chit Fransen ergeren zich aan 'glazen punthoed' IZEN ONTDEK DE VERSCHILLEN loss m Barbra bij Ruud jlum miimuö ZATERDAG ZONDAG r\ r [ITERDAG 17 MAART 1984 mene Zeeuwse een bijzon jkket verzekeringen vooru \natuurlijk, maar ook ziekte naarheden- en reisverze- JO - 33000. ieid. Toon Hermans ereburger Traveling Jewish Theatre komt dit seizoen niet rouwenerotiek Vaderschap Weggeworpen films naanij MiWMSJEMMÊ Suske en Wiske: En De Hippe Heksen. Qflflfl Siaomn.oK muuibtcm n. aon nu mn i (Hé1 tóf ftbeurt er Ue worden allimaat L mee nudr ét ton po jen11 lende kleuren en den zoals: pleinen, muurtjes enz. enz. Qnoem nun viuini mien zii in wmr en rl nnreno nonen 2ij ween or nei mm mini. I %>ie Happie En De Pingel-Bibberatie. Boes Mi a T3Z PAGINA GIDS 2 er van. ÉeyffÉS IpjVRIJS - „Niet te ge loven", was de reactie lan alle kunstliefheb bers in Frankrijk, toen lekend werd dat in de Ifour Napoleon van het beroemde museum het bouvre, een pyramide- Ivormige glazen ingang bol verrijzen als on derdeel van de grote I interne verbouwing die van het voormalige [paleis 'Le Grand Lou- |vre' moet maken. De pyramide wekt even- |veel verontwaardiging als |loen besloten werd dat Pa- Ijjs een museum voor mo- I derne kunst moest hebben lener voor de pijpen en bui ben van het Centre Pompi- jou werd gekozen. Protest helpt echter niet. president Mitterrand, een I groot bewonderaar van het L>erk van Ieo Ming Pei, de lamerikaans-Chinese archi- lekt van de pyramide, heeft er zijn fiat aan gegeven. Burgemeester van Parijs Jacques Chirac vindt het ontwerp ook bijzonder ge- aagd en dat is genoeg om i gemeenteraadsleden het zwijgen op te leggen. De Cour Napoleon is het grote buitenhof van het mu- I seum met in het midden de I Are de Triomphe du Car- I rousel. Op het ogenblik wordt de ruimte gebruikt als parkeerplaats van het ministerie van Financiën dat in de vleugel aan de Rue de Rivoli is gehuisvest. Omdat het ministerie bin nenkort „een eigen huis" krijgt, zal het 'Grand-Lou- vre'-project het museum ge heel in zijn oude functie her stellen. In 1791 werd van het Louvre-paleis een museum gemaakt, doch vaak moest daarna ruimte gemaakt worden voor diverse over heidsdiensten. Als de verbouwing een feit is (over een jaar of vijf tien) zal het Louvre over een totale expositie-oppervlakte van 130.000 m2 beschikken. De glazen pyramide moet als trekpleister fungeren, want het is de bedoeling dat deze dag en nacht verlicht is. „Vanaf de Champs Elysées zal je hem kunnen zien", zegt architekt Pei trots. Maar dat vinden de tegen standers van zijn 'glazen punthoed' niet nodig, want iedereen weet het Louvre volgens hen blindelings te vinden. „Die Chinees maakt van ons eerbiedwaardige Louvre een groot waren huis", is hun commentaar. Het is de bedoeling dat de bezoekers al vanaf 1987 via de 'glazen punt' het museum betreden. In het souterrain bevinden zich dan de kaart verkoop, de bibliotheek en souvenirwinkel. Ook is het de bedoeling dat het restau rant en de technische dien sten van het museum in dat gedeelte worden gehuisvest. Via roltrappen gaan de bezoekers naar de drie vleu gels: het zuidpaviljoen 'De- non' waar alle Zuideuropese kunst te zien zal zijn; het noordpaviljoen 'Richelieu' (dat nu nog ministerie van Financiën is) waar Neder landse, Belgische en Duitse kunst wordt ondergebracht en het centrale gebouw van het museum waar de Franse kunstcollectie wordt geëx poseerd. De pyramide, die van spe ciaal hiervoor ontwikkeld glas zal worden gemaakt (2 cm dik) moet 21 meter hoog worden. Hij zal tot on geveer eenderde van het museum reiken en een door snee van 32 meter hebben. Buiten om de pyramide heen komen drie mini-pyramiden van hetzelfde glas met bloemperken en fonteinen, zodat de auto's voorgoed uit het Cour verbannen zijn. Of de Franse regering met deze 'glazen grafkelder' (van de farao's) een gelukkige keuze maakt is de vraag. Het gezaghebbende Franse dagblad Le Monde verzekert van niet: „Binnenkomen via een grafkelder ook al is die van glas, suggereert veel te veel dat het Louvre een doden huis is." Door onze rtv-redactie HILVERSUM - Ruud ter Weijden heeft met het oog op zijn praatprogramma 'Coupe ter Weijden' een exclusief in terview met de filmster/zan geres Barbra Streisand. Het interview wordt de vol gende week vrijdag in Ham burg opgenomen. De Ameri kaanse ster is dan in Europa om reclame te maken voor haar film 'Yentle'. Daarin speelt ze niet alleen de hoofd rol, ze schreef ook zelf het ver haal en tekende voor produk- tie en regie. 'Yentle' is een van de kanshebbers bij de komen de Oscar-uitreiking. Het is dankzij Barbra's gro te betrokkenheid bij 'Yentle' en uiteraard ook dankzij haar financiële belangen in dit pro ject, dat ze heeft ingestemd in een televisie-interview. Ze staat niet alleen bekend als een 'lastige en onhanteerbare tante', ze staat normaal nooit interviews toe. Ruud ter Weijden heeft ze onder meer als voorwaarde gesteld dat er niemand bij de opnamen aanwezig mag zijn. Zeker geen fotografen. Ruud ter Weijden hoopt voldoende materiaal te kunnen verzame len om de hele uitzending van 'Coupe ter Weijden' op 2 april aan Barbra Streisand te beste den. De film 'Yentle' gaat op 5 april in ons land in première. De soundtrack, uiteraard met muziek van Barbra, is reeds verkrijgbaar. SITTARD -De gemeente Sit- tard heeft besloten cabaretier Toon Hermans te benoemen tot ereburger. Hermans werd 67 jaar geleden in Sittard ge boren. Toon Hermans is de vijfde ereburger van Sittard. Aanleiding tot het ereburger schap van Toon Hermans is volgens de burgemeester dat de cabaretier minstens 50 jaar op de „Bühne" staat. Eerder verwierf Toon Hermans de zilveren eremedaille van zijn geboortestad alsook de ere penning van de provincie Limburg.Het ereburgerschap wordt Hermans vrijdag 23 maart uitgereikt tijdens een buitengewone vergadering van de gemeenteraad. BREDA - A Traveling Jewish Theatre uit Los Angeles heeft wegens or ganisatorische proble men de maart-toernee door Nederland moeten annuleren. Daardoor gaat uiteraard de voor stelling die het op 22 maart in Concordia Bre da zou geven van 'Dance of Exile' niet door. Het is de bedoeling om dit pro gramma nu in het vol gend seizoen naar Breda te halen. BOEKENBOEKENBOEKEJVBOEKENBOEKEN BOEKE.VBOEKE/VBOEKENBOEKENBOEKENBOËK ENBOEKEN3Ó£K£WBOEKENBOEKEHBOEKEN BOEATWBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEA/flOf LIEVE rhalen ïreven LUST - Erotische door vrouwen ge- - (uitg. Novella, idat, aldus de uitgever, de itische literatuur een man- jnliteratuur is, is het initia- voor dit boek genomen. vrouwenorganisaties en A blad Viva hebben talrijke miwen hun pennen in de 1st gedoopt. Negentien itrijfsters van een onbekend erk zagen hun verhaal in dit rek gebundeld. De indruk irdt gewekt dat alle verha- ndoor een rewriter wat her- hreven zijn, omdat de stijl )gal uniform is: doorgaans irte, bijna journalistieke zin- in, die zorgdragen voor het ttere clichéwerk. Er wordt ipraat over fantasie, maar :Me fantasie is er nauwe- iks, Op wat spaarzame uit keringen na (bijv. Handen i Sarah Katheline) is er in schetsen geen sprake van toe plots, laat staan van lite- toe spanning. Blijft over het uiken-, borsten- en billen- 'ffk, en het verbaal be taald gebruik van zogehe- geslachtsorganen. Het aarslicht en de wijn mogen dan het plakkerige zweet doen vergeten, maar staan niet ga rant voor Eros. 'Een ongeloof lijke opwinding maakte zich van mij meester toen ik de deur uitstapte en incognito me richting rosse buurt begaf.' Betere Kasteellectuur. RON RENAULD: TABLE FOR FIVE - (uitg. AW Bruna Zn., 19,90). Een vlot geschreven Ameri kaanse roman over een in dringend onderwerp: geba seerd op een filmscript van David Seltzer. De verteller (ik-figuur) is vijf jaar geleden gescheiden van Kathleen. Zij nam de drie kinderen (waar onder één adoptieve Filipino) mee en heeft nu een zekere Mitchell als plaatsvervangend echtgenoot en vader. Hij over denkt hoe de scheiding ont staan is en houdt nog steeds van haar. Als beroepsgolfer zwierf hij over de wereld en verwaarloosde vrouw en kin deren. Hij heeft die carrière opgegeven en is nu makelaar in Californië, maar zit nu met schuldgevoelens rond het functioneren (of het ontbre ken) van zijn vaderschap. Daarom gaat hij met zijn kin deren op vakantie: een cruise naar Rome, Athene en Cairo. Op een soort Loveboat, want hij bestelde een 'table for five', terwijl ze met vieren onder weg zijn. Er ontstaan spannin gen tussen zijn persoonlijke verlangen weer een vrouw binnen zijn leven te halen en zijn pogingen om zijn kinde ren als vader terug te winnen. Een keerpunt vormt het be richt van Kathleen's plotselin ge dood, waarna de tegenstel ling tussen de biologische va der en Mitichell, als de ogen schijnlijk beter zorgende (stief)vader, om de kinderen de problematiek verscherpt. Het thema is wat je noemt levensecht. Maar dan! Re- nauld raakt veel wezenlijke zaken aan, maar niet méér! Hij fladdert er met bveel over tollige tekst steeds omheen. De makelar met de cruise van New York naar Egypte is een sterk vervreemdend effect, waarbij het méér gaat om een soort geïdealiseerde proble matiek dan om echte identifi catie voor de lezer. Tenslotte is de dood van Kathleen een 'deux ex machine', een gefor ceerd slotgegeven, dat wel de dramatiek maar niet het the ma ten goede komt. Toch een gemiste kans dit boek. ALIJD BRINK: NU DE HUID VAN DE DAG IS WEGGEWORPEN - (uitg. De Beuk, 35,-). Het boek ziet er wat grauw uit; voorzien van slecht ge drukte schilderreprodukties van deze auteur; een in 1911 te Amsterdam geboren vrouw, die veel in d'r mars heeft, maar tegen het eind van haar leven zit met het gevoel het niet niet gehaald te hebben. Het kostte wat moeite door de opmaat van dit boek heen te komen, maar dan blijkt dat het heel intrigerend is. Een vrouw 'gemaakt' door haar moeder, waarvan ze zich nu afvraagt: heb ik haar over schat? Har vader ging door aanpassing onderdoor aan haar trots en fierheid. „Mijn moeder werd een heilige. Geen kus ooit. Geen honorering. Mijn beloning lag in mijn ver ering." Ze concludeert nu dat ze vanuit deze context schijngronden aan haar eigen hartstocht gaf om een verruk te geliefde van zichzelf te wor den. „Mijn probleem was reeds onderkend door Camus als dat van de absurde kunstenaar die trachtte de levenskunst te ver werven die boven de bedre venheid uitgaat. Ik wedde op het verkeerde paard. Ik wilde in het gevlei komen. Ik werd niet bedreven. Nergens in. Ze moesten me niet. Vluchtend werd ik een uitgestotene van mezelf... Zo teruggebracht tot de kern van de onherhaal baarheid van de enkeling zo als ik mijn vader ontmoette in mijn droom toen er geen her roepen meer mogelijk was"... Ongetwijfeld geen opwek kende slotconclusie van het le ven nu ze zich met Virginia Woolf afvraagt: „Wat bete kent werkelijkheid? Het is wat er overblijft als de huid van de dag is weggeworpen achter de heg, het is wat er overblijft van het verleden, van onze liefde, van onze haat." In dit boek zijn op een mozaïek-achtige manier ruim dertig prozastukken van haar hand bijeengebracht, die bij elkaar een indruk geven van haar leven, zo bepaald door haar vader/moederbeeld (hierboven aangegeven). Centraal daarbij staan en kele vrouwen met wie zij een liefdesela tie had of trachtte op te bouwen. Weer waren er spelbrekers, waarvan de dood de sterkste bleek. Maar er staan ook korte schetsen in, waaruit blijkt hoe zij de sim pele dingen die zich tussen mensen afspelen raak weet te beschrijven. Ze noemt dit boek „het resultaat van een aange boren vluchtneiging die in mijn schilderijen, proza en ge dichten haar beslag heeft ge kregen". Het is niet wat je noemt een opwekkend boek, maar waarschijnlijk wel voor veel mensen een heel herken baar geschrift. Zelfs het feit, dat nogal wat stukken als motto een bijbeltekst meekre gen getuigt van de onmacht van een vorige generatie. „Ik heb nooit aan ongeluk kunnen wennen. En geluk? Ik wist niet wat het was". Tekenend citaat voor dit schrijnende boek. GOES Grandtheater - 19 en 21.30 u. Sophies choice, 12 j. HULST Koning van Engeland 19en 21 30u. Schatjes, 12 j. 21.30 u. Trading places, a.l 19 en 21.30 u. Sudden impact, 12 j. 19 en 21.30 u. The day after, 12 j. 19 en 23.30 u. Prille poesjes die verleiden, 18 j. MIDDELBURG Zaal Meccano - 20.30 u. Col- pire al Cuore. OOSTBURG Ledeltheater - 19 15u. Pas op of we slaan er op, a.l. 21.30 u. Caligula deel 2,18 j. TERNEUZEN Luxor 14 en 19.30 u. Staying alive, a.l 19.30 en 21.45 u. The day after, 12). 14 en 21.45 u. Schatjes, 12 j. VLISSINGEN Alhambra I - 19 en 21.30 u. Staying alive, a.l. Alhambra 2 - 19 u. Schatjes, 12 j. 21.30 u. The day after, 12 j. ANTWERPEN Rex - 12,14, 16,18, 20en22 u. Tchao pantin. Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u Screwballs. Metro II - 12, 14,16,18,20 en 22 u. The Osterman weekend. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. First desires. Rubens - 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. Yor, the hunter of the fu ture. Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Sahara. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. The hunger. Quellinl - 11.45, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Gorky Park. Quellln II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. De leeuw van Vlaanderen. Quellln III - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Christine Astra - 12, 14.20, 16.45, 19.10en 21.30 u. From Russia with love. Astrld - 12,14,16,18, 20en 22 u. De Aristokatten. Capltole - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Sudden im pact. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Erotic passion. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. De duivel van het eiland. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Les compe res Ambassades—Club II - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30u. Cross creek. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Ambassades-Club IV - 11.45,14, 16.30,19 en 21 30 u. L'ete meurtrier, Festa - 13,15,17,19 en 21 u Le marginal. Brabo - 11.45, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The day after. TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Le bourreau des coeurs. Wapper - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. Carmen. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Staying alive. 22.30 u. L'ete meurtrier, Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. Le marginal. 22.30 u. Duck you sucker. Gulden Vlles 3 14.30, 20 en 22.30 u. Sudden im pact. Memllng 14.30 en 20 u. Hercules. 22.30 u. Ilsa de Wolvin van de SS. Rembrandt 20 en 22,30 u. Katharina de naakte tsarina. 14.30 u. Herbie rides again. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Operatie roze panter. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Angel. 3 - 15,17,30, 20 en 22.30 u. Jaws 3. 4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Rumble fish. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Hot dog. 6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Erendira. 7 - 15,17.30 en 20 u. De leeuw van Vlaanderen 8 - 15,17.30 en 20 u. Don Ca- millo. 9 - 17.30, 20 en 22.30 u An officer and a gentleman. 10 - 17.30, 20 en 22.30 u.Grijp- stra en de Gier. 11 - 15,17.30 en 20 u.The day after. 12 - 15 en 20 u. In naam van al de mijnen. 13 - 15 u. Staying alive. 14 - 15 u. Sneeuwwitje. 15 - 22.30 u. Osterman week end. 16 - 22.30 u. Heat and dust. 17 - 22.30 u. De markies amu seert zich. KNOKKE-HEIST Scharpoord, Meerlaan 32 - 20 u.'De vrije madam', door BENT HULST W. Blommaert - 14.30 u. schieting 20 u. prijskaarting KLOOSTERZANDE Inde Kastanje - 14.30u. schieting KOEWACHT R.v. Steene - 15 u. schieting. J. de Kind - 14.30 u schieting LAMSWAARDE De Vier Jaargetijden - 20 u vleespuntenkaarting. ST.JANSTEEN Café Sport - 14 u. prijskaarting. De Snor - 20 u. bingo. VOGELWAARDE J.v. Schaljk - 14.30u. schieting. OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop za. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling '5 jaar Galerie Marquis' Geop. zat 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u GOES Grandtheater 14 u. Het geheim van de nimph, a.l. 19 en 21.30 u Sophies choice, 12 j. HULST Koning van Engeland 13.45, 16.15,18.45 en21.15u Schatjes, 12 j. 13.45,18.45 en 21.15 u. Trading places, a.l. 13.45, 16.15en 21.15u Sudden impact, 12 j. 16.15,18.45 en 21.15 u. The day after, 12 j. 14.30,16.15 en 18.45 u. Prille poesjes die verleiden, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 14 u. Pas op of we slaan er op, a.l. 16.30 en 20 u. Caligula deel 2,18 i- TERNEUZEN Luxor 13.45,16 en 19 u. Staying alive, a.l. 19,16 en 21.15 u. The day after, 12 j. 13 45 en 21.15 u. Schatjes, 12 j VLISSINGEN Alhambra I - 14, 19 en 21 30 u. Staying alive, a.l Alhambra 2 -14 u. Walt Disney tekenfilms, a.l 19 u. Schatjes, 12 j. 21,30 u. The day after, 12 j. ANTWERPEN Zie zaterdag BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30, 17.15 en 20 u. Staying ali ve. 22.30 u. L'ete meurtrier. Gulden Vlies 2 14 30,17 15 en 20 u. Le margi nal. 22.30 u. Duck you sucker. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Sud den impact. Memling 14.30,17.15 en 20 u Hercules. 22.30 u. Ilsa de Wolvin van de SS. Rembrandt 17.15, 20 en 22.30 u Katharina de naakte tsarina 14.30 u. Herbie rides again. GENT Zie zaterdag. HULST OZO - 14 30 u. schieting. KLOOSTERZANDE In de Kastanje - 14.30 u. schieting. KOEWACHT G.v. Rumste - 15 u. schie ting. Oude Molen 14.30 u schieting. LAMSWAARDE De Vier Jaargetijden - 14.30 u. schieting NIEUW-NAMEN Café Thieleman - 14.30 u. vleeskaarting. Zie zaterdag. J %r. «fev. •jad uba ctepj 'oi 'autj -opuEUi jaajs '6 'sjjuq jEeqtS '8 'sjjuij uauajs 'i 'jadojjjaA jeep '9 'apjjEBijSfijd -q 'sqipaj .map -f 'sijuit qaoA g 'qaduiojj. g 'ut jap^l i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 31