Helen pensioenbreuk: zaak van lange adem? Zure regen: Na ons de zondvloed li „Loeders van wetsontwerpen hou je altijd Geen standaard voor keuze van hypotheek DE GRAAF HOUDT VAST AAN VRIJHEID BLIJHEID ZEEUWSE EN BRABANTSE BESTUURDERS IN DE BAN VAN ROOK i 0TAL WERia fletaalmoehei ACHTERGROND pagina] Welvaartsvast Spastisch iroentelefoon COMMISSIE GEELHOED Onder druk DE STEM COfl I ZATERDAG 10 MAART 1984 T5 door Pieter-Jan Dekkers 'NOG DIT JAAR OP LOSSING VOOR PEN- SIOENBREUK' meldden de kranten deze week. Staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) had dat beloofd in een commissievergadering in de Tweede Kamer. En nu maar hopen, dat er voor de jaarwisseling inder daad een wetsontwerp bij de Kamer ligt, dat een eind maakt aan dit pro bleem, al was het maar voorlopig. Het zou overigens nie mand in politiek Den Haag verbazen, als die regeling dit jaar niet rond komt. Want de belofte 'Nog dit jaar op lossing pensioenbreuk' werd vorig jaar al eens door staatssecretaris De Graaf gedaan. En daarvoor, in 1982, door de toenmalige mi nister van Sociale Zaken, ook De Graaf. En voor hem, weneens in 1982, door zijn loorgangster staatssecreta- 5s Ien Dales. En voor haar veer door haar voorganger De Graaf, dezelfde van deze week. Een probleem waarover al vanaf 1971 door betrokkenen wordt gestudeerd. De So ciaal-Economische Raad, de Stichting van de Arbeid, de kabinetten-Den Uyl, -Van Agt I, II en II en -Lubbers, Kamerleden en vakbonds bestuurders hebben zich de afgelopen jaren op dit pro bleem gestort. Aanleiding was de vraag, of er uiteinde lijk een pensioenplicht moet worden ingevoerd. Deze week zei De Graaf, dat het zeker nog wel acht tot tien jaar zal duren, voor dat zo'n pensioenplicht wet telijk kan zijn geregeld. Een wijsheid overigens, die hij haalde uit tal van eerder verschenen rapporten van de SER, de Stichting van de Arbeid en de pensioenfond sen. Een pensioenplicht? Onmisbaar, aldus de betrok kenen. Maar tegelijk zo ver duiveld ingewikkeld en met dermate grote financiële ge volgen, dat men het maar beter op de lange baan kan schuiven. Daarom mikt men op een voorlopige regeling van de pensioenbreuk, in afwach ting van die pensioenplicht. Pensioenbreuk treedt op als een werknemer van baan verandert en zijn bij de oude werkgever opgebouwde pensioen niet kan 'meene men'. Over de jaren, die hij elders werkt, yrordt het pen sioen bij de 'oude' werkge ver niet meer aangepast aan bijvoorbeeld de inflatie. Bij de nieuwe werkgever moet weer helemaal van voren af aan worden begonnen. De kloof die daardoor ontstaat is een belemmering om el ders te gaan solliciteren en is een van de oorzaken van de huige, verstarde arbeids markt. Verder zijn er de zoge naamde 'slapers', mensen die hun baan om wat voor reden dan ook hebben beëindigd en geen pensioen premie meer betalen. Vaak gaat het om gehuwde vrou wen, die na het krijgen van kinderen hun baan er aan geven. Beide groepen moeten, zo vindt De Graaf, - en de meerderheid van de Tweede Kamer is het daar mee eens - gelijk gesteld worden met degenen, die nog wel hun pensioen via premies opbou wen. Een scherpe verdeeidneia tussen wat de politiek voor staat en wat de sociale part ners - werkgevers en vak centrales - willen is de reden dat het allemaal zo lang duurt. De sociale partners bepleiten al jaren het geven van toeslagen op basis van het levensjaren-beginsel. Dat houdt in dat het pen sioen, waarop men recht heeft, steeds wordt aange past aan de welvaartsont wikkeling en de persoonlijke carrière van de betrokkene. Pensioenverhogingen kun nen in dat geval ook gegeven worden over eerdere levens jaren. Bij de uitwerking van dit beginsel komen echter veel mensen niet meer voor pensioen in aanmerking, omdat ze na beëindiging van pensioendeelneming niet meer in een andere regeling worden opgenomen (gehuw de vrouwen en landurig werklozen). De staatssecretaris en de meerderheid van de Tweede Kamer kiest daarom voor het dienstjarenbeginsel. De ze tussenoplossing omvat een systeem dat gebaseerd is op het aantal dienstjaren plus indexatie. Bij het niet meer betalen van pensioen premie wordt het pensioen toch aangepast aan bijvoor beeld de geldontwaarding. Nu bestaan er binnen dat systeem nog tal van varian ten. Zo kan men kiezen voor de oplossing, waarbij pro moties en andere individue le salarisverhogingen auto matisch terugwerken over de jaren, waarover premie is betaald. Een uiterst kostba re zaak en dus in de huidige tijd minder aantrekkelijk. De Graaf kiest dan ook voor een andere variant, waarbij pensioen verhogin gen alleen maar doorwerken naar de toekomst. Het uit eindelijke pensioen vormt dan een afspiegeling van het gedurende de loopbaan ge middeld verdiende salaris. Hoe het helen van de pen sioenbreuk moet worden ge financierd, is nog een groot strijdpunt met de pensioen fondsen. De regering wil de overrente daarvoor gaan ge bruiken. Dat is het verschil tussen het theoretisch ren dement van drie procent, dat de pensioenfondsen bereke nen op hun beleggingen en de werkelijke rente, die ze daarvoor beuren. Die overrente wordt nu nog gebruikt voor het verla gen van pensioenpremies en het geven van bepaalde toe slagen op de pensioenen. De Graaf wil nu dat ook men sen, die hun baan hebben opgezegd en niet langer pre mies betalen, van die over rente meeprofiteren, door hun pensioenen via toesla gen welvaartsvast te maken. De oppositie in de Kamer, verwoord door de fractie van D'66 (Kamerlid Nijpels van die partij heeft enkele jaren geleden zelf een initia tief-wetsontwerp pensioen breuk bij de Kamer inge diend, omdat hij het wach ten op het kabinet beu was), wil dat verplichten. Om te voorkomen dat de toesla» hoger uitvallen dan bijval beeld de prijscompensai',| kan men een maximum a I bouwen. Overigens zal £1 met de huidige geringe ill flatie, wel niet zo'n vaart 1I pen. De Graaf echter wei» deze toeslagen verplicht te leggen. Samen met vvül en CDA houdt hij vast asT een vrijwillige regeling J de pensioenfondsen, u durft het financiële risij niet aan, dat de infwj straks weer fors stijgt en ül toeslagen steeds groter wot den. Overigens moet de gj ciaal-Economische nog een advies over deze^i le zaak uitbrengen. DaarbI neemt de SER de wenserl die in de Kamer leven, »e| mee. Maar of dat enig éffetjl heeft op het uiteindelijk! wetsontwerp, is de vraag, D,l Graaf heeft zich al zo opziiil eigen plan vastgepind, dj ingrijpende wijzigingen htj helen van de pensioenbretj alleen maar nog meer vertragen. En daar is i mand mee gediend. Door Mathieu Kothuis HYPOTHEKEN op basis van annuïteit met in het al gemeen gunstige voorwaarden worden aangeboden door het Hypotheekfonds Noordbrabantsche Ge meenten, Frieslandbank, Direktbank, Rabobank, Verenigde Spaarbank, ABN, G.U.S., GAK-pensioen- fondsen, Woonfonds Holland, Postgiro en Rijkspost spaarbank, Amrobank, Crediet en Effektenbank en Van Lanschot. Dit is een van de belangrijkste conclusies van het uitge breid (hernieuwd) hypothekenonderzoek en met name naar de voorwaarden waarop hypotheken worden verstrekt, dat deze week door de woonconsumentenorganisatie Vereniging Eigen Huis werd gepubliceerd. Overigens, zo zegt Eigen Huis, scoren de laatste drie hypotheekverstrekkers (Amro, Crediet en Effektenbank en Van Lanschot) wel slecht als het gaat om voorwaarden die worden gesteld bij hypotheek op nieuwbouw. Een van de andere conclusies uit het onderzoek is ook dat een hypotheek op basis van levensverzekering zelden voor deling is te noemen. Het inkomen waarbij het fiscaal voor deel de levenhypotheek voordeliger kan maken, ligt zeker niet onder 60.000 gulden. De hypotheekrente zal in ieder ge val volledig in de 42%-schrijf afgetrokken moeten kunnen worden. De waardering van afkoopwaarde en winstdeling bij levenhypotheken noemt Eigen Huis moeilijk omdat die factoren, die de aantrekkelijkheid van deze hypotheekvorm bepalen, moeilijk zijn te overzien en te controleren. Leven maatschappijen met nog de minst ongunstige voorwaarden zijn: De Centrale, Centraal beheer en de onlangs op de markt gebrachte levenhypotheken van de Rabobank en Zwolsche Algemene. Het onderzoek van Eigen Huis heeft zich vooral toege spitst op de renteberekening, de maximale hoogte van de hypotheek, de flexibiliteit in de hypotheekverstrekking, de nieuwbouwvoorwaarden en andere afwijkende voorwaar den. Overigens kan een goede vergelijking van deze voor waarden pas leiden tot een verantwoorde keus voor een hy potheek. Zo springen bij de renteberekening met name de voor waarden van de GAK-pensioenfondsen, de Rabobank, de Postgiro en postspaarbank, het Woonfonds Holland en de meeste aanbieders van hypotheken op basis van levensver zekeringen er gunstig uit. Beslist ongunstig is de rentebere kening door de Centrale Volksbank en Fries-Groningse Hy potheekbank, zo concludeert Eigen Huis. Voor alle hypotheken geldt dat de hoogte van het inkomen en de waarde van de woning (het onderpand) de grenzen van de hoogte van de hypotheek bepalen. Voor de hoogte van de hypotheeklast die bij een bepaald inkomen aanvaardbaar wordt geacht, gelden in het algemeen de normen die de „be middelde organen" daarvoor stellen. Ook de meeste banken houden die normen, gebaseerd op het bruto inkomen, aan. Hoever de banken gaan, uitgaande van de waarde van het onderpand, bepalen ze zelf. Bij een gemeentegarantie ligt de zaak heel anders. In die gevallen zijn vrijwel alle instellingen bereid het bedrag van deze garantie te financieren. Uitgesproken ongunstig zijn bij die hoogteberekening de bepalingen van het Woonfonds Holland. De meeste andere instellingen hanteren de hoogte norm erg soepel tot goed. Volgens Eigen Huis kunnen lineaire hypotheken zelden in aanmerking komen als beste keus voor een hypotheekle ning. Overigens, bij een keus voor een hypotheek geldt voor iedere hypotheekconsument dat de afzonderlijke voorwaar den (rente, hoogte, nieuwbouwvoorwaarden en flexibiliteit) de doorslag kunnen geven in een uiteindelijke keuze. Er geldt nauwelijks een algemeen of voor ieder geldende rang orde in de belangrijkheid van al die hypotheekvoorwaarden. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26. 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030 Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automafische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Henk Postma ZURE REGEN, oorzaak van stervende bossen en een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid, heeft Europa in z'n ban. Alarmerende onder zoeksresultaten wijzen de luchtverontreiniging, met name de uitgeblazen hoeveelheden zwaveldio xide en stikstofoxide, als de grootste boosdoener aan. Reden voor een recente resolutie in het Europese parlement, waarmee de na tionale overheden op het hart wordt gedrukt de luchtverontreiniging dras tisch terug te dringen. Re den ook voor Nederlands milieu-minister P. Winse- mius om in een 'verzurings- nota' strengere milieunor men aan te kondigen. Elders zijn de reacties minder eensgezind. In Zee land probeert de meerder heid van de bestuurders, op de huid gezeten door veront ruste milieu- en fruittelers organisaties, zich de laatste weken sterk te maken voor de installatie van volledige (90 procent) rookgasontzwa veling bij de ombouw van twee oliegestookte elektrici teitscentrales in Borssele tot één grote kolencentrale. Daartoe moeten de Zeeuwse bestuurders zich ontworstelen aan de af spraak dat ze met halve ont zwaveling genoegen nemen, voorwaarde van de SEP (Nederlands samenwerken de elektriciteitsproductiebe drijven) om het 800 miljoen gulden kostende project te s financieren. De vraag of Zeeland 'woordbreuk' moet plegen, althans nog langer moet dralen met het verle nen van de toegezegde ver gunning voor halve ontzwa veling heeft het dagelijks provinciebestuur inmiddels - zoals milieu-gedeputeerde P. Boersma (PvdA) dat uit drukte - 'tot op het bot ge spleten'. In Noord-Brabant daar entegen, waar - naar Natuur en Milieu deze week bekend maakte - de nummer twee uit de top-tien van vervui lers staat, de Amer 8 centra le, kijkt men heel wat licht zinniger tegen de situatie aan. Dat zou men althans af kunnen leiden uit de wijze waarop de president-direc teur van het Brabants elek triciteitsbedrijf, de PNEM, zich vorige week binnen de SEP tegen de roep om volle- Wanner zich donkere wolken samenpakken boven de landerijen. - FOTO DE STEM-BEN STEFFEN dige ontzwaveling teweer stelde. „Wij reageren te spastisch op het probleem van de zure regen", moet de PNEM-top- man volgens een verslag, dat in het Zeeuwse circuleert, hebben gezegd. „De ware oorzaak is vermoedelijk uit barstingen van vulkanen." Hij waarschuwde zijn SEP collega's daarmee op succes volle wijze niet te snel geld te laten rollen voor dure ontzwavelingstechnieken, al weet men ook daar wel dat het vreemd toe moet gaan, willen vulkaanuitbarstin gen nu juist precies tot ster vende bossen in Het Zwarte Woud hebben geleid. Zoals meestal kan ook voor de uitlating van de PNEM-topman een verzach tende omstandigheid wor den aangevoerd. De elektri citeitsproducenten bevinden zich tussen twee vuren; aan de ene kant de roep om actie tegen zure regen, aan de an dere kant de roep om de elektriciteitstarieven, vooral voor het bedrijfsleven, al thans de superverbruikers, zo laag mogelij k te houden. En dat er met ontzwave len veel geld gemoeid is, wil PNEM-directeur L. van den Akker graag duidelijk ma ken. Bij de Amer-8 centrale wordt momenteel nog geen enkele vorm van rookga sontzwaveling toegepast, maar in 1986 moet er een 'proefinstallatie' gaan func tioneren die voor 50 procent gaat zuiveren. De kosten daarvan zijn 70 miljoen gul den oftwel een verhoging van het elektrciteitstarief met 1,5 cent per kilowattuur. Dat met volledige ontzwa veling nog veel meer geld gemoeid is, kan uit Zeeuwse cijfers worden afgeleid. Een installatie die de rook in Borssele volledig (95 pro cent) zuivert, zou 53 miljoen gulden meer kosten dan zo'n zelfde installatie die het werk maar half (45 procent) doet. Daar zou dan per jaar nog eens 14 miljoen aan ex ploitatiekosten bijkomen. In het geval van Borssele heeft de SEP dat extra geld er niet voor over. Tot nu toe kan men zich daarbij ver schuilen achter minister Van Aardenne (Economi sche Zaken), die vooral ten behoeve van het bedrijfsle ven een zo laag mogelijke elektriciteitsprijs nastreeft. De minister houdt de elektriciteitsbedrijven daar bij in een ijzeren greep. Daartoe heeft hij bijvoor beeld al eens serieus het plan gelanceerd om de ener gieproducenten in één lan delijk bedrijf te laten op gaan teneinde meer controle van bovenaf en een grotere doelmatigheid te bewerk stelligen. De angst voor een dergelijk verlies van zelf standigheid heeft de de elek triciteitsproducenten - in het algemeen eigendom van provincies en gemeenten - tot nauwere kostenbespa rende samenwerking en een zo groot mogelijke zuinig heid gebracht. Tegen die achtergrond vindt de SEP de roep om du re zuiveringsinstallaties maar een griezelige zaak. Halve ontzwaveling in Bors- Minister Winse- mius..Strengere nor men - FOTO DE STEM- J0HAN VAN GURP sele vindt mei} derhalve al meer dan genoeg, vooral ook omdat het mogelijk is kolen met een geringer zwavelge- halte in te zetten, alles bij el kaar goed voor een beper king van de luchtverontrei niging met 73 procent. De Zeeuwse bestuurders lieten zich dat een jaar gele den maar al te graag vertel len. Omdat hen er veel aan gelegen was het ombouw- project binnen te halen, leg den ze zich aanvankelijk - hoewel morrend - bij halve ontzwaveling neer. Ze stel den er de bouw van een gea vanceerde nieuwe ketel mee veilig voor het Vlissings be drijf De Schelde, dat in de ondergang van het RSV- moederbedrijf dreigde te worden meegesleept. Ook de dreiging dat de productie van de huidige oliecentrales op den duur zou worden overgenomen door goedko per werkende centrales el ders, (verlies aan werkgele genheid in Zeeland) speelde mee. Naar later bleek was het ombouwprojct ook van belang om een rijkssubsidie van 21 miljoen te kunnen binnenhalen voor het gra ven van een nieuwe (kolen) haven bij Vlissingen. Dat Zeeland nu aan de af spraken probeert te tornen, komt voor rekening van de CDA-statenfractie, die - op gejaagd door de fruittelende achterban - met PvdA, D'66 en klein links bezorgd over de landerijen staart wan neer zich daarboven donke re wolken samenpakken. De Zeeuwen weten zich wat ge sterkt sinds milieu-minister P. Winsemius vorige maand liet weten bij de SEP en zijn collega Van Aardenne een goed woordje te willen doen voor volledige ontzwaveling. De minister legde er zelfs een rijkssubsidie van 20 mil joen gulden voor op tafel, al thans wanneer Zeeland, oft wel de PZEM, eenzelfde ge baar zou maken door met 6,5 miljoen over de brug te ko men. Daarmee zou dan in de helft van de investerings kosten zijn gedekt. De bewindsman maakt zich niet voor niets druk om Borssele. Er zijn in Neder land kolencentrales, zoals de Amer-8, die nog helemaal niet zuiveren, maar wan neer in Borssele meteen bij de ombouw een installatie voor volledige ontzwaveling wordt geplaatst, is dat 10 miljoen goedkoper dan wan neer daartoe in een later stadium besloten zou moe ten worden. De noodzaak dat zo'n beslissing binnen enkele jaren alsnog geno men zou moeten worden, is lang niet ondenkbeeldig, want er gaan in Europa al stemmen op om grote lucht- vervuilers te verplichten een niet geringe milieubelasting te laten betalen. Al met al geen reden voor het SEP-bestuur om de komst van minister Winse mius af te wachten. Hoe hard de SEP op z'n strepen blijft staan, bleek vorige week toen in het Zeeuws provinciehuis een telexbe richt binnen rolde, waarin Gedeputeerde Staten van Zeeland eraan werden her innerd dat ze de vergunning volgens afspraak al voor 20 februari hadden moeten verlenen. Omdat het Zeeuws provinciebestuur een beslis sing over de vergunning tot 20 maart hebben uitgesteld - dan moet het gesprek van de ministers met de SEP heb ben plaatsgevonden - heeft de SEP de geldstroom naat het ombouwproject (in dj voorbereidingen is 70 mil joen gulden gestoken zijn| inmiddels stopgezet. Op hoop van zegen zet hel Zeeuws energiebedrijf, di PZEM, de voorbereidingei voor de ombouw nu op eiga risico voort. Stopzetting vat het werk zou volgens de gro te voorvechter van het om- bouwproject - en daarom met VVD en gereformeerd! partijen sterk voorstand» van toegeven aan de SEP- energie-gedeputeerde Don (PvdA), 750.000 gulden per week hebben gekost. Bij al dat gegoochel met cijfers is tot nu toe één vast stelling onweersproken ge bleven: of er nu helemaal niet of maar half gezuiverd wordt, in beide gevallen is de rekening op den duur veel hoger dan wanneer er zoveel mogelijk gezuiverd wordt. „Alles wat we nu kunnen doen is wirjst, wat we niet doen is verlies" zei de Zeeuwse milieu-gede puteerde Boersma recente lijk tegen de Zeeuwse Sta ten. Hij hoefde maar te wij zen naar de kosten en gevol gen van de bodemverontrei niging om eventuele twijfe laars de mond te snoeren. Die overwegingen zij» kennelijk in Amsterdam Gelderland van weinig be lang. Daar probeert men van het oponthoud in Zee land alweer te profiteren om het ombouwproject naar Amsterdam of de Flevopol- ders te verplaatsen. In die sfeer van „na oi zondvloed" spreken de mi nisters komende week mei de SEP. De uitkomst daar van is bepalend voor de vraag of, en zo ja door wie allemaal, het prijskaartje van volledige ontzwaveling wordt betaald. Zijn dat Zeeuwse bedrijven en inwo ners, de elektriciteitsver bruikers in het hele land, de kopers van producten, of de Nederlandse belastingbeta ler. Voor de Directeur-Gene raal van de Energievoorzie ning, Verberg, is die vraag van weinig belang. „Lange welke route het ook gaat" merkte hij vorige week tij dens een SEP-vergadering op, „uiteindelijk betaalt toch het volk". In dat geval beter nu dan later. Want hoe lan ger de rekening uitblijft, hoe hoger die oploopt. En het volk betaalt dan niet al met geld, evenzeer met zondheid. -tPRDAQ 10 MAART 1 isc p er£ Van onze redacti 5EN HAAG - De belasti ra aandacht aan koster i natura door de werkgt i ,^is gevolg daarvan heeft e laheffing gekregen tot een Tientallen miljoenen guldens Daarbij gaat het overigens n een 'intensievere controle' niet om een verscherping i het beleid of een gecoördi- erde actie. Dat zegt staatssecretaris oning (Financiën) in ant- oord op schriftelijke vragen i het VVD-Tweede-Ka- ,-rlid De Grave. Volgens de staatssecretaris er een verschuiving van het talen van salaris naar het lonen in natura en het ver rekken van hogere kosten- rgoedingen. Volgens Koning ging het bij naheffingen meestal om ge- illen waarin jaarlijks per ïrknemer meer dan 500 gul- aan kostenvergoedingen niet-geldelijk loon werd tbetaald. Koning is het niet ns met de opvatting van De ave dat navorderingen ver de periode van vijf jaar) rechtvaardig zijn, omdat de :rkgever niet op de hoogte )n zijn van het gewijzigde leid en er geen sprake is van wuste belastingontduiking. De Grave vreesde dat door nieuwe aanpak de verhou- ng tussen belastingbetaler fiscus er niet beter op zou orden. Bij de belastbaarheid in loon zoals die in de wet is stgelegd gaat het er niet om de werkgever een vergoe- ng bewust of onbewust bui de heffing heeft gelaten, at is alleen van belang als er etes zouden worden opge- maar dat is niet aan de de, aldus de staatssecretaris. Koning erkent evenwel dat fiscus in sommige gevallen de werkgever het vertrou- en kan hebben opgewekt dat verstrekte vergoeding vol- WOLLE (ANP) - In Zwolle is rijdag een zogenoemde 'roen- lefoon' in bedrijf gesteld. Via deze speciale telefoon- in kunnen Zwollenaren in- rmatie krijgen over onder- )ud en verzorging van tuin, ant en dier. Deze nieuwe vorm van ser- ■ce is volgens de initiatiefne- iers een primeur voor Neder- aid. Door Lidy Nicalassen DEN HAAG - „Komt een wetsontwerp al als een kerstboom de Tweede Kamer in, dan komt hij er nog opgetuigder uit." „Een eenmaal gekozen traject wordt afgelopen, ook al leidt dat tot NergenshuiZen". Mr. Geelhoed, voorzitter van de commissie die de Neder landse wetgeving van alle franje wil zuiveren, verwijt amb tenaren en de politiek de laatste jaren te hebben gewedij verd in het stellen van regeltjes en het opleggen van ondoor zichtige eisen aan de lagere overheden. De burger ziet door de bomen het bos niet meer en dreigt zich aan de wetgeving te ontrekken. En daarin schuilt een levensgroot gevaar, aldus Geelhoed, omdat de maatschappij zichzelf op die manier ontregeld. De wet heeft dan het recht niet meer in de hand. Geelhoed heeft zich niet gewaagd aan doorlichting van de Abortuswet of de Landinrichtingswet. Twee wetten die als gevolg van de politieke tegenstellingen in de Tweede Kamer hopeloos ingewikkeld zijn gemaakt. „Loeders van wetsont werpen", zegt Geelhoed, „maar dat hang- en stuntwerk zal je altijd houden, zolang zaken gevoelig liggen in de maat schappij." Hij heeft toch niet geschroomd, bijgestaan door zijn com missieleden en een legertje werkgroepen, hete hangijzers in de wetgeving door te lichten. Zoals de in Nederland gekoes- terde fiscale wetgeving. Die leidt slechts tot rechtsongelijk heid, meent Geelhoed. Mensen met een beetje maatschappe lijke positie slagen er veel beter in dan anderen de belasting te ontduiken. En dat alles heeft te maken met de ingewik keldheid van de belastingsysteem. Het mes erin dus. Helemaal overtuigd van het nut van de wet op de aftrek voor het groot onderhoud en Tweeverdieners is de Commis sie niet. Zij raadt de regering aan de wetten in te trekken zo dra zich ongewenste neveneffecten voordoen. De gloednieuwe Financiële Verhoudingswet die tot in de tails de verdeling van het geld tussen rijk en gemeenten re gelt, zou een onderdeel moeten zijn van de Gemeentewet. Een legitimatieplicht wil de commissie invoeren voor mensen die spaarbewijzen aan toonder verzilveren, kopen of verkopen. Anders kan het wetsontwerp, dat registratie van de transacties verplicht, beter worden ingetrokken. De Wet Beleggingsinstellingen zou in ieder geval op de helling moeten en worden vervangen door een eenvoudiger wetsontwerp dat alleen eisen stelt aan organisatie, publika- tie en werving van de belggingsinstellingen. De instellingen zijn bedoeld om beleggers te bechermen tegen agressieve werving. Overigens stelt Geelhoed in het algemeen liever met vergunningen te werken dan eindeloze regels te stellen. Geen aanbevelingen doet de commssie voor uitkeringen en inkomens, omdat hiernaar nog een onderzoek gaan is. E' hand van Geelhoed gaat wel naar de Arbeidsomstandighe denwet, die de wetgever te veel zou voorschijven hoe hij aan zijn verplichtingen moet voldoen. Evenals naar het wetsont werp op het vakbondswerk in de onderneming, waarin g geld wordt dat binnen de bedrijven vakbondswerk uitgeoe fend kan worden. Werkgevers en werknemers moeten dat soort zaken in he' overleg regelen, vindt Geelhoed. Het ontwerp voor de wijn- ging van de de Arbeidswet uit 1919, verbod op nachtarbeid voor vrouwen, moet worden ingetrokken. Een ander geluid laat Geelhoed horen over de bemoeienirl van het Rijk met de gezondheidszorg. De kwaliteit van I medische dienstverlening kan niet worden overgelaten aai>| ruziënde partijen en het rijk moet gemeenten en provincial onder druk kunnen zetten. „Een allesomvattende fundamentele bezinning" is nodifl voor de Volkshuisvesting. Het doel van de Volkshuisvesting is eenvoudigweg goed wonen en met die doel zou het pa' aan regels niets meer te maken hebben. Binnen een maand zal de regering een standpunt innen)011 over de uitgangspunten van de Commissie Geelhoed, "l deelde minister Korthals Altes (Justitie) gisteren mee. Hc'l oordeel over de talloze voorstellen om wetsontwerpen nieuwe wetten te wijzigen, zal langer op zich laten wachten ruzieachtige sfeer mag het kat l vóór komende dinsdag - een >sen het'overspel' van het CD/5 ■t en de VVD-boosheid hierovei roe net en willen de abonnee-tv ro Het compromis dat PvdA er ■staat kort gezegd in PvdA-stei roering van het derde net per 1 in de christen-democraten aan !n moeten delen in de koek vai schikken PvdA en CDA over ee Complicerende factor in het po jj met name het derde net van di *a9 nu is dus of het kabinet doe mgkeert op haar schreden, of i l" aan het eerdere 'nee'. Andei "D de meeste invloed op het kat Daarmee is het geharrewar ov< «eelste geschil tussen de coal nchting van het regeringsbelei toten waren tot nog toe de me l/nWnarin de be'de voormanne U De Vries en Nijpels, elkaar stijgende onrust tussen de co; 'ngsjaar in grote broederlijke t 'desociale zekerheid, staat ni< uok in de boezem van het kabi aak steeds vaker toe. Deze w« nigmgen tot fikse discussies bi Deetman en Ruding (beiden -amen te staan. Maar ook een a önnkman - is volgens 'Haags [fhd gesprek. Pe' is alles bij elkaar genomer 'net dus heel erg gemakkelijk r'leke aanvaring. Brinkman zal C™ Willen veranderen en hij k t r de WD-bewindslieden. Aar "ministers minder gemakkelij Purtfh8l®en acHterban niet te v IHp l risico van een crisisdrei Lp kab'nat is meer in de prob livn 6 over een heel wat onbel£ fceruu eld discussies over de In p aa9s' gebruik geweest d; 6en reqerino in de orohiemer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2