Passeer cie Middelmaat In de nieuwe Jetta
I Westduits
EG-voorste]
Kabiiii
eigen
hogere
funest voorl
Nederland
1
5
DE STEM VAN VRIJDAG 16 MAART 1984
daar weet Volkswagen de autovakwereld
te verbazen.
De nieuwe achteras met samenge
stelde draagarm, koerscorrigerende
lagers en versterkte stabilisator is perfect op
de gewichtsverhoudingen afgestemd.
De vooras met lange veerwegen en
in de lengte elastische wielophanging
maakt wegligging, comfort en spoorvast-
heid optimaal.
Dempers en uitlaat kregen door een
totaal nieuwe constructie een tweemaal lan
gere levensduur
Alweer een resultaat van Volkswa
gen-research, dat u regelrecht in uw auto
kosten scheelt!
In plaats van traag:
kracht en temperament.
Met de 5 nieuwe motoren geeft de
Jetta z'n concurrenten het nakijken.
De 66 kW (90 DIN-pk) versie is goed
voor een top van I7ó km/h!
Stelt u zuinigheid voorop dan is er de
40 kW (55 DIN-pk) motor met een verbruik
van l op 17,5 bij 90 km/h constant.
In plaats van saai:-
'n verrassende vorm.
Volkswagen introduceert de nieuwe
Jetta. Voor mensen die een auto willen
waar de straten nu eens niet vol mee staan.
Een auto die de middelmaat passeert.
De sportief-elegante lijn met de mar
kante achterkant, die helemaal in de
carrosserievorm is geïntegreerd, is wat dat
betreft nog maar het begin.
Stap in de nieuweJetta en de ene ver
bazing volgt op de andere.
Want hij is méér dan een variatie op
een bestaand thema. Het gaat om een
verrassend nieuwe en hoogst ongewone
Volkswagen.
In plaats van behelpen:
Alles lijkt uit te nodigen tot lange, zor
geloze reizen.
En de klassieke lijn bewijst dat de
windtunnel geen confectie hoeft af te
leveren. De nieuwe Jetta heeft zelfs een
ultra-lage Cw-waarde van 0,36.
In plaats van middelmatig:
In plaats van karig:-
een verfijnde uitrusting.
een auto van formaat.
Ruimte is een belangrijk trefwoord bij
de nieuwe Jetta. 't Is gewoon een grote auto.
Alles heeft meer formaat dan u in
deze klasse gewend bent: het interieur, de
hoofd- en beenruimte, maar ook de spoor
breedte en de wielbasis.
kofferbak met wereldrecord.-
Met 575 liter effectieve bagageruim
te heeft de nieuweJetta de grootste koffer
bak van alle in serie gebouwde limousines.
Zelfs met LPG-inbouw houdt u
nog genoeg ruimte over voor 'n complete
vakantieuitrusting.
En als u met vijf mensen aan boord
rijdt, kunt u nog 150 kilo extra meenemen.
Of u nu zakelijk of privé in de Jetta
stapt, u zult zich niet snel in uw bewegingen
belemmerd voelen.
Het dashboard: geen nutteloze toe
ters en bellen, maar uitgekiende functionali
teit, lay-out en vormgeving.
Het verwarmings- en ventilatiesy
steem: toonaangevend en subtiel te doseren.
De bekleding-, behaaglijk, royaal en
smaakvol in harmonie.
De stoelen-, volmaakte steun op dij
been-, lende- en schouderhoogte.
Bekijk de nieuwe Jetta. Uit elk detail
spreken de hoogste kwaliteitsnormen.
In plaats van onzeker:-
superieure techniek. -
De rij kwaliteit van 'n auto wordt voor
al door het chassis bepaald. En juist ook
een echte Volkswagen
Dus: een lange levensduur,
ke bedrijfszekerheid, een minimum
onderhoudskosten, een hoge inrui
Omdat u wel uit 't gewone
pen, maar niet in 't ongewisse.
Test de nieuweJetta. Hij is
er al vanaf f 20.694,-.
Volkswagen. Degelijk duurt 't langst-
een unie-
aan
Iwaarde.
wilt stap-
Detailhandel
Merijntje
I BEZUINIGING
345,-. Prijzen mcl. BTW, of Leusden. Vn/bh/vend. Wi/zig
ehouden. Jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit en 3 jaar lakgaranlie zijn ir
Van ome redactie buitenland
BRUSSEL - Nederland kori
er financieel uiterst bekaai
af in een nieuw Westdui
voorstel, dat het overleg bil
nen de Europese Gemeensch:
weer op gang moet brengen.
In dat voorstel worden o
lossingen aangedragen vo
het probleem van de Brit
EG-bijdrage en het uitbreid
van de EG-financiën.
Als het Duitse voorstel e
door komt kost dat ons lal
meer dan het dubbele van w
nu aan de EG wordt bijgedr
gen. Van de EG-compensa1
draagt Nederland tot nu toe
procent bij. Als het aan
Duitsers ligt wordt dat 12 pr
cent.
In 1982 en '83 hield Nede
land nog zo'n 750 miljoen gt
den aan de EG over. Het Dui
se plan levert Nederland ne1|
geen geld meer op. Intege
deel, het kost de Nederland
schatkist veel geld. Minist
Ruding vindt dat onaanvaar
haar, heeft hij al laten weten
De Europese landbouwn
nisters, die begin deze we
voor een doorbraak zorgd
door een voorlopig akkoord
bereiken over de sanering v
he melksector en de afbra
van de monetaire compen:
rende bedragen hebben gis
ren in Brussel hun overl
hervat.
Het gaat nu om een pogi
°m ook voor de rest van
Europese landbouw sar
ringsmaatregelen te bereik
In hoofdzaak gaat het daar
°m granen, zuidelijke prodi
ten en rundvlees.
HE totale geldomzet in de c
tailhandel is in 1983 ten c
z'chte van 1982 met 0,8 proef
gedaald.
Dié injectie
in de econi
mie gaat dus
ook niet door
1124ste jaargang
Kunt u me'
doen met e
.Vakantie'!
Stem-leze#
tien) zegge
hebbej
pEN HAAG - Ziekenfr
de tweede helft van dit
gere premies óf met eer
net zal op voorstel van
den (Volksgezondheid) u
ken tussen deze mogelijk
premier Lubbers liet na
afloop van het kabinetsbS
raad. weten dat dat beslif
voor half mei genomen mei
zijn om een eventuele premij
verhoging nog per 1 juli
kunnen laten ingaan.
Lubbers zelf neigt naar el
I groter eigen risico in de zien
tekostenverzekering omdl
eigen risico's méér dan eigfl
bijdragen zullen leiden tot
lumebeheersing in de gezon|
heidszorg.
Die gedachte past ook op 1
principe-akkoord dat CDA I
VVD deze week bereiktq
Globaal komt dat akkoord
op neer dat een aantal voc
zieningen uit het ziekenfonc
pakket wordt gehaald en ve
volgens wordt herverzekerd
Zou dit plan niet doorga:
dan is een premieverhogil
onvermijdelijk. Lubbers tl
xeert die premieverhoging 1
„enkele tienden van procej
ten".
Inmiddels hebben tal v|
organisaties furieus gere
geerd op het CDA-VVD-pl:
Het CNV vreest een totale or
manteling van de verplicl
ziektekostenverzekering
vindt dat onaanvaardbaj
Ook de FNV wijst het plan
dubbelzinnig van de hand.
valt daarover met deze val
centralen niet te onderhand^
len, laat een woordvoerq
weten.