FIACRIUS Papand gram m VOOROORLOGSE AUTORACEKAMPIOEN RENÉ DREYFUS: 0 [art rukl voorjaarsbeurs vooriaarsbeurspU'S ietnam dl deels eg uit anibodja Hypotheekrente per 6 maart '841 11 t/m15 maart 1984 Beatrixgebouw, Jaarbeurs, Utrecht .WfAANWVEMJI Mooiste jaren Kampioen Opeiling in smoking en avondjurk i£)sja(i <^A/{ aan±s fAFlfcHt- VOOR UW PEN M.J. Faber Recht IJN VO< ANKARA EN A OOK NU GENIE1 ZATERDAG 10 MAART 1984 DSOHM ;EXTRA OP ZATERDAG5 T11 PAGiijMaTERP^ MAART 1 Ik ben het autorijden verleerd De voormalige Frans/Amerikaanse autocoureur/res tauranthouder René Albert Dreyfus, o.a, winnaar van de Grand Prix van Monte Carlo 1930, brengt volgende week een tweeëneenhalve dag durend bezoek aan ons land. A.s. dinsdag zal hij het Autotron in Drunen en het Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonksveer be zichtigen. In het laatstgenoemde museum zal hij onder meer ontmoeten: Maus Gatsonides, winnaar van de Rallye van Monte Carlo 1953, de coureurs Hendrik ten Cate en Peter Ecury. Guus Rombouts, Dreyfus-kenner, stelt deze laatste vertegenwoordiger van een roem rucht autosporttijdperk in onderstaand artikel aan u voor. Door Guus Rombouts René Dreyfus werd mei 1905 geboren in Nice als zoon van een zakenman in linnen goed. Spoedig ver huisde het gezin naar Mantes-la-Jolie, niet ver van Parijs. Op een middag zaten zijn oudere broer Maurice en René in hun trapauto. Ieder van hen had een passagier op hun nek. Zó reden zij een bergweg af. Door het overgewicht dreigde de trapauto met de kleuters in een naast de weg gelegen snel- stromende rivier te belanden. De hierop volgende seconden zin vermoedelijk de beslis- sendste momenten in het leven van de toen nog jonge Frans man geweest, want niet alleen door zijn koelbloedig handelen voorkwam hij een tragedie, maar hij raakte tevens zo ge fascineerd door snelheid, dat hij later maar één ding wilde, namelijk autocoureur worden. Nog geen vijftien jaar later werd die droom werkelijkheid. Op 13 juni 1924 maakte hij zijn racedebuut met de van zijn vader geleende 6 pk, 750 cc, krachtige Mathis op het cir cuit van Gattières. Hij won zijn klasse. Nu was dat ook weer niet zo'n geweldige pres tatie, aangezien hij de enige deelnemer was in die klasse. Wedstrijden met een Hotch- kiss en een Brescia Bugatti volgden. Tijdens de Mille Miglia-race in 1928 in Italië ontmoette hij Elisabeth Junek, een voortreffelijk coureuse. Doch de grote victorie kwam tijdens de Grand van Monte Carlo 1930. Daags voor deze race had hij een droom. De volgende dag vroeg hij zijn manager een extra benzine tankje op de passagierszit plaats links van zijn Bugatti 35 B te laten monteren. Zijn manager protesteerde, maar René's wil was wet. Ondanks dat de 35 B een duidelijk ver ouderde auto was ten opzichte van de wagens waarmee het officiële Bugatti-team reed, pakte Dreyfus in de veertigste ronde de kop. In de negentig ste ronde kwamen alle renners de pits in om te tanken, terwijl de man uit Nice tien ronden later de wedstrijd won met ruim tien seconden voor sprong. Met zijn handen volle dig kapot door de blaren, nam hij de overwinningsbeker in ontvangst van Prins Louis II. De reis die René enige we ken later naar Molsheim maakte om een gesprek te kunnen voeren met de geniale constructeur Ettore Bugatti was ronduit teleurstellend te noemen, aangezien Bugatti hem onder geen beding wilde ontmoeten. Thuisgekomen lag er een telegram van Alfiëri Maserati die hem vroeg om te komen racen in zijn fabrieks- team. Twee seizoenen reed René voor de Italiaanse ploeg. Sei zoenen die men weinig succes vol kon noemen voor deze toenmalige alleenvertegen woordiger voor geheel Frank rijk van Maserati. In 1932 con tracteerde Ettore Bugatti de Fransman voor zijn ploeg. Het werden de mooiste jaren in René's leven. Hij won o.a. op 29 juli 1934 de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps met een Type 59. Deze auto is heden ten dage te bezichtigen in het automuseum in de Drentse hoofdstad Assen. Kort voordat hij zou trouwen met Chou-Chou Miraton, de docht- ger van een schatrijke laxeer middelenfabrikant, zei de Bu- gatti-teammanager Meo Con- stantini dat René te weinig ri sico's nam om een werkelijk eroot autorenner te worden. Er zit een kern van waar heid in, want René's recente lijk uitgekomen biografie 'My René Dreyfus in 1933 bij zijn Bugatti in gesprek met Antony Noghès, de ontwerper van het Monacose circuit. rijse verkeer: „Nee, dank je, dat is me te gevaarlijk!". Eind 1952 openden Maurice en René in het centrum van Manhattan 'Le Chanteclair', waarbij het 'air' de Ameri kaanse uitspraak van 'Le Chantecler' is. Dit restaurant is tot de lente van 1981 in het bezit van de gebroeders Drey fus geweest. In al die jaren werd het bezocht door o.a. de autocoureurs Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Phill Hill, Maurice Trintignant, Maus Gatsonides en de Neder landse schokbrekerfabrikan- ten De Koning. René reed on dertussen zijn laatste race in 1955 op Sebring met een Ar- nolt-Bristol, was in 1980 wed strijdleider van de Toyota Grand Prix der Verenigde Staten van Amerika in het Ca- lifornische Long Beach en werd in dat jaar in Monaco ge huldigd door Prins Ranier en wijlen Prinses Gracia. René (rechts) en Maurice Dreyfus in hun Newyorkse restaurant 'Le Chanteclair' pratend met chefkok Le Noour. two lives', geschreven door de autohistorica Beverly Rae Ki- mes, voorwoord van CBS-TV- showmaster/amateur auto coureur Walter Conkite, wordt maar één ongeval ter sprake gebracht. Het gebeurde in 1932 tijdens de Grand Prix du Comminges. Tijdens de laatste ronde bleek een bocht, waarin hij 180 km per uur reed, plot seling glad geworden. Hij sloeg over de kop, werd naar het ziekenhuis gebracht. Ter wijl hij op een brancard uit de behandelkamer werd gereden, stopte er een ambulance met daarin Jean-Pierre Wimille die een ronde later op precies dezelfde plek uit de bocht was gevlogen. Krap een half uur later kegen de verbouwereer de coureurs bezoek van hun collega Freddy Zehender die champagne met hen wilden drinken, omdat hij dank zij hun ongevallen de race had gewonnen. Sportiviteit ervaarde René ook tijdens de Grand Prix van Italië 1935 op Monza, waar hij met een Alfa Romeo reed voor de Scuderia Ferrari. De Duit sers Hans Stuck met een Auto Union reed op kop. Daarachter Tazio Nuvolari. Toen deze uit viel, lag Dreyfus op de tweede plaats. Enzo Ferrari liet hem de pits inkomen, vroeg hem zijn wagen af te staan aan de Vliegende Mantuaan, die de eerste rijder van het team was. Dreyfus voldeed aan het verzoek. Met zijn remmen to taal versleten finishte Nuvola ri als tweede, doch de volgende dag weigerde hij de wedstrijd premie in ontvangst te nemen met de opmerking dat alleen René recht had op dat geld. Toen Italië Ethiopië binnen- viel, besloot René zijn heil voortaan te zoeken bij Franse renstallen. Eerst was dat de ploeg van Talbot-Lago, waar hij geen enkel succesje boekte. Daarna werd hij door Lucy O'Reilly-Schell, de moeder van de latere coureur Harry Schell, uitgenodigd om met Delahayes en Maserati's te rij den voor haar Ecurie Bleue. René nam tweemaal deel aan de Rallye van Monte Carlo, won o.a. de Grand Prix van Tripolis 1937, de Eénmiljoen Francs-race in dat jaar en werd in 1938 kampioen van Frankrijk. In 1940 kreeg hij vijfenveer tig dagen verlof uit militaire dienst om de Franse kleuren te verdedigen in Indianapolis. Werd tiende. Op de terugweg hoorde hij in New York dat de Duitsers Parijs waren binnen gevallen. Ondanks dat hij geen woord Engels sprak en de horeca alleen maar als klant kende, besloot hij in Amerika te blijven en opende met be hulp van vrienden in Closter, New Jersey, 'The Red Coach Tavern', een elegant tuinres- taurant dat o.a. bezocht werd door Gloria Swanson. Toen de Amerikanen zich daadwerke lijk met de oorlog in Europa gingen bemoeien, nam hij dienst als vrijwilliger en werd ondervrager van krijgsgevan genen in Italië. Na de oorlog begon hij met zijn broer Mau rice in New York het restau rant 'Le Gourmet', wat be zocht werd door o.m. Fernan- del, Zizi Jeanmaire, Maurice Chevalier, Edith Piaf, Tino Rossi, de autorenners Rudolf Carraciola, Archille Varzi en zovele andere groten der aar de. De dood van zijn tweede vrouw - zij stierf in zijn ar men aan de ziekte van Hodg kin - maakte een einde aan 'Le Gourmet'. René kwam naar Europa om deel te nemen aan de 24-uurs van Le Mans. Enige dagen tevoren testte hij zijn reflecties met een Ferrari sportwagen op Montlhéry. Hij was tevreden, maar toen 's avonds iemand hem een kleine Renault wilde lenen, zei hij kijkend naar het drukke Pa- Een jaar later bracht hij zijn eerste bezoek aan ons land. Binnen enkele uren raakte hij gecharmeerd van Amsterdam, Madurodam, Delft en het Zandvoortse circuit. In de eerste weken van dit jaar voerden we enige tele foongesprekken met elkaar. Toen hij enthousiast vertelde naar Monte Carlo te komen, was een tweede (of is het der de?) bezoek aan ons land snel geregeld. In één van die tele foongesprekken zei hij met veel gevoel voor understate ment en met enige veront schuldiging in het Engels met z'n charmante Franse accent: „Ik ben het autorijden ver leerd!". Of dat juist is zal aan staande dinsdagmiddag blij ken, wanneer hem gevraagd zal worden om het Raams- donksveerse terrein van het Nationaal Automobielmu seum op te rijden. lacob Maarten Arend Bies heuvel, de meesterverteller wiens verhalen overal op aarde alsook in de hemel spelen, heeft er ook een ge schreven dat plaatsvindt in Chaam. Als achtjarige padvinder ronddwalend door de bossen rond Chaam overvalt hem de hoogste nood en omdat een padvinder het bos niet be vuilt, probeert hij het op te houden tot de kakhuisjes van het kamp. Het vlees is zwak ker dan zijn wil en het loopt hem dun door de twee korte broeken. Omdat al zijn rei nigingspogingen de klieder brij alleen groter maken, overweegt hij in zijn wan hoop de weg terug naar het kamp geheel ontkleed te gaan, poserend als slachtof fer van een roofoverval. Om alle risico te vermij den, dat hij desondanks wordt ontmaskerd als een overtreder van de padvin- derswet besluit hij zich voor te doen als niet-padvinder, als een jongen uit Chaam. Houdt men hem onverhoopt aan dan zal hij door Bra bants te spreken het overtui gend beunjs leveren, dat hij dus onmogelijk een Schie- damse padvinder kan zijn. Na veel taalkundig denk werk bouwt hij onder het naaktlopen een Brabantse volzin op, die in het verhaal 'Welp' als volgt staat afge drukt: „Oejch Maanse, mookt aa niesi drjoek! Jekke baajn nun Braanse paafien- der ende mie kloore siend gesteule door de fijnd!" Met dezelfde frisse linguïs tische aanpak van een vreemde taal heb ik eens in Jutland een ouwe Deense schaapherder de weg ge vraagd naar het graf van Hamlet. Wat hij antwoordde op mijn vraag: „Forsk0n mej, aeldre Skiephdlder, kann Doe wize mej ktSrtteste wej nd Omlets grabetjom- be?" heb ik niet verstaan, maar wel in mijn geheugen geprent. Ik kon het klankge- trouw herhalen bij de recep tie van het hotel waar ik lo geerde. De polyglot in de receptie vertaalde voor mij in het Duits wat de Gamle F°are- hyrde op de hei mij had geantwoord op mijn vraag, te weten 'Folge deiner Scheisznase, Deutsche Scheiszturist!" (het was kort na de oorlog en ook de Denen hadden minder prettige her inneringen overgehouden aan de Duitse bezetting van hun land. De jonge Biesheu vel heeft zijn Brabants niet hoeven 'ausprobieren' op een geboren Chamenaar. Jam mer! Wie weet wat die hem geantwoord zou hebben? John O'Mill P.S. Hamlet, Prince of Denmark, heeft zijn sombere zelf moordoverweging, begin nend met de wereldver maarde woorden „To be or not to be, that is the ques tion" nooit in het Chaams hoeven uitspreken. Ik heb jaren geleden geprobeerd het voor hem te doen en her inner me dat het als volgt begon: Deurgoan of dood- goan, doar gaget om. Of gunne betere mens zijt in oew eig'oge aggoeweige ma- or laot raokgooie en steke deur ut dolgeworre lot.en dat het eindigde: Stil nou maor, gij! Daor edde Ophe lia. Vrouwkelief, gedenkte gij asteblief in oew gebede al mijn zonde.The rest is si lence! ~~~TPs^GtPtN De secretaris van interker kelijk vredesberaad heeft weer eens een dure buiten landse reis gemaakt met zijn gevolg 'maar ja geld ge noeg...'. Waar hij in eerste instantie werkelijk nodig zou zijn is in Woensdrecht en in Volkel, maar daar zie je hem niet. Misschien wordt hij daar ook weggestuurd vanwege zijn huichelachtige uitspraken o.a. dat hij zich zou neerleggen bij wat hij dan noemt democratische besluiten, wanneer de rege ring over zou gaan, ondanks het afwijzen van het groot ste deel van de Nederlandse bevolking tegen deze plaat sing. Het geld dat door Fa ber wordt besteed aan deze snoepreisjes, zou in Woens drecht en Volkel zeer wel kom zijn om daadwerkelijke acties te kunnen onderne men, die nu uit geldgebrek niet kunnen doorgaan. Daarnaast zouden er wat caravans voor kunnen wor den aangekocht om b.v. de vrouwen in Volkel een war mer onderkomen te ver schaffen. Dat de koude oor log is herleefd is allang vastgesteld en heeft niets met de ervaring van Faber tijdens diens bezoek te ma ken. Maar moet eerder ge zocht worden in de oorlogs zuchtige houding van cow- bow Reagan en diens vazal, de leider in West-Duitsland. Daarnaast is Charta 77 niet representatief voor een vre desbeweging in Tsjechoslo- wakije, immers onder deze uit 250 bestaande intellec tuelen zijn er verschillenden die niet afwijzend staan te gen plaatsing van de kruis raketten in West-Europa. De akkoorden van Helsinki worden niet alleen door het Oostblok met voeten getre den, maar ook door Amerika en het zgn. Vrije Westen. We hoeven alleen maar te den ken aan hun steun aan de uitbuiters in Midden en Zuid-Amerika en de bezet ting van een klein eiland, terwijl West-Duitsland met wetten komt die in Hitiers Duitsland geen slecht figuur hadden geslagen b.v. gevan genisstraf voor een journa list die over acties schreef en razia's op demonstranten. Ook in Amerika worden vis a's geweigerd aan hen, die contacten zoeken met groe peringen die zich verzetten tegen de Amerikaanse poli tieke ten aanzien van El Sal vador e.d. Mijnheer Faber heeft het kunnen weten en wist het ook, maar heeft op zettelijk een steen bijgedra gen voor diegenen in ons land die zo graag de kruis raketten willen plaatsen. In uw commentaar wordt ge steld dat men hier ten lande vrijelijk kan discussieren over wel of niet plaatsing, men vergeet er bij te zetten dat de regering er zijn kont mee afveegt en vrijelijk tot plaatsing overgaat. Dus net Naamplaatje is een serie over uitdrukkingen en voorwerpen, genoemd naar mensen, opgetekend door Hans Toonen in Wenen kom je ze nog da gelijks tegen. Aan de voet van de Stephansdom staan ze opgepoetst en met één paardekracht-met-oogklep- pen voor, op je te wachten. Precies, de fiaker. Toch moeten we naar Frankrijk om de oorsprong van deze huurkoets op te sporen. Want 'fiacre' - Frans voor huurrijtuig - heeft alles te maken met de heilige Fia- crius, schutspatroon van de tuinlieden. Wat deze tuindersheilige met rijtuigen heeft uit te staan? Zijn standbeeld prijkte nu eenmaal in de voorgevel van Hotel Fiacre in Parijs, waar in 1640 door een zekere mon sieur Sauvage de eerste stal houderij, die rijtuigen ver huurde, werd gevestigd. Voorheen was een rijtuig een rij keluis-vervoersmid del. Sinds 1640 kon ook de gewone (werk)man zich in een fiacre/fiaker van en naar huis laten rijden. 0\ I rigens slaat een fiaker J op een bepaald type rijj Een landauer bijvoorbJ kan er, mits te huur, J voor door gaan. Nee, een Landauer h(, niets te maken met een hl lige/zondaar. Deze waarvan de kap open .'I dicht kan, ontleent naam aan de Duitse sü Landau. Daar werd in de tl eeuw het eerste exempljl gebouwd. T Voor de victoria, een ebi gant tweepersoons koelJ moeten we weer terug naj Parijs, waar dit rijtuig (opj zijkanten en neerklap!»! kap) anno 1860 zeer in tij was. De naam dankt dtl koets echter aan koning! Victoria, de legendaristl vorstin die Groot-BrittaiJ van 1837 tot 1901 strak in I teugels hield. I Volgende aflevering: jj Outram Van onze redactie buitenla L VORK - Het succes van se .Fnuikt steeds sterker te worden. P., liins de vrijdag verschenen L en landelijk verklezingsond. I?" „.nik op met de vroegere vie ftïfcr Mondale, tot voor kort de g< Kyoriet- Bovendien heeft hij nu de ster U de vroegere campagneleider rentepercentages NAAM BANK bet. rente afsl.- met zonder wgze vast prov. gemeentegar. gemeen e(|ï werke opgave opgave bank lijk bank Annuïteiten hypotheken ABN M/A 1jr. 1,5 7,4 7,82 7,6 M/A 3 jr. 1,5 8,2 8,69 8,4 M/A 5 jr. 1,5 8,7 9,24 8,9 AMR0 M/A var. 1,5 7,3 7,71 7,5 HJ/A 2 jr. 1.5 8,1 8,43 8,3 HJ/A 5 jr. 1,5 8,8 9,17 9,0 M/A 5 jr. 1,5 8,8 9,35 9,0 9,8 Centr. Volksb. M/A 5 jr. 1 8,4 8,85 8,6 98 Direktbank/ M/A 1 jr. 1,5 7,6 8,14 7,8 - NCB bank M/A 3 jr. 1,5 8,0 8,57 8,2 6,7) M/A 5 jr. 1,5 8,4 9,01 8,6 Grenswissel- M/A 1 jr. 1 7,9 8,31 7,9 Ml kant. CDK M/A 5 jr. 1 8,4 8,85 8.4 - HJ/A 1 jr. 1 8,1 8,38 8,1 HJ/A 5 jr. 1 8,6 8,90 8,6 88 Hypoth.tonds M/A 5/10 jr. 1,25 8,875 9,36 8,75 N.-Br. Gem. M/A renter. 1,5 8,8 9,45 8,8 9,6 M/A 15 jr. 1,25 8,875 9,48 8,875 9,4!| v. Lanschot/ KW/A var. 1,5 7,5 m Woonfonds M/V var. 1,5 7,2 7,77 f.9 Holland* M/V 1 jr. 1,5 7,6 8,21 7,3 M/V 2 jr. 1,5 7,9 8,54 8,3 8,0 M/V 3 jr. 1,5 8,5 9,21 M/V 5 jr. 1,5 8,5 9,21 9.0 9,8, NMB M/A 1 jr. 1,5 7,3 7,71 7,5 7,8 M/A 3 jr. 1,5 8,3 8,80 8,5 98 M/A 5 jr. 1,5 8,7 9,24 8,9 9,4 Postg./RPS M/A 2 jr. 1 7,9 8,31 8,1 8,5 M/A 5 jr. 1 8,4 8,85 8,6 RABO (adv.) M/A var. 1,25 7,9 8,33 8,1 8,5S M/A 3 jr. 1,25 8,2 8,66 8,4 M/A 5 jr. 1,25 8,4 8,88 8,6 M/A stabiel 1,25 8,75 9,26 8,95 HJ/A var. 1,25 8,1 8,41 8,3 8,1 HJ/A 3 jr. 1,25 8,4 8,72 8,6 HJ/A 5 jr. 1,25 8,6 8,94 8,8 9,11 HJ/A stabiel 1,25 8,95 9,48 9,15 RABO (hypo) M/A 3 jr. 1,5 8,2 8,69 8,4 8,9! M/A 5 jr. 1,5 8,4 8,91 8,6 9,1: HJ/A 3 jr 1,5 8,4 8,75 8,6 88 HJ/A 5 jr. 1,5 8,6 8,96 8,8 9,1) Verenigde M/A '/4 jr. 1 7,6 7,98 7,8 88 Spaarbank M/A 3 jr. 1 8,2 8,63 8,4 d M/A 5 jr. 1 8,5 8.96 8.7 9,1 Westl.Utr. st. M/V 2 jr. 1,5 8,2 8,87 8,4 9,8 standaard M/V 5/10 jr. 1,5 8,8 9,54 9,0 9,it standaard M/V 11/15 jr. 1,5 9,2 9,98 9.4 «1 no risk M/V 5 jr. 1,5 op aanvr op 8,9 a» 1e kw. '84 budg. M/V var. 1.5 8,9 9,65 9,6 Levenshypotheken Centraal Beheer M/A 5/10 jr. 8,5 8,84 8,5 88 Levensverz. aangesl. bij N.V.L. KW/A 5/10 jr. 8,6 8,88 8,6 86 zo als in het Oostblok... Op een Belgische kerk las ik 'Gerechtigheid brengt vre de'. Diezelfde kerk heeft in samenwerking met het ka pitaal de zwakken in onze samenleving onderdrukt en uitgebuit, vandaar dat zij hun veiligheid met kruisra ketten wensen gewaar borgd. Schijf Dirk de Vroome Naar aanleiding van het schandalige artikel van B. v.d. Boom in de krant van 28 febr. j.l. zou de vraag gesteld kunnen worden of het niet de hoogste tijd is, dat zoveel mogelijk gelovige katholie ken gebruik maken van hun recht, zo niet van hun plicht, om langs de daarvoor hiër archiek bekende wegen, in het belang en welzijn van de (ADVERTENTIE) zondag 11/3 van 10-18 uur maandag 12/3 van 9-18 uur (sommige branches tot 21 uur) dinsdag 13/3 t/m donderdag 15/3 van 9-18 uur ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG 121314 Iwa 1ANGKOK - Vietnam is van Jan tussen april en november en deel van zijn troepen- lacht uit Cambodja terug te rekken. Dit op voorwaarde dat de eiligheid van Cambodja dit lelaat, zo zei de Vietnamese linistcr van buitenlandse za ten, Nguyen Co Thach, vrij- |ag in de Thailandse hoofd- lad Bangkok. Thach zei niet hoeveel mili- liren zullen worden terugge- rokken, noch welke gebieden uilen worden ontruimd. Viet- kam heeft naar eigen zeggen [l twee keer eerder zijn troe- enmacht van ca. 150.000 tot 70.000 man gedeeltelijk uit bambodja teruggetrokken. I Maar volgens westerse di plomaten ging het telkens al- een om een aflossing van mi litairen. Vietnam viel in januari 1979 imbodja binnen waar toen |e communistische Rode khmer van Pol Pot regeerde |n die de veiligheid van Viet nam zou bedreigen. De Rode Jimer maakt nu deel uit van en anti-Vietnamese coalitie imen met met de niet-com- lunistische verzetsbewegin gen van oud-premier Son Sann en prins Norodom Siha- pouk en strijdt tegen de Viet- amese bezetting van Cam- adja. kerk, aan te dringen optel roeping dan wel verwerpinj van door schrijver uitgfj sproken godslasterlijke t*j ledigingen. Verwezen worfl daartoe naar de dogma! f sche constitutie 'Luim j Gentium' over de kerk otfl punt 37, van het Tweede Va| ticaanse Concilie. Waar i bleken is dat schrijver efl (afgevallen?) priester is 'j nog daadwerkelijk in M pastoraat werkzaam, 2 j het daarenboven aanbe«l ling verdienen met de j te klem aan te dringen #1 een zo spoedig mogeliM beëindiging van zijn werk'l zaamheid als zodanig. Tege'l dergelijk labiele figuren,osl miskenbare wolven schaapsvacht, moet tel zich wapenen. Zij zijn j zeer groot gevaar voorde' I k. kerk. Leende F.C.M. Vogels Door Pieter Eggen DUIDELIJK geïrriteerd, hoewel niet heel erg open lijk, was gisteren de stem ming op een speciale Navo- bijeenkomst in Brussel. Re den voor de zitting was het jongste Turks-Griekse ge schil. De regering in Athene liet donderdagavond weten dat Turkse marineschepen, tijdens oefeningen, gescho ten hadden op Griekse vis serschepen. Het had maar weinig gescheeld of de boten waren geraakt. De Griekse regering reageerde furieus en haalde bijna zijn ambas sadeur in Ankara, Konstan- topoulos, terug. Op het laat ste nippertje was Grieken land gisteravond toch tevre den met de Turkse uitleg van het incident („Geen boos opzet"). De Turken ontkenden gis teren dus in alle toonaarden dat er schoten zijn gevallen. Ankara deed de verhalen af als „onjuist" en gaf daarbij' aan dat het de Grieken ken- nelijk te doen is om een „kunstmatige crisis" te be werkstelligen. Turkije gaf toe dat het momenteel vlootoefeningen dpet tussen het Griekse eiland Samothraki en de idrkse Baai van Saros. Griekenland en andere be trokken landen zijn vooraf de hoogte gesteld, aldus de Turkse verklaring. Uit de berichten van het ncident - die overigens nog- verschillen naar gelang I 8<ïaal«alvix bouvrt pergola's en veranda's lu Je al behaaglijk 'buiten' zitten. Uits MAART MAART MAART MAART

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 4