even..L UITBLAZEN TOP DOORSLAGGEVEND VOOR TOEKOMST EG Libanese leiders krijgen 'huisarrest' van Syrië 'Vakbeweging moet wat meer verantwoordelijkheid tonen' Nieuwe spelling (2) fiUISENi DE EG EN HET MUSEUM VAN DE MOOIE WENSDROMEN VAN DER GRINTEN NA 32 JAAR UIT SER: DE STEM CC Springleveru Verharding ZATERDAG 17 MAART 1984 ACHTERGROND WIM KOCK Wn is ook ontstemd ov Hypotheek rente weer iets lager Vrucht 7ATERDAG 17 MAA yoggert, is dat nu een verkeerd gespelde jog- ger (vgl. sprekert) of gaat het hier om yoghurt? Welke romanticus zou het woordje schat willen rui len voor sgat. Sgat? Het lijkt wel een vies woord uit een vreemde taal. En go- gelaar; spreek je dat hetzelfde uit als goochelaar? Een Rotter dammer misschien wel, maar de miljoenen Nederlandsspre kenden die de veel bespotte 'zachte g' gebruiken, spreken de g en de ch in goochelaar wel degelijk verschillend uit. Dit in tegenstelling tot de Nederlan ders die sowieso choochelaar zeggen en voor wie het dus aan vaardbaarder zal zijn wanneer de spraakklanken g en ch op één hoop, worden gegooid. Ik heb het geprobeerd: log gen klinkt uit mijn Zuidneder landse mond écht anders dan lachen, zoals er ook verschil te horen is wanneer ik achtereen volgens liggaam en lichaam hardop lees. Sgrijven, bogt, vrugt, agt, egt, egter, peg, alligtHet doet ook nog pijn aan de ogen, maar dat is een emotionele re actie op Spelling-85 en zo'n re actie telt voor de kampioenen van de fonologiese spelling niet. Voor hen telt alleen wat de on derwijskundigen ervan vinden. Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar. Je hebt goede en minder goede onderwijskun digen. Een minder goede leek mij die man die enkele weken geleden bij Sonja zijn Spelling- 85 zat te verdedigen. Hij tilde mij maar te zwaar aan de pro blemen die onderwijzers hebben met hun leerlingen de spellings regels bij te brengen. Duitsers Ik acht mij niet bevoegd me te mengen in de discussie, maar ik vraag me wel af of er werke lijk een belangrijk verband be staat tussen de moeilijkheids graad van de spelling van een taal en de schrijf- en uitdruk kingsvaardigheid van een volk dat die taal hanteert. De spel lingsregels van het Duits zijn heel wat ingewikkelder dan die van het Nederlands (dat door de Duitsers overigens wordt ge hoord als een krom bóeren- taaltje, precies zoals Hollanders neerkijken op 'sappig', maar primitief Vloms). Stel nu eens dat Duitsers na het verlaten van de school door de bank ge nomen niet méér spelfouten maken dan Nederlanders. Wat betekent dat dan? Ten aanzien van de kwaliteit van het Neder lands taalonderwijs zou je er prikkelende conclusies uit kun nen trekken. De Vereniging voor We- tensgappelike Spelling kan haar vondsten nog zo logies vinden (logies zonder ontbijt uiter aard); ik heb emotioneel moei te met de weerzinwekkende lik- uitgang van woorden als man- nelike, vrouelike en koninklike. Volgens mij klopt dat 'gelik' ook fonologies niet. Dan zou ik nog eerder manneluk, vrouweluk en koninkluk spellen. Maar da's misgien dialekt want zo sgrij ven ze ook in karnavalskranten. Tot slot ook nog een welge meend goed woord voor deze spellingsverniewers: het zijn to lerante revolusionairen. „Wij vinden dat Spelling-85 zou moeten mógen, maar dat iemant die 't liever nog een poosje bij het oude hout, dat rustig mag blijven doen." Zo mag ik het horen. Vrij- heit, blijheit. (Met dank voor het behout van de korte ei). T5 PAGINd Aan de schoonmaak! De belangrijkste reden dat ik de spouwmuren van mijn huis niet heb laten volspuiten met een of ander isolerend ma teriaal is dat ik er nooit in ben geslaagd een aannnemer te vin den die hetzelfde zou doen met zijn eigen huis. Ik heb er des tijds expres navraag naar ge daan. Elke aannnemer of uit voerder die ik ernaar vroeg toonde zich afkerig van die spouwvulling. Bij nieuwbouw zouden ze hun binnenspouw la ten bekleden met isolerend ma teriaal, zodanig dat er een' tilatiespouw overbleef, maar een bestaande spouw volspui ten; nooit! Aan ventilatie hechtten ze tenslotte meer waarde dan aan isolatie en het ziet er nu naar uit dat ze gelijk hadden. En ik met hen. Ook onze poetsende en boe nende grootmoeders waren blijkbaar niet zo gek als hun moderne kleindochters soms beweren. De beruchte voor jaarsschoonmaak was een be wust of instinctief ingezette kruistocht tegen de bijna on zichtbare belagers van de ge zondheid van hun kroost. Ge wapend met borstel, stoffer, dweil, spons, groene zeep en chloor trokken ze ten strijde te gen schimmels en ongedierte. Deze week hebben we kun nen lezen dat de schimmelvor ming in huizen de laatste jaren toeneemt, vooral in betrekke lijk nieuwe huizen (tien tot vijf tien jaar) die achteraf zijn geï soleerd. Door het dichten van de laatste kieren, ten bate van het energiepotje, ontstaat in veel huizen een te hoge graad van vochtigheid, een 'broeikas atmosfeer', waarin schimmels goed gedijen. Die schimmels veroorzaken niet alleen schade aan huis en spullen, maar sommige mensen krijgen er ook hoofdpijn van, worden misselijk of hebben al lergische klachten. Behalve de ze 'natte' schimmels worden in de nieuwbouw ook steeds meer 'droge' schimmels gevonden. Die tieren welig in het huisstof waar ze gezellig samenwonen met de huisstofmijt. Een paar jaar geleden ston den de kranten vol van de for- maldehyde-dampen die opste gen uit het veelvuldig toegepas te spaanplaat. Ook daar kregen mensen hoofdpijn van of een prikkelend gevoel in de ogen. Een ware kruistocht tegen for maldehyde was het gevolg en wat blijkt? Formaldehyde was een prima ontsmetter en voch tig spaanplaat zonder formal dehyde is een bijna ideale voe dingsbodem voor schimmels, waar mensen weer hoofdpijn van krijgen enz. enz. Gelukkig is goede raad niet duur. Het Centraal Bureau voor Schimmelcultures in Baarn: bouwers moeten alleen kiem- en vochtvrij materiaal ge bruiken en bewoners moeten hun huis goed ventileren (daar gaat dan de opgespaarde warmte!), etensresten - ook die van kat, hond en hamster - tij dig opruimen en het huis goed schoonhouden. Aan de voor jaarsschoonmaak dus. Oma wist het toch beter! Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W, Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag.van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Komende maandag en dinsdag komen in Brussel de Europese regeringslei ders bijeen voor een topconferentie die doorslaggevend kan zijn voor de toekomst van de EG. Er moeten kno pen worden doorgehakt. Als de rege ringsleiders opnieuw niet tot overeen stemming komen ziet het er somber uit voor Europa. De EG wordt bestuurd door de Europese Commissie. Dit 'dagelijks bestuur' bestaat uit 14 leden (commissarissen) die door de rege ringen van de afzonderlijke lidstaten be noemd zijn voor de duur van vier jaar. De Commissie doet voorstellen en treedt daar over in overleg met het Europees Parlement, dat van 14 tot 17 juni a.s. opnieuw gekozen moet worden. Dat parlement heeft weinig dwingende macht, het kan de EC alleen adviseren. Wél heeft het parlement het recht om de totale EG-begroting te verwerpen. Dat is in het verleden ook gebeurd en dat is exact de reden waarom de landbouwuitgaven nu drastisch omgebogen móeten worden. Tien landen zijn lid van de Europese Ge meenschap: Frankrijk, West-Duitsland, Groot Brittanië, Italië, Griekenland, Dene marken, Ierland, België, Nederland en Lu xemburg. Over anderhalf jaar zullen ook Spanje en Portugal toetreden. Zodra de Europese Commissie een voorstel heeft afgerond, wordt dat ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad van Vakministers. Als die Europese ministers van (bijvoorbeeld) Landbouw niet tot een eenstemmig akkoord kunnen komen, moet de topconferentie vaj staatshoofden uitkomst bieden. Overigens is er veel kritiek op deze gang van zaken. Met name wordt gesteld dat de Europese Commissie zich zelfstandiger zou moeten opstellen tegenover de vakministers en staatshoofden. De commissarissen zouden niet zomaar hun schouders moeten ophalen als een voorstel wordt ontkracht of afgewim- peld, maar met hun portefeuille moeten zwaaien. Door John van Oppen Alle goeie dingen in drieën. Dat is het onuit gesproken motto van de Europese topconferentie die komende week in Brussel gehouden wordt. Na de échecs in Stuttgart en Athene kunnen de staatshoof den zich geen nieuwe mislukking veroorlo ven. Als het gekissebis over re latief pietluttige kwesties als de prijs van een liter melk blijft duren, komen de zware problemen van deze tijd nooit meer aan bod en kan de gedachte aan Europese eenwording voorgoed wor den bijgezet in het museum van mooie wensdromen. Hoe moet Europa het ooit eens worden over de defen sie-problematiek, de werk loosheid, de milieuvervui ling en de energiecrisis, als het niet eens in staat is tot een akkoord over de bewe gingsruimte van een kip in een legbatterij? Als de derde topconferen tie op een rij wéér op een flop uitdraait, kan de poli tieke eenwording vergeten worden en zal Europa min stens tot het einde van deze eeuw een schim van de Ver enigde Staten blijven. Hoe uiteenlopend de poli tieke opvattingen van men sen als Mitterrand, Kohl, Thatcher en Lubbers ook zijn, over de historische ge volgen van een nieuw fiasco zijn ze het wel eens. Het is te hopen dat ze daarom, ko mende week in Brussel, vlij- Europa ja of nee? tiger dan ooit zullen probe ren om tot een vergelijk te komen. In feite gaat het gekrakeel dat Europa nu al jaren bezig houdt over drie kwesties: de vermindering van de landbouwuitgaven, om meer geld te hebben voor andere zaken; een akkoord over de hoogte van de financiële bijdrage van de afzonderlijke landen; het vinden van nieuwe fi nancieringsbronnen om de toetreding van Spanje en Portugal mogelijk te maken. De hervorming van de landbouwbegroting is een allereerste voorwaarde om uit de problemen te komen. Die uitgaven slokken nu al tweederde deel van de totale EG-begroting van ƒ64 mil jard op, waardoor er geen geld overblijft voor andere, noodzakelijke stimulerings projecten. De landbouw-uitgaven zijn niet alleen onevenredig groot maar ook absurd. Zelfs als in de behoefte naar hun produkten voorzien is, krij gen de veehouders nu nog EG-premies. Ze blijven dus maar produceren en van daar dat de boterberg als maar groeit, op kosten van de belastingbetalers. De su perheffing op overtollige zuivelprodukten, waarover Vrolijke gezichten aan de vooravond van de vorige Europese top in Stuttgart. de vakministes van land bouw het eerder deze week in het holst van de nacht eens zijn geworden, moet daar een einde aan maken. De vakministers van landbouw hebben in hun nachtelijke sessie echter niet alle addertjes onder het gras kunnen vangen. Zo wil het straatarme en agrarische Ierland dat de superheffing aan haar boeren voorbij gaat, maar de topconferentie zal maandag het vetorecht dat de Ierse landbouwminis ter heeft geclaimd, ongetwij feld van tafel vegen. Een ander hangijzer in de landbouwproblematiek vor men de MCB's, de Monetair Compenserende Bedragen. Dit stelsel van heffingen en subsidies is in het leven ge roepen om concurrentiever valsing te voorkomen. Het dient om de verschillen te vereffenen die door de re- en devaluaties van de Europese munten zijn ontstaan. Voor een land met een zwakke valuta komt de MCB in de praktijk neer op een belasting op de export, ter wijl het voor landen met een sterke munteenheid als een exportsubsidie werkt. Het stelsel van MCB's ligt ook ten grondslag aan de woede van de Bretonse boe ren, die vinden dat Neder landse en Westduitse vlees exporteurs 'oneerlijke con- currentiekansen' krijgen. De Bretonse boeren eisen dat de Franse regering dit systeem overboord zet, desnoods een zijdig. Maar Mitterrand be grijpt dat zo'n eigenzinnige maatregel de vonk kan zijn die het explosieve kruitvat dat de EG nu is, kan doen ontploffen. De allergrootste belemme ring voor Europese vooruit gang vormt de onwrikbare houding van de Engelse pre mier Thatcher. Groot Brit- tannië loopt al jaren storm tegen de te hoog geachte En gelse bijdrage en Thatcher blijft maar roepen om een 'juste retour' principe in de EG. Daarmee bedoelt ze dat elk land net zoveel van de EG moet terugkrijgen als het erin stopt. Dat is echter een eis die regelrecht in druist tegen de Europese ge dachte, want aanvaarding van de EG betekent óók aan vaarding van het feit dat in komens in de rijkere en de armere lidstaten geleidelijk naar elkaar toegroeien. Volgens waarnemers be staat nu de kans dat That cher maandag het bikkel harde standpunt in zal ne men dat het Verenigd Ko ninkrijk haar bijdragen aan de EG eenzijdig zal verlagen als er geen drastische om- buigingen in de begroting tot stand worden gebracht. Want juist omdat de land bouwuitgaven een oneven redig deel van de middelen voor zich opeisen, moet het niet-agrarische Engeland een onevenredig deel van de Europese kosten betalen. Ook wordt gevreesd dat Engeland het enige lid za| zijn dat niet bereid is extra geld beschikbaar te stellen om de toetreding van Spanje en Portugal te financieren. De Engelsen zeuren al jaren om terugbetaling van 'te- veel' betaalde bijdragen aan de EG. Die eis is nooit se rieus genomen door de ande re lidstaten, maar door het overslaan van de verho gingsronde ten bate van Spanje en Portugal, zal Thatcher alsnog proberen haar zin te krijgen. Alleen een wel erg drasti sche herziening van de land bouwuitgaven (waardoor een meer geld vrijkomt voor besteding in Engeland) lijkt Thatcher nog op andere ge dachten te kunnen brengen. Maar net zoals Engeland heeft elke lidstaat wel een verlanglijstje en het is nog maar de vraag of van zo'n wirwar aan nationalistische gedachtenflarden een sa menhangende Europees be leidsvisie gebouwd kan wor den. Waarnemers in Brussel stellen dan ook dat Europa de handen mag dichtknijpen als de regeringsleiders er in slagen om de twee grootste knelpunten van dit moment (de landbouwproblematiek en de Engelse bijdragerege ling) op te lossen. yan onze redactie binnenlav „OTTERDAM - Het gewest bestuur van de Partij vh V Arbeid in Rotterdam v' men met de gemeenteraad -tie op korte termijn n feeester en partijgeno nJni Peper praten over ei ft week in het weekblJ 1\\ Nederland verschenen ifl "view met het burgemed [efsechtpaar. Als Peper en zijn vrouw 1 vrii Nederland inderdad hebben gezegd wat is afgj 2r,ikt dan is een gesprj Bell Van onze redactie binnenlan AMSTERDAM - De Amr| bank verlaagt de rente op vijf jaar vaste hypotheek r* 0,2 procent tot 8,8 procent. Ook voor leningen met gemeentegarantie gaat de rel te met hetzelfde percental omlaag. De verlaging is het gevo van ontwikkelingen op de vl lutamarkt, waar de rente I laatste weken wat lager is gB worden. De overige hypotheektaril ven bij de Amro blijven oJ veranderd. Verwacht worf dat ook andere banken vd gende week hun tarieven id zullen aanpassen. Door Pieter Eggen AAN de kosten van het ver blijf in het toch wel zeer lu xueuze hotel Beau Rivage in Lausanne zal het niet mogen liggen. De rekening voor de Libanese verzoeningsconfe rentie wordt betaald door de Saoedi's en hoewel die het de laatste jaren niet zo heel breed meer hebben, kunnen ze zich wel een paar tonnen of miljoenen veroorloven om de top tot een succes te maken. Dat de verzoeningsconferentie tussen de Libanese clanleiders een langdurige affaire kan worden hoeft niet te worden betwijfeld. De geschilpunten zijn groot, de agenda overvol en een eenvoudige flop zal er niet van komen. De Syrische 'waarnemer', vice- president Abdel Halim Khaddam heeft in feite alle Libanese leiders 'huisarrest' gegeven. Kort na zijn aankomst in Lausanne (hij was op gehouden om in Damascus nog even te worden 'gekroond' als vice-presi dent) drukte hij ze allen op het hart dat de conferentie net zo lang zal duren totdat er een akkoord uitrolt dat voor iedereen, maar vooral voor Syrië aanvaardbaar is. Khaddam sloot met die uitspraak aan op de bekende Syrische positie bepaling ten aanzien van het kleine buurland, dat „geen overwinnaars en overwonnenen mag kennen". Al leen op die manier kan Syrië hopen zijn invloed in Libanon zo groot mogelijk te houden. Momenteel komt dat neer op een weer wat meer pro-christelijke houding van de Syriërs, wat in houdt dat vooral Druzenleider Joumblatt zich zal moeten matigen. Hij eiste aan het begin van de top nog het ontslag van president Ge- mayel en diens berechting. Maar zover zal het zeker niet komen. Gemayel is - sinds hij het ak koord met Israel van mei verleden jaar opzegde - weer dikke maatjes met de Syriërs. Verleden week nog werd hij met groot decorum ont vangen door de Syrische president Assad. In de marge van de top - tij dens een van de vele informele ont moetingen tussen clanleiders - no digde Khaddam deze week ook de vader van de president, Pierre Ge mayel, en Camille Chamoun (ex- president en een andere belangrijke christelijke voorman) uit voor be- leefheidsbezoeken aan Syrië. Toch betekenen deze positiewijzi gingen niet dat de conferentie slechts voor de vorm gehouden wordt en alles bij het oude gelaten wordt. Een belangrijke reden waar om dat amper kan is dat de grootste minderheid in Libanon, de sji'iten, van de top 'loon naar werken' ver wachten. Zij behaalden in de oorlogsweken in januari en februari van dit jaar de grootste militaire successen met de 'bevrijding' van west-Beiroet. Maar die successen moeten politie ke vrucht afwerpen en dat kan al leen in Lausanne. Die vrucht zou moeten bestaan in een reëler aan deel in de staatsmacht in Libanon, waar de sji'iten inderdaad een one venredig gering deel van bezitten. Bovendien heeft de sji'itische lei der, Nabih Berri, in Lausanne een schadevergoeding geëist voor de gi gantische vernietigingen die het Li banese leger het afgelopen jaar heeft aangericht in de zuidelijke stadsdelen van Beiroet, waarvan de bevolking nagenoeg geheel uit sji'i ten bestaat. Die schadeloosstelling moet - in geval van een akkoord - betaald worden door Gemayel (als baas van het leger, dat de verwoestingen en doden op zijn naam bracht). Berri heeft het succesje van een vergoe ding nodig om ook in eigen kring zijn gezagsbasis te houden. Het is niet alleen een symbolische erken ning van de positie van de sji'iten, maar vooral een erkenning van het feit dat deze bevolkingsgroep zwaarder te leiden heeft gehad van het oorlogsgeweld dan anderen. Intussen ziet het er naar uit dat de verschillende visies op een toe komstig Libanon geen stap dichter bij elkaar zijn gekomen. Een opde ling volgens kantons naar religieu ze herkomst (christelijke stelling) staat nog steeds tegenover een een heidsstaat, die gedeconfessionali- seerd wordt en daarmee gedemo cratiseerd, waarin de machtsverde ling niet langer geschied op basis van historische 'afspraken' (Druzi- sche en sji'itische stelling). De te genstellingen achter deze uitgang sposities liggen diep in het Libanese drama verankerd. Een soort van tussenoplossing, die zeker door Syrië zal worden ge propageerd, zal er vermoedelijk uit bestaan dat er eerst een nieuwe re gering wordt geïnstalleerd 'op na tionale overeenstemming', maar voorlopig wel met het intact laten van Gemayels positie. Op basis daarvan zou dan gewerkt moeten worden aan een herverdeling van de politieke machtsstructuren. Dat zal evenwel nog veel tijd vergen - en nog veel meer 'verzoening'. Door Pieter-Jan Dekkers GISTEREN nam de Nijmeegse hoog leraar prof. mr. W. C. L. van der Grin ten (72) afscheid van de Sociaal-Eco nomische Raad, het adviesorgaan van de regering waarin hij vanaf de op richting in 1952 als Kroonlid zitting had. Dat afscheid was aanleiding voor hem even uit het isolement te treden. Hij heeft zich altijd wat op de achtergrond gehouden. Slechts enkele malen trad hij voor het voet licht. Zoals in 1977, toen hij aan de wieg stond van het CDA/VVD-kabinet Van Agt-Wiegel. Nederland maakte toen de langste kabinets formatie sinds het bestaan van de parlemen taire democratie mee. Ondanks een duidelij ke verkiezingsuitslag (tien zetels winst voor de PvdA) konden de toenmalige premier Den Uyl en zijn CDA-opponent Van Agt het niet eens worden over voortzetting van het pro- gressief-christen-democratische kabinet on der leiding van Den Uyl. Toen die formatie muurvast zat, verscheen Van der Grinten op het toneel. Het koste hem slechts een week om tot de conclusie te ko men, dat een tweede kabinet-Den Uyl er niet inzat, ondanks het feit dat de PvdA-verkie- zingsleus 'Kies de minister-president' duide lijk bij de kiezer was aangeslagen. Waarop de Nijmeegse hoogleraar de heren Van Agt en Wiegel onder het genot van een dinertje bij elkaar plaatste en in de besloten heid van een Haags restaurant de basis werd gelegd voor het kabinet-Van Agt-Wiegel. Een kabinet dat in de Kamer slechts kon rekenen op de steun van 77 Kamerleden, waaronder 7 CDA-loyalisten, die eigenlijk niets van de VVD moesten hebben. Van Agt heeft dat laatste geweten ook: herhaaldelijk zorgden die loyalisten voor spannende Ka- ProfMr.W.C.v.d.Grinten - FOTO ARCHIEF DE STEM merdebatten, omdat ze niet akkoord gingen met bepaalde voorstellen. Van der Grinten trok zich na de formatie weer terug in Nijmegen. In de SER bleef hij ook op de achtergrond. Alleen vorig jaar ok tober 'deed' hij nog een keer aan politiek met de verklaring dat het CDA het jaar 2000 niet meer zal halen. En dat hij geen spijt zou heb ben als die voorspelling zou uitkomen. En dat viel op voor een oud-KVP'er, die in 1973 ook nog eens 'in' is geweest om Commis saris van de Koningin in Noord-Brabant te worden. Hij had al ja gezegd op het aanbod uit Den Haag, maar een knallende ruzie tus sen de toenmalige minister van Binnenland se Zaken en KVP-fractieleider Andriessen over het benoemen van een socialist tot bur gemeester van Eindhoven doorkruiste de be noeming. Terug naar zijn 32 jarig-lidmaatschap van de SER, het overlegorgaan tussen regering, werkgevers en vakcentrales, dat de afgelo pen jaren duidelijk van aanzien is veran derd: opgericht als harmoniemodel om in eendracht het land na de Tweede Wereldoor log weer op te bouwen, maar verworden tot een confrontatiemodel in de tijd dat Arie Groenevelt bij de Industriebond-FNV de scepter zwaaide. Vandaag niet meer dan een coördinatiemodel, waar de partners in feite zonder enige verplichting verdeelde adviezen opstellen. Die gaan dan naar de regering, die op haar beurt negen van de tien adviezen ne geert. Van der Grinten ziet dat niet zó somber in. Het is waar dat het karakter van de SER de laatste jaren veranderd is, maar dat vindt hij logisch gezien de gewijzigde sociaal-econo mische situatie. Dat het kabinet vaak SER-adviezen naast zich neerlegt of tè vaak het werkgevers-aan deel in een advies in kabinetsbeleid omzet, gelooft hij niet. Hij noemt het een hoge uit zondering, dat het kabinet aan de SER voor bijgaat en een plan maakt zonder eerst ad vies te vragen. Hij ziet de diepere zin van de SER dan ook meer in de forum-functie van de Raad. Een orgaan waar werkgevers en vakcentrales op gezette tijden met elkaar praten, ook al lig gen ze op het sociale front met elkaar over hoop. Bovendien zijn de persoonlijke verhou dingen binnen de Raad steeds goed geweest, al zal men dat vaak niet gedacht hebben als men de heren Van Veen en Kok of Van Eijke- lenburg en Bode buiten de SER elkaar hoort verketteren. Niet ontkend kan worden dat Van der Grinten zich op het politieke en sociaal-eco nomische vlak aan de rechterkant bevindt. Misschien is dat de reden voor zijn stelling dat de vakbeweging wat meer ernst zou moe ten maken met het werk in de SER. Ook de vakbeweging meent dat er, gezien de economische toestand, omgebogen moet worden. Maar als het op concreet invullen aankomt is men niet thuis. De grote stampei rond de korting van ambtenarensalarissen noemt Van der Grinten daar een duidelijk voorbeeld van. Van de werkgevers ervaart hij dat van die kant meer rekening wordt gehouden met de uitgangspunten en hoe dat in beleid moet worden vertaald. De sterke verdeeldheid binnen de SER wijt hij dan ook meer aan de vertegenwoordigers van de vakcentrales dan aan die van de ondernemers. Van der Grinten kan met recht de geeste lijke vader van de publiekrechterlijke be drijfsorganisaties (PBO) worden genoemd. Dat zijn bedrijfsschappen waarvan het in de vijftiger jaren de bedoeling was, dat het vorm zou geven aan de harmonieuze samen werking tussen ondernemers en werkne mers. Als staatssecretaris stond hij aan de wieg van de PBO's, waarmee men een snelle economische opbouw dacht te realiseren. Het systeem is nooit goed op gang geko men. De SER zelf, het toporgaan voor de PBO's, besteedt nauwelijks twee uur per jaar aan de bedrijfsschappen. In de industrie zijn ze een flop geworden. Slechts in de land- en tuinbouw en enkele detailhandelssectoren zijn ze wel van de grond gekomen. Zijn uiteindelijke aanvaarding van het verdwijnen van het harmoniemodel maakt het hem nu minder moeilijk z'n 'geesteskind' te laten vallen. Want gebrek aan realiteitzin is iets wat geen politicus, ondernemer of vak bondleider hem ooit heeft kunnen verwijten. RUIM TACHTIG PROCENT liek, niet routine-matig maarl heeft bevestigd, vanuit een dl heid, ook'bij de jongeren. Dij tisch land, waar de regerinJ voor het volk, toch overal inï ziekenhuizen, scholen etc. krl Die crucifixen zijn het corf doorn in het oog. Voor hen s geloof van de katholieke Poll zullen overwinnen. Toen de* op een meer verzoenende aangebroken om tegen deze| rig jaar werd de order uitge scholen verwijderd moesten In Polen bestaat uiteraard en staat. Formeel gezien hel volste recht om zelf uit te ma| en niet mag. Het was echter kruisverbod bedoeld was alsl dom en als een poging om df en jeugd. Katholiek Polen hal koos kardinaal Glemp onvoor] rende kerkvolk. Er zijn inmidq bers in Warschau eieren voo vermijding van grote sociale! zullen laten aankomen. De k| ook wel iets geleerd hebbenj zwakte of (te) vergaande corf gevat. Godsdienst en onderwijs I wereld (nog steeds) huizenh oproepen. Zo gingen onlangj straat op om te protesteren regering-Mitterrand om mee staat volledig gesubsidieerde Verenigde Staten is een heftl stel van president Reagan oq plicht gemeenschappelijk oc beelden op te hangen. Het c den en symbolen die in een vrijheid voortdurend onder dri nen samenbinden en bemoe| sterk verdeelde Amerika als worden ervaren wanneer ze legd. Conclusie: God die door jaren zestig dood is verklaard nog springlevend. Ook al wo] ke doeleinden soms misbruik geval - Hij blijft voor miljoenel Bij het bijzonder onderwijs in J dag te merken. DE 'KAART' VAN zuidelijk AfJ de 'historische' akkoord tusa taal gewijzigd uit. Mozambiql marxistisch vaarwater, heetif hoofd noodgedwongen in de I Goede relaties met de ecoi| ka (nog altijd gesteund door I se wereld) blijken een onmij leen voor Mozambique, maal nen niet al te lange tijd de vo. kiest. Een straatarm land als Mo en hongersnood, kan het ziet ideologische (lees anti-apartb fen boven puur economisch* zin. Het akkoord van beide lar de wederzijdse aanvallen o| kekt zijn handen af van de ai de guerrillabeweging MNR, v dige rust krijgt; Mozambique niet meeF beschikbaar als b dingsbeweging ANC vanwaa werden ondernomen. Pretoria boekt hiermee eer de 'terroristen' van het Afrikt zal zijn dat de zwarte vrijheid dia kunnen opereren en voo men tot ondergronds verzet het Zuidafrikaans-Mozambiq harding voort van het toch Republiek Zuid-Afrika.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2