RAOIO S TMISIl
Godan
samem
4Antonie
historie
volgens
MUSICAL FIEN WORDT TV-SERIE
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
BELGIE NED 2'
BELGIE FRANS 1
BELGIE FRANS 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
DUITSLAND 3
HILVERSUM?
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 1
HILVERSUM 5
VRIJDAG 23 MAART 198'
'PRÉNOM CARJV
Suske en Wiske: He
VRIJDAG 23 MAART 1984
PAGINA GIDS 1
NEDERLANDSE
PROGRAMMA'S
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BUITENLANDSE
PROGRAMMA'S
BELGIE NED 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
„Hofland bij Veronica is hetzelfde als
Hofland bij de VVD of bij De Dag. Foute
boel!"
Jan Blokker, publicist
NOS
09.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
10.30 NOT: Engels
basisonderwijs (8).
11.00 NOT: School-tv- 1
weekjournaal (24).
11.30-12.00 NOT: Japan (1).
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
AVRO
16.00 Minibios.
16.15 Wordt vervolgd,
magazine over strips en
tekenfilms.
16.50 Alleen als ik lach,
comedy-serie. Afl.De laatste
tango.
FEDUCO
18.25 Taal, tekens en regels
(20).
18.40 Kantongerecht (1).
KRO
18.55 Candy, Candy,
kinderserie. Afl. 5: Tot ziens,
jongen.
19.15 Cruijff Co. Vandaag:
Keepen.
NOS
20.00 Journaal.
KRO
20.28 De Wrekers, Engelse
serie. Afl. 6: Een vermoedelijk
groot katachtig dier
vermoordt een hereboer, zijn
butler en een aantal arbeiders.
21.20 Brandpunt in de markt.
22.20 Hallo Larry,
Amerikaanse serie.
22.45 Ik hou van jou (7),
boeiende en ontroerende
ervaringen in de liefde. Cl
23.30 'Van op een afstand',
overweging in de
veertigdagentij d.
NOS
23.40 Journaal.
23.45 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
17.30 Studio sport. WK
Kunstrijden in Ottawa (vrije
kür paren).
18.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.20 Paspoort voor
Spanjaarden.
18.30 Sesamstraat.
18.45 Jeugdjournaal.
19.00 Journaal.
VARA
19.12 Fame, tv-serie. De
leerlingen zijn niet erg te
spreken over hun cijfers en de
tests die zij moeten maken.
20.00 Willem Ruis lotto show.
21.30 Haagse Bluf. De politiek
belicht en toegelicht vanuit
het HOT-theater in Den Haag.
NOS
22.30 Journaal.
22.45 HV: Johnny be Good.
Het verhaal van Johnny
Jones, een Boeren-
Afrikaander, die driejaar
geleden deserteerde en daarna
via Zimbabwe naar Nederland
vluchtte.
VARA
23.15-01.25 De lotgevallen van
rechter Roy Bean,
Amerikaanse film van John
Huston en John Foreman
(1972). Met: Paul Newman,
Victoria Principal en Anthony
Perkins. C3
14.00-16.00 Schooltelevisie.
17.55 Journaal.
18.00 Tik Tak, tekenfilmserie
(herh.).
18.05 Klein, klein kleutertje
(herh.).
18.20 Er was een keer.De
herfstorganist.
18.30 Reddingsteam (24),
jeugdserie.
19.20 Programma van de Chr.
Dem. Omroep.
19.40 Mededelingenen
programma-overzicht.
19.45 Journaal.
20.10 Weerbericht.
20.15 Mini Micro Macro.
20.20 Het verzet (4), tv-serie
van Paul Louyet.
21.15 Dood in eigen rangen (3),
Engelse thrillerserie van
Herbert Wise naar de roman
van P.D. James.
22.05 Fundamenten: De zonde
van de angst.
23.55 Journaal en Coda: 'The
unending Rose' van Jorge Luis
Borges.
18.50 Teletekst voor iedereen.
19.00 Abba: Agnetha en Frida.
19.35 Popeye, tekenfilm.
19.40 Mededelingen en
programma-overzicht.
19.45 Journaal.
20.10 Weerbericht.
20.15 De cowboys,
Amerikaanse speelfilm uit
1971 van Mark Rydell. Met:
John Wayne, Roscoe Lee
Browne, Bruce Dern e.a. E3
21.55 Première, filmnieuws.
17.05 ONEM-vacatures.
17.20 Plein Jeu,
kinderprogramma.
19.05 Ce soir, regionaal
magazine.
19.24 Consumententips.
19.30 Journaal.
20.00 A suivre, informatief
magazine.
21.05 La petite sirène, Franse
film van Roger Andrieux uit
1980.
22.45 Journaal.
23.00 Mémo-Sud, culturele
agenda.
15.30 Teletekst.
18.35 Image in, rock- en video
magazine.
19.05 Arts Magazine.
19.30 Journaal met
gebarentaal.
20.00 Contact,
verkeersinformatie.
20.05 La brune que voila,
toneelstuk van Robert
Lamoureux.
21.45 Les peintres égyptiens
témoins de leur temps (1),
serie.
08.10-08.50 Schooltelevisie.
09.05 Politik aktuell.
10.00 Tagesschau und
Tagesthemen.
10.23 So lebten sie alle Tage
(4), herh.
11.55 Umschau.
J2.10 Pausenprügel (herh.).
12.55 Persoverzicht.
13.00 Tagesschau.
13.15 Teletekst-overzicht.
15.40 Teletekst-overzicht.
<.16.00 Tagesschau.
16.10 Lauf Rebecca, lauf.
Australische jeugdfilm.
17.50 Tagesschau.
18.00 Hier und Heute.
18.25 Rummelplatzgeschich-
ten, serie.
19.00 WWF-Club.
20.00 Tagesschau.
20.15 Du bist wunderbar,
Duitse speelfilm uit 1959. Met:
Caterina Valente.
22.00 Gott und die Welt: Hiob
in Boston, von den Grenzen
Gottes. Film over rabbi
Harold Kushner.
22.30 Tagesthemen, met
Bericht aus Bonn.
23.00 Heut'abendDe ARD-
talkshow met als gast:
Thomas Gottschalk.
23.45 Abschied vom Frieden
(3), serie naar de roman van
F.C. Weiskopf (herh.).
00.45 Tagesschau.
10.00-13.15 Zie Duitsland 1.
13.15 Teletekst-overzicht.
15.25 Enorm in Form, les 11
(herh.).
15.40 Teletekst-overzicht.
15.57 Programma-overzicht.
16.00 Heute.
16.04 De Smurfen.
16.20 Schüler-Express,
jeugdjournaal.
17.00 Heute. Aansl.: Regionaal
nieuws.
17.15 Sport aktuell. WK
Kunstrijden op de schaats, kür
voor paren.
17.50 (ZW)Pat und Patachon.
Stramme Reservisten (1).
Aansl.: Heute-Schlagzeilen.
18.20 (ZW) Pat und Patachon.
Stramme Reservisten (2).
18.57 Programma-overzicht.
19.00 Heute.
19.30 Auslandsjournal,
reportages.
20.15 Aktenzeichen: XY.
Ungelöst, de politie vraagt om
hulp inzake onopgeloste
misdaden.
21.15 Der Sport-Spiegel: 'Mir
sin eefache Leit'. Het
Bundesliga-avontuur van SV
Waldhof.
21.45 Heute-journal.
22.05 Aspekte, cultureel
magazine.
22.45 Sport am Freitag.
23.15 Aktenzeichen: XY.
ungelöst. Reakties van kijkers.
23.20 Edgar Allan Poe: Die
Folterkamer des Hexenjagers
(The haunted Palace),
Amerikaanse speelfilm uit
1963. Regie: Roger Corman.
00.45 Heute.
08.00 Tele-Gymnastik (52).
08.10-12.00 Schooltelevisie.
17.00 Schooltelevisie.
18.00 Tv-cursus biologie.
18.30 Hallo Spencer,
kinderprogramma.
19.00 Aktuelle Stunde, met
Blickpunkt Düsseldorf.
20.00 Tagesschau.
20.15 Tier-Report:
Altbauwohnungen im Wald,
natuurfilm.
21.00 Adolf-Grimme-Preis
1984.
21.45 Landesspiegel: Pro-Fit,
over fitness-centra.
22.15 Der Doktor und das liebe
Vieh (herh,).
23.00 Rockpalast. Met:
Mother's Finest (herh.).
00.35 Journaal.
schieten, een kwestie /an aksent
14.03 Thé complet. 15.G Bijplaten.
15.50 Kiekeboe. 16.02 Aai de veilige
kant. 17.02 Het betere verk. NOS
17.53 Marktber. i.s.m. KIBTB. 17.5S
Meded. KRO: 18.06 Ecb-magazine
(18.35 Kruispunt-interiew). 19F
Levenslief en levenslee! 19.30 Man
en paard. 20.03 Countr; time.
Nine o'clock jazz. 22.023oal. NOS
23.02 Met het oog op mcgen. V00'
00.02 Erik de Zwart. G.00 In the
Mix. 03.00 Peter Teekanp. 04.00 Je
roen van Inkel. 05.00 Kimt voor de
bakker.
VPRO: 7.00 Nws. 7.0 Radio
nieuwsdienst VPRO. (730, 8.00 en
8.30 Nws.) NOS: 9.05 NG-sportief.
9.24 Waterst. 9.30 Nws. "TRO: 9,33
De Nijl. (10.30 Nws). «verheids-
voorlichting: Uitz. Minsterie van
Financiën. 11.00 AVRO's denk-
sportpanorama. 11.10 S<hoolradio.
NOS: 11.30 Nws. 11.33 Homonos,
12.00 NOS-werkbank. 1226 Me
voor land- en tuinbouw. 2.30 Nws.
12.36 Tussen het nieuws. 3.00 Nws.
13.10 Meer over minder (3,30 Nws.)
14.20 Voor blinden en sechtzien-
den. 14.30 Nws. TELEAC 14.33 Por
Favor, cursus Spaans (14. VARA:
15.03 Radioweekblad. (1130, 16,30.
en 17.30 Nws. 17.36 Dingn van de
dag.) (18.00 Nws.) P.P.: B.20 Uitz.
van het GPV. Overh.vorl.: 18.30
Onder anderen. VARA: .8.40 Het
circuit. (20.00 Nws.) RUI: 21.40
Vrijwilligerswerk. Feduo: 22.00
Open School Thema 19: Mannen
werk vrouwenwerk (her,). NOS:
22.30 Nws. 22.40 Oost-Wes VARA
23.00 Het zout in de pap. 23)5 Nws.
Ieder heel uur nieuws. 10:
Ronduit op 3. 8.03 Tij dsein 9.03
muzikale fruitmand. 10.03 Muziek
Motief. NCRV: 10.30 Popstaion(&
11.45 Weerman Hans de Jong)
VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tiparade
15.03 Top 40 (16.30
17.30 Concertagenda). NOS lw#
De avondspits. VOO: 19.02 Iarten:
de Zwart. 22.02 Countdown üfe.
VOO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtend
ming. (8.00 Nws.) 9.00 Veroi
meesterwerken (op compact-^
10.30 Muz. voor miljoenen.
Strauss en Co. 13.00 Nws. 13.05
onica klass. Berlijns FilhanW"
nisch Orkest, met solisten-'
van Mendelssohn, Sibelius
Brahms. VPRO: 14.30 Muziek
vier: Mathijs Vermeulen, zijn r
ven, zijn muziek, zijn
Ieder heel uur nieuws. KRO: 6.02
Ontbijtshow, verv. 8.06 Echo. 8.16
Scheer je weg. 8.53 Pastoor A.C.
Raadschelders. 9.03 Adres onbe-
^-08 Muziek op bestelling.
11.03 Ratel. 11.53 Pastoor A.C.
Ra«,?s5;helders- 12-03 Spelen maar!
13.06 Echo. 13.16 Muz. om op te
11IUZ.1CIV, tij" C" ij.
16.00 Willem de Ridders Ka®
Improvisatie Salon. NOS:
Europees Conc. Podium. B - 1
tore, opera van Verdi uitgevwj
door het Koninklijk MuntschW
burg Orkest en Koor o.l.v
Cambreling. 22.30 NOS-jazz
(Via AM-zender Hilversu»
NOS: 19.02-19.40 Nws. voor bul®
landers. 19.02 Bulletin in het»
rokkaans-Arabisch. 19.10 Buk t
in het Berbers. 19.20 Bulletin m
Turks. 19.30 Bulletin in het Spa*1
Door Marjan Mes
De Franse cineast Jean-Luc
Godard is, sinds hij mede
aan de wieg stond van de
Nouvelle Vague, in wezen
hetzelfde soort films blijven
maken. Altijd waren het
verbrokkelde geschiedenis
sen in een onsamenhangen
de montage, waarvan het
verhaal minder belangrijk
was dan het persoonlijk en
politiek commentaar op de
actualiteit, de theorie van
bet filmmaken en de kunst.
Heel vaak was daar ook de
mooie, jonge vrouw, ver
heerlijkt in erotisch gefoto
grafeerde beelden, maar ook
verguisd, want onverander
lijk is Godard de vrouw blij- j
ven beschouwen als een on-
bereikbaar en gevoelloos A
wezen; een verleidster, die f
met mannen speelt. J
In zijn laatste film 'Pré-
nom Carmen' is het Neder-
landse meisje Maruschka j
Detmers, de verpersoonlij- l
king van dit type vrouw, te- i
vens van de eeuwige 1
schoonheid, die ook in de 1
kunst aanwezig is en van de
hedendaagse jeugd. In die
jeugd verafschuwt de oude-
re Godard het gebrek aan
idealen en ideeën. Zelf speelt
hij in de film de rol van haar i
'Oncle Jean', een uitgeran- c
geerde filmregisseur, die het t
liefst in de psychiatrische i
inrichting blijft, waarin hij 1
is opgenomen. Zij komt hem i
daar opzoeken, omdat ze met t
vrienden een film wil ma-
ken en zijn medewerking t
nodig heeft. t
Haar aantrekkingskracht c
verleidt hem en zal later een i
Van onze fi Imredactie 1<
Voordat hij zijn muziek- 0
dansfilm 'Carmen' (die in n
Breda wordt verwacht) P'
maakte, leverde de Spaanse
cineast Carlos Saura een an- y-
dere film af, 'Antonieta'.
Eveneens een boeiende film,
waarin schijn en werkelijk-
heid weer naadloos in elkaar
overgaan; een overigens wel
wat beproefd procédé van
deze Bunuel-adept. w
Jean-Claude Carrière N
maakte het scenario naar et
een novelle van Andres He- h
nestrosa over een jonge Me- si
xicaanse intellectuele, die p
zich in 1931 een kogel door v
het hart schoot in de Parijse A
Nötre Dame. Zij werd in ei
speelt, heeft zich al menigmaal
lam moeten zuipen terwille
van de eisen van de film.
„ACTIE." De aanbidders
komen naar voren, op een ge
geven ogenblik heeft Fien vier
bellen cognac in de handen.
Vader Nap bestelt een rondje
voor de hele zaak. Fritz Schil
ler (gespeeld door Erik van
den Donk) snelt behendig tus
sen de cliëntèle en braakt or
ders uit aan zijn personeel.
Fien brengt nu het lied
'Hendrik en ik' ten gehore
waarin ze haar relatie met de
warm levende prinsgemaal
beschrijft. De scène wordt ge
playbackt, omdat het onmoge
lijk is om tien, twintig maal
zo'n inzet van een zangeres te
vergen.
Jasperina haalt uit, op haar
onnavolgbare wijze, in dat
mengsel van krengerigheid en
charme, waarin zij zo op Fien
lijkt.
„Oh, ik zal die avond nooit
vergeten
Ik zat naast 'm in de gouden
koets
Ik bekeek hem en gaf me
over
Aan het bedwelmende aro
ma en pommade en van ko
perpoets"
De volgende coupletten zul
len niet de goedkeuring van de
RVD wegdragen, want ze be
schrijven in detail de toucher
techniek van Henrik.
En tot slot:
„Veel te vroeg begroette ons
de morgen
Zonlicht dwaalde door het
ledikant
Hendrik sprak: hoe kan ik
je belonen
Zeg maar wat ik voor je
doen kan, Fien
Wat lijkt je van de adel
stand?"
Nadat Fien het lied 'Hen
drik en ik' gezongen heeft,
barst het publiek op bevel van
de floormanager in waarde
rend gelach uit. Dan komt de
scène waarin Piet Grossow,
Fien's latere man, de Schiller-
bar betreedt, met de voordeur
los in de hand. De regisseur is
niet gauw tevreden. Maar the
show must go on, uur na uur,
scène na scène.
Dan geeft regisseur Jan Ke-
ja genadig verlof om te pauze
ren. „Er is een groot verschil
met de musical", zegt Keja,
terwijl de schimmen van het
verleden ontspannen in een
kadetje happen en hun longen
proberen te reinigen van die
hectoliters filmrook. „Ik vind
gewoon registeren van een
theatervoorstelling zo onge
veer de lelijkste vorm van te
levisiemaken die ik ken. We
hebben zoveel mogelijk loca
ties opgezocht. We hebben
enorm veel facaliteiten gekre
gen. Neem nu die opnamen
vandaag hier in Schiller! Als
ik die bar had moeten laten
nabouwen, had het zeker ze
ventig mille gekost. Het is
prachtig hier, al kun je er je
kont niet kerenIn het thea
ter waren er veel dubbelrollen,
dat is bij mijn film niet zo. Ge
rard Cox speelde bij voorbeeld
zowel Jan van Ees als Piet
Grossow en die rollen worden
nu apart vervuld door Cees
Linnebank en Gerard TW
len. Ik denk dat er wel 25 ly"
jes in de film worden gezo
gen, dat is meer dan in de mü'
sical. En er zijn nieuwe arran"
gementen voor gemaakt."
J an Kej a vreest dat 'Fien' 4
laatste dure tv-product»
wordt nu het bezuinigingsvi
rus heeft toegeslagen. „Nee jij
zeg het eindbedrag niet, maar
het is wel verschrikkelijk ho®
geweest. 'Fien' wordt de laat.
ste chique uitziende tv-serie"
In de toekomst zit dat er niet
meer in, nu Brinkman te be.
donderd is om het kijkgelj
met een tientje of zo te verho
gen. Nou, ik heb het songfestj.
val gezien, vijftien latjes mel
wat lampjés, als het die kant
moet opgaan zie ik het niet
meer zitten."
„Jasperina de Jong", ont
hult Keja, „is een fantastisch
mens. Ze is een perfectionists
Ik heb met Jasperina een ge*,
de verhouding, gelukkig,
anders hadden we elkaar al
lang uitgekrabd. Zij virdt mij
nog steeds een lekker secreet
en ik haar ook."
Dat 'lekkere secreet is best
bereid tussen de bedrijven
door even met uw verslagge-
ver te praten. „Alles tussen
Jan Keja en Eric Herfst ge
beurt in goed overleg. De film
is heel anders dan de musical,
al blijft het karakter natuur
lijk hetzelfde. Ik heb nu hel
gevoel dat ik niet "neer voor
publiek werk, maa- voor de
huiskamer. Het is een feest
met Jan samen te iverken en
de rest. Als ik ga weken is het
net of ik thuiskim in een
warm bed. Bij filn moet je
ontzettend lang er vervelend
wachten tot je wier aan de
beurt bent. Want ii tegenstel
ling tot het theater staat hier
de techniek voorop Hangt een
microfoonhengel g>ed, is dat
been wel in beeld, 5od, ze let
ten overal op. Maa- goddank,
zeg ik maar! Er is en aangrij
pende scène als Fier aan lager
wal is geraakt. Ze komt een
oude acteur, Wim Wama, te
gen, slaat hem met laar tas en
zakt dan in elkaar.Dat is een
scène waarbij ik lan huilen,
zo pakt hij mij. Als ik nu op
eens met haar zou noeten op
houden, zou me da veel ver
driet doen."
„ATENTIE. ACTE."
Opnamen in de Amsterdamse Schillerbar voor 'Fien', met rechts op de voorgrond Jasperina de Jong en Gerard Thoolen.
- FOTOANEFO
leven moet bedelen om wat
warmte.
In de woorden van Jasperi
na de Jong, in de lunchpauze,
in peignoir wat kouwelijk
schurkend in de lounge van
het chique Schiller: „Het was
een secreet Fien, maar toch
een aardig mens."
„SCÈNE 12B EN 12C."
„ATTENTIE. ZACHT GE
ROEZEMOES. ACTIE."
Op een tafeltje houdt een
technicus dikke sigaren aan de
rook. Ze zijn bestemd voor
André van den Heuvel die in
het dagelijkse leven niet rookt,
maar die nu moet paffen, uur
in, uur uit tot zijn sigaar de
halve lengte heeft bereikt en
door een hele wordt vervan
gen. Het leven van een acteur
is zwaar. De drankjes zijn nep,
op bier na, want dat kun je
niet imiteren. Dus, het is half
elf in de ochtend, slikken man
nen en vrouwen manmoedig
en vrouwmoedig pils na pils of
cassis na cassis vermomd als
wijn. De arme Cees Linnebank
die de rol van Jan van Ees
'Het was 'n secreet,
maar toch
een aardig mens'
Door Jan Koesen
AMSTERDAM - In de Am
sterdamse Schillerbar is de
tijd een halve eeuw terugge
draaid. Heren in driedelig kos
tuum, met pommade en een
scheiding in het midden van
het haar; dames, zorgvuldig
gecoiffuurd, een sigarettepijp-
je van een halve meter lang, in
Charleston-outfit.
Een technicus brengt met
een portable apparaatje op
strategische plekken rook aan.
De floormanager drukt op een
knop en een stoomstoot die
naar wierook ruikt, dampt
door de gelagkamer.
„ATTENTIE. ZACHT GE
ROEZEMOES. ACTIE." De
buitendeur gaat open. Jasperi
na de Jong, in een oranje crea
tie, schrijdt als de geest van
Fien de la Mar de bar in. Als
een hofnar gaat een camera op
rails haar vooraf. De dames
aan de bar concentreren zich
in een mengsel van afschuw
en bewondering op Fien. De
heren trekken hun buik in en
schuiven als roofdieren van
hun kruk.
„STOP. HENGEL IN
BEELD." Fien weg. Fien erin.
Fien eruit. Fien erin. Fien er
uit. Niemand wordt korzelig.
Ieder volgt geduldig de aan
wijzingen van de floormana
ger op en van de regisseur die
buiten op het Rembrandtplein
in een studiowagen het gebeu
ren volgt. Telkens en telkens
schrijdt Fien langs de bar, ko
men de heren overeind. Aan
het einde van de bar zit André
van den Heuvel. Hij is Nap, de
vader van Fien. Een zware
man die dikke sigaren rookt,
de kelkjes met klare voor zich
op tafel.
„ATTENTIE. ZACHT GE
ROEZEMOES. ACTIE." En
dan mag Fien eindelijk bij
haar vader komen. Een kusje
op beide wangen. Vader en
dochter worden omringd door
aankomende actrices en be
ginnende schrijvers. Het is
duidelijk: de familie De la Mar
verleent audiëntie.
„STOP."
Fien weg. Nieuwe sigaar
voor Nap. „IK WIL MEER
MIST", brult de floormanager.
Jan Keja, de regisseur, komt
korzelig van buiten naar bin
nen, en gromt enkele bevelen.
De acteurs luisteren. Al uren
zijn verstreken. Voor de vier
delige tv-bewerking van de
musical 'Fien' naar het leven
van de legendarische actrice
Fien de la Mar (vertolkt door
Jasperina de Jong), die eind
1985 op het KRO-scherm te
zien zal zijn, zijn nu enkele se
conden klaar.
Fien wordt voor de derde
keer geboren. Het is een aardi
ge score. Filmmaken is wach
ten, wachten, wachten en als
een slaaf luisteren naar de
techniek.
Locatie
De musical 'Fien' heeft twee
seizoenen in de theaters ge
draaid met veel succes. Het is
de bedoeling dat de tv-serie
geen registratie is van de mu
sical maar een volstrekt eigen
bewerking, waarbij heel veel
op locatie is verfilmd. Zo zijn
er straks beelden te zien van
een stoomtreintje op de Velu-
we, en is in de NOS-studio's
Fien's huis exact nagemaakt.
Natuurlijk zijn er ook opna-'
men in de theaters waar Fien
haar glorie en ondergang heeft
beleefd. Voor de tv-versie zijn
de schrijvers Eric Herfst en
Ivo de Wijs ingehuurd. De
muziek is van Joop Stakker -
mans.
De tapsterren van de musi
cal zijn overgeheveld naar de
film, maar er is ook veel nieuw
talent bij. En de vier maal
vijftig minuten van de tv-se
rie zijn heel wat langer dan de
duur van de musical. De film
zal zelfs meer liedjes ten geho
re brengen. En de kleding van
deze roerige tijd is van nie
mand anders dan Yan Tax, die
ook Willem van Oranje en
aanhang heeft aangekleed.
Fien vertelt over de tele
foon, als ze aan de vooravond
van haar zelfmoord staat, wat
er in haar leven is gebeurd,
waarna de camera flash backs
brengt. Zo komt in flarden het
leven naar voren van een
roemrijk artieste die de uiter
ste top heeft bereikt, die als
een vorstin heeft geregeerd, en
die tegen het einde van haar
[20.28]
De
Wrekers
Terwijl hereboer Sir David
Harper en zijn butler bezig
zijn met een onderzoek naar
nieuwe teelttechnieken,
worden ze overvallen door
een vreemd katachtig dier
en vermoord.
Mrs. Peel en John Steed ver
nemen, dat op Harpers luxe
boerderij ook een prijsstier
op dezelfde wijze is gedood.
Wanneer de twee een val
voor het dier willen opzet
ten, mislukt hun list en
buurman majoor Nesbitt,
die Emma en Steed hierbij
heeft geholpen, komt om.
22.45
Ik hou
van jou
In afwijking van de normale
procedure trok het redactie
team ditmaal naar het Von
delpark, waar jonge en oude
mensen over hun vrij-erva-
ringen vertellen. Uit hun
verhalen blijkt duidelijk,
dat zij aan de eerste stappen
op dit gebied de diepste her
inneringen hebben overge
houden.
Erik Latour praat met het
Nijmeegse meisje, Tosca, dat
een relatie met een tien jaar
oudere man heeft gehad en
Gerrit uit Hengelo bespreekt
zijn ervaring, dat vrijen de
onderlinge band vergroot.
23.15
Rechter
Roy Bean
Het waar gebeurde verhaal
van de beruchte Roy Bean
(Paul Newman) dateert uit
de tijd van het kleurrijke
Wilde Westen, toen er hel
den in overvloed waren. Roy
Bean was zo'n held. Hij
kwam in 1890 naar het Te-
xaanse stadje Vinegaroon,
dat voornamelijk door ban
dieten bewoond werd. In
plaats van hem een groots
welkom te bereiden, stamp
ten ze hem in elkaar en be
roofden hem.
Roy Bean zint op wraak en
gesteund door dominee La
salle (Anthony Perkins), be
noemt hij zichzelf tot rech
ter. Met de bijbel in de ene
hand en de revolver in de
andere oefent hij een
schrikbewind uit, waarin hij
slechts één vonnis kent: de
strop. Maar naarmate de ja
ren vorderen en de bescha
ving oprukt brokkelt het
rijk van rechter Roy Bean
af.
20.15
De cowboys
Chloe Franks en Ivor Roberts in deel 3 van 'Dood in
eigen rangen' (België-Nederlands, net 1, 21.15 uur).
- FOTO ANP
eigenlijk nog op school thuis
horen. Tijdens de moeilijke
tocht weet hij van hen lang
zaam maar zeker echte
mannen te maken. Alles
gaat goed, totdat op een ze
ker moment de bende van
Long Hair (Bruce Dern) op
duikt.
20.15
Du bist
wunderbar
De jonge Frangaise Caterina
(Caterina Valente) raakt tot
over haar oren verliefd op
een Duitse marine-officier
(Dietmar Schönherr). Als hij
na het vertrek van zijn schip
maandenlang niets van zich
laat horen, reist ze naar
Hamburg om haar trouwe
loze verloofde te zoeken. Op
haar tocht door Hamburg
belandt ze met zijn sympa
thieke baas, kapitein Beh-
rens (Rudolf Prack), in het
huwelijk.
22.00
Hiob in
Boston
Deze western is de geschie
denis ingegaan als de eerste
western, waarin John Way
ne wordt doodgeschoten.
Een onmogelijk einde voor
zo'n grote held.
Will Andersen zit met een
groot probleem. Hij moet
1200 stuks vee van zijn
ranch naar een gebied bren
gen, dat 400 mijl verderop
ligt. Door de goudkoorts zijn
nergens ervaren cowboys te
vinden. Om zijn vee toch
weg te kunnen brengen, ziet
hij zich genoodzaakt jon
gens in dienst te nemen, die
Het team van 'Gott und die
Welt' bezocht in Boston Ha
rold Kushner, een van de
prominentste rabbijnen van
de Verenigde Staten. Na zijn
schokkende ervaringen in de
Nazi-getto's verloor hij zijn
zoontje Aaron, dat onge
neeslijk ziek was. Zijn le
vensverhaal verwerkte hij
tot een boek, dat in Amerika
een bestseller is geworden.
In Duitsland verscheen het
onder de titel 'Wenn guten
Menschen Böses wider-
fahrt'.
23.20
Edgar Allan
Poe
In Poe's 'The haunted Pala
ce' waart een sinistere, ruim
honderd jaar geleden ge
storven heksenjager rond,
die het op het echtpaar
Charles (Vincent Price) en
Ann Ward (Debra Paget) ge
munt heeft. Het echtpaar
heeft een oud slot geërfd,
waar direct na hun aan
komst vreemde dingen ge
beuren. Een bevriende arts
raadt hen aan het slot zo
spoedig mogelijk te verla
ten. Volgens hem wil het
spook Curwen zich op de be
woners wreken, omdat hij
destijds op de brandstapel is
omgekomen. Maar Ward is
niet van plan te vertrekken.