Het
gezicht
van de
naamloze
massa's
Niet
één
woord
mag je
missen
Dichtbundels
PLOEG
GEWEER ONDER HET KUSSEN TEGEN DE RUSSEN
Bernhard oogt niet als prins
5te'SWaar nog nlet kansloos.
Dali
Kunstombudsman
Pleysier
maandag 5 maart 1984
Beulen zijn brave huisvaders
maandagsmaar
door Jacques Eestermans
BUBTIiM
EXTRA
'De wereld van het onrecht
- kostbaar en kwetsbaar'
door Vladimir Boekovski.
Uitgave: Teleboek bv Am
sterdam. Prijs: 21,50.
Sinds de Russische dissident
Vladimir Boekovski in 1976
werd uitgewisseld tegen de
Chileense politieke gevan
gene Luis Corvalan voert hij
in woord en geschrift een
kruistocht; niet alleen tegen
de Russische leiders en hun
ideologie, maar ook tegen de
'slappe' westerse leiders, die
zich langzaam laten opvre
ten door de beren uit het
Oosten.
Boekovski's pleidooi voor
meer waakzaamheid van
het Westen is lang en breed
verwoord in een boek, dat de
Russche schrijver, die in
Rusland door een ware hel is
gegaan, na drie jaar in het
Westen te hebben geleefd
heeft geschreven. Een boek
vol kritische en prikkelende
opmerkingen over het Wes
ten en in die zin een te prui
men boek.
Maar zijn eerder uitge
sproken mening over het
Westen als zou het 'een zor
geloos, onverschillig, zacht-
gekookt ei zijn, dat niet wil
en kan en ook nooit zal
vechten als er echte belan
gen op het spel staan' en zijn
oordeel over de vredesbewe
gingen in het Westen, die
zich achter het Kremlin-
geoliede karretje laten
spannen, zijn uiteraard nog
al controversieel en irreeel.
Boekovski zou wat de
vechtlust van het Westen
betreft maar eens te rade
moeten gaan in Grenada en
Nicaragua.
Als Boekovski zijn zin zou
krijgen zouden wij met ge
weren onder onze kussens
gaan slapen om niet verrast
te worden dopor de Russen.
Naast de stapels onzin in het
boek, ook veel zinnigs over
Rusland, maar zijn 227 pagi
na's lange geschrift blijft het
prokdukt van een kruis
vaarder, die, ook al mag hij
in zijn vak briljant zijn, de
zaken nu eenmaaal in de
felle kleuren van zwart-wit
pleegt te zien.
Anton Theunissen
Door Anton Theunissen
De massa's maken de geschie
denis, maar schrijven ze niet.
De massa's geven doorgaans
geen vorm aan eigen 'memo
rie', de échte werkelijkheid; zij
wordt eerder vertekend door
de heersende klasse, die haar,
als het over Latijns-Ameri
kaanse dictaturen gaat, het
liefst bechrijft in vage termen
als 'groei zonder ontwikkeling'
of 'ontwikkeling met armoe
de'.
De naamloze massa's heb
ben in de dictaturen geen ge
zicht, hoogstens een in elkaar
geramd gezicht. Koen Wessing
heeft hen in zijn fotoboek 'Van
Chili tot Guatemala - tien jaar
Latijns-Amerika' een gezicht
gegeven. Hij legde het leven
van de uitgemergelde volke
ren vast: in Chili, Nicaragua,
El Salvador, Peru, Bolivië en
Guatemala.
De begeleidende tekst van
Eduardo Galeano laat niet ra
den voor wie Koen Wessing
partij trekt: de slachoffers van
de heersende klassen, 'die eli
tair en racistisch zijn en die in
de nationale werkelijkheid,
die zij volledig de rug toeke
ren, een gevaar zien voor bar
baarsheid'.
„Elke staatsgreep", zegt Ga
leano, „is in wezen een nieuwe
episode uit een oude rooftocht,
die de jacht op goedkope ar
beidskrachten ten doel heeft.
Die laatste groep heeft Koen
Wessing vooral opgezocht, de
armen in de mijnen, de sloe-
Foto van Koen Wessing uit 'Van Chili tot Guatemala.
bers in de havens, op het plat
teland en in de krotten. Wes
sing bespeelt geen goedkope
sentimenten. Hij toont 'hoe
Latijns-Amerika nog steeds
een raadsel voor zichzelf is'
om de woorden van Galeano te
gebruiken.
„Een gebroken
oeeld van heersende culturen.
Stukken die niet in elkaar
grijpen: een verminkt li
chaam, een gezicht dat nog
moet worden gemaakt".
De werkelijkheid van Wes
sing, die met zijn boek een uit
nemend staaltje van reporta
gefotografie laat zien, is sober,
maar keihard.
Terwijl de Latijns-Ameri-
kaanse toeristenbureaus ons
uitnodigen om de landen van
de Maya's te bezoeken, laat
Wessing zien hoe afstamme
lingen van de Maya's, die in
Guatemala de voornaamste
slachtoffers van de smerige
oorlog onder leiding van de
militaire junta's zijn, van hun
grond worden verdreven, ver
moord en in massagraven ge
gooid. Op hun grafstenen
staan de letters NN, wat Non
Nato betekent, _Niet Geboren.
Zo zal het altijd zijn: de fei
ten kennen we verdomde goed,
maar de werkelijkheid kun
nen we niet voorstelbaar ma
ken, hetgeen dan weer kan lei
den tot het befaamde 'niet-
weten'. Wessings foto's maken
echter zeer voorstelbaar,
dat generaals in prachtige
pakken bij moorenaarsclubjes
en doodseskaders horen. Als je
zijn boek openslaat zou je niet
geloven dat ze zó zijn, maar als
het boek dichtslaat weet je dat
ze zó zij n.
Zijn boek schrijft de ge
schiedenis van de massa's, die
ze zelf niet kunnen schrijven.
Zijn boek heeft ook een voor
spellend vermogen, namelijk
dat het geweld nog heel erg
lang de rol van de vroedvouw
in de nieuwe geschiedenis van
Latijns-Amerika zal spelen.
Julio Cortazar.
FOTO ARCHIEF DE STEM
'Een man die hier rondhangt'
is een bundel met elf verhalen
van de Argentijn Julio Corta
zar. Het materiaal van alle
dag, de gewone realiteit, wordt
omgevormd tot geheimzinni
ge, griezelige, raadselachtige
of noodlottige gebeurtenissen.
De stijl van Cortazar is al
tijd sober en suggestief. Er
staat veel meer dan er staat.
Het politiek getinte verhaal
'Tweede Keer', waarin de ver
wijzing naar de beruchte ver
missingen in Argentinië ner
gens expliciet wordt, maar wel
griezelig aanwezig is, is er een
goed voorbeeld van: Maria
Elena moet zich 'voor een for
maliteit die u betreft' vervoe
gen op een kantoor in de calle
Manza. Geen bel of naambord
te bekennen. Ze raakt in de
wachtkamer in gesprek met;
Carlos, die haar vertelt dat,
sommigen de eerste keer lan
ger binnen blijven en de ande
ren minder lang. „Je kan er
niets van zeggen". Maar zelf
komt hij niet meer uit de
spreekkamer terug. „Ze dacht
dat hij misschien langer moest
blijven omdat hij als enige
voor de tweede keer was geko
men; wie weet, misschien was
het dat".
De verhalen van Cortazar
hebben enorm veel vaart. Je
leest hem als een trein, maar
je mag niet één woord in zijn
tekst missen.
'Schetsen van de kust' is de
eerste titel uit een serie jour
nalistiek proza van Gabriel
Garcia Marquez, dat Meulen-
hoff uitbrengt. Het eerste
deeltje bevat stukjes die Mér-
quez tussen 1948 en 1952 voor
drie Colombiaanse kranten
schreef vanuit de kuststreek
rond Aracantara (het Macon-
da van marquez), waar hij
werd geboren.
De stukjes zijn observaties
en beschrijvingen, vaak van
mensen, die later in zijn ro
mans opduiken. Boeiend zijn
zeker zijn verhaaltjes over li
teratuur, over Hermann Hes-
se, Joyce, Faulkner, Truman
Capote en Hemingway. Het
laatste stukje in deze bundel -
'Een prins met een bril' - gaat
over prins Bernhard, over wie
de menigte in Bogota in ver
warring raakt, omdat hij zo
weinig als een prins oogt.
Een paar citaten uit dit ver
haal: „De algemene indruk zal
wel zijn dat prins Bernhard
van Nederland niet als een
prins oogt. In de eerste plaats
omdat hij een bril draagt. Mis
schien steekt hij door zijn na
tuurlijke distinctie boven een
meute geüniformeerde func
tionarissen uit. Maar hij heeft
op zijn toch een paar muilen,
een cape en een sabel nodig om
gedaan te krijgen dat een flink
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN
BOEAEiVBOEKEiVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK
ENBOEKENZOSKSTtBOEKENB O E K E N BOEKEN
BOEmVBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOE
danks de bekende strubbelin
gen blijft streven naar de de
mocratie, de republikeinse
staatsvorm en zelfs de verkie
zingen, moet zich tegenover
een prins in levenden lijve iet
wat beduusd hebben gevoeld.
Daarom is het niet zo vreemd
dat een jongen, die heftig met
een Nederlandse vlag stond te
zwaaien, eergisteren bij het
passeren van Bernhard van
Nederland 'Leve zijne emi
nentie' schreeuwde.
Koen Wessing (foto's) en Eduardo
Galeano (tekst): Van Chili tot Gua
temala - Tien jaar Latijns-Ameri
ka. Uitgave: Bert Bakker - Novlb.
Prijs: 24,50.
Julio Cortazar: Een man die hier
rondhangt. Uitgave: Meulenhoff
Amsterdam. Prijs: 26,50.
Eduardo Galeano: Dagen en
nachten van oorlog en liefde. Uit
gave: Het Wereldvenster Weesp,
Novib Den Haag/NCOS Brussel.
Prijs: f19,50.
Gabriel Garcia Mórquez: Schet
sen van de kust - Journalistiek
Proza I. Uitgave: Meulenhoff Am-
steram. Prijs: 27,50
Gabriel Garcia Marquez
aantal# Colombianen die hem
zagen, later - als de monar
chieën van de aardbodem zijn
verdwenen - aan hun klein
kinderen durven te vertellen
dat ze ooit een echte prins heb
ben aanschouwd".
De conclusie van Marquez:
„Toch is dit bezoek een bijzon
der evenement voor de gewone
man geweest. Een volk dat on-
Eduardo Galeano
'Dagen en nachten van oorlog en liefde' is een uit fragmenten
opgebouwde reportage van de Uruguayaan Eduardo Galeano
gebaseerd op belevenissen, kranteberichten, getuigenissen van
anderen over de politieke moorden in de Latijns-Amerikaanse
dictaturen. De reportageroman is een mengeling van journalis
tiek, literair proza, memoires, poëzie, bespiegelingen en politiek
commentaar. Galeano, vanhuisuit historicus en schrijver van de
'klassieker' De Aderlating van een continent' schrijft onthutsen
de verhalen over pijniging en dood in Latijns-Amerika. „Ik ken
maar weinig mensen die de beproevingen van pijn en geweld
hebben overleefd - een zeldzaamheid - zonder hun tederheid te
verliezen". Galeano's oordeel over de folteraars en moordenaars
in Latins-Amerika: „Het zijn brave huisvaders die martelen.
Het zijn geen buitengewone monsters. Dat zou te veel eer zijn".
BOEKENBOEKENBOEKEiVBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEKEmOEKEVBO EKEN BOE K EN BOEK
ENBOEKEN&aSXSTtBOEKENB O E K E N BOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOE
MARTHA IJZERMAN: GE
OPEND GEDICHT (uitg. IJzer
man, Pr. Hendrikstr. 172a, Breda,
ƒ4,50).
Voorzien van eigen niet-pre-
tentieuze eerlijke tekeningen
noteerde Martha IJzerman in
dit simpele boekje gedachten
die nog getuigen van een sim
pel geloof in leven. „Elke dag
is een spel./Steeds kom ik
weer op,/Met of zonder
tekst,/En als ik hem vergeet,/
Dan zie ik wel.
TOM LUITING/ALBERT MID
DENDORP: EEN CEL IS MAAR
TWEE METER LANG (uitg. Kof
schip, postbus 1313, Hilversum,
ƒ25,-).
Op het thema 'Gevangenschap
en/of vrijheidsberoving', uit
gangspunt voor de poëzie
prijsvraag van de Belgische
stad Blankenberghe 1983,
kwamen 180 gedichten binnen.
De Kofschip-poëzieprijs werd
gewonnen door Maria Sesselle
met het gedicht 'Bezoek'. Het
begint met de regels „Dit is de
poort/naar een gemoedelijke
dood./Haar handen zijn een
korf vol fruit./Haar ogen soms
afwezig groot.De jury, die
bestond uit Marcel Coole, Paul
Cleempoel, Raoul Maria de
Puydt, Ton Luiting, Daan Ing-
helram en Albert Middendorp,
had verder veel waardering
voor 'Celbrief aan Y' van Nic
van Bruggen en Koen Verbeek
met zijn 'Gevangen in mijn
vlees'. Samen met nog ruim
honderd geselecteerde gedich
ten maken zij deze bundel, die
een indringende getuigenis is
van het streven naar vrijheid
en tegen" verdrukking. „Le
vensmoe/wacht hij op de vol
gende dag/die hem een stuk
je/dichter bij de galg brengt,/
bij het einde/van een leeg le
ven,/bij de vrijheid/van de
dood" (Liesbeth Lauwers).
C. BUDDINGH/EDDY VAN
VLIET: IS DIT GENOEG: EEN
STUK OF WAT GEDICHTEN
(uitg. Elsevier/Manteau, 25,90).
Na hun bloemlezing 'Poëzie is
een daad van bevestiging,
Noord- en Zuidnederlandse
poëzie van 1945 tot heden' stel
den beide heren deze nieuwe
bloemlezing samen uit de
Noord- en Zuidnederlandse
poëzie van 1880 tot 1980, vervat
in dertig thema's (als muziek,
natuur, ouderdom, reizen en
satire). Het is één methode.
Eén van de interessante aspec
ten daarbij is het sociologische
kader en zijn veranderingen
waarbinnen de gedichten zich
rond een bepaald thema af
spelen. Een ander gegeven is
het taalkundig schema der
poëzie, dat binnen genoemde
honderd jaar aan veranderin
gen onderhevig is. Het zou in
teressant geweest zijn als deze
en andere thema's in deze
bundel door terzake deskundi
gen aan de orde gesteld waren.
Nu dat niet gebeurd is, blijft
over een verzameling, die
loopt van Jac van Looy tot Jo-
tie 't Hooft en van Verwey tot
Ter Balkt. Als je nog niet over
bloemlezingen beschikt, is dit
er een om aan te schaffen.
PIETER LUYKX: EEN ECHO
VAN LIEFDE (uitg. Opwenteling,
7,50).
De titel is ontleend aan Ach"
terberg. Deze Bredase leraar-
dichter neemt hem tamelijk
letterlijk, als je tenminste
'liefde' laat staan in zijn be
perkte betekenis van relatie
tussen man en vrouw.
Ook het
woord 'echo' - iets dat sugge
reert er te zijn terwijl het er
niet meer is - moet je woorde
lijk verstaan. Verder is hij in
staat heel wijsgerig de kern
van de zaak met woorden in te
kleden, waardoor het naakte
bestaan van de liefde wordt
verpakt in betogen, die de pijn
verhullen. Hij spreekt terecht
BOEKENBOEKENBOEKEiVBOEKENBOEKEN
BOEKEiVBOEKEiVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK
ENBOEKENSOSXE-ZBOEKENBO E K EN BOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOE
van een 'gepantserd hart', ter
wijl de gedichten tevens getui
genis afleggen van een zeer di
recte betrokkenheid. Dilem
ma; schizofrenie van een
christelijke cultuur. Liefdes
poëzie vol oprechte en goed
verwoorde verwondering en
tegelijk vol onbegrip, die het
afscheid ervan onontkoom
baar maakt; mede door het
feit dat de dichter door het
odeur van het uiterlijk ver
toon heenkijkt. „Die laatste
keer/was je huid tastbaar
zacht/van het afscheid ne
men
KEES HERMIS: FRONTLIJN
(uitg. Opwenteling, 7,50).
„Op zachte voeten gaat de
zee/ik loop haar tegemoet/en
in de voren van de vloed/
neemt zij mijn prenten mee".
In alle gedichten in dit bun
deltje laat de in Hulst geboren
en in Maasland wonende Kees
Hermis zien dat hij een échte
Zeeuw is. Dat wil zeggen een
mens verbonden met water,
wind en luchten. Daarop zijn
zijn ervaringen geënt en daar
aan weet hij heel verdienstlij k
de beelden te ontlenen, die
vertellen over innerlijke erva
ringen. „...je kon alles zijn/
dreef in oud water nooit moe/
je verzilte gelaat vertrouwde
het licht/je vouwde van water
een vlinder.
Salvador Dali.
FOTO ARCHIEF DE STEM
STAN LAURYSSENS: SALVADOR DALI (uitg. Huns!
en Kapital - 25.-).
De oud-journalist (kunstredacteur) en Antwerpse
kunsthandelaar Lauryssens, die o.a. verschillende best
sellers over Duitse oorlogsmisdadigers in Zuid-Amerika
op zijn naam heeft staan, is in staat een smeuïg verhaal te
vertellen. Dali geeft er zelf voldoende aanleiding toe en
met zijn grote Dali-tentoonstellingen/handel is Stan
Laurijssens goed ingevoerd geraakt in de geheimen en
verwikkelingen, die deze met zich meebrengen. Vanuit
deze vertrekpunten schreef hij dit uitvoerige levensver
haal over Dali, dat voldoende op een aantal wezenlijke
zaken ingaat om niet oppervlakkig te zijn en toch weerzo
journalistiek is, dat het niet diepgravend is.
Er is natuurlijk al erg veel over deze kunstenaar en
kunstenmaker geschreven, maar voor mensen die nu niet
direct geneigd zijn om een 'kunstboek' in de hand te pak
ken en toch geboeid zijn door deze opzienbarende man,
die op sterven na dood lijkt te zijn, is dit een zeer onder
houdend en informerend boek. Laurijssens volgt hem
vanaf zijn geboorte, die heel zijn leven zou blij ven'teke
nen: omdat het jongetje een meisje moest zijn en hij
slechts een surrogaat was voor zijn gestorven broertje. Al
of niet Freudiaans gekleurd ligt daar een sleutel voor zijn
willen opvallen in de wereld. Dat is hem gelukt.
Welke consequenties dat gehad heeft voor zijn handel
en wandel, voor zijn omgang met zichzelf, zijn vrouw Ga
la, vrienden en handelaren wordt aardig uitgelicht. Ook
wordt het een en ander verteld over het gekonkel in de
Dali-produktie en dat is instructief voor degenen die
daarover wat meer willen weten. Lauryssen heeft de nei
ging nogal van de hak op de tak te springen. De opbouw
van het boek is niet altijd helder en hij vervalt daardoor
wel eens in herhalingen. Desondanks een boek om met
genoegen te lezen.
JOS HOUWELING: MET HET OOG OMHOOG (uitg,
In de Knipscheer - 29.50).
Houweling zegt zichzelf vier jaar geleden via een ad
vertentie uitgeroepen te hebben tot kunstombudsman
Hij moet er druk mee gehad hebben. Dit uitvoerige boek
wil daarvan een verslag zijn. Een boek, waarin serieuze
en schijnbaar dwaze dingen bijeengebracht zijn: zoals
het kunst betaamt. Een boek als een nieuw kunstwerk.
Oranjeklanten moeten het boek maar niet kopen, omdat
de omslag gesierd wordt met een tekening van Roos Wig-
gers waarop prinses Juliana met d'r vier dochters als
prostituees!
Verder geeft het boek informatie en antwoord over on
der meer het hoofdkwartier van Removos (mond- en
voetschilders) in Lichtenstein (belasting?); de kunstenaar
als huurling van de bourgeoisie; een Kuifje-museum; be
grafenissen en oliebollen als kunst; over het aparte ge
voel van binnen bij Corrie Konings; over de verschuivin
gen in het werk van Ben Guntenaar; een bekeuring in Et-
ten-Leur en de potloodfabriek van Bruynzeel (met Suri
naams hout) in Bergen op Zoom; over kitsch en Nico
Haak; waarom musea 's avonds niet open zijn; de over
schatte bezigheid van grafisch ontwerper; is peep-show
kunst?; zagen aan de poten van Rietveld; taartkunst;
waarom zijn galeries niet toegankelijk voor kunstenaars
zonder kruiwagen?; haarstijl als kunst; over Jan de Jong
als 'een van de nieten bij NAC'; de Vincent van Gogh-
opera; radio en kunst; weekblad Privé en Sonja die bana
nen eet; Kathe Kollwitz en Veronica; Of: 'Laten we eens
aannemen dat kunst het vormgeven van emoties is en dat
het huwelijk het gladjes regelen van emoties is; lukt het
schilderij niet, dan pakt men een nieuw doek; in het hu
welijk gaat dat lastig'... er is geen bevolkingsgroep, die
niet aan de bak komt. Kunst is gans een volk! Derhalve
iedereen moet dit boek kopen, want met name beeldende
kunstenaars kunnen in deze dagen ook wel wat steun ge
bruiken.
LEO PLEYSIER: KOP IN KAS (uitg. De Bezige Bij -
24.50).
In 1978 brak deze Vlaamse auteur Pleysier (37) door in
Nederland met De razernij der winderige dagen, gevolgd
door De weg naar Kralingen in 1981. Dit boek wordt ge
zien als de voltooiing van een drieluik. De elf hoofdstuk
ken worden afgeteld van 10 tot en met 0... Deze onderwij
zer uit Rijkevorsel is in deze boeken bezig geweest zijn
afkomst uit een boerenleven, de relatie met zijn ouders en
de confrontatie met de oprukkende 'beschaving' binnen
het dorpse bestaan te verwerken.
'Kop in kas' wordt er in Vlaanderen geroepen door kin
deren, die haasje-over spelen; trek je hoofd binnen uit
veiligheidsoverwegingen. Zo sloot Leo Pleysier zich op
binnen zijn blanke werkkamer en het spel met Vlaamse
taal. In hoofdstuk 0: 'Er is een kamer, er is de onvermij
delijke schrijver... Hier leef ik, hier ben ik veilig - Maar
nu kunnen die zinnen al lang niet meer verbergen hoe hij
in de knoei is geraakt met zij n omgeving'. Toch heeft hem
zoiets als een hergeboorte opgeleverd.
Ook in dit boek speelt de streek weer mee: een anti-
atoombetoging in Mol, een muziekfestival in Werchtero'
de familie in Hoogstraten. Maar de schrijver komt nu
zelfs over die grenzen heen nu en meldt ervaringen uit
Praag en Bratislava. Hij blijft vechten met zijn kind-zü"
(ook tot uitdrukking gebracht in de taal), met het zich
losmaken van vader en moeder. 'In zijn stijl zullen ze tot
op het bot terug te vinden zijn, de sporen van hardnek
kigheid waarmee ieder woord is bevochten op zijn twij
fels, zijn hardlijvigheid, zijn vaak pijnlijke constipatie
schrijft hij.
Dat proces van volwassen-worden en schrij ver-wot'
den levert geen spannende verhalen op, maar wel een ge
spannen taalproces met interessante psychologische mo
menten. Pleysier is nu terecht geëindigd bij 0 en het za
mogelijk spannend zijn hoe zijn nieuwe start eruit za
a a A i «Al
GENT - De oude Ber-
ten de Kimpe slaapt
niet best de laatste
weken. Geen wonder
eigenlijk, want de
Belgische ploegbaas
krijgt de ene naar de
andere draai om zijn
oren. Het wielersei-
zoen was officieel
zelfs nog niet eens be
gonnen of hij leed al
een nederlaag.
Dat was vorige week, toen
hij zijn kopman Eric Vande-
raerden na bijna eindeloos
touwtrekken zag verdwijnen
naar de ploeg van Peter Post.
0e daadwerkelijke opening
van het wielerjaar, zaterdag
met de Omloop Het Volk,
bracht hem opnieuw een forse
teleurstelling.
Dat uitgerekend Eddy
Planckaert in Gent naar zijn
eerste grote overwinning
sprintte, kan De Kimpe niet
anders dan veel pijn hebben
gedaan. Immers, de razend
snelle Belg, die zich als een
heuse veelvraat heeft ontpopt,
keerde zich eind vorig seizoen
van hem af - na een periode
vol treurnis en met een mini
mum aan sportieve successen
- om zich samen met zijn
oudere broer Walter aan te
sluiten bij het nieuw opgezette
Efki
Joop Böckling tikt het derde
PSV uit
Haarlem (anp) - Ais drie-
jjaal scheepsrecht is, zou
Huarlem ditmaal de finale van
toernooi om de KNVB-be-
I moeten halen. De voor
zatste stap in die richting
Werd zaterdagavond gezet met
PSv,VCrraSSende zege °P
Ook in de afgelopen twee
'zoenen bereikte de ploeg
l ï1 Hans van Doorneveld de
aive eindstrijd van het be-
rtoernooi, maar zag vervoi„
jj ,ns de weg verder worden
gesloten door respectievelijk
'-Utrechten NEC.
'83 'n#r lijkt het seizoen
din een dramatische wen-
- g te hebben genomen. Na
c„ e'iminatie in het Europa-
lin„ !oernooi en de uitschake-
'g nu in het nationale beker-
- net nationale oexer-
hn„?Uren 11311 PSV nog slechts
op de competitie. De
h°Pen
- "!d,l0vense ploeg is daarin
Rek r orndat oefenmeester Jan
-ter met een flink uitgedun-
selectie zit, lijkt PSV de eer
of^*ten laten aan Feyenoord