aten it it Erkenning van Bram Bogart in Nederland Zeldzame Koreaanse expositie in Londen WEGUGGING VAN HET JAAR ONTDEK DE VERSCHILLEN te kunst) te keur Spijker Stadhuis IILVERSUM 2 IILVERSUM 3 IILVERSUM 4 IILVERSUM 5 films FIAT UNO. AUTO VAN HET JAAR 1984. HAT. UNIEKIN PRIJS EN PRESTATIE. Suske en Wiske: En De Hippe Heksen- Kaatje (Hf/ m m 1 ion n twnn mu nnn mn n houom (nip lonrhunst ulje redden. timbihf Oei1 Odtiiheelde met vêëljj Ippie Happie En De Pingel-Bibberatie Boes- 0PL0SSI T3Z PAGINA GIDS 2 geschorst, omdat hij rnemingsraad van O zou hebben getipt ovej :andidatuur van TRos. Wibo van der Linde voot Eunctie. Volgens de AVRo geen sprake van dat Van Zee door conflicten ge. tigen zou zijn op te stap. De scheidende AVRO-dj. iur is op het ogenblik mel ntie. Hij had eigenlijk te ;keer zijn besluit aan O-medewerkers will»» leien. ■Italiaans-Algerijnse ent 'Le bal', de Griekse 'Rembetiko' van Costas s en de Italiaanse actrice ca Vitti voor de fiim van Roberto Russo. prijs voor de beste acteur naar de Brit Albert Pin. voor zijn rol in 'The dres- ran regisseur Peter Yates, Tsjoerikova uit de Sov- Jnie werd onderscheiden de prijs voor de beste ac- in 'Romance aan het t' van haar landgenoot Todorovski. Illllllllllllllllllllllflflllllllll(llllllllll|| ngepaste tekst. Het efrein en tevens titel |t geheel luidt 'Zolang izine in de Bentley zit', (waar is m'n feestneus' on Hermans bij voor weet nu 'Mama, waar tickie'. (ler kan er tijdens de alsdagen gehost wor- bij dragen van Klum- mkes, De Spatjes en de Dutch Boys, e Boy en natuurlijk ee Pinten en Barry |s. biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiHiniiniiil voorbijgaan. 6.09 Vandaag-1 onderdag. HA: 7.00 Nws. 7.10 De wekker- o (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). NOS: NOS-sportief. 9.24 Waterstan- 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Follow (20). VARA: 10.03 Schoolradio Hoor haar! (10.30 Nws.) 11.30 11.33 Leef-tij d-genoeg. ■rh.voorl.: 12.16 Gesprekken vrouwen. NOS: 12.26 Meded.v. I- en tuinbouw. 12.30 Nws. VA* 12.36 Dingen van de dag. 13.00 i. 13.10 Leef-tij d-genoeg. (13.$ 14.00 De Schuurpapier van- Diergaarde Blij dorp. NOS- |U: 14.33 't Gif en ik. NOS: 15.03 I kan het ook. 15.30 Nws. 15.32 IS-wereldwijzer. 16.00 Wat een 16.30 Nws. NCRV: 16.32 Studio 17.30 Nws. 17.36 Hier en Nu BK) Nws.) P.P.: 18.20 Uitz. van de |t. Hum.Verb.: 18.30 Het voor van de twijfel. NCRV: 19.00 fi in de vijver. (19.00 NCRV* huis. 19.15 Lied van de week. Rondom het woord). 20.00 20.03 Leger des Heilskwar- 20.18 De wereld zingt Gods lof- ■O Bij de tijd. 21.25 Onder de kop |U: 21.40 Colours of English. Fe- :o: 22.00 Stickers, stokpaardjes standpunten (3). 22.15 Taal, te* s en regels (16). NCRV: 22.30 Is. 22.40 Nederland en z'n buren Literama woensdag. 23.25 ziek van eigen tijd. 23.55 Nws. S: Ieder heel uur nieuws. KR0; I t progr. kan tussen 8.00-17.00, na I uws en reklame, onderbroken I rden voor aktual. van Echo. 7.W I t leven begint na zeven, met Pe* I Koelewijn. 9.04 Formule 3. ll-Jjl lio 'De Zwarte Roos'. 12.041 tag en antwoord. 13.04 Seeburgl Wurlitzer. 14.04 Don't stop thej sic. 15.04 Komt er nog wat van- V 14 Weeshuis van de hits. NOSjj," 4 De avondspits. KRO: 1 tchtvoer. 21.02 Demo. 2 ïktempel. JRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende bord. 7.10 Preludium. 8.00 N^s p Platennws. 8.45 Musica Sacra 3 Onder de hoogtezon. 10.00 Ka* rmuz. uit de Barok. 10.30 Or- jtpalet. 11.55 Orkestwerken van Bach (3). 12.35 Promenade Ox# belt muz, van Wilms. 13.00 NWS; b5 Kerkorgelconcert. AVRV CO Kurt Masur dirigeert het Gö' ndhausorkest. 14.30 Pianorec1" r 15.00 Werken van MaWer' |RO 20.00 Pranak Quartett: Sla' iche muziek 21.15 Pianomuziek Janacek. 22.00 Muziek van de- |tijd. a de AM-zender van HilversW11 c VOS: 19.02 Nieuws voor buiten ders. 19.02 Bulletin in het M?' :kaans-Arabisch. 19.10 Bullet11! iet Berbers. 19.20 Bulletin in ne> rks. 19.30 Bulletin in het Spaans- Bram Bogart, schilderijen. Museum Boymans-van Beunin- cen te Rotterdam. Open: dinsdag tot zaterdag 10-17 uur en zondag 11-17 uur. (Tot 1 april). De naam van Bogart is in het buitenland (met name in België) beter bekend als een belangrijk kunstenaar. Ook de Nederlander Van Velde in Parijs werd in Nederland pas heel laat ontdekt! Bo gart was Nederlander, maar werd Belg. Het blijkt alles zins de moeite waard dat dit museum deze vergeten Ne derlander met een retros pectieve (1950-1983) uitge breid voor het voetlicht haalt. De 63-jarige Bogart mag te herleiden zijn tot ve lerlei kunststromingen in de laatste dertig jaar, hij is on getwijfeld een heel eigen standig fenomeen gebleven. Dat hij schilderijen maakt die honderden kilo's wegen is een leuk anekdotisch ge geven, maar Bogart is méér dan een anekdote. Het bete kent tevens dat er in Boy mans wel 'iets' te zien is... In een afzonderlijke zaal is werk van kunstenaars uit met name de vijftiger en zestiger jaren bijeenge bracht om een context te ge ven aan het werk van Bo gart; een bepaalde artistieke stroming, vertegenwoordigd met namen als Van Bohe- men, Wagemaker, Tapies, Saura, De Stael, Bissière, Fontana, Mansoni, Dubuffet e.a. Waarschijnlijk namen voor ingewijden. Anders ge zegd: Bogart behoort in de hoek van de materieschil- Bram Bogart: toets". „Het gaat om de spanning van de - FOTO PAUL DONKER DUYVIS ders. Afgezien van het feit dat het rustgevend is om iemand in een hoek te zetten zegt dit, dat het hier gaat om een abstracte richting, die zich uit het tachisme (tace vlek) en action painting (ac cent op de toevallige daad bij het schilderen) ontwik keld heeft, het doek wordt bedekt met een mengsel van verf en andere stoffen (zand, gips, lijm etc). Bogart, die al in 1945 naar Frankrijk ging heeft later in Parijs in contact gestaan met Appel, Corneille en Van Bohemen. Als je wilt zie je in die periode ook wat later Cobra is gaan heten ook wel op onderdelen terug. Toch Anton Coppens gouaches, Ani ta Evenepoel body ornament. Tongerlohuis, Molenstraat 2, Roosendaal, tot 19 maart, dage lijks open van 2 tot 5 uur. De grote met een breed ge baar opgezette schilderijen van Anton Coppens, stralen een vrolijkheid uit. Dat is altijd een plezierige erva ring voor een toeschouwer. De oorzaak ligt in dit geval uitsluitend in het kleurge bruik, dat in alle werk zo helder mogelijk is gehouden en waar het kon zelfs trans parant is gelaten. De beeldtaal van Coppens is was gecompliceerder. Soms zijn er duidelijk her kenbare figuratieve elemen ten. Meestal echter beperkt hij zich tot een samenspel van lijnen en vlakken met een sterke voorkeur voor het schilderachtige element. Bij de gebruikte vormen valt het veelvuldig gebruik van een langgerekte ovaal en een spijker van flink formaat sterk op. Wat doet nu een spijker als centraal element in het werk van een man, die naar eigen zeggen, er naar streeft, het al te individuele in de beeldende kunst, te vervan gen door een meer algemene, voor iedereen toegankelijke kunst? Het is een aardig verhaal over associaties tus sen klank, kleur en vorm. Coppens, die als het even kan naar de Verenigde Sta ten gaat om daar te schilde ren, woonde daar op een drukke hoek van een straat. Iedere dag gebeurde er wel krijg je het gevoel, dat voor hem de objectieve tekentaal veel nadrukkelijker aanwe zig is dan een getuigenis van een psychologisch proces. Hoewel Bogart veel waarde hecht aan de tekentaal van de toets - heel rationeel uit gedokterd en aangebracht - gaat de matrie zélf met zijn eigenstandige eigenschap pen het werk steeds meer overmannen. Het chronologische proces van deze ontwikkeling is goed te volgen op de exposi tie. Aan de materie verf worden stoffen toegevoegd die het mogelijk maken de verf niet duimendik, maar vuistendik aan te brengen. Het 'schilderen' kan dan ook ook alleen nog gebeuren op panelen, die op de grond lig gen. De doeken worden aan gebracht op panelen in me talen ramen, die staan op stalen poten, want een spij ker in de muur is belachelijk geworden. De overgang van schilder- naar beeldhouw kunst is glijdend geworden bij deze 'reliëfs'. Hard rood, groen, blauw, geel... heel primair worden tegen elkaar uitgespeeld of monochroom heel sprekend gemaakt. In de zestiger ja ren ligt, onder invloed van 'bijvoorbeeld Zero/Nul - hij was bevriend met Schoon hoven -, het accent op de zuivere kleur. Contrast en structuur werken demate- rialiserend. Bogart blijft trendgevoelig en zijn laatste werk maakt hem tot een 'on mogelijke schilder' in dit materiaal; het brok-expres- sionisme krijgt van doen met kitsch. Toch blijft het wel spannend, omdat hij zo zijn eigen weg blijft gaan. Behalve deze eerste grote overzichtstentoonstelling in Nederland met ongeveer 70 werken, is er in Het Prin senhof te Delt - tot 24 april - een tentoonstelling te zien met blauwwitte schilderijen van Bogart. Deze zijn in zijn geboorteplaats bijeen ge bracht onder de wat gefor ceerde titel Les Bleus de Delft. Niet door ons gezien, hebben we daarover geen oordeel. Maar omdat Bram Bogart een spannende fi guur is, verdienen beide ten toonstellingen aandacht. tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS J) een auto-ongeluk met flinke blikschade. De reusachtige klappen die hij dan hoorde, heeft hij visueel in spijkers omgezet die met een flinke vaart het papier opgejaagd zijn. Ook zonder de kennis van deze anekdote, zijn de vaart en de trefzekerheid die dit werk heeft, belangrijke ele menten. Belangrijker even wel is het feit, dat in deze vorm van schilderkunst de accenten op de persoonlijke informatie wegvallen (om het schilderij te ervaren is het ongelukken-verhaal niet nodig) evenals de scheiding tussen figuratief en ab stract. Alles kan, als het maar helder blijft en schil derkunstig interessant is. Anita Evenepoel maakt van hedendaagse materialen als zware transparante ny lon en zwarte synthetische rubber, sieraden op groot formaat. Simpele vormen, uitgaande van een cirkel, heeft ze gedeeltelijk doorge sneden, waardoor ze een fantatisch sculpturaal effect kregen met een sterk licht donker effect, wat de deco ratieve werking ten goede komt. De ornamenten zijn bedoeld om echt te dragen, wat niet wegneemt dat ze het als zelfstandig object ook heel goed doen. Anita, van oorsprong wis kunde lerares, is na een pe riode van uitsluitend echt genote en moeder te zijn ge weest, twee jaar geleden met een nieuw leven begonnen: dat van textiel-ontwerpster. Behalve deze fraaie li chaamsversieringen ont werp ze ook kleding. Bij bei den is haar uitgangspunt zo eenvoudig mogelijke vor men toe te passen. De futu ristische uitvoering is ge lukkig niet tegengesteld aan de draagbaarheid, dankzij de soepelheid van het ge bruikte materiaal. William Verstraeten: Her plaatsen van het stadhuis. De Vleeshal Middelburg. Open: di.- za. 13.00-17.00 en zo. 14.00-17.00 uur (tot 12 maart). De Vleeshal onder het stad huis in Middelburg is door kliefd met een wand van de 32-jarige Hulstenaar Ver- straete. „Een semi-weten- schappelijke benadering en uitwerking van het idee, concept, zonder dat men het zuivere conceptuele kunst kan noemen." Aan de hand van een 17e eeuwse platte grond van de Zeeuwse hoofdstad en het huidige culturele klimaat op Wal- cheren is de kunstenaar tot deze installatie gekomen. tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS William: „Ik stelde me voor dat een jonge, blonde vrouw de Vleeshal binnen zou komen en even voorbij de ingang een smalrech- thoekig vlak ziet staan. Op het moment dat zij dit pas seert wordt het vlak deel van een groot blok: 24 meter lang, 1 meter breed en 3 me ter hoog. Aan het blok han gen tekeningen, foto's, aqua rellen; werken met een re miniscentie aan de wereld van Escher. Zij zal verder lopen tot aan het kopstuk van het blok en daar de lege hal zienin een continuele levensgrote filmprojektie. Het zicht wat zij eerder zag wordt door de film ontno men. En in de lege hal zou zij zien, hoe de kunstenaar zich losmaakt van de zwaarte kracht enDe plaats van de sculptuur in de hal stond voor mij vast. En wordt een disharmonie in de plaatsbepaling van de bezoeker gecreëerd. Door onze correspondent LONDEN - Drie Europese steden, met name Londen, Hamburg en Keulen, wer den uitgekozen voor een ten toonstelling die tot doel heeft meer internationale belangstelling op te wekken voor het rijke artistieke en historische verleden van het Koreaanse volk. Ze heet 'Kunstschatten uit Korea". Een belangrijk Londens dagblad, The Daily Tele graph, en de grote Britse Midland Bank zijn haar sponsors. Het Nationale Mu seum van Korea in Seoel or ganiseren alles. Londen komt als eerste aan de bak omdat Groot- Brittannië in 1984 praktisch precies honderd jaar diplo matieke betrekkingen on derhoudt met Korea. Tot 17 mei is de Koreaanse tentoonstelling er onderge bracht in de zogeheten New Wing Gallery van het be kende British Museum. Van 12 juni tot 16 septem ber exposeren de Koreanen hun kunstvoorwerpen in het Museum für Kunst und Ge- werbe in Hamburg. Later verhuist deze ongewone ten toonstelling naar het Mu seum für Ostasiatische Kunst in Keulen, waar zij van 10 oktober tot 13 j anuari 1985 geopend blijft. conservator van de afdeling oosterse antiek van het Bri tish Museum is. Op de Koreaanse tentoon stelling is beeldschoon aar dewerk te zien, waaronder verrassend sierlijke wijn kannen, daterend uit de 12de eeuw. Ontdekt De oude Koreanen maak ten ook prachtige gouden voorwerpen waaronder drinkbekers, kronen en ju welen. Veel van de tentoon gestelde kunstschatten wer den nog maar enkele jaren geleden ontdekt, ondermeer in de begraafplaats van ko ning Moeryong (hoij regeer de van het jaar 501 tot 523) en diens gemalin. Dit graf in Kongyoe dat eens de hoofdstad van het koninkrijk Paektsje (18 voor Christus - 660) was, zat vol kostbaarheden in goud, die pas in 1971 in veiligheid ge bracht konden worden. Sommige sieraden zijn af komstig uit de 'Gouden Stad' Kyongjoe, die van 57 voor Christus tot in 935 de hoofd stad van het koninkrijk Silla was. Blikvanger Catalogus De fraaie catalogus van de reizende Koreaanse exposi tie is samengesteld door dr. Roger Goepper, directeur van het Keulse museum, en dr. Roderick Whitfield, die aan de universiteit van Lon den Oostaziatische kunst doceert en tevens adjunct- Historici zeggen dat Kyongjoe de ontwikkeling van de Koreaanse bescha ving sterk beïnvloed heeft. Vlak bij de ingang van de expositie speelt een delicate kroon van zuiver goud, ver sierd met jade en kleine edelstenen voor blikvanger. Dit ongewone kunstwerk dateert uit de 5de of 6de eeuw. Hij heeft een fascine rende aantrekkingskracht. GOES Grandtheater - 20 u. Schatjes, 12 j. HULST Koning van Engeland 20 u. Schatjes, 12 j. 20 u. Staying alive, a.l. TERNEUZEN Luxor 20 u. Wargames, a.l. 20 u. Schatjes, 12 j VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Schatjes, 12 j. Alhambra 2 - 20 u. Moord in extase, a.l. ANTWERPEN Rex - 11.45,14,16.30,19en 21.30 u. Gorky park. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Christine. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. The hunger Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. First desires. Rubens - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. The day after. Sinjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. De ieeuw van Vlaanderen. Quellin II - 12,14,16,18, 20 en 22 u Le crime. Quellin III - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Scrubbers. Astra - 12,15,18 en 21 u. The bad, the good and the ugly Astrid - 12,14.10 en 16.30 u. Sneeuwwitje en de zeven dwer gen (Ned.). 18.40 en 20.50 u. Eng. versie. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Comeback. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Confessions from a holiday camp. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Les comperes. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Zig zag story. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. The twi light zone, Ambassades-Club III - 12, 14.20, 16.45, 19.10en 21.30 u. J'ai epouse une ombre. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Le margi nal. Festa - 13,15,17en 21 u. Zapped. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Xtro. TIJI - 12,14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. War games. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Carmen BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30,17.15 en 20 u. Le margi nal. 22.30 u. Friday the 13th deel 3. Gulden Vlies 2 14.30,17.15 en 20 u. The jear of living dangerously. 22.30 u. Go fir it. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Tra ding places. Memling 20 u. Staying alive HEINKENSZAND DeStenge - Werken van Teja van Hotten. Geop. ma.tot vrij. 10-12 u. en 14-17 u. (tot 16 maart). ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren. OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64—66 Werken van Jan Verschoore. Geop. di.t/m za. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling „5 jaar Galerie Marquis". Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond 14-17 u. (ADVERTENTIE! Hoe wordt een auto eigenlijk auto van het Jaar? Dit jaar beoordeelden 53 autojournalisten alle in 1983 geïntroduceerde auto's. Ze kozen voor de Fiat Uno. Om z'n ont werp, ruimte,komfort, prestaties en zuinigheid. Maar zeker ook om z'n wegligging. Want de kombinatie van voorwielaandrijving, een nieuwe voorwielophanging en een uiterst soepel funktionerende stuurinrichting zorgt ervoor dat de Uno als 't ware aan de weg plakt. En zich licht en exakt laat sturen waar u 'm hebben wilt. De nieuwe auto van het Jaar staat bij alle Fiat dealers. In 7 uitvoeringen, waar onder nu ook de Uno Diesel. 4§L •uappiui Avnoui 'sy[uii luijd UBA aftjnf Tue^uaAoq do taais 'jnnui ui uaua^s 'jous

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19