FIACRIUS
Papand
gram m
VOOROORLOGSE AUTORACEKAMPIOEN RENÉ DREYFUS:
0
[art rukl
voorjaarsbeurs
vooriaarsbeurspU'S
ietnam
dl deels
eg uit
anibodja
Hypotheekrente per 6 maart '841
11 t/m15 maart 1984
Beatrixgebouw, Jaarbeurs, Utrecht
.WfAANWVEMJI
Mooiste jaren
Kampioen
Opeiling in
smoking
en avondjurk
i£)sja(i <^A/{
aan±s
fAFlfcHt-
VOOR UW PEN
M.J. Faber
Recht
IJN VO<
ANKARA EN A
OOK NU GENIE1
ZATERDAG 10 MAART 1984
DSOHM
;EXTRA OP ZATERDAG5
T11
PAGiijMaTERP^ MAART 1
Ik ben het
autorijden
verleerd
De voormalige Frans/Amerikaanse autocoureur/res
tauranthouder René Albert Dreyfus, o.a, winnaar van
de Grand Prix van Monte Carlo 1930, brengt volgende
week een tweeëneenhalve dag durend bezoek aan ons
land. A.s. dinsdag zal hij het Autotron in Drunen en het
Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonksveer be
zichtigen. In het laatstgenoemde museum zal hij onder
meer ontmoeten: Maus Gatsonides, winnaar van de
Rallye van Monte Carlo 1953, de coureurs Hendrik ten
Cate en Peter Ecury. Guus Rombouts, Dreyfus-kenner,
stelt deze laatste vertegenwoordiger van een roem
rucht autosporttijdperk in onderstaand artikel aan u
voor.
Door Guus Rombouts
René Dreyfus werd
mei 1905 geboren in
Nice als zoon van een
zakenman in linnen
goed. Spoedig ver
huisde het gezin naar
Mantes-la-Jolie, niet
ver van Parijs.
Op een middag zaten zijn
oudere broer Maurice en René
in hun trapauto. Ieder van hen
had een passagier op hun nek.
Zó reden zij een bergweg af.
Door het overgewicht dreigde
de trapauto met de kleuters in
een naast de weg gelegen snel-
stromende rivier te belanden.
De hierop volgende seconden
zin vermoedelijk de beslis-
sendste momenten in het leven
van de toen nog jonge Frans
man geweest, want niet alleen
door zijn koelbloedig handelen
voorkwam hij een tragedie,
maar hij raakte tevens zo ge
fascineerd door snelheid, dat
hij later maar één ding wilde,
namelijk autocoureur worden.
Nog geen vijftien jaar later
werd die droom werkelijkheid.
Op 13 juni 1924 maakte hij zijn
racedebuut met de van zijn
vader geleende 6 pk, 750 cc,
krachtige Mathis op het cir
cuit van Gattières. Hij won
zijn klasse. Nu was dat ook
weer niet zo'n geweldige pres
tatie, aangezien hij de enige
deelnemer was in die klasse.
Wedstrijden met een Hotch-
kiss en een Brescia Bugatti
volgden. Tijdens de Mille
Miglia-race in 1928 in Italië
ontmoette hij Elisabeth Junek,
een voortreffelijk coureuse.
Doch de grote victorie
kwam tijdens de Grand van
Monte Carlo 1930. Daags voor
deze race had hij een droom.
De volgende dag vroeg hij zijn
manager een extra benzine
tankje op de passagierszit
plaats links van zijn Bugatti
35 B te laten monteren. Zijn
manager protesteerde, maar
René's wil was wet. Ondanks
dat de 35 B een duidelijk ver
ouderde auto was ten opzichte
van de wagens waarmee het
officiële Bugatti-team reed,
pakte Dreyfus in de veertigste
ronde de kop. In de negentig
ste ronde kwamen alle renners
de pits in om te tanken, terwijl
de man uit Nice tien ronden
later de wedstrijd won met
ruim tien seconden voor
sprong. Met zijn handen volle
dig kapot door de blaren, nam
hij de overwinningsbeker in
ontvangst van Prins Louis II.
De reis die René enige we
ken later naar Molsheim
maakte om een gesprek te
kunnen voeren met de geniale
constructeur Ettore Bugatti
was ronduit teleurstellend te
noemen, aangezien Bugatti
hem onder geen beding wilde
ontmoeten. Thuisgekomen lag
er een telegram van Alfiëri
Maserati die hem vroeg om te
komen racen in zijn fabrieks-
team.
Twee seizoenen reed René
voor de Italiaanse ploeg. Sei
zoenen die men weinig succes
vol kon noemen voor deze
toenmalige alleenvertegen
woordiger voor geheel Frank
rijk van Maserati. In 1932 con
tracteerde Ettore Bugatti de
Fransman voor zijn ploeg. Het
werden de mooiste jaren in
René's leven. Hij won o.a. op 29
juli 1934 de Grand Prix van
België op Spa-Francorchamps
met een Type 59. Deze auto is
heden ten dage te bezichtigen
in het automuseum in de
Drentse hoofdstad Assen. Kort
voordat hij zou trouwen met
Chou-Chou Miraton, de docht-
ger van een schatrijke laxeer
middelenfabrikant, zei de Bu-
gatti-teammanager Meo Con-
stantini dat René te weinig ri
sico's nam om een werkelijk
eroot autorenner te worden.
Er zit een kern van waar
heid in, want René's recente
lijk uitgekomen biografie 'My
René Dreyfus in 1933 bij zijn Bugatti in gesprek met Antony Noghès, de ontwerper van het
Monacose circuit.
rijse verkeer: „Nee, dank je,
dat is me te gevaarlijk!".
Eind 1952 openden Maurice
en René in het centrum van
Manhattan 'Le Chanteclair',
waarbij het 'air' de Ameri
kaanse uitspraak van 'Le
Chantecler' is. Dit restaurant
is tot de lente van 1981 in het
bezit van de gebroeders Drey
fus geweest. In al die jaren
werd het bezocht door o.a. de
autocoureurs Juan Manuel
Fangio, Stirling Moss, Phill
Hill, Maurice Trintignant,
Maus Gatsonides en de Neder
landse schokbrekerfabrikan-
ten De Koning. René reed on
dertussen zijn laatste race in
1955 op Sebring met een Ar-
nolt-Bristol, was in 1980 wed
strijdleider van de Toyota
Grand Prix der Verenigde
Staten van Amerika in het Ca-
lifornische Long Beach en
werd in dat jaar in Monaco ge
huldigd door Prins Ranier en
wijlen Prinses Gracia.
René (rechts) en Maurice Dreyfus in hun Newyorkse restaurant 'Le Chanteclair' pratend
met chefkok Le Noour.
two lives', geschreven door de
autohistorica Beverly Rae Ki-
mes, voorwoord van CBS-TV-
showmaster/amateur auto
coureur Walter Conkite, wordt
maar één ongeval ter sprake
gebracht. Het gebeurde in 1932
tijdens de Grand Prix du
Comminges. Tijdens de laatste
ronde bleek een bocht, waarin
hij 180 km per uur reed, plot
seling glad geworden. Hij
sloeg over de kop, werd naar
het ziekenhuis gebracht. Ter
wijl hij op een brancard uit de
behandelkamer werd gereden,
stopte er een ambulance met
daarin Jean-Pierre Wimille
die een ronde later op precies
dezelfde plek uit de bocht was
gevlogen. Krap een half uur
later kegen de verbouwereer
de coureurs bezoek van hun
collega Freddy Zehender die
champagne met hen wilden
drinken, omdat hij dank zij
hun ongevallen de race had
gewonnen.
Sportiviteit ervaarde René
ook tijdens de Grand Prix van
Italië 1935 op Monza, waar hij
met een Alfa Romeo reed voor
de Scuderia Ferrari. De Duit
sers Hans Stuck met een Auto
Union reed op kop. Daarachter
Tazio Nuvolari. Toen deze uit
viel, lag Dreyfus op de tweede
plaats. Enzo Ferrari liet hem
de pits inkomen, vroeg hem
zijn wagen af te staan aan de
Vliegende Mantuaan, die de
eerste rijder van het team
was. Dreyfus voldeed aan het
verzoek. Met zijn remmen to
taal versleten finishte Nuvola
ri als tweede, doch de volgende
dag weigerde hij de wedstrijd
premie in ontvangst te nemen
met de opmerking dat alleen
René recht had op dat geld.
Toen Italië Ethiopië binnen-
viel, besloot René zijn heil
voortaan te zoeken bij Franse
renstallen. Eerst was dat de
ploeg van Talbot-Lago, waar
hij geen enkel succesje boekte.
Daarna werd hij door Lucy
O'Reilly-Schell, de moeder
van de latere coureur Harry
Schell, uitgenodigd om met
Delahayes en Maserati's te rij
den voor haar Ecurie Bleue.
René nam tweemaal deel aan
de Rallye van Monte Carlo,
won o.a. de Grand Prix van
Tripolis 1937, de Eénmiljoen
Francs-race in dat jaar en
werd in 1938 kampioen van
Frankrijk.
In 1940 kreeg hij vijfenveer
tig dagen verlof uit militaire
dienst om de Franse kleuren te
verdedigen in Indianapolis.
Werd tiende. Op de terugweg
hoorde hij in New York dat de
Duitsers Parijs waren binnen
gevallen. Ondanks dat hij
geen woord Engels sprak en de
horeca alleen maar als klant
kende, besloot hij in Amerika
te blijven en opende met be
hulp van vrienden in Closter,
New Jersey, 'The Red Coach
Tavern', een elegant tuinres-
taurant dat o.a. bezocht werd
door Gloria Swanson. Toen de
Amerikanen zich daadwerke
lijk met de oorlog in Europa
gingen bemoeien, nam hij
dienst als vrijwilliger en werd
ondervrager van krijgsgevan
genen in Italië. Na de oorlog
begon hij met zijn broer Mau
rice in New York het restau
rant 'Le Gourmet', wat be
zocht werd door o.m. Fernan-
del, Zizi Jeanmaire, Maurice
Chevalier, Edith Piaf, Tino
Rossi, de autorenners Rudolf
Carraciola, Archille Varzi en
zovele andere groten der aar
de.
De dood van zijn tweede
vrouw - zij stierf in zijn ar
men aan de ziekte van Hodg
kin - maakte een einde aan 'Le
Gourmet'. René kwam naar
Europa om deel te nemen aan
de 24-uurs van Le Mans. Enige
dagen tevoren testte hij zijn
reflecties met een Ferrari
sportwagen op Montlhéry. Hij
was tevreden, maar toen 's
avonds iemand hem een kleine
Renault wilde lenen, zei hij
kijkend naar het drukke Pa-
Een jaar later bracht hij zijn
eerste bezoek aan ons land.
Binnen enkele uren raakte hij
gecharmeerd van Amsterdam,
Madurodam, Delft en het
Zandvoortse circuit.
In de eerste weken van dit
jaar voerden we enige tele
foongesprekken met elkaar.
Toen hij enthousiast vertelde
naar Monte Carlo te komen,
was een tweede (of is het der
de?) bezoek aan ons land snel
geregeld. In één van die tele
foongesprekken zei hij met
veel gevoel voor understate
ment en met enige veront
schuldiging in het Engels met
z'n charmante Franse accent:
„Ik ben het autorijden ver
leerd!". Of dat juist is zal aan
staande dinsdagmiddag blij
ken, wanneer hem gevraagd
zal worden om het Raams-
donksveerse terrein van het
Nationaal Automobielmu
seum op te rijden.
lacob Maarten Arend Bies
heuvel, de meesterverteller
wiens verhalen overal op
aarde alsook in de hemel
spelen, heeft er ook een ge
schreven dat plaatsvindt in
Chaam.
Als achtjarige padvinder
ronddwalend door de bossen
rond Chaam overvalt hem de
hoogste nood en omdat een
padvinder het bos niet be
vuilt, probeert hij het op te
houden tot de kakhuisjes van
het kamp. Het vlees is zwak
ker dan zijn wil en het loopt
hem dun door de twee korte
broeken. Omdat al zijn rei
nigingspogingen de klieder
brij alleen groter maken,
overweegt hij in zijn wan
hoop de weg terug naar het
kamp geheel ontkleed te
gaan, poserend als slachtof
fer van een roofoverval.
Om alle risico te vermij
den, dat hij desondanks
wordt ontmaskerd als een
overtreder van de padvin-
derswet besluit hij zich voor
te doen als niet-padvinder,
als een jongen uit Chaam.
Houdt men hem onverhoopt
aan dan zal hij door Bra
bants te spreken het overtui
gend beunjs leveren, dat hij
dus onmogelijk een Schie-
damse padvinder kan zijn.
Na veel taalkundig denk
werk bouwt hij onder het
naaktlopen een Brabantse
volzin op, die in het verhaal
'Welp' als volgt staat afge
drukt: „Oejch Maanse,
mookt aa niesi drjoek! Jekke
baajn nun Braanse paafien-
der ende mie kloore siend
gesteule door de fijnd!"
Met dezelfde frisse linguïs
tische aanpak van een
vreemde taal heb ik eens in
Jutland een ouwe Deense
schaapherder de weg ge
vraagd naar het graf van
Hamlet. Wat hij antwoordde
op mijn vraag: „Forsk0n
mej, aeldre Skiephdlder,
kann Doe wize mej ktSrtteste
wej nd Omlets grabetjom-
be?" heb ik niet verstaan,
maar wel in mijn geheugen
geprent. Ik kon het klankge-
trouw herhalen bij de recep
tie van het hotel waar ik lo
geerde.
De polyglot in de receptie
vertaalde voor mij in het
Duits wat de Gamle F°are-
hyrde op de hei mij had
geantwoord op mijn vraag,
te weten 'Folge deiner
Scheisznase, Deutsche
Scheiszturist!" (het was kort
na de oorlog en ook de Denen
hadden minder prettige her
inneringen overgehouden
aan de Duitse bezetting van
hun land. De jonge Biesheu
vel heeft zijn Brabants niet
hoeven 'ausprobieren' op een
geboren Chamenaar. Jam
mer! Wie weet wat die hem
geantwoord zou hebben?
John O'Mill
P.S.
Hamlet, Prince of Denmark,
heeft zijn sombere zelf
moordoverweging, begin
nend met de wereldver
maarde woorden „To be or
not to be, that is the ques
tion" nooit in het Chaams
hoeven uitspreken. Ik heb
jaren geleden geprobeerd
het voor hem te doen en her
inner me dat het als volgt
begon: Deurgoan of dood-
goan, doar gaget om. Of
gunne betere mens zijt in
oew eig'oge aggoeweige ma-
or laot raokgooie en steke
deur ut dolgeworre lot.en
dat het eindigde: Stil nou
maor, gij! Daor edde Ophe
lia. Vrouwkelief, gedenkte
gij asteblief in oew gebede al
mijn zonde.The rest is si
lence!
~~~TPs^GtPtN
De secretaris van interker
kelijk vredesberaad heeft
weer eens een dure buiten
landse reis gemaakt met zijn
gevolg 'maar ja geld ge
noeg...'. Waar hij in eerste
instantie werkelijk nodig
zou zijn is in Woensdrecht
en in Volkel, maar daar zie
je hem niet. Misschien wordt
hij daar ook weggestuurd
vanwege zijn huichelachtige
uitspraken o.a. dat hij zich
zou neerleggen bij wat hij
dan noemt democratische
besluiten, wanneer de rege
ring over zou gaan, ondanks
het afwijzen van het groot
ste deel van de Nederlandse
bevolking tegen deze plaat
sing. Het geld dat door Fa
ber wordt besteed aan deze
snoepreisjes, zou in Woens
drecht en Volkel zeer wel
kom zijn om daadwerkelijke
acties te kunnen onderne
men, die nu uit geldgebrek
niet kunnen doorgaan.
Daarnaast zouden er wat
caravans voor kunnen wor
den aangekocht om b.v. de
vrouwen in Volkel een war
mer onderkomen te ver
schaffen. Dat de koude oor
log is herleefd is allang
vastgesteld en heeft niets
met de ervaring van Faber
tijdens diens bezoek te ma
ken. Maar moet eerder ge
zocht worden in de oorlogs
zuchtige houding van cow-
bow Reagan en diens vazal,
de leider in West-Duitsland.
Daarnaast is Charta 77 niet
representatief voor een vre
desbeweging in Tsjechoslo-
wakije, immers onder deze
uit 250 bestaande intellec
tuelen zijn er verschillenden
die niet afwijzend staan te
gen plaatsing van de kruis
raketten in West-Europa.
De akkoorden van Helsinki
worden niet alleen door het
Oostblok met voeten getre
den, maar ook door Amerika
en het zgn. Vrije Westen. We
hoeven alleen maar te den
ken aan hun steun aan de
uitbuiters in Midden en
Zuid-Amerika en de bezet
ting van een klein eiland,
terwijl West-Duitsland met
wetten komt die in Hitiers
Duitsland geen slecht figuur
hadden geslagen b.v. gevan
genisstraf voor een journa
list die over acties schreef en
razia's op demonstranten.
Ook in Amerika worden vis
a's geweigerd aan hen, die
contacten zoeken met groe
peringen die zich verzetten
tegen de Amerikaanse poli
tieke ten aanzien van El Sal
vador e.d. Mijnheer Faber
heeft het kunnen weten en
wist het ook, maar heeft op
zettelijk een steen bijgedra
gen voor diegenen in ons
land die zo graag de kruis
raketten willen plaatsen. In
uw commentaar wordt ge
steld dat men hier ten lande
vrijelijk kan discussieren
over wel of niet plaatsing,
men vergeet er bij te zetten
dat de regering er zijn kont
mee afveegt en vrijelijk tot
plaatsing overgaat. Dus net
Naamplaatje is een serie
over uitdrukkingen en voorwerpen,
genoemd naar mensen, opgetekend
door Hans Toonen
in Wenen kom je ze nog da
gelijks tegen. Aan de voet
van de Stephansdom staan
ze opgepoetst en met één
paardekracht-met-oogklep-
pen voor, op je te wachten.
Precies, de fiaker.
Toch moeten we naar
Frankrijk om de oorsprong
van deze huurkoets op te
sporen. Want 'fiacre' - Frans
voor huurrijtuig - heeft alles
te maken met de heilige Fia-
crius, schutspatroon van de
tuinlieden.
Wat deze tuindersheilige
met rijtuigen heeft uit te
staan?
Zijn standbeeld prijkte nu
eenmaal in de voorgevel van
Hotel Fiacre in Parijs, waar
in 1640 door een zekere mon
sieur Sauvage de eerste stal
houderij, die rijtuigen ver
huurde, werd gevestigd.
Voorheen was een rijtuig
een rij keluis-vervoersmid
del. Sinds 1640 kon ook de
gewone (werk)man zich in
een fiacre/fiaker van en
naar huis laten rijden. 0\ I
rigens slaat een fiaker J
op een bepaald type rijj
Een landauer bijvoorbJ
kan er, mits te huur, J
voor door gaan.
Nee, een Landauer h(,
niets te maken met een hl
lige/zondaar. Deze
waarvan de kap open .'I
dicht kan, ontleent
naam aan de Duitse sü
Landau. Daar werd in de tl
eeuw het eerste exempljl
gebouwd. T
Voor de victoria, een ebi
gant tweepersoons koelJ
moeten we weer terug naj
Parijs, waar dit rijtuig (opj
zijkanten en neerklap!»!
kap) anno 1860 zeer in tij
was. De naam dankt dtl
koets echter aan koning!
Victoria, de legendaristl
vorstin die Groot-BrittaiJ
van 1837 tot 1901 strak in I
teugels hield. I
Volgende aflevering: jj
Outram
Van onze redactie buitenla
L VORK - Het succes van se
.Fnuikt steeds sterker te worden.
P., liins de vrijdag verschenen
L en landelijk verklezingsond.
I?" „.nik op met de vroegere vie
ftïfcr Mondale, tot voor kort de g<
Kyoriet-
Bovendien heeft hij nu de ster
U de vroegere campagneleider
rentepercentages
NAAM BANK
bet.
rente
afsl.-
met
zonder
wgze
vast
prov.
gemeentegar.
gemeen
e(|ï
werke
opgave
opgave
bank
lijk
bank
Annuïteiten hypotheken
ABN
M/A
1jr.
1,5
7,4
7,82
7,6
M/A
3 jr.
1,5
8,2
8,69
8,4
M/A
5 jr.
1,5
8,7
9,24
8,9
AMR0
M/A
var.
1,5
7,3
7,71
7,5
HJ/A
2 jr.
1.5
8,1
8,43
8,3
HJ/A
5 jr.
1,5
8,8
9,17
9,0
M/A
5 jr.
1,5
8,8
9,35
9,0
9,8
Centr. Volksb.
M/A
5 jr.
1
8,4
8,85
8,6
98
Direktbank/
M/A
1 jr.
1,5
7,6
8,14
7,8
-
NCB bank
M/A
3 jr.
1,5
8,0
8,57
8,2
6,7)
M/A
5 jr.
1,5
8,4
9,01
8,6
Grenswissel-
M/A
1 jr.
1
7,9
8,31
7,9
Ml
kant. CDK
M/A
5 jr.
1
8,4
8,85
8.4
-
HJ/A
1 jr.
1
8,1
8,38
8,1
HJ/A
5 jr.
1
8,6
8,90
8,6
88
Hypoth.tonds
M/A
5/10 jr.
1,25
8,875
9,36
8,75
N.-Br. Gem.
M/A
renter.
1,5
8,8
9,45
8,8
9,6
M/A
15 jr.
1,25
8,875
9,48
8,875
9,4!|
v. Lanschot/
KW/A
var.
1,5
7,5
m
Woonfonds
M/V
var.
1,5
7,2
7,77
f.9
Holland*
M/V
1 jr.
1,5
7,6
8,21
7,3
M/V
2 jr.
1,5
7,9
8,54
8,3
8,0
M/V
3 jr.
1,5
8,5
9,21
M/V
5 jr.
1,5
8,5
9,21
9.0
9,8,
NMB
M/A
1 jr.
1,5
7,3
7,71
7,5
7,8
M/A
3 jr.
1,5
8,3
8,80
8,5
98
M/A
5 jr.
1,5
8,7
9,24
8,9
9,4
Postg./RPS
M/A
2 jr.
1
7,9
8,31
8,1
8,5
M/A
5 jr.
1
8,4
8,85
8,6
RABO (adv.)
M/A
var.
1,25
7,9
8,33
8,1
8,5S
M/A
3 jr.
1,25
8,2
8,66
8,4
M/A
5 jr.
1,25
8,4
8,88
8,6
M/A
stabiel
1,25
8,75
9,26
8,95
HJ/A
var.
1,25
8,1
8,41
8,3
8,1
HJ/A
3 jr.
1,25
8,4
8,72
8,6
HJ/A
5 jr.
1,25
8,6
8,94
8,8
9,11
HJ/A
stabiel
1,25
8,95
9,48
9,15
RABO (hypo)
M/A
3 jr.
1,5
8,2
8,69
8,4
8,9!
M/A
5 jr.
1,5
8,4
8,91
8,6
9,1:
HJ/A
3 jr
1,5
8,4
8,75
8,6
88
HJ/A
5 jr.
1,5
8,6
8,96
8,8
9,1)
Verenigde
M/A
'/4 jr.
1
7,6
7,98
7,8
88
Spaarbank
M/A
3 jr.
1
8,2
8,63
8,4
d
M/A
5 jr.
1
8,5
8.96
8.7
9,1
Westl.Utr. st.
M/V
2 jr.
1,5
8,2
8,87
8,4
9,8
standaard
M/V
5/10 jr.
1,5
8,8
9,54
9,0
9,it
standaard
M/V
11/15 jr.
1,5
9,2
9,98
9.4
«1
no risk
M/V
5 jr.
1,5
op
aanvr
op
8,9
a»
1e kw. '84 budg. M/V
var.
1.5
8,9
9,65
9,6
Levenshypotheken
Centraal
Beheer M/A
5/10 jr.
8,5
8,84 8,5 88
Levensverz.
aangesl.
bij N.V.L. KW/A
5/10 jr.
8,6
8,88 8,6 86
zo als in het Oostblok... Op
een Belgische kerk las ik
'Gerechtigheid brengt vre
de'. Diezelfde kerk heeft in
samenwerking met het ka
pitaal de zwakken in onze
samenleving onderdrukt en
uitgebuit, vandaar dat zij
hun veiligheid met kruisra
ketten wensen gewaar
borgd.
Schijf
Dirk de Vroome
Naar aanleiding van het
schandalige artikel van B.
v.d. Boom in de krant van 28
febr. j.l. zou de vraag gesteld
kunnen worden of het niet
de hoogste tijd is, dat zoveel
mogelijk gelovige katholie
ken gebruik maken van hun
recht, zo niet van hun plicht,
om langs de daarvoor hiër
archiek bekende wegen, in
het belang en welzijn van de
(ADVERTENTIE)
zondag 11/3 van 10-18 uur
maandag 12/3 van 9-18 uur (sommige branches tot 21 uur)
dinsdag 13/3 t/m donderdag 15/3 van 9-18 uur
ZONDAG
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG
121314
Iwa
1ANGKOK - Vietnam is van
Jan tussen april en november
en deel van zijn troepen-
lacht uit Cambodja terug te
rekken.
Dit op voorwaarde dat de
eiligheid van Cambodja dit
lelaat, zo zei de Vietnamese
linistcr van buitenlandse za
ten, Nguyen Co Thach, vrij-
|ag in de Thailandse hoofd-
lad Bangkok.
Thach zei niet hoeveel mili-
liren zullen worden terugge-
rokken, noch welke gebieden
uilen worden ontruimd. Viet-
kam heeft naar eigen zeggen
[l twee keer eerder zijn troe-
enmacht van ca. 150.000 tot
70.000 man gedeeltelijk uit
bambodja teruggetrokken.
I Maar volgens westerse di
plomaten ging het telkens al-
een om een aflossing van mi
litairen.
Vietnam viel in januari 1979
imbodja binnen waar toen
|e communistische Rode
khmer van Pol Pot regeerde
|n die de veiligheid van Viet
nam zou bedreigen. De Rode
Jimer maakt nu deel uit van
en anti-Vietnamese coalitie
imen met met de niet-com-
lunistische verzetsbewegin
gen van oud-premier Son
Sann en prins Norodom Siha-
pouk en strijdt tegen de Viet-
amese bezetting van Cam-
adja.
kerk, aan te dringen optel
roeping dan wel verwerpinj
van door schrijver uitgfj
sproken godslasterlijke t*j
ledigingen. Verwezen worfl
daartoe naar de dogma! f
sche constitutie 'Luim j
Gentium' over de kerk otfl
punt 37, van het Tweede Va|
ticaanse Concilie. Waar i
bleken is dat schrijver efl
(afgevallen?) priester is 'j
nog daadwerkelijk in M
pastoraat werkzaam, 2 j
het daarenboven aanbe«l
ling verdienen met de j
te klem aan te dringen #1
een zo spoedig mogeliM
beëindiging van zijn werk'l
zaamheid als zodanig. Tege'l
dergelijk labiele figuren,osl
miskenbare wolven
schaapsvacht, moet tel
zich wapenen. Zij zijn j
zeer groot gevaar voorde' I
k. kerk.
Leende
F.C.M. Vogels
Door Pieter Eggen
DUIDELIJK geïrriteerd,
hoewel niet heel erg open
lijk, was gisteren de stem
ming op een speciale Navo-
bijeenkomst in Brussel. Re
den voor de zitting was het
jongste Turks-Griekse ge
schil. De regering in Athene
liet donderdagavond weten
dat Turkse marineschepen,
tijdens oefeningen, gescho
ten hadden op Griekse vis
serschepen. Het had maar
weinig gescheeld of de boten
waren geraakt. De Griekse
regering reageerde furieus
en haalde bijna zijn ambas
sadeur in Ankara, Konstan-
topoulos, terug. Op het laat
ste nippertje was Grieken
land gisteravond toch tevre
den met de Turkse uitleg
van het incident („Geen boos
opzet").
De Turken ontkenden gis
teren dus in alle toonaarden
dat er schoten zijn gevallen.
Ankara deed de verhalen af
als „onjuist" en gaf daarbij'
aan dat het de Grieken ken-
nelijk te doen is om een
„kunstmatige crisis" te be
werkstelligen.
Turkije gaf toe dat het
momenteel vlootoefeningen
dpet tussen het Griekse
eiland Samothraki en de
idrkse Baai van Saros.
Griekenland en andere be
trokken landen zijn vooraf
de hoogte gesteld, aldus
de Turkse verklaring.
Uit de berichten van het
ncident - die overigens nog-
verschillen naar gelang
I 8<ïaal«alvix bouvrt pergola's en veranda's
lu Je al behaaglijk 'buiten' zitten. Uits
MAART
MAART
MAART
MAART