u 'Regering negeert mogelijkheden van ons tv-systeem' 'Economische wetten zijn geen artistieke wetten Prof. Bordewijk wil kijker mee laten doen W4 „IK BEN geen schilderende directeur. Ik teken en schilder al heel mijn leven, omdat ik het niet kan laten, als schilder noem ik me ook vrij anoniem 'Cornelius'". Dat zegt drs. C.J.M. Groenewoud, directeur van Bruynzeel Potlodenfahriek in Bergen op Zoom. Twee anderscheiden creatieve functies, die zijn leven 'net in balans houden'. Dat hij de laatste tijd exposeert - momenteel tot 4 maart in het Hilversumse culturele centrum De Vaart - gebeurt onder aandrang van anderen. Daglicht Contradictie Bedrijfsleven BENT thuis en zet het plaatselijke kanaal op uw tv aan. Slager Jansen heeft verse worst in de aanbieding. U pakt uw kies-klavier (een veredelde afstandsbediening) en doet uw bestelling bij de slager. Dat is een van de mogelijkheden van de tv. En er zijn nog veel meer kansen, zegt dr.ir. L. Bordewijk, hoogleraar in de telecommunicatie, op technisch, maar ook op cultureel, sociaal en economisch gebied, maar Nederland laat ze liggen. Actief Ster-net Politiek Boek ZATERDAG 3 MAART 1984 Van onze kunstredactie „DIE generatie van de zesti ger jaren is toch gek terecht gekomen", zegt drs. C.J.M. Groenewoud, alias Cornelius, die in Amsterdam afstudeer de toen het Maagdenhuis be zet werd en 'Kralingen' hem ook boeide. „Kijk nou eens naar figuren als Van der Louw en Jan Cremer Hoe een figuur als burgemeester Van Thijn in Amsterdam in gekapseld is Nee, ik heb dat gevoel niet. Ik ben lekker be zig nu met mensen; in het be drijf en bij het schilderen. Ik heb geprobeerd abstracter te gaan werken. Het lukt me niet", aldus Cornelius. Schildert hij doeken vol 'Flower- Power' - de kracht van het hippie - gebeuren uit de zestiger j aren „Nee", zegt hij heel .overtuigd van zichzelf. „Zeker, ik heb maatschap pijkritiek. Ook ik liep mee in de anti atoomraketten-demonstraties in Am sterdam en Den Haag. Toch beoefen ik de schilderkunst niet om bood schappen uit te dragen Schilderen is verf. Nee, geen l'art pour l'art (kunst om kunst). Maar ik wil best behagen". Op de tentoonstelling hangt een twintigtal werken. Een fleurige ba rokke vertaling van thema's, die doorgaans te maken hebben met menselijke interacties. Cornelius vindt het niet erg als zijn werk remi niscenties oproept aan dat van Kees van Bohemen uit de zeventiger jaren. Tenslotte hangt een groot doek van Cornelius: „Het lukt me niet doeken zonder mensen te maken". - FOTO HANS CHABOT 'Cornelius' houdt drs. Groenewoud met schilderen in balans deze schilder in zijn huis, omdat hij hem bewondert. Toch is Cornelius geen slaafse navolger, maar hij komt uit hetzelfde cultuurklimaat. Uit de schiderkunstige hoek van action- painting en tachisme, die overgingen in figuratieve beelden. Cornelius schildert met een 'vanzelfsprekend' élan, eigen aan een professioneel ar tiest. In 1959 deed hij, direct na de mid delbare school, toelatingsexamen voor de Rijksacademie in zijn geboor testad Amsterdam. Hij werd toegela ten, maar ging niet. Komend uit een zogeheten arbeidersmilieu keek hij uit naar een wat zekerder toekomst. Het werd economie studeren aan de Vrije Universiteit. „Aanvankelijk heb ik nog geprobeerd economie in dienst te stellen van de kunst. Ik had daarover wat ideeën in verband met de musea. Maar economische wetten zijn geen artistieke wetten. Daarom heb ik ervan afgezien", aldus Corne lius, die doctoreerde in de economie. Voor hij potloodfabrikant werd was hij in dienst bij Akzo. „Ik schilder alleen bij daglicht; om dat ik zo met kleur bezig ben", zegt hij. Dat beperkt zijn mogelijkheid tot schilderen. Naar de letter is hij een zondagschilder. Maar hij voelt zich niet zo en is het ook niet. Schilderen is voor hem geen hobby of vrijetijdsbe steding, maar dat andere deel van zijn leven, dat voor evenwicht zorgt. „Je moét échtJe kunt het niet la ten Cornelius begrijpt alle proble men die beeldende kunstenaars mo menteel hebben met het afbouwen van de BKR. Eén uitspraak van de gedupeerden vindt hij echter moeilijk te accepteren: „Dan kan ik niet meer werken"...want je moét... Titels van zijn schilderijen: Con frontatie; Dreamland; Wandeling; Friends; Matchpoint; La Danse... „Neen", zegt hij, „ik benzeen thema schilder. Eigenlijk wil ik wel van ti tels af; die zijn dan ook af en toe be wust lullig en nietszeggend... Het gaat mij op de eerste plaats om vorm en kleur. Ik schets veelal in acryl en ga er dan met olieverf over. Dat heeft ook te maken met mijn beperkte tijd. Ik houd ervan partijen echt te door werken. Dat ik nogal wat rose ge bruik komt omdat je deze kleur niet veel tegenkomst in de schilderkunst". Cornelius vindt het aardig om te horen dat zijn doeken wat barok overkomen. „Ik houd van de barok; van Italië; van barokmuziek en de overdaad". De kamer waarin wij zit ten is blank, zodat de 'barokke' schil derijen aan de muur spreken. Op de bank ligt een 'roman fleuve', een deel uit A la recherche du temps perdu van Proust. „Prachtig", zegt de schil der. „Het klopt dat ik met menselijke relaties bezig ben. Maar dat zijn geen bewuste vertalingen van situaties, die ik op mijn werk of elders meemaak". Stromen van gevoelens in vooral rood en blauw met duidingen van mensen. De kijker doet de rest Cornelius: „Willem de Kooning vind ik prachtig". Die rationele spon taniteit - een typerende contradictie - spreekt hem aan; bepaalt zijn werk wijze. En verder: „Met deze grote for maten schilderijen ben ik hier begon nen". Dat is in het wat in het groen verscholen huis in het Bredase Mon- tensbos, waar de familie Groenewoud nu een jaar of vijf woont en ook (je kunstenaar' van commentaar voor- ziet. „Ik vind, dat ik weinig maak" zegt dan toch de directeur van een produktiebedrijf. Er komen 15 tot 20 vrij grote doeken per jaar klaar. Dat is één doek per twee a drie weeken den. „De mensen zeggen: Je hebt zoveel Breng het eens naar buiten. En zo hebben mijn doeken nu gehangen in Noord wijk, Bergen op Zoom (De He mel) en in Hilversum. Exposeren is geen bewust proces"... De prijzen van zijn doeken liggen rond de 1500 tot ƒ2000. Dat is aanmerkelijk lager dan soortgelijke schilderstukken door professionelen gemaakt. Cornelius zegt: „Ik voel me geen amateur... n denk dat de BKR de prijzen op de kunstmarkt verpest heeft. Ik houd mijn doeken goedkoop. Mensen die het mooi vinden moeten het kunnen kopen. Wanneer ik 1500 vraag dan zijn er mensen die het kunnen kopen, terwijl ze geen 5000 kunnen betalen! wat dan 'normaal' heet te zijn. Nee, ik heb niet het gevoel op deze manier de kunstenaars die ervan moeten leven concurrentie aan te doen". Het bedrijfsleven als sponsor voor het kunstleven Een onderwerp, dat actueel is. Directeur Groenewoud. „Het sponseren maakt op mij vaak een geforceerde indruk. Het bedrijf als mecenas zie ik niet zo zitten. Wat goed is komt toch wel. Die stimulans is niet nodig. Ik denk aan Rafael, die gewoon bij de paus in loondienst ja ren schilderwerk in het Vaticaan had. Kunstenaars in loondienst van be drijven is voor eèn bepaalde groep best een mogelijkheid. Nee, het aanleggen van een Bruyn- zeel-collectie vind ik niet nodig. Dat wil niet zeggen dat wij voor kunste naars niets doen". En hij vertelt over kunstenaars, die met materiaal van Bruynzeel aan de slag geholpen zijn. „Eigenlijk zou ik op dat gebied nog wel wat méér willen doen", zegt schilder Cornelius, die een beetje con curreert met de economische docto randus Groenewoud. Die overigen al eerder constateerde dat artistieke- en economische wetten moeilijk met el kaar te verenigen zijn. Behalve in zijn persoonlijke leven, want als di recteur Groenewoud van hetzelfde kaliber is als de schilder Cornelius, dan moet de potlodenfabriek in Ber gen op Zoom een goed leider hebben. Maar de werknemers daar weten nauwelijks of niets van zijn gevecht met verf, vorm en kleur... SATERDAG 3 MAART 1! IN EJ UL Prof.dr.ir. L. Bordewijk: Kabelnet biedt unieke mogelijkheden. Door Jan Koesen U BENT thuis en Lubbers en Den Uyl maken ruzie op het tv-scherm. Wat vindt het volk ervan? ANTWOORD NU. Knop A is voor Lubbers, knop B voor Den Uyl. En ogenblik kelijk is de uitslag bekend. 2.184.566 Nederlanders vinden dat de premier gelijk heeft en 2.000.987 kiezen voor Den Uyl. De oude socialist kijkt met een zuur gezicht naar het re sultaat en je hoort hem den ken, 'Ik wou dat Duisenberg niet zo optimistisch over onze betalingsbalans was geweest. Dan had ik nu gescoord.' U bent thuis en Rudi Carrrell pre senteert de 4-5-6- show. „En nu een vraag voor de kijkers thuis. Opge past! U kunt deze open cabriolet win nen als u als eerste meldt wat de tweede voornaam van de koning van Aroembabi is. Nu weet u toevallig al les van Aroembabi omdat u er op va kantie bent geweest en koortsachtig tikt u in „Woemibol." Helaas is me vrouw Terlaan te Akersloot u voor. Wat hier boven is geschetst, is geen science fiction. Het mirakel heet tweeweg-tv. In Osaka, Japan kunnen kij kers thuis vanuit de leunstoel deel nemen aan een talkshow. Op hun tv- apparaat is een videocamera gemon teerd. Via de glasvezel kunnen ze nu zelf in beeld komen voor die miljoe nen andere kijkers en hun eigen vra gen stellen. Het gaat om een beperkt experiment. In Columbus, in het midden van de Verenigde Staten, bestaat een gea vanceerd kabelsysteem dat Qube heet. De kijkers hebben de keuze uit 30 kanalen: 10 lokaal, 10 nationaal en de laatste 10 voor betaal-tv. Op de af standsbediening zijn 5 antwoordtoet- sen waarmee de kijker kan reageren: de Tele-Enquête. Ook dit is net als in Osaka een experiment waar nog grof geld bij moet. Maar voor de toekomst van de tv hoeven we helemaal niet zo ver van huis te gaan. Er zijn ook in ons land experimenten en/of plannen in een vergevorderd stadium. In Zaltbom- mel is Robert Schmitz bv bezig met listige tv-diensten waarvoor het fei telijke denkwerk is verricht door de bollebozen op onze TH's, zoals Delft. In Zuid-Limburg wordt een groot speciaal kabelnet aangelegd voor Maastricht, Heerlen, Kerkrade, Beek, Spaubeek en Valkenburg dat liefst 90.000 huiskamers kan bereiken en waarmee bescheiden tweeweg-ver keer mogelijk is. Ook worden 50 Lim burgse gezinnen in een glasvezel-ex periment betrokken. Televisie is veel en veel meer dan kijken naar wat Hilversum brengt. Straks is het scherm niet alleen een ding waarop Jos Brink lollig probeert te zijn, maar ook een apparaat waar mee de kijker zelf naar buiten kan treden. De kijker is dan niet meer passief, maar actief. Heel bescheiden vindt dit nu al plaats bij Viditel, waar je een reis kunt bestellen zonder uitje stoel te komen of kunt 'bladeren' in de jeugdboeken van Malmberg. En Nederland heeft juist door zijn unieke kabelnet de kans bij deze nieuwe ontwikkelingen voorop te lo pen. Wij kunnen nu geavanceerde ap paratuur maken die we straks met een lekkere winst aan het buitenland kunnen doorverkopen, samen met onze know how. De kabel van de toe komst biedt aan honderden werk. Maar dan moeten de hoge heren en dames in Den Haag zich breder oriënteren dan nu uit de Medianota blijkt. Dit is de mening van onder meer profdrirJLBordewij k, hoogle raar Telecommunicatie aan de TH Delft. Zijn stelling komt op het vol gende neer: Abonnee-tv komt er over een maandje of acht. Dat is een. De twee bedrijven die de programma's aanbieden zijn van plan met decoders te gaan werken, want dan kunnen ze meteen beginnen. Dat zijn kastje die de expres vervormde signalen (want anders kon iedereen gratis meekij ken) weer omtoveren tot begrijpelijke plaatjes. Dat is twee. Maar we moeten niet met die deco ders beginnen, zegt de Delftse prof, want dan lopen we vast. De decoders worden al jaren in Amerika gebruikt om de eenvoudige reden dat het Ame rikaanse kabelnet niet voor iets an ders geschikt was. In Nederland ech ter beschikken we over mini-sternet- ten. Bij een ster-net komen de kabels van zo'n twintig woningen in ster vorm bijeen op een centraal punt dat dan weer doorverbonden wordt met de volgende ster enz. In plaats van zo'n decoder in ieder huis moet er een schakelaar komen bij elke ster. Als iemand om tien uur 's avonds belt dat hij abonnee wil worden, dan hoeft een PTT'er alleen maar die schakelaar over te halen en kan de klant al een minuut over tie nen meekijken. Bovendien kan de abonnee selectief te werk gaan. Hij kan bijvoorbeeld zich alleen abonne- - FOTO HENDHIKSEN-VALK ren op bepaalde programma's of uren zodat hij het hele pakket niet hoeft af te nemen. Dat scheelt hem in de cen ten. Maar het mes snijdt van twee kanten, want degene die het pro gramma aanbiedt hoeft niet meer met een zogeheten totaalprogramma te komen. De ster-netten zijn geschikt voor tweeweg-verkeer. Decoders niet en zijn bovendien na twee jaar al verou derd. Uitgaande van zo'n 500.000 abonnees en een prijs van 200 per decoder betekent dat over twee jaar een investering van een miljard naar de knoppen is. Bovendien heeft de praktijk in Amerika allang uitgewe zen dat een handige knutselaar zelf een decoder kan bouwen, dus daar ga je met je officiële kastje! Technisch is alles al mogelijk, zegt Bordewijk, zelfs drie-dimensionele televisie. Maar er zijn enkele maren die alleen politiek zijn op te lossen. •Veel van die nieuwe tweeweg-vor men horen niet thuis in de Omroep wet, zeker niet als het gaat om lokale uitzendingen. „Abonnee-tv wordt in derdaad meer van hetzelfde. Daar is niet veel eigen werk bij. Het wordt in feite een derde net. Maar Brinkman zegt dat abonnee-tv geen omroep is. Nou, dan zal ik bruin brood voortaan geen brood meer noemen maar abon nee-bruin." De ster-netten met hun kiesschakelaar zijn prima geschikt voor wat Bordewijk noemt Tele-Con- sultatie. Dat kan van alles zijn: on derwijs, leren op afstand, maar ooi bestellingen plaatsen bij leveranciers en informatie ophalen over de eigen streek via een kiesklavier. „Hier moet de regering zich niet mee bemoeien. En ook niet met lokale reclame. Het is volgens mij bovendien tegen de Grondwet die vrijheid van meningsuiting garandeert. Natuur lijk moeten er waarborgen zijn voor de privacy, dat begrijp ik wel. Stel dat ik elektronisch elke dag mijn eten bestel, dat zijn mijn eet- om niet te zeggen mijn vreetgewoonten snel bij anderen bekend. Maar ik verwijt de overheid als technicus dat zij econo mische en strategische blunders be gaat als zij de nieuwe mogelijkheden laat liggen." De techniek is al veel verder dan Den Haag verwerkt heeft. Audio-vi- suele presentatie is in een ver sta dium, meestal ver voorbij de fase van het lab. Zo hoeft tv-reclame helemaal geen peperdure zaak meer te zijn met onbetaalbare apparatuur en snelle declaranten, maar kan de plaatselijke slager met een Vidibord zijn eigen re clames a la minute zelf tekenen. Bordewijk voorziet een tijd waar bij ieder in huis zich met zijn eigen schermpje heeft teruggetrokken, net zoals men vroeger met een boek in een hoek ging zitten. Of dit sociaal nu zo gewenst is, is vers twee. Maar on herroepelijk stevenen we af naar een toekomst waarbij elektronica een grote rol speelt met het scherm in het midden. Vooral als de glasvezel doorbreekt en daarmee de digitale techniek, zijn de mogelijkheden eindeloos. Niemand hoeft straks meer een dure en al bij de aankoop verouderde encyclopedie te kopen, maar kan putten uit data banken die up to date zijn. Elektroni sche siganelen kunnen via de FM- zenders worden verstuurd, maar ook via de telefoon. Zo wordt bij de doventelefoon een beeldsignaal verzonden over de tele foonlijn. In het eerder genoemde Zaltbommel kunnen nu twee dove fa milies weer volwaardig communice ren. Ze schrijven hun boodschap op een Vidibord, een plat apparaatje zo groot als een boek met een soort van balpen en dat beeld vliegt over de te lefoonlijn naar de ander toe die het dan op zijn tv-scherm kan lezen. In kleur natuurlijk. Op dit ogenblik is ruim 60 procent van de Nederlandse tv-kijkers aan gesloten op de kabel met al zijn mo gelijkheden. Moeten die resterende antenne-kijkers dan maar op het dak gaan zitten? Ook hier heeft prof. B°r' dewijk aan gedacht. „Ik houd een pleidooi om het derde net digitaal te maken. Dan kunnen we via de ether, via de antenne dus, ook onderwijs thuis brengen. Dat betekent dat we dan 15.000 tv-pagina's kunnen over- zenden, ook naar het platteland da nog zonder kabel is. Ons zenderne wordt daar niet duurder door. Allee zal er dan bij die antenne-abonn een speciale decoder geplaatst worden en is tweeweg-verkeer allee via de telefoon mogelijk." Van onze c in Jeruzale Lin Jaldati i Amsterdamse boren. Al 32 ja haar man Eb en de in Ned dochters Kath Oost-Berlijn. trek naar de die pas in 197 Nederland we in haar vader getelheid gera dens de Amstc maand is Lin Concertgebout ces met een p Brecht en jid voor het laats opgetreden. Voor een joodse Jalda Rebling. al was dat dan aar van Berlijn in de tische staat. Het besluit om n; DDR te verhuizen van de ene dag men. Lin's wed Rebling, was als uit Berlijn naar greerd. Wegens zij hij één van de alle oorlog tot Nederla raliseerd. Een bela besluit heeft gespe uit de DDR een hen deden mee te bouw van de nieuw Evenals Eberhar nist en musicoloog re bekende kunstei zoals Bertold Bre Hans Eisler en Ste de oorlog in Oost- De DDR heeft di< gunstige voorwaan tureel werk geboc hun idealen in de w den omzetten. Brec de Verenigde Statei de bijvoorbeeld gra ter hebben, dat hij kon krijgen. g= Eberhard Rebling. j hard Rebling kennel j lijnse studie in j schappen in 1936 na< j gekomen. Op aandrang va I vriend verlaat Lin gezelschap om zich en jiddische liedjes j twee jaar samen aa gramma te hebben j Eberhard Rebling tx sendoor pianomuziel Lin Jaldati op 20 Haagse Kunstkring succes. Drie weken Duitse bommen en voorlopig ten einde, aan een nieuw j oods Ehrlich meedoen, zwanger dus ik kon i luk. Anders was ik n ret naar Westerbork Na de Duitse inv

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 24