KINDEREN MAKEN EEN ECHTE KRANT m In deze Gids- Weekend: Nog steeds een taak voor verzets mensen Eerherstel voor Italiaanse wijn Corruptie in Mexico aan de orde van de dag Alle radio en tv-programma's op de achterpagina «lijk/kennismaking reageren op srtenties met fnummers n' Epositie Loodswezen l service en raktijkdiploma puterboekhouden andeerd in 10 weken ffeursdiploma CCV-B "a tel. 076-656572. IJ in Brabant/Zeeland? ing Centrum Europa ARC-service 24 uur ano's in prijs rting Jrk \Y II.'1/ JATERDAG 17 MAART 1984 W1Z Üftl ÏÏESM kmë$Ê0 t 2710 -;r- -//' SWiHÓ IT OUT" MAN:1?.. loods aan boord. h DE GENEUGTEN VAN het loodsmans beroep s. start in Breda deze opleiding, iedereen die handmatig boekhoui) elnemers worden omgeschoold v chanisch boekhouder tot compul rsusgeld 1 080,- ineens of 5 ma. n 228,- inschrijfgeld 80,- A ~elijk op de eerste lesavond tot 19i -MEAO, Viandenlaan 10. Inlichting tuut voor Automatiseringsopleiding! 03463-3222. vervoer, gevaarlijke stoffen en deren. Ook Duits voor de chauffeur, essen elke woensdagavond vond CBR elke vrijdag. n brief aan De Stem, Postbus 32! of aan een van onze rayonkantori 'r niet op de enveloppe linksboven I den. aring, deskundigheid en persoonlij ■en uitstekende resultaten. raad van toezicht). Onze medewer sving vertelt u er graag meer over; gratis borchure aan. Breda: Jac Cal 131698). Dussen: Hoek 47 (0418 sstenmarkt 13 (01100-20297). Roos» 01 (01650-52271). en renovatie aan bouwwerken, bed" hepen en caravans. Wernhoutsewei Tel 01696-6151 of 3448. om op te 01650- net 10 jaar ie estersingel m, 010- Bij vonnis van de A rondissementsrecht- bank te Middelburg 14 maart 1984 is instB' van faillissement klaard de besloten nootschap GW* FRUIT B.V., geves" en kantoorhoudende 4461 DR Goes, aan Westsingel nr. I34' j benoeming van de heer mr. R.A. Fibbe van genoemde rei* bank, tot rechter-" missaris en van °n getekende tot curat" Mr. H. van Es Voorstad 22 Postbus 2052 4460 MB Goes Door Paul de Schipper Eigenlijk is de schipper naast God een loods. Niet de kapi tein maar de loods gidst sche pen langs gevaarlijke banken. De loods weet als geen ander dat brekers duiden op kwaad water, ondiepten en andere potentiële scheepskerkhoven. Een paar graden om de noord...een paar om de zuid. Van bakboord naar stuurboord be nend geeft hij z'n adviezen aan de roerganger. Schijnbaar rustig maar intens geconcentreerd laat hij het schip de vele bochten van de Wester- schelde nemen. Pas als de reis er op zit rolt hij een halfzware. Het loodsmansberoep is soms een zaam. De lange uren op de brug en dan... wachten op een taxi die niet komt of blauwbekken bij een winde rige bushalte op een verlaten sluizen- complex. Knikkebollen in een hoekje van de eerste klascoupé in de lege laatste trein. Met alleen nog de vrien delijke knik op het station in Vlissin- gen, een meelevende groet van de in klederdracht gestoken Arnemuiden- se, die er 's avonds altijd zo proper en driftig het NS-loket poetst. Een loods is ook maar een mens. Een beroep dat aan je zenuwen vreet heeft een tegenwicht nodig: de gezel ligheid van mannen onder elkaar, praten over je ambacht, de laatste reis en mopperen op je chef. De Zeeuwse loodsen hadden al vroeg besef van die nood. Op 27 juli 1884 richtten ze daarom in hun thuis basis Vlissingen de „Vereniging So ciëteit Nederlands Loodswezen" op. Voor die tijd borrelden ze in het stadskoffiehuis 'De Beurs'. Het zake lijke en directe zeemansvocabulaire van de loods krijgt aan de wal een meer kleurrijke achtergrond. Dat was toen zo, maar het geldt nu nog. Als het om vokale capaciteiten gaat staan de loodsen nog steeds hun man netje, in sommige gevallen zelfs ge toonzet binnen het Schelde-Loodsen- koor. Even terug naar het koffiehuis en de eigen 'loodsensoos' in het negen tiende eeuwse Vlissingen. De ruimte nood in 'De Beurs' moet sterk motive rend zijn geweest, want f 27.700,- met vijftig man financieren voor de bouw van een nieuwe soos was in die tijd een gewaagde stap. Al meteen na de opening in juni 1889 werden de regels van het huis vastgesteld. Zo kwam het verteer van 'de bedienden' voor rekening van de kastelein. Nog een aardige: „Het is verboden couranten, uitgezonderd de Lloyd Anversois mede te nemen, op boet van f 1,-" Constructief zat 'de soos' weinig lo gisch in elkaar. Zo bevonden zich on der de sociëteitszaal de slaapruimten van de loodsen en de roeiers.- De vloe ren waren van hout. Beurtloodsen die beneden een tukje wilden doen "CD éiWMJ SliRY •- De loodsensoos in Vlissingen. klaagden tijdens vergaderingen dan ook vaak over kabaal. De notulen van het bestuur van de loodsensociëteit verhalen zelfs van een loods die, ge stoord in zijn nachtrust, naar boven stoof en de kastelein zowat de hersens in sloeg. Een borrellokaal aan de wal wil overigens niet zeggen dat loodsen op zee alleen maar het zout water over hun lippen krijgen. Een aardig ver haal in dat verband: In het najaar van 1818 praait een Vlissingse loods boot voor Westkapelle de Engelse brik Omnium. Nog buiten de banken wordt een loods aan boord gezet. Deze wist dat het nog wel even zou duren voordat het schip in betond vaarwa ter zou geraken. Hij kreeg van de ka pitein uitnodiging om het middag maal te genieten. Onder tussen deed de oppertimmerman de roerwacht. In het verslag van die loodsreis lezen we even verder: „In het West Steendiep gevallen zijnde liep hij een Arnemui- dense visserman te dicht voor over en nam zijn kluifhout mede". Terwijl het scheepsgezag beneden zat de tafe len, zeilde de oppertimmerman dus bijna een visserman onder water. Wat 'de Erremuënaar' toen geroepen V UI De kapitein ontvangt de loods. heeft vertelt het verhaal helaas niet. Nog steeds is een kapitein die met z'n schip de Westerschelde bevaart niet te beroerd om z'n 'pilot' ter tafel te nodigen. Maar het wordt minder met die goeie gewoonte. De vaarsche- ma's zijn strak. Radar en navigatie- apparatuur zorgen er voor dat er bij mist en bij elk hondeweer gevaren kan worden. Niettemin hebben veel loodsen nog steeds hun culinaire voorkeuren. Graag klimmen ze aan boord bij een Fransman of een Ita liaan. De Russen zijn ook goed van de kost maar ze schenken 'korte dran ken' zoals de Vlamingen dat noemen: jenever en veel wodka. Het loodsmansbestaan geeft veel spanningen en een onregelmatige nachtrust. Niet voor niets liet de Ver eniging de Nederlandse Loods de slaap van haar leden wetenschappe lijk analyseren. - FOTO DE STEM/ JAAP WOLTERBEEK Vroeger stond de loods alleen met z'n verantwoordelijkheid. Hij nam de beslissingen. Tegenwoordig kijkt ook de wal mee via de radar. De loods is niet meer alleen. Raakt een schip even uit de koers dan tettert 'big bro ther' uit de radio om de loods te corri geren. Dat geeft nieuwe stress. Een handige loods vindt daar wel wat op. Dat gebeurde onlangs nog toen de kapitein van een Duitse coas ter een voetbalwedstrijd op televisie wilde volgen. Hij wilde ankeren bij Hansweert en dat mag niet zonder dringende reden. Prompt meldde de loods aan de Verkeersdienst aan de wal dat het schip machinepech had en dat er gerepareerd moest worden. Is de loods weer eenmaal aan wal in Vlissingen dan is daar 'de soos', nu al weer honderd jaar lang. Een plaats waar veel van de primaire spannin gen hun bestaan eindigen in een 'kor te of een lan'ge drank'. In het huisor gaan van 'de soos' werd dat ooit als volgt beschreven: „Wanneer je niet meer varen kunt, het leven zwaar lijkt om te dragen, je uitgeschakeld wordt en staat langs de kant van het leven, kom dan maandag naar de soos, dan verdrinken we het even". lie loods, lekL-er water - Tekeningen: Max Geenaert, Vlissingen. De Zeeuwse loodsen vieren in 1984 niet alleen het 100- jarig bestaan van hun sociëteit. Ze herdenken ook het 25 jarig bestaan van de Loodsensportvereniging en het 12 172 jarig jubileum van het bekende Scheldeloodsen-koor. Vlissingen, toch al de Zeeuwse loodsenstad bij uitstek krijgt door al die festiviteiten dit jaar een extra maritiem accent. Een van de belangrijkste aktiviteiten is een enkele maanden durende expositie die 10 april in Vlissingen geopend wordt door burgemeester drs. Th. J. Westerhout. De expositie 'Loodswezen 1984zal een beeld geven van alle facetten van de veilige vaart op de Zeeuwse stromen en de Noordzee. Daarbij krijgt vooral het materiaal, zoals bakens, tonnen, vuurbaken en loodsvaartuigen deaandacht. Zo zullen er modellen te zien zijn van een betonningsschokker uit 1856, peil boten en oude vissersschepen als de hoecker en de bomschuit. Met deze schepen werden de eerste officiële beloodsingen voor de Zeeuwse kust verricht. De expositie is te zien in de panden Nieuwstraat 26-28, gebouwen die in loodsenkringen bekend staan als 'de schuren De tentoonstelling besteedt ook aandacht aan de havens van Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen. Tenslotte komt uiteraard het werk van de loods aan boord uitgebreid aan de orde. Hoogtepunt van het jubileumjaar is op 27 juni de presentatie van het boek „Een eeuw loodsen op en om de Schelde". Tegelijkertijd wordt dan een nieuwe langspeelplaat van het Scheldeloodsen-koor ten doop gehouden. Bovendien vindt er op deze dag een kranslegging plaats bij het standbeeld van Frans Naerebout. Deze plechtigheid gaat gepaard met een Herdenking in de Grote Kerk te Vlissingen. Andere evenementen deze zomer zijn een Beloodsin anno 1884, uit te voeren met een roeiboot, een vloot presentatie op 22 augustus en feestavonden voor leden van de Loodsensociëteit en voor medewerkers van het Maritiem District Scheldemond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 25