Van Dyke Parks:
de franje
als hoofdmoot
AAK
kaakje
n
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Morrison schittert in
geboortestad Belfast
TOEZICHT
Uit de tijdschriften
John Hiatt
naar Tilburg
DINSDAG 28 FEBRUAR11984
'PAGINA GIDS
Belfast
Sfeer rijk
FILM
Dick Raaijmakers
centraal
bij Holland
Festival
SCHIETINGEN
EXPOSITIES
VALSGELD-
DETEKTOR
Suske en Wiske: En De Hippe Heksen.
Kaatjt
II II II 11 J
u
1 1
1 1
p8*.
u
1
1
V
J^j
Appie Happie En De Pingel-Bibberatie.
Boes.
OPLOSSING
Smit verliest
slag om Muller
Merijntje
T3Z
VAN Dyke Parks is een
merkwaardige randfiguur
in de popmuziek. Aan het
eind van de jaren zestig
dook Van Dyke (dat is zijn
voornaam) op, als componist
en producer en als maker
van de bizarre elpee 'Song
Cycle'. Na een stilte van vele
jaren is er nu weer een nieu
we elpee van Parks, getiteld
'Jump'.
Ook na 'Jump' zal Van
Dyke Parks ongrijpbaar
blijven. Het album maakt op
het eerste gehoor de indruk
van feestplaat met het ritme
van een polonaise. Je ziet in
gedachten een bonte stoet
voorbij paraderen, een soort
carnaval in Hollywood. Als
de plaat afgelopen is, heb je
het gevoel gefopt te zijn.
Heeft Van Dyke Parks ons
een Amerikaanse 'Alle der
tien goed' willen presente
ren?
Wie Van Dyke kent weet
dat niet de bedoeling is. Hij
is altijd geïnteresseerd ge
weest in klanken, sferen en
stijlen, liefst exotisch of uit
een voorbij tijdperk. Hij
werkte oorspronkelijk nauw
samen met mannen als Ran
dy Newman (kenner van het
film- en ballroom-idioom)
en Ry Cooder (vertolker van
diverse soorten authentieke
muziek). Hij creëerde het ij
le Beach Boys-geluid op
'Heroes and villains' en de
elpee 'Smiley Smile' en ver
leende diensten aan onder
anderen Harry Nilsson,
Little Feat en Jackson
Browne ('Linda Paloma').
Parks' specialiteit zijn de
musical en caraibische rit
mes. Vooral na de elpees
'Discover America' en
'Clang of the Yankee Rea
per' maakte hij naam als
steeldrum-virtuoos, maar
ook bleek zijn grote liefde
voor de harp. Van Dyke
Parks heeft nooit een se
rieuze poging gedaan deze
muzikale zijsporen in te
passen in het pop-idioom.
Het bleven klankexperi
menten, vol verrassingen en
met veel humor weliswaar,
maar het was de vraag of
zijn platen wel in het rek
'pop-muziek' hoorden.
'Jump' neemt de luiste
raar mee van de music hall
via de kermistent naar de
bioscoop. De vrolijke para
de-deuntjes vertellen ver
haaltjes rond 'B'rer Rabbit'
(Broer Konijn dus) in een
sprookjesachtige sfeer. Van
Dyke zingt zelf een aantal
nummers met zijn dunne,
wat neuzige stem, maar met
een aandoenlijke, kinderlij
ke overtuiging. Verder zijn
Kathy Dalton en Jennifer
Warnes te horen.
Pas na een paar keer luis
teren blijkt dat er op 'Jump'
veel meer aan de hand is
dan een simpele polonaise.
Harpen, mandolines, banjo's
en violen klinken op onver
wachte momenten en gaan
een eigen leven leiden. Som
mige melodietjes gaan aan
stekelijk werken en het
feestelijke ritme sluit slim
aan op de disco-dreun in de
dancings van nu.
Het zou overdreven zijn
de plaat van Van Dyke
Parks virtuoos te noemen.
Daarvoor is hij als compo
nist net te zwak. 'Jump' is
knap en leuk en het leukste
is eigenlijk dat Van Dyke
Parks gewoon eigenwijs
doorgaat ruimte te maken
voor de franje in de popmu
ziek.
DIRK VELLENGA
Van Morrison met op de achtergrond bassist David
Hayes en drummer Peter Van Hooke: gedrevenheid en
intensiteit. - foto archief de stem
JOHN HIATT, toonaan
gevend Amerikaans sin
ger songwriter speelt op'
16 maart in Noorderligt
in Tilburg. Dit concert is
naar Tilburg verplaatst
omdat de zaal The Box in
Arnhem failliet is ge
gaan.
Noorderligt heeft nog
meer leuke concerten in
het vooruitzicht. Eind
maart speelt Steel Pulse
en wellicht komt ook
Mink DeVille richting
Tilburg.
De voorverkoop voor het
concert van Joe Jackson
op 14 april begint aan
staande zaterdag. De ver
wachting is, dat dat con
cert binnen een paar uur
uitverkocht zal zijn, dus
liefhebbers moeten er
snel bij zijn.
DE AGENDA voor de ko
mende weken ziet er als
volgt uit:
Saxon, 28 februari in Nij
megen (Vereeniging)
Hall Oates, 14 maart in
Den Haag (Congresge
bouw)
Joe Jackson, 14 april in
Rotterdam (Ahoy)
Johnny Osbourne, 2
maart in Rotterdam
(Arena) en 3 maart in
Eindhoven (Effenaar)
Fat Gadget, 17 maart in
Rotterdam (Arena) en 22
maart in Eindhoven (Ef
fenaar)
Billy Cobham, 21 maart
in Rotterdam (Arena) en
24 maart in Den Bosch
(Casino)
Simple Minds, 31 maart
in Rotterdam (Ahoy)
Salsa-festival met Mam-
bo's en Tuners (zaterdag)
en Evolution 2000 (zon
dag), 3 en 4 maart in Til
burg (Noorderligt)
Max Romeo, 30 maart in
Tilburg (Noorderligt)
TIJDENS het optreden van
Van Morrison afgelopen zo
mer in het Amsterdamse
Carré was reeds spoedig te
merken dat het niet meer zo
goed boterde tussen de gril
lige Ier en de band die hem
al jaren begeleidde. Morri
son maakte een duidelijk
geïrriteerde indruk en pro
beerde zijn groep herhaal
delijk met driftige armbe
wegingen tot meer geest
drift aan te zetten.
Het mocht allemaal niet
baten. Morrison speelde dan
ook slechts een uur en ver
liet het podium na een con
cert dat niet aan de ver
wachtingen voldeed. Begin
deze maand verscheen The
Man in Nederland met een
geheel nieuwe band, die dan
misschien niet zo virtuoos is
als de vorige, maar er in
ieder geval met het nodige
enthousiasme tegenaan
ging. Het gaf Morrison
zichtbaar inspiratie, wat bij
voorbeeld in Utrecht bleek,
waar hij erg goed op dreef
was en het pas na vier toe
giften voor gezien hield.
Naar de reden van zijn
vervangingsmaatregel blijft
het gissen. Het is echter
waarschijnlijk dat Van
Morrison zijn oude groep
juist door dat gebrek aan
geestdrift aan de kant heeft
gezet. Door de jarenlange
samenwerking was het hei
lig vuur gedoofd en had de
routine het gewonnen van
de gedrevenheid, de emotie
en de intensiteit, de belang
rijkste pijlers van Morri
son's tijdloze en immer
prachtige muziek.
'Live at the Grand Opera
House', na 'It's too late to
stop now' ('74) zijn tweede li
ve-elpee, bevat een optreden
van Van Morrison in zijn
geboortestad Belfast. De op
namen werden gemaakt in
maart 1983, dus nog met zijn
oude begeleidingsband. De
plaat bevat geen nieuwe
nummers, maar een door-
PW
IPI
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
snee van zijn werk sinds
1979.
Wat dat betreft is er niets
verrassends onder de zon, de
schitterende kwaliteit zit 'm
in iets anders: het spelen
voor eigen publiek laat de
'Belfast Cowboy' blijkbaar
niet onberoerd, want op 'Li
ve at the Grand Opera Hou
se' is hij gepassioneerder en
gedrevener bezig dan tijdens
zijn concerten elders. Die in
grediënten èn de inzet van
zijn tienkoppige band, die er
blijkbaar drommels goed
van doordrongen was dat
het hier om een speciale ge
beurtenis ging, maken de el
pee tot een nieuw hoogte
punt in het werk van de Ier.
'Live at the Grand opera
House' laat ook horen dat de
leden van Morrison's voor
malige begeleidingsgroep
individueel meer in huis
hebben dan die van zijn hui
dige. Met name saxofonist
Pee Wee Ellis (in 'Haunts of
ancient peace') en trompet
tist Mark Ingham (in 'She
gives me religion') blazen de
sterren van de hemel. Wat
de plaat ten slotte nog mooi
er en sfeerrijker maakt, zijn
de reacties van het publiek,
dat juichend opveert telkens
als Morrison een toespeling
maakt op de situatie in
Noord-Ierland.
WIM BAZELMANS
ONS ERFDEEL 1-84: 'Is de
vrouwenstrijd nu nog niet ge
streden?' vraagt An Himpens
zich af. In haar bijdrage toont
ze aan, dat zowel in Vlaande
ren als Nederland het meisje
nog steeds gediscrimineerd
wordt in het onderwijs. De
vraag hoe persfusies en pluri
formiteit samen kunnen gaan,
wordt aan de orde gesteld door
Hans van den Heuvel in 'Ne
derlandse regering voert alert
persbeleid'. Paul van der
Plank concludeert als slot van
zijn artikel over 'Theater op
drift; het Nederlands theater
in de jaren zeventig', dat nu
met name het tekstheater de
verworvenheden uit die tijd
gematigd heeft geadopteerd.
De beeldhouwer Jef Claer-
hout wordt door dr. Nicole
Verschoore voorgesteld, ter
wijl Aart van Zoest Maarten
Toonder als fenomeen in de
Nederlandse letteren uitlicht.
Verder onder meer nog bij
dragen over raakpunten tus
sen de Nederlandse poëzie en
beeldende kunst sedert 1945 en
over het naturalistisch proza
in Nederland.
(Ons Erfdeel; los 15; jg 75 -
Rljvoortshoef 265, Raamsdonks-
veer).
BZZLETIN 112 - Jan Ter
louw is niet die kritische, bete
re jeugdboekenschrijver
waarvoor hij doorgaat. Om dit
te bewijzen heeft Lucie Huis-
kens aan de universiteit van
Nijmegen een scriptie ge
maakt, die hier wordt uitge
trokken. Met name de manier
waarop Terlouw over de
vrouw denkt, wordt gewraakt.
Neem dan de Ierse dichter
Saemus Heanny, die is ten
minste echt betrokken bij de
Tollund-man, zodat Jan van
der Vegt een uitvoerig artikel
aan hem kon wijden. Ook bij
de veelgeprezen schrijver
Oudshoorn worden nu vraag
tekens gezet. Maar dat geldt
niet voor zijn novelle 'Pinkste
ren'. Jos Radstake prijst deze
in alle toonaarden.
Hans van de Waarsenburg
analyseert in 'Altijd avond
sindsdien' de poëzie van Eddy
van Vliet. Deze onderging in
vloed van o.a. Paul Snoeck,
Armando, Buddingh, Vaan-
dragen, Verhagen c.s., de dich
ters van de Nieuwe Stijl en
ready made. En desondanks
bestaat Van Vliet zelf ook nog!
Bruno van Ravels schreef een
biografisch verhaal over Ka-
rel van het Reve.
(BZZLLETIN - los 10; jg 77 -
Stille Veerkade 7, Den Haag).
DE TWEEDE RONDE -
Winter 1983: In dit tijdschrift
voor literatuur de hoofdmoot
voor de vaste rubrieken Ne
derlands Proza en Poëzie. Pro
za is helemaal besteed aan de
jonge schrijver Peter Burger,
die - aldus het tijdschrift - on
voldoende aandacht krijgt.
'Hij stond voor het raam toen
ze wegfietste. Door het glas
heen sprak hij haar toe: Lieve
Maja, Biechtmoeder. Blond
orakel. Maja, Stella Maris, ora
pro nobis'. Meer proza onder
het kopje 'Essay'.
Bijzondere aandacht voor
die bijzondere vrouwelijke
schrijfster Karen Blixen, van
wie nu in het Nederlands ook
het een en ander vertaald is.
Maar ook andere Denen zoals
Andersen, Branner en Holm
Jan Terlouw
fotoarchief de stem
werden vertaald, terwijl ook
enkele Deense dichters verta
lingen kregen in dit tijd
schrift. Emil Aerestrup, die
rijmbrieven schreef aan zijn
vrouw, die twaalf kinderen
baarde, maar de gedichten op
droeg aan andere geliefde
vrouwen: 'Er is diep in jou een
wereld,/ een wereld van chaos
en dwepen,/ die ik nooit zal
kunnen vergeten,/ die ik lief
heb en heb begrepen'...
(De Tweede Ronde - los 10; jg
32 - Nieuwe Spiegelstraat 59,
Amsterdam).
HET OOG IN 't ZEIL - 1-3:
'Er is geen reden om de dro
men van W.L. Brugsma (in
zijn 'Europa, Europa') te om
helzen, want die dreigen de
West-Europeanen naar de
zelfde troosteloze omstandig
heden te voeren waarin de
Oost-Europeanen thans ver
keren'. Martin van den Heuvel
probeert aan te tonen waarom.
Carry van Bruggen -onlangs
zo in het nieuws en schijnbaar
alweer vergeten - krijgt twee
bijdragen. Ruth Wolf schrijft
over haar late verhalen en J.
Heldring maakt duidelijk, dat
zijn kennismaking met haar
boek Prometheus van door
slaggevende betekenis is ge
weest voor zijn werk in Euro
pa en zijn boek 'Het verschil
met anderen'. P. Koets memo
reert het denken en doen van
koloniale denkers en pleit voor
een biografie van de Indische
gouverneur-generaal mr. J.P.
graaf van Limburg Stirum
(1873-1948), die tijdens zijn be
wind in Indonesië (1916-1921)
nogal vooruitstrevend was.
Een van de grootste Russische
dichters van deze eeuw Niko-
laj Goemiljov wordt voor het
eerst in Nederland geïntrodu
ceerd. Grafisch ontwerper Ka-
rel Beunis, vorig jaar overle
den, wordt herdacht. 'Perifeer'
heet een interessante rubriek
waarin uitgevers van het
marginale circuit aandacht
krijgen; zoals poëzie van Louis
Ferron bij uitg. Elferink te
Wijhe; Kinderlijk van Komrij
bij uitg. Exponent te Bedum;
Sprookje van Ton Lensink
(dat 'tegen de verwachting in
zich niet verliest in de drank
zuchtige zwartgalligheid van
het gemiddelde interview met
hem') bij uitg. Nova Zembla te
Arnhem etcetera.
(Het oog in 't Zeil - los 7.50; jg
37.50 - Postbus 122, Schiedam).
GOES
Grandtheater - 20 u.
Schatjes, 12 j.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Schatjes, 12 j.
20 u. Staying alive, a.l.
20 u. Lucretia Borgia, 18 j.
20 u. De gluurder, 18j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Het Weense hoertje op haar
hoogtepunt, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Wargames, a.l
20 u. Schatjes, 12 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Schatjes, 12 j.
Alhambra 2 - 20 u.
Moord in extase, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. Gorky park.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u Christine.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. The hunger.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. First desires.
Rubens - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. The day after.
Slnjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Staying alive.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. De leeuw van
Vlaanderen.
Quellin II - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Le crime.
Quellin III - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Scrubbers.
Astra - 12,15,18 en 21 u.
The bad, the good and the ugly.
DEN HAAG (ANP) - De com
ponist Dick Raaijmakers is
commentator van het Holland
Festival. Het gebeuren voor
dit jaar is teruggebracht tot de
traditionele maand juni (van 1
tot 28 juni). Gestreefd is naar
evenementen van hoge kwali
teit en exclusiviteit zonder de
variëteit uit het oog te verlie
zen.
Daarnaast wordt voor de
derde keer een afzonderlijk
festival voor oude muziek ge
houden in Utrecht, van 24
augustus tot 3 september.
Raaijmakers maakt een
aantal stukken gebaseerd op
het geluid en de beweging van
'het vallen', waarbij met wei
nig inspanning veel energie
kan worden vrij gemaakt.
Spectaculaire evenementen
zijn: Peter Brook's enscene
ring van 'La Tragédie de Car
men', 'Samstag aus Licht' van
Karlheinz Stockhausen onder
leiding van de componist. De
eerste voorstelling ervan is
eind mei in het Palazzo dëllo
Sport in Milaan, Italië.
De NOS registreert slechts
één Holland Festival-evene
ment voor latere uitzending.
De VPRO wijdt vijf avonden
televisie aan het festival.
Astrld - 12,14.10 en 16.30 ui
Sneeuwwitje en de zeven dwer- i
gen (Ned.). 18.40 en 20.50 u.
Eng. versie.
Capltole - 12,14,16,18,20 I
en 22 u. Comeback.
Savoy - 12,14, 16,18,20en
22 u. Confessions from a holida I
camp.
Ambassades - 12,14,16,1|
20 en 22 u. Les comperes.
Ambassades-Club I - 12,ui
16,18, 20 en 22 u. Zig zag story f
Ambassades-Club II - 12
14, 16,18, 20 en 22 u. The twi
light zone.
Ambassades-Club III - 12
14.20, 16.45, 19.10en 21.30u.'
J'ai epouse une ombre.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Le marei-
nal.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Zapped.
Brabo - 12,14,16,18,20ei I
22 u. Xtro.
TIJI - 12, 14.20, 16.45,19.||l|
en 21.30 u. War games.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Carmen.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20 u. Le marginal.
22,30 u Friday the 13th deel 3.
Gulden Vlies 2
20 u. The jear of living dange-
rously.
22.30 u. Go fir it.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u Trading places
Memllng
20 u. Staying alive.
Rembrandt
20 u. Herbie rides again.
HULST
Blaauwe Hoeve - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
HEINKENSZAND
De Stenge - Werken van Ttjil
van Hoften. Geop. ma. tot vrij
10-12 u en 14-17 u. (tot 16
maart).
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s - Aquarel-etsen van Horsldii
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim, I
fotografieken van Wim Krullen
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto 'Wè stelt dinot[
voo?'. Geop. tijd. kantooruren
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop. di. t/mza.
10-12 en 14-18 u.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijt i
15 - Nieuwjaarstentoonstellmj)
'5 jaar Galerie Marquis'. Geop
woe t/m zat. 13.30-17.30 u.
zond. 14-17 u.
(ADVERTENTIE)
GOED, SNEL, TREFZEKEB
PRIJS F 275,- EXCL. B.TII
Gemakkelijke bediening-u'
voorraad leverbaar - Jadrimtil
valsgeld-detektor iso m b||
banken, politie, horeca en ovil
heid bekend en in gebruik
BEL 03405-64344
JADRIMEX - BUNNIKfUt
ih en fyhaormmheiê Oen tul je
"lw 1 in mij mei alleen
een to, maar
ooh een vriend
vinden
$b w
-
v y
C~X.~
D
6A JE
MEE 'JUT RlWM
J
EH...KM1.
OE. Zo TEIua
CVflT)
f\I'
ottwwe V
HU U>1,
J\
feu- .A 56-
JE 2c
- 1 r
n
Wb U J
'4 ae'ixawv
(<ea .4 g>e
HEL 'XiT,
JE
LTT 1
kveuto:
(MD
u* OJA
xlr£v
iTOr'l/fe
VJRAAtf. CE- JE OOIT AP C*>
E ,)EL :0VLoEfc n£&! <->-
■shuh jous 'sjtpaj geejii 'essen )ue>i
-JOOA 'usAoq uibbj 'uedsCiz pjoqyeds 'esseij
uee (aSusAvz 'sijun ;ad 'Tnapojne deed
-pueq 'snuq tijoajooa 'sjjuq daajSpueH
Stem-lezers en
week in week i
„Kleintjes"-rubi
dag vele tiendL
Het moet dan v
als juist uw ..kl
worden gelezei
124ste jaargang
Kant
Van onze redactie buitenlani
PARIJS - Een eigenzini
voorstander van de Bret<
autonomie heeft de Franse p
tie gisteren veel (schrijf)v
bezorgd: de man kreeg n
liefst 50 bekeuringen uitgerei
Daarbij bleek de 27-jarige
das Le Diffon niet verzeker
zijn, hoewel hij bij een verzi
ringsmaatschappij werkt,
ben voorstander van autonc
en wijs de Franse wet af"
zijn verweer.
De politie achtervolgde de 1
omdat hij met 140 kilometer
uur door een Bretons
scheurde. Op een gegeven
ment reed hij zelfs 180.
Van onze Haagse 1
DEN HAAG - Niet allee
is schuldig aan het fah
van het grootste pensi
.land, ook het kabinet
windslieden van Binnei
nanciën zijn in de ABP-;
schoten.
Dat is een van de belangi
onderzoek, dat de commis!
naar de handel en wandel vt
De commissie werd vorig
jaar zomer door minister Riet
kerk (Binnenlandse Zaken)
1 ingesteld, nadat drs. J. Gruij-
j ters de bewindsman attent
1 had gemaakt op „onregelma
tigheden" bij het ABP. Daar
bij werd gesproken over chan
tage van de inmiddels ge-
schorste directeur beleggingen
Masson door een onroerend
goed-handelaar. Naar de acti
viteiten van Masson wordt een
gerechtelij k vooronderzoek
ingesteld.
Volgens de commissieleden
hebben de ministers van Bin
nenlandse zaken en Financiën
I sinds 1966 hun verantwoorde
lijkheid inzake het ABP niet
kunnen waarmaken. De FNV-
ambtenarenbond AbvaKabo
vindt dat met name minister
Rietkerk daaruit de conclusie
moet trekken en moet opstap
pen.
De Tweede Kamer wil op
zeer korte termijn met het ka
binet praten over wijziging
van het toezicht op de gang
van zaken bij het ABP. De
PvdA-fractie sprak gister
avond van een 'uitermate on
gelukkige en onhoudbare si
tuatie' bij het ABP.
De ministers Rietkerk en
Ruding (Financiën) gaan bin
nenkort met hoofddirecteur
Van der Dussen en de geschor
ste directeur-beleggingen
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Smit Inter
nationale uit Rotterdam heeft
de slag om het sleepbedrijf
Muller Terneuzen verloren.
Dat bleek tijdens de uitspraak
in het kort geding dat Smit In
ternationale tegen het Ter-
neuzense bedrijf had aange
spannen.
De Middelburgse recht
bankpresident oordeelde dat
directeur C. Muller nooit als
gemachtigde van het Muller-
concern had mogen optreden
en verklaardè daarom de
mondelinge overeenkomst
tussen hem en Smit nietig,
Smit kwam op 15 februari
mondeling met Smit overeen
dat deze twee nog winstgeven
de onderdelen van het Muller
concern zou overnemen. Twee
dagen later bleek Wijsmuller
uit IJmuiden echter een defi
nitieve overeenkomst te heb
ben afgesloten met Muller
voor de overname van het hele
bedrijf.
Zie ook De Stem van Zeeland
lr> Nederland
word je al
aan het
loket beroofd