chit
Fransen ergeren zich
aan 'glazen punthoed'
IZEN
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
loss m
Barbra
bij
Ruud
jlum miimuö
ZATERDAG
ZONDAG
r\ r
[ITERDAG 17 MAART 1984
mene Zeeuwse een bijzon
jkket verzekeringen vooru
\natuurlijk, maar ook ziekte
naarheden- en reisverze-
JO - 33000.
ieid.
Toon Hermans
ereburger
Traveling Jewish
Theatre komt
dit seizoen niet
rouwenerotiek
Vaderschap
Weggeworpen
films
naanij
MiWMSJEMMÊ
Suske en Wiske: En De Hippe Heksen.
Qflflfl Siaomn.oK
muuibtcm n. aon
nu mn i
(Hé1 tóf ftbeurt er Ue worden allimaat L
mee nudr ét ton po jen11
lende kleuren en
den zoals: pleinen,
muurtjes enz. enz.
Qnoem nun viuini mien zii in wmr en rl nnreno nonen
2ij ween or nei mm mini. I
%>ie Happie En De Pingel-Bibberatie.
Boes
Mi a
T3Z PAGINA GIDS 2
er van.
ÉeyffÉS
IpjVRIJS - „Niet te ge
loven", was de reactie
lan alle kunstliefheb
bers in Frankrijk, toen
lekend werd dat in de
Ifour Napoleon van het
beroemde museum het
bouvre, een pyramide-
Ivormige glazen ingang
bol verrijzen als on
derdeel van de grote
I interne verbouwing
die van het voormalige
[paleis 'Le Grand Lou-
|vre' moet maken.
De pyramide wekt even-
|veel verontwaardiging als
|loen besloten werd dat Pa-
Ijjs een museum voor mo-
I derne kunst moest hebben
lener voor de pijpen en bui
ben van het Centre Pompi-
jou werd gekozen.
Protest helpt echter niet.
president Mitterrand, een
I groot bewonderaar van het
L>erk van Ieo Ming Pei, de
lamerikaans-Chinese archi-
lekt van de pyramide, heeft
er zijn fiat aan gegeven.
Burgemeester van Parijs
Jacques Chirac vindt het
ontwerp ook bijzonder ge-
aagd en dat is genoeg om
i gemeenteraadsleden het
zwijgen op te leggen.
De Cour Napoleon is het
grote buitenhof van het mu-
I seum met in het midden de
I Are de Triomphe du Car-
I rousel. Op het ogenblik
wordt de ruimte gebruikt
als parkeerplaats van het
ministerie van Financiën
dat in de vleugel aan de Rue
de Rivoli is gehuisvest.
Omdat het ministerie bin
nenkort „een eigen huis"
krijgt, zal het 'Grand-Lou-
vre'-project het museum ge
heel in zijn oude functie her
stellen. In 1791 werd van het
Louvre-paleis een museum
gemaakt, doch vaak moest
daarna ruimte gemaakt
worden voor diverse over
heidsdiensten.
Als de verbouwing een
feit is (over een jaar of vijf
tien) zal het Louvre over een
totale expositie-oppervlakte
van 130.000 m2 beschikken.
De glazen pyramide moet
als trekpleister fungeren,
want het is de bedoeling dat
deze dag en nacht verlicht is.
„Vanaf de Champs Elysées
zal je hem kunnen zien",
zegt architekt Pei trots.
Maar dat vinden de tegen
standers van zijn 'glazen
punthoed' niet nodig, want
iedereen weet het Louvre
volgens hen blindelings te
vinden. „Die Chinees maakt
van ons eerbiedwaardige
Louvre een groot waren
huis", is hun commentaar.
Het is de bedoeling dat de
bezoekers al vanaf 1987 via
de 'glazen punt' het museum
betreden. In het souterrain
bevinden zich dan de kaart
verkoop, de bibliotheek en
souvenirwinkel. Ook is het
de bedoeling dat het restau
rant en de technische dien
sten van het museum in dat
gedeelte worden gehuisvest.
Via roltrappen gaan de
bezoekers naar de drie vleu
gels: het zuidpaviljoen 'De-
non' waar alle Zuideuropese
kunst te zien zal zijn; het
noordpaviljoen 'Richelieu'
(dat nu nog ministerie van
Financiën is) waar Neder
landse, Belgische en Duitse
kunst wordt ondergebracht
en het centrale gebouw van
het museum waar de Franse
kunstcollectie wordt geëx
poseerd.
De pyramide, die van spe
ciaal hiervoor ontwikkeld
glas zal worden gemaakt
(2 cm dik) moet 21 meter
hoog worden. Hij zal tot on
geveer eenderde van het
museum reiken en een door
snee van 32 meter hebben.
Buiten om de pyramide heen
komen drie mini-pyramiden
van hetzelfde glas met
bloemperken en fonteinen,
zodat de auto's voorgoed uit
het Cour verbannen zijn.
Of de Franse regering met
deze 'glazen grafkelder' (van
de farao's) een gelukkige
keuze maakt is de vraag.
Het gezaghebbende Franse
dagblad Le Monde verzekert
van niet:
„Binnenkomen via een
grafkelder ook al is die van
glas, suggereert veel te veel
dat het Louvre een doden
huis is."
Door onze rtv-redactie
HILVERSUM - Ruud ter
Weijden heeft met het oog op
zijn praatprogramma 'Coupe
ter Weijden' een exclusief in
terview met de filmster/zan
geres Barbra Streisand.
Het interview wordt de vol
gende week vrijdag in Ham
burg opgenomen. De Ameri
kaanse ster is dan in Europa
om reclame te maken voor
haar film 'Yentle'. Daarin
speelt ze niet alleen de hoofd
rol, ze schreef ook zelf het ver
haal en tekende voor produk-
tie en regie. 'Yentle' is een van
de kanshebbers bij de komen
de Oscar-uitreiking.
Het is dankzij Barbra's gro
te betrokkenheid bij 'Yentle'
en uiteraard ook dankzij haar
financiële belangen in dit pro
ject, dat ze heeft ingestemd in
een televisie-interview. Ze
staat niet alleen bekend als
een 'lastige en onhanteerbare
tante', ze staat normaal nooit
interviews toe.
Ruud ter Weijden heeft ze
onder meer als voorwaarde
gesteld dat er niemand bij de
opnamen aanwezig mag zijn.
Zeker geen fotografen. Ruud
ter Weijden hoopt voldoende
materiaal te kunnen verzame
len om de hele uitzending van
'Coupe ter Weijden' op 2 april
aan Barbra Streisand te beste
den.
De film 'Yentle' gaat op 5
april in ons land in première.
De soundtrack, uiteraard met
muziek van Barbra, is reeds
verkrijgbaar.
SITTARD -De gemeente Sit-
tard heeft besloten cabaretier
Toon Hermans te benoemen
tot ereburger. Hermans werd
67 jaar geleden in Sittard ge
boren. Toon Hermans is de
vijfde ereburger van Sittard.
Aanleiding tot het ereburger
schap van Toon Hermans is
volgens de burgemeester dat
de cabaretier minstens 50 jaar
op de „Bühne" staat. Eerder
verwierf Toon Hermans de
zilveren eremedaille van zijn
geboortestad alsook de ere
penning van de provincie
Limburg.Het ereburgerschap
wordt Hermans vrijdag 23
maart uitgereikt tijdens een
buitengewone vergadering
van de gemeenteraad.
BREDA - A Traveling
Jewish Theatre uit Los
Angeles heeft wegens or
ganisatorische proble
men de maart-toernee
door Nederland moeten
annuleren. Daardoor
gaat uiteraard de voor
stelling die het op 22
maart in Concordia Bre
da zou geven van 'Dance
of Exile' niet door. Het is
de bedoeling om dit pro
gramma nu in het vol
gend seizoen naar Breda
te halen.
BOEKENBOEKENBOEKEJVBOEKENBOEKEN
BOEKE.VBOEKE/VBOEKENBOEKENBOEKENBOËK
ENBOEKEN3Ó£K£WBOEKENBOEKEHBOEKEN
BOEATWBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEA/flOf
LIEVE
rhalen
ïreven
LUST - Erotische
door vrouwen ge-
- (uitg. Novella,
idat, aldus de uitgever, de
itische literatuur een man-
jnliteratuur is, is het initia-
voor dit boek genomen.
vrouwenorganisaties en
A blad Viva hebben talrijke
miwen hun pennen in de
1st gedoopt. Negentien
itrijfsters van een onbekend
erk zagen hun verhaal in dit
rek gebundeld. De indruk
irdt gewekt dat alle verha-
ndoor een rewriter wat her-
hreven zijn, omdat de stijl
)gal uniform is: doorgaans
irte, bijna journalistieke zin-
in, die zorgdragen voor het
ttere clichéwerk. Er wordt
ipraat over fantasie, maar
:Me fantasie is er nauwe-
iks, Op wat spaarzame uit
keringen na (bijv. Handen
i Sarah Katheline) is er in
schetsen geen sprake van
toe plots, laat staan van lite-
toe spanning. Blijft over het
uiken-, borsten- en billen-
'ffk, en het verbaal be
taald gebruik van zogehe-
geslachtsorganen. Het
aarslicht en de wijn mogen
dan het plakkerige zweet doen
vergeten, maar staan niet ga
rant voor Eros. 'Een ongeloof
lijke opwinding maakte zich
van mij meester toen ik de
deur uitstapte en incognito me
richting rosse buurt begaf.'
Betere Kasteellectuur.
RON RENAULD: TABLE
FOR FIVE - (uitg. AW Bruna
Zn., 19,90).
Een vlot geschreven Ameri
kaanse roman over een in
dringend onderwerp: geba
seerd op een filmscript van
David Seltzer. De verteller
(ik-figuur) is vijf jaar geleden
gescheiden van Kathleen. Zij
nam de drie kinderen (waar
onder één adoptieve Filipino)
mee en heeft nu een zekere
Mitchell als plaatsvervangend
echtgenoot en vader. Hij over
denkt hoe de scheiding ont
staan is en houdt nog steeds
van haar. Als beroepsgolfer
zwierf hij over de wereld en
verwaarloosde vrouw en kin
deren. Hij heeft die carrière
opgegeven en is nu makelaar
in Californië, maar zit nu met
schuldgevoelens rond het
functioneren (of het ontbre
ken) van zijn vaderschap.
Daarom gaat hij met zijn kin
deren op vakantie: een cruise
naar Rome, Athene en Cairo.
Op een soort Loveboat, want
hij bestelde een 'table for five',
terwijl ze met vieren onder
weg zijn. Er ontstaan spannin
gen tussen zijn persoonlijke
verlangen weer een vrouw
binnen zijn leven te halen en
zijn pogingen om zijn kinde
ren als vader terug te winnen.
Een keerpunt vormt het be
richt van Kathleen's plotselin
ge dood, waarna de tegenstel
ling tussen de biologische va
der en Mitichell, als de ogen
schijnlijk beter zorgende
(stief)vader, om de kinderen
de problematiek verscherpt.
Het thema is wat je noemt
levensecht. Maar dan! Re-
nauld raakt veel wezenlijke
zaken aan, maar niet méér!
Hij fladdert er met bveel over
tollige tekst steeds omheen. De
makelar met de cruise van
New York naar Egypte is een
sterk vervreemdend effect,
waarbij het méér gaat om een
soort geïdealiseerde proble
matiek dan om echte identifi
catie voor de lezer. Tenslotte is
de dood van Kathleen een
'deux ex machine', een gefor
ceerd slotgegeven, dat wel de
dramatiek maar niet het the
ma ten goede komt. Toch een
gemiste kans dit boek.
ALIJD BRINK: NU DE
HUID VAN DE DAG IS
WEGGEWORPEN - (uitg. De
Beuk, 35,-).
Het boek ziet er wat grauw
uit; voorzien van slecht ge
drukte schilderreprodukties
van deze auteur; een in 1911 te
Amsterdam geboren vrouw,
die veel in d'r mars heeft,
maar tegen het eind van haar
leven zit met het gevoel het
niet niet gehaald te hebben.
Het kostte wat moeite door de
opmaat van dit boek heen te
komen, maar dan blijkt dat
het heel intrigerend is. Een
vrouw 'gemaakt' door haar
moeder, waarvan ze zich nu
afvraagt: heb ik haar over
schat? Har vader ging door
aanpassing onderdoor aan
haar trots en fierheid. „Mijn
moeder werd een heilige. Geen
kus ooit. Geen honorering.
Mijn beloning lag in mijn ver
ering." Ze concludeert nu dat
ze vanuit deze context
schijngronden aan haar eigen
hartstocht gaf om een verruk
te geliefde van zichzelf te wor
den. „Mijn probleem was reeds
onderkend door Camus als dat
van de absurde kunstenaar die
trachtte de levenskunst te ver
werven die boven de bedre
venheid uitgaat. Ik wedde op
het verkeerde paard. Ik wilde
in het gevlei komen. Ik werd
niet bedreven. Nergens in. Ze
moesten me niet. Vluchtend
werd ik een uitgestotene van
mezelf... Zo teruggebracht tot
de kern van de onherhaal
baarheid van de enkeling zo
als ik mijn vader ontmoette in
mijn droom toen er geen her
roepen meer mogelijk was"...
Ongetwijfeld geen opwek
kende slotconclusie van het le
ven nu ze zich met Virginia
Woolf afvraagt: „Wat bete
kent werkelijkheid? Het is
wat er overblijft als de huid
van de dag is weggeworpen
achter de heg, het is wat er
overblijft van het verleden,
van onze liefde, van onze
haat." In dit boek zijn op een
mozaïek-achtige manier ruim
dertig prozastukken van haar
hand bijeengebracht, die bij
elkaar een indruk geven van
haar leven, zo bepaald door
haar vader/moederbeeld
(hierboven aangegeven).
Centraal daarbij staan en
kele vrouwen met wie zij een
liefdesela tie had of trachtte op
te bouwen. Weer waren er
spelbrekers, waarvan de dood
de sterkste bleek. Maar er
staan ook korte schetsen in,
waaruit blijkt hoe zij de sim
pele dingen die zich tussen
mensen afspelen raak weet te
beschrijven. Ze noemt dit boek
„het resultaat van een aange
boren vluchtneiging die in
mijn schilderijen, proza en ge
dichten haar beslag heeft ge
kregen". Het is niet wat je
noemt een opwekkend boek,
maar waarschijnlijk wel voor
veel mensen een heel herken
baar geschrift. Zelfs het feit,
dat nogal wat stukken als
motto een bijbeltekst meekre
gen getuigt van de onmacht
van een vorige generatie. „Ik
heb nooit aan ongeluk kunnen
wennen. En geluk? Ik wist niet
wat het was". Tekenend citaat
voor dit schrijnende boek.
GOES
Grandtheater - 19 en 21.30
u. Sophies choice, 12 j.
HULST
Koning van Engeland
19en 21 30u. Schatjes, 12 j.
21.30 u. Trading places, a.l
19 en 21.30 u. Sudden impact,
12 j.
19 en 21.30 u. The day after, 12 j.
19 en 23.30 u. Prille poesjes die
verleiden, 18 j.
MIDDELBURG
Zaal Meccano - 20.30 u. Col-
pire al Cuore.
OOSTBURG
Ledeltheater - 19 15u.
Pas op of we slaan er op, a.l.
21.30 u. Caligula deel 2,18 j.
TERNEUZEN
Luxor
14 en 19.30 u. Staying alive, a.l
19.30 en 21.45 u. The day after,
12).
14 en 21.45 u. Schatjes, 12 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 19 en 21.30 u.
Staying alive, a.l.
Alhambra 2 - 19 u.
Schatjes, 12 j.
21.30 u. The day after, 12 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14, 16,18, 20en22
u. Tchao pantin.
Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u Screwballs.
Metro II - 12, 14,16,18,20
en 22 u. The Osterman weekend.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. First desires.
Rubens - 12, 14,16, 18, 20
en 22 u. Yor, the hunter of the fu
ture.
Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Sahara.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. The hunger.
Quellinl - 11.45, 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Gorky Park.
Quellln II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. De leeuw van
Vlaanderen.
Quellln III - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Christine
Astra - 12, 14.20, 16.45,
19.10en 21.30 u. From Russia
with love.
Astrld - 12,14,16,18, 20en
22 u. De Aristokatten.
Capltole - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Sudden im
pact.
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. Erotic passion.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. De duivel van het
eiland.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Les compe
res
Ambassades—Club II - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30u.
Cross creek.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Staying
alive.
Ambassades-Club
IV - 11.45,14, 16.30,19 en
21 30 u. L'ete meurtrier,
Festa - 13,15,17,19 en 21 u
Le marginal.
Brabo - 11.45, 14, 16.30, 19
en 21.30 u. The day after.
TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Le bourreau des coeurs.
Wapper - 12, 14, 16,18, 20
en 22 u. Carmen.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Staying alive.
22.30 u. L'ete meurtrier,
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. Le marginal.
22.30 u. Duck you sucker.
Gulden Vlles 3
14.30, 20 en 22.30 u. Sudden im
pact.
Memllng
14.30 en 20 u. Hercules.
22.30 u. Ilsa de Wolvin van de
SS.
Rembrandt
20 en 22,30 u. Katharina de
naakte tsarina.
14.30 u. Herbie rides again.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Operatie roze panter.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Angel.
3 - 15,17,30, 20 en 22.30 u.
Jaws 3.
4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Rumble fish.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Hot dog.
6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Erendira.
7 - 15,17.30 en 20 u. De
leeuw van Vlaanderen
8 - 15,17.30 en 20 u. Don Ca-
millo.
9 - 17.30, 20 en 22.30 u An
officer and a gentleman.
10 - 17.30, 20 en 22.30 u.Grijp-
stra en de Gier.
11 - 15,17.30 en 20 u.The day
after.
12 - 15 en 20 u. In naam van al
de mijnen.
13 - 15 u. Staying alive.
14 - 15 u. Sneeuwwitje.
15 - 22.30 u. Osterman week
end.
16 - 22.30 u. Heat and dust.
17 - 22.30 u. De markies amu
seert zich.
KNOKKE-HEIST
Scharpoord, Meerlaan
32 - 20 u.'De vrije madam',
door BENT
HULST
W. Blommaert - 14.30 u.
schieting
20 u. prijskaarting
KLOOSTERZANDE
Inde Kastanje - 14.30u.
schieting
KOEWACHT
R.v. Steene - 15 u. schieting.
J. de Kind - 14.30 u
schieting
LAMSWAARDE
De Vier Jaargetijden - 20 u
vleespuntenkaarting.
ST.JANSTEEN
Café Sport - 14 u.
prijskaarting.
De Snor - 20 u.
bingo.
VOGELWAARDE
J.v. Schaljk - 14.30u.
schieting.
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop za. 10-12 en
14-18 u.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - Nieuwjaarstentoonstelling
'5 jaar Galerie Marquis' Geop.
zat 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u
GOES
Grandtheater 14 u.
Het geheim van de nimph, a.l.
19 en 21.30 u Sophies choice,
12 j.
HULST
Koning van Engeland
13.45, 16.15,18.45 en21.15u
Schatjes, 12 j.
13.45,18.45 en 21.15 u. Trading
places, a.l.
13.45, 16.15en 21.15u Sudden
impact, 12 j.
16.15,18.45 en 21.15 u. The day
after, 12 j.
14.30,16.15 en 18.45 u. Prille
poesjes die verleiden, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 14 u.
Pas op of we slaan er op, a.l.
16.30 en 20 u. Caligula deel 2,18
i-
TERNEUZEN
Luxor
13.45,16 en 19 u. Staying alive,
a.l.
19,16 en 21.15 u. The day after,
12 j.
13 45 en 21.15 u. Schatjes, 12 j
VLISSINGEN
Alhambra I - 14, 19 en 21 30
u. Staying alive, a.l
Alhambra 2 -14 u.
Walt Disney tekenfilms, a.l
19 u. Schatjes, 12 j.
21,30 u. The day after, 12 j.
ANTWERPEN
Zie zaterdag
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30, 17.15 en 20 u. Staying ali
ve.
22.30 u. L'ete meurtrier.
Gulden Vlies 2
14 30,17 15 en 20 u. Le margi
nal.
22.30 u. Duck you sucker.
Gulden Vlies 3
14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Sud
den impact.
Memling
14.30,17.15 en 20 u Hercules.
22.30 u. Ilsa de Wolvin van de
SS.
Rembrandt
17.15, 20 en 22.30 u Katharina
de naakte tsarina
14.30 u. Herbie rides again.
GENT
Zie zaterdag.
HULST
OZO - 14 30 u.
schieting.
KLOOSTERZANDE
In de Kastanje - 14.30 u.
schieting.
KOEWACHT
G.v. Rumste - 15 u. schie
ting.
Oude Molen 14.30 u
schieting.
LAMSWAARDE
De Vier Jaargetijden - 14.30
u.
schieting
NIEUW-NAMEN
Café Thieleman - 14.30 u.
vleeskaarting.
Zie zaterdag.
J
%r.
«fev.
•jad uba ctepj 'oi 'autj
-opuEUi jaajs '6 'sjjuq jEeqtS '8 'sjjuij uauajs
'i 'jadojjjaA jeep '9 'apjjEBijSfijd -q 'sqipaj
.map -f 'sijuit qaoA g 'qaduiojj. g 'ut jap^l i