbrief
Ivan CNV-districtsbestuurder
L. Phe
vincial
met a
belang
Volg
raad ii
Nederl
Opleid
het
(NGOI
se ople
een w
land r
men, is
Om
De omslag van Rally-
sport 83/84.
Onder de titel 'Raiiysport I
84' heeft de uitgeverij Groe-I
nendijk een interessant boeil
over de raiiysport op de markt|
gebracht. Het 88 pagina's
lende boekwerk biedt
overzicht van de hedendaap|
raiiysport in zowel binne
als buitenland. Auteur Hu»
Dubbelman heeft er tevensl
een standaardwerkje over het|
voorbije rallyjaar van
maakt. Alle uitslagen vanl
binnen- en buitenlandse ral-F
ly's, alsmede alle nationale enl
internationale rallytitels zijd
er overzichtelijk in opgem>|
men.
De diverse tabellen wordenl
omringd door de nodige ver-I
halen over de raiiysport enl
actiefoto's. De diverse karr.j
pioenschappen van 1983 wor-l
den belicht en per renstal
wordt het jaar 1984 voorbej
schouwd. Jammer is wel i
sommige informatie nu
achterhaald is. Met name del
ontwikkeling in de Neder-T
landse raiiysport heeft de|
auteur niet tijdig in zijn
kunnen verwerken.
Voor de liefhebbers bevatl
het boek tevens de nodigl
technische informatie over del
huidige rally kanonnen, él
Audi Quattro en de Lande
037.
Raiiysport 83/84 is uitgege-l
ven bij Uitgeverij Groenen-I
dijk in Rotterdam en toll
27,50.
DEN HAAG - De kans
EG-ministers van EconomH
sche Zaken het er binnenkort
over eens worden dat autos
verplicht worden voorzien
van voorruiten van gelaagd
glas ('laminated glass') is erS|
klein.
De afgelopen tien jaar
de zogeheten 'interne mar»'
raad van ministers hier viff
maal, zonder resultaat, ov«
vergaderd. Als het ministefi'
beraad blijft mislukken zal"
Europese Commissie naar an- j
dere oplossingen moeten z«'
ken om goedkeuring van,
richtlijn 'veiligheidsruiten
door te krijgen.
Dit heeft de Commissie, I
dagelijks bestuur van de Ge
meenschap, meegedeeld aa
een Engels lid van het Ear"
pees Parlement, Alexan»-
Sherlock. Hij had vragen
steld over het groeiend aar
ongelukken met ernstige
zichts- en oogverwonding'
bij het verbrijzelen van
naamd geharde voorruiten
Sherlock had met name 8
Informeerd wat de Commit
doet om haar al uit 1972 da
rende voorstellen nieuw Ie*
in te blazen of te vernieuw
om fabrikanten te verpW11^
alle nieuwe voertuigen
voorzien van gelaagde vj®
ruiten 'die in geval van n|)
in de praktijk veel
blijken te zijn'.
Van onze
parlementaire redactie
|DEN HAAG - Zeeland en
I West-Brabant moeten ervoor
I waken dat zij het doelwit wor-
1 een van landelijke kritiek op
de dure Deltawerken.
De PvdA houdt kennelijk ern-
rekening met de mogelijk
heid dat die verplichting zal
voortvloeien uit het Kamerde
bat over deze nota.
Uit de vragen blijkt ook dat
volgens de Kamermeerderheid
de regering nu al de elektrici
teitsleveranciers duidelijk
moet maken dat voor 1990 vol
ledige rookgasontzwaveling
van alle grote kolengestookte
centrales zal worden geëist,
maar dan zonder dat de over
heid daaraan finacnieel nog
zoveel bijdraagt. In het geval
van Borssele (extra kosten:
ƒ53 miljoen eenmalig en
voorts 13 miljoen per jaar)
waren de eerste 26 miljoen al
toegezegd.
Van Winsemius willen de
Kamerfracties ook weten welk
verschil het voor de klein- en
grootverbruikersprijzen van
elektriciteit maakt of de volle
dige rookgasontzwaveling nu
of pas over een aantal jaren
verplicht wordt gesteld. In die
berekening dient meegenomen
te worden het feit dat latere
aanpassing van de centrale
aanzienlijk hogere kosten met
aich meebrengt dan wanneer
die voorzieningen al tijdens de
ombouw worden aangebracht.
De Boois liet in deze krant
al eerder weten dat volgens
haar de SEP ervan uitgaan dat
Z11 Pas halverwege de jaren
negentig voor 'schone' produc-
he zouden moeten zorgen,
haar opzet is dat Winsemius
zijn beantwoording de SEP
die illusie ontneemt.
Nu
Zeelai
schad
koster
mee
gaan.
ten d<
benac
lighei
dat h-
later
lieubi
voege
Te
speci;
Kami
vana
beurt
Vol
de De
halfj;
leid
schrij
van
Om c
Kami
ren ii
de pi:
Kroe
om r
tij dei
werk
apar1
conti
„li
daar
gesp
aan
heeft
avon
licht:
wx*t ZUIOWfcST NEDERLAND
Kantoren
jh Terneuzen, Hulst en Goes.
ressen en telefoonnum
mers op pagina 2.
Openingstijden:
uO-12.30/13.30-17.00 uur.
"edactie
Terneuzen Rein van der
"elm (editie-chef), Jan Jan-
pen (plv. chef), Frank Dey,
b de Schipper, Cor de
°®r (foto), Ton Koomen
l Port). Hulst: Eugène Ver
beten. Goes: Gé van Ber-
1 Middelburg: Henk Post-
a Oostburg: Co Meertens.
Servj,
Kloi
lcepunten -
osterzande: mevr. Neve,
j'^'exanderstr. 4, 01148-
j^vertentie-expl.
hspecteur Zeeland: C. Me-
u' Pnvé 01150-95839.
MID
op 3
Vlaa
voor
strei
Dt
lede
alsrr
van
YEI
mili
altij
stor
dini
wel
of
mo(
D
dat
hyd
uit
opd
coir
ken
uit\