RAOIO S TMISIl Godan samem 4Antonie historie volgens MUSICAL FIEN WORDT TV-SERIE NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 BELGIE NED 2' BELGIE FRANS 1 BELGIE FRANS 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 HILVERSUM? HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 HILVERSUM 1 HILVERSUM 5 VRIJDAG 23 MAART 198' 'PRÉNOM CARJV Suske en Wiske: He VRIJDAG 23 MAART 1984 PAGINA GIDS 1 NEDERLANDSE PROGRAMMA'S NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BUITENLANDSE PROGRAMMA'S BELGIE NED 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 „Hofland bij Veronica is hetzelfde als Hofland bij de VVD of bij De Dag. Foute boel!" Jan Blokker, publicist NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 10.30 NOT: Engels basisonderwijs (8). 11.00 NOT: School-tv- 1 weekjournaal (24). 11.30-12.00 NOT: Japan (1). 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. AVRO 16.00 Minibios. 16.15 Wordt vervolgd, magazine over strips en tekenfilms. 16.50 Alleen als ik lach, comedy-serie. Afl.De laatste tango. FEDUCO 18.25 Taal, tekens en regels (20). 18.40 Kantongerecht (1). KRO 18.55 Candy, Candy, kinderserie. Afl. 5: Tot ziens, jongen. 19.15 Cruijff Co. Vandaag: Keepen. NOS 20.00 Journaal. KRO 20.28 De Wrekers, Engelse serie. Afl. 6: Een vermoedelijk groot katachtig dier vermoordt een hereboer, zijn butler en een aantal arbeiders. 21.20 Brandpunt in de markt. 22.20 Hallo Larry, Amerikaanse serie. 22.45 Ik hou van jou (7), boeiende en ontroerende ervaringen in de liefde. Cl 23.30 'Van op een afstand', overweging in de veertigdagentij d. NOS 23.40 Journaal. 23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 17.30 Studio sport. WK Kunstrijden in Ottawa (vrije kür paren). 18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.20 Paspoort voor Spanjaarden. 18.30 Sesamstraat. 18.45 Jeugdjournaal. 19.00 Journaal. VARA 19.12 Fame, tv-serie. De leerlingen zijn niet erg te spreken over hun cijfers en de tests die zij moeten maken. 20.00 Willem Ruis lotto show. 21.30 Haagse Bluf. De politiek belicht en toegelicht vanuit het HOT-theater in Den Haag. NOS 22.30 Journaal. 22.45 HV: Johnny be Good. Het verhaal van Johnny Jones, een Boeren- Afrikaander, die driejaar geleden deserteerde en daarna via Zimbabwe naar Nederland vluchtte. VARA 23.15-01.25 De lotgevallen van rechter Roy Bean, Amerikaanse film van John Huston en John Foreman (1972). Met: Paul Newman, Victoria Principal en Anthony Perkins. C3 14.00-16.00 Schooltelevisie. 17.55 Journaal. 18.00 Tik Tak, tekenfilmserie (herh.). 18.05 Klein, klein kleutertje (herh.). 18.20 Er was een keer.De herfstorganist. 18.30 Reddingsteam (24), jeugdserie. 19.20 Programma van de Chr. Dem. Omroep. 19.40 Mededelingenen programma-overzicht. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 Mini Micro Macro. 20.20 Het verzet (4), tv-serie van Paul Louyet. 21.15 Dood in eigen rangen (3), Engelse thrillerserie van Herbert Wise naar de roman van P.D. James. 22.05 Fundamenten: De zonde van de angst. 23.55 Journaal en Coda: 'The unending Rose' van Jorge Luis Borges. 18.50 Teletekst voor iedereen. 19.00 Abba: Agnetha en Frida. 19.35 Popeye, tekenfilm. 19.40 Mededelingen en programma-overzicht. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht. 20.15 De cowboys, Amerikaanse speelfilm uit 1971 van Mark Rydell. Met: John Wayne, Roscoe Lee Browne, Bruce Dern e.a. E3 21.55 Première, filmnieuws. 17.05 ONEM-vacatures. 17.20 Plein Jeu, kinderprogramma. 19.05 Ce soir, regionaal magazine. 19.24 Consumententips. 19.30 Journaal. 20.00 A suivre, informatief magazine. 21.05 La petite sirène, Franse film van Roger Andrieux uit 1980. 22.45 Journaal. 23.00 Mémo-Sud, culturele agenda. 15.30 Teletekst. 18.35 Image in, rock- en video magazine. 19.05 Arts Magazine. 19.30 Journaal met gebarentaal. 20.00 Contact, verkeersinformatie. 20.05 La brune que voila, toneelstuk van Robert Lamoureux. 21.45 Les peintres égyptiens témoins de leur temps (1), serie. 08.10-08.50 Schooltelevisie. 09.05 Politik aktuell. 10.00 Tagesschau und Tagesthemen. 10.23 So lebten sie alle Tage (4), herh. 11.55 Umschau. J2.10 Pausenprügel (herh.). 12.55 Persoverzicht. 13.00 Tagesschau. 13.15 Teletekst-overzicht. 15.40 Teletekst-overzicht. <.16.00 Tagesschau. 16.10 Lauf Rebecca, lauf. Australische jeugdfilm. 17.50 Tagesschau. 18.00 Hier und Heute. 18.25 Rummelplatzgeschich- ten, serie. 19.00 WWF-Club. 20.00 Tagesschau. 20.15 Du bist wunderbar, Duitse speelfilm uit 1959. Met: Caterina Valente. 22.00 Gott und die Welt: Hiob in Boston, von den Grenzen Gottes. Film over rabbi Harold Kushner. 22.30 Tagesthemen, met Bericht aus Bonn. 23.00 Heut'abendDe ARD- talkshow met als gast: Thomas Gottschalk. 23.45 Abschied vom Frieden (3), serie naar de roman van F.C. Weiskopf (herh.). 00.45 Tagesschau. 10.00-13.15 Zie Duitsland 1. 13.15 Teletekst-overzicht. 15.25 Enorm in Form, les 11 (herh.). 15.40 Teletekst-overzicht. 15.57 Programma-overzicht. 16.00 Heute. 16.04 De Smurfen. 16.20 Schüler-Express, jeugdjournaal. 17.00 Heute. Aansl.: Regionaal nieuws. 17.15 Sport aktuell. WK Kunstrijden op de schaats, kür voor paren. 17.50 (ZW)Pat und Patachon. Stramme Reservisten (1). Aansl.: Heute-Schlagzeilen. 18.20 (ZW) Pat und Patachon. Stramme Reservisten (2). 18.57 Programma-overzicht. 19.00 Heute. 19.30 Auslandsjournal, reportages. 20.15 Aktenzeichen: XY. Ungelöst, de politie vraagt om hulp inzake onopgeloste misdaden. 21.15 Der Sport-Spiegel: 'Mir sin eefache Leit'. Het Bundesliga-avontuur van SV Waldhof. 21.45 Heute-journal. 22.05 Aspekte, cultureel magazine. 22.45 Sport am Freitag. 23.15 Aktenzeichen: XY. ungelöst. Reakties van kijkers. 23.20 Edgar Allan Poe: Die Folterkamer des Hexenjagers (The haunted Palace), Amerikaanse speelfilm uit 1963. Regie: Roger Corman. 00.45 Heute. 08.00 Tele-Gymnastik (52). 08.10-12.00 Schooltelevisie. 17.00 Schooltelevisie. 18.00 Tv-cursus biologie. 18.30 Hallo Spencer, kinderprogramma. 19.00 Aktuelle Stunde, met Blickpunkt Düsseldorf. 20.00 Tagesschau. 20.15 Tier-Report: Altbauwohnungen im Wald, natuurfilm. 21.00 Adolf-Grimme-Preis 1984. 21.45 Landesspiegel: Pro-Fit, over fitness-centra. 22.15 Der Doktor und das liebe Vieh (herh,). 23.00 Rockpalast. Met: Mother's Finest (herh.). 00.35 Journaal. schieten, een kwestie /an aksent 14.03 Thé complet. 15.G Bijplaten. 15.50 Kiekeboe. 16.02 Aai de veilige kant. 17.02 Het betere verk. NOS 17.53 Marktber. i.s.m. KIBTB. 17.5S Meded. KRO: 18.06 Ecb-magazine (18.35 Kruispunt-interiew). 19F Levenslief en levenslee! 19.30 Man en paard. 20.03 Countr; time. Nine o'clock jazz. 22.023oal. NOS 23.02 Met het oog op mcgen. V00' 00.02 Erik de Zwart. G.00 In the Mix. 03.00 Peter Teekanp. 04.00 Je roen van Inkel. 05.00 Kimt voor de bakker. VPRO: 7.00 Nws. 7.0 Radio nieuwsdienst VPRO. (730, 8.00 en 8.30 Nws.) NOS: 9.05 NG-sportief. 9.24 Waterst. 9.30 Nws. "TRO: 9,33 De Nijl. (10.30 Nws). «verheids- voorlichting: Uitz. Minsterie van Financiën. 11.00 AVRO's denk- sportpanorama. 11.10 S<hoolradio. NOS: 11.30 Nws. 11.33 Homonos, 12.00 NOS-werkbank. 1226 Me voor land- en tuinbouw. 2.30 Nws. 12.36 Tussen het nieuws. 3.00 Nws. 13.10 Meer over minder (3,30 Nws.) 14.20 Voor blinden en sechtzien- den. 14.30 Nws. TELEAC 14.33 Por Favor, cursus Spaans (14. VARA: 15.03 Radioweekblad. (1130, 16,30. en 17.30 Nws. 17.36 Dingn van de dag.) (18.00 Nws.) P.P.: B.20 Uitz. van het GPV. Overh.vorl.: 18.30 Onder anderen. VARA: .8.40 Het circuit. (20.00 Nws.) RUI: 21.40 Vrijwilligerswerk. Feduo: 22.00 Open School Thema 19: Mannen werk vrouwenwerk (her,). NOS: 22.30 Nws. 22.40 Oost-Wes VARA 23.00 Het zout in de pap. 23)5 Nws. Ieder heel uur nieuws. 10: Ronduit op 3. 8.03 Tij dsein 9.03 muzikale fruitmand. 10.03 Muziek Motief. NCRV: 10.30 Popstaion(& 11.45 Weerman Hans de Jong) VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tiparade 15.03 Top 40 (16.30 17.30 Concertagenda). NOS lw# De avondspits. VOO: 19.02 Iarten: de Zwart. 22.02 Countdown üfe. VOO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtend ming. (8.00 Nws.) 9.00 Veroi meesterwerken (op compact-^ 10.30 Muz. voor miljoenen. Strauss en Co. 13.00 Nws. 13.05 onica klass. Berlijns FilhanW" nisch Orkest, met solisten-' van Mendelssohn, Sibelius Brahms. VPRO: 14.30 Muziek vier: Mathijs Vermeulen, zijn r ven, zijn muziek, zijn Ieder heel uur nieuws. KRO: 6.02 Ontbijtshow, verv. 8.06 Echo. 8.16 Scheer je weg. 8.53 Pastoor A.C. Raadschelders. 9.03 Adres onbe- ^-08 Muziek op bestelling. 11.03 Ratel. 11.53 Pastoor A.C. Ra«,?s5;helders- 12-03 Spelen maar! 13.06 Echo. 13.16 Muz. om op te 11IUZ.1CIV, tij" C" ij. 16.00 Willem de Ridders Ka® Improvisatie Salon. NOS: Europees Conc. Podium. B - 1 tore, opera van Verdi uitgevwj door het Koninklijk MuntschW burg Orkest en Koor o.l.v Cambreling. 22.30 NOS-jazz (Via AM-zender Hilversu» NOS: 19.02-19.40 Nws. voor bul® landers. 19.02 Bulletin in het» rokkaans-Arabisch. 19.10 Buk t in het Berbers. 19.20 Bulletin m Turks. 19.30 Bulletin in het Spa*1 Door Marjan Mes De Franse cineast Jean-Luc Godard is, sinds hij mede aan de wieg stond van de Nouvelle Vague, in wezen hetzelfde soort films blijven maken. Altijd waren het verbrokkelde geschiedenis sen in een onsamenhangen de montage, waarvan het verhaal minder belangrijk was dan het persoonlijk en politiek commentaar op de actualiteit, de theorie van bet filmmaken en de kunst. Heel vaak was daar ook de mooie, jonge vrouw, ver heerlijkt in erotisch gefoto grafeerde beelden, maar ook verguisd, want onverander lijk is Godard de vrouw blij- j ven beschouwen als een on- bereikbaar en gevoelloos A wezen; een verleidster, die f met mannen speelt. J In zijn laatste film 'Pré- nom Carmen' is het Neder- landse meisje Maruschka j Detmers, de verpersoonlij- l king van dit type vrouw, te- i vens van de eeuwige 1 schoonheid, die ook in de 1 kunst aanwezig is en van de hedendaagse jeugd. In die jeugd verafschuwt de oude- re Godard het gebrek aan idealen en ideeën. Zelf speelt hij in de film de rol van haar i 'Oncle Jean', een uitgeran- c geerde filmregisseur, die het t liefst in de psychiatrische i inrichting blijft, waarin hij 1 is opgenomen. Zij komt hem i daar opzoeken, omdat ze met t vrienden een film wil ma- ken en zijn medewerking t nodig heeft. t Haar aantrekkingskracht c verleidt hem en zal later een i Van onze fi Imredactie 1< Voordat hij zijn muziek- 0 dansfilm 'Carmen' (die in n Breda wordt verwacht) P' maakte, leverde de Spaanse cineast Carlos Saura een an- y- dere film af, 'Antonieta'. Eveneens een boeiende film, waarin schijn en werkelijk- heid weer naadloos in elkaar overgaan; een overigens wel wat beproefd procédé van deze Bunuel-adept. w Jean-Claude Carrière N maakte het scenario naar et een novelle van Andres He- h nestrosa over een jonge Me- si xicaanse intellectuele, die p zich in 1931 een kogel door v het hart schoot in de Parijse A Nötre Dame. Zij werd in ei speelt, heeft zich al menigmaal lam moeten zuipen terwille van de eisen van de film. „ACTIE." De aanbidders komen naar voren, op een ge geven ogenblik heeft Fien vier bellen cognac in de handen. Vader Nap bestelt een rondje voor de hele zaak. Fritz Schil ler (gespeeld door Erik van den Donk) snelt behendig tus sen de cliëntèle en braakt or ders uit aan zijn personeel. Fien brengt nu het lied 'Hendrik en ik' ten gehore waarin ze haar relatie met de warm levende prinsgemaal beschrijft. De scène wordt ge playbackt, omdat het onmoge lijk is om tien, twintig maal zo'n inzet van een zangeres te vergen. Jasperina haalt uit, op haar onnavolgbare wijze, in dat mengsel van krengerigheid en charme, waarin zij zo op Fien lijkt. „Oh, ik zal die avond nooit vergeten Ik zat naast 'm in de gouden koets Ik bekeek hem en gaf me over Aan het bedwelmende aro ma en pommade en van ko perpoets" De volgende coupletten zul len niet de goedkeuring van de RVD wegdragen, want ze be schrijven in detail de toucher techniek van Henrik. En tot slot: „Veel te vroeg begroette ons de morgen Zonlicht dwaalde door het ledikant Hendrik sprak: hoe kan ik je belonen Zeg maar wat ik voor je doen kan, Fien Wat lijkt je van de adel stand?" Nadat Fien het lied 'Hen drik en ik' gezongen heeft, barst het publiek op bevel van de floormanager in waarde rend gelach uit. Dan komt de scène waarin Piet Grossow, Fien's latere man, de Schiller- bar betreedt, met de voordeur los in de hand. De regisseur is niet gauw tevreden. Maar the show must go on, uur na uur, scène na scène. Dan geeft regisseur Jan Ke- ja genadig verlof om te pauze ren. „Er is een groot verschil met de musical", zegt Keja, terwijl de schimmen van het verleden ontspannen in een kadetje happen en hun longen proberen te reinigen van die hectoliters filmrook. „Ik vind gewoon registeren van een theatervoorstelling zo onge veer de lelijkste vorm van te levisiemaken die ik ken. We hebben zoveel mogelijk loca ties opgezocht. We hebben enorm veel facaliteiten gekre gen. Neem nu die opnamen vandaag hier in Schiller! Als ik die bar had moeten laten nabouwen, had het zeker ze ventig mille gekost. Het is prachtig hier, al kun je er je kont niet kerenIn het thea ter waren er veel dubbelrollen, dat is bij mijn film niet zo. Ge rard Cox speelde bij voorbeeld zowel Jan van Ees als Piet Grossow en die rollen worden nu apart vervuld door Cees Linnebank en Gerard TW len. Ik denk dat er wel 25 ly" jes in de film worden gezo gen, dat is meer dan in de mü' sical. En er zijn nieuwe arran" gementen voor gemaakt." J an Kej a vreest dat 'Fien' 4 laatste dure tv-product» wordt nu het bezuinigingsvi rus heeft toegeslagen. „Nee jij zeg het eindbedrag niet, maar het is wel verschrikkelijk ho® geweest. 'Fien' wordt de laat. ste chique uitziende tv-serie" In de toekomst zit dat er niet meer in, nu Brinkman te be. donderd is om het kijkgelj met een tientje of zo te verho gen. Nou, ik heb het songfestj. val gezien, vijftien latjes mel wat lampjés, als het die kant moet opgaan zie ik het niet meer zitten." „Jasperina de Jong", ont hult Keja, „is een fantastisch mens. Ze is een perfectionists Ik heb met Jasperina een ge*, de verhouding, gelukkig, anders hadden we elkaar al lang uitgekrabd. Zij virdt mij nog steeds een lekker secreet en ik haar ook." Dat 'lekkere secreet is best bereid tussen de bedrijven door even met uw verslagge- ver te praten. „Alles tussen Jan Keja en Eric Herfst ge beurt in goed overleg. De film is heel anders dan de musical, al blijft het karakter natuur lijk hetzelfde. Ik heb nu hel gevoel dat ik niet "neer voor publiek werk, maa- voor de huiskamer. Het is een feest met Jan samen te iverken en de rest. Als ik ga weken is het net of ik thuiskim in een warm bed. Bij filn moet je ontzettend lang er vervelend wachten tot je wier aan de beurt bent. Want ii tegenstel ling tot het theater staat hier de techniek voorop Hangt een microfoonhengel g>ed, is dat been wel in beeld, 5od, ze let ten overal op. Maa- goddank, zeg ik maar! Er is en aangrij pende scène als Fier aan lager wal is geraakt. Ze komt een oude acteur, Wim Wama, te gen, slaat hem met laar tas en zakt dan in elkaar.Dat is een scène waarbij ik lan huilen, zo pakt hij mij. Als ik nu op eens met haar zou noeten op houden, zou me da veel ver driet doen." „ATENTIE. ACTE." Opnamen in de Amsterdamse Schillerbar voor 'Fien', met rechts op de voorgrond Jasperina de Jong en Gerard Thoolen. - FOTOANEFO leven moet bedelen om wat warmte. In de woorden van Jasperi na de Jong, in de lunchpauze, in peignoir wat kouwelijk schurkend in de lounge van het chique Schiller: „Het was een secreet Fien, maar toch een aardig mens." „SCÈNE 12B EN 12C." „ATTENTIE. ZACHT GE ROEZEMOES. ACTIE." Op een tafeltje houdt een technicus dikke sigaren aan de rook. Ze zijn bestemd voor André van den Heuvel die in het dagelijkse leven niet rookt, maar die nu moet paffen, uur in, uur uit tot zijn sigaar de halve lengte heeft bereikt en door een hele wordt vervan gen. Het leven van een acteur is zwaar. De drankjes zijn nep, op bier na, want dat kun je niet imiteren. Dus, het is half elf in de ochtend, slikken man nen en vrouwen manmoedig en vrouwmoedig pils na pils of cassis na cassis vermomd als wijn. De arme Cees Linnebank die de rol van Jan van Ees 'Het was 'n secreet, maar toch een aardig mens' Door Jan Koesen AMSTERDAM - In de Am sterdamse Schillerbar is de tijd een halve eeuw terugge draaid. Heren in driedelig kos tuum, met pommade en een scheiding in het midden van het haar; dames, zorgvuldig gecoiffuurd, een sigarettepijp- je van een halve meter lang, in Charleston-outfit. Een technicus brengt met een portable apparaatje op strategische plekken rook aan. De floormanager drukt op een knop en een stoomstoot die naar wierook ruikt, dampt door de gelagkamer. „ATTENTIE. ZACHT GE ROEZEMOES. ACTIE." De buitendeur gaat open. Jasperi na de Jong, in een oranje crea tie, schrijdt als de geest van Fien de la Mar de bar in. Als een hofnar gaat een camera op rails haar vooraf. De dames aan de bar concentreren zich in een mengsel van afschuw en bewondering op Fien. De heren trekken hun buik in en schuiven als roofdieren van hun kruk. „STOP. HENGEL IN BEELD." Fien weg. Fien erin. Fien eruit. Fien erin. Fien er uit. Niemand wordt korzelig. Ieder volgt geduldig de aan wijzingen van de floormana ger op en van de regisseur die buiten op het Rembrandtplein in een studiowagen het gebeu ren volgt. Telkens en telkens schrijdt Fien langs de bar, ko men de heren overeind. Aan het einde van de bar zit André van den Heuvel. Hij is Nap, de vader van Fien. Een zware man die dikke sigaren rookt, de kelkjes met klare voor zich op tafel. „ATTENTIE. ZACHT GE ROEZEMOES. ACTIE." En dan mag Fien eindelijk bij haar vader komen. Een kusje op beide wangen. Vader en dochter worden omringd door aankomende actrices en be ginnende schrijvers. Het is duidelijk: de familie De la Mar verleent audiëntie. „STOP." Fien weg. Nieuwe sigaar voor Nap. „IK WIL MEER MIST", brult de floormanager. Jan Keja, de regisseur, komt korzelig van buiten naar bin nen, en gromt enkele bevelen. De acteurs luisteren. Al uren zijn verstreken. Voor de vier delige tv-bewerking van de musical 'Fien' naar het leven van de legendarische actrice Fien de la Mar (vertolkt door Jasperina de Jong), die eind 1985 op het KRO-scherm te zien zal zijn, zijn nu enkele se conden klaar. Fien wordt voor de derde keer geboren. Het is een aardi ge score. Filmmaken is wach ten, wachten, wachten en als een slaaf luisteren naar de techniek. Locatie De musical 'Fien' heeft twee seizoenen in de theaters ge draaid met veel succes. Het is de bedoeling dat de tv-serie geen registratie is van de mu sical maar een volstrekt eigen bewerking, waarbij heel veel op locatie is verfilmd. Zo zijn er straks beelden te zien van een stoomtreintje op de Velu- we, en is in de NOS-studio's Fien's huis exact nagemaakt. Natuurlijk zijn er ook opna-' men in de theaters waar Fien haar glorie en ondergang heeft beleefd. Voor de tv-versie zijn de schrijvers Eric Herfst en Ivo de Wijs ingehuurd. De muziek is van Joop Stakker - mans. De tapsterren van de musi cal zijn overgeheveld naar de film, maar er is ook veel nieuw talent bij. En de vier maal vijftig minuten van de tv-se rie zijn heel wat langer dan de duur van de musical. De film zal zelfs meer liedjes ten geho re brengen. En de kleding van deze roerige tijd is van nie mand anders dan Yan Tax, die ook Willem van Oranje en aanhang heeft aangekleed. Fien vertelt over de tele foon, als ze aan de vooravond van haar zelfmoord staat, wat er in haar leven is gebeurd, waarna de camera flash backs brengt. Zo komt in flarden het leven naar voren van een roemrijk artieste die de uiter ste top heeft bereikt, die als een vorstin heeft geregeerd, en die tegen het einde van haar [20.28] De Wrekers Terwijl hereboer Sir David Harper en zijn butler bezig zijn met een onderzoek naar nieuwe teelttechnieken, worden ze overvallen door een vreemd katachtig dier en vermoord. Mrs. Peel en John Steed ver nemen, dat op Harpers luxe boerderij ook een prijsstier op dezelfde wijze is gedood. Wanneer de twee een val voor het dier willen opzet ten, mislukt hun list en buurman majoor Nesbitt, die Emma en Steed hierbij heeft geholpen, komt om. 22.45 Ik hou van jou In afwijking van de normale procedure trok het redactie team ditmaal naar het Von delpark, waar jonge en oude mensen over hun vrij-erva- ringen vertellen. Uit hun verhalen blijkt duidelijk, dat zij aan de eerste stappen op dit gebied de diepste her inneringen hebben overge houden. Erik Latour praat met het Nijmeegse meisje, Tosca, dat een relatie met een tien jaar oudere man heeft gehad en Gerrit uit Hengelo bespreekt zijn ervaring, dat vrijen de onderlinge band vergroot. 23.15 Rechter Roy Bean Het waar gebeurde verhaal van de beruchte Roy Bean (Paul Newman) dateert uit de tijd van het kleurrijke Wilde Westen, toen er hel den in overvloed waren. Roy Bean was zo'n held. Hij kwam in 1890 naar het Te- xaanse stadje Vinegaroon, dat voornamelijk door ban dieten bewoond werd. In plaats van hem een groots welkom te bereiden, stamp ten ze hem in elkaar en be roofden hem. Roy Bean zint op wraak en gesteund door dominee La salle (Anthony Perkins), be noemt hij zichzelf tot rech ter. Met de bijbel in de ene hand en de revolver in de andere oefent hij een schrikbewind uit, waarin hij slechts één vonnis kent: de strop. Maar naarmate de ja ren vorderen en de bescha ving oprukt brokkelt het rijk van rechter Roy Bean af. 20.15 De cowboys Chloe Franks en Ivor Roberts in deel 3 van 'Dood in eigen rangen' (België-Nederlands, net 1, 21.15 uur). - FOTO ANP eigenlijk nog op school thuis horen. Tijdens de moeilijke tocht weet hij van hen lang zaam maar zeker echte mannen te maken. Alles gaat goed, totdat op een ze ker moment de bende van Long Hair (Bruce Dern) op duikt. 20.15 Du bist wunderbar De jonge Frangaise Caterina (Caterina Valente) raakt tot over haar oren verliefd op een Duitse marine-officier (Dietmar Schönherr). Als hij na het vertrek van zijn schip maandenlang niets van zich laat horen, reist ze naar Hamburg om haar trouwe loze verloofde te zoeken. Op haar tocht door Hamburg belandt ze met zijn sympa thieke baas, kapitein Beh- rens (Rudolf Prack), in het huwelijk. 22.00 Hiob in Boston Deze western is de geschie denis ingegaan als de eerste western, waarin John Way ne wordt doodgeschoten. Een onmogelijk einde voor zo'n grote held. Will Andersen zit met een groot probleem. Hij moet 1200 stuks vee van zijn ranch naar een gebied bren gen, dat 400 mijl verderop ligt. Door de goudkoorts zijn nergens ervaren cowboys te vinden. Om zijn vee toch weg te kunnen brengen, ziet hij zich genoodzaakt jon gens in dienst te nemen, die Het team van 'Gott und die Welt' bezocht in Boston Ha rold Kushner, een van de prominentste rabbijnen van de Verenigde Staten. Na zijn schokkende ervaringen in de Nazi-getto's verloor hij zijn zoontje Aaron, dat onge neeslijk ziek was. Zijn le vensverhaal verwerkte hij tot een boek, dat in Amerika een bestseller is geworden. In Duitsland verscheen het onder de titel 'Wenn guten Menschen Böses wider- fahrt'. 23.20 Edgar Allan Poe In Poe's 'The haunted Pala ce' waart een sinistere, ruim honderd jaar geleden ge storven heksenjager rond, die het op het echtpaar Charles (Vincent Price) en Ann Ward (Debra Paget) ge munt heeft. Het echtpaar heeft een oud slot geërfd, waar direct na hun aan komst vreemde dingen ge beuren. Een bevriende arts raadt hen aan het slot zo spoedig mogelijk te verla ten. Volgens hem wil het spook Curwen zich op de be woners wreken, omdat hij destijds op de brandstapel is omgekomen. Maar Ward is niet van plan te vertrekken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 16