Passeer cie Middelmaat In de nieuwe Jetta I Westduits EG-voorste] Kabiiii eigen hogere funest voorl Nederland 1 5 DE STEM VAN VRIJDAG 16 MAART 1984 daar weet Volkswagen de autovakwereld te verbazen. De nieuwe achteras met samenge stelde draagarm, koerscorrigerende lagers en versterkte stabilisator is perfect op de gewichtsverhoudingen afgestemd. De vooras met lange veerwegen en in de lengte elastische wielophanging maakt wegligging, comfort en spoorvast- heid optimaal. Dempers en uitlaat kregen door een totaal nieuwe constructie een tweemaal lan gere levensduur Alweer een resultaat van Volkswa gen-research, dat u regelrecht in uw auto kosten scheelt! In plaats van traag: kracht en temperament. Met de 5 nieuwe motoren geeft de Jetta z'n concurrenten het nakijken. De 66 kW (90 DIN-pk) versie is goed voor een top van I7ó km/h! Stelt u zuinigheid voorop dan is er de 40 kW (55 DIN-pk) motor met een verbruik van l op 17,5 bij 90 km/h constant. In plaats van saai:- 'n verrassende vorm. Volkswagen introduceert de nieuwe Jetta. Voor mensen die een auto willen waar de straten nu eens niet vol mee staan. Een auto die de middelmaat passeert. De sportief-elegante lijn met de mar kante achterkant, die helemaal in de carrosserievorm is geïntegreerd, is wat dat betreft nog maar het begin. Stap in de nieuweJetta en de ene ver bazing volgt op de andere. Want hij is méér dan een variatie op een bestaand thema. Het gaat om een verrassend nieuwe en hoogst ongewone Volkswagen. In plaats van behelpen: Alles lijkt uit te nodigen tot lange, zor geloze reizen. En de klassieke lijn bewijst dat de windtunnel geen confectie hoeft af te leveren. De nieuwe Jetta heeft zelfs een ultra-lage Cw-waarde van 0,36. In plaats van middelmatig: In plaats van karig:- een verfijnde uitrusting. een auto van formaat. Ruimte is een belangrijk trefwoord bij de nieuwe Jetta. 't Is gewoon een grote auto. Alles heeft meer formaat dan u in deze klasse gewend bent: het interieur, de hoofd- en beenruimte, maar ook de spoor breedte en de wielbasis. kofferbak met wereldrecord.- Met 575 liter effectieve bagageruim te heeft de nieuweJetta de grootste koffer bak van alle in serie gebouwde limousines. Zelfs met LPG-inbouw houdt u nog genoeg ruimte over voor 'n complete vakantieuitrusting. En als u met vijf mensen aan boord rijdt, kunt u nog 150 kilo extra meenemen. Of u nu zakelijk of privé in de Jetta stapt, u zult zich niet snel in uw bewegingen belemmerd voelen. Het dashboard: geen nutteloze toe ters en bellen, maar uitgekiende functionali teit, lay-out en vormgeving. Het verwarmings- en ventilatiesy steem: toonaangevend en subtiel te doseren. De bekleding-, behaaglijk, royaal en smaakvol in harmonie. De stoelen-, volmaakte steun op dij been-, lende- en schouderhoogte. Bekijk de nieuwe Jetta. Uit elk detail spreken de hoogste kwaliteitsnormen. In plaats van onzeker:- superieure techniek. - De rij kwaliteit van 'n auto wordt voor al door het chassis bepaald. En juist ook een echte Volkswagen Dus: een lange levensduur, ke bedrijfszekerheid, een minimum onderhoudskosten, een hoge inrui Omdat u wel uit 't gewone pen, maar niet in 't ongewisse. Test de nieuweJetta. Hij is er al vanaf f 20.694,-. Volkswagen. Degelijk duurt 't langst- een unie- aan Iwaarde. wilt stap- Detailhandel Merijntje I BEZUINIGING 345,-. Prijzen mcl. BTW, of Leusden. Vn/bh/vend. Wi/zig ehouden. Jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit en 3 jaar lakgaranlie zijn ir Van ome redactie buitenland BRUSSEL - Nederland kori er financieel uiterst bekaai af in een nieuw Westdui voorstel, dat het overleg bil nen de Europese Gemeensch: weer op gang moet brengen. In dat voorstel worden o lossingen aangedragen vo het probleem van de Brit EG-bijdrage en het uitbreid van de EG-financiën. Als het Duitse voorstel e door komt kost dat ons lal meer dan het dubbele van w nu aan de EG wordt bijgedr gen. Van de EG-compensa1 draagt Nederland tot nu toe procent bij. Als het aan Duitsers ligt wordt dat 12 pr cent. In 1982 en '83 hield Nede land nog zo'n 750 miljoen gt den aan de EG over. Het Dui se plan levert Nederland ne1| geen geld meer op. Intege deel, het kost de Nederland schatkist veel geld. Minist Ruding vindt dat onaanvaar haar, heeft hij al laten weten De Europese landbouwn nisters, die begin deze we voor een doorbraak zorgd door een voorlopig akkoord bereiken over de sanering v he melksector en de afbra van de monetaire compen: rende bedragen hebben gis ren in Brussel hun overl hervat. Het gaat nu om een pogi °m ook voor de rest van Europese landbouw sar ringsmaatregelen te bereik In hoofdzaak gaat het daar °m granen, zuidelijke prodi ten en rundvlees. HE totale geldomzet in de c tailhandel is in 1983 ten c z'chte van 1982 met 0,8 proef gedaald. Dié injectie in de econi mie gaat dus ook niet door 1124ste jaargang Kunt u me' doen met e .Vakantie'! Stem-leze# tien) zegge hebbej pEN HAAG - Ziekenfr de tweede helft van dit gere premies óf met eer net zal op voorstel van den (Volksgezondheid) u ken tussen deze mogelijk premier Lubbers liet na afloop van het kabinetsbS raad. weten dat dat beslif voor half mei genomen mei zijn om een eventuele premij verhoging nog per 1 juli kunnen laten ingaan. Lubbers zelf neigt naar el I groter eigen risico in de zien tekostenverzekering omdl eigen risico's méér dan eigfl bijdragen zullen leiden tot lumebeheersing in de gezon| heidszorg. Die gedachte past ook op 1 principe-akkoord dat CDA I VVD deze week bereiktq Globaal komt dat akkoord op neer dat een aantal voc zieningen uit het ziekenfonc pakket wordt gehaald en ve volgens wordt herverzekerd Zou dit plan niet doorga: dan is een premieverhogil onvermijdelijk. Lubbers tl xeert die premieverhoging 1 „enkele tienden van procej ten". Inmiddels hebben tal v| organisaties furieus gere geerd op het CDA-VVD-pl: Het CNV vreest een totale or manteling van de verplicl ziektekostenverzekering vindt dat onaanvaardbaj Ook de FNV wijst het plan dubbelzinnig van de hand. valt daarover met deze val centralen niet te onderhand^ len, laat een woordvoerq weten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 22