Helen pensioenbreuk: zaak van lange adem?
Zure regen: Na ons de zondvloed
li
„Loeders van wetsontwerpen hou je altijd
Geen standaard voor
keuze van hypotheek
DE GRAAF HOUDT VAST AAN VRIJHEID BLIJHEID
ZEEUWSE EN BRABANTSE BESTUURDERS IN DE BAN VAN ROOK
i 0TAL WERia
fletaalmoehei
ACHTERGROND
pagina]
Welvaartsvast
Spastisch
iroentelefoon
COMMISSIE GEELHOED
Onder druk
DE STEM COfl
I
ZATERDAG 10 MAART 1984
T5
door Pieter-Jan Dekkers
'NOG DIT JAAR OP
LOSSING VOOR PEN-
SIOENBREUK' meldden
de kranten deze week.
Staatssecretaris De
Graaf (Sociale Zaken)
had dat beloofd in een
commissievergadering in
de Tweede Kamer. En nu
maar hopen, dat er voor
de jaarwisseling inder
daad een wetsontwerp
bij de Kamer ligt, dat een
eind maakt aan dit pro
bleem, al was het maar
voorlopig.
Het zou overigens nie
mand in politiek Den Haag
verbazen, als die regeling dit
jaar niet rond komt. Want
de belofte 'Nog dit jaar op
lossing pensioenbreuk' werd
vorig jaar al eens door
staatssecretaris De Graaf
gedaan. En daarvoor, in
1982, door de toenmalige mi
nister van Sociale Zaken,
ook De Graaf. En voor hem,
weneens in 1982, door zijn
loorgangster staatssecreta-
5s Ien Dales. En voor haar
veer door haar voorganger
De Graaf, dezelfde van deze
week.
Een probleem waarover al
vanaf 1971 door betrokkenen
wordt gestudeerd. De So
ciaal-Economische Raad, de
Stichting van de Arbeid, de
kabinetten-Den Uyl, -Van
Agt I, II en II en -Lubbers,
Kamerleden en vakbonds
bestuurders hebben zich de
afgelopen jaren op dit pro
bleem gestort. Aanleiding
was de vraag, of er uiteinde
lijk een pensioenplicht moet
worden ingevoerd.
Deze week zei De Graaf,
dat het zeker nog wel acht
tot tien jaar zal duren, voor
dat zo'n pensioenplicht wet
telijk kan zijn geregeld. Een
wijsheid overigens, die hij
haalde uit tal van eerder
verschenen rapporten van
de SER, de Stichting van de
Arbeid en de pensioenfond
sen. Een pensioenplicht?
Onmisbaar, aldus de betrok
kenen. Maar tegelijk zo ver
duiveld ingewikkeld en met
dermate grote financiële ge
volgen, dat men het maar
beter op de lange baan kan
schuiven.
Daarom mikt men op een
voorlopige regeling van de
pensioenbreuk, in afwach
ting van die pensioenplicht.
Pensioenbreuk treedt op
als een werknemer van baan
verandert en zijn bij de oude
werkgever opgebouwde
pensioen niet kan 'meene
men'. Over de jaren, die hij
elders werkt, yrordt het pen
sioen bij de 'oude' werkge
ver niet meer aangepast aan
bijvoorbeeld de inflatie. Bij
de nieuwe werkgever moet
weer helemaal van voren af
aan worden begonnen. De
kloof die daardoor ontstaat
is een belemmering om el
ders te gaan solliciteren en
is een van de oorzaken van
de huige, verstarde arbeids
markt.
Verder zijn er de zoge
naamde 'slapers', mensen
die hun baan om wat voor
reden dan ook hebben
beëindigd en geen pensioen
premie meer betalen. Vaak
gaat het om gehuwde vrou
wen, die na het krijgen van
kinderen hun baan er aan
geven.
Beide groepen moeten, zo
vindt De Graaf, - en de
meerderheid van de Tweede
Kamer is het daar mee eens
- gelijk gesteld worden met
degenen, die nog wel hun
pensioen via premies opbou
wen.
Een scherpe verdeeidneia
tussen wat de politiek voor
staat en wat de sociale part
ners - werkgevers en vak
centrales - willen is de reden
dat het allemaal zo lang
duurt. De sociale partners
bepleiten al jaren het geven
van toeslagen op basis van
het levensjaren-beginsel.
Dat houdt in dat het pen
sioen, waarop men recht
heeft, steeds wordt aange
past aan de welvaartsont
wikkeling en de persoonlijke
carrière van de betrokkene.
Pensioenverhogingen kun
nen in dat geval ook gegeven
worden over eerdere levens
jaren. Bij de uitwerking van
dit beginsel komen echter
veel mensen niet meer voor
pensioen in aanmerking,
omdat ze na beëindiging van
pensioendeelneming niet
meer in een andere regeling
worden opgenomen (gehuw
de vrouwen en landurig
werklozen).
De staatssecretaris en de
meerderheid van de Tweede
Kamer kiest daarom voor
het dienstjarenbeginsel. De
ze tussenoplossing omvat
een systeem dat gebaseerd is
op het aantal dienstjaren
plus indexatie. Bij het niet
meer betalen van pensioen
premie wordt het pensioen
toch aangepast aan bijvoor
beeld de geldontwaarding.
Nu bestaan er binnen dat
systeem nog tal van varian
ten. Zo kan men kiezen voor
de oplossing, waarbij pro
moties en andere individue
le salarisverhogingen auto
matisch terugwerken over
de jaren, waarover premie is
betaald. Een uiterst kostba
re zaak en dus in de huidige
tijd minder aantrekkelijk.
De Graaf kiest dan ook
voor een andere variant,
waarbij pensioen verhogin
gen alleen maar doorwerken
naar de toekomst. Het uit
eindelijke pensioen vormt
dan een afspiegeling van het
gedurende de loopbaan ge
middeld verdiende salaris.
Hoe het helen van de pen
sioenbreuk moet worden ge
financierd, is nog een groot
strijdpunt met de pensioen
fondsen. De regering wil de
overrente daarvoor gaan ge
bruiken. Dat is het verschil
tussen het theoretisch ren
dement van drie procent, dat
de pensioenfondsen bereke
nen op hun beleggingen en
de werkelijke rente, die ze
daarvoor beuren.
Die overrente wordt nu
nog gebruikt voor het verla
gen van pensioenpremies en
het geven van bepaalde toe
slagen op de pensioenen. De
Graaf wil nu dat ook men
sen, die hun baan hebben
opgezegd en niet langer pre
mies betalen, van die over
rente meeprofiteren, door
hun pensioenen via toesla
gen welvaartsvast te maken.
De oppositie in de Kamer,
verwoord door de fractie
van D'66 (Kamerlid Nijpels
van die partij heeft enkele
jaren geleden zelf een initia
tief-wetsontwerp pensioen
breuk bij de Kamer inge
diend, omdat hij het wach
ten op het kabinet beu was),
wil dat verplichten. Om te
voorkomen dat de toesla»
hoger uitvallen dan bijval
beeld de prijscompensai',|
kan men een maximum a I
bouwen. Overigens zal £1
met de huidige geringe ill
flatie, wel niet zo'n vaart 1I
pen.
De Graaf echter wei»
deze toeslagen verplicht
te leggen. Samen met vvül
en CDA houdt hij vast asT
een vrijwillige regeling J
de pensioenfondsen, u
durft het financiële risij
niet aan, dat de infwj
straks weer fors stijgt en ül
toeslagen steeds groter wot
den.
Overigens moet de gj
ciaal-Economische
nog een advies over deze^i
le zaak uitbrengen. DaarbI
neemt de SER de wenserl
die in de Kamer leven, »e|
mee. Maar of dat enig éffetjl
heeft op het uiteindelijk!
wetsontwerp, is de vraag, D,l
Graaf heeft zich al zo opziiil
eigen plan vastgepind, dj
ingrijpende wijzigingen htj
helen van de pensioenbretj
alleen maar nog meer
vertragen. En daar is i
mand mee gediend.
Door Mathieu Kothuis
HYPOTHEKEN op basis van annuïteit met in het al
gemeen gunstige voorwaarden worden aangeboden
door het Hypotheekfonds Noordbrabantsche Ge
meenten, Frieslandbank, Direktbank, Rabobank,
Verenigde Spaarbank, ABN, G.U.S., GAK-pensioen-
fondsen, Woonfonds Holland, Postgiro en Rijkspost
spaarbank, Amrobank, Crediet en Effektenbank en
Van Lanschot.
Dit is een van de belangrijkste conclusies van het uitge
breid (hernieuwd) hypothekenonderzoek en met name naar
de voorwaarden waarop hypotheken worden verstrekt, dat
deze week door de woonconsumentenorganisatie Vereniging
Eigen Huis werd gepubliceerd. Overigens, zo zegt Eigen
Huis, scoren de laatste drie hypotheekverstrekkers (Amro,
Crediet en Effektenbank en Van Lanschot) wel slecht als het
gaat om voorwaarden die worden gesteld bij hypotheek op
nieuwbouw.
Een van de andere conclusies uit het onderzoek is ook dat
een hypotheek op basis van levensverzekering zelden voor
deling is te noemen. Het inkomen waarbij het fiscaal voor
deel de levenhypotheek voordeliger kan maken, ligt zeker
niet onder 60.000 gulden. De hypotheekrente zal in ieder ge
val volledig in de 42%-schrijf afgetrokken moeten kunnen
worden. De waardering van afkoopwaarde en winstdeling
bij levenhypotheken noemt Eigen Huis moeilijk omdat die
factoren, die de aantrekkelijkheid van deze hypotheekvorm
bepalen, moeilijk zijn te overzien en te controleren. Leven
maatschappijen met nog de minst ongunstige voorwaarden
zijn: De Centrale, Centraal beheer en de onlangs op de
markt gebrachte levenhypotheken van de Rabobank en
Zwolsche Algemene.
Het onderzoek van Eigen Huis heeft zich vooral toege
spitst op de renteberekening, de maximale hoogte van de
hypotheek, de flexibiliteit in de hypotheekverstrekking, de
nieuwbouwvoorwaarden en andere afwijkende voorwaar
den. Overigens kan een goede vergelijking van deze voor
waarden pas leiden tot een verantwoorde keus voor een hy
potheek.
Zo springen bij de renteberekening met name de voor
waarden van de GAK-pensioenfondsen, de Rabobank, de
Postgiro en postspaarbank, het Woonfonds Holland en de
meeste aanbieders van hypotheken op basis van levensver
zekeringen er gunstig uit. Beslist ongunstig is de rentebere
kening door de Centrale Volksbank en Fries-Groningse Hy
potheekbank, zo concludeert Eigen Huis.
Voor alle hypotheken geldt dat de hoogte van het inkomen
en de waarde van de woning (het onderpand) de grenzen van
de hoogte van de hypotheek bepalen. Voor de hoogte van de
hypotheeklast die bij een bepaald inkomen aanvaardbaar
wordt geacht, gelden in het algemeen de normen die de „be
middelde organen" daarvoor stellen. Ook de meeste banken
houden die normen, gebaseerd op het bruto inkomen, aan.
Hoever de banken gaan, uitgaande van de waarde van het
onderpand, bepalen ze zelf.
Bij een gemeentegarantie ligt de zaak heel anders. In die
gevallen zijn vrijwel alle instellingen bereid het bedrag van
deze garantie te financieren. Uitgesproken ongunstig zijn bij
die hoogteberekening de bepalingen van het Woonfonds
Holland. De meeste andere instellingen hanteren de hoogte
norm erg soepel tot goed.
Volgens Eigen Huis kunnen lineaire hypotheken zelden in
aanmerking komen als beste keus voor een hypotheekle
ning. Overigens, bij een keus voor een hypotheek geldt voor
iedere hypotheekconsument dat de afzonderlijke voorwaar
den (rente, hoogte, nieuwbouwvoorwaarden en flexibiliteit)
de doorslag kunnen geven in een uiteindelijke keuze. Er
geldt nauwelijks een algemeen of voor ieder geldende rang
orde in de belangrijkheid van al die hypotheekvoorwaarden.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26. 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementen:
22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar.
Bij automafische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Henk Postma
ZURE REGEN, oorzaak
van stervende bossen en
een ernstige bedreiging
voor de volksgezondheid,
heeft Europa in z'n ban.
Alarmerende onder
zoeksresultaten wijzen
de luchtverontreiniging,
met name de uitgeblazen
hoeveelheden zwaveldio
xide en stikstofoxide, als
de grootste boosdoener
aan.
Reden voor een recente
resolutie in het Europese
parlement, waarmee de na
tionale overheden op het
hart wordt gedrukt de
luchtverontreiniging dras
tisch terug te dringen. Re
den ook voor Nederlands
milieu-minister P. Winse-
mius om in een 'verzurings-
nota' strengere milieunor
men aan te kondigen.
Elders zijn de reacties
minder eensgezind. In Zee
land probeert de meerder
heid van de bestuurders, op
de huid gezeten door veront
ruste milieu- en fruittelers
organisaties, zich de laatste
weken sterk te maken voor
de installatie van volledige
(90 procent) rookgasontzwa
veling bij de ombouw van
twee oliegestookte elektrici
teitscentrales in Borssele tot
één grote kolencentrale.
Daartoe moeten de
Zeeuwse bestuurders zich
ontworstelen aan de af
spraak dat ze met halve ont
zwaveling genoegen nemen,
voorwaarde van de SEP
(Nederlands samenwerken
de elektriciteitsproductiebe
drijven) om het 800 miljoen
gulden kostende project te
s financieren. De vraag of
Zeeland 'woordbreuk' moet
plegen, althans nog langer
moet dralen met het verle
nen van de toegezegde ver
gunning voor halve ontzwa
veling heeft het dagelijks
provinciebestuur inmiddels
- zoals milieu-gedeputeerde
P. Boersma (PvdA) dat uit
drukte - 'tot op het bot ge
spleten'.
In Noord-Brabant daar
entegen, waar - naar Natuur
en Milieu deze week bekend
maakte - de nummer twee
uit de top-tien van vervui
lers staat, de Amer 8 centra
le, kijkt men heel wat licht
zinniger tegen de situatie
aan. Dat zou men althans af
kunnen leiden uit de wijze
waarop de president-direc
teur van het Brabants elek
triciteitsbedrijf, de PNEM,
zich vorige week binnen de
SEP tegen de roep om volle-
Wanner zich donkere wolken samenpakken boven de landerijen.
- FOTO DE STEM-BEN STEFFEN
dige ontzwaveling teweer
stelde.
„Wij reageren te spastisch
op het probleem van de zure
regen", moet de PNEM-top-
man volgens een verslag, dat
in het Zeeuwse circuleert,
hebben gezegd. „De ware
oorzaak is vermoedelijk uit
barstingen van vulkanen."
Hij waarschuwde zijn SEP
collega's daarmee op succes
volle wijze niet te snel geld
te laten rollen voor dure
ontzwavelingstechnieken, al
weet men ook daar wel dat
het vreemd toe moet gaan,
willen vulkaanuitbarstin
gen nu juist precies tot ster
vende bossen in Het Zwarte
Woud hebben geleid.
Zoals meestal kan ook
voor de uitlating van de
PNEM-topman een verzach
tende omstandigheid wor
den aangevoerd. De elektri
citeitsproducenten bevinden
zich tussen twee vuren; aan
de ene kant de roep om actie
tegen zure regen, aan de an
dere kant de roep om de
elektriciteitstarieven, vooral
voor het bedrijfsleven, al
thans de superverbruikers,
zo laag mogelij k te houden.
En dat er met ontzwave
len veel geld gemoeid is, wil
PNEM-directeur L. van den
Akker graag duidelijk ma
ken. Bij de Amer-8 centrale
wordt momenteel nog geen
enkele vorm van rookga
sontzwaveling toegepast,
maar in 1986 moet er een
'proefinstallatie' gaan func
tioneren die voor 50 procent
gaat zuiveren. De kosten
daarvan zijn 70 miljoen gul
den oftwel een verhoging
van het elektrciteitstarief
met 1,5 cent per kilowattuur.
Dat met volledige ontzwa
veling nog veel meer geld
gemoeid is, kan uit Zeeuwse
cijfers worden afgeleid. Een
installatie die de rook in
Borssele volledig (95 pro
cent) zuivert, zou 53 miljoen
gulden meer kosten dan zo'n
zelfde installatie die het
werk maar half (45 procent)
doet. Daar zou dan per jaar
nog eens 14 miljoen aan ex
ploitatiekosten bijkomen.
In het geval van Borssele
heeft de SEP dat extra geld
er niet voor over. Tot nu toe
kan men zich daarbij ver
schuilen achter minister
Van Aardenne (Economi
sche Zaken), die vooral ten
behoeve van het bedrijfsle
ven een zo laag mogelijke
elektriciteitsprijs nastreeft.
De minister houdt de
elektriciteitsbedrijven daar
bij in een ijzeren greep.
Daartoe heeft hij bijvoor
beeld al eens serieus het
plan gelanceerd om de ener
gieproducenten in één lan
delijk bedrijf te laten op
gaan teneinde meer controle
van bovenaf en een grotere
doelmatigheid te bewerk
stelligen. De angst voor een
dergelijk verlies van zelf
standigheid heeft de de elek
triciteitsproducenten - in
het algemeen eigendom van
provincies en gemeenten -
tot nauwere kostenbespa
rende samenwerking en een
zo groot mogelijke zuinig
heid gebracht.
Tegen die achtergrond
vindt de SEP de roep om du
re zuiveringsinstallaties
maar een griezelige zaak.
Halve ontzwaveling in Bors-
Minister Winse-
mius..Strengere nor
men
- FOTO DE STEM- J0HAN VAN GURP
sele vindt mei} derhalve al
meer dan genoeg, vooral ook
omdat het mogelijk is kolen
met een geringer zwavelge-
halte in te zetten, alles bij el
kaar goed voor een beper
king van de luchtverontrei
niging met 73 procent.
De Zeeuwse bestuurders
lieten zich dat een jaar gele
den maar al te graag vertel
len. Omdat hen er veel aan
gelegen was het ombouw-
project binnen te halen, leg
den ze zich aanvankelijk -
hoewel morrend - bij halve
ontzwaveling neer. Ze stel
den er de bouw van een gea
vanceerde nieuwe ketel mee
veilig voor het Vlissings be
drijf De Schelde, dat in de
ondergang van het RSV-
moederbedrijf dreigde te
worden meegesleept. Ook de
dreiging dat de productie
van de huidige oliecentrales
op den duur zou worden
overgenomen door goedko
per werkende centrales el
ders, (verlies aan werkgele
genheid in Zeeland) speelde
mee. Naar later bleek was
het ombouwprojct ook van
belang om een rijkssubsidie
van 21 miljoen te kunnen
binnenhalen voor het gra
ven van een nieuwe (kolen)
haven bij Vlissingen.
Dat Zeeland nu aan de af
spraken probeert te tornen,
komt voor rekening van de
CDA-statenfractie, die - op
gejaagd door de fruittelende
achterban - met PvdA, D'66
en klein links bezorgd over
de landerijen staart wan
neer zich daarboven donke
re wolken samenpakken. De
Zeeuwen weten zich wat ge
sterkt sinds milieu-minister
P. Winsemius vorige maand
liet weten bij de SEP en zijn
collega Van Aardenne een
goed woordje te willen doen
voor volledige ontzwaveling.
De minister legde er zelfs
een rijkssubsidie van 20 mil
joen gulden voor op tafel, al
thans wanneer Zeeland, oft
wel de PZEM, eenzelfde ge
baar zou maken door met 6,5
miljoen over de brug te ko
men. Daarmee zou dan in de
helft van de investerings
kosten zijn gedekt.
De bewindsman maakt
zich niet voor niets druk om
Borssele. Er zijn in Neder
land kolencentrales, zoals de
Amer-8, die nog helemaal
niet zuiveren, maar wan
neer in Borssele meteen bij
de ombouw een installatie
voor volledige ontzwaveling
wordt geplaatst, is dat 10
miljoen goedkoper dan wan
neer daartoe in een later
stadium besloten zou moe
ten worden. De noodzaak
dat zo'n beslissing binnen
enkele jaren alsnog geno
men zou moeten worden, is
lang niet ondenkbeeldig,
want er gaan in Europa al
stemmen op om grote lucht-
vervuilers te verplichten een
niet geringe milieubelasting
te laten betalen.
Al met al geen reden voor
het SEP-bestuur om de
komst van minister Winse
mius af te wachten. Hoe
hard de SEP op z'n strepen
blijft staan, bleek vorige
week toen in het Zeeuws
provinciehuis een telexbe
richt binnen rolde, waarin
Gedeputeerde Staten van
Zeeland eraan werden her
innerd dat ze de vergunning
volgens afspraak al voor 20
februari hadden moeten
verlenen. Omdat het Zeeuws
provinciebestuur een beslis
sing over de vergunning tot
20 maart hebben uitgesteld -
dan moet het gesprek van de
ministers met de SEP heb
ben plaatsgevonden - heeft
de SEP de geldstroom naat
het ombouwproject (in dj
voorbereidingen is 70 mil
joen gulden gestoken zijn|
inmiddels stopgezet. Op
hoop van zegen zet hel
Zeeuws energiebedrijf, di
PZEM, de voorbereidingei
voor de ombouw nu op eiga
risico voort. Stopzetting vat
het werk zou volgens de gro
te voorvechter van het om-
bouwproject - en daarom
met VVD en gereformeerd!
partijen sterk voorstand»
van toegeven aan de SEP-
energie-gedeputeerde
Don (PvdA), 750.000 gulden
per week hebben gekost.
Bij al dat gegoochel met
cijfers is tot nu toe één vast
stelling onweersproken ge
bleven: of er nu helemaal
niet of maar half gezuiverd
wordt, in beide gevallen is
de rekening op den duur
veel hoger dan wanneer er
zoveel mogelijk gezuiverd
wordt. „Alles wat we nu
kunnen doen is wirjst,
wat we niet doen is verlies"
zei de Zeeuwse milieu-gede
puteerde Boersma recente
lijk tegen de Zeeuwse Sta
ten. Hij hoefde maar te wij
zen naar de kosten en gevol
gen van de bodemverontrei
niging om eventuele twijfe
laars de mond te snoeren.
Die overwegingen zij»
kennelijk in Amsterdam
Gelderland van weinig be
lang. Daar probeert men
van het oponthoud in Zee
land alweer te profiteren om
het ombouwproject naar
Amsterdam of de Flevopol-
ders te verplaatsen.
In die sfeer van „na oi
zondvloed" spreken de mi
nisters komende week mei
de SEP. De uitkomst daar
van is bepalend voor de
vraag of, en zo ja door wie
allemaal, het prijskaartje
van volledige ontzwaveling
wordt betaald. Zijn dat
Zeeuwse bedrijven en inwo
ners, de elektriciteitsver
bruikers in het hele land, de
kopers van producten, of de
Nederlandse belastingbeta
ler.
Voor de Directeur-Gene
raal van de Energievoorzie
ning, Verberg, is die vraag
van weinig belang. „Lange
welke route het ook gaat"
merkte hij vorige week tij
dens een SEP-vergadering
op, „uiteindelijk betaalt toch
het volk". In dat geval beter
nu dan later. Want hoe lan
ger de rekening uitblijft, hoe
hoger die oploopt. En het
volk betaalt dan niet al
met geld, evenzeer met
zondheid.
-tPRDAQ 10 MAART 1
isc
p
er£
Van onze redacti
5EN HAAG - De belasti
ra aandacht aan koster
i natura door de werkgt
i ,^is gevolg daarvan heeft e
laheffing gekregen tot een
Tientallen miljoenen guldens
Daarbij gaat het overigens
n een 'intensievere controle'
niet om een verscherping
i het beleid of een gecoördi-
erde actie.
Dat zegt staatssecretaris
oning (Financiën) in ant-
oord op schriftelijke vragen
i het VVD-Tweede-Ka-
,-rlid De Grave.
Volgens de staatssecretaris
er een verschuiving van het
talen van salaris naar het
lonen in natura en het ver
rekken van hogere kosten-
rgoedingen.
Volgens Koning ging het bij
naheffingen meestal om ge-
illen waarin jaarlijks per
ïrknemer meer dan 500 gul-
aan kostenvergoedingen
niet-geldelijk loon werd
tbetaald. Koning is het niet
ns met de opvatting van De
ave dat navorderingen
ver de periode van vijf jaar)
rechtvaardig zijn, omdat de
:rkgever niet op de hoogte
)n zijn van het gewijzigde
leid en er geen sprake is van
wuste belastingontduiking.
De Grave vreesde dat door
nieuwe aanpak de verhou-
ng tussen belastingbetaler
fiscus er niet beter op zou
orden. Bij de belastbaarheid
in loon zoals die in de wet is
stgelegd gaat het er niet om
de werkgever een vergoe-
ng bewust of onbewust bui
de heffing heeft gelaten,
at is alleen van belang als er
etes zouden worden opge-
maar dat is niet aan de
de, aldus de staatssecretaris.
Koning erkent evenwel dat
fiscus in sommige gevallen
de werkgever het vertrou-
en kan hebben opgewekt dat
verstrekte vergoeding vol-
WOLLE (ANP) - In Zwolle is
rijdag een zogenoemde 'roen-
lefoon' in bedrijf gesteld.
Via deze speciale telefoon-
in kunnen Zwollenaren in-
rmatie krijgen over onder-
)ud en verzorging van tuin,
ant en dier.
Deze nieuwe vorm van ser-
■ce is volgens de initiatiefne-
iers een primeur voor Neder-
aid.
Door Lidy Nicalassen
DEN HAAG - „Komt een wetsontwerp al als een
kerstboom de Tweede Kamer in, dan komt hij er nog
opgetuigder uit."
„Een eenmaal gekozen traject wordt afgelopen, ook al
leidt dat tot NergenshuiZen".
Mr. Geelhoed, voorzitter van de commissie die de Neder
landse wetgeving van alle franje wil zuiveren, verwijt amb
tenaren en de politiek de laatste jaren te hebben gewedij
verd in het stellen van regeltjes en het opleggen van ondoor
zichtige eisen aan de lagere overheden.
De burger ziet door de bomen het bos niet meer en dreigt
zich aan de wetgeving te ontrekken. En daarin schuilt een
levensgroot gevaar, aldus Geelhoed, omdat de maatschappij
zichzelf op die manier ontregeld. De wet heeft dan het recht
niet meer in de hand.
Geelhoed heeft zich niet gewaagd aan doorlichting van de
Abortuswet of de Landinrichtingswet. Twee wetten die als
gevolg van de politieke tegenstellingen in de Tweede Kamer
hopeloos ingewikkeld zijn gemaakt. „Loeders van wetsont
werpen", zegt Geelhoed, „maar dat hang- en stuntwerk zal
je altijd houden, zolang zaken gevoelig liggen in de maat
schappij."
Hij heeft toch niet geschroomd, bijgestaan door zijn com
missieleden en een legertje werkgroepen, hete hangijzers in
de wetgeving door te lichten. Zoals de in Nederland gekoes-
terde fiscale wetgeving. Die leidt slechts tot rechtsongelijk
heid, meent Geelhoed. Mensen met een beetje maatschappe
lijke positie slagen er veel beter in dan anderen de belasting
te ontduiken. En dat alles heeft te maken met de ingewik
keldheid van de belastingsysteem. Het mes erin dus.
Helemaal overtuigd van het nut van de wet op de aftrek
voor het groot onderhoud en Tweeverdieners is de Commis
sie niet. Zij raadt de regering aan de wetten in te trekken zo
dra zich ongewenste neveneffecten voordoen.
De gloednieuwe Financiële Verhoudingswet die tot in de
tails de verdeling van het geld tussen rijk en gemeenten re
gelt, zou een onderdeel moeten zijn van de Gemeentewet.
Een legitimatieplicht wil de commissie invoeren voor
mensen die spaarbewijzen aan toonder verzilveren, kopen of
verkopen. Anders kan het wetsontwerp, dat registratie van
de transacties verplicht, beter worden ingetrokken.
De Wet Beleggingsinstellingen zou in ieder geval op de
helling moeten en worden vervangen door een eenvoudiger
wetsontwerp dat alleen eisen stelt aan organisatie, publika-
tie en werving van de belggingsinstellingen. De instellingen
zijn bedoeld om beleggers te bechermen tegen agressieve
werving. Overigens stelt Geelhoed in het algemeen liever
met vergunningen te werken dan eindeloze regels te stellen.
Geen aanbevelingen doet de commssie voor uitkeringen
en inkomens, omdat hiernaar nog een onderzoek gaan is. E'
hand van Geelhoed gaat wel naar de Arbeidsomstandighe
denwet, die de wetgever te veel zou voorschijven hoe hij aan
zijn verplichtingen moet voldoen. Evenals naar het wetsont
werp op het vakbondswerk in de onderneming, waarin g
geld wordt dat binnen de bedrijven vakbondswerk uitgeoe
fend kan worden.
Werkgevers en werknemers moeten dat soort zaken in he'
overleg regelen, vindt Geelhoed. Het ontwerp voor de wijn-
ging van de de Arbeidswet uit 1919, verbod op nachtarbeid
voor vrouwen, moet worden ingetrokken.
Een ander geluid laat Geelhoed horen over de bemoeienirl
van het Rijk met de gezondheidszorg. De kwaliteit van I
medische dienstverlening kan niet worden overgelaten aai>|
ruziënde partijen en het rijk moet gemeenten en provincial
onder druk kunnen zetten.
„Een allesomvattende fundamentele bezinning" is nodifl
voor de Volkshuisvesting. Het doel van de Volkshuisvesting
is eenvoudigweg goed wonen en met die doel zou het pa'
aan regels niets meer te maken hebben.
Binnen een maand zal de regering een standpunt innen)011
over de uitgangspunten van de Commissie Geelhoed, "l
deelde minister Korthals Altes (Justitie) gisteren mee. Hc'l
oordeel over de talloze voorstellen om wetsontwerpen
nieuwe wetten te wijzigen, zal langer op zich laten wachten
ruzieachtige sfeer mag het kat
l vóór komende dinsdag - een
>sen het'overspel' van het CD/5
■t en de VVD-boosheid hierovei
roe net en willen de abonnee-tv
ro Het compromis dat PvdA er
■staat kort gezegd in PvdA-stei
roering van het derde net per 1
in de christen-democraten aan
!n moeten delen in de koek vai
schikken PvdA en CDA over ee
Complicerende factor in het po
jj met name het derde net van di
*a9 nu is dus of het kabinet doe
mgkeert op haar schreden, of i
l" aan het eerdere 'nee'. Andei
"D de meeste invloed op het kat
Daarmee is het geharrewar ov<
«eelste geschil tussen de coal
nchting van het regeringsbelei
toten
waren tot nog toe de me
l/nWnarin de be'de voormanne
U De Vries en Nijpels, elkaar
stijgende onrust tussen de co;
'ngsjaar in grote broederlijke t
'desociale zekerheid, staat ni<
uok in de boezem van het kabi
aak steeds vaker toe. Deze w«
nigmgen tot fikse discussies bi
Deetman en Ruding (beiden
-amen te staan. Maar ook een a
önnkman - is volgens 'Haags
[fhd gesprek.
Pe' is alles bij elkaar genomer
'net dus heel erg gemakkelijk
r'leke aanvaring. Brinkman zal
C™ Willen veranderen en hij k
t r de WD-bewindslieden. Aar
"ministers minder gemakkelij
Purtfh8l®en acHterban niet te v
IHp l risico van een crisisdrei
Lp kab'nat is meer in de prob
livn 6 over een heel wat onbel£
fceruu eld discussies over de
In p aa9s' gebruik geweest d;
6en reqerino in de orohiemer