Van Dyke Parks: de franje als hoofdmoot AAK kaakje n ONTDEK DE VERSCHILLEN Morrison schittert in geboortestad Belfast TOEZICHT Uit de tijdschriften John Hiatt naar Tilburg DINSDAG 28 FEBRUAR11984 'PAGINA GIDS Belfast Sfeer rijk FILM Dick Raaijmakers centraal bij Holland Festival SCHIETINGEN EXPOSITIES VALSGELD- DETEKTOR Suske en Wiske: En De Hippe Heksen. Kaatjt II II II 11 J u 1 1 1 1 p8*. u 1 1 V J^j Appie Happie En De Pingel-Bibberatie. Boes. OPLOSSING Smit verliest slag om Muller Merijntje T3Z VAN Dyke Parks is een merkwaardige randfiguur in de popmuziek. Aan het eind van de jaren zestig dook Van Dyke (dat is zijn voornaam) op, als componist en producer en als maker van de bizarre elpee 'Song Cycle'. Na een stilte van vele jaren is er nu weer een nieu we elpee van Parks, getiteld 'Jump'. Ook na 'Jump' zal Van Dyke Parks ongrijpbaar blijven. Het album maakt op het eerste gehoor de indruk van feestplaat met het ritme van een polonaise. Je ziet in gedachten een bonte stoet voorbij paraderen, een soort carnaval in Hollywood. Als de plaat afgelopen is, heb je het gevoel gefopt te zijn. Heeft Van Dyke Parks ons een Amerikaanse 'Alle der tien goed' willen presente ren? Wie Van Dyke kent weet dat niet de bedoeling is. Hij is altijd geïnteresseerd ge weest in klanken, sferen en stijlen, liefst exotisch of uit een voorbij tijdperk. Hij werkte oorspronkelijk nauw samen met mannen als Ran dy Newman (kenner van het film- en ballroom-idioom) en Ry Cooder (vertolker van diverse soorten authentieke muziek). Hij creëerde het ij le Beach Boys-geluid op 'Heroes and villains' en de elpee 'Smiley Smile' en ver leende diensten aan onder anderen Harry Nilsson, Little Feat en Jackson Browne ('Linda Paloma'). Parks' specialiteit zijn de musical en caraibische rit mes. Vooral na de elpees 'Discover America' en 'Clang of the Yankee Rea per' maakte hij naam als steeldrum-virtuoos, maar ook bleek zijn grote liefde voor de harp. Van Dyke Parks heeft nooit een se rieuze poging gedaan deze muzikale zijsporen in te passen in het pop-idioom. Het bleven klankexperi menten, vol verrassingen en met veel humor weliswaar, maar het was de vraag of zijn platen wel in het rek 'pop-muziek' hoorden. 'Jump' neemt de luiste raar mee van de music hall via de kermistent naar de bioscoop. De vrolijke para de-deuntjes vertellen ver haaltjes rond 'B'rer Rabbit' (Broer Konijn dus) in een sprookjesachtige sfeer. Van Dyke zingt zelf een aantal nummers met zijn dunne, wat neuzige stem, maar met een aandoenlijke, kinderlij ke overtuiging. Verder zijn Kathy Dalton en Jennifer Warnes te horen. Pas na een paar keer luis teren blijkt dat er op 'Jump' veel meer aan de hand is dan een simpele polonaise. Harpen, mandolines, banjo's en violen klinken op onver wachte momenten en gaan een eigen leven leiden. Som mige melodietjes gaan aan stekelijk werken en het feestelijke ritme sluit slim aan op de disco-dreun in de dancings van nu. Het zou overdreven zijn de plaat van Van Dyke Parks virtuoos te noemen. Daarvoor is hij als compo nist net te zwak. 'Jump' is knap en leuk en het leukste is eigenlijk dat Van Dyke Parks gewoon eigenwijs doorgaat ruimte te maken voor de franje in de popmu ziek. DIRK VELLENGA Van Morrison met op de achtergrond bassist David Hayes en drummer Peter Van Hooke: gedrevenheid en intensiteit. - foto archief de stem JOHN HIATT, toonaan gevend Amerikaans sin ger songwriter speelt op' 16 maart in Noorderligt in Tilburg. Dit concert is naar Tilburg verplaatst omdat de zaal The Box in Arnhem failliet is ge gaan. Noorderligt heeft nog meer leuke concerten in het vooruitzicht. Eind maart speelt Steel Pulse en wellicht komt ook Mink DeVille richting Tilburg. De voorverkoop voor het concert van Joe Jackson op 14 april begint aan staande zaterdag. De ver wachting is, dat dat con cert binnen een paar uur uitverkocht zal zijn, dus liefhebbers moeten er snel bij zijn. DE AGENDA voor de ko mende weken ziet er als volgt uit: Saxon, 28 februari in Nij megen (Vereeniging) Hall Oates, 14 maart in Den Haag (Congresge bouw) Joe Jackson, 14 april in Rotterdam (Ahoy) Johnny Osbourne, 2 maart in Rotterdam (Arena) en 3 maart in Eindhoven (Effenaar) Fat Gadget, 17 maart in Rotterdam (Arena) en 22 maart in Eindhoven (Ef fenaar) Billy Cobham, 21 maart in Rotterdam (Arena) en 24 maart in Den Bosch (Casino) Simple Minds, 31 maart in Rotterdam (Ahoy) Salsa-festival met Mam- bo's en Tuners (zaterdag) en Evolution 2000 (zon dag), 3 en 4 maart in Til burg (Noorderligt) Max Romeo, 30 maart in Tilburg (Noorderligt) TIJDENS het optreden van Van Morrison afgelopen zo mer in het Amsterdamse Carré was reeds spoedig te merken dat het niet meer zo goed boterde tussen de gril lige Ier en de band die hem al jaren begeleidde. Morri son maakte een duidelijk geïrriteerde indruk en pro beerde zijn groep herhaal delijk met driftige armbe wegingen tot meer geest drift aan te zetten. Het mocht allemaal niet baten. Morrison speelde dan ook slechts een uur en ver liet het podium na een con cert dat niet aan de ver wachtingen voldeed. Begin deze maand verscheen The Man in Nederland met een geheel nieuwe band, die dan misschien niet zo virtuoos is als de vorige, maar er in ieder geval met het nodige enthousiasme tegenaan ging. Het gaf Morrison zichtbaar inspiratie, wat bij voorbeeld in Utrecht bleek, waar hij erg goed op dreef was en het pas na vier toe giften voor gezien hield. Naar de reden van zijn vervangingsmaatregel blijft het gissen. Het is echter waarschijnlijk dat Van Morrison zijn oude groep juist door dat gebrek aan geestdrift aan de kant heeft gezet. Door de jarenlange samenwerking was het hei lig vuur gedoofd en had de routine het gewonnen van de gedrevenheid, de emotie en de intensiteit, de belang rijkste pijlers van Morri son's tijdloze en immer prachtige muziek. 'Live at the Grand Opera House', na 'It's too late to stop now' ('74) zijn tweede li ve-elpee, bevat een optreden van Van Morrison in zijn geboortestad Belfast. De op namen werden gemaakt in maart 1983, dus nog met zijn oude begeleidingsband. De plaat bevat geen nieuwe nummers, maar een door- PW IPI EINDREDACTIE WIM VAN LEEST snee van zijn werk sinds 1979. Wat dat betreft is er niets verrassends onder de zon, de schitterende kwaliteit zit 'm in iets anders: het spelen voor eigen publiek laat de 'Belfast Cowboy' blijkbaar niet onberoerd, want op 'Li ve at the Grand Opera Hou se' is hij gepassioneerder en gedrevener bezig dan tijdens zijn concerten elders. Die in grediënten èn de inzet van zijn tienkoppige band, die er blijkbaar drommels goed van doordrongen was dat het hier om een speciale ge beurtenis ging, maken de el pee tot een nieuw hoogte punt in het werk van de Ier. 'Live at the Grand opera House' laat ook horen dat de leden van Morrison's voor malige begeleidingsgroep individueel meer in huis hebben dan die van zijn hui dige. Met name saxofonist Pee Wee Ellis (in 'Haunts of ancient peace') en trompet tist Mark Ingham (in 'She gives me religion') blazen de sterren van de hemel. Wat de plaat ten slotte nog mooi er en sfeerrijker maakt, zijn de reacties van het publiek, dat juichend opveert telkens als Morrison een toespeling maakt op de situatie in Noord-Ierland. WIM BAZELMANS ONS ERFDEEL 1-84: 'Is de vrouwenstrijd nu nog niet ge streden?' vraagt An Himpens zich af. In haar bijdrage toont ze aan, dat zowel in Vlaande ren als Nederland het meisje nog steeds gediscrimineerd wordt in het onderwijs. De vraag hoe persfusies en pluri formiteit samen kunnen gaan, wordt aan de orde gesteld door Hans van den Heuvel in 'Ne derlandse regering voert alert persbeleid'. Paul van der Plank concludeert als slot van zijn artikel over 'Theater op drift; het Nederlands theater in de jaren zeventig', dat nu met name het tekstheater de verworvenheden uit die tijd gematigd heeft geadopteerd. De beeldhouwer Jef Claer- hout wordt door dr. Nicole Verschoore voorgesteld, ter wijl Aart van Zoest Maarten Toonder als fenomeen in de Nederlandse letteren uitlicht. Verder onder meer nog bij dragen over raakpunten tus sen de Nederlandse poëzie en beeldende kunst sedert 1945 en over het naturalistisch proza in Nederland. (Ons Erfdeel; los 15; jg 75 - Rljvoortshoef 265, Raamsdonks- veer). BZZLETIN 112 - Jan Ter louw is niet die kritische, bete re jeugdboekenschrijver waarvoor hij doorgaat. Om dit te bewijzen heeft Lucie Huis- kens aan de universiteit van Nijmegen een scriptie ge maakt, die hier wordt uitge trokken. Met name de manier waarop Terlouw over de vrouw denkt, wordt gewraakt. Neem dan de Ierse dichter Saemus Heanny, die is ten minste echt betrokken bij de Tollund-man, zodat Jan van der Vegt een uitvoerig artikel aan hem kon wijden. Ook bij de veelgeprezen schrijver Oudshoorn worden nu vraag tekens gezet. Maar dat geldt niet voor zijn novelle 'Pinkste ren'. Jos Radstake prijst deze in alle toonaarden. Hans van de Waarsenburg analyseert in 'Altijd avond sindsdien' de poëzie van Eddy van Vliet. Deze onderging in vloed van o.a. Paul Snoeck, Armando, Buddingh, Vaan- dragen, Verhagen c.s., de dich ters van de Nieuwe Stijl en ready made. En desondanks bestaat Van Vliet zelf ook nog! Bruno van Ravels schreef een biografisch verhaal over Ka- rel van het Reve. (BZZLLETIN - los 10; jg 77 - Stille Veerkade 7, Den Haag). DE TWEEDE RONDE - Winter 1983: In dit tijdschrift voor literatuur de hoofdmoot voor de vaste rubrieken Ne derlands Proza en Poëzie. Pro za is helemaal besteed aan de jonge schrijver Peter Burger, die - aldus het tijdschrift - on voldoende aandacht krijgt. 'Hij stond voor het raam toen ze wegfietste. Door het glas heen sprak hij haar toe: Lieve Maja, Biechtmoeder. Blond orakel. Maja, Stella Maris, ora pro nobis'. Meer proza onder het kopje 'Essay'. Bijzondere aandacht voor die bijzondere vrouwelijke schrijfster Karen Blixen, van wie nu in het Nederlands ook het een en ander vertaald is. Maar ook andere Denen zoals Andersen, Branner en Holm Jan Terlouw fotoarchief de stem werden vertaald, terwijl ook enkele Deense dichters verta lingen kregen in dit tijd schrift. Emil Aerestrup, die rijmbrieven schreef aan zijn vrouw, die twaalf kinderen baarde, maar de gedichten op droeg aan andere geliefde vrouwen: 'Er is diep in jou een wereld,/ een wereld van chaos en dwepen,/ die ik nooit zal kunnen vergeten,/ die ik lief heb en heb begrepen'... (De Tweede Ronde - los 10; jg 32 - Nieuwe Spiegelstraat 59, Amsterdam). HET OOG IN 't ZEIL - 1-3: 'Er is geen reden om de dro men van W.L. Brugsma (in zijn 'Europa, Europa') te om helzen, want die dreigen de West-Europeanen naar de zelfde troosteloze omstandig heden te voeren waarin de Oost-Europeanen thans ver keren'. Martin van den Heuvel probeert aan te tonen waarom. Carry van Bruggen -onlangs zo in het nieuws en schijnbaar alweer vergeten - krijgt twee bijdragen. Ruth Wolf schrijft over haar late verhalen en J. Heldring maakt duidelijk, dat zijn kennismaking met haar boek Prometheus van door slaggevende betekenis is ge weest voor zijn werk in Euro pa en zijn boek 'Het verschil met anderen'. P. Koets memo reert het denken en doen van koloniale denkers en pleit voor een biografie van de Indische gouverneur-generaal mr. J.P. graaf van Limburg Stirum (1873-1948), die tijdens zijn be wind in Indonesië (1916-1921) nogal vooruitstrevend was. Een van de grootste Russische dichters van deze eeuw Niko- laj Goemiljov wordt voor het eerst in Nederland geïntrodu ceerd. Grafisch ontwerper Ka- rel Beunis, vorig jaar overle den, wordt herdacht. 'Perifeer' heet een interessante rubriek waarin uitgevers van het marginale circuit aandacht krijgen; zoals poëzie van Louis Ferron bij uitg. Elferink te Wijhe; Kinderlijk van Komrij bij uitg. Exponent te Bedum; Sprookje van Ton Lensink (dat 'tegen de verwachting in zich niet verliest in de drank zuchtige zwartgalligheid van het gemiddelde interview met hem') bij uitg. Nova Zembla te Arnhem etcetera. (Het oog in 't Zeil - los 7.50; jg 37.50 - Postbus 122, Schiedam). GOES Grandtheater - 20 u. Schatjes, 12 j. HULST Koning van Engeland 20 u. Schatjes, 12 j. 20 u. Staying alive, a.l. 20 u. Lucretia Borgia, 18 j. 20 u. De gluurder, 18j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Het Weense hoertje op haar hoogtepunt, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Wargames, a.l 20 u. Schatjes, 12 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Schatjes, 12 j. Alhambra 2 - 20 u. Moord in extase, a.l. ANTWERPEN Rex - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Gorky park. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u Christine. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. The hunger. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. First desires. Rubens - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. The day after. Slnjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. De leeuw van Vlaanderen. Quellin II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Le crime. Quellin III - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Scrubbers. Astra - 12,15,18 en 21 u. The bad, the good and the ugly. DEN HAAG (ANP) - De com ponist Dick Raaijmakers is commentator van het Holland Festival. Het gebeuren voor dit jaar is teruggebracht tot de traditionele maand juni (van 1 tot 28 juni). Gestreefd is naar evenementen van hoge kwali teit en exclusiviteit zonder de variëteit uit het oog te verlie zen. Daarnaast wordt voor de derde keer een afzonderlijk festival voor oude muziek ge houden in Utrecht, van 24 augustus tot 3 september. Raaijmakers maakt een aantal stukken gebaseerd op het geluid en de beweging van 'het vallen', waarbij met wei nig inspanning veel energie kan worden vrij gemaakt. Spectaculaire evenementen zijn: Peter Brook's enscene ring van 'La Tragédie de Car men', 'Samstag aus Licht' van Karlheinz Stockhausen onder leiding van de componist. De eerste voorstelling ervan is eind mei in het Palazzo dëllo Sport in Milaan, Italië. De NOS registreert slechts één Holland Festival-evene ment voor latere uitzending. De VPRO wijdt vijf avonden televisie aan het festival. Astrld - 12,14.10 en 16.30 ui Sneeuwwitje en de zeven dwer- i gen (Ned.). 18.40 en 20.50 u. Eng. versie. Capltole - 12,14,16,18,20 I en 22 u. Comeback. Savoy - 12,14, 16,18,20en 22 u. Confessions from a holida I camp. Ambassades - 12,14,16,1| 20 en 22 u. Les comperes. Ambassades-Club I - 12,ui 16,18, 20 en 22 u. Zig zag story f Ambassades-Club II - 12 14, 16,18, 20 en 22 u. The twi light zone. Ambassades-Club III - 12 14.20, 16.45, 19.10en 21.30u.' J'ai epouse une ombre. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Le marei- nal. Festa - 13,15,17 en 21 u. Zapped. Brabo - 12,14,16,18,20ei I 22 u. Xtro. TIJI - 12, 14.20, 16.45,19.||l| en 21.30 u. War games. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Carmen. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u. Le marginal. 22,30 u Friday the 13th deel 3. Gulden Vlies 2 20 u. The jear of living dange- rously. 22.30 u. Go fir it. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u Trading places Memllng 20 u. Staying alive. Rembrandt 20 u. Herbie rides again. HULST Blaauwe Hoeve - 13.30 u. schieting voor bejaarden. HEINKENSZAND De Stenge - Werken van Ttjil van Hoften. Geop. ma. tot vrij 10-12 u en 14-17 u. (tot 16 maart). ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horsldii Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, I fotografieken van Wim Krullen etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto 'Wè stelt dinot[ voo?'. Geop. tijd. kantooruren OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 - Werken van Jan Verschoore. Geop. di. t/mza. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijt i 15 - Nieuwjaarstentoonstellmj) '5 jaar Galerie Marquis'. Geop woe t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. (ADVERTENTIE) GOED, SNEL, TREFZEKEB PRIJS F 275,- EXCL. B.TII Gemakkelijke bediening-u' voorraad leverbaar - Jadrimtil valsgeld-detektor iso m b|| banken, politie, horeca en ovil heid bekend en in gebruik BEL 03405-64344 JADRIMEX - BUNNIKfUt ih en fyhaormmheiê Oen tul je "lw 1 in mij mei alleen een to, maar ooh een vriend vinden $b w - v y C~X.~ D 6A JE MEE 'JUT RlWM J EH...KM1. OE. Zo TEIua CVflT) f\I' ottwwe V HU U>1, J\ feu- .A 56- JE 2c - 1 r n Wb U J '4 ae'ixawv (<ea .4 g>e HEL 'XiT, JE LTT 1 kveuto: (MD u* OJA xlr£v iTOr'l/fe VJRAAtf. CE- JE OOIT AP C*> E ,)EL :0VLoEfc n£&! <->- ■shuh jous 'sjtpaj geejii 'essen )ue>i -JOOA 'usAoq uibbj 'uedsCiz pjoqyeds 'esseij uee (aSusAvz 'sijun ;ad 'Tnapojne deed -pueq 'snuq tijoajooa 'sjjuq daajSpueH Stem-lezers en week in week i „Kleintjes"-rubi dag vele tiendL Het moet dan v als juist uw ..kl worden gelezei 124ste jaargang Kant Van onze redactie buitenlani PARIJS - Een eigenzini voorstander van de Bret< autonomie heeft de Franse p tie gisteren veel (schrijf)v bezorgd: de man kreeg n liefst 50 bekeuringen uitgerei Daarbij bleek de 27-jarige das Le Diffon niet verzeker zijn, hoewel hij bij een verzi ringsmaatschappij werkt, ben voorstander van autonc en wijs de Franse wet af" zijn verweer. De politie achtervolgde de 1 omdat hij met 140 kilometer uur door een Bretons scheurde. Op een gegeven ment reed hij zelfs 180. Van onze Haagse 1 DEN HAAG - Niet allee is schuldig aan het fah van het grootste pensi .land, ook het kabinet windslieden van Binnei nanciën zijn in de ABP-; schoten. Dat is een van de belangi onderzoek, dat de commis! naar de handel en wandel vt De commissie werd vorig jaar zomer door minister Riet kerk (Binnenlandse Zaken) 1 ingesteld, nadat drs. J. Gruij- j ters de bewindsman attent 1 had gemaakt op „onregelma tigheden" bij het ABP. Daar bij werd gesproken over chan tage van de inmiddels ge- schorste directeur beleggingen Masson door een onroerend goed-handelaar. Naar de acti viteiten van Masson wordt een gerechtelij k vooronderzoek ingesteld. Volgens de commissieleden hebben de ministers van Bin nenlandse zaken en Financiën I sinds 1966 hun verantwoorde lijkheid inzake het ABP niet kunnen waarmaken. De FNV- ambtenarenbond AbvaKabo vindt dat met name minister Rietkerk daaruit de conclusie moet trekken en moet opstap pen. De Tweede Kamer wil op zeer korte termijn met het ka binet praten over wijziging van het toezicht op de gang van zaken bij het ABP. De PvdA-fractie sprak gister avond van een 'uitermate on gelukkige en onhoudbare si tuatie' bij het ABP. De ministers Rietkerk en Ruding (Financiën) gaan bin nenkort met hoofddirecteur Van der Dussen en de geschor ste directeur-beleggingen Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Smit Inter nationale uit Rotterdam heeft de slag om het sleepbedrijf Muller Terneuzen verloren. Dat bleek tijdens de uitspraak in het kort geding dat Smit In ternationale tegen het Ter- neuzense bedrijf had aange spannen. De Middelburgse recht bankpresident oordeelde dat directeur C. Muller nooit als gemachtigde van het Muller- concern had mogen optreden en verklaardè daarom de mondelinge overeenkomst tussen hem en Smit nietig, Smit kwam op 15 februari mondeling met Smit overeen dat deze twee nog winstgeven de onderdelen van het Muller concern zou overnemen. Twee dagen later bleek Wijsmuller uit IJmuiden echter een defi nitieve overeenkomst te heb ben afgesloten met Muller voor de overname van het hele bedrijf. Zie ook De Stem van Zeeland lr> Nederland word je al aan het loket beroofd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 27